Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.896 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:53
koevlaas2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:18:
[...]

Optie 3: vloerverwarming aanleggen met veel massa in de vloer, ik kan de hele dag (pendeloos) draaien ook bij +15c buiten.
Misschien iets voor over een jaar of wat.. WAF ziet gebreek in de relatief nieuwe woonkamer niet zitten. :-)

We hebben nu convectors met ventilatortjes. Maar die draaien ook niet zo hard, WAF houdt niet van suizende geluiden. Ik had gelijk afgelopen zomer alle standaard (en te krappe) radiatoren maar vervangen door convectoren.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Fullpower schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:24:
[...]

Misschien iets voor over een jaar of wat.. WAF ziet gebreek in de relatief nieuwe woonkamer niet zitten. :-)

We hebben nu convectors met ventilatortjes. Maar die draaien ook niet zo hard, WAF houdt niet van suizende geluiden. Ik had gelijk afgelopen zomer alle standaard (en te krappe) radiatoren maar vervangen door convectoren.
Vloerverwarming maakt totaal geen geluid en de WAF wil niet anders meer als het er ligt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Optie 3: vloerverwarming aanleggen met veel massa in de vloer, ik kan de hele dag (pendeloos) draaien ook bij +15c buiten.
Hoe voorkom je dan dat het niet ontzettend warm wordt in huis zonder thermostaat...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Dat kan ook niet kloppen, als jij met 28-30Ta en 15 graden buiten een hele dag warmte in je vloer kan steken.

@Daannn1987
Mijn laatste gasrekening was 215,- voor 47 m3 gas... :|

@Grolsch
Wat is jouw fabrieksinstelling Ta ?
hier is dat ook debiel 40 graden en verhoogd als het kouder word 8)7
Fabriek instelling kamer temp is 27 graden, wie heeft het in godesnaam 27 in huis. :?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Fullpower schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:24:
[...]

en daar twijfel ik nu nog meer over...
Ik wilde overstappen van gewone radiatoren naar Jaga [ like convectors ] met fannen
Ik heb 1 radiator voor proef.. met 2 fannetjes erop.
Maar ik kan er nog niet echt blij van worden..

Vloerverwarming is ook echt niet heilig..

Dus ik zit toch weer te denken aan kolomradiatoren..
From the UK stukken goedkoper en veel keuze tov de NL leveranciers..[ Radson en Brugman ]
Maar eerst deze strenge winter overleven met mijn gewone radiatoren

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
koevlaas2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:49:
[...]
Koopje, ik heb op € 7,68 per m3 gezeten.
Da's bijna gratis, ik heb vorig jaar € 72,50 per m3 betaald...
Maar, eerlijk is eerlijk, ik had beter mijn gascontract eerder op kunnen zeggen, daar was de m3-prijs een stuk draaglijker van geworden :+

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:36:
[...]

Dat kan ook niet kloppen, als jij met 28-30Ta en 15 graden buiten een hele dag warmte in je vloer kan steken.

@Daannn1987

@Grolsch
Fabriek instelling kamer temp is 27 graden, wie heeft het in godesnaam 27 in huis. :?
Fabrieksinstelling Ta van een Ecodan is 45c 8)7 (bij draaien op vaste Ta).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Noord27 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:18:
[...]

Bi-valent is moeilijker. Stand alone heb je geen last van mogelijke flow storingen. Als de Elga vind dat de CV erbij moet komen zou hij die vrij kunnen geven. Maar omdat die er niet is gebeurd er niets. Wel even de grens van +4 graden omzetten van de dipswitches.
Geen foutmelding en "stop" dus. Dan kun je ook met twee thermostaten in overlap een tweede warmtepomp er parallel bij zetten zoals de HR, b.v. een Atlantic met R134A voor de lage buitentemperaturen en boiler voor SSW. Ik denk aan allerlei alternatieve combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:29
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:37:
[...]

en daar twijfel ik nu nog meer over...
Ik wilde overstappen van gewone radiatoren naar Jaga [ like convectors ] met fannen
Ik heb 1 radiator voor proef.. met 2 fannetjes erop.
Maar ik kan er nog niet echt blij van worden..

Dus ik zit toch weer te denken aan kolomradiatoren..
From the UK stukken goedkoper en veel keuze tov de NL leveranciers..[ Radson en Brugman ]
Maar eerst deze strenge winter overleven met mijn gewone radiatoren
Wat is er mis met vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:37:
[...]

Enige nadeel van VV is dat je huis zolang warm blijft bij +10c buiten dat de vloer niet meer warm aanvoelt maar draaien is ook niet nodig.
Als de WP in de nacht gedraaid heeft alhier en ik kom in de morgen beneden dan is de vloer zo heerlijk warm dat je niet meer naar je werk wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
[...]

Die optie vindt mijn echtgenote onbespreekbaar, na 15k voor de warmtepomp zullen we het er de komende paar jaar maar even mee moeten doen :P

En dan nog, mijn warmtevraag is (pessimistisch geschat) 5000kwh per jaar, ik ging in alle berekeningen uit van een COP van 2 dus ik vind het echt niet erg om de Ta omhoog te doen :D Het enige wat ik jammer vind is dat er meer geschommel komt in de binnen temperatuur, want het verschil tussen 20,3 als de verwarming stopt en 19,7 voordat ie aangaat voel ik echt wel :|
Ramon_1984 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:41:
[...]

Het feit dat veel mensen, ik incluis, de vloer moeten slopen om het er in te krijgen :P Maar er zijn ook nog huizen met een houten ondervloer, ongeisoleerde kruipruimte e.d. Die je op dat moment juist ook kan aanpakken maar das ook niet gratis.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:41:
[...]

Niets...

Maar zeker niet altijd mogelijk in bestaande [oudere] bouw.
En soms wordt het als heilig verklaard, maar een oude betonvloer met een dunne cementdekvloer heeft niet altijd betere waardes dan radiatoren.[ in welke vorm dan ook ]
Als je dan ook nog eens je radiatoren voor je meestal dan oude ramen/gevels weghaal kan het het wel eens voor het gevoel koud worden
Daarnaast kan het invrezen in bestaande vloeren je heel veel extra geld kosten...
Er lopen nog wel eens leidingen door door de cemetdekvloer.

Dus bezint eer ge....

En ja sommige gebouwen zijn er op gebouwd en dan is het heerlijk...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:35:
[...]

Hoe voorkom je dan dat het niet ontzettend warm wordt in huis zonder thermostaat...
Gelukkig schrijf ik 'kan', niet 'ik doe' >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:27
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:44:
[...]

Niets...

Maar zeker niet altijd mogelijk in bestaande [oudere] bouw.
En soms wordt het als heilig verklaard, maar een oude betonvloer met een dunne cementdekvloer heeft niet altijd betere waardes dan radiatoren.[ in welke vorm dan ook ]
Als je dan ook nog eens je radiatoren voor je meestal dan oude ramen/gevels weghaal kan het het wel eens voor het gevoel koud worden
Daarnaast kan het invrezen in bestaande vloeren je heel veel extra geld kosten...
Er lopen nog wel eens leidingen door door de cemetdekvloer.

Dus bezint eer ge....

En ja sommige gebouwen zijn er op gebouwd en dan is het heerlijk...
Wandverwarming is dan wel een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:36:
[...]

@Daannn1987

@Grolsch
Welke fabrieksinstelling bedoel je :?

Ik draai Ta 30 bij Tb +10, Ta 35 bij Tb -5

Gigantisch pendelen doet het bij mij nu ook weer niet, maar helemaal voorkomen doe je het niet met deze temperaturen.

Vandaag was het grijs en bewolkt in Twente, de keuken die normaal door de zon zo 23 graden is koelt dus met dit weer het hardste af.

Vanaf 11:00 tot 14:00 1 mooie run, daarna SWW, en vanaf 14:30 weer CV.

Je ziet dat tot 18.30 de runs steeds korter worden (vloer wordt steeds warmer, dus steeds minder afgifte).
Vanaf 18.30 tot 20.00 weer 1 run omdat de Tb daalt. Tegen 20.00 zijn alles ruimtes op temperatuur, behalve de keuken. Alleen de keuken heeft onvoldoende afgifte om continu te draaien, dus krijg ik runs van 15 á 20 minuten per stuk.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2d0mhl4.jpg

Gelukkig zijn dit uitzonderingsdagen, als de zon had geschenen was de WP rond 14.00 uitgegaan en pas tegen 18.00 weer aangegaan.

Als het echt kouder wordt al helemaal geen probleem meer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:44:
[...]

Die optie vindt mijn echtgenote onbespreekbaar, na 15k voor de warmtepomp zullen we het er de komende paar jaar maar even mee moeten doen :P

En dan nog, mijn warmtevraag is (pessimistisch geschat) 5000kwh per jaar, ik ging in alle berekeningen uit van een COP van 2 dus ik vind het echt niet erg om de Ta omhoog te doen :D Het enige wat ik jammer vind is dat er meer geschommel komt in de binnen temperatuur, want het verschil tussen 20,3 als de verwarming stopt en 19,7 voordat ie aangaat voel ik echt wel :|

[...]

Het feit dat veel mensen, ik incluis, de vloer moeten slopen om het er in te krijgen :P Maar er zijn ook nog huizen met een houten ondervloer, ongeisoleerde kruipruimte e.d. Die je op dat moment juist ook kan aanpakken maar das ook niet gratis.
Iedere daling van je ruimtetemperatuur voelt aan als koud, al is het 0,1c
Mooie van het lange draaien hier is dat andersom als comfortabel ervaren word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:43:
[...]

Enige nadeel van VV is dat je huis zolang warm blijft bij +10c buiten dat de vloer niet meer warm aanvoelt maar draaien is ook niet nodig.
Als de WP in de nacht gedraaid heeft alhier en ik kom in de morgen beneden dan is de vloer zo heerlijk warm dat je niet meer naar je werk wil.
Korter draaien met een hogere ta lost jouw probleem op, lange runs en lang uit krijg je dat.
30 ta is voelbaar, alles eronder nagenoeg niet, vloer gemiddeld 25, lager moet je niet gaan, al zeker niet als je veel op blote voeten loopt net als hier.

@Dylantje2
Misschien is flafondverwarming iets voor je. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:54:
[...]

Korter draaien met een hogere ta lost jouw probleem op, lange runs en lang uit krijg je dat.
30 ta is voelbaar, alles eronder nagenoeg niet, vloer gemiddeld 25, lager moet je niet gaan, al zeker niet als je veel op blote voeten loopt net als hier.

@Dylantje2
Sinds een week of 2 is mijn Ta 30c, dan warmt de boel sneller op en voor de COP maakt het niet veel uit tov 29c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

B-lex schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:49:
[...]

Wandverwarming is dan wel een mooi alternatief.
Klopt....
Alleen is dat ook niet voor elke muur geschikt en geeft soms best wel wat esthetische of bouwtechnische problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:54:
[...]

@Dylantje2
Hahah
ik ken iemand die het heeft........ En jij ook :-)

Maar ik denk dat het voor sommige oudere huizen misschien toch echt wel de beste oplossing is..
Je kunt ze heel kort naast elkaar leggen dus heel veel afgifte
Je houtenvloer heel goed van onderaf isoleren
Je gevels [ tegen mijn principes ] vol laten blazen..
Dubbelglas
En je oude radiators erbij laten hangen

1 Ding staat me tegen.
Als je een lekje hebt brrrrrr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:57:
[...]

Klopt....
Alleen is dat ook niet voor elke muur geschikt en geeft soms best wel wat esthetische of bouwtechnische problemen.
@thido om zijn ervaring vragen, hij heeft het onlangs in zijn woonkamer geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
@Dylantje2 moet helemaal niet meer afgifte creëren, hij is met Tb + 10 al 5KW per uur "kwijt" in zijn woning, laat staan als hij nog meer afgifte creëert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:55:
[...]

Sinds een week of 2 is mijn Ta 30c, dan warmt de boel sneller op en voor de COP maakt het niet veel uit tov 29c.
Definieer snel, met 30 ta word het ook wel eens 31 of zo, die wp heeft een beetje eigen leven :) maar snel warmt het nooit op, dat hoeft ook niet met 24/7 regeling.

Cop is dit jaar vaag, twijfel wat aan de meter, langer lopen geeft lagere dt en prut cop, gedeelten draaien met grotere dt geeft betere cop. Als het kouder is buiten is de cop ook beter.
Negatieve stooklijn zou wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:01:
[...]

Definieer snel, met 30 ta word het ook wel eens 31 of zo, die wp heeft een beetje eigen leven :) maar snel warmt het nooit op, dat hoeft ook niet met 24/7 regeling.

Cop is dit jaar vaag, twijfel wat aan de meter, langer lopen geeft lagere dt en prut cop, gedeelten draaien met grotere dt geeft betere cop. Als het kouder is buiten is de cop ook beter.
Negatieve stooklijn zou wat zijn.
Hier wel hoor, 2 uurtjes lopen en van 18 naar 20 graden gaan. En dan nog pendelt ie vanwege te weinig afgifte :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:01:
@Dylantje2 moet helemaal niet meer afgifte creëren, hij is met Tb + 10 al 5KW per uur "kwijt" in zijn woning, laat staan als hij nog meer afgifte creëert ;)
Jaja ik weet het..
Volgens de kenners ga ik het koud krijgen hahahaha
Maar mijn systeem is met die voetventielen shit..
Waar ik nu al in het knijpen ben om een goede Ta en Tr te krijgen.
Ik heb er 2 jaar voor uit getrokken om een te snappen en te leren..Dus .... _/-\o_
Dank zij jullie kom ik een eind [ hoop ik ] O-)

Maar ben ff kwijt wat Tb was/is en dan +10 ?
Nog niet helemaal thuis hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:53:
[...]

Welke fabrieksinstelling bedoel je :?

Ik draai Ta 30 bij Tb +10, Ta 35 bij Tb -5

Gigantisch pendelen doet het bij mij nu ook weer niet, maar helemaal voorkomen doe je het niet met deze temperaturen.

Vandaag was het grijs en bewolkt in Twente, de keuken die normaal door de zon zo 23 graden is koelt dus met dit weer het hardste af.

Vanaf 11:00 tot 14:00 1 mooie run, daarna SWW, en vanaf 14:30 weer CV.

Je ziet dat tot 18.30 de runs steeds korter worden (vloer wordt steeds warmer, dus steeds minder afgifte).
Vanaf 18.30 tot 20.00 weer 1 run omdat de Tb daalt. Tegen 20.00 zijn alles ruimtes op temperatuur, behalve de keuken. Alleen de keuken heeft onvoldoende afgifte om continu te draaien, dus krijg ik runs van 15 á 20 minuten per stuk.

[Afbeelding]

Gelukkig zijn dit uitzonderingsdagen, als de zon had geschenen was de WP rond 14.00 uitgegaan en pas tegen 18.00 weer aangegaan.

Als het echt kouder wordt al helemaal geen probleem meer.
Die runs van 15-20 min vind ik lekkerder in huis dan 1 grote run. Maar ik bedoelde de standaard instelling Ta die hij af fabriek heeft, die is waarschijnlijk gebaseerd op een hogere Ta dus zou je zowieso minder/nooit pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
@Dylantje2 TB = temperatuur buiten, +10 is dus de temperatuur van +10 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:09:
@Dylantje2 TB = temperatuur buiten, +10 is dus de temperatuur van +10 graden buiten.
@Grolsch

Maar ik pomp er toch geen 5kw per uur in?
Zaterdag op zondag was het Tb -1 en toen jaagde hij volspeed...

Was dat zo slecht dan?

Afgelopen nacht heel rustig...[ lijkt mij dan ha ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:03:
[...]

Hier wel hoor, 2 uurtjes lopen en van 18 naar 20 graden gaan. En dan nog pendelt ie vanwege te weinig afgifte :D
Een graad per uur kamertemperatuur? Nee dat lukt hier niet, de vvw is als bijverwarming aangelegd en de radiatoren zijn weg. Slechts 240m x18mm op 60m2 beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:08:
[...]

Die runs van 15-20 min vind ik lekkerder in huis dan 1 grote run. Maar ik bedoelde de standaard instelling Ta die hij af fabriek heeft, die is waarschijnlijk gebaseerd op een hogere Ta dus zou je zowieso minder/nooit pendelen.
Ik heb natuurlijk het liefste 1 lange run op het laagste vermogen (geeft de beste COP) maar dat is bij mij thuis onmogelijk rekening houdende met alle factoren ;)

Standaard instelling weet ik niet meer vd Mitsu. Is zo'n beetje het eerste wat je veranderd natuurlijk als tweaker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:13:
[...]

Ik heb natuurlijk het liefste 1 lange run op het laagste vermogen (geeft de beste COP) maar dat is bij mij thuis onmogelijk rekening houdende met alle factoren ;)

Standaard instelling weet ik niet meer vd Mitsu. Is zo'n beetje het eerste wat je veranderd natuurlijk als tweaker :+
Geen instellingen lijst in de manual? ;)
Lange runs geven hier niet de hoogste cop, volgens de warmtemeter dan he ? Dan word de dt kleiner dan 3-4 en dat is niet gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:12:
[...]

@Grolsch

Was dat zo slecht dan?

Bij -1 zou je nog geen vol vermogen nodig morgen hebben.
Maar waarom zou niet elke wand geschikt zijn voor wandverwarming ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:01:
Had hij maar meer afgifte, dan kan zijn aanvoer temperatuur met 11 graden omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:21:
[...]

Bij -1 zou je nog geen vol vermogen nodig morgen hebben.
Maar waarom zou niet elke wand geschikt zijn voor wandverwarming ?
-1 en verkeerde settings wel toch :-)

Kijk bijv. maar eens naar je binnendeuren..
Ik vrees dat als je opdekdeuren hebt die nu aardig ver open kunnen.
Na een laag van 3cm je stucwerk afbreken als ze te ver open gaan slaan.
En er zijn wel wat meer redenen te verzinnen.
Een ongeisoleerde buitenmuur voorzien van verwarming zal je rendement ook verlagen..
En misschien wel meer dingen te bedenken

Maar het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:26:
[...]

Een ongeisoleerde buitenmuur voorzien van verwarming zal je rendement ook verlagen..

Maar het kan
Ter hoogte van je deurklink een inkeping in de muur maken dan kan je deur toch op de stand die voorheen ook mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:26:
[...]

-1 en verkeerde settings wel toch :-)

Maar het kan
15 mm totale opbouw hoogde.
Liever alle buiten wanden vol met wandverwarming in combinatie met leem stuc dan 4 grote radiatoren in een woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nou, speeltje is af en hangt inmiddels, net even een paar keer aan het testen geweest, morgen even de hele dag testen of het werkt.

Maar lijkt erop dat hij inderdaad nu netjes 15 min. afdwingt voor een run zelf en de pauze tussen twee runs.

Als ik zie dat het morgen en overmorgen ook functioneerd dan maak ik hier een tweakblog van hoe je dit kan bouwen. Is voor anderen ook wel interesant denk ik.

Moet ook nog bedenken wat ik wil dat er gebeurt als er geen stroom op staat ( of om wat voor reden dan ook dat hij niet actief is). Standaard betekend dat nu dat de WP mag draaien. Maar of dat handig is weet ik nog niet. Ligt een beetje aan het weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mAZ1SDPyMUjZBhgGIL7xKEqn/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5s2DbeSM7UqfV0xsNIjNR7z2/medium.jpg

Wil nu eigenlijk nog zorgen dat de 15 min instelbaar is maar dat zal nog even wat tijd kosten.

Zou ook nog twee extra relais kunnen toevoegen om mijn twee pompen van de verdelers uit te kunnen zetten als er toch geen warmtevraag, scheelt toch weer 15kW per jaar gok ik.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:29:
[...]

15 mm totale opbouw hoogde.
Liever alle buiten wanden vol met wandverwarming in combinatie met leem stuc dan 4 grote radiatoren in een woonkamer.
mmm echt waar 15....

Dan heb je slangen van 12mm? is dat wel goed voor je flow?
En 3mm stuc op een leiding die dan los op de muur ligt, want een beugel is toch ook 2mm?
Heb je dik behang erop?
Want een strakke gesausde muur met wandverwarming zal in mijn beleving echt dikker zijn.

@koevlaas2 .
Zal dan eerder bij de scharnieren beginnen.
je oplossing is wel creatief O-)

@ronaldmathies
Wat is dit speeltje?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 05-11-2018 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
Definitieve monitoring oktober 2018
Uit grafiek blijkt dat de spreiding dit keer erg hoog is. Dit kan veroorzaakt zijn door meetfouten, slecht performance WP maar ook door een nog dominerend stand-by gebruik bij zeer goed geisoleerde woningen.
Probeer je eigen plek in de grafiek terug te vinden en trek je conclusie.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1945/45687606502_e495d95ba0_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1946/45738012951_dfc59992a6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4912/30797721847_e3ff9d8e80_z.jpg

Alle eventuele wijzingen worden in nov 2018 verwerkt.
Starters topic kunnen dit misschien in intro plaatsen?
De Excel file vanaf 6 november downloaden op:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:33:
[...]

mmm echt waar 15....

En 3mm stuc op een leiding die dan los op de muur ligt, want een beugel is toch ook 2mm?
Heb je dik behang erop?
Want een strakke gesausde muur met wandverwarming zal in mijn beleving echt dikker zijn.

@koevlaas2 .

@ronaldmathies
Wat is dit speeltje?
Zoek maar eens op warp.systems.
Voor voldoende flow zal je de groeplengtes maximaal 40 meter moeten maken.

Ze hebben 10 en 12 mm slang.
10 hart op hart 75mm en 12 hart op hart 100mm.

Ik heb daar mijn bovenverdieping mee gemaakt en.werkt fantastisch.
@thido heeft het in zijn woonkamer gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
[...]

mmm echt waar 15....

Heb je dik behang erop?

@koevlaas2 .

@ronaldmathies
Wat is dit speeltje?
Is een arduino bordje die verbonden is met het potentiaal vrij contact van mijn thermostaat. Hij waakt ervoor dat de WP minimaal 15 minuten runs maakt en 15 minuten pauze neemt na een run. Het bordje zelf heeft weer een relais wat als potentiaal vrij contact functioneerd van de WP waarmee ik dan bepaal of hij mag draaien of niet.

De software op het bordje houd bij wat de laatste state verandering was ( start run of stop run) en hoelaat. Als de state dan weer veranderd door de thermostaat t.o.v. de laatste keer dan moet er dus min. 15 minuten gepasseerd zijn wil hij de state verandering doorgeven aan de WP.

Wil hem nog wat geavanceerder maken, bij voorkeur ook met de state van de WP zelf ( draait hii ook daadwerkelijk of is de WP zelf al gestopt ), etc...

Dit alles om pendel gedrag te voorkomen, mijn WP gaat pas om 11:00 ‘s ochtends aan en vamaf een uur of 18:00 begint het pendelen omdat de meeste kamers al op temperatuur zijn.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:39:
[...]

Zoek maar eens op warp.systems.
Voor voldoende flow zal je de groeplengtes maximaal 40 meter moeten maken.

Ze hebben 10 en 12 mm slang.
10 hart op hart 75mm en 12 hart op hart 100mm.

Ik heb daar mijn bovenverdieping mee gemaakt en.werkt fantastisch.
@thido heeft het in zijn woonkamer gemaakt.
Mooi systeem handig opties., zeker voor vloeren!

Maar toch 10 mm buisjes [ uitwendig ] goed voor de flow.?
en met 12mm kom je imo echt wel dikker uit.
Mijn ervaring met knauf over leidingen is dat je ze met strijklicht ziet. [ knauf krimpt ]
Dus het zal zeker met meerdere gedroogde lagen over elkaar moeten afgesmeerd moeten worden.
Maar dan nog blijft mijn probleempje bij deuren enz bestaan.
Wat je ziet bij de wand is dat ze er toch isolatie achter doen....

Ik zeg ook niet dat het helemaal niet kan..

Vraag me wel af wel het kost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:57:
[...]

Mijn ervaring met knauf over leidingen is dat je ze met strijklicht ziet. [ knauf krimpt ]
Dus het zal zeker met meerdere gedroogde lagen over elkaar moeten afgesmeerd moeten worden.

Installeer je het in een wand die geen deur heeft, die zijn er zat in een gemiddelde woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:57:
[...]

Geen ervaring met knauf ,maar met leem kan je in 1x afsmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:01:
[...]

2uur ipv 4 uur in mijn geval.

kmf in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

Als jij met +15 de hele dag moet draaien heb je een hele andere uitdaging, slecht geisoleerde koelcel in huis? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
LittleTycoon schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:12:
[...]

Als jij met +15 de hele dag moet draaien heb je een hele andere uitdaging, slecht geisoleerde koelcel in huis? }:O
Ik zou de hele dag kunnen draaien idd, maar dan word het + 24c in mijn huis en dat is teveel van het goede.
Maar het ging even om het pendelen en in dier voege kan ik dus de hele dag aan 1 stuk draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 22:16

thido

Tilburg

Ramon_1984 schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:05:
[...]

Geen ervaring met knauf ,maar met leem kan je in 1x afsmeren.
Hier met Knauf ook in één keer afgesmeerd. Zal er van de week eens langs kijken met daglicht maar geloof niet dat ik iets van de leidingen zie (wand is nog niet afgewerkt, enkel geschuurd en voorstrijk erop).
Scheurtjes ook nog niet gezien.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vrijdag is de CV-ketel van de muur gehaald, in het weekend in alle rust de muur in de bijkeuken weer strak gemaakt (gaten gevuld, spack-repair, opnieuw gewit) zodat het boilervat vandaag geplaatst kon worden, de laatste leidingen gekoppeld en... eind van de middag de warmtepomp in werking!

Ook wel fijn want het was sinds vrijdag afgekoeld tot zo'n 14,5 graden binnen.

De 14kW Mitsubishi Zubadan had er geen moeite mee, rond 21:30 stond de thermostaat alweer op 20 graden en was het boilervat gevuld met 200 liter warm water.

Verbruiksmeter van de warmtepomp geeft zo'n 25kWh aan voor vandaag maar hij moest ook vol aan de bak. Het 2kW element in de binnenunit is blijkbaar ook nog even aan het werk geweest (legionella run?), daar stond 1,3kWh op de teller.

Binnenkort komen Mitsubishi en m'n installateur nog langs voor het "officiële" in werking stellen, dan worden de puntjes qua instellingen op de i gezet en het systeem waterzijdig ingeregeld.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23
Ik kan het nergens vinden. Weet iemand wat de minimale flow is van een LTV radiator zoals een Jaga? Ik zou graag een Heimeier Eclipse willen aanschaffen voor mijn huidige HTV radiatoren, maar die kunnen max. 150lt/uur flow genereren. Ik wordt er niet zo enthousiast van als ik later voor LTV radiatoren weer andere kranen moet kopen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40

timovd

Voorsprong door techniek

drdnl schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:50:
[...]

54 - 8 is 46, ik weet niet of dat < of <= is :)

Je zou even de kraan kunnen laten lopen of douchen als je het zeker wilt weten?
Dan had ie toch om 11u aan moeten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MiixTxalibi3Xk7zfyTKlMbU/full.jpg
Twee dingen die mij hier opvallen:
Rond 17.30 daalt de temperatuur van het SWW plots enorm zonder dat er vraag is. Daarvoor stond de WP hey huis te verwarmen, maar schakelt daarna (of net daarvoor?) het verwarmen van het SWW-vat in. De kamer was toen nog niet op de gewenste 21C, maar op 20C. Rond 18.30 gaat de pomp weer over op CV. Die kan ik verklaren, want de max run time staat op 60 minuten als er ook CV-vraag is.
Om 22u gaat de nachtverlaging in en wordt er weer SWW gemaakt. Compressor blijft draaien op lagere snelheid; conform stilte-timer; 's Nachts naar de stilte stand.
Ik vind het vreemd dat de compressor stil heeft gestaan rond 18.30, terwijl het huis nog niet op gewenste temperatuur was. Dit lijkt mij niet efficiënt.
Hoe komt het dat er ineens een dip was rond 17.30 in het SWW? Of werd de dip veroorzaakt door het aanmaken van SWW en ontstond een korte dip?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:26
@CurlyMo De minimale flow is nul - niet verrassend, maar je bedoelt waarschijnlijk de nominale flow van een gebooste DBE Jaga (bijvoorbeeld). Dit hangt zeker van de grootte af, als je een grotere (dubbele) DBE JAGA
hebt die bij gemiddeld 35°C en deltaT = 5K ongeveer 2 kW moet afgeven heb je toch een flow van ca. 350 l/h nodig, dus dit is niets voor de standaard Heimeier Eclipse inserts.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:12:
[...]

@Grolsch

Was dat zo slecht dan?

Jij had bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van 4,3 graden (en veel zon) volgens je grafiek al continu 5KW aan vermogen nodig. Er komen dagen dat de gemiddelde etmaaltemperatuur onder de 0 graden uitkomt met regen en wind. en zelfs -5 hebben we gehad afgelopen winter.

Bij 4,3 graden begint bij mij de boel pas een beetje steady te draaien :P

Maar we gaan erachter komen komend winter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Ik krijg binnenkort de Procon A1M binnen en nu zit ik een beetje uit te zoeken hoe ik de rs485 poort om kan zetten naar ethernet.

Ik zie verschillende apparaatjes die dit kunnen bijvoorbeeld:

https://nl.aliexpress.com...-42a4-a0be-0c8cff5728f4-1

Handleiding:

https://www.usriot.com/do...04-User%20Manual-V1.0.pdf

Maar hebben mensen hier zelf ervaring met een bepaald type converter? Mijn doel is om de Procon A1M bedraad aan te sluiten op een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@ronaldmathies Je hebt waarschijnlijk een software-module nodig wat in deze converter moet worden geladen,
modbus RTU <-> modbus TCP/IP. De vraag is alleen: Bestaat dit type module?

Er zijn ook kant-en-klare bridges verkrijgbaar. @AUijtdehaag kan je hierover waarschijnlijk meer vertellen,
ik zelf heb geen hands-on ervaring.
Deze converter (voorbeeld) kost wel wat meer, vanaf ~€ 50,- voor zover ik me herinner.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:35:
@ronaldmathies Je hebt waarschijnlijk een software-module nodig wat in deze converter moet worden geladen,
modbus RTU <-> modbus TCP/IP. De vraag is alleen: Bestaat dit type module?

Er zijn ook kant-en-klare bridges verkrijgbaar. @AUijtdehaag kan je hierover waarschijnlijk meer vertellen,
ik zelf heb geen hands-on ervaring.
Deze converter (voorbeeld) kost wel wat meer, vanaf ~€ 50,- voor zover ik me herinner.
Ik zou eigenlijk verwachten dat zo'n converter niet echt specifieke software zou moeten hebben, modbus is tenslotten een redelijk standaard protocol.

Maar het apparaatje waarna je linkt ziet er bekend uit, dat was ook degene die ik eerst aan het zoeken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
ronaldmathies schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:40:
[...]

Ik zou eigenlijk verwachten dat zo'n converter niet echt specifieke software zou moeten hebben, modbus is tenslotten een redelijk standaard protocol.

Maar het apparaatje waarna je linkt ziet er bekend uit, dat was ook degene die ik eerst aan het zoeken was.
Modbus is een redelijk standaard protecol maar het medium waar het over verstuurd wordt, RS485 of Ethernet maakt wel veel uit volgens mij. Ik heb zelf alleen ervaring met de RS485 variant dus ik heb zelf geen recht van spreken verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
godfriedd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:06:
[...]

Modbus is een redelijk standaard protecol maar het medium waar het over verstuurd wordt, RS485 of Ethernet maakt wel veel uit volgens mij. Ik heb zelf alleen ervaring met de RS485 variant dus ik heb zelf geen recht van spreken verder...
Ik heb ervaring met de ethernet variant, die zit namelijk ingebouwd in de inverters van SMA. De software om de registers uit te lezen die bouw ik zelf (is vrij makkelijk en doe ik ook al voor mijn inverters), gaat mij meer om dat ik gewoon een transparante vertaling heb van RS485 naar modbus - ethernet standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23
dunklefaser schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:08:
@CurlyMo De minimale flow is nul - niet verrassend, maar je bedoelt waarschijnlijk de nominale flow van een gebooste DBE Jaga (bijvoorbeeld). Dit hangt zeker van de grootte af, als je een grotere (dubbele) DBE JAGA
hebt die bij gemiddeld 35°C en deltaT = 5K ongeveer 2 kW moet afgeven heb je toch een flow van ca. 350 l/h nodig, dus dit is niets voor de standaard Heimeier Eclipse inserts.
Ik kan het ook omdraaien. Wat is het maximale wattage dat Jaga in radiatoren te bieden heeft met een maximale flow van 150 l/h.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@CurlyMo Gebruikte voorbeeld: 346 l/h = 2000 W / 1,156 (Wh/(l x K) x 5 K

Kan je zelf "omdraaien"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
[...]

mmm echt waar 15....

Heb je dik behang erop?

@koevlaas2 .

@ronaldmathies
Wat is dit speeltje?
Deze zijn 18mm en voor iedere klusser goed te doen..De 'plaat' komt naar je leef-kant, dus zijn net gips-platen die je afwerkt. van de buizen zie je nix.
zitten hier in de keuken en kantoor.

[ Voor 9% gewijzigd door MarFan op 06-11-2018 11:23 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
MarFan schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:17:
[...]

Deze zijn 18mm en voor iedere klusser goed te doen..De 'plaat' komt naar je leef-kant, dus zijn net gips-platen die je afwerkt. van de buizen zie je nix.
Heeft dit niet als nadeel dat je bij elke plaat koppelingen krijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:04
[...]

Hè hè de uitvinding van @hajeetje is eindelijk op de markt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:34:
[...]

Helaas niet meer op dit forum :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
[...]

Zulke platen heb ik een paar jaar geleden bij mijn buurman geïnstalleerd; de totale dikte is denk ik 18 mm, maar als ik het goed heb onthouden, zat er 10 mm koperen leiding in, en die moet je dan onderaan (of bovenaan natuurlijk) doorkoppelen. bij een plaatdikte van 18 mm gaat er natuurljk maar een dunne leiding in.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:28:
[...]

Heeft dit niet als nadeel dat je bij elke plaat koppelingen krijgt?
Je heb tussen elke plaat een koppeling, maar ze raden aan om max 3 a 4 aan elkaar te maken.
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:34:
[...]

Dit is voor de wand, maar aan het plafond kan ook 8)7

Op de vloer is ook mogelijk (als invrezen geen optie is), maar dat is wel een stuk duurder dan infrezen.
Naalroc schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:49:
[...]

Zulke platen heb ik een paar jaar geleden bij mijn buurman geïnstalleerd; de totale dikte is denk ik 18 mm, maar als ik het goed heb onthouden, zat er 10 mm koperen leiding in, en die moet je dan onderaan (of bovenaan natuurlijk) doorkoppelen. bij een plaatdikte van 18 mm gaat er natuurljk maar een dunne leiding in.
Klopt, dit is ook bedoeld voor plekken waar je geen vloerverwarming kan/wil
Ik vond deze makelijker dan Wrap (en volgens mij goedkoper)

[ Voor 31% gewijzigd door MarFan op 06-11-2018 11:51 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
Dat was dan ook in een kamer met een houten vloer; het enige waar de installateur voor moest komen was om die leidingen aan elkaar te persen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 07:10
Hoi allemaal,

Wij gaan begin komend jaar beginnen met het bouwen van een vrijstaande woning. Nu hebben we offertes van 2 installateurs die kwa prijs dichtbij elkaar liggen en beide een andere pompinstallatie gebruiken. Het gaat om een luchtwarmte pomp.

Installateur 1: Nefit Enviline monoblock 9.0 T-S

Installateur 2: Alpha Innotec (verder geen details op de offerte)

Ons huis krijgt een open indeling met weinig tussen deuren en een (vloer)verwarmde dubbele garage. Het woon gedeelte is 700m3 en de garage met zolder is 255m3. Volgens de EPC berekening zijn er 11 zonnepanelen nodig maar wij laten 20 stuks monteren.

Heeft iemand nog een mening over deze merken warmte pompen of tips voor een beter merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Beide merken zijn goed (top van de markt), eigen import van Panasonic of Mitsubishi zal wel stukken goedkoper zijn.

Als je er nog een "topmerk" naast wil leggen zou je kunnen kijken naar Nibe, daar lees/hoor ik ook erg goede verhalen over, en ze zien er ook nog mooi uit.

Mogen wij vragen wat bovenstaande zou moeten kosten :?

Hoeveel warmteverlies komt je woning op :? Als je alles wilt verwarmen heb je het over 955m3, ik weet niet wat het vermogen van de 9KW Nefit is bij -7, maar onze woning van 900m3 (BJ2017) kwam op een warmteverlies van 10KW bij -10. Wel dubbel glas en ventilatie type C (MV + CO2 sensoren per ruimte).

Als jij tripple glas krijgt met WTW zou 9KW bij -7 ruim voldoende moeten zijn voor 955m3.

Ik schat dat je WP zo'n 3500kWh per jaar gaat verbruiken voor CV + SWW als ik mezelf als referentiekader neem.

Vraag goed na hoeveel vermogen die Nefit (en elke andere WP) levert bij -7, bij +10 geloof ik het allemaal wel, maar daar heb je niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 07:10
Hey Grolsch, bedankt voor de snelle reactie. De installateur die bij de Nefit hoort die heeft 1 totale prijs van alle installatie van het huis gegeven, de andere van de Alpha Innotec vraagt incl. aanleg vloerverwarming en aansluitpunten elektrische radiator voor de badkamer 15920,-.

De gehele bovenverdieping krijgt geen verwarming behalve de badkamer, alhoewel ik liever vloerverwarming in de badkamer wil hebben. De vloerverarming in de garage komt niet hoger dan 19 graden te liggen, het gaat erom dat ik daar comfortabel kan sleutelen tijdens de koude dagen.

Wij hebben een EPC berekening laten maken voor 3 verwarmingsmethoden, namelijk buiten luchtwarmte, bodem warmte gesloten bron en bron grondwater. Voor de luchtwarmte is de Nefit monoblock 9.0 gebruikt en voor de grond warmte Nibe pompen.

Bij de luchtwarmte hebben wij volgens de EPC 11 panelen nodig en voor gesloten bron 9 panelen, open bron 4 panelen uitgaande van een piekvermogen van 275 Wp/paneel.

Ik kan zo snel in de EPC niet vinden wat het totale warmteverlies van de gehele woning is, voor alsnog krijgen wij "gewoon" dubbel Hr++ glas.

[ Voor 6% gewijzigd door gebruikerfz1 op 06-11-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
gebruikerfz1 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:53:
Hey Grolsch, bedankt voor de snelle reactie. De installateur die bij de Nefit hoort die heeft 1 totale prijs van alle installatie van het huis gegeven, de andere van de Alpha Innotec vraagt incl. aanleg vloerverwarming en aansluitpunten elektrische radiator voor de badkamer 15920,-.

De gehele bovenverdieping krijgt geen verwarming behalve de badkamer, alhoewel ik liever vloerverwarming in de badkamer wil hebben. De vloerverarming in de garage komt niet hoger dan 19 graden te liggen, het gaat erom dat ik daar comfortabel kan sleutelen tijdens de koude dagen.

Wij hebben een EPC berekening laten maken voor 3 verwarmingsmethoden, namelijk buiten luchtwarmte, bodem warmte gesloten bron en bron grondwater. Voor de luchtwarmte is de Nefit monoblock 9.0 gebruikt en voor de grond warmte Nibe pompen.

Bij de luchtwarmte hebben wij volgens de EPC 11 panelen nodig en voor gesloten bron 9 panelen, open bron 4 panelen uitgaande van een piekvermogen van 275 Wp/paneel.

Ik kan zo snel in de EPC niet vinden wat het totale warmteverlies van de gehele woning is, voor alsnog krijgen wij "gewoon" dubbel Hr++ glas.
Badkamer zou ik vloerverwarming nemen, kwa prijs zal dat niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Even een aantal zaken op de rij zetten.

De EPC berekening is een wassen neus m.b.t. het verkrijgen van een omgevingsvergunning en zegt niets over warmteverliezen van een woning.

Een Transmissie-/warmteverliesberekening heb je nodig (volgens de berekeningsmethode de ISSO-publicatie 51/53/57). (WVB voor het gemak).

Hier komen tenminste getallen uit waar je echt iets mee kunt.

Ik zou ook vloerverwarming in de badkamer willen hebben, waarom een elektrische radiator ?

Mag een nieuwe woning überhaupt gebouwd worden zonder verwarming in de slaapkamers ? Volgens mij is dit verplicht volgens bouwbesluit.

Ik zou (en heb het dus ook zelf gedaan :P ) lekker op de hele bovenverdieping vloerverwarming aan (laten) leggen. Verwarmen komt inderdaad niet zo vaak voor op de slaapkamers, maar aangezien je dan wel serieus kan koelen weet ik zeker dat je daar + punten mee gaat scoren bij moeders de vrouw 8) :>

Je moet eerst je uitgangspunten duidelijk hebben, daar een WVB voor laten maken, daar komt dan een getal uit (vermogen benodigd bij -7) waarop je de juiste WP gaat selecteren.
Te kleine WP betekent koude voetjes en een hele slechte WAF bij kou.
Te grote WP betekent gependel van de WP.

De getallen die jij aangeeft m.b.t. het aantal panelen per type warmtepomp slaan volgens mij ook nergens op :? Hoe kom je daar bij ? Panelen staan los van het "soort" warmtepomp.

Ik denk dat het verschil in COP tussen een WW WP en LW WP niet zo heel groot is.
"Wij" in dit topic laten in ons maandelijkse overzicht zien dat we gemiddeld een COP van 4,23 halen voor verwarmen. Ik verwacht niet (weet eigenlijk wel zeker) dat een WW WP dit bijna 300% beter gaat doen zoals jij suggereert.

En welk type ventilatie krijg je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:04:
[...]

De EPC berekening is een wassen neus m.b.t. het verkrijgen van een omgevingsvergunning en zegt niets over warmteverliezen van een woning.

Een Transmissie-/warmteverliesberekening heb je nodig (volgens de berekeningsmethode de ISSO-publicatie 51/53/57). (WVB voor het gemak).

Ik zou ook vloerverwarming in de badkamer willen hebben, waarom een elektrische radiator ?

Mag een nieuwe woning überhaupt gebouwd worden zonder verwarming in de slaapkamers ? Volgens mij is dit verplicht volgens bouwbesluit.

Ik zou (en heb het dus ook zelf gedaan :P ) lekker op de hele bovenverdieping vloerverwarming aan (laten) leggen. Verwarmen komt inderdaad niet zo vaak voor op de slaapkamers, maar aangezien je dan wel serieus kan koelen weet ik zeker dat je daar + punten mee gaat scoren bij moeders de vrouw 8) :>

Je moet eerst je uitgangspunten duidelijk hebben, daar een WVB voor laten maken, daar komt dan een getal uit (vermogen benodigd bij -7) waarop je de juiste WP gaat selecteren.

De getallen die jij aangeeft m.b.t. het aantal panelen per type warmtepomp slaan volgens mij ook nergens op :? Hoe kom je daar bij ? Panelen staan los van het "soort" warmtepomp.

Ik denk dat het verschil in COP tussen een WW WP en LW WP niet zo heel groot is.
"Wij" in dit topic laten in ons maandelijkse overzicht zien dat we gemiddeld een COP van 4,23 halen voor verwarmen. Ik verwacht niet (weet eigenlijk wel zeker) dat een WW WP dit bijna 300% beter gaat doen zoals jij suggereert.

Zonnepanelen worden alleen gebruikt om te voldoen aan de EPC waarde.
Met een grond gebonden warmtepomp krijgt je woning een hogere score, en dus minder panelen nodig.
Het uigangspunt moet worden, de hoogste EPC waarde te halen zonder zonnepanelen.

@gebruikerfz1 Heb je nagedacht hoe je woning in de zomer wil gaan koelen, dit is bij een nieuwbouw woning erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Tomexergie schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:40:
[...]

Geen foutmelding en "stop" dus. Dan kun je ook met twee thermostaten in overlap een tweede warmtepomp er parallel bij zetten zoals de HR, b.v. een Atlantic met R134A voor de lage buitentemperaturen en boiler voor SSW. Ik denk aan allerlei alternatieve combinaties.
@Tomexergie Je bedoelt een 2e warmtepomp parallel aan de elga.?

Ik ben met de Elga van 2200 m3 naar ca 600/700 m3 gegaan. Ik zat erover te denken bv een 5KW parallel te zetten via de aan/uit schakeling van de Elga. Bedoel jij zoiets en kan dat?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 22:52
timovd schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:05:
[...]

Dan had ie toch om 11u aan moeten gaan.

...

Hoe komt het dat er ineens een dip was rond 17.30 in het SWW? Of werd de dip veroorzaakt door het aanmaken van SWW en ontstond een korte dip?
Overgaan naar verwarming komende van de hoge temperaturen voor SWW (en eventueel de toepassing van elementen om naar 60 graden te komen) kan vereisen dat de WP even stopt, omdat er anders te heet water retour kan komen naar de WP. De ene kan daar beter mee omgaan dan de andere. Die van mij genereert een waarschuwing. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo ver ingezoomd om te kijken of hij misschien heel even stopt.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:03
Goede avond,

Ik ben nieuw hier en volg al een tijd deze en het water/water warmtepomp topic en ik wou jullie bedanken voor de ervaringen dat jullie delen.

Heb wel een vraag/opmerking omtrent jullie maandelijks overzicht, is het een overzicht om bij te houden wat de forum leden doen of wordt het ook gebruik ter vergelijkingen?

Ik vraag dit omdat ik zie nergens in het overzicht het aantal m2 en/of het aantal m3 van de te verwarmen huis.

Bijv.
neem 2 huizen allebei met dezelfde warmtepomp, zelfde oppervlakte en zelfde isolatie waarde alleen de inhoud is verschillend.

huis 1 - 900m3
huis 2 - 1100m3

Zoals ik het zie is het zo dat huis 1 een betere COP zal halen dan huis 2?

Natuurlijk zal altijd het oppervlakte, isolatie en inhoud van een huis verschillen, persoonlijk denk ik dat het fijn zou zijn als mensen hun huis met jullie huis zou kunnen vergelijken om zo een idee te krijgen wat voor COP waarde en verbruik een huis kan hebben.

Zelf heb ik een 1974 huis gekocht met 0 isolatie (inmiddels al wat meer) met >4000m3 aan gas verbruik dus heb een Ecoforest 5-22KW hybride lucht/bodem laten plaatsen.

Had graag mijn gegeven met jullie overzicht willen vergelijken, maar op basis van verbruik en COP alleen is appels met peren vergelijken toch? of zeg ik nu iets heel stoms?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
COP zegt niets over de inhoud van het huis, het betekent Coefficient of Performance.
Verbruikte kWh's zijn wel een graadmeter voor inhoud en isolatiegraad van het huis.

Zoals je in de grafiek van @Tomexergie kunt zien is er eigenlijk maar 1 bepalende factor voor de COP, namelijk Ta. Hoe beter geïsoleerd je huis, en hoe meer afgiftevermogen je in huis hebt, hoe lager de Ta kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4912/30797721847_e3ff9d8e80_z.jpg

Je kunt meer kWhs verbruiken en toch een betere COP hebben, zie de Excel file ;)

Zoals bij alle statistieken zit 90% rond de nominale lijn, als je kijkt naar het "getrimde" gemiddelde zie je dat Ta de leidraad voor een goede COP is.

[ Voor 98% gewijzigd door Grolsch op 06-11-2018 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Grolsch schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:04:
[...]

Elektrische radiator begrijp ik helemaal. Snel warmte. Ik heb zelf een ir plaat aan het plafond hangen. Precies aan het begin van de inloopdouche. Dat droogt fijn warm af. Vergeet niet dat bij steeds lagere Ta, de ruimtes killer kunnen aanvoelen dan ze in werkelijkheid zijn. Je kunt met naregeling uiteraard wel eea oplossen, maar als he dat niet hebt/wilt dan is dit een oplossing.

Een w/w kan zeker een hogere cop halen. Ik ben er van overtuigd dat dit met een goede bron ook zo is. Ik hen hier vorige jaar verbruiken gezien die bij mij echt niet voorkomen. En al helemaal als het om koelen gaat. Huizen zijn echter niet vergelijkbaar en bronnen ook niet. Met een verbruik van minder dan 1000 kWh op jaarbasis vind ik het niet nodig om een warmtemeter aan te schaffen, maar ik denk dat ik met bron temperaturen van afgelopen winter van meer dan 8 graden een Ta van 24/25 graden koploper op copgebied zou zijn.

300 procent gaat niet lukken, behalve met koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:14:
[...]

Elektrische radiator begrijp ik helemaal. Snel warmte. Ik heb zelf een ir plaat aan het plafond hangen. Precies aan het begin van de inloopdouche. Dat droogt fijn warm af. Vergeet niet dat bij steeds lagere Ta, de ruimtes killer kunnen aanvoelen dan ze in werkelijkheid zijn. Je kunt met naregeling uiteraard wel eea oplossen, maar als he dat niet hebt/wilt dan is dit een oplossing.
Een stralingspaneel kan ik me nog enigszins voorstellen, maar een elekrische radiator zou ik nooit doen.
Ik ervaar een lage Ta ook als kil, vandaar dat bij ons de Ta op minimaal 30 staat.
Een w/w kan zeker een hogere cop halen. Ik ben er van overtuigd dat dit met een goede bron ook zo is. Ik hen hier vorige jaar verbruiken gezien die bij mij echt niet voorkomen. En al helemaal als het om koelen gaat. Huizen zijn echter niet vergelijkbaar en bronnen ook niet. Met een verbruik van minder dan 1000 kWh op jaarbasis vind ik het niet nodig om een warmtemeter aan te schaffen, maar ik denk dat ik met bron temperaturen van afgelopen winter van meer dan 8 graden een Ta van 24/25 graden koploper op copgebied zou zijn.

300 procent gaat niet lukken, behalve met koelen.
Zijn er geen statistieken van WW WP's :? Er zijn natuurlijk landurige perioden waarin de Tb (Bron voor een LW WP) aanzienlijk hoger ligt als de brontemperatuur van een WW WP.

Als ik onderstaande website mag geloven is de COP van een WW WP 25% hoger.

https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/rekenen/

Financieel gezien is een WW WP dan een stuk minder interessant. Jij verbruikt nu 1000kWh per jaar, dus stel gemiddelde COP van 5 zoals op voorgaande website aangegeven = thermische energie is 5000kWh. Met een LW WP zou je dan 1250kWh verbruiken per jaar.
250 kWh x 0,22 is een besparing van € 55,00. Nu niet echt een bedrag waarmee je de 8K meerprijs snel mee terug verdient (+- 145 jaar).

Afgelopen zomer was erg warm, en ik heb veel gekoeld en 215kWh (€ 47,30) voor koeling gebruikt.
Wederom voor onze siuatie het bewijs dan financieel gezien een WW WP niet interessant is.

Dan blijft alleen de buitenunit en het bijbehorende geluid over, dat is wel een voordeel van de WW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
JanHybride schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:34:
[...]

@Tomexergie Je bedoelt een 2e warmtepomp parallel aan de elga.?

Ik ben met de Elga van 2200 m3 naar ca 600/700 m3 gegaan. Ik zat erover te denken bv een 5KW parallel te zetten via de aan/uit schakeling van de Elga. Bedoel jij zoiets en kan dat?
Het zou kunnen, dan de 2e warmtepomp als een aan/uit ketel(zonder 24V). Ik weet dan niet of de Elga nog mooi modulerend regelt. Misschien dat andere forumleden daar ervaring mee hebben. Twee thermostaten is en veilige optie.
Ook bij 100% electric zou ik de HR laten hangen als back-up voor 200 Eur per jaar.
Het hydraulische schema moet slim in elkaar gezet worden. De tweede HT warmtepomp toch in cascade denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Grolsch schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:55:
[...]

Een stralingspaneel kan ik me nog enigszins voorstellen, maar een elekrische radiator zou ik nooit doen.
Ik ervaar een lage Ta ook als kil, vandaar dat bij ons de Ta op minimaal 30 staat.

[...]

Zijn er geen statistieken van WW WP's :? Er zijn natuurlijk landurige perioden waarin de Tb (Bron voor een LW WP) aanzienlijk hoger ligt als de brontemperatuur van een WW WP.

Financieel gezien is een WW WP dan een stuk minder interessant. Jij verbruikt nu 1000kWh per jaar, dus stel gemiddelde COP van 5 zoals op voorgaande website aangegeven = thermische energie is 5000kWh. Met een LW WP zou je dan 1250kWh verbruiken per jaar.
250 kWh x 0,22 is een besparing van € 55,00. Nu niet echt een bedrag waarmee je de 8K meerprijs snel mee terug verdient (+- 145 jaar).

Afgelopen zomer was erg warm, en ik heb veel gekoeld en 215kWh (€ 47,30) voor koeling gebruikt.
Wederom voor onze siuatie het bewijs dan financieel gezien een WW WP niet interessant is.

Dan blijft alleen de buitenunit en het bijbehorende geluid over, dat is wel een voordeel van de WW WP.
Denk nog wel even aan het koelen. Als je lucht warmtepomp de hele warme zomer de compressor volle bak laat lopen om je woning koel te houden gaat dat flink in de kwh's lopen. Een bron machine pompt alleen het koelere water rond en heeft geen compressor nodig om te koelen, alleen zijn pompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
Grolsch schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:59:
COP zegt niets over de inhoud van het huis, het betekent Coefficient of Performance.
Verbruikte kWh's zijn wel een graadmeter voor inhoud en isolatiegraad van het huis.

Zoals je in de grafiek van @Tomexergie kunt zien is er eigenlijk maar 1 bepalende factor voor de COP, namelijk Ta. Hoe beter geïsoleerd je huis, en hoe meer afgiftevermogen je in huis hebt, hoe lager de Ta kan zijn.

[Afbeelding]

Je kunt meer kWhs verbruiken en toch een betere COP hebben, zie de Excel file ;)

Zoals bij alle statistieken zit 90% rond de nominale lijn, als je kijkt naar het "getrimde" gemiddelde zie je dat Ta de leidraad voor een goede COP is.
Dank je. Ik denk dat ik het nu beter snap, ik ben nogal nieuw in dit onderwerp en had de pech dat mijn wp het eerste jaar een fabrieksfout had waardoor ik het een beetje ben gaan wantrouwen.

Ik weet dat ik nog heel wat moet doen aan mij isolatie om mijn kWh wat terug te schroeven, maar ik ben al blij dat ik op ongeveer de helft ben van wat de vorige eigenaren hier betaalden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
thefox154 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:05:
[...]

Denk nog wel even aan het koelen. Als je lucht warmtepomp de hele warme zomer de compressor volle bak laat lopen om je woning koel te houden gaat dat flink in de kwh's lopen. Een bron machine pompt alleen het koelere water rond en heeft geen compressor nodig om te koelen, alleen zijn pompje.
Dat schreef ik toch onder aan de post die jij quote?

215kWh (amper 50 euro) in een heel warm jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
xavier_82 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:14:
[...]

Dank je. Ik denk dat ik het nu beter snap, ik ben nogal nieuw in dit onderwerp en had de pech dat mijn wp het eerste jaar een fabrieksfout had waardoor ik het een beetje ben gaan wantrouwen.

Ik weet dat ik nog heel wat moet doen aan mij isolatie om mijn kWh wat terug te schroeven, maar ik ben al blij dat ik op ongeveer de helft ben van wat de vorige eigenaren hier betaalden.
Aan je installatie ligt het niet :), ecoforest maakt mooie producten.
Welke installateur had je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:17:
[...]

Aan je installatie ligt het niet :), ecoforest maakt mooie producten.
Welke installateur had je?
Dat is wel heel kort door de bocht, ondanks dat ze mooi producten maken er kan nog steeds een serie uit de fabriek komen met een fabricage fout, zeker als dit door de importeur wordt bevestigd en wordt gerepareerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Grolsch schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:16:
[...]

Dat schreef ik toch onder aan de post die jij quote?

215kWh (amper 50 euro) in een heel warm jaar.
Dat klonk mij in de oren als selectief af en toe inschakelen en niet 24.7 draaien.
Met permanent draaien, pak hem beet afgelopen zomer 100 dagen lang is 2,1 kw per dag om een woning permanent op 22 graden te houden is extreem weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
[...]

[...]

Op haustechnik is volgens mij wel wat te vinden. Toen ik keek in 2014 scoorden de w/w daar tussen de 5 en 6 qua cop. Maar niet fergelijkbaar met nl, kouder, andere bodem en ook heuvels etc.

Boven een Tb van 10 graden verwarm ik amper, dus in mijn situatie weinig verschil met l/w op dat gebied.

En qua koelen, volgend jaar is al je bouwvocht weg, kijk dan nog maar eens. Scheelde bij mij een factor 2 tot 3. En hier gaat koelen geheel automatisch. Ik zag afgelopen scores van meer dan 10 kWh voorbij komen voor koelen hier op het forum. Dat is bij mij minder dan 1,5 kWh per dag.

Ik heb al eens eerder geschreven dat elke keuze voor een wp een goede is. Toen ik kocht was het prijsverschil wel geringer (ook geen subsidie) en wogen de voordelen in mijn situatie naar een w/w wp. En koelen zou hier dus substantieel meer geweest zijn, ik zal de koeldraaiuren uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Elk huis is anders, zo verbruik jij extreem weinig energie voor verwarmen, maar daarintegen weer extreem veel energie voor koelen.

BIj mij thuis is het net andersom, zo'n 3000kWh elekrisch voor verwarmen, maar nog geen 250kWh voor koelen.

Los daarvan ben ik niet zo'n voorstander van zo'n bron in de grond. Ik lees ook wel eens mee in het WW WP topic, en daar lees ik toch aardig wat problemen met bronnen die onvoldoende vermogen kunnen leveren, uitgeput raken, onder gedimensioneerd zijn, etc. etc. Dan moet de bron ook nog "in balans" gehouden worden.

Het idee van een LW WP vind ik mooi. Buitenlucht is er altijd voldoende, en die bron is niet goed, slecht of uitgeput. Hij is er gewoon, met oneindig veel capaciteit, en stelt verder geen eisen om in balans te blijven.
thefox154 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:28:
[...]

Dat klonk mij in de oren als selectief af en toe inschakelen en niet 24.7 draaien.
Met permanent draaien, pak hem beet afgelopen zomer 100 dagen lang is 2,1 kw per dag om een woning permanent op 22 graden te houden is extreem weinig.
Een L/W WP heeft veel te veel koelvermogen (of het afgiftesysteem veel te weinig) om 24*7 te kunnen draaien.

Max temperatuur in huis tijdens de langdurige hete periode was 22 graden in onze woning, en dat bereikte ik door elke hete dag 2 x 2 uur te koelen in de vloer.

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 06-11-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Bovendien is de bron "buitenlucht" waanzinnig veel goedkoper dan een bron die speciaal geboord of speciaal in je tuin ingegraven (Grabenkollektor) moet worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
xavier_82 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:25:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht, ondanks dat ze mooi producten maken er kan nog steeds een serie uit de fabriek komen met een fabricage fout, zeker als dit door de importeur wordt bevestigd en wordt gerepareerd.
Uiteraard kan dat gebeuren, maar het is netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Andrehj schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:40:
Bovendien is de bron "buitenlucht" waanzinnig veel goedkoper dan een bron die speciaal geboord of speciaal in je tuin ingegraven (Grabenkollektor) moet worden.
Mocht ik ooit mijn fundering gaan vernieuwen dan laat ik een bron in de palen maken, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:42:
[...]

Mocht ik ooit mijn fundering gaan vernieuwen dan laat ik een bron in de palen maken, :)
Ik denk niet dat dit voldoende is. Palen zijn te klein om voldoende warmte overdragend oppervlak te maken. Een bron is vaak 200 tot 300 meter diep.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Pietje555 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:08:
[...]

Ik denk niet dat dit voldoende is. Palen zijn te klein om voldoende warmte overdragend oppervlak te maken. Een bron is vaak 200 tot 300 meter diep.
8 palen van 20 meter, moet vdoende wezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
[...]

Google maar eens naar WKO heipaal, wordt vaker toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
jerh schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:28:
[...]

En qua koelen, volgend jaar is al je bouwvocht weg, kijk dan nog maar eens. Scheelde bij mij een factor 2 tot 3. En hier gaat koelen geheel automatisch. Ik zag afgelopen scores van meer dan 10 kWh voorbij komen voor koelen hier op het forum. Dat is bij mij minder dan 1,5 kWh per dag.
Hij heeft ook nog screens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Kijk hier even rond. http://www.degroenepaal.nl/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Die gebruik ik ook. 4 kanten licht in de woonkamer, daar valt niet tegenop te koelen zonder screens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Je hebt gelijk, geluid dat is een probleem.
Dat geluid kan best worden verbeterd. Aziaten kijken niet op een dBtje. Eerst aanpakken bij de bron, de compresor. Ik heb de Toshiba kast opgemaakt en extra zware geluidsisolatie aangebracht in alle hoeken en gaten, achter en bovenop. Daarnaast nog een kast eromheen. Nu hoor je hem bij niet meer en mag Tosje van mijn vrouw s'nacht weer draaien. Allemaal vrij eenvoudig, dat moet Techneco ook kunnen.
Ik denk dat de swing compresoren b.v. van Daikin minder geluid maken.
Het kan dus allemaal veel beter.
Ik weet niet of bij WW WP alle energie eerlijk wordt meegenomen. Pompen in de winter, maar ook in de zomer pompen en ventileren om weer warmte toe te voeren. De grond/grondwater zijn geen onuitputtelijke bronnen. Bij woningen is de "echte noodzaak" voor zomer koeling niet aanwezig. Voor kantoren kan zomerkoeling van de WW-WP nuttig worden aangewend. Echter de balans slaat door naar de winter.
L/W WP heeft een onuitputtelijke bron, een groot voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04

Met dat glas neem je toch zeker geen genoegen? In een nieuwbouw/renovatie zou ik zeker voor drievoudig glas gaan. Is dat niet mogelijk, dan is er ook dubbel glas met een U-waarde van 0.8 verkrijgbaar. Dat is ongeveer 30 procent minder warmteverlies dan gewoon HR++ glas en past in dezelfde kozijnen. De meerprijs verdien je makkelijk terug gedurende de levensduur van het glas.

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Ja...maar met WW heb je een compressor binnen in de woning staan. En lang niet iedere warmtepomp is stil.
Nibe en Alpha Innotec is geen probleem, maar er zijn genoeg merken die echt niet stil zijn.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.