Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Je kunt de Youless natuurlijk ook optisch aansluiten, door hem op de meter-led uitgang te plakken, dacht ik .ronaldmathies schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:06:
[...]
---------------------
2) is ook heel goed te doen, alleen omdat een s0 in feite een potentiaal vrij contact is (dit is even een aanname maar meestal is dat volgens mij zo) kan je maar één apparaat aansluiten, en dat zou betekenen dat mijn youless eraf moet. En dat heb ik liever niet.
-------------
Maar misschien is dit alweer niet interessant vanwege de mogelijke aansluiting op de Mitsu uitgang, hierboven genoemd.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik zat de afgelopen dagen al te zoeken daar naar, ik had die uitgang gezien maar nwist niet zeker of dat hem was. Is die uitgang alleen voor verwarmen of ook sww? @OxellaarGrolsch schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:20:
[...]
Nu je het zegt, zou dat deze uitgang zijn
[Afbeelding]
Heeft @ronaldmathies weer iets om te programmerenVia OUT12 kun je wellicht ook de ontdooicylussen meenemen in je grafana grafieken, en vervolgens via Domotica je buitenunit kunnen laten aanlichten d.m.v. verstralers zodat het rookgordijn veroorzaakt door een defrost mooi zichtbaar is voor de buurt
![]()
Maar hier gaan we zeker gebruik van maken
Ah wacht effe: comp on = compressor on gok ik.
Ja daar kan ik wel wat mee
[ Voor 4% gewijzigd door ronaldmathies op 08-11-2018 17:58 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Lees ik het nou goed dat als de compressor aan is dat er 230volt op staat?Oxellaar schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:42:
@ronaldmathies ik verwacht dat de melding puur voor compressor on is, SWW en CV dus.
Want met een multimeter meet ik een oneindige weerstand wanneer de wp bezig is en wanneer die niet bezig is.
Edit:
Ja dus, net ging hij weer aan, staat 230 op. Nou, op zoek naar een relais die 230 geschakeld is.
[ Voor 33% gewijzigd door ronaldmathies op 08-11-2018 19:43 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ik had daar ooit al deze voor geselecteerd. Is ook een 3-fasen variant van. (Die ik had geselecteerd om de heater in een externe SWW-tank aan en uit te schakelen met de Ecodan)ronaldmathies schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:32:
. Nou, op zoek naar een relais die 230 geschakeld is.
Kan mooi in dit kastje.
[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 08-11-2018 19:53 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
JA maar wordt een beetje groot, moet namelijk nog andere relais bij en een Arduino bord. Maar de volgende voldoet ook:Andrehj schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:50:
[...]
Ik had daar ooit al deze voor geselecteerd.
Kan mooi in dit kastje.
https://www.conrad.nl/p/r...-gevuld-1-stuks-t-1570053
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Klopt, uiteindelijk wil ik alles verwerken in een projectbox, maar voor nu weer ik nog niet hoeveel er precies inkomt.Andrehj schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:56:
Dan moet je er nog wel een andere (veilige, want 230V!) kast bij hebben. Vandaar mijn voorkeur voor iets wat degelijk en veilig op een din-rail in een kastje bevestigd kan worden, en waarbij in- en uitgaande kabels netjes via trekontlastende wartels kunnen lopen.
Gasschuif schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:50:
Ben bezig de Mitsubishi Zubadan te verven aan de buitenzijde, de panelen liggen er af en even wat foto's gemaakt.

Dank @Gasschuif voor deze informatieve foto's.
Niet dat ik jullie feestje wil verprutsen ...
Zo te zien is deze electronica plensdicht afgedekt, maar staat verder met de buitenlucht in aanraking. (IP 24).
Ik zie geen condensdroger, maar zit die erin? Dan 's zomers nooit uitschakelen!
Welke levensduur verwachting hebben de hh forumleden bij zulke electronica in de buitenlucht? Vocht? En aan zee?
Is een Nibe (zweeds, zweeds klimaat) ook zo geconstrueerd?
Mag aannemen dat het board gecoat is?Domosapiens schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:40:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien is deze electronica plensdicht afgedekt, maar staat verder met de buitenlucht in aanraking. (IP 24).
Welke levensduur verwachting hebben de hh forumleden bij zulke electronica in de buitenlucht? Vocht? En aan zee?
Je hebt zeker een punt, ook ik maakte mij daar wel een beetje zorgen om. Mijn standby vermogen is c.a. 20 W, echter soms kleine kortdurende piekjes. Zou zomaar kunnen dat dat een anti condens heatertje is.Domosapiens schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:40:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie in de morgen wel dat de bovenplaat vrij is van condens, moet ook eens kijken hoe dat zit vroeg in de morgen voordat de unit start. Als hij dan ook vrij is van condens is dat prima. Vocht (condens) en printplaten is een slechte combi is mijn ervaring.
Zeker een goed punt om in de zomer de spanning er niet af te halen mijns inziens. Kost dan wel c.a.
0,02*24*250=120 kWh. (koelen doe ik met L/L)

edit: @bbbrumbrum Naar mijn idee zit er geen coating op de printplaten.
[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 08-11-2018 21:05 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Die dingen staan overal in de wereld op de gekste plaatsen. Half Azie hangt vol, met moessons regen of zeer hoge RV. Je hoort er weinig over. Wat je ziet zijn vaak vieze roestbakken die toch nog draaien.Domosapiens schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:40:
[...]
Het is zeker raar, met 1 velletje plastic folie er voor, tegen lekkage van bovenaf....
Een anti condens heatertje zal er niet inzitten, lijkt me tamelijk zinloos in een omgeving waar de wind doorheen blaast....
Trouwens het stand-by gebruik is maar 26W bij mij.

[ Voor 35% gewijzigd door Naalroc op 08-11-2018 21:26 ]
Het E compartiment is min of meer "luchtdicht" Daar waait geen wind door.Naalroc schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:02:
Tja, die openlucht opstelling van alle electronica en het krachtstroom gebeuren vind ik ook niet overtuigend, maar ja, ze zullen best weten dat dit kan, en goede voorzorgsmaatregelen hebben getroffen (geseald, gelakt?)
Het is zeker raar, met 1 velletje plastic folie er voor, tegen lekkage van bovenaf....
Een anti condens heatertje zal er niet inzitten, lijkt me tamelijk zinloos in een omgeving waar de wind doorheen blaast....
Trouwens het stand-by gebruik is maar 26W.
Dat jou unit 26 W verbruikt geloof ik graag, echter Youless en Plugwise zitten hier rond de 20 W, en ik heb niet de zelfde unit als jij toch?
Zie ook de "rafels" vandaag overdag met de zon naar binnen

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 08-11-2018 21:22 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Zojuist is ie weer aan gesprongen, hoogste levering die ik tot nu toe heb gezien - 7,64kW en die was alweer gezakt tegen de tijd dat ik de foto nam
Vervolgens snap ik ook waarom de ruimtetemperatuur lijkt te zakken nadat de WP uit is. In de woonkamer hebben we 1 radiator met Climatebooster (grotere variant van een speedcomfort, met veel meer ventilatoren) die afhankelijk van de radiatortemperatuur lucht blaast. Als de WP dus klaar is gaat ie uit en zakt de temperatuur in de radiatoren vrij snel, maar de climatebooster lijkt door te blijven blazen tot de radiator is gezakt naar zo'n 25 graden. Gevolg is dat de gevoelstemperatuur wat omlaag gaat.
Dus, de temperatuur sensor van de climatebooster wat verplaatst en eens kijken of dat beter gaat.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Nee, jij hebt de mooie nieuwe versie. Ik weet natuurlijk niet wat die gebruikt, maar @Grolsch heeft de "oude" 11,2 kWh die ook 26 W gebruikt is standby, beiden met af en toe een kort sprintje naar 75-80W, maar vaak ook vele uren zonder dat.Gasschuif schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:11:
[...]
Het E compartiment is min of meer "luchtdicht" Daar waait geen wind door.
Dat jou unit 26 W verbruikt geloof ik graag, echter Youless en Plugwise zitten hier rond de 20 W, en ik heb niet de zelfde unit als jij toch?
En een andere verbetering is dus dat die electronica nu wat beter beschermd zit; de 2 printplaten zitten hier ook achter elkaar,helemaal bovenin; bij mij onder elkaar.
Edit: @Gasschuif Bij mij vandaag geen 'rafels'

[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 08-11-2018 21:50 ]
Ik zie geen heatertje op de foto's, al kan je die er wel in maken natuurlijk.Gasschuif schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:51:
[...]
Je hebt zeker een punt, ook ik maakte mij daar wel een beetje zorgen om. Mijn standby vermogen is c.a. 20 W, echter soms kleine kortdurende piekjes. Zou zomaar kunnen dat dat een anti condens heatertje is.
Ik zie in de morgen wel dat de bovenplaat vrij is van condens, moet ook eens kijken hoe dat zit vroeg in de morgen voordat de unit start. Als hij dan ook vrij is van condens is dat prima. Vocht (condens) en printplaten is een slechte combi is mijn ervaring.
Zeker een goed punt om in de zomer de spanning er niet af te halen mijns inziens. Kost dan wel c.a.
[Afbeelding]
https://www.conrad.nl/zoe...arming&searchType=regular
Volgensmij zit de elektronica hier nog een keer in een kast, dat is zelfs in de binnenunit zo, en die hangt droog.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ja zulke uitgangen zijn nagenoeg altijd 230v.ronaldmathies schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:32:
[...]
Lees ik het nou goed dat als de compressor aan is dat er 230volt op staat?
Want met een multimeter meet ik een oneindige weerstand wanneer de wp bezig is en wanneer die niet bezig is.
Edit:
Ja dus, net ging hij weer aan, staat 230 op. Nou, op zoek naar een relais die 230 geschakeld is.
Ook externe thermostaat ingangen staat 230 op.
Ik heb altijd een voorraadje Eltako relais bij me...
Die kunnen alles aan, 8 tot 230v AC en DC.
Instelbaar als vertraagt opkomen, vertraagd afvallen, puls enz enz, echt alles.
@LangeFries
De coating die wij laten aanbrengen heeft geen negatief effect op de warmteoverdracht. De coating bevat titanium wat voor goed warmteoverdracht zorgt.
En een aangetaste condensor zorgt voor dikkere en ruwere lamellen. Hierdoor hoopt vuil zich op en dat geeft een hogere luchtweerstand.
Dus als coating aanbevolen is door kans op snelle slijtage, dan heeft het altijd een positief effect.
[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 08-11-2018 21:40 ]
Ik heb er hier ook èèn van, vindt het alleen een beetje ondoorzichtelijk hoe je die moet aansluiten, ben geen elektrotechnicus. En daarnaast moet hij dan ook nog ingesteld worden, en daar wordt ik ook niet helemaal wijs uitOxellaar schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:28:
[...]
Ja zulke uitgangen zijn nagenoeg altijd 230v.
Ook externe thermostaat ingangen staat 230 op.
Ik heb altijd een voorraadje Eltako relais bij me...
Die kunnen alles aan, 8 tot 230v AC en DC.
Instelbaar als vertraagt opkomen, vertraagd afvallen, puls enz enz, echt alles.
In mijn huidige situatie was hij ook uiteindelijk niet echt bruikbaar, ik probeer meerdere signalen te combineren om daar een besluit uit te laten komen.
Hmmm mijn Pana'tje is iig wel voorzien van conformal coating.Gasschuif schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:51:
[...]
Je hebt zeker een punt, ook ik maakte mij daar wel een beetje zorgen om. Mijn standby vermogen is c.a. 20 W, echter soms kleine kortdurende piekjes. Zou zomaar kunnen dat dat een anti condens heatertje is.
[Afbeelding]
Prachtig. Ik had me er niet erg inverdiept daar het hier in Riethoven (bij Eindhoven) niet nodig lijkt. De lamellen blijven hier mooi schoon, ook omdat hij een mooi plekje gekregen heeft. Het is er alleen 's zomers wat warm, maar dan wel extra zuinig voor de WW bereiding.Oxellaar schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:28:
[...]
De coating die wij laten aanbrengen heeft geen negatief effect op de warmteoverdracht. De coating bevat titanium wat voor goed warmteoverdracht zorgt.
En een aangetaste condensor zorgt voor dikkere en ruwere lamellen. Hierdoor hoopt vuil zich op en dat geeft een hogere luchtweerstand.
Dus als coating aanbevolen is door kans op snelle slijtage, dan heeft het altijd een positief effect.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik heb de 14kW versie en heb hetzelfde, 26w stand-by en 75-80 af en toe, met name ‘s ochtends heb ik die.Naalroc schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:21:
[...]
Nee, jij hebt de mooie nieuwe versie. Ik weet natuurlijk niet wat die gebruikt, maar @Grolsch heeft de "oude" 11,2 kWh die ook 26 W gebruikt is standby, beiden met af en toe een kort sprintje naar 75-80W, maar vaak ook vele uren zonder dat.
En een andere verbetering is dus dat die electronica nu wat beter beschermd zit; de 2 printplaten zitten hier ook achter elkaar,helemaal bovenin; bij mij onder elkaar.
Edit: @Gasschuif Bij mij vandaag geen 'rafels'
[Afbeelding]
De legionella run doet hij voortaan niet om 3u ‘s nachts maar om 12u ‘s middags.
Ook warm water mag alleen nog tussen 11:30 en 15:30 gemaakt worden.
Effect was dat de pomp vanmiddag het boilervat verwarmde maar ondertussen de panelen nog 1,4kW terugleverden.
“Gratis” warm water dus
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Nee Conpro doet het altijd voor ons, voor het plaatsen gaan de units daar naartoe.Ramon_1984 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:01:
@Oxellaar doet blygold voor jullie de coating?
Ze demonteren de hele mantel en coaten de condensor, of soms ook de hele binnenkant.
Ja, alles is gecoat. Tenminste, bij de betere merken.Domosapiens schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:40:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Want zo heel goed zit het niet weggewerkt. Je kunt soms duidelijk zien dat er soms een druppel water op de elektronica komt. Bij extreem weer en langdurige mist of stuifsneeuw zal er best wel eens wat vochtig worden. En heel af en toe sneuvelt er wel eens wat door vocht.
Ook bij Nibe is het niet beter weggewerkt dan hier op de foto's.
Maar wees gerust, Mitsubishi en ook Nibe zijn in principe niet kapot te krijgen.
Geen zak aan te verdienen na montage
Maar sowieso moet je zulke apparatuur nooit langdurig spaningsloos zetten, zeker niet in de winter. Maar dat zal zelden voorkomen verwacht ik.
wat is langdurig en is er (bij een split) een verschil tussen spanningsloos en 'uit' zetten ?Oxellaar schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:54:
[...]
Maar sowieso moet je zulke apparatuur nooit langdurig spaningsloos zetten, zeker niet in de winter. Maar dat zal zelden voorkomen verwacht ik.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Bij uitzetten dmv de binnenunit blijft de unit +- 20 Watt verbruiken, bij spanningsloos (werkschakelaar om bij de buitenunit) natuurlijk niet meer.
Met langdurig wordt weken / maanden bedoelt. Als je de WP in de zomerperiode niet gebruikt voor koelen of SWW zou je hem natuurlijk 6 maand per jaar echt uit kunnen zetten. In het geval van mijn Mitsu scheelt je dat toch zo'n 86kWh per jaar (zo'n 19 €).
Maar ik heb ook enige ervaring met elektronica in buitentoepassingen, en ik zou dus nooit de buitenunit maanden spanningsloos laten staan. Regelmatig mee gemaakt dat bij opstarten na maanden toch 1 of ander component begint te vonken of kapot is.
Mijn WP schakel ik aan/uit via de externe schakelaar ingang. Dat is dus het zelfde als het knopje op je bedieningspaneel. Zoals ik het begrijp, blijft er gewoon spanning op binnen/buiten unit staan en kan dit geen kwaad.
Pana WC12H9E8 / 1000L
En toch, beter als de apparatuur terugkrijgen omdat het niet werkt zoals je mag verwachten. Kijk maar de 2 Elga gebruikers in dit topic, daar zijn de PCBs ook al een paar keer vervangen toch?
Als ik mijn WP uitzet zoals het hoort (via de knop op de binnenunit of via de Melcloud app) blijft de WP groep zo'n 20Watt verbruiken. Dus dat kun je volgens mij gerust doen en maanden op deze manier uit laten staan.MarFan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:12:
Ik heb het inderdaad over het uitzetten van enkele uren.
Mijn WP schakel ik aan/uit via de externe schakelaar ingang. Dat is dus het zelfde als het knopje op je bedieningspaneel. Zoals ik het begrijp, blijft er gewoon spanning op binnen/buiten unit staan en kan dit geen kwaad.
Je bedoelt 18/19? Zit bij mij de thermostaat op.....MarFan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:12:
Ik heb het inderdaad over het uitzetten van enkele uren.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet niet op dat 18/19 is, hieronder is het de External control. De optional Thermostat kon ik niet gebruiken, dan werkt de WP niet meer op watertemp. Ik heb het dag programma zo staan, dat ik in de nacht/ochtend lagere temperaturen opwek dan in de middag. Ik ben met net zo'n project bezig als @ronaldmathies , alleen geregeld op boiler temp en niet op warmte vraag. Mijn WP weet niet van de behoefte in het huis, heb daarom met mijn 12kw geen last van pendel gedragreneeke1970 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:32:
[...]
Je bedoelt 18/19? Zit bij mij de thermostaat op.....

Pana WC12H9E8 / 1000L
Aha, nee jou print is anders ingedeeld dan de mijne. Maar de functie is wel dezelfde wat ik zo zie.MarFan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:53:
[...]
Ik weet niet op dat 18/19 is, hieronder is het de External control. De optional Thermostat kon ik niet gebruiken, dan werkt de WP niet meer op watertemp. Ik heb het dag programma zo staan, dat ik in de nacht/ochtend lagere temperaturen opwek dan in de middag. Ik ben met net zo'n project bezig als @ronaldmathies , alleen geregeld op boiler temp en niet op warmte vraag. Mijn WP weet niet van de behoefte in het huis, heb daarom met mijn 12kw geen last van pendel gedrag
[Afbeelding]
Jij hebt externe buiten sensor aansluiting, das wel handig, die mist het oude model. Mijn buiten temp wijkt wel wat af namelijk
1 PVoutput . Dongen NB
Techneco nog niet geweest, of is er wat kapot?
Wat ik merk met de buiten sensor is dat als de WP gaat draaien, de temp erom heen zakt (1-2 graden). Komt waarschijnlijk door de luchtverplaatsing, maar wel apart.reneeke1970 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:59:
[...]
Aha, nee jou print is anders ingedeeld dan de mijne. Maar de functie is wel dezelfde wat ik zo zie.
Jij hebt externe buiten sensor aansluiting, das wel handig, die mist het oude model. Mijn buiten temp wijkt wel wat af namelijk
Wil nog eens kijken of ik er een bescherming om kan bouwen, anders is inderdaad een andere aansluiten nog een optie.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Als hij stil staat stralings warmte van je huis misschien?MarFan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:03:
[...]
Wat ik merk met de buiten sensor is dat als de WP gaat draaien, de temp erom heen zakt (1-2 graden). Komt waarschijnlijk door de luchtverplaatsing, maar wel apart.
Wil nog eens kijken of ik er een bescherming om kan bouwen, anders is inderdaad een andere aansluiten nog een optie.
Die zuigt ie heel snel weg natuurlijk.
Ik zie ook tussen twee en vier graden te hoog. Het is beetje omrekenen met de war, maar het is gelukt
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou eigenlijk niet weten, waarom je een WP niet langdurig spanningsloos zou moeten zetten.Oxellaar schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:54:
[...]
Mijn Zubadan (die niet voor warm tapwater productie wordt gebruikt) wordt 's zomers spanningsloos gemaakt. Anders staat de carterverwarming continu stroom te verbruiken. Of eigenlijk bij mijn Zubadan ca 50% van de tijd aan en 50% uit. Gemiddeld ca 120 Watt.
Leg eens uit wat er dan mis kan gaan. Ik zie het niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Zwerius Kriegsman
Monteur van Techneco is sinds 9 uur aanwezig. Werd al 3 keer gebeld dat er niemand thuis was, m'n moeder was er 5 minuten over 9 in verband met file. Dus dat was al positief: strak op tijd.Ramon_1984 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:59:
[...]
Techneco nog niet geweest, of is er wat kapot?
Helaas zie ik nog niet meer als circa 40W op genomen worden door de Elga tot op heden, dat is dus niet goed..
Hoe lang duurt de legionella run? Kun je die niet beter later plannen, zodat aanvangstemperatuur via normaal bedrijf al hoger is?BlueTooth76 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:07:
Vanochtend de Ecodan binnenunit nog wat verder ingesteld.
De legionella run doet hij voortaan niet om 3u ‘s nachts maar om 12u ‘s middags.
Ook warm water mag alleen nog tussen 11:30 en 15:30 gemaakt worden.
Effect was dat de pomp vanmiddag het boilervat verwarmde maar ondertussen de panelen nog 1,4kW terugleverden.
“Gratis” warm water dus
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Klinkt nog niet heel eeg positief, hopelijk krijgt de monteur de elga nog aan de praatNoord27 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:00:
[...]
Monteur van Techneco is sinds 9 uur aanwezig. Werd al 3 keer gebeld dat er niemand thuis was, m'n moeder was er 5 minuten over 9 in verband met file. Dus dat was al positief: strak op tijd.
Helaas zie ik nog niet meer als circa 40W op genomen worden door de Elga tot op heden, dat is dus niet goed..
Aan de andere kant ook prima als hij niet werkt hoor, dan gaat hij retour installateur/Elga. Genoeg betrouwbare alternatieven als ik zo lees in dit topic..
[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2018 11:44 ]
De mijne heeft tot nu toe in November al 45 kWh verbruikt en in Oktober 73 kWh. Vraag me ook nog steeds af of het verwarmen wel efficient gaat.Noord27 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:00:
[...]
Monteur van Techneco is sinds 9 uur aanwezig. Werd al 3 keer gebeld dat er niemand thuis was, m'n moeder was er 5 minuten over 9 in verband met file. Dus dat was al positief: strak op tijd.
We vervangen ongeveer 600m3 gas met de elga, dus met een gemiddelde COP van 4, 9 kWH per M3 gas, verwacht ik 1350 kWh verbruik dit. Als Oktober en November samen al richting de 250 gaan en ik voor Maart april hetzelfde kan verwachten, dan heb ik voor December - Februari maar krap 300 kwh per maand...
Techneco heeft hier alle prints vervangen zonder succes. Moet (wederom) een nieuwe buiten-unit op. Is nog geen jaar oud. Wat een pruts-product. Weet niet meer of het nu de 3e of 4e unit gaat worden in anderhalf jaar tijd.
Lokale installateur zou de buiten-unit moeten komen vervangen. Wacht dat telefoontje wel even geduldig af voordat ik daar hem opnieuw in schiet dat ik er volledig klaar mee ben.
[ Voor 58% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2018 12:34 ]
Een buiten unit kan/mag toch niet na een jaar kapot zijn.Noord27 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:15:
@BasvanS Reken het verbruik uit dmv graaddagen. Dan heb je meteen inzicht als je toch het stroomverbruik bij houd.
Techneco heeft hier alle prints vervangen zonder succes. Moet (wederom) een nieuwe buiten-unit op. Is nog geen jaar oud. Wat een pruts-product.
Lokale installateur zou de buiten-unit moeten komen vervangen. Wacht dat telefoontje wel even geduldig af voordat ik daar hem opnieuw in schiet dat ik er volledig klaar mee ben.
[ Voor 38% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2018 12:49 ]
wow, bizar zeg.Noord27 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:35:
@Ramon_1984 Klopt. Maar dit wordt de 3e of 4e al in iets meer als anderhalf jaar tijd. Dit is voor mij geen blijvende oplossing.
Niet een product waar je dus op kan vertrouwen.
Instalateur bellen en vragen om het product retour te nemen en dan opzoek naar een 5kw pana?
[ Voor 21% gewijzigd door Ramon_1984 op 09-11-2018 12:42 ]
Ik kom ook van 600m3 af voor verwarmen.BasvanS schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:00:
[...]
De mijne heeft tot nu toe in November al 45 kWh verbruikt en in Oktober 73 kWh. Vraag me ook nog steeds af of het verwarmen wel efficient gaat.
We vervangen ongeveer 600m3 gas met de elga, dus met een gemiddelde COP van 4, 9 kWH per M3 gas, verwacht ik 1350 kWh verbruik dit. Als Oktober en November samen al richting de 250 gaan en ik voor Maart april hetzelfde kan verwachten, dan heb ik voor December - Februari maar krap 300 kwh per maand...
Bij mij zijn dit de stats (m3 is KW)
Let wel, standby verbruik is minimaal 0,24kw per dag

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
@Daannn1987 Begrijpelijk dat je mindergas hiervoor gebruikt. Als dit veel meer wordt gedaan, heeft de vergelijkingsfunctie met het (gas)verbruik van min of meer vergelijkbare huizen niet zoveel waarde meer.
Wellicht een idee als je in je profiel kunt aangeven dat je geen gas maar elektriciteit gebruikt voor verwarmen.
Ik ga ff een balletje opgooien bij de beheerder van deze site
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
zou top zijn als hier een optie voor komt!Cranberry schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:05:
offtopic:
@Daannn1987 Begrijpelijk dat je mindergas hiervoor gebruikt. Als dit veel meer wordt gedaan, heeft de vergelijkingsfunctie met het (gas)verbruik van min of meer vergelijkbare huizen niet zoveel waarde meer.
Wellicht een idee als je in je profiel kunt aangeven dat je geen gas maar elektriciteit gebruikt voor verwarmen.
Ik ga ff een balletje opgooien bij de beheerder van deze site
Misschien dan ook maar een nieuw domeinnaam minderverbruik
Wist niet dat je dit in je profiel kunt aangeven? * Daannn1987 gaat even kijken
Nu trekt mijn verbruik het weinig uit verband gezien ik nog minder kw dan de gemiddelde 2-onder-1kap met gas. ~1400kw p/j
[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 09-11-2018 13:12 ]
Dat lijkt me toch logisch als je naar het principe van een WP kijkt? Buitenlucht wordt de pomp ingezogen, daar wordt er warmte aan ontrokken en de lucht die de WP verlaat komt er dus kouder uit. Of staat die buiten sensor zover uit de buurt van de WP dat het geen meetbaar effect zou mogen hebben?MarFan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:03:
[...]
Wat ik merk met de buiten sensor is dat als de WP gaat draaien, de temp erom heen zakt (1-2 graden). Komt waarschijnlijk door de luchtverplaatsing, maar wel apart.
Voorbij de ventilator is de temperatuur lager maar bij de aangevoerde lucht niet, buiten de gevoelstemperatuur door de luchtverplaatsing.Megalodon_67 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:50:
[...]
Dat lijkt me toch logisch als je naar het principe van een WP kijkt? Buitenlucht wordt de pomp ingezogen, daar wordt er warmte aan ontrokken en de lucht die de WP verlaat komt er dus kouder uit. Of staat die buiten sensor zover uit de buurt van de WP dat het geen meetbaar effect zou mogen hebben?
Bij mijn WP ook, als ie gaat lopen zakt de gemeten temperatuur ook en blijft die ook op de gezakte stand nadat de pomp gestopt is. De buitenunit staat ook in een hoekje van mijn achtergevel en de aanbouw van de buren. Dat hoekje is redelijk windluw dus het kan prima dat de temperatuur daar iets hoger ligt door afgifte van de muren en gebrek aan wind, totdat de pomp de warmte opgebruikt en lucht circuleert.
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe jij verwarm en afgifte bron.BasvanS schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:03:
@Daannn1987 Ik zit nu op 0.31 kWh per graaddag - Dat is toch bijna 25% meer!
Hier VVW en 24/7 @ 21 graden.
TA komt niet boven de 31 graden op volgas.
Ik verwarm maar tot 19 graden, maar onze graaddagen zijn vrijwel gelijk, jij woont waarschijnlijk meer in het westen!Daannn1987 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:17:
[...]
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe jij verwarm en afgifte bron.
Hier VVW en 24/7 @ 21 graden.
TA komt niet boven de 31 graden op volgas.
TA meet ik met 2 analoge meters, die zie ik ook zelden boven de 30 graden uitkomen!
Zoveel buitenunits? Hoe krijg je dat voor elkaar? Zo slecht is die Toshiba ook weer niet.Noord27 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:15:
@BasvanS
Techneco heeft hier alle prints vervangen zonder succes. Moet (wederom) een nieuwe buiten-unit op. Is nog geen jaar oud. Wat een pruts-product. Weet niet meer of het nu de 3e of 4e unit gaat worden in anderhalf jaar tijd.
Toen Carrier stopte bij Techneco en Toshiba de vervanger werd is er veel commentaar geweest op dit forum. Techneco had beter de Elga wat duurder kunnen maken met en degelijke buitenunit dan die goedkope meuk aan te sluiten denk ik. Er was toen op hybride gebied nog niet zoveel keuze. Hopelijk word je goed geholpen.
Waarom hij niet normaal wil werken en er zo vaak defecten zijn; geen idee. Ik ben er gewoon klaar mee. Service Techneco is prima. Product is slechts en lokale installateur is ook slecht. Waarom dan blijven aanmodderen; ze hebben ruim de kans gekregen om het goed te krijgen.
[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2018 15:00 ]
Tot nu toe erg tevreden met onze Loria (geplaatst eind sept). Ik doe niets met monitoring overigens. Ik wilde gewoon van het gas af
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Kan je niet vanauit techneco door worden gestuurd naar een andere installateur?Noord27 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:56:
@Tomexergie Techneco heeft de bal weer terug gekaatst naar de installateur om een afspraak in de plannen voor vervangen van de buiten-unit. Dat is al weer een kleine 3 uurtjes geleden. Toen de installateur bij Techneco aan gaf dat ze erbij moesten komen hingen ze binnen 10 minuten aan de telefoon. Die installateur is altijd al drama geweest met contacteren. Ze deden al 5 weken om de Elga werkend te krijgen bij de initiële installatie..
Waarom hij niet normaal wil werken en er zo vaak defecten zijn; geen idee. Ik ben er gewoon klaar mee. Service Techneco is prima. Product is slechts en lokale installateur is ook slecht. Waarom dan blijven aanmodderen; ze hebben ruim de kans gekregen om het goed te krijgen.
Volgens mij zit deze aan de achterkant van de WP, dus 'geen' invloed van uitblaas.Megalodon_67 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:50:
[...]
Dat lijkt me toch logisch als je naar het principe van een WP kijkt? Buitenlucht wordt de pomp ingezogen, daar wordt er warmte aan ontrokken en de lucht die de WP verlaat komt er dus kouder uit. Of staat die buiten sensor zover uit de buurt van de WP dat het geen meetbaar effect zou mogen hebben?
Pana WC12H9E8 / 1000L
@Oxellaar als je er zoveel buiten units zijn gesneuveld, kan dat komen door dat er "troep" in het leidingset van de buiten unit zit?Noord27 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:02:
23e om 14.30 nieuwe buiten-unit. Techneco en installateur komen samen.
Dus we zitten straks weer 4 weken zonder werkende Elga..
Nu op de helft..
@Naalroc Yup, dit is de figuurlijke druppel.
Heb je veel LED verlichting? Het begint inmiddels duidelijk te worden dat veel (goedkope) LEDverlichting voor netvervuiling zorgt. De hogere harmonische slopen compressoren. Ik heb nu al twee projecten waar de koelmachines regelmatig kapot gingen. De verdenking ligt op de LED verlichting en is momenteel in onderzoek door RVO.Ramon_1984 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:23:
[...]
@Oxellaar als je er zoveel buiten units zijn gesneuveld, kan dat komen door dat er "troep" in het leidingset van de buiten unit zit?
https://www.rvo.nl/sites/...20verlichtingsystemen.pdf
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Probeer jij eens een installateur te vinden die bij jou een nieuwe wp komt plaatsen?
Daarom heb ik alles ht gelaten, bewust een buffer vat met meerdere warmte bronnen. De pellets ketel was gratis.
Ik zal geen dag zonder warmte zitten.
Ik voelde die bui al een beetje hangen.
Sterkte @Noord27
1 PVoutput . Dongen NB
Rechtsbijstand maar even ingelicht. Heb er momenteel de kracht niet meer voor. Teveel aan mijn hoofd. En de installateur en leverancier houden bij elkaar natuurlijk de hand boven het hoofd.
[ Voor 36% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2018 17:25 ]
Herkenbaar. Monoblock. In een wind luwe hoek, ongeveer 0,75 meter van de gevel. Bij draaiende WP zakt de temperatuur paar graden.Felicia schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:08:
[...]
Voorbij de ventilator is de temperatuur lager maar bij de aangevoerde lucht niet, buiten de gevoelstemperatuur door de luchtverplaatsing.
Bij mijn WP ook, als ie gaat lopen zakt de gemeten temperatuur ook en blijft die ook op de gezakte stand nadat de pomp gestopt is. De buitenunit staat ook in een hoekje van mijn achtergevel en de aanbouw van de buren. Dat hoekje is redelijk windluw dus het kan prima dat de temperatuur daar iets hoger ligt door afgifte van de muren en gebrek aan wind, totdat de pomp de warmte opgebruikt en lucht circuleert.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
[...]
Probeer jij eens een installateur te vinden die bij jou een nieuwe wp komt plaatsen?
Daarom heb ik alles ht gelaten, bewust een buffer vat met meerdere warmte bronnen. De pellets ketel was gratis.
Ik zal geen dag zonder warmte zitten.
Ik voelde die bui al een beetje hangen.
Sterkte @Noord27
[/quote
Het lijkt mij anders niet meer dan normaal om EERST de problemen van bestaande installaties op te lossen om daarna aan een nieuw project te beginnen......geen reklame voor installateur en Techneco
Mijn Elga heeft in november 138 kWh verbruikt en in oktober 210 kWh. Gasverbruik ca 16 m3. Voorheen verbruikte ik 2100 m3 voor verwarmen op jaarbasis. Nu is de schatting ca 600 m3.BasvanS schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:00:
[...]
De mijne heeft tot nu toe in November al 45 kWh verbruikt en in Oktober 73 kWh. Vraag me ook nog steeds af of het verwarmen wel efficient gaat.
regiem: 20 nacht; 20,5 overdag en 21 avond. Kamer ca 95 m2
in de periode december 2017 t/m mei 2018 verbruikte de Elga 1540 kWh. Het verbruik van de Elga zal dit jaar ca 15 % minder worden door vervanging plaatradiatoren door Jaga's met (zelfgemaakte) DBE's. Ik zie nu al meer moduleren: 550 Watt; 850 Watt en 1000 Watt.
[ Voor 26% gewijzigd door JanAllElectric op 09-11-2018 19:32 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat is een mooie prestatie!JanHybride schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:14:
[...]
Mijn Elga heeft in november 138 kWh verbruikt en in oktober 210 kWh. Gasverbruik ca 16 m3. Voorheen verbruikte ik 2100 m3 voor verwarmen op jaarbasis. Nu is de schatting ca 600 m3.
regiem: 20 nacht; 20,5 overdag en 21 avond. Kamer ca 95 m2
in de periode december 2017 t/m mei 2018 verbruikte de Elga 1540 kWh. Het verbruik van de Elga zal dit jaar ca 15 % minder worden door vervanging plaatradiatoren door Jaga's met (zelfgemaakte) DBE's. Ik zie nu al meer moduleren: 550 Watt; 850 Watt en 1000 Watt.
Hoe lager je de TA houdt, hoe beter een WP inzetbaar (en efficienter) blijft.
Die plaatstaalradiator naar jaga is geen slechte keuze
Hier moduleert de ELGA tussen 167watt en 1000+ eigenlijk
Maar ik gebruik hem dan ook stand-alone, CV ketel doet alleen tapwater nog.
Voor tapwater heb ik sinds kort een Atlantic Explorer 3 200L. Bespaart ook weer 200 m3. Alleen nog wat gas voor koken en de ergste koude periode zoals begin maart. Toen was ik wel blij met de CV-ketelDaannn1987 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:14:
[...]
Dat is een mooie prestatie!
Hoe lager je de TA houdt, hoe beter een WP inzetbaar (en efficienter) blijft.
Die plaatstaalradiator naar jaga is geen slechte keuze
Hier moduleert de ELGA tussen 167watt en 1000+ eigenlijk
Maar ik gebruik hem dan ook stand-alone, CV ketel doet alleen tapwater nog.
Al met al blij met de Elga in hybride opstelling. Over een paar jaar over naar moderne propaan warmtepomp zoals LWDV van alpha innotec (nu nog veel te duur).
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Ik ben dankbaar dat de zon middels PV toch een redelijk percentage van het warmtepompverbruik kan compenseren. Deze november is natuurlijk wel weer een vreemde maand met zonnige en redelijk warme dagen.
Wat betreft maandelijks warmtepompverbruik:
September: 37.5kWh
Oktober: 163kWh
November: 115,11kWh (en we zijn niet eens op de helft van de maand..

[ Voor 20% gewijzigd door kmf op 09-11-2018 21:37 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Jij hebt toch ook een Panasonic T-CAP? Als ik jouw verbruik (excl. september) met mijn eigenste vergelijk dan ligt dat aardig in lijn. Ik had in oktober 57kWh en november al 38. Ik lig naar mijn gevoel nog wel onder wat ik zou mogen verwachten voor ons huis maar toch, mag niet klagenkmf schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:32:
Mijn totalen sinds ingangsdatum van mijn nieuwe jaarcontract (start 3 november)
[Afbeelding]
Ik ben dankbaar dat de zon middels PV toch een redelijk percentage van het warmtepompverbruik kan compenseren. Deze november is natuurlijk wel weer een vreemde maand met zonnige en redelijk warme dagen.
Wat betreft maandelijks warmtepompverbruik:
September: 37.5kWh
Oktober: 163kWh
November: 115,11kWh (en we zijn niet eens op de helft van de maand..)
Omdat ze niet gemaakt om in en uit te schakelen in de voeding. Een unit die 15 jaar buiten staat met de spanning erop, die zal het vaak nog prima doen. Maar 15 jaar buiten met de spanning eraf, 100% zeker dat ie verrot is.Zwerius schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:54:
[...]
Ik zou eigenlijk niet weten, waarom je een WP niet langdurig spanningsloos zou moeten zetten.
Mijn Zubadan (die niet voor warm tapwater productie wordt gebruikt) wordt 's zomers spanningsloos gemaakt. Anders staat de carterverwarming continu stroom te verbruiken. Of eigenlijk bij mijn Zubadan ca 50% van de tijd aan en 50% uit. Gemiddeld ca 120 Watt.
Leg eens uit wat er dan mis kan gaan. Ik zie het niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Nu zal het meevallen als je hem alleen in de zomer spanningsloos zet. 120watt is ook bijzonder veel....
De oorzaak van de eerdere storingen is volgens mij niet bekend.... Kan er dus weinig van zeggen.Ramon_1984 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:23:
[...]
@Oxellaar als je er zoveel buiten units zijn gesneuveld, kan dat komen door dat er "troep" in het leidingset van de buiten unit zit?
Vuil veroorzaakt vaak andere klachten.
[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 10-11-2018 09:22 ]
Hoe kan je beoordelen of ze niet gemaakt zijn om in en uit te schakelen in de voeding?Oxellaar schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:17:
[...]
Omdat ze niet gemaakt om in en uit te schakelen in de voeding.
[...]
Eigenlijk ken ik geen product in huis waarvan dat aangeven staat. Zowel op het product als in de handleiding kan ik er niks over vinden.
Het feit is dat de warmtepomp vatbaar is voor overspanningen en andere verstoringen op de netspanning. Het uitschakelen van de voeding voorkomt dat.
[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 10-11-2018 09:36 ]
Omdat alle fabrikanten het af raden. En omdat er contacten opzitten om extern uit te schakelen.Dre schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:32:
[...]
Hoe kan je beoordelen of ze niet gemaakt zijn om in en uit te schakelen in de voeding?
Eigenlijk ken ik geen product in huis waarvan dat aangeven staat. Zowel op het product als in de handleiding kan ik er niks over vinden.
En stilstand is achteruitgang. Niet één fabrikant ontwikkeld een apparaat om niet te gebruiken.
Bij langdurig buiten gebruik zul je moeten conserveren.
Maar dit onderwerp is al vaker voorbij gekomen.... Ik ga daar geen discussie meer over voeren.
Het is een algemeen bekend iets en het terug op spanning brengen is al een extra risico.
Ik weet al jaren dat Led verlichting voor net vervuiling zorgt, met alle gevolgen van dienPietje555 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:36:
[...]
Heb je veel LED verlichting? Het begint inmiddels duidelijk te worden dat veel (goedkope) LEDverlichting voor netvervuiling zorgt. De hogere harmonische slopen compressoren. Ik heb nu al twee projecten waar de koelmachines regelmatig kapot gingen. De verdenking ligt op de LED verlichting en is momenteel in onderzoek door RVO.
https://www.rvo.nl/sites/...20verlichtingsystemen.pdf
Zijn er net-filters te koop waar je dan veilig een WP/ koelmachine op aan kan sluiten?Ramon_1984 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:56:
[...]
Ik weet al jaren dat Led verlichting voor net vervuiling zorgt, met alle gevolgen van dien
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
- Dat zal alleen een groot probleem worden als er enorme vermogens aan LED-verlichting opgesteld zijn. Niet bij de kleine vermogens in een huishouden.
- Compressoren die hierdoor kapot gaan zullen gewone standaard draaistroom electromotor hebben. De WP's in dit topic worden allemaal door een inverter aangestuurd die zelf de draaistroom voor de motor genereert (met de juiste frequentie). Harmonischen in het net zullen dan niet of nauwelijks meer meetbaar zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 10-11-2018 10:35 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Waarom doe je dat dan?jacovn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:35:
Ik draai full electric (als in cop 1) dagen van 40-80 kWh, leuk is anders
1 PVoutput . Dongen NB
De gaten in de grond met tyleen buisjes zijn er nog niet.
En als de stooklijn dan zo staat dat de WP in de nacht van 00:30 tot 07:00 denkt de tent te moeten opstoken omdat het buiten afkoelt..
Opstart issues,
Nu de stooklijn aangepast is , is er 10 kWh verbruikt met 1 WP run van goed 6 kWh, dat zou met cop van 5 nog 1.2 kWh zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 10-11-2018 11:20 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Sluit je de waterkraan erop aan ahum...jacovn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:17:
[...]
De gaten in de grond met tyleen buisjes zijn er nog niet.
En als de stooklijn dan zo staat dat de WP in de nacht van 00:30 tot 07:00 denkt de tent te moeten opstoken omdat het buiten afkoelt..
Opstart issues,
Nu de stooklijn aangepast is , is er 10 kWh verbruikt met 1 WP run van goed 6 kWh, dat zou met cop van 5 nog 1.2 kWh zijn.
Wel balen....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben (in CAD) mijn technische ruimte aan het inrichten, en vond deze tekening van de vrije ruimtes rondom een hydrobox:

Hoe strikt worden deze afstanden in de praktijk aangehouden? Wat is gebruikelijk?
Het zou mij namelijk goed uitkomen als de box wat dichter richting een zijmuur kan worden verschoven, en wat verder richting het plafond mag ook wel, dan kan mijn SWW-vat er deels onder (zodanig dat de onderste aansluitingen bereikbaar blijven uiteraard).

Vandaag dus de hele dag wij de WP aan het werk geweest, en tot de conclusie gekomen dat zo'n WP echt stil is. Je hoort hem niet lopen, terwijl hij gewoon de hele dag aan het werk is geweest. Als je er voor langs loop voel je een briesje, dat was het....

Ziet er goed uit!Grolsch schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:58:
vandaag weer bezig geweest met projekt warmtepomp "afdakje" 2.0, en het hoofdframe staat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag dus de hele dag wij de WP aan het werk geweest, en tot de conclusie gekomen dat zo'n WP echt stil is. Je hoort hem niet lopen, terwijl hij gewoon de hele dag aan het werk is geweest. Als je er voor langs loop voel je een briesje, dat was het....
[Afbeelding]
Zo te zien hebben we ongeveer dezelfde buitenunit? Ik heb de 14kW Zubadan aan de gevel hangen.
Voor degenen die ervaring hebben met Mitsubishi heb ik een vraagje.
Op mijn Ecodan heb ik mijn schedule voor warm water zo ingesteld dat hij alleen warm water mag produceren tussen 12 en 15u. De zon schijnt dan meestal en op die manier kan ik op veel dagen "gratis" m'n water opwarmen (uiteraard kan ik nu nog salderen dus is het effect nu meer voor het milieu dan voor m'n bankrekening).
Nu was vanavond het water rond de 45 graden en zag ik dat er 5kW uit de warmtepomp groep getrokken werd, een blik op de display maakte duidelijk dat hij vrolijk warm water stond te maken... en dat terwijl dat dus alleen tussen 12 en 15u zou mogen.
Iemand een idee hoe dat kan? Ik heb de afkoeling voor hij mag opwarmen op 5 graden staan dus wat dat betreft voldeed hij aan die voorwaarde maar je zou zeggen dat m'n schedule daar nog weer boven staat?
Dit is typisch weer zo'n geval waar een apparaat wat anders doet dan dat jij verwacht dat het doet als je alles hebt ingesteld
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Gisteren een COP van 4.7 bij gem. 10.1 graden,
vandaag (tot nu) een COP van 4.0 bij 12.6 graden ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ik heb een huis volledig voorzien van radiatoren op waterpomp draaien, vooralsnog geen probleem maar de warmtepomp staat er pas sinds de zomer.Pakhaas schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:15:
Kunnen die lucht/water warmtepompen tegenwoordig ook goed op normale radiatoren?
Is dat een hout hok? Jammer dat je er geen panelen op kwijt kan.Grolsch schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:58:
vandaag weer bezig geweest met projekt warmtepomp "afdakje" 2.0, en het hoofdframe staat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel mooie bouw, vast niet goedkoop maar ziet er netjes uit.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Thnx. Dat wil ik even volgen.Felicia schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:28:
[...]
Ik heb een huis volledig voorzien van radiatoren op waterpomp draaien, vooralsnog geen probleem maar de warmtepomp staat er pas sinds de zomer.
Dit topic is gesloten.