Handleiding van controller en actuator net weer gelezen, ik neig naar nee.Grolsch schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:01:
@drdnl En juist DAAROM gebruik ik geen PWM maar aan/uit (100%/0%), kun jij dit niet configureren op je Evohome
'
Wel heb ik 'optimum start' en 'optimum stop' nu uitgezet.
Kan trouwens zijn dat als alles eenmaal hydraulisch gescheiden is (buffervat correct aangesloten) ik dit weer uit kan zetten. Maar voor nu ziet het er goed uit qua comfort/prestaties.
https://zerohomebills.com...p-ae050jxydeh-eu-5th-gen/
1800 subsidie
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Oxellaar schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:13:
@drdnl zit er geen input voor een externe thermostaat, met een keuze voor heat of cool op? Dat moet haast wel.

Enige dat ik nu heb is external control. Met als omschrijving
When External SW connection select "YES" from remocon installer menu:
- Heating or Cooling system will operate normally if the External Switch signal is ON.
- Once the External Switch turn OFF, System Turn OFF ( Heat pump, water pump, heater etc…)
Maar nu ik het beter lees, die zone 1 en zone 2 kun je ook niets mee. Alleen heat/cool omschakelen. Staat nergens expliciet, maar misschien dat bij System OFF er toch zonodig SWW wordt aangemaakt?
Kan ik het gewoon proberen door een kabeltje in een lus er op aan te sluiten? (External Control)
EDIT: Als ik een BDR91 aan/uit relais aan zou sluiten op 'optional thermostat 1', op ik denk H, L en N. Zou ik dan Heat kunnen switchen? Denk that ik 'thermostat' met 'sensor' heb verward toen ik het las.
EDIT2:
Bedacht later dat ik net zo goed stroom uit de warmtepomp kan halen
Dus
Warmtepomp L naar BDR-91 L (en in de BDR-91 doorlussen van L naar A)
Warmtepomp N naar BDR-91 N
Warmtepomp H naar BDR-91 B
[ Voor 18% gewijzigd door drdnl op 26-09-2018 17:50 ]
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Dan ben ik blij dat jij mij toen Danfoss hebt geadviseerd
Mijn situatie met WP en V.V. werkt zo traag dat (zoals door jou voorspelt) PWM geen enkele toegevoegde waarde heeft, en alleen maar problemen kan veroorzaken (Zie situatie bij @drdnl )
Dit heeft niets te maken met wel of geen buffervat, als je het kunt instellen zou je het in de documentatie van je Evohome moeten kunnen vinden. Aangezien @Oxellaar zegt dat het niet kan, heb ik er ook een hard hoofd indrdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:11:
[...]
Handleiding van controller en actuator net weer gelezen, ik neig naar nee.
'
Wel heb ik 'optimum start' en 'optimum stop' nu uitgezet.
Kan trouwens zijn dat als alles eenmaal hydraulisch gescheiden is (buffervat correct aangesloten) ik dit weer uit kan zetten. Maar voor nu ziet het er goed uit qua comfort/prestaties.
[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 26-09-2018 14:37 ]
Zo is ie nu aangesloten. Op de remote kan ik alleen de flow temperatuur wijzigen en de SWW en CV aan- en uitzetten.drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:45:
[...]
Geen idee of die remote control een thermostaat heeft. Maar momenteel staat hij waarschijnlijk op 'flow stand' inderdaad.
In de handleiding zie je de mogelijkheden:
https://www.climamarket.b...DC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf
Hoofdstuk 11.3.3 bij Zone & Sensor
Je wilt een vorm van Room thermostat, maar zoals gezegd weet ik niet of die remote control telt als 'internal'
Ah,
11.1.6
"Remote Controller 3 mounted to the Indoor Unit can be moved to the room and serve as Room Thermostat."
Zou zeggen, probeer het eens.
Ik zie geen setpoint of huidige room temperatuur.
[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 26-09-2018 14:59 . Reden: Typen op klein scherm blijft lastig ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Zou de handleiding even lezen, je wilt dat ding uitzetten, installer menu, thermostaat wijzigen naar internal en weer aanzetten. Dan zou het moeten werken zoals verwachttimovd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:38:
[...]
Zo is ie nu aangesloten. Ik kan alleen de flow temperatuur aanpassen en verwarming/CV aankoevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarm..."
Zo is ie nu aangesloten. Op de remote kan ik alleen de flow temperatuur wijzigen en de SWW en CV aan- en uitzetten.
Ik zie geen setpoint of huidige room temperatuur.
Heb de handleiding beter gelezen, denk dat ik de 'optional thermostat' invoer moet gebruiken.Felicia schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:26:
@drdnl ik heb hier de Panasonic 9Kw bi-bloc met de optionele PCB en ook de draadloze Panasonic thermostaat. Die stopt wel het verwarmen zonder de hele wp uit te schakelen, wellicht daar eens naar kijken?

Er moet een lusje dicht om warmte aan/uit te schakelen. Daar kan ik een BDR91 voor gebruiken, al eens eerder gebruikt maar denk niet dat ik netstroom er op moet gaan zetten (doet een thermostaat ook niet, toch?). Heb die optie omlijnd met rood.
Zou de met groen omlijnde aansluitschema werken?
En dan
WP / Indoor unit 9 op BDR91 B
WP / Indoor unit 12 op BDR91 A
(En niks bijzonders doen met netstroom, gewoon naar N en L. Alleen gebruiken voor stroom voor relais)
?
Dat zou moeten betekenen dat BDR91 aan = gesloten circuit = Heat on
Dan kan ik de evohome de wp aan laten sturen voor minder gependel.
[ Voor 5% gewijzigd door drdnl op 26-09-2018 15:08 ]
Waarom draai je Ta 35 bij Tb 7? Dat is erg hoog, moet je huis wel erg slecht geïsoleerd zijn en erg ongebruikelijk voor vloerverwarming.drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:21:
[...]
Maar vannacht was de COP ongeveer 4.2, terwijl dat 4.75 zou moeten zijn volgens de specs (bij 7 graden buiten en 35 graden warm water). Dus ondanks de slechte flow lijkt het al redelijk te presteren, maar wil het toch allemaal naar de norm trekken. Bedankt voor al het advies
Omdat dat de standaard instelling is?LittleTycoon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:23:
[...]
Waarom draai je Ta 35 bij Tb 7? Dat is erg hoog, moet je huis wel erg slecht geïsoleerd zijn en erg ongebruikelijk voor vloerverwarming.
Niet helemaal waar, standaard is compensation curve en die zou al rond de 40-45 graden zitten bij Tb 7
Ik heb een 17 meter lange woonkamer uit 1979 met heel wat glas aan beide zijden. En ook nog een 8 meter hoge vide in het midden met een heel eigen klimaat en warmteverloop. Ik was al best tevreden dat ik het warm kon houden met Ta 35. Als alles wat optimaler is ga ik tzt wel wat meer spelen met de instellingen. Wat zou je aanraden dan, 25 graden?
Hoe lager de tA, hoe hoger de COP. Maar des te trager jouw woning opgewarmd kan worden. Misschien dat het zelfs enkel op temperatuur gehouden kan worden.drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:36:
[...]
Omdat dat de standaard instelling is?
Niet helemaal waar, standaard is compensation curve en die zou al rond de 40-45 graden zitten bij Tb 7
Ik heb een 17 meter lange woonkamer uit 1979 met heel wat glas aan beide zijden. En ook nog een 8 meter hoge vide in het midden met een heel eigen klimaat en warmteverloop. Ik was al best tevreden dat ik het warm kon houden met Ta 35. Als alles wat optimaler is ga ik tzt wel wat meer spelen met de instellingen. Wat zou je aanraden dan, 25 graden?
Dus zelf even tweaken?
Mijn doelen voor deze winter:
minimale tA per buitentemp uitvogelen om:
binnentemperatuur aan te houden.
binnentemperatuur te laten stijgen met 0,5C per 2 uur.
Ideale stooklijn dus.
[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 26-09-2018 15:43 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Instellen op 35 direct (dus niet die curve) en het allemaal even aankijken was al mijn eerste tweak stap. Maar heb momenteel de vloerverwarming beneden 100% open staan. Stijgt niet bpeaald hard dus kan zijn dat 35 al mijn minimale temp is.kmf schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:40:
[...]
Hoe lager de tA, hoe hoger de COP. Maar des te trager jouw woning opgewarmd kan worden. Misschien dat het zelfs enkel op temperatuur gehouden kan worden.
Dus zelf even tweaken?
Ben vooral benieuwd naar de eerste vorst. ~7 graden gaat prima namelijk
Eergisternacht was mijn warmtepomp ook gaan draaien (thermostaat). Deze heeft 6 uur over gedaan om de kamertemperaturen met 0,5 graden te laten stijgen.drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:44:
[...]
Instellen op 35 direct (dus niet die curve) en het allemaal even aankijken was al mijn eerste tweak stap. Maar heb momenteel de vloerverwarming beneden 100% open staan. Stijgt niet bpeaald hard dus kan zijn dat 35 al mijn minimale temp is.
Ben vooral benieuwd naar de eerste vorst. ~7 graden gaat prima namelijk
Het is nu niet veelzeggend, want de vloer moet eerst opgewarmd worden. Als de stookseizoen echt gestart is en je bent een weekje verder. Dan kan je goed kijken wat het minimale temp is.
Ik heb de mijne nu op 25 graden direct ingesteld trouwens. (Huis uit 1980, 200m2, 730m3.)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat ligt aan je m3, isolatie en ook opzet vloerverwarming. Ik heb ook veel glas (triple), ook een vide in het midden, slechts 10 meter hoog, en huis slechts 15 meter lang, maar kan niets zinnigs over jouw huis zeggen behalve eventueel vermoeden dat het te hoog kan zijn. Mijn huis is uit 2017 en doet Ta 24 bij plus 7 (max 1-2 uur per dag) en Ta 31 bij -10. (dan 12-14 uur per dag).drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:36:
[...]
Omdat dat de standaard instelling is?
Klinkt vergelijkbaar, muv het isolatieverschil tussen 2017 en 1979 + nu nog veel dubbelglas ipv hr+++ (wel net een order getekend om alles te vervangen naar hr++)LittleTycoon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:09:
[...]
Dat ligt aan je m3, isolatie en ook opzet vloerverwarming. Ik heb ook veel glas (triple), ook een vide in het midden, slechts 10 meter hoog, en huis slechts 15 meter lang, maar kan niets zinnigs over jouw huis zeggen behalve eventueel vermoeden dat het te hoog kan zijn. Mijn huis is uit 2017 en doet Ta 24 bij plus 7 (max 1-2 uur per dag) en Ta 31 bij -10. (dan 12-14 uur per dag).
Met bT 7 en Ta 35 ging vannacht tussen 00:00 en 09:00 mijn warmtepomp 24x aan, 1x per dag ga ik echt niet halen
EDIT: Vooruit, voor vannacht wordt helaas 11 graden voorspeld, maar heb nu wp ingesteld op 25 graden direct. Ben wel benieuwd of ik ongewenste nachtverlaging ga zien.
[ Voor 9% gewijzigd door drdnl op 26-09-2018 16:19 ]
Grolsch geeft al aan dat je buffer aan de kleine kant is. Mag ik daar het volgende aan toe voegen, je kan het goed krijgen als de flow of debiet van de primaire en secundaire kant bij elkaar in de buurt zitten. Vooral bij de kleinere buffers circuleren er negatieve verhalen op het Duitse warmtepomp forum. Mocht de ene flow erg afwijken van de andere dan creër je een hydraulische kortsluiting met als gevolg geen goede warmte over dracht. Met een groter buffer voorzie ik minder beren op de weg. Dit geldt voor voorbeeld A op warmtepomp weetjes. De retour zoals aangegeven in voorbeeld b en c laat je warmtepomp schrikken zodra er een vvw groep open gaat, ook niet wenselijk. Toch de retour bij jouw kleine buffer wel er doorheen en de aanvoer zoals in voorbeeld C? Dan zou je de eventuele kortsluiting door de buffer nog kunnen beperken door in de aanvoer van de buffer een kraan of voetventiel te plaatsen. Om de goede werking van het buffer te controleren zou je tijdelijk thermometer's kunnen plaatsen op aanvoer en retour.
[ Voor 34% gewijzigd door Fut41 op 26-09-2018 17:02 ]
1589 GBP is erg goedkoop inderdaad, maar het lijkt erop dat je ook nog de 549 GBP kostende control box nodig hebtmaartentmm schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:20:
ik heb hem nog niet voorbij zien komen:
https://zerohomebills.com...p-ae050jxydeh-eu-5th-gen/
1800 subsidie
https://zerohomebills.com...ng-heat-pump-control-box/
Als dat zo is komt 'ie na subsidie ongeveer even duur uit als de 5kW Panasonic monoblock.
Grotere buffer past niet in mijn stookruimte helaas. Dacht dat doel van buffervat juist de (grote) debietverschillen afvangen was? Ik ga er gemakshalve vanuit dat er een best grote flowverschil gaat zitten tussen wp en vw. Bij wat voor verhoudingen krijg je kortsluiting?Fut41 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:42:
@drdnl
Grolsch geeft al aan dat je buffer aan de kleine kant is. Mag ik daar het volgende aan toe voegen, je kan het goed krijgen als de flow of debiet van de primaire en secundaire kant bij elkaar in de buurt zitten. Vooral bij de kleinere buffers circuleren er negatieve verhalen op het Duitse warmtepomp forum. Mocht de ene flow erg afwijken van de andere dan creër je een hydraulische kortsluiting met als gevolg geen goede warmte over dracht. Met een groter buffer voorzie ik minder beren op de weg.
Net even gekeken, mijn vloerverwarming in woonkamer staat nu ingesteld op tussen 0 en 1.6 m3/h flow (constante druk curve). Helaas geen flowmeter geinstalleerd.
Mijn doel flow voor warmtepomp na aanpassingen is 1.8m3/h (is nu 0.9m3/h)
Ga even weer naief doen: waarom maakt Panasonic maar 1 maat buffervat dan?
Jij bent flot, ik heb nog wat toegevoegd. Hoop je daar nog wat mee te helpen.
Die contacten bedoel ik. Let wel op, ze zijn niet potentiaal vrij.drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:22:
[...]
[Afbeelding]
Enige dat ik nu heb is external control. Met als omschrijving
When External SW connection select "YES" from remocon installer menu:
- Heating or Cooling system will operate normally if the External Switch signal is ON.
- Once the External Switch turn OFF, System Turn OFF ( Heat pump, water pump, heater etc…)
Maar nu ik het beter lees, die zone 1 en zone 2 kun je ook niets mee. Alleen heat/cool omschakelen. Staat nergens expliciet, maar misschien dat bij System OFF er toch zonodig SWW wordt aangemaakt?
Kan ik het gewoon proberen door een kabeltje in een lus er op aan te sluiten? (External Control)
EDIT: Als ik een BDR91 aan/uit relais aan zou sluiten op 'optional thermostat 1', op ik denk H, L en N. Zou ik dan Heat kunnen switchen? Denk that ik 'thermostat' met 'sensor' heb verward toen ik het las.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Bedankt, hmm, volg de beredenering wel (is alleen jammer dat het gebaseerd is op ervaringen en mogelijk risico, niet harde cijfers wanneer dat optreedt. Zou het beter kunnen inschatten dan.)Fut41 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:04:
@drdnl
Jij bent flot, ik heb nog wat toegevoegd. Hoop je daar nog wat mee te helpen.
Vooralsnog neig ik er naar om de panasonic warmtepomp met de panasonic buffervat met de door panasonic geadviseerde stijl (optie A) aan te sluiten en het even aan te zien.
Voor als je eerdere posts niet hebt gezien: mijn huidige opstelling wordt door niemand geadviseerd
Dan alsnog om maar even te blijven zeuren...
Wie heeft van zijn verzekering zwart op wit dat hij verzekerd is...
Zojuist naar mijn tussenpersoon geweest die er een sport van gemaakt had om bij alle verzekeringen navraag te doen..
Nergens bij de 4 grote verzekeringen..!!!
Alleen DAK verzekering is nog aan het nadenken..
Dus wie o wie.. Ik stap direct over!!!!
Zelfs geen inductie schade geen brandschade enz enz NIETS krijg je.
Het voorbeeld als je huis afbrand en je auto staat op de oprit. Betaald de opstal niets uit. [ wel je auto als wa extra of allrisk hebt ]
Hij heft van 4 verzekeringe venomen ankervast!!! aan de gevel anders niet
En geen Airco etc etc. maar een Monoblock!!
Zelfs als de WP los op het dak staat met op daksteunen geen geld...
Dus....
Mijn credit card verzekerd hem nog een een maandje of 3..
Dan wil ik er toch echt 1 vinden die hem wel verzekerd...
Dus ?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Bedacht later dat ik net zo goed stroom uit de warmtepomp kan halenOxellaar schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:11:
[...]
Die contacten bedoel ik. Let wel op, ze zijn niet potentiaal vrij.
Dus
Warmtepomp L naar BDR-91 L (en in de BDR-91 doorlussen van L naar A)
Warmtepomp N naar BDR-91 N
Warmtepomp H naar BDR-91 B
Zo krijgt de BDR-91 stroom en worden A en B geschakeld om kringetje rond te krijgen en verwarming te schakelen. Toch?
Ook vind ik het wat minder eng om stroom van de wp te gebruiken ipv netstroom. Maar bedankt voor de waarschuwing
Niet zwart op wit, maar mijn monoblock valt onder de opstalverzekering omdat hij wordt gezien als technische installatie in bijgebouw, want opnagelvast aan eigen fundering in de tuin (tja veengrondDylantje2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:17:
Je hoeft de nul niet perse te gebruiken trouwens, gewoon fase naar cool of heat doorverbinden, via thermostaat.
David schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:52:
[...]
1589 GBP is erg goedkoop inderdaad, maar het lijkt erop dat je ook nog de 549 GBP kostende control box nodig hebt
https://zerohomebills.com...ng-heat-pump-control-box/
Als dat zo is komt 'ie na subsidie ongeveer even duur uit als de 5kW Panasonic monoblock.
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Bedankt, maar is geen thermostaat. Denk dat mijn draadloze aan/uit relais ook wat stroom gaat willen. Heb een goed idee hoe dat ding aan te sluiten nu iig.Oxellaar schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:37:
@drdnl die contacten hebben juist spanning om een thermostaat te voeden.
Je hoeft de nul niet perse te gebruiken trouwens, gewoon fase naar cool of heat doorverbinden, via thermostaat.
Warmtepomp staat vast op garagedak en airco staat verankerd op betonvloer die deel uitmaakt van de binnenvloeren.
Ik heb hier ook de vraag lopen bij de verzekeraar, als ik uitsluitsel heb laat ik het je weten.Dylantje2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:17:
MMM
Zojuist naar mijn tussenpersoon geweest die er een sport van gemaakt had om bij alle verzekeringen navraag te doen..
Het voorbeeld als je huis afbrand en je auto staat op de oprit. Betaald de opstal niets uit. [ wel je auto als wa extra of allrisk hebt ]
Dus....
Dus ?
Desnoods maak ik de rubber staanders vast aan de fundering met een Kensington kabel
MMMXiphalon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:35:
[...]
Niet zwart op wit, maar mijn monoblock valt onder de opstalverzekering omdat hij wordt gezien als technische installatie in bijgebouw, want opnagelvast aan eigen fundering in de tuin (tja veengrond)
Bij mij op een betonplaat met ankers maar telt bij geen enkele verzekering
Dus welke verzekering heb je??
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
vaste airco installatie valt onder opstalverzekering.
Losse airco onder inboedel.
CV installatie opstalverzekering
Mijn buitenunit staat op rubberen staanders in voortuin. Koper losknippen is een milieudelict, krachtstroom misschien niet zo goed voor je gezondheid. Ik zou beredeneren dat het ergens tussen een vaste airco en een CV installatie zit. Wat zou een muurbeugel oid nou echt nog toevoegen qua 'nagelvast'?
Ga er zelf vanuit dat het gewoon verzekerd is dus.
Vast met ankers door de dakbedekking heen?Oxellaar schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:41:
@Dylantje2 bij mij geen probleem, alles is verzekerd in opstal.
Warmtepomp staat vast op garagedak en airco staat verankerd op betonvloer die deel uitmaakt van de binnenvloeren.
Het gaat niet om diefstal.Felicia schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:47:
[...]
Ik heb hier ook de vraag lopen bij de verzekeraar, als ik uitsluitsel heb laat ik het je weten.
Desnoods maak ik de rubber staanders vast aan de fundering met een Kensington kabelWaarschijnlijk hebben dieven meer moeite met de koperen kabels maar soit.
Maar om onvoorzien schade
Of het ergste overspanning door bliksem inslag
Achter mij woont een zendpiraat oid... hoge mast..
Ik ben aan het onderzoeken of er een goede overspanningsbeveiling is die ik er tussen kan maken.
Je aanname is fout, tot het tegendeel bewezen is..drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:05:
Zit bij inShared,
vaste airco installatie valt onder opstalverzekering.
Losse airco onder inboedel.
CV installatie opstalverzekering
Mijn buitenunit staat op rubberen staanders in voortuin. Koper losknippen is een milieudelict, krachtstroom misschien niet zo goed voor je gezondheid. Ik zou beredeneren dat het ergens tussen een vaste airco en een CV installatie zit. Wat zou een muurbeugel oid nou echt nog toevoegen qua 'nagelvast'?
Ga er zelf vanuit dat het gewoon verzekerd is dus.
En tsja een muurbeugel is nagelvast.
Maar misschien wel belangrijker.. kort tegen de gevel is best een veilige plek.
Bomen komen er niet zo maar enz enz
Los in de achtertuin [ ik had een foto bijgeleverd. ] moet een dak omheen.
Ik zei oke... zeg maar hoe dik de balken moeten zijn.
Maar zelfs daar geeft een acceptatieafdeling geen antwoord op.
Een gebouw met alles wat er aan vast en tegenaan hangt is Opstal.
Alles wat in dat gebouw zit is inboedel
De rest niets..
En niet aard en nagel vast.
Lachen .....
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Voor twintig euro per maand mag je hem bij mij verzekeren.....Dylantje2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:19:
[...]
Je aanname is fout, tot het tegendeel bewezen is..
En tsja een muurbeugel is nagelvast.
Maar misschien wel belangrijker.. kort tegen de gevel is best een veilige plek.
Bomen komen er niet zo maar enz enz
Los in de achtertuin [ ik had een foto bijgeleverd. ] moet een dak omheen.
Ik zei oke... zeg maar hoe dik de balken moeten zijn.
Maar zelfs daar geeft een acceptatieafdeling geen antwoord op.
Een gebouw met alles wat er aan vast en tegenaan hangt is Opstal.
Alles wat in dat gebouw zit is inboedel
De rest niets..
1 PVoutput . Dongen NB
MMM is zeker een dingetje...Supertip schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:23:
Duhhh mijn zonnepanelen zijn op ons platte dak niet verzekerd omdat ze los staan.
En niet aard en nagel vast.
Lachen .....
De ene verzekering heeft zonnepanelen bij de inboedel zitten omdat de inverter binnen hangt.
Dan heb je afschrijving enz enz enz
Sommige hebben ze bij de opstal zitten, dus geen afschrijving, maar herbouwwaarde.
En tsja je geeft het zelf al aan... los op het dak dus geen opstal.. en inboedel??
Mijn tussenpersoon geeft aan dat bij heel veel maatschappijen de zonnepanelen niet in de voorwaarden dus..
Zal het antwoord zijn we kijken alles van geval tot geval.
En die uitspraak is me toch gevaarlijk..
Want als ze niet in de voorwaarden van de opstal staan
En ze passen beter bij de inboedel omdat het goedkoper is.. kun je denk ik wel raden dat na5 jaar ineens afgeschreven en je niets of heel weinig krijgt.was een voorbeeld...
De verzekering heeft te weinig vergelijk om te kijken wat de evt. kosten zijn dus lopen ze met "nieuw"spul altijd achter totdat er genoeg data is om een premie vast te stellen...
En dan gaan ze pas de voorwaarden aanpassen.
Hij kon in weinig voorwaarden vinden dat de zonnepanelen mee verzekerd waren [ liegt hij dan ik ook ]
Tsja...reneeke1970 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:24:
[...]
Voor twintig euro per maand mag je hem bij mij verzekeren.....
Leuk aanbod...Maar ik vrees als van de herfst de bliksem inslaat en ik 2 maanden betaald heb..
Jij mij geen nieuwe WP gaat betalen en aansluiten enz enz enz
15 jaar geleden mijn verzekering afgesloten
Dus ik wil nu weer eens alles up to date maken. Dus iets meer betalen oke.
Maar waar betaal ik eigenlijk voor als de meeste dure dingen uitgeloten worden..
Na mijn aanpassing van 25@+15, de afgelopen 24 uur weer precies hetzelfde beeld gezien. Rond 8 uur in de ochtend uit om daarna nog even aan te gaan en daarna weer uit tot? hij is nu nog steeds uit, dit heb ik vorig jaar echt niet gezien (behalve als ik zowel op war als met timer werkte) @Domba hoe zat het ook alweer precies, hij gaat uit als hij niet verder terug kan moduleren maar op welk moment gaat hij dan normaal gesproken terug aan? hajeetje overigens niet meer op dit forum?reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:20:
[...]
Antwoord is ja, succes met nieuwe war setting zoeken haha
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Je moet ook alleen dingen extra verzekeren als je zelf de schade niet kunt dragen. Als bliksem in slaat krijg je alles vergoed wat via je meterkast verbrand, al zit er een snoer van 100 meter tussen.Dylantje2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:41:
[...]
Tsja...
Leuk aanbod...Maar ik vrees als van de herfst de bliksem inslaat en ik 2 maanden betaald heb..
Jij mij geen nieuwe WP gaat betalen en aansluiten enz enz enz
15 jaar geleden mijn verzekering afgesloten
Dus ik wil nu weer eens alles up to date maken. Dus iets meer betalen oke.
Maar waar betaal ik eigenlijk voor als de meeste dure dingen uitgeloten worden..
Maar over twee maanden krijg jij van mij een andere 5 kW wp, installatie kosten had je nu ook niet dus helaas geen recht op.....
1 PVoutput . Dongen NB
mmm Zeker weten, volgens mijn verzekeringsman niet dus.reneeke1970 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:08:
[...]
Je moet ook alleen dingen extra verzekeren als je zelf de schade niet kunt dragen. Als bliksem in slaat krijg je alles vergoed wat via je meterkast verbrand, al zit er een snoer van 100 meter tussen.
Maar over twee maanden krijg jij van mij een andere 5 kW wp, installatie kosten had je nu ook niet dus helaas geen recht op.....
Schade die ik kan dragen is alles, wel zo'n beetje. maar waarom ben ik dan verzekerd....
En tsja als je de spullen onder de herbouwaarde heb, krijg je dus wel de installatiekosten vergoed.. HET verschil tussen opstal en inboedel.
Maar nogmaals.[ want is wel wat off topic ]
Wie hem zwart op wit verzekerd heeft, IK hoor het graag.
Dan stap ik morgen over.
In het hoofdscherm kan je mits de instellingen goed staan met de pijltjes toetsen naar rechts gaan om de modus in te stellen, in het midden kan je dan de temperatuur in stellen en rechts weet ik even niet uit mijn hoofd.timovd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:23:
Zoals eerder vermeld is mijn Panasonic Aquarea onlangs geinstalleerd. Ik heb alleen wat hulp nodig met de remote control; die hangt nu in de woonkamer op de plek waar eerst de thermostaat hing. De gebruikershandleiding geeft niet veel duidelijkheid.
Ik zie rechtsonder de buitentemperatuur (aanname: aanzuigtemperatuur van de inverter). Kan ik de huidige binnentemperatuur uitlezen? Hoe stel ik de gewenste binnentemperatuur in?
De flowtemperatuur staat midden op het display. Wat kan ik daarmee aanpassen?
In de installateurs instellingen moet worden ingesteld dat de controller ook de thermostaat is.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Als je in dat stukje de pomp ´aan´ zet kan je links het debiet uitlezen, wijzig je het hexadecimale adres dan veranderd het getal links ook (L p/m).drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:21:
[...]
[...]
Zal er nog eens naar kijken, maar volgens mij kan ik alleen de maximale pump duty beperken, niet 'gewoon' instellen. Tekst in handleiding bevestigt dat idee ook (dat dat ding zelfregelend is).
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Woonhuis
Uw woonhuis waar u woont. Daaronder vallen ook:
• het glas en kunststof ruiten, maar dan alleen als u gekozen heeft voor Woonhuis Allrisk of als u bij Woonhuis
Basis heeft gekozen voor de aanvullende dekking glas.
• de bijgebouwen, schuurtjes, garages en carports. Hierbij geldt dat alleen u daar toegang tot heeft.
• antennes, zonweringen en rolluiken;
• zonnepanelen;
• zwembaden en jacuzzi’s;
• centrale verwarmingsinstallaties;
• fundamenten;
• terreinafscheiding (zolang dit geen planten, bomen, struiken of rietmatten zijn).
Je kunt 100% aantonen dat een warmtepomp en aanverwante onderdelen hoofdonderdeel is van de CV installatie.
Er worden momenteel huizen gebouwd waarbij een warmtepomp de basis is van de cv installatie. Een schade expert zal dit ook onderschrijven je kunt moeilijk om de voorwaarden heen. Ben geen expert in verzekeringen maar ik zou geen enkele reden hebben om te twijfelen aan de voorwaarden rondom een geplaatste WP.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Mooi panelen wel, maar vallen ze onder inboedel of opstal..Bart_Denon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:30:
Polisvoorwaarden Aegon 3021:
Woonhuis
• het glas en kunststof ruiten, maar dan alleen als u gekozen heeft voor Woonhuis Allrisk of als u bij Woonhuis
• de bijgebouwen, schuurtjes, garages en carports. Hierbij geldt dat alleen u daar toegang tot heeft.
• zonnepanelen;
• fundamenten;
• terreinafscheiding (zolang dit geen planten, bomen, struiken of rietmatten zijn).
Je kunt 100% aantonen dat een warmtepomp en aanverwante onderdelen hoofdonderdeel is van de CV installatie.
Er worden momenteel huizen gebouwd waarbij een warmtepomp de basis is van de cv installatie. Een schade expert zal dit ook onderschrijven je kunt moeilijk om de voorwaarden heen. Ben geen expert in verzekeringen maar ik zou geen enkele reden hebben om te twijfelen aan de voorwaarden rondom een geplaatste WP.
En dit zinnetje stond ook in mijn aegon verzekering, maar volgens de acceptatie afdeling moet hij in of tegen het huis, of in een schuurtje staan.
De WP op storing: en mijn huis zou bevriezen en daarna ontdooien en waterschade hebben
100% verzekerd tegen herbouwaarde excl. de WP...
Klopt, maar kan alleen de max instellen. Gek genoeg wordt max pump speed als hexadecimaal getoond dus heb het even omgezet. Max is 254koevlaas2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:14:
[...]
Als je in dat stukje de pomp ´aan´ zet kan je links het debiet uitlezen, wijzig je het hexadecimale adres dan veranderd het getal links ook (L p/m).
0XFE = 254 = ~30ltr/min
0x9C = 154 = ~30 ltr/min
0X5C = 92 = ~14 ltr/min
Ik kan 30 ltr/min door mijn leidingen trekken, waarom kiest dat ding om het niet te doen (en gekker, waarom soms even wel?)
Wel lekker stil, halve kracht
foto bewijs: https://imgur.com/a/Sl2GGDj
[ Voor 4% gewijzigd door drdnl op 26-09-2018 20:55 ]
Maar wat is raadzaam??drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:54:
[...]
Klopt, maar kan alleen de max instellen. Gek genoeg wordt max pump speed als hexadecimaal getoond dus heb het even omgezet. Max is 254
0XFE = 254 = ~30ltr/min
0x9C = 154 = ~30 ltr/min
0X5C = 92 = ~14 ltr/min
Ik kan 30 ltr/min door mijn leidingen trekken, waarom kiest dat ding om het niet te doen (en gekker, waarom soms even wel?)
En wat als ik te hoog zit?? [ of te laag? ]
Is er een omrekentabel?
Als je toch geen afgifte hebt heb je ook geen 30 L p/m nodigdrdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:54:
[...]
Klopt, maar kan alleen de max instellen. Gek genoeg wordt max pump speed als hexadecimaal getoond dus heb het even omgezet. Max is 254
0XFE = 254 = ~30ltr/min
0x9C = 154 = ~30 ltr/min
0X5C = 92 = ~14 ltr/min
22mm zou ik geen 30 L p/m door heen trekken, leidingen kunnen ook erosie krijgen als je het debiet te hoog hebt staan.
20 - 25 L p/m moet je al een heel eind mee komen.
Als ik vragen mag, hoeveel gasverbruik had het huis voordat er een warmtepomp ingezet werd ?
Ja, maar een warmtepomp buitenunit wordt niet gezien als een CV ketel. Ik kan ook 100% aantonen dat ik koffie maak met water gekookt in een pannetje maar dat maakt die pan nog geen koffiezetapparaat.Bart_Denon schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:30:
Polisvoorwaarden Aegon 3021:
Woonhuis
• zonnepanelen;
• fundamenten;
Mijn verzekeraar zei:
a. Wij* verzekeren uw* woonhuis.
Met uw woonhuis bedoelen wij het onroerende goed dat op het polisblad staat en alles wat daaraan vastzit en niet gemakkelijk losgemaakt kan worden.
Denk bijvoorbeeld aan een carport, een afdakje, een cv-ketel of zonnepanelen.
Warmtepomp != CV ketel. Hij voorziet het huis van warmte maar dat maakt een warmtepomp nog geen CV ketel volgens de definitie die ze gebruiken (en ja, dat ga je echt verliezen als het voor de kifid komt). Het gaat er voornamelijk om waar hij staat en hoe hij bevestigd is, niet of hij onder de definitie valt.
Er liggen twee enorme tegels onder van 40kg stuk, ik zie dat als vast. Mijn verzekering ook, ik ben niet verzekerd bij een prijsvechter, maar gewoon een goede verzekering.Dylantje2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:06:
[...]
Vast met ankers door de dakbedekking heen?
Ook zonnepanelen op een plat dak, dus niet vast, zijn verzekerd. Maken ze zelfs reclame mee dacht ik.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Een warmtepomp kan je met 2 man jatten, een jacuzzi (of een houten schuur, terras en sauna) doorgaans niet.PeterZ(on) schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:19:
Een jacuzzi is wel verzekert maar een warmtepomp niet, vreemd.
Dat is het punt, het moet vastzitten, niet makkelijk mee te nemen zijn en veelal beide punten tegelijk.
Ja maar willen != nodig, volgens de specs moet ik wel ongeveer 30 ltr/min doen wil ik maximale COP. En dat ik niet meer mag/kan kiezen vind ik ook wat raar.koevlaas2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:04:
[...]
Als je toch geen afgifte hebt heb je ook geen 30 L p/m nodig![]()
22mm zou ik geen 30 L p/m door heen trekken, leidingen kunnen ook erosie krijgen als je het debiet te hoog hebt staan.
20 - 25 L p/m moet je al een heel eind mee komen.
Als ik vragen mag, hoeveel gasverbruik had het huis voordat er een warmtepomp ingezet werd ?
Ach, hoe dat zit kan ik vrijdag meer over zeggen als ik alles om heb gegooid naar een wat meer gangbaar ontwerp. Wordt hopelijk vanzelf hoger
Is trouwens 25mm, had het misschien eerder verkeerd gezegd.
Had dat al eens uitgezocht voor 35 ltr/min. Bij een 25mm leiding waar 2.1m3/h doorheen moet is er sprake van een water velocity van 0.9m/s. Dat zit ruim onder alle maximum velocity tabellen die ik kan vinden.
Heb er zelf nooit gas in gehad, maar volgens energieleverancier gebruiken vorige bewoners 2900 m3 per jaar. Heb behalve CV met warmtepomp vervangen uiteraard ook lekker veel proberen te isoleren
Ik zit nog bij Aegon, Maar NN verzekert ook niet interpolis niet.. dus ik weet niet wat een prijsvechter is van dezeOxellaar schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:18:
[...]
Er liggen twee enorme tegels onder van 40kg stuk, ik zie dat als vast. Mijn verzekering ook, ik ben niet verzekerd bij een prijsvechter, maar gewoon een goede verzekering.
Ook zonnepanelen op een plat dak, dus niet vast, zijn verzekerd. Maken ze zelfs reclame mee dacht ik.
Mijn wp staat op 500 liter gewapend beton met chemisch anker M14 vast maar telt ook niet
[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 26-09-2018 21:33 ]
Er staat toch ook niet uitdrukkelijk cv-ketel, er staat cv installatieFelicia schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:10:
[...]
Ja, maar een warmtepomp buitenunit wordt niet gezien als een CV ketel. Ik kan ook 100% aantonen dat ik koffie maak met water gekookt in een pannetje maar dat maakt die pan nog geen koffiezetapparaat.
Mijn verzekeraar zei:
a. Wij* verzekeren uw* woonhuis.
Met uw woonhuis bedoelen wij het onroerende goed dat op het polisblad staat en alles wat daaraan vastzit en niet gemakkelijk losgemaakt kan worden.
Denk bijvoorbeeld aan een carport, een afdakje, een cv-ketel of zonnepanelen.
Warmtepomp != CV ketel. Hij voorziet het huis van warmte maar dat maakt een warmtepomp nog geen CV ketel volgens de definitie die ze gebruiken (en ja, dat ga je echt verliezen als het voor de kifid komt). Het gaat er voornamelijk om waar hij staat en hoe hij bevestigd is, niet of hij onder de definitie valt.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ja, en op andere plaatsen staat een uitsluitende voorwaarde dat het onlosmakelijk aan het gebouw moet zijn verbonden. Dus verstandig is om het gewoon te checken bij je verzekeraar.Maikie18 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:31:
[...]
Er staat toch ook niet uitdrukkelijk cv-ketel, er staat cv installatie
Vasthouden aan je eigen interpretatie is een beetje hetzelfde als door rood rijden omdat je op een voorrangsweg zit en dan gaan klagen dat ze niet willen uitkeren. Vooraf afstemmen werkt gewoonweg 10x beter dan achteraf procederen.
Bij mijn tussenpersoon van Interpolis (Rabobank) geïnformeerd, binnen een uur eenFelicia schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:38:
[...]
Ja, en op andere plaatsen staat een uitsluitende voorwaarde dat het onlosmakelijk aan het gebouw moet zijn verbonden. Dus verstandig is om het gewoon te checken bij je verzekeraar.
Vasthouden aan je eigen interpretatie is een beetje hetzelfde als door rood rijden omdat je op een voorrangsweg zit en dan gaan klagen dat ze niet willen uitkeren. Vooraf afstemmen werkt gewoonweg 10x beter dan achteraf procederen.
reactie per mail retour. Warmtepomp en zonnepanelen op het platdak vallen gewoon
onder de opstalverzekering..
Itho WPU_5G. 3.5
Onder je inboedel of opstalverzekering?Chip2710 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:58:
[...]
Bij mijn tussenpersoon van Interpolis (Rabobank) geïnformeerd, binnen een uur een
reactie per mail retour. Warmtepomp en zonnepanelen op het platdak vallen gewoon
onder de opstalverzekering..
Check! Dat is m.drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:40:
[...]
Zou de handleiding even lezen, je wilt dat ding uitzetten, installer menu, thermostaat wijzigen naar internal en weer aanzetten. Dan zou het moeten werken zoals verwacht
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als hier het pand afbrand is de WP nog heel.Oxellaar schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:41:
@Dylantje2 bij mij geen probleem, alles is verzekerd in opstal.
Opstalverzekering.Felicia schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:06:
[...]
Onder je inboedel of opstalverzekering?
Itho WPU_5G. 3.5
Beste @Dylantje2,Dylantje2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:17:
MMM
Dus....
Dus ?
Ik heb mijn verzekering via een tussenpersoon lopen en hier navraag over gedaan. Mijn warmtepomp staat achter in de tuin en is gewoon verzekerd (Bij Klaverblad) Moest wel de aankoop facturen mailen na mijn tussenpersoon.
Ik krijg heel duidelijk een antwoord dat de warmtepomp onder de woonhuisverzekering valt. Mede ook omdat er nu ook al huizen gebouwd worden waar de warmtepomp voor warmte zorgt en niet de cv ketel.
Ook voor eventuele diefstal van de buitenunit werd niet afwijzend gereageerd. Ze kijken hoe de WP is opgesteld (bij ons komt deze op t platte dak) en dat is gewoon gedekt onder de verzekering.
Advies was wel om na installatie foto's te maken van het geheel.
Vooralsnog zou het voor mijn geen enkele reden zijn om mijn polis bij een andere verzekeraar onder te brengen. Nu maar weer eens verder nadenken welke WP het nu moet gaan worden...
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
je weet niet of je nou blij moet zijn dat het weer, weer beter is
Pana WC12H9E8 / 1000L
Het is perfect weer, probeer maar eens zonder haperingen snachts te draaien en overdag je wp uit te laten, en dat allemaal zonder temperatuur schommelingen.MarFan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:14:
Vervelende bijkomstigheid van een WP 'hobby'...
1 PVoutput . Dongen NB
Toch is de warmtepomp gisternacht bij mij een paar uur aangegaan. Woonkamer was even onder de 21 graden geweest.MarFan schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:14:
Vervelende bijkomstigheid van een WP 'hobby'...
Misschien is het juist verstandig om met dit weer de warmtepomp overdag aan te zwengelen en de vloerverwarming alvast voor te warmen met een flinke COP en gratis stroom door zonnepanelen
En dan overdag met 25 graden maar naakt rond lopen?kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:36:
[...]
Toch is de warmtepomp gisternacht bij mij een paar uur aangegaan. Woonkamer was even onder de 21 graden geweest.
Misschien is het juist verstandig om met dit weer de warmtepomp overdag aan te zwengelen en de vloerverwarming alvast voor te warmen met een flinke COP en gratis stroom door zonnepanelen
1 PVoutput . Dongen NB
Je hebt overdrijven wel tot een kunst verheven.reneeke1970 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:03:
[...]
En dan overdag met 25 graden maar naakt rond lopen?
Nu is het 20,8 graden in de woonkamer met een "koude" vloer.
Met een temperatuurverhoging van 0,5 graden per 4-6 uur is het in de avond max 22-23 graden. En dat is als de thermostaat niet ingrijpt bij 21,5 graden.
Ik ga 30 graden Ta proberen, dat ik die 23 niet haal vind ik niet zo erg, maar wil het idee hebben dat er iets gebeurt qua verwarming. Zie nu een Tr van 25, voelt al aannemelijker.
Ik heb echt totaal geen passiefhuis met 500 liter buffervat, denk dat ik toch meer temperatuur aan ga moeten leveren dan datgene dat ik in heb gesteld om iets op te kunnen warmen
Ben benieuwd
Zorgt de timer dat het produceren van SWW dan begint, of dat het dan klaar staat?
Als ik de productie van SWW forceer (bijvoorbeeld als ik de deur uitloop naar het werk) vanuit het menu, stopt ie dan als het vat weer vol is?
En als je hem forceert, op wel tijdstip dan ook, houdt hij op als de set temp bereikt is, en gaat dan over op het klok programma. (bij de Mitsu)
[ Voor 35% gewijzigd door Naalroc op 27-09-2018 12:07 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Weet ik niet, zou even zoeken naar DHW in die handleiding die ik heb gestuurdtimovd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:58:
Zorgt de timer dat het produceren van SWW dan begint, of dat het dan klaar staat?
Ja, zou vanzelf moeten stoppen. Maar wat ik zelf heb gedaan (douche ook graag, 2x per dag ook) is de bijzonder niet intuitief genoemde 'floor operation time' aanpassentimovd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:58:
Als ik de productie van SWW forceer (bijvoorbeeld als ik de deur uitloop naar het werk) vanuit het menu, stopt ie dan als het vat weer vol is?
Kijk even naar hoofdstuk 6.4 op pagina 37. Heb floor operation time aangepast van 8 naar 4 uur , max time nog steeds op 1 uur en delta op -8.
Dat betekent dat ondanks dat er evt. verwarmd (moet) worden elke 4 uur voor een uur lang SWW opgewarmd gaat worden mits nodig. Dus kouder dan de ingestelde 8 graden.
Persoonlijk heb ik trouwens SWW besparing opgegeven, tank temp staat nu op 52 (is max dat je zonder bijverwarming moet gebruiken). Misschien dat die extra 5 graden net dat beetje comfort geeft.
En een kleine ps: ik trok de sensor van buffervat er zo uit toen ik per ongeluk eens op de kabel stond. Als je langdurig gek gedrag ziet zou ik kapje er af halen en sensor controleren/induwen.
Kom een rare situatie tegen:
Ik heb de kamerthermostaat flink hoog gezet zodat de WP de vloer gaat opwarmen dus.
Bij een tA van 25C heeft de WP net een tijd lang gedraaid. Tr was eerst 21C en langzaam kwam die op naar 23C.
Op een gegeven moment zegt de buitensensor dat het 23C (zon schijnt erop?) is en dan stopt de compressor en vervolgens later ook de pomp.
Prima. Na een paar uur is tR weer afgezakt naar 21C, maar zowel de pomp als compressor gaan niet starten. De thermostaat zegt wel nog steeds "on".
Wat moet de WP dan triggeren om toch maar weer te beginnen met draaien?
(ik heb net deze maar aan en uit gezet en het begint weer)
De regeling bepaalt dat, hoe regel je ?kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:16:
Wat bepaald dat de warmtepomp z'n pomp en/of compressor start eigenlijk?
Kom een rare situatie tegen:
Ik heb de kamerthermostaat flink hoog gezet zodat de WP de vloer gaat opwarmen dus.
Bij een tA van 25C heeft de WP net een tijd lang gedraaid. Tr was eerst 21C en langzaam kwam die op naar 23C.
Op een gegeven moment zegt de buitensensor dat het 23C (zon schijnt erop?) is en dan stopt de compressor en vervolgens later ook de pomp.
Prima. Na een paar uur is tR weer afgezakt naar 21C, maar zowel de pomp als compressor gaan niet starten. De thermostaat zegt wel nog steeds "on".
Wat moet de WP dan triggeren om toch maar weer te beginnen met draaien?
(ik heb net deze maar aan en uit gezet en het begint weer)
Thermostaat only, WAR, vaste TA ? Bij WAR is vaak ook ergens een maximale Tb aan te geven. Welk merk/type had je ook alweer ?
Bij mijn Mitsu begint SWW dan.timovd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:58:
Mijn vrouw had vanochtend aan het einde van het douchen kouder water. Ik heb de timer ingesteld op 7.00u op 47 graden. Ze houdt van lang en warm douchen. Ik was vanochtend ook gaan douchen.
Je vat zit altijd wel vol hoorAls ik de productie van SWW forceer (bijvoorbeeld als ik de deur uitloop naar het werk) vanuit het menu, stopt ie dan als het vat weer vol is?
[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 27-09-2018 12:23 ]
Hoge druk fout ?djwireless schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:18:
Ik zit met een probleem met mijn Panasonic wp 5kw mono, hij heeft helaas transportschade opgelopen en dat heb ik te laat gezien lijkt op het moment gelukkig ook alleen de buitenkant te zijn. Maar na hem gisteren voor het eerst aangezet te hebben krijg ik na ongeveer 2min een h64 storing weet iemand wat ik er zelf nog aan kan proberen om dit probleem te verhelpen?
Uit de handleiding:djwireless schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:18:
Ik zit met een probleem met mijn Panasonic wp 5kw mono, hij heeft helaas transportschade opgelopen en dat heb ik te laat gezien lijkt op het moment gelukkig ook alleen de buitenkant te zijn. Maar na hem gisteren voor het eerst aangezet te hebben krijg ik na ongeveer 2min een h64 storing weet iemand wat ik er zelf nog aan kan proberen om dit probleem te verhelpen?
H 64 Outdoor high pressure sensor
(defective or disconnected)
EDIT: lees ook het diagnostisch stappenplan op pagina 174
Wss is dat ding gewoon losgeraakt. Edit: dacht aan temperatuur sensor toen ik dit zei, heb ik zelf ook gehad
Is een ander model maar vermoedelijk zit dat ding op dezelfde plek en redelijk makkelijk bereikbaar/zichtbaar:
https://www.climamarket.b...DC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf
Pagina 238
Dat ding aan de bovenkant van een boog, aangeduid met 11
Als die echt defect is kan jij er weinig mee, maar zou gewoon even kijken en ook het snoer volgen. Of die aan beide kanten wel goed aangesloten is bijv.
[ Voor 5% gewijzigd door drdnl op 27-09-2018 12:33 ]
Panasonic 16kW. G.Grolsch schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:21:
[...]
De regeling bepaalt dat, hoe regel je ?
Thermostaat only, WAR, vaste TA ? Bij WAR is vaak ook ergens een maximale Tb aan te geven. Welk merk/type had je ook alweer ?
Thermostaat die wp aan/uit laat gaan. Nu ingesteld op 22C.
En vaste TA 25C. hi/lo op 25C dus.
Max tB had ik ingesteld op 35C.
Wat ik dus niet begrijp is dat de pomp ook stopt. Prima als de compressor stopt. Maar waarom de pomp ook?
Buiten temperatuur is trigger voor de pompkmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:26:
[...]
Panasonic 16kW. G.
Wat ik dus niet begrijp is dat de pomp ook stopt. Prima als de compressor stopt. Maar waarom de pomp ook?
Dat is dan vreemd. Als de tR 21C is en buitentemperatuur= 23C. Dan moet de pomp toch lekker doorgaan en niet stoppenRamon_1984 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:33:
[...]
Buiten temperatuur is trigger voor de pomp
Hoe staat de stooklijn?kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:54:
[...]
Dat is dan vreemd. Als de tR 21C is en buitentemperatuur= 23C. Dan moet de pomp toch lekker doorgaan en niet stoppen
Werkt het bij jou anders dan bij mij. Ik houd met vloer van 22 graden het huis warm, dus hoe jij overdag alvast wil voor verwarmen dat snap ik dan niet.kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:07:
[...]
Je hebt overdrijven wel tot een kunst verheven.![]()
Nu is het 20,8 graden in de woonkamer met een "koude" vloer.
Met een temperatuurverhoging van 0,5 graden per 4-6 uur is het in de avond max 22-23 graden. En dat is als de thermostaat niet ingrijpt bij 21,5 graden.
1 PVoutput . Dongen NB
Als de pomp stopt moet het door je thermostaat komen.kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:54:
[...]
Dat is dan vreemd. Als de tR 21C is en buitentemperatuur= 23C. Dan moet de pomp toch lekker doorgaan en niet stoppen
Pomp wel lopen maar compressor niet dan moet je naar water temperaturen gaan kijken.
En staat je buiten sensor niet pal in de zon? Wat zegt je display?
1 PVoutput . Dongen NB
25c @-15, 25C @15
Maar blijkbaar draait de pomp wel. Ik hoor het alleen niet en in youless wordt ook aangegeven dat er 0W verbruik is. Heel vreemd, want de kWh-meter zegt wel dat er 65W afname is op fase 1.
Maar er is wel flow.
Trek maar een kraan dicht, indien hij draait voel je het dan wel haha.kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:15:
[...]
25c @-15, 25C @15
Maar blijkbaar draait de pomp wel. Ik hoor het alleen niet en in youless wordt ook aangegeven dat er 0W verbruik is. Heel vreemd, want de kWh-meter zegt wel dat er 65W afname is op fase 1.
Maar er is wel flow.
Of gelijk op storing....
1 PVoutput . Dongen NB
Een Ta van 25 met een 16KW WP, dat is een uitdagingkmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:26:
[...]
Panasonic 16kW. G.
Beste Bas,
Bedankt voor je bericht met betrekking tot je vraag over de netbeheer kosten. Ik ga hier graag verder op in.
De netbeheerder zal alleen het lage tarief rekenen als jouw standaard jaarverbruik ingeschaald staat op <500 m3. Jouw gemiddelde standaard jaarverbruik over de afgelopen 3 jaar op jouw adres is 924 m3. Dit betekent dat je niet in aanmerking komt voor het lagere tarief. Ik zie wel op je nota dat je een stuk minder dan 500 kuub hebt verbruikt. Je kunt eventueel contact opnemen met de netbeheerder om te vragen of ze dit willen aanpassen. Mocht je nog verder hulp hierbij nodig hebben, dan horen wij dat graag.
Was het niet zo dat dit altijd een jaar na ijlt? Dat je dus eigenlijk pas na het tweede jaar met <500m3 verbruik in dat lagere tarief komt?BasvanS schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:57:
Even opletten gas gebruikers onder ons:
Beste Bas,
Bedankt voor je bericht met betrekking tot je vraag over de netbeheer kosten. Ik ga hier graag verder op in.
De netbeheerder zal alleen het lage tarief rekenen als jouw standaard jaarverbruik ingeschaald staat op <500 m3. Jouw gemiddelde standaard jaarverbruik over de afgelopen 3 jaar op jouw adres is 924 m3. Dit betekent dat je niet in aanmerking komt voor het lagere tarief. Ik zie wel op je nota dat je een stuk minder dan 500 kuub hebt verbruikt. Je kunt eventueel contact opnemen met de netbeheerder om te vragen of ze dit willen aanpassen. Mocht je nog verder hulp hierbij nodig hebben, dan horen wij dat graag.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Tr is wel hele tijd <23C dus dat gaat goed. Maar compressor is al een paar uur uit vanwege hoge buitentamp. 33C volgens controllerGrolsch schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:53:
[...]
Een Ta van 25 met een 16KW WP, dat is een uitdagingDat gaat met mijn Mitsu 11.2KW in ieder geval niet lukken, gegarandeerd pendelgedrag.
Op gegeven moment heb ik even de klep van mijn zonneboiler (een beetje) geopend zodat er op zonnecollectoren gedraaid wordt
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 27-09-2018 16:16 ]
Hier staat de pomp volledig uit, panasonic op de war zonder thermostaatkmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:15:
[...]
25c @-15, 25C @15
Maar er is wel flow.
Buitentemperatuur is gezakt naar 17 graden en de pomp draait weer
[ Voor 7% gewijzigd door Ramon_1984 op 27-09-2018 18:19 ]
- Naregeling op vloerverwarming omdat het huis veel glas op het zuiden en weinig glas op het noorden heeft.
- Centrale bedieningsconsole in woonkeuken en (draadloze) sensors in andere ruimten
- Temperaturen alleen instelbaar via centrale console, bij voorkeur vergrendeld met code. Vloerverwarming is naar mijn mening te traag is om via thermostaten aan te passen op individuele wensen.
[ Voor 62% gewijzigd door Joris748 op 27-09-2018 16:28 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hier ook, maar dat heeft ook weinig zin aangezien het minimale vermogen 675W is en hij daar ook makkelijk 28 of 30 mee maakt. Dus word de COP ook slechter hier met die 25 graden.Grolsch schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:53:
[...]
Een Ta van 25 met een 16KW WP, dat is een uitdagingDat gaat met mijn Mitsu 11.2KW in ieder geval niet lukken, gegarandeerd pendelgedrag.
Plus dat je 28-30 voelt aan de vloer en 25 niet, veel prettiger.
Op WAR 27 TA wat ie al 28-29 maakt.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Nu 1 jaar later weet ik dat het ook anders kan
Volgens de dame van Liander niet, word gecorrigeerd!thido schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:13:
[...]
Was het niet zo dat dit altijd een jaar na ijlt? Dat je dus eigenlijk pas na het tweede jaar met <500m3 verbruik in dat lagere tarief komt?
Kijk eerst hoe je de schedule hebt ingesteld. Heb je het systeem op "heating air" of op "heating water" staanTimmetjuh schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:52:
[...]
Geen idee, ik zal eens in de handleiding duiken. Helaas vind ik die niet uitblinken in duidelijkheid.
Als die op heating air staat, let dan op dat de hysteresis standaard op 3 graden staat. Dus als je de ruimte temperatuur op 20 hebt gezet dan gaat ie aan bij 20 en weer uit bij 23.
Wat betreft het evohome gebruik, als je een BDR91 hebt, kan je deze aansluiten op de externe thermostaat aansluiting bij Hitachi. Daarmee schakel je alleen de warmtevraag aan/uit en dus niet de hele warmtepomp. De rest van de functies zoals SWW blijven gewoon werken. Zoiets zal er toch ook wel bij de Panasonics werken?
[ Voor 0% gewijzigd door zw7 op 28-09-2018 08:48 . Reden: spelfout ]
Dit topic is gesloten.
![]()