3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
2x verbruik? 1,2 vs 0,5?Grolsch schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:44:
Ik herinner me nog goed dat ik vorig jaar ook persé een Ta van 25 moest hebben, anders hoor je immers niet bij de COP club
[Afbeelding]
Nu 1 jaar later weet ik dat het ook anders kan
[Afbeelding]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Overdrijven is het niet van @reneeke1970kmf schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:07:
[...]
Je hebt overdrijven wel tot een kunst verheven.![]()
Nu is het 20,8 graden in de woonkamer met een "koude" vloer.
Met een temperatuurverhoging van 0,5 graden per 4-6 uur is het in de avond max 22-23 graden. En dat is als de thermostaat niet ingrijpt bij 21,5 graden.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Na nog een paar keer de h64 code de wp helemaal open gehaald en alle stekkertjes opnieuw er op vast klikken werkt hij inmiddels nu voor meer als een uur goed geen fouten meer uitgaande temperatuur loopt langzaam op gelukkig bedank voor de hintdrdnl schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:26:
[...]
Uit de handleiding:
H 64 Outdoor high pressure sensor
(defective or disconnected)
EDIT: lees ook het diagnostisch stappenplan op pagina 174
Wss is dat ding gewoon losgeraakt. Edit: dacht aan temperatuur sensor toen ik dit zei, heb ik zelf ook gehad
Is een ander model maar vermoedelijk zit dat ding op dezelfde plek en redelijk makkelijk bereikbaar/zichtbaar:
https://www.climamarket.b...DC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf
Pagina 238
Dat ding aan de bovenkant van een boog, aangeduid met 11
Als die echt defect is kan jij er weinig mee, maar zou gewoon even kijken en ook het snoer volgen. Of die aan beide kanten wel goed aangesloten is bijv.
Kijk nummer 1, ik ga meteen informeren.marc203 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:23:
[...]
Beste @Dylantje2,
Ik heb mijn verzekering via een tussenpersoon lopen en hier navraag over gedaan. Mijn warmtepomp staat achter in de tuin en is gewoon verzekerd (Bij Klaverblad) Moest wel de aankoop facturen mailen na mijn tussenpersoon.
Weet je misschien opstal of een andere tak van sport? En de voorwaarden? overspanning, storm, hagel, vandalisme, vorst, enz enz verzekerd?
Heb je toevallig panelen, ook verzekerd?
Weet je of die onder opstal of inboedel vallen?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
In het onderhoudsmenu kun je deze aanpassen -2 tot +2 graden.timovd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:21:
Sorry voor de vele vragen over de Panasonic Aquarea. De remote staat nu ingesteld als kamerthermostaat alleen geeft ie een graad of 2-3 te veel aan. Op het display staat 24, maar het voelt als 21-22. Ik weet dat het niet nauwkeurig is, maar op gevoel. Is er een manier om een afwijking op te geven?
Onderhoudsmenu is pijltje terug + enter + pijl naar rechts 5 seconden indrukken.
Ik heb de mijne ook gecontroleerd met 3 andere sensors.
En de mijne had een afwijking op basis van de andere drie sensor van ongeveer 2,5 graden te positief.
Lijkt dat natuurlijk wel lekker zuinig als je die temp als basis te hoog aanhoudt
Dus hier op de max -2 graden gezet.
Ook jammer dat de controller geen halve graden weergeeft of hierop in te stellen in.
[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 27-09-2018 20:24 ]
Vorig jaar had ik bij de panasonic van mijn schoonvader ook allerlei hogedruk alarmen. Wat je zou kunnen checken is het volgende:djwireless schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:18:
Ik zit met een probleem met mijn Panasonic wp 5kw mono, hij heeft helaas transportschade opgelopen en dat heb ik te laat gezien lijkt op het moment gelukkig ook alleen de buitenkant te zijn. Maar na hem gisteren voor het eerst aangezet te hebben krijg ik na ongeveer 2min een h64 storing weet iemand wat ik er zelf nog aan kan proberen om dit probleem te verhelpen?
Maak de behuizing open (middelste deel) daar waar de printplaten zitten en de compressor.
Daar zitten ook de 3weg-kleppen van het koudemiddel. De inbusboutjes (de eigenlijke kraantjes zeg maar) zijn afgedekt met messing afdekkapjes, deze kun je zo losdraaien met een sleutel.
Bij ons was er 1 pomp geleverd waarbij de inbusbout van het meetpunt/vulpunt nog dicht zat.
Waarschijnlijk hebben ze in de fabriek de pomp gevuld en getest, maar na het loshalen van de meetset de kraan niet meer open gezet...
Als je klaar bent de afdekkap van die inbusbout goed aandraaien, anders raak je daar gas kwijt op de lange termijn.
Ik hoop dat het bij jou ook zo'n eenvoudig probleem is!
(hihi had nog niet gelezen dat je het al had opgelost :-) gelukkig maar!)
[ Voor 7% gewijzigd door mightym op 27-09-2018 21:44 ]
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Hey,Dylantje2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:04:
[...]
Kijk nummer 1, ik ga meteen informeren.
Weet je misschien opstal of een andere tak van sport? En de voorwaarden? overspanning, storm, hagel, vandalisme, vorst, enz enz verzekerd?
ja heb er 18 en die vallen onder de Woonhuis verzekering.
https://www.klaverblad.nl/zonnepanelen.htm
Gr Marc
Ik vroeg me af of de verwarmings spiraal zelf geschikt is voor tapwater?
normaal gesproken gaat hier het water van de cv of zonnecollector doorheen.
38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018
18 was toen de temp zoals ingesteld op de draadloze thermostaat in de woonkamergodfriedd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:36:
[...]
Die bovenste foto geeft de stand ruimtetemperatuurverwarmen aan, maar die temperaturen die weergegeven worden, zijn die van wat hij in de woonkamer meet of op de plek van de warmtepomp zelf? Want ik neem aan dat dan 22 graden je ingestelde ruimtetemperatuur is en dat hij op dit moment 18 meet (in de ruimte van je draadloze thermostaat)? Ik heb zelf het grootste deel van afgelopen winter verwarmd met een Ta van 25-28 graden dus ik zou niet graag willen dat die van mij naar 32 graden Ta schiet op het moment dat hij het zelf voor het kiezen heeft.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Nee want onderin het vat is het bijna altijd te koudWodan89 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:45:
Iemand hier een 300L Panasonic WP boiler met spiraal?
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, je standaard jaarverbruik moet onder de 500m3 liggen. Ik heb het nagevraagd bij Qurrent.thido schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:13:
[...]
Was het niet zo dat dit altijd een jaar na ijlt? Dat je dus eigenlijk pas na het tweede jaar met <500m3 verbruik in dat lagere tarief komt?
De netbeheerkosten worden niet berekend op basis van de hoogte van het jaarverbruik, maar het standaard jaarverbruik (SJV). Het SJV dat wij ontvingen van de gasaansluiting bij aanvang van het contract in januari 2017 was 694 m3. Op basis hiervan zijn de netbeheerkosten berekend voor de nota (en ook afgedragen, hier hebben wij geen keuze in). Door de meterstanden die ná januari 2017 zijn doorgegeven is het SJV inmiddels gewijzigd, naar 492 m3. Op de volgende nota zal je dus wel die lagere netbeheerkosten krijgen, maar voor deze afgelopen nota kunnen wij geen correctie aanmaken.
Ik ga dit jaar dus goed opletten om net onder de 500 te blijven.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Heb je een huis van 800m2? Dat is volgens mij nodig om verschil te merken tussen noor en zuid in een nieuw huisJoris748 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:22:
Wie heeft er ervaring met het (na)regelen van zijn (Nefit Enviline) WP met Uponor Smatrix? Wordt ons door een W-installateur aangeboden als naregeling.
- Naregeling op vloerverwarming omdat het huis veel glas op het zuiden en weinig glas op het noorden heeft.
- Centrale bedieningsconsole in woonkeuken en (draadloze) sensors in andere ruimten
- Temperaturen alleen instelbaar via centrale console, bij voorkeur vergrendeld met code. Vloerverwarming is naar mijn mening te traag is om via thermostaten aan te passen op individuele wensen.
Uitkijken met net onder de 500 blijven, de correctiefactor gaat er nog overheen.Oxellaar schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:47:
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat klinkt logischer dan gemiddeld onder de 500 in de afgelopen 3 jaar... (en dit is wat ik ook zou verwachten).Oxellaar schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:47:
[...]
Klopt, je standaard jaarverbruik moet onder de 500m3 liggen. Ik heb het nagevraagd bij Qurrent.
De netbeheerkosten worden niet berekend op basis van de hoogte van het jaarverbruik, maar het standaard jaarverbruik (SJV). Het SJV dat wij ontvingen van de gasaansluiting bij aanvang van het contract in januari 2017 was 694 m3. Op basis hiervan zijn de netbeheerkosten berekend voor de nota (en ook afgedragen, hier hebben wij geen keuze in). Door de meterstanden die ná januari 2017 zijn doorgegeven is het SJV inmiddels gewijzigd, naar 492 m3. Op de volgende nota zal je dus wel die lagere netbeheerkosten krijgen, maar voor deze afgelopen nota kunnen wij geen correctie aanmaken.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
750 m3LittleTycoon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 23:23:
[...]
Heb je een huis van 800m2? Dat is volgens mij nodig om verschil te merken tussen noor en zuid in een nieuw huis
Maakt het nog uit dat woonkamer en keuken vol op zuid liggen met ca 40 m2 tripel glas en werkkamer op noord?
Op de momenten dat we veel zon op kunnen vangen in de woonkamer en keuken, lijkt het me lastig om bijvoorbeeld de werkkamer behaaglijk te houden.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Eventueel in de werkkamer voor die situaties een extra verwarming regelen, bijv. een IR-paneel.Joris748 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:20:
[...]
750 m3
Maakt het nog uit dat woonkamer en keuken vol op zuid liggen met ca 40 m2 tripel glas en werkkamer op noord?
Op de momenten dat we veel zon op kunnen vangen in de woonkamer en keuken, lijkt het me lastig om bijvoorbeeld de werkkamer behaaglijk te houden.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Wij werken bijna dagelijks thuis.hansvk schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:24:
[...]
Eventueel in de werkkamer voor die situaties een extra verwarming regelen, bijv. een IR-paneel.
Ik ben op zoek naar ervaringen met Uponor Smatrix. Onze keuze voor (een) naregeling is definitief.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Wij hebben ook een nieuwe woning (Bouwjaar 2017) maar tussen de noordelijkste kamer (Kantoor, op dit moment speelkamer) en de zuidelijkste kamer (woonkeuken) zit toch ruim 2 graden verschil als de verwarming uitstaat, dus wij zijn wel blij met onze zoneregeling.LittleTycoon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 23:23:
[...]
Heb je een huis van 800m2? Dat is volgens mij nodig om verschil te merken tussen noor en zuid in een nieuw huis
Ook hebben wij in de woonkamer een houtkachel waardoor zoneregeling gewenst is.
De spijker op z'n kop, op zonnige dagen loopt de temperatuur in onze keuken op naar 23 graden, terwijl het kantoor dan onder de 20 graden zakt.Joris748 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:20:
[...]
750 m3
Geen ervaring met Uponor Smatrix, wij gebruiken het Danfoss CF2+ systeem.
http://products.danfoss.n...or-verwarmen-en-koelen/#/
Hier zijn wij erg tevreden over, het enigste wat ik mis dat is een fancy app of andere online mogelijkheden.
Geen noodzaak voor de werking, maar was wel mooi geweest
na 7 weken en 3 keer een nieuwe gegarandeerde levertijd waren we er wel klaar mee...
hebben meer mensen dit recent ervaren bij confort market?
ging om een 120L pana WP boiler
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dan zou ik vooral de werkkamer als referentieruimte nemen.Joris748 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:20:
[...]
750 m3
wel we zijn het beu en gaan nu het geld terug halen.timovd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:51:
@Wodan89 Je moet er actief achteraan gaan. Ik had anderhalve maand niets gehoord en heb toen gebeld (>10 pogingen gedaan). Julien had verzocht een mailtje te sturen. Reactie die zelfde week was dat de unit transportschade had opgelopen. Er werd toen een nieuwe opgestuurd.
wss in NL een ecolution combi ipv de wp boiler
Verwijderd
Ik heb zo een. Ik kan geen zinnig scenario bedenken om er tapwater doorheen te doen. Temperatuur zal normaliter ook te laag zijn. Wat is je bedoeling er mee dan?Wodan89 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:45:
Iemand hier een 300L Panasonic WP boiler met spiraal?
Van welk materiaal is deze wisselaar gemaakt?Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:39:
[...]
Ik heb zo een. Ik kan geen zinnig scenario bedenken om er tapwater doorheen te doen. Temperatuur zal normaliter ook te laag zijn. Wat is je bedoeling er mee dan?
Ik ben aan het uitzoeken in hoeverre het mogelijk is om een 300L WP boiler te gebruiken als buffervat voor de CV. De kleine wp gebruik je dan in het voor en het na seizoen.
de spiraal wil ik dan gebruiken als hygiene spiraal als voorverwarming. voordat het water de 2e 300L WP tapwater boiler ingaat.
Hoi Wodan89,Wodan89 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:55:
gisteren heeft mijn Zwager zijn boiler bestelling bij confort market geannuleert.
na 7 weken en 3 keer een nieuwe gegarandeerde levertijd waren we er wel klaar mee...
hebben meer mensen dit recent ervaren bij confort market?
ging om een 120L pana WP boiler
Ik heb er twee buffervaten van 300L besteld en bij een vriend in Duitsland laten leveren. Moest wel een keer bellen om te vragen wanneer de levering zou plaatsvinden, maar een week na de bestelling werden ze netjes geleverd
Dus verzonden naar een Duits adres en communicatie in het Duits afgehandeld. Misschien dat dat helpt
Op dit moment hebben we voor onze ruimte regeling een ruimte thermostaten van WTH zonder app aansturing. Dat is de reden dat we overgaan op de nieuwste ruimte thermostaten van Danfoss. Dit is nieuw en geschikt voor aansturing van vloerverwarming. Naam Danfoss ICON. https://icon.danfoss.comGrolsch schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:55:
Geen ervaring met Uponor Smatrix, wij gebruiken het Danfoss CF2+ systeem.
http://products.danfoss.n...or-verwarmen-en-koelen/#/
Hier zijn wij erg tevreden over, het enigste wat ik mis dat is een fancy app of andere online mogelijkheden.
Geen noodzaak voor de werking, maar was wel mooi geweest
Bedraad en draadloos en is goedkoper dan danfoss Link.
Het nooit gebruikte WTH (D9373)ruimte thermostaat systeem met 4 kamer thermostaten en een centrale unit en dito verdeler motoren regeling verkoop ik wel via marktplaats.
[ Voor 6% gewijzigd door Wimhaw op 28-09-2018 19:59 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Dylantje2 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:04:
[...]
Kijk nummer 1, ik ga meteen informeren.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Doel monitoring: Deze database is bedoeld om het L/W WP proces te verbeteren en onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.
Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat. Uit de monitoring tot nu toe is gebleken dat de verschillen tussen goed geinstalleerde "A" merk warmtepompen klein zijn.
We beperken ons tot de WP energie. Bijstoken met gas of elektra wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt.
Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp
2)Thermisch vermogen bij 35/7
3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.
S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)
4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp.
5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming over de maand in kWh(e)
6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)
Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven, de kwh(e) en Kwh(w).
Als dat niet apart gemeten wordt de totale meting opgeven
Geeft de WP alleen een totaal, CV+DHW, dan het totaal opgeven.
Ik verwacht van de deelnemer per 1 oktober deze gegevens.
Nieuw deelnemers kunnen ook de periode mei t/m september opgeven. Kan dat niet, dan toch info 1 t/m 4 doorgeven en beginnen we op "0".
Nieuwe deelnemers met NIBE of Alpha Innotec LWR zijn erg welkom, want die hebben we nog niet in de tabel.
De laatste monitoring t/m april 2018:
De investering hangt mede af van:
Aanpassing van het afgifte systeem om dit geschikt te maken voor WP
Capaciteit van de WP (Beta factor , hoeveel dekt de WP tussen 70-90%)
Hybride of 100% elektrisch
Vervanging CV ketel nodig?
Inclusief w.w. boiler?
De plaatsing, bouwkundige aanpassing
Elektrotechnische aanpassing
Installateur of "doe het zelf" ?
Subsidie.
Uiteraard moeten woning en comfort verbetering niet meegeteld worden.
Al met al vrij ingewikkeld om daar een eenvoudig antwoord op te geven.
Misschien is het interessant om van leden te vragen hoeveel ze voor hun systeem betaald hebben met informatie over bovenstaande aspecten. En daar een tabel voor aan te leggen.
Ik heb de indruk dat 20.000 euro voor een gemiddelde woning (120m2?) aan de hoge kant is.
Ik denk dat deze informatie nuttig is voor forumleden die hun WP willen updaten en voor forumleden die nog moeten beginnen met een WP.
Graag reactie of dar interesse voor is?
Hoe kan ik de Ta2=x van mijn afgifte systeem bepalen? (Aanvoer temperatuur bij 2C buiten)
Misschien moet ik dat wat beter toelichten. Het moet inderdaad een langre periode rond de 2C zijn om dit te bepalen. Het is een schatting die door forumleden regelmatig wordt aangepast. Maar het geeft toch een goede indruk over het systeem. 28C of 39C is nogal een verschil dat kun je nu al zien. Als bij 10C buiten je systeem op 30C draait dan zal dat bij 2C ongever 38C worden. Het blijft een schatting maar het is wel significante informatie i.v.m. verschil vloerverwarming of radiotoren/convectoren.
Bij het boosten met ventilatoren van convectoren daalt de Ta behoorlijk en stijgt de COP.
Verder is 2C gekozen omdat in de spec's van warmtepompen 2/35 staat als referentiewaarde.
Als je het nog niet weet vul je Ta2=? in.
Als ik alles tel voor mijn eigen huis kom ik denk ik aan 2500e?Tomexergie schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:12:
De politiek heeft het over 20.000 Euro installatiekosten voor een "gemiddelde" warmtepomp. Hoe ze aan dat bedrag komen is mij onbekend.
Inclusief w.w. boiler?
Subsidie.
Misschien is het interessant om van leden te vragen hoeveel ze voor hun systeem betaald hebben met informatie over bovenstaande aspecten. En daar een tabel voor aan te leggen.
Ik heb de indruk dat 20.000 euro voor een gemiddelde woning (120m2?) aan de hoge kant is.
Ik denk dat deze informatie nuttig is voor forumleden die hun WP willen updaten en voor forumleden die nog moeten beginnen met een WP.
WP was met subsidie uit F 500e
laat ik met alle meter,s fitwerk en leidingen + vergrote van diverse radiatoren nog eens 2000 hebben uitgegeven. meer zal het echt niet zijn....
En dan hebben we het over een ruime hoekwoning van ?450 500m3?
public google sheet?Tomexergie schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:12:
De politiek heeft het over 20.000 Euro installatiekosten voor een "gemiddelde" warmtepomp. Hoe ze aan dat bedrag komen is mij onbekend.
Inclusief w.w. boiler?
Subsidie.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
In de berichten worden altijd aannames genomen dat extra isolatie, vervangen van radiatoren en zonnepanelen ook nodig zijn om warmtepomp te laten werken.Tomexergie schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:12:
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Zelfs dat meegerekend + wasmachine + droger en vaatwasser enz houd ik nog 7000,- over.kmf schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:05:
[...]
In de berichten worden altijd aannames genomen dat extra isolatie, vervangen van radiatoren en zonnepanelen ook nodig zijn om warmtepomp te laten werken.
Ik zie meestal bij warmtepomp een WW warmtepomp staan, of er niets anders bestaat. Dan heb je met boringen te maken wat wel hoog in kosten is.
Kosten was hier ook niet hoog, wp, jaga's, rest van de cv, boilers voor sww 1500,- maar goed dan doe ik het zelf, wat als je iemand moet laten komen?
En dan nog moet je scherp zijn, installateurs bouwen een veilige marge in voor "problemen onderweg" en willen ook een klap winst bovenop uren afrekenen, net als sommige paneel leggers.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Volgens mijn tussenpersoon doet NN het niet.corsat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 19:58:
Ik heb nav deze discussie mijn verzekering NN vandaag gebeld en na 35 minuten nog niet veel wijzer geworden. Mijn zonnepanelen zijn verzekerd onder de opstal verzekering maar mijn wp komt men niet uit. De definitie van NN was uiteindelijk, als je het huis omkeert dan is alles wat blijft zitten verzekert onder de opstal. In dat geval geval moet je de wp dus vast zetten aan je huis en niet op tegels en daar demping onder. Wel grappig dat de hele afdeling bij NN er zich mee ging bemoeien, ik wordt nog terug gebeld hierover.
[...]
Klaverblad...
//
Geachte heer van Zeurpiet,
Zonnepanelen vallen bij ons standaard onder de dekking van uw opstalverzekering. Mits de panelen vastzitten op uw dak.
Wat betreft de warmtepomp deze kunnen wij ook meeverzekeren hiervoor kunt u apart een bedrag opgeven. Dit bedrag zullen wij optellen bij de verzekerde waarde van uw opstalverzekering.
Indien u nog vragen heeft, neem dan contact met ons op.
//
Maar hier zit dus schot in de zaak, nog maar een paar vragen uit gezet..
En ik denk dat het deze gaat worden..
Even voor de mensen met zonnepanelen die los op het dak staan met ballast..
Vast zitten.... oid..?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Tel je uren eens?? Doe dat x 75Wodan89 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:54:
[...]
Als ik alles tel voor mijn eigen huis kom ik denk ik aan 2500e?
laat ik met alle meter,s fitwerk en leidingen + vergrote van diverse radiatoren nog eens 2000 hebben uitgegeven. meer zal het echt niet zijn....
Tel eens minder subsidie en dan uit NL
Tel eens de bespreekkosten/uren die een installateur vraagt..
Als je hem met een Voorraadvat aansluit
Misschien sommige de formules die hier rons gana niet kennen.[ cv 11 KW is wp 11Kw..:-) ]
Denk ik dat het best een reëel bedrag is......
Ik zie hier soms grotere bedragen voorbij komen.
Supertip schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:23:
Duhhh mijn zonnepanelen zijn op ons platte dak niet verzekerd omdat ze los staan.
En niet aard en nagel vast.
Lachen .....
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
De binnenunit welcorsat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:05:
Veel verzekeringen hanteren de regel dat het vast moet staan aan je huis, dus los op je dak betekent niet verzekert.
[...]
Of weet iemand of de LG-PQRSTAO temp sensor in je huiskamer genoeg is en dan alles inregelen op het apparaat zelf met de display/wifi app?
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Daar heb je een goed punt, de binnenunit is leidend en die valt onder de inboedel.
[ Voor 5% gewijzigd door corsat op 28-09-2018 23:16 ]
Ja maar heb je met een monoblock niets aan, tenzij leidingvast ook goed is.corsat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:15:
@rol co,
Daar heb je een goed punt, de binnenunit is leidend en die valt onder de inboedel.
Volgens mijn tussen persoon ben ik overal voor verzekerd. Ik heb genoeg dubieuze gevallen mee gemaakt, en ik was altijd verzekerd.
@Dylantje2 we doen het andersom, ik wil graag - zwart op wit zien dat iemand met een WP niet verzekerd was in de praktijk toen zijn buitenunit was gestolen, vernield of bevroren.
Iets eenvoudiger, ken jij iemand van wie de buitenunit is gestolen, vernield of bevroren
De gangbare energiebesparende maatregelen moet je niet meenemen in het kostenplaatje voor de warmtepomp. Dat zet de warmtepomp inderdaad in een verkeerd daglicht en denken veel burgers dat een L/W warmtepomp erg duur is.kmf schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:05:
[...]
In de berichten worden altijd aannames genomen dat extra isolatie, vervangen van radiatoren en zonnepanelen ook nodig zijn om warmtepomp te laten werken.
En het heeft geen enkel effect gehad
Jammer, had eerlijk gezegd wel iets verwacht. Maar goed, morgen komt de aan/relais aan en kan ik de evohome beter koppelen. Mogelijk valt daar iets te winnen,
Het gaat meer om bijv brand.Grolsch schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:44:
Het is maar net waar je je druk om maakt.
Volgens mijn tussen persoon ben ik overal voor verzekerd. Ik heb genoeg dubieuze gevallen mee gemaakt, en ik was altijd verzekerd.
@Dylantje2 we doen het andersom, ik wil graag - zwart op wit zien dat iemand met een WP niet verzekerd was in de praktijk toen zijn buitenunit was gestolen, vernield of bevroren.
Iets eenvoudiger, ken jij iemand van wie de buitenunit is gestolen, vernield of bevroren
Maar laat ik de knuppel eens in het hoenderhok gooien
Weer zo"n klusser en grijze importeur.Wodan89 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:54:
[...]
Als ik alles tel voor mijn eigen huis kom ik denk ik aan 2500e?
Reken nu eens met die kartel en installateurstarieven, dan is het gewoon gemiddeld 20K.
Met subsidie zou het rond de € 14 500 geweest zijn. Dat zit dus wel een stukje onder die 20 k. En nu 5 jaar later zijn de prijzen wel iets lager geworden. Het wordt natuurlijk weer meer als je op meer plaatsen in je huis convectoren neemt.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Eerste nachtvorst dient zich al vroeg aan in Twente https://nu.nl/binnenland/...h-al-vroeg-in-twente.html (via @NUnl)
Wil je gaan verhuizen?thido schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:05:
Het is wel duidelijk, ergens blijven er veel centen achter als er 20k voor een WP installatie gerekend wordt. Dat is gewoon overdreven en al helemaal voor een gemiddelde woning. Ik heb afgelopen week wat makelaars over de vloer gehad en merkte dat ze het nog niet echt veel tegen komen. Waren ook benieuwd naar de kosten van alles.
Jullie vergeten dat de gemiddelde woning in NL gewoon radiatoren heeft voor de verwarming. Die woningen moet je compleet ombouwen naar een lage-temperatuur afgiftesysteem. Bij veel woningen zal dat een overgang naar vloerverwarming betekenen. Dat zijn allemaal kosten die een warmtepomp bij bestaande bouw zo duur maken. Ik denk dat die 20.000 euro dus nog niet zo gek is.Tomexergie schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:09:
De gangbare energiebesparende maatregelen moet je niet meenemen in het kostenplaatje voor de warmtepomp. Dat zet de warmtepomp inderdaad in een verkeerd daglicht en denken veel burgers dat een L/W warmtepomp erg duur is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
ik neem het niet mee. Maar als je de artikelen en nieuws volgt dan zal het je opvallen dat zij die maatregelen wel als noodzakelijk achten voor een warmtepomp.Tomexergie schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:09:
[...]
De gangbare energiebesparende maatregelen moet je niet meenemen in het kostenplaatje voor de warmtepomp. Dat zet de warmtepomp inderdaad in een verkeerd daglicht en denken veel burgers dat een L/W warmtepomp erg duur is.
Ook nibe stelt hoge eisen aan de woning alvorens zij überhaupt een warmtepomp willen installeren (werking garanderen)
Plus dat bedrijven aan allerlei certificaten moeten voldoen.Andrehj schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:52:
[...]
Jullie vergeten dat de gemiddelde woning in NL gewoon radiatoren heeft voor de verwarming. Die woningen moet je compleet ombouwen naar een lage-temperatuur afgiftesysteem. Bij veel woningen zal dat een overgang naar vloerverwarming betekenen. Dat zijn allemaal kosten die een warmtepomp bij bestaande bouw zo duur maken. Ik denk dat die 20.000 euro dus nog niet zo gek is.
Ieder huis met radiators is met warmtepomp gewoon te verwarmen zonder aanpassingen, kost je vanwege 35/40/45 graden misschien 500kWh /100 euro meer op jaarbasis maar dat rechtvaardigd geen isolatie en vloer verwarming van 10000 euro extra.Andrehj schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:52:
[...]
Jullie vergeten dat de gemiddelde woning in NL gewoon radiatoren heeft voor de verwarming. Die woningen moet je compleet ombouwen naar een lage-temperatuur afgiftesysteem. Bij veel woningen zal dat een overgang naar vloerverwarming betekenen. Dat zijn allemaal kosten die een warmtepomp bij bestaande bouw zo duur maken. Ik denk dat die 20.000 euro dus nog niet zo gek is.
1 PVoutput . Dongen NB
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Daar moet ik me bij aansluiten, in mijn vorige hoekwoning uit 1972 kon ik op koude dagen ook niet onder de 65 graden aanvoer.Andrehj schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:13:
Dat ben ik niet met je eens. Bij mijn matig geïsoleerde woning van 1970 heb ik bij strenge vorst toch echt 70 graden CV-water nodig om de keet warm te houden. Nog afgezien van het waanzinnig beroerde rendement lukt dat met een enkeltraps warmtepomp gewoon niet.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Het is altijd van belang om per geval te kijken hoe de situatie is. Algemene regels zijn er niet, ook niet dat er altijd eerst perfect geisoleerd moet worden.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Dat is nieuwbouw eisen isolatie, vv hoh 150 mm en bij de schuifpui hoh 100 mm.
Allemaal met COP 1 op E element
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ken dat gevoel, toen mijn wp defect was en het ook nog eens -nogwat was afgelopen winter zat ik sommige dagen aan de 180kwh per dag. COP 1
Moest jij en ook @Andrehj 24 uur continu met 65 verwarmen?BlueTooth76 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:29:
[...]
Daar moet ik me bij aansluiten, in mijn vorige hoekwoning uit 1972 kon ik op koude dagen ook niet onder de 65 graden aanvoer.
1 PVoutput . Dongen NB
Tja, het is een W/W en de bron is er nog niet, dus vandaar electrisch.drdnl schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:17:
[...]
Ken dat gevoel, toen mijn wp defect was en het ook nog eens -nogwat was afgelopen winter zat ik sommige dagen aan de 180kwh per dag. COP 1
Maar wel blij dat hij draait en het wat opwarmt en het huis droger wordt en niet vochtiger.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wij zijn nu ook bezig met een warmtepomp traject (€7k5), vloerverwarming komende 2 weken erin (€1k6). Huis van 1989 met 7,5cm eps broodjes vloer, daar mag dus nog wat bij (€1k).Andrehj schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:52:
[...]
Ook houtskelet, dus niet verkeerd maar ook niet top.
2x10 O-W KURO panelen het dak op (€6k).
Extra 3P "meterkast" in de garage voor WP en PV omvormer (€1k).
En dan laat ik alleen de vloerwerwarming en PVC vloer doen (€3k5), De rest wil ik zelf gaan doen. Tenzij @koevlaas2 mei juni ook in noord oost Friesland aan het werk wil
En dan laat ik het gereedschap huren en betonboren als geneuzel in de marge maar achterwege
Staat hier alweer een paar dagen te pendelen, houd de vloer netjes op temp en nu met het zonnetje erbij een 23 graden in de kamer, lekker hoor.thido schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:47:
Hier gaat hij vandaag ook aan, kunnen we in het weekend even kijken hoe het ook alweer werkt allemaal ;-) Beneden is nu 19.9c, L/L trekt dat wel bij met heel weinig moeite natuurlijk maar we gaan toch met de L/W aan de gang. Heb er weer zin in :-)
Het was vanmorgen toch 4 graden, en als je vanaf de zomer komt heb je het toch sneller koud, daar moet je weer even aan wennen.
Wp staat aan maar heeft er de afgelopen dagen duidelijk nog geen zin inthido schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:47:
Hier gaat hij vandaag ook aan, kunnen we in het weekend even kijken hoe het ook alweer werkt allemaal ;-) Beneden is nu 19.9c, L/L trekt dat wel bij met heel weinig moeite natuurlijk maar we gaan toch met de L/W aan de gang. Heb er weer zin in :-)
Uiteraard werk ik met nachtverlaging. Maar dat wil je ook, want in zo'n oude woning bespaar je met nachtverlaging enorm veel energie, omdat dan tegen de ochtend het temperatuursverschil met buiten kleiner is, en je dus steeds minder energie verliest. Als ik die nachtverlaging uit zou zetten, zou de totale hoeveelheid warmte die ik in mijn woning moet stoppen nog groter worden.reneeke1970 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:32:
[...]
Moest jij en ook @Andrehj 24 uur continu met 65 verwarmen?
Afzien van nachtverlaging heeft alleen maar zin in moderne, goed geïsoleerde woningen.
Waar het mij ff om gaat ik betaal best aardige premie.Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:20:
[...]
Het gaat meer om bijv brand.
Maar laat ik de knuppel eens in het hoenderhok gooienwat als de buitenunit lekkage veroorzaakt op je platte dak?
Maar hij is niet verzekerd en natuurlijk @Grolsch je hebt gelijk als je het omdraaid, merk je er niet veel van,..
Want hoeveel pompen staan er en hoeveel pompen zijn beschadigd
En hoeveel gebruikers zitten hier.? Maar wat mijn ervaring is bij de meeste, ze geven het nooit toe hoe dom dat ze waren om bijv. geen diefstalverkzering af te sluiten voor de E fiets van €2500 omdat ze de €50 te duur vonden. Resultaat,... Ik heb weer een nieuwe van de verzekering, maar in werkelijkheid..
@Rol-Co Hoe raar ook alle ver/gevolschade is weer wel verzekerd.
Mijn WP heeft storing, mijn huis bevriest en ontdooit weer, alles verzekerd.
Lekkage aan het systeem en schade binnenshuis, alles verzekerd.
Maar ik zal met de verzekeringsperikelen stoppen, aangezien Klaverblad tot nu de enige is de hem tegen meerprijs gewoon meeverzekerd.Dankzij @marc203 stap ik wss snel over naar klaverblad...
Ik lees hier zoveel aannames, en dat is in verzekeringsland juist het gene waarvoor ze een rechtsbijstand hebben uitgevonden, ik dacht dat ik goed verzekerd was..:-) Dus nu klaag ik mijn verzekering maar aan.
En ja @Grolsch als jij je nergens druk om maakt... Waarom heb je dan uberhaupt een verzekering? Is zeker niet verplicht..
Dan heb je al zoveel dubieuze dingen meegemaakt en in de praktijk toch betaald gekregen Das wel heeel erg knap.. Jij wint van een verkering...??? Welke heb je? Die wil ik ook wel dan.
Mijn ervaringen met welke verzekering dan ook, altijd lastig.
Ik heb huizen moeten herbouwen die brandschade hebben gehad.[ dat is het meest trieste werk wat je kunt doen]
Daarbij heb ik nog geen enkel bewoner meegemaakt die na alla ellende zei, go wat heeft de verzekering alles netjes geregeld.
Eerder dat ze mijn baas een complimentje gaven, omdat hij met hogere facturen iets voor die mensen kon betekenen.
Daarnaast kan ik het allemaal best betalen, maar waarvoor ben ik verzekerd.?
En ja een monoblock en split.. 2 verschillen.
maar dan toch split valt onder inboedel... heb je een afschrijvingstabel ervan?
Ik denk dat verzekering hem vele malen sneller afschrijft als de levensduur...
Dus eerlijk of niet? over 5 jaar schade ... oke meneer tuurlijk bent u verzekerd, helaas afgeschreven.
Valt hij onder opstal, heb je herbouwwaarde..dus een nieuwe
Het is maar waar iemand zichzelf druk om maakt..
Je moet doen waar je je goed bij voelt, simpel as that.
Grolsch zijn wp staat zover van zijn huis dat bij brand de brandweer nog dichterbij staat, dus daar gebeurd niets mee.
Een dakpan of boom die op je inverter waait...Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:38:
@Dylantje2
Je moet doen waar je je goed bij voelt, simpel as that.
Grolsch zijn wp staat zover van zijn huis dat bij brand de brandweer nog dichterbij staat, dus daar gebeurd niets mee.![]()
Waarvandaan ook...
En tuurlijk doe ik, wat me goed dunkt..
xx
En tegen vorst ben je nooit verzekerd.
Bliksem alleen rechtstreeks erin en dat is haast onmogelijk.
En als heel het huis af brand zal het me een reet roesten of die warmtepomp van 860 euro wel of niet vergoed word. Hij is toch al terug verdient.
1 PVoutput . Dongen NB
Phoe he, wat een vakkundig antwoord.reneeke1970 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:42:
@Dylantje2 opstal is verplicht met hypotheek........
En tegen vorst ben je nooit verzekerd.
Bliksem alleen rechtstreeks erin en dat is haast onmogelijk.
En als heel het huis af brand zal het me een reet roesten of die warmtepomp van 860 euro wel of niet vergoed word. Hij is toch al terug verdient.
de eerste 3 kloppen toch niet.. [ over feiten gesproken ]
En ja roesten doet hij wel als het verbrand is..:-)
En ik vrees dat je hem niet meer kunt kopen voor je 860.. Als er iets minder gebeurd dan totaalverwoesting..
Dakpan is deuk, boom kan je toch wel inschatten of dat mogelijk is? Hier niet iedergeval. Maar goed, een warmtepomp met subsidie is nog wel te overzien vind ik, niet echt nodig om te verzekeren.Dylantje2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:41:
[...]
Een dakpan of boom die op je inverter waait...
Waarvandaan ook...
En tuurlijk doe ik, wat me goed dunkt..
xx
Ik had het over "gangbare" energiebesparende maatregelen zoals b.v. na-isolatie en thermo++++ glas.Andrehj schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:52:
[...]
Daarmee verlaag je tevens de CV watertemperatuur.
Natuurlijk zijn er nieuwbouwwoningen met een extreem uitgemolken CV systeem met minimaal radiator oppervlakte, ook nadelig voor het HR ketel rendement. Hoe groot die groep is weet ik niet.
Daar staat tegenover dat oude woningen, van voor het isolatietijdperk, overbemeten CV systeem hebben uitstekend geschikt voor WP. Voor mijn woning uit 1969 heb ik alleen de convertorput van ventilatoren voorzien en ik haal een gemeten SCOP=4 bij Taanvoer 39C bij Tb=2
Bij onderzoek naar het toepassen van een WP moet je wel je verstand gebruiken en zoeken naar kosten effectieve maatregelen om de watertempertuur naar beneden te krijgen.
Ik kom niet snel boven de 10 K, of er moeten flinke buffervaten en boiler in het systeem komen.LittleTycoon schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 01:08:
[...]
Weer zo"n klusser en grijze importeur.
Reken nu eens met die kartel en installateurstarieven, dan is het gewoon gemiddeld 20K.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Volgens mij ligt @Dylantje2 de hele winter wakker van zijn warmtepomp.Grolsch schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:03:
Wellicht een verzekering topic openen @Dylantje2 ? Voegt wat mij betreft inhoudelijk niets meer toe aan dit topic.
Verkeerde aanname...koevlaas2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:14:
[...]
Volgens mij ligt @Dylantje2 de hele winter wakker van zijn warmtepomp.
Als je zou begrijpen wat ik bedoel....
Maar de mijn staat nog steeds werkeloos dus mijn cop is,,,,, Skyhigh
Ik heb ook nog niet gedraaid, er word hier zelfs nog geklaagd over te warm....Dylantje2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:20:
[...]
Verkeerde aanname...
Skylow... stilstand kost stroom en er wordt niks geproduceerd.Dylantje2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:20:
[...]
Zie je snachts de pomp al aanspringen tbv vorstbeveiliging?
Nachten koelen flink af nu.
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 17:31 ]
Om 6.00 uur heeft hij ff wat serieus gelopen..AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:25:
[...]
Skylow... stilstand kost stroom en er wordt niks geproduceerd.
Zie je snachts de pomp al aanspringen tbv vorstbeveiliging?
Nachten koelen flink af nu.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798
En tsja hij verbruikt wat stroom.. Omdat ik het wil.
Maar als ik hem met Zwave iedere keer uitzet zou ik dat kunnen reduceren..
Heb vandaag een 14Kw unit inbedrijf gesteld. Voor mijn gevoel is de flow aan de lage kant. Met de pomp op max is de flow 1650 L/H. Volgens mij is dit te laag voor 14kw?
Nou.. Een dakpan is iets meer dan een deuk, waarschijnlijk unit compleet aan gort. Een paar kilo beton doet geen goedRol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:53:
[...]
Dakpan is deuk, boom kan je toch wel inschatten of dat mogelijk is? Hier niet iedergeval. Maar goed, een warmtepomp met subsidie is nog wel te overzien vind ik, niet echt nodig om te verzekeren.
Ik heb 1 keer een condensor gesoldeerd die lek was door een neerkomende vuurpijl. Maar voor de rest is het risico natuurlijk klein. Meestal is er meer schade dan alleen de warmtepomp, dan gaat hij in het totaal mee als schadevergoeding.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Boiler hoort wat mij betreft bjj de setup en gezien de discussie hier over buffervaten schat ik dat de gemiddelde conservatieve risicomijdende installateur ook een buffervat doet. Importeren uit de UK doen ze al helemaal niet aan.koevlaas2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 16:46:
[...]
Ik kom niet snel boven de 10 K, of er moeten flinke buffervaten en boiler in het systeem komen.
Hij komt bij mij maar 1 verdieping naar benedenOxellaar schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:19:
[...]
Nou.. Een dakpan is iets meer dan een deuk, waarschijnlijk unit compleet aan gort. Een paar kilo beton doet geen goed
Ik heb 1 keer een condensor gesoldeerd die lek was door een neerkomende vuurpijl. Maar voor de rest is het risico natuurlijk klein. Meestal is er meer schade dan alleen de warmtepomp, dan gaat hij in het totaal mee als schadevergoeding.
Maar goed, ik heb zelfs 1 panelen op dat dakvlak gelegd en er is geen dakpan gevallen, dus het valt wel mee met dat risico.
Dat heb ik net gisteren getest,Wodan89 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:53:
Wie heeft er hier een 11 of 14 kw zubadan?
Heb vandaag een 14Kw unit inbedrijf gesteld. Voor mijn gevoel is de flow aan de lage kant. Met de pomp op max is de flow 1650 L/H. Volgens mij is dit te laag voor 14kw?
op stand 5 hetzelfde als stand 4: 24 L/min=1,440 m3/h
en op stand 3 : 22 L/min = 1,320m3/h
En dat is met hele korte leidingen naar/van de buffer; leidingen 28 mm koper.
Er is ook een max. dat moet ik even opzoeken.
Edit: ik heb en grafiek gevonden met bijbehorend commentaar dat de vol stroom voor de 14 kWh unit ligt tussen de 17,9 en 27,7 L/min, en deze max volume moet niet hoger worden:
om erosiecorrosie en overmatige geluidsontwikkeling te voorkomen
[ Voor 18% gewijzigd door Naalroc op 29-09-2018 19:41 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Skyhigh? COP=0/standby=0Dylantje2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:20:
[...]
Verkeerde aanname...
De hydrobox ersc heeft een max. van +/- 25 liter per minuut.Wodan89 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:53:
@Naalroc filtertje al eens schoongemaakt? Geeft mij meestal een gratis upgrade van 5L/min
Maar ik heb dan ook de instructies gevolgd, en de hele installatie, dus met name de radiatoren stuk voor stuk met schoon water doorgespoeld, trouwens, de vloeren ook, want het vervuilde water was daar natuurlijk ook doorheen gegaan.
Tenslotte, 5 l is er bij mij niet te winnen, het max is 27,7 en ik heb nu 24 l al begrijp ik niet waarom dit zo 'laag' is, omdat de leidingen erg kort zij en ruim bemeten, maar goed....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Klopt niet veel van die logging of wel? Rare waarden.Dylantje2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:15:
[...]
Om 6.00 uur heeft hij ff wat serieus gelopen..
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798
En tsja hij verbruikt wat stroom.. Omdat ik het wil.
Maar als ik hem met Zwave iedere keer uitzet zou ik dat kunnen reduceren..
Hangt trouwens van je delta T af, hoe hoger hoe meer vermogen je WP gaat leveren.Wodan89 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 18:53:
Het wiel draaiende houden op een delta T van 4c is niet zoveel vermogen voor nodig.
Ik gebruik een upload script via domoticz,,,,Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:17:
[...]
Klopt niet veel van die logging of wel? Rare waarden.
Het lijkt wel dat de totalen kloppen maar actuuel is wel een zooitje ja..
Alleen zou ik niet weten hoe...
Ik gebruik voor mijn wpBoiler hetzelfde script met andere devices natuurlijk die klopt wel..
Ik denk dat het ook komt doordat de WP altijd stroom verbruikt?
Maar ik sta open voor verbeteringen.
Maar scripts is niet mijn ding
De Hitachi rasm4 (11kw, voor hierboven minimaal 27l/min) is van de week ook ingeschakeld.
Ik was op reis geweest en toen ik thuis kwam was het 17,5 graad binnen. Laatste draai moment was maart dit jaar dus hji hard er zin in. Hij staat geheel in fabriekssettings na uitvoering van de configuratie wizard. Ik zie al een mooi pendelgedrag in het elektriciteit verbruik dus het fine tunen kan gaan beginnen.... Denk dat het een beetje overkill is om nu 45 graden water de vloer in te gooien
Ik begin in ieder geval volgend weekend even met de modbus module zodat ik alle waardes automatisch kan loggen ipv dat ik ze op de controller moet uitlezen en alleen momenten zie.
Zijn er hier mensen die met een gradiënt regeling werken? Of zetten jullie allemaal eigen setpoints? Ik vind het nog even lastig te bepalen welke instelling goed zal gaan werken.
[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 29-09-2018 21:28 ]
DE door mij eerder genoemde , en gemeten waarden waren wèl met het apparaat in de 'fluisterstand' van 50%, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt? @Grolsch ??koevlaas2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:18:
[...]
Hangt trouwens van je delta T af, hoe hoger hoe meer vermogen je WP gaat leveren.
Het wiel draaiende houden op een delta T van 4c is niet zoveel vermogen voor nodig.
In het verleden moest ik wel eens bijvullen vanwege een kleine lekkage, nu is duidelijk waar, in de kruipruimte onder de garage, centrale hoofd toevoer/retour. Bouwjaar huis 1972. Leiding 1 duims, 34 mm uitwendig.
Ben bezig met een loodgieter zoeken hier in de buurt.... Het opstart project gaat ff op HOLD
Zou er iets zijn met een knel koppeling op duims naar kunstof 32x3 mm om snel en letterlijk flexibel dit te repareren?
[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 29-09-2018 22:05 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Schaf een paar youlessen aan en gooi die arduino buiten.Dylantje2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:20:
[...]
Maar ik sta open voor verbeteringen.
Maar scripts is niet mijn ding
Niet alleen de actuele waarde is 100x te groot, maar ook wordt er niet "gemiddeld" waardoor je pieken steeds krijgt.
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 22:33 ]
Dit topic is gesloten.
![]()