Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste
Acties:
  • 467.339 views

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01 08:52
Gasschuif schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:59:
Kleine tegenslag hier. 3 jaar stilstand (gevuld...) doet een CV installatie geen goed. :(
In het verleden moest ik wel eens bijvullen vanwege een kleine lekkage, nu is duidelijk waar, in de kruipruimte onder de garage, centrale hoofd toevoer/retour. Bouwjaar huis 1972. Leiding 1 duims, 34 mm uitwendig.
Ben bezig met een loodgieter zoeken hier in de buurt.... Het opstart project gaat ff op HOLD

Zou er iets zijn met een knel koppeling op duims naar kunstof 32x3 mm om snel en letterlijk flexibel dit te repareren?

[Afbeelding]
Oefff, je zoekt een loodgieter in een duikerspak, denk ik.
Lekker werken zo, in die kruipruimte; dat gaat vast wel tegen een 'speciaal' tarief ben ik bang.
Succes er mee!
Edit: een knelkoppeling van 33 mm (= 1 duims stalen pijp) dacht het niet, maar weet dat @koevlaas2 er al eens over gesproken heeft, in verband met perskoppelingen op 'oude" stalen buis.
Anders 1"R snijden onder de vloer? best wel lastig. Lassen trouwens ook.
Ik zou denken dat je de defecte pijp in zijn geheel moet vervangen, en dat kan dan op verschillende manieren, als je maar ergens goede draad einden hebt, vanwaar je verder kunt borduren.

[ Voor 20% gewijzigd door Naalroc op 29-09-2018 22:17 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03-2025
Xiphalon schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 23:30:
[...]

VB6003 of VB9003 in een K-060?

Maar de buffer zit dus in de aanvoer ivm het element... Besparing van een K-060 huisje. Slechte besparing :p
Noob-vraag, maar als ik het goed begrijp maak je er met K-060 een soort doorstromer van terwijl je zonder K-060 alleen in de boiler of het buffervat kan plaatsen?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2025

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Naalroc schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:07:
[...]

Oefff, je zoekt een loodgieter in een duikerspak, denk ik.
Lekker werken zo, in die kruipruimte; dat gaat vast wel tegen een 'speciaal' tarief ben ik bang.
Succes er mee!
Het gaat inderdaad een uitdaging worden. Hoop op een ervaren vakman die dat gaat fixen.
draad snijden is moeilijk in de kruipruimte. Vandaar mijn vraag van knel naar staal duims.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Naalroc
Zie hierboven : mijn Edit

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Gasschuif

Gasschuif

Ben aan het zoeken, ik ken de ANBO koppelingen voor duims maten buiten knel.

https://www.installand.nl...ng/anbo-knelfitting/?pp=1

Anbo 106 overgangs koppeling 1"x28 mm buitendraad. https://www.installand.nl...ng/anbo-knelfitting/?pp=1

Aan een kant is wel de oude schroefdraad weer te hergebruiken naar een moderne koppeling hoop ik.
De andere zijde zou na door flexen welicht hiermee kunnen? Hoop op een tip van @koevlaas2 inderdaad

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:12:
[...]

Het gaat inderdaad een uitdaging worden. Hoop op een ervaren vakman die dat gaat fixen.
draad snijden is moeilijk in de kruipruimte. Vandaar mijn vraag van knel naar staal duims.
Draad snijden onder de vloer is geen punt, die snijders zijn meestal op accu. dan kan je met een 3 delige kopeling zo naar mapress rvs bijv.
Maar.....
Hoe is de rest van de pijp? Waarschijnlijk ook dun. Zelf zou ik alles er uit trekken in de kruipruimte en bovengronds de nieuwe verbindingen maken, in de kruipruimte vervangen met knijp rvs 28.
Anders zit je over een tijdje nog een keer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:34:
[...]

Draad snijden onder de vloer is geen punt, die snijders zijn meestal op accu. dan kan je met een 3 delige kopeling zo naar mapress rvs bijv.
Maar.....
Hoe is de rest van de pijp? Waarschijnlijk ook dun. Zelf zou ik alles er uit trekken in de kruipruimte en bovengronds de nieuwe verbindingen maken, in de kruipruimte vervangen met knijp rvs 28.
Anders zit je over een tijdje nog een keer.
De rest (ringleiding in het andere kruip compartiment) is geïnspecteerd, en ziet er goed uit. Dit is het enigste slechte stuk.
De buurvrouw heeft alles in de kruipruimte laten vernieuwen, echter een dikke prijs voor alles 5 k, als ik mij dat goed herinner. Gasschuif is al een jaartje of 7 met pensioen en wil de lat niet te hoog leggen naar de toekomst als je begrijpt wat ik bedoel... 8)

Ik heb een hele aardige overbuur, en die heeft met mijn camera de inspectie gedaan. _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 29-09-2018 22:47 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:41:
[...]

De rest (ringleiding in het andere kruip compartiment) is geïnspecteerd, en ziet er goed uit. Dit is het enigst slechte stuk.
De buurvrouw heeft alles in de kruipruimte laten vernieuwen, echter een dikke prijs voor alles 5 k als ik mij dat goed herinner.
Dat is wel heel duur, even zo uit mijn hoofd, 3 delige koppeling mapress 27,- , bochten zo rond een tientje en een lengte 28mm rvs pijp van 4 meter 110,- (kan ook 6 meter zijn )

Maar als jij denkt dat het voor de rest goed is zou ik er weer gewoon gaspijp tussen fitten, slijp er een flink ruim stuk tussenuit, 2 driedelige koppelingetjes staal en klaar, 2 draadjes snijden.
Die pijp is waarschijnlijk van binnenuit verrot, dus je kan niet zien hoe hij is verderop, dat zie je pas als je hem door slijpt.

Rol-co staat vaak dit soort leidingkjes en groter te fixen op het werk omdat er weer een stoomleiding lekt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 29-09-2018 22:57 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 17:09
kipragout schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:07:
[...]

Noob-vraag, maar als ik het goed begrijp maak je er met K-060 een soort doorstromer van terwijl je zonder K-060 alleen in de boiler of het buffervat kan plaatsen?
Klopt. Let wel dat het element een andere maat kan hebben dan wat er in je buffervat of boiler kan plaatsen.
Kleine tegenslag hier. 3 jaar stilstand (gevuld...) doet een CV installatie geen goed. :(
In het verleden moest ik wel eens bijvullen vanwege een kleine lekkage, nu is duidelijk waar, in de kruipruimte onder de garage, centrale hoofd toevoer/retour. Bouwjaar huis 1972. Leiding 1 duims, 34 mm uitwendig.
Had ik hier ook, maar dan met 3/4 buis en druppelend. Hele zooitje vervangen met uponor. Gelukkig was het spul boven de kruipruimte al netjes 22mm normale buis dus daar met een knelkoppeling op de flexibele buis overgegaan (kan je op een 22mm VSH of Bonfix koppeling draaien). Huis uit '69.

[ Voor 47% gewijzigd door Xiphalon op 29-09-2018 22:59 ]

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:47:
[...]

Dat is wel heel duur, even zo uit mijn hoofd, 3 delige koppeling mapress 27,- , bochten zo rond een tientje en een lengte 28mm rvs pijp van 4 meter 110,- (kan ook 6 meter zijn )

Maar als jij denkt dat het voor de rest goed is zou ik er weer gewoon gaspijp tussen fitten, slijp er een flink ruim stuk tussenuit, 2 driedelige koppelingetjes staal en klaar, 2 draadjes snijden.
Die pijp is waarschijnlijk van binnenuit verrot, dus je kan niet zien hoe hij is verderop, dat zie je pas als je hem door slijpt.
Er zijn 3 man een week bezig geweest om alle leidingen in de kruipruimte te vervangen, dus die prijs snap ik wel.
Er zit nu overal kunststof. Dat hoofd toevoer/retour stuk mag van mij ook wel in kunststof. Probleem is ook het toegang luik, 40x60 cm, lange stukken kun je niet onder de vloer krijgen, flex heeft hier super voordeel.

• Xiphalon
  • Laatst online: 13-01 17:09
Ik had een paar dagen nodig. Voordeel was dat de 3/4 buis net uit de mantelbuis te meppen was, en daar kon precies de 25mm uponor buis doorheen. Flex is wel ideaal om door het kruipruimteluik te trekken, wel ff de dopjes op de uiteinden aftapen zodat ze er niet uitvallen. Je wil geen gruis in de leiding.

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:00:
[...]

Er zijn 3 man een week bezig geweest om alle leidingen in de kruipruimte te vervangen, dus die prijs snap ik wel.
Er zit nu overal kunststof. Dat hoofd toevoer/retour stuk mag van mij ook wel in kunststof. Probleem is ook het toegang luik, 40x60 cm, lange stukken kun je niet onder de vloer krijgen, flex heeft hier super voordeel.
Het is toch 90 graden wat ik zie? Dus als je een stuk van een meter (of 80 cm bijv) bij een meter met een bocht aan elkaar maakt, uiteinden voorzie van duims draad met één deel van de 3 delige koppelingen er al op kan je die zo door het luik kantelen.
Onder de vloer er bij houden en af tekenen, slijptol er door en draad tappen, andere deel kan de koppeling er op en je kan hem er tussen schroeven.

Voor kunststof blijft het laatste het zelfde, vergeet niet dat 28mm kunststof of groter ook niet te buigen of handelen is hoor, het is geen tuinslang. Ik heb flink staan stoeien met mijn 25mm rehau titan flex.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:32

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ben bezig met een loodgieter zoeken hier in de buurt.... Het opstart project gaat ff op HOLD

Zou er iets zijn met een knel koppeling op duims naar kunstof 32x3 mm om snel en letterlijk flexibel dit te repareren?

[Afbeelding]
Er is tape om zoiets mee te repareren...
Weet alleen ff niet hoe het heet..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:09:
[...]

Er is tape om zoiets mee te repareren...
Weet alleen ff niet hoe het heet..
Tape engineering :/
Moet je niet willen.

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:12:
[...]

Tape engineering :/
Moet je niet willen.
Klopt! maar soms toch handig.....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:15:
[...]

Als je dat dan toch wilt doen neem dan een stuk rubber van een paar mm dik en wat slangklemmen in liefst rvs, plak dat op het gat, 3 slangklemmen er op en klaar.
Zo repareren wij wel eens tijdelijk stoomleiding, en die zijn 140 graden met 5 bar.

Maar hoogstwaarschijnlijk is het bij gasschuif geen gaatje midden op de pijp, vaak is cv ergens bij een aansluiting.

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05-2025
https://www.viega.nl/nl/p...niek/Dikwandig-staal.html

Ideaal voor moeilijke plekken. Anders rehau oid er onder door maken. Rehau heb je ook in flex uitvoering voor als het echt lastig wordt.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• Gasschuif

Gasschuif

Dylantje2 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:15:
[...]

Hoe handig zou het hier zijn?? Voor een noodgeval een een dag of wat wellicht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rfm8eDCl.jpg

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:31
Na een fietstochtje van 30 minuten, door de kou, een geniale ingeving gehad (of toch niet?)!

De warmtepomp is hier vaak het meeste energie kwijt om de woning als wij niet aanwezig zijn op temperatuur te houden (18 graden). Dit zowel als we 's nachts slapen of als we werken. Volgens mij is dan de Mechanische ventilatie (MV) de grootste energie verspiller.

Kan het kwaad om Domoticz het volgende te laten doen:

1. If uren afwezig >= 0.5 --> MV uit. (als mijn vrouw en ik beide van huis zijn)
2. If t >= 23:59 & =< 6:59 --> MV uit. (als mijn vrouwn en ik slapen)

Nummer 2 kan eventueel aangevuld worden met een open raam op de slaapkamer of een decentrale MV (met wtw) op de slaapkamer.

Wat natuurlijk ook kan is een CO2 gestuurde MV, maar dat is al snel duurder denk ik.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:31
De warmtepomp is hier nog steeds niet aan geweest voor cv bedrijf. De Ecolution houdt de tent hier nog rond de 21 graden.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:45:
[...]

Hoe handig zou het hier zijn?? Voor een noodgeval een een dag of wat wellicht.

[Afbeelding]
Nou dat draadje snijden op die pijp word ook niks kan ik je zeggen, het lijkt of hij rechtstreeks uit de titanic komt. Dat word wel de hele pijp vervangen ben ik bang.

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-12-2025
@Gasschuif Wat we hier gedaan hebben om van dikwandigstaal naar Uponor32 over te gaan is deze gebruik: https://www.warmteservice...g-recht-1-x-35/p/40351545

En dan met een blauwe kunststof klemring ipv de metalen knelring. Al was onze dikwandige buis wel in een behoorlijk betere staat (ringleiding op zolder ipv in kruipruimte)

edit: hmmz, zie net dat we het iets anders gedaan hebben

Afbeeldingslocatie: http://download.outway.nl/aansluiting.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door pokkie78 op 30-09-2018 07:52 ]

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:16
Naalroc schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:44:
[...]

DE door mij eerder genoemde , en gemeten waarden waren wèl met het apparaat in de 'fluisterstand' van 50%, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt? @Grolsch ??
Dat maakt voor de flow niets uit, die verandert niet op 50%, ik ben benieuwd naar je interne filtertje, dat was bij mij de boosdoener.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-01 16:42
Als wooncoach van Duurzaam Thuis Twente (https://www.duurzaamthuistwente.nl/ ), adviseer ik mensen over het verduurzamen van hun woning.
In die hoedanigheid zie ik ook nog wel regelmatig WP-aanbiedingen van installateurs.
En dan gaat het alleen maar om het weghalen van een CV-ketel + plaatsen van een WP. Dus nog zonder JAGA's of vloerverwarming. En dan zijn bedragen van € 15.000,- voor een Lu/Wa-WP echt geen uitzondering.
En als je dan nog ziet welke fouten er in installaties gemaakt worden, springen je vaak de tranen in de ogen. Ik heb al een aantal gevallen gezien waarbij het E-verbruik gigantisch is, door dit soort dingen.
Er moet echt nog een hele slag gemaakt worden in de installatiebranche.

Zwerius Kriegsman

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:06
Zwerius schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:23:
Als wooncoach van Duurzaam Thuis Twente (https://www.duurzaamthuistwente.nl/ ), adviseer ik mensen over het verduurzamen van hun woning.
In die hoedanigheid zie ik ook nog wel regelmatig WP-aanbiedingen van installateurs.
En dan gaat het alleen maar om het weghalen van een CV-ketel + plaatsen van een WP. Dus nog zonder JAGA's of vloerverwarming. En dan zijn bedragen van € 15.000,- voor een Lu/Wa-WP echt geen uitzondering.
En als je dan nog ziet welke fouten er in installaties gemaakt worden, springen je vaak de tranen in de ogen. Ik heb al een aantal gevallen gezien waarbij het E-verbruik gigantisch is, door dit soort dingen.
Er moet echt nog een hele slag gemaakt worden in de installatiebranche.
Hoezo? Ze verdienen bakken met geld daar gaat het ze toch om?
Bij 95 procent dan toch......

1 PVoutput . Dongen NB

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zondag 30 september 2018 @ 06:14:
[...]

Nou dat draadje snijden op die pijp word ook niks kan ik je zeggen, het lijkt of hij rechtstreeks uit de titanic komt. Dat word wel de hele pijp vervangen ben ik bang.
Inderdaad, bij de vloerdoorgang (verticaal) vanaf de WP zit een haakse koppeling, daar kun je dan zonder veel problemen over naar iets nieuws. Nabij de muur doorgang (horizontaal naar ander compartiment) moet een andere oplossing gevonden worden waar het staal weer in goede conditie is. Ik ben te lang om goed onder de vloer te kunnen komen door het luik (1.95 m) Hoop dus op een kleine maar ervaren loodgieter.
Twee man is noodzakelijk.

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:23:
[...]

Hij komt bij mij maar 1 verdieping naar beneden :) maar het risico van een dakpan op de 15 panelen die om de warmtepomp liggen is veel hoger. :)
Maar goed, ik heb zelfs 1 panelen op dat dakvlak gelegd en er is geen dakpan gevallen, dus het valt wel mee met dat risico.
De rondvliegende dakpannen hadden naar mijn idee meer met storm te maken, dan met een ongelukje tijdens klussen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:50:
[...]

Inderdaad, bij de vloerdoorgang (verticaal) vanaf de WP zit een haakse koppeling, daar kun je dan zonder veel problemen over naar iets nieuws. Nabij de muur doorgang (horizontaal naar ander compartiment) moet een andere oplossing gevonden worden waar het staal weer in goede conditie is. Ik ben te lang om goed onder de vloer te kunnen komen door het luik (1.95 m) Hoop dus op een kleine maar ervaren loodgieter.
Twee man is noodzakelijk.
Ja je moet weer een net stukje hebben om er aan te fitten of knellen en dan een stuk rehau er tussen. Voor een beetje ervaren pijpfitter geen probleem hoor, maar ze zijn knijpen gewend de laatste jaren.

@Oxellaar
Ja ik bedoelde ook storm, maar bedoel ook dat ze vast liggen als ze er met klussen al niet af komen ;) plus dat er nu 11 panelen overheen liggen en de kans nog kleiner word dat er 1 naar beneden komt.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:27:
[...]

Hoezo? Ze verdienen bakken met geld daar gaat het ze toch om?
Bij 95 procent dan toch......
Net als cv, als het huis maar warm is zijn er geen klachten, hoe is niet heel belangrijk en komen ze op zijn vroegst over een jaar pas achter. Ik houd mijn hart vast met dit soort installaties die misschien COP 2 draaien met mega verbruik.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Niet alleen de COP's zijn laag, de hele installatie wordt gewoon niet goed aangelegd: Deze week nog een nieuwe woning met praktijkruimte bekeken. Praktijkruimte op het noorden, woonkamer op het zuiden.
Verwarming met Zubadan, Nibe buffer en een ongeregelde VVW verdeler er achter. Woning was houtskeletbouw, dus met geisoleerde binnenmuren. Thermostaat hing in de woonkamer.
Logisch gevolg: maar liefst 7 graden temperatuurverschil tussen de woonkamer (23°C) op het zuiden en de praktijkruimte (16°C) op het noorden.
Hier moet dus achteraf alsnog een zoneregeling (op wat voor manier dan ook) in worden gebouwd om dit goed te krijgen. Een beetje installateur had dat toch van tevoren ook wel kunnen bedenken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dylantje2

Dylantje2

er is iets aan het werk hier...

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 30-09-2018 11:06 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Flink pendelen, of ligt dat aan de arduino? >:)
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01 19:58

[Afbeelding]
Knel 1" puntstuk erop en dan een 1" binnendraad naar 32x3 flexibel installeren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Dylantje2

Dylantje2

ik denk aan het upload script..:-)
Domoticz geeft dit weer:
https://drive.google.com/...H4v-IwHm/view?usp=sharing

Dagtotalen kloppen wel..
Maar live is een dingetje

• koevlaas2
Gasschuif schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:12:
[...]

Ik heb ergens eens dunwandige stalen perskoppelingen op dikwandig geperst en dat lukte.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:25:
[...]

Domoticz geeft dit weer:

Dagtotalen kloppen wel..
Dan geef je mij toch ff toegang tot domoticz en ssh...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:25:
[...]

Domoticz geeft dit weer:

Dagtotalen kloppen wel..
Zou maar goeie live meting verrichten anders weet je niks.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:39:
[...]

Zou maar goeie live meting verrichten anders weet je niks.
Wordt geen cop master..
In de unit zit ook wat te meten...
Ik ben blij als het warm blijft in huis..:-)

Maar hulp schijnt onderweg te zijn:-)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-01 10:27
Jan Treur schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 05:49:
Bij mij was het in 2013 (zonder subsidie) voor installatie van een 14 kW split warmtepomp € 14 632 en voor installatie van 4 Jaga convectoren € 2420. Samen dus € 17 052. Alles uitgevoerd, zelf niets gedaan.

Met subsidie zou het rond de € 14 500 geweest zijn. Dat zit dus wel een stukje onder die 20 k. En nu 5 jaar later zijn de prijzen wel iets lager geworden. Het wordt natuurlijk weer meer als je op meer plaatsen in je huis convectoren neemt.
Maar met 14kW heb je geen (gemiddelde,modale) woning.
Neem een 6 tot 8kW thermisch zal dat toch wel veel lager liggen.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-01 16:56
Voor de mitsi mannen, ik heb het kabeltje en de 4 standen schakelaar besteld maar vroeg mij het volgende nog af, 50% betekend maximaal 50% van het totale vermogen wat hij dan kan gebruiken ?
Gisteren proef run gemaakt met 650 W opgenomen vermogen, 4 kW geleverd dus COP van 6 ;). Bij 50% instelling verandert er volgens mij niets aan de 650W opgenomen vermogen toch ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Naalroc
Ja, 50% van het opgenomen vermogen, volgens mij; ik draai sww zo al een paar weken, en voor de verwarming alleen nog maar 1 groep.
Op Enelogic zie je het onmiddellijk als je de standenschakelaar verzet.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:40:
[...]

Wordt geen cop master..
In de unit zit ook wat te meten...
Ik ben blij als het warm blijft in huis..:-)

Maar hulp schijnt onderweg te zijn:-)
Ik kijk niet naar cop want die interesseert me geen reet.
Maar om je wp in te regelen moet je ook zijn gedrag live kunnen volgen vrij nauwkeurig.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
@Naalroc / @corsat ik denk dat die 50% van de compressor is. Elektrisch en thermisch vermogen hangen daarmee samen. Maar als het kouder wordt stijgt het opgenomen elektrisch vermogen wel.

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:11:
Niet alleen de COP's zijn laag, de hele installatie wordt gewoon niet goed aangelegd: Deze week nog een nieuwe woning met praktijkruimte bekeken. Praktijkruimte op het noorden, woonkamer op het zuiden.
Verwarming met Zubadan, Nibe buffer en een ongeregelde VVW verdeler er achter. Woning was houtskeletbouw, dus met geisoleerde binnenmuren. Thermostaat hing in de woonkamer.
Logisch gevolg: maar liefst 7 graden temperatuurverschil tussen de woonkamer (23°C) op het zuiden en de praktijkruimte (16°C) op het noorden.
Hier moet dus achteraf alsnog een zoneregeling (op wat voor manier dan ook) in worden gebouwd om dit goed te krijgen. Een beetje installateur had dat toch van tevoren ook wel kunnen bedenken?
Met zo'n verschil is er wel meer 'mis', mogelijk dat zoneverdeling dit niet alleen kan oplossen.

• Dylantje2

Dylantje2

Kan iemand mij zeggen waar ik deze waarde kan vinden in een pana:
4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp.
Om mee te kunnen doen aan good and bad cop

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 30-09-2018 13:02 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:57
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:00:
Kan iemand mij zeggen waar ik deze waarde kan vinden in een pana:

[...]

Om mee te kunnen doen aan good and bad cop
Die weet je pas wanneer het buiten lekker lang fris blijft :)

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 13:55:
[...]

Die weet je pas wanneer het buiten lekker lang fris blijft :)
??

• Oxellaar
  • Niet online
T2 is voor iedere opstelling anders en is niet afhankelijk van je warmtepomp, maar van je isolatie en afgifte systeem in je woning.

T2 kun je pas vaststellen als het een langere periode rond de 2 graden is buiten.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:23:
[...]

Knel 1" puntstuk erop en dan een 1" binnendraad naar 32x3 flexibel installeren.
@Gasschuif Een Anbo ring in een VSH 35mm knelkoppeling voor dunwandige cv buis.
Je maakt dan van de knelkoppeling 35mm, een klemkoppeling 34mm (1").

[ Voor 0% gewijzigd door Oxellaar op 30-09-2018 15:09 . Reden: O god...nu ga ik ook al dubbelposten ]

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
corsat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:05:
Veel verzekeringen hanteren de regel dat het vast moet staan aan je huis, dus los op je dak betekent niet verzekert.
[...]
Dat zeg ik , niet aard en nagel vast.

quote]Supertip schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:23:
Duhhh mijn zonnepanelen zijn op ons platte dak niet verzekerd omdat ze los staan.
En niet aard en nagel vast.
Lachen .....
[/quote]

[ Voor 30% gewijzigd door Supertip op 30-09-2018 15:28 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik heb nog 36m 32x3 alupex over, origineel Henco. Het is niet een diameter om thuis op voorraad te houden. Misschien dat er hier iemand interesse heeft voor zijn Warmtepompinstallatie?

Import van EVs

• Gasschuif

Gasschuif

Oxellaar schreef op zondag 30 september 2018 @ 15:07:
[...]

@Gasschuif Een Anbo ring in een VSH 35mm knelkoppeling voor dunwandige cv buis.
Je maakt dan van de knelkoppeling 35mm, een klemkoppeling 34mm (1").
Bedankt voor de tip. (y)

• Tomexergie
Voor de nieuwkomers MONITORING GEGEVENS VIA PM!! s.v.p. anders wordt het forum teveel belast.

• reneeke1970
Tomexergie schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:15:
Voor de nieuwkomers MONITORING GEGEVENS VIA PM!! s.v.p. anders wordt het forum teveel belast.
PV heeft apart opbrengst topic, waarom wp geen verbruik topic?

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:19:
[...]

T2 is voor iedere opstelling anders en is niet afhankelijk van je warmtepomp, maar van je isolatie en afgifte systeem in je woning.

T2 kun je pas vaststellen als het een langere periode rond de 2 graden is buiten.
Maar waar meet ik deze dan?
Woonkamer?

• Dylantje2

Dylantje2

[/quote]

Tot dat....

• Grolsch
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:31:
[...]

Maar waar meet ik deze dan?
Woonkamer?
T2 is de AANVOER temperatuur (dus gemeten bij de WP) bij een buitentemperatuur van 2 graden.

Dit kun je dus berekenen, afhankelijk van hoe je stookt. Als je stookt met een stooklijn kun je het uitrekenen, als je stook met een vaste Ta dan weet je het :P

Rekenvoorbeeld @ huize Grolsch

Tb = 10 graden Ta = 30 graden
Tb = -5 graden Ta = 35 graden

Dus per graad Tb daling stijgt de Ta met 0,333333333 graad.

Bij Tb 2 is mijn Ta dus 32,7 graden.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Tomexergie schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:49:
Maar met 14kW heb je geen (gemiddelde,modale) woning.
Neem een 6 tot 8kW thermisch zal dat toch wel veel lager liggen.
Het heeft er ook mee te maken dat de installateur in die tijd nog wilde garanderen dat het tot -20 nog warm te houden was, en hij schatte dat daar 7 kW aan warmte voor nodig was. En deze WP van 14 kW heeft bij -20 nog precies 7 kW aan vermogen beschikbaar. Dus in die zin klopt het plaatje wel redelijk. Uiteraard heeft de WP in de afgelopen 5 jaar nog nooit zo laag meegemaakt, het laagst was -10.

Een paar gelukkige bijkomstigheden zijn 1) hij kan sterk terug moduleren, tot 16%, 2) hij doet SWW lekker snel, vrijwel in hetzelfde tempo als je het warme water door het putje wegdoucht, en 3) na een paar jaar heb ik het verwarmde deel van mijn huis meer dan verdubbeld door er na wat uitbreiding van het bewoonde deel twee zelfstandige appartementen in te hebben, met twee keukens, twee woonkamers en twee badkamers, en toiletten en slaapkamers natuurlijk. Dus die hoge capaciteit heeft ook op die manier wel zijn nut.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:32:
[...]

T2 is de AANVOER temperatuur (dus gemeten bij de WP) bij een buitentemperatuur van 2 graden.

Dit kun je dus berekenen, afhankelijk van hoe je stookt. Als je stookt met een stooklijn kun je het uitrekenen, als je stook met een vaste Ta dan weet je het :P

Rekenvoorbeeld @ huize Grolsch

Tb = 10 graden Ta = 30 graden
Tb = -5 graden Ta = 35 graden

Dus per graad Tb daling stijgt de Ta met 0,333333333 graad.

Bij Tb 2 is mijn Ta dus 32,7 graden.
Ik heb tot nu toe de vaste waarde van 42 ingesteld...
Dus die ingeven dan?
Of is het raadzaam op een temperatuur sensor op de aanvoer en de retour te maken?
Mooi zichtbaar in Domoticz..

Ik kan deze wel uitlezen in de binnenunit, alles er is geen history te zien.
Alleen actueel dus..

• Grolsch
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:36:
[...]

Ik heb tot nu toe de vaste waarde van 42 ingesteld...
Dus die ingeven dan?
Of is het raadzaam op een temperatuur sensor op de aanvoer en de retour te maken?
Mooi zichtbaar in Domoticz..

Ik kan deze wel uitlezen in de binnenunit, alles er is geen history te zien.
Alleen actueel dus..
Dan moet je die opgeven, maar ik zou daar maar eens eerst verandering in aanbrengen, want stoken met een vaste Ta is eigenlijk nooit een succes. Er is ook niemand in dit topic die met zo'n hoge Ta werkt, zelfs niet bij +2.
Rendement moet haast wel erg slecht zijn als je 42 graden Ta nodig hebt met deze buitentemperaturen, ik ben benieuwd wat je dan 's winters nodig hebt....

Welke Ta had je nodig met je CV ketel :? Begin bijvoorbeeld eens met Tb = -5, Ta = 45 en Tb=+10, Ta = 30.
Vanuit deze setting verder finetunen.

Ik neem aan dat je geen vloerverwarming hebt, want dan is verwarmen met een Ta van 42 graden zowiezo een slecht idee.

Een sensor ophangen is leuk, maar je weet toch zelf wat je invult :?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 30-09-2018 18:41 ]

• Tomexergie
Jan Treur schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:35:
[...]

Het heeft er ook mee te maken dat de installateur wilde garanderen dat het tot -20 nog warm te houden was, en hij schatte dat daar 7 kW aan warmte voor nodig was. En deze WP van 14 kW heeft bij -20 nog precies 7 kW aan vermogen beschikbaar. Dus in die zin klopt het plaatje wel redelijk. Uiteraard heeft de WP in de afgelopen 5 jaar nog nooit zo laag meegemaakt, het laagst was -10.

Een paar gelukkige bijkomstigheden zijn 1) hij kan sterk terug moduleren, tot 16%, 2) hij doet SWW lekker snel, vrijwel in hetzelfde tempo als je het warme water wegdoucht, en 3) na een paar jaar heb ik het verwarmde deel van mijn huis meer dan verdubbeld door er na wat uitbreiding van het bewoonde deel twee zelfstandige appartementen in te hebben, met twee keukens, twee woonkamers en twee badkamers, en toiletten en slaapkamers natuurlijk. Dus die hoge capaciteit heeft ook op die manier wel zijn nut.
Jammer dat je niet meedoet met de monitoring. Een overgedimensioneerde WP draait dus vaak op deellast en zou daarmee een hogere COP moeten halen.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb helaas geen warmtemeter, en heb nog niet kunnen uitvinden hoe ik op een indirectere manier aan COP waarden kan komen.

Bij de overgang voldeed het ruim aan de koevlaas verdubbelformule, dus wel redelijk zuinig verbruik: van jaarlijks 1000-1200 m3 gas naar 1800 kWh aan stroom.

[ Voor 39% gewijzigd door Jan Treur op 30-09-2018 18:59 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:28:
[...]

Ik ga kijken of een apart topic funktioneel is en wordt gevolgd.

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:40:
[...]
Er is ook niemand in dit topic die met zo'n hoge Ta werkt, zelfs niet bij +2.
Vergeet @Dre niet met z'n sww modus 8)

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:40:
[...]

Dan moet je die opgeven, maar ik zou daar maar eens eerst verandering in aanbrengen, want stoken met een vaste Ta is eigenlijk nooit een succes. Er is ook niemand in dit topic die met zo'n hoge Ta werkt, zelfs niet bij +2.
Rendement moet haast wel erg slecht zijn als je 42 graden Ta nodig hebt met deze buitentemperaturen, ik ben benieuwd wat je dan 's winters nodig hebt....

Welke Ta had je nodig met je CV ketel :? Begin bijvoorbeeld eens met Tb = -5, Ta = 45 en Tb=+10, Ta = 30.
Vanuit deze setting verder finetunen.

Ik neem aan dat je geen vloerverwarming hebt, want dan is verwarmen met een Ta van 42 graden zowiezo een slecht idee.

Een sensor ophangen is leuk, maar je weet toch zelf wat je invult :?
Uhm...
Ik had mijn cv water op 40 graden staan..Meer heb ik nooit gemeten of naar gekeken...
Dus vandaar maar even op 42....:-)
Mijn cop was over september niet heel verkeerd: 4.9 [ maar voor paar uurtjes ]
Dus ik ga het beleven wat het wordt.

Alleen snap ik die stooklijnen niet. vandaar ook directe invoer.
Ik verbruikte rond de 1000M³ gas..
En volgens de formules hier kwam ik uit op 5KWH

En tuning is een nog niet ontdekt gebied.

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:05:
[...]

Uhm...
Ik had mijn cv water op 40 graden staan..Meer heb ik nooit gemeten of naar gekeken...

Begin maar met 35c, tenminste dat adviseer ik mijn radiatorgestookte klanten.
Vloerverwarming klanten laat ik meestal starten met 30c.

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:28:
[...]

Ik kan dit topic niet vinden, waar staat het?

Overigens komt er maar 1 keer per maand een tabel op dit forum. De resultaten die worden besproken zijn echt onderwerpen voor dit topic.

• Grolsch
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:05:
[...]

Uhm...

Wat snap je niet aan een stooklijn, dit is je ondertussen toch al meerdere keren uitgelegd volgens mij.

Warmteverlies van een woning wordt veroorzaakt door (kort samengevat) Dt tussen woning en buitentemperatuur. Dus hoe kouder het buiten is, hoe meer warmteverlies als je hebt.

Met een stooklijn (WAR) verhoog je de Ta naar mate het buiten kouder wordt, zo ingewikkeld is het niet.

Continu met een Ta van 42 verwarmen ongeacht Tb is niet slim, en vooral niet efficiënt.

Google anders maar eens op WAR / stooklijn, dan vind je er genoeg over.

Vooruit dan maar, omdat het zondag is ;)

https://www.cvtuning.nl/woning-stooklijn

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 30-09-2018 19:09 ]

• ronaldmathies
  • Niet online
Allen, ik zit even met het volgende (misschien een goede vraag richting @Grolsch gezien hij een bijna zelfde installatie heeft.

Vandaag voor het eerst de verwarming aangezet (überhaupt voor het eerst sinds de installatie van de warmtepomp), tot nu toe stond de verwarmingsdeel van de WP volledig uit.

En ik zie wat gedrag wat ik niet kan verklaren en waar ik ook niet helemaal blij mee ben. De warmtepomp blijft het verwarmingswater maar verwarmen, toen de buffer 55 graden bereikte heb ik hem uitgezet (temperatuur van de buffer meting zit wel redelijk bovenin (1/3 van boven) dus onderin kan de temperatuur lager zijn.

Hij begon om 9:25 met verwarmen (op 50% vermogen, heb die instelling doorgevoerd dat je het vermogen van de pomp kan bepalen en die staat bij mij nog op 50%), en pas rond 10:35 was hij klaar. toen ging hij weer beginnen om 10:50 en dat liep door tot 13:00 (wel minder heftig verbruik), daarna ging hij nog even door maar werd het onderbroken door de SWW run, toen die klaar was ging hij weer door met de verwarming een die ging weer zwaar aan het werk van 15:00 t/m 15:35, toen heb ik hem uitgezet want toen ging hij richting de 60 graden.

Mijn installatie is WAR gestuurd, ik heb nog geen link liggen tussen de thermostaat en de IN1 van de Mitsubischi pomp, dus hij wordt op dit moment nog niet gelimiteerd a.h.v. de vraag.

Ik heb even wat foto's gemaakt van het display om te laten zien wat de huidige configuratie is:

Algemeen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KW8mRna5BSv7o53rN2WXVQHH/thumb.jpg

Instelling wanneer draaien (staat bij verwarming nu geblokkeerd want toen had ik hem inmiddels geblokkeerd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QzJaDOYVE9Mz07RoyrDcD0tU/thumb.jpg

Stooklijn algemeen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VxBdv8J1Ty3tMit8lATIsgwV/thumb.jpg

Stooklijn details eerste optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IP5wTSq23t6TThgSJCsuWVXc/thumb.jpg

Stooklijn details tweede optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ndTbrzuOuCwM5zKwXictXb1f/thumb.jpg

Stooklijn details derde optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iFORVab6ZZMhNNz0SqcXkwLR/thumb.jpg

Informatie scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PzdnHhf0LOrrvh7yZ2cN32uY/thumb.jpg

Is er hier iets raars aan te zien? Is er iets waar ik naar moet kijken of kan dit normaal gedrag zijn voor de eerste dag na zo'n lange periode?

Verder ben ik nu bezig om mijn thermostaat aan te sluiten op de WP zodat de WP alleen gaat werken wanneer er ook vraag is (iets waar ik en Grolsch en nog wat anderen het over hadden).

Heb bij mijn thermostaat (hoofdkasje) getest en daar zit inderdaad een aansluiting op die 'aan' gaat wanneer de thermostaat warmtevraag gaat creëren (staat geen stroom op maar de relais activeert dan). Als ik daar een multimeter op zet en er is geen warmtevraag is er geen contact (bij weerstand kijkend), wanneer er wel warmtevraag is is er wel een contact).

http://wattswater.eu/upload/iblock/d01/mub-bt_m6z02_rf.pdf (pagina 4, boiler free contact)

Kabeltje heb ik inmiddels liggen dus voor zover ik weet hoef ik alleen;
- SW2-1 omzetten (wat ik begrepen heb van @godfriedd lang geleden.
- Kabel aansluiten op IN1 (13/14 wat volgens mij het meest rechter onder / boven contact is op het blokje aan contacten)
- Kabel aansluiten op die boiler free contact)

Verder komt hier toch niets meer bij kijken?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:08:
[...]

Wat snap je niet aan een stooklijn, dit is je ondertussen toch al meerdere keren uitgelegd volgens mij.

Warmteverlies van een woning wordt veroorzaakt door (kort samengevat) Dt tussen woning en buitentemperatuur. Dus hoe kouder het buiten is, hoe meer warmteverlies als je hebt.

Met een stooklijn (WAR) verhoog je de Ta naar mate het buiten kouder wordt, zo ingewikkeld is het niet.

Continu met een Ta van 42 verwarmen ongeacht Tb is niet slim, en vooral niet efficiënt.

Google anders maar eens op WAR / stooklijn, dan vind je er genoeg over.
And @koevlaas2

Ik laat hem eerst eens ff staan.
kijken wat ik ga doen in de lijst van gebruikers.
volgende maand zak ik wel naar de 35

@Grolsch
Ik lees het topic zoveel mogelijk..[ maar soms grrr]
En ik lees ook mensen die een vaste instelling hebben, en geen echt slechte cop hebben.

Dat ik de stooklijn nog niet helemaal snap, is meer mijn schuld, qua tijd....
En ik zet hoog in omdat mijn WAF niet koud wil zitten, dus vandaar deze keuze.

Als het allemaal werkt, dan ga ik stap voor stap...
Tunen

• reneeke1970
Tomexergie schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:08:
[...]

Ik kan dit topic niet vinden, waar staat het?

Overigens komt er maar 1 keer per maand een tabel op dit forum. De resultaten die worden besproken zijn echt onderwerpen voor dit topic.
Dat topic is er niet, vind dat jij dat mag maken?
PV opbrengst hoort ook in PV topic thuis vind ik, maar je word afgeschoten als je het er 3 berichten over hebt.
Dus voordat @Dylantje2 continu zijn verbruik gaat roepen en hoe anderen het doen lijkt mij apart topic best slim. Is het ook niet erg als tabel uitgebreid besproken word toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:09:
Allen, ik zit even met het volgende (misschien een goede vraag richting @Grolsch gezien hij een bijna zelfde installatie heeft.

Vandaag voor het eerst de verwarming aangezet (überhaupt voor het eerst sinds de installatie van de warmtepomp), tot nu toe stond de verwarmingsdeel van de WP volledig uit.

En ik zie wat gedrag wat ik niet kan verklaren en waar ik ook niet helemaal blij mee ben. De warmtepomp blijft het verwarmingswater maar verwarmen, toen de buffer 55 graden bereikte heb ik hem uitgezet (temperatuur van de buffer meting zit wel redelijk bovenin (1/3 van boven) dus onderin kan de temperatuur lager zijn.

Hij begon om 9:25 met verwarmen (op 50% vermogen, heb die instelling doorgevoerd dat je het vermogen van de pomp kan bepalen en die staat bij mij nog op 50%), en pas rond 10:35 was hij klaar. toen ging hij weer beginnen om 10:50 en dat liep door tot 13:00 (wel minder heftig verbruik), daarna ging hij nog even door maar werd het onderbroken door de SWW run, toen die klaar was ging hij weer door met de verwarming een die ging weer zwaar aan het werk van 15:00 t/m 15:35, toen heb ik hem uitgezet want toen ging hij richting de 60 graden.

Mijn installatie is WAR gestuurd, ik heb nog geen link liggen tussen de thermostaat en de IN1 van de Mitsubischi pomp, dus hij wordt op dit moment nog niet gelimiteerd a.h.v. de vraag.

Ik heb even wat foto's gemaakt van het display om te laten zien wat de huidige configuratie is:

Algemeen:
[Afbeelding]

Instelling wanneer draaien (staat bij verwarming nu geblokkeerd want toen had ik hem inmiddels geblokkeerd):

[Afbeelding]

Stooklijn algemeen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Informatie scherm:
[Afbeelding]

Is er hier iets raars aan te zien? Is er iets waar ik naar moet kijken of kan dit normaal gedrag zijn voor de eerste dag na zo'n lange periode?
Dit is niet normaal (Ta 55 graden en nog doordenderen).

Volgens stooklijn heb je nu een Ta van 35 graden.

Waar meet je de Ta :?

Wil je eens een keer een foto maken van het scherm onder service>lezen thermistor :? Welke waarden zie je daar :? (wel kijken als de WP draait)

@reneeke1970 /@Tomexergie een los topic voor COP resultaten zoals bij PV opbrengsten is wat mij betreft redelijk nutteloos.

In het PV topic kun je "eerlijk" vergelijken dmv Wh/Wp getallen, en het resultaat is afhankelijk van schaduw, hellingshoeken, liggen. Met COP resultaten is het allemaal niet zo spannend, en erg afhankelijk van stookregime, regio en type WP.

Ik zou er niet veel toegevoegde waarde in zien zo'n topic.
Eens per maand het lijstje van @Tomexergie vind ik prachtig, en je ziet er eigenlijk precies in wat je verwacht, hoe lager de Ta hoe beter de COP, hoe kleiner de WP hoe beter de COP.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 30-09-2018 19:34 ]

• koevlaas2
ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:09:

Algemeen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stooklijn algemeen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Informatie scherm:
[Afbeelding]

Verder ben ik nu bezig om mijn thermostaat aan te sluiten op de WP zodat de WP alleen gaat werken wanneer er ook vraag is (iets waar ik en Grolsch en nog wat anderen het over hadden).

Heb bij mijn thermostaat (hoofdkasje) getest en daar zit inderdaad een aansluiting op die 'aan' gaat wanneer de thermostaat warmtevraag gaat creëren (staat geen stroom op maar de relais activeert dan). Als ik daar een multimeter op zet en er is geen warmtevraag is er geen contact (bij weerstand kijkend), wanneer er wel warmtevraag is is er wel een contact).

http://wattswater.eu/upload/iblock/d01/mub-bt_m6z02_rf.pdf (pagina 4, boiler free contact)

Kabeltje heb ik inmiddels liggen dus voor zover ik weet hoef ik alleen;
- SW2-1 omzetten (wat ik begrepen heb van @godfriedd lang geleden.
- Kabel aansluiten op IN1 (13/14 wat volgens mij het meest rechter onder / boven contact is op het blokje aan contacten)
- Kabel aansluiten op die boiler free contact)

Verder komt hier toch niets meer bij kijken?
Zet 'm eens op modus 'thermometer en druppel in huis' en stel op het display 35c in. Dan draai je op voorloop temp en thermostaat.

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:31:
[...]

Dit is niet normaal (Ta 55 graden en nog doordenderen).

Volgens stooklijn heb je nu een Ta van 35 graden.

Waar meet je de Ta :?

Wil je eens een keer een foto maken van het scherm onder service>lezen thermistor :? Welke waarden zie je daar :? (wel kijken als de WP draait)
Ja, die 35 had ik dus nu ook verwacht.

Als ik het goed zie wordt de Ta op de volgende plek gemeten, vanaf de buffer gaat hij naar de circulatie pomp, na de circulatiepomp meet hij, de Tr zit op de retourleiding die naar de buffer gaat.

Gaat het nu soms mis omdat als er geen warmtevraag is gaat er ook geen warmwater langs de Ta, sterker nog die gaat zelfs afkoelen want de circulatiepomp draait niet (die draait alleen als er een warmte vraag is).

Zou dan de oplossing die ik nu aan het toepassen ben (aansluiting thermostaat op de IN1) dit probleem eigenlijk oplossen, want als de pomp niet draait gaat de WP ook niet aan, en als de pomp wel draait mag de WP wel aan maar krijgt hij ook het warme water.

Dit staat er bij de thermistor (hij stond op dat moment pas net aan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bNl94e8WXsLJSDlrW1WHaN02/thumb.jpg

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• koevlaas2
ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:42:
[...]

Als ik het goed zie wordt de Ta op de volgende plek gemeten, vanaf de buffer gaat hij naar de circulatie pomp, na de circulatiepomp meet hij, de Tr zit op de retourleiding die naar de buffer gaat.

Gaat het nu soms mis omdat als er geen warmtevraag is gaat er ook geen warmwater langs de Ta, sterker nog die gaat zelfs afkoelen want de circulatiepomp draait niet (die draait alleen als er een warmte vraag is).

Zou dan de oplossing die ik nu aan het toepassen ben (aansluiting thermostaat op de IN1) dit probleem eigenlijk oplossen, want als de pomp niet draait gaat de WP ook niet aan, en als de pomp wel draait mag de WP wel aan maar krijgt hij ook het warme water.

[Afbeelding]
Staat de optie verschil w/p thermo +5c en -5c wel aan ? Te vinden in het servicemenu.

• ronaldmathies
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:34:
[...]

Zet 'm eens op modus 'thermometer en druppel in huis' en stel op het display 35c in. Dan draai je op voorloop temp en thermostaat.
Ik wil dit opzicht wel proberen maar wat houd dit precies in (wil het op zijn minst wel een beetje begrijpen), fixeer ik hem dan op 35c?
koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:44:
[...]

Staat de optie verschil w/p thermo +5c en -5c wel aan ? Te vinden in het servicemenu.
Waar moet ik die optie precies vinden, in het service menu zie ik geen optie meet die naam, alle andere opties leiden elke keer tot de vraag: "Systeem uitzetten?"

• Naalroc
Ja, je moet even het systeem uitzetten, dan kan je veel meer dingen doen.

dat probleem had ik deze week OOK!

En als je gedaan hebt wat je moet doen, dan met de hoofdschakelaar, rechts onder weer aanzetten

Deze wetenschap (weer aanzetten) met dank aan @Grolsch !!

[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 30-09-2018 19:52 ]

• koevlaas2
ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:47:
[...]

Ik wil dit opzicht wel proberen maar wat houd dit precies in (wil het op zijn minst wel een beetje begrijpen), fixeer ik hem dan op 35c?
Klopt, staat je ta op 35c vast en je schakelt aan en uit op de thermostaat.
Naalroc schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:50:

En als je gedaan hebt wat je moet doen, dan met de hoofdschakelaar, rechts onder weer aanzetten
Als je geen dipswitches gewijzigd hebt hoef je de stroom er niet af te halen. Kwestie van de aan knop een tijdje ingedrukt houden en dan loslaten, dan springt de unit aan.

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:50:
Ja, je moet even het systeem uitzetten, dan kan je veel meer dingen doen.

dat probleem had ik deze week OOK!

Als je de menuknop ingedrukt houd tot je in het menu komt heb je meer opties dan even kort op deze knop drukken.

• Naalroc
Maar je krijgt echt wel wat ronald beweerd
Waar moet ik die optie precies vinden, in het service menu zie ik geen optie meet die naam, alle andere opties leiden elke keer tot de vraag: "Systeem uitzetten?"
en dan kan je niet verder als je daarop geen "ja" zegt

• ronaldmathies
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:57:
[...]

Als je de menuknop ingedrukt houd tot je in het menu komt heb je meer opties dan even kort op deze knop drukken.
Ja, die ken ik, wist alleen niet dat je het systeem uit moest zetten.

Hier de foto's en die optie staat inderdaad aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vr3B3bbF0Kv4rS259VEX1qlR/thumb.jpg

• ronaldmathies
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:02:

[...]

Het is een soort van software matige uit, als ik daar ja op kies dan is het display als ik helemaal terug ga leeg. Als ik dan op de aan/uit knop even druk dan gaat hij weer aan.

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:02:

[...]

Gewoon weer de menuknop indrukken :*) als de unit uit staat.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 30-09-2018 20:05 ]

• ronaldmathies
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:55:
[...]

Klopt, staat je ta op 35c vast en je schakelt aan en uit op de thermostaat.

[...]

Als je geen dipswitches gewijzigd hebt hoef je de stroom er niet af te halen. Kwestie van de aan knop een tijdje ingedrukt houden en dan loslaten, dan springt de unit aan.
Maar als de ta op 35c vast staat (dus ik neem aan dat je dan de sensor overruled dan gaat hij dus ook uit WAR modus denk ik?

Dat zou niet erg opschieten dan. Ik vermoed zelf dat het komt doordat de Ta sensor pas na de circulatiepomp staat, hierdoor kan hij nooit de hoge temperatuur registreren met als gevolg dat het systeem maar blijft verwarmen.

• Naalroc
ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:03:

Het is een soort van software matige uit, als ik daar ja op kies dan is het display als ik helemaal terug ga leeg. Als ik dan op de aan/uit knop even druk dan gaat hij weer aan.
Precies, maar dat staat dus nergens, en zoals ik al bevestigde, je moet met de keuzeknop het systeem eerst uitzetten om verder te kunnen gaan.
Fijn dat dit nu ook bij jou duidelijk is

• Grolsch
ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:42:
[...]

[Afbeelding]
Het ligt eraan waar hij Ta meet, zo te zien heb jij een setje PAC-TH011-E aangesloten.
Als de warmte niet langs de Ta sensor komt gaat de WP inderdaad net zo lang door met verwarmen tot dat die 35 graden is gehaald.

Het is al vreemd dat THW1 (Ta vanuit WP) lager is als THW2 (retour bij de WP)

THW6 meet 50 graden (ta) en THW7 "maar" 22 graden :?

Er is wel iets vreemds aan de hand bij jou. Waar zit sensor THW6 fysiek :? Is dat de sensor die jij aangeeft na de circulatiepomp :? Want als dat wel zo is is de temperatuur daar hoog genoeg (50 graden)

Hoe staat SW2-6 :?

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:13:
[...]

And @koevlaas2

Ik laat hem eerst eens ff staan.
kijken wat ik ga doen in de lijst van gebruikers.
volgende maand zak ik wel naar de 35

@Grolsch
Ik lees het topic zoveel mogelijk..[ maar soms grrr]
En ik lees ook mensen die een vaste instelling hebben, en geen echt slechte cop hebben.

Dat ik de stooklijn nog niet helemaal snap, is meer mijn schuld, qua tijd....
En ik zet hoog in omdat mijn WAF niet koud wil zitten, dus vandaar deze keuze.

Als het allemaal werkt, dan ga ik stap voor stap...
Tunen
Beneden had je vloerverwarming toch?

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:15:
[...]

Beneden had je vloerverwarming toch?
Een stuk van 10M²

• Ramon_1984
Verder enkel maar radiatoren, daar is dus nog winst te behalen ;)

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:09:
[...]

Het ligt eraan waar hij Ta meet, zo te zien heb jij een setje PAC-TH011-E aangesloten.
Als de warmte niet langs de Ta sensor komt gaat de WP inderdaad net zo lang door met verwarmen tot dat die 35 graden is gehaald.

Het is al vreemd dat THW1 (Ta vanuit WP) lager is als THW2 (retour bij de WP)

THW6 meet 50 graden (ta) en THW7 "maar" 22 graden :?

Er is wel iets vreemds aan de hand bij jou. Waar zit sensor THW6 fysiek :? Is dat de sensor die jij aangeeft na de circulatiepomp :? Want als dat wel zo is is de temperatuur daar hoog genoeg (50 graden)

Hoe staat SW2-6 :?
Dat was een simpele test, THW6 zit na de circulatiepomp (welke alleen aan gaat als er warmtevraag is) (heb hem er even uitgehaald en bij iets kouds gehouden, toen zag ik hem flink dalen in temperatuur).

Het kan kloppen dat hij toen hoog stond qua temperatuur omdat de pomp even aan was geweest (wel warmtevraag).

SW2-6 staat op ON

[ Voor 5% gewijzigd door ronaldmathies op 30-09-2018 20:20 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:19:
[...]

Verder enkel maar radiatoren, daar is dus nog winst te behalen ;)
1 Kleine jaga...[ om testen met een diy dbe en state of art ombouw [ als ik tijd heb ]
En dan gewoon alles met radiatoren ja..
Geld was op voor de rest van de jaga's
Ga er al wel diy dbe onder maken, want die wil ik toch met de nieuwe jag tzt.. dus dat zal wat schelen..

En stal dat ik het warm krijg, laat ik het misschien wel zo..hahaha

• Ramon_1984
@mkleinman , draait de elga ondertussen alweer?

• Wodan89
  • Laatst online: 21:21
heeft iemand hier al ervaringen met de 200L all in one met een Zubadan 14Kw?

Ik vind het geluid wel mee vallen als deze 18Kw levert bij 12c > 35c water. 4,5Kw in

Echter hoeveel geluid kan je verwachten als deze volle bak draait om 60c water te maken?

38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:09

Exigence

dnkroz

Vraag aan alle Hitachi bezitters en kundige (@thefox154 , @zw7 , @Verwijderd , @koevlaas2 ): gebruiken jullie de controller ook als ruimtehermostaat in de woonkamer?

Ik heb namelijk iets wat ik niet snap.

Heb namelijk net een aan/uit thermostaat toegevoegd (op klemmen 13 en 14). Wanneer er nu geen warmtevraag is blijven zowel de primaire als de secundaire pomp gewoon doordraaien (compressor etc gaan wel gewoon uit).

Als ik de controller instel als thermostaat dan gaan deze pompen wel gewoon keurig uit wanneer er geen warmtevraag is.

Regeling van circuit 1 is WAR.

Ik hoop dat iemand wat hints kan geven in de goede richting. Onnodig beide pompen aan 24/7 vreet stroom, toch iets van 50-70 watt continu. De Hitachi is sowieso al niet zo zuinig. Standby is maarliefst 75 watt....

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:21:
[...]

1 Kleine jaga...[ om testen met een diy dbe en state of art ombouw [ als ik tijd heb ]
En dan gewoon alles met radiatoren ja..
Geld was op voor de rest van de jaga's
Ga er al wel diy dbe onder maken, want die wil ik toch met de nieuwe jag tzt.. dus dat zal wat schelen..

En stal dat ik het warm krijg, laat ik het misschien wel zo..hahaha
42 graden aanvoer is leuk, maar zonde van de extra kwh die je nu in je huis stopt.
Begin eens bij 30

• Grolsch
ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:19:
[...]

Dat was een simpele test, THW6 zit na de circulatiepomp (welke alleen aan gaat als er warmtevraag is) (heb hem er even uitgehaald en bij iets kouds gehouden, toen zag ik hem flink dalen in temperatuur).

Het kan kloppen dat hij toen hoog stond qua temperatuur omdat de pomp even aan was geweest (wel warmtevraag).

SW2-6 staat op ON
Dan gaat het exact verkeerd zoals je zelf al denkt.
Zelf heb ik ook zo'n setje PAC-TH011-E liggen, en na getest te hebben (en soortgelijke problemen kreeg als jij nu hebt) liggen ze weer in de doos.

Dus tip van Grolsch, WP uit (werkschakelaar / groep uit) SW2-6 op OFF, (Sensoren kun je wel laten zitten voor de test doen toch niets als SW2-6 op OFF staat) WP aan, en gaan met die banaan.

Er is nog niemand geweest die mij heeft kunnen overtuigen van het nut van het setje PAC-TH011-E sensoren in mijn (dus onze) situatie. Het kan inderdaad zo zijn (is bij mij zo) dat de Ta die de vloer in gaat +- 1 graad lager is als de Ta die bij de WP wordt gemeten. Als je dat dwarsligt verhoog je de stooklijn.
koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:44:
[...]

Dit heeft niets met dit probleem te maken, de Hydrobox doet niets met deze settings als je WAR draait.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 30-09-2018 20:29 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:27:
[...]
42 graden aanvoer is leuk, maar zonde van de extra kwh die je nu in je huis stopt.
Begin eens bij 30
Wat ik zei..
WAF wil het niet koud hebben, kosten wat het kost..
1 november pas ik eea aan
1 december
enz enz

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:37:
[...]
Met zo'n verschil is er wel meer 'mis', mogelijk dat zoneverdeling dit niet alleen kan oplossen.
Verschil was duidelijk verklaarbaar. De WP stond namelijk nog uit, omdat de kamerthermostaat het nog meer dan warm genoeg vond (door de zon op de zuidgevel). Daardoor dus ook geen verwarming in de aan de noordzijde gelegen praktijkruimte. Als je je binnenwanden gaat isoleren (HSB), krijg je zulke verschillen makkelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:27:
[...]

Dan gaat het exact verkeerd zoals je zelf al denkt.
Zelf heb ik ook zo'n setje PAC-TH011-E liggen, en na getest te hebben (en soortgelijke problemen kreeg als jij nu hebt) liggen ze weer in de doos.

Dus tip van Grolsch, WP uit (werkschakelaar / groep uit) SW2-6 op OFF, (Sensoren kun je wel laten zitten voor de test doen toch niets als SW2-6 op OFF staat) WP aan, en gaan met die banaan.

Er is nog niemand geweest die mij heeft kunnen overtuigen van het nut van het setje PAC-TH011-E sensoren in mijn (dus onze) situatie. Het kan inderdaad zo zijn (is bij mij zo) dat de Ta die de vloer in gaat +- 1 graad lager is als de Ta die bij de WP wordt gemeten. Als je dat dwarsligt verhoog je de stooklijn.

[...]

Dit heeft niets met dit probleem te maken, de Hydrobox doet niets met deze settings als je WAR draait.
Even kijken of ik de gevolgen kan overzien, als ik SW2-6 op OFF zet dan zeg ik eigenlijk dat ik zonder mengtank werk (mengtank is dat het buffervat?), zijn dan alleen de THW6 en THW7 sensoren uitgeschakeld? Of schakelt dit ook de sensoren voor de SWW uit? (neem aan van niet).

Als ik SW2-6 uitzet wat gaat zijn gedrag dan worden (hoe weet hij dat hij moet verwarmen en tot hoever hij moet verwarmen)?

Dan neem ik aan dat ik dus wel die link moet leggen tussen mijn thermostaat en de IN1 (TBI. 13-14) anders weet de WP niet wanneer hij moet verwarmen en wanneer hij niet moet verwarmen.

• Grolsch
Het enige verschil is dat hij thw1+2 gebruikt ipv 6+7.

Rest vd problemen heb je anders ook.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.