1 PVoutput . Dongen NB
zullen maar weinig Nederlanders zijn die geen kamer thermostaat hebbenreneeke1970 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:44:
[...]
Ik hoop dat je wel een kamer thermostaat hebt?
Waar zouden THW1 en THW2 normaal zitten? Zitten die soms in de hydrobox? ik zie die namelijk niet om mijn tekening terug van de installateur (THW6 en 7 stonden hier wel op).Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:43:
Het enige verschil is dat hij thw1+2 gebruikt ipv 6+7.
Rest vd problemen heb je anders ook.
En wat bedoel je met:
Rest vd problemen heb je anders ook.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ja daar draait hij op...reneeke1970 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:44:
[...]
Ik hoop dat je wel een kamer thermostaat hebt?
En aangezien ik die ook pas ga wijzigen na 1 maand draaien..
De WAF wil het bewijs zien...
Enig zwakke punt wat ik ..
Die pomp snelheid snap ik niet...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dan kijk jij hier vast nog niet lang mee....Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:46:
[...]
zullen maar weinig Nederlanders zijn die geen kamer thermostaat hebben
1 PVoutput . Dongen NB
die 2 sensoren zitten vast gemonteerd in je hydrobox, zie afbeelding 3.4 op pagina 6, hoofdstuk 3; item 15 en 16ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:46:
[...]
Waar zouden THW1 en THW2 normaal zitten? Zitten die soms in de hydrobox? ik zie die namelijk niet om mijn tekening terug van de installateur (THW6 en 7 stonden hier wel op).
Zitten geklemd op de aanvoer resp. de retour leiding in de box
[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 30-09-2018 20:53 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Wat moet je daar aan wijzigen?Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:47:
[...]
Ja daar draait hij op...
En aangezien ik die ook pas ga wijzigen na 1 maand draaien..
De WAF wil het bewijs zien...
Enig zwakke punt wat ik ..
Die pomp snelheid snap ik niet...
Pomp snelheid is om te zorgen dat je in ideale flow gebied zit. Ieder afgifte systeem heeft weer andere stroming weerstand.
1 PVoutput . Dongen NB
Iets meer dan een jaar, hier heb ik ook geen thermostaat en jij ook niet.reneeke1970 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:49:
[...]
Dan kijk jij hier vast nog niet lang mee....
Al moest je wel overtuigd worden dan een WAR regeling zonder thermostaat goedkoper is dan 1 met thermostaat.
War is goedkoper ja, maar met thermostaat zit je er toch naast, heb er zelfs twee, vloer verwarming gaat 0.1 graad eerder uit dan de radiators.Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:52:
[...]
Iets meer dan een jaar, hier heb ik ook geen thermostaat en jij ook niet.
Al moest je wel overtuigd worden dan een WAR regeling zonder thermostaat goedkoper is dan 1 met thermostaat.
Anders teveel overshoots
1 PVoutput . Dongen NB
Oke, WP uit, SW2-6 naar OFF gezet, WP aan, in het service menu bij lezen thermistor zijn ze nu beide blanco.Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:27:
[...]
Dan gaat het exact verkeerd zoals je zelf al denkt.
Zelf heb ik ook zo'n setje PAC-TH011-E liggen, en na getest te hebben (en soortgelijke problemen kreeg als jij nu hebt) liggen ze weer in de doos.
Dus tip van Grolsch, WP uit (werkschakelaar / groep uit) SW2-6 op OFF, (Sensoren kun je wel laten zitten voor de test doen toch niets als SW2-6 op OFF staat) WP aan, en gaan met die banaan.
Er is nog niemand geweest die mij heeft kunnen overtuigen van het nut van het setje PAC-TH011-E sensoren in mijn (dus onze) situatie. Het kan inderdaad zo zijn (is bij mij zo) dat de Ta die de vloer in gaat +- 1 graad lager is als de Ta die bij de WP wordt gemeten. Als je dat dwarsligt verhoog je de stooklijn.
[...]
Dit heeft niets met dit probleem te maken, de Hydrobox doet niets met deze settings als je WAR draait.
Enige wat ik nu verwarrend vindt is, als hij nu THW1 en 2 gebruikt en die zitten in de hydrobox, hoe weet hij dan of hij het het buffervat moet verwarmen?
P.S. Nadat ik hem opnieuw gestart heb maakt hij een enorm buizend geluid in de hydrobox (bij de schakelaar links boven vermoed ik) is dat normaal?
[ Voor 5% gewijzigd door ronaldmathies op 30-09-2018 20:59 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ik heb mijn binnenunit ingesteld als thermostaatreneeke1970 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:51:
[...]
Wat moet je daar aan wijzigen?
Pomp snelheid is om te zorgen dat je in ideale flow gebied zit. Ieder afgifte systeem heeft weer andere stroming weerstand.
De reden ik stook ook pellets
Dus als pellets, dan wp
Of als wp dan pellets minder.
Ik wil ze samen laten laten werken..
En juist om die setting van mijn flowgebied te vinden? [ tweaken ]
Lijkt me lastig...
Moet hij harder of juist zachter lopen
En die hex codes mm waarom net gewoon liter/x oid...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik denk dat jij nu eerst je thermostaat moet aansluiten, anders gaat hij niet meer aan denk ik.ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:57:
Oke, WP uit, SW2-6 naar OFF gezet, WP aan, in het service menu bij lezen thermistor zijn ze nu beide blanco.
Enige wat ik nu verwarrend vindt is, als hij nu THW1 en 2 gebruikt en die zitten in de hydrobox, hoe weet hij dan of hij het het buffervat moet verwarmen?
Zo werkt dat bij mij in elk geval.
[ Voor 59% gewijzigd door Naalroc op 30-09-2018 21:01 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Nog erger, hij gaat nu aan omdat ik denk dat hij het idee heeft dat de temperatuur te laag isNaalroc schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:00:
Ik denk dat jij nu eerst je thermostaat moet aansluiten, anders gaat hij niet meer aan denk ik.
Zo werkt dat bij mij in elk geval.
Edit:
Dan moet ik eerst die andere dip-switch omzetten die afhankelijk is van IN1, zolang mijn kabel dan niet is aangesloten gaat hij ook niet aan.
Ik laat hem nu even 10 minuten draaien en dan zet ik hem uit,
[ Voor 23% gewijzigd door ronaldmathies op 30-09-2018 21:02 ]
@koevlaas2 weet jij of de nieuwe controller op de H serie ruimte compensatie ondersteunt?Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:00:
[...]
Ik heb mijn binnenunit ingesteld als thermostaat
Dus als pellets, dan wp
Lijkt me lastig...
Ik weet niet meer exact hoe jouw situatie eruit ziet,, hoe groot is je buffervat, heb je alles nageregeld of staat er altijd iets openronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:57:
[...]
Oke, WP uit, SW2-6 naar OFF gezet, WP aan, in het service menu bij lezen thermistor zijn ze nu beide blanco.
P.S. Nadat ik hem opnieuw gestart heb maakt hij een enorm buizend geluid in de hydrobox (bij de schakelaar links boven vermoed ik) is dat normaal?
Heb je het aangesloten conform methode A? Daar ga ik ff van uit, anders gaat deze vlieger niet op.
Situatie 1, SW2-6 staat op ON, en je hebt de sensor aangesloten zoals je had.
De WP gaat net zo lang / zo hard verwarmen tot op die sensor 35 graden wordt gemeten.
Staat je pomp stil, dan werkt het dus al niet. Als je secundaire pomp stil staat, wil je helemaal niet dat de WP gaat verwarmen, daar heb je toch niets aan
Situatie 2: SW2-6 staat op OFF, en je gebruikt THW1+2, je WP stuurt 35 graden uit. Leiding komt als het goed is in je buffer, de leiding naar je afgifesysteem zit nog iets hoger en trekt warm water uit je buffer in je afgifte circuit. Vraag 1, hoe warm zal dat water zijn als het er met 35 graden wordt in geblazen
Het kwartje moet ff vallen, maar als je situatie inderdaad zo is als bij mij, zie ik compleet het nut niet van SW2-6 op ON met losse sensoren.
Als je nu een 3000 liter vat hebt met een palletkachel of andere warmtebron gaat wederom bovenstaand verhaal niet op.
En regelen moet je altijd (Met 1 of andere sturing), of SW2-6 nu op ON of op OFF staat.
Hydrobox wil Ta sensor op 35 graden hebben, en dat doettie, precies wat jij vandaag ervaren hebt.
Normaal gesproken laat je een thermostaat (of regeling) warmtevraag genereren. Wie of wat bepaald dat je secundaire pomp wel of niet loopt
Sorry, nee weet ik niet.Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:01:
[...]
@koevlaas2 weet jij of de nieuwe controller op de H serie ruimte compensatie ondersteunt?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij mij draaien de pompen ook bijna continu, draai ook op WAR. Hoe heb jij je controller ingesteld als thermostaat? Dat is mij tot nu toe nog niet helemaal duidelijk geworden.Exigence schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:25:
Vraag aan alle Hitachi bezitters en kundige (@thefox154 , @zw7 , @Verwijderd , @koevlaas2 ): gebruiken jullie de controller ook als ruimtehermostaat in de woonkamer?
Ik heb namelijk iets wat ik niet snap.
Heb namelijk net een aan/uit thermostaat toegevoegd (op klemmen 13 en 14). Wanneer er nu geen warmtevraag is blijven zowel de primaire als de secundaire pomp gewoon doordraaien (compressor etc gaan wel gewoon uit).
Als ik de controller instel als thermostaat dan gaan deze pompen wel gewoon keurig uit wanneer er geen warmtevraag is.
Regeling van circuit 1 is WAR.
Ik hoop dat iemand wat hints kan geven in de goede richting. Onnodig beide pompen aan 24/7 vreet stroom, toch iets van 50-70 watt continu. De Hitachi is sowieso al niet zo zuinig. Standby is maarliefst 75 watt....
Wat zou dat moeten zijn?Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:01:
[...]
@koevlaas2 weet jij of de nieuwe controller op de H serie ruimte compensatie ondersteunt?
Of waar kan ik zoiets vinden?
Hoe bedoel je/werkt deze compensatie eigenlijk hahah
Ik weet wat de naam zegt, maar iets meer info
Buffervat is 200 liter, alles is volgens mij aangesloten volgens het principe schema: hydrobox met buffer en boiler - 1zone.Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:08:
[...]
Ik weet niet meer exact hoe jouw situatie eruit ziet,, hoe groot is je buffervat, heb je alles nageregeld of staat er altijd iets openmaar het verschil tussen SW2-6 aan en off is het meten van de Ta temperatuur.
Heb je het aangesloten conform methode A? Daar ga ik ff van uit, anders gaat deze vlieger niet op.
Situatie 1, SW2-6 staat op ON, en je hebt de sensor aangesloten zoals je had.
De WP gaat net zo lang / zo hard verwarmen tot op die sensor 35 graden wordt gemeten.
Staat je pomp stil, dan werkt het dus al niet. Als je secundaire pomp stil staat, wil je helemaal niet dat de WP gaat verwarmen, daar heb je toch niets aan
Situatie 2: SW2-6 staat op OFF, en je gebruikt THW1+2, je WP stuurt 35 graden uit. Leiding komt als het goed is in je buffer, de leiding naar je afgifesysteem zit nog iets hoger en trekt warm water uit je buffer in je afgifte circuit. Vraag 1, hoe warm zal dat water zijn als het er met 35 graden wordt in geblazen
Het kwartje moet ff vallen, maar als je situatie inderdaad zo is als bij mij, zie ik compleet het nut niet van SW2-6 op ON met losse sensoren.
Als je nu een 3000 liter vat hebt met een palletkachel of andere warmtebron gaat wederom bovenstaand verhaal niet op.
En regelen moet je altijd (Met 1 of andere sturing), of SW2-6 nu op ON of op OFF staat.
Hydrobox wil Ta sensor op 35 graden hebben, en dat doettie, precies wat jij vandaag ervaren hebt.
Normaal gesproken laat je een thermostaat (of regeling) warmtevraag genereren. Wie of wat bepaald dat je secundaire pomp wel of niet looptDaar zit toch ook iets van een regeling voor
Enige verschil is dat vanaf de circulatiepomp (12 in dat betreffende schema) er bij mij nog twee pompen zijn per vloer verwarming verdeler en dat van 1 leiding (TA) van de beneden vloerverwarming er een aftakking is voor een verdeler naar radiatoren.
De Watts centrale (waar alle thermostaten op gekoppeld zitten) bestuurd de secundaire circulatiepomp (12 in het schema), als er warmtevraag is dan gaat die pomp aan.
Bij situatie 2 vindt het volgende verwarrend:
Het verwarmingssysteem ontdekt warmte uit de buffer (doordat de primaire circulatie pomp aangestuurd wordt door de thermostaat van het huis). Dus buffer wordt kouder, de WP heeft hier geen weet van dus gaat niet aan.
Als ik nu ook de thermostaat koppel aan de IN1 dan weet de WP het wel want hij krijgt een signaal dat hij moet gaan draaien. Maar hij weet nu nog niet de temperatuur, moet hij nu altijd het gehele systeem in gang zetten om te weten wat de temperatuur is?
Wat als ik THW6&7 aan laat, en ik koppel de thermostaat nogsteeds aan IN1, dan kan hij de temperatuur wel uitlezen want de pomp loopt gegarandeerd en hij gaat alleen draaien als er ook vraag is. Of klinkt dat niet logisch?
Ruimtecompensatie, stooklijn aanpassen aan de binnen temperatuur.Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:13:
[...]
Wat zou dat moeten zijn?
Of waar kan ik zoiets vinden?
Hoe bedoel je/werkt deze compensatie eigenlijk hahah
Ik weet wat de naam zegt, maar iets meer info
Als dan de woonkamer opwarmt door de pallet kachel wordt de stooklijn automatisch aangepast.
Trek eens een beetje aan de zwarte relais aan de linkerkant, daar komt het brommende geluid vandaan.ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:57:
[...]
Na een tiental Mitsubishi's in mijn handen gehad te hebben is mijn ervaring dat de een het brom geluid veel luider heeft dan de andere.
@AUijtdehaag
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Die secundaire pomp wordt door de hydrobox aangestuurd, zodra er warmtevraag is.Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:08:
[...]
Normaal gesproken laat je een thermostaat (of regeling) warmtevraag genereren. Wie of wat bepaald dat je secundaire pomp wel of niet looptDaar zit toch ook iets van een regeling voor
En die vraag komt uit je thermostaat...
[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 30-09-2018 21:19 ]
No pain no gain, maw inregelen kan leiden tot enige 'overlast'.Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:32:
[...]
Wat ik zei..
WAF wil het niet koud hebben, kosten wat het kost..
1 november pas ik eea aan
1 december
enz enz
Tijdens de installatie "Ja" antwoorden op vraag 3 (Unit wordt gebruikt als ruimtethermostaat voor een zone?).Timmetjuh schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:12:
[...]
Bij mij draaien de pompen ook bijna continu, draai ook op WAR. Hoe heb jij je controller ingesteld als thermostaat? Dat is mij tot nu toe nog niet helemaal duidelijk geworden.
Maar ik wil hem liever niet in de woonkamer hebben hangen. Vind hem lelijk en zit niet op een handige plek.
[ Voor 12% gewijzigd door Exigence op 30-09-2018 21:23 ]
Klopt, dat is o.a. de reden dat ik de Hitachi niet meer bij klanten aanbied.Exigence schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:25:
Vraag aan alle Hitachi bezitters en kundige (@thefox154 , @zw7 , @Verwijderd , @koevlaas2 ): gebruiken r?
De Hitachi is sowieso al niet zo zuinig. Standby is maarliefst 75 watt....
Verder weet @zw7 het antwoord wel, hij is de ervaringsdeskundige.
Bij mij zet de hydrobox de secundaire pomp aan, en de naregeling (Danfoss in mijn verhaal) geeft de warmtevraag door aan de WP, WP gaat aan, secundaire pomp gaat lopen, etc.ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:16:
[...]
Buffervat is 200 liter, alles is volgens mij aangesloten volgens het principe schema: hydrobox met buffer en boiler - 1zone.
Enige verschil is dat vanaf de circulatiepomp (12 in dat betreffende schema) er bij mij nog twee pompen zijn per vloer verwarming verdeler en dat van 1 leiding (TA) van de beneden vloerverwarming er een aftakking is voor een verdeler naar radiatoren.
De Watts centrale (waar alle thermostaten op gekoppeld zitten) bestuurd de primaire circulatiepomp (12 in het schema), als er warmtevraag is dan gaat die pomp aan.
De WP wil altijd 35 graden leveren, als er warmte onttrokken wordt uit de buffer zal de WP koud(er) water retour krijgen, dus harder aan het werk gaan.Bij situatie 2 vindt het volgende verwarrend:
Het verwarmingssysteem ontdekt warmte uit de buffer (doordat de primaire circulatie pomp aangestuurd wordt door de thermostaat van het huis). Dus buffer wordt kouder, de WP heeft hier geen weet van dus gaat niet aan.
Ik snap je vraag niet helemaal. als de WP het signaal verwarmen krijgt, doet hij dat, hij maakt 35 graden. De Tr bepaalt het vermogen, maar hij maakt 35 graden (mits voldoende vermogen natuurlijk).Als ik nu ook de thermostaat koppel aan de IN1 dan weet de WP het wel want hij krijgt een signaal dat hij moet gaan draaien. Maar hij weet nu nog niet de temperatuur, moet hij nu altijd het gehele systeem in gang zetten om te weten wat de temperatuur is?
Dat zou ook kunnen, komt in principe op hetzelfde neer, alleen de daadwerkelijke Ta (bij de WP) zal hoger liggen, maar ik zie er nog steeds het voordeel niet van. Ik had ook rare problemen dat de Ta niet op temperatuur kwam, omdat de gemeten Tr ook laag is als er naregeling van toepassing is. Nogmaals, waarom zou je het zo onnodig ingewikkeld willen maken ? Ik zie er (nog steeds) het nut niet van.Wat als ik THW6&7 aan laat, en ik koppel de thermostaat nogsteeds aan IN1, dan kan hij de temperatuur wel uitlezen want de pomp loopt gegarandeerd en hij gaat alleen draaien als er ook vraag is. Of klinkt dat niet logisch?
Het enige wat je op deze manier beter in de hand hebt is de Ta die de vloer ingaat, maar ik heb overal sensoren hangen en weet da de Ta na buffervat +- 1 graad lager is als uit de WP.
Bij ons wel, maar bij @ronaldmathies wordt de sec.pomp gestuurd door zijn thermostaat.Naalroc schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:19:
[...]
Die secundaire pomp wordt door de hydrobox aangestuurd, zodra er warmtevraag is.
En die vraag komt uit je thermostaat...
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 30-09-2018 21:28 ]
Niet tegen gekomen in de maual.Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:17:
[...]
Ruimtecompensatie, stooklijn aanpassen aan de binnen temperatuur.
Als dan de woonkamer opwarmt door de pallet kachel wordt de stooklijn automatisch aangepast.
En ook niet alle settings die ik wel heb doorgespit..
het Delta T heb ik wel gezien maar dat zal weer iets anders zijn staat op 7
Maar als ik hem tegen kom meld ik me weer..
Als je bij koelen een delta t van 7 ingesteld hebt staan gaat de unit ver onder de setting koelen om de delta t te realiseren. Zal voorlopig geen probleem bij je vormen, maar onthoud het voor volgend jaar.Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:29:
[...]
Niet tegen gekomen in de maual.
En ook niet alle settings die ik wel heb doorgespit..
het Delta T heb ik wel gezien maar dat zal weer iets anders zijn staat op 7
Maar als ik hem tegen kom meld ik me weer..
Eindresultaat is denk ik dan niet zo heel verschillend, bij mij zet de thermostaat het aan wanneer er warmtevraag is. Dus thermostaat geeft warmtevraag zet secundaire pomp aan en geeft (zometeen) signaal door aan WP op IN1.Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:26:
[...]
Bij mij zet de hydrobox de secundaire pomp aan, en de naregeling (Danfoss in mijn verhaal) geeft de warmtevraag door aan de WP, WP gaat aan, secundaire pomp gaat lopen, etc.
Maar bij mij gaat de retour van de verwarming terug de buffer in. Dus als de secundaire pomp loopt dan ziet de WP er helemaal niets van. Alleen als de WP zou lopen dan ziet die de temperatuur van de buffer.[...]
De WP wil altijd 35 graden leveren, als er warmte onttrokken wordt uit de buffer zal de WP koud(er) water retour krijgen, dus harder aan het werk gaan.
Wat feitelijk dus zo gaat gebeuren als ik hem op de IN1 heb gekoppeld. Maar krijg ik dan niet potentieel pendel gedrag gezien hij pas kan zien wat de temperatuur is van de buffer wanneer hij een run aan het doen is? Als hij een run doet doordat de thermostaat het doorgeeft en hij ziet dat de temperatuur maar 1 graad lager is gaat hij dan niet draaien? om het geheel 1 graad hoger te maken?
[...]
Ik snap je vraag niet helemaal. als de WP het signaal verwarmen krijgt, doet hij dat, hij maakt 35 graden. De Tr bepaalt het vermogen, maar hij maakt 35 graden (mits voldoende vermogen natuurlijk).
[...]
Dat zou ook kunnen, komt in principe op hetzelfde neer, alleen de daadwerkelijke Ta (bij de WP) zal hoger liggen, maar ik zie er nog steeds het voordeel niet van. Ik had ook rare problemen dat de Ta niet op temperatuur kwam, omdat de gemeten Tr ook laag is als er naregeling van toepassing is. Nogmaals, waarom zou je het zo onnodig ingewikkeld willen maken ? Ik zie er (nog steeds) het nut niet van.
Het enige wat je op deze manier beter in de hand hebt is de Ta die de vloer ingaat, maar ik heb overal sensoren hangen en weet da de Ta na buffervat +- 1 graad lager is als uit de WP.
[ Voor 98% gewijzigd door Naalroc op 30-09-2018 21:36 ]
Wat zijn daar de "normale" waardes van?koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:33:
[...]
Als je bij koelen een delta t van 7 ingesteld hebt staan gaat de unit ver onder de setting koelen om de delta t te realiseren. Zal voorlopig geen probleem bij je vormen, maar onthoud het voor volgend jaar.
Bij koelen een Delta T van?
En bij verwarmen?
Of is er geen normale waarde en moet je die tweaken afhankelijk van het systeem???
Doorgaans is de delta T 4c, maar eea is afhankelijk van je afgifte systeem. Daarom sporen we je aan de eerste dagen van je stookseizoen te gaan experimenteren, 1x per maand is misschien wat weinig.Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:36:
[...]
Wat zijn daar de "normale" waardes van?
Bij koelen een Delta T van?
En bij verwarmen?
Of is er geen normale waarde en moet je die tweaken afhankelijk van het systeem???
In het begin zat ik per avond 1.5 uur te spelen met van alles.
Is je bediening display ook thermostaat dan bij h versie? Wat is hysterese,0.5 graad?Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:00:
[...]
Ik heb mijn binnenunit ingesteld als thermostaat
Dus als pellets, dan wp
Lijkt me lastig...
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, als je maar in de gaten houdt dat als de WP aan gaat, de secundaire pomp draait, anders krijg je wat je nu hebt.ronaldmathies schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:35:
[...]
Eindresultaat is denk ik dan niet zo heel verschillend, bij mij zet de thermostaat het aan wanneer er warmtevraag is. Dus thermostaat geeft warmtevraag zet secundaire pomp aan en geeft (zometeen) signaal door aan WP op IN1.
Je buffervat van 200 ltr is geen vat wat je huis 10 minuten van warm water kan voorzien als je dat dacht. Het is geen thermische buffer, 200 ltr is veel te weinig. Als er warmtevraag is loopt je WP, niet meer en niet minder.[...]
Maar bij mij gaat de retour van de verwarming terug de buffer in. Dus als de secundaire pomp loopt dan ziet de WP er helemaal niets van. Alleen als de WP zou lopen dan ziet die de temperatuur van de buffer.
Dus als de WP loopt krijgt hij water in z'n retour.
Dus zowel WP als secundaire pomp lopen altijd tegelijkertijd, of staan samen stil. Daarom laat ik hem ook schakelen door de hydrobox.
Volgens mij kijk je er wat te moeilijk tegen aanWat feitelijk dus zo gaat gebeuren als ik hem op de IN1 heb gekoppeld. Maar krijg ik dan niet potentieel pendel gedrag gezien hij pas kan zien wat de temperatuur is van de buffer wanneer hij een run aan het doen is? Als hij een run doet doordat de thermostaat het doorgeeft en hij ziet dat de temperatuur maar 1 graad lager is gaat hij dan niet draaien? om het geheel 1 graad hoger te maken?
[...]
1 = WP gaat aan, hoe die aan gaat bepaald de regeling
2 = WP gaat Ta maken die is ingesteld
3 = Hoe hard de WP gaat werken wordt bepaald door de Tr
Een buffervat verandert hier weinig aan.
Zo moeilijk is het niet
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 30-09-2018 21:51 ]
Nee, nog steeds volledig buiten werking. Ik wacht nog steeds op de dakdekkers.Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:23:
@mkleinman , draait de elga ondertussen alweer?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De 2e pomp schakelen via Out2, dan gaat ie aan wanneer de WP ook start.Grolsch schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:49:
[...]
Klopt, als je maar in de gaten houdt dat als de WP aan gaat, de secundaire pomp draait, anders krijg je wat je nu hebt.
Is dat gewoon een 230V uitgang?koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:52:
[...]
De 2e pomp schakelen via Out2, dan gaat ie aan wanneer de WP ook start.
Ja, maar max 0.5 A
Er gaat nu helaas gas de woning inmkleinman schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:50:
[...]
Nee, nog steeds volledig buiten werking. Ik wacht nog steeds op de dakdekkers.
Nog niet, de CV ketel staat ook nog op standby. Het is niet heel warm hier maar nog steeds goed te doen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Yup
Volgens mijn boekje 1A

En als je secundaire pomp 1A trekt (230Watt) zou ik eens overwegen een andere pomp te kopen
Wij zitten hier nu in de jaarlijkse situatie dat de temperatuur in de ochtend ongeveer 20.5c is en gedurende de dag dmv de zon naar 21.5c oploopt. Nog een paar mooie dagen erbij dan hoeven we nog niet te draaien.mkleinman schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:00:
[...]
Nog niet, de CV ketel staat ook nog op standby. Het is niet heel warm hier maar nog steeds goed te doen.
Beetje late reactie. Maar in dit nibe plaatje zit er een elektrisch element in dat ukv buffervat. Dus daarom plaatst nibe hem in de aanvoer... als je een plaatje van nibe pakt zonder elektrisch element of een elektrische verwarmer voor de 3wegklep(voordeel dan kun je met de e verwarmer ook de boiler opwarmen en heb je daarin geen e element nodig) dan zit het buffervat in de retour. :-).Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:18:
[...]
Het is idd geen hygienespiraal, maar een gewone SWW boiler.
Deze opstelling passen wij ook wel eens toe. Ik ben er geen fan van, maar het vat is puur om een grotere inhoud te creëren.
De referentieruimte is dan niet nageregeld, de andere groepen wel. de niet nageregelde ruimte heeft een ruimtethermostaat die de stooklijn compenseert bij afwijkende ruimteT
Het minimale debiet word door de AVDO gegarandeerd, het is wat lastig in te regelen, want je wilt niet onnodig over de bypass draaien.
Bij een defrost gaat de pomp naar hoog debiet en drukt de bypass open, zo is er altijd genoeg inhoud om een defrost goed uit te voeren.
Wij plaatsen wel meestal het buffer in de retour en niet in de aanvoer.
En betreffende dat advies aansluitschema van die Panasonic met buffervat in de aanvoer, in serie, en een avdo ertussen... dat vaatje is natuurlijk alleen bedoeld om genoeg water inhoud te hebben als alles dichtslaat. Zodat de wp niet in error gaat.
Maargoed gelukkig zijn we het hier met zijn allen wel eens dat een buffervat wel handig is... alleen de naam buffervat is een beetje kansloos.... heeft meerdere functies... een 1000liter plus kun je buffervat noemen... een 100liter vaatje in serie een systemsizer? En een hydraulisch ontkoppeld vaatje... een ontkoppelvat?
Kijk nu heb ik ook iets!
Koevlaas heeft de koevlaasformule.
Grolsch heeft .... ( jullie snappen het wel)
Ik ben vandaag bedenker van "ontkoppelvat
Thermostaat in de woonkamer staat hier op 22,8 en de WP staat uitNaalroc schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:23:
Houtkacheltje heeft voor het eerst weer zijn best gedaan, nu 22,5* echt te warm voor mij....
Ruimte compensatie is helaas niet aanwezig in de H serie controller.Ramon_1984 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:01:
[...]
Of vaste temp of WAR..
/edit bedenk me net dat het wel te realiseren is als je de buitentemperatuursensor binnen hangt
Moet je er alleen bij vorst om denken ivm aansturing pomp.
[ Voor 21% gewijzigd door JvdW op 30-09-2018 23:16 ]
Dat is hier ook maar toch laat ik hem alvast een beetje pruttelen, anders is die vloer straks steenkoud en moet je helemaal opwarmen, nu houd ik hem vast een beetje op temperatuur, de kans dat het kouder word buiten is groter dan warmer worden.koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:18:
[...]
Wij zitten hier nu in de jaarlijkse situatie dat de temperatuur in de ochtend ongeveer 20.5c is en gedurende de dag dmv de zon naar 21.5c oploopt. Nog een paar mooie dagen erbij dan hoeven we nog niet te draaien.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar een vat van 1000L heeft totaal geen zin bij een kleine installatie. Alles in formaat, dus 100l is een prima maat voor een kleine warmtepomp. En 12 of 14 kW zie ik als klein.
Op installaties van 200 of 300kW (cascade) zit 1000 of soms 2000L
Dan heeft het zin, maar voor een kleine installatie geeft het enorme stilstand verliezen en traagheid.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Bij jouw investering van c.a. 15k moet er toch wel een warmtemetertje van 180 eur bij kunnen? Anders blijft het gissen.Jan Treur schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:53:
Ik heb helaas geen warmtemeter, en heb nog niet kunnen uitvinden hoe ik op een indirectere manier aan COP waarden kan komen.
Bij de overgang voldeed het ruim aan de koevlaas verdubbelformule, dus wel redelijk zuinig verbruik: van jaarlijks 1000-1200 m3 gas naar 1800 kWh aan stroom.
En hoe kan dat werken dan??JvdW schreef op zondag 30 september 2018 @ 23:14:
[...]
Ruimte compensatie is helaas niet aanwezig in de H serie controller.
Of vaste temp of WAR..
/edit bedenk me net dat het wel te realiseren is als je de buitentemperatuursensor binnen hangt![]()
Dus uiteindelijk een WP-loze september
Is die van jou hand bedient dan?Vincm schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:34:
De afgelopen dagen koelde het zo erg af dat ik bijna de WP aan wilde zetten, maar uiteindelijk werd het nog een schappelijke 21 graden in de woonkamer (het begon 's-ochtends met 20 graden), mede dankzij de zon en wat visite over de vloer.
Dus uiteindelijk een WP-loze september(behalve SWW dan) en sowieso erg zuinig met +- 40 kWh totaal verbruik (verbruik minus opwekking). Ik zal niet de enige zijn maar met onze woning (hoekwoning, 50% van onze buitengevel op het Noorden) en het beperkte aantal zonnepanelen had ik dat niet verwacht.
Ik heb elektronische regeling dat ie onder 21 gewoon aan gaat. Heeft ie vannacht vanaf één uur netjes gedaan.
30 graden over radiators was voldoende. Nu is hij uit door de zon, 21.5 is weer voldoende. Heeft deze maand incl. Sww een 90 kWh gekost. Eind totaal deze maand -1400 kWh voor mijn nagenoeg vrij staande huis.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb CV-modus simpelweg uitstaan. Met weer zoals afgelopen week (wisselend, of koel maar wel zonnig) kan het zijn dat hij 's ochtends aan gaat maar het al vrij snel niet meer nodig is. Om dan te voorkomen dat het te warm wordt in huis (en onnodig pendelen) wacht ik even tot het vrij constant "te koel" is in huis om geen verwarming aan te hebben.
Mijn ervaring is dat het enige merkbare geluid van de binnenunit die brom van dat relais is (los van een fluitend geluid in de koelleidingen wat je kunt horen bij een defrost). Hij staat bij mij in een ruimte waar ik er geen last van heb maar ik moet wel zeggen dat ik het vreemd vind dat zo daar niet een fatsoenlijk relais in zetten terwijl dat een hele makkelijke manier is om hem een stuk stiller te krijgen. Iemand hier had ze volgens mij zelfs vervangen voor solid states toch?koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:17:
[...]
Trek eens een beetje aan de zwarte relais aan de linkerkant, daar komt het brommende geluid vandaan.
Na een tiental Mitsubishi's in mijn handen gehad te hebben is mijn ervaring dat de een het brom geluid veel luider heeft dan de andere.
@AUijtdehaag
Als je je war waarden beide op dezelfde temperatuur zet heb je een vaste aanvoer temp.JvdW schreef op zondag 30 september 2018 @ 23:14:
[...]
Ruimte compensatie is helaas niet aanwezig in de H serie controller.
Of vaste temp of WAR..
/edit bedenk me net dat het wel te realiseren is als je de buitentemperatuursensor binnen hangt![]()
Nice!, zal eens kijken of dat het voor nu verhelpt.Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:30:
Dat zwarte relais maakt bij mij af en toe ook een bromgeluid. Een klein corrigerend tikje verhelpt het vaak.
Ik had die THW6 en 7 sensor uitgeschakeld maar de WP aangelaten voor de verwarming (na de herstart), dat heb ik geweten, vanacht heeft hij lekker staan pendelen...
Vanochtend dus maar even uitgezet totdat ik het kabeltje gelegt heb naar IN1, die zou dat probleem moeten oplossen verwacht ik.
Loop nu alleen nog tegen een probleem aan dat de Watts centrale bij de thermostaatknoppen geen warmtevraag creeerd, alleen bij de vaste thermostaten doet hij dat, dus dat kan nog vervelend worden als de woonkamer op temperatuur is maar de kinderkamer nog niet... (want dan gaat de secundaire pomp dus ook niet aan)
Rubbertje tussen relais en behuizing klemmen, wellicht helpt dat.Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:30:
Dat zwarte relais maakt bij mij af en toe ook een bromgeluid. Een klein corrigerend tikje verhelpt het vaak.
Dat is inderdaad een lastige, je pomp/WP zal toch moeten weten dat er warmtevraag is, anders komt het niet vanzelf goed.ronaldmathies schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:47:
[...]
Nice!, zal eens kijken of dat het voor nu verhelpt.
Ik had die THW6 en 7 sensor uitgeschakeld maar de WP aangelaten voor de verwarming (na de herstart), dat heb ik geweten, vanacht heeft hij lekker staan pendelen...
Vanochtend dus maar even uitgezet totdat ik het kabeltje gelegt heb naar IN1, die zou dat probleem moeten oplossen verwacht ik.
Loop nu alleen nog tegen een probleem aan dat de Watts centrale bij de thermostaatknoppen geen warmtevraag creeerd, alleen bij de vaste thermostaten doet hij dat, dus dat kan nog vervelend worden als de woonkamer op temperatuur is maar de kinderkamer nog niet... (want dan gaat de secundaire pomp dus ook niet aan)
Is het proberen waard, al heb ik het idee dat het geluid uit het relais zelf komt, en niet zozeer resonantie tegen het plaatmateriaal aan.koevlaas2 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:50:
[...]
Rubbertje tussen relais en behuizing klemmen, wellicht helpt dat.
Heb hier ook net een splinternieuwe PUHZ-SW75YAA (geinstalleerd door @koevlaas2 ) en die relais maken bij mij wel een redelijk bromgeluid. Ik ga even kijken of ik het geluid kan verminderen met een rubbertje ofzo, en anders misschien toch een solid state relais plaatsen.Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:30:
Ik maak binnenkort wel even wat foto's van de setup. Kort gezegd, gasloos met warmtepomp, 30 heatpipes en een zonneboiler (hygiene) waar de warmtepomp ook op kan verwarmen van 250 liter, douchewtw en een 3fase doorstroomverwarmer.
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Techneco Loria 6008 (8KW) Solo.
Hiernaast heb ik een 200L warmtepompboiler van DeJong voor onze warmwatervoorziening.
Het geen wat ik nog wil bereiken is het monitoren en meten van alle gegevens, echter ben ik hier totaal niet in thuis (net als in installatiewerk overigens). Wat voor systeem zouden jullie mij aanraden, en kan ik dit zelf monteren of is dit moeilijk.
Ik wil weten wat mijn opbrengst aan warmte is en hoeveel energie ik er zelf in steek. Dit wil ik zien van de warmtepomp, het verwarmingselement van de CV ketel. (losse groep in meterkast) en van het elektrische element in de warmtepompboiler (doorgelust vanuit de binnenunit van de warmtepomp).
Ik wil bijhouden wat mijn verbruik en opbrengst zijn om zo te zien wat mijn COP is, in plaats van afgaan op de fabrieksopgave.
Daarnaast nog de vraag of iemand ervaring heeft met het gebruiken van 2 warmtepompboilers. We hebben nu een huishouden van 4 personen maar hopen ooit in de toekomst nog wat meer thuis te laten rondhuppelen. Helaas kan ik qua hoogte niet meer kwijt dan een 200L boiler, wanneer ik dit in serie of parallel kan zetten kunnen dit er wel 2 worden. Anders moet ik kijken naar een grote liggende warmtepompboiler.
Extra info:
3 Fase aansluiting (3x25A)
Loria pomp achter een 20A C Karakteristiek aangesloten
Bijverwarmen (3KW element) achter een 16A, B Karakteristiek aangesloten (eigen groep).
Boiler is doorgelust uit Loria (volgens handleiding) en trekt maximaal 2000Watt.
Dit is inderdaad nogal even puzzelen. Ben ik zelf ook flink mee bezig geweest. Bij de ruimtethermostaat functie draait de waterpomp continu, tenzij je deze op de eco-stand zet. Dat doe je met een dipswitch in het monoblock. Staat ergens in de handleiding welke dat is. Let op dat je dan ook wel de vorstbeveiliging aanzet zodat de waterpomp wel even aangaat als de Ta<7 graden.Exigence schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:25:
Vraag aan alle Hitachi bezitters en kundige (@thefox154 , @zw7 , @Verwijderd , @koevlaas2 ): gebruiken jullie de controller ook als ruimtehermostaat in de woonkamer?
Ik heb namelijk iets wat ik niet snap.
Heb namelijk net een aan/uit thermostaat toegevoegd (op klemmen 13 en 14). Wanneer er nu geen warmtevraag is blijven zowel de primaire als de secundaire pomp gewoon doordraaien (compressor etc gaan wel gewoon uit).
Als ik de controller instel als thermostaat dan gaan deze pompen wel gewoon keurig uit wanneer er geen warmtevraag is.
Regeling van circuit 1 is WAR.
Ik hoop dat iemand wat hints kan geven in de goede richting. Onnodig beide pompen aan 24/7 vreet stroom, toch iets van 50-70 watt continu. De Hitachi is sowieso al niet zo zuinig. Standby is maarliefst 75 watt....
Daarnaast moet je dan ook de tijden van de waterpomp in het heatpump menu allebei op 0 minuten zetten. Dus minimum on time en minimum off time allebei op 0 minuten.
Ik moet nog steeds de kWh meter er tussen zetten bij de Hitachi dus wist niet dat het standby verbruik zo hoog was....Ik heb ergens lang geleden 18w gelezen, maar dat is het dus niet...
Destijds niet aan gedacht, en ook de installateur niet. Om hem nu weer te laten komen sleutelen om alleen maar een warmtemeter toe te voegen, dan wacht ik liever tot er een keer meer te doen is.Tomexergie schreef op zondag 30 september 2018 @ 23:59:
Bij jouw investering van c.a. 15k moet er toch wel een warmtemetertje van 180 eur bij kunnen? Anders blijft het gissen.
[ Voor 39% gewijzigd door Jan Treur op 01-10-2018 14:52 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Thanks voor je antwoord, top! Dan zal ik daar even mee puzzelen. Heb nog niet naar de dipswitches gekeken inderdaad! En thanks voor de reminder van de vorstbeveiliging! Dat kon ik op de controller ook niet vinden.zw7 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:37:
[...]
Dit is inderdaad nogal even puzzelen. Ben ik zelf ook flink mee bezig geweest. Bij de ruimtethermostaat functie draait de waterpomp continu, tenzij je deze op de eco-stand zet. Dat doe je met een dipswitch in het monoblock. Staat ergens in de handleiding welke dat is. Let op dat je dan ook wel de vorstbeveiliging aanzet zodat de waterpomp wel even aangaat als de Ta<7 graden.
Daarnaast moet je dan ook de tijden van de waterpomp in het heatpump menu allebei op 0 minuten zetten. Dus minimum on time en minimum off time allebei op 0 minuten.
Ik moet nog steeds de kWh meter er tussen zetten bij de Hitachi dus wist niet dat het standby verbruik zo hoog was....Ik heb ergens lang geleden 18w gelezen, maar dat is het dus niet...
Wat ik raar vind is dat ook de secundaire pomp niet uit geschakeld wordt. Op moment dat de aan/uit thermostaat op klemmen 13 en 14 zegt dat het warm genoeg is blijft de secundaire pomp draaien, waardoor je dus een beste overshoot kunt krijgen wanneer je buffervat nog warm genoeg is.... Schakelt die dan ook uit wanneer je de "eco"stand met de dipswitches instelt?
Hoe is jouw configuratie verder? Zou je daar wat over kunnen vertellen? Hoe heb je bijvoorbeeld de controller ingesteld? (Als thermostaat, of gebruik je ook een aparte thermostaat op klemmen 13 en 14?). Heb je een buffervat met secundaire pomp? En hoe is die geschakeld?
Ja, stand-by verbruik viel mij ook tegen. Wanneer de primaire én secundaire pomp beide uit zijn dan blijft er nog zo'n 70-75 watt aan verbruik over. Met de primaire pomp aan (op 50%), is het zo'n 100 watt. Binnenkort maar eens gaan kijken waar dat in zit.... Wellicht kan er wat gemod worden aan de warmtepomp
Hoe zet je de vorstbeveiling aan?zw7 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:37:
[...]
Dit is inderdaad nogal even puzzelen. Ben ik zelf ook flink mee bezig geweest. Bij de ruimtethermostaat functie draait de waterpomp continu, tenzij je deze op de eco-stand zet. Dat doe je met een dipswitch in het monoblock. Staat ergens in de handleiding welke dat is. Let op dat je dan ook wel de vorstbeveiliging aanzet zodat de waterpomp wel even aangaat als de Ta<7 graden.
Stroomverbruik in idle stand is 44 Watt
Als het warm genoeg is gaat de verwarming v/d pomp uit (althans ik neem aan dat het is) hetgeen
resulteerde in een Idle verbruik van 18 Watt.
Itho WPU_5G. 3.5
https://library.mitsubish..._Service_Manual__OCH571C_
Hier kun je ook een overzicht vinden van alle request codes (Informatie werking), zie pagina 46.
Ik kende alleen 540 (flow rate), maar er zijn er nog een flink aantal meer.
Misschien dat deze al bekend was bij jullie, maar niet bij mij, en lijkt mij nuttige info voor de Mitsubishi gebruikers in dit topic.
Nogmaals, Credits naar @Naalroc
Post svp even de ene pagina met codes, anders moeten we allemaal individueel door 96 pagina's bijbel heen.Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:34:
Voor de andere Mitsubishi gebruikers in dit topic, @Naalroc heeft op het grote boze internet een service manual gevonden (No. OCH571 REVISED EDITION-C d.d. september 2016) die ik nog niet had!
Hier kun je ook een overzicht vinden van alle request codes (Informatie werking), zie pagina 46.
Misschien dat deze al bekend was bij jullie, maar niet bij mij, en lijkt mij nuttige info voor de Mitsubishi gebruikers in dit topic.
Nogmaals, Credits naar @Naalroc![]()
Die bijbel zou iedere Mitsubishi-bezitter toch gewoon zelf willen hebben? Ik had deze nog niet. Wel een andere service manual maar daar stond bijvoorbeeld deze bewuste tabel niet in terwijl die hardstikke handig is. Ik heb overigens de cilinder-binnenunit dus heb even de andere variant van de servicemanual gedownload...koevlaas2 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:54:
[...]
Post svp even de ene pagina met codes, anders moeten we allemaal individueel door 96 pagina's bijbel heen.
Ik zie trouwens via diezelfde portal ook ineens een uitgebreidere handleiding van mijn buitenunit waarin de service codes staan om de compressor bedrijfsuren en aantal start/stops op te vragen (respectievelijk code 2 en 3). Ga ik toch eens bekijken vanavond aangezien hij bijna een jaar staat inmiddels. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat voor waardes ik kan verwachten maar heb dagen gehad waarbij hij 20-30x 'pendelde/defroste' dus het zou best aardig kunnen oplopen....
[ Voor 25% gewijzigd door godfriedd op 01-10-2018 16:31 ]
Jammer dat de compressor Hz niet uit te lezen is, misschien code 4godfriedd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:07:
[...]
Die bijbel zou iedere Mitsubishi-bezitter toch gewoon zelf willen hebben? Ik had deze nog niet. Wel een andere service manual maar daar stond bijvoorbeeld deze bewuste tabel niet in terwijl die hardstikke handig is. Ik heb overigens de cilinder-binnenunit dus heb even de andere variant van de servicemanual gedownload...
[Afbeelding]
Ik zie trouwens via diezelfde portal ook ineens een uitgebreidere handleiding van mijn buitenunit waarin de service codes staan om de compressor bedrijfsuren en aantal start/stops op te vragen (respectievelijk code 2 en 3). Ga ik toch eens bekijken vanavond aangezien hij bijna een jaar staat inmiddels. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat voor waardes ik kan verwachten maar heb dagen gehad waarbij hij 20-30x 'pendelde/defroste' dus het zou best aardig kunnen oplopen....
Ik zou gaan voor code 16/17:koevlaas2 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:48:
[...]
Jammer dat de compressor Hz niet uit te lezen is, misschien code 4
Ga ik die nog even bekijken tijdens draaiuren, code 2 en 3 geven bij mij 228 en 16 aan.godfriedd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:52:
[...]
Ik zou gaan voor code 16/17:
[Afbeelding]
Verder heb ik t/m 12 uitgelezen:
2: 228
3: 16
4: 54
5: 18
6: ****
7: 13
8: -42 (geen sensor zeker)
9: 12
10: 24
11: ****
12: weet ik niet meer
De waterpomp kan je verder configureren met DSW4 dipswitchesChip2710 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:08:
[...]
Hoe zet je de vorstbeveiling aan?
Stroomverbruik in idle stand is 44 Watt
Als het warm genoeg is gaat de verwarming v/d pomp uit (althans ik neem aan dat het is) hetgeen
resulteerde in een Idle verbruik van 18 Watt.
Dipswitch 6 op ON voor vorstbeveiliging
Dipswitch 5 op ON voor ECO
In welk document vind je die codes dan van je buitenunitgodfriedd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:07:
[...]
Die bijbel zou iedere Mitsubishi-bezitter toch gewoon zelf willen hebben? Ik had deze nog niet. Wel een andere service manual maar daar stond bijvoorbeeld deze bewuste tabel niet in terwijl die hardstikke handig is. Ik heb overigens de cilinder-binnenunit dus heb even de andere variant van de servicemanual gedownload...
[Afbeelding]
Ik denk dat jij dezelfde codes kan gebruiken, de units zijn ongeveer 1 pot nat.Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:04:
[...]
In welk document vind je die codes dan van je buitenunitWil je eens een linkje posten voor die van mij (PUHZ-SHW112YHA)
En vul je die codes in op de binnenunit neem ik aan
Maar dan nog wil ik het document hebben waar @godfriedd naar verwijstkoevlaas2 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:05:
[...]
Ik denk dat jij dezelfde codes kan gebruiken, de units zijn ongeveer 1 pot nat.
Ik ga mijn unit laten draaien en code 16 uitlezen, ben nu wel benieuwd.Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:06:
[...]
Maar dan nog wil ik het document hebben waar @godfriedd naar verwijstIk ben wat documentatie betreft echt een verzamelaar
![]()
nog een link naar de service tool om de micro Sd uit te lezen in het binnendeel van de mitsubishieGrolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:34:
Voor de andere Mitsubishi gebruikers in dit topic, @Naalroc heeft op het grote boze internet een service manual gevonden (No. OCH571 REVISED EDITION-C d.d. september 2016) die ik nog niet had!
Nogmaals, Credits naar @Naalroc![]()
https://les.mitsubishiele...ls-and-software-downloads
Kan je trouwens ook parts mee opzoeken en als je het onderdeelnummer dan googled zit dan op een stevige stoel want dan vindt je de prijzenkanaaldijk schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:09:
[...]
nog een link naar de service tool om de micro Sd uit te lezen in het binnendeel van de mitsubishie
https://les.mitsubishiele...ls-and-software-downloads
Zoek op alleen je buitenunit typenummer of binnenunit anders lukt het niet.
Check!zw7 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:57:
[...]
De waterpomp kan je verder configureren met DSW4 dipswitches
Stond bij mij nog op off
[ Voor 5% gewijzigd door Chip2710 op 01-10-2018 18:30 ]
Itho WPU_5G. 3.5
Ze zijn dus wel zuinig in de standby.koevlaas2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:24:
[...]
Klopt, dat is o.a. de reden dat ik de Hitachi niet meer bij klanten aanbied.
Verder weet @zw7 het antwoord wel, hij is de ervaringsdeskundige.
[ Voor 17% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-10-2018 17:55 ]
Kan ie weer terug in het assortiment.Ramon_1984 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:54:
[...]
Ze zijn dus wel zuinig in de standby.
voor mij:koevlaas2 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:57:
[...]
Ga ik die nog even bekijken tijdens draaiuren, code 2 en 3 geven bij mij 228 en 16 aan.
Verder heb ik t/m 12 uitgelezen:
2: 228
3: 16
4: 54
5: 18
6: ****
7: 13
8: -42 (geen sensor zeker)
9: 12
10: 24
11: ****
12: weet ik niet meer
2: 225 (2250 uur actief)
3: 35 (3500 x start)
De rest interesseert me niet zo veel eigenlijk. Maar ze hebben dus ongeveer evenveel draaiuren gehad alleen die van mij heeft veel vaker gestart en gestopt. Toch iets om nog te optimaliseren denk ik. Hoe oud is die van jou inmiddels? Heeft wel een flinke tijd stilgestaan toch?
Ik zie niet letterlijk dat volledige type maar ik denk dat dit 'm toch is:Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:04:
[...]
In welk document vind je die codes dan van je buitenunitWil je eens een linkje posten voor die van mij (PUHZ-SHW112YHA)
En vul je die codes in op de binnenunit neem ik aan
https://library.mitsubish...e_Manual__OCH562B_#page-1
Je voert de code inderdaad gewoon in op de controller van je binnenunit en dan geeft hij de informatie weer van de buitenunit. code 1 t/m 100 gaan over de buitenunit en de rest over binnen stond in de service manual van de binnenunit.
Wat zijn de waardes bij jou als je code 2 en 3 opvraagt?
De mijne is 25 maanden oud en heeft afgelopen jaar 4 maanden van het stookseizoen gemist.godfriedd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:39:
[...]
voor mij:
2: 225 (2250 uur actief)
3: 35 (3500 x start)
De rest interesseert me niet zo veel eigenlijk. Maar ze hebben dus ongeveer evenveel draaiuren gehad alleen die van mij heeft veel vaker gestart en gestopt. Toch iets om nog te optimaliseren denk ik. Hoe oud is die van jou inmiddels? Heeft wel een flinke tijd stilgestaan toch?
1600x uit aan vind ik nog meevallen, gerekend over een levensduur van 50000x dan zit ik op ruim 31 jaar.
https://library.mitsubish...ce-manual--och526-#page-1
[ Voor 30% gewijzigd door Naalroc op 01-10-2018 19:09 ]
De dipswitch SW2-1 heb ik op ON gezet.
Even wat vragen nog over het gedrag wat hieruit voorkomt (en om een beetje beeld te krijgen met wat ik mag verwachten en als normaal mag beschouwen):
Als de thermostaat warmtevraag creëert dan gaat de warmtepomp lopen, om het buffervat op temperatuur te krijgen. Als de warmtevraag stopt maar de buffer is nog niet op temperatuur gaat hij dan gewoon door of stopt hij ook?
Als de warmtevraag om wat voor reden dan ook heel kort was, gaat de WP dan nog wel even door? Ik heb namelijk begrepen dat kortstondig draaien niet heel gezond is, of is juist het kortstondig stoppen en weer beginnen ongezond (of de combi
Zijn er andere gedrags "regels" waar ik rekening mee moet houden / kan verwachten?
[ Voor 39% gewijzigd door ronaldmathies op 01-10-2018 19:12 ]
Hoe kan de warmtevraag stoppen, als de buffer nog niet op temperatuur is?Als de thermostaat warmtevraag creëert dan gaat de warmtepomp lopen, om het buffervat op temperatuur te krijgen. Als de warmtevraag stopt maar de buffer is nog niet op temperatuur gaat hij dan gewoon door of stopt hij ook?
Alleen als er een 2e warmte bron is, bv zon of een houtkachel.
Maar in elk geval, als er geen warmtevraag meer is, dan stopt de wp en pomp 2.
Hij slaat niet onmiddellijk af, maar wel snel; en wat jij het snel weer aanslaan noemt is het zg pendelen, en dat schijnt onvoordelig te zijn.Als de warmtevraag om wat voor reden dan ook heel kort was, gaat de WP dan nog wel even door? Ik heb namelijk begrepen dat kortstondig draaien niet heel gezond is, of is juist het kortstondig stoppen en weer beginnen ongezond (of de combi)
Bij mij doet hij dat nu ook, omdat ik maar 1 groep open heb (badkamer) maar weet ook niet hoe dit te voorkomen. Ik sta ook open voor advies hieromtrent.
[ Voor 79% gewijzigd door Naalroc op 01-10-2018 19:22 ]
Interessante vraag die je stelt, maar dat zijn niet de zones van de Mitsubishi maar de zones van de Watts thermostaat.Naalroc schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:13:
Zo staat het bij mij wel, maar ik heb maar 1 zone, en ik dacht dacht jij nu een probleem had met het niet aangaan van de pomp in zone 2?
De Watts heeft zelf twee zones, maar communiceren naar buiten (secundaire pomp en het potentiaalvrij contact als zijnde een enkele zone).
Ik heb het ook precies hetzelfde staan. Maar ook ik heb maar één zone. Het gaat direct vanuit de warmtepomp de vloer- en wandverwarmingsverdelers in. Als je echt de Mitsubishi gebruikt om te schakelen tussen 2 zones zou je in theorie ook nog issues kunnen hebben met de 2e thermostaat en de functie daarvan (SW3-1) maar dat lijkt dus niet het probleem te zijn....Naalroc schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:13:
Zo staat het bij mij wel, maar ik heb maar 1 zone, en ik dacht dacht jij nu een probleem had met het niet aangaan van de pomp in zone 2?
[...]
Hoe kan de warmtevraag stoppen, als de buffer nog niet op temperatuur is?
[...]
Hij slaat niet onmiddellijk af, maar wel snel; en wat jij het snel weer aanslaan noemt is het zg pendelen, en dat schijnt onvoordelig te zijn.
Bij mij doet hij dat nu ook, omdat ik maar 1 groep open heb (badkamer) maar weet ook niet hoe dit te voorkomen. Ik sta ook open voor advies hieromtrent.
Wat @ronaldmathies bedoelt met 2 zones is zijn naregeling, niet de WP.
Gewoon testen, ik moest de dipswich ook nog een keer omzetten omdat deze juist ging verwarmen als de thermostaat stop zei.ronaldmathies schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:05:
Kan iemand @Grolsch ? bevestigen of ik de IN1 zo correct heb aangesloten? de kabel loopt naar mijn Watts centrale naar een potentiaalvrij contact wat aan gaat wanneer er warmtevraag is.
De dipswitch SW2-1 heb ik op ON gezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[/quote]Even wat vragen nog over het gedrag wat hieruit voorkomt (en om een beetje beeld te krijgen met wat ik mag verwachten en als normaal mag beschouwen):
Als de thermostaat warmtevraag creëert dan gaat de warmtepomp lopen, om het buffervat op temperatuur te krijgen. Als de warmtevraag stopt maar de buffer is nog niet op temperatuur gaat hij dan gewoon door of stopt hij ook?
Als de warmtevraag om wat voor reden dan ook heel kort was, gaat de WP dan nog wel even door? Ik heb namelijk begrepen dat kortstondig draaien niet heel gezond is, of is juist het kortstondig stoppen en weer beginnen ongezond (of de combi)
Zijn er andere gedrags "regels" waar ik rekening mee moet houden / kan verwachten?
Je moet dat "buffervat op temperatuur" vergeten. Het is geen warmtebuffer, het is een "ontkoppelvat", er wordt geen warmte opgeslagen in die 200 litertjes. Na 10 minuten is dat vat warm.
Hij gaat niet afslaan, want als er warmtevraag is, is deze warmtevraag niet weg na 10 minuten
In mijn Danfoss regeling kan ik instellen dat ik een draaitijd van minimaal 20 minuten wil, juist om eventuele schade aan de compressor te voorkomen.
Ik ga zo mijn waarden eens uitlezen.
Ik ga het nu uitproberenNaalroc schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:20:
Dan zou het zo moeten werken
Naalroc schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:13:
[...]
[...]
Hij slaat niet onmiddellijk af, maar wel snel; en wat jij het snel weer aanslaan noemt is het zg pendelen, en dat schijnt onvoordelig te zijn.
Nee, we gebruiken eigenlijk helemaal niets van de Mitsubishi op het gebied van thermostaat regeling (tenminste alleen de WAR functie dan).godfriedd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:23:
[...]
Ik heb het ook precies hetzelfde staan. Maar ook ik heb maar één zone. Het gaat direct vanuit de warmtepomp de vloer- en wandverwarmingsverdelers in. Als je echt de Mitsubishi gebruikt om te schakelen tussen 2 zones zou je in theorie ook nog issues kunnen hebben met de 2e thermostaat en de functie daarvan (SW3-1) maar dat lijkt dus niet het probleem te zijn....
[Afbeelding]
Duidelijk..Naalroc schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:13:
[...]
Het werkt in iedergeval, net de verwarming aangezet, de secundaire pomp ging lopen en meteen begon de WP met draaien. Cool!
Duidelijk, ik ga dit in de gaten Houden, dit pendel gedrag had ik vannacht en dat ziet er akelig uit[...]
Je moet dat "buffervat op temperatuur" vergeten. Het is geen warmtebuffer, het is een "ontkoppelvat", er wordt geen warmte opgeslagen in die 200 litertjes. Na 10 minuten is dat vat warm.Grolsch schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:31:
We hebben allemaal maar 1 zone, zowel @Naalroc als @ronaldmathies als ik.
Wat @ronaldmathies bedoelt met 2 zones is zijn naregeling, niet de WP.
[...]
Gewoon testen, ik moest de dipswich ook nog een keer omzetten omdat deze juist ging verwarmen als de thermostaat stop zei.
[...]
~~~
Hij gaat niet afslaan, want als er warmtevraag is, is deze warmtevraag niet weg na 10 minuten
In mijn Danfoss regeling kan ik instellen dat ik een draaitijd van minimaal 20 minuten wil, juist om eventuele schade aan de compressor te voorkomen.
Ik ga zo mijn waarden eens uitlezen.
[/quote]
Ja, klopt, ik blijf dat in mijn hoofd houden, ik ga het de komende tijd in de gaten houden. Even 24 uur draaien en kijken wat er allemaal gebeurt.
Aan iedereen @Grolsch @koevlaas2 @godfriedd @Naalroc en alle andere die geholpen hebben, ontzettend bedankt. Niet alleen voor de hulp met het inregelen van de thermostaat en en laten draaien van de warmte pomp a.h.v. de thermostaat maar ook met:
- Uitleggen hoe ik kon regelen dat de SWW run netjes om 14:00 's middags kan draaien
- Beter de legionella bestrijding kan inregelen
- Verbeteringen kon doorvoeren op hoe hoog de temperatuur ingesteld moet zijn voor SWW zodat we precies genoeg warm water hebben
- Hoe ik een draai schakelaar kon maken om de WP te laten draaien op 0%, 50%, 70%, 100%
- Dat de ECO stand bestaat en hoe ik die kon instellen
- Hoe ik bepaalde waarden uit het servicemenu kan uitlezen
- etc...
- etc...
Ik heb enorm veel geleerd in de afgelopen maanden en ben steeds beter gaan begrijpen hoe het apparaat werkt en hoe ik hem kon/kan optimaliseren.
Hey, hier ben ik ook wel benieuwd na hoe en met welke apparatuur ik mijn Loria 6010 het beste uit kan lezen. Het liefste zou ik dit dmv mijn raspberry pi doen en uiteraard zo goedkoop mogelijk_Alkaline schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:31:
Goedemiddag,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Techneco Loria 6008 (8KW) Solo.
Hiernaast heb ik een 200L warmtepompboiler van DeJong voor onze warmwatervoorziening.
Het geen wat ik nog wil bereiken is het monitoren en meten van alle gegevens, echter ben ik hier totaal niet in thuis (net als in installatiewerk overigens). Wat voor systeem zouden jullie mij aanraden, en kan ik dit zelf monteren of is dit moeilijk.
Ik wil weten wat mijn opbrengst aan warmte is en hoeveel energie ik er zelf in steek. Dit wil ik zien van de warmtepomp, het verwarmingselement van de CV ketel. (losse groep in meterkast) en van het elektrische element in de warmtepompboiler (doorgelust vanuit de binnenunit van de warmtepomp).
Ik wil bijhouden wat mijn verbruik en opbrengst zijn om zo te zien wat mijn COP is, in plaats van afgaan op de fabrieksopgave.
Daarnaast nog de vraag of iemand ervaring heeft met het gebruiken van 2 warmtepompboilers. We hebben nu een huishouden van 4 personen maar hopen ooit in de toekomst nog wat meer thuis te laten rondhuppelen. Helaas kan ik qua hoogte niet meer kwijt dan een 200L boiler, wanneer ik dit in serie of parallel kan zetten kunnen dit er wel 2 worden. Anders moet ik kijken naar een grote liggende warmtepompboiler.
Extra info:
3 Fase aansluiting (3x25A)
Loria pomp achter een 20A C Karakteristiek aangesloten
Bijverwarmen (3KW element) achter een 16A, B Karakteristiek aangesloten (eigen groep).
Boiler is doorgelust uit Loria (volgens handleiding) en trekt maximaal 2000Watt.
Ik heb dezelfde (dacht ik ) Danfoss, maar dat had ik nog niet gevonden.In mijn Danfoss regeling kan ik instellen dat ik een draaitijd van minimaal 20 minuten wil, juist om eventuele schade aan de compressor te voorkomen.
Maar ik heb nog wel een andere thermostaat (Siemens) in de woonkamer op een andere verdeler, en dàt thermostaat kan ik ook instellen op 0, 10, 20 of 30 minuten.
Maar toch pendelt mijn wp, gewoon omdat hij zijn warmte niet kwijt kan in 1 groep, dus de vraag blijft gewoon bestaan, maar de wp gaat tóch een paar minuten uit; en de pomp2 op een hoger debiet zetten werkt niet,
Ik heb mijn waarden net uitgelezen :
Waarde 2 = 241 x 10 = 2410 draaiuren
Waarde 3 = 51 x 100 = 5100 start>stops
Dus eigenlijk veel te veel start>stops, maar gelukkig weet ik waar dat weg komt gezien dat ge-experimenteer van mij een jaar geleden met onnozele lage Ta instellingen
Waarde 16 = 30 = 30Hz
WP loopt nu mooi "rustig" te snorren op 1240Watt elektrisch vermogen (Dat is voor een 11,2KW rustig
Wel leuk deze settings, deze gaan nu ook mee in de maandelijkse overzichten
@ronaldmathies geen dank, daar zijn we een forum voor, om elkaar te helpen!
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 01-10-2018 20:00 ]
Dit topic is gesloten.
![]()