Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 106 Laatste
Acties:
  • 467.339 views

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-12-2025
Het schijnt dat stroomgeluiden ook kunnen komen doordat leidingen niet of slecht zijn afgebraamd. Misschien kan je proberen het geluid te lokaliseren? Of zit het overal?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01 19:58
Chris_82 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:42:
@marc203 Wat hierboven al staat is zeker van toepassing. Misschien is een aanpassing aan te bevelen voor je leidingwerk...
Heb je alle vloerverwarmingsgroepen en radiatoren nagelopen dat ze open staan, en niet per ongeluk dicht?
Er zit een sterke pomp in de Loria, bij mij staat deze op stand 1 en haalt nog dik 800 liter per uur (14 L/min). Op hogere standen hoor ik steeds duidelijker ruisen vanwege de sterk geknepen radiatoren (hydraulisch ingeregeld op dT afgelopen winter).
Volgens mijn handleiding geeft de WP een error onder de 600 L/uur (10L/min).
Via de i knop kan je het debiet uitlezen bij een Loria
@marc203

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
hierynomus schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:36:
[...]

Het betreft een nieuwbouwwoning, dus geen voormalig gasgebruik bekend ;)
Mocht je nog advies hebben, graag!
Zit er een epc berekening bij je huis documenten ? Daar staat de jaarlijkse verwarmingsbehoefte in vermeld.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• hierynomus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-01 13:00
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:18:
[...]

Zit er een epc berekening bij je huis documenten ? Daar staat de jaarlijkse verwarmingsbehoefte in vermeld.
Jeps, die zit er bij.
Volgens mij bedoel je de volgende waardes:
- "Primair Energiegebruik: Verwarming" = 39.744 MJ
- "Primair Energiegebruik: Tapwater" = 13.393 MJ

Dat is dus omgerekend (39744 + 13393) / 39,17 = 1357 m3 gas

Daarop koevlaas2(tm) toepassen: 1357*8/1650 = 6,6 kW

Klopt dat, of nog wat gemist?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 17:09
Je weet dat je 53 GJ aan energie totaal nodig hebt. Een J is een Watt maal seconde dus 53 G(iga)W(att)s(econde). Dat is dus 14760 kWh. Voor 1650 vollast uren is dat dus 8,9 kWh productie bij een vollastuur.

Zie hier de koevlaas2 formuletm verklaard :)

Het is jammer dat je het energieverlies niet weet: als je in de winter meer dan 8,9kWh per uur verliest, dan kan je het dus niet redden met een 8,9 kW WP.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:46
Als je de EPC berekening als leidraad gaat gebruiken voor het bepalen van het vermogen van je WP kun je net zo goed het aantal dakpannen op je dak tellen, en dat getal delen door 80. Zegt helemaal niets.

Als je los van een WVB aannames wil doen geef dan bouwjaar van de woning op, type ventilatie, uitkomstwaarde EPC, soort glas, aantal m2 verwarmd en aantal m3 inhoud. Dan kom je dichter in de buurt door te rekenen met kengetallen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 25-09-2018 12:17 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:56:
[...]

Hoe zou anders het fijnstof ontstaan ?
Maar @reneeke1970 hoe is de verhouding wokken en fijnstof bij op gas of inductie ?
Fijnstof heeft niet altijd met verbranding te maken.
Autobanden, remstof, de Sahara, allemaal producenten van fijnstof zonder verbranding.
Joris748 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:37:
[...]

Wat gebeurt er met die hele hete olie? En met de kleine stukjes groenten/vlees die erin terecht komen?
Dat verdwijnt in mijn maag
:+

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:43
@Xiphalon Bijna goed,
a) J = W x s (vermogen x tijd = Watt keer seconde en niet Watt per (/) seconde)
b) kWh, niet KWh
c) warmteverlies is (te compenseren) vermogensverlies dus kW en niet kWh (energieverlies),
daarom ook vermogen van de warmtepomp in kW!
@Grolsch
De EPC "Augenwischerei" heeft gelukkig ook z'n langste tijd gehad.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Grolsch
Toch uit nieuwsgierigheid mijn EPC berekening erbij gepakt destijds :P

Verwarming = 54975MJ = 15270.83kWh
Tapwater = 6853MJ = 1903.61kWh

Nu de praktijk erbij het afgelopen jaar: (september 2017 t/m augustus 2018)

Verwarming = 10840kWh opgewekt, 3001kWh verbruikt (COP = 3,61)
Tapwater = 2139kWh opgewekt, 690kWh verbruikt (COP = 3,1)

Tapwater klopt dus "aardig" met de EPC, CV zit er aardig naast.

Eigenlijk moet de opgewekte energie nog iets (+15% voor CV gedeelte) meer zijn, aangezien de meting afgelopen winter niet correct was, maar dat vergeten we maar ff :P

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 25-09-2018 13:10 ]

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:01
marc203 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:29:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een Loria 6010? Als onze WP aan gaat dan horen we ‎binnen de water circulatie behoorlijk.‎
Waterdruk is rond de 2 bar en alles is ontlucht. De pomp heeft 4 standen en standaard staat ie op het ‎maximum, verlaag ik pomp snelheid dan krijg ik een doorstroom error.‎

Heeft iemand misschien een idee om dat geluid te verminderen? vooral in de nacht wordt het als ‎irritant ervaren.
Ik heb de 6010 duo en slaap er naast ( moet nog steeds een wand komen op zolder)

Bij sww bereiding hoor ik de warmtepomp een beetje, maar niet storend.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• koevlaas2
Xiphalon schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:11:
Je weet dat je 53 GJ aan energie totaal nodig hebt. Een J is een Watt maal seconde dus 53 G(iga)W(att)s(econde). Dat is dus 14760 kWh. Voor 1650 vollast uren is dat dus 8,9 kWh productie bij een vollastuur.

Zie hier de koevlaas2 formuletm verklaard :)

Het is jammer dat je het energieverlies niet weet: als je in de winter meer dan 8,9kWh per uur verliest, dan kan je het dus niet redden met een 8,9 kW WP.
WP + electrisch element dan redt je het wel. Maar de koevlaas2 formule (c) is hierop voorbereid, de boel is ruim gedimensioneerd.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
Chris_82 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:07:
offtopic

Een WTW is toch ook niet bedoeld om fijnstof weg te zuigen? Is alleen automatisch regelbaar op luchtvochtigheid en CO2. Vooral luchtvochtigheid kan snel stijgen met koken op gas, op inductie een stuk minder.
Hadden die woningen geen (recirculatie) afzuigkap met actief koolfilter en/of plasmafilter? Lijkt me een must, juist een plasmafilter zuivert de lucht van fijnstof.

Maar in veel huizen is de WTW slecht toegepast, heb zelf in het verleden ook in een nieuw huurhuis gezeten met de ongemotoriseerde afzuigkap rechtstreeks op een afzuigpunt :X en alleen handmatig te bedienen

/offtopic
Wij krijgen een recirculatiekap en balansventilatie met WTW. Vooralsnog niet CO2 of luchtvochtheidsgestuurd. Wel is het de bedoeling om in specifieke situaties via domotica meer te gaan ventileren. Bijvoorbeeld op het moment dat de er apparatuur in de keuken aan gaat.

Hopelijk is dat afdoende :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:17
Grolsch schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:32:
Toch uit nieuwsgierigheid mijn EPC berekening erbij gepakt destijds :P

Verwarming = 54975MJ = 15270.83kWh
Tapwater = 6853MJ = 1903.61kWh

Nu de praktijk erbij het afgelopen jaar: (september 2017 t/m augustus 2018)

Verwarming = 10840kWh opgewekt, 3001kWh verbruikt (COP = 3,61)
Tapwater = 2139kWh opgewekt, 690kWh verbruikt (COP = 3,1)

Tapwater klopt dus "aardig" met de EPC, CV zit er aardig naast.

Eigenlijk moet de opgewekte energie nog iets (+15% voor CV gedeelte) meer zijn, aangezien de meting afgelopen winter niet correct was, maar dat vergeten we maar ff :P
En bijvoorbeeld de graaddagenm 2017-2018 2831 en 2016-2017 2968 (bron https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation), dus dat is dan ook afgerond 5 procent.

Dan kom je al weer een stuk dichterbij de berekening.

• hierynomus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-01 13:00
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:35:
[...]

WP + electrisch element dan redt je het wel. Maar de koevlaas2 formule (c) is hierop voorbereid, de boel is ruim gedimensioneerd.
Dus de uitkomst uit de formule is ruim genoeg gedimensioneerd dat dus een 9kW (bij -10C?) warmtepomp zou moeten voldoen? Vergelijkend met de WVB dan komt dat inderdaad goed in de buurt bij de 9,6kW warmteverlies.

Grappig dat de kengetal berekening (https://installtek.nl/inf...en-transmissieberekening-) ook op de 8,9kW uitkomt.

Kom ik er alleen nog niet helemaal bij waarom de installateur van de bouwer zegt dat een F2040-8 "genoeg" zou moeten zijn, die dus nog niet eens in de buurt komt van de 9kW bij -10C....

• Xiphalon
@hierynomus Zoals @koevlaas2 ook al aangeeft, met een extra electrisch element lukt het wel. Nibe heeft een 6 of 9 KW element in de aangeraden opties lijst staan.

Noot dat je dat element maar voor een procent of 3-5 (afhankelijk van de beta-factor) van de totale warmteopwek nodig hebt.

Zelf heb ik rond de 900m3 gas vervangen door een F2040-8, en dat zou nét moeten kunnen zonder dat het element aan gaat. Hij zit er wel tussen voor als 't echt nodig is, dan heb ik een alternatief :)

• koevlaas2
Xiphalon schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:50:
@hierynomus Zoals @koevlaas2 ook al aangeeft, met een extra electrisch element lukt het wel. Nibe heeft een 6 of 9 KW element in de aangeraden opties lijst staan.

Noot dat je dat element maar voor een procent of 3-5 (afhankelijk van de beta-factor) van de totale warmteopwek nodig hebt.

Zelf heb ik rond de 900m3 gas vervangen door een F2040-8, en dat zou nét moeten kunnen zonder dat het element aan gaat. Hij zit er wel tussen voor als 't echt nodig is, dan heb ik een alternatief :)
Zorg dat je aanvoertemperatuur zo laag mogelijk is, dan is je rendement het hoogst en gaat het E-element nagenoeg (lees niet) niet aan.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 12:58

timovd

Voorsprong door techniek

De inverter hangt:
Inverter
En ook de binnenunit staat op z'n plek.
Binnenunit

De omvormer moest hiervoor wel verplaatst worden. Er is een verdeler geplaatst tussen de omvormer en het 3kW elektrisch element. De binnenunit heeft een aparte groep gekregen die 'm doorlust naar de inverter (4 aders; inclusief communicatiekabel).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

Sen

<-->

We gaan een nieuw huis betrekken bouwjaar 1973. Nu wil ik een warmtepomp, boiler, vloerverwarming en een pelletkachel inplaats van de openhaard en de huidige cv installatie.

Nu snap ik dat ik niet alles alleen kan dus zijn jullie bekend met goede goed meedenkende installateurs in de Eindhoven regio?

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
Dubbele post, excuses.

[ Voor 98% gewijzigd door drdnl op 25-09-2018 18:17 ]

• drdnl
Heb op aanraden van mijn warmtepomp verkoper (en installateur) mijn buffervat op een achteraf gezien onconventionele manier aangesloten. Specifiek niet zoals beschreven in de hydraulische aansluitschema's van Panasonic. Hier mijn huidige situatie. Routes zijn wat raar door ruimtegebrek :)

Bijzonderheden die ik meteen kan melden.
  • Warmtepomp is in een soort van grote lus aangesloten met een in serie buffervat en drie parallel aangesloten vloerverwarmingen in die lus (aanvoer, aanvoer, aanvoer en retour, retour, retour)
  • Alles is vloerverwarming met naregeling. (Gelukkig) Meestal in gesloten stand
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6phKNfV.png

Enigszins tot mijn opluchting is dit niet een totaal gestoord schema, denk ik. Mijn buurman kreeg dit van Nibe als aansluitschema
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MUF1BIC.jpg

Maar toch zie ik raar gedrag. Best wel wat gependel (met moeite 5 minuten draaien)
In dit plaatje bijv. draait de wp opeens een mooie 20 minuten. Zonder enige aanleiding. De rest van de nacht was stabiel 7 graden en steeds weer ongeveer 5 minuten. Daarnaast doet de pomp uit zichzelf altijd wel ongeveer 15ltr/min. Te weinig om maximale COP te behalen overigens. Delta T verhogen naar 10-15 had geen zin, verlagen naar 5 wel. Draai vandaag even als experiment op dT 3

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lk2oUO7.png

Warmtepomp max zelf de pomp snelheid instellen, ik heb de max niet verlaagd. Volgens deze curve
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zuqNUnD.png

Zit ik dus op ongeveer 75kPa (tegen?)druk als er actief wordt verwarmd met een flow rate van 15litr/min. Ongeveer de helft van wat je zou willen.

Op andere momenten, terwijl de warmtepomp uit staat (maar wel in de korte DHW lus) schiet de flow rate opeens wel naar 30. Maar tijdens het verwarmen van water stug 15ltr/min
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VtBWZWU.png

Mijn vraag is, komt dit, en met dit bedoel ik specifiek het pendelen en lage flow rate door een niet hydraulisch gescheiden buffervat? Ik overweeg met tegenzin weer naar de winkel te gaan en deze aanpassingen door te voeren (oranje voor aanvoer, donkerblauw voor retour). Is dit echt veel beter? Gaat mij toch zeker (twee)honderd euro en een zaterdag kosten. Ontvang graag feedback voordat ik er aan begin :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GfSqxdD.png

• koevlaas2
drdnl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:14:

Zet eerst de vloerverwarming maar eens permanent open, dat draait vast een stuk beter.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
  • Buffervat is in serie aangesloten
Maar waar moet die warmtepomp zijn warmte naar toe pompen als je vloerverwarming nagenoeg dicht staat? Dan kan het water toch geen kant op?
Als je vvw een eigen regeling heeft, heeft deze ook een eigen pomp nodig, of je moet de regeling slechts op een deel toepassen, en genoeg warmteafgifte in het overige deel hebben (en het niet erg vinden dat het in die geregelde kamers niet altijd warm wordt).
De functie van jouw buffervat snap ik trouwens ook niet. Zo kun je toch niets bufferen?

Dat het geheel zo niet goed werkt vind ik dan wel weer logisch...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• drdnl
Andrehj schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:42:
[...]
Maar waar moet die warmtepomp zijn warmte naar toe pompen als je vloerverwarming nagenoeg dicht staat? Dan kan het water toch geen kant op?
Deels waar, in principe is het 1 lus zonder belemmering van warmtepomp naar buffer naar warmtepomp. Dat stukje dat ik rood/blauw heb getekend is open.
[...]
Als je vvw een eigen regeling heeft, heeft deze ook een eigen pomp nodig,
Ding heeft z'n eigen pomp.
[...]
De functie van jouw buffervat snap ik trouwens ook niet. Zo kun je toch niets bufferen?

Ik heb er niet heel diep over nagedacht, volgde het advies op van de installateur/verkoper. Overigens heeft Nibe ook zo'n opstelling, zie plaatje.
[...]
Maar belangrijker, zou het laatste plaatje dit oplossen?

• drdnl
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:36:
[...]

Zet eerst de vloerverwarming maar eens permanent open, dat draait vast een stuk beter.
Heb dit al eens gedaan in de zomer, door de koeling aan te zetten en alles helemaal open te gooien. Huis was heerlijk afgekoeld en had een COP van 5 a 6. Echt heel goed.

Niet dat ik er echt bang voor ben dat dat gaat lukken, maar wil niet in 35 graden gaan zitten straks (met een geweldig draaiende wp).

Zou de oorzaak van lage flow kunnen komen door hoe buffervat nu is aangesloten, en zou (laatste plaatje) het anders aansluiten hierbij helpen? Wil wel gewoon na kunnen regelen.

• koevlaas2
drdnl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:52:
[...]

Heb dit al eens gedaan in de zomer, door de koeling aan te zetten en alles helemaal open te gooien. Huis was heerlijk afgekoeld en had een COP van 5 a 6. Echt heel goed.

Niet dat ik er echt bang voor ben dat dat gaat lukken, maar wil niet in 35 graden gaan zitten straks (met een geweldig draaiende wp).

Zou de oorzaak van lage flow kunnen komen door hoe buffervat nu is aangesloten, en zou (laatste plaatje) het anders aansluiten hierbij helpen? Wil wel gewoon na kunnen regelen.
Hoe regel je dan je ruimtetemperatuur ? Door je vloerverdeler dicht te draaien ?
Fout, schakel je wp maar aan /uit op bereiken ruimte temperatuur want zoals het nu zit werkt het dus niet.

• Andrehj
Het plaatje van Nibe werkt met gestuurde kleppen, en zonder eigen pomp op het afgiftesysteem. Heel anders dus dan jouw systeem.
Ik denk dat je het leidingwerk gewoon op de normale manier moet aansluiten dus:
- Met een normaal aangesloten buffer en
- zonder die directe doorverbinding tussen je aanvoer en je retour.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:06
@drdnl je tweede plaatje is zoals het hoort, en eigenlijk met tweede circulatie pomp, maar ik vermoed dat je hydraulische vloer verdeler het zelf wel doet. Je eerste plaatje is volkomen zinloos, vergroot inhoud systeem maar verder heb je daar niks aan. Eenmaal warm blijft ie warm dus dan heeft hij geen nut.

1 PVoutput . Dongen NB

• drdnl
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:56:
[...]

Hoe regel je dan je ruimtetemperatuur ? Door je vloerverdeler dicht te draaien ?
Fout, schakel je wp maar aan /uit op bereiken ruimte temperatuur want zoals het nu zit werkt het dus niet.
Honeywell evohome, elke ruimte een thermostaat en actuator

• koevlaas2
drdnl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:58:
[...]

Honeywell evohome, elke ruimte een thermostaat en actuator
Ik neem aan dat de installateur dit probleem voor je oplost ?

• drdnl
@reneeke1970 @Andrehj
Heb het gevoel tegen enkele warmtepompgeek schenen geschopt te hebben met mijn eerste plaatje als ik de reacties en bijna verontwaardigde toon zo hoor :). Heb het echt precies zoals door verkoper/installateur aangeraden aangesloten. Zelfs telefonisch nog bevestigd (want leek totaal niet op wat Panasonic aanraadt) en inclusief foto's van vergelijkbare systemen. Zoals gezegd, ik heb er niet lang over nagedacht en gewoon de 'expert' gevolgd.

Het lijkt er op dat mijn vermoeden dus klopt. Was slecht advies en ik moet even wat dingen omgooien. Fijn ook om te horen dat mijn nieuw (standaard) ontwerp klopt.

Moet er trouwens wel bij zeggen dat het allemaal redelijk werkt. Gisteren een COP van 3, daarvoor 3,2. Terwijl het toch al wat kouder wordt. Maar vond het wel allemaal vooral wat pendelig.

[ Voor 13% gewijzigd door drdnl op 25-09-2018 19:13 ]

• drdnl
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:01:
[...]

Ik neem aan dat de installateur dit probleem voor je oplost ?
Zelf geinstalleerd, maar het advies van een verkoper/installateur (in dit geval dus het eerste) gevolgd. Ze zijn later nog eens langsgekomen voor iets anders en zeiden dat het er goed uitzag

• drdnl
Nog een vraag, als ik dit plaatje bekijk, Vooral het woordje 'beste'

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Kan ik beter de panasonic/standaard advies opvolgen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OH9YGvb.png

Of warmtepompweetjes advies (mijn voorkeur, veel makkelijker qua afstanden)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nXWwFsZ.png

(denk overigens dat ik buffervat en vloerverwarming retour beter om kan wisselen ivm minimale weerstand)

[ Voor 4% gewijzigd door drdnl op 25-09-2018 19:24 ]

• koevlaas2
drdnl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(denk overigens dat ik buffervat en vloerverwarming retour beter om kan wisselen ivm minimale weerstand)
Is alleen de honeywell eruit halen (deels) en vloerverwarming deels permanent open niet genoeg dan, blijft je WP continu doorlopen dan ?
Je WP schakelen op de honeywell en niet alle groepen dicht svp.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 15:35
drdnl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:03:
@reneeke1970 @Andrehj
Heb het gevoel tegen enkele warmtepompgeek schenen geschopt te hebben met mijn eerste plaatje als ik de reacties en bijna verontwaardigde toon zo hoor :). Heb het echt precies zoals door verkoper/installateur aangeraden aangesloten. Zelfs telefonisch nog bevestigd (want leek totaal niet op wat Panasonic aanraadt) en inclusief foto's van vergelijkbare systemen. Zoals gezegd, ik heb er niet lang over nagedacht en gewoon de 'expert' gevolgd.

Het lijkt er op dat mijn vermoeden dus klopt. Was slecht advies en ik moet even wat dingen omgooien. Fijn ook om te horen dat mijn nieuw (standaard) ontwerp klopt.

Moet er trouwens wel bij zeggen dat het allemaal redelijk werkt. Gisteren een COP van 3, daarvoor 3,2. Terwijl het toch al wat kouder wordt. Maar vond het wel allemaal vooral wat pendelig.
Wat gaat 2e plaatje dan veranderen. Ik zie vooral wat extra leidingen, nog een extra lusje buffer, maar WP draaien met dichte verdelers blijft pendelen.

• reneeke1970
drdnl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Panasonic advies is de juiste, komt overeen met warmtepomp weetjes type a ,dat is de beste voor de nieuwe techniek warmtepompen

1 PVoutput . Dongen NB

• drdnl
@koevlaas2 @LittleTycoon

Begrijp de hekel aan naregeling niet zo. Mijn naive gedachte was alle groepen dicht = geen warmtevraag = geen gependel. Wou de warmtepomp zo min mogelijk laten draaien ipv 'continu'?

Is natuurlijk niet zo ivm warmteverlies, maar als ik constant 35 graden rond ga pompen wordt het tzt 35 graden in de woonkamer toch? :)

• drdnl
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:34:
[...]

Panasonic advies is de juiste, komt overeen met warmtepomp weetjes type a ,dat is de beste voor de nieuwe techniek warmtepompen
Jammer, is veel meer werk :) Bedankt

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:25
drdnl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:35:
@koevlaas2 @LittleTycoon

Begrijp de hekel aan naregeling niet zo. Mijn naive gedachte was alle groepen dicht = geen warmtevraag = geen gependel. Wou de warmtepomp zo min mogelijk laten draaien ipv 'continu'?

Is natuurlijk niet zo ivm warmteverlies, maar als ik constant 35 graden rond ga pompen wordt het tzt 35 graden in de woonkamer toch? :)
Ligt aan je warmteverlies he. Als je woning genoeg warmte kwijt raakt dan is continu 35 graden geen probleem.
Raakt je woning niet genoeg warmte kwijt dan stopt de pomp met warmte leveren als de kamerthermostaat zijn temperatuur bereikt heeft.

Wat je nu in de hand werkt is juist wel gependel omdat je afgifte systeem en je warmtepomp onafhankelijk van elkaar kunnen opereren. Dit leidt ertoe dat je pomp water aanlevert terwijl de vloerverwarming deze niet opneemt en dus wordt kennelijk alleen je buffer warm. Gevolg is wellicht dat je pomp meerdere keren je buffer opwarmt zonder dat je vloerverwarming open gaat.

[Edit]
En zou je wellicht niet 2-3x achter elkaar willen posten @drdnl ? Je laatste bericht bijwerken volstaat ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Felicia op 25-09-2018 19:49 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• LittleTycoon
@koevlaas2 @LittleTycoon

Geen hekel, lijkt dat je WP regeling en naregeling volledig onafhankelijk van elkaar werken, dat is niet altijd handig i.v.m. pendelen (b.v. nachtverlaging via de honeywell, met WP op WAR).

• koevlaas2
@koevlaas2 @LittleTycoon

Zoals het nu zit gaat het niet werken, hydraulisch hoef je je leidingwerk niet aan te passen. Enige wat er minimaal moet gebeuren is dat je WP aan/uit schakelt op ruimte temperatuur (via Evohome) en de vloergroepen in de ruimte van de hoofdthermostaat continue open. Dan ben je meteen voor een groot deel uit de problemen.

• Oxellaar
  • Niet online
@drdnl geloof niet dat Nibe hier een kijkje genomen heeft na installatie?
Had misschien handig geweest gezien de kennis van je adviseur.
Een vat als inhoud vergroting plaatsen kan, maar niet icm volledige naregeling.
Je Nibe kan alleen maar war draaien en moet dus altijd flow hebben. Dat buffervat had parallel moeten staan en niet in serie.
Secundaire pomp richting de vloer en je installatie had perfect gedraaid.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:01:
Je Nibe kan alleen maar war draaien en moet dus altijd flow hebben. Dat buffervat had parallel moeten staan en niet in serie.
Niet helemaal denk ik, als de vloer compleet dichtstaat en je WP blijft warm water rondpompen heb je extra verlies.
Ik vind dat bij totaal geen warmtevraag de WP ook moet zwijgen.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:25
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:01:
Volgens mij heeft hij een Panasonic draaien? Hij had het over de Panasonic standaard toepassen, lijkt me niet dat je dat bij een nibe doet?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:05:
[...]

Niet helemaal denk ik, als de vloer compleet dichtstaat en je WP blijft warm water rondpompen heb je extra verlies.
Ja... Zit wat in. Maar zo werkt de regeling van een Nibe nu eenmaal niet zoals hij daar geïnstalleerd is.
Dan moeten de motoren van de referentieruimte eraf op de verdeler en de ruimtebediening monteren.

Verder valt het verlies wel mee bij een geïsoleerd stukje leiding en een geïsoleerd buffervat.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 25-09-2018 20:30 ]

• Grolsch
Heb op aanraden van mijn warmtepomp verkoper (en installateur) mijn buffervat op een achteraf gezien onconventionele manier aangesloten. Specifiek niet zoals beschreven in de hydraulische aansluitschema's van Panasonic. Hier mijn huidige situatie. Routes zijn wat raar door ruimtegebrek :)

Bijzonderheden die ik meteen kan melden.
  • Warmtepomp is in een soort van grote lus aangesloten met een in serie buffervat en drie parallel aangesloten vloerverwarmingen in die lus (aanvoer, aanvoer, aanvoer en retour, retour, retour)
[Afbeelding]

Enigszins tot mijn opluchting is dit niet een totaal gestoord schema, denk ik. Mijn buurman kreeg dit van Nibe als aansluitschema
[Afbeelding]

Maar toch zie ik raar gedrag. Best wel wat gependel (met moeite 5 minuten draaien)
In dit plaatje bijv. draait de wp opeens een mooie 20 minuten. Zonder enige aanleiding. De rest van de nacht was stabiel 7 graden en steeds weer ongeveer 5 minuten. Daarnaast doet de pomp uit zichzelf altijd wel ongeveer 15ltr/min. Te weinig om maximale COP te behalen overigens. Delta T verhogen naar 10-15 had geen zin, verlagen naar 5 wel. Draai vandaag even als experiment op dT 3

[Afbeelding]

Warmtepomp max zelf de pomp snelheid instellen, ik heb de max niet verlaagd. Volgens deze curve
[Afbeelding]

Zit ik dus op ongeveer 75kPa (tegen?)druk als er actief wordt verwarmd met een flow rate van 15litr/min. Ongeveer de helft van wat je zou willen.

Op andere momenten, terwijl de warmtepomp uit staat (maar wel in de korte DHW lus) schiet de flow rate opeens wel naar 30. Maar tijdens het verwarmen van water stug 15ltr/min
[Afbeelding]

Mijn vraag is, komt dit, en met dit bedoel ik specifiek het pendelen en lage flow rate door een niet hydraulisch gescheiden buffervat? Ik overweeg met tegenzin weer naar de winkel te gaan en deze aanpassingen door te voeren (oranje voor aanvoer, donkerblauw voor retour). Is dit echt veel beter? Gaat mij toch zeker (twee)honderd euro en een zaterdag kosten. Ontvang graag feedback voordat ik er aan begin :)

[Afbeelding]
Zoals je buffervat nu is aangesloten is het niet meer als een grote radiator zonder afgifte. Het doel om systeeminhoud te verkrijgen is gelukt, maar (naar ik aanneem) je hoofddoel (hydraulisch scheiding om flow opwekking en afgifte te scheiden) in het geheel niet.

Ook je laatste plaatje gaat niet werken, want hoe komt er warm water in je boiler :? Daar moet een aftakking komen, in het warme gedeelte. Ik neem aan dat je de 3-weg-klep in de retour zet (wat goed kan) maar dan moet er wel warm WP water in je boiler komen.

Zit er alleen v.v.w. met eigen pomp achter :? Dan gaat het misschien goed zonder extra pomp, normaal heb je een secundaire pomp nodig voor flow in je afgifte circuit.

Het voorbeeld van warmtepomp weetjes zou ik ook niet doen, namelijk ijskoud water rechtstreeks in de retour van je WP bij het opengaan van groepen, ik zou voor methode A gaan (sterker, zo heb ik het gedaan :P )

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg

• LittleTycoon
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:23:
[...]

Ja... Zit wat in. Maar zo werkt de regeling van een Nibe nu eenmaal niet zoals hij daar geïnstalleerd is.

Verder valt het verlies wel mee bij een geïsoleerd stukje leiding en een geïsoleerd buffervat.
Het is een Pana. Een Nibe regeling kan met een beetje tweaken beter dealen met die opstelling dan een Pana

• Oxellaar
  • Niet online
Ok... Er werd naar mijn idee een schema van Nibe gepost...?

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:31:
Het is sowieso al het theater van de lach :+

• Grolsch
Het is een plaatje van Mitsubishi, maar onderstaande is naar mijn idee de manier om het aan te sluiten hydraulisch met 1 zone en een SWW tank (boiler), en het is een duidelijk plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2zpi2jd.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 25-09-2018 20:37 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Het is toch godgeklaagd dat je zoiets door een "adviseur " aangesmeerd word...

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:35:
Vandaag weer advies moeten geven in een garage anders zat mijn automaatbakcarterpan nu met een beunhaasbeugeltje vast. 1 ding heb ik wel geleerd, neem niets klakkeloos aan van een 'professional'

• Grolsch
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:35:
Ik heb 3 x onderstaand schema bekeken, maar dit is toch gewoon een "Foute" tekening :? Dit kan toch niet werken :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MUF1BIC.jpg

De retour van de afgifte weer rechtstreeks naar de WP toe buiten de buffer om :?

Eigenlijk staat het buffervat in bovenstaande situatie ook gewoon in serie (wat je juist niet wil). ?

• reneeke1970
@Grolsch is klep gestuurd, dient als hygiëne boiler, niet als buffer

1 PVoutput . Dongen NB

• LittleTycoon
Ja, van een vriend gekregen om aan te tonen dat het als het bij Nibe werkt ook bij zijn Pana moet werken. Maar het Nibe schema is niet o.b.v naregeling en in het Nibe schema is een Bt50 (ruimtesensor) opgenomen, dus War met ruimte T compensatie (semi thermostaat)

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:47:
@Grolsch is klep gestuurd, dient als hygiëne boiler, niet als buffer
Het plaatje van Nibe :? Dat dacht ik niet, dat is een "normale" SWW boiler met "vies" water door de spiraal en SWW water in de boiler. Ik zie er weinig klep gestuurd aan.

Nu ik er beter naar kijk is het enige doel / resultaat van deze buffervat systeeminhoud vergroten, daar heb je dus niets aan bij een dynamisch afgiftesysteem (naregeling)

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 25-09-2018 20:51 ]

• LittleTycoon
Grolsch schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:44:
[...]

Ik heb 3 x onderstaand schema bekeken, maar dit is toch gewoon een "Foute" tekening :? Dit kan toch niet werken :?

[Afbeelding]

De retour van de afgifte weer rechtstreeks naar de WP toe buiten de buffer om :?

Eigenlijk staat het buffervat in bovenstaande situatie ook gewoon in serie (wat je juist niet wil). ?
Werkt prima met nibe graadminutenregeling en de bt50 ruimtesensor

• Andrehj
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:34:
[...]
Nee, want bij het Warmtepompweetjes stroomt er alleen water door de buffer als de verwarming het niet afneemt. En bij de variant van Panasonic stroomt het water vanaf de WP naar de VVW altijd door de buffer.
Gevoelsmatig is de variant van Warmtepompweetjes de beste, omdat je door de buffer dan alleen de verschilstroom stroomt.

• Grolsch
LittleTycoon schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:52:
[...]

Werkt prima met nibe graadminutenregeling en de bt50 ruimtesensor
Dat zal ook wel, maar werkt niet bij dynamische afgifte (naregeling), en laat dat nu van toepassing zijn bij @drdnl . Naar mijn idee maar 1 oplossing voor, hydraulisch scheiden die handel.

• LittleTycoon
Het is ook geen schema o.b.v naregeling, dat is o.a de grap.

• reneeke1970
Andrehj schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:54:
[...]

Nee, want bij het Warmtepompweetjes stroomt er alleen water door de buffer als de verwarming het niet afneemt. En bij de variant van Panasonic stroomt het water vanaf de WP naar de VVW altijd door de buffer.
Gevoelsmatig is de variant van Warmtepompweetjes de beste, omdat je door de buffer dan alleen de verschilstroom stroomt.
Het moet juist ook altijd door de buffer, ik heb koude leiding volgens c zitten en dat werkt behoorlijk nadelig kan ik je vertellen. Maar ik heb niet genoeg aansluitingen om te veranderen dus helaas.

1 PVoutput . Dongen NB

• Andrehj
@reneeke1970 Kun je uitleggen wat er nadelig werkt aan die koude leiding met alleen een aftakking naar de buffer? Want ik snap dat niet.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 22:09
Maikie18 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:01:
Pff was vandaag op cursus, had een trui aan gedaan maar zat daar nog kou te lijden, wat was het koud daar zeg. Heb maar een berichtje naar de vrouw gestuurd om de WP aan te zetten zodat ik bij thuiskomst lekker kon opwarmen. Staat nu sinds 16.00 aan en is nog niet vanzelf uit gegaan. De vloerverwarming lijkt het ook goed te doen (was even bang voor een lekkage want had hem na het leggen meteen afgevuld tot 2 bar een half uurtje laten draaien om alle lucht eruit te halen toen terug afgevuld op 2 bar en toen ik vorige week keek stond hij nog maar op 1 bar maar is na nog een keer vullen niet meer gezakt.)

[Afbeelding]
Hmm, dus gisteren om 16u aangezet, en toen ik vanochtend keek was hij nog steeds aan, in de logging zie ik dat hij zelfs geen enkele keer uit is geweest. Dit vind ik wel een beetje vreemd want voorheen met de radiatoren zou hij minimaal wel een aantal keer 10 - 15min uit gegaan zijn. Het was vanochtend ondertussen 23 graden binnen dus ik heb toen de instelling aangepast van 38@-10 en 30@+15 naar 38@-10 en 25@+15. Na deze aanpassing ging hij meteen uit. Als ik nu in het log kijk dan zie ik dat hij kort daarna nog even aan geweest is om vervolgens 10 uur! uit te blijven :S

Is dit alles bij elkaar normaal gedrag en is er veel van het vermogen naar het opwarmen van de vloer gegaan?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ei4XvmH.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• reneeke1970
Andrehj schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:04:
@reneeke1970 Kun je uitleggen wat er nadelig werkt aan die koude leiding met alleen een aftakking naar de buffer? Want ik snap dat niet.
Omdat je dan met na regeling ineens koud retour water rechtstreeks je wp in krijgt wat spontaan paar min vol vermogen geeft vanuit de wp.
Mijn pana wil lekker constant draaien met weinig schommelingen.

Bij geen warmte vraag een wp stil zetten kan na de herstart meer energie kosten dan gewoon niet onderbreken en door laten pruttelen op 400/500 watt .hangt van tijdsduur stilstand af uiteraard.

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:54:
[...]

Dat zal ook wel, maar werkt niet bij dynamische afgifte (naregeling), en laat dat nu van toepassing zijn bij @drdnl . Naar mijn idee maar 1 oplossing voor, hydraulisch scheiden die handel.
Het is idd geen hygienespiraal, maar een gewone SWW boiler.
Deze opstelling passen wij ook wel eens toe. Ik ben er geen fan van, maar het vat is puur om een grotere inhoud te creëren.
De referentieruimte is dan niet nageregeld, de andere groepen wel. de niet nageregelde ruimte heeft een ruimtethermostaat die de stooklijn compenseert bij afwijkende ruimteT
Het minimale debiet word door de AVDO gegarandeerd, het is wat lastig in te regelen, want je wilt niet onnodig over de bypass draaien.

Bij een defrost gaat de pomp naar hoog debiet en drukt de bypass open, zo is er altijd genoeg inhoud om een defrost goed uit te voeren.

Wij plaatsen wel meestal het buffer in de retour en niet in de aanvoer.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 25-09-2018 21:20 ]

• reneeke1970
Maikie18 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:16:
[...]

Hmm, dus gisteren om 16u aangezet, en toen ik vanochtend keek was hij nog steeds aan, in de logging zie ik dat hij zelfs geen enkele keer uit is geweest. Dit vind ik wel een beetje vreemd want voorheen met de radiatoren zou hij minimaal wel een aantal keer 10 - 15min uit gegaan zijn. Het was vanochtend ondertussen 23 graden binnen dus ik heb toen de instelling aangepast van 38@-10 en 30@+15 naar 38@-10 en 25@+15. Na deze aanpassing ging hij meteen uit. Als ik nu in het log kijk dan zie ik dat hij kort daarna nog even aan geweest is om vervolgens 10 uur! uit te blijven :S

Is dit alles bij elkaar normaal gedrag en is er veel van het vermogen naar het opwarmen van de vloer gegaan?

[Afbeelding]
Antwoord is ja, succes met nieuwe war setting zoeken haha

1 PVoutput . Dongen NB

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:23
godfriedd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:02:
[...]

Ik denk dat die draadloze externe controller precies hetzelfde resultaat heeft als wanneer je de interne in de woonkamer hangt. Op een of andere manier vindt Mitsubishi het tegenstrijdig dat als je WAR stookt je ook nog een thermostaatfunctie erbij zou willen hebben. Hier op het forum zijn er ook mensen die het zo ingeregeld krijgen maar ikzelf hoor daar niet bij. Zoals @Grolsch ook al aan heeft gegeven is die "IN1" gebruiken de enige manier om op basis van WAR de temperatuur van je water te bepalen en vervolgens met een losse thermostaat te bepalen of de warmptepomp uberhaupt aan moet of niet. Mijn eigen ervaring is dat de wp op stand "Ruimtetemp verwarmen" de Ta veel te hoog wil maken en daardoor flink hard gaat zitten loeien. Als er een mogelijkheid was om dat terug te regelen was dat het beste geweest (maar dan krijg je dus een soort WAR).
Afgelopen nacht heeft hij voor het eerst weer verwarmd. Hij stond echter op een andere stand dan afgelopen winter , wat wel resulteerde in geen gependel maar de ta ging naar 32 waardoor het in huis 22,5 werd terwijl de thermostaat op 20 stond. Dit was de stand!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R60fGeHWqIz94Ds2hJdjuGvM/full.jpg
En dit hoe hij werkte vannacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O01bByYeJFt6ePxGZdQZ158n/full.png
Nu staat hij weer op stand van afgelopen winter en ga ik afwachten of hij gaat pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fIuYUJoNTKEb0ic8ir5t3x8k/full.jpg

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• drdnl
Felicia schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:48:
[...]
En zou je wellicht niet 2-3x achter elkaar willen posten @drdnl ? Je laatste bericht bijwerken volstaat ook.
Excuses, maar wou het overzichtelijk houden.
Ok, even 1 groot antwoord dan.

Gaat trouwens om een 12kw wp, zeker voor de flow belangrijk.

Wat ik oorspronkelijk probeerde te begrijpen is waarom het aanpassen van mijn delta T niets uitmaakte. Ik zou denken dat als je steeds 35 graden hebt ingesteld dat:
dT 5 = 35 -> 30 -> 35
dT 10 = 35 -> 25 -> 35
dt 15 = 35 -> 20 -> 35
In plaats daarvan vielen mij twee dingen op:
1) ongeacht dT was het altijd ~29 tot ~34 graden. Heb ook 45 en dT 15 geprobeerd (aannemend dat er een ondergrens was)
2) flow is met 15 ltr/min altijd laag te noemen, wat ik ook doe. Wil richting 30 als het kan? In ieder geval wat langer en minder vaak warmtepomp aan.
Wou dus de dT aan de warmtepomp zijde verhogen om inderdaad de reden dat mijn vloerverwarming helemaal niet zoveel wil. Dus om het probleem dat mijn afname en opwekking totaal van elkaar geschieden zijn enigzins op te lossen.
Aangezien ik blijkbaar een best wel gestoorde installatie blijk te hebben wil ik sowieso iets aanpassen. Maar twijfel nog over 'warmtepompweetjes' A of C
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:54:
[...]
Enige wat er minimaal moet gebeuren is dat je WP aan/uit schakelt op ruimte temperatuur (via Evohome)
Vond ik ook logisch, heb hier ook naar gekeken. Maar ik kan alleen de hele WP aan/uit zetten, wil alleen Heat regelen, niet ook nog eens de boiler.
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:05:
[...]
Eens, heb het voor nu opgelost door de wp alleen aan te laten gaan onder de 15 graden. Dus iets van warmtevraag verwachting. Weet nog niet wat er zou gebeuren als het een maand lang precies 16 graden is maar voor nu ok compromis :)
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:23:
[...]
Inderdaad, zit er nog niet zo over in. Eerst de opgewekte warmte efficienter opwekken.
Grolsch schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:30:
[...]
Ook je laatste plaatje gaat niet werken, want hoe komt er warm water in je boiler :? Daar moet een aftakking komen, in het warme gedeelte.
Heb het inderdaad niet getekend, niet heel relevant ook voor buffer. Maar wp en boiler zijn gewoon verbonden. :)
[...]
Zit er alleen v.v.w. met eigen pomp achter :? Dan gaat het misschien goed zonder extra pomp, normaal heb je een secundaire pomp nodig voor flow in je afgifte circuit.
Ja, eigen pomp op elke verdeler (3 verdiepingen)
[...]
Het voorbeeld van warmtepomp weetjes zou ik ook niet doen, namelijk ijskoud water rechtstreeks in de retour van je WP bij het opengaan van groepen, ik zou voor methode A gaan (sterker, zo heb ik het gedaan :P )

[Afbeelding]
Meningen lijken nog verdeeld :)
Van buurjongen, enige opstelling dat een beetje lijkt op dat wat mij is aangeraden. Ik negeerde inderdaad vrolijk wat details :)
Andrehj schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:54:
[...]

Gezien hoeveel minder werk het is zou ik ook graag optie C kiezen :)
Grolsch schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:54:
[...]
Naar mijn idee maar 1 oplossing voor, hydraulisch scheiden die handel.
Eens
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:17:
[...]

Omdat je dan met na regeling ineens koud retour water rechtstreeks je wp in krijgt wat spontaan paar min vol vermogen geeft vanuit de wp.
Hmm, al moet ik wel zeggen dat mijn naregeling heel zachtjes warmte op en af lijkt te geven. Niet het idee dat er ineens ijskoud water retour gaat.
Dus, hydraulisch scheiden lijkt sowieso een heel goed idee. Is ook logisch, reden ook dat ik ze nog eens heb gebeld met een 'ja echt? ok' destijds. Optie A is de veilige keuze, optie B is makkelijker en volgens sommigen beter. Hmm

@Felicia nou blij? ;)

• reneeke1970
@drdnl jij weet nog niet hoe een wp met delta t omgaat, neem van mij aan dat retour water van ineens 3 graden koeler voor een wp ijskoud is waar hij razendsnel op reageerd door er ineens volle bak vermogen in te gooien.

1 PVoutput . Dongen NB

• drdnl
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:31:
@drdnl jij weet nog niet hoe een wp met delta t omgaat, neem van mij aan dat retour water van ineens 3 graden koeler voor een wp ijskoud is waar hij razendsnel op reageerd door er ineens volle bak vermogen in te gooien.
Is niet dat ik je niet geloof, baseer mijn nieuwe opstelling ook maar op (goedbedoelde) advies sites.

Maar inderdaad, Panasonic zelf adviseert ook A dus denk dat dat maar moet :)

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 22:09
bbn_ldp schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:22:
[...]

Afgelopen nacht heeft hij voor het eerst weer verwarmd. Hij stond echter op een andere stand dan afgelopen winter , wat wel resulteerde in geen gependel maar de ta ging naar 32 waardoor het in huis 22,5 werd terwijl de thermostaat op 20 stond. Dit was de stand!
[Afbeelding]
Verbruikt jouw WP 7,5kW per uur? :S

Edit: Oh gegenereerd vermorgen

[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 25-09-2018 21:40 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• reneeke1970
drdnl schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:36:
[...]

Is niet dat ik je niet geloof, baseer mijn nieuwe opstelling ook maar op (goedbedoelde) advies sites.

Maar inderdaad, Panasonic zelf adviseert ook A dus denk dat dat maar moet :)
Hoe groot is je buffer?
Ik heb warme wp leiding halve hoogte in vat zitten zodat door wervelingen beter warmte bovenin blijft. En dat werkt goed!
Maar ik heb 400 liter.
Met 100 liter vaatje is dat nutteloos.....

1 PVoutput . Dongen NB

• drdnl
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:39:
[...]

Hoe groot is je buffer?
Ik heb warme wp leiding halve hoogte in vat zitten zodat door wervelingen beter warmte bovenin blijft. En dat werkt goed!
Maar ik heb 400 liter.
Met 100 liter vaatje is dat nutteloos.....
Maar 50ltr helaas

• koevlaas2
Maikie18 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:39:
[...]

Verbruikt jouw WP 7,5kW per uur? :S

Edit: Oh gegenereerd vermorgen
Opgewekt , die enorme circustent van een boiler van BBN_LDP kan wel wat bufferen.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:31
Vanmorgen is de Elga weer aan geweest voor een korte run, huis was snel weer op 19 graden.

Ook de eindnota van VandeBon is binnen: voor iedereen hier die nog wel Gas heeft, maar niet meer zoveel verbruikt door de warmtepomp: Controleer even goed je eindnota. Heel toevallig hebben ze bij mij per ongeluk 70 euro te veel netbeheer kosten in rekening gebracht. Ze gaan er waarschijnlijk gewoon van uit dat iedereen toch wel tussen de 500 en 4000 m3 gas gebruikt.

70 euro op een energie rekening van 240 euro per jaar scheelt nogal!

• Wouter9636
  • Laatst online: 07-05-2025
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:18:
[...]

Het is idd geen hygienespiraal, maar een gewone SWW boiler.
Deze opstelling passen wij ook wel eens toe. Ik ben er geen fan van, maar het vat is puur om een grotere inhoud te creëren.
De referentieruimte is dan niet nageregeld, de andere groepen wel. de niet nageregelde ruimte heeft een ruimtethermostaat die de stooklijn compenseert bij afwijkende ruimteT
Het minimale debiet word door de AVDO gegarandeerd, het is wat lastig in te regelen, want je wilt niet onnodig over de bypass draaien.

Bij een defrost gaat de pomp naar hoog debiet en drukt de bypass open, zo is er altijd genoeg inhoud om een defrost goed uit te voeren.

Wij plaatsen wel meestal het buffer in de retour en niet in de aanvoer.
Buffer zit in dit schema in de aanvoer omdat de bijverwarming daar ook in zit. Bt25 zot ook na het buffervat. Normaal zet je hem in de retour idd.

Bij mij is de hoofdruimte nageregeld met een axc40, rmu40 en mengklep. Rest van het huis thermostaatkranen. Buffer ukv100 in serie in de retour. En een bypass voor het geval alles dicht zou lopen. Werkt perfect. Niks moeilijk inregelen. Alleen de bypass goed afstellen.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• marc203
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-10-2024
marc203 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:29:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een Loria 6010? Als onze WP aan gaat dan horen we ‎binnen de water circulatie behoorlijk.‎
Waterdruk is rond de 2 bar en alles is ontlucht. De pomp heeft 4 standen en standaard staat ie op het ‎maximum, verlaag ik pomp snelheid dan krijg ik een doorstroom error.‎

Heeft iemand misschien een idee om dat geluid te verminderen? vooral in de nacht wordt het als ‎irritant ervaren.
Beste @Grolsch @Chris_82 @Reneeke1970 @Koevlaas2 @Erwin_83,

bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik het voor elkaar heb gekregen. De pomp draait nu op stand 2 en heeft een debiet van 12,4/12,8. Heb alle 5 groepen van mijn vloerverwarming verder open gedraaid en de bypass verder los gezet.

Thnx…. Gr Marc :)

• koevlaas2
marc203 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:26:
[...]

Beste @Grolsch @Chris_82 @Reneeke1970 @Koevlaas2 @Erwin_83,

bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik het voor elkaar heb gekregen. De pomp draait nu op stand 2 en heeft een debiet van 12,4/12,8. Heb alle 5 groepen van mijn vloerverwarming verder open gedraaid en de bypass verder los gezet.

Thnx…. Gr Marc :)
Bypass mag van mij best wel weer dicht, maar kijk maar op je debietmeter of dit erg van invloed is.

• Oxellaar
  • Niet online
Wouter9636 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:06:
[...]

Buffer zit in dit schema in de aanvoer omdat de bijverwarming daar ook in zit. Bt25 zot ook na het buffervat. Normaal zet je hem in de retour idd.

Bij mij is de hoofdruimte nageregeld met een axc40, rmu40 en mengklep. Rest van het huis thermostaatkranen. Buffer ukv100 in serie in de retour. En een bypass voor het geval alles dicht zou lopen. Werkt perfect. Niks moeilijk inregelen. Alleen de bypass goed afstellen.
Het element monteren wij voor een Nibe altijd als los onderdeel, in de aanvoer natuurlijk, ben het type even kwijt.

En het afstellen van de bypass is soms wat tricky, hangt ook af van de hoeveelheid nageregelde groepen. Af en toe heb ik wel eens een storing. Ik dacht 229, te korte looptijd compressor.
Daar kom je soms niet vanaf als je de toerenregelaar van de pomp op automatisch laat staan.
Je moet dan een vaste waarde voor bedrijf en standby opzoeken en dat is vaak wat lastiger.

Vandaar dat ik geen fan ben van deze opstelling, maar het kan zeker prima werken.
Het liefst alles nageregeld en wp lekker war over buffer laten draaien. Meeste klanten willen display met menu's, ze kijken er toch nooit naar om.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01 20:06
Xiphalon schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:09:
[...]

Bij mijn Joule vat heeft het element een thermostaat (dat rode wieltje), en standaard staat hij op een graad of 55. Je kan hem wat hoger zetten.

Waar meet je? Dat kan ook uitmaken
Je hebt helemaal gelijk. :>
Het vat staat een beetje lastig om er goed bij te kunnen komen, maar onder het witte kapje inderdaad een rood wieltje, nu op max gezet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rhumW5J.png

Haalt volgens de sensor net niet de 65 (64,2) maar of dat veel uitmaakt voor legionella zal wel niet.
Sensor kan natuurlijk ook afwijken.

Ik meet onderin de tank en bovenin de tank en deze geven uiteindelijk beide dezelfde temperatuur.
Zijn ds18b20 sensors in die betreffende openingen gedrukt dus niet in direct contact met water.

Nu kon ik ook goed het warmteverlies merken aan de koudwater leiding onderin.
Deze wordt zeker tot anderhalf a 2 meter verderop goed warm op 65 graden.

/edit

Vergeten de stekker eruit te halen dus het ding begint gewoon weer opnieuw natuurlijk :D |:(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a8QK1EF.png

En dan komt ie ruim boven de 65 uit. :)

[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 25-09-2018 22:57 ]

• marc203
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:41:
[...]

Bypass mag van mij best wel weer dicht, maar kijk maar op je debietmeter of dit erg van invloed is.
Heb hem net een beetje geknepen, heeft wel invloed..

• koevlaas2
marc203 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:55:
[...]

Heb hem net een beetje geknepen, heeft wel invloed..
Je wil de flow natuurlijk wel door de vloer en niet direct retour via een bypass.

• marc203
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:59:
[...]

Je wil de flow natuurlijk wel door de vloer en niet direct retour via een bypass.
Ja klopt, heb op de verdeler wel gekeken of er voldoende water door gaat. aan de temperatuur te zien was dat geen problem.

Deze week voor het eerst de pomp in gebruik en sinds de laatste keer stoken is er nog wel wat veranderd.
Alles was ingeregeld voor de stadsverwarming maar die is er niet meer >:) , daarnaast heb ik vloerisolatie laten aanbrengen, een andere thermostat.....

Tis toch eerst een beetje proberen wat de beste instellingen zijn, merk bv wel dat de vloer nu veel minder kou uit straalt wat natuurlijk goed is :)

• koevlaas2
marc203 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 23:11:
[...]

Ja klopt, heb op de verdeler wel gekeken of er voldoende water door gaat. aan de temperatuur te zien was dat geen problem.

Deze week voor het eerst de pomp in gebruik en sinds de laatste keer stoken is er nog wel wat veranderd.
Alles was ingeregeld voor de stadsverwarming maar die is er niet meer >:) , daarnaast heb ik vloerisolatie laten aanbrengen, een andere thermostat.....

Tis toch eerst een beetje proberen wat de beste instellingen zijn, merk bv wel dat de vloer nu veel minder kou uit straalt wat natuurlijk goed is :)
Je hebt nog de hele winter om te testen. :)

• Xiphalon
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:41:
[...]

Het element monteren wij voor een Nibe altijd als los onderdeel, in de aanvoer natuurlijk, ben het type even kwijt.
VB6003 of VB9003 in een K-060?

Maar de buffer zit dus in de aanvoer ivm het element... Besparing van een K-060 huisje. Slechte besparing :p

• drdnl
Nog een laatste vraag eigenlijk, denk dat over dit plaatje heen is gekeken

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zuqNUnD.png

Als er actief wordt verwarmd met een flow rate van 15ltr/min. (kan ik zelf niet instellen) zit ik dus op ongeveer 75kPa (tegen?)druk. Ongeveer de helft van wat je zou willen voor optimale prestaties. Wat precies maakt het 75kPa? Of meer? Of minder?

Komt dat door hoe mijn buffervat is aangesloten? Door de lange lengtes leiding met gesloten verdelers waar het water doorheen wordt gejaagd? En wat zou kunnen veroozaken dat wanneer er niet wordt verwarmd het opeens naar 30 ltr/min schiet? Gewoon een stukje software?

Erg nieuwsgierig, hoop dat iemand meer weet

• koevlaas2
drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 00:01:

[Afbeelding]

Als er actief wordt verwarmd met een flow rate van 15ltr/min. (kan ik zelf niet instellen) zit ik dus op ongeveer 75kPa (tegen?)druk. Ongeveer de helft van wat je zou willen voor optimale prestaties. Wat precies maakt het 75kPa? Of meer? Of minder?

Komt dat door hoe mijn buffervat is aangesloten? Door de lange lengtes leiding met gesloten verdelers waar het water doorheen wordt gejaagd? En wat zou kunnen veroozaken dat wanneer er niet wordt verwarmd het opeens naar 30 ltr/min schiet? Gewoon een stukje software?

Bij de h serie kan je in het installateurs menu de pompsnelheid gewoon aanpassen en direct ook de L p/m uitlezen.

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-12-2025

[Afbeelding]

Zie bij mij dat de H ook speelt met zijn pompsnelheid als gevolg van de ingestelde delta T en de afgiftecapaciteit op dat moment.

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 14:26
Ik heb een Hitachi RASM4 en deze wilde gisteravond en vanmorgen gaan verwarmen terwijl dat nog helemaal niet nodig is.
De thermostaat/controller hangt in de woonkamer en staat ingesteld op 20 graden. Terwijl het gisteren nog 21 graden was in de woonkamer sloeg de warmtepomp toch aan en ging de boel verwarmen. Ik heb de Hitachi daarna met de hand uitgeschakeld. Vanmorgen weer hetzelfde nadat ik hem weer inschakelde. Temperatuur was inmiddels gezakt naar 20,4 graden maar toch sloeg hij gelijk weer aan en ging verwarmen. Dit duurde nu ongeveer een kwartier.
Iemand een idee waarom dit gebeurt? De Hitachi is afgelopen zomer geïnstalleerd en is nog niet aan geweest op wat tests na.

Edit:
Hij draait nu toch weer met een kamertemperatuur van 21 graden. Ik ga hem toch maar weer uitzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Timmetjuh op 26-09-2018 07:56 ]

• bbn_ldp
  • Laatst online: 22:23
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:42:
[...]

Opgewekt , die enorme circustent van een boiler van BBN_LDP kan wel wat bufferen.
:)

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Grolsch

[Afbeelding]

Je hebt teveel weerstand in je systeem, je WP kan de benodigde flow niet kwijt, dat los je "normaal" op door een buffervat als open verdeler toe te passen. Wat jij zou kunnen doen is je bypass verder open gooien, of je afgifte verder open gooien. Maar omdat jij naregeling hebt, heb je een dynamische afgifte, dus naar mijn mening krijg je het nooit lekker werkend. In ieder geval niet op een "mooie" manier.

Als ik het nu goed begrepen heb is de situatie als volgt:

Je hebt een 12KW WP (Panasonic)
Je hebt een 50 liter buffervat die op dit moment in serie staat.
Je hebt een flow van 15 liter per minuut.

Dan trek ik de volgende conclussies.

1. Je Flow is veel te laag, met een 12KW WP wil je een flow van 25 á 30 ltr/minuut over je primaire circuit.
Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
Met een WP en LTV wil/moet je een zo laag mogelijke Dt hebben (max graadje of 6 á 7, als het kan nog minder)
Met jouw flow van 15 ltr/minuut heb je een Dt nodig van 11,4 graden (12/(0.25*4.2) om 12KW te kunnen opwekken, dat gaat je dus nooit en te nimmer lukken met LTV en een WP.
Bij 25 ltr/minuut heb je een Dt nodig van 6,85 en bij 30 ltr/minuut 5,71, dat komt meer in de buurt :)

2. Je buffervat is wel een beetje aan de kleine kant, ik kan niet overzien of dit goed gaat. Als stelregel geven ze aan het minimale vermogen * 10 liter. Nu zal het minimale vermogen van de 12KW Pana rond de 5 liggen :? Wellicht gaat het net goed.

Nogmaals, ik zou zo snel mogelijk je buffervat toepassen als open verdeler, 2 circuits er van maken. Zelf zie ik absoluut geen voordeel in methode C, alleen maar nadelen (o.a. koud retourwater rechtstreeks je WP in).

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 12:58

timovd

Voorsprong door techniek

Zoals eerder vermeld is mijn Panasonic Aquarea onlangs geinstalleerd. Ik heb alleen wat hulp nodig met de remote control; die hangt nu in de woonkamer op de plek waar eerst de thermostaat hing. De gebruikershandleiding geeft niet veel duidelijkheid.
Ik zie rechtsonder de buitentemperatuur (aanname: aanzuigtemperatuur van de inverter). Kan ik de huidige binnentemperatuur uitlezen? Hoe stel ik de gewenste binnentemperatuur in?
De flowtemperatuur staat midden op het display. Wat kan ik daarmee aanpassen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Grolsch
Timmetjuh schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:32:
Ik heb een Hitachi RASM4 en deze wilde gisteravond en vanmorgen gaan verwarmen terwijl dat nog helemaal niet nodig is.
De thermostaat/controller hangt in de woonkamer en staat ingesteld op 20 graden. Terwijl het gisteren nog 21 graden was in de woonkamer sloeg de warmtepomp toch aan en ging de boel verwarmen. Ik heb de Hitachi daarna met de hand uitgeschakeld. Vanmorgen weer hetzelfde nadat ik hem weer inschakelde. Temperatuur was inmiddels gezakt naar 20,4 graden maar toch sloeg hij gelijk weer aan en ging verwarmen. Dit duurde nu ongeveer een kwartier.
Iemand een idee waarom dit gebeurt? De Hitachi is afgelopen zomer geïnstalleerd en is nog niet aan geweest op wat tests na.

Edit:
Hij draait nu toch weer met een kamertemperatuur van 21 graden. Ik ga hem toch maar weer uitzetten.
Ligt toch echt aan de regeling, "iets" moet de WP aangezet hebben.

Draai je niet op WAR met ruimtecompensatie of zoiets :?

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 14:26
Grolsch schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:37:
[...]

Ligt toch echt aan de regeling, "iets" moet de WP aangezet hebben.

Draai je niet op WAR met ruimtecompensatie of zoiets :?
Geen idee, ik zal eens in de handleiding duiken. Helaas vind ik die niet uitblinken in duidelijkheid.

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:59
bbn_ldp schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu staat hij weer op stand van afgelopen winter en ga ik afwachten of hij gaat pendelen.
[Afbeelding]
Die bovenste foto geeft de stand ruimtetemperatuurverwarmen aan, maar die temperaturen die weergegeven worden, zijn die van wat hij in de woonkamer meet of op de plek van de warmtepomp zelf? Want ik neem aan dat dan 22 graden je ingestelde ruimtetemperatuur is en dat hij op dit moment 18 meet (in de ruimte van je draadloze thermostaat)? Ik heb zelf het grootste deel van afgelopen winter verwarmd met een Ta van 25-28 graden dus ik zou niet graag willen dat die van mij naar 32 graden Ta schiet op het moment dat hij het zelf voor het kiezen heeft.

• drdnl
timovd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:23:
Zoals eerder vermeld is mijn Panasonic Aquarea onlangs geinstalleerd. Ik heb alleen wat hulp nodig met de remote control; die hangt nu in de woonkamer op de plek waar eerst de thermostaat hing. De gebruikershandleiding geeft niet veel duidelijkheid.
Ik zie rechtsonder de buitentemperatuur (aanname: aanzuigtemperatuur van de inverter). Kan ik de huidige binnentemperatuur uitlezen? Hoe stel ik de gewenste binnentemperatuur in?
De flowtemperatuur staat midden op het display. Wat kan ik daarmee aanpassen?
Geen idee of die remote control een thermostaat heeft. Maar momenteel staat hij waarschijnlijk op 'flow stand' inderdaad.

In de handleiding zie je de mogelijkheden:
https://www.climamarket.b...DC09-16HE8_UD09-12HE8.pdf

Hoofdstuk 11.3.3 bij Zone & Sensor
Je wilt een vorm van Room thermostat, maar zoals gezegd weet ik niet of die remote control telt als 'internal'

Ah,
11.1.6
"Remote Controller 3 mounted to the Indoor Unit can be moved to the room and serve as Room Thermostat."

Zou zeggen, probeer het eens.

[ Voor 6% gewijzigd door drdnl op 26-09-2018 11:47 ]

• drdnl
koevlaas2 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 00:46:
Bij de h serie kan je in het installateurs menu de pompsnelheid gewoon aanpassen en direct ook de L p/m uitlezen.
pokkie78 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 06:49:
[...]
Zie bij mij dat de H ook speelt met zijn pompsnelheid als gevolg van de ingestelde delta T en de afgiftecapaciteit op dat moment.
Zal er nog eens naar kijken, maar volgens mij kan ik alleen de maximale pump duty beperken, niet 'gewoon' instellen. Tekst in handleiding bevestigt dat idee ook (dat dat ding zelfregelend is).
Grolsch schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:18:
[...]
Als ik het nu goed begrepen heb is de situatie als volgt:

Je hebt een 12KW WP (Panasonic)
Je hebt een 50 liter buffervat die op dit moment in serie staat.
Je hebt een flow van 15 liter per minuut.
Dan trek ik de volgende conclussies.
1. Je Flow is veel te laag, met een 12KW WP wil je een flow van 25 á 30 ltr/minuut over je primaire circuit.
(..)
2. Je buffervat is wel een beetje aan de kleine kant, ik kan niet overzien of dit goed gaat. Als stelregel geven ze aan het minimale vermogen * 10 liter. Nu zal het minimale vermogen van de 12KW Pana rond de 5 liggen :? Wellicht gaat het net goed.

Nogmaals, ik zou zo snel mogelijk je buffervat toepassen als open verdeler, 2 circuits er van maken
Situatie klopt helemaal, het is nogal COP afhankelijk maar met 800w invoer is het minimale vermogen inderdaad rond de 5, eerder ~4.5
Boodschappen lijstje is gemaakt, vrijdag ga ik alles even omgooien. Bedankt :)

Maar @koevlaas2 @LittleTycoon @reneeke1970

Heb het collectieve advies rondom vloerverwarming regelen opgevolgd en kamertemperatuur ingesteld op 23 (was 21). Actuator stond 100% open.

Meteen een verbetering qua COP, bijna een hele extra punt.

Ook draaide hij vannacht regelmatig 15+ minuten waarvan een deel op cruise control (800w in, 4-5kw uit)
Dus ga met tegenzin mijn naregelaar naregelen (waar heb ik dat ding dan voor...) via Homeassistant en de API.

Als kouder dan 21 graden dan 23 graden.
Als warmer dan 22 graden dan 20 graden.

Dat zou de bandbreedte voldoende moeten verhogen om langdurig te moeten verwarmen terwijl het nog steeds ongeveer 21-22 graden blijft in de woonkamer.
Daarnaast heb ik de goedbedoelde 'eco stop' functie van Honeywell uitgezet (net voordat temp bereikt is verwarming dichtknijpen)

Maar vannacht was de COP ongeveer 4.2, terwijl dat 4.75 zou moeten zijn volgens de specs (bij 7 graden buiten en 35 graden warm water). Dus ondanks de slechte flow lijkt het al redelijk te presteren, maar wil het toch allemaal naar de norm trekken. Bedankt voor al het advies :)

• Grolsch
Zelf gebruik ik naregeling van Danfoss, en wat jij aangeeft met die bandbreedtes noemt danfoss PWM (Pulse Width Modulation)

Op advies van @Oxellaar heb ik dit op aan/uit gezet.

Zijn opmerking hierbij was:
De sturing van de motoren(output) staat standaard op PWM. Bij het bijna bereiken van de ingestelde ruimtetemp zal hij één of meerdere motoren kort open en dicht gaan sturen. Dit om een overshoot te voorkomen. Je kunt ook kiezen voor aan/uit regeling, setpoint bereikt, dan pas sluit de motor.

De aan/uit functie werkt vaak het beste is mijn ervaring. Via PWM duurt het vaak vrij lang voor het setpoint bereikt is en soms word het setpoint net niet bereikt. Het verschilt per situatie wat het meest optimaal werkt.
Een WP is zo "traag" vanwege de lage Ta, dat het uitschakelen dmv aan/uit bij mij op 0,1 graad nauwkeurig werkt. Dus ik gebruik geen PWM

• drdnl
Grolsch schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:28:
Zelf gebruik ik naregeling van Danfoss, en wat jij aangeeft met die bandbreedtes noemt danfoss PWM (Pulse Width Modulation)

Op advies van @Oxellaar heb ik dit op aan/uit gezet.

Een WP is zo "traag" vanwege de lage Ta, dat het uitschakelen dmv aan/uit bij mij op 0,1 graad nauwkeurig werkt. Dus ik gebruik geen PWM
Het meest logisch zou zijn om inderdaad de warmtepomp aan te laten sturen door de Evohome met een aan/uit schakelaar (honeywell bdr91).

Probleem alleen is, denk ik, dat ik alleen de hele warmtepomp aan en uit kan zetten. Maar zou ook graag mijn boilervat op temperatuur houden als ik geen warmtevraag heb. Vandaar deze omweg

• Grolsch
drdnl schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:36:
[...]

Het meest logisch zou zijn om inderdaad de warmtepomp aan te laten sturen door de Evohome met een aan/uit schakelaar (honeywell bdr91).

Probleem alleen is, denk ik, dat ik alleen de hele warmtepomp aan en uit kan zetten. Maar zou ook graag mijn boilervat op temperatuur houden als ik geen warmtevraag heb. Vandaar deze omweg
MMhh, dat is dan ook niet heel erg handig :? Bij mijn Mitsu blokkeert IN1 de verwarmingswerking.

Dus ik draai op de WP 24*7 op WAR, maar zolang er geen warmtevraag in huis is draait de WP niet. (De danfoss blokkeert de CV werking) maar SWW (ik neem aan dat je dat met boiler bedoelt) volgt gewoon zijn eigen programma.

Maar PWM is wel wat anders als bovenstaande. Ik snap niet zo goed waarom jij setpoint op 23 set om 21 graden te bereiken?

Ik zet de ruimtetemperatuur op 21 á 21,5 graden (wat mijn vrouw wil) en de thermostaat zorgt ervoor dat het zo warm is (+- 0,1 graad, zoninvloed kan de thermostaat niets aan doen natuurlijk).

• drdnl
Grolsch schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:50:
[...]

MMhh, dat is dan ook niet heel erg handig :? Bij mijn Mitsu blokkeert IN1 de verwarmingswerking.
Uit de handleiding:
When External SW connection select "YES" from remocon installer menu:
- Heating or Cooling system will operate normally if the External Switch signal is ON.
- Once the External Switch turn OFF, System Turn OFF ( Heat pump, water pump, heater etc…)

Nu wordt SWW/DHW niet expliciet genoemd, maar ik denk dat ik dan de optionele PCB nodig ga hebben wil ik kunnen kiezen wat aan/uit moet. Kost maar 240 euro... :)
Als ik had wat jij hebt, alleen verwarming uit dan had ik gewoon de Evohome de wp aan laten sturen inderdaad.
Grolsch schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:50:
[...]

Maar PWM is wel wat anders als bovenstaande. Ik snap niet zo goed waarom jij setpoint op 23 set om 21 graden te bereiken?
Om de Evohome te motiveren om de vloerverwarming 100% open te gooien (niet 30 of 50, 100%)
Vandaar ook dat ik bij 22, niet 23, al de verwarming weer op 20 graden zet. Met het idee dat ik meestal ergens tussen 21 en 22 graden zal blijven. Kreeg ik eerst de hele tijd te horen dat ik te weinig warmtevraag had (naregeling te nauwkeurig) is het nu weer te veel ;)

Overigens is dit pas een eerste versie, maar ging mij om meer een 0 - 100% open vloerverwarming dan steeds maar een klein beetje.
Pagina: 1 ... 51 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.