Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 106 Laatste
Acties:
  • 467.362 views

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-01 21:21
Het kan aan mij liggen maar,

Bij alle Lucht Water warmtepompen word bij de vermogens opgave,s nooit gespecificeerd.
of dit inc of ex Defross cyclus is?
Bij mijn Pana 6Kw en Mitshi ecodan 7,5Kw drukt dit het gemiddeld thermisch vermogen per uur behoorlijk...
Wanneer het koud ( 2-3c ) en mistig weer is, krijg ik er gemiddeld niet meer uit dan
4,8Kw gemiddeld per uur voor de pana 6Kw
6,3Kw gemiddeld per uur voor de Ecodan 7,5Kw

Heeft iemand hier ook al aan gemeten?

38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:18
koevlaas2 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:07:
[...]

Voor de geoffreerde prijs -5k lever ik de boel met installatie en genoemde 300L boiler.
Stuur je even een pb

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Artbij schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:22:
[...]

Maar waarom wil hij dan toch warmte door het systeem sturen? Thermostaat staat op 20 ingesteld en het is nu 22.
Omdat je systeem WA regelt? Hij zal de ingestelde stooklijn volgen, want die is gebaseerd op 21c binnenT. Je hebt een Moduline 1010H als ruimteopnemer? Dit is geen thermostaat die daadwerkelijk op ruimteT regelt, maar de stooklijn kan compenseren en rH meet ivm dauwpunt bij koelbedrijf.
De mate van compensatie van de stooklijn is ook instelbaar en uit te schakelen.

Waarschijnlijk staat je stooklijn dus te hoog ingesteld en nog behoorlijk ook. Want hij staat al iets verlaagd, de gewenste ruimteT staat immers al 1K lager dan de standaard stooklijn, deze is voor 21c ruimteT

Je kunt je stooklijn verlagen door hem daadwerkelijk aan te passen. In deze tijd van het jaar pas je alleen het voetpunt aan. Het voetpunt is het aanvoerT setpoint bij hoge buitenT. In jouw geval dus de aanvoerT naar beneden aanpassen, de stooklijn word dan steiler.
Als met kouder weer de stooklijn aangepast moet worden, dan pas je het klimaatpunt aan.
Als je een te hoge aanvoerT bij lage buitenT hebt, dan zet je de aanvoerT naar omlaag, je stooklijn word dan vlakker.

Een nieuwe installatie is nooit in één keer juist af te stellen qua stooklijn. Je zult eerst minimaal één keer alle seizoenen door moeten en daar je stooklijn op aanpassen.
En met één keer ben ik positief, in veel gevallen krijg je het nooit helemaal naar je zin zonder naregeling.
Maar dat is erg afhankelijk van het soort gebouw en gebruik van de ruimtes en wat jijzelf acceptabel vind.

Dit is een stukje nazorg wat je installateur, op jouw verzoek hoort uit te voeren. Sowieso in het eerste jaar na installatie.....zoiets zit gewoon in de prijs.
Tenminste, in mijn wereld wel.

Kijk goed mee als de stooklijn aangepast word. Want zoiets aanpassen is eigenlijk een must voor iedere gebruiker.

@koevlaas2 @LittleTycoon 6 tot 10K onder buitenT is wel het meest gangbaar.
Maar dat is niet met een schaartje te knippen, zeker in de eerste 10 tot 20 minuten na de start.
Vandaar dat lange runs een voordeel hebben op je rendement.

Ik vind -2 vrij laag bij een graad of 10 buiten. Maar @LittleTycoon Had jij een Altherma? (o nee... Een Nibe)
Die draait soms een defrost als olie retour, kan behoorlijk vreemd overkomen bij 25c buiten als je dat voor het eerst ziet. Olie retour is het terughalen van de olie uit het binnendeel en leidingen, naar het buitendeel.
Misschien doet Nibe ook zoiets.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:28
bbn_ldp schreef op zondag 23 september 2018 @ 20:17:
Na afgelopen winter op de kamerthermostaat te hebben gedraaid wil ik deze winter de zubadan op WAR met kamerthermostaat proberen, maar waar in de handleiding kan ik vinden hoe ik de instellingen hiervoor moet doen? Ik heb hem sinds deze zomer met het stekkertje op 50% gezet en dat wil ik zo houden omdat hij eigenlijk veel te veel vermogen heeft met 11,2Kw ten opzichte van de hoge isolatie van het huis. Ta is afgelopen winter 30 graden geweest waar hij het beste op werkte!
Ik weet niet of mogelijk is wat jij wil.

Je kunt op de hydrobox 3 verwarmings "methodes" kiezen, namelijk

1 = Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie) (dit werkt door het bedieningspaneel van de hydrobox te gebruiken als ruimtethermostaat, dus wat jij afgelopen winter gedaan hebt).
2 = Voorlooptemp verwarmen - (Dit is gewoon continu vaste Ta)
3 = Compensatiecurve verwarmen - (Dit is WAR)

Zelf draai ik op 3 (WAR) en een losse thermostaat aangesloten op IN1 (TBI.1 13-14). Ik weet niet of de standaard bedieningsunit / kamerthermostaat van de Hydrobox ook zo kan werken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-01 20:44
Wodan89 schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:35:
Het kan aan mij liggen maar,

Bij alle Lucht Water warmtepompen word bij de vermogens opgave,s nooit gespecificeerd.
of dit inc of ex Defross cyclus is?
Bij mijn Pana 6Kw en Mitshi ecodan 7,5Kw drukt dit het gemiddeld thermisch vermogen per uur behoorlijk...
Wanneer het koud ( 2-3c ) en mistig weer is, krijg ik er gemiddeld niet meer uit dan
4,8Kw gemiddeld per uur voor de pana 6Kw
6,3Kw gemiddeld per uur voor de Ecodan 7,5Kw

Heeft iemand hier ook al aan gemeten?
Klopt, maar als je WP goed gedimensioneerd is dan is er voldoende gemiddeld vermogen om het warmteverlies van je woning te compenseren. Als het -5 of zelfs -10 wordt zoals dit jaar februari/maart dan zijn er veel minder defrosts dan rond het vriespunt vanwege de zeer droge vrieslucht.
Heel koud én sneeuwen gaat misschien wel richting het kritische punt.
Er zit toch ook een backup element in jouw WP? (3kW bij een Loria)

Voor mijn WP heb ik eens wat data verwerkt (zie hieronder).
Kortste cyclus was 39 minuten: 33 minuten verwarmen, 6 minuten defrost (omschakelen, buitenunit verwarmen, omschakelen).
15% minder tijd om te verwarmen in het slechtste geval (rond vriespunt)

Update van defrost frequentie in Februari 2018

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Waar staat RV voor?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Grolsch
Relatieve Vochtigheid verwacht ik. (Luchtvochtigheid)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01 08:52
Relatieve Vochtigheid?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
OK

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Chris_82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:35:
[...]
Sneeuw is goede isolatie... Wij merken dat heel goed in onze (onverwarmde) slaapkamer. Als het heel koud is, en er ligt sneeuw op het dak, wordt het lang zo koud niet als wanneer het alleen maar koud is (zoals begin dit jaar).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Grolsch
Wat @Chris_82 bedoelt is dat je normaal gesproken bij extreme vorst weinig defrosts hebt (want lage RV), maar in het geval van extreme vorst en sneeuw is de RV vaak wel hoog zoals je in zijn overzicht kunt zien. Dus bij extreme vorst EN sneeuw (dus hoge RV) heb je veel defrosts terwijl je op dat moment het vermogen wel hard nodig hebt.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-01 21:37
Volgens mij (geheugen en interesse voor het weer) komt extreme vorst en sneeuwval hier in Nederland zelden tot nooit voor.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Chris_82
@hansvk Deze data is van Februari 2018, ik zuig het niet uit m'n duim ;) het is een unieke test periode geweest en het komt niet vaak voor dat het EN redelijk vriest EN sneeuwt.
Moet hier specifiek rekening mee gehouden worden? Het is aan iedereen zelf om te beslissen of hij een WP neemt die overgedimensioneerd is of niet. Ik vind dat niet noodzakelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris_82 op 24-09-2018 11:29 ]

• Grolsch
Een warmtepomp die in alle situaties voorziet bestaat volgens mij niet, dus er zijn naar mijn mening 2 opties zoals @Chris_82 al aangeeft

1 = relatief kleine WP met het risico op een koud huis bij extreme situaties
2 = relatief grote WP met het risico op enigszins pendelgedrag bij hoge buitentemperaturen.

Zelf heb ik voor optie 2 gekozen, en af en toe (hoge Tb en warmtebehoefte) zie ik dat m'n WP zo'n 1 á 2 start>stops in het uur heeft, volgens mij geen enkel probleem, en bij extreme kou zoals eind februari > begin maart dit jaar had ik toch echt de 11,2KW nodig om de hut warm te houden.

• hansvk
Chris_82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:28:
@hansvk Deze data is van Februari 2018, ik zuig het niet uit m'n duim ;) het is een unieke test periode geweest en het komt niet vaak voor dat het EN redelijk vriest EN sneeuwt.
Moet hier specifiek rekening mee gehouden worden? Het is aan iedereen zelf om te beslissen of hij een WP neemt die overgedimensioneerd is of niet. Ik vind dat niet noodzakelijk.
Maar er wordt gesproken over extreme vorst. Dat vertaal ik naar strenge tot zeer strenge vorst (lager dan -10°C). In je data zie ik sneeuw bij lichte vorst (in het rode ovaal).

[ Voor 4% gewijzigd door hansvk op 24-09-2018 11:44 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Chris_82
@hansvk Iets eenduidig opschrijven valt niet altijd mee, dat geldt hier ook weer.
Hoe staat het er voor met je eigen plannen voor een WP?

• Oxellaar
  • Niet online
@hansvk in Nederland valt sneeuw ook bij lichte vorst, zeer zelden bij strenge vorst.

@Chris_82 je uitspraak verbaasd me.... Natuurlijk hou je rekening met sneeuwval en vorst! Dat heeft niets met overcapaciteit te maken.
Dat noem je benodigde capaciteit.
Sneeuwval en vorst zijn echt niets bijzonders in Nederland.

• hansvk
Oxellaar schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:55:
@hansvk in Nederland valt sneeuw ook bij lichte vorst, zeer zelden bij strenge vorst.
Dat bedoel ik eigenlijk ook te zeggen ;)
Chris_82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:51:
@hansvk Iets eenduidig opschrijven valt niet altijd mee, dat geldt hier ook weer.
Hoe staat het er voor met je eigen plannen voor een WP?
Ik heb bij het verbouwen van de badkamer rekening gehouden met de toekomstige aanschaf van een WP. Ons huis van 1981 is natuurlijk niet ideaal voor en WP. We hebben al heel wat maatregelen genomen (zonnepanelen, overal HR++ dubbel glas, vloer en dak geïsoleerd). Ik heb nu een zelfbouw DBE op de convectoren in de convectorput (hoofdverwarming huiskamer met open keuken) geïnstalleerd en ga deze winter kijken wat het effect is met een lagere aanvoertemperatuur (Vaillant HR-ketel uit 2003). Als de CV-ketel het begeeft ga ik sowieso over op een WP (en wat aanpassingen aan of vervanging van radiatoren). We hebben ook een houtkachel beneden dus we houden het wel warm. In de toekomst wil ik beneden vloerverwarming aanleggen voor een optimaler gebruik van een WP.

• Grolsch
Oxellaar schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:55:

@Chris_82 je uitspraak verbaasd me.... Natuurlijk hou je rekening met sneeuwval en vorst! Dat heeft niets met overcapaciteit te maken.
Dat noem je benodigde capaciteit.
Sneeuwval en vorst zijn echt niets bijzonders in Nederland.
Zo denk ik er ook over, maar zoals je zelf waarschijnlijk ook regelmatig gelezen hebt zijn er genoeg mensen die kiezen voor backup van houtkachels / palletkachels / IR panelen / E-elementen als het echt koud wordt.

Dat is als Tweaker zonder vrouw natuurlijk best te doen, maar voor de "normale" Nederlander niet echt een optie naar mijn mening.

• Chris_82
@Oxellaar Het is maandag toch ... ? :p Ik verbaas me over de verbazing hier :+
1. onderdimensioneren, tuurlijk niet
2. juist dimensioneren, ja graag (koevlaas2 formule, of vanuit warmteverlies grafiek aflezen rond -7 tot -10)
3. overdimensioneren, liever niet (en dan kijken we natuurlijk niet op 1kWth...)

Wat ik bovenstaand specifiek bedoelde is dat de 15% die met de combinatie van sneeuw/mist/koude verloren gaat, niet nog eens moet meerekenen bovenop een juist gedimensioneerde WP.
Met een juist vermogen bij ca. -10 zou je voldoende verwarmingscapaciteit over moeten hebben bij condities waar defrosts vaak plaatsvinden (-2 tot +3) om die 15% verlies te compenseren.

In mijn ogen niet gewenst is: benodigd vermogen bij -10 = 10 kW, +15% = 12kW (afgerond) en dan nog eens 'om zeker te zijn' een 14kW of 16kW WP installeren? Vervolgens doet de WP 80% van de tijd zijn werk in +2 tot +12, is er een groot buffervat nodig om het stabiel te hebben lopen en is er in mijn ogen ruimte, geld en materiaal onnodig verspild. En dan is er ook nog het COP=1 backup element.
Om nog eens terug te komen op de vuistregel van 1650 vollasturen. Het monitoringoverzicht laat zien dat er meerdere gebruikers ruim over dit aantal vollasturen heen gaan, met maar een enkeling die geklaagd heeft in feb/mrt dat het comfort te wensen over liet.

Heb ik dan teveel vertrouwen in de techniek? Is een onsje minder echt zó erg bij een WP?
Of komt hier de Nederlandsche cultuur bovendrijven die een voorkeur heeft voor risico's afdekken, verzekeren, reserves houden?
YMMV...

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Chris_82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:03:

Om nog eens terug te komen op de vuistregel van 1650 vollasturen. Het monitoringoverzicht laat zien dat er meerdere gebruikers ruim over dit aantal vollasturen heen gaan, met maar een enkeling die geklaagd heeft in feb/mrt dat het comfort te wensen over liet.
De 1650 vollasturen is ook maar een gemiddelde voor de gemiddelde binnentemp van 21C. Voor andere huizen en andere temperaturen heb je andere waardes

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/warmtepomp_home/tabel_vollast_draaiuren_warmtepomp.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:35
Grolsch schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:20:
[...]

Ik weet niet of mogelijk is wat jij wil.

Je kunt op de hydrobox 3 verwarmings "methodes" kiezen, namelijk

1 = Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie) (dit werkt door het bedieningspaneel van de hydrobox te gebruiken als ruimtethermostaat, dus wat jij afgelopen winter gedaan hebt).
2 = Voorlooptemp verwarmen - (Dit is gewoon continu vaste Ta)
3 = Compensatiecurve verwarmen - (Dit is WAR)

Zelf draai ik op 3 (WAR) en een losse thermostaat aangesloten op IN1 (TBI.1 13-14). Ik weet niet of de standaard bedieningsunit / kamerthermostaat van de Hydrobox ook zo kan werken.
@bbn_ldp

Ik weet wel of dat mogelijk is en het antwoord is nee. Tenminste, als je enkel werkt met de interne Mitsubishi controller. WAR icm ruimtethermostaat is enkel mogelijk met een externe thermostaat. Ik wilde ook het liefst de interne controller daarvoor inzetten maar die modus bestaat dus niet, dan moet je kiezen tussen de 3 opties die @Grolsch geschetst heeft. Ik ben zelf namelijk op zoek naar precies diezeflde modus maar heb het alleen kunnen realiseren door een losse thermostaat erbij te hangen en aan te sluiten op "IN1" en de verwarmingsmodus op WAR. Erg jammer vind ik persoonlijk...

• Grolsch
godfriedd schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:12:
[...]

@bbn_ldp

Ik weet wel of dat mogelijk is en het antwoord is nee. Tenminste, als je enkel werkt met de interne Mitsubishi controller. WAR icm ruimtethermostaat is enkel mogelijk met een externe thermostaat. Ik wilde ook het liefst de interne controller daarvoor inzetten maar die modus bestaat dus niet, dan moet je kiezen tussen de 3 opties die @Grolsch geschetst heeft. Ik ben zelf namelijk op zoek naar precies diezeflde modus maar heb het alleen kunnen realiseren door een losse thermostaat erbij te hangen en aan te sluiten op "IN1" en de verwarmingsmodus op WAR. Erg jammer vind ik persoonlijk...
Zo'n vermoeden had ik dus al :P Volgens mij kun je de bedieningsunit van de Hydrobox alleen maar als kamerthermostaat gebruiken bij methode 1 ( Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie) )

Inderdaad misschien een gemiste kans, maar wat kost een normale aan/uit thermostaat :? Tientjeswerk volgens mij. Kies er dan wel 1 met een kleine Hysterese. Zelf gebruik ik de Danfoss CF2+ naregeling hiervoor, maar dat is een beetje overkill voor alleen een thermostaat :P
Chris_82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:03:
@Oxellaar Het is maandag toch ... ? :p Ik verbaas me over de verbazing hier :+
1. onderdimensioneren, tuurlijk niet
2. juist dimensioneren, ja graag (koevlaas2 formule, of vanuit warmteverlies grafiek aflezen rond -7 tot -10)
3. overdimensioneren, liever niet (en dan kijken we natuurlijk niet op 1kWth...)

Wat ik bovenstaand specifiek bedoelde is dat de 15% die met de combinatie van sneeuw/mist/koude verloren gaat, niet nog eens moet meerekenen bovenop een juist gedimensioneerde WP.
Met een juist vermogen bij ca. -10 zou je voldoende verwarmingscapaciteit over moeten hebben bij condities waar defrosts vaak plaatsvinden (-2 tot +3) om die 15% verlies te compenseren.

In mijn ogen niet gewenst is: benodigd vermogen bij -10 = 10 kW, +15% = 12kW (afgerond) en dan nog eens 'om zeker te zijn' een 14kW of 16kW WP installeren? Vervolgens doet de WP 80% van de tijd zijn werk in +2 tot +12, is er een groot buffervat nodig om het stabiel te hebben lopen en is er in mijn ogen ruimte, geld en materiaal onnodig verspild. En dan is er ook nog het COP=1 backup element.

Heb ik dan teveel vertrouwen in de techniek? Is een onsje minder echt zó erg bij een WP?
Of komt hier de Nederlandsche cultuur bovendrijven die een voorkeur heeft voor risico's afdekken, verzekeren, reserves houden?
YMMV...
Zoals je het hierboven aangeeft is het volgens mij juist dimensioneren. Warmteverlies bij -10 pakken (volgens ISSO51 indien mogelijk) en (licht) afronden naar boven.

Als de WVB zegt 7,5KW, pak dan een 8KW bijvoorbeeld, maar wel 1 die dus 8KW levert bij -10! Dat vergeten ook veel mensen :P

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:18:
[...]

Zo'n vermoeden had ik dus al :P Volgens mij kun je de bedieningsunit van de Hydrobox alleen maar als kamerthermostaat gebruiken bij methode 1 ( Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie) )

Inderdaad misschien een gemiste kans, maar wat kost een normale aan/uit thermostaat :? Tientjeswerk volgens mij. Kies er dan wel 1 met een kleine Hysterese. Zelf gebruik ik de Danfoss CF2+ naregeling hiervoor, maar dat is een beetje overkill voor alleen een thermostaat :P

[...]
Ik had het liefst de interne controller gebruikt omdat je nog veel meer informatie van die controller kan aflezen en ik er dus regelmatig even op kijk. Die zou ik dus het liefst in de woonkamer hangen. Maar als er dan óók nog een normale thermostaat bij moet wordt het een beetje een ongeregeld zooitje. Ik ben er zelf dus nog niet helemaal uit wat het gaat worden. Ik vermoed dat ik de thermostaatfunctie ga samennemen met mijn CO2-sensor op KNX die ik tegenwoordig heb. En dan ergens op een andere plek een beetje uit het zicht toch maar die Mitsubishi controller hangen.

• hierynomus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-01 13:00
Grolsch schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:34:
[...]

Dan komen onze woningen redelijk overeen, wij hebben zo'n 900m3 inhoud, gewoon goede, maar geen extreme isolatie, dubbel glas en ook MV type C (Toevallig ook Duco), wel CO2/vocht gestuurd per ruimte (maar daar staat type C voor volgens mij).

Uit onze WVB kwam een warmteverlies van 10KW bij -10, uiteindelijk gekozen voor een 11,2KW WP van het merk Mitsubishi Zubadan.

Je bouwt een huis van zo'n 800 m3, wat je aan bouwkosten al rond de 4 ton gaat kosten waarschijnlijk, bezuinig dan niet op een WVB van 200 euro, zo weet je exact waar je het over hebt.

Ik verwacht dus gezien de door jou verstrekte gegevens dat er iets uitkomt van +- 9KW.
Klopt, net de WVB gekregen van de installateur, die kwam uit op 9668W bij -10C. Echter hij heeft een van de slaapkamers niet op de juiste temperatuur meegenomen (15C ipv 20C), dus het zal inderdaad om en nabij de 10kW zijn in totaal.

Nu zeggen hij (en Nibe) dat je "makkelijk" met een Beta factor van 0,8 af kan, dus dan zou volgens hen de F2040-8 voldoende moeten zijn. Echter als ik de grafiek in de technische specificaties (https://www.nibenl.eu/nibedocuments/23869/231038-4.pdf) goed lees zou die bij -10 maar op 7kW komen (35C aanvoer), dus of ik snap het niet, of het systeem is heel/te krap gedimensioneerd.

Nou ben ik niet getrouwd met Nibe (de installateur van de bouwer wel ;)), maar het zijn zo op papier wel mooie (stille) apparaten.

Wie kan me een stap verder helpen?

• Grolsch
Welkom in de wereld van duidelijke getallen van WP leveranciers :P

Als ik het document goed lees is de Nibe F2040-8 een 7KW WP (zie pagina 71 van je document, Nominaal verwarmingsvermogen) die bij -7 "nog maar" 6,3kWh doet. Persoonlijk lijkt mij 6,3KW wat krap als je volgens berekening 10KW nodig hebt. (bijna 40% te weinig vermogen). En dat is bij -7, wat deze Nibe doet bij -10 of kouder kan ik niet terugvinden.

Verder heeft Nibe prachtige WP's, mooi stil, goede regeling, zien er gelikt uit, enigste nadeel wat ik me kan bedenken is de prijs. Ze zijn namelijk niet echt goedkoop te noemen.

Edit

Ik zie net op pagina 65 een tabelletje staan die de informatie op pagina 71 tegenspreekt :P

Volgens het tabelletje zou je bij -10 +- 7KW ter beschikking hebben bij Ta 35.

Wat een gekke sprong trouwens bij -3 graden :? Is dat een element (COP=1) wat meehelpt :?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/122kxzb.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 24-09-2018 14:53 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Pagina 71 is op 'deellast'?

Kan die dip komen door warmteverlies door de defrosts? De Nibe's hebben geen verwarmingselement aan boord de belgen rekenen met een 63W wat door de externe pomp wordt toegevoegd :+ .
hierynomus schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:33:
[...]
Nu zeggen hij (en Nibe) dat je "makkelijk" met een Beta factor van 0,8 af kan, dus dan zou volgens hen de F2040-8 voldoende moeten zijn. Echter als ik de grafiek in de technische specificaties (https://www.nibenl.eu/nibedocuments/23869/231038-4.pdf) goed lees zou die bij -10 maar op 7kW komen (35C aanvoer), dus of ik snap het niet, of het systeem is heel/te krap gedimensioneerd.

Een betafactor van 0,8 houdt in dat je er dus een electrisch element bij zet. Ik heb er een van (max) 6 KW die door de regeling aangestuurd wordt in 3 stappen (dus 0, 3 of 6 KW).

[ Voor 77% gewijzigd door Xiphalon op 24-09-2018 15:37 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:10
Een vraag, de Belgen onder ons.. hebben jullie gelezen over het afschakelplan ivm stroom tekort (kerncentrale issues). Terwijl dat de overheid aan de andere kant pushed voor gas en mazout centrales te vervangen door warmtepompen..

En prijzen zijn rond de zomer met 40-50% gestegen den vermoeden dat de stroomprijs opnieuw gaat stijgen rond de 20-30%... (naakte stroomprijs fyi), hoe kunnen we dan mensen overtuigen om hun werkende installatie te vervangen door een warmtepomp..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Icekiller2k6 schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:38:
Een vraag, de Belgen onder ons.. hebben jullie gelezen over het afschakelplan ivm stroom tekort (kerncentrale issues). Terwijl dat de overheid aan de andere kant pushed voor gas en mazout centrales te vervangen door warmtepompen..

En prijzen zijn rond de zomer met 40-50% gestegen den vermoeden dat de stroomprijs opnieuw gaat stijgen rond de 20-30%... (naakte stroomprijs fyi), hoe kunnen we dan mensen overtuigen om hun werkende installatie te vervangen door een warmtepomp..
Zitten Nederlanders niet ietsje pietsje in hetzelfde schuitje?
Gewoon hout CV erbij zetten en je zit altijd safe

1 PVoutput . Dongen NB

• Xiphalon
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:46:
[...]
Gewoon hout CV erbij zetten en je zit altijd safe
Totdat dat weer wordt verboden omdat overlast/stank/fijnstof/moet van unilever

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:21
Mijn idee: huis maximaal isoleren, zodat je in de winter maar weinig elektriciteit voor verwarming nodig hebt. Dat je huis in de zomer dan te warm wordt is niet erg, want dat kun je goedkoop wegkoelen, omdat de stroom dan (door overschot van (je eigen?) zonnepanelen) toch goedkoop is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 15:35
[...]

Klopt, net de WVB gekregen van de installateur, die kwam uit op 9668W bij -10C. Echter hij heeft een van de slaapkamers niet op de juiste temperatuur meegenomen (15C ipv 20C), dus het zal inderdaad om en nabij de 10kW zijn in totaal.

Nou ben ik niet getrouwd met Nibe (de installateur van de bouwer wel ;)), maar het zijn zo op papier wel mooie (stille) apparaten.

Er zit ook wat marge in de ISSO WVB (kan zomaar 30% zijn), dus daar zou je idd mee moeten uitkomen. Met een elektrisch element wat ze er standaard bij doen sowieso.

Installateur is getrouwd met Nibe omdat ze kunnen terugvallen op serviceapparaat Nibe NL, hoeven ze zelf minder kennis bij te houden. Nibe monteur komt langs voor ingebruikname. Daar betaal je voor. Verder goed merk maar Pana's, Mitsu's en Daikin zijn ook niet verkeerd om maar wat voorbeelden te noemen.

• koevlaas2
  • Laatst online: 12-01 19:58
[...]

Wat komt uit 'mijn' formule ? Gasverbruik (per jaar) x 8 / 1650 = kW WP ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Xiphalon schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:47:
[...]

Totdat dat weer wordt verboden omdat overlast/stank/fijnstof/moet van unilever
Lijkt mij een kwestie van tijd, de weerstand tegen houtstokers word steeds groter.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:10
@koevlaas2 verdeel en heers... ;)
Ik kan op een bepaalde manier snappen dat je niet in midden van stad een slechte houtstoker wilt hebben.. maar net zoals in Antwerpen met lage emissie zone maar wel tankers in dezelfde regio varen.... vind ik een beetje hypocriet ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Icekiller2k6 op 24-09-2018 17:31 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• koevlaas2
Icekiller2k6 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:28:
@koevlaas2 verdeel en heers... ;)
Ik kan op een bepaalde manier snappen dat je niet in midden van stad een slechte houtstoker wilt hebben.. maar net zoals in Antwerpen met lage emissie zone maar wel tankers in dezelfde regio varen.... vind ik een beetje hypocriet ;)
Sommige sectoren (zoals de luchtvaart) word de hand boven het hoofd gehouden.

• reneeke1970
  • Nu online
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:26:
[...]

Lijkt mij een kwestie van tijd, de weerstand tegen houtstokers word steeds groter.
Ik ken er geen enkele, wel een paar die niet tegen vuurkorf kunnen waar hars of verf in gestookt word. Of iemand die met benzine een bbq aan steekt. Maar protest tegen goede hout stook geen enkele.
Het is ook onmogelijk om te verbieden want je kunt geen onderscheid maken.....

En zie je ze al lopen avonds laat met warmte meter door achtertuinen haha.

1 PVoutput . Dongen NB

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20
reneeke1970 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:49:
[...]

Ik ken er geen enkele, wel een paar die niet tegen vuurkorf kunnen waar hars of verf in gestookt word. Of iemand die met benzine een bbq aan steekt. Maar protest tegen goede hout stook geen enkele.

Goede houtstook is dan ook het antwoord. Bij ons in de straat zijn er minstens 2 die te vochtig hout stoken en eentje die er ook alles in gooit wat brandbaar is. Ik moet dan ook regelmatig de luchtroorsters dicht doen vanwege de stank en rook...

Een goed vuurtje heb ik echt niets tegen maar dan moeten ze het wel goed doen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:49:
[...]

OFFTOPICOFFTOPICOFFTOPICOFFTOPICOFFTOPICOFFTOPICOFFTOPIC

Het verzet is er wel degelijk: https://www.facebook.com/houtrookvrij/

OFFTOPICOFFTOPICOFFTOPICOFFTOPICOFFTOPICOFFTOPICOFFTOPIC

• reneeke1970
  • Nu online
Felicia schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:20:
[...]

Goede houtstook is dan ook het antwoord. Bij ons in de straat zijn er minstens 2 die te vochtig hout stoken en eentje die er ook alles in gooit wat brandbaar is. Ik moet dan ook regelmatig de luchtroorsters dicht doen vanwege de stank en rook...

Voor zulke gevallen zou je de gemeente een klachten briefje moeten laten kunnen versturen anoniem naar dat adres. Die mogen daar best anoniem op aangesproken worden, maar een verbod op basis van deze gevallen is onmogelijk.

En verder moet iedereen maar kijken, ik ga lekker stoken net als mijn naaste en overburen, dus hier komen geen klachten, wij hebben begrip voor elkaar.

1 PVoutput . Dongen NB

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:28
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:25:
[...]

Bij mij kwam er spontaan de volgende vraag op:
Is jouw formule even goed toepasbaar als je sowieso al weinig gas voor cv verstookt maar
wel normaal verbruik voor sww hebt, zeg 500m³ voor cv en 180 m³ voor sww?
Of maakt het niet uit wat de verhouding tussen gas voor cv en voor sww is?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-01 08:20
Even een testrun aan het draaien met de ELGA, ziet er weer goed uit :)
Pruttelt weer mooi op 160watt opgenomen vermogen :+

Nog 22.4 in huis, maar voor de echte kou komt even testen.

[ Voor 20% gewijzigd door Daannn1987 op 24-09-2018 18:51 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:53
godfriedd schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:12:
[...]

@bbn_ldp

[Grolsch en Godfried]
Ik was misschien niet duidelijk genoeg maar ik heb de draadloze thermostaat in de woonkamer staan dus niet het paneel van de binnenunit. Als ik Jou goed begrijp kan het dan wel wat ik wil, maar is mijn vraag nu nog op welke stand ik hem moet zetten. Heb nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YGPeJRD4OSsMFVMJ8vzl8LeP/full.jpg

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Dylantje2
  • Laatst online: 07:51

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:38:
[...]

Sommige sectoren (zoals de luchtvaart) word de hand boven het hoofd gehouden.
En sinds de oertijd stoken mensen al..
Ik woon in de omgeving van WEUrt een afvalcentrale , waar iedere 5-10 jaar onderzoek wordt gedaan naar de extreem veel engeziektes .... Uitslag is van te voren al bekent geen enkele schade voor de omgeving...
Boten stoken de zwaarte olie geen enkele schade.
Een vinex wijk heeft stadsverwaring, op GAS, maar wordt mileuvriendelijk genoemd [ bereken de verliezen eens ]
Mijn Auto uit 2003 met 485K op de teller mag Arnhem niet meer in ivm fijnstof? maar zijn LCA is perfect..?
Onze overheid geeft wel op pelletkachels subsidie, maar zijn dat geen fijnstof kanonnen.? Maar wel goed voor C02 reductie..
Enz
enz

En zo'n faceboe pagina pffff..
Daar staat wetenschappelijk bewezen info op??

! vliegtuig betaal minder voor de kerosine belasting dan wij allemaal...
En waarom?
De grootste en de gevaarlijkste is: micro fijnstof [ omdat de overheid het jaren zogenaamd niet kon meten ]
https://www.nrc.nl/nieuws...wagensnrc-checkt-a1587736
En waar zijn de meeste vliegvelden juist in de randstad..
En waar wonen de meeste mensen juist in de randstad.
En wat zijn de gegevens, van de metingen, juist geen probleem.
Waarom is MER afgekeurd in Lelystad airport, juist omdat er toevallig met verkeerde data is gerekend, heel toevallig..

Dus een Liegende overheid, welkom in NL..
Waar ik toch fijn woon in het oosten, zonder al te veel vliegtuigen....
Dus die paar kachels doen mij weer denken aan de heerlijk oertijd:-)

Dus @koevlaas2 Stoken jonge...!!! _/-\o_
Ik heb nu een pelletkachel, maar mis toch wel de warmte van echt hout.

Want ja iedereen aan de Warmtepomp, gaat ook niet gebeuren.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:36
Ik heb stadsverwarming

Ondertussen heb ik al een wpb staan voor me warm water

Nu is de bedoeling om de verwarming via een panasonic monobloc te laten lopen

Kan ik de koevlaas2 formulier ook gebruiken met stadsverwarming. Hoeveel m3 is dan een GJ?

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 22:09
Pff was vandaag op cursus, had een trui aan gedaan maar zat daar nog kou te lijden, wat was het koud daar zeg. Heb maar een berichtje naar de vrouw gestuurd om de WP aan te zetten zodat ik bij thuiskomst lekker kon opwarmen. Staat nu sinds 16.00 aan en is nog niet vanzelf uit gegaan. De vloerverwarming lijkt het ook goed te doen (was even bang voor een lekkage want had hem na het leggen meteen afgevuld tot 2 bar een half uurtje laten draaien om alle lucht eruit te halen toen terug afgevuld op 2 bar en toen ik vorige week keek stond hij nog maar op 1 bar maar is na nog een keer vullen niet meer gezakt.)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RDU7JhV.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Tasma
  • Laatst online: 11:59
Felicia schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:20:
[...]

Wij hebben al 12 jaar een inbouwhaard van Kago (duitsland, ook daar zelf gekocht) en stoken droog hout. Haard pakt de lucht van buiten via een toevoerbuis en voert netjes af via een buis door de schoorsteen naar buiten. Onze directe buren hadden pas in de gaten dat wij een haard hadden toen ze mij een paar jaar terug hout zagen verslepen met de aanhanger. In duitsland zijn de eisen een stuk scherper dan hier, en wordt er ook op gecontroleerd. Ben daarom best blij met onze duitse haard :)

• Felicia
jeroenvervuren schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:49:
Ik heb stadsverwarming

Kan ik de koevlaas2 formulier ook gebruiken met stadsverwarming. Hoeveel m3 is dan een GJ?
Rekentool: http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/nl/conversie.html

Wij hadden ook stadsverwarming, nu een 9kw Panasonic staan :)

• Grolsch
bbn_ldp schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:10:
[...]

~~~[Grolsch en Godfried]
Ik was misschien niet duidelijk genoeg maar ik heb de draadloze thermostaat in de woonkamer staan dus niet het paneel van de binnenunit. Als ik Jou goed begrijp kan het dan wel wat ik wil, maar is mijn vraag nu nog op welke stand ik hem moet zetten. Heb nu
[Afbeelding]
Ik begrijp je heel goed denk ik ;) Die draadloze thermostaat is niet aangesloten op IN1 zover ik weet, en IN1 is de enigste ingang waar de Mitsu wat mee doet zover ik weet in de WAR modus.
Ik heb stadsverwarming

stadwarmte gJ x 32 = … m3 gas

• koevlaas2
Ik heb stadsverwarming

Bijvoorbeeld 50 Gj:

50000 (Kj) / 3.6 = aantal kW warmte > delen door 1650 voor warmtepomp vermogen.

• Simply_jeroen
Ik verbruik ongeveer 30gj per jaar. Dat was nog met SWW waarschijnlijk zal ik dan nu aan een monobloc van 7kw meer dan genoeg hebben toch?

• Grolsch
jeroenvervuren schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:08:
Ik verbruik ongeveer 30gj per jaar. Dat was nog met SWW waarschijnlijk zal ik dan nu aan een monobloc van 7kw meer dan genoeg hebben toch?
30*32=960M3, stel 200m3 voor SWW, blijf 760m3 over voor CV, 760*8/1650= 3,7KW, dus als mijn voorgaande formule klopt is 7KW teveel voor jouw situatie.

al zou het 960M3 alleen voor CV zijn dan heb je 960*8/1650=4,65KW nodig, dus een 5KW WP voor CV only.

Wat is het bouwjaar van je huis, het aantal m3's en verwarmd aantal m2's :?

• Simply_jeroen
Bouwjaar is 1985. Na mijn idee goed geïsoleerd. Opervlakte is 115m2 .inhoud Tja wat zal het zijn, 350m3?
Zolder wordt niet verwarmd
Op dit moment nog geen vloerverwarming. Deze gaat op de bg nog wel komen

• Grolsch
Zou goed kunnen, onze vorige woning was uit 1991 en had ongeveer dezelfde afmetingen en wij verbruikten daar ook een kleine 1000m3 per jaar waarvan zo'n 200m3 voor SWW. Dus 800m3 gas * 8 / 1650 = 3.87KW voor CV only.

Ik verwacht dat een 5KW WP dan voldoende is voor jouw situatie (CV only) mits je afgiftesysteem redelijk LTV is. Blijkbaar ga je vloerverwarming toepassen, dus dan mag dat geen probleem zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 24-09-2018 20:29 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01 08:52
Tasma schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:04:
In duitsland zijn de eisen een stuk scherper dan hier, en wordt er ook op gecontroleerd. Ben daarom best blij met onze duitse haard :)
Ik heb er gewoond, maar het enige wat er gecontroleerd wordt van de houtkachel is de schoorsteenveger die elk jaar verplicht langs komt, en de schoorsteen niet alleen veegt, maar ook zorgvuldig controleert.
Ik had zo'n fijne tegelkachel in de woonkamer, houtgestookt natuurlijk

De CV ketel is een heel ander verhaal, die wordt o.a. ook op de uitstoot gemeten, en als dat niet in orde is, kan je uitsluitend laten verhelpen/repareren door een erkend installateur, binnen en vastgestelde termijn, want anders......
ben je de klos....

(mijn ervaring is al wel wat jaartjes geleden.)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:53
Grolsch schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:06:
[...]

Ik begrijp je heel goed denk ik ;) Die draadloze thermostaat is niet aangesloten op IN1 zover ik weet, en IN1 is de enigste ingang waar de Mitsu wat mee doet zover ik weet in de WAR modus.
Hij zit op de CNRF aangesloten . Is er überhaupt dan een thermostaat die er op aangesloten kan worden buiten de door jou gebruikte danfoss? En dan het liefst draadloos

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Simply_jeroen
Ik heb op dit moment tado met zone verwarming (elke kamer) gaat dit nog werken met een warmte pomp ?

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:11:
[...]

30*32=960M3, stel 200m3 voor SWW, blijf 760m3 over voor CV, 760*8/1650= 3,7KW, dus als mijn voorgaande formule klopt is 7KW teveel voor jouw situatie.

al zou het 960M3 alleen voor CV zijn dan heb je 960*8/1650=4,65KW nodig, dus een 5KW WP voor CV only.

Wat is het bouwjaar van je huis, het aantal m3's en verwarmd aantal m2's :?
Uhge ughe, 30000 / 3,6 / 1650 = 5,05 kW WP.

• Grolsch
bbn_ldp schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:47:
[...]

Hij zit op de CNRF aangesloten . Is er überhaupt dan een thermostaat die er op aangesloten kan worden buiten de door jou gebruikte danfoss? En dan het liefst draadloos
Zover ik weet elke standaard thermostaat die aan/uit schakelt :? Ik heb mijn Danfoss hier niet op uitgezocht, dat werkte gewoon.

Ik neem aan dat bijvoorbeeld een standaard Honeywell ook gewoon werkt :?
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:52:
[...]

Uhge ughe, 30000 / 3,6 / 1650 = 5,05 kW WP.
Die 30Gj was inclusief SWW volgens mij, maar dan zat ik met m'n 5KW aardig in de buurt :P

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch dat dipje lijkt op het "defrost gebied". Dus de tabel lijkt kWh weer te geven, ipv kW.

O God.... Zijn de houtstook klagers weer wakker.
Klagen over stank, daar kan ik inkomen. Maar klagen over fijnstof is echt een hype. Wokken boven je eigen fornuis, dat geeft pas fijnstof.
En de natuur.... produceert van zichzelf ook bakken met fijnstof.

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:59:
[...]

Zover ik weet elke standaard thermostaat die aan/uit schakelt :? Ik heb mijn Danfoss hier niet op uitgezocht, dat werkte gewoon.

Ik neem aan dat bijvoorbeeld een standaard Honeywell ook gewoon werkt :?

[...]

Die 30Gj was inclusief SWW volgens mij, maar dan zat ik met m'n 5KW aardig in de buurt :P
Jij schreef: 760*8/1650= 3,7KW
Mijn formule werkt met het totale gasverbruik, dus incl. SWW. Daar zit 'm dan het extra vermogen in dat je bij lage temperaturen nodig hebt.

• Grolsch
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:07:
[...]

Jij schreef: 760*8/1650= 3,7KW
Mijn formule werkt met het totale gasverbruik, dus incl. SWW. Daar zit 'm dan het extra vermogen in dat je bij lage temperaturen nodig hebt.
Onze conclusie is hetzelfde, 5KW is genoeg (BIJ -10!!) dan heb je bij de pana's wel een 7KW nodig denk ik.

• reneeke1970
  • Nu online
Oxellaar schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:05:
@Grolsch dat dipje lijkt op het "defrost gebied". Dus de tabel lijkt kWh weer te geven, ipv kW.

Klagen over stank, daar kan ik inkomen. Maar klagen over fijnstof is echt een hype. Wokken boven je eigen fornuis, dat geeft pas fijnstof.
Er is een test gedaan met 500 personen met rugzak op met meetapparaat.
Na heet wokken met groente liep je tot zes uur in je eigen fijnstof. De vacuüm vissenkommen waren de ergste, daarin snoof je meer fijnstof op dan een vrachtwagen uitlaat kan produceren.

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:23:
[...]

Er is een test gedaan met 500 personen met rugzak op met meetapparaat.
Na heet wokken met groente liep je tot zes uur in je eigen fijnstof. De vacuüm vissenkommen waren de ergste, daarin snoof je meer fijnstof op dan een vrachtwagen uitlaat kan produceren.
Dan is eea vast getest zonder juiste ventilatie in het gebouw ?

• Felicia
Oxellaar schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:05:

De fijnstof uit de natuur waar ik niet tegen kan is van de orgasmerende bomen en gras... }:O

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:26:
[...]

Welk gebouw of welke woning heeft juiste ventilatie? En daarbij, binnenkort alle nieuwbouw naar co2 gestuurde ventilatie. Zelfs voor WTW, echt belachelijk, een wtw co2 gestuurd.

Maar als het co2 gehalte in orde is, dan kan het fijnstof gehalte skyhigh zijn, maar je ventilatie doet bijna niets.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:37:
[...]

Welk gebouw of welke woning heeft juiste ventilatie? En daarbij, binnenkort alle nieuwbouw naar co2 gestuurde ventilatie. Zelfs voor WTW, echt belachelijk, een wtw co2 gestuurd.

Maar als het co2 gehalte in orde is, dan kan het fijnstof gehalte skyhigh zijn, maar je ventilatie doet bijna niets.
Dan is co2 gestuurde ventilatie dus niet de juiste ventilatie, want de juiste ventilatie houd met alle factoren rekening.

• reneeke1970
  • Nu online
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:26:
[...]

Wat is juiste ventilatie?
De door waai woning met mv was snelste van zijn fijnstof af. Zelfs naast drukke weg want verkeer produceert minder fijnstof dan groente wokken op hoge temperatuur.
De vacuüm wtw huizen deden er het langst over, tot zes uur. Dus allemaal lekker zuinig wonen, alleen beetje ongezond....

1 PVoutput . Dongen NB

• Wodan89
Chris_82 schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:35:
[...]

Klopt, maar als je WP goed gedimensioneerd is dan is er voldoende gemiddeld vermogen om het warmteverlies van je woning te compenseren. Als het -5 of zelfs -10 wordt zoals dit jaar februari/maart dan zijn er veel minder defrosts dan rond het vriespunt vanwege de zeer droge vrieslucht.
Er zit toch ook een backup element in jouw WP? (3kW bij een Loria)

Voor mijn WP heb ik eens wat data verwerkt (zie hieronder).
Kortste cyclus was 39 minuten: 33 minuten verwarmen, 6 minuten defrost (omschakelen, buitenunit verwarmen, omschakelen).
15% minder tijd om te verwarmen in het slechtste geval (rond vriespunt)

[Afbeelding: Update van defrost frequentie in Februari 2018]
Duidelijk verhaal! Ik blijf alleen wel van mening dat je beter overcapaciteit kan hebben (30/40% ) + een groot buffervat je WP kan het dan op zijn sloffen aan en staat nooit volle bak te draaien met de nodige herrie tot gevolg. :)
Ja dat neemt ruimte in en kost geld. Ik denk alleen dat je beter iets degelijk kan maken dan half.

• Wodan89
jeroenvervuren schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:08:
Ik heb hier een 6Kw Pana monoblock staan.
deze vervangt 800m3 voor de verwarming.
( op zolder hangt een 120L WP boiler + 100L E boiler )

Persoonlijk heb ik er wel spijt van dat ik nu niet voor de 9Kw ben gegaan.
de 6Kw trekt het net. ( gemiddeld thermisch vermogen is 4,9Kw bij ongunstige omstandigheden )
bij koud vochtig weer moet hij bijna 24/7 lopen.

Vooral als ik dan een weekje weg ben geweest moet ik de online thermostaat 10u eerder hoger zetten.

Mijn huis is een hoekwoning uit 2002 houtskelet bouw. 500m3 130m2
Vloerverwarming beneden met 2 groepen > diverse radiatoren in huis serieus vergroot ( factor 1.5 tot 5 )

• koevlaas2
Wodan89 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:58:
[...]

Volgens de prestatiesheet van @Tomexergie heb jij een Ecodan 7.5 staan ?

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:48:
[...]

Wat is juiste ventilatie?
De door waai woning met mv was snelste van zijn fijnstof af. Zelfs naast drukke weg want verkeer produceert minder fijnstof dan groente wokken op hoge temperatuur.
De vacuüm wtw huizen deden er het langst over, tot zes uur. Dus allemaal lekker zuinig wonen, alleen beetje ongezond....
Zo zie je maar dat alles wat je verbrand slecht voor je leefomgeving is.

• koevlaas2
kmf schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:10:
[...]

De 1650 vollasturen is ook maar een gemiddelde voor de gemiddelde binnentemp van 21C. Voor andere huizen en andere temperaturen heb je andere waardes

[Afbeelding]
Waarom in godsnaam moet je met een BENG gebouw 1000 uur volgas draaien ? (kleine warmtepomp ingebouwd) ?

• koevlaas2
dunklefaser schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:48:
[...]

Bij mij kwam er spontaan de volgende vraag op:
Is jouw formule even goed toepasbaar als je sowieso al weinig gas voor cv verstookt maar
wel normaal verbruik voor sww hebt, zeg 500m³ voor cv en 180 m³ voor sww?
Of maakt het niet uit wat de verhouding tussen gas voor cv en voor sww is?
Mijn formule werkt op het totale gasverbruik, bij een gasverbruik wat erg laag is kan er natuurlijk een te groot verschil ontstaan. Maar je warmtepomp word natuurlijk ook heel erg klein en is daardoor weer langer met SWW bezig wat dit probleem dempt.
Dus ja, ik denk dat het ook voor de kleinverbruiker aardig klopt.

• reneeke1970
  • Nu online
[...]

deze vervangt 800m3 voor de verwarming.
( op zolder hangt een 120L WP boiler + 100L E boiler )

de 6Kw trekt het net. ( gemiddeld thermisch vermogen is 4,9Kw bij ongunstige omstandigheden )

Vooral als ik dan een weekje weg ben geweest moet ik de online thermostaat 10u eerder hoger zetten.

Mijn huis is een hoekwoning uit 2002 houtskelet bouw. 500m3 130m2
Vloerverwarming beneden met 2 groepen > diverse radiatoren in huis serieus vergroot ( factor 1.5 tot 5 )
Wel raar want ik vervang 1250 kuub met de 6 kW, maar ik heb geen probleem om tijdens weekje weg gewoon door te draaien voor die 100/200 kWh.
Technisch is peanuts 24/7 draaien want vol vermogen is 56 Hz en hij kan 112 dus draait maar halve kracht, daarom is ie ook zo stil. De 6 is een software begrensde 9 kW.

Met een 9 kW zou je cop dalen wat meer stroom zou verbruiken op jaarbasis dan wat het kost om gewoon week vakantie door te draaien.

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
[...]

Je 9 kW zal ook lang lopen bij koud weer, tenzij je de aanvoer temperatuur gaat verhogen maar dat kost je de COP. eea is natuurlijk ook gerelateerd aan het warmteverlies van het huis.

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:45:
[...]

Ik heb er gewoond, maar het enige wat er gecontroleerd wordt van de houtkachel is de schoorsteenveger die elk jaar verplicht langs komt, en de schoorsteen niet alleen veegt, maar ook zorgvuldig controleert.
Ik had zo'n fijne tegelkachel in de woonkamer, houtgestookt natuurlijk

De CV ketel is een heel ander verhaal, die wordt o.a. ook op de uitstoot gemeten, en als dat niet in orde is, kan je uitsluitend laten verhelpen/repareren door een erkend installateur, binnen en vastgestelde termijn, want anders......
ben je de klos....

(mijn ervaring is al wel wat jaartjes geleden.)
Klopt... Diezelfde Duitser betaald ook 10 a 20K voor een cv systeem, met of zonder warmtepomp. Ze bouwen daar kelders vol met cv systemen waar een gemiddelde utiliteitsbouw in Nederland jaloers op is.
Hier knikkeren we een cv ketel van €1200, incl installatie, in het kleinste, waardeloze hoekje van het huis.
Een wereld van verschil. Vandaar dat de warmtepomp hier ook een enorm duur ding is. En we nu ook een run op cv ketels krijgen.
Voor veel mensen is het ook van de zotte om van het gas af te gaan als ze de aanschafprijs zien.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:59:
[...]

Klopt... Diezelfde Duitser betaald ook 10 a 20K voor een cv systeem, met of zonder warmtepomp. Ze bouwen daar kelders vol met cv systemen waar een gemiddelde utiliteitsbouw in Nederland jaloers op is.
Hier knikkeren we een cv ketel van €1200, incl installatie, in het kleinste, waardeloze hoekje van het huis.
Een wereld van verschil. Vandaar dat de warmtepomp hier ook een enorm duur ding is. En we nu ook een run op cv ketels krijgen.
Voor veel mensen is het ook van de zotte om van het gas af te gaan als ze de aanschafprijs zien.
Druk op de eerste hulp met mensen die vanwege een wp prijsopgave van hun stoel gevallen zijn 😁

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-01 20:06
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cievfq4.png

Vandaag maar eens het SWW vat naar de 65 graden brengen...althans dacht ik.
Het is een Joule vat met el element, dus stekker erin en gaan, maar toch net niet.

Of is dit normaal gedrag voor een el element, wellicht dat ie zichzelf uitschakeld omdat het element zelf te warm is/warmte niet kwijt kan ?

Half 8 stekker erin gedrukt en komt niet boven de 58 graden uit tot nu toe

[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 24-09-2018 23:52 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vannacht was de warmtepomp aangesprongen om de bovenste verdiepingen op 20,5C te krijgen...

Balen. Had gehoopt dat pas in oktober de wp aan hoeft.

Vandaag even thermostaat op de begane grond zetten. Deze is namelijk wel de hele tijd op 21C.

(En de bovenste verdiepingen met de airco te verwarmen. Die is 3x zuiniger)

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 25-09-2018 06:13 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Wodan89
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:03:
[...]

Volgens de prestatiesheet van @Tomexergie heb jij een Ecodan 7.5 staan ?
Ik heb 2 jaar terug een eigen huis gekocht.
daar staat de Pana 6Kw

Bij mijn oudjes staat de 7,5Kw ecodan.

Ondertussen ben ik begonnen met duurzaam advies.
Een aantal huishoudens is hierdoor over gestapt op een WP.
oa 14Kw zubadan.

• Wodan89
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:52:
[...]

Je 9 kW zal ook lang lopen bij koud weer, tenzij je de aanvoer temperatuur gaat verhogen maar dat kost je de COP. eea is natuurlijk ook gerelateerd aan het warmteverlies van het huis.
klopt maar als het nodig is Kan hij het wel.
nu zou ik bij moeten stoken met E kachels :P
CV ketel heb ik 2 weken terug weg gebracht naar de mileustraat ;P

• Wodan89
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:27:
[...]

Druk op de eerste hulp met mensen die vanwege een wp prijsopgave van hun stoel gevallen zijn 😁
Reken ze dan eens voor wat ze in 15 jaar kwijt zijn aan gas voor een CV ketel ;)

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:04:
[...]

Zo zie je maar dat alles wat je verbrand slecht voor je leefomgeving is.
Je verbrand toch niets als je wokt? Tenminste, als je niet op gas kookt.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:09:
[...]

Wat gebeurt er met die hele hete olie? En met de kleine stukjes groenten/vlees die erin terecht komen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:07:
[...]

Hmm, ik dacht dat je alleen het warmte gasverbuik moest pakken...

Ons totale gasverbruik 2017-2018 was 1850m3.
Verbruik SWW: 0,4m3 per dag
Koken < 0,1m3 per dag, maar om het makkelijk te maken, zeg 0,1m3 per dag gemiddeld per jaar.
Dus 146m3 voor SWW
en 37m3 voor koken

Dus niet het voor ons uitmaakt, in beide gevallen kom ik op 9kW uit (afgerond naar boven), want de warmtevraag is 1667m3. En dat is dus iets meer dan 8. Met SWW is iets iets meer dan iets meer dan 8 :p

Maar als wij een WP nemen, was ik wel van plan voorlopig gas te blijven gebruiken voor SWW (en koken).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:57
/offtopic on
lees net over de houtstook offensief
Ik woon in een wijk waar rond mij heen allemaal houtstokers zitten
Je kan in de winter niet buitenlopen zoveel rook.
Ben niet tegen stoken van hout maar mensen die 1 blokje laten walmen ben ik vel op tegen.
Moet wekelijks de kozijnen schoonmaken die gitzwart weer zijn.
In een woon wijk kan je dan niet gaan stoken met hout.
in het buiten gebied lekker doen, als niemand er last van heeft
offtopic off

• koevlaas2
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:12:
[...]

Hmm, ik dacht dat je alleen het warmte gasverbuik moest pakken...

Ons totale gasverbruik 2017-2018 was 1850m3.
Verbruik SWW: 0,4m3 per dag
Koken < 0,1m3 per dag, maar om het makkelijk te maken, zeg 0,1m3 per dag gemiddeld per jaar.
Dus 146m3 voor SWW
en 37m3 voor koken

Dus niet het voor ons uitmaakt, in beide gevallen kom ik op 9kW uit (afgerond naar boven), want de warmtevraag is 1667m3. En dat is dus iets meer dan 8. Met SWW is iets iets meer dan iets meer dan 8 :p

Maar als wij een WP nemen, was ik wel van plan voorlopig gas te blijven gebruiken voor SWW (en koken).
Met 9 kW heb je voor jouw gasverbruik voldoende power in huis.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:09:
[...]

Hoe zou anders het fijnstof ontstaan ?
Maar @reneeke1970 hoe is de verhouding wokken en fijnstof bij op gas of inductie ?

• godfriedd
bbn_ldp schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:10:
[...]

~~~[Grolsch en Godfried]
[Afbeelding]
Ik denk dat die draadloze externe controller precies hetzelfde resultaat heeft als wanneer je de interne in de woonkamer hangt. Op een of andere manier vindt Mitsubishi het tegenstrijdig dat als je WAR stookt je ook nog een thermostaatfunctie erbij zou willen hebben. Hier op het forum zijn er ook mensen die het zo ingeregeld krijgen maar ikzelf hoor daar niet bij. Zoals @Grolsch ook al aan heeft gegeven is die "IN1" gebruiken de enige manier om op basis van WAR de temperatuur van je water te bepalen en vervolgens met een losse thermostaat te bepalen of de warmptepomp uberhaupt aan moet of niet. Mijn eigen ervaring is dat de wp op stand "Ruimtetemp verwarmen" de Ta veel te hoog wil maken en daardoor flink hard gaat zitten loeien. Als er een mogelijkheid was om dat terug te regelen was dat het beste geweest (maar dan krijg je dus een soort WAR).

• reneeke1970
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:56:
[...]

Hoe zou anders het fijnstof ontstaan ?
Maar @reneeke1970 hoe is de verhouding wokken en fijnstof bij op gas of inductie ?
Zat geen verschil tussen, komt echt raar maar waar van de groente en olie.
Alleen een afzuigkap die wervelwind produceert kon het naar buiten zuigen. Want dat was ook conclusie dat al die mooi uitziende en stille kappen geen donder waard zijn.
De kappen kort boven vuur waar je je hoofd tegen stoot en 400 kuub afzuigen die werken afdoende.

1 PVoutput . Dongen NB

• Chris_82
offtopic

Een WTW is toch ook niet bedoeld om fijnstof weg te zuigen? Is alleen automatisch regelbaar op luchtvochtigheid en CO2. Vooral luchtvochtigheid kan snel stijgen met koken op gas, op inductie een stuk minder.
Hadden die woningen geen (recirculatie) afzuigkap met actief koolfilter en/of plasmafilter? Lijkt me een must, juist een plasmafilter zuivert de lucht van fijnstof.

Maar in veel huizen is de WTW slecht toegepast, heb zelf in het verleden ook in een nieuw huurhuis gezeten met de ongemotoriseerde afzuigkap rechtstreeks op een afzuigpunt :X en alleen handmatig te bedienen

/offtopic

• Xiphalon
  • Nu online
JvdW schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:51:
[Afbeelding]

Vandaag maar eens het SWW vat naar de 65 graden brengen...althans dacht ik.
Het is een Joule vat met el element, dus stekker erin en gaan, maar toch net niet.

Of is dit normaal gedrag voor een el element, wellicht dat ie zichzelf uitschakeld omdat het element zelf te warm is/warmte niet kwijt kan ?

Half 8 stekker erin gedrukt en komt niet boven de 58 graden uit tot nu toe
Bij mijn Joule vat heeft het element een thermostaat (dat rode wieltje), en standaard staat hij op een graad of 55. Je kan hem wat hoger zetten.

Waar meet je? Dat kan ook uitmaken

• Grolsch
@godfriedd Ik vraag me ook af hoe de Mitsu "weet" welk type afgifte je hebt als je de "ruimtetemp verwarmen" selecteert.

Het enige wat ik hierover kan vinden is in het service menu onder verwarmingswerking. Hier kun je minimale en maximale voorlooptemperaturen aangeven, en iets instellen aan Kamertemp. regeling (normaal of krachtig), zie pagina 33 van de installatiehandleiding.

Voor mij is niet exact duidelijk hoe de regeling werkt, ik verwacht dat hoe groter de Dt tussen setpoint en gemeten temperatuur in de ruimte hoe hoger de Ta. Maar nogmaals, dat is gissen voor mij.

Ik draai gewoon lekker WAR met naregeling, dan heb ik alles onder controle :P

Het is trouwens alweer flink aan het afkoelen in Twente, vanmorgen rond 08:15 het koudste, 0,2 graden, gemeten bij een weerstation 200 meter verderop bij mijn buurman die een weerstation heeft aangesloten op Weather Underground :P

Gisteren de WP alleen een klein runnetje gemaakt in de ochtend voor de noordelijke kamers, de zon deed vanaf 11.30 de rest.

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 25-09-2018 09:25 ]

• marc203
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-10-2024
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een Loria 6010? Als onze WP aan gaat dan horen we ‎binnen de water circulatie behoorlijk.‎
Waterdruk is rond de 2 bar en alles is ontlucht. De pomp heeft 4 standen en standaard staat ie op het ‎maximum, verlaag ik pomp snelheid dan krijg ik een doorstroom error.‎

Heeft iemand misschien een idee om dat geluid te verminderen? vooral in de nacht wordt het als ‎irritant ervaren.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:21
Leidingdiameters vergroten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Grolsch
@marc203 Een filter die ergens vol zit :? Het kan niet zo zijn dat een pompstand lager als maximaal direct voor flowproblemen zorgt.

Of je moet inderdaad een flinke beperking in je afgiftesysteem hebben zitten.

• hierynomus
  • Laatst online: 13-01 13:00
koevlaas2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:25:
[...]

Het betreft een nieuwbouwwoning, dus geen voormalig gasgebruik bekend ;)
Mocht je nog advies hebben, graag!

• Chris_82
@marc203 Wat hierboven al staat is zeker van toepassing. Misschien is een aanpassing aan te bevelen voor je leidingwerk...
Heb je alle vloerverwarmingsgroepen en radiatoren nagelopen dat ze open staan, en niet per ongeluk dicht?
Er zit een sterke pomp in de Loria, bij mij staat deze op stand 1 en haalt nog dik 800 liter per uur (14 L/min). Op hogere standen hoor ik steeds duidelijker ruisen vanwege de sterk geknepen radiatoren (hydraulisch ingeregeld op dT afgelopen winter).
Volgens mijn handleiding geeft de WP een error onder de 600 L/uur (10L/min).

• reneeke1970
  • Nu online
marc203 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:29:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een Loria 6010? Als onze WP aan gaat dan horen we ‎binnen de water circulatie behoorlijk.‎
Waterdruk is rond de 2 bar en alles is ontlucht. De pomp heeft 4 standen en standaard staat ie op het ‎maximum, verlaag ik pomp snelheid dan krijg ik een doorstroom error.‎

Heeft iemand misschien een idee om dat geluid te verminderen? vooral in de nacht wordt het als ‎irritant ervaren.
Als je benodigde flow niet door je afgifte systeem past heb je een ontkoppel buffer vat nodig.....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 50 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.