jopie841 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:15:
[...]
bedankt voor de verwijzing naar topicstart; ik heb het nogmaals gelezen maar snap het gewoon niet helemaal. Ik vergelijk met de WP-only situatie omdat ik zou willen weten waarom in de Hybride situatie de buffer gewoon in serie aangesloten wordt?
Omdat in een hybride situatie je water in eerste instantie wil laten opwarmen door de WP (tot 43 graden in voorbeeld D) Dit water van 43 graden gaat in de retour van de CV ketel en wordt daar verder opgewarmd, zoals te zien is in je plaatje. Dit noemt men ook wel "De WP in de retour van de CV ketel aansluiten". Dit kan niet anders als met een open verdeler / buffervat om de pompen van beide systemen (WP en CV) hydraulisch te ontkoppelen.
Als er geen water rondgepompt wordt als (de pomp van) de warmtepomp stil staat (en die van de ketel ook) is alle warmte die naar de buffer gegaan is in feite verlies.
Hier raak ik je kwijt, als er geen water wordt rond gepompt is er toch geen warmtebehoefte

In buffers die worden toegepast als open verdeler worden geen grote hoeveelheden warmte gebufferd als je dat denkt.
Ook als de ketel stil staat in de herfst en in de lente dan is de Hybride situatie in feite een WP-only situatie. Waarom hoeft de buffer dan toch niet zoals in de WP-only situatie aangesloten te worden?
Je kunt met een CV ketel (Hybride) de boel nu eenmaal niet zo aansluiten als in WP only mode, ook hier snap ik je niet helemaal.
Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom er een buffervat in de retour staat bij de hybride situatie op dat plaaje
Daarnaast in de hybride situatie D met een gesloten verdeler bij de vloerverwarming is er dan sprake van weinig direct gekoppelde systeeminhoud en is daarom een buffer nodig? Ik had altijd gedacht dat een gesloten verdeler actief mengt maar alle flow die niet gebruikt wordt gewoon laat passeren? Dan kan de Warmtepomp zijn flow altijd kwijt en zou helemaal geen buffer nodig zijn?
Wellicht domme vragen maar ik wil het beter begrijpen voordat ik zomaar iets ga knutselen dus bedankt voor alle hulp
Zoals ik al eerder aangaf snap ik ook niet zo goed waarom er in die hybride situatie een buffervat in de retour zit, ik zie er zo snel het voordeel niet van in, en een buffer op deze manier toepassen veranderd hydraulisch qua flow niets aan het systeem.
Een gesloten verdeler (zonder pomp) mengt niets, aanvoer en retour zijn gescheiden.
Een open verdeler (met pomp) mengt het water dmv mengventiel.
In hybride (oude) siuaties zie je vaak een open verdeler met pomp en mengventiel, als je alleen een WP hebt wil je eigenlijk een gesloten verdeler (zonder pomp).
Zie onderstaande site voor meer uitleg.
https://abelenco.nl/kenni...vloerverwarming-verdeler/joost.schoon88 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:54:
[...]
De Nibe F2120 20 kW heeft bij een buitentemperatuur -15 graden volgens Nibe zelf nog een COP van 3,0 uitgaande van een afgifte temp van 35 graden.
Klopt het dat als de WP op vol vermogen draait hij dan max 6,7 kW (uit het net gebruikt?
Dat klopt
Echter levert de WP bij -15 graden buitentemp nog maximaal ongeveer 11,5 kW vermogen. Dus zou je dan hier 1/3e van moeten nemen?
Ben zelf vooral benieuwd.
Dat klopt ook, wel netjes trouwens een COP van 3 bij -15, mijn Mitsu heeft een COP van 2,43 bij -15.
Ik vraag me toch serieus af wat je hebt aan een 20KW WP die bij -15 nog krap aan de helft van het vermogen levert
Kun je dan niet beter 11KW WP kopen die bij -15 11KW levert
En als je 20KW nodig hebt bij Tb 0 graden, dan heb je toch een probleem als het buiten -10 is