Jan Treur schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 07:18:
[...]
Ik begrijp de richting van dit argument niet. Hieruit zou toch moeten volgen dat de WP het veel makkelijker warm krijgt dan een gasketel als hij (meer) water van 45 graden maakt?
[...]
Dus het argument lijkt dan te zijn: je krijgt het heel goed warm met de WP, maar je kunt het water misschien horen ruisen, afhankelijk van hoe de flow wordt?
@
reneeke1970 @
Oxellaar @
Grolsch
Hoe zien jullie de gedachten van @
Jan Treur ?
Ik heb de formule ongeveer aangehouden zoals hij hier bekent is.. [iets minder als 1000M³ per jaar ]
Dus met 5 Kw zou het moeten lukken?
Nu snap ik wel eea qua snelheid enz.maar ik heb meer afgifte door de snelheid. dus zou @
Jan Treur toch een punt hebben?
En geluid is een dingetje als je leidingen het water niet kwijt kunnen, of als de buizen enz niet goed zijn ontbraamd? Maar dat heeft indirect wel met afgifte te maken, maar niet als hoofdzaak.
Ik moet toch inregelen zoals jullie dat noemen, en dat is hier en daar zelfs knijpen en dat knijpen veroorzaakt weer ruis. Alles open betekent niet overal gelijkwaardige verwarming.. Het zal dus altijd wat kiezen zijn tussen een paar kwaden.
Daarnaast hebben jullie het over Delta T en retour water en pompsnelheid.
Ik kan alles instellen wat jullie aangeven.
Ik kan dT instellen qua verschil van graden....
Ik kan ook mijn pompsnelheid handmatig instellen.
Naar ik aanneem zal dT en snelheid automatisch ook op elkaar inspelen.[ naders kan het nooit denk ik ]
Maar de settings zijn er, en nu met de laagste pompsnelheid gaat het bijna overal al warm worden, met alles open. [ hele huis incl zolder ] En mijn vraag hoe ver is het verstandig om in die pompsnelheid te sleutelen, maar dat is voor de herfst.
Maar dat hij veel verder omhoog kan weet ik zeker.
Alleen daarom is mijn vraag telkens of iemand een installteurshandleiding kan regelen, want wat zijn de settings die nodig zijn voor X en dan vvor Y enz. [ maar dat terzijde ]
Daarnaast wat doet een vat extra qua flow? Mijn flow lijkt me goed te zijn aangezien ik overal warmte hebt. En weinig tot geen geluid hoor.[ heb getrokken bochten geplaatst en thermostaatkranen enz er tussen uit. Mijn hoofdleidingen betaan uit 32mm, stukken vloerverwarming erin. Dus ik ga er vanuit dat flow niet alleen te maken heeft met een vat??
@
reneeke1970 Ik word niet zenuwachtig, heb ook een pelletkachel op Domotica dus het zal of de een of de ander lukken. En als het strenge vorst wordt misschien samenwerken:-)
En ik hoop dat ik van de winter indien nodig hier toch met wat ervaringsdeskundige over kan bomen waar het mis gaat..
Dus graag in februari gaan we het beleven..
Ik doe ook mee met GcopBcop....de race dus hopelijk gaat mijn pana 5 H met glycol winnen
Maar ik heb geen illusies hoor.
Deze winter is mijn test, ik heb geen jaga oid, alleen oude radiatoren..
Asl het me niet lukt van de winter.
Komen er volgend jaar jaga's bij..
Links of rechts om... warm gaat het ene keer worden Zonder gas:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520