Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.930 views

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:13:
[...]

Ik heb net een wp aangesloten in een huis in Hooglanderveen, door de vrij kleine diameter van de aanvoerleiding richting de verdeler (20mm) is het debiet in de vloer 9 L p/m met de hoogste pompstand van de WP.
De delta T is 6c. Het zal er wel warm worden, maar echt mooi gaat de WP niet draaien, ik zie liever een delta T van 4 ook over de vloer.
Zodra het vloeropwarming proces voltooid is en de radiatoren erbij aan gaan zit eea op 16 L p/m bij pompstand 4, dat is dan voor een 5 kW WP nog acceptabel.
Als je nu 6K hebt, dan is het bij echte kou waarschijnlijk prima.
Het is geen weer om op dT in te regelen, alles is veel te warm en buitenT ook flink hoog.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
Oxellaar schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:54:
[...]

Als je nu 6K hebt, dan is het bij echte kou waarschijnlijk prima.
Het is geen weer om op dT in te regelen, alles is veel te warm en buitenT ook flink hoog.
Ik hoorde net van de bewoner dat het huis bloedheet is, dus dat zit denk ik wel goed.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
koevlaas2 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:58:
[...]

Ik hoorde net van de bewoner dat het huis bloedheet is, dus dat zit denk ik wel goed.
Ligt dat aan het weer of aan de WP ;)

P.s. wie zit er nog meer met smacht op de winter te wachten :+ ( * Grolsch zit met badslippers lekker buiten vreemd te gaan met een flesje "straffe hendrik") :+

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 18-08-2018 21:45 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
Grolsch schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:42:
[...]

P.s. wie zit er nog meer met smacht op de winter te wachten :+ ( * Grolsch zit met badslippers lekker buiten vreemd te gaan met een flesje "straffe hendrik") :+
Laat maar komen, ben benieuwd hoe de nibe zich houdt deze winter. Wel goed weer voor de Scop dit jaar.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• Dylantje2
  • Laatst online: 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Wouter9636 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:52:
[...]

Laat maar komen, ben benieuwd hoe de nibe zich houdt deze winter. Wel goed weer voor de Scop dit jaar.
#me2
Pana 5kw [ bijna ] start klaar.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-11 12:09
koevlaas2 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:13:
[...]

Ik heb net een wp aangesloten in een huis in Hooglanderveen, door de vrij kleine diameter van de aanvoerleiding richting de verdeler (20mm) is het debiet in de vloer 9 L p/m met de hoogste pompstand van de WP.
De delta T is 6c. Het zal er wel warm worden, maar echt mooi gaat de WP niet draaien, ik zie liever een delta T van 4 ook over de vloer.
Zodra het vloeropwarming proces voltooid is en de radiatoren erbij aan gaan zit eea op 16 L p/m bij pompstand 4, dat is dan voor een 5 kW WP nog acceptabel.
20mm uponor(18binnenmaat)
Of 22mm koper(20binnenmaat)

Dat moet toch meestal gewoon voldoende zijn... begrijp niet waarom het altijd maar 28mm of 25mm kunstof moet zijn...

Ik krijg ongeveer 67m2 vloerverwarming beneden en denk dat ik gewoon 16x2 buis ga gebruiken... groeplengte zal ik proberen rond 60m te houden. 18 of 20mm heeft weinig zin denk ik zelf... en 20x2 vind ik kwa kwaliteit niet zo top meer... dan zou ik 20x3,2 nemen.

Gelukkig doe ik alles zelf, dus heb tijd om alles te bedenken... wel interessant van dat warp...dat je weinig inhoud hebt...ze hebben wel 12mm nu. Maar de droge variant is 10mm volgens mij. Zit nog in dubio of ik boven überhaupt verwarming aan moet leggen... misschien dat de zehnder q350 wtw al genoeg warmte gaat verdelen van beneden naar boven...

• koevlaas2
Guido87 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Dat moet toch meestal gewoon voldoende zijn... begrijp niet waarom het altijd maar 28mm of 25mm kunstof moet zijn...

Ik krijg ongeveer 67m2 vloerverwarming beneden en denk dat ik gewoon 16x2 buis ga gebruiken... groeplengte zal ik proberen rond 60m te houden. 18 of 20mm heeft weinig zin denk ik zelf... en 20x2 vind ik kwa kwaliteit niet zo top meer... dan zou ik 20x3,2 nemen.

Gelukkig doe ik alles zelf, dus heb tijd om alles te bedenken... wel interessant van dat warp...dat je weinig inhoud hebt...ze hebben wel 12mm nu. Maar de droge variant is 10mm volgens mij. Zit nog in dubio of ik boven überhaupt verwarming aan moet leggen... misschien dat de zehnder q350 wtw al genoeg warmte gaat verdelen van beneden naar boven...
20mm aanvoer van de gehele 6 groeps verdeler, de groepen zelf zijn gewoon 16x2.
De flow is zeer matig per groep, in sommige groepen ongeveer 0.5 l p/m
Probleem is dat 20mm kunststofbuis door de insteekhulzen 12mm ofzo intern is.

Ik heb alleen beneden vloerverwarming, boven radiatoren die op 29c draaien en een ventilatie WTW.
Bij ons word het boven ook wel warm genoeg, toen ik mijn WTW aanschakelde ging de temp boven met ruim 1c omhoog.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:42:
[...]

Huis was niet zo heet, maar ik heb de WP werkend achtergelaten op een Ta van 35c en de thermostaat op 30c.
Zo heeft de unit dus de hele nacht staan draaien en blijkbaar werkt eea toch wel.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35

The Wizard

Moderator Mobile
Ik wil hier de komende tijd van het gas af, de verwarming in huis wordt inmiddels gedaan door L/L WP's,

zit alleen nog met de warm water voorziening. Ik wil dit graag ook in een WP vorm hebben, maar zonder een externe unit, is niet mogelijk ivm de locatie van de huidige leidingen en alle beschikbare ruimte is al in gebruik door de L/L buitenunits.

De eis is 200 L en moet aansluitbaar zijn op de huidige CV rookgas aan/afvoer. Het liefst met een back-up verwarming van max 1500/2000 Watt, ivm inpassen in een huidige groep.

Heeft iemand wat tips?

Heb hier al de Auer Edel serie gezien, maar geen idee welke variant, je hebt de D en de eau (water) versie. Ik vermoed de D, de water versie is ook voor vloerverwarming, wat ik niet nodig heb.

Installatie kan ik zelf wel, zijn immers gesloten systemen, dus geen F-gassen noodzakelijk.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
Korte vraag over boilers:
Ik zoek een niet al te hoge 200-300 liter boiler die onder het schuine dak op zolder past.

Heb nu deze gevonden:
https://shwt-warmwassersp...etauscher-inkl-Isolierung

Hoe makkelijk is het de anode zelf te vervangen?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

The Wizard schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:40:
Ik wil hier de komende tijd van het gas af, de verwarming in huis wordt inmiddels gedaan door L/L WP's,

zit alleen nog met de warm water voorziening. Ik wil dit graag ook in een WP vorm hebben, maar zonder een externe unit, is niet mogelijk ivm de locatie van de huidige leidingen en alle beschikbare ruimte is al in gebruik door de L/L buitenunits.

De eis is 200 L en moet aansluitbaar zijn op de huidige CV rookgas aan/afvoer. Het liefst met een back-up verwarming van max 1500/2000 Watt, ivm inpassen in een huidige groep.

Heeft iemand wat tips?

Heb hier al de Auer Edel serie gezien, maar geen idee welke variant, je hebt de D en de eau (water) versie. Ik vermoed de D, de water versie is ook voor vloerverwarming, wat ik niet nodig heb.

Installatie kan ik zelf wel, zijn immers gesloten systemen, dus geen F-gassen noodzakelijk.
Daar is al een mooi topic over, al zeg ik het zelf :P
Daar vind je zeer betaalbare wpboilers, met of zonder cv ondersteuning middels een extra spiraal.
Dankzij de riante subsidie van €1100-1250 ben je voor minder dan €500 klaar..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:37
Guido87 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

En 2 loze 25mm leidingen maken naar boven?
Dan kan je in de toekomst altijd nog wat

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:39
The Wizard schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:40:

Heeft iemand wat tips?

En daar is hij weer:

De atlantic, subsidie is 1250. Ik was nog geen 100 euro aan kleinmateriaal en koppelingen kwijt om hem te plaatsen.

https://www.esanico.be/nl...query=atlantic&results=41

Apparaat vraagt 160mm doorgang als je buiten lucht wilt aan of afzuigen.
Ik zou persoonlijk hem laten uitblazen door je oude cv kanaal.
Ik gebruik in de zomerdag lucht uit de opbergkamer op zolder. Verder heb ik er een klep tussenzitten waarmee ik ook lucht vanuit het trappengat kan halen (of een dakdoorvoer, deze zijde is nog niet aangesloten omdat ik nog twijfel).

Het apparaat is wel erg zuinig. De laatste 2 weken is het verbruik hier 14,3KWh. 2,5 douche per dag, 1 legionella sessie (gewoon op de wp) en 2x een vol bad.
Hij gebruikt zo weinig dat ik eerst dacht dat ik een brakke kwh-meter had, ik heb een nieuwe geplaatst en deze bevestigd het gewoon opnieuw :*) Vandaar dat ik precies weet wat er gebeurd is, ik was het even nauwekeurig aan het bijhouden.

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Hoe zit dat, kun je je warmtepomp gewoon aansluiten op die atlantic of maakt die helemaal zijn eigen warm water? En is het niet beter om een gewone boiler te nemen en deze (grotendeels) te laten opwarmen door de warmtepomp?

En kan de atlantic ook gebruikt worden als buffer?

[ Voor 10% gewijzigd door B152 op 19-08-2018 22:18 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Het apparaat is wel erg zuinig. De laatste 2 weken is het verbruik hier 14,3KWh. 2,5 douche per dag, 1 legionella sessie (gewoon op de wp) en 2x een vol bad.
Hij gebruikt zo weinig dat ik eerst dacht dat ik een brakke kwh-meter had, ik heb een nieuwe geplaatst en deze bevestigd het gewoon opnieuw :*) Vandaar dat ik precies weet wat er gebeurd is, ik was het even nauwekeurig aan het bijhouden.
Wat is precies?
Hoeveel liter warm water heb je verbruikt in die 2 weken bij 14,3 kWh verbruik?
Ik heb de Altantic270 en afgelopen week is er 10,5 kWh ingegaan en 729 liter warm (50-55 gr.) water eruit gekomen incl. 1 legionella run naar 62 graden.
Ingaande lucht van binnen (25gr.) uitgaande lucht naar buiten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De verbruiksteller in de Atlantic is best nauwkeurig, ik vergelijk hem met een externe meter.
Ook hier een verbazend laag verbruik dankzij de hoge temperatuur buiten (en binnen waar hij aanzuigt).
B152 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:11:
Hoe zit dat, kun je je warmtepomp gewoon aansluiten op die atlantic of maakt die helemaal zijn eigen warm water? En is het niet beter om een gewone boiler te nemen en deze (grotendeels) te laten opwarmen door de warmtepomp?

En kan de atlantic ook gebruikt worden als buffer?
Hij kan het zelfstandig en haalt de warmte uit de lucht, waarom nog een boiler als het ding al een boiler is?
Ik zou het wel prettig vinden als de wp voor de verwarming alleen daar voor wordt gebruikt en dat hij niet extra belast wordt met lange runs voor SWW :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Hij kan het zelfstandig en haalt de warmte uit de lucht, waarom nog een boiler als het ding al een boiler is?
Ik zou het wel prettig vinden als de wp voor de verwarming alleen daar voor wordt gebruikt en dat hij niet extra belast wordt met lange runs voor SWW :)
Maar is het niet veel zuiniger om deze op te laten warmen door de externe warmtepomp die doorgaans een hogere COP heeft...? Of is er dan juist sprake van efficiëntie verlies omdat deze daarna weer langer/harder moet draaien voor de vloer?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
Dat hangt ervanaf wat je aan die Atlantic voedt qua luchttemperatuur. Als je warm bijmengt vanuit garage/MV heeft deze geen lagere COP dan de WP denk ik. Ook heb je nu subsidie, voor die prijs van de Atlantic haal je geen buffervat/boiler.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• thefox154
[b][message=56171441,noline]klump4u schreef op zondag 19 augustus 2018 @
[...]

Wat is precies?
Hoeveel liter warm water heb je verbruikt in die 2 weken bij 14,3 kWh verbruik?
Ik heb de Altantic270 en afgelopen week is er 10,5 kWh ingegaan en 729 liter warm (50-55 gr.) water eruit gekomen incl. 1 legionella run naar 62 graden.
Ingaande lucht van binnen (25gr.) uitgaande lucht naar buiten.
De atlantic laat niet zien hoeveel water er uit/doorheen gaat. Ik weet het aantal douche sessies, hoevaak het bad vol is gelopen, dat is het enige wat ik kan bijhouden. Zoals ik schreef weet ik dus precies wat er thuis gebeurd is. De meeste mensen weten niet hoe vaak er een week geleden op zondag gedoucht etc is. Of het moeten echte gewoonte dieren zijn :9

Echter als ik naar jou link vallen me wel een paar dingen op:
Waarom staat jou Atlantic om 4 uur snachts te draaien? Dan is de lucht al behoorlijke afgekoeld? Ik heb hem hier om 4 uur middags aan staan zodat het lekker opgewarmd is. De boiler verliest in de nacht ongeveer 1 a 2 graden.

Ik zie ook dat je hem naar 56 graden laat opwarmen gaan? Is dat niet erg hoog?
Tapwater verwarm je toch normaliter naar ~50 graden? In vergelijking met de 200l hier staat hij erg lang te draaien. Toegegeven hij moet natuurlijk wel 30% meer water opwarmen.

Haal je die gegevens overigens eruit via de wifi module? Ik heb me verder nooit in de atlantic verdiept omdat hij sinds dag 1 gewoon netjes zijn ding doet. Alleen vanwege de fabrieksopgave 992kwh op jaarbasis is had ik andere cijfers verwacht 8)

@Speedy-Andre
Ik zie in de atlantic alleen maar balkjes van het verbruik die nauwelijks af te lezen zijn. Zit ik in het verkeerde menu te kijken voor de cijfers? Ik had er speciaal die kwh-meters voor gekocht..

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Atlantic kan je beter in het wpboiler topic bespreken dan hier, al vind ik hem wel een goede aanvulling voor zowel mensen met een L/W wp als L/L wp :)

Ik heb onderstaande op Amazon gescoord, dan kan je het in een app zien en hem deels op afstand besturen.
Niet alles werkt naar behoren, maar Atlantic is wel serieus bezig met verbeteringen die ik aangeef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jO2bkP5losDCk0Uq4EOXZjLk/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hFni0TVjW7RcLNoHO1uscdpa/medium.png

Oh ja, ik heb er een warm water meter tussen zitten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZWbaiCjtXQlGpY0rppESZvIB/medium.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-08-2018 23:34 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@thefox154
Ik heb een kWh-meter,een DS18b20 erin en een watermeter ernaast die ik uitlees en upload naar pvoutput
Ik heb de Atlantic nog eigenlijk gewoon op basis instellingen staan, op 24/7 en 55gr. max. Er zijn hier dagelijks 5 volwassenen de douchen dus eigenlijk wil ik altijd warm water beschikbaar hebben en zolang salderen nog bestaat kan hij gewoon mijn overschot van 500 kWh opmaken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:41
Speedy-Andre schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:55:
De verbruiksteller in de Atlantic is best nauwkeurig, ik vergelijk hem met een externe meter.
Ook hier een verbazend laag verbruik dankzij de hoge temperatuur buiten (en binnen waar hij aanzuigt).

[...]

In de zomer heb je geen verwarming, dus een wp met extra kraan via de extra spiraal gaat prima werken hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

@ All...

Voor alle vakmannen..... *knip*

Iemand die er echt verstand van heeft... :)F *knip*
http://www.hydratechbenelux.nl/

Nooit alleen water in een wp systeem doen is zijn advies!!!!!
En de redenen zijn heel divers... en echt niet alleen vorstschade. :-)

Eind van de week 100 liter halen, eindelijk!!!!

En mooier op ethyleen [ dus efficiënter dan propyleen ] , en NIET giftig... [ zoek op: ThermaFlow DTX ]
Heeft een glycol update service _O-

Bijna start/winterklaar.......... :9 *knip*

Prima dat je enthousiast bent, maar iets zuiniger zijn met de Smilies mag wel. Ik heb er hier een paar weggehaald.

[ Voor 16% gewijzigd door Zeehond op 20-08-2018 16:02 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• _Alkaline
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07-2024
busscherski schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 06:49:
[...]

Bij A-7/W35 haalt ie nog 7.5 of 8 kW (afhankelijk van of je in de brochure of handleiding kijkt...)
Omdat je al flink geisoleerd hebt lijkt het me wel aardig.

https://techneco.nl/wp-co...a-Duo-Techneco-1634-7.pdf

Vanwaar de voorkeur voor Loria?

Gewoon proberen met die convectoren. Als het niet genoeg is merk je het vanzelf en kun je er iets aan doen.
Ik las het net pas, door vakantie. De Loria leek mij gewoon een fijne standalone pomp. Ik heb wel e.e.a. aan ervaringen gelezen en ben niets tegengekomen dat mij zover deed schrikken dat ik er vanaf zou zien.

Verder deed de afmeting van de boiler er ook toe. We zitten met een technische ruimte onder een schuin dak. De boiler van de Loria past precies. :)

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:39:

Wat een grap, zij verkopen die shit...
Ik hoop dat je weet wat je doet, je bent de enige op dit forum die het doet.

• Ramon_1984
  • Laatst online: 21:37
buiter schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:41:
[...]

Wat een grap, zij verkopen die shit...
Wij van shell adviseren V-Power...

• Dylantje2

Dylantje2

buiter schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:41:
[...]Wat een grap, zij verkopen die shit...
MMM misschien wel de enige partij die me na heel lang zoeken echte adviezen heeft gegeven..
En ja ze verkopen het...Ik ben blij dat ik het eindelijk als particulier ergens kan krijgen...[ Op een forumgebruiker die wil leveren na dan ] En een advies op maat met glycol op maat :Y
Dus ik ben blij..

Maar een grap....

Probeer maar eens een echte professionele WP [achtige] installateur te vinden die er "gewoon" alleen water in doet...:-) :N

Edit:
Ik ben ook de enige in mijn omgeving met een WP en een WPB
En een oude auto en domotica enz enz
Wat zegt dat over mij of over de rest?

[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 20-08-2018 15:58 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:43:
[...]

Wij van shell adviseren V-Power...
Prima

Bewijs het tegendeel dan even ;)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Dylantje2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:39:
@ All...

Voor alle vakmannen..... [mbr]*knip*[/mbr]

Iemand die er echt verstand van heeft... :)F [mbr]*knip*[/mbr]
http://www.hydratechbenelux.nl/

En de redenen zijn heel divers... en echt niet alleen vorstschade. :-)

Eind van de week 100 liter halen, eindelijk!!!!

En mooier op ethyleen [ dus efficiënter dan propyleen ] , en NIET giftig... [ zoek op: ThermaFlow DTX ]
Heeft een glycol update service _O-

Bijna start/winterklaar.......... :9 [mbr]*knip*[/mbr]

[mbr]Prima dat je enthousiast bent, maar iets zuiniger zijn met de Smilies mag wel. Ik heb er hier een paar weggehaald.[/mbr]
In een w/w zit aan de bron zijde standaard glycol, geen idee hoe dat verder de machine in gaat, maar lijkt me hetzelfde. Ik heb in ieder geval verder geen vorstvoorzieningen nodig bij de w/w wp

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:14
Dylantje2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Prima

Bewijs het tegendeel dan even ;)
Verkopen zij ook leidingwater? Hoe groot is de kans op vorstschade? Hoe groot is de kans op overmatige corrosie van je verwarmingssyssteem?

Maar even serieus, waarom zou je antivries in je verwarmingssysteem duwen? Wat zijn de voordelen van ethyleenglycol ten opzichte van afvullen met alleen leidingwater?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:45:
[...]
Probeer maar eens een echte professionele WP [achtige] installateur te vinden die er "gewoon" alleen water in doet...:-) :N
Ik vermoed dat "iedereen" de buitenleiding goed isoleert en daarmee afdoende maatregelen neemt.
De pomp slaat namelijk automatisch aan als het buiten kouder wordt.
En je zou verwachten dat WP leveranciers dit ook zouden aanbieden als het écht moet.

Mijn zegen heb je....

• Dylantje2

Dylantje2

buiter schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:51:
[...]

Ik vermoed dat "iedereen" de buitenleiding goed isoleert en daarmee afdoende maatregelen neemt.
De pomp slaat namelijk automatisch aan als het buiten kouder wordt.
En je zou verwachten dat WP leveranciers dit ook zouden aanbieden als het écht moet.

Mijn zegen heb je....
@Joris748 tsja,even serieus, dat zijn nu juist de adviezen die heb ik gekregen.. [ maar ik had mijn keuze voor glycol ervoor al gemaakt ]

Ik ga de hele discussie niet opnieuw voeren..
Maar water is gemaakt voor
En glycol is gemaakt voor..

Vroeger reden er ook auto's met water ipv koelvloeistof in de radiateur van de auto. [ tip ]
Probeer dat nu maar eens in je auto..:-)

Leidingen die bevriezen dat kost je een paar honderd, pomp die bevriest kost je 4K. :-)
En dan toch nogmaals, het staat op mijn pomp....

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dylantje2
Komt er een kamstrup multical 302 met m-bus op je pana (die je dan uit kan lezen in domoticz?)
Ben wel benieuwd naar de resultaten met glycol..... en dan kan je meedoen met de Good Cop/ Bad Cop Race...
(of zou de data uit de pana afdoende zijn voor een reele en betrouwbare Cop meting?)

Edit: laat maar..
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2018 17:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
[...]

Maar een grap....

Edit:
Wat wil je bereiken?

99,9x% van degenen die het door echte professionele WP [achtige] installateurs laten doen zie je niet op dit forum. En ik schat dat > 90% van de posters op dit forum zich zo in de materie/risico's verdiept hebben dat ze a) minstens evenveel kennis hebben als installateur b) durven afgaan op hun eigen risico-inschatting.

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:17:
@Dylantje2
Komt er een kamstrup multical 302 met m-bus op je pana (die je dan uit kan lezen in domoticz?)
Ben wel benieuwd naar de resultaten met glycol..... en dan kan je meedoen met de Good Cop/ Bad Cop Race...
(of zou de data uit de pana afdoende zijn voor een reele en betrouwbare Cop meting?)
mm die kamstrup heb ik er [ nog ] niet tussen...[ alles was duur genoeg... :-) ]
Wil eerst kijken wat die interne COP meter doet..[ weinigen hebben nog een H versie ]
As er iemand is met een kamstrup en H versie hoor ik graag of de interen COP meter correct werkt?
Ik wil ook graag de online box erbij kopen, en dan kijken of daar iets uit te halen is?
En ik wil graag mijn tempsensoren uploaden naar PVO, zodat ik daarin [reken]data krijg..

De race lijkt me erg leuk.
Alleen hoe? en welke data is daarvoor een noodzaak?
Ik weet dus niet zeker of mijn data 100% klopt.

mmm En tsja dat uitlezen in domoticz knaagt..[ heb bijna mijn hele huis in domoticz zitten.. ]
Maar uitlezen of liever bedienen.
Ik hoop dat er een plugin oid komt om de online box voor de H uit te lezen.. [ of als ik ooit tijd heb misschien zelf eens proberen ]

[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 20-08-2018 17:26 ]

• Dylantje2

Dylantje2

mja die data die je aangeeft zou ik er handmatig uit kunnen halen..
Alleen helaas [ nog ] niet per maand [ misschien dat hij eerst een maand moet lopen..:-)
Maar ik ga proberen het per maand eruit te halen en te pm...
Lijkt me wel leuk [ alhoewel ik niet een COP killer wil gaan worden ] ik ben al blij als ik gewoon van het gas af ben :-)

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-11 12:09
[...]

MMM misschien wel de enige partij die me na heel lang zoeken echte adviezen heeft gegeven..
En ja ze verkopen het...Ik ben blij dat ik het eindelijk als particulier ergens kan krijgen...[ Op een forumgebruiker die wil leveren na dan ] En een advies op maat met glycol op maat :Y
Dus ik ben blij..

Maar een grap....

Edit:
Ik heb er wel respect voor dat je het zelf uitzoekt.... ziet er goed uit dat product.

En over advies... Je moet altijd zelf nadenken over advies wat je krijgt. Zolang je maar niet zomaar alles aanneemt.

• Joris748
Dylantje2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:10:
[...]

@Joris748 tsja,even serieus, dat zijn nu juist de adviezen die heb ik gekregen.. [ maar ik had mijn keuze voor glycol ervoor al gemaakt ]

Ik ga de hele discussie niet opnieuw voeren..
Maar water is gemaakt voor
En glycol is gemaakt voor..

Vroeger reden er ook auto's met water ipv koelvloeistof in de radiateur van de auto. [ tip ]
Probeer dat nu maar eens in je auto..:-)

Leidingen die bevriezen dat kost je een paar honderd, pomp die bevriest kost je 4K. :-)
En dan toch nogmaals, het staat op mijn pomp....
Ik sta ook voor de aanschaf van een warmtepomp. Tot nu toe heb ik nog geen steekhoudende argumenten gehoord om ook over te stappen naar glycol.

Je hoeft je niet te verdedigen, je hoeft mij niet te overtuigen. Maar ik verwacht wel dat je meer inzicht geeft in jouw keuze voor glycol.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Dylantje2

Dylantje2

Guido87 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:37:
[...]

Ik heb er wel respect voor dat je het zelf uitzoekt.... ziet er goed uit dat product.

En over advies... Je moet altijd zelf nadenken over advies wat je krijgt. Zolang je maar niet zomaar alles aanneemt.
Dat is in mijn ogen ook juist niet wat ik hier doe,,
Omdat "niemand" glycol heeft....
Kijk ik naar de feiten om een juiste keuze te maken[ buiten de kosten om ] en niet omdat toevallig niemadn het doet..

@Joris748
Zoek eens op @Gasschuif in dit topic..[ ergens eind juli :-) ]
En maak daarna je eigen keuzes.

@LittleTycoon
Wat ik wil bereiken; NIETS...
Alleen wat tegengas geven aan de mensen die hier "heel simpel" zeggen dat water is net zo goed...

En misschien wat leuke enthousiaste [WP] hobbyisten beschermen tegen de meute die zegt ach niemand heeft het dus waarom zou je het doen....
En dan als we een strenge winter en als en .. een kapotte pomp hebben van xK, wie betaald dan?
Terwijl we het over een [ extra] investering van een paar honderd praten.. Alleen om lekker te kunnen slapen als er iets aan de hand zou zijn..

Daarnaast voor mij nog een hele heldere reden..
Heeft er iemand wel eens aan de combi gedacht pelletkachel en WP..
De pelletkachel aan dan is de kans op stilstand WP weer groter..

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:41
Dylantje2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:30:
[...]

Dat is in mijn ogen ook juist niet wat ik hier doe,,
Omdat "niemand" glycol heeft....
Kijk ik naar de feiten om een juiste keuze te maken[ buiten de kosten om ] en niet omdat toevallig niemadn het doet..

@Joris748
Zoek eens op @Gasschuif in dit topic..[ ergens eind juli :-) ]
En maak daarna je eigen keuzes.

@LittleTycoon
Wat ik wil bereiken; NIETS...
Alleen wat tegengas geven aan de mensen die hier "heel simpel" zeggen dat water is net zo goed...

En misschien wat leuke enthousiaste [WP] hobbyisten beschermen tegen de meute die zegt ach niemand heeft het dus waarom zou je het doen....
En dan als we een strenge winter en als en .. een kapotte pomp hebben van xK, wie betaald dan?
Terwijl we het over een [ extra] investering van een paar honderd praten.. Alleen om lekker te kunnen slapen als er iets aan de hand zou zijn..

Daarnaast voor mij nog een hele heldere reden..
Heeft er iemand wel eens aan de combi gedacht pelletkachel en WP..
De pelletkachel aan dan is de kans op stilstand WP weer groter..
Nope, mijn pellets kachel zit bewust met een t stuk aan de warme leiding van de wp, dus de pomp daarvan zuigt ook altijd een beetje door de wp. Dus zelfs met kapotte waterpomp is hij veilig. Mits ik thuis ben.....
En anders vervang ik hem door mijn reserve wp, die was goedkoper dan jou chemische vulling. Daarom heb ik het niet gedaan.

PS ik heb pellets ketel en geen kachel

1 PVoutput . Dongen NB

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
jerh schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:05:
[...]

In een w/w zit aan de bron zijde standaard glycol, geen idee hoe dat verder de machine in gaat, maar lijkt me hetzelfde. Ik heb in ieder geval verder geen vorstvoorzieningen nodig bij de w/w wp
In de warmtepomp zit dan natuurljjk een warmtewisselaar aan de bronkant en gaat het verder na de warmtepomp (met F-gas/propaan/CO2 o.i.d. circuit) via de 2de warmtewisselaar door met gewoon cv-water.
- Er zijn ook trouwens ook L/W-warmtepompen welke via een secundaire wtw de warmte van een minimale hoeveelheid glycol/wateroplossing aan het cv water overdragen. Voorbeeld zijn Vaillant mono's als ik me niet vergis.
Elke wtw is natuurlijk met sCOP-verliezen verbonden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• SJB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:21

SJB

Na veel lezen in dit topic ben ik ook aan het ontwerpen geslagen om een warmtepomp (zelf) te gaan installeren in ons nieuwe huis. Het betreft een jaren 60 huis, waar we een flinke renovatie gaan doen. Isolatie wordt uiteraard ook flink verbeterd.
In het ontwerp kom wel nog wat open punten/vragen tegen:

1. Ik heb een transmissie berekening gemaakt per vertrek en kom zo uit op een benodigd vermogen van 8,8kW. Dit is inclusief 10% verlies door hoekhuis, 10% verlies door buitenmuur op noorden en ventilatieverlies van 2150W (natuurlijke ventilatie). Via diverse online tools kom ik ook ongeveer op dit getal uit. Als ik de hier veel gebruikte formule invul, kom ik flink lager uit: 1200m3 x 8 / 1650 = 5,8kW. Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt?

2. Op de begane grond komt vloerverwarming (hoh 10cm), de badkamer krijgt elektrische vloerverwarming, de slaapkamers behouden hun originele radiatoren. Nu weet ik dat de radiatoren flink minder vermogen zullen afgeven, maar hier hoeft het ook niet echt warm te zijn.Kan ik hier nog rekening mee te houden bij de warmtepomp in bv. aanvoertemperatuur, of is dit trial&error? In het ergste geval vervang ik de radiatoren door LTV-varianten..

3. Waar plaats ik het beste het buffervat? Warmtepomp komt naast de garage met vervolgens geïsoleerde leidingen onder de grond naar de woning (10-12meter). Ik kan deze in de garage plaatsen, vlakbij de warmtepomp (praktisch ivm ruimte), of kan ik deze beter in de woning plaatsen?

4. Hoe bepaal ik de benodigde pomp en leidingdiameters? Ik kon hier helaas niet veel voorbeelden vinden incl. kleppen etc..

5. Wanneer is het verstandig om een drie fase variant te kiezen? Deze zijn flink duurder namelijk.

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:50
Kan iemand mij helpen met volgende vraag:

Ik ben van plan een Mitsubishi split unit te kopen. Ik twijfel nog tussen 1 of 3 fasen en het vermogen. Ik wil graag een buffervat gebruiken om overdag wat extra (paar graden) warmte op te slaan met zonnestroom wat ik dan 's avonds kan gebruiken. Ik heb een bestaande situatie met een gesloten verdeler aan de vloerverwarming en dat wilde ik zo laten zodat de buffertemperatuur hoger kan zijn dan de vloertemperatuur. Ik stook de ketel nu ook op maar 40 graden dus weet dat het qua verwarming zal werken. Voorlopig ga ik uit van een hybride situatie en blijf de ketel gebruiken voor warmwater en voor het geval de WP het niet trekt. Dat sluit ik aan zoals:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/

Om 's avonds warmte uit het vat te gebruiken vroeg ik me af of ik de pomp in de WP binnenunit kan laten draaien zonder dat verder de WP werkt?

Ik heb daarvoor gekeken naar de schemas met buffer in
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
maar als ik de pomp in de WP binnenunit kan gebruiken heb ik geen 2e circuit (& pomp) uit de buffer nodig en kan de buffer in serie met de vloerverwarming hangen. Ik neem aan dat het warmteverlies door water door een stilstaande binnenunit te pompen beperkt is.

• dunklefaser
  • Nu online
jopie841 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:12:

Ik ben van plan een Mitsubishi split unit te kopen. Ik twijfel nog tussen 1 of 3 fasen en het vermogen. Ik wil graag een buffervat gebruiken om overdag wat extra (paar graden) warmte op te slaan met zonnestroom wat ik dan 's avonds kan gebruiken. Ik heb een bestaande situatie met een gesloten verdeler aan de vloerverwarming en dat wilde ik zo laten zodat de buffertemperatuur hoger kan zijn dan de vloertemperatuur. Ik stook de ketel nu ook op maar 40 graden dus weet dat het qua verwarming zal werken. Voorlopig ga ik uit van een hybride situatie en blijf de ketel gebruiken voor warmwater en voor het geval de WP het niet trekt. Dat sluit ik aan zoals:

Om 's avonds warmte uit het vat te gebruiken vroeg ik me af of ik de pomp in de WP binnenunit kan laten draaien zonder dat verder de WP werkt?

maar als ik de pomp in de WP binnenunit kan gebruiken heb ik geen 2e circuit (& pomp) uit de buffer nodig en kan de buffer in serie met de vloerverwarming hangen. Ik neem aan dat het warmteverlies door water door een stilstaande binnenunit te pompen beperkt is.
Een normaal (standaard) buffervat is qua capaciteit niet bedoelt om warmte voor 's avonds op te slaan.
Aan welk volume had je dan gedacht? - Trouwens de warmtepompweetjes website gaat uit van niet modulerende warmtepompen (aan/uit) en deze hebben zeker baat bij wat grotere buffervaten, maar ook deze bufferen niet voor een hele avond.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:50
Een normaal (standaard) buffervat is qua capaciteit niet bedoelt om warmte voor 's avonds op te slaan.
Aan welk volume had je dan gedacht? - Trouwens de warmtepompweetjes website gaat uit van niet modulerende warmtepompen (aan/uit) en deze hebben zeker baat bij wat grotere buffervaten, maar ook deze bufferen niet voor een hele avond.
ik heb van iemand een oud nibe vat van 500 liter gekregen. Ik zal waarschijnlijk niet genoeg hebben voor een hele avond maar alle zelf benutte zonnestroom is meegenomen als ik aanneem dat salderen zal verdwijnen. Ik vroeg me alleen af hoe ik dat zo eenvoudig mogelijk kon aansluiten.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
SJB schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:05:
Na veel lezen in dit topic ben ik ook aan het ontwerpen geslagen om een warmtepomp (zelf) te gaan installeren in ons nieuwe huis. Het betreft een jaren 60 huis, waar we een flinke renovatie gaan doen. Isolatie wordt uiteraard ook flink verbeterd.

1. Ik heb een transmissie berekening gemaakt per vertrek en kom zo uit op een benodigd vermogen van 8,8kW. Dit is inclusief 10% verlies door hoekhuis, 10% verlies door buitenmuur op noorden en ventilatieverlies van 2150W (natuurlijke ventilatie). Via diverse online tools kom ik ook ongeveer op dit getal uit. Als ik de hier veel gebruikte formule invul, kom ik flink lager uit: 1200m3 x 8 / 1650 = 5,8kW. Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt?
Ik denk dat de Koevlaasformule te optimistisch is. Ik denk niet dat jij bij -15°C en een stevige oostenwind met 5.8 kW je huis warm kunt houden. Die 9 kW heb je dan echt wel nodig.
Ik weet niet waar je woont, maar in 1995 heb ik in Twente nog -22 meegemaakt, dus dat zijn temperaturen die zomaar op kunnen treden. Hoe is de WAF als het dan nog 15 graden is binnen?
De beste methode om het benodigde vermogen te bepalen is de komende winter per dag je gasverbruik bijhouden (icm met de gemiddelde buitentemperatuur). Dan kijk je bij de koudste bewolkte dag of dagen wat je dagverbruik was. Dat reken je terug naar -10°C of -15°C.
Nu weet je het aantal m3 gas wat je op een erg koude dag nodig hebt.
Dat aantal vermenigvuldig je met 9 (sommigen hier zeggen 8...). Nu heb je het aantal kWh aan warmte wat je op een koude dag nodig hebt.
Dat deel je weer door 24. Nu heb je het verwarmingsvermogen (in kW) wat je minimaal nodig hebt.
Als je je SWW ook met dezelfde WP wilt maken, (en de WP daar bijv een uur druk mee is) moet je delen door 23.
3. Waar plaats ik het beste het buffervat? Warmtepomp komt naast de garage met vervolgens geïsoleerde leidingen onder de grond naar de woning (10-12meter). Ik kan deze in de garage plaatsen, vlakbij de warmtepomp (praktisch ivm ruimte), of kan ik deze beter in de woning plaatsen?
Waarom heb je een buffervat nodig? @LangeFries heeft hier een paar dagen geleden nog met onderzoeksresultaten aangegeven dat buffers zorgen voor een lager systeemrendement. Dus alleen plaatsen als je die echt nodig hebt (bijv. bij meerdere zones met elk een eigen pomp).
4. Hoe bepaal ik de benodigde pomp en leidingdiameters? Ik kon hier helaas niet veel voorbeelden vinden incl. kleppen etc..
Pomp zit al in de WP. Leidingdiameters gewoon 28 mm, na splitsingen wat dunner?
5. Wanneer is het verstandig om een drie fase variant te kiezen? Deze zijn flink duurder namelijk.
Bij >=7 kW volgens mij altijd. De reden is dat mensen met een WP over het algemeen naar all-electric willen. Dus ook koken op inductie. Dat gaat samen eigenlijk alleen op een 3x25A hoofdaansluiting. Want met 1x40A red je dat niet.
Dus je moet naar een 3-fasen hoofdaansluiting. Om dan nog selectiviteit in je zekeringen te hebben (factor 1.6) mogen daar eigenlijk maximaal 16A groepen achter. En daarmee houdt het op 1-fase met een 5 kW warmtepomp wel zo'n beetje op.
Dus doe het gewoon goed en sluit je WP netjes op 3-fase aan. Geeft als bonus ook nog veel minder leidingverliezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• koevlaas2
_Alkaline schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Ik las het net pas, door vakantie. De Loria leek mij gewoon een fijne standalone pomp. Ik heb wel e.e.a. aan ervaringen gelezen en ben niets tegengekomen dat mij zover deed schrikken dat ik er vanaf zou zien.

Verder deed de afmeting van de boiler er ook toe. We zitten met een technische ruimte onder een schuin dak. De boiler van de Loria past precies. :)
Past de unit ook nog met de pijpen aangesloten ? Pijpen zitten op de bovenkant aan de achterzijde, deze aansluiten maken 'm nog hoger.

• Dylantje2

Dylantje2

Andrehj schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:40:
[...]

Ik denk dat de Koevlaasformule te optimistisch is. Ik denk niet dat jij bij -15°C en een stevige oostenwind met 5.8 kW je huis warm kunt houden. Die 9 kW heb je dan echt wel nodig.
Ik weet niet waar je woont, maar in 1995 heb ik in Twente nog -22 meegemaakt, dus dat zijn temperaturen die zomaar op kunnen treden. Hoe is de WAF als het dan nog 15 graden is binnen?
De beste methode om het benodigde vermogen te bepalen is de komende winter per dag je gasverbruik bijhouden (icm met de gemiddelde buitentemperatuur). Dan kijk je bij de koudste bewolkte dag of dagen wat je dagverbruik was. Dat reken je terug naar -10°C of -15°C.
Dat aantal vermenigvuldig je met 9 (sommigen hier zeggen 8...). Nu heb je het aantal kWh aan warmte wat je op een koude dag nodig hebt.
Dat deel je weer door 24. Nu heb je het verwarmingsvermogen (in kW) wat je minimaal nodig hebt.
Als je je SWW ook met dezelfde WP wilt maken, (en de WP daar bijv een uur druk mee is) moet je delen door 23.

[...]

Waarom heb je een buffervat nodig? @LangeFries heeft hier een paar dagen geleden nog met onderzoeksresultaten aangegeven dat buffers zorgen voor een lager systeemrendement. Dus alleen plaatsen als je die echt nodig hebt (bijv. bij meerdere zones met elk een eigen pomp).

[...]

Pomp zit al in de WP. Leidingdiameters gewoon 28 mm, na splitsingen wat dunner?

[...]

Bij >=7 kW volgens mij altijd. De reden is dat mensen met een WP over het algemeen naar all-electric willen. Dus ook koken op inductie. Dat gaat samen eigenlijk alleen op een 3x25A hoofdaansluiting. Want met 1x40A red je dat niet.
Dus je moet naar een 3-fasen hoofdaansluiting. Om dan nog selectiviteit in je zekeringen te hebben (factor 1.6) mogen daar eigenlijk maximaal 16A groepen achter. En daarmee houdt het op 1-fase met een 5 kW warmtepomp wel zo'n beetje op.
Dus doe het gewoon goed en sluit je WP netjes op 3-fase aan. Geeft als bonus ook nog veel minder leidingverliezen.
Geen buffervat
En een WP boiler voor je sww
En als je 1 fase kunt krijgen moet je zorgen dat metekast goed verdeeld is qua belastingen
Dus niet op 1 fase en je wp en je wpb en een closein enz maar 1 fase wp 1 fase wpb en 1 fase close-in
dan maakt het niet veel uit.. En scheelt je toch weer wat knaken..

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:53
jopie841 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:12:

Wanneer je alleen vloerverwarming hebt, kun je daar overdag je WP uren op laten draaien en maar een paar tiende graden warmere huiskamer van krijgen. De capaciteit van de vloer is 10-tallen malen groter dan een buffervat. Daar heb je de hele avond wel profijt van en kost veel minder rendenment aangezien je de Ta maar die paar tienden hoger hoeft te doen ipv de enkele graden bij een buffervat. Morgen zal ik proberen wat referenties te vinden. In Duitsland is hiermee wel geexperimenteerd.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:14
Ik heb een opstelling besproken voor ons nieuwbouwhuis met een leverancier en het idee is om een lucht/waterwarmtepomp met ingebouwde boiler te installeren, samen met een WTW voor type D ventilatie.

Ik zit nog een beetje te stoeien met de ventilatie, want ons huis is op de bad- en slaapkamer na één grote ruimte, waarbij de warmte ws. voornamelijk naar de nok zal gaan.
Mijn idee m.b.t. de ventilatiekanalen is om in ieder geval deels de warmte uit de nok af te zuigen en deze weer lager in te blazen.
Met een WTW circuleer ik daarmee de warmte van de nok naar een paar meter lager.
Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/af5nwvs0h/Screenshot_1.png
Dit is de tekening van de bovenverdieping. Dat wordt een open "werkruimte" die onafgesloten is van de benedenverdieping (keuken en woonkamer in de uitbouw, let op de aanduiding "vide"). De benedenruimte wordt d.m.v. LT-vloerverwarming verwarmd (is het idee). De warmte van beneden zal naar de bovenverdieping trekken.
In de tekening heb ik met rood de afvoer en met blauw de aanvoer ingetekend, waarbij stippellijn de leidingen onder de verdiepingsvloer aangeven (richting badkamer/slaapkamer)
De volle lijnen geven de (spiro) leidingen weer die naar de nok lopen. De spiroleidingen zullen in het zicht zitten.
Met deze opzet zuig ik dus in de nok in het midden en boven de vide de warmte af, en de verse lucht voor de bovenverdieping komt ook in de nok (bij raam K1.2) de verdieping in.

Nu kwam hij nog met de volgende optie, nl. om in plaats van een WTW een ventilatiewarmtepomp te gebruiken, en deze aan de sluiten op de boiler. Dan hoeft de L/W warmtepomp minder hard te werken (vermogen kan omlaag?) voor het tapwater en breng ik de warmte uit de nok naar beneden in het tapwater.
Daarnaast zou op een ventilatiewarmtepomp de subsidie de aanschafkosten bijna tot 0 reduceren dus financieel wellicht erg interessant.

Dit klinkt "efficienter" maar ik kan weinig info vinden over ventilatiewarmtepompen, behalve dan dat deze meer geschikt of bedoeld lijken te zijn voor bestaande situaties icm een CV?
https://kennis.greenhome....mp/ventilatie-warmtepomp/

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 20-08-2018 22:44 ]

• Oxellaar
  • Niet online
LittleTycoon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:21:
[...]

Wat wil je bereiken?

99,9x% van degenen die het door echte professionele WP [achtige] installateurs laten doen zie je niet op dit forum. En ik schat dat > 90% van de posters op dit forum zich zo in de materie/risico's verdiept hebben dat ze a) minstens evenveel kennis hebben als installateur b) durven afgaan op hun eigen risico-inschatting.
En dus.... Dit forum is de heilige waarheid?
@Dylantje2 doet precies hetzelfde, hij verdiept zich in de risico's en maakt een keuze, toevallig niet jouw keuze, maar geeft dat?

Dat jij beweert dat je met wat Google werk op niveau van een goede installateur komt zegt genoeg, vind ik.

• koevlaas2
Andrehj schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:40:
[...]

Bij -22c is het altijd windstil.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Oxellaar schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:50:
[...]

En dus.... Dit forum is de heilige waarheid?
@Dylantje2 doet precies hetzelfde, hij verdiept zich in de risico's en maakt een keuze, toevallig niet jouw keuze, maar geeft dat?

Dat jij beweert dat je met wat Google werk op niveau van een goede installateur komt zegt genoeg, vind ik.
Ik stelde slechts een vraag. Ieder zijn keuze.

Maar je voelt je aangesproken. Kan ik ook niets aan doen. Wat ik beweer is dat dit forum vol met eigenwijze knarren zit en dat je eigenaren van WP's geinstalleerd door een professionele installateur niet zoveel op dit forum ziet, waarom zouden ze, geen issues. Installateur en professionele installateur zijn voor mij verschillende begrippen.

Peace.

• SJB

SJB

@Andrehj Dank voor je feedback. Ik woon in omgeving Den Bosch, maar lees dat het ook hier wel eens -20 is geweest. Dit gaat dan om 1x in de 15-20 jaar. Ik heb nu gerekend met -10, maar beter om met -15 te rekenen.
Helaas kan ik niet het actuele gasverbruik meten, omdat ik het huis nog niet in mijn bezit heb. Dan zou ik moeten besluiten om de gasketel nog een jaar langer te laten hangen. Aangezien ik flink ga verbouwen wil ik graag alles in één keer goed doen. Eventueel dan maar wat extra overcapaciteit.

Ik begreep dat om pendelen tegen te gaan een buffervat wel nuttig was (met name volgens deze site https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/). Hier moet ik even verder induiken om de flow/volumes te vergelijken.

Ik moet de verwachte vermogens per fase (zal een nieuwe 3 fase aansluiting worden in de meterkast) en dan bepalen of 1 of 3 fase warmtepomp nodig is. Als het kan zoals @Dylantje2 zegt, scheelt het geld natuurlijk.

• dunklefaser
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 00:47:
[...]

Bij -22c is het altijd windstil.
Maar alleen in NL O-) .
@Andrehj Met deze bijdrage heb ik aangegeven hoe je met (gas)verbruiksdata tijdens
een echt koude periode + de koudste dag het te compenseren warmteverlies onder jouw
persoonlijke verwarmingsvoorkeuren (binnentemp./stookgedrag etc.) kan berekenen.
(Bij mij was dat toen inclusief ca. 0,40 m³/d voor sww)
Als je nog bijgehouden hebt wat je aan gas voor sww kwijt was heb je alles om het
benodigde verwarmingsvermogen exakt te berekenen.
Het berekende vermogen zal tussen de koevlaas2 schatting en de warmteverliesberekening (-10°C) liggen maar vaker dichter bij de laatste.
YMMV

• Dylantje2

Dylantje2

SJB schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:47:
@Andrehj Dank voor je feedback. Ik woon in omgeving Den Bosch, maar lees dat het ook hier wel eens -20 is geweest. Dit gaat dan om 1x in de 15-20 jaar. Ik heb nu gerekend met -10, maar beter om met -15 te rekenen.
Helaas kan ik niet het actuele gasverbruik meten, omdat ik het huis nog niet in mijn bezit heb. Dan zou ik moeten besluiten om de gasketel nog een jaar langer te laten hangen. Aangezien ik flink ga verbouwen wil ik graag alles in één keer goed doen. Eventueel dan maar wat extra overcapaciteit.

Ik begreep dat om pendelen tegen te gaan een buffervat wel nuttig was (met name volgens deze site https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/). Hier moet ik even verder induiken om de flow/volumes te vergelijken.

Ik moet de verwachte vermogens per fase (zal een nieuwe 3 fase aansluiting worden in de meterkast) en dan bepalen of 1 of 3 fase warmtepomp nodig is. Als het kan zoals @Dylantje2 zegt, scheelt het geld natuurlijk.
Als het kan.....
Ik heb pas mijn MK over laten bouwen naar 3 fases..[ had er 1 ]
Toen uitleg gehad van de monteur..

Ik weet niet wat je nog meer voor zwaar spul in huis hebt...
Maar als je een normaal huishouden hebt..
En je hebt de kans om een 1 fase te kopen
En je kunt je fases in je MK zo verdelen dat ze netjes verdeeld zitten
Zou het in mijn ogen moeten lukken
{ je kunt al je apparaten uitrekenen qua AMP, dan kun jet totaal van je aansluiting optellen[ 75 Amp wss ] als je huis minder is dan het totaal..
Moet het kunnen :-)

In het ergste geval kun je 1 fase bijna reserveren voor je wp en wat wat andere spullen..
Maar moet je wel iemand hebben die snapt hoe je het aansluit..

• Oxellaar
  • Niet online
LittleTycoon schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 00:58:
[...]

Ik stelde slechts een vraag. Ieder zijn keuze.

Maar je voelt je aangesproken. Kan ik ook niets aan doen. Wat ik beweer is dat dit forum vol met eigenwijze knarren zit en dat je eigenaren van WP's geinstalleerd door een professionele installateur niet zoveel op dit forum ziet, waarom zouden ze, geen issues. Installateur en professionele installateur zijn voor mij verschillende begrippen.

Peace.
Nee, zeker peace, Ik zoek met niemand onenigheid. Maar je stelt, vol verbazing, de vraag wat hij wil bereiken? Ik denk dat je dat zelf ook weet, gewoon een stuk zekerheid, die door verschillende hier al is onderbouwd.
En glycol is ook geen vreemde keuze. Maar uit je post haal ik een verbazing, die ik absoluut niet snap.

En verschil tussen installateurs is er zeker, maar in niet 1 branche zijn twee ondernemers/bedrijven gelijk.
Dus... Waar stel je je vragen over een warmtepomp? Niet bij de ketelboer om de hoek, die 0 ervaring heeft.

En dan nog.... Veel eigenwijze mensen vragen wel, maar ongeacht het antwoord, ze doen hun eigen zin. Hoe het ook onderbouwd wordt, maakt niet uit, het plan ligt er al. Vandaar de naam... ;)
En daar zitten briljante ideeën bij, absoluut, maar ook een enorme berg onzinnige dingen.
En toch krijgt "internet" forum, of Google gelijk, net als dokterdokter.nl en niet die huisarts, want wat weet die vent er nu van.

Dus ja, ik voel mn eigen zeker aangesproken als ik zulke dingen lees.

• thefox154
SJB schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:05:

rest is hierboven al beantwoord. 3 fase hoeft helemaal niet veel duurder te zijn?
Mijn Hitachi in 3 fase was 120 duurder dan de 1 fase variant. Mitsu rekent ook zulk soort bedragen. Nu kan ik niet in je portomonnee kijken maar 120 vind ik persoonlijk niet flink duurder. Als dat een brug te ver is zou ik sowieso even naar het hele investeringsplaatje kijken. Want iets onverwachts tegenkomen, paar koppelingen etc en je zit hier ook al aan :'(

Volgens mij rekent alleen panasonic rekent bij de wat zwaardere units een behoorlijke meerprijs. De voordelen van panasonic ligt sowieso op de kleinere units. Dus voor een wat zwaardere zou ik eens naar Hitachi of Mitsu kijken.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01
thefox154 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

rest is hierboven al beantwoord. 3 fase hoeft helemaal niet veel duurder te zijn?
Mijn Hitachi in 3 fase was 120 duurder dan de 1 fase variant. Mitsu rekent ook zulk soort bedragen. Nu kan ik niet in je portomonnee kijken maar 120 vind ik persoonlijk niet flink duurder. Als dat een brug te ver is zou ik sowieso even naar het hele investeringsplaatje kijken. Want iets onverwachts tegenkomen, paar koppelingen etc en je zit hier ook al aan :'(

Volgens mij rekent alleen panasonic rekent bij de wat zwaardere units een behoorlijke meerprijs. De voordelen van panasonic ligt sowieso op de kleinere units. Dus voor een wat zwaardere zou ik eens naar Hitachi of Mitsu kijken.
Volgens mij was de Panasonic 3 fase 9kw die ik heb zo'n 500 euro meer als de 1 fase variant. Vind ik op zich ook prima te doen :)

@SJB: het hangt of staat met je andere verbruikers. Ik heb ook nog een 13.5kw 3 fase doorstroomverwarmer en een 8kw kookplaat op 1 fase. Met 3x25A moet ik rekening houden dat ze niet alledrie tegelijk aanstaan, liefst zelfs maar 1 tegelijk maar dat zal in de winter lastig gaan.
Ik heb er wel expliciet voor gekozen om de zekeringen van Enexis meteen door automaten te laten vervangen toen ik maar 3 fase ging. Mocht ik de hoofdzekering overbelasten dan hoef ik die alleen maar terug te klikken i.p.v. Enexis te bellen. Als ik dat te vaak moet doen dan kunnen we alsnog naar 3x35A (of meer).

We gaan deze winter beleven of we het op 3x25A aankunnen, vooralsnog met alleen kookplaat en doorstroomverwarmer gaat het prima (alleen een keer een lauw bad gehad omdat vrouwlief koffie zette terwijl het bad liep en de doorstroomverwarmer uitgeschakeld werd door de prioriteitsschakelaar).

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• SJB

SJB

@thefox154 @Felicia Tot €500 duurder is wel te doen, ik zag eerder bedragen van rond de €1000. En bij een totale verbouwing moet je alle kosten goed overwegen :-)
Ik was nu aan het kijken naar de Panasonic mono-blocks, maar zal ook nog eens naar de Mitsubishi mono-blocks kijken. Ik dacht daar te zien dat koelen met een mono-block niet mogelijk was?

Totaal vermogen loopt aardig op met een warmtepomp, warmtepompboiler, inductie plaat, oven, vaatwasser. Dus goed verdelen is wel belangrijk, aangezien je niet de keukenactiviteiten wil uitstellen omdat de warmtepomp net is gaan draaien..

• thefox154
SJB schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:32:
@thefox154 @Felicia Tot €500 duurder is wel te doen, ik zag eerder bedragen van rond de €1000. En bij een totale verbouwing moet je alle kosten goed overwegen :-)
Ik was nu aan het kijken naar de Panasonic mono-blocks, maar zal ook nog eens naar de Mitsubishi mono-blocks kijken. Ik dacht daar te zien dat koelen met een mono-block niet mogelijk was?

Totaal vermogen loopt aardig op met een warmtepomp, warmtepompboiler, inductie plaat, oven, vaatwasser. Dus goed verdelen is wel belangrijk, aangezien je niet de keukenactiviteiten wil uitstellen omdat de warmtepomp net is gaan draaien..
Ja dat is ook mijn overweging geweest.
Inductieplaat, 2 ovens, wasmachine, droger, wpboiler, keukenboiler etc.
En er moet thuis niet nagedacht hoeven worden van wat als.... Het moet het gewoon doen zonder geneuzel.

Kijk hier eens naar: http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html
Marc van pmc levert goede service, super degelijk apparaat en een tweaker of 6 die hem nu thuis hebben.
En niet onbelangrijk, het prijsje is er erg gunstig :+

• Felicia
SJB schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:32:

Ik zou niet weten waarom een monoblok niet zou kunnen koelen, lijkt me dat dat een ontwerp keuze is van de fabrikant.

En voor die paar honderd euro per jaar dat een 3x25A aansluiting goedkoper is vinden wij het prima om iets meer rekening te houden met het actuele verbruik ;)
Sowieso hebben wij geen droger en is de vaatwasser een hele zuinige. Oven gebruiken we ook nauwelijks (alleen om worstenbrood of heel af en toe een lasagne op te warmen).

Maar ieder z'n eigen keuze natuurlijk :) Kan goed zijn dat we over een paar jaar toch anders moeten vanwege de kinderen e.d.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Het mooiste is en blijft toch alles wat mogelijk is over 3 fases verdelen.

Hier een 3-fasen omvormer (8,2KW) 3-fasen inductiekookplaat (12KW) en een 3-fasen WP (11,2KW).

Als je alles mooi verdeelt over de 3 fasen kun je gelijktijdig 17.25KW uit het trekken me een 3x25A afzekering. Ik monitor ons verbruik en heb nog nooit meer verbruikt zien worden als 11KW tegelijkertijd.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• godfriedd
  • Laatst online: 12-11 10:39
Grolsch schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:50:
Het mooiste is en blijft toch alles wat mogelijk is over 3 fases verdelen.

Hier een 3-fasen omvormer (8,2KW) 3-fasen inductiekookplaat (12KW) en een 3-fasen WP (11,2KW).

Als je alles mooi verdeelt over de 3 fasen kun je gelijktijdig 17.25KW uit het trekken me een 3x25A afzekering. Ik monitor ons verbruik en heb nog nooit meer verbruikt zien worden als 11KW tegelijkertijd.
Gelukkig is die 11,2 kW van jouw warmtepomp het thermische vermogen en niet het elektrische aansluitvermogen ;)

Met dat soort vermogens elektrisch zouden er namelijk wel serieus problemen gaan ontstaan op het net als die langdurig met meerdere in de straat/wijk aan staan in de winter. Dat vermogen van die kookplaat is ook het max vermogen en zal in de praktijk niet zo vaak voorkomen verwacht ik.

Ik merk dat veel mensen zich druk maken over hun aansluiting met de komst van een warmtepomp. Ik zou me er niet zo druk om maken indien je een 3-fase installatie hebt. Het mooist is dan ook nog een 3-fase warmptepomp om de verdeling netjes te houden maar ik heb zelf een 3-fase installatie en een 1-fase warmtepomp. Als je zorgt dat andere grootverbruikers als wasmachine/oven etc op een andere fase zitten is er niet zo veel aan de hand. Een goede installateur zal de faseverdeling bekijken en zorgen dat het enigszins in balans blijft.

Als je maar een 1x35A aansluiting hebt moet je uiteraard wel een beetje opletten maar zelfs dan zal het echt niet zo snel onmogelijk zijn om een aardig vermogen warmtepomp aan te sluiten. De zekeringen van een netbeheerder zijn traag en kunnen gedurende een korte tijd nog wel meer aan dan hun nominale stroom. Dus dat moment dat die waterkoker of kookplaat even kortduring de 35A overschrijdt vliegt hij er niet zo maar uit. Dat is zelfs in een norm vastgelegd (zekeringen mogen pas uitschakelen tussen 1,14-1,41x I nomimaal gedurende een uur uit mijn hoofd). Het is altijd wel een fijn idee als de netbeheerder een voor jou bedienbare automaat heeft geplaatst in plaats van een door jou niet bereikbare smeltzekering zodat je ze in ieder geval niet hoeft te bellen als het misgaat :)

• koevlaas2
dunklefaser schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:59:
[...]

Maar alleen in NL O-) .
@Andrehj Met deze bijdrage heb ik aangegeven hoe je met (gas)verbruiksdata tijdens
een echt koude periode + de koudste dag het te compenseren warmteverlies onder jouw
persoonlijke verwarmingsvoorkeuren (binnentemp./stookgedrag etc.) kan berekenen.
(Bij mij was dat toen inclusief ca. 0,40 m³/d voor sww)
Als je nog bijgehouden hebt wat je aan gas voor sww kwijt was heb je alles om het
benodigde verwarmingsvermogen exakt te berekenen.
Het berekende vermogen zal tussen de koevlaas2 schatting en de warmteverliesberekening (-10°C) liggen maar vaker dichter bij de laatste.
YMMV
Gaat voor die ene dag (of een paar) het electrische element sporadisch aan.

• koevlaas2
Zo, de installatie van @Naalroc draait ook.
Was nog wel een klusje aangezien we steeds last van lucht in de pomp hadden, maar toch gelukt.

• dunklefaser
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:24:
[...]

Gaat voor die ene dag (of een paar) het electrische element sporadisch aan.
Of een extra jasje aan of samen in bed kruipen of . . . O-)

• koevlaas2
dunklefaser schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:38:
[...]

Rijtje kaarsjes aan scheelt ook.

• dunklefaser
  • Nu online
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:39:
[...]

Rijtje kaarsjes aan scheelt ook.
Maar al dat CO2 dan en het roet (fijnstof) - gaat mijn CO2 monitor weer piepen.

• Felicia
dunklefaser schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:43:
[...]

Ik denk dat je CO monitor bedoeld, die worden namelijk vaak ingezet bij open geisers en kachels...

• koevlaas2
dunklefaser schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:43:
[...]

Volgens mijn gokken worden kaarsen van aardolie/diesel gemaakt, dus daar heb je gelijk in.
Dan maar een E kacheltje, of nog beter de airco (heb je tenminste nog een COP).

• dunklefaser
  • Nu online
Felicia schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:44:
[...]

Ik denk dat je CO monitor bedoeld, die worden namelijk vaak ingezet bij open geisers en kachels...
Die zou waarschijnlijk ook piepen maar die hangt boven bij de cv-ketel,
ik bedoel echt de tSENSE (CO2/r.h./temp.) die bij mij in de woonkamer hangt.

@koevlaas2 Bijna goed gegokt - er worden stearine en paraffine kaarsen verkocht.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:25:
Zo, de installatie van @Naalroc draait ook.
Was nog wel een klusje aangezien we steeds last van lucht in de pomp hadden, maar toch gelukt.
Tja, dat was nog een beetje zacht gezegd: de lucht komt in de ingebouwde pomp en die valt uit, dus steeds weer aftappen, heeft wel een tijd geduurd.
Als advies aan een ieder die de ecodan gaat installeren: zet een ontluchter op de bovenste (ingang) van je boiler vat, dan kan je die ter plekke ontluchten.
De CV had hier geen moeite mee, maar daar blijft de pomp gewoon doordraaien, en perst de lucht er uit, maar de pomp in de hydrobox doet dat niet.
Dat ga ik alsnog doen, want dit wil ik niet weer.

Wel goed dat @koevlaas2 er was, want die wist hoe dit varkentje te wassen; niet moeilijk, wèl lastig en tijdrovend, en de oplossing lag (bij mij) niet zomaar voor de hand. d:)b
Wel raar dat die interne pomp niet te ontluchten is, en ook dat de ingebouwde zelf ontluchter hier niet helpt. :(

Maar goed, een paar plaatjes hoe die er nu bij staat:

De buffer met daarboven de hydrobox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2KOuwtKOucj58YzX8m8gNPFA/thumb.jpg

Het werkende display:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k4vmobcIzRBUcXze9HWwFMbG/thumb.jpg

Hier komen de leidingen naar binnen, en de overbodige gaskraan voor de 'oude gasdroger er boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jOlLcrLklL7zDl2zpAzzPQud/thumb.jpg

De nieuwe boiler, met de overbodige gas aansluiting voor de cv er naast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uyszVEp7U4QZdxIx6uftpmIx/thumb.jpg

Zoals je ziet kan er nog het een en ander gesloopt worden.

Niet gasloos, maar die meter draait niet meer......

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Dylantje2

Dylantje2

thefox154 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

Vergis je niet in alleen die 120...
Je kabels
Je allamat of groep
Je werkschakelaar
en ik vergeet zeker ook nog wat

• adnanoner
  • Laatst online: 08-07 09:06
adnanoner schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:25:
Vraagje, ik heb een zonneboiler met spiraal voor de retour VV. Kan ik de hydrobox van de ecodan zo instellen dat:

IF (verwarmingsvraag && temperatuur buffervat > 50) then (open driewegklep)

Dus eigenlijk wil ik de 'overbodige' warmte wat we niet gebruiken voor SWW van de zonneboiler (hygienebuffer) gebruiken voor de VV middels een driewegklep waar de retour VV doorheengaat.
Ik zou dit kunnen aansturen via mijn zonneboiler controler, maar dan wordt het weer wat lastiger met koelen.

Mooiste zou uiteraard zijn als de ecodan eerst de 'overbodige' warmte van de zonneboiler rondpompt, en dan pas begint met de warmtepomp te starten.
Ga het nog een keer proberen :). Weet iemand of je met de Hydrobox een 3-wegsklep kan aansturen op basis van verwarmingsvraag en temperatuur sensor?

• koevlaas2
adnanoner schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:00:
[...]

Ga het nog een keer proberen :). Weet iemand of je met de Hydrobox een 3-wegsklep kan aansturen op basis van verwarmingsvraag en temperatuur sensor?
Dit kan je onafhankelijk van je Ecodan schakelen, if voldoet aan de voorwaarden dan klep om.
De Ecodan zelf kan dit niet.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn ELGA wordt begin september tijdelijk afgekoppeld. Mijn schuurdak met dakdoorvoer moet deels worden vervangen. Een, achteraf, beunhaas heeft het dak opnieuw gebrand zonder een onderliggend probleem met lekkage op te lossen.

Daarna is de ELGA geplaatst en nu groeien er bij een kozijn paddestoelen uit het dakbeschot, en dat kan niet de bedoeling zijn. Al het dakleer moet er af en er moet in elk geval een deel van het dak worden vervangen.

De dakdekker wil graag dat de dakdoorvoer vrij is en dat de leidingen naar de buitenunit weg zijn. De kans is namelijk groot dat tot minimaal daar het dak vervangen moet worden.

Dus dat gaat nog een aardig ingrijpende operatie worden :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21

DropjesLover

Dit dus ->

Hier draait onze professioneel geïnstalleerde Loria 6010 alweer een paar maanden prima, geen issues. Nu heeft ie het de afgelopen tijd natuurlijk makkelijk gehad zonder verwarming :p
Helaas was bij de installatie de terug koel optie niet geplaatst cq wel besproken bij offerte maar niet op de opdracht beland. Maar dat heeft deze zomer wel fors geld bespaard :p

Wel een vraagje...
Weet iemand hoe ik de vermogensvraag en het weerstationnetje kan uitlezen, bijv. met mn rpi3 / Domoticz? Ik lees wel mn slimme meter uit, dus dat geeft een indicatie. Maar dus incl magnetron, oven, frituurpan etc...

Ook zou ik graag het warmte-element in mn boilervat (om even van 55 naar 60 graden te gaan ivm salmonella) zo aansturen dat die 1x per week aan gaat ipv 1x per dag. Helaas heb ik in de instellingen alleen de mogelijkheid voor of 1x per dag, of helemaal niet...

Beiden heb ik hier eerder voorbij zien komen O-)

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 21-08-2018 23:35 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• koevlaas2
mkleinman schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:28:
Mijn ELGA wordt begin september tijdelijk afgekoppeld. Mijn schuurdak met dakdoorvoer moet deels worden vervangen. Een, achteraf, beunhaas heeft het dak opnieuw gebrand zonder een onderliggend probleem met lekkage op te lossen.

Daarna is de ELGA geplaatst en nu groeien er bij een kozijn paddestoelen uit het dakbeschot, en dat kan niet de bedoeling zijn. Al het dakleer moet er af en er moet in elk geval een deel van het dak worden vervangen.

De dakdekker wil graag dat de dakdoorvoer vrij is en dat de leidingen naar de buitenunit weg zijn. De kans is namelijk groot dat tot minimaal daar het dak vervangen moet worden.

De ELGA is binnen no-time leeg gepompt qua koudemiddel, ik heb er laatst ook 1 met een carrierunit gedaan en verbaasde mij over de snelheid waarmee het koudemiddel weer in de buitenunit zat.

• redeker
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-10 16:14
DropjesLover schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:31:
Ook zou ik graag het warmte-element in mn boilervat (om even van 55 naar 60 graden te gaan ivm salmonella) zo aansturen dat die 1x per week aan gaat ipv 1x per dag.
Zonder kip in je boilervat zal die salmonella wel meevallen 8)7

12x 315Wp GCL mono 10gr op zuid SMA SB 5.0

• Erwin_83
  • Laatst online: 19:11
Hier draait onze professioneel geïnstalleerde Loria 6010 alweer een paar maanden prima, geen issues. Nu heeft ie het de afgelopen tijd natuurlijk makkelijk gehad zonder verwarming :p
Helaas was bij de installatie de terug koel optie niet geplaatst cq wel besproken bij offerte maar niet op de opdracht beland. Maar dat heeft deze zomer wel fors geld bespaard :p

Wel een vraagje...
Weet iemand hoe ik de vermogensvraag en het weerstationnetje kan uitlezen, bijv. met mn rpi3 / Domoticz? Ik lees wel mn slimme meter uit, dus dat geeft een indicatie. Maar dus incl magnetron, oven, frituurpan etc...

Ook zou ik graag het warmte-element in mn boilervat (om even van 55 naar 60 graden te gaan ivm salmonella) zo aansturen dat die 1x per week aan gaat ipv 1x per dag. Helaas heb ik in de instellingen alleen de mogelijkheid voor of 1x per dag, of helemaal niet...

Hier ook de 6010. De legionella preventie kan ik alleen aan of uit zetten en gaat dan 1 keer per week op vrijdag 3.00 uur.

Kan je echt niet koelen? De functie schijnt standaard te zijn, alleen voor het aanzetten moet je wat instellingen veranderen. Wel is er een extra (optioneel) isolatie pakketje nodig tegen condens op de leidingen. Hier heeft de installateur (met telefonische hulp van Techneco) de koeling aangezet omdat de gebruiksaanwijzing niet volledig is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Erwin_83 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 05:57:
[...]

Hier ook de 6010. De legionella preventie kan ik alleen aan of uit zetten en gaat dan 1 keer per week op vrijdag 3.00 uur.
Ik begreep uit de handleiding dat het dagelijks is, en dingen zoals de tijd kan je ook niet aanpassen...
Kan je echt niet koelen? De functie schijnt standaard te zijn, alleen voor het aanzetten moet je wat instellingen veranderen. Wel is er een extra (optioneel) isolatie pakketje nodig tegen condens op de leidingen. Hier heeft de installateur (met telefonische hulp van Techneco) de koeling aangezet omdat de gebruiksaanwijzing niet volledig is.
Koelen is een optie-pakketje van zo'n €150 en 2 uurtjes werk om in te bouwen. Ik weet ook redelijk zeker dat de verkoop-kerel zei dat het standaard was, maar heeft het niet op de orderbevestiging gezet dus is ook niet uitgevoerd...
Ik zag aan het begin van de hittegolven dat in het menu het "koelen" symbool er niet tussen staat. Contact met installateur opgenomen die me bovenstaande dus zei :/

Maar goed, nu het kouder gaat worden zal hij ook gaan verwarmen, en dat zou ik graag bijhouden / loggen. Weet iemand hoe/waar ik dat kan vinden?
Zoeken op domoticz + Loria geeft niet echt resultaten...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

dunklefaser schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:38:
[...]

Hoezo "of....", je bedoelt "en...."!

Het is wel een beetje waarom ik huiverig ben om een WP aan te schaffen: echt koude winterdagen en daardoor niet comfortabel in de woonkamer kunnen zitten. De slaapkamer is altijd comfortabel (daarom hebben we een 600gr en een 400gr wollen dekbed :p) en keuken is in de winter nooit comfortabel (psychologisch, hij is wel warm, alleen hebben we daar koele kleuren en dat is in de winter niet zo geschikt :p).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Dylantje2

Dylantje2

Misschien meteen over gaan op EPDM bedekking ben je voor de rest van je leven klaar..
En beter
Beetje lezen en je zou het zelf kunnen doen :-)

• Erwin_83
@DropjesLover

Ik weet niet of er versie verschillen zijn.

Bij mij was de "koeling kit " een doosje met leiding isolatie.

Koelsymbool is alleen zichtbaar in koelbedrijf.

handmatig instellen op de 6010:
-verwarming uitzetten
- koeling aan zetten
-permissie koeling gebruiken aan zetten.

De parameter nummers weet ik zo niet uit me hoofd, maar kan ik wel een keer opzoeken. Hier was het ook even zoeken met koeling aan zetten, aangezien het boekje niet zo duidelijk is.

Volgens het instructieboek is er een kit beschikbaar om de Loria uit te lezen, echter Techneco leverd deze niet, wellicht wel zelf in Frankrijk te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Erwin_83 op 22-08-2018 08:01 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• thefox154

Dat is minder, maar een voordeel, kun je gelijk die elga overboort kieperen. Hij is nu toch afgekoppeld.
Op marktplaats met het ding en een volwaardige warmtepomp ervoor in de plaats. Als alles open ligt kun je het al het leiding werk fantastisch mooi wegwerken. Geluk bij een ongeluk :+

• Oxellaar
  • Niet online
Erwin_83 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 05:57:
[...]

Leuk als je een nieuwbouw project hebt met 40 of 50 Loria's.
Dan gaat op vrijdag om 3 uur snachts het licht uit in de straat. Of is het element niet zo zwaar?

• Erwin_83
Element zit apart op een enkele fase. Geen idee hoeveel Watt die precies is (3 kw gokje)

[ Voor 13% gewijzigd door Erwin_83 op 22-08-2018 10:36 ]

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:04
Monitoring voor de Loria (hier een 6008 Duo) ben ik ook nog maar op zoek. Ik lees nu het verbruik uit via een kWh meter, maar rail liever ook data uit de Loria halen. Vrees alleen dat we daar niet heel ver mee gaan komen.
Moet zeggen dat in onze installatie ik prettig verbaasd ben over de geluidsproductie tot zover. De unit is sinds juni in gebruik, onder andere op koelbedrijf in augustus. De buitenunit staat op het platte dak van de garage, maar is buiten bijna niet te horen. De buurman was erg benieuwd naar de geluidsproductie, ook n.a.v. die tv uitzending maar vraagt zich ondertussen af waar alle heisa over geluid over ging.
Nu hebben we wel nagedacht over de plaatsing en ik denk wel dat er genoeg projecten zijn waar de geluidsproductie wel echt een issue is, maar tot zover ben ik tevreden. Nu nog de eerste defrost meemaken, kijken hoeveel geluid dat geeft.

• stamppot
Erwin_83 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:48:
Element zit apart op een enkele fase. Geen idee hoeveel Watt die precies is (3 kw gokje)
Element is 3kW, inderdaad. Die wil ik ook nog eens bemonitoren. Maar dan moet ik hem eerst aanzetten, want volgens mijn instellingen is hij niet vrijgeschakeld na installatie...
Heb hier een unit met nieuwe firmware en oude handleiding. Installateur stuurden mij een pdf met de juiste handleiding.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:49

Wel een vraagje...

Voor zover bij mij bekend is er geen mogelijkheid de Loria zelf uit te lezen. Als iemand wel een manier vind (zoals bij de Elga) houd ik me aanbevolen.

Zelf log ik verschillende parameters met externe apparatuur (stroomverbruik, warmteopwek, temperaturen) zoals een aparte kWh-meter+youless, kamstrup+MBus-master, DS18B20-sensoren, RPi, etc.

In de nieuwe handleiding versie/firmware van de Loria lijkt het erop dat ze inderdaad energiemetingen bijhouden voor verwarmen, koelen en SWW (stroom en warmte apart). Mijn vermoeden is dat dit intern wordt berekend vanuit de aanvoer- en retourtemperatuursensoren, flowsensor, %-uitsturing naar de buitenunit en het maximaal opgenomen vermogen (nieuwe parameter 80). Over de betrouwbaarheid hiervan heb ik zo mijn vraagtekens.

Wat betreft je vraag over het warmte element, als je de SWW comfort temperatuur hoger dan 55 graden zet zal het element inderdaad altijd bijspringen. Tot 55 graden doet de WP het alleen.

Het wijzigen van het anti-legionella programma tijdstip kan alleen door de normale dag- en tijdsinstelling met bijvoorbeeld 12 uur en zoveel dagen op te schuiven en voor de gek te houden. (heb ik eens gelezen in dit forum)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

stamppot schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:47:
Monitoring voor de Loria (hier een 6008 Duo) ben ik ook nog maar op zoek. Ik lees nu het verbruik uit via een kWh meter, maar rail liever ook data uit de Loria halen. Vrees alleen dat we daar niet heel ver mee gaan komen.
Moet zeggen dat in onze installatie ik prettig verbaasd ben over de geluidsproductie tot zover. De unit is sinds juni in gebruik, onder andere op koelbedrijf in augustus. De buitenunit staat op het platte dak van de garage, maar is buiten bijna niet te horen. De buurman was erg benieuwd naar de geluidsproductie, ook n.a.v. die tv uitzending maar vraagt zich ondertussen af waar alle heisa over geluid over ging.
Nu hebben we wel nagedacht over de plaatsing en ik denk wel dat er genoeg projecten zijn waar de geluidsproductie wel echt een issue is, maar tot zover ben ik tevreden. Nu nog de eerste defrost meemaken, kijken hoeveel geluid dat geeft.
Ik vind dat het pomphuis best wat geluid geeft, hij is best hoorbaar. Maar bij ons staat ie op zolder naast de badkamer-ventilator en de wasmachine, dus dat boeit niet zo.
De buitenunit staat hier ook op het platte dak van de garage, gericht naar de overkant straat met bomen en schooltje. Voor ons maakt het allemaal geen drol uit.
Chris_82 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Voor zover bij mij bekend is er geen mogelijkheid de Loria zelf uit te lezen. Als iemand wel een manier vind (zoals bij de Elga) houd ik me aanbevolen.

Zelf log ik verschillende parameters met externe apparatuur (stroomverbruik, warmteopwek, temperaturen) zoals een aparte kWh-meter+youless, kamstrup+MBus-master, DS18B20-sensoren, RPi, etc.

In de nieuwe handleiding versie/firmware van de Loria lijkt het erop dat ze inderdaad energiemetingen bijhouden voor verwarmen, koelen en SWW (stroom en warmte apart). Mijn vermoeden is dat dit intern wordt berekend vanuit de aanvoer- en retourtemperatuursensoren, flowsensor, %-uitsturing naar de buitenunit en het maximaal opgenomen vermogen (nieuwe parameter 80). Over de betrouwbaarheid hiervan heb ik zo mijn vraagtekens.
Hmmm, ik hoopte dat er een mogelijkheid was om al dat direct uit te kunnen lezen. Jammer dan.

Een 3 fase stroommeter en een apart all-in-one weerstationnetje kan ook wel, maar dan ben je ook weer snel een paar honderd euro verder. Weet niet of ik daar zin in heb, voor enkel wat leuke data uitlezen :P
Wat betreft je vraag over het warmte element, als je de SWW comfort temperatuur hoger dan 55 graden zet zal het element inderdaad altijd bijspringen. Tot 55 graden doet de WP het alleen.

Het wijzigen van het anti-legionella programma tijdstip kan alleen door de normale dag- en tijdsinstelling met bijvoorbeeld 12 uur en zoveel dagen op te schuiven en voor de gek te houden. (heb ik eens gelezen in dit forum)
Dat soort geknutsel ben ik geen voorstander van :P

BThGvNeOA

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
Oxellaar schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:39:
[...]

Leuk als je een nieuwbouw project hebt met 40 of 50 Loria's.
Dan gaat op vrijdag om 3 uur snachts het licht uit in de straat. Of is het element niet zo zwaar?
Beetje doemdenken hoor. Daar is bij nieuwbouw wel aan gedacht als de meesten thuis komen en er van alles ingeschakeld wordt (inductie kookplaten, ovens, magnetron, E-auto's, etc.).

Ik kon alleen via het installateurs menu de dag en tijdstip veranderen van het legionella programma. Heb een donkerbruin vermoeden dat dar zeker ook mogelijk is bij een Techneco product. Maar dat eerder de kennis/kunde niet beschikbaar is bij de installateur.

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 22-08-2018 12:09 ]

• _Alkaline
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07-2024
Dylantje2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:07:
[...]

Geen buffervat
En een WP boiler voor je sww
En als je 1 fase kunt krijgen moet je zorgen dat metekast goed verdeeld is qua belastingen
Dus niet op 1 fase en je wp en je wpb en een closein enz maar 1 fase wp 1 fase wpb en 1 fase close-in
dan maakt het niet veel uit.. En scheelt je toch weer wat knaken..
Uiteraard naar gekeken! Deze past inclusief de aansluitingen! Nu afwachten. Ik vind het wel spannend!
Wat we uiteindelijk dus hebben/krijgen is:
- 9000WP aan zonnepanelen (4500 geïnstalleerd, 4500 volgend jaar)
- Spouwmuurisolatie (September)
- Vloerisolatie (September)
- Dakisolatie (September)
- Warmtepomp Loria 6008 LT (September)
- JAGA DBE Convectoren (September)
- 2 Openslaande ramen vervangen door kunstof met HR+++ tripple glas. (Oktober)

• stamppot
Chris_82 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Welke temperaturen houdt je bij? En waar, voornamelijk?

Bij de energiemetingen heb ik ook mijn twijfels. Zal hem straks eens langs mijn kWh meter leggen.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:49
stamppot schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:45:
[...]

Welke temperaturen houdt je bij? En waar, voornamelijk?

Bij de energiemetingen heb ik ook mijn twijfels. Zal hem straks eens langs mijn kWh meter leggen.
Dat is inmiddels een vrij lange lijst geworden. Vorig jaar 20 stuks DS18B20 laten komen via Ali en op verschillende plekken aangebracht met tiewraps, alutape en wat isolatiemateriaal. De meeste vooral uit nieuwsgierigheid en niet heel nuttig verder.

Kamstrup: T_aanvoer, T_retour, (& Flow, kW_warmte, kWh_warmte, kWh_koelen, ...)
Netatmo: woonkamer, badkamer, slaapkamer, buiten (bij luchtinlaat WP)
DS18B20: T_boiler, T_SWW_uit, T_SWW_in, T_aanvoer, T_retour, T_retour_1-6, T_gas_in, T_gas_uit.

Vooral alle retourtemperaturen zijn erg nuttig voor het inregelen van alle groepen van de vloerverwarming/radiatoren.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
Lichtelijk off-topic: @Chris_82 : Hoe haal je al die data (in Domoticz?) binnen? Want hoe kun je zoveel DS18B20 sensoren op je RPi aansluiten? Of gebruik je andere hardware?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan berekenen wat voor vermogen LTV (Jaga) radiatoren nodig heeft? Online heb je hier en daar wel wat tools, maar dit is niet voor LTV. Als ik mijn woonkamer online bereken van ongeveer 82 m3, dan kom ik op een radiator uit van 4826 Watt. Als ik een Jaga zou kopen met dat vermogen is dat nogal duur. Of is dat realistisch?

[ Voor 6% gewijzigd door vinom op 22-08-2018 14:02 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 22:03
Andrehj schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:55:
Lichtelijk off-topic: @Chris_82 : Hoe haal je al die data (in Domoticz?) binnen? Want hoe kun je zoveel DS18B20 sensoren op je RPi aansluiten? Of gebruik je andere hardware?
Ik knoop ze aan een een NODEMCUV3 of Sonoff geflashed met ESPEASY of TASMOTA

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Pagina: 1 ... 38 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.