SJB schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:05:
Na veel lezen in dit topic ben ik ook aan het ontwerpen geslagen om een warmtepomp (zelf) te gaan installeren in ons nieuwe huis. Het betreft een jaren 60 huis, waar we een flinke renovatie gaan doen. Isolatie wordt uiteraard ook flink verbeterd.
In het ontwerp kom wel nog wat open punten/vragen tegen:
1. Ik heb een transmissie berekening gemaakt per vertrek en kom zo uit op een benodigd vermogen van 8,8kW. Dit is inclusief 10% verlies door hoekhuis, 10% verlies door buitenmuur op noorden en ventilatieverlies van 2150W (natuurlijke ventilatie). Via diverse online tools kom ik ook ongeveer op dit getal uit. Als ik de hier veel gebruikte formule invul, kom ik flink lager uit: 1200m3 x 8 / 1650 = 5,8kW. Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt?
Ik denk dat de Koevlaasformule te optimistisch is. Ik denk niet dat jij bij -15°C en een stevige oostenwind met 5.8 kW je huis warm kunt houden. Die 9 kW heb je dan echt wel nodig.
Ik weet niet waar je woont, maar in 1995 heb ik in Twente nog -22 meegemaakt, dus dat zijn temperaturen die zomaar op kunnen treden. Hoe is de WAF als het dan nog 15 graden is binnen?
De beste methode om het benodigde vermogen te bepalen is de komende winter per dag je gasverbruik bijhouden (icm met de gemiddelde buitentemperatuur). Dan kijk je bij de koudste bewolkte dag of dagen wat je dagverbruik was. Dat reken je terug naar -10°C of -15°C.
Nu weet je het aantal m3 gas wat je op een erg koude dag nodig hebt.
Dat aantal vermenigvuldig je met 9 (sommigen hier zeggen 8...). Nu heb je het aantal kWh aan warmte wat je op een koude dag nodig hebt.
Dat deel je weer door 24. Nu heb je het verwarmingsvermogen (in kW) wat je minimaal nodig hebt.
Als je je SWW ook met dezelfde WP wilt maken, (en de WP daar bijv een uur druk mee is) moet je delen door 23.
3. Waar plaats ik het beste het buffervat? Warmtepomp komt naast de garage met vervolgens geïsoleerde leidingen onder de grond naar de woning (10-12meter). Ik kan deze in de garage plaatsen, vlakbij de warmtepomp (praktisch ivm ruimte), of kan ik deze beter in de woning plaatsen?
Waarom heb je een buffervat nodig? @
LangeFries heeft hier een paar dagen geleden nog met onderzoeksresultaten aangegeven dat buffers zorgen voor een lager systeemrendement. Dus alleen plaatsen als je die echt nodig hebt (bijv. bij meerdere zones met elk een eigen pomp).
4. Hoe bepaal ik de benodigde pomp en leidingdiameters? Ik kon hier helaas niet veel voorbeelden vinden incl. kleppen etc..
Pomp zit al in de WP. Leidingdiameters gewoon 28 mm, na splitsingen wat dunner?
5. Wanneer is het verstandig om een drie fase variant te kiezen? Deze zijn flink duurder namelijk.
Bij >=7 kW volgens mij altijd. De reden is dat mensen met een WP over het algemeen naar all-electric willen. Dus ook koken op inductie. Dat gaat samen eigenlijk alleen op een 3x25A hoofdaansluiting. Want met 1x40A red je dat niet.
Dus je moet naar een 3-fasen hoofdaansluiting. Om dan nog selectiviteit in je zekeringen te hebben (factor 1.6) mogen daar eigenlijk maximaal 16A groepen achter. En daarmee houdt het op 1-fase met een 5 kW warmtepomp wel zo'n beetje op.
Dus doe het gewoon goed en sluit je WP netjes op 3-fase aan. Geeft als bonus ook nog veel minder leidingverliezen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.