1 PVoutput . Dongen NB
Hangt van je grondwater peil af, anders ontrekt dat de warmte uit de zak
Dus een stel grote PVC-pijpen koppelen en ingraven in een ge-isoleerde kuil zou ook kunnen.reneeke1970 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:41:
[...]
Er zijn ook bedrijven die zakken op maat maken en ook naar wens geïsoleerde bak bij leveren, bekleed met een soort glas vlies dacht ik. Zou je even moeten googlen. Maar de prijs word je niet vrolijk van.......
Testopstelling in hippiecentrum Ceuvel in Amsterdam, klein wandje dus.Ramon_1984 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:17:
[...]
3 groepen?
Kleine ruimte of lange groepen?
Warp speetile systeem heeft een maximale volumestroom van 75L/H nodig om maximale warmte afgifte te hebben.
We halen ongeveer 2 L p/m per lus, wat mij nog wel meevalt. De warmtepomp daarentegen vindt 6 L p/m helemaal niet zo'n goed idee en schiet in storing.
Ruimte voor een buffervat is er niet, maar we gaan het ingebouwde boilervat (is nu ongebruikt) als buffer inzetten.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
En de fabrikant van de verwarming aangeeft dat 1,25l/pm voldoende is.Oxellaar schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:10:
@koevlaas2 vind jij 6L/m voor een warmtepomp wel een goed idee?
Nee, maar ik had gehoopt dat 5 L p/m voldoende zou zijn om de error niet te doen verschijnen.Oxellaar schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:10:
@koevlaas2 vind jij 6L/m voor een warmtepomp wel een goed idee?
Voor een huisinstallatie is 6 L p/m veel te weinig dus in die situatie zou ik 'm nooit zo aansluiten.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Een grote bak krijg je je kruipruimte niet in.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Kom een heel stuk verder zo. Qua plaatsing zou ik een goede plek hebben voor de WP op het platte dak boven onze (inpandige) berging. Leidingen door t plafond naar beneden de berging in, door de fundering heen en via de kruipruimte dan richting de trapkast en daar weer omhoog. Punt is alleen dat we dus vloerverwarming hebben....Zaken waar ik niet uit kom:
- monobloc of binnen- buiten unit (er is voldoende ruimte op t platte dak boven woonkamer/berging, ik neig zelf naar een monobloc i.v.m. DIY)
- wanneer is de subsidie opgedroogd? dit jaar nog doen of zal 2019 of 2020 ook nog op tijd zijn?
- investering wil ik zo laag mogelijk houden, dus alleen warmtepomp voor CV vervanging lijkt mij de beste eerste stap?
- heb een 3 (25A) fasen aansluiting, kies ik dan automatisch voor een 3 fasen WP?
- klopt het dat aantonen van een juiste installatie (foto’s) voldoende is om de subsidie te krijgen?
- te kiezen vermogen WP 5,6,7 kW? Wel / geen buffer? Vloerverwarming is +/- 60 m2 verdeeld over 6 groepen.
- hoe integreer ik de WP op ons bestaande systeem, zonder ingrijpende aanpassingen? (schematisch voorbeeld ziet hieronder).
Heb wel een tekening van de vvw en in onze berging waar 2 inbouwkasten uitkomen van de keuken daaronder kan ik sowieso doorheen.. Echter in de trapkast omhoog is wel tricky. Is dat met een warmtebeeld camera goed te zien?
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
stukje voor stukje wel.kmf schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:24:
[...]
Een grote bak krijg je je kruipruimte niet in.
Ik voorspel zelfs met buffervat pendel gedragkoevlaas2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:50:
[...]
Testopstelling in hippiecentrum Ceuvel in Amsterdam, klein wandje dus.
We halen ongeveer 2 L p/m per lus, wat mij nog wel meevalt. De warmtepomp daarentegen vindt 6 L p/m helemaal niet zo'n goed idee en schiet in storing.
Ruimte voor een buffervat is er niet, maar we gaan het ingebouwde boilervat (is nu ongebruikt) als buffer inzetten.
Tja, dat is wel zo pendelen gaat ie uiteindelijk wel, maar in dit geval is het belangrijker dat de unit überhaupt draait dan dat het echt een juweeltje is. Is ook maar een 4 kW apparaat, het stelt niet zoveel voor.Grolsch schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:09:
[...]
Ik voorspel zelfs met buffervat pendel gedragwelke Dt kun je creëren?
Nog wel even een kleine hulde voor het apparaat, was makkelijk aan te sluiten (electrisch) en o.a. het debiet is ook uit te lezen.
Met een Dt van 5 kun je maximaal 2,1KW aan energie kwijt bij 6L/minuut.koevlaas2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:17:
[...]
Tja, dat is wel zo pendelen gaat ie uiteindelijk wel, maar in dit geval is het belangrijker dat de unit überhaupt draait dan dat het echt een juweeltje is. Is ook maar een 4 kW apparaat, het stelt niet zoveel voor.
Nog wel even een kleine hulde voor het apparaat, was makkelijk aan te sluiten (electrisch) en o.a. het debiet is ook uit te lezen.
Dat betekent al een vrij hoge Ta om de Dt van 5 te bereiken. Wat is het minimale vermogen van de WP ?
Als je nog de ouderwetse dik wandige kunt vinden wel, met goed deksel wat te lijmen is.amarkest schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:48:
[...]
Dus een stel grote PVC-pijpen koppelen en ingraven in een ge-isoleerde kuil zou ook kunnen.
1 PVoutput . Dongen NB
Nou, was meer algemeen bedoeld, durf te betwijfelen of het volgens de regels dimensioneren van een WP betere resultaten oplevert dan schattingen o.b.v. historisch gasverbuik. Ik zit me nog steeds af te vragen waarom 28 februari bij -10 buiten m'n WP maar 13 van de 24 uur gedraaid heeft, oftewel op slechts 54% van de capaciteit die ik nodig zou hebben bij -10. Heeft de installatiebranche me met die op regels gestoelde wvb toch die V8 aangesmeerd.Oxellaar schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:51:
[...]
Ik neem aan dat de eerste regel over je eigen post gaat?![]()
Maar wat wil je onderbouwen als je je eigen post nog eens goed doorleest. Iets ontgaat je volledig, maar je geeft zelf het antwoord in de laatste regel....
En alleen maar lopen roepen...het werkt prima, ja dat roepen ze in de USA ook met een V8 van 5 liter in iedere auto.
Maar ik zal een hint geven, je legt geen dikke leiding aan voor een laag debiet. Doe je het toch, logisch dat het prima werkt, met 25mm werkt het ook. Maar niks beter dan met 18mm. Het gaat erom dat de JUISTE diameter gebruikt word en niet altijd en overal een te grote.
En dat als de grote waarheid verkondigen aan iedere leek die hier zn hoofd om de hoek steekt...Dat zou beter onderbouwt moeten worden, dan met "bij mij werkt het ook" Die is nog slechter dan "ik heb hem thuis ook"
Verder vroeg ik me alleen af waarom je aangaf dat 20mm minimaal 2,5 l/minuut nodig heeft. Dat herken ik helemaal niet. Ik weet wel waarom ik 20mm heb gekozen: a) minder weerstand (geen extra pomp nodig), b) extra inhoud (= groter deel kunnen naregelen zonder buffer), c) koelcapaciteit. Best wel een economische keuze t.o.v. 16mm waarbij ik die extra pomp zeker nodig had gehad en misschien buffervat ook.
Ik ken jouw situatie niet, dus waarom een bedrijf bij jouw die keuze heeft gemaakt weet ik niet.LittleTycoon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:57:
[...]
Nou, was meer algemeen bedoeld, durf te betwijfelen of het volgens de regels dimensioneren van een WP betere resultaten oplevert dan schattingen o.b.v. historisch gasverbuik. Ik zit me nog steeds af te vragen waarom 28 februari bij -10 buiten m'n WP maar 13 van de 24 uur gedraaid heeft, oftewel op slechts 54% van de capaciteit die ik nodig zou hebben bij -10. Heeft de installatiebranche me met die op regels gestoelde wvb toch die V8 aangesmeerd.
Verder vroeg ik me alleen af waarom je aangaf dat 20mm minimaal 2,5 l/minuut nodig heeft. Dat herken ik helemaal niet. Ik weet wel waarom ik 20mm heb gekozen: a) minder weerstand (geen extra pomp nodig), b) extra inhoud (= groter deel kunnen naregelen zonder buffer), c) koelcapaciteit. Best wel een economische keuze t.o.v. 16mm waarbij ik die extra pomp zeker nodig had gehad en misschien buffervat ook.
Ik herb ooit een paar slechte schoenen gekocht, ben ik dan belazerd door de detailhandel?
Ik zeg nergens dat er minimaal 2.5l/m door een 20mm moet. Alleen gaat minder ook even goed door 18mm.
En dan had je ook geen extra pomp nodig gehad, met 16mm ook niet.
In 9 van de 10 huizen ligt 16mm, tien groepen verdeeld over 2 verdiepingen en geen enkel probleem.
Pomp in de warmtepomp zelf zou dat op half tot 2/3 vermogen aankunnen en een secundaire pomp ook prima. Een Alpha 25-50 of 60 doet dat op zn sloffen.
Ik zeg ook niet dat je keuzes fout zijn. Maar terug naar de woning uit 2017, waar ik mee begon. Daar heb je al die dikke leidingen niet nodig. Vandaar dat ik zei dat er eigenlijk niets hoefde te gebeuren.
Volgens mij heeft niemand gevraagd welke diameters er in die woning lagen.
Die leidingen zijn al duur betaald
Bij sommige nieuwbouw woningen beslist de bewoner op het laatste moment dat hij toch een wp wil ipv een cv ketel. De woning is dan al verder dan casco afgewerkt. Dan gaat er zonder enig probleem en zonder één enkele aanpassing een wp in de woning. Pomploze verdelers zitten er toch al in.
(Jammer genoeg zijn er nog installateurs die een HTV of een halve LTV verdeler met pomp in een nieuwbouw woning plaatsen, want ook met een cv ketel heb je die pomp niet nodig.)
Waterinhoud is leuk, maar dat is niet de hoofdreden van een buffervat. de reden is dat opwekking en afgifte een onafhankelijke flow hebben. Een vatje van 40L is voor heel veel warmtepompen al ruim voldoende. daar hoef je echt geen bouwwerk voor in de kruipruimte te gaan maken.
Misschien eerst zo eens proberen....................Oxellaar schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:02:
[...]
Ik ken jouw situatie niet, dus waarom een bedrijf bij jouw die keuze heeft gemaakt weet ik niet.
Ik herb ooit een paar slechte schoenen gekocht, ben ik dan belazerd door de detailhandel?
Ik zeg nergens dat er minimaal 2.5l/m door een 20mm moet. Alleen gaat minder ook even goed door 18mm.
En dan had je ook geen extra pomp nodig gehad, met 16mm ook niet.
In 9 van de 10 huizen ligt 16mm, tien groepen verdeeld over 2 verdiepingen en geen enkel probleem.
Pomp in de warmtepomp zelf zou dat op half tot 2/3 vermogen aankunnen en een secundaire pomp ook prima. Een Alpha 25-50 of 60 doet dat op zn sloffen.
Ik zeg ook niet dat je keuzes fout zijn. Maar terug naar de woning uit 2017, waar ik mee begon. Daar heb je al die dikke leidingen niet nodig. Vandaar dat ik zei dat er eigenlijk niets hoefde te gebeuren.
Volgens mij heeft niemand gevraagd welke diameters er in die woning lagen.
Die leidingen zijn al duur betaald
Bij sommige nieuwbouw woningen beslist de bewoner op het laatste moment dat hij toch een wp wil ipv een cv ketel. De woning is dan al verder dan casco afgewerkt. Dan gaat er zonder enig probleem en zonder één enkele aanpassing een wp in de woning. Pomploze verdelers zitten er toch al in.
(Jammer genoeg zijn er nog installateurs die een HTV of een halve LTV verdeler met pomp in een nieuwbouw woning plaatsen, want ook met een cv ketel heb je die pomp niet nodig.)
Waterinhoud is leuk, maar dat is niet de hoofdreden van een buffervat. de reden is dat opwekking en afgifte een onafhankelijke flow hebben. Een vatje van 40L is voor heel veel warmtepompen al ruim voldoende. daar hoef je echt geen bouwwerk voor in de kruipruimte te gaan maken.
En dan als optie 2 het bestaande drukvat vergoten
En als optie 3....
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Het is een 4 kW warmtepomp dus die kan wel genoeg terugmoduleren.Grolsch schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:23:
[...]
Met een Dt van 5 kun je maximaal 2,1KW aan energie kwijt bij 6L/minuut.
Dat betekent al een vrij hoge Ta om de Dt van 5 te bereiken. Wat is het minimale vermogen van de WP ?
En anders is er 190 L buffer dus half uur aan, half uur uit
Dat denk ik niet, als die 190L eenmaal warm is gaat je WP daar geen half uur op kunnen draaien verwacht ik. En buffervat zorgt niet voor extra afgifte.koevlaas2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:23:
[...]
Het is een 4 kW warmtepomp dus die kan wel genoeg terugmoduleren.
Als dat jou manier van oplossen is kun je ook tijdschakelaar op de wp zetten, uurtje aan, uurtje uit.....koevlaas2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:23:
[...]
Het is een 4 kW warmtepomp dus die kan wel genoeg terugmoduleren.
1 PVoutput . Dongen NB
Een buffervat houdt het water wel wat langer warm.Grolsch schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:26:
[...]
Dat denk ik niet, als die 190L eenmaal warm is gaat je WP daar geen half uur op kunnen draaien verwacht ik. En buffervat zorgt niet voor extra afgifte.
https://www.destentor.nl/...t-in-okkenbroek~a95754e1/
Helemaal geen warmtepomp nodig...
Vraag me af hoe het (daadwerkelijk) werkt... gewoon COP=1 verwarmen?
[ Voor 44% gewijzigd door Jan Treur op 14-08-2018 16:50 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Zal een Ecolution redliner kloon oid zijn.BB-One schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:37:
Misschien heb ik het gemist maar ik ben het volgende nog niet tegengekomen:
Hij heeft het zelf gebouwd/gemaakt....koevlaas2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:40:
[...]
Zal een Ecolution redliner kloon oid zijn.
De kracht van de Fiselier-methode is dat het gebruik maakt van het bestaande cv-systeem. Koppel de ketel af, plaats twee boilervaten voor de verwarming en een derde voor het warme water, een pomp, een paar kleppen en ‘wat elektronica’. ,,Het warme water uit de boilers wordt rondgepompt in het cv-systeem. Het retourwater gaat vervolgens terug de boilers in. Het is dus een gesloten systeem. Eigenlijk is het een heel ouderwetse manier van water rondpompen.’’
Haha en voor "3 a 4K".... Heb je zelfs met de huidige subsidie meerdere Panasonicjes voor...BB-One schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:52:
[...]
Hij heeft het zelf gebouwd/gemaakt....
[...]
Maar het is wel lekker compact zonder buitenunit.
Toch altijd wel mooi dit soort mensen die niet kunnen rekenen....
https://www.rtvoost.nl/ni...e-gaskraan-uit-okkenbroek
Inderdaad dus gewoon COP = 1, en voor minder dan 400 euro had hij precies hetzelfde kunnen bereiken met elektrische radiatoren, en dus geen 3 tot 4 duizend euro waar hij mee rekent."Het systeem van Fiselier gaat uit van elektrische aansturing, deels door zonnepanelen - deels van het elektriciteitsnet. Daarmee worden twee boilers op zolder geactiveerd. "De cv-kachel heb je daarmee vervangen", zegt Fiselier.
De boilers zijn zo geïnstalleerd dat het verwarmde water, na gebruik in radiatoren in de woning, opnieuw wordt opgewarmd. "Een vrij simpel systeem", aldus Fiselier, die erkent dat het elektriciteitsverbruik er door toeneemt. "Maar dat compenseer je dus door geen aardgas meer te gebruiken."".
[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 14-08-2018 17:12 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ja, kan met 1 maar dan word je ketel aan/uit gestuurd, voordeel van 2 thermostaten is dat je het modulerende op de ketel behoudt.webrazor schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:15:
Wat voor een systemen zijn er beschikbaar voor het goed samen laten werken van een mono-block met een cv ketel? Zie dat veel mensen hiervoor gewoon twee thermostaten gebruiken maar is dit ook mogelijk met één?
Yup, wordt door velen gedaan in dit topic.webrazor schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:15:
Wat voor een systemen zijn er beschikbaar voor het goed samen laten werken van een mono-block met een cv ketel? Zie dat veel mensen hiervoor gewoon twee thermostaten gebruiken maar is dit ook mogelijk met één?
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 14-08-2018 17:21 ]
Ik word er wel een beetje moe van dat dit soort lui steeds een podium krijgen.bbbrumbrum schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:56:
[...]
Haha en voor "3 a 4K".... Heb je zelfs met de huidige subsidie meerdere Panasonicjes voor...
Maar het is wel lekker compact zonder buitenunit.
Toch altijd wel mooi dit soort mensen die niet kunnen rekenen....
Ik lees iedere week wel een EUREKA bericht wat een wassen neus blijkt te zijn.
Dat mocht niet van @Oxellaar ivm de modulerende pompen.Grolsch schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:18:
[...]
Yup, wordt door velen gedaan in dit topic. WP aansluiten in de retour van de cv.
Je bedoelt ketel en wp in serie? Duo bedrijf is dan nog moeilijker ivm twee verschillende pompen in serie.koevlaas2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:19:
[...]
Dat mocht niet van @Oxellaar ivm de modulerende pompen.
En je kunt wachten op storingen veroorzaakt door het tweede toestel.
Het zal per ketel verschillen, hoe ouder en simpeler, hoe meer kans op slagen.
Dat lijkt mij ook wel wat, ik mag graag alles meten. Heb jij deze verdelers?Grolsch schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:10:
Bij mij heeft de langste groep 2.2 ltr min nodig (110 mtr) de meeste groepen (70 mtr) 1.5 ongeveer. Volgens mij heb ik er rond 18mm in liggen.
Wel fijn met de henco verdelers dat ik flow meters per groep heb.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mag van hem best, als je het maar via buffer vat doet. Kun je wel tien warmte bronnen gebruiken.koevlaas2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:19:
[...]
Dat mocht niet van @Oxellaar ivm de modulerende pompen.
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad. Probleem wordt ook in stand gehouden door journalisten die totaal geen kaas van energie-systemen hebben gegeten, en dus geen kritische vragen stellen.koevlaas2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:19:
[...]
Ik word er wel een beetje moe van dat dit soort lui steeds een podium krijgen.
Ik lees iedere week wel een EUREKA bericht wat een wassen neus blijkt te zijn.
De kerel uit Okkenbroek schijnt volgens het laatste artikel ook nog z'n kruipruimte vol met accu's te hebben staan, voor als de zon niet schijnt.... Uiteraard is ie daarbij weer van alles vergeten:
1. Die stroom kun je met een WP een factor 4 efficiënter gebruiken.
2. En als je toch met COP=1 gaat verwarmen, kun je de energie beter als warmte bufferen, dat is veel goedkoper.
3. Met accu's kun je hooguit een dag bufferen (en dat ook nog icm een warmtepomp). Dat heeft echter geen zin, want bij een goed geïsoleerd huis kun je die periode zonder verwarming wel overbruggen, gebruik je het beton van je huis als buffer. Kost niets.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Precies, de beste papieren hebben warmtepompen momenteel.Andrehj schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:01:
[...]
Inderdaad. Probleem wordt ook in stand gehouden door journalisten die ook totaal geen kaas van energie-systemen hebben gegeten, en dus geen kritische vragen stellen.
De kerel uit Okkenbroek schijnt volgens het laatste artikel ook nog zo'n kruipruimte vol met accu's te hebben staan, voor als de zon niet schijnt.... Uiteraard is ie daarbij weer van alles vergeten:
1. Die stroom kun je met een WP een factor 4 efficiënter gebruiken.
2. En als je toch met COP=1 gaat verwarmen, kun je de energie beter als warmte bufferen, dat is veel goedkoper.
3. Met accu's kun je hooguit een dag bufferen (en dat ook nog icm een warmtepomp). Dat heeft geen zin, want bij een goed geïsoleerd huis kun je die periode zonder verwarming wel overbruggen, gebruik je het beton van je huis als buffer. Kost niets.
Ik zie dit zo 123 ook niet snel veranderen.
Waarom...webrazor schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:15:
Gooi je gas eruit..
Dan ben je slim bezig..
Als je niet rigoureus omschakelt.... krijg je wat je hebt..
April gaskraan dicht
April wpboiler erin
Juli Wp erin
Juli en augustus lekker koel in huis gehad. :-) [ WAF heeeel blij ]
wacht nu op wat kouder weer. hahaha
En als het niet lukt paar e kacheltjes erbij.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Yup, daar lijken ze op, ik heb de composiet variant ivm koelen.Andrehj schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:47:
[...]
Dat lijkt mij ook wel wat, ik mag graag alles meten. Heb jij deze verdelers?
[afbeelding]
Dat gaat ook wel gebeuren maar bouw het langzaam op. Eerst eind zomer warmtepomp erin en daarna de winter periode bekijken wat deze allemaal aan kan in onze woning. Heb namelijk geen vloerverwarming en LTV. Aan de hand van deze bevindingen verder uitbouwen.Dylantje2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:22:
[...]
Waarom...
Gooi je gas eruit..
Dan ben je slim bezig..
Als je niet rigoureus omschakelt.... krijg je wat je hebt..
April gaskraan dicht
April wpboiler erin
Juli Wp erin
Juli en augustus lekker koel in huis gehad. :-) [ WAF heeeel blij ]
wacht nu op wat kouder weer. hahaha
En als het niet lukt paar e kacheltjes erbij.
Zo ben ik ook begonnen, buffer vat in retour naar CV plaatsen, de wp houd de buffer warm en de CV circuleerd met zijn eigen vertrouwde thermostaat het warme water rond zonder zelf vuur te maken. Gewoon instellen op max 25 graden. Word het buiten te koud zet je de water temperatuur op 45 of 55 wat je wilt. De wp maakt dan tot veertig graden en de CV doet de rest in theorie. Hangt van vermogen verhoudingen af. Ze kunnen in ieder geval tegelijkertijd warm water maken.webrazor schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:55:
[...]
Dat gaat ook wel gebeuren maar bouw het langzaam op. Eerst eind zomer warmtepomp erin en daarna de winter periode bekijken wat deze allemaal aan kan in onze woning. Heb namelijk geen vloerverwarming en LTV. Aan de hand van deze bevindingen verder uitbouwen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb ook geen echte vloerverwarming en ltv's ... dus hier ook spannend van de winter,webrazor schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:55:
[...]
Dat gaat ook wel gebeuren maar bouw het langzaam op. Eerst eind zomer warmtepomp erin en daarna de winter periode bekijken wat deze allemaal aan kan in onze woning. Heb namelijk geen vloerverwarming en LTV. Aan de hand van deze bevindingen verder uitbouwen.
geen buffervat..
Maar laatst wel naar 28 graden kamertemperatuur gestookt dus eea lijkt te werken..
Tot nu toe dan he
Edit:
Iemand een goedkoop adres voor 100 Liter monopropyleen glycol 50-50%
Met een kleurtje...:-)
Liefst in 20-25 liter fustjes...
[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 14-08-2018 19:39 ]
Kan je net zo goed een elektrische CV ophangen, dan weet je ook zeker wat voor vermogen het levert en of het je huis warm krijgt.BB-One schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:37:
Misschien heb ik het gemist maar ik ben het volgende nog niet tegengekomen:
Als ik het filmpje zo zie lijkt het dat de ene boiler opwarmt terwijl de 2e rondgepompt wordt. Het nadeel hiervan, lijkt me, dat je bij teveel kou de 1e boiler koud hebt voordat de 2e helemaal op temperatuur is.
Hij zegt overigens ook dat zijn huis niet zo goed geïsoleerd is maar hij zegt er vervolgens niet bij wat voor boilers het zijn. Zou dus best kunnen dat dit 2x7400kw. Lijkt me voldoende voor menig huis.
Ik vraag me ook af hoe het systeem om gaat met drukverschillen, een gewone boiler lekt uit zijn inlaatcombinatie om het drukverschil van warm water te compenseren en een CV met een expansievat. Ik vraage af of de boiler het expansievat wel aan kan en niet voortijdig gaat lekken wegens de hogere druk in het systeem?
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Is dit niet wat voor jouDylantje2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:14:
[...]
Ik heb ook geen echte vloerverwarming en ltv's ... dus hier ook spannend van de winter,
geen buffervat..
Maar laatst wel naar 28 graden kamertemperatuur gestookt dus eea lijkt te werken..
Tot nu toe dan he![]()
Edit:
Iemand een goedkoop adres voor 100 Liter monopropyleen glycol 50-50%
Met een kleurtje...:-)
Liefst in 20-25 liter fustjes...
https://www.huchem.nl/propyleen-glycol-50.html
Kost je 335 euro, maar dan heb jij je veiligheid
20 jaar geleden....en bij veel installaties tegenwoordig nog trouwens, gaat de temperatuur van het cv water in de winter ook van 20 naar 80c, zonder dat de druk boven de 3 bar komt.Felicia schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:37:
[...]
Ik vraag me ook af hoe het systeem om gaat met drukverschillen, een gewone boiler lekt uit zijn inlaatcombinatie om het drukverschil van warm water te compenseren en een CV met een expansievat. Ik vraage af of de boiler het expansievat wel aan kan en niet voortijdig gaat lekken wegens de hogere druk in het systeem?
Dat is voor een expansievat geen enkel probleem.
In dit systeem moet ook een expansievat zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 14-08-2018 20:05 ]
Welke buffervat gebruik je dan?reneeke1970 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:01:
[...]
Zo ben ik ook begonnen, buffer vat in retour naar CV plaatsen, de wp houd de buffer warm en de CV circuleerd met zijn eigen vertrouwde thermostaat het warme water rond zonder zelf vuur te maken. Gewoon instellen op max 25 graden. Word het buiten te koud zet je de water temperatuur op 45 of 55 wat je wilt. De wp maakt dan tot veertig graden en de CV doet de rest in theorie. Hangt van vermogen verhoudingen af. Ze kunnen in ieder geval tegelijkertijd warm water maken.
Ja zag het...Grolsch schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:59:
[...]
Is dit niet wat voor jou
https://www.huchem.nl/propyleen-glycol-50.html
En tsjha altijd goedkoper dan een nieuwe pomp.Kost je 335 euro, maar dan heb jij je veiligheid
En wat ik hier bij sommige zag purr en verwarmingslint...
Voor dat geld slaap ik heerlijk..
Maar zie ik het nu goed dat dit spul ook aan dieren gevoerd wordt??
Het word zelfs aan jou gevoerd.... In een soppige muffin bijvoorbeeld.Dylantje2 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:06:
[...]
Ja zag het...
[...]
En tsjha altijd goedkoper dan een nieuwe pomp.![]()
![]()
En wat ik hier bij sommige zag purr en verwarmingslint...
Voor dat geld slaap ik heerlijk..![]()
![]()
![]()
Maar zie ik het nu goed dat dit spul ook aan dieren gevoerd wordt??![]()
![]()
O ja... In eierkoeken zit behoorlijk wat ammoniak, zo kun je nog wel even doorgaan.
Of wordt hij ook gebruikt voor jouw cosmetica ?Oxellaar schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:10:
[...]
Het word zelfs aan jou gevoerd.... In een soppige muffin bijvoorbeeld.
O ja... In eierkoeken zit behoorlijk wat ammoniak, zo kun je nog wel even doorgaan.
Maar zie het in e sigaret
Binnenbanden
Cosmetica
En tegen koeien ziektes enz enz
Ben ik blij dat ik geen muffin lust.. aangezien er al 1 ben
Maar zou dat voor koeien hetzelfde spul zijn..?
[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 14-08-2018 20:16 ]

Gebruikt er iemand trouwens al de Opentherm gateway in combinatie met CV ketel en warmtepomp?
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Heb jij een Danfoss WPWimhaw schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:38:
Een vraag over thermostaat aansturing van een warmtepomp. De aannemer heeft in elke ruimte, op zolder na, een bedraad WTH ruimte thermostaat geïnstalleerd. Niet mijn idee, maar het zit er wel in. Nu will ik de zolder draadloos laten communiceren met de WP. Bijvoorbeeld met een danfoss CF module. Kan dit tegelijkertijd met het bedraad systeem?
Ik wist niet eens dat Danfoss WP's maakte
We hebben recent een nieuwe woning gekocht bj. 2008. Over enkele weken gaan we klussen en verhuizen.
Ik wil sowieso vloerverwarming aanleggen op de bgg. Drie jaar geleden voor het eerst zelf gedaan en ik vond het enorm meevallen. Vanwege slechte ervaringen van koudeval bij ramen laat ik de aanwezig radiatoren zitten. Afgiftecapaciteit genoeg...
[/intro]
Mijn idee was om voor een ltc of ltv verdeler met circulatiepomp te gaan maar door jullie discussie toch gaan twijfelen. We willen in stappen verduurzamen. Het plan is om eerst zonnepanelen en een wpb aan te schaffen. Ik heb voor een prikke een hr-solar zonnecollector en wil deze dmv een tweede spiraal koppelen aan de wpb. Om vervolgens de isolatie-waardes op te hogen en de CV-ketel te vervangen voor een WP. Wat is nu wijsheid... het is zonde om straks achter te komen dat ik de verkeerde heb gekocht. Als ik het allemaal snap kan ik nu het beste een verdeler met pomp kopen en bij indien blijkt dat de toekomstige WP veel gaan pendelen er een buffervat bij plaatsen?
- gebruiksoppervlakte van 156m2
- inhoud van 560m3
- dakoriëntatie z-zw
- 4 groepen h.o.h. 100mm 16mm slang ~90m1 per groep
- Ferroli cv ketel (schijnen niet echt best te zijn)
- technische ruimte van 6m2[\li]

Een behoorlijk grote oeg 400 liter met hygiëne spiraal. In de winter voor verwarming sww ,en in de zomer volwaardige hygiëne boiler op 45/50 graden
1 PVoutput . Dongen NB
Als je toch nieuwe vloerverwarming aanlegt doe dan 5 x 72 mtr ipv 4 x 90 en kies voor een pomploze gesloten verdeler. Qua prijs zou ik 18x2 buizen pakken, kost bijna niets extra.gakkethijs schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:19:
[intro]
We hebben recent een nieuwe woning gekocht bj. 2008. Over enkele weken gaan we klussen en verhuizen.
Ik wil sowieso vloerverwarming aanleggen op de bgg. Drie jaar geleden voor het eerst zelf gedaan en ik vond het enorm meevallen. Vanwege slechte ervaringen van koudeval bij ramen laat ik de aanwezig radiatoren zitten. Afgiftecapaciteit genoeg...
[/intro]
Mijn idee was om voor een ltc of ltv verdeler met circulatiepomp te gaan maar door jullie discussie toch gaan twijfelen. We willen in stappen verduurzamen. Het plan is om eerst zonnepanelen en een wpb aan te schaffen. Ik heb voor een prikke een hr-solar zonnecollector en wil deze dmv een tweede spiraal koppelen aan de wpb. Om vervolgens de isolatie-waardes op te hogen en de CV-ketel te vervangen voor een WP. Wat is nu wijsheid... het is zonde om straks achter te komen dat ik de verkeerde heb gekocht. Als ik het allemaal snap kan ik nu het beste een verdeler met pomp kopen en bij indien blijkt dat de toekomstige WP veel gaan pendelen er een buffervat bij plaatsen?[afbeelding]
- gebruiksoppervlakte van 156m2
- inhoud van 560m3
- dakoriëntatie z-zw
- 4 groepen h.o.h. 100mm 16mm slang ~90m1 per groep
- Ferroli cv ketel (schijnen niet echt best te zijn)
- technische ruimte van 6m2[\li]
[afbeelding]
Danfoss heeft inderdaad WP's. Ze hebben in het grijze verleden ooit Thermia opgekocht. Het is eigenlijk een Thermia WP met een Danfoss naamplaatje erop.Grolsch schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:09:
[...]
Heb jij een Danfoss WP
Ik wist niet eens dat Danfoss WP's maakte
Las net dat ze sinds kort de Danfoss/Thermia WP businesses unit is overgenomen door de Stiebel Eltron Group.
[ Voor 13% gewijzigd door Wimhaw op 14-08-2018 21:49 ]
Vreemd dit;
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Expansieventielen, drukregelaars, afsluiters, complete compressor regelingen en inverters, echt alles.... Dus de stap naar een warmtepomp is niet zo heel erg vreemd.
Ze zijn zelfs zo groot, dat ze invloed hebben op de beslissingen en veranderingen die gemaakt worden in de f gassen wetgeving in Europa.
Bij nader inzien gaat het waarschijnlijk geen VVM worden. Reden is het gewicht (240 kg), wat ik niet 2 makkelijk 2 trappen omhoog krijg. Ook is er helaas geen dakraam, en de technische ruimte is wel de ideale plek qua leidingen.kipragout schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:51:
[...]
Dat is een goede, nog niet aan gedacht. Ik moet alleen laten berekenen of de vloer het houdt. Dat ding is leeg al 240kg namelijk.
Heeft er iemand misschien nog andere ideeen (zie originele post).
deze? 71 cm diameter.kipragout schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:42:
[...]
Is er zelfs in 500 liter
Die heb ik ook (400 liter) khad het net opgezocht voordat jij reageerde, rond 710mmXiphalon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:00:
[...]
deze? 71 cm diameter.
Is er zelfs in 500 liter
En ja @kipragout er kan een dompelelement in, zit er zelfs standaard in.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 14-08-2018 23:21 ]
Een warmtepomp boiler heeft wel een groot oppervlak van de spiraal nodig, anders kan hij zijn warmte niet kwijt bij de hoge flow en gaat hij pendelen bij warm water bereiding. Hier een draardje over goede boilers voor warmtepompen:kipragout schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:42:
[...]
Bij nader inzien gaat het waarschijnlijk geen VVM worden. Reden is het gewicht (240 kg), wat ik niet 2 makkelijk 2 trappen omhoog krijg. Ook is er helaas geen dakraam, en de technische ruimte is wel de ideale plek qua leidingen.
https://www.energiesparha...-warmwasserspeicher/47813
En ook teruggevonden een berichtje met de feiten over buffers:
Uit https://www.energiesparha...ferspeicher-boiler/31280:
"...siehe dazu auch die "feldanalyse von wärmepumpenanlagen" aus der schweiz:
http://www.pro-dx.de/download/FAWA_Auszug_deutsch.pdf
"Technische Speicher verteuern und komplizieren die Anlagen und sollten deshalb nur dort verwendet werden, wo sie auch tatsächlich notwendig sind."
und die studie "wärmepumpen effizienz" vom fraunhofer institut:
http://wp-effizienz.ise.f...ndbericht_langfassung.pdf
"Am effizientesten arbeiten demnach Wärmepumpen ohne Speicher im Heizkreis. Diese Anlagen erreichen eine Arbeitszahl von 3,99. Wärmepumpenheizsysteme mit Pufferspeicher errei- chen mit der Arbeitszahl 3,88 eine um 0,11 geringere Effizienz. Die Wärme- pumpen mit Kombispeichern bewegen sich trotz vergleichsweise höherer Wär- mequellentemperaturen mit ihrer Arbeitszahl von 3,69 auf wesentlich geringe- rem Niveau." "
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Een atlantic explorer 3, van 200 ltr (86 kg) en een 3-fase doorstroomverwarmer (Wijas 11 kW) erachter (eventueel)?kipragout schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:42:
[...]
Bij nader inzien gaat het waarschijnlijk geen VVM worden. Reden is het gewicht (240 kg), wat ik niet 2 makkelijk 2 trappen omhoog krijg. Ook is er helaas geen dakraam, en de technische ruimte is wel de ideale plek qua leidingen.
1250 euro subsidie
Onlangs met zijn tweeen nog naar zolder getild. (zoek zelf ff de maten op)
En dan gewoon een pana monobloc uit UK voor je vloerverwarming.
Ik heb je zojuist duizenden euros bespaard...
[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2018 22:59 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik ben wel benieuwd hoe breed en diep dat technische hok is, kan je de boel wel aansluiten of moet de wpb dan even buiten het hok blijven staanAUijtdehaag schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:47:
[...]
Een atlantic explorer 3, van 200 ltr (86 kg) en een 3-fase doorstroomverwarmer (Wijas 11 kW) erachter (eventueel)?
1250 euro subsidie
Ik heb je zojuist duizenden euros bespaard...Zal ik mijn rekeningnr geven?
Is het groot genoeg dan kunnen er 2 Atlantics in voor SWW en heb je het gewicht een beetje verdeeld
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Gewoon een boilervat of doorstroomverwamer. Als je niet meer dan ca 10-11 l/minuut doet gewoon doorstromerkipragout schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:42:
[...]
Met 3 puberdochters en evenzoveel regendouches wordt dat lastig. Enige wat ik wel kan doen zijn de douchekoppen vervangen voor minder waterverslindende regendouches, maar dat is het dan ook.LittleTycoon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 01:09:
[...]
Gewoon een boilervat of doorstroomverwamer. Als je niet meer dan ca 10-11 l/minuut doet gewoon doorstromer
Nu zit ik bij verschillende aansluitschema's te kijken en zie ik een doorstromer voor de 3-wegklep, of een elektrisch verwarmingselement in de boiler en in het buffervat. Wat zijn de voor- en nadelen van deze oplossingen eigenlijk?
Doorstromer voor 3 weg klep is bijverwarming mocht wp het niet trekken of even stuk zijn. Elektrisch element Bij boiler is element typisch voor periodieke anti legionella run omdat WP"s zelf 65 graden niet/nauwelijks trekken.kipragout schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:22:
[...]
Met 3 puberdochters en evenzoveel regendouches wordt dat lastig. Enige wat ik wel kan doen zijn de douchekoppen vervangen voor minder waterverslindende regendouches, maar dat is het dan ook.
Nu zit ik bij verschillende aansluitschema's te kijken en zie ik een doorstromer voor de 3-wegklep, of een elektrisch verwarmingselement in de boiler en in het buffervat. Wat zijn de voor- en nadelen van deze oplossingen eigenlijk?
En tsja het is mogelijk onder de 5KAUijtdehaag schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:47:
[...]
Een atlantic explorer 3, van 200 ltr (86 kg) en een 3-fase doorstroomverwarmer (Wijas 11 kW) erachter (eventueel)?
1250 euro subsidie
Alles zelf gedaan..
kleine €3500-€4000
Moest alleen mijn Mk ook aanpassen + €500
En dan €50,- extra vastrecht betalen voor 3x35A? Niet echt een sjieke oplossing zo’n doorstroomverwarmer.AUijtdehaag schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:47:
[...]
1250 euro subsidie
3x25A kan natuurlijk ook als je goede afspraken maakt over wanneer douchen, koken, thee zetten en wassen.
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Edel eau gebruikt als bron het water uit het ELGA-buffervat, als buffervat <18c verwarmt ELGA dit.
gewicht Edel eau 220l leeg: 71kg!!! geluid 30dba!!!
Edel eau heeft een bron van minimaal 80l water nodig. Normaal gesproken wordt dit uit een vloerverwarmingcircuit gehaald, maar een buffervat kan ie ook goed mee overweg, als de minimale watertemp van 18c maar gegarandeerd is.
Wellicht is een door ELGA op temperatuur gehouden (minimaal 18c) kleiner buffervat ook wel toereikend.
Mooi ding, enig idee waar deze te koop zijn? Zie wat franse adresjes.amarkest schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:52:
WPB: Auer edel eau 200l gekoppeld aan een buffervat met ELGA.
Edel eau gebruikt als bron het water uit het ELGA-buffervat, als buffervat <18c verwarmt ELGA dit.
Edel eau heeft een bron van minimaal 80l water nodig. Normaal gesproken wordt dit uit een vloerverwarmingcircuit gehaald, maar een buffervat kan ie ook goed mee overweg, als de minimale watertemp van 18c maar gegarandeerd is.
Wellicht is een door ELGA op temperatuur gehouden (minimaal 18c) kleiner buffervat ook wel toereikend.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
kan ook met lucht/watershoombak schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:00:
Ons nieuwbouwhuis wordt geleverd met een Panasonic Aquarea KIT-ADC07HE5. De brochure spreek over verwarmen/koelen, maar voorzover ik weet is dat alleen mogelijk met een water/waterpomp
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
http://www.acr.nl/productcatalogus/warm-tapwaterDaannn1987 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:20:
[...]
Mooi ding, enig idee waar deze te koop zijn? Zie wat franse adresjes.
wel wat aan de prijs, na aftrek 1400,00 (!) subsidie kon ik 'm voor 725,-- kopen.
wel zelf installeren. transportkosten nog niet over gehad.
Maar ik denk dat dit toch wel de oplossing is die in mn ELGA-full-electric-met-buffervat-en-WPB plaatje past.
Actief koelen kan met de compressor ook (alleen niet in alle modellen warmtepomp beschikbaar, wegens software/hardware), waar de water/water variant ook passief kan koelen. Bij de water/water variant is het zelfs aanbevolen om te koelen, omdat je daarmee je bron warmer maakt voor in de winter.shoombak schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:00:
Ons nieuwbouwhuis wordt geleverd met een Panasonic Aquarea KIT-ADC07HE5. De brochure spreek over verwarmen/koelen, maar voorzover ik weet is dat alleen mogelijk met een water/waterpomp
Ik had deze post over het hoofd gezien, de radiator heb ik vorig jaar verwijderd, maar wel een verrekt goed idee want die dingen kan ik toch niet doorverkocht krijgen ondanks dat ze pas een aantal jaar oud zijn. Dus gaan we doen denk ik!Domba schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:02:
[...]
@Maikie18 heeft een radiator daarvoor in de garage (om te klussen), voor een fris huis![]()
Zet daar ook zo'n heimeier 4368 op als het gaat, wel lager dan 8, nu er toch een vrijkomt.
Het worden overigens 6 groepen vloerverwarming en 16x2 buis. Aanstaande maandag kunnen ze al komen leggen, is iemand uitgevallen. Ze waren niet de goedkoopste, scheelde 200 euro met een anders maar ja dan weet ik wel zeker dat we het niet koud gaan krijgen en dat we niet te lang in de rotzooi zitten.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Interessante WBP! Die kende ik nog niet. Zou misschien voor onze nieuwbouw ook wel wat zijn, als alternatief voor de geïntegreerde boiler in de Ecodan.amarkest schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:52:
Maar ik heb nog wel een serie vragen en opmerkingen over deze boiler:
- Op pagina 2 van deze PDF staat dat je met hun boiler (55°C) van 270 liter maar liefst 663 liter warm water van 40° kan maken. Dat klopt, bij een koudwatertemperatuur van 29.7°C....

Bij de 200 liter variant is het nog gekker, daar kun je zelfs 628 liter van 40° mee maken, wat een koudwatertemperatuur van zo'n 33 graden veronderstelt
- Ze vermelden hun geluidsniveau's op een afstand van 2 meter. Gebruikelijk is 1 meter. Dat scheelt vele dB's.
- Ze zeggen dat ze tot 80% minder energie gebruiken, maar vermelden niet dat die warmte in de winter wel uit de vloerverwarming komt, en daar dus door de WP buiten weer in moet worden gepompt...
- Waarom krijgt de 200 liter variant 1400 euro subsidie, en de 270 liter variant maar 1250?
Re. #3> ze hebben 2 uitvoeringen, 1 op lucht>water en een andere op water>water dus dat maakt wel weer een verschil, terwijl jij ingaat op alleen de water>water versie
[ Voor 47% gewijzigd door Naalroc op 16-08-2018 22:36 ]
Overigens, bedankt voor je link naar de NL brochure, die Franse website geeft mij ook nog wel wat moeilijkheden:
't Is al zo lang geleden......Frans lezen
[ Voor 28% gewijzigd door Naalroc op 16-08-2018 22:41 . Reden: typo's ]
Goed nieuws, als je opstartproblemen hebt weet je me te vindenNaalroc schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:58:
@Grolsch Als alles volgens plan gaat, dan moeten we op dinsdagavond operationeel zijn
Je hebt de AIR en de EAU, die EAU zou ik alleen doen als je WP overcapaciteit heeft... Dat had ik nou net niet bij -10 met de ELGAAndrehj schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:19:
[...]
Interessante WBP! Die kende ik nog niet. Zou misschien voor onze nieuwbouw ook wel wat zijn, als alternatief voor de geïntegreerde boiler in de Ecodan.
Maar ik heb nog wel een serie vragen en opmerkingen over deze boiler:Binnenkort ACR maar eens contacten, ook voor een NL/DE/EN installatiehandleiding, want online vond ik alleen een Franse, en dat leest toch wat lastiger.
- Op pagina 2 van deze PDF staat dat je met hun boiler (55°C) van 270 liter maar liefst 663 liter warm water van 40° kan maken. Dat klopt, bij een koudwatertemperatuur van 29.7°C....
Bij de 200 liter variant is het nog gekker, daar kun je zelfs 628 liter van 40° mee maken, wat een koudwatertemperatuur van zo'n 33 graden veronderstelt![]()
- Ze vermelden hun geluidsniveau's op een afstand van 2 meter. Gebruikelijk is 1 meter. Dat scheelt vele dB's.
- Ze zeggen dat ze tot 80% minder energie gebruiken, maar vermelden niet dat die warmte in de winter wel uit de vloerverwarming komt, en daar dus door de WP buiten weer in moet worden gepompt...
- Waarom krijgt de 200 liter variant 1400 euro subsidie, en de 270 liter variant maar 1250?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
hi all,fabstar81 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:21:
Beste allemaal,
daar ben ik weer. na paar jaar van afwezigheid, wordt het nu toch tijd om me weer eens in te lezen in het warmtepompverhaal. Alleen nu blijkt er afgelopen jaar(jaren) nogal wat gewijzigd te zijn in het aanbod. Laatste keer dat ik meelas haalde iedereen zijn WP uit Spanje, nu blijkt er in UK een redelijk geprijsd aanbod te zijn.
afijn....mijn situatie is nog ongewijzigd:
2 volwassenen, 2 kinderen onder de 5
Aanwezig:
18 x 250 wp zonnepanelen
Zonneboiler, 48 heatpipes, nou ja, 47....1 gebroken toen ik er met mijn voet tegenaan kwam
350 liter SWW vat met 2 spiralen. 1 spiraal voor solar, 1 spiraal voor CV en een 2 kW verwarmingselement
naverwarming door eboiler van 50 liter. daarna als die leeg is door de gasketel
Gas voor SWW nihil door ZB en eboiler, maar toch geschat op zo een 1 m3 gemiddeld per maand (geen gasverbruik als ZB op temperatuur)
Gas voor CV afgelopen seizoen 456 m3 in ´t jaar
ongeveer 45 m2 vloerverwarming in de woonkamer, bijna heel het huis is geupgrade naar 22 mm. 1 klein stukje moet nog, is aanvoer naar vloerverwarming. laatste stukje is nog 15 mm. Dit wordt na de zomer gedaan (voor stookseizoen).
5 groepen open pomploze verdeler met dynamische ventielen
Rest in huis zijn radiatoren met danfoss dynamic valve knoppen.
huis totale oppervlakte is ongeveer 125 m2. rest van huis wordt niet gestookt.
verdere nuttige info:
zolder voor de helft geisoleerd (andere helft volgt snel)
woonkamer heeft pui op het zuiden met HR triple glas
rest van huis heeft oud HR dubbel glas
Achtergevel (zuiden) is met keralit wat ook geisoleerd is en opnieuw aangebracht afgelopen jaar.
kruipruimte is geisoleerd met 7 cm PUR meuk
vloer op vloerverwarming is PVC vloer, 2 jaar geleden aangebracht
dit alles resulterend in zo een 500 kuub gasverbruik per jaar
Wens: warmtepomp installeren met zo veel mogelijk gebruik van huidige opzet, dus inclusief de zonneboiler
Daar zit hem direct de pijn. De ZB mist voor het mooie een spiraal, waardoor ik de warmtepomp niet op de boiler van 350 liter kan aansluiten. Als ik geen buffervat nodig heb, is dit probleem opgelost. Als ik wel een buffervat nodig heb heb ik een probleem v.w.b. de ruimte etc..
Ik ben dus beetje lost. Kan ik de warmtepomp aansluiten rechtstreeks op de retour uit de ZB, dan maak ik nog gebruik van de warmte die altijd in de ZB zit. de ZB komt het hele jaar niet onder de 29 graden door de heatpipes.
Hoorde ook nog iets over de atlantic uit Belgie die momenteel met aftrek subsidie nog geen 200 euro kost, misschien kan ik daar nog iets mee?
afijn...ben benieuwd waar jullie mee komen. Dacht overigens zelf aan een 5 of 7 kW unit.
kan iemand nog meedenken met me?!
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Welk type is het?Felicia schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:03:
[afbeelding]
Zo, die hangt. Dinsdag wordt het koeltechnische gedeelte gedaan door Panasonic en dan kan ie in bedrijf
Pana WC12H9E8 / 1000L
Komt wel goed, ik ben erbij.Grolsch schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:25:
[...]
Goed nieuws, als je opstartproblemen hebt weet je me te vinden
Die retour water variant is wel interessant. Alleen hoe sluit je dat goed aan? Zit er wel of geen eigen pomp in? Aansluiten op een buffervat zou mooi zijn... alleen als je een simpele openverdeler vat heb... dan is dat weer wat lastig... die 30graden watertoevoer is wel logisch... dat is normaal 35/30. Maar wat blijft er daarna nog over van die 30graden... Je wp draaien met delta t van 10 is niet zo tof lijkt me...amarkest schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:52:
Wie schiet?
Ik zit wat te zoeken naar een efficiënte m2 oplossing voor het buffervat.
Ik heb net een wp aangesloten in een huis in Hooglanderveen, door de vrij kleine diameter van de aanvoerleiding richting de verdeler (20mm) is het debiet in de vloer 9 L p/m met de hoogste pompstand van de WP.Guido87 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:25:
[...]
Die retour water variant is wel interessant. Alleen hoe sluit je dat goed aan? Zit er wel of geen eigen pomp in? Aansluiten op een buffervat zou mooi zijn... alleen als je een simpele openverdeler vat heb... dan is dat weer wat lastig... die 30graden watertoevoer is wel logisch... dat is normaal 35/30. Maar wat blijft er daarna nog over van die 30graden... Je wp draaien met delta t van 10 is niet zo tof lijkt me...
Wie schiet?
De delta T is 6c. Het zal er wel warm worden, maar echt mooi gaat de WP niet draaien, ik zie liever een delta T van 4 ook over de vloer.
Zodra het vloeropwarming proces voltooid is en de radiatoren erbij aan gaan zit eea op 16 L p/m bij pompstand 4, dat is dan voor een 5 kW WP nog acceptabel.
Dit topic is gesloten.
![]()