Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.928 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:09
TriLithium schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:53:
[...]

Nu is ons plekje natuurlijk wat minder nieuw en slechter geisoleerd, maar ook kleiner.

3 fasen wil ik zowiezo gaan doen icm met de 3 fasen omvormer voor de te leggen zonnepanelen.

[...]

De kierdichtheid wordt nog even een dingetje, maar staat zeker op het programma. Iemand met een FLIR meter in de het noorder? :)

[...]

Temperaturen en wind is hier meestal net iets guurder heb ik het gevoel, windkracht is meestal 1..2 hoger. Vandaar ook de Zubadan ipv. een serie lichter. Heb wel vertrouwen in de techniek, maar moet zeker geen kopzorgen op voorhand geven.

Maar als ik de trend zo wat lees over de reacties heen dan ziet niemand problemen met een 8kW icm met aan te leggen vloerverwarming.
Maak je niet ongerust, ik heb vloer bij verwarming en ouderwetse radiators, ik had ook 1350 gas en doe het nu, wel heel nipt, met een 6 kW. En die heeft echt geen tijd voor sww,dat doet aparte boiler

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:33:
Nog even in haken op buffer vat

Eigenlijk zou die bij ons in de cv ruimte moeten komen. Gezin van 5 . Ligbad
Huis Voorzien van vloerverwarming. Goede isolatie hoeveel liter zouden jullie aanraden ?
Wij willen dan volledig gas loos gaan
0 L 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:33:
Nog even in haken op buffer vat

Eigenlijk zou die bij ons in de cv ruimte moeten komen. Gezin van 5 . Ligbad
Huis Voorzien van vloerverwarming. Goede isolatie hoeveel liter zouden jullie aanraden ?
Wij willen dan volledig gas loos gaan
Gokje dat je een boilervat bedoeld? Buffervat is in je afgiftesysteem namelijk en heeft weinig met een ligbad te maken >:)
Ik zou voor een 300L gaan. Heb zelf een 280L all in one split wat ook prima functioneert. Die 20L doen het hem niet. Hiervoor een 200L gehad, wat net toereikend was. Met name wanneer je eerst je ligbad vult en daarna één of meerdere mensen gaan douchen kun je met een tekort komen te zitten. Je kan wel de temperatuur verhogen maar dat is niet echt gunstig voor je verbruik.
Doorstroomverwarmer zou ook nog kunnen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:49:
[...]

Maak je niet ongerust, ik heb vloer bij verwarming en ouderwetse radiators, ik had ook 1350 gas en doe het nu, wel heel nipt, met een 6 kW. En die heeft echt geen tijd voor sww,dat doet aparte boiler
Jij roept vloer bij verwarming, ik wil eigenlijk hoofdverwaming in laten frezen. dus radiators eruit, verdeler in de hal zodat deze ook mee deelt in de warmte. Te gek idee?
Probeer het te doen met minimaal 16x2 buis en lussen van 60m2, liefst 20x2 als de vloerverwarming toko dit ziet lukken.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 11:06
@TriLithium Prima idee: ik heb ook 9 lussen van 60 meter elk met 16mm buis; gaat prima, maar met wat ik nu weet, is een dikkere O buis beter, mits niet dikwandiger, want dan schiet het niet op.
Dit was wel op gas cv, maar met dezelfde temp. als de wp gaat lopen (30-35*C)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• reneeke1970
TriLithium schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:14:
[...]

Jij roept vloer bij verwarming, ik wil eigenlijk hoofdverwaming in laten frezen. dus radiators eruit, verdeler in de hal zodat deze ook mee deelt in de warmte. Te gek idee?
Probeer het te doen met minimaal 16x2 buis en lussen van 60m2, liefst 20x2 als de vloerverwarming toko dit ziet lukken.
Te gek is het nooit, altijd doen en liefst 10 hoh.
Wil alleen maar aangeven dat het bij mij met 15 hoh ook werkt, ik heb nog wel twee radiators laten hangen. Waarom zou je ze gelijk weg doen?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:31:
[...]

Wil alleen maar aangeven dat het bij mij met 15 hoh ook werkt, ik heb nog wel twee radiators laten hangen. Waarom zou je ze gelijk weg doen?
Omdat ze lelijk zijn 😁 onze nieuwbouw hut heeft er ook geen

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:34:
[...]

Omdat ze lelijk zijn 😁 onze nieuwbouw hut heeft er ook geen
Zit tussen je oren.
Snelle warmte vind ik veel belangrijker.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:41:
[...]

Zit tussen je oren.
Snelle warmte vind ik veel belangrijker.
Ons huis is altijd stabiel op temperatuur in de winter. En de strak afwerkte wanden zonder radiatoren vind ik dus ook belangrijk . Anders Had ik wel een huis uit 1900 gekocht waar radiatoren hangen

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:05:
[...]

Gokje dat je een boilervat bedoeld? Buffervat is in je afgiftesysteem namelijk en heeft weinig met een ligbad te maken >:)
Ik zou voor een 300L gaan. Heb zelf een 280L all in one split wat ook prima functioneert. Die 20L doen het hem niet. Hiervoor een 200L gehad, wat net toereikend was. Met name wanneer je eerst je ligbad vult en daarna één of meerdere mensen gaan douchen kun je met een tekort komen te zitten. Je kan wel de temperatuur verhogen maar dat is niet echt gunstig voor je verbruik.
Doorstroomverwarmer zou ook nog kunnen.
Is het idee omdat dat in de garage te stallen?
Ben op de zolder liever geen ruimte kwijd . En.in de.garage is er plek zat

• TriLithium

TriLithium

reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:31:
[...]

10 hoh is wel de insteek, als het dan met 16x2 ipv 20x2 moet dan dat, instant warmte vind ik niet heel erg van belang, stook nu ook al traag vanwege een mooie serie systeem met 2x2 radiators :'( Dat wil ik dus weg hebben, vernaggeld de retour huishouding via een radiator in de hal (gaat ook weg, komt de verdeler). En er zit eentje mij in de weg bij de nieuwe keuken. En de grootste wordt geblokkeerd door een mogelijk nieuwe bank.

Dus meerdere redenen om de frees zijn werk te laten doen :)

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 17:24
vvw freezen in vastgelijmd parket een goed plan of toch maar niet?

mn bruynzeel kambala parket uit 1976 is aan vervanging toe, maar eruit slopen is een heidens karwei.
Droog opbouw vvw is errug duur, dus vvw invrezen en daar omega-profiel in en vervolgens PVCvloer erover.
Ben ik gek of is dat een goed plan?

[ Voor 5% gewijzigd door amarkest op 12-08-2018 19:26 ]

• koevlaas2
[...]

20x2 krijg je niet gelegd 10 hoh, dat lukt max. met 16x2

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:59:
[...]

20x2 krijg je niet gelegd 10 hoh, dat lukt max. met 16x2
Oh..... Mijn badkamer vloertje ligt op 5 denk

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:02:
[...]

Oh..... Mijn badkamer vloertje ligt op 5 denk
met 20x2 buis ?
Pic's or it didn't happen.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 12-08-2018 18:05 ]

• TriLithium

TriLithium

nieuwbouw dan?

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:05:
[...]

met 20x2 buis ?
Ja duh..... Alleen bochtje ging niet vlotjes, maar die zit onder bad. Gewoon ouderwets zelf op wapening vast knopen. Moest wel wat meer jutteren voordat beton goed door zakt hi.
Ach was maar 12 vierkante meter

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:05:
[...]

met 20x2 buis ?
Jij gaat uit van heen en terug zeker, je kan ook circels maken hoor, dan kan je ze tegen elkaar leggen als je dat wilt..

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:46:
[...]

Is het idee omdat dat in de garage te stallen?
Ben op de zolder liever geen ruimte kwijd . En.in de.garage is er plek zat
Wat jij wil... Ik heb het wel gedaan. Ziet er zo ongeveer uit. Uiteraard moeten de puntjes nog even op de "i" heb net voor de vakantie de zonnecollectoren aangesloten.
De loshangende kabel, buisisolatie, beugel solarexpansievat en de afvoer van condenswater/overdruk moet nog even weggewerkt worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UXf7GO9gm3zdsh0PoMwAlAY7/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 12-08-2018 18:26 ]

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:24:
[...]

Wat jij wil... Ik heb het wel gedaan. Ziet er zo ongeveer uit. Uiteraard moeten de puntjes nog even op de "i" heb net voor de vakantie de zonnecollectoren aangesloten.
De loshangende kabel, buisisolatie, beugel solarexpansievat en de afvoer van condenswater/overdruk moet nog even weggewerkt worden.
[afbeelding]
Ok dan weet ik .Dat het kan..nu nog iemand zoeken die dat wil en kan doen

• Appie Heijn
Ik heb het zelf gedaan. Alleen koelgas zijde is door een airco monteur geinstalleerd. En een paar koppelingen van het sanitair water zijn geperst door een vriend van me met een uponor perstang.

Je kan ook een opzet op papier zetten en dit op werkspot gooien, dan heb je alleen @koevlaas2 nodig om de koelgas zijde aan te leggen/sluiten.
Ik kan eventueel wel helpen bij levering van hitachi. Naar mijn weten de enige met een dergelijk groot boilervat in een all in one. Meeste gaan tot 200L namelijk.

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
Appie Heijn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:05:
Ik heb het zelf gedaan. Alleen koelgas zijde is door een airco monteur geinstalleerd. En een paar koppelingen van het sanitair water zijn geperst door een vriend van me met een uponor perstang.

Je kan ook een opzet op papier zetten en dit op werkspot gooien, dan heb je alleen @koevlaas2 nodig om de koelgas zijde aan te leggen/sluiten.
Ik kan eventueel wel helpen bij levering van hitachi. Naar mijn weten de enige met een dergelijk groot boilervat in een all in one. Meeste gaan tot 200L namelijk.
Nibe?? Alle keus zowel split als monoblock. All on one binnenunit. Tapspiraal/boiler. Met of zonder koeling. Interne regeling of losse regelaar. Losse vaten ook allemaal leverbaar.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:16:
[...]

Ja duh..... Alleen bochtje ging niet vlotjes, maar die zit onder bad. Gewoon ouderwets zelf op wapening vast knopen. Moest wel wat meer jutteren voordat beton goed door zakt hi.
Ach was maar 12 vierkante meter
Je bochten te krap knikken ze of worden plat.
Maar met ander legpatroon dan slakkenhuis kan het wel lukken.

• Appie Heijn
Wouter9636 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:15:
[...]

Nibe?? Alle keus zowel split als monoblock. All on one binnenunit. Tapspiraal/boiler. Met of zonder koeling. Interne regeling of losse regelaar. Losse vaten ook allemaal leverbaar.
Klopt, heel mooi spul maar wat een prijzen :>

Alleen een VVM 310 binnenunit kost (€4525) , en dan heb je nog geen solarspiraal erin en geen koeling(extra optie) + er komt nog een eens een dergelijk bedrag overheen voor een monoblock buitenunit.

Een hitachi met dergelijke capaciteiten kost circa 6000 euro.
Dan heb je:
6KW split
260 liter
Solarspiraal
Ondersteuning voor koeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 12-08-2018 20:27 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:25
Appie Heijn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:26:
[...]

Klopt, heel mooi spul maar wat een prijzen :>

Alleen een VVM 310 binnenunit kost (€4525) , en dan heb je nog geen solarspiraal erin en geen koeling(extra optie) + er komt nog een eens een dergelijk bedrag overheen voor een monoblock buitenunit.

Een hitachi met dergelijke capaciteiten kost circa 6000 euro.
Dan heb je:
6KW split
260 liter
Solarspiraal
Ondersteuning voor koeling.
Hoe bevalt je Hitachi ?

• Appie Heijn
Super, 2 opvallendheden:
  • De bijgeleverde controller+thermostaat lijkt niet op de ruimtetemperatuur te reageren. Heb het afgelopen stookseizoen handmatig gedaan (aan/uit zetten). Kan een isntelling zijn, echter geheel tweaker onwaardig (door omstandigheden) de moeite niet genomen om het uit te zoeken. De Yutaki ondersteund zowel opentherm als aan/uit. Dus ik ga er nog een losse thermostaat aan knopen.
  • Heel af en toe een melding m.b.t. de externe voeler welke bij op de T-koppeling van het afgiftecircuit/buffervat zit. Moet ik voor komend stookseizoen ook maar naar informeren.
Voor de rest:
  • Stille unit
  • Heel netje gebouwd en afgewerkt onder de motorkap (vergelijkend met een panasonic mono).
  • Ondersteund een hele rits aan mogelijkheden qua externe aansturingen.
  • Besturing is erg gebruiksvriendelijk
  • Goede documentatie
  • En de zeldzame solarspiraal niet te vergeten.
Kortom, een tevreden gebruiker :)

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 12-08-2018 20:39 ]

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:05:

Dan moet je wel handig zijn....

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Appie Heijn De Altherma van Daikin is te krijgen als all in one met 180 of 260L boiler.
Snap niet dat er niet meer fabrikanten die keuze bieden. Een 260L is ongeveer even groot als een flinke vrieskast.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Appie Heijn
Oxellaar schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:36:
@Appie Heijn De Altherma van Daikin is te krijgen als all in one met 180 of 260L boiler.
Snap niet dat er niet meer fabrikanten die keuze bieden. Een 260L is ongeveer even groot als een flinke vrieskast.
Idd, alleen die is bij mij afgevallen ivm ontbreken van een solarspiraal. En de “houding” van daikin NL tov installatie door een spaanse firma maar is geen daikin dealer. Wel samsung/mitsubishi, met name vrv/vrf.

• Oxellaar
  • Niet online
@Appie Heijn Klopt, Daikin is een draak van een bedrijf. Vreselijk arrogant en afstandelijk.
Al is de Altherma wel een erg mooi product qua mogelijkheden en uitgebreide bediening.
Degelijke materialen, zoals pomp en driewegklep en geïntegreerde vortex flowmeter, die erg nauwkeurig is.
Al ontbreekt idd de solar spiraal.

• Naalroc
Appie Heijn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:03:
................. En de “houding” van daikin NL tov installatie door een spaanse firma maar is geen daikin dealer. Wel samsung/mitsubishi, met name vrv/vrf.
Wat bedoel je hier precies? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Appie Heijn
Oxellaar schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:11:
@Appie Heijn Klopt, Daikin is een draak van een bedrijf. Vreselijk arrogant en afstandelijk.
Al is de Altherma wel een erg mooi product qua mogelijkheden en uitgebreide bediening.
Degelijke materialen, zoals pomp en driewegklep en geïntegreerde vortex flowmeter, die erg nauwkeurig is.
Al ontbreekt idd de solar spiraal.
De Hitachi is denk ik behoorlijk vergelijkbaar:
Nette afwerking qua isolatie en bedrading
Wilo Para pomp dT geregeld pomp
3 weg is van ESBE
Flowmeter(digitaal), pressure switch(CV)
Filter in CV leiding wat schoon te maken is zonder systeem leeg te moeten maken
Backup heater+een instelbaar element
Verder veel gebruik gemaakt van flexibele leiding te voorkoming van trillingen/geluidsoverlast.
Wel een geinig filmpje YouTube: HITACHI Yutaki new range of air to water heat pumps
Naalroc schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:12:
[...]

Wat bedoel je hier precies? :?
Wat @Oxellaar zegt. ik heb eerst met een technisch persoon van Daikin NL gesproken, super leuk gesprek, meedenkend, behulpzaam. Daarna met een sales persoon, ik kon met hem helemaal niets. Kon alleen maar via de standaard weg, samen met de ervaringen van mijn clima collega's besloten Daikin aan de kant te schuiven.

Uiteindelijk een week later bij HDKlimaat (importeur Hitachi) terecht gekomen, uitgelegd wat ik wilde, all in one+solar, installatie door een Spaanse firma. Hoe komt het met garantie... geen probleem. Erg meewerkend, meedenkend, kan nog steeds bij ze terecht voor vragen via whatsapp bijvoorbeeld.

De betreffende Spaanse firma heeft overigens een Nederlandse entiteit en heeft alleen met Daikin geen samenwerking, ik werkte destijds voor een groot Spaans retail keten met een huisleverancier voor clima, alleen daikin werd door een Nederlands bedrijf gedaan. Aangezien die Spanjaarden veel on the road zijn, hebben ze mijn installatie tussendoor even in bedrijf gesteld, ik had alles zelf al voorbereid namelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 12-08-2018 22:50 ]

• Naalroc
Is er dus inderdaad een Spaanse service ploeg werkzaam in NL? En de unit bij HDKlimaat gekocht of bij die Spaanse retailer?
Sorry, maar ik kon het even niet meer volgen, die Spaanse service firma moest het installeren omdat jij bij hun werkte?

En wat met:
Wel samsung/mitsubishi, met name vrv/vrf.
Edit: idd , leuk filmpje, en handige filterservice!

[ Voor 13% gewijzigd door Naalroc op 12-08-2018 23:02 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:16
Heb net de Yutaki folder van Hitachi even doorgenomen en gezien dat ze pas vanaf 11 kW een 3-fasen-model leveren. Dat vind ik wel een groot nadeel. Verder kan ik nergens COP-cijfers vinden, anders dan de nominalen bij 7 en -7°C.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
Ik zal datgene wat ik wil verduidelijken, de hoofdregeling staat op de studeerkamer, met de 2e regelaar wilde ik ervoor zorgen dat de wp ook gaat verwarmen als de woonkamer onder de 21 graden zakt. Ik denk echter dat ik de hoofdregeling in de woonkamer moet plaatsen en de 2e unit in de studeerkamer, als ik of mijn vrouw dan thuis werken zetten wij de wp aan als de temp in de studeerkamer te laag is.
koevlaas2 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:29:
[...]

Met 2 1 weg kleppen, zone a open bij warmtevraag zone a en b dicht. Of beide open en viceversa kan dan ook nog. Er zal toch iets van een hydraulische scheiding tussen moeten anders warmt of koelt de unit het hele circuit. Er staat iets over in de manual.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:39
Andrehj schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:57:
Heb net de Yutaki folder van Hitachi even doorgenomen en gezien dat ze pas vanaf 11 kW een 3-fasen-model leveren. Dat vind ik wel een groot nadeel. Verder kan ik nergens COP-cijfers vinden, anders dan de nominalen bij 7 en -7°C.
Heb je niet goed gezocht :>
Ik vond het juist een voordeel dat het prijskaartje en de prestaties van de 3fase zo gunstig zijn.
Alternatief was een pana die op 3 fase vorig jaar een cop van 4 neerzette en relatief duur was.
Of de zubadan die uiteindelijk net op dat moment opgevolgd ging worden door het huidige model en het bijbehorende prijskaartje van een split ipv mono.

Als je even terugzoekt hier op tweakers heb ik diverse links gepost met de informatie van Hitachi. Er is ERP data beschikbaar, niet zo uitgebreid als bij mitsu van elke graad maar altijd meer dan panasonic geeft. Uit mijn hoofd ook -10, -2, 0, 2 en 10 erin. Geloof dat het in de technische catalogus staat. Als je het wilt hebben kan ik morgen wel even kijken.Al gevonden: http://www.solfex.co.uk/u...e_Technical_Catalogue.pdf
Er is ook nog een algemene technical catalogue ergens op het net, daar staan soort gelijk tabellen in voor alle hitachi units.

Ik ben heel benieuwd hoe mijn 11kw het gaat doen deze winter... Dan ga ik hem eindelijk eens een tijdje in bedrijf zien en monitoren. Kijken of die cop van 5 ook behaald gaat worden.

Zoals hierboven al geschreven vond degene die hem in bedrijf gesteld heeft vond het ook een erg nette unit (zijn eerste Hitachi) Goede kwaliteit en zag er zeer degelijke uit. Hij kende ook de pana's en gaf al aan dat dit degelijker in elkaar zat en er hoge kwaliteit componenten zijn gebruikt. Zelf geen idee want ik heb nooit een grotere pana unit van binnen gezien :+

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 12-08-2018 23:39 ]

• Appie Heijn
Naalroc schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:52:
Is er dus inderdaad een Spaanse service ploeg werkzaam in NL? En de unit bij HDKlimaat gekocht of bij die Spaanse retailer?
Sorry, maar ik kon het even niet meer volgen, die Spaanse service firma moest het installeren omdat jij bij hun werkte?
Ik heb hem zelf ingekocht bij HDKlimaat, laten installeren door een Spaanse firma welke in Nederland werkzaam is. Bedrijfsmatig doen ze alleen samsung en mitsubishi in de retail. En idd diezelfde Spaanse firma werkte voor ons.

Degene die hem installeerde was ook positief verrast over de afwerking en functionaliteit. Hitachi is wereldwijd enorm. Echter in NL en Europa zijn ze lang zo groot niet als een Mitsubishi/Daikin.

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Hallo medetweakers,

Ik ben voor mijn jaren 70 woning op zoek naar warmtepomp en zat te denken aan een Nibe F2120-16. Dit vanwege de hoge COP en het feit dat ik +/- 200 meter aan vloerverwarming heb en bij 900 kuub moet verwarmen.

Nu heb ik het volgende lijstje:

1) Nibe F2120-16;
2) Regelunit SMO-40;
3) Modulerende pomp CPD11-25/75;
4) Wisselafsluiter VCC11;
5) Ruimtebediening RMU-40;
6) Buffervat 100 liter UKV100;

Enige probleem is dat in mijn stookhok slechts een boiler met een diameter van max 73cm past (doorgang is niet breder) en ik wel op zoek ben naar een boiler van minstens 370 liter (liefst 400). Eventueel kan de diameter wel iets groter zijn (76cm) als ik de deurpost eruit sloop. Een van de opties die ik gezien heb was een OEG warmtepompboiler van 400 liter, deze zou precies passen.

Alleen nu loop ik een beetje vast. Kan ik hier b.v. ook nog een elektrisch verwarmingselemnt in stoppen? En werkt het Nibe hulprelais HR10 ook goed samen met de OEG?

Thanks!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Heb je echt voor het douchen of in bad gaan zo'n grote boiler nodig?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• kipragout
Jan Treur schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:18:
Heb je echt voor het douchen of in bad gaan zo'n grote boiler nodig?
'Twee badkamers, twee baden en in totaal 3 regendouches met 6 mensen. Dus waarschijnlijk ja ;)

• Jan Treur
OK, dat is inderdaad nogal wat...

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Wouter9636
kipragout schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:12:
Hallo medetweakers,

Ik ben voor mijn jaren 70 woning op zoek naar warmtepomp en zat te denken aan een Nibe F2120-16. Dit vanwege de hoge COP en het feit dat ik +/- 200 meter aan vloerverwarming heb en bij 900 kuub moet verwarmen.

Nu heb ik het volgende lijstje:

1) Nibe F2120-16;
2) Regelunit SMO-40;
3) Modulerende pomp CPD11-25/75;
4) Wisselafsluiter VCC11;
5) Ruimtebediening RMU-40;
6) Buffervat 100 liter UKV100;

Enige probleem is dat in mijn stookhok slechts een boiler met een diameter van max 73cm past (doorgang is niet breder) en ik wel op zoek ben naar een boiler van minstens 370 liter (liefst 400). Eventueel kan de diameter wel iets groter zijn (76cm) als ik de deurpost eruit sloop. Een van de opties die ik gezien heb was een OEG warmtepompboiler van 400 liter, deze zou precies passen.

Alleen nu loop ik een beetje vast. Kan ik hier b.v. ook nog een elektrisch verwarmingselemnt in stoppen? En werkt het Nibe hulprelais HR10 ook goed samen met de OEG?

Thanks!
Dan zou ik voor een vvm500 gaan. Die is 76 cm breed. En heb je alles in 1.

Kvr-10 niet vergeten te bestellen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Ik zat ook te twijfelen, uiteindelijk heb ik maar op 16x2 gehouden. 20x2 is de kans op raken van waterleidingen mij iets te groot.

Bij 16x2 is er al 1 SWW-leiding geschrampt. Deze heb ik voor de zekerheid wel laten repareren, ook al was het nog geen lekkage.
Als het 20x2 was geweest, dan was er veel meer geraakt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Ramon_1984
kmf schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:36:
[...]

Ik zat ook te twijfelen, uiteindelijk heb ik maar op 16x2 gehouden. 20x2 is de kans op raken van waterleidingen mij iets te groot.

Bij 16x2 is er al 1 SWW-leiding geschrampt. Deze heb ik voor de zekerheid wel laten repareren, ook al was het nog geen lekkage.
Als het 20x2 was geweest, dan was er veel meer geraakt.
Wat had je uiteindelijk met 20 x 2 aan afgifte vermogen gewonnen?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Wouter9636 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Als je de wp op voetjes zet heb je geen kvr 10 nodig.

• kmf
  • Niet online

kmf

Ramon_1984 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:39:
[...]

Wat had je uiteindelijk met 20 x 2 aan afgifte vermogen gewonnen?
Geen idee. Wel een hogere flow. En "Flow Counters All" was het eerste wat ik in dit topicreeks had geleerd*.

Uiteindelijk wel blij dat ik dat niet gedaan had anders te veel reparaties.

*Bij de keuze van het systeem waren er te veel onduidelijkheden. Hoeveel groepen, welk vermogen wp, hoeveel liters, welke flow. 1 punt wat altijd terugkwam was: zo dik mogelijke pijpen en zoveel mogelijk compacte VVW-groepen, verdelers centraal opstellen. En dat heb ik aangehouden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Wouter9636
LittleTycoon schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:42:
[...]

Als je de wp op voetjes zet heb je geen kvr 10 nodig.
Als je hem op een afvoer aansluit zou ik dat maar wel doen. Als je gewoon alle condenswater zo laat lopen voegt he iddt niet veel toe.

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-11 11:42
Beste tweakers,

De laatste weken ben ik me aan het inlezen over de warmtepompen, de techniek, de ervaringen, de mogelijkheden en niet te vergeten de opbrengsten, of besparingen die ermee te behalen zijn. Zeer mooi.
Daarnaast 'baal' ik er eigenlijk steeds meer van dat wij (ik) er niet echt mee bezig zijn geweest ten tijde van de bouw van ons (nieuwbouw)woning. Deze is vorig jaar oktober opgeleverd en wonen er vanaf december.

Ik zit met een aantal vraagstukken, waar ik zelf mee aan de gang moet maar ook gewoon niet weet wat nu handig/wijsheid is.

Wat specs:

- 2-1 kap 165 m2 woonoppervlakte
- gasgestookte CV en ww op een Intergas Xtreme 36
- Itho Daalderop HRU 300 WTW D-ventilatie
- Beneden volledig vloerverwarming (LTV verdeler)
- Boven 3x Jaga Tempo en badkamer vloerverwarming
- Gasverbruik 2018 jan. tot nu toe 642 m3 (jan. 178, feb.176 en mrt 176 m3)

Op papier gingen we met dit nieuwe huis stappen vooruit t.o.v. het niet-geïsoleerde jaren 70 huis wat we hadden. Ik dacht, we kunnen we wel weer jaren tegenaan, wat natuurlijk ook gewoon zo is, maar zeker (achteraf) wel veel beter kan. Niet zo mee bezig geweest, je denkt aan de vloer, de wanden, welke keuken, en andere WAF zaken...

De potentie voor een L/W warmtepomp is er denk ik zeker wel. Ik zou het alleen willen als niet het hele huis ondersteboven hoeft... We verwachten oktober ons eerste kindje dus een hele verbouwing wordt em simpelweg echt niet.

Zaken waar ik niet uit kom:
- monobloc of binnen- buiten unit (er is voldoende ruimte op t platte dak boven woonkamer/berging, ik neig zelf naar een monobloc i.v.m. DIY)
- wanneer is de subsidie opgedroogd? dit jaar nog doen of zal 2019 of 2020 ook nog op tijd zijn?
- investering wil ik zo laag mogelijk houden, dus alleen warmtepomp voor CV vervanging lijkt mij de beste eerste stap?
- heb een 3 (25A) fasen aansluiting, kies ik dan automatisch voor een 3 fasen WP?
- klopt het dat aantonen van een juiste installatie (foto’s) voldoende is om de subsidie te krijgen?
- te kiezen vermogen WP 5,6,7 kW? Wel / geen buffer? Vloerverwarming is +/- 60 m2 verdeeld over 6 groepen.
- hoe integreer ik de WP op ons bestaande systeem, zonder ingrijpende aanpassingen? (schematisch voorbeeld ziet hieronder).

CV huidig8-8-2018

Alvast bedankt voor t meedenken _/-\o_

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Jan Treur
Als ik je gasverbruik extrapoleer naar een heel jaar in de verhouding (65% -> 100%) zoals ik die zelf heb, kom ik op 988 m3 per jaar. Dan zou een WP van 6 a 7 kW voldoende moeten zijn.
Verder is je huis daar prima op voorbereid.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan Treur op 13-08-2018 16:48 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:02
Jan Treur schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:46:
Als ik je gasverbruik extrapoleer naar een heel jaar in de verhouding (65% -> 100%) zoals ik die zelf heb, kom ik op 988 m3 per jaar. Dan zou een WP van 6 a 7 kW voldoende moeten zijn.
Verder is je huis daar prima op voorbereid.
Dat verbruik was incl SWW. 5kW moet dus ook makkelijk kunnen. @Bart_Denon

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bart_Denon
Een atlantic explorer 3 voor sww uit belgie en een 5 kW Panasonic monobloc uit UK, dan ben je er toch al?
Niemand weet hoe de subsidie verloopt, dit wordt elk half jaar herzien. (behalve afgelopen juli)

Maar 1250 euro voor de wp boiler en 1700 voor de pana....Ik zou het nu doen...
En volgens sommigen hier, zijn fotos voldoende.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Naalroc
Wat was je ta in februari en maart, toen het zo koud was?
Dat zegt wel wat over de benodigde temp van je wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:03
Naalroc schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:40:
Zegt dit niet eerder iets over de geschiktheid van het afgiftesysteem voor
optimaal wp-bedrijf (het liefst ta < 35 °C)?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Naalroc
Ja, @dunklefaser dat was precis waar ik heen wilde/bedoelde: als er toen een ta van 40* of hoger nodig was, dan is het afgiftesysteem dus minder geschikt voor de wp; hoewel die vvw is al wel beperkt door de begrenzing van 40* op de verdeler, maar niet op de radiatoren en de badkamer vloer, daar zit dacht ik een rtl op.

[ Voor 22% gewijzigd door Naalroc op 13-08-2018 21:04 ]

• Bart_Denon
AUijtdehaag schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:24:
@Bart_Denon
Een atlantic explorer 3 voor sww uit belgie en een 5 kW Panasonic monobloc uit UK, dan ben je er toch al?
Niemand weet hoe de subsidie verloopt, dit wordt elk half jaar herzien. (behalve afgelopen juli)

Maar 1250 euro voor de wp boiler en 1700 voor de pana....Ik zou het nu doen...
En volgens sommigen hier, zijn fotos voldoende.
OK, hier moet ik even induiken denk ik.
De prijzen die je noemt zijn dan toch netto neem ik aan?
Maikie18 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:18:
[...]
Dat verbruik was incl SWW. 5kW moet dus ook makkelijk kunnen. @Bart_Denon
Ja dat is 't totale gasverbruik inclusief sww. Koken is elektrisch.
Naalroc schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:40:
Ta was toen rond de 60, maar werd in de ltv verdeler zwaar teruggemengd met koud water naar rond de 30 graden. Daarnaast hadden we afgelopen winter nog veel last van bouwvocht.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Bart_Denon
De prijzen die ik noemde zijn de subsidies.
De atlantic 200 ltr kost dan nog 148 euro. (Excl installatie materiaal)
Zoek ff in mijn posts. Heb de linkjes al vaak genoeg gegeven

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koevlaas2
Bart_Denon schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:21:

Ta was toen rond de 60, maar werd in de ltv verdeler zwaar teruggemengd met koud water naar rond de 30 graden. Daarnaast hadden we afgelopen winter nog veel last van bouwvocht.
Met je afgifte installatie omgebouwd kan de Ta van de WP naar 28 ... 30c , geen probleem.
Je SCOP zal dan > 4 zijn.

• Bart_Denon
koevlaas2 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:45:
[...]
Met je afgifte installatie omgebouwd kan de Ta van de WP naar 28 ... 30c , geen probleem.
Je SCOP zal dan > 4 zijn.
Ja precies, zoiets dacht ik al. De terminologie is me soms nog niet duidelijk maar meer dan 4 klinkt goed.
Naalroc schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:44:
Ja, @dunklefaser dat was precis waar ik heen wilde/bedoelde: als er toen een ta van 40* of hoger nodig was, dan is het afgiftesysteem dus minder geschikt voor de wp; hoewel die vvw is al wel beperkt door de begrenzing van 40* op de verdeler, maar niet op de radiatoren en de badkamer vloer, daar zit dacht ik een rtv op.
De 40 graden is niet meer dan de thermostaat op de verdeler, die is eenvoudig te verdraaien. We hebben een Therminon Ltv open verdeler, die is dus ook in te regelen in de mate waarin hij aangevoerd water vermengd met retour water. Zogenaamd hydraulisch instelbaar.
Kan ik met deze verder uit de voeten met een warmtepomp? Lees hier verschillende dingen over. Zit er net allemaal nieuw in, dus vervangen heeft niet m'n voorkeur.
Deze: https://vloerverwarming.n...mpact-dubbel-afsluitbaar/
AUijtdehaag schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:26:
@Bart_Denon
De prijzen die ik noemde zijn de subsidies.
De atlantic 200 ltr kost dan nog 148 euro. (Excl installatie materiaal)
Zoek ff in mijn posts. Heb de linkjes al vaak genoeg gegeven
Ik dacht het al, haha. Te snel gelezen.

• koevlaas2
Bart_Denon schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:54:
[...]
De 40 graden is niet meer dan de thermostaat op de verdeler, die is eenvoudig te verdraaien. We hebben een Therminon Ltv open verdeler, die is dus ook in te regelen in de mate waarin hij aangevoerd water vermengd met retour water. Zogenaamd hydraulisch instelbaar.
Kan ik met deze verder uit de voeten met een warmtepomp? Lees hier verschillende dingen over. Zit er net allemaal nieuw in, dus vervangen heeft niet m'n voorkeur.
Deze: https://vloerverwarming.n...mpact-dubbel-afsluitbaar/
Voetventiel en thermostaat ertussen uit halen svp, dan direct 28 of 22mm erop en je pomp op max. stand 2 (bij 3 standen pomp).

• Bart_Denon
@koevlaas2, @AUijtdehaag @Naalroc dank je voor de reacties. Zeer nuttig.
Kan ik de Intergas er nog tussen laten zitten, zodat deze kan inspringen als het heel bar koud wordt of is dat af te raden?
@koevlaas2 je zegt dus de aanvoer warmtepomp direct aanvoeren op de plek waar nu de thermostaat op de verdeler zit?
De pomp op de verdeler loopt bij mij van 1 tot 6. Is dat geen bezwaar dat deze pomp er dan nog zit?

• Naalroc
Bart_Denon schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:21:

Ja, dat is waar voor de bg, maar de eerste etage kreeg dus wel een ta van 60*, en dat wil je met een wp niet; blijft de vraag of de etage goed te verwarmen is met 30-35*C die de wp af geeft.

• koevlaas2
Bart_Denon schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:58:
@koevlaas2, @AUijtdehaag @Naalroc dank je voor de reacties. Zeer nuttig.
Kan ik de Intergas er nog tussen laten zitten, zodat deze kan inspringen als het heel bar koud wordt of is dat af te raden?
@koevlaas2 je zegt dus de aanvoer warmtepomp direct aanvoeren op de plek waar nu de thermostaat op de verdeler zit?
De pomp op de verdeler loopt bij mij van 1 tot 6. Is dat geen bezwaar dat deze pomp er dan nog zit?
Klopt, als je de thermostaat en voetventiel in je handen hebt en je kijkt erin snap je direct waarom deze eruit moeten.
De pomp kan wat mij betreft blijven en dan op stand 3 of 4 denk ik, 50% vermogen.

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
hier nog erg aan het twijfelen om een mono of een bi-block te nemen. Betreft het mogelijke vorst probleem bij een mono. Nu is mijn vraag is dit ook een probleem zonder toevoeging van anti-vries middelen? Of alleen als het flink vriest en de stroom valt uit. En wat kun je er eventueel tegen doen met isolatie of gedeeltelijk laten leeg lopen van het water circuit van de wp?

• Oxellaar
  • Niet online
@Bart_Denon
Thermostaat van de verdeler zou je kunnen weghalen en een kogelkraan plaatsen, die hebben geen weerstand.
Maar voor het voetventiel in de retour moet wel een mogelijkheid om in te regelen voor in de plek komen.

De vloerverdeler heeft veel minder weerstand dan de radiatoren en pakt waarschijnlijk veel teveel water.
Zeker als je bovenverdieping waarschijnlijk meer vermogen of debiet nodig heeft dan je beganegrond.
Ik zou daar zeker een DN20 inregelafsluiter plaatsen, Die geeft ruim voldoende doorlaat.

61m2 vloerverwarming a 35W/m2 is 2.1kW. Het gaat om een woning uit 2017, je isolatie is top!
Aan 360L/h zou je dus al genoeg hebben, maak er 500L/h van en je zit geheid safe.
500L/h gaat zonder problemen door de huidige thermostaatkraan en voetventiel.

Gezien de getallen hoef je eigenlijk niets te doen en wat moet je met 28mm leiding?
Nu zit er waarschijnlijk 20 of 25mm kunsstof en ik weet zeker dat je daar voldoende aan hebt om 500L/h doorheen te krijgen.

• Dylantje2
  • Laatst online: 13-11 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

webrazor schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:40:
hier nog erg aan het twijfelen om een mono of een bi-block te nemen. Betreft het mogelijke vorst probleem bij een mono. Nu is mijn vraag is dit ook een probleem zonder toevoeging van anti-vries middelen? Of alleen als het flink vriest en de stroom valt uit. En wat kun je er eventueel tegen doen met isolatie of gedeeltelijk laten leeg lopen van het water circuit van de wp?
Paar blz terug een hele discussie over geweest...
Als je en mono koopt...
Staat erop dat je glycol moet gebruiken.
Als je dat een probleem vind een split kopen..
Wil je makkelijk mono incl glycol.
Isoleren kun je de leidingen, maar niet de dure pomp..:-) _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:42:
[...]

Paar blz terug een hele discussie over geweest...
Als je en mono koopt...
Staat erop dat je glycol moet gebruiken.
Als je dat een probleem vind een split kopen..
Wil je makkelijk mono incl glycol.
Isoleren kun je de leidingen, maar niet de dure pomp..:-) _/-\o_ _/-\o_
Ik heb diverse mono's gewoon op water draaien, de unit is beveiligd tegen lage temperaturen gaat automatisch pompen bij een te lage buitentemp. Sowieso gaan de meeste warmtepompen bij lage buiten temp veel meer verwarmen dus dan bevriest er ook niets.
Toch stroomstoring voor meer dan 3 uur en heel koud buiten ? Dan even aftappen, maar die kans is ongeveer even groot dat je de loterij hoofdprijs zou winnen.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:41:
@Bart_Denon
Thermostaat van de verdeler zou je kunnen weghalen en een kogelkraan plaatsen, die hebben geen weerstand.
Maar voor het voetventiel in de retour moet wel een mogelijkheid om in te regelen voor in de plek komen.

De vloerverdeler heeft veel minder weerstand dan de radiatoren en pakt waarschijnlijk veel teveel water.
Zeker als je bovenverdieping waarschijnlijk meer vermogen of debiet nodig heeft dan je beganegrond.
Ik zou daar zeker een DN20 inregelafsluiter plaatsen, Die geeft ruim voldoende doorlaat.

61m2 vloerverwarming a 35W/m2 is 2.1kW. Het gaat om een woning uit 2017, je isolatie is top!
Aan 360L/h zou je dus al genoeg hebben, maak er 500L/h van en je zit geheid safe.

Gezien de getallen hoef je eigenlijk niets te doen en wat moet je met 28mm leiding?
Nu zit er waarschijnlijk 20 of 25mm kunsstof en ik weet zeker dat je daar voldoende aan hebt om 500L/h doorheen te krijgen.
Vandaag een Loria 6004 inbedrijf gesteld, het apparaat is een testopstelling aangesloten op 3 groepjes Warp vloerverwarming.
Debiet 6 L p/m en de unit klaagt over te weinig debiet 8) We gaan nu een buffertje erbij zetten.

• kipragout
Wouter9636 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Dat is een goede, nog niet aan gedacht. Ik moet alleen laten berekenen of de vloer het houdt. Dat ding is leeg al 240kg namelijk.

• Dylantje2
  • Laatst online: 13-11 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

koevlaas2 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:46:
[...]
Ik heb diverse mono's gewoon op water draaien, de unit is beveiligd tegen lage temperaturen gaat automatisch pompen bij een te lage buitentemp. Sowieso gaan de meeste warmtepompen bij lage buiten temp veel meer verwarmen dus dan bevriest er ook niets.
Toch stroomstoring voor meer dan 3 uur en heel koud buiten ? Dan even aftappen, maar die kans is ongeveer even groot dat je de loterij hoofdprijs zou winnen.
Wat ik zeg..
een paar blz terug...

En de meningen zijn er erg over verdeeld...
Maar een oudere wijze man ook in dit forum gaf een wijs advies..
Water kan maaaaar...
Wat is het probleem voor X meer een vorst veilig systeem te hebben.. _/-\o_
En ja met iets minder cop...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:50:
[...]

Vandaag een Loria 6004 inbedrijf gesteld, het apparaat is een testopstelling aangesloten op 3 groepjes Warp vloerverwarming.
Debiet 6 L p/m en de unit klaagt over te weinig debiet 8) We gaan nu een buffertje erbij zetten.
Ik zie geen enkele overeenkomst met de situatie van @Bart_Denon

Een warp verdeler en drie groepen....dat is als een golfbal door een tuinslang zuigen.
@Bart_Denon heeft een 6gr LTV verdeler met 3/4" voetventiel, daar gaat makkelijk 1m3/h doorheen.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Een warp verdeler en drie groepen....dat is als een golfbal door een tuinslang zuigen.
@Bart_Denon heeft een 6gr LTV verdeler met 3/4" voetventiel, daar gaat makkelijk 1m3/h doorheen.
Ik heb mijn vloerverdeler naast mijn binnenunit staan, wel met kogelkranen ertussen maar ze staan vol open.
Boven worden de radiatoren ook nog gewoon goed warm (nou ja lauw 29c).
Beide systemen draaien op 22mm, ik heb 28mm wp uit en dan een t stuk 28 - 22 - 22 , werkt als een speer.

• Bart_Denon
Naalroc schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:00:
[...]
Ja, dat is waar voor de bg, maar de eerste etage kreeg dus wel een ta van 60*, en dat wil je met een wp niet; blijft de vraag of de etage goed te verwarmen is met 30-35*C die de wp af geeft.
Boven hebben we jaga tempo radiatoren, die ga ik deze winter testen op ltv en evt DBE erop, zetten.
Oxellaar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:41:
@Bart_Denon

Mooie input, hier kan ik ook wat mee. Zijn in feite dus niet heel veel hobbels om over te gaan op een WP. Ik ga 't komende stookseizoen eerst even kijken hoe t gaat op Ltv.

Van de vloerverwarming weet ik dat er 6 groepen liggen waarvan de 2 buitenste bij de gevels voor en achter hoh 100 en de overige 4 hoh 150.

Zie alweer 2 nieuwe reacties, kan 't niet bijbenen.

Zeer veel nuttige info opgedaan, ga 't morgen even doorlezen en samenvatten voor mezelf.

• Maikie18
Oxellaar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Moet ik hier dan ook rekening mee gaan houden met een LT verdeler of alleen bij een LTV verdeler? Ik krijg een 5 of 6 groeps verdeler van robot climate

Afbeeldingslocatie: https://media.robotclimate.com/wp-content/uploads/2014/03/201905-LT-5gr-z-pomp.jpg

https://robotclimate.com/product/lt-verdeelunit/

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• koevlaas2
Maikie18 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:23:
[...]

Moet ik hier dan ook rekening mee gaan houden met een LT verdeler of alleen bij een LTV verdeler? Ik krijg een 5 of 6 groeps verdeler van robot climate

[afbeelding]

Nee, Warp heeft 10mm leidingen de jouwe 16mm en het zijn er meer.

• Maikie18
koevlaas2 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:25:
[...]

Nee, Warp heeft 10mm leidingen de jouwe 16mm en het zijn er meer.
Nee, we hebben het over bart_denon

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:09:
[...]

Ik heb mijn vloerverdeler naast mijn binnenunit staan, wel met kogelkranen ertussen maar ze staan vol open.
Boven worden de radiatoren ook nog gewoon goed warm (nou ja lauw 29c).
Beide systemen draaien op 22mm, ik heb 28mm wp uit en dan een t stuk 28 - 22 - 22 , werkt als een speer.
Ja, dat geloof ik zeker. Maar ik geloof ook zeker dat met nagenoeg geen aanpassingen het bij @Bart_Denon ook gaat werken.

Ik heb geen diameter boven de 20mm henco thuis.
Zelfs meerdere radiatoren, met voetventiel en thermostaatkraan, op 16mm.
En ik gooi met gemak 1500l/h rond.
De enige bottleneck is het inzakkende vermogen van de Elga.

Als ik een 6 a 7kW wp bij -10 zou hebben, dan was ik klaar. 0 aanpassingen aan het leidingwerk.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Ja, dat geloof ik zeker. Maar ik geloof ook zeker dat met nagenoeg geen aanpassingen het bij @Bart_Denon ook gaat werken.

Ik heb geen diameter boven de 20mm henco thuis.
Zelfs meerdere radiatoren, met voetventiel en thermostaatkraan, op 16mm.
En ik gooi met gemak 1500l/h rond.
De enige bottleneck is het inzakkende vermogen van de Elga.

Als ik een 6 a 7kW wp bij -10 zou hebben, dan was ik klaar. 0 aanpassingen aan het leidingwerk.
Ik heb hier een ELGA staan, 4200 W staat er op de Carrier buitenunit dus dat is niet zoveel idd.
Mijn ervaring is dat voor een vloer veel meer flow nodig is en met de ventielen eruit veel beter werkt.
Heb laatst bij iemand een monoblock geïnstalleerd en de ventielen zitten nu nog op de verdeler, maar goed werken doet het nu niet. De verdeler zit ook ergens midden in het circuit en krijgt dus standaard maar een beetje water.

• Oxellaar
  • Niet online
Maikie18 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:23:
[...]

[afbeelding]

Nee, die Robot is een verdeler zonder pomp, een echte LTV verdeler. Mocht de flow te hoog zijn, dan kun je per groep inregelen en zo het totale aanvoer debiet beïnvloeden.
Bij een verdeler met pomp kun je dmv de flowmeters per groep het totale aanvoer debiet niet beïnvloeden, dat doe je met een inregelafsluiter in de aanvoer of retour.

@koevlaas2 maak de rekensom van vermogen en debiet, kijk naar de specs van de afsluiters en je weet voldoende.
Maar zoals ik zei... Je kunt ze weghalen, maar 28mm leiding.... Zwaar overkill.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 13-08-2018 22:52 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:46:
[...]
Bij een verdeler met pomp kun je dmv de flowmeters per groep het totale aanvoer debiet niet beïnvloeden, dat doe je met een inregelafsluiter in de aanvoer of retour.
Op een verdeler met pomp kan je de groep knijpen maar wat je in hemelsnaam aan het doen bent weet je niet zo goed 8)7

Edit: oeps niet goed gelezen :)

Heb overigens nog niet meegemaakt dan een standaard verdeler teveel centrale aanvoer had en de retour stiekem verwarmde.

[ Voor 18% gewijzigd door koevlaas2 op 13-08-2018 22:53 ]

• Maikie18
Degene die vandaag langs is geweest voor de offerte was zelf niet technisch en kon mij niet vertellen wanneer je nu een LT of een LTV zou nemen, tenminste hij zei als je een WP hebt dan hoef je geen LTV te nemen omdat je al een pomp hebt, maar ja of je nou een hr ketel hebt of wp hebt, bij beiden heb je toch al een "centrale" pomp. Verder was ik benieuwd naar het verschil tussen een "gewone" verdeler en een LT verdeler omdat de LT verdeler toch een stuk duurder is.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:39
Maikie18 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:50:
Degene die vandaag langs is geweest voor de offerte was zelf niet technisch en kon mij niet vertellen wanneer je nu een LT of een LTV zou nemen, tenminste hij zei als je een WP hebt dan hoef je geen LTV te nemen omdat je al een pomp hebt, maar ja of je nou een hr ketel hebt of wp hebt, bij beiden heb je toch al een "centrale" pomp. Verder was ik benieuwd naar het verschil tussen een "gewone" verdeler en een LT verdeler omdat de LT verdeler toch een stuk duurder is.
En na een kop koffie heb je het gesprek maar afgebroken en hem snel naar huis gestuurd???

Wat komt de man in godsnaam doen.... Verkoop hij door de weeks verder schoenen ofzo?

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:46:
[...]

Nee, die Robot is een verdeler zonder pomp, een echte LTV verdeler. Mocht de flow te hoog zijn, dan kun je per groep inregelen en zo het totale aanvoer debiet beïnvloeden.

@koevlaas2 maak de rekensom van vermogen en debiet, kijk naar de specs van de afsluiters en je weet voldoende.
Maar zoals ik zei... Je kunt ze weghalen, maar 28mm leiding.... Zwaar overkill.
Als de verdeler 22mm heeft hou ik het op 22mm, maar ik heb nu ergens 1 die had een cv ketel en onder de cv ketel meteen een verdeler voor het hele huis met 12 groepen. Daar heb ik dus wel 28mm opgezet.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

Op een verdeler met pomp kan je de groep knijpen maar wat je in hemelsnaam aan het doen bent weet je niet zo goed 8)7

Edit: oeps niet goed gelezen :)

Heb overigens nog niet meegemaakt dan een standaard verdeler teveel centrale aanvoer had en de retour stiekem verwarmde.
Dat is toch ook geen graadmeter voor een juist debiet? En hoe meet jij 2K menging op je retour? Haast niet tedoen.
1 tot 2L/m per groep is voldoende.
Alleen 20mm en grote lengtes zitten op 2.5l/m nodig.
Alles daarboven heeft geen echt effect en geeft een te snelle stijger van retourT na verloop van tijd.

Maar op een verdeler zonder goede flowmeters is het lastig, erg lastig inregelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 13-08-2018 23:00 ]

• Grolsch
  • Laatst online: 06:40
Bij mij heeft de langste groep 2.2 ltr min nodig (110 mtr) de meeste groepen (70 mtr) 1.5 ongeveer. Volgens mij heb ik er rond 18mm in liggen.

Wel fijn met de henco verdelers dat ik flow meters per groep heb.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:10:
Bij mij heeft de langste groep 2.2 ltr min nodig (110 mtr) de meeste groepen (70 mtr) 1.5 ongeveer. Volgens mij heb ik er rond 18mm in liggen.

Wel fijn met de henco verdelers dat ik flow meters per groep heb.
Met mijn standaard verdeler weet ik het niet, maar totale systeem zit op 21 L p/m (vloer en radiatoren boven), het werkt wel heel erg goed bij mij vergeleken met een paar jaar geleden.

• kmf
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:58:
[...]

1 tot 2L/m per groep is voldoende.
Alleen 20mm en grote lengtes zitten op 2.5l/m nodig.
Alles daarboven heeft geen echt effect en geeft een te snelle stijger van retourT na verloop van tijd.
Eigenlijk zelfde vraag als een jaar geleden: waar staat dit soort informatie? Dus richtlijnen voor gewenste flow per m2+slangdiameter

• Oxellaar
  • Niet online
kmf schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:41:
[...]

Eigenlijk zelfde vraag als een jaar geleden: waar staat dit soort informatie? Dus richtlijnen voor gewenste flow per m2+slangdiameter
Daar zijn geen richtlijnen voor, maar een simpele berekening. Dezelfde berekening als je flowmeter maakt. L/s * J/kgK * dT = kWh

Je gewenste vermogen is, per ruimte min of meer bekend, dus dat stop je in de vloer, niet meer en niet minder.
Vaak komt dat uit op 1 tot max 2.5L/m per vloerlus, afhankelijk van de lengte enz...

• Grolsch
Ik heb destijds van Henco zo'n berekening gekregen, ongetwijfeld gebaseerd op wat @Oxellaar aangeeft.

Er staat exact in welke groep / verdeler welke flow moet hebben. Gewoon berekend ipv "iets" doen. Dit klopt voor 98%, hele kleine fine tuning blijf je toch houden.

De berekening voor onze woning is berekend met Ta 35, in de praktijk ligt mijn Ta lager, dus flow iets hoger ingesteld.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:51
@Oxellaar wat als je gewenste vermogen (al dan niet per ruimte) niet bekend is?

Een warmtepomp moet een bepaalde flow kunnen halen om goed te kunnen werken (zie hier flows van 1000 - 1500 L/h voorbij komen). Kan ik er vanuit gaan dat mijn complete installatie deze flow zonder buffervat wel aan kan?

In ons huis dat we sinds enkele maanden hebben, ligt inmiddels vloerverwarming op de BG (9 groepen, 750m, 10cm hoh, 16x2mm). In de badkamer (9m2) ligt een groepje (10 cm hoh). Daarnaast komen op de slaapkamers Jaga's, al zullen de slaapkamers zelden verwarmd worden.
Het betreft een vrijstaand jaren '20 huis, waarbij de spouw qua isolatie de zwakste schakel is (5cm na te vullen).

Wellicht een noob-vraag, maar het hele verhaal m.b.t. de flow heb ik nog niet helemaal scherp op het netvlies.

• Oxellaar
  • Niet online
@Cranberry Als je gewenste vermogen niet bekend is, dan kun je geen warmtepomp aanschaffen.
Afgaan op historisch gasverbruik is een behoorlijk wazig om de installatie in te regelen.
Leuk als tweaker om drie winters te tunen, maar als pro kun je daar niet mee aankomen.
Je moet het zwart op wit hebben en vooraf berekenen.

En mijn antwoord over het buffervat weet je waarschijnlijk wel. Dat hoort er gewoon bij in nagenoeg iedere situatie.

Vakantie is bijna voorbij... Krijg alweer zin om te beginnen. Bedankt allemaal ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 14-08-2018 00:27 ]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Ja, blijft toch allemaal gebrekkig onderbouwd, eenoog is vaak koning. Een wvb is vaak slechts indekgedrag, teveel verschil tussen wvb en werkelijkheid, slechts minder wazig dan o.b.v. historisch gasverbruik.

Flow en warmteafgifte ook zo'n ding. Mij ontgaat volledig waarom je nu meer flow door 20mm buis moet doen. Ik heb 20mm buis, 1-1,5 liter per groep gaat prima (2,5 liter ook trouwens). Gaat erom dat de benodigde flow voor benodigde warmteafgifte wordt behaald. Voor koelen komt 20mm zelfs beter uit want dan wil ik veel flow er doorheen kunnen jassen.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:50:
[...]

3 groepen?
Kleine ruimte of lange groepen?
Warp speetile systeem heeft een maximale volumestroom van 75L/H nodig om maximale warmte afgifte te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 14-08-2018 09:21 ]

• Grolsch
LittleTycoon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 01:40:
Ja, blijft toch allemaal gebrekkig onderbouwd, eenoog is vaak koning. Een wvb is vaak slechts indekgedrag, teveel verschil tussen wvb en werkelijkheid, slechts minder wazig dan o.b.v. historisch gasverbruik.

Flow en warmteafgifte ook zo'n ding. Mij ontgaat volledig waarom je nu meer flow door 20mm buis moet doen. Ik heb 20mm buis, 1-1,5 liter per groep gaat prima (2,5 liter ook trouwens). Gaat erom dat de benodigde flow voor benodigde warmteafgifte wordt behaald. Voor koelen komt 20mm zelfs beter uit want dan wil ik veel flow er doorheen kunnen jassen.
Als je een grotere diameter buis hebt kun je (zoals je zelf al aangeeft) een grotere flow hanteren dus een lagere Ta (L/s * J/kgK * dT = kWh ). Vanwege rendement (COP) willen we een zo laag mogelijke Ta.

Dat is juist het hele idee van een grotere diameter.

• Oxellaar
  • Niet online
LittleTycoon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 01:40:

Ik neem aan dat de eerste regel over je eigen post gaat? ;)

Maar wat wil je onderbouwen als je je eigen post nog eens goed doorleest. Iets ontgaat je volledig, maar je geeft zelf het antwoord in de laatste regel....

En alleen maar lopen roepen...het werkt prima, ja dat roepen ze in de USA ook met een V8 van 5 liter in iedere auto.

Maar ik zal een hint geven, je legt geen dikke leiding aan voor een laag debiet. Doe je het toch, logisch dat het prima werkt, met 25mm werkt het ook. Maar niks beter dan met 18mm. Het gaat erom dat de JUISTE diameter gebruikt word en niet altijd en overal een te grote.
En dat als de grote waarheid verkondigen aan iedere leek die hier zn hoofd om de hoek steekt...Dat zou beter onderbouwt moeten worden, dan met "bij mij werkt het ook" Die is nog slechter dan "ik heb hem thuis ook"

• amarkest
@reneeke1970

bufferzak in de kruipruimte is niet geisoleerd volgens SolarFreezer:

Dank voor uw interesse in SolarFreezer. Een SolarFreezer is een totaal systeem en bestaat uit een NIBE warmtepomp, een bufferzak en thermische collectoren op het dak achter PV panelen gemonteerd. Het is geen optie om de bufferzak als buffer voor een CV systeem te gebruiken. De belangrijkste reden is het feit dat hiervoor een goed geïsoleerde buffer nodig is. Dat is de bufferzak niet.

Maar je zou 'm in een geisoleerde kist kunnen leggen, dacht ik zo

• reneeke1970
amarkest schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:08:
@reneeke1970

Dank voor uw interesse in SolarFreezer. Een SolarFreezer is een totaal systeem en bestaat uit een NIBE warmtepomp, een bufferzak en thermische collectoren op het dak achter PV panelen gemonteerd. Het is geen optie om de bufferzak als buffer voor een CV systeem te gebruiken. De belangrijkste reden is het feit dat hiervoor een goed geïsoleerde buffer nodig is. Dat is de bufferzak niet.

Ja van wat oude dakplaten een kist maken. Waar dient die bufferzak van hun dan eigenlijk wel voor?

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
amarkest schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:08:
@reneeke1970

Grote bak met pir platen maken.

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:23:
[...]

Ja van wat oude dakplaten een kist maken. Waar dient die bufferzak van hun dan eigenlijk wel voor?
YouTube: SOLAR FREEZER van Solar Solutions Worldwide

• amarkest
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:23:
[...]

https://solarfreezer.nl/hoe-werkt-het/

Door gebruik te maken van de kristallisatie eigenschap van water, beschikken we over veel energie.

• amarkest
Ramon_1984 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:24:
[...]

Grote bak met pir platen maken.
of ingraven en afdekken met pirplaten?
Pagina: 1 ... 36 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.