Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.927 views

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
koevlaas2 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:49:
[...]

Met ZLTV moet je ook aan de afgifte kant genoeg flow hebben om aan de vermogens rekensom te voldoen, dus 20 L p/m vanaf de WP moet ook aan de afgifte kant zo zijn anders krijg je een scheve verhouding.
Delta t kan natuurlijk wel verschillend zijn, maar die wil je aan de afgifte kant ook op ongeveer 4c hebben.
Ik heb teveel flow nodig aan de afgifte kant als alles open staat (ruim 35 ltr/minuut) dus zelfs zonder na regeling zou een buffervat en secundaire pomp noodzakelijk zijn geweest bij mij. Berekend op Ta 35, dus bij Ta 30 nog meer flow nodig.

Mijn 11,2KW levert 26 ltr/ minuut in een open buffervat, dus dit komt niet goed met alleen de pomp vd WP.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:27
Grolsch schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:35:
[...]

Ik heb teveel flow nodig aan de afgifte kant als alles open staat (ruim 35 ltr/minuut) dus zelfs zonder na regeling zou een buffervat en secundaire pomp noodzakelijk zijn geweest bij mij. Berekend op Ta 35, dus bij Ta 30 nog meer flow nodig.

Mijn 11,2KW levert 26 ltr/ minuut in een open buffervat, dus dit komt niet goed met alleen de pomp vd WP.
En dan zit je zonder buffer mooi met een koud huis, althans gedeelte ervan.....

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
Grolsch schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:44:
[...]

Ligt aan de situatie, geen naregeling, voldoende systeeminhoud en als de flow vd WP toevallig overeenkomt met de flow in je afgifte is een buffervat met secundaire pomp niet altijd nodig.
Moet je wel een flinke secundaire pomp installeren, met dito verbruik en prijskaartje.
In de praktijk is 25 L p/m best veel en waarschijnlijk wel genoeg om een heel eind te komen, je houdt zo je vermogen t/m -10c wel constant.
reneeke1970 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:23:
[...]

En dan zit je zonder buffer mooi met een koud huis, althans gedeelte ervan.....
Zo zwart/ wit is het niet Rene, je huis word met minder flow ook wel warm.

[ Voor 21% gewijzigd door koevlaas2 op 09-08-2018 19:13 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
koevlaas2 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:08:
[...]

Moet je wel een flinke secundaire pomp installeren, met dito verbruik en prijskaartje.
n de praktijk is 25 L p/m best veel en waarschijnlijk wel genoeg om een heel eind te komen, je houdt zo je vermogen t/m -10c wel constant.
In de praktijk is 25 ltr/ minuut gewoon te weinig in mijn geval, en ik heb gewoon een klein dab pompje thuis hoor. 36 ltr/ minuut is niet spannend in pompen wereld. Pomp koste nog geen 200 volgens mij.

Ik hou zelf niet van halve oplossingen. Ik doe iets goed, of niet. Het is niet voor niets dat in de professionele wereld praktisch altijd een buffervat een secundaire pomp wordt gebruikt bij het plaatsen van een WP. Sterker nog, ik ben nog nooit een installatie zonder tegen gekomen geplaatst door een installateur.

Nu zijn wij hier Tweakers, maar de gemiddelde Nederlander valt daar niet onder. Er zijn zeker situaties te bedenken dat het goed kan gaan, en anders plaatsen we een palletkachel of IR paneel (in mijn ogen dus lapmiddelen) ;)

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:15:
[...]

In de praktijk is 25 ltr/ minuut gewoon te weinig in mijn geval, en ik heb gewoon een klein dab pompje thuis hoor. 36 ltr/ minuut is niet spannend in pompen wereld. Pomp koste nog geen 200 volgens mij.

Ik hou zelf niet van halve oplossingen. Ik doe iets goed, of niet. Het is niet voor niets dat in de professionele wereld praktisch altijd een buffervat een secundaire pomp wordt gebruikt bij het plaatsen van een WP. Sterker nog, ik ben nog nooit een installatie zonder tegen gekomen geplaatst door een installateur.

Nu zijn wij hier Tweakers, maar de gemiddelde Nederlander valt daar niet onder. Er zijn zeker situaties te bedenken dat het goed kan gaan, en anders plaatsen we een palletkachel of IR paneel (in mijn ogen dus lapmiddelen) ;)
Het scheelt dat je niet langdurig veel vermogen nodig hebt, anders zou er een mismatch tussen je WP en buffer ontstaan.
Voor een normaal woonhuis is 25 L p/m ruim voldoende.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
koevlaas2 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:19:
[...]

Het scheelt dat je niet langdurig veel vermogen nodig hebt, anders zou er een mismatch tussen je WP en buffer ontstaan.
Voor een normaal woonhuis is 25 L p/m ruim voldoende.
Klopt, ik heb ook regelmatig dat ik maar 15L minuut nodig heb, dan is 25 weer veel te veel ;)

Laten we het erop houden dat je in sommige gevallen toch echt een buffervat en secundaire pomp nodig hebt.

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
Grolsch schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:15:
[...]

Ik kom ze regelmatig tegen en werk bij een professionele installateur. Als een secundaire pomp niet nodig is plaats je hem toch niet? Zonde van aanschaf en energie.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• reneeke1970
Wouter9636 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:38:
[...]

Ik kom ze regelmatig tegen en werk bij een professionele installateur. Als een secundaire pomp niet nodig is plaats je hem toch niet? Zonde van aanschaf en energie.
Energie besparen bedoel je, de pomp van de wp trekt op hoogste stand drie keer zoveel dan mijn sec zuinige pomp, en die doet bijna 2500 liter per uur

1 PVoutput . Dongen NB

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57

timovd

Voorsprong door techniek

Vraag over de installatie:
Ik heb een 7kW Panasonic buitenunit van 72kg. De poten zijn 40cm diep. Kan ik deze bevestigen op een muurbeugel die maximaal 42cm kan, of heb ik meer ruimte nodig?
Wat is de beste plek om de buitentemperatuursensor te plaatsen? De binnenunit komt op zolder. Kan de sensor ergens aan het dak of schoorsteen?
Dylantje2 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:23:
En Yes mijn €1700 voor de Pana 5 is binnen 6 weken binnen..
Dus nog maar €1200 ipv €2900 ......

Thanks ODE betalers :-)
Hoe is de installatie uiteindelijk gedaan? Nog een installatiehandleiding gevonden?

[ Voor 32% gewijzigd door timovd op 09-08-2018 20:04 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:30:
[...]

Das maar een Bietje, ik kreeg veel meer anderhalf jaar geleden.....
Yep je hebt altijd mensen die /////......\\\\\
Maar ik heb een H versie ;w ;w ;w ;w

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Grolsch
[...]

Als het echt niet nodig is dan is het jammer van het geld inderdaad. De WP's die ik gezien heb staan niet in rijtjeshuizen of huurwoningen. Meestal vrijstaande woningen met een aardig oppervlak. Vaak is dan de interne pomp niet sterk genoeg ;)

• Wouter9636
Grolsch schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:11:
[...]

Als het echt niet nodig is dan is het jammer van het geld inderdaad. De WP's die ik gezien heb staan niet in rijtjeshuizen of huurwoningen. Meestal vrijstaande woningen met een aardig oppervlak. Vaak is dan de interne pomp niet sterk genoeg ;)
Dat zou idd kunnen. De meeste warmtepompen die wij leveren hebben geen interne pomp. (Nibe). En zijn geplaatst in boerderijen/gymzalen/kantoren/villa’s en eigen woning. Rijtjeshuizen en huurwoningen hebben we ooit elga’s en loria’s geplaatst. Gelukkig zijn we daar mee gestopt.

• koevlaas2
@corsat de ecodan moet in standby/uit (maar wel spanning erop) staan als je connect, ging ik laatst ook de mist mee in.

• Oxellaar
  • Niet online
Wouter9636 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:21:
[...]

Dat zou idd kunnen. De meeste warmtepompen die wij leveren hebben geen interne pomp. (Nibe). En zijn geplaatst in boerderijen/gymzalen/kantoren/villa’s en eigen woning. Rijtjeshuizen en huurwoningen hebben we ooit elga’s en loria’s geplaatst. Gelukkig zijn we daar mee gestopt.
Wat ging er mis?
Ik heb ooit 8 Elga's en één Loria geïnstalleerd bij collega's. Ooit, toen de subsidie nog leuk was ;) En nul problemen, bij niemand moest ik terug om een probleem/klachten oid te verhelpen.
Ik weet ook wel dat de Loria, maar zeker de Elga niet het neusje van de zalm zijn.
Maar het lijkt alsof jullie veel problemen hebben gehad...?

En de huursector moet je als zelfrespecterend bedrijf ver vandaan blijven, vanzelfsprekend

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 10-08-2018 09:27 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Wouter9636
Oxellaar schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:18:
[...]

Wat ging er mis?
Ik heb ooit 8 Elga's en één Loria geïnstalleerd bij collega's. Ooit, toen de subsidie nog leuk was ;) En nul problemen, bij niemand moest ik terug om een probleem/klachten oid te verhelpen.
Ik weet ook wel dat de Loria, maar zeker de Elga niet het neusje van de zalm zijn.
Maar het lijkt alsof jullie veel problemen hebben gehad...?
Vooral met geluid en flow. Daarnaast is de kennis in hun opleidingscentrum ver beneden alle peil.

• Oxellaar
  • Niet online
Wouter9636 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:29:
[...]

Vooral met geluid en flow. Daarnaast is de kennis in hun opleidingscentrum ver beneden alle peil.
Met het opleidingscentrum heb ik geen ervaring, wist niet eens dat ze dat hadden.
Ik weet niet of het bij jullie ook het geval is, maar warmtepompen gaan installeren op de kennis van de fabrikant, is vragen om problemen.

Geluidsklachten van een apparaat wat haast geen geluid maakt, dat vind ik knap.
Ik hoor het vaker hier, maar snap er werkelijk niets van, de Elga is redelijk stil bij juiste montage.

Flow problemen zijn erg afhankelijk van het type ketel. Hoe simpeler de ketel,Quinta, Avanta, oudere Intergas, zonder modulerende pomp gaat prima.
Maar alle Nefit ketels, oud en jong, Calenta en Tzerra hebben een modulerende pomp en dat maakt het inderdaad vrij lastig om te combineren.
Veel huisintallaties zijn zonder Elga, hydraulisch gezien al een drama, laat staan met Elga.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:45:
[...]

Met het opleidingscentrum heb ik geen ervaring, wist niet eens dat ze dat hadden.
Ik weet niet of het bij jullie ook het geval is, maar warmtepompen gaan installeren op de kennis van de fabrikant, is vragen om problemen.

Geluidsklachten van een apparaat wat haast geen geluid maakt, dat vind ik knap.
Ik hoor het vaker hier, maar snap er werkelijk niets van, de Elga is redelijk stil bij juiste montage.

Flow problemen zijn erg afhankelijk van het type ketel. Hoe simpeler de ketel,Quinta, Avanta, oudere Intergas, zonder modulerende pomp gaat prima.
Maar alle Nefit ketels, oud en jong, Calenta en Tzerra hebben een modulerende pomp en dat maakt het inderdaad vrij lastig om te combineren.
Veel huisintallaties zijn zonder Elga, hydraulisch gezien al een drama, laat staan met Elga.
En als je de ELGA hydraulisch in serie zet ?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
[...]

Precies, oplossingen zonder buffer staan ook gwoon in de boekjes met hydraulische schema's van fabrikanten. Er zijn hier gewoon een aantal buffer fanboys op dit forum.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:05
Ik slaap hier naast de Loria en die is een stuk stiller dan de oude cv ketel ervoor.

Er moet nog een wandje omheen, maar wat andere verbouwings dingen gaan voor kwa tijd en budget

Een buffer vond de installateur niet nodig omdat de vloerverwarming altijd openstaat en geen naregeling heeft.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11 19:59

apt

Domba schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:00:
[...]
Ook @Pascal Saul en @neographikal hebben stevig getweaked aan de LG, de laatste heeft ook een 5kW LG mono (die lek was) en zijn aan stoeien geweest met de firmware
Mijn LG 9KW draait nu al een paar jaar naar tevredenheid. Het zou kunnen dat er in bepaalde (oude?) versies een probleem is met de terugmodulatie. Daar hebben @Pascal Saul en @neographikal inderdaad werk van gemaakt. Omdat probleem te constateren zou ik hem anders moeten instellen, hij wordt nu door een externe regelaar gestuurd om een buffervat op 40 graden te houden met een graad of 5 hysterese. Er is daarbij geen sprake van moduleren.

Of hij stil is? Geen idee, hij is hier stil genoeg, maar ik heb een grote tuin met ver van het huis achter een schuur de buitenunit. We horen hem alleen als we de auto wegzetten.

's winters gebruikt hij wel een bak stroom, maar als je het narekent komt dat goed overeen met de gasverbruik waarbij de COP in de orde 3 moet zijn. Ik heb geen gedetailleerde gegevens om dat nauwkeurig na te rekenen, maar 4 zal het niet zijn en 2 ook niet.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

En als je de ELGA hydraulisch in serie zet ?
Twee toestellen in serie gaat niet werken. Beide hebben dan last van elkaar.
Neem bijvoorbeeld de controle van de pomp, Elga dmv flowswitch en ketel dmv druksensor. Beide hebben een ruststand controle. Dus verbroken als de pomp niet draait.
In serie beïnvloeden ze elkaars controlere.

• koevlaas2
apt schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:03:
[...]

Mijn LG 9KW draait nu al een paar jaar naar tevredenheid. Het zou kunnen dat er in bepaalde (oude?) versies een probleem is met de terugmodulatie. Daar hebben @Pascal Saul en @neographikal inderdaad werk van gemaakt. Omdat probleem te constateren zou ik hem anders moeten instellen, hij wordt nu door een externe regelaar gestuurd om een buffervat op 40 graden te houden met een graad of 5 hysterese. Er is daarbij geen sprake van moduleren.

Of hij stil is? Geen idee, hij is hier stil genoeg, maar ik heb een grote tuin met ver van het huis achter een schuur de buitenunit. We horen hem alleen als we de auto wegzetten.

's winters gebruikt hij wel een bak stroom, maar als je het narekent komt dat goed overeen met de gasverbruik waarbij de COP in de orde 3 moet zijn. Ik heb geen gedetailleerde gegevens om dat nauwkeurig na te rekenen, maar 4 zal het niet zijn en 2 ook niet.
Welke ta draai je op ?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

koevlaas2 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:13:
[...]

1: Ja, geen probleem ver weg.
2: niet nodig, je vloer is de buffer. (mits je geen naregeling op de verdeler hebt).
In de meeste reacties hier lees ik dat een buffervat nodig is. Ik heb zelf ook vloerverwarming beneden en boven radiatoren (worden nog vervangen voor LT). Mijn gevoel zegt dat een buffervat niet nodig is als ik de verdeler met pomp vervang voor een gesloten verdeler zonder pomp.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• koevlaas2
timovd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:22:
[...]

In de meeste reacties hier lees ik dat een buffervat nodig is. Ik heb zelf ook vloerverwarming beneden en boven radiatoren (worden nog vervangen voor LT). Mijn gevoel zegt dat een buffervat niet nodig is als ik de verdeler met pomp vervang voor een gesloten verdeler zonder pomp.
Met of zonder pomp maakt niet zoveel uit als je verdeler maar voldoende liters aan en afgevoerd krijgt.
Persoonlijk heb ik nog een verdeler met pomp en werk ik zonder buffer.

• reneeke1970
timovd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:22:
[...]

Ik zou die verdeler laten zitten, het is wat @koevlaas2 zegt, het werkt prima als verdeler voldoende aanvoer krijgt, maar dan komt de vraag of je radiators boven nog voldoende krijgen?

1 PVoutput . Dongen NB

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn vrouw werkt veel vanuit huis in de studeerkamer en in de winter heeft ze het daar het liefst 23 graden. Daar moet dus nog een andere LTV komen met booster.
Als dat een risico is, doe ik het liever in één keer goed.
De verdeler mengt nu retourwater, maar met 35 graden inlet, zal er niets gemengd worden?

• reneeke1970
timovd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:13:
Mijn vrouw werkt veel vanuit huis in de studeerkamer en in de winter heeft ze het daar het liefst 23 graden. Daar moet dus nog een andere LTV komen met booster.
Als dat een risico is, doe ik het liever in één keer goed.
De verdeler mengt nu retourwater, maar met 35 graden inlet, zal er niets gemengd worden?
Dan mengt er inderdaad niets. Maar waarom boven alles vervangen?
Ik heb vanuit buffer drie systemen draaien met ieders eigen thermostaat. Als het ware drie zone dus. Ik heb gewoon alles bij het oude gelaten.
En de wp hoeft alleen maar de buffer warm te houden. Of eventueel andere bron. En daarom heb ik mijn verdeler ook niet vervangen, nog steeds geschikt voor water warmer dan 35 graden

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

timovd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:44:
Vraag over de installatie:
Ik heb een 7kW Panasonic buitenunit van 72kg. De poten zijn 40cm diep. Kan ik deze bevestigen op een muurbeugel die maximaal 42cm kan, of heb ik meer ruimte nodig?
Wat is de beste plek om de buitentemperatuursensor te plaatsen? De binnenunit komt op zolder. Kan de sensor ergens aan het dak of schoorsteen?

[...]

Hoe is de installatie uiteindelijk gedaan? Nog een installatiehandleiding gevonden?
Installatie is goed gegaan, aangezien ik dankzij hier heel veel dingen heel goed had voorbereidt.
Installatiehandleiding zit in de doos..
Maar wat ik zocht/zoek is een installateurs manaul... met alles erop en er aan.
Waar bijv. een exploded vieuw instaat en hoe je eea moet vervangen enz enz :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:01:
[...]

Ik zou die verdeler laten zitten, het is wat @koevlaas2 zegt, het werkt prima als verdeler voldoende aanvoer krijgt, maar dan komt de vraag of je radiators boven nog voldoende krijgen?
Ik heb een t-stuk 28 - 22 - 22, waarvan de 22 gedeelten naar de vloer en radiatoren gaan, alles word 'warm'
@timovd 35c inlet is voor een vloer erg heet, < 30c is het mooist.

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:01:

MMM daar zit bij nu een klein dingetje...

Ik ben aan het WARM draaien voor de herfst.. Het is iets koeler buiten dus mijn pomp staat nu aan... _/-\o_
Beneden alles lekker warm...
Boven iets minder............?

Is het dan iets om de voetventielen van de beneden radiatoren iets te knijpen zodat er meer water naar boven gaat?
Of zijn er meer opties om warmwater naar boven te stuwen _/-\o_

Of geduld dat alles een dagje draait?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 11:06
Pompje? :+

[ Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 10-08-2018 16:57 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:18:
[...]

Ik ben aan het WARM draaien voor de herfst.. Het is iets koeler buiten dus mijn pomp staat nu aan... _/-\o_

Is het dan iets om de voetventielen van de beneden radiatoren iets te knijpen zodat er meer water naar boven gaat?

Dat kun je doen als lap middel, maar waarschijnlijk heb je dan beneden te weinig bij flink vorst. Je wp levert gewoon te weinig flow voor twee verdiepingen. Radiators vragen met lage temperatuur hoge flow, het blijft gewoon behelpen zonder buffer en extra sec pomp.
Maar je had vervroegd vast recht bespaart dus paar elektrische kacheltje kun jij je veroorloven.

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
@reneeke1970 inregelen, balans brengen in de flow is toch geen lapmiddel? Je zult de boel toch moeten verdelen over alle zones.
Alles open is ook niet goed...

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:00:
[...]

Dat kun je doen als lap middel, maar waarschijnlijk heb je dan beneden te weinig bij flink vorst. Je wp levert gewoon te weinig flow voor twee verdiepingen. Radiators vragen met lage temperatuur hoge flow, het blijft gewoon behelpen zonder buffer en extra sec pomp.
mmm Wat is het verschil nu en tussen een buffer met een pomp?
Want het wordt wel warm.... Maar mag ik aannemen dat het water de makkelijkste weg kiest..
Dus niet helemaal vrijwillig gaat waar ik wil dat het heen gaat?

Het lijkt me dan toch dat er ergens iets ingeregeld kan/moet worden?
Maar je had vervroegd vast recht bespaart dus paar elektrische kacheltje kun jij je veroorloven.
Tsja dit is echt een tweakers antwoord, ga het meteen regelen.. oOo

@Naalroc
Als het echt niet anders kan .....

Edit:
Ik kan ook ergens in de settings aan de flow[ of snelheid ] van de pomp eea regelen.. maar of dat meteen de bedoeling is??

Afpompen?
https://drive.google.com/...leosvFWV/view?usp=sharing
Wat moet ik daar mee?

Snelheid instelling:
https://drive.google.com/...xFJfZr01/view?usp=sharing
Maar ja een bouwvakker die daar aan gaat zitten?
Iemand een idee wat ik hier kan doen?
Of belangrijker juist niet moet doen?

Opwekking in Kwh?
https://drive.google.com/...MxMqELhk/view?usp=sharing
Zitten er zonnepanelen in:-) ?

COP:
https://drive.google.com/...UGu8gErd/view?usp=sharing

En verbruik:
https://drive.google.com/...3tbcymyn/view?usp=sharing

[ Voor 29% gewijzigd door Dylantje2 op 10-08-2018 18:49 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 11:06
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:40:
................ Maar mag ik aannemen dat het water de makkelijkste weg kiest..
Dus niet helemaal vrijwillig gaat waar ik wil dat het heen gaat?

Het lijkt me dan toch dat er ergens iets ingeregeld kan worden?
.
Dat klopt als een bus, precies wat @Oxellaar ook zegt; dus bg een beetje knijpen? = inregelen :)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:18:
[...]

Geen paniek joh, gewoon tijdens het stookseizoen gaan kijken waar de schoen wringt dan kan je de eventuele knelpunten ook direct aanpakken.
Beschouw de eerste warmtepomp winter ook als een leermoment, met ups en downs.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 10-08-2018 19:19 ]

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:18:
[...]
Geen paniek joh, gewoon tijdens het stookseizoen gaan kijken waar de schoen wringt dan kan je de eventuele knelpunten ook direct aanpakken.
Beschouw de eerste warmtepomp winter ook als een leermoment, met ups en downs.
Ik heb geen paniek...Maar de WAF he...
Dus ikke maar slim zijn.... voordat het seizoen begint al wat instellen..
WAF zit nu te zweten aangezien ik het lekker warm in huis heb _O- _O-

Heb 1 radiator beneden dicht gezet, en boven warmwater. dus het komt wel goed..
Maar ik vraag me af of ik nu de pomp op moet voeren of hier en daar wat ventielen dicht zetten?
Zit een stuk vloerverwarming in die nu heet is dus die moet ik sowieso iets knijpen..

Maar wat is de beste volgorde, om te beginnen met inregelen..

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:31:
[...]

Ik heb geen paniek...Maar de WAF he...
Dus ikke maar slim zijn.... voordat het seizoen begint al wat instellen..
WAF zit nu te zweten aangezien ik het lekker warm in huis heb _O- _O-

Heb 1 radiator beneden dicht gezet, en boven warmwater. dus het komt wel goed..
Maar ik vraag me af of ik nu de pomp op moet voeren of hier en daar wat ventielen dicht zetten?
Zit een stuk vloerverwarming in die nu heet is dus die moet ik sowieso iets knijpen..

Maar wat is de beste volgorde, om te beginnen met inregelen..
Sowieso is alles anders als het kouder buiten is en iets knijpen is zo geregeld.
Even testen kan, maar echt inregelen doe je m.i in het stookseizoen.

• reneeke1970
Oxellaar schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:03:
@reneeke1970 inregelen, balans brengen in de flow is toch geen lapmiddel? Je zult de boel toch moeten verdelen over alle zones.
Alles open is ook niet goed...
Met voldoende druk hoef je zoiets niet te regelen. Als je te weinig hebt moet je inderdaad gaan verdelen. En er zijn er hier al zat voorbij gekomen die het zo moesten in regelen, en toen het echt koud werd hadden ze overal dus te weinig omdat de pomp van wp niet voldoende water verplaatst.
Het excuus van de installateur is dan wp is te klein of afgifte klopt niet. Ammehoela

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
En als je geen flow meters hebt is afstellen op Ta / Tr ook een goede optie.

Zomaar aan allerlei dingen beginnen te draaien terwijl je niets meet lijkt me niet verstandig.

Je moet ervoor zorgen dat de Ta / Tr overal gelijk is, dus beginnen met meten, opschrijven hoe het zit en conclussies trekken.

@Dylantje2 je kent onderstaand Topic :? Staan best veel handige dingen in m.b.t. het waterzijdige inregelen van je CV.

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Stap 1 geeft al aan dat je eigenlijk moet wachten tot het kouder wordt (Voer het inregelen bij voorkeur in de winter uit zodat het lekker koud is buiten)

[ Voor 38% gewijzigd door Grolsch op 10-08-2018 19:48 ]

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:43:
[...]

Met voldoende druk hoef je zoiets niet te regelen. Als je te weinig hebt moet je inderdaad gaan verdelen. En er zijn er hier al zat voorbij gekomen die het zo moesten in regelen, en toen het echt koud werd hadden ze overal dus te weinig omdat de pomp van wp niet voldoende water verplaatst.
Het excuus van de installateur is dan wp is te klein of afgifte klopt niet. Ammehoela
Wat ik zeg moet of kan ik de pompsnelheid dan aanpassen???

@Grolsch
Ik kan wel een T gat instellen Ta en Tr zeg maar het temperatuur verschil.
Daar iets in te winnen?
En van elke radiator of gewoon van de pomp het Ta en Tr verschil...
Thanks voor de tuning link

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:16:
[...]

@Grolsch
Daar iets in te winnen?
Je kunt of knijpen of aanvoer opschroeven inderdaad. Je hebt dan alleen kans dat de totale flow veel meer is dan dat de wp ideaal wil hebben. Daarvoor dient hydraulische ontkoppeling over buffer. Wp ideale flow en afgifte circuit ideale flow onafhankelijk van elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:20:
[...]

Je kunt of knijpen of aanvoer opschroeven inderdaad. Je hebt dan alleen kans dat de totale flow veel meer is dan dat de wp ideaal wil hebben. Daarvoor dient hydraulische ontkoppeling over buffer. Wp ideale flow en afgifte circuit ideale flow onafhankelijk van elkaar
Wat is ideaal?
En wat is de standaard setting? [ zoals hij nu staat ]
Maar kan ik zomaar spelen met die pompsnelheid?

• Grolsch
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:16:
[...]

@Grolsch
Daar iets in te winnen?
De Dt moet je per radiator / vv groep gelijk zien te krijgen.

Staat trouwens heel duidelijk in het linkje wat ik je stuurde.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 10-08-2018 20:28 ]

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:26:
[...]

Wat is ideaal?
Staat vast in het boekje, en zelfs op het type plaatje wat aanbevolen flow is.
5 kW is ergens rond 1000 liter per uur dacht ik, of 900,weet ook niet precies.
Met een te kleine delta t is flow te hoog, en met delta t tegen maximum is flow te laag

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:02
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:26:
[...]

Wat is ideaal?
Heb even meegelezen over je "problemen" in het systeem. Gekke vraag hoor maar zijn alle radiatoren wel goed ontlucht?

Om de flow aan te passen druk je op de afstandsbediening 5 of 10 seconden op service en vervolgens 1x op het zwarte pijltje naar boven dan zie je de pomp stand.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
[...]

Met meer flow gaat je dT naar beneden bij dezelfde wp capaciteit. Dus goed inregelen per groep. Als dat niets oplevert dan helpt meer flow tegen lagere dT ook niet (of je moet een WP hebben die zeer strikt op dT sec regelt onafhankelijk van flow)

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
Gedaan en in 5 seconden geconneced. Alleen vraag ik mij nu af hoe ik mijn woonkamer onafhankelijk kan regelen met dee nieuwe regelunit. Hij stuurt nu eventuele nieuwe temp instelling door naar de hoofdunit maar ik wil de woonkamer altijd op 21 graden houden. Ik probeer de 2e unit ook als 2e ruimte in te stellen maar dit lukt niet.
koevlaas2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:34:
@corsat de ecodan moet in standby/uit (maar wel spanning erop) staan als je connect, ging ik laatst ook de mist mee in.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Jij haalt twee problemen door elkaar, jij omschrijft een continu te laag debiet. Wat alleen aan het licht komt bij lage temperaturen.
Maar overal volledig open is vragen om dezelfde problemen. Bij echte kou zul je de onbalans beter gaan voelen door gebrek in vermogen. De kW worden immers niet goed verdeeld over de woning.
De meest gunstige zone, met weinig weerstand, is zelden toevallig de zone met de meeste afkoeling.

Nee, je moet altijd inregelen. Wat jij voldoende noemt, is dus veel teveel.
Je verpompt onnodig veel water en je pomp draait dus te hard.
Als je niets inregelt en alles word "goed" warm, dan heeft het gedeelte met de minste weerstand een veel te hoog debiet.
Die zone kan dus geknepen worden, de pomp zal minder energie verbruiken en je dT is ook beter.
Je warmtepomp draait dus ook beter. En in theorie kun je met een lager vermogen wp toe, of beter gezegd, het juiste vermogen.
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:30:
[...]

Met een te kleine delta t is flow te hoog, en met delta t tegen maximum is flow te laag
Maar gelukkig ben je het met me eens. ;) Je laatste zin is namelijk precies waarom je moet inregelen.
Of dat nu in de afgifte of in de opwekking is, dat maakt geen verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 11-08-2018 11:37 ]

• koevlaas2
corsat schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:04:
Gedaan en in 5 seconden geconneced. Alleen vraag ik mij nu af hoe ik mijn woonkamer onafhankelijk kan regelen met dee nieuwe regelunit. Hij stuurt nu eventuele nieuwe temp instelling door naar de hoofdunit maar ik wil de woonkamer altijd op 21 graden houden. Ik probeer de 2e unit ook als 2e ruimte in te stellen maar dit lukt niet.

[...]
Dan moet je dmv een 3weg klep oid de boel in 2 zones delen en je ecodan ondersteund in zijn software deze zones. Die zijn dan apart aan te sturen.

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:30:
[...]

1000 Liter per uur..
Maar wat zou dat voor setting zijn hier?
https://drive.google.com/...DpYU5R_lN9lLxFJfZr01/view
Dit is een reden waarom ik zo graag een betere manual heb dan wat er standaard bij zit..
Volgens mij zou dit dus 600Liter uur zijn..?
Maar belangrijker je zegt rond de 1000 liter, maar hoe weet ik welke setting dit is?
Op de pomp staat dit:
https://drive.google.com/...kslTL8WY/view?usp=sharing
Dus 900 maar hoe kom ik er achter?

En ik heb hem niet ontkoppelt dus ik moet het hiermee doen ..

@Maikie18 Ontlucht check :)
Maar graag een toelichting op je AB verhaal? Ik heb geen knopjes zoals jij omschrijft..
Dit is mijn controller:
https://www.google.com/im...noECAEQRA&iact=mrc&uact=8

@LittleTycoon
Ik kan mijn DeltaT ook invoeren...
https://drive.google.com/...RDVDcF9B/view?usp=sharing
Dus in mijn ogen regelt hij eea dan zelf..?
Of wat moet/kan ik hier instellen?

Dan nog een dingetje..
Ik kan watertemp direct in voeren of met een Stooklijn....?
Iemand een uitlegje wat deze verschillen zijn?
Ik snap dat hij bij temp x watertemp op Y maakt enz
Maar direct temp instellen of stooklijn wat gebeurd er dan eigenlijk precies..?
As ik direct instel moduleert de pomp dan?
Of doet hij dat alleen bij een stooklijn?

En dan natuurlijk wat is een goede stooklijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 11-08-2018 12:39 ]

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:21:
[...]

1000 Liter per uur..
Maar wat zou dat voor setting zijn hier?
https://drive.google.com/...DpYU5R_lN9lLxFJfZr01/view
Dit is een reden waarom ik zo graag een betere manual heb dan wat er standaard bij zit..
Volgens mij zou dit dus 600Liter uur zijn..?
Maar belangrijker je zegt rond de 1000 liter, maar hoe weet ik welke setting dit is?
Op de pomp staat dit:
https://drive.google.com/...kslTL8WY/view?usp=sharing
Dus 900 maar hoe kom ik er achter?

En ik heb hem niet ontkoppelt dus ik moet het hiermee doen ..

@Maikie18 Ontlucht check :)
Maar graag een toelichting op je AB verhaal? Ik heb geen knopjes zoals jij omschrijft..
Dit is mijn controller:
https://www.google.com/im...noECAEQRA&iact=mrc&uact=8

@LittleTycoon
Ik kan mijn DeltaT ook invoeren...
https://drive.google.com/...RDVDcF9B/view?usp=sharing
Dus in mijn ogen regelt hij eea dan zelf..?
Of wat moet/kan ik hier instellen?

Dan nog een dingetje..
Ik snap dat hij bij temp x watertemp op Y maakt enz
Maar direct temp instellen of stooklijn wat gebeurd er dan eigenlijk precies..?
As ik direct instel moduleert de pomp dan?
Of doet hij dat alleen bij een stooklijn?

De meeste van jou vragen kun je aankomende winter beantwoorden. Is voor iedere situatie anders.
Jij hebt toch een warmte meter en die geeft toch de flow aan?
Anders kan hij niks berekenen.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Dylantje2 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:21:
Dan nog een dingetje..
...
Een stooklijn maakt dat de watertemperatuur rekening houdt met de buitentemperaturen: hoe kouder, hoe hoger de watertemperatuur, zodat er dan meer warmte door het huis kan vloeien (het huis vraagt dan ook meer warmte).

Als je een vaste watertemperatuur instelt is er grote kans dat je die temperatuur steeds bij verschillende seizoenen aan gaat passen, zodat je eigenlijk zelf doet alsof je een stooklijn bent.
Je kunt hem natuurlijk constant op de hoogste temperatuur instellen, zodat het bij -10 of -15 buiten goed werkt, maar dan heb je bij de minder extreme buitentemperaturen overkill: de WP gaat het water dan veel hoger verwarmen dan nodig (en dus minder efficient).

Voor een goede stooklijn moet je even wat zoeken gedurende het stookseizoen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kort vraagje over de Nibe 2040, die van mij gebruikt standaard een watt of 40. Ik vermoed de crankheater of de warmtekabel in de condensafvoer. Hoort dat? In de handleiding staat dat de WP ook in standby moet kunnen en dan maar een paar watt verbruikt.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
dmv een driewegklep ? kan dat niet op een andere manier een andere kamer apart de ecodan laten aansturen ?
koevlaas2 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:40:
[...]

Dan moet je dmv een 3weg klep oid de boel in 2 zones delen en je ecodan ondersteund in zijn software deze zones. Die zijn dan apart aan te sturen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Grolsch
corsat schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:49:
dmv een driewegklep ? kan dat niet op een andere manier een andere kamer apart de ecodan laten aansturen ?

[...]
Hoe denk je dat dit zou moeten werken :? Dat Kan toch nooit zonder losse zones.

• Oxellaar
  • Niet online
Xiphalon schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:48:
Kort vraagje over de Nibe 2040, die van mij gebruikt standaard een watt of 40. Ik vermoed de crankheater of de warmtekabel in de condensafvoer. Hoort dat? In de handleiding staat dat de WP ook in standby moet kunnen en dan maar een paar watt verbruikt.
De carterverwarming zou bij dit weer niet aan mogen staan en zeker niet continu.
De verwarming voor de condensafvoer word, mits goed aangesloten, pas ingeschakeld tijdens en vlak na een defrost. Tenminste, ik verwacht dat Nibe daar wel over nagedacht heeft.
Je zou kunnen controleren of de condensverwarming niet op de continuvoeding is aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 11-08-2018 14:16 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:20
Jan Treur schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:45:
[...]

Een stooklijn maakt dat de watertemperatuur rekening houdt met de buitentemperaturen: hoe kouder, hoe hoger de watertemperatuur, zodat er dan meer warmte door het huis kan vloeien (het huis vraagt dan ook meer warmte).
Dit is niet altijd waar. Ik heb voor mezelf aangetoond dat "hoe kouder hoe meer warmtevraag" bij mijn woning zeker niet waar is. Bij moderne woningen met goede isolatie en grote ramen, is de invloed van de zon niet verwaarloosbaar en is er onvoldoende correlatie tussen de buitentemperatuur en de warmtevraag om daar op te kunnen sturen (althans ik zou niet weten hoe). Daarentegen had ik wel verwacht dat er een duidelijk verband bestaat tussen de windsnelheid en de warmtevraag maar dat heb ik niet aan kunnen tonen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Dylantje2

Dylantje2

cville schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:24:
[...]

Dit is niet altijd waar. Ik heb voor mezelf aangetoond dat "hoe kouder hoe meer warmtevraag" bij mijn woning zeker niet waar is. Bij moderne woningen met goede isolatie en grote ramen, is de invloed van de zon niet verwaarloosbaar en is er onvoldoende correlatie tussen de buitentemperatuur en de warmtevraag om daar op te kunnen sturen (althans ik zou niet weten hoe). Daarentegen had ik wel verwacht dat er een duidelijk verband bestaat tussen de windsnelheid en de warmtevraag maar dat heb ik niet aan kunnen tonen.
Maar daarom.. mijn vraag over terug moduleren...
Als ik direct instel, en hij heeft warmte over moduleert hij terug en zijn mijn water toch niet met MAX vermogen opgewarmd worden..?

• Jan Treur
Terugmoduleren heeft in principe geen effect op de (doel)watertemperatuur; hij doet er dan wel wat langer over om naar een hogere temperatuur te gaan.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Jan Treur
Inderdaad, een stooklijn verwaarloost dat soort (mede)factoren, en zal daarom dus een wat ruwe benadering zijn, die waarschijnlijk beter werkt voor oudere huizen dan voor heel nieuwe huizen. De rol van de wind is inderdaad een doorlopende discussie.

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Xiphalon schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:48:
Hier een nefit 7kw, ook hier staat naar mijn idee de carter verwarming aan. Wel met water voorziening. Wat ik gezien heb met een watt of 25, het kan ook een beetje meer zijn.

• reneeke1970
Fut41 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:01:
[...]

Hier een nefit 7kw, ook hier staat naar mijn idee de carter verwarming aan. Wel met water voorziening. Wat ik gezien heb met een watt of 25, het kan ook een beetje meer zijn.
Is het niet jullie waterpomp die blijft draaien?

1 PVoutput . Dongen NB

• Xiphalon
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Die zit bij mij niet in de warmtepomp, en wordt bij mij gemeten met een andere meter.
Oxellaar schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:15:
[...]

De carterverwarming zou bij dit weer niet aan mogen staan en zeker niet continu.
De verwarming voor de condensafvoer word, mits goed aangesloten, pas ingeschakeld tijdens en vlak na een defrost. Tenminste, ik verwacht dat Nibe daar wel over nagedacht heeft.
Je zou kunnen controleren of de condensverwarming niet op de continuvoeding is aangesloten.
Dat leek mij ook. De condensverwarming is aangesloten volgens het boekje, en voelt niet warm aan. Morgen even de WP openmaken denk ik.

[ Voor 56% gewijzigd door Xiphalon op 11-08-2018 16:26 ]

• Fut41
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

De temperatuur van de compressor is als ik er naar kijk ongeacht het tijdstip altijd rond de 40 of 45 graden. Bij stilstand.

• reneeke1970
Fut41 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:04:
[...]

De temperatuur van de compressor is als ik er naar kijk ongeacht het tijdstip altijd rond de 40 of 45 graden. Bij stilstand.
Dat duid toch op verwarming. Nergens instelling in menu voor aan uit schakelen?
Toch aardig verbruik op jaarbasis pfff

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Dan staat de carter verwarming aan, kan niet anders

@Xiphalon in het advanced menu van je SMO 20 kun je de temperatuur van de compressor uitlezen.... Dacht ik

• koevlaas2
[...]

Langer draaien bij dezelfde ta geeft ook meer warmte, bovendien is de cop van de warmte hoger.

• koevlaas2
[...]

Staat de unit op WAR ingesteld, want dan blijft de pomp draaien en het water opwarmen.

• koevlaas2
corsat schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:49:

[...]
Met 2 1 weg kleppen, zone a open bij warmtevraag zone a en b dicht. Of beide open en viceversa kan dan ook nog. Er zal toch iets van een hydraulische scheiding tussen moeten anders warmt of koelt de unit het hele circuit. Er staat iets over in de manual.

• Fut41
koevlaas2 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:27:
[...]

Staat de unit op WAR ingesteld, want dan blijft de pomp draaien en het water opwarmen.
Je kan de enviline op zomerstand zetten zodat alleen het water warm gemaakt wordt. De compressor c.q. vulling zal voor het warm water op temperatuur gehouden worden. In zomerstand schakelt ook de secundaire pomp uit. De primaire blijft zomer en winter altijd al is het minimaal draaien. Zover ik begrepen heb, de binnen unit doet in zomerstand 1 kw over 4 dagen in standby. De buiten met warm water voor ons tweeën 1,5 kw per dag ongeveer. In mijn ogen niet slecht.

• koevlaas2
Fut41 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:04:
[...]

Je kan de enviline op zomerstand zetten zodat alleen het water warm gemaakt wordt. De compressor c.q. vulling zal voor het warm water op temperatuur gehouden worden. In zomerstand schakelt ook de secundaire pomp uit. De primaire blijft zomer en winter altijd al is het minimaal draaien. Zover ik begrepen heb, de binnen unit doet in zomerstand 1 kw over 4 dagen in standby. De buiten met warm water voor ons tweeën 1,5 kw per dag ongeveer. In mijn ogen niet slecht.
1 kWh in 4 dagen standby klinkt normaal, ook 1.5 kWh per dag aan SWW kan best.

• Xiphalon
  • Nu online
Oxellaar schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:22:
[...]

Dan staat de carter verwarming aan, kan niet anders

@Xiphalon in het advanced menu van je SMO 20 kun je de temperatuur van de compressor uitlezen.... Dacht ik
De compressor zelf niet denk ik, wel de heetgas (BT14: 33,0 *C) en de aanzuiggas (BT17: 27.6 *C). Ik zie op het plaatje in de installateurhandleiding (staat gewoon op de website van nibe) verder geen tempsensor in de buurt van de carterverwarming (EB10 bij nibe) of de compressor.

Oh, de verwarmingsstand staat uit, dus de WP is alleen actief voor SWW op het moment.

[ Voor 7% gewijzigd door Xiphalon op 12-08-2018 00:10 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Xiphalon Klopt, de carter verwarming zelf heeft geen sensor. Als referentie wordt oa de compressor top temperatuur gebruikt. Die is in rust ongeveer gelijk aan de persgas temperatuur.

Maar 33c zegt genoeg....

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-11 21:19
Xiphalon schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 00:09:
[...]

De compressor zelf niet denk ik, wel de heetgas (BT14: 33,0 *C) en de aanzuiggas (BT17: 27.6 *C). Ik zie op het plaatje in de installateurhandleiding (staat gewoon op de website van nibe) verder geen tempsensor in de buurt van de carterverwarming (EB10 bij nibe) of de compressor.

Oh, de verwarmingsstand staat uit, dus de WP is alleen actief voor SWW op het moment.
Bij mij ook, maar ik zie geen hoge temperaturen bij mijn F2120. Daar is de carter verwarming dus gewoon uit.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Heren, zouden jullie mij kunnen helpen met een kleine dosis keuze stress.

Ik zit te dubben tussen de 2 kleinste Zubadan Inverter (8 of 11kW) voor ons woonhuis, Wij verbuiken op dit moment 1300m3 gas voor verwarming en SWW (koken inductie) en we zijn met ons 4en, 2 volwassen en 2 opgroeiende kinderen. Als ik puur op de koevlaas berekening uit ga dan komt dit op een 6..6,5kW uit.

Ons huis is een 2 onder 1 kap houtskelet uit 1989. Buiten muren zit wel wel vol met isolatie en dak is 10cm EPS. Nu willen wij samen met de installatie van de WP ook vloerverwarming gaan installeren. Dus ik verwacht iets minder verbruiken daardoor.

Nu zat ik te denken om de installatie van Grolsch als leidraad te pakken met 2 buffertanken. Een warmtepompboiler is niet echt een optie hier met beschikbare ruimte voor de lucht aan en afvoer.

Ik zit alleen met het deel SWW wat warm moet zijn, ik zit zelf te denken aan een 300L vat hiervoor en een 120L voor de verwarming. Nu heb ik het gevoel dat een 11.2kW veel te groot is voor deze volumes maar ik zit een beetje met onze liggen in het hoge noorden van Nederland, afgelopen winter is het hier wel mooi wat dagen -8..-10 geweest. Is de 8kw dan niet te licht voor verwarming en SWW?

• Dylantje2

Dylantje2

TriLithium schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:07:

Ik zit te dubben tussen de 2 kleinste Zubadan Inverter (8 of 11kW) voor ons woonhuis, Wij verbuiken op dit moment 1300m3 gas voor verwarming en SWW (koken inductie) en we zijn met ons 4en, 2 volwassen en 2 opgroeiende kinderen. Als ik puur op de koevlaas berekening uit ga dan komt dit op een 6..6,5kW uit.

Ons huis is een 2 onder 1 kap houtskelet uit 1989. Buiten muren zit wel wel vol met isolatie en dak is 10cm EPS. Nu willen wij samen met de installatie van de WP ook vloerverwarming gaan installeren. Dus ik verwacht iets minder verbruiken daardoor.

Nu zat ik te denken om de installatie van Grolsch als leidraad te pakken met 2 buffertanken. Een warmtepompboiler is niet echt een optie hier met beschikbare ruimte voor de lucht aan en afvoer.

Ik zit alleen met het deel SWW wat warm moet zijn, ik zit zelf te denken aan een 300L vat hiervoor en een 120L voor de verwarming. Nu heb ik het gevoel dat een 11.2kW veel te groot is voor deze volumes maar ik zit een beetje met onze liggen in het hoge noorden van Nederland, afgelopen winter is het hier wel mooi wat dagen -8..-10 geweest. Is de 8kw dan niet te licht voor verwarming en SWW?
Waarom doe je het niet gescheiden.[ als je de ruimte ervoor hebt ]
een Atlantic wpboiler voor Warmwater
En een X warmtepomp voor cv..
Zijn er veel meer die dat hebben
Voordeel.
Als je sww maakt werkt je wp gewoon door
Scheelt je ook nog eens veel geld.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-11 21:19

Heb je ook een bad, of alleen een douche? Die 300l in z'n geheel opwarmen met een 8kW kost ongeveer 1uur per keer. Wanneer dat 1x per dag moet, dan ben je dus 1/24 van de capaciteit kwijt. Wanneer je geen ruimtes vorstvrij houdt en je huis nu al 24uur per dag op temperatuur houdt, dan moet een WP die bij -10 inderdaad die 8kW levert wel voldoen. Let wel met zo'n goed geisoleerd huis heb je wellicht minder vollast stookuren dan de 1650u die in de koevlaas formule zitten. Maar zelfs met 1400u kom je nog op ongeveer 8kW uit na aftrek van SWW.

[ Voor 5% gewijzigd door LangeFries op 12-08-2018 09:53 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Grolsch

Volgens mij voldoet de 8KW ruimschoots voor jou.

Als je vloerverwarming hebt kun je gerust een uurtje zonder CV, SWW rond 1400 laten draaien, Tb het hoogst, warmteverlies het minst.

Ik draai s winters nog met 10 uur nacht verlaging, dus 1 uurtje lijkt mij geen probleem.

Ik zou persoonlijk wel voor de 3 fasen variant gaan ivm mooiere verdeling over de fases en de bijbehorende afzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 12-08-2018 11:10 ]

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
Vraagje, ik heb een zonneboiler met spiraal voor de retour VV. Kan ik de hydrobox van de ecodan zo instellen dat:

IF (verwarmingsvraag && temperatuur buffervat > 50) then (open driewegklep)

Dus eigenlijk wil ik de 'overbodige' warmte wat we niet gebruiken voor SWW van de zonneboiler (hygienebuffer) gebruiken voor de VV middels een driewegklep waar de retour VV doorheengaat.
Ik zou dit kunnen aansturen via mijn zonneboiler controler, maar dan wordt het weer wat lastiger met koelen.

Mooiste zou uiteraard zijn als de ecodan eerst de 'overbodige' warmte van de zonneboiler rondpompt, en dan pas begint met de warmtepomp te starten.

[ Voor 16% gewijzigd door adnanoner op 12-08-2018 11:40 ]

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:10:
[...]

Waarom doe je het niet gescheiden.[ als je de ruimte ervoor hebt ]
een Atlantic wpboiler voor Warmwater
En een X warmtepomp voor cv..
Zijn er veel meer die dat hebben
Voordeel.
Als je sww maakt werkt je wp gewoon door
Scheelt je ook nog eens veel geld.
Die Atlantic explorer maakt een enorm lawaai, ik bied 'm mijn klanten niet aan want daar krijg ik geheid gezeik mee.
Een 8 kW warmtepomp en vloerverwarming gaat het makkelijk redden, zoals @Grolsch zegt kan je uren zonder stoken dus een half uurtje SWW draaien lukt ook wel.

• TriLithium

TriLithium

Een warmtepompboiler kan ik niet kwijt met aan en afvoer van lucht. Anders had ik dat wel gedaan om de prijs.

Wij hebben een bad inderdaad. De jeugd wil er nog wel eens in. Nu even nooit vanwege het water probleem van nu. Anders 1 a 2x per week een 15cm.

We zijn 3 dagen per week beide aan het werk maar de zon staat in de middag op de ramen waardoor we wel een uurtje SWW wel kunnen draaien.

De verhalen kloppen wel wat met mijn ideeën. Blijft mijn -18 angst nog wat over. Vandaar de zubudan. Is dat terecht in het noorden?

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:27:
[...]
Die Atlantic explorer maakt een enorm lawaai, ik bied 'm mijn klanten niet aan want daar krijg ik geheid gezeik mee.
Een 8 kW warmtepomp en vloerverwarming gaat het makkelijk redden, zoals @Grolsch zegt kan je uren zonder stoken dus een half uurtje SWW draaien lukt ook wel.
Nou enorm lawaai is zeker overtrokken...
Als je wat aan geluidsisolatie doet, en je speelt met settings...
Hij hangt hier op zolder, en de WAF geeft hem een 9...
{ maar wel aardig wat gedaan isolatie ]
Alleen als je plekje hebt waar geluid niet een dingetje is [ boven in Groningen:-) ] is het denk ik een betere optie. 2 Gescheiden systemen..

• koevlaas2
TriLithium schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:29:

De verhalen kloppen wel wat met mijn ideeën. Blijft mijn -18 angst nog wat over. Vandaar de zubudan. Is dat terecht in het noorden?
Goede isolatie en gedichte kieren gaan je dan redden, een opgewarmde vloer doet ook veel hoor.
Je vloer word met een cv ketel namelijk ook niet veel heter want dat mag deze ivm scheurvorming niet worden.

• Grolsch
TriLithium schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:29:
Een warmtepompboiler kan ik niet kwijt met aan en afvoer van lucht. Anders had ik dat wel gedaan om de prijs.

Wij hebben een bad inderdaad. De jeugd wil er nog wel eens in. Nu even nooit vanwege het water probleem van nu. Anders 1 a 2x per week een 15cm.

We zijn 3 dagen per week beide aan het werk maar de zon staat in de middag op de ramen waardoor we wel een uurtje SWW wel kunnen draaien.

Ik woon in het oosten, qua temperaturen vergelijkbaar met het noorden denk ik.

Wij Hebben met onze woning meer last van wind als van kou.

Meestal als het erg koud is dan waait het niet zo hard.

Ik heb in ieder geval geen spijt van de Zubadan, hij gaf geen krimp bij -10 en volle bak wind. Op dat moment had ik wel het volledige vermogen nodig!

Die 30 a 60 minuten max per dag is echt geen probleem mits de WP goed is gedimensioneerd. (8KW in jouw geval)

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 12-08-2018 11:57 ]

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 17:24
Buffervat in kruipruimte.

Zoals velen heb ik niet zoveel ruimte in huis voor een groot buffervat, dus op zoek naar een andere buffervatoplossing.

Iemand ervaring met een buffervat in de kruipruimte tbv warmtepomp?
Ik dacht aan een flexibel kunststofvat, bufferzak, wellicht zouden gekoppelde grote PVC-pijpen/kleine vaten ook een mogelijkheid zijn?

Ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.

• reneeke1970
amarkest schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:59:

Zoals velen heb ik niet zoveel ruimte in huis voor een groot buffervat, dus op zoek naar een andere buffervatoplossing.

Ik dacht aan een flexibel kunststofvat, bufferzak, wellicht zouden gekoppelde grote PVC-pijpen/kleine vaten ook een mogelijkheid zijn?

Wat noem jij groot?
En als je een staande PVC buis van 2.7 meter met doorsnede van 30 cm ergens in een hoek plant, is dat niks?

Warmte in kruipruimte geeft vrees ik condens......

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

amarkest schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:59:

Toch de vraag..
Waarom een Buffervat als je de ruimte er niet voor hebt?

• amarkest
reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:23:
[...]

Wat noem jij groot?
En als je een staande PVC buis van 2.7 meter met doorsnede van 30 cm ergens in een hoek plant, is dat niks?

Warmte in kruipruimte geeft vrees ik condens......
da's idd een overweging waard. 300l is wel veel, maar kleiner kan evt. ook.

Ik heb slechts beperkte ruimte in het stookhok op zolder en het omhoogsjouwen van zware buffervaten is ook een probleem. Er staat nog wel een 35jr oude 160ltr RVS-zonneboiler werkeloos (maar nog steeds aangesloten in het sww-systeem) in een hoek van de 1e verdieping, maar die heeft slechts 15mm koperaansluitingen voor het leegloopsysteem en SWW, ik weet niet of ik daar nog zinnig mee kan bufferen.

Momenteel hangt op zolder de ELGA-binnen-unit en een Remeha Calenta (7jr oud) met 40l boiler.
SWW gaat perfect (180m3/jr), ondersteuning van de ELGA gaat ook goed(60-80m3/jr).

@Dylantje2 bufferen ivm gedrag ELGA wp en ws nog een extra buffer voor een Auer Edel eau 200L wpb.

• Wouter9636
Waarom wil bijna iedereen zoveel bufferen? Als je systeeminhoud groot genoeg is is dat toch volledig overbodig? En anders een 40 of 100 liter buffervat in het systeem opnemen en dan niet als open verdeler. Scheelt een extra pomp en verbruik. Of kan hier iemand heel goed onderbouwen waarom je constant een 300l+ buffer op temperatuur wil houden?

• Grolsch
@Wouter9636 check in de topic start het kopje "Buffervat"
Het nodig hebben van een buffervat kan 2 redenen hebben.

1= Systeeminhoud vergroten. Dit kun je inderdaad ook goed bereiken door alle groepen open te laten
2= Hydraulische scheiding van opwekcircuit/afgiftecircuit.

Het buffervat is een veel besproken discussiepunt in dit topic.
Een aantal gebruikers in dit topic laten zien dat als er voldoende systeeminhoud is, en men de benodigde flow goed kwijt kan in het afgiftesysteem een buffervat niet altijd noodzakelijk is.
Bij grotere warmtepompen is het wel aan te raden vanwege de hoge benodigde flow die nodig is om de hoge vermogens te kunnen halen.
Ook bij naregeling waar (gedeeltelijk) groepen kunnen dichtlopen is een buffervat altijd aan te raden om de hydraulische systemen te scheiden.

Een WP (Het primaire circuit) werkt met een vaste / hoge flow, dus pompt op constante druk.
Als je naregeling hebt dan heb je een dynamische flow en dus een pomp op proportionele druk (secundaire circuit).
.
Per groep vloerverwarming gaat er (aanname) 2 ltr/minuut aan debiet doorheen. Als je alleen je woonkamer hebt met 5 groepen (aanname) is dat dus 10 liter/minuut, wat veel te weinig is voor een grote WP (die van mij doet 26 ltr/minuut)

Het primaire circuit (warmtepomp) werkt met een vast debiet (flow) en het secundaire circuit werkt met proportionele druk omdat de flow constant veranderd bij het open gaan en dichtlopen van diverse groepen. Vandaar dat bij naregeling een buffervat als open verdeler eigenlijk noodzakelijk is.

• Wouter9636
Grolsch schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:32:
@Wouter9636 check in de topic start het kopje "Buffervat"

[...]
Nummer 1 snap ik. Heb ik thuis ook. Maar dan een 100 liter in de retour om de inhoud te vergroten. Mede omdat bij mij alle radiatoren zijn nageregeld.

Nummer 2 is lang niet altijd nodig. Helemaal niet als je met 1 stooklijn in je afgiftesysteen werkt. Je kunt beter alles goed inregelen denk ik. Of je moet al een veel te grote warmtepomp hebben.

Maar als je toch de ruimte en je geld kwijt wil dan is het idd een mooie oplossing.

• amarkest
Wouter9636 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:05:
Waarom wil bijna iedereen zoveel bufferen? Als je systeeminhoud groot genoeg is is dat toch volledig overbodig? En anders een 40 of 100 liter buffervat in het systeem opnemen en dan niet als open verdeler. Scheelt een extra pomp en verbruik. Of kan hier iemand heel goed onderbouwen waarom je constant een 300l+ buffer op temperatuur wil houden?
bv als je systeem inhoud niet zo groot is, zoals bij mij het geval is, en je je (hybride)-wp met iets anders wil ondersteunen dan gas en je je SWW ook niet meer op gas wilt, is 1 vat van 200ltr niet genoeg, dus moet je op zoek naar alternatieven.

• Grolsch
Wouter9636 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:27:
[...]

Nummer 1 snap ik. Heb ik thuis ook. Maar dan een 100 liter in de retour om de inhoud te vergroten. Mede omdat bij mij alle radiatoren zijn nageregeld.

Nummer 2 is lang niet altijd nodig. Helemaal niet als je met 1 stooklijn in je afgiftesysteen werkt. Je kunt beter alles goed inregelen denk ik. Of je moet al een veel te grote warmtepomp hebben.

Maar als je toch de ruimte en je geld kwijt wil dan is het idd een mooie oplossing.
Klopt wat je zegt, het is niet altijd nodig, maar soms wel.

Als je het geluk hebt dat benodigde primaire flow en secundaire flow bij elkaar in de buurt liggen zou het onzinnig zijn een buffervat toe te passen.

Het probleem ontstaat vaak bij grotere woningen of woningen met veel radiatoren die een grotere flow nodig hebben aan de afgifte kant. Tov de WP kant.

• Dylantje2

Dylantje2

amarkest schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:46:
[...]

bv als je systeem inhoud niet zo groot is, zoals bij mij het geval is, en je je (hybride)-wp met iets anders wil ondersteunen dan gas en je je SWW ook niet meer op gas wilt, is 1 vat van 200ltr niet genoeg, dus moet je op zoek naar alternatieven.
En dat zou niet nog een WP of een WPB erbij kunnen zijn?
Je elga gebruiken om je vloer warm te stoken....
En dan een nieuwe wp of wpb voor iets anders..?

• TriLithium

TriLithium

Grolsch schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:20:
[...]

Volgens mij voldoet de 8KW ruimschoots voor jou.

Als je vloerverwarming hebt kun je gerust een uurtje zonder CV, SWW rond 1400 laten draaien, Tb het hoogst, warmteverlies het minst.

Ik draai s winters nog met 10 uur nacht verlaging, dus 1 uurtje lijkt mij geen probleem.

Ik zou persoonlijk wel voor de 3 fasen variant gaan ivm mooiere verdeling over de fases en de bijbehorende afzekering.
Nu is ons plekje natuurlijk wat minder nieuw en slechter geisoleerd, maar ook kleiner.

3 fasen wil ik zowiezo gaan doen icm met de 3 fasen omvormer voor de te leggen zonnepanelen.
koevlaas2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Goede isolatie en gedichte kieren gaan je dan redden, een opgewarmde vloer doet ook veel hoor.
Je vloer word met een cv ketel namelijk ook niet veel heter want dat mag deze ivm scheurvorming niet worden.
De kierdichtheid wordt nog even een dingetje, maar staat zeker op het programma. Iemand met een FLIR meter in de het noorder? :)
Grolsch schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Ik woon in het oosten, qua temperaturen vergelijkbaar met het noorden denk ik.

Wij Hebben met onze woning meer last van wind als van kou.

Meestal als het erg koud is dan waait het niet zo hard.

Ik heb in ieder geval geen spijt van de Zubadan, hij gaf geen krimp bij -10 en volle bak wind. Op dat moment had ik wel het volledige vermogen nodig!

Die 30 a 60 minuten max per dag is echt geen probleem mits de WP goed is gedimensioneerd. (8KW in jouw geval)
Temperaturen en wind is hier meestal net iets guurder heb ik het gevoel, windkracht is meestal 1..2 hoger. Vandaar ook de Zubadan ipv. een serie lichter. Heb wel vertrouwen in de techniek, maar moet zeker geen kopzorgen op voorhand geven.

Maar als ik de trend zo wat lees over de reacties heen dan ziet niemand problemen met een 8kW icm met aan te leggen vloerverwarming.

• amarkest
Dylantje2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

En dat zou niet nog een WP of een WPB erbij kunnen zijn?
Je elga gebruiken om je vloer warm te stoken....
En dan een nieuwe wp of wpb voor iets anders..?
ik heb (nog) geen vvw, maar wpb zit wel in de planning, wellicht wordt het een Auer Edel eau 200L, die maakt gebruik van vvw en/of buffervat als bron, dus minder herrie op zolder en deze wpb weegt "slechts" 80kg.

• koevlaas2
TriLithium schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:53:
[...]

De kierdichtheid wordt nog even een dingetje, maar staat zeker op het programma. Iemand met een FLIR meter in de het noorder? :)
Als het in Oktober of November gaat stormen even de hoekjes voelen met de hand, meestal haal je de tochtplekken er dan zo uit en kan je meteen pur erin spuiten.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Als het in Oktober of November gaat stormen even de hoekjes voelen met de hand, meestal haal je de tochtplekken er dan zo uit en kan je meteen pur erin spuiten.
oie hier is een uitspraak..
As ge ut niet merh wit
gebruukt ge pur eand kit..

Dus ik denk dat je beter met goede tochband eens rond kunt gaan lopen.
En dat al voordat het koud het wordt..

Verwijderd

Nog even in haken op buffer vat

Eigenlijk zou die bij ons in de cv ruimte moeten komen. Gezin van 5 . Ligbad
Huis Voorzien van vloerverwarming. Goede isolatie hoeveel liter zouden jullie aanraden ?
Wij willen dan volledig gas loos gaan
Pagina: 1 ... 35 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.