Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.925 views

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:40:
[...]

Je vergeet te vermelden dat de water pomp in dienst is van de compressor, daarom zal je en zeker bij nieuwere type l/w warmtepomp altijd een buffervat moeten plaatsen.
Bron: Een service monteur van mitsubishi electric.
Ik werk toch niet bij mitsubishi? ;)

Maar mooi om te horen dat de nieuwe Ecodan eindelijk een gestuurde pomp heeft.

@Grolsch verwarmen tot 35c buitenT is wat anders als verwarmen voor SWW, dat werkt nog bij hogere buitenT dan 35.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Wie gaat er in vredesnaam cv verwarmen bij Tb 35 graden?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:27
Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:42:
Iemand met een kas....

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:42:
Ik.... Als test ... En dat ging dus niet :P

Maar het is een specificatie, meer niet.
Al zijn er gevallen waar bijvoorbeeld het zwembad verwarmd word met een warmtepomp. Dat gaat vaak gewoon in heat modus.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:05
Bij de Techneco Loria staat af fabriek ingesteld dat verwarmen stopt bij 18 graden buiten temperatuur. Dit is wel instelbaar.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Dylantje2
  • Laatst online: 13-11 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Dombo vraag hier...
WP rechtstreeks op cv leidingen aangesloten....
Maar is er misschien een verschil qua druk in het systeem. CV vs WP?
Cv altijd zo'n beetje op 2.5 bar gehad.
Wp ook of misschien iets minder beter??? [ las ergens iets van 0.5 mph oid maar dat is te moeilijk voor mij :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

SchumiFAST schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:50:
[...]

Domotica komt er sowieso van Loxone. Logica inbouwen is geen probleem en heeft nauwelijks meerkost.

[...]

Een particulier betaalt, afhankelijk van de regio, een belasting/ vergoeding voor het gebruik van het net. Je mag dus wel salderen, i.e. je opwek aftrekken van je verbruik, maar je moet nog een vergoeding betalen aan de netbeheerder omdat je nog steeds het elektriciteitsnetwerk gebruikt. Deze vergoeding is forfaitair bepaald op het vermogen van de omvormer in je zonnepaneleninstallatie. In mijn regio, de goedkoopste, komt dit op ongeveer €100 per kW per jaar.
Daarboven komt nog dat je wel mag salderen, maar als je in een jaar meer opwekt dan je verbruikt, krijg je voor die meeropwek geen cent. Meer panelen leggen dan je verwacht jaarlijks verbruik levert je dus niets op, maar kost je eigenlijk geld, want meer panelen betekent een grotere omvormen. 8)7

Overigens worden er sinds enkele maanden in België verplicht slimme meters geïnstalleerd (ter vervanging van analoge). Particulieren met zonnepanelen krijgen voorrang, dus je kan al ruiken dat salderen zal worden afgeschaft. In België weet je natuurlijk nooit wanneer zoiets zal gebeuren. |:(

[...]

Ik kan nog steeds verwarmen op het (momenteel) relatief goedkope gas. Daarmee stook ik de massa dan warm met de vloerverwarming. De verwarming van de lucht/lucht warmtepomp kan ik bijkomstig gebruiken om het overschot aan opgewekte energie te gebruiken. Misschien is een airco-unit dan inderdaad de beste oplossing omdat die beter koelt.
Domotica van Domoticz misschien iets voor je?

Thanks voor je uitleg...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:58:
Dombo vraag hier...
WP rechtstreeks op cv leidingen aangesloten....
Maar is er misschien een verschil qua druk in het systeem. CV vs WP?
Cv altijd zo'n beetje op 2.5 bar gehad.
Wp ook of misschien iets minder beter??? [ las ergens iets van 0.5 mph oid maar dat is te moeilijk voor mij :-)
Vorige week nog een discussie over geweest in dit topic. hoe hoog lees je de druk af :?

Bij mij 1e verdieping, staat op 2 bar en dat was al aan de hoge kant volgens de experts.

Boekje van de mitsu zegt minimaal 1 bar

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
Oxellaar schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:38:
[...]

Nee hoor, alles is nog bij het oude.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:39:
[...]

Vorige week nog een discussie over geweest in dit topic. hoe hoog lees je de druk af :?

Bij mij 1e verdieping, staat op 2 bar en dat was al aan de hoge kant volgens de experts.

Boekje van de mitsu zegt minimaal 1 bar
1.5 Bar op de hoogste verdieping = 2.0 Bar beneden, maar 0,1 boven en 0.5 beneden mag ook :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:03:
[...]

Nee hoor, alles is nog bij het oude.
Mmm zonde...

• Grolsch
Vind ik ook een gemiste kans, misschien dat ze er in Japan en goede reden voor hebben :? De Nibe's schijnen het wel te doen.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
@Grolsch de standaard laadpomp voor de Nibe's (de CPD 11) kan inderdaad PWM gestuurd worden door de regelunit. Het is niet verplicht, en je kan dus ook bijvoorbeeld een Grundfoss Alpha of UPM gebruiken; waarom je dat zou willen geen idee.

De laadpomp zit bij het gebruik van een alles-in-een binnenunit in de unit zelf, maar bij gebruik van een SMO20 of SMO40 kan je 'm dus zelf kiezen :)

En hij regelt 'm ook netjes PWM (de SWW run van vanmiddag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sSk40aCHMfewAdO0gUoxTseQ/medium.png
(bovenin puur gebruik van de buitenunit, onderin de pomp en de regelunit)

[ Voor 26% gewijzigd door Xiphalon op 07-08-2018 23:43 ]

• Grolsch
Wat zou eigenlijk het nut / grote voordeel zijn van een Modulerende pomp :? Dt constant houden kan ook bereikt worden door de inverter te laten Moduleren. Zo doet de mitsu het volgens mij.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Misschien dat het beter werkt qua regelen als er geen hydraulische scheiding in zit, dus de laadpomp ook gebruikt wordt voor het afgiftesysteem?

[edit]
noot: de Nibe's hebben geen idee van de flow via sensoren, die zitten er niet in.

[ Voor 24% gewijzigd door Xiphalon op 07-08-2018 23:41 ]

• koevlaas2
Xiphalon schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:39:
Misschien dat het beter werkt qua regelen als er geen hydraulische scheiding in zit, dus de laadpomp ook gebruikt wordt voor het afgiftesysteem?

[edit]
noot: de Nibe's hebben geen idee van de flow via sensoren, die zitten er niet in.
Zo heb ik er laatst 1 aangesloten, retour door de buffer.

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:34:
Wat zou eigenlijk het nut / grote voordeel zijn van een Modulerende pomp :? Dt constant houden kan ook bereikt worden door de inverter te laten Moduleren. Zo doet de mitsu het volgens mij.
De Ecodan komt trouwens niet uit Japan, maar uit Ierland/UK. Productie in ieder geval, ontwikkeling zal misschien wel grotendeels in Japan gebeuren.

Maar de aansturing van de pomp gaat op dT, gewenste capaciteit, hoger rendement enz.
Het fijne ervan krijg je nooit volledig te horen, is natuurlijk niet iets wat ze graag openbaar maken.

Hoe meer er geoptimaliseerd kan worden, frequentie compressor vs flow en dT is natuurlijk beter. Vandaar dat veel fabrikanten het al hebben.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:25
Oxellaar schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:38:
[...]

Ik werk toch niet bij mitsubishi? ;)

@Grolsch verwarmen tot 35c buitenT is wat anders als verwarmen voor SWW, dat werkt nog bij hogere buitenT dan 35.
Volgens de service monteur krijgen alle merken een gestuurde pomp of hebben eral 1

• reneeke1970
Misschien binnenkort verplicht energie verbruik van de pomp mee nemen met cop berekeningen?
En dat ze nu alvast beginnen met besparen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 Ik kende eigenlijk niet veel merken die het nog niet had.
Nefit, Nibe, Daikin, LG, Samsung, Panasonic (?) en vaak zelfs al meerdere jaren.
En als ik @koevlaas2 zo hoor zit er nog steeds een "gewone" pomp in.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:16:
Nefit, Nibe, Daikin, LG, Samsung, Panasonic (?) en vaak zelfs al meerdere jaren.
Wat is een gewone?
A.s zaterdag komt koevlaas mijn elga los koppelen, kan ik daar samen eens naar kijken.
@koevlaas2 wat voor merk bier vind je lekker, na werkzaamheden een biertje doen? :P

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:16:
Ik zie het nut er ook niet van, alsof je een winkelwagen bestuurd. Wijzigt iets aan de pomp dan moet de compressor hierop reageren en krijg je m.i een erg zenuwachtige regeling.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:20:
[...]

Wat is een gewone?
A.s zaterdag komt koevlaas mijn elga los koppelen, kan ik daar samen eens naar kijken.
@koevlaas2 wat voor merk bier vind je lekker, na werkzaamheden een biertje doen? :P
Maakt niet uit wat voor bier het is 😋

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:54:
[...]

Ik zie het nut er ook niet van, alsof je een winkelwagen bestuurd. Wijzigt iets aan de pomp dan moet de compressor hierop reageren en krijg je m.i een erg zenuwachtige regeling.
Nee is absoluut niet zenuwachtig. Alles is juist beter opelkaar afgestemd.
En vaak is minimum en maximum toerental gewoon instelbaar.

• henk102
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-06-2023
Afgelopen winter de eerste winter gedraaid op 2x panasonic 5KW (woning 240m2, 1935, redelijk geïsoleerd) en daarbij kwam ik helaas net iets vermogen te kort (alleen de laatste 2 dagen februari, -10 s'nachts) om de winter gasloos door te komen. Dus de cv nog heel even aangezet die dagen om het weer warm te krijgen in huis.

Nu wil ik er alles aan gaan doen om komende winter wel gasloos door te komen, dan kan de gasaansluiting volgend jaar worden afgesloten. Dus ben ik momenteel bezig met het verbeteren van mijn afgiftesysteem (wat oude T10/T20 radiatoren eruit en vervangen voor convectoren, enkele bottlenecks in de leidingen wat elimineren voor meer flow, 3KW backup spiraal in de buffer). En ook voer ik nog wat kleinere isolatie verbeteringen door.

Wat ik echter ook nog zou kunnen doen is de (300L) buffer nog wat extra vergroten naar bijvoorbeeld 500L d.m.v. een extra buffervat, maar kan iemand zeggen of dat veel zin heeft? In theorie zou ik daarmee een wat grotere dip in buitentemperatuur (hele koude nacht) beter moeten kunnen overbruggen lijkt me, maar maakt het echt veel verschil?

ps: het schema wat ik nu in gebruik heb (let op:aansluiting warm en koud van WP2 staat verkeerd om op de tekening)

Afbeeldingslocatie: https://pic20.picturetrail.com/VOL1383/13705203/24814425/413970967.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door henk102 op 08-08-2018 14:10 ]

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

Maakt niet uit wat voor bier het is 😋
Komt goed :9

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Nee is absoluut niet zenuwachtig. Alles is juist beter opelkaar afgestemd.
En vaak is minimum en maximum toerental gewoon instelbaar.
Nadeel van handmatig is wel dat ik er zelf aan moet zitten om iets gewijzigd te krijgen, voordeel is dit ook trouwens.

• reneeke1970
henk102 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:15:
Afgelopen winter de eerste winter gedraaid op 2x panasonic 5KW (woning 240m2, 1935, redelijk geïsoleerd) en daarbij kwam ik helaas net iets vermogen te kort (alleen de laatste 2 dagen februari, -10 s'nachts) om de winter gasloos door te komen. Dus de cv nog heel even aangezet die dagen om het weer warm te krijgen in huis.

Nu wil ik er alles aan gaan doen om komende winter wel gasloos door te komen, dan kan de gasaansluiting volgend jaar worden afgesloten. Dus ben ik momenteel bezig met het verbeteren van mijn afgiftesysteem (wat oude T10/T20 radiatoren eruit en vervangen voor convectoren, enkele bottlenecks in de leidingen wat elimineren voor meer flow, 3KW backup spiraal in de buffer). En ook voer ik nog wat kleinere isolatie verbeteringen door.

Wat ik echter ook nog zou kunnen doen is de (300L) buffer nog wat extra vergroten naar bijvoorbeeld 500L d.m.v. een extra buffervat, maar kan iemand zeggen of dat veel zin heeft? In theorie zou ik daarmee een wat grotere dip in buitentemperatuur (hele koude nacht) beter moeten kunnen overbruggen lijkt me, maar maakt het echt veel verschil?

ps: het schema wat ik nu in gebruik heb;

[afbeelding]
Als ze nu niet volledig op vol vermogen kunnen draaien dan duid dat op beperking in flow of buffer. Als ze al 24 uur op vol vermogen staan heeft het geen zin.
Voor de enkele koude dag heb ik een pellets ketel er bij staan, is dat niet eenvoudiger voor je?

1 PVoutput . Dongen NB

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:06

thido

Tilburg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• henk102
reneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:25:
[...]

Als ze nu niet volledig op vol vermogen kunnen draaien dan duid dat op beperking in flow of buffer. Als ze al 24 uur op vol vermogen staan heeft het geen zin.
Voor de enkele koude dag heb ik een pellets ketel er bij staan, is dat niet eenvoudiger voor je?
Helaas is een pelletkachel geen interessante optie (geen geschikte plek voor).

Ze draaiden volgens mij wel op (bijna) vol vermogen op dat soort dagen inderdaad, maar in de middag liep de temperatuur in huis meestal wel weer op doordat de zon naar binnen begon te schijnen. Zeg dat het s'ochtends om 8u nog 18 graden was in de woonkamer en rond 14:00 was dat weer 20.

Zat ook al te denken aan een oplossing als tijdschakelaar/temperatuursensor op het 3KW verwarmingselement in de buffer, die dan tussen 12:00 en 6:00 s'nachts aanspringt als het <-5 is en daarmee voorkomt dat het huis te veel afkoelt. (Overdag het verwarmingselement gebruiken is onwenselijk i.v.m. te veel verbruikers tegelijk voor 3x25A.)

• koevlaas2
Te vroeg natuurlijk.

• reneeke1970
henk102 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

Helaas is een pelletkachel geen interessante optie (geen geschikte plek voor).

Ze draaiden volgens mij wel op (bijna) vol vermogen op dat soort dagen inderdaad, maar in de middag liep de temperatuur in huis meestal wel weer op doordat de zon naar binnen begon te schijnen. Zeg dat het s'ochtends om 8u nog 18 graden was in de woonkamer en rond 14:00 was dat weer 20.

Zat ook al te denken aan een oplossing als tijdschakelaar/temperatuursensor op het 3KW verwarmingselement in de buffer, die dan tussen 12:00 en 6:00 s'nachts aanspringt als het <-5 is en daarmee voorkomt dat het huis te veel afkoelt. (Overdag het verwarmingselement gebruiken is onwenselijk i.v.m. te veel verbruikers tegelijk voor 3x25A.)
Vind toch eigenlijk wel vreemd, 10 kW is heel wat. Neem aan dat je CV pomp door kamer thermostaat word aangestuurd?
Je kunt dan toch de war van de wp wat hoger zetten zodat hij letterlijk warmte buffert als je kamer al op temperatuur is.
En waarom loopt die tweede wp over spiraal, volgens mij belemmerd dat een beetje de warmte overdracht?
Hoeveel vermogen trokken de wp uit het net toen ze het niet aan konden?

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:39
@henk102 Wel wat vragen om het te kunnen plaatsen
Zoals welke Ta's gebruik je en in hoeverre ben je zeker dat je ook tegen themische max zit van je WP's, want je had toch je WP's op ca 2,5x2,5m haaks op elkaar staan, de binneplaats?

Als ook, heb je in praktijk WP2 ook daadwerkelijk volgens schema aangesloten op buffer, volgens meestroom principe, met warm boven in, vanwaar die keuze?
Als ook hoeveel ijlt je buffertemperatuur ter hoogte van onderste spiraal na tov temperatuur die direct na spiraal richting WP2 gaat?

Edit, nu gebruik je alleen maar warmte uit de buffer als je CV circulatie pomp harder loopt dan die van WP1
Het is natuurlijk sterk afhankelijk van afgifte systeem, maar mijn grundfoss hulppomp (alpha2) in serie halen amper 800l/u ~pompstand 1 mijn 6kW Pana"s die ik op een hogere pompstand 1000-1100l/u gebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door Domba op 08-08-2018 14:12 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• henk102
reneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:21:
[...]

Vind toch eigenlijk wel vreemd, 10 kW is heel wat. Neem aan dat je CV pomp door kamer thermostaat word aangestuurd?
Je kunt dan toch de war van de wp wat hoger zetten zodat hij letterlijk warmte buffert als je kamer al op temperatuur is.
En waarom loopt die tweede wp over spiraal, volgens mij belemmerd dat een beetje de warmte overdracht?
Hoeveel vermogen trokken de wp uit het net toen ze het niet aan konden?
Verbruik was destijds continue +/- 3100W s'nachts, dus zeg 3000W voor de panasonics, overdag weet ik niet, i.v.m. tegelijkertijd teruglevering panelen.

cv pomp had ik destijds op continue zo veel mogelijk flow staan tot het begin te ruisen in de leidingen, inmiddels ben ik dit aan het aanpassen, heb een losse circulatiepomp gemonteerd welke ik wil automatisch wil gaan uitschakelen bij +/- 21gr.

Dat die op de spiralen (totaal 2m2 oppervlak) zit heb ik gedaan zodat ik hem dan kan blijven gebruiken voor het tapwater als het cv circuit leeg is, maar dit is volgens mij niet perse noodzakelijk, ik kan hem ook direct op het cv circuit aansluiten.

• henk102
Domba schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:45:
@henk102 Wel wat vragen om het te kunnen plaatsen
Zoals welke Ta's gebruik je en in hoeverre ben je zeker dat je ook tegen themische max zit van je WP's, want je had toch je WP's op ca 2,5x2,5m haaks op elkaar staan, de binneplaats?

Als ook, heb je in praktijk WP2 ook daadwerkelijk volgens schema aangesloten op buffer, volgens meestroom principe, met warm boven in, vanwaar die keuze?
Als ook hoeveel ijlt je buffertemperatuur ter hoogte van onderste spiraal na tov temperatuur die direct na spiraal richting WP2 gaat?
Goed onthouden :-) Ja, inderdaad, een betere plek voor in elk geval 1 van de 2 units ben ik ook nog naar aan het kijken, maar vooralsnog laat ik dat even voor wat het is.

Oeps, inderdaad op de tekening staat het andersom als ik het in de praktijk heb zitten, sorry..WP2 warm komt in de bovenste aansluiting erin en de onderste eruit.

Hoe hoog de buffertemperaturen destijds waren heb ik niet gemeten, daarvoor heb ik inmiddels wel temperatuurmetertjes, maar toen nog niet helaas.

• Domba
@henk102 Niet iedereen heeft er twee ;-)
De temperaturen zijn wel interessant, want je spreekt buffer alleen aan bij flow verschil en warmte eruit alleen als circulatiepomp flow groter is dan die van WP1

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• henk102
Domba schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:17:
@henk102 Niet iedereen heeft er twee ;-)
De temperaturen zijn wel interessant, want je spreekt buffer alleen aan bij flow verschil en warmte eruit alleen als circulatiepomp flow groter is dan die van WP1
Dat klopt inderdaad, ook daar zit een deel van het probleem in vermoed ik, ik had de indruk dat ik te weinig flow over het buffervat kreeg, zelfs als ik WP 1 op de laagste pompstand zette. Ik heb daarom ook al een inregelafsluiter klaarliggen voor in de aanvoer van warmtepomp 1, dan kan ik die flow wat verminderen mocht dat nodig zijn. In het cv circuit zelf zat nog een 1/2 inch koppeling, die vervang ik nu voor 3/4, dat zal de Flow van het cv circuit ook goed gaan doen.

Als ik kijk naar het verbruik sinds ik ze heb draaien (vanaf begin oktober) kan je ook wel zien dat WP1 2/3 van de verwarmingsbehoefte heeft gedekt, maar helemaal zuiver zijn die cijfers ook weer niet, want ik heb WP2 pas toen het echt wat kouder begon te worden ook op verwarming gezet.

KWH verbruik verwarming
WP1 3787
WP2 1824
totaal: 5611

[ Voor 6% gewijzigd door henk102 op 08-08-2018 16:39 ]

• koevlaas2
henk102 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:32:
[...]

Dat klopt inderdaad, ook daar zit een deel van het probleem in vermoed ik, ik had de indruk dat ik te weinig flow over het buffervat kreeg, zelfs als ik WP 1 op de laagste pompstand zette. Ik heb daarom ook al een inregelafsluiter klaarliggen voor in de aanvoer van warmtepomp 1, dan kan ik die flow wat verminderen mocht dat nodig zijn. In het cv circuit zelf zat nog een 1/2 inch koppeling, die vervang ik nu voor 3/4, dat zal de Flow van het cv circuit ook goed gaan doen.

Als ik kijk naar het verbruik sinds ik ze heb draaien (vanaf begin oktober) kan je ook wel zien dat WP1 2/3 van de verwarmingsbehoefte heeft gedekt, maar helemaal zuiver zijn die cijfers ook weer niet, want ik heb WP2 pas toen het echt wat kouder begin te worden ook op verwarming gezet.

KWH verbruik verwarming
WP1 3787
WP2 1824
totaal: 5611
Probeer het afgifte systeem te verbeteren zodat de aanvoer temperatuur omlaag kan, de COP stijgt en netto komt er meer kW warmte uit.

• Domba
@henk102
Flow WP1 niet knijpen, regeling Pana vind max dT=5C wel prettig
WP1 van T-stuk met circulatiepomp halen en op de buffer zelf aansluiten, zo hoog mogelijk waar nog een vrije aansluiting beschikbaar is

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:02
Dankzij @AUijtdehaag, die afgelopen maandag begon over een atlantic explorer 3 WPB met zeer aantrekkelijke subsidie, nadat ik het met hem over het tegenvallende verbruik van mijn e-boiler had, de WPB gisteren meteen aangeschaft en vandaag al geleverd.

Meteen de boel hier in huis ook weer helemaal op stelten gezet omdat we meteen de knoop hebben doorgehakt om beneden toch maar vloerverwarming te leggen. Vandaag alvast begonnen om de leidingen en radiatoren weg te halen (valt niet mee die dikwandige buizen te verwijderen). Op zeer korte termijn zullen ze de vloerverwarming al in komen frezen (waarschijnlijk weer niet genoeg rond gekeken).

In de offerte hebben ze downlex 2344,14mm buis opgenomen, nu ben ik eigenlijk benieuwd wat de afgifte per m2 zal zijn en of de diameter niet wat groter moet. Het gaat om 46m2 op de begane grond waarbij ze 5 groepen adviseren. Ik heb hier eerder meerdere malen een linkje voorbij zien komen waar je de afgifte kon berekenen maar kan die niet meer terug vinden, kan iemand die nog eens een keer delen?

Ik heb nog steeds het buffervat ongebruikt in de garage staan maar ga nu ook denk ik nog steeds zonder buffervat werken. Dat betekend dat er een verdeler zonder pomp komt. Dit zal een robotics 5 groeps lt verdeler zijn. Iemand hier ervaring mee?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• henk102
koevlaas2 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Probeer het afgifte systeem te verbeteren zodat de aanvoer temperatuur omlaag kan, de COP stijgt en netto komt er meer kW warmte uit.
druk mee bezig :-) afgifteoppervlak gaat momenteel van 33 KW naar 46 KW (o.b.v. 75/65/20), dus dat zou moeten gaan helpen.

Door de isolatieverbeteringen die ik nu doe denk ik nog zo'n 5% warmtevraag te kunnen verlagen.

• henk102
Domba schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:28:
@henk102
Flow WP1 niet knijpen, regeling Pana vind max dT=5C wel prettig
WP1 van T-stuk met circulatiepomp halen en op de buffer zelf aansluiten, zo hoog mogelijk waar nog een vrije aansluiting beschikbaar is
ah, ok, dat is inderdaad ook wel een goed idee, dan gaat alle warmte sowieso de buffer in, in plaats van gelijk het circuit in en heb ik in elk geval alle flow door het bovenste deel van de buffer. Ik heb nog één 3/4 inch aansluiting vrij, ongeveer ter hoogte van de bovenste spiraal (aansluiting Z van onderstaand plaatje), warme aansluiting van WP 1 zou ik daar nog op kunnen aansluiten.

https://www.google.nl/url...mRZU&ust=1533824194499795

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 11:06
Maikie18 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:57:
...................... Vandaag alvast begonnen om de leidingen en radiatoren weg te halen (valt niet mee die dikwandige buizen te verwijderen). Op zeer korte termijn zullen ze de vloerverwarming al in komen frezen (waarschijnlijk weer niet genoeg rond gekeken).

In de offerte hebben ze downlex 2344,14mm buis opgenomen, nu ben ik eigenlijk benieuwd wat de afgifte per m2 zal zijn en of de diameter niet wat groter moet. Het gaat om 46m2 op de begane grond waarbij ze 5 groepen adviseren.
Is er een reden dat er zo'n dunne buis geadviseerd wordt?
Ik meen dat zeker voor een wp dikkere slangen worden aanbevolen, 20mm lijkt het beste te zijn. Als dit niet wordt nageregeld dan werkt het ook nog beter als een buffer, vanwege de grotere water inhoud.
En op 10 cm steek van de buizen zijn 5 groepen wel het minimum, met ruim 90m lengte, ik zou zeker voor meer groepen gaan, en het maakt voor het frezen nauwelijks verschil, alleen wat meer aan en afvoeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 08-08-2018 16:56 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Ramon_1984
Zo, dat was even klikken om op het meest recente topic uit te komen, heb alweer veel gemist zie ik.

Dankzij @AUijtdehaag, die afgelopen maandag begon over een atlantic explorer 3 WPB met zeer aantrekkelijke subsidie, nadat ik het met hem over het tegenvallende verbruik van mijn e-boiler had, de WPB gisteren meteen aangeschaft en vandaag al geleverd.

Meteen de boel hier in huis ook weer helemaal op stelten gezet omdat we meteen de knoop hebben doorgehakt om beneden toch maar vloerverwarming te leggen. Vandaag alvast begonnen om de leidingen en radiatoren weg te halen (valt niet mee die dikwandige buizen te verwijderen). Op zeer korte termijn zullen ze de vloerverwarming al in komen frezen (waarschijnlijk weer niet genoeg rond gekeken).

In de offerte hebben ze downlex 2344,14mm buis opgenomen, nu ben ik eigenlijk benieuwd wat de afgifte per m2 zal zijn en of de diameter niet wat groter moet. Het gaat om 46m2 op de begane grond waarbij ze 5 groepen adviseren. Ik heb hier eerder meerdere malen een linkje voorbij zien komen waar je de afgifte kon berekenen maar kan die niet meer terug vinden, kan iemand die nog eens een keer delen?

Ik heb nog steeds het buffervat ongebruikt in de garage staan maar ga nu ook denk ik nog steeds zonder buffervat werken. Dat betekend dat er een verdeler zonder pomp komt. Dit zal een robotics 5 groeps lt verdeler zijn. Iemand hier ervaring mee?
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

• Domba
@henk102 Ja, dan zijn er ook geen aansluiten meer over van de huch zonneboiler die je als buffer gebruikt en daarna is het meten max dT=5 voor WP1 (Ta&Tr in hele graden ook op display te zien) op volvermogen, anders pompstand verhogen
Een niet al te groot temperatuur verschil tussen dompelbuis onderste spiraal en retour van spiraal naar WP2.
Eventueel kun je bovenste spiraal nog omdraaien, door bovenste spiraal onder met warme aanvoer en dan boven uit naar bovenste aansluiting onderste spiraal voor zoveel mogelijk warmte afgifte en deels WP1 te ondersteunen zodat er weer 5 graden op kan zetten op de gecombineerde retour van buffer&radiatoren.

Voor de convectors/radiatoren wil je een zo groot mogelijke dT bij een flow dat nog net niet ruist

• Maikie18
@Ramon_1984 Bedankt. Staat helaas geen 14mm buis tussen. Net even gekeken maar tussen WTH16 en WTH20 zit daar overigens geen verschil en de PE-RT16 heeft een hogere afgifte dan de WTH20, heeft waarschijnlijk te maken met de wanddikte

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Naalroc
@Maikie18 Ja, en de 20 mm PE-RT buis is ook 2 mm dik, dus betere afgifte en meer water inhoud.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Maikie18
Naalroc schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:53:
[...]

Is er een reden dat er zo'n dunne buis geadviseerd wordt?
Ik meen dat zeker voor een wp dikkere slangen worden aanbevolen, 20mm lijkt het beste te zijn. Als dit niet wordt nageregeld dan werkt het ook nog beter als een buffer, vanwege de grotere water inhoud.
En op 10 cm steek van de buizen zijn 5 groepen wel het minimum, met ruim 90m lengte, ik zou zeker voor meer groepen gaan, en het maakt voor het frezen nauwelijks verschil, alleen wat meer aan en afvoeren.
In eerste instantie had ik niet vermeld dat ik een warmtepomp had dus wellicht is dat later niet meer aangepast ik ga het nog wel even navragen. Komt in ieder geval op 1450 euro voor 50m2 (Heb maar bij 1 iemand geïnformeerd), is dit een redelijke prijs?

Edit:
Misschien sla ik de plank helemaal mis en is dit ook wel heel grof gerekend, maar als ik reken dat ik afgelopen winter op een dag 30kWh verbruik had met een cop van 3 dan is dat 30.000x3/24=3750 per uur voor het hele huis /2 (voor de beneden verdieping) = 1875 delen door de oppervlakte van 46m2 (om benodigd vermogen per m2 te berekenen ) = 40,75 W/m2

Dan zou ik voldoende capaciteit moeten hebben?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c0X81mY.png

[ Voor 21% gewijzigd door Maikie18 op 08-08-2018 17:30 ]

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:18:
[...]

In eerste instantie had ik niet vermeld dat ik een warmtepomp had dus wellicht is dat later niet meer aangepast ik ga het nog wel even navragen. Komt in ieder geval op 1450 euro voor 50m2 (Heb maar bij 1 iemand geïnformeerd), is dit een redelijke prijs?
Volgens mijn is dat niet zo duur.

Staat er op de offerte vermeld hoelang de groepen gaan worden?

• Grolsch
Ik zou met een WP voor minimaal 18mm gaan, is maar tientjes werk extra. Groeplengte graag zo kort mogelijk.

• Maikie18
@Grolsch @Ramon_1984
46m2 verdeeld over 5 groepen zou dan 90 meter per groep zijn, toch?

• Naalroc
Ja, bij 100 mm steek van de buizen

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:31:
@Grolsch @Ramon_1984
46m2 verdeeld over 5 groepen zou dan 90 meter per groep zijn, toch?
klopt , persoonlijk zou ik voor 6 groepen gaan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
7, als je ook nog een fancoil op gaat hangen...om te koelen :+
(of 8, als de badkamer ook nog verbouwd gaat worden)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2018 17:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Domba
@Maikie18 Hoeveel flow haal je weg met de radiatoren, 5 groepen met 14x2 is weinig .
Voor flow 140l/h per groep = 0,5m/s is drukverlies ~4 mbar/m en flow van 1m/s ga je al richting 15mbar/m en mogen wanden niet al te ruw zijn (gladder dan <0,1mm) en dat laatste ga je nooit redden met pana pomp en 90m lengte

• Grolsch
Mijn groepen zijn gemiddeld zo'n 70 a 80 meter, maar werk wel met met buffervat als open verdeler en secundaire pomp.

7 groepen zou mooier / beter zijn.

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-11 12:09
14mm is wel dun. Zou minimaal 16mm nemen. 18 of 20 geeft weinig rendement meer volgens mij. Met frezen is 20mm waarschijnlijk drama. Zou 70/80 meter 16mm aanhouden. 50/60 is misschien nog mooier.

Las ik nou dat die nieuwe mitsu yaa/vaa geen modulerende pomp heeft?

Die LG therma v 's lijken op papier ook wel stil en zag dat fancoil standaard gecoat is...
Toch hogere kwaliteit dan pana of mitsu?

• Ramon_1984
Zo, dat was even klikken om op het meest recente topic uit te komen, heb alweer veel gemist zie ik.

Wordt een nieuwe offerte aanvragen. :P

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002

....

Hier hetzelfde liedje min of meer.
Ik heb wel meerdere offertes gevraagd :+
Die van jou is niet te duur.

Ik heb ± 35m2 vloerverwarming infrezen met 16x2 buizen + Robot LTC verdeler 5 gr. voor € 1234,-
Dikker zal/kan afhankelijk van de zandcement deklaag lastig worden/dwz duurder als (deels) in beton gefreesd moet worden. (de meesten hebben als voorwaarde een zandcementdekvloer van mininmaal 3cm.

Mijn ±35m2 is verdeeld over 5 groepen, buizen hart op hart 10cm, met de ROBOT LTC (composiet) verdeler.
Advies is om deze ook te nemen, is goedkoper en van composiet, ook geschikt voor koelen en geen last van mogelijke roest/condensatie.

Dit wordt tevens de 'buffer' voor de Pana 9kw.

Goed mogelijk dat diegene die de 14mm aanbied geen 16mm kan/wil leveren/frezen.
Zo eentje had ik er ook tussenzitten.

[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 08-08-2018 18:55 ]

• Maikie18
Domba schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:37:
@Maikie18 Hoeveel flow haal je weg met de radiatoren, 5 groepen met 14x2 is weinig .
Voor flow 140l/h per groep = 0,5m/s is drukverlies ~4 mbar/m en flow van 1m/s ga je al richting 15mbar/m en mogen wanden niet al te ruw zijn (gladder dan <0,1mm) en dat laatste ga je nooit redden met pana pomp en 90m lengte
Hoe kan ik berekenen hoeveel flow ik weg haal? Ik zat met pompstand 2 of 3 op 1090 liter. De 2 grootste radiatoren komen nu te vervallen dit was 1x T33 3000x300 en 1x T33 van 2800x300

• Oxellaar
  • Niet online
Guido87 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:57:

Die LG therma v 's lijken op papier ook wel stil en zag dat fancoil standaard gecoat is...
Iedere fabrikant heeft een soort van coating, bij LG is die goudkleurig. Het is een anodiserende laag die het aluminum beschermd. Maar daarmee is hij absoluut niet beter beschermd dan een ander merk.

Er zijn maar weinig merken die na 10 jaar nog erg goed uitzien, alleen Daikin en Mitsubishi zijn qua lak op buitendeel en kwaliteit van condensor echt geweldig.
Verder is de omgeving erg bepalend voor aantasting, bijvoorbeeld uitstoot van bepaalde fabrieken en de grootste vijand... Zeezout. Daar kan niets tegen, alles rot weg binnen een aantal jaren. Speciale coating, die iedere 2 jaar opnieuw aangebracht wordt, kan daar bescherming tegen geven.

Maar onder normale omstandigheden gebeurt er weinig, beetje roest hier en daar en wat corrosie op de condensor.

• Domba
Maikie18 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:46:
[...]
Hoe kan ik berekenen hoeveel flow ik weg haal? Ik zat met pompstand 2 of 3 op 1090 liter. De 2 grootste radiatoren komen nu te vervallen dit was 1x T33 3000x300 en 1x T33 van 2800x300
Als ik me nog goed herinner had je niet drukgecompenseerde debiet regelaars op je radiatoren, die kan je aflezen.
Ik kom net als de andere op ca 7 groepen en een achtste voor toekomstige fancoil, zou ik op wenslijstje zetten.
Rond 2l/min per groep is geen gekke inregeling, maar door de kleine inwendige diameter, geeft dat zoveel tegendruk dat je dat bijna niet redt in een mix met radiatoren.
En als dan de pana een defrost heeft (pompstand 7, ~25l/min), heb je gierende leidingen en fluitende radiatoren.

Dan wordt dan toch de buffer uitpakken voor de winterslaap :)

Als het in slakkenhuis wordt gelegd, heb je net merkbare warmte-ringen met in het midden een koeler cirkel, vanwege lage flow, aan meander legpatroon moet je al helemaal niet denken

• henk102
Domba schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:08:
@henk102 Ja, dan zijn er ook geen aansluiten meer over van de huch zonneboiler die je als buffer gebruikt en daarna is het meten max dT=5 voor WP1 (Ta&Tr in hele graden ook op display te zien) op volvermogen, anders pompstand verhogen
Een niet al te groot temperatuur verschil tussen dompelbuis onderste spiraal en retour van spiraal naar WP2.
Eventueel kun je bovenste spiraal nog omdraaien, door bovenste spiraal onder met warme aanvoer en dan boven uit naar bovenste aansluiting onderste spiraal voor zoveel mogelijk warmte afgifte en deels WP1 te ondersteunen zodat er weer 5 graden op kan zetten op de gecombineerde retour van buffer&radiatoren.

Voor de convectors/radiatoren wil je een zo groot mogelijke dT bij een flow dat nog net niet ruist
Ja, dat gaat goedkomen, overal hangen inmiddels temperatuurmeters aan :-)

Omdraaien van de aansluitingen voor de spiralen, zou dat echt wat uitmaken? juist als je van boven naar beneden gaat heb je toch de maximale warmteafgifte?

• Ramon_1984
Domba schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:10:
[...]

Als ik me nog goed herinner had je niet drukgecompenseerde debiet regelaars op je radiatoren, die kan je aflezen.
Ik kom net als de andere op ca 7 groepen en een achtste voor toekomstige fancoil, zou ik op wenslijstje zetten.
Rond 2l/min per groep is geen gekke inregeling, maar door de kleine inwendige diameter, geeft dat zoveel tegendruk dat je dat bijna niet redt in een mix met radiatoren.
En als dan de pana een defrost heeft (pompstand 7, ~25l/min), heb je gierende leidingen en fluitende radiatoren.

Als het in slakkenhuis wordt gelegd, heb je net merkbare warmte-ringen met in het midden een koeler cirkel, vanwege lage flow, aan meander legpatroon moet je al helemaal niet denken
Mijn ouders hebben een meander vloerverwarming systeem , aangelegd eind jaren 80. En dan werkt prima, vloer is mooi egaal warm.

• Domba
henk102 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:22:
[...]
Ja, dat gaat goedkomen, overal hangen inmiddels temperatuurmeters aan :-)

Omdraaien van de aansluitingen voor de spiralen, zou dat echt wat uitmaken? juist als je van boven naar beneden gaat heb je toch de maximale warmteafgifte?
Je gebruikt de ringleiding aansluiting, voor de warme aanvoer van WP die zit halvere weg bovenste spiraal met een stroming van warm water die wil opstijgen
De onderste wikkelingen van je bovenste spiraal zitten daar nog net onder in een iets koelere turbulentie als daar de warmte van WP2 instroomt kan die net wat meer warmte kwijt

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:06

thido

Tilburg

Welke boiler heb je in gebruik nu en wat is het verbruik zo'n beetje?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Maikie18
Domba schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:10:
[...]

Jij hebt een goed geheugen. Op het vooringesteld thermostatisch ventiel staat 22Graden/4360/1511 en hij staat op 8 maar hoeveel flow dat dan is?

Ze zouden slakkenpatroon leggen

• koevlaas2
Maikie18 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:50:
[...]

Jij hebt een goed geheugen. Op het vooringesteld thermostatisch ventiel staat 22Graden/4360/1511 en hij staat op 8 maar hoeveel flow dat dan is?

Ze zouden slakkenpatroon leggen
Ik heb een slakkenpatroon met 16x2 buis 10 hoh, 5 groepen 2 van 125m en 2 van 80 en 1 van 4m
Werkt perfect trouwens.

• Domba
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:31:
[...]
Mijn ouders hebben een meander vloerverwarming systeem , aangelegd eind jaren 80. En dan werkt prima, vloer is mooi egaal warm.
Als je een secundaire pomp gebruikt of een aparte pomp voor de vloerverwarming.
Het effect is vrij groot met een iets grotere diameter als 16x2 (~1mbar/m) die 144% van volume van 14x2 heeft voor de drukval met enkel pomp van monounit.
Maar kom je net flow of capaciteit te kort, dan kan je ook nog hebben dat retour weer opwarmt omdat het langs de aanvoer ligt (warmte kortsluiting) en WP als Pana werkt bij voorkeur met max dT van 5 graden met een Tadoel

@Maikie18 kleur blauw 8 ?
Is ca 140l/h, maar je kan ook anders benaderen, je haalt met die twee T33's ca 8kW afgifte bij 55/45/20 °C weg en wat blijft hangen kun je in de tabel in de brochure van het merk opzoeken.
@Maikie18 dat is wel bij een drukval 100mbar, maar is die groter dan is >140l/h met max 400l/h

[ Voor 17% gewijzigd door Domba op 08-08-2018 20:36 ]

• Grolsch
JvdW schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:24:
[...]

Hier hetzelfde liedje min of meer.
Ik heb wel meerdere offertes gevraagd :+
Die van jou is niet te duur.

Ik heb ± 35m2 vloerverwarming infrezen met 16x2 buizen + Robot LTC verdeler 5 gr. voor € 1234,-
Dikker zal/kan afhankelijk van de zandcement deklaag lastig worden/dwz duurder als (deels) in beton gefreesd moet worden. (de meesten hebben als voorwaarde een zandcementdekvloer van mininmaal 3cm.

Mijn ±35m2 is verdeeld over 5 groepen, buizen hart op hart 10cm, met de ROBOT LTC (composiet) verdeler.
Advies is om deze ook te nemen, is goedkoper en van composiet, ook geschikt voor koelen en geen last van mogelijke roest/condensatie.

Dit wordt tevens de 'buffer' voor de Pana 9kw.

Goed mogelijk dat diegene die de 14mm aanbied geen 16mm kan/wil leveren/frezen.
Zo eentje had ik er ook tussenzitten.
Met veel vloerverwarming heb je reden nr 2 voor een buffer opgelost (systeeminhoud), reden nr. 1 (hydraulische scheiding van flow) niet.

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:41:
[...]

Met veel vloerverwarming heb je reden nr 2 voor een buffer opgelost (systeeminhoud), reden nr. 1 (hydraulische scheiding van flow) niet.
Kamertje warm....... Thermostaat dicht..... Weg inhoud!

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
reneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:05:
[...]

Als het kamertje warm is hoeft de pomp toch ook niet meer aan

• reneeke1970
Maikie18 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:07:
[...]

Als het kamertje warm is hoeft de pomp toch ook niet meer aan
Als jou huis alleen uit je kamer bestaat niet, maar als je ook boven verdieping verwarmt heb je de poppetjes aan het dansen

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Daarom is bij mij mijn vloer zeker een warmte buffer, maar absoluut geen "excuus" om zonder buffervat te kunnen werken. Maar bij sommigen werkt het wel, dus elke situatie is een blijft uniek.

• Domba
reneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:17:
[...]
Als jou huis alleen uit je kamer bestaat niet, maar als je ook boven verdieping verwarmt heb je de poppetjes aan het dansen
@Maikie18 heeft een radiator daarvoor in de garage (om te klussen), voor een fris huis :+

Zet daar ook zo'n heimeier 4368 op als het gaat, wel lager dan 8, nu er toch een vrijkomt.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:53:
[...]

Ik heb een slakkenpatroon met 16x2 buis 10 hoh, 5 groepen 2 van 125m en 2 van 80 en 1 van 4m
Werkt perfect trouwens.
Dit dus... Je kunt niet altijd de meest ideale lengtes hebben. Soms staat een verdeler niet op de meest ideale plek en zijn sommige groepen wat langer... Ik kom soms 140m tegen. Bijna altijd 18 of 20mm, hoh 150, altijd slakkenhuis. Let wel, dat is altijd nieuwbouw, waar isolatie nooit een probleem is.
De lange lengtes komen omdat de route van verdeler naar de zone veel meters gebruikt.

Met een beetje goed inregelen krijg je zo'n zone exact op dezelde temperatuur als de meest ideale zone.

• Grolsch
Oxellaar schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:20:
[...]

Dit dus... Je kunt niet altijd de meest ideale lengtes hebben. Soms staat een verdeler niet op de meest ideale plek en zijn sommige groepen wat langer... Ik kom soms 140m tegen. Bijna altijd 18 of 20mm, hoh 150, altijd slakkenhuis. Let wel, dat is altijd nieuwbouw, waar isolatie nooit een probleem is.
De lange lengtes komen omdat de route van verdeler naar de zone veel meters gebruikt.

Met een beetje goed inregelen krijg je zo'n zone exact op dezelde temperatuur als de meest ideale zone.
Ook zonder buffervat / sec. Pomp ? O-)

Ik heb ook een paar van die lange kringen thuis om de reden die je aangeeft.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:20:
[...]

En dan de sec pomp volgas ?

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch Altijd met buffervat en dus een secundaire pomp.

@Ramon_1984Er is maar 1 antwoord: Grundfos Alpha of Magna op Autoadapt.... Beter is er niet

• Grolsch
Oxellaar schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:52:
Dat noemt men een "retorische vraag" ;)
Nee, proportionele druk, werkt bij mij op standje 3 (vd 5) erg goed! (DAB pomp)

[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 08-08-2018 23:34 ]

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
Oxellaar schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:52:

@Ramon_1984Er is maar 1 antwoord: Grundfos Alpha of Magna op Autoadapt.... Beter is er niet
Wilo? Dab?

En waarom autoadapt als er verder geen groepen open en dichtgaan van de vloerverwarming.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• Grolsch
Wouter9636 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 23:41:
[...]

Wilo? Dab?

En waarom autoadapt als er verder geen groepen open en dichtgaan van de vloerverwarming.
Dat gebeurt bij mij dus constant, en wilo en dab zijn vrij grote spelers in die markt.

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 23:32:
[...]

Dat noemt men een "retorische vraag" ;)
En ik gaf een retorisch antwoord ;)
Wouter9636 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 23:41:
[...]

Wilo? Dab?

Als dat voorkomt... Als, dan natuurlijk op constante druk.
Maar dan alleen als bijverwarming, nooit als hoofdverwarming.

[ Voor 46% gewijzigd door Oxellaar op 09-08-2018 00:29 ]

• Wouter9636
Oxellaar schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 00:26:
[...]

En ik gaf een retorisch antwoord ;)

[...]

Als dat voorkomt... Als, dan natuurlijk op constante druk.
Maar dan alleen als bijverwarming, nooit als hoofdverwarming.
Waarom geen hoofdverwarming? Of mis ik iets?

• koevlaas2
Guido87 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:57:

Er was een paar jaar geleden hier op het forum iemand met een LG Therma V en volgens mij draaide ie ronduit beroerd. Misschien kan die persoon zich nogmaals melden en ons updaten over de stand van zaken want hij was er wel mee bezig.

• Grolsch
koevlaas2 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:17:
[...]

Er was een paar jaar geleden hier op het forum iemand met een LG Therma V en volgens mij draaide ie ronduit beroerd. Misschien kan die persoon zich nogmaals melden en ons updaten over de stand van zaken want hij was er wel mee bezig.
Volgens de TS is dat @apt .

• Oxellaar
  • Niet online
Wouter9636 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 00:47:
[...]

Waarom geen hoofdverwarming? Of mis ik iets?
ik vergat erbij te vermelden dat het weersafhankelijk was, zonder naregeling.
En ja, dan heb je een hele discussie gemist, meerdere denk ik zelfs ;)

Sommige mensen pakken nu de popcorn, maar ik zeg niets meer ;)

• Domba
Ook @Pascal Saul en @neographikal hebben stevig getweaked aan de LG, de laatste heeft ook een 5kW LG mono (die lek was) en zijn aan stoeien geweest met de firmware

• koevlaas2
Misschien heeft @apt ook last van koudemiddel tekort, scheelt bij mij ook aanzienlijk sinds de juiste hoeveelheid erin zit.

• Wouter9636
Oxellaar schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:28:
[...]

ik vergat erbij te vermelden dat het weersafhankelijk was, zonder naregeling.
En ja, dan heb je een hele discussie gemist, meerdere denk ik zelfs ;)

Sommige mensen pakken nu de popcorn, maar ik zeg niets meer ;)
In dat geval zou ik geen 2e pomp willen. Misschien een buffer in de retour om volume te vergroten.

Maar ieder zijn eigen idee daarover. Het ging mij er meer om dat er meer is dan alleen grundfos. Niet dat ze slecht zijn, maar er is keus.

• reneeke1970
Wouter9636 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:39:
[...]

In dat geval zou ik geen 2e pomp willen. Misschien een buffer in de retour om volume te vergroten.

Maar ieder zijn eigen idee daarover. Het ging mij er meer om dat er meer is dan alleen grundfos. Niet dat ze slecht zijn, maar er is keus.
Mijn dab pomp doet het ook prima en stukken goedkoper.
Een buffer in de retour vind ik wel het meest zinloze wat er is. Of je moet het voor de hygiëne spiraal doen.
Als je hem dan toch plaatst tegen de nodige kosten gebruik hem dan ook als buffer. En niet als geïsoleerde radiator

1 PVoutput . Dongen NB

• JvdW
Grolsch schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:41:
[...]

Moet dat dan ? :P Diegene hier wel bekend die bij mij komt installeren zei dat 't niet nodig was :+
reneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:05:
[...]

Er gaat bij mij niets dicht.
Thermostaat kan wel uit gaan als de ingestelde temperatuur beneden is bereikt.
Dat is nu niet anders bij mij met de CV. Ik heb geen zoneregelingen. :)

• Wouter9636
reneeke1970 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:08:
[...]

Mijn dab pomp doet het ook prima en stukken goedkoper.
Een buffer in de retour vind ik wel het meest zinloze wat er is. Of je moet het voor de hygiëne spiraal doen.
Als je hem dan toch plaatst tegen de nodige kosten gebruik hem dan ook als buffer. En niet als geïsoleerde radiator
Als volume vergroter is deze zeker niet zinloos, maar installatie afhankelijk.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
vraagje, ik probeer mijn 2e PAR unit te connecten met mijn ecodan maar hij blijft continu err aangeven, heb alle 8 de kanalen al geprobeerd maar geen suc6. alles uitgezet en weer aangezet maar err blijft. Is er een aparte procedure voor een 2e unit ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Dylantje2

Dylantje2

En Yes mijn €1700 voor de Pana 5 is binnen 6 weken binnen..
Dus nog maar €1200 ipv €2900 ......

Thanks ODE betalers :-)

• koevlaas2
JvdW schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:13:
[...]

Moet dat dan ? :P Diegene hier wel bekend die bij mij komt installeren zei dat 't niet nodig was :+
Ben ik dat ?

Als je via een kamerthermostaat schakelt en verder geen regeling op de vloerverdeler hebt is hydraulische scheiding niet nodig.
Met de juiste leiding diameter richting de verdeler en het overige afgifte systeem is het debiet prima in orde.

• Grolsch
JvdW schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:13:
[...]

[...]

Er gaat bij mij niets dicht.
Thermostaat kan wel uit gaan als de ingestelde temperatuur beneden is bereikt.
Dat is nu niet anders bij mij met de CV. Ik heb geen zoneregelingen. :)
Ligt aan de situatie, geen naregeling, voldoende systeeminhoud en als de flow vd WP toevallig overeenkomt met de flow in je afgifte is een buffervat met secundaire pomp niet altijd nodig.

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:44:
[...]

Ligt aan de situatie, geen naregeling, voldoende systeeminhoud en als de flow vd WP toevallig overeenkomt met de flow in je afgifte is een buffervat met secundaire pomp niet altijd nodig.
Met ZLTV moet je ook aan de afgifte kant genoeg flow hebben om aan de vermogens rekensom te voldoen, dus 20 L p/m vanaf de WP moet ook aan de afgifte kant zo zijn anders krijg je een scheve verhouding.
Delta t kan natuurlijk wel verschillend zijn, maar die wil je aan de afgifte kant ook op ongeveer 4c hebben.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:23:
En Yes mijn €1700 voor de Pana 5 is binnen 6 weken binnen..
Dus nog maar €1200 ipv €2900 ......

Thanks ODE betalers :-)
Das maar een Bietje, ik kreeg veel meer anderhalf jaar geleden.....

1 PVoutput . Dongen NB

• JvdW
koevlaas2 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:44:
[...]

Ben ik dat ?

Als je via een kamerthermostaat schakelt en verder geen regeling op de vloerverdeler hebt is hydraulische scheiding niet nodig.
Met de juiste leiding diameter richting de verdeler en het overige afgifte systeem is het debiet prima in orde.
Ja :+
Ik hoop dat je nog weet dat je nog een keer deze kant op moet :D

Hier staan straks (bestaande) radiatoren open op de begane grond en er komt vloerverwarming in de woonkamer/keuken i.p.v. radiatoren. Op de verdieping de badkamer altijd open (handdoekding) en 1 slaap/speelkamer

Met deze verdeler Afbeeldingslocatie: https://media.robotclimate.com/wp-content/uploads/2016/04/Composiet-LT-C-verdeler.png

Verder geen thermostaatkranen of regelingen, thermostaat woonkamer bepaalt verwarmen of koelen/niet verwarmen.
Pagina: 1 ... 34 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.