Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.921 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:51
Eigenlijk grappig, het salderen vervalt dus iedereen begint over tvt van zonnepanelen.
Maar nog erger, de stroom word goedkoper, dus het heeft geen zin meer om zonnepanelen op dak te leggen.
Maar over zonneboilers hoor je niemand klagen, en dat is raar want gas gebruiken we straks niet meer, en stroom word goedkoop. Dus wat moet je nou eigenlijk met een collector nog terug verdienen???
Een doorstroom verwarmer is veel makkelijker als stroom toch bijna gratis is....
Of een elektrische boiler, die kost dan ook niks meer in gebruik.
Eigenlijk de wereld op zijn kop, heel nl moest van de boiler af vanwege de 26 cent voor stroom, en nu wil je hem haast weer terug, want ach die paar cent......

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@AUijtdehaag op zolder is ook mijn kantoor (rode lijn op grafiek). Maar die warmt zonder de ketelruimte ook wel op door de zon en de serverruimte ernaast.

Daar zit wel een airco voor mijn comfort.

standbyverliezen heb je met buffervaten nou eenmaal. Kan dus nooit kwaad om deze extra te isoleren. Maar dat is niet afhankelijk van zonneboiler of warmtepompwarmte.

@reneeke1970 mijn tweepersoonsbad wil ik liever niet met mijn doorstroomverwarmer vullen...
Voelt toch niet lekker aan met 2kWh continue voor 30minuten. Al is dat "maar" 22 cent.

[ Voor 19% gewijzigd door kmf op 06-08-2018 10:17 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Ik zie de stroom niet goedkoper worden, per 1 juli gewoon omhoog gegaan.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 11:06
reneeke1970 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:08:
Eigenlijk grappig, het salderen vervalt dus iedereen begint over tvt van zonnepanelen.
Maar nog erger, de stroom word goedkoper, dus het heeft geen zin meer om zonnepanelen op dak te leggen.
Maar over zonneboilers hoor je niemand klagen, en dat is raar want gas gebruiken we straks niet meer, en stroom word goedkoop. Dus wat moet je nou eigenlijk met een collector nog terug verdienen???
Een doorstroom verwarmer is veel makkelijker als stroom toch bijna gratis is....
Of een elektrische boiler, die kost dan ook niks meer in gebruik.
Eigenlijk de wereld op zijn kop, heel nl moest van de boiler af vanwege de 26 cent voor stroom, en nu wil je hem haast weer terug, want ach die paar cent......
"De wens is de moeder van de gedachte" !!!!!

Stroom goedkoper?
Nooit!
Misschien dat de belasting er op ietsje minder wordt?
Misschien...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
De recentere projecten voor stroomproductie zijn wereldwijd uitgegeven voor gegarandeerde productieprijzen onder de 3 ct/kWh, soms zelfs dichter bij de 2 ct/kWh.

Verder wil onze eigen overheid de enorme hoeveelheid %% belasting die historisch gezien bij ons over stroom werd geheven deels terug brengen naar lagere niveaus. Dus ik zou er helemaal niet zo zeker van zijn dat de prijzen zo hoog blijven als nu.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• reneeke1970
Naalroc schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:32:
[...]

"De wens is de moeder van de gedachte" !!!!!

Stroom goedkoper?
Nooit!
Misschien dat de belasting er op ietsje minder wordt?
Misschien...
Dat komt op hetzelfde neer, stroom kost nu al maar 2 cent dus dat kan niet goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dit al gelezen?

https://www.nu.nl/duurzaa...etransitie-2030-duur.html

Lagere stroom prijzen kan je wel vergeten.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:48
Ik denk dat de stroom prijzen op bepaalde momenten in de dag naar beneden zullen gaan, hoewel deze nu ook al minimaal zijn. Buiten deze lage periode zal de prijs echter enorm stijgen om de markt te dwingen om in opslag te gaan investeren. Transportkosten zijn al snel aan het stijgen.
De overheid en nutsbedrijven kunnen de huidige belastingen niet missen om de transitie (subsidies) te betalen.
Gaat iedereen gas afstoten dan zal het geld ergens anders vandaan moeten komen.
Overigens is mijn gasprijs voor het komende jaar lager dan vorig jaar, dus dat gaat ook de goede kant op.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Pietje555
Vraagje.... mensen die nu staan te koelen met hun WP hoe doen die het met het opladen van de boiler voor SWW? Je kunt toch niet verwarmen en koelen tegelijk?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Jan Treur
Nee, dat wisselt elkaar dan even af, net als verwarmen en SWW elkaar afwisselen. Dus voor een korte periode wordt de watertemperatuur verhoogd van 18 naar zeg 55 graden (en het water langs het boilervat gestuurd), en daarna weer verlaagd naar 18 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Treur op 06-08-2018 11:53 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:33
kmf schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:15:
@reneeke1970 mijn tweepersoonsbad wil ik liever niet met mijn doorstroomverwarmer vullen...
Voelt toch niet lekker aan met 2kWh continue voor 30minuten. Al is dat "maar" 22 cent.
Ik weet niet wat jij voor doorstromer hebt maar de mijne trekt 13,5KW continue om in een half uur tijd het bad te vullen. 6 liter per minuut...

En stroom goedkoper of niet, als we nou eens een paar Tesla powerwall (of een Redflow zCell!) in 3-fase opstelling neerploppen dan kan ik 90% van mijn energie zelf opwekken, opslaan voor later gebruik en terugleveren. Moet ik alleen nog extra zonnepanelen plaatsen maar dat vereist ook weer aanpassingen op het dak zodat de ventilatiepijpen weg zijn...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 18:38
Beste, duurzame mede-tweakers,
Ik ben op zoek naar de mogelijkheden om qua verwarming (cv en tapwater) van het gas af te raken.
Kan dat hier of beter een eigen topic?

Mijn grootste probleem (denk ik) om dit te bewerkstelligen is de ruimte die ik heb.
De zolder, waar nu de HR ketel hangt, was oorspronkelijk ook een vlizo zolder (nu wel voorzien van nokverlegging + dakkapel).
Hiertoe kam de binnenunit niet al te groot zijn en kan ik niet zomaar een 300 liter buffervat neerzetten. Dit laatste met name door het gewicht :)
Bij de vvw unit in de trapkast is wat ruimte voor een buffervat maar daar lopen geen tapwater leidingen.

Huidige situatie:
Hoekhuis uit 1960 (muur op het zuiden)
Begane grond: broodjesvloer (25cm piepschuim) met zwevende vloerverwarming
Verdiepingsvloeren hout.
Zolder ex vlizo, schuine dak met 16cm steenwol, platte dak en zijkanten Rc ~4
Muren halfsteens, spouwmuur 6cm achteraf geïsoleerd met minerale wol
Gasverbruik afgerond naar boven 750m3/jaar (kook ook op gas)
Zo'n beetje de helft van m'n gaskosten bestaan uit het vastrecht, dus als ik daar vanaf kan scheelt dat gigantisch op de terugverdientijd (lijkt mij).

• Jan Treur
Felicia schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:54:
En stroom goedkoper of niet, als we nou eens een paar Tesla powerwall (of een Redflow zCell!) in 3-fase opstelling neerploppen dan kan ik 90% van mijn energie zelf opwekken, opslaan voor later gebruik en terugleveren. Moet ik alleen nog extra zonnepanelen plaatsen maar dat vereist ook weer aanpassingen op het dak zodat de ventilatiepijpen weg zijn...
Die 90% lijkt me een stuk te hoog geschat als je ook verwarmt met een WP; dan zit je met de mismatch tussen zomer en winter.

• kmf
  • Niet online

kmf

Felicia schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:54:
[...]

Ik weet niet wat jij voor doorstromer hebt maar de mijne trekt 13,5KW continue om in een half uur tijd het bad te vullen. 6 liter per minuut...
Heb je dat ook gemeten? Ik heb een Clage 11-13. Vastgezet op 11kW.

Hier ben ik nog even uitgebreid ingegaan op het verbruik.

Ik maak dus wel gebruik van voorverwarmd hygieneboiler. Deze is in de wintertijd rond de 28C. Ik hoef dus niet van 10C naar +40C te verwarmen.

Mijn "topverbruik" was op 1 bepaald 6kWh. Niet 13,5kW continue.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Pietje555 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:41:
Vraagje.... mensen die nu staan te koelen met hun WP hoe doen die het met het opladen van de boiler voor SWW? Je kunt toch niet verwarmen en koelen tegelijk?
Je moet gelijk bij de installatie dan een bypass laten maken met een stuurbare 3 weg klep bijvoorbeeld. Dan kan het koude water langs je boiler.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Pietje555 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:41:
De WP schakelt tijdens SWW bedrijf de 3 weg klep en gaat verwarmen, als de SWW run is afgelopen gaat de WP weer koelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Pietje555
Is er al iemand die ervaring heeft met een boosterwarmtepomp voor SWW?. Principe is dat een 2e wp het LT water van de 1e gebruikt als een bron en dan de temperatuur van het tapwater naar 70 graden brengt. COP ligt op rond de 5. Beetje als hybride systeem, alleen nu is de gasketel vervangen door een HT wp.
Je kunt deze optie nu ook in de EPG berekening software invullen

• Jan Treur
Is toch het cascade-systeem? De tweede trap mag dan wel een mooie COP hebben, maar je moet naar de gecombineerde COP kijken van beide trappen samen. Die is dan doorgaans juist lager. Bijvoorbeeld bij COP 4 voor de eerste trap en COP 5 voor de tweede trap kun je op COP 2.5 voor het totaal uit komen.

Dat komt omdat je voor het totale verbruik dat van de eerste trap en dat van de tweede trap bij elkaar moet optellen. In het genoemde geval zijn die toevallig gelijk, dus totaal verbruik is twee keer zo groot als het verbruik van trap 2 alleen. Daarom wordt die COP 5 door 2 gedeeld om de totale COP te krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Jan Treur op 06-08-2018 13:51 ]

• Felicia
Jan Treur schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

Die 90% lijkt me een stuk te hoog geschat als je ook verwarmt met een WP; dan zit je met de mismatch tussen zomer en winter.
De accu's van Redflow zijn 10kwh per stuk en die van Tesla 14kwh, in de zomer kan ik nu 8,5 kWh per dag opwekken. Als ik het aantal panelen verdrievoudig dan moet dat genoeg zijn voor 90%. En als blijkt dat het 80% is, vind ik het ook goed hoor ;)
In de winter genereer ik natuurlijk minder maar bij een kraakheldere -20 genereer ik nu nog steeds zo'n 4kwh. Bij bewolking en regen zo'n 0,25, maar dan is het relatief warm dus minder warmte nodig.

Maar bij 90% kan ik dus ook 36 dagen met 0 opbrengst meerekenen

• Naalroc
Felicia schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:04:
[...]

De accu's van Redflow zijn 10kwh per stuk en die van Tesla 14kwh, in de zomer kan ik nu 8,5 kWh per dag opwekken.
....................
In de winter genereer ik natuurlijk minder maar bij een kraakheldere -20 genereer ik nu nog steeds zo'n 4kwh. ....................
(Waarom) Is dat zo?
Heeft de buitenlucht temperatuur te maken met de opbrengst van vp?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Felicia
Naalroc schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:11:
[...]

(Waarom) Is dat zo?
Heeft de buitenlucht temperatuur te maken met de opbrengst van vp?
Iets maar lang niet zoveel. Maar bij -20 en vooral zonder wolken genereren de panelen nou eenmaal flink, je hebt alleen minder uren zon dus ook minder relatieve opbrengst.

• Naalroc
Ach ja, natuurlijk, je kijkt naar de dagopbrengst, en er zijn veel minder daglicht uren (en lagere zonnestand...)
Bedankt, had ik aan moeten denken :X

• reneeke1970
[...]

De accu's van Redflow zijn 10kwh per stuk en die van Tesla 14kwh, in de zomer kan ik nu 8,5 kWh per dag opwekken. Als ik het aantal panelen verdrievoudig dan moet dat genoeg zijn voor 90%. En als blijkt dat het 80% is, vind ik het ook goed hoor ;)
In de winter genereer ik natuurlijk minder maar bij een kraakheldere -20 genereer ik nu nog steeds zo'n 4kwh. Bij bewolking en regen zo'n 0,25, maar dan is het relatief warm dus minder warmte nodig.

Ja ja.....
Ik wek vandaag 120 kWh op, maar in de winter slechts 7/8 kWh. 5 ervan worden rechtsreeks vanaf panelen in het huis opgeslokt. Blijven er 2/3 over om in die accu van 20000 euro te pompen.
Ik begrijp niet dat iemand daar iets positiefs in kan zien.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan Treur
In de winter heb je ook vaak koude perioden met windstil nevelig weer.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat de warmtevraag van je huis is. Maar getallen varierend van 10 tot 40 kWh aan WP verbruik per etmaal zijn heel gangbaar. Tel dat een aantal wintermaanden bij elkaar op en je ziet wat je tekort komt gedurende zo'n langere periode.

Ik heb het voor mijn situatie eens bekeken, zie hier:

https://www.researchgate...._Combined_with_a_Heatpump

De uitkomst daarvan was dat je bij gelijke jaarproductie en jaarverbruik tot een dekking komt van 33%. Als je de jaarproductie door PV verhoogt tot een aantal malen het jaarverbruik, dan kun je dat percentage hoger krijgen, bijvoorbeeld bij 5x kun je op 72% komen en bij 10x op 90%.

[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 06-08-2018 15:34 ]

• Pietje555
Jan Treur schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:27:
Is toch het cascade-systeem? De tweede trap mag dan wel een mooie COP hebben, maar je moet naar de gecombineerde COP kijken van beide trappen samen. Die is dan doorgaans juist lager. Bijvoorbeeld bij COP 4 voor de eerste trap en COP 5 voor de tweede trap kun je op COP 2.5 voor het totaal uit komen.

Dat komt omdat je voor het totale verbruik dat van de eerste trap en dat van de tweede trap bij elkaar moet optellen. In het genoemde geval zijn die toevallig gelijk, dus totaal verbruik is twee keer zo groot als het verbruik van trap 2 alleen. Daarom wordt die COP 5 door 2 gedeeld om de totale COP te krijgen.
Klopt, maar ten opzichte van een elektrische naverwarmer van 10 kW met een COP van 1 ben je wel zuiniger. Je kunt wel je hoofd WP exact afstellen voor de behoefte van alleen verwarmen en je kan constant verwarmen zonder onderbreking voor het laden van een 300 l boiler (met een slechtere COP).

• Jan Treur
Ja, een COP van 1 als tweede trap zal nog een stuk ongunstiger zijn.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:16
Ik heb van de week een brief gehad met de bevestiging dat ik ISDE subsidie krijg. Echter val ik voglens mij in een overgangsregeling omdat ik voor 1-7-2017 mijn WP besteld heb. Deze regeling is in het leven geroepen omdat op erg korte termijn de subsidie van WP omlaag ging. Ik heb recht op de subsidiebedragen zoals voor 1-7-2017. Echter kan ik online niets meer over deze regeling vinden, heeft iemand hier daar nog informatie over?

Met gestrekt been.

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-11 10:35

Helhond

Grunn

Je moet eigenlijk kijken waar het break even point ligt.

Ik heb hier al eens aan zitten rekenen in het zonneboiler topic:

Mijn buffer met 250L en label B heeft een verlies van 51 watt.

Buffer 1547mm hoog, 580 mm diameter geeft een oppervlak A = 3.35 m²
De buffer zou rondom 50 mm PUR isolatie moeten hebben.
50 mm R-waarde= 2,083 U= waarde 0,480

Invullen:
3.35 x 0.480 x dT = 51 watt geeft dT van ongeveer 32 graden.

Dus als de omgevingstemperatuur 20 graden is, en de buffer op 52 graden is dan verlies ik 51 watt.
Per etmaal zou dat 1,2 kWh moeten zijn.

Bij 30 graden buffer is het verlies nog maar 16 watt, per etmaal is dat 0,38 kWh.
Je bespaard daarmee dus 0,816 kWh per etmaal.

Daar kan je alweer ruim 7 minuten van douchen met een doorstroomverwarmer (8L/min met dT 12 graden (42-30)).

Ik heb nu even geen zin om de formules uit te zetten in een grafiekje, (misschien morgen) maar bij een bepaald buffer temperatuur moet er een break even point zitten, en eventueel zit er ook wel een punt waar het goedkoper is om elektrisch na te verwarmen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 17:24
Ik ga mn ombouw-plannen om van Hybride naar Full-electric te gaan nog ff uitstellen tot na het komende stookseizoen. Ben benieuwd hoe koud het komende winter gaat worden. Ik denk dat een investering in vloerverwarming meer van toepassing is, ook gezien de meerwaarde mbt koeling.
ELGA gaat het wel trekken met af en toe ELRAD-ondersteuning ben ik eigenlijk al full-eletric, zeker als er ook WPB op zolder komt.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:45
@Helhond Dit is de juiste benadering voor een tweaker - ik zie niet gebeuren dat zoiets door
een huis-, (tuin-) en keukeninstallateur toegepast wordt (laat staan begrepen wordt :+ ).
De IQ van de installatiebranche is hiervoor (nog) te laag.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Artbij schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:09:
Ik heb van de week een brief gehad met de bevestiging dat ik ISDE subsidie krijg. Echter val ik voglens mij in een overgangsregeling omdat ik voor 1-7-2017 mijn WP besteld heb. Deze regeling is in het leven geroepen omdat op erg korte termijn de subsidie van WP omlaag ging. Ik heb recht op de subsidiebedragen zoals voor 1-7-2017. Echter kan ik online niets meer over deze regeling vinden, heeft iemand hier daar nog informatie over?
Voor welke WP-en geldt dit? Die van mij is ook voor 1-7 besteld (edit: 2018) en wordt pas volgende maand geïnstalleerd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Naalroc
Artbij schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:09:
@timovd ...............
overgangsregeling omdat ik voor 1-7-2017 mijn WP besteld heb. ...................

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

2017, da's lang geleden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-11 18:23
Ik ben er uit en begin september wil ik onderstaande combinatie bestellen om gasloos te gaan. Heeft iemand al ervaring met fachklime24.de?

Atlantic Explorer 270FS (esanico.be / Netto 390,-)
LG HN0914-NK2, Therma V, Set HN0914.NK2 HU091.U42 (fachklima24.de / Netto 800 euro)

Afgelopen jaar heb ik bijna 1000m3 verstookt, voor 60m2 vloerverwarming en 1 radiator in de badkamer. Deze maand komt er een kleine bij dus er zal meer sww verbruikt gaan worden en 2 radiatoren/kamers meer.Op het moment heb ik 2500 kWh overschot en wil ik met bovenstaande weg fikken.

Ziet iemand nog beren op de weg?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
dunklefaser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:33:
@Helhond Dit is de juiste benadering voor een tweaker - ik zie niet gebeuren dat zoiets door
een huis-, (tuin-) en keukeninstallateur toegepast wordt (laat staan begrepen wordt :+ ).
De IQ van de installatiebranche is hiervoor (nog) te laag.
En bedankt!

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:45
Uiteraard uitzonderingen daargelaten!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Wimlem schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:07:
Ik ben er uit en begin september wil ik onderstaande combinatie bestellen om gasloos te gaan. Heeft iemand al ervaring met fachklime24.de?

Atlantic Explorer 270FS (esanico.be / Netto 390,-)
LG HN0914-NK2, Therma V, Set HN0914.NK2 HU091.U42 (fachklima24.de / Netto 800 euro)

Afgelopen jaar heb ik bijna 1000m3 verstookt, voor 60m2 vloerverwarming en 1 radiator in de badkamer. Deze maand komt er een kleine bij dus er zal meer sww verbruikt gaan worden en 2 radiatoren/kamers meer.Op het moment heb ik 2500 kWh overschot en wil ik met bovenstaande weg fikken.

Ziet iemand nog beren op de weg?
Een 7kw zal al voldoen, zeker omdat je een aparte SWW-boiler hebt. Je gaat anders echt last krijgen van pendelen.
Edit: waar haalt de Atlantic de lucht vandaan?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 17:24
amarkest schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:27:
@Tomexergie

Hoi, heb je de Toshiba nog opengehad en extra demping toegepast?

Die brom mogelijk eigen frequentie is een mogelijkheid. Het kan ook zijn dat de koperen gas/vloeistof leiding bij een bepaald toerental gaat trillen.

Ik ga , als het mooi weer is, de omkasting van de Toshiba toch weer verwijderen om inwendig nog wat extra demping aan te brengen. Ik heb de indruk dat de compressor op de bodemplaat staat.
@Tomexergie Heb je toevallig de foto's van het Toshiba compressor compartiment nog, ze zijn nl niet meer te zien. Ik ben nl errug benieuwd naar de plaatsing op de bodemplaat.

• Wimlem
timovd schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:12:
[...]

Een 7kw zal al voldoen, zeker omdat je een aparte SWW-boiler hebt. Je gaat anders echt last krijgen van pendelen.
Edit: waar haalt de Atlantic de lucht vandaan?
de 9kw kan alleen op die site geleverd worden. Prijsverschil tussen 7 en 9 kw is nihil, vandaar.

De atlantic moet het met de buitenlucht gaan doen.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Wimlem schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:24:
[...]

de 9kw kan alleen op die site geleverd worden. Prijsverschil tussen 7 en 9 kw is nihil, vandaar.

De atlantic moet het met de buitenlucht gaan doen.
De hoeveelheid koelmiddel is rond de 1,55 kilo wat ik vluchtig gelezen heb. Sommige andere leveranciers koppelen daar een 7kw aan. Met een 2kw minimaal vermogen. Waar ik nieuwsgierig naar ben is het minimale vermogen. Als je het gasverbruik ziet zijn er lange periodes waarin je niet veel vermogen nodig bent. Weet je het verbruik van een koude dag? Ook kan je als het mogelijk is eventueel op een later tijdstip een buffer plaatsen mocht er een pendel probleem op treden. Dan zit je goed verwarmd op een koude dag. De compressor spaar je een beetje.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 18:38
Welke webshop/fabrikant geeft ook duidelijk de groottes van binnen & buitenunit op?
Vaak staat er maar 1 keer een set met afmetingen....

• Wimlem
Fut41 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:11:
[...]

De hoeveelheid koelmiddel is rond de 1,55 kilo wat ik vluchtig gelezen heb. Sommige andere leveranciers koppelen daar een 7kw aan. Met een 2kw minimaal vermogen. Waar ik nieuwsgierig naar ben is het minimale vermogen. Als je het gasverbruik ziet zijn er lange periodes waarin je niet veel vermogen nodig bent. Weet je het verbruik van een koude dag? Ook kan je als het mogelijk is eventueel op een later tijdstip een buffer plaatsen mocht er een pendel probleem op treden. Dan zit je goed verwarmd op een koude dag. De compressor spaar je een beetje.
Afgelopen winter ging er gemiddeld 6m3 er door heen met uitschieters van 8 a 9 m3.

Dec, jan, feb en mrt waren respectievelijk 179, 160, 160 en 150 m3 gas. Straks gaan er wel 2 kamers meer verwarmd worden. Intentie is wel om de vrouw niet in de kou te laten zitten. Dan heb ik een probleem 😁

lg2

[ Voor 16% gewijzigd door Wimlem op 06-08-2018 21:53 ]

• reneeke1970
Wimlem schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:39:
[...]

Afgelopen winter ging er gemiddeld 6m3 er door heen met uitschieters van 8 a 9 m3.

Dec, jan, feb en mrt waren respectievelijk 179, 160, 160 en 150 m3 gas. Straks gaan er wel 2 kamers meer verwarmd worden. Intentie is wel om de vrouw niet in de kou te laten zitten. Dan heb ik een probleem 😁

Het relevante stuk opgezocht qua vermogen;
[afbeelding]
Ik had vroeger uitschieters van 15 kuub per dag en dat doet nu een 6 kW, wel nipt.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Wimlem
reneeke1970 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:51:
[...]

Ik had vroeger uitschieters van 15 kuub per dag en dat doet nu een 6 kW, wel nipt.....
jij had hem waarschijnlijk iets groter genomen met wat je nu weet?

7 kw en 9 kw moet in orde zijn bij mij als ik het zo lees, wellicht met buffer die er altijd tussen geplaatst kan worden!

• huub66
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-11 16:10
amarkest schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:35:
[...]

welke Ta gebruik jij? Bij mij lukt het tot 18c, anders al gauw condensvorming. (Bij mij althans).

Hangen die Briza's boven bij het trappenhuis? (koude lucht valt dan naar beneden).

Wellicht is een airco binnen-unit in het trappenhuis ook niet verkeerd: leiding naar de ELGA loopt daar ook.

@huub66 al 's naar een airco binnenunit gekeken?
@amarkest nee een binnenunit komt thuis niet door de welstandscommissie 😉, we hebben ook niet echt een geschikte plek.
Maar met vloerverwarming die koelt en de jaga's met ventilatoren houdt de Elga het huis prima koel als de deuren en ramen goed gesloten blijven.

Alleen de jaga vertiga dus nog, daar kan ik nog niet mee koelen.

Zag de documentatien van de jaga dynamic controller die ook in de jaga vertiga zit. Bij elke andere wand convector met deze controller is koelen een optie behalve bij de vertiga. Vraag me echt af waarom dat zo is, ik ga Jaga toch maar eens bellen denk ik.

• reneeke1970
Wimlem schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:58:
[...]

jij had hem waarschijnlijk iets groter genomen met wat je nu weet?

7 kw en 9 kw moet in orde zijn bij mij als ik het zo lees, wellicht met buffer die er altijd tussen geplaatst kan worden!
De intentie was gas besparen en stroom op maken.... Dus verbaast dat het zonder gas kan. Nu achteraf had maatje groter beter geweest ja. Maar ik heb pellets kachel als backup dus.....
Ben er wel van overtuigd dat buffer onmisbaar is om altijd 100 procent vermogen kwijt te kunnen, dus ik zou er niet op bezuinigen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wimlem
reneeke1970 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

De intentie was gas besparen en stroom op maken.... Dus verbaast dat het zonder gas kan. Nu achteraf had maatje groter beter geweest ja. Maar ik heb pellets kachel als backup dus.....
Ben er wel van overtuigd dat buffer onmisbaar is om altijd 100 procent vermogen kwijt te kunnen, dus ik zou er niet op bezuinigen.
Thnx. Ik ga nog achter de 7kw versie aan. Hoeveel ltr buffer is er eventueel nodig? De ruimte houdt namelijk een keertje op 😀

Ik meen overigens te hebben gelezen dat @koevlaas2 de vloerverwarming de buffer noemt?

[ Voor 4% gewijzigd door Wimlem op 06-08-2018 22:54 ]

• reneeke1970
Wimlem schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:54:
[...]

Thnx. Ik ga nog achter de 7kw versie aan. Hoeveel ltr buffer is er eventueel nodig? De ruimte houdt namelijk een keertje op 😀

Ik meen overigens te hebben gelezen dat @koevlaas2 de vloerverwarming de buffer noemt?
Ja iedere cowboy noemt het weer anders haha.
Een buffer dient vooral ter hydraulische ontkoppeling zodat de wp altijd in zijn optimale flow kan draaien. Dat is niet altijd mogelijk over je verwarmings systeem. Dus eentje van tien liter voldoet daar al aan. Wil je echt letterlijk warmte bufferen dan heb je paar honderd liter nodig. Ik doe het met 400 en bv @Grolsch doet het met 150.
De mijne is groot genoeg om ook met hygiëne spiraal erin te krijgen, is gelijk het sww voor verwarmt

De buffer doet ook een beetje de temperatuur middelen zodat er gelijkmatiger koud water retour gaat naar je wp, dat vind hij wel fijn.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Er zijn 2 redenen voor een buffer, 1 (mijns inziens de belangrijkste) hydraulische ontkoppeling (flow)van primaire en secundaire circuit en 2 systeem inhoud vergroten om de boel rustiger te krijgen.

• kmf
  • Niet online

kmf

Crosspost:
Ik had laatst nog een discussie met m'n werkgever (die een WW warmtepomp heeft). Zijn stelling:
als er leidingen in de grond gegraven (van schuur/garage/straat naar binnenshuis) moet worden voor de LW warmtepomp, dan kan je net zo goed 1 meter diep graven en de leidingen ongeisoleerd daar zetten.

Dan maak je gebruik van de grondwarmte in de winter.
Zit wat in, maar dan meer voor de retourleidingen. De aanvoerleidingen wil je natuurlijk dat ze de warmte afgeven op de plek waar je het wilt hebben.

Wat vinden jullie?
Wimlem schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:54:
[...]

Een LTV-vloerverwarmingbuis van 16mm heeft per meter ongeveer 0.2 liter water.
Per groep is er max 90meter leiding in de vloer. Laten we zeggen gemiddeld 50

Elke groep kan dus 10 tot 18 liter water bevatten

Ga ik uit van mijn situatie, dan zijn er 25 groepen. Dat is 250 tot 450 liter water. Ietsie meer dan degene met radiatoren op de bovenste verdiepingen. Dus ja, als je vloerverwarming hebt ipv radiatoren, dan kan je dat best als buffer omschrijven. (er zijn 15 groepen op de bovenste verdiepingen = 150~270 liter)
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 07:35:
[...]

Koevlaas is een cowboy voor je?

[ Voor 50% gewijzigd door kmf op 07-08-2018 08:49 ]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:24

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

En anders is die 6kW'er zo vervangen voor een 9kW'er, toch handig zo'n monoblock :)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-11 15:12
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:38:
Crosspost:
Ik had laatst nog een discussie met m'n werkgever (die een WW warmtepomp heeft). Zijn stelling:

[...]

Zit wat in, maar dan meer voor de retourleidingen. De aanvoerleidingen wil je natuurlijk dat ze de warmte afgeven op de plek waar je het wilt hebben.

Wat vinden jullie?

[...]
Puur op gevoel zou ik zeggen dat je ook op 1m in de grond je leidingen moet isoleren. Je aanvoer (en ook je retour) is in de winter wrs wat hoger dan de temperatuur in de grond op die diepte ;) . Ergo: je verwarmt de grond rondom je leidingen.

• kmf
  • Niet online

kmf

Cranberry schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:56:
[...]

Puur op gevoel zou ik zeggen dat je ook op 1m in de grond je leidingen moet isoleren. Je aanvoer (en ook je retour) is in de winter wrs wat hoger dan de temperatuur in de grond op die diepte ;) . Ergo: je verwarmt de grond rondom je leidingen.
Een grond/water warmtepomp heeft toch ook een buizennetwerk in de tuin op 1 meter diepte?
https://www.daikin.be/nl_...roducten/horizontaal.html

Anders heb je in ieder geval een vorstvrije oprit ;)

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 07-08-2018 09:03 ]

• reneeke1970
thido schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:47:
[...]

En anders is die 6kW'er zo vervangen voor een 9kW'er, toch handig zo'n monoblock :)
Of ik zet er eentje bij op dezelfde buffer.
Maar de pellets kachel is ook zo aan mocht het eens langdurig windkracht 8 zijn. Daar heb ik meer problemen mee dan met -10

1 PVoutput . Dongen NB

• Helhond

Helhond

Grunn

Crosspost:
[...]
Je zit niet diep genoeg om aardwarmte te pakken.
1 meter diep is de vorstgrens

Internet facts:
Op zo'n tien meter diepte heerst een constante temperatuur van 10° Celsius.
Gemiddeld bedraagt de geothermische gradiënt in Nederland ongeveer 30 °C per duizend meter.

In de winter is die grond dus +0 graden, je bent dus je retour aan het afkoelen. :+

Hij maakt waarschijnlijk de denkfout dat de leidingen van L/W niet het zelfde zijn als de WW.

De L/W haalt zijn energie uit de lucht, zodra de lucht onder nul graden duikt zou je inderdaad beter je energie uit de grond kunnen halen die +0 graden is.
Maar dat lukt je denk niet met een L/W. Of je moet een hybride L/W/W hebben :+

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Helhond

Helhond

Grunn

Om nog even verder te gaan op de discussie van gisteren heb ik toch wat grafiekjes gemaakt.

Stel je hebt een buffer staan van X liters, en een X graden aanvoer temperatuur naar de douche.
Alles wat je buffer temperatuur lager is dan de aanvoer temperatuur moet worden worden aangevuld worden door de doorstroomverwarmer. Maar met elke graden dat je buffer warmer is neemt je verlies toe.

Je krijgt dan de grafieken als hier onder.
Op de Y-as staat het totaal verbruik aan kWh bij de bijbehorende douche buurt van 10 of 20 minuten per dag + het stilstand verlies van 24h per buffer.

Op de X-as staat de ingestelde buffer temperatuur.

Dus hoe lager de buffer temperatuur, hoe meer de doorstromer moet bij verwarmen.
Hoe hoger de buffer temperatuur, hoe meer stilstand verlies.
(Boven de aanvoer temperatuur doet de doorstromer niks)

Het optimum voor elke buffer ligt precies op het punt gelijk aan de aanvoer temperatuur. (Wat een verrassing)
Als je de aanvoer temperatuur hoger of lager hebt verschuift de hele grafiek alleen.

Specs:
AanvoerT: 42 graden
Douche 8 L/min
Heb standaard maten voor de buffers gebruikt, en gerekend met 50mm PUR isolatie.

Bij 10 minuten douche:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ke4UFe/10_min.png

Bij 20 minuten douche:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hgq3ae/20_min.png

Stel je hebt een 400L buffer staan je bent met z'n tweeen en je douched allebei 2x10 minuten (onderste grafiek)
Die kan je dan continu op 50 graden houden, of op 38 graden houden en de rest bij verwarmen.

Wat je uit de grafieken voorzichtig qua conclusie zou kunnen trekken.
- Puur elektrisch verwarmen (koud leidingwater), dat is prijzig. :+
- Als je buffer gelijke temperatuur aanneemt als verwarming (30-40 graden) kan het dus interessant om met een doorstroom verwarmer te werken i.p.v. SWW runs te moeten doen.

Voor mij zelf gaan we in ieder geval de buffers rond de 30-35 graden houden in de winter, (gelijk aan verwarming) en de rest verwarmen wij bij met de doorstroomverwarmer. Rest van het jaar houdt de zonneboiler de boel warm. :+

Waar ik hier stop, maar waar nog wel rekening mee zou moeten worden gehouden.
- Bij afwezigheid (vakantie/weekendje weg) ook verlies.
- COP warmtepomp neemt af bij toenemende buffer temperaturen.
- Extra energieverbruik (+ verlies) bij legionella run.
- Elektrisch bijverwarmen met element? WP/Buffer?
- Gebruik van D-WTW
- Spaardouche / regendouche
- Hygiëne spiraal/buffer
- ...
- Heb ik nog iets over het hoofd gezien?

• Pietje555
Helhond schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:04:
Ja, legionella beperken. Je moet regelmatig 60 graden maken. Doe je dit met een doorstroom apparaat dan is je water in het vat niet ontsmet. @Oxellaar heeft al eens foto's laten zien hoe een vat op 38 graden eruit ziet, en anders kijk je maar eens bij je wasmachine welke alleen op 30 graden wast.
Deze kosten komen er ook nog bij.

• Helhond

Helhond

Grunn

@Pietje555 Dat is wel een goede, en ook dat is weer per installatie verschillend.

Zelf heb ik een hygienebuffer met hygienespiraal, daar achter hang ik de doorstromer, ik heb dus geen legionella preventierun nodig.

• reneeke1970
Helhond schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:04:
@Pietje555 Dat is wel een goede, en ook dat is weer per installatie verschillend.

Zelf heb ik een hygienebuffer met hygienespiraal, daar achter hang ik de doorstromer, ik heb dus geen legionella preventierun nodig.
Wat je ook vergeet is dat het stilstand verlies gedurende vier maanden mee helpt aan verwarming mits binnen de schil.

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:04:
Om nog even verder te gaan op de discussie van gisteren heb ik toch wat grafiekjes gemaakt.

Stel je hebt een buffer staan van X liters, en een X graden aanvoer temperatuur naar de douche.
Alles wat je buffer temperatuur lager is dan de aanvoer temperatuur moet worden worden aangevuld worden door de doorstroomverwarmer. Maar met elke graden dat je buffer warmer is neemt je verlies toe.

Je krijgt dan de grafieken als hier onder.
Op de Y-as staat het totaal verbruik aan kWh bij de bijbehorende douche buurt van 10 of 20 minuten per dag + het stilstand verlies van 24h per buffer.

Op de X-as staat de ingestelde buffer temperatuur.

Dus hoe lager de buffer temperatuur, hoe meer de doorstromer moet bij verwarmen.
Hoe hoger de buffer temperatuur, hoe meer stilstand verlies.
(Boven de aanvoer temperatuur doet de doorstromer niks)

Het optimum voor elke buffer ligt precies op het punt gelijk aan de aanvoer temperatuur. (Wat een verrassing)
Als je de aanvoer temperatuur hoger of lager hebt verschuift de hele grafiek alleen.

Specs:
AanvoerT: 42 graden
Douche 8 L/min
Heb standaard maten voor de buffers gebruikt, en gerekend met 50mm PUR isolatie.

Bij 10 minuten douche:
[afbeelding]

Bij 20 minuten douche:
[afbeelding]

Stel je hebt een 400L buffer staan je bent met z'n tweeen en je douched allebei 2x10 minuten (onderste grafiek)
Die kan je dan continu op 50 graden houden, of op 38 graden houden en de rest bij verwarmen.

Wat je uit de grafieken voorzichtig qua conclusie zou kunnen trekken.
- Puur elektrisch verwarmen (koud leidingwater), dat is prijzig. :+
- Als je buffer gelijke temperatuur aanneemt als verwarming (30-40 graden) kan het dus interessant om met een doorstroom verwarmer te werken i.p.v. SWW runs te moeten doen.

Voor mij zelf gaan we in ieder geval de buffers rond de 30-35 graden houden in de winter, (gelijk aan verwarming) en de rest verwarmen wij bij met de doorstroomverwarmer. Rest van het jaar houdt de zonneboiler de boel warm. :+

Waar ik hier stop, maar waar nog wel rekening mee zou moeten worden gehouden.
- Bij afwezigheid (vakantie/weekendje weg) ook verlies.
- COP warmtepomp neemt af bij toenemende buffer temperaturen.
- Extra energieverbruik (+ verlies) bij legionella run.
- Elektrisch bijverwarmen met element? WP/Buffer?
- Gebruik van D-WTW
- Spaardouche / regendouche
- Hygiëne spiraal/buffer
- ...
Wat is die knik na 42graden buffer temperatuur dan? Is het warmteverlies hoger dan het verwarmen met doorstroomverwarmer?

Heb je ondertussen al jouw warmtepomp?

(ik ga jouw post wel schaamteloos archiveren op m'n blog >:) )

• Helhond

Helhond

Grunn

@reneeke1970

Klopt, dat vind ik een lastig punt. (Onverwarmde garage, warme zolder)
De omgevingstemperatuur is zowel positief of negatief van invloed afhankelijk van het seizoen.

Je kan het ook omdraaien, en ±8 maanden extra koeling (op bijvoorbeeld zolder).
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:13:
[...]
Wat is die knik na 42graden buffer temperatuur dan? Is het warmteverlies hoger dan het verwarmen met doorstroomverwarmer?

Heb je ondertussen al jouw warmtepomp?

(ik ga jouw post wel schaamteloos archiveren op m'n blog >:) )
Links (vanaf 42 graden) is temperatuur aanvullen met doorstroomverwarmer tot aanvoertemperatuur.
Rechts (vanaf 42 graden) is puur stilstand verlies per etmaal.

De energiekosten om de buffer op de benodigde temperatuur te brengen zit er dus nog niet bij in, maar dat hoeft volgens mij ook niet voor de vergelijking. Als je dat wel doet wordt het ook te complex.

Aanname is dus oneindige aanvoer van water met de bijbehorende aanvoer temperatuur.
Het aanvullen van de warmte aan de buffers zit dan ook niet. (Te complex? Gemiddeld COP?)

Aanvullen van de warmte aan de buffers met een warmtepomp neemt de COP af zodra de buffer temperatuur toe neemt.

Er zijn hier mensen die eenmaal per dag een SWW run doen.
Die brengen dat bijvoorbeeld het gehele vat naar 50 graden, als er geen SWW afname is.
Zou je de volgende dag een SWW run moeten doen van bijvoorbeeld 45 graden naar 50 graden.

Of stel dat je buffer/WP dT geschakeld is en zodra bv dT 2 is bereikt dus 48 graden, dan spring de WP aan om weer op te warmen naar 50 graden. Dit om de 8-16 uur even aan om het vat weer bij te verwarmen.

Ook dit (sluip)verbruik (per etmaal) is dus niet meegenomen in de grafiek. (Stond al in lijst als "Afwezigheid")

PS: Nog geen WP hier, eerst nog de vloerverwarming aanleggen. ;)

[ Voor 97% gewijzigd door Helhond op 07-08-2018 11:51 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:43
Ik ben een WP setup voor ons huis aan het uittekenen met een Mitsubishi SHW112YAA en Hellmann FSK0, en eventueel een doorstroomverwarmer.

Woonsituatie:
170m2 woonoppervlak, 4 personen en een prettig groot bad. de 2 Kids zijn nu nog klein, ik verwacht dat we de badkamer verbouwen voordat ze gaan puberen en al het water verslinden, dan plaatsen we een DWTW.
Verwarming is deels radiator en deels vloerverwarming. Mochten de huidige radiatoren niet voldoen dan plaats ik Jaga's waar nodig.

Ik vind het erg lastig om de keus te maken voor 500/650/800L en de FW60 of FW90 WW spiraal. Ik weet dat @jerh een 800L met FW90 heeft, maar hij gebruikt juist een doorstroomverwarmer ivm stratificatieproblemen. Verder is iedereen lyrisch over deze Hellmann's dus ik vind het lastig beslissen. Een groter vat kost weinig extra, een FW90 spiraal is zo 680 euro meerprijs. Au!

Indicatie prijzen van Ebay:
FSK0/500L/FW60 1.639,00
FSK0/500L/FW90 2.319,00
FSK0/800L/FW60 1.899,00
FSK0/800L/FW90 2.629,00

Wat is nu wijsheid?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:15:

Links (vanaf 42 graden) is temperatuur aanvullen met doorstroomverwarmer tot aanvoertemperatuur.
Rechts (vanaf 42 graden) is puur stilstand verlies per etmaal.
Wellicht dan de X-as uit te breiden zodat er vanaf 10 graden wordt berekend. Wel interessant namelijk voor mensen die enkel een doorstroomverwarmer gebruiken in huis. 10-15graden is de aanvoertemperatuur.

• Helhond

Helhond

Grunn

kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:35:
[...]

Wellicht dan de X-as uit te breiden zodat er vanaf 10 graden wordt berekend. Wel interessant namelijk voor mensen die enkel een doorstroomverwarmer gebruiken in huis. 10-15graden is de aanvoertemperatuur.
Dat had ik eerst ook, maar gezien ik nu omgevingstemperatuur van 20 graden hanteer, krijg je dan weer een negatieve dT ten op zichte van 10 graden aanvoer, dan moest ik weer opwarming over de isolatie/buffer inbouwen en dat is mij even teveel werk. :+

Is ook weer afhankelijk van je omgevingstemperatuur, onverwarmde garage of zolder in de winter/zomer maakt nogal wat uit.

Wij hebben het droogrek ook naast de buffers staan, droogt als de tierelier.
(Vat nog net geen vlam nu met 83 graden :9 )

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 07-08-2018 11:50 ]

• Wimlem
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 07:35:
[...]

Een buffer dient vooral ter hydraulische ontkoppeling zodat de wp altijd in zijn optimale flow kan draaien. Dat is niet altijd mogelijk over je verwarmings systeem. Dus eentje van tien liter voldoet daar al aan. Wil je echt letterlijk warmte bufferen dan heb je paar honderd liter nodig. Ik doe het met 400 en bv @Grolsch doet het met 150.
De mijne is groot genoeg om ook met hygiëne spiraal erin te krijgen, is gelijk het sww voor verwarmt

De buffer doet ook een beetje de temperatuur middelen zodat er gelijkmatiger koud water retour gaat naar je wp, dat vind hij wel fijn.
In dit geval gaat het mijn om het voorkomen van pendelen en qua formaat het kleinst mogelijke vat i.v.m. de ruimte.

Heeft iemand een site waar die ik die kan vinden/vandaan halen?

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:40:
[...]

Wij hebben het droogrek ook naast de buffers staan, droogt als de tierelier.
(Vat nog net geen vlam nu met 83 graden :9 )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tvpbVUS.png

Toch hebben we de droogrekken maar op het dakterras gezet. Nog droger ;)

• Grolsch
Wimlem schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:14:
[...]

In dit geval gaat het mijn om het voorkomen van pendelen en qua formaat het kleinst mogelijke vat i.v.m. de ruimte.

De stelregel is minimaal 20 liter buffer per KW minimaal vermogen.

Mijn buffervat komt uit Polen

https://kotly.com.pl/prod...0-vertical-2873.html?l=en

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:39
Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:34:
[...]

De stelregel is minimaal 20 liter buffer per KW minimaal vermogen.

Mijn buffervat komt uit Polen

https://kotly.com.pl/prod...0-vertical-2873.html?l=en
Alleen rekenen ze daar nu abnormaal hoge verzendkosten circa € 200,-.
Dus dat wordt verder zoeken vermoed ik.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:39
[...]

Wellicht zoiets? Ik heb deze gekocht, ook puur als voorzorg en anti pendel.
Destijds was hij wel wat goedkoper, meen dat ik 250 inclusief transport betaald heb.

http://www.havepe.nl/nl/p...archFormActionType=search

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:07

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Wimlem schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:07:
Heeft iemand al ervaring met fachklime24.de?
Dat is??

En geen beren..
Alleen de overheid is de zwakke schakel..
Waarom wachten tot september??

Dan kan de subsidie wel weer minder zijn [ meer lijkt me sterk ]

En tsja voor je alles aan de gang hebt en snapt ben je wel even verder.
En hier is het OORLOG als de WAF niet krijgt wat ze wilt.
Warmte..:-)

Dus ik zou meteen beginnen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Grolsch
thefox154 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:37:
[...]

Alleen rekenen ze daar nu abnormaal hoge verzendkosten circa € 200,-.
Dus dat wordt verder zoeken vermoed ik.
Bij mij viel dat destijds wel mee volgens mij. 2 vaten verzenden (400ltr SWW + 120 ltr buffervat) voor rond de 100 euro dacht ik.

• Wimlem
Dylantje2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:47:
[...]

Dat is??

En geen beren..
Alleen de overheid is de zwakke schakel..
Waarom wachten tot september??

Dan kan de subsidie wel weer minder zijn [ meer lijkt me sterk ]

En tsja voor je alles aan de gang hebt en snapt ben je wel even verder.
En hier is het OORLOG als de WAF niet krijgt wat ze wilt.
Warmte..:-)

Dus ik zou meteen beginnen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Haha, herkenbaar. De mijne is al zo een koukleum ;-).

Via fachklima24.de wil ik de 7 of 9kw lg therma aanschaffen. 9kw is € 2781 en verzendkosten zijn 112 euro, maar heb nog niemand gezien die er ook echt wat heeft besteld.
thefox154 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:40:
[...]

Wellicht zoiets? Ik heb deze gekocht, ook puur als voorzorg en anti pendel.
Destijds was hij wel wat goedkoper, meen dat ik 250 inclusief transport betaald heb.

http://www.havepe.nl/nl/p...archFormActionType=search
Ik zie er ook nibe 100 liter buffervaten staan. Ik ga er naar kijken, thnx!
Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:49:
[...]

Bij mij viel dat destijds wel mee volgens mij. 2 vaten verzenden (400ltr SWW + 120 ltr buffervat) voor rond de 100 euro dacht ik.
Hier zit standaard een 1,4 Kw element aan?? die gaat niet gebruikt worden neem ik aan?

• Grolsch
Wimlem schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:08:
[...]

Via fachklima24.de wil ik de 7 of 9kw lg therma aanschaffen. 9kw is € 2781 en verzendkosten zijn 112 euro, maar heb nog niemand gezien die er ook echt wat heeft besteld.

[...]

[...]

Hier zit standaard een 1,4 Kw element aan?? die gaat niet gebruikt worden neem ik aan?
Nee, zit bij mij nog in de doos, niet gebruikt.

• Dylantje2

Dylantje2

Wimlem schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:08:
[...]

[...]

[...]

MM ja die duitser heeft een Pana pomp dus zou oke moeten zijn.
En je krijgt meer subsidie dan hij kost....dus tsja..
Ik moest van de WAF voor en A merk gaan...Want anders zou ze... _/-\o_ _/-\o_
Maar ik had hem persoonlijk wel aangedurfd...:-) voor dat geld :-)

Heb je goed gelezen?
Waarom een buffervat?
Er zijn er ook de zonder werken:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:10:
[...]Nee, zit bij mij nog in de doos, niet gebruikt.
Maar wat denk je ervan?

• Dylantje2

Dylantje2

Hoe die zal zijn...
Voor het geld icm een pana pomp?

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Hoe die zal zijn...
Voor het geld icm een pana pomp?
Ik snap niet wat wat je bedoelt :? Een buffervat i.c.m. een pana :?

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:12:
[...]

Ik snap niet wat wat je bedoelt :? Een buffervat i.c.m. een pana :?
Sorry sorry..
Ik dacht dat je reageerde op de Duitse warmtepomp..

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:19:
[...]

Sorry sorry..
Ik dacht dat je reageerde op de Duitse warmtepomp..
Daar heb ik geen ervaring mee dus kan ik niets zinnigs over zeggen.

• reneeke1970
@Wimlem er zijn ook open verdelers zonder inhoud zeg maar. Dat zijn gewoon vierkante kokers met vier aansluitingen die je tussen leiding schroeft. Die nemen geen ruimte in. Maar details weet ik daar niet van.

1 PVoutput . Dongen NB

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 09:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

reneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:09:
@Wimlem er zijn ook open verdelers zonder inhoud zeg maar. Dat zijn gewoon vierkante kokers met vier aansluitingen die je tussen leiding schroeft. Die nemen geen ruimte in. Maar details weet ik daar niet van.
Zoiets dus?

https://www.installatieva...FGgUbljRH5nRoCG_EQAvD_BwE

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 07-08-2018 15:38 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• LittleTycoon
Helhond schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:04:

Dan heb je ook geen water die de temp van de buffer aanneemt, jaag je in de winter gewoon leidingwater van 10 celcius door de spiraal

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Crosspost:

[...]

Wat vinden jullie?

[...]

Een LTV-vloerverwarmingbuis van 16mm heeft per meter ongeveer 0.2 liter water.
Per groep is er max 90meter leiding in de vloer. Laten we zeggen gemiddeld 50

Elke groep kan dus 10 tot 18 liter water bevatten

Ga ik uit van mijn situatie, dan zijn er 25 groepen. Dat is 250 tot 450 liter water. Ietsie meer dan degene met radiatoren op de bovenste verdiepingen. Dus ja, als je vloerverwarming hebt ipv radiatoren, dan kan je dat best als buffer omschrijven. (er zijn 15 groepen op de bovenste verdiepingen = 150~270 liter)

[...]

Koevlaas is een cowboy voor je?
Je vergeet te vermelden dat de water pomp in dienst is van de compressor, daarom zal je en zeker bij nieuwere type l/w warmtepomp altijd een buffervat moeten plaatsen.
Bron: Een service monteur van mitsubishi electric.

• reneeke1970
Ja precies, als je echt geen ruimte hebt ben je in ieder geval hydraulisch ontkoppelt

1 PVoutput . Dongen NB

• SchumiFAST
  • Laatst online: 13-11 20:23
:)B Een vraag over een warmtepomp in België :)B

Situatie in België
- Financieel gezien:
In België is het probleem dat elektriciteit ongeveer vijf keer zo duur is als gas (25-26 €c/kWh voor elektriciteit en 6 €c/kWh voor gas). Het gevolg is dat een warmtepomp met een COP van 5 dan uiteindelijk evenveel kost als verwarmen met gas. Terwijl een warmtepomp een grotere investering vraagt. -O-
- Ecologisch gezien:
De regering in België heeft beslist om de kerncentrales te sluiten en deze te vervangen door duurzame energie en gascentrales. (Vooral dat laatste, want die duurzame energie komt er niet vanzelf...). Het gevolg is dat er dan in de winter sowieso niet genoeg groene stroom kan opgewekt worden en gas moet omzet worden in stroom om er vervolgens de warmtepomp mee te laten draaien. Gezien het warmteverlies bij de opwek en het transportverlies door de transformatoren lijkt mij dat niet bepaald de meest ecologische oplossing... -O-

Verwarmen met een warmtepomp is dus zowel financieel als ecologisch gezien geen goed idee in België. Behalve als je natuurlijk zelf zorgt voor groene stroom door het plaats van fotovoltaïsche panelen op het eigen dak. Hoewel de terugverdientijd nog steeds veel hoger ligt dan in Nederland, deels door lagere subsidie van warmtepompen en deels door een belastingen van €100 per kW aan omvormercapaciteit voor de zonnepanelen (omdat je mag salderen) is de terugverdientijd in ieder geval al niet meer oneindig *O*

Zelf zou ik een warmtepomp overwegen om
1. In de zomer te koelen
- Dan verbruik ik rechtstreeks de opgewekte elektriciteit. Hoef ik me er ecologisch en financieel minder slecht over te voelen.
2. In het tussenseizoen te verwarmen
- Kan ik het overschot aan zelf opgewekte elektriciteit verbruiken
- in België krijg je niks voor het terugleveren
- De zonnepanelen moeten nog gelegd worden, dus ik kan er meer voorzien.
3. In de winter kan de gasketel het werk overnemen of samenwerken.

Overigens bijna overal vloerverwarming, goed geïsoleerd, screens op het ZO en ZW en ventilatie systeem D met warmtewisselaar en bypass.

Vermits ik de warmtepomp vooral wil om te koelen en daarbij als bijkomstige verwarming wil gebruiken, welk systeem is dan het interessantste? Een L/L-unit op een centrale plaats in huis (trappenhal) of een L/W-warmtepomp aangesloten op de vloerverwarming? Of gewoon geen warmtepomp?

Benieuwd naar jullie kijk.

• LittleTycoon
Ramon_1984 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:40:
[...]

Je vergeet te vermelden dat de water pomp in dienst is van de compressor, daarom zal je en zeker bij nieuwere type l/w warmtepomp altijd een buffervat moeten plaatsen.
Bron: Een service monteur van mitsubishi electric.
Wat heeft dat met een buffer te maken?

• Dylantje2

Dylantje2

SchumiFAST schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:43:

Situatie in België
- Financieel gezien:
In België is het probleem dat elektriciteit ongeveer vijf keer zo duur is als gas (25-26 €c/kWh voor elektriciteit en 6 €c/kWh voor gas). Het gevolg is dat een warmtepomp met een COP van 5 dan uiteindelijk evenveel kost als verwarmen met gas. Terwijl een warmtepomp een grotere investering vraagt. -O-
- Ecologisch gezien:
De regering in België heeft beslist om de kerncentrales te sluiten en deze te vervangen door duurzame energie en gascentrales. (Vooral dat laatste, want die duurzame energie komt er niet vanzelf...). Het gevolg is dat er dan in de winter sowieso niet genoeg groene stroom kan opgewekt worden en gas moet omzet worden in stroom om er vervolgens de warmtepomp mee te laten draaien. Gezien het warmteverlies bij de opwek en het transportverlies door de transformatoren lijkt mij dat niet bepaald de meest ecologische oplossing... -O-

Verwarmen met een warmtepomp is dus zowel financieel als ecologisch gezien geen goed idee in België. Behalve als je natuurlijk zelf zorgt voor groene stroom door het plaats van fotovoltaïsche panelen op het eigen dak. Hoewel de terugverdientijd nog steeds veel hoger ligt dan in Nederland, deels door lagere subsidie van warmtepompen en deels door een belastingen van €100 per kW aan omvormercapaciteit voor de zonnepanelen (omdat je mag salderen) is de terugverdientijd in ieder geval al niet meer oneindig *O*

1. In de zomer te koelen
- Dan verbruik ik rechtstreeks de opgewekte elektriciteit. Hoef ik me er ecologisch en financieel minder slecht over te voelen.

Overigens bijna overal vloerverwarming, goed geïsoleerd, screens op het ZO en ZW en ventilatie systeem D met warmtewisselaar en bypass.

Vermits ik de warmtepomp vooral wil om te koelen en daarbij als bijkomstige verwarming wil gebruiken, welk systeem is dan het interessantste? Een L/L-unit op een centrale plaats in huis (trappenhal) of een L/W-warmtepomp aangesloten op de vloerverwarming? Of gewoon geen warmtepomp?

Tsja ik denk dat je de keuze moet maken tussen geld en Ecologie....... hoe lastig ook,,,,
Zoals ik het lees, zal een WP [nog] nooit rendabel worden..
Maar als je voor kolen toch iet wilt kun je beter een l/l airco nemen
Of een hele goedkope uit DE kopen, en die aansluiten op je vloerverwarming..als extra om de KWH af te fakkelen.
Ik vrees dat je goede domotica zou moeten installeren om je KWH goed te besteden .. Wanneer terugleveren dan X en Y aan..

Kun je die regeling van BE eens uitleggen over die €100?
Dus iets anders als salderen zoals hier in NL.
Maar een overschotbelasting?
Niets voor teruggeleverde Kwh??

• reneeke1970
SchumiFAST schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:43:

Situatie in België
- Financieel gezien:
- Ecologisch gezien:

1. In de zomer te koelen

Lucht lucht reageert sneller en koelt veel beter. Maar met lucht water kun je in winter wel beetje warmte bufferen in je vloer. Als je lucht lucht voor verwarmen gebruikt verwarm je geen massa, zodra je hem uit zet is gelijk huis koud.
Dus feitelijk moet je beide hebben haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Wimlem
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:09:
50 liter moet ik nog wel kwijt kunnen, meer gaat een probleem worden. Voor dat geld hoef ik de "pendel" gok niet te nemen toch?

• SchumiFAST
  • Laatst online: 13-11 20:23
Dylantje2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:50:
[...]

Tsja ik denk dat je de keuze moet maken tussen geld en Ecologie....... hoe lastig ook,,,,
Zoals ik het lees, zal een WP [nog] nooit rendabel worden..
Maar als je voor kolen toch iet wilt kun je beter een l/l airco nemen
Of een hele goedkope uit DE kopen, en die aansluiten op je vloerverwarming..als extra om de KWH af te fakkelen.

Ik vrees dat je goede domotica zou moeten installeren om je KWH goed te besteden .. Wanneer terugleveren dan X en Y aan..
Domotica komt er sowieso van Loxone. Logica inbouwen is geen probleem en heeft nauwelijks meerkost.
Kun je die regeling van BE eens uitleggen over die €100?
Dus iets anders als salderen zoals hier in NL.
Maar een overschotbelasting?
Niets voor teruggeleverde Kwh??
Een particulier betaalt, afhankelijk van de regio, een belasting/ vergoeding voor het gebruik van het net. Je mag dus wel salderen, i.e. je opwek aftrekken van je verbruik, maar je moet nog een vergoeding betalen aan de netbeheerder omdat je nog steeds het elektriciteitsnetwerk gebruikt. Deze vergoeding is forfaitair bepaald op het vermogen van de omvormer in je zonnepaneleninstallatie. In mijn regio, de goedkoopste, komt dit op ongeveer €100 per kW per jaar.
Daarboven komt nog dat je wel mag salderen, maar als je in een jaar meer opwekt dan je verbruikt, krijg je voor die meeropwek geen cent. Meer panelen leggen dan je verwacht jaarlijks verbruik levert je dus niets op, maar kost je eigenlijk geld, want meer panelen betekent een grotere omvormen. 8)7

Overigens worden er sinds enkele maanden in België verplicht slimme meters geïnstalleerd (ter vervanging van analoge). Particulieren met zonnepanelen krijgen voorrang, dus je kan al ruiken dat salderen zal worden afgeschaft. In België weet je natuurlijk nooit wanneer zoiets zal gebeuren. |:(
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Lucht lucht reageert sneller en koelt veel beter. Maar met lucht water kun je in winter wel beetje warmte bufferen in je vloer. Als je lucht lucht voor verwarmen gebruikt verwarm je geen massa, zodra je hem uit zet is gelijk huis koud.
Dus feitelijk moet je beide hebben haha
Ik kan nog steeds verwarmen op het (momenteel) relatief goedkope gas. Daarmee stook ik de massa dan warm met de vloerverwarming. De verwarming van de lucht/lucht warmtepomp kan ik bijkomstig gebruiken om het overschot aan opgewekte energie te gebruiken. Misschien is een airco-unit dan inderdaad de beste oplossing omdat die beter koelt.

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
[...]

op koude dagen verbruik je piek 9 kuub gas.als je dat om zet naar kwh kom je op 3kwh uit gemiddeld op die dag. Dat zijn de maximaal dagen.In de posts die voorbij flitsen lees ik volgens mij dat je nog naar een 7 kw warmtepomp gaat kijken, de conclusie dat een buffer aan te raden is staat wat mij betreft. Op diverse fora staat info over buffers, mijn conclusie is als volgd. Neem een minimaal buffer van 100 liter. Zorg ,als je het er voor over hebt, d.mv. de grote van de openingen in de buffer dat je invloed hebt op de menging. Er ontstaan soms problemen doordat je twee verschillende stroom snelheden hebt. Vandaar ook al die verschillende schema's om een buffer aan te sluiten. Neem je een buffer met ruime aansluit mogelijkheden dan kan je eventueel buis invoeren in de buffer aanvoer of retour van de buffer. Nefit heeft een model met de retour in en uit die onder in het buffervat uit komt.

• Grolsch
Dat zou ik niet doen, is voor cascade opstellingen bedoeld, niet als ontkoppelbuffer zoals met een WP bedoeld.

Je kunt wel nagaan dat dit niet goed gaat als je daar zowel aanvoer als retour op aansluit.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 07-08-2018 17:10 ]

• Wimlem
Fut41 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:53:
[...]

op koude dagen verbruik je piek 9 kuub gas.als je dat om zet naar kwh kom je op 3kwh uit gemiddeld op die dag. Dat zijn de maximaal dagen.In de posts die voorbij flitsen lees ik volgens mij dat je nog naar een 7 kw warmtepomp gaat kijken, de conclusie dat een buffer aan te raden is staat wat mij betreft. Op diverse fora staat info over buffers, mijn conclusie is als volgd. Neem een minimaal buffer van 100 liter. Zorg ,als je het er voor over hebt, d.mv. de grote van de openingen in de buffer dat je invloed hebt op de menging. Er ontstaan soms problemen doordat je twee verschillende stroom snelheden hebt. Vandaar ook al die verschillende schema's om een buffer aan te sluiten. Neem je een buffer met ruime aansluit mogelijkheden dan kan je eventueel buis invoeren in de buffer aanvoer of retour van de buffer. Nefit heeft een model met de retour in en uit die onder in het buffervat uit komt.
De nibe 100 zal ook nog net kunnen lukken om te plaatsen. Ik heb bij fachklima24.de ook de prijzen voor de 5 en 7 kw variant opgevraagd. Die kunnen ze ook leveren.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 09:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:09:
[...]

Dat zou ik niet doen, is voor cascade opstellingen bedoeld, niet als ontkoppelbuffer zoals met een WP bedoeld.

Je kunt wel nagaan dat dit niet goed gaat als je daar zowel aanvoer als retour op aansluit.
Ik zou er zelf een ietsje dikkere pijp voor nemen, rond met 4 sokken erop inderdaad, maar voor ontkoppeling wordt zoiets wel vaker toegepast, in het dikke deel loopt het verschil in flow tussen primair en secundair.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 18:17
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mjCMBeZ.png

Iemand al een uitschakeling meegemaakt i.v.m. de temperatuur?
Of zou 't niet opvallen dat ie (tijdelijk) uitgeschakeld wordt?

/edit
Moet natuurlijk wel de hele tabel lezen
|:( |:( |:(

Zou dus betekenen dat als ie verwarmt voor SWW wel uitgeschakeld kan worden, of deze niet verwarmt? :?

[ Voor 45% gewijzigd door JvdW op 07-08-2018 19:34 ]

• Jan Treur
Er zijn niet veel mensen die verwarmen nu...

En bij koelen moet het boven de 43 graden komen.

Ah, as we speak wordt de tekst aangevuld...

Inderdaad zou SWW kunnen weigeren.

[ Voor 68% gewijzigd door Jan Treur op 07-08-2018 19:34 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jan Treur schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:31:
Er zijn niet veel mensen die verwarmen nu...

En bij koelen moet boven de 43 graden komen.

Ah, as we speak wordt de tekst aangevuld...
Ik denk dat hij het over de max temp van 35degC heeft...

Maar nee, net mn 5kW'tje weer aangezet, 39gr gaf hij aan maar staat weer vrolijk te snorren met 14degC water eruit.

Edit: haha zo werkt het lekker door... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-08-2018 19:36 ]

• Jan Treur
Voor koelen moet je eerst buiten naar de 43 toe, dat duurt nog een paar jaar.

• Grolsch
Met mijn mitsu geen last van gehad, laatste weken regelmatig 35+ meegemaakt bij ons in Twente

Pagina: 1 ... 33 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.