Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.920 views

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:26:
[...]

Het is natuurlijk wel en en hier, 36 zonnepanelen, warmtepomp en balansventilatie.
Het is een redelijk goede tijd om te verkopen, dus je zult niet met de eerste de beste in zee hoeven gaan.
De meerwaarde zal niet iedereen inzien, of echt geld voor willen betalen. Dus wacht op een goede koper die dit wel inziet.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
Pietje555 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:45:
Verkoop is ook mijn onzekerheid. Ik denk nog 5-10 jaar in mijn huis te wonen en dan alles te verkopen. Nu nog investeren in een WP installatie, zonnepanelen en na-isoleren is erg veel geld en de vraag of je het niet voor de volgende bewoner doet omdat het bij de verkoop geen meerwaarde oplevert. Mogelijk dat het wel de verkoop snelheid vergroot, maar daar schiet ik ook weinig mee op. Overigens zie je ook dat teveel techniek in huis mensen ook afschrikt omdat ze het niet kennen en ervan uit gaan dat het veel onderhoud en vervangingkosten met zich mee brengt. Plaats ik weer gewoon een CV ketel dan kan ik voor dat bedrag heel veel gas inkopen en hoef ik verder niet na te denken.
Als je er nog 5 tot 10 jaar zit zou ik het na-isoleren wel doen. PV en WP verdien je niet in 5 jaar terug, maar bij ons is de isolatie in 5 jaar wel zo'n beetje terugverdient. Daar komt nog bij dat je extra punten scoort qua label, dus het huis zal qua verkoop iets beter liggen en in de tussenliggende periode heb je een bak extra comfort. N.B. Als je "pech" hebt is de periode 10 jaar, en denk je de laatste 5 jaar "Had ik het toch maar gedaan".

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-11 18:30
Grolsch schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:48:
Ik verwacht toch dat het een flow probleem is, ondanks dat @H4ldrz aangeeft "voldoende flow" te hebben.

Wat is de definitie van voldoende flow? Hoe wordt dit gemeten, en is de installatie waterzijdig ingeregeld?
Terecht punt. Ik heb inderdaad geen heel nauwkeurige flowmeting. Maar ik kan de flow wel aflezen op de verdeler. Als ik die aflees heb ik wel flow. Maar niet veel. De verdelers op alle verdiepingen geven gemiddeld een flow van 0,5l per minuut aan. Ik heb 12, 6 en 3 groepen in de woning.

Ik had de systeemdruk helemaal vergeten. Die was nagenoeg 0!! Ik heb het systeem bijgevuld tot 1,9bar.
Sinds ik dat heb gedaan stroomt er overal dezelfde temperatuur door de verdelers. Op dit moment is dat 20 graden aanvoer, 24 graden retour. Het mag volgens mij nog wat lager,, maar dat is denk ik een instellingen op het apparaat. Update: Wat ik ook doe. Op de een of andere manier blijft de berekende aanvoertemperatuur op 20 graden staan...

De externe aanvoertemperatuur ziet er sinds het bijvullen een stuk rustiger uit. Toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t87GA0QQbUXKCtzA0HBPxz8P/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NJmyRemVqHH1qMTUC6Qr7LR0/thumb.png

[ Voor 9% gewijzigd door H4ldrz op 01-08-2018 20:18 ]

Gaston

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
H4ldrz schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:14:
[...]

Terecht punt. Ik heb inderdaad geen heel nauwkeurige flowmeting. Maar ik kan de flow wel aflezen op de verdeler. Als ik die aflees heb ik wel flow. Maar niet veel. De verdelers op alle verdiepingen geven gemiddeld een flow van 0,5l per minuut aan. Ik heb 12, 6 en 3 groepen in de woning.

Ik had de systeemdruk helemaal vergeten. Die was nagenoeg 0!! Ik heb het systeem bijgevuld tot 1,9bar.
Sinds ik dat heb gedaan stroomt er overal dezelfde temperatuur door de verdelers. Op dit moment is dat 20 graden aanvoer, 24 graden retour. Het mag volgens mij nog wat lager,, maar dat is denk ik een instellingen op het apparaat.

De externe aanvoertemperatuur ziet er sinds het bijvullen een stuk rustiger uit. Toch?
[afbeelding]

[afbeelding]
Ff geduld, als je retour temp daalt (Als de vloeren kouder worden) daalt de Ta temp ook wel. Ta bij de Wp is ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• H4ldrz
Grolsch schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

Ff geduld, als je retour temp daalt (Als de vloeren kouder worden) daalt de Ta temp ook wel. Ta bij de Wp is ?
Dit is de actuele service informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tTTy8bfraD3jwa7azp5k03PP/thumb.png

en van de slave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KvqfSNexxsGvlN4Myvdhpg6L/thumb.png

[ Voor 16% gewijzigd door H4ldrz op 01-08-2018 20:23 ]

Gaston

• H4ldrz
LittleTycoon schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:52:
[...]

Flow nibe f2120 is variabel, probeert primair op dT te regelen, flow wordt daarop afgestemd. Bij koelen kun je zelfs gewenste dT instellen.
Bedoel je deze instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2rmbhn5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/21cb2h3.jpg

Gaston

• Grolsch
H4ldrz schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:22:
[...]

Dit is de actuele service informatie:

[afbeelding]

en van de slave:
[afbeelding]
Hoe bepaal je WP de aanvoer temperatuur :?

Zoals ik het lees wil hij 18,6 graden en levert hij nu 20 graden. Ik weet je flow niet, maar draait de WP niet gewoon vol gas (vermogen te kort) om de gewenste aanvoertemperatuur te halen :?

Ik ken de regeling niet, maar ik begreep van een ander dat de Nibe een variable flow heeft en stuurt op Dt.
Een Dt van 4 is mooi in WP wereld, dus wellicht stuurt hij daarop :?

De Tr zakt vanzelf als de vloeren koud worden.

Wel leuke COP cijfers voor juli, 5.01 voor koelen (138kWh erin, 691kWh eruit) en 4.41 voor SWW (37kWh erin, 163kWh eruit).

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:22
Bezuiniger schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:13:
[...]

Als je er nog 5 tot 10 jaar zit zou ik het na-isoleren wel doen. PV en WP verdien je niet in 5 jaar terug, maar bij ons is de isolatie in 5 jaar wel zo'n beetje terugverdient. Daar komt nog bij dat je extra punten scoort qua label, dus het huis zal qua verkoop iets beter liggen en in de tussenliggende periode heb je een bak extra comfort. N.B. Als je "pech" hebt is de periode 10 jaar, en denk je de laatste 5 jaar "Had ik het toch maar gedaan".
Ik denk inderdaad dat ik wel ga naisoleren Daar heb je direct profijt van en kost niet heel erg veel. Daarnaast bespaart het gas wat een voordeel is bij een prijsstijgeing en voor het milieu. Met mijn label moet ik toch nog wat doen want ik heb nu een G, gebaseerd op het bouwjaar van het huis (1914). Het voldoet wel aan de eisen van 2000, maar die waren nog niet zo hoog.
Mijn spouw is alleen op sommige plaatsen 60 cm breed dus daar gaan wel heel veel Thermopearls in.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 17:24
@Tomexergie

Hoi, heb je de Toshiba nog opengehad en extra demping toegepast?

Die brom mogelijk eigen frequentie is een mogelijkheid. Het kan ook zijn dat de koperen gas/vloeistof leiding bij een bepaald toerental gaat trillen.

Ik ga , als het mooi weer is, de omkasting van de Toshiba toch weer verwijderen om inwendig nog wat extra demping aan te brengen. Ik heb de indruk dat de compressor op de bodemplaat staat.

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:01
amarkest schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:27:
@Tomexergie

Hoi, heb je de Toshiba nog opengehad en extra demping toegepast?

Die brom mogelijk eigen frequentie is een mogelijkheid. Het kan ook zijn dat de koperen gas/vloeistof leiding bij een bepaald toerental gaat trillen.

Ik ga , als het mooi weer is, de omkasting van de Toshiba toch weer verwijderen om inwendig nog wat extra demping aan te brengen. Ik heb de indruk dat de compressor op de bodemplaat staat.
Wat voor isolatie materiaal is goed te gebruiken?
Ik overweeg namelijk de pomp met een stuk geluidsabsorberende plaat in te pakken. Voor zo ver de ruimte in de kast dat toelaat en ik het materiaal om de pomp heen kan krijgen. Niet dat de pomp lawaai maakt, maar stiller is altijd beter.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:29
_Alkaline schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:45:
[...]

Dit jaar zijn en worden de volgende dingen gedaan;
- 3x Jaga Convector (XXL) met DBE plaatsen:
1x 400x3000 | Type 21 met DBE
1x 400x2600 | Type 21 met DBE
1x 700x2600 | Type 21 met DBE

- Warmtepomp (Techneco Loria 6006 (6KW) volgens installateur, mijn wens is minimaal de 6010 (10KW).
Kan tot -20 buiten functioneren volgens specsheet.

- Vloer isolatie (RC3.5)
icynene schuim, ik dacht wat meer cm, maar dit is dus 14cm schuim geworden.

- Spouw isolatie (6cm spouw)
Knauf Supafil

- Dak isolatie
Rockwool (tussen de balken) +/- 14cm

Het oude dubbelglas blijft nog even zitten. De warmtepomp wordt voor de winter geplaatst, dus echt een mogelijkheid tot testen is er pas als het reeds koud is. Ik ben benieuwd.
Bij A-7/W35 haalt ie nog 7.5 of 8 kW (afhankelijk van of je in de brochure of handleiding kijkt...)
Omdat je al flink geisoleerd hebt lijkt het me wel aardig.

https://techneco.nl/wp-co...a-Duo-Techneco-1634-7.pdf

Vanwaar de voorkeur voor Loria?

Gewoon proberen met die convectoren. Als het niet genoeg is merk je het vanzelf en kun je er iets aan doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Alkaline @Andrehj

Onderstaande link geeft het vermogen aan volgens de selectie tool van Jaga.

http://prntscr.com/kdow71

Het vermogen neemt bijna toe met een factor 2 (!) We zaten er flink naast. Dit is trouwens de capaciteit zonder DBE's.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Ja die

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
Als iemand geinteresseerd is in een gasloos huis heeft hij er ook wat voor over. Zeuren die aangeven dat je de panelen er maar af moeten halen kijk je gewoon de deur uit ofze moeten een heel goed voorstel hebben, alles is tenslotte te koop. :)
koevlaas2 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:26:
[...]

Het is natuurlijk wel en en hier, 36 zonnepanelen, warmtepomp en balansventilatie.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• LittleTycoon
Grolsch schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:37:
[...]

Hoe bepaal je WP de aanvoer temperatuur :?

Zoals ik het lees wil hij 18,6 graden en levert hij nu 20 graden. Ik weet je flow niet, maar draait de WP niet gewoon vol gas (vermogen te kort) om de gewenste aanvoertemperatuur te halen :?

Ik ken de regeling niet, maar ik begreep van een ander dat de Nibe een variable flow heeft en stuurt op Dt.
Een Dt van 4 is mooi in WP wereld, dus wellicht stuurt hij daarop :?

De Tr zakt vanzelf als de vloeren koud worden.

Wel leuke COP cijfers voor juli, 5.01 voor koelen (138kWh erin, 691kWh eruit) en 4.41 voor SWW (37kWh erin, 163kWh eruit).
De koelcurve bij Nibe is een rekeneenheid om de berekende aanvoertemp te bepalen, 20 graden in dit geval, niet een absolute temp die nagestreefd wordt. Er zit een verschuiving van 2 punten in de koelcurve van Halder, maar ik weet niet of die echt impact heeft, hangt af van andere instellingen.

dT 4 wordt nagestreefd en dat wordt gehaald. Als de Tr zakt gaat ie vanzelf naar de koelcurve toe. Durf te betwijfelen of dit gaat gebeuren (capaciteit)

• Grolsch
Mijn Mitsu heeft geen WAR voor koelen, en dat is wel een klein beetje een gemis als ik eerlijk moet zijn.

Zoals gisteren was het niet zo vreselijk warm buiten (29 graden) en zou ik liever een wat hogere Ta hebben, vorige week vrijdag was het wel echt warm (38 graden).

Maar geneuzel in de marge hoor, in hoofdlijnen werkt het perfect, maar een WAR voor koelen was mooier geweest :P

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05:52
Grolsch schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:22:
Mijn Mitsu heeft geen WAR voor koelen, en dat is wel een klein beetje een gemis als ik eerlijk moet zijn.

Zoals gisteren was het niet zo vreselijk warm buiten (29 graden) en zou ik liever een wat hogere Ta hebben, vorige week vrijdag was het wel echt warm (38 graden).

Maar geneuzel in de marge hoor, in hoofdlijnen werkt het perfect, maar een WAR voor koelen was mooier geweest :P
Wel apart dat ze geen war voor koelen hebben, de elga heeft wel een war voor koelen en dat werkt prima

• Oxellaar
  • Niet online
Ik heb nog nooit WAR voor koelen bij iemand ingesteld, altijd een vaste temperatuur van 17 a 18c, eventueel handmatig te verlagen naar 16c en niet lager.
Officieel loopt war voor koelen juist omhoog tov de buitenT, hoe warmer buiten hoe hoger de aanvoerT ivm het dauwpunt.

Wegens het gebrek aan capaciteit van vloerkoeling is het bij een wat lagere buitenT juist mooi om wat extra te koelen. Een kleine voorsprong op de warmere dag erna bijvoorbeeld.

En 20 aanvoerT of hoger geeft nog alleen maar gependel en de massa van de vloer gaat ook niet echt met de buitenT mee.

Nee... Ik zie geen echt nut in van war voor koelen. Het enige nut is het voorkomen van condens.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 02-08-2018 11:02 ]

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
Voor de Nibe eigenaren:

https://www.nibenl.eu/upl...erwarmen_SMO40_VVM320.pdf

Wordt veel naar gevraagd

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
Oxellaar schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:56:
Wegens het gebrek aan capaciteit van vloerkoeling is het bij een wat lagere buitenT juist mooi om wat extra te koelen. Een kleine voorsprong op de warmere dag erna bijvoorbeeld.
Heeft een simpele plafond ventilator geen grote impact op de afgifte van de vloer, door warme lucht over de vloer te blazen?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Oxellaar
  • Niet online
roelzadh schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:41:
[...]

Heeft een simpele plafond ventilator geen grote impact op de afgifte van de vloer, door warme lucht over de vloer te blazen?
Allicht scheelt het iets, vloerkoeling zit nu eenmaal op de verkeerde plek. Je koelt op het laagste punt en de koele lucht blijft daar hangen. Door een groter verschil tussen vloer en lucht te maken, dmv een ventilator, houdt je het verschil zo groot mogelijk.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Oxellaar schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:29:
[...]

Allicht scheelt het iets, vloerkoeling zit nu eenmaal op de verkeerde plek. Je koelt op het laagste punt en de koele lucht blijft daar hangen. Door een groter verschil tussen vloer en lucht te maken, dmv een ventilator, houdt je het verschil zo groot mogelijk.
Vloerkoeling is denk ook niet direct bedoelt om de lucht te koelen, als je dat wil moet je een airco (L/L WP) nemen. Met vloerkoeling voorkom je dat de massa (betonvloer) opwarmt en de lucht in de woning op gaat warmen. Overtollige warmte van de lucht zul je kwijt moeten raken via nachtventilatie (bypass WTW en/of spuien).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Oxellaar
  • Niet online
@Joris748 Klopt, daarom werkt vloerkoeling ook niet echt geweldig, maar geeft wel wat verkoeling.

WTW of MV ventilatie koelen totaal niets.
Met max 300 tot 500m3/h voor de hele woning, met een dT van... 5K?en een berg herrie gebeurt er niets met de temperatuur binnen.

1 L/L binnendeel verzet al rond de 600m3/h....voor 1 ruimte met een dT van ruim 20K...zoek de verschillen

Gewoon ramen open in de nacht als je geen airco hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 02-08-2018 16:08 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24
Oxellaar schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:29:
[...]
Of gewoon via de vloer (met ongeïsoleerde vloerverwarming) van de 1e verdieping. Dan koel je ook het plafond van de bgg en valt de koude lucht mooi vanaf het plafond naar beneden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Joris748
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:09:
[...]

Of gewoon via de vloer (met ongeïsoleerde vloerverwarming) van de 1e verdieping. Dan koel je ook het plafond van de bgg en valt de koude lucht mooi vanaf het plafond naar beneden.
Dan ga je richting betonkernactivatie. Vraag is wel of je de vvw van de 1e verdieping in de winter mee wil laten doen om je huis te verwarmen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Andrehj
Uiteraard niet. Dus zorgen dat je handmatig of automatisch bepaalde delen van je systeem dicht kunt zetten. De badkamer hoort dan bij de bgg, want daar wil je wel verwarmen, maar nooit koelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 02-08-2018 16:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Oxellaar
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:25:
[...]

Dan ga je richting betonkernactivatie. Vraag is wel of je de vvw van de 1e verdieping in de winter mee wil laten doen om je huis te verwarmen.
Betonkernactivering is nog veel trager en heeft nog een lager vermogen dan vloerverwarming.Maar beide zijn bedoeld om de massa te koelen. BKA word ook altijd gecombineerd met luchtverwarming.

• Grolsch
Hier werkt het (boven verwachting) erg goed, 21,5 in de kamer, 22 in de keuken en tussen de 22 en 23 in de slaapkamers.

Alles koelt behalve de badkamer.

2 sessies per dag van 3 uur met een Ta van 15 graden Works Like a charme *O*

Ik wordt dan snachts wakker, en brrrr, ff onder de deken kruipen ;)

Maat van me heeft ook nieuw huis gebouwd met WTW en het hele circus erop. Alle ruimtes in huis op 29 graden ;)

En JA hij is jaloers, terwijl hij mij eerder voor gek verklaarde met mijn WP :)

Oh ja, wat hem ook jeukt, ik betaal 15 euro per maand aan energie kosten *O*

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 02-08-2018 18:32 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch het scheelt zeker als je woning goed geïsoleerd is en je optijd begint met koelen.

• Grolsch
Echt op tijd ben ik niet begonnen, ik koel nu 2 weken.

In het begin kost het aardig wat energie om al die massa koud te krijgen. Maar als de massa eenmaal koud is, dan is het ook niet snel weer warm.

Het lijkt aardig op beton kern activering volgens mij. Bij mij liggen de leidingen dan ook erg diep in de vloer.

• thido
  • Registratie: December 2012

thido

Tilburg

Zou ook wel willen koelen, voor de bovenverdieping dan.
Beneden hebben we ook nog een L/L WP hangen.
Boven alleen een paar enkelplaats radiatoren dus zal niet veel uithalen denk ik.

Dus nu maar even zo:

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/binnenunit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/buitenunit.jpg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• LittleTycoon
Nieuw eecord kamerremperatuur (woonkamer, rest niet echt koeler).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kmEvb19OjuvW5a7wCWpBceAW/full.jpg

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch de slangen zullen op 5 tot 7cm liggen in de smeervloer en dat geeft een flinke buffer.

@thido dat is voor een mobiele airco nog de beste oplossing. Als is de cop nog steeds niet super voor zulke units. Maar vergeleken met een monoblock mobiele airco.... Oneindig beter, want die hebben een cop van - 2....

@LittleTycoon Jemig... Dat is toch niet om uit te houden? Je slaapt nu toch wel in de achtertuin?
Ik ben gelukkig op het koele Ibiza 8), maar thuis in de woonkamer is het 25c.

• Wouter9636
LittleTycoon schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:18:
[afbeelding]
Daar is ook niet tegen te koelen met een l/w warmtepomp.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:29:

Maat van me heeft ook nieuw huis gebouwd met WTW en het hele circus erop. Alle ruimtes in huis op 29 graden ;)
Wat heeft ventilatie met de WP te maken? Welk circus heeft hij erop?
Denk dat het voor zomernacht venitlatie weinig uitmaakt of je het door de roosters naar binnen trekt of hij vanaf het dak met een WTW in bypass.
Uiteindelijk haal je de meeste lol uit je LWWP van redelijk formaat die dus ook aardig wat koelvermogen heeft, in combinatie met blijkbaar goede isolatie, ligging en zonwering. Want zonder zonwering gaat die isolatie alleen maar tegenwerken...

Daar zit ik nu ook wel een beetje mee, ga voor een 5kW Pana, in de winter komt dat helemaal goed (WTW he :+ ), maar in de zomer is het koelvermogen natuurlijk ook beperkt tov een grotere unit.
Wouter9636 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:12:
[...]

@Grolsch heeft het blijkbaar goed voor elkaar. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-08-2018 22:13 ]

• LittleTycoon
Oxellaar schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:53:
@LittleTycoon Jemig... Dat is toch niet om uit te houden? Je slaapt nu toch wel in de achtertuin?
Ik ben gelukkig op het koele Ibiza 8), maar thuis in de woonkamer is het 25c.
Ik ben op vakantie (zwarte zee, bulgarije), dus alles uit. Maar ter illustratie: Bij een woning met isolatie => bouwbesluit 2015, goede kierdichtheid en wat raampartijen zuid en zuid-oost is actieve koeling een absolute must. Mijn 1113kw wp en vette 20mm vv pijpen zouden absoluut kansloos zijn met de temperaturen en zon zoals in Juli. Valt met een l/w of W/W Wp niet tegenop te koelen.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 22:16
LittleTycoon schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:27:
[...]

Ik ben op vakantie (zwarte zee, bulgarije), dus alles uit. Maar ter illustratie: Bij een woning met isolatie => bouwbesluit 2015, goede kierdichtheid en wat raampartijen zuid en zuid-oost is actieve koeling een absolute must. Mijn 1113kw wp en vette 20mm vv pijpen zouden absoluut kansloos zijn met de temperaturen en zon zoals in Juli. Valt met een l/w of W/W Wp niet tegenop te koelen.
Volgens mij kan je w/w dit makkelijk aan, ik heb de hele hete dagen overbrugd met de airco's qaat erg goed werkte. Volgende hittegolf ga ik het beneden met de warmtepomp proberen, hopelijk dan geen gependel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Joris748 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:25:
[...]

Wat is daar erg aan? Ik doe dat zo en zie er geen bezwaar in. Overal in huis is het ongeveer dezelfde temperatuur in de winter. Alle verdiepingen hebben hier v.v.

In de zomer wordt het op zolder wel warmer dan de rest van het huis en is het op de bgg het koelst. Je merkt duidelijk het effekt van de vv van de eerste verdieping.
Hier werkt het (boven verwachting) erg goed, 21,5 in de kamer, 22 in de keuken en tussen de 22 en 23 in de slaapkamers.

Alles koelt behalve de badkamer.

2 sessies per dag van 3 uur met een Ta van 15 graden Works Like a charme *O*
OIs het bouwvocht er al uit, hoe lang woonde je er ook al weer? Ik merkte in het tweede zomerseizoen al duidelijk verschil en het derde seizoen nog meer.

En die Ta15 zal tegen het dauwpunt aan zitten, ik had hier net een berekend dauwpunt van 15.33 graden volgens domoticz. Ik koel met een aanvoer van 19.6 graden op een bron die gestabiliseerd is op 16 graden, hoger lijkt hij niet te worden.
LittleTycoon schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:27:
[...]

Mijn ervaring is met een vergelijkbaar huis qua uitgangspunt dat je als je gelijk begint met koelen, dat je het wel redelijk kan bijhouden.

Maar zonder screens zou ik ook verloren zijn, dan komt er echt te veel warmte binnen. En wij hebben licht op alle 4 de kanten van het huis, dus dan gaat het heel hard. Wel fijn in de winter, maar in de zomer is het minder. Jij gebruikt geen screens?

• LittleTycoon
jerh schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:33:
[...]
Mijn ervaring is met een vergelijkbaar huis qua uitgangspunt dat je als je gelijk begint met koelen, dat je het wel redelijk kan bijhouden.

Maar zonder screens zou ik ook verloren zijn, dan komt er echt te veel warmte binnen. En wij hebben licht op alle 4 de kanten van het huis, dus dan gaat het heel hard. Wel fijn in de winter, maar in de zomer is het minder. Jij gebruikt geen screens?
Nog geen screens. Zit erg te dubben, of ca. 15k uitgeven aan screens, of investeren in l/l Wp naast huidige l/w wp.

• jerh
LittleTycoon schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:42:
[...]

Nog geen screens. Zit erg te dubben, of ca. 15k uitgeven aan screens, of investeren in l/l Wp naast huidige l/w wp.
Heb je er bij de bouw rekening meegehouden qua stroom en wegwerken?

En je bent gauw 500 tot 1000 euro per raam kwijt. Ik vind het zelf wel erg prettig. Het is een passief systeem.

Wij gebruiken het op de slaapkamers ook als hor, gebruiken een zip screen versie van Schellekens.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:55
Ik kom medio volgende week naar huis en ben erg benieuwd naar de temp. In het huis. Ik denk dat ik eerst een dag start met alles open te zetten, overdag de zonnewering neer laten en daarna mijn wp op koelen aan gaat zetten. En wat thermostaat kranen los zetten om voldoende doorstroming op mijn radiators te krijgen. Er is genoeg kW opgewekt om wat koeling te genereren.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• LittleTycoon
jerh schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

En je bent gauw 500 tot 1000 euro per raam kwijt. Ik vind het zelf wel erg prettig. Het is een passief systeem.

Wij gebruiken het op de slaapkamers ook als hor, gebruiken een zip screen versie van Schellekens.
Ja ik heb rekening gehouden met stroom, qua wegwerken minder maar is te doen. Vraag is nu meer wat is wijs, screens of airco via l/l wp? Volgens mij kan ik met 15K ook een airco opossing neerzetten die 5 kamers koelt (700m3, 3 kamers = resterende 140m3 niet).

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 17:53:
[...]

Betonkernactivering is nog veel trager en heeft nog een lager vermogen dan vloerverwarming.
Hoeveel trager dan eigenlijk? Zodra de vloer warmte afgeeft, dan is de vloer toch ook al opgewarmd?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Grolsch
Oxellaar schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:53:
@Grolsch de slangen zullen op 5 tot 7cm liggen in de smeervloer en dat geeft een flinke buffer.
Onze afwerkvloer is +- 10CM dik, dus inderdaad een aardige buffer.
Wouter9636 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:12:
[...]

Echt wel >:) Het gaat erom hoe de warmte binnenkomt, maar zoals ik al aan gaf (bij die vriend van mij) zijn vergelijkbare huizen 29 graden op dit moment, en ATM keuken 22,3 en woonkamer 21,4 graden.
bbbrumbrum schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:12:
[...]

Wat heeft ventilatie met de WP te maken? Welk circus heeft hij erop?
Denk dat het voor zomernacht venitlatie weinig uitmaakt of je het door de roosters naar binnen trekt of hij vanaf het dak met een WTW in bypass.
Uiteindelijk haal je de meeste lol uit je LWWP van redelijk formaat die dus ook aardig wat koelvermogen heeft, in combinatie met blijkbaar goede isolatie, ligging en zonwering. Want zonder zonwering gaat die isolatie alleen maar tegenwerken...

Daar zit ik nu ook wel een beetje mee, ga voor een 5kW Pana, in de winter komt dat helemaal goed (WTW he :+ ), maar in de zomer is het koelvermogen natuurlijk ook beperkt tov een grotere unit.

[...]

@Grolsch heeft het blijkbaar goed voor elkaar. _/-\o_
Je hebt helemaal niet zoveel koelvermogen nodig, ik koel "maar" 2 x 3 uur per dag omdat ik er anders een vrieskist van krijgt. Opgenomen vermogen ongeveer 1,5KW, COP van 5 is 7,5 KW koelvermogen, dat valt best mee.

Het belangrijkste is de warme buiten houden, wij hebben alle ramen waar oost/zuid/west zon op komt voorzien van screens.
jerh schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

Het is dat je eerder gebouwd hebt als wij, anders zou ik denken dat je mijn idee gestolen had :P
jerh schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:33:
[...]

OIs het bouwvocht er al uit, hoe lang woonde je er ook al weer? Ik merkte in het tweede zomerseizoen al duidelijk verschil en het derde seizoen nog meer.
mei 2017 verhuist, dus 2e zomer, maar wat bedoel je hier precies mee :? Wat merkte je het 2e seizoen :?
En die Ta15 zal tegen het dauwpunt aan zitten, ik had hier net een berekend dauwpunt van 15.33 graden volgens domoticz. Ik koel met een aanvoer van 19.6 graden op een bron die gestabiliseerd is op 16 graden, hoger lijkt hij niet te worden.
Wat kan er gaan condenseren :? BIj mij alleen de vloer, de rest is geisoleerd.
Ik zie vertrektemperatuur 15 graden bij WP, gaat met 16,5 de vloer in, kom met 20 graden weer terug en ik meet mijn vloer op 19,5 graden.

Dus ik ben niet zo bang voor "condensvorming".
[...]

Vorig jaar heb ik helemaal niet gekoeld, en bij mij duurde het 2 dagen voor de boel koud was, en daarna blijft het koud.

Het is ook wel extreem heet de laatste 2 á 3 weken. Als het een "normale" zomer is (overdag 25 a 30 graden, 's nachts 15) dan hoef ik de koeling helemaal niet aan te hebben.

De screens voorkomen inderdaad wel veel warmte. Was bij ons een erg goede investering, en het "geluk" dat mijn schoonvader in die handel zit :9

• Oxellaar
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:56:
[...]

Hoeveel trager dan eigenlijk? Zodra de vloer warmte afgeeft, dan is de vloer toch ook al opgewarmd?
Omdat het geen vermogen heeft.
Voorbeeld van gemeentehuis Zierikzee een flink groot pand uit 2001 met ongeveer 250 kantoorruimtes. De BKA is de basis voor het hele pand, maar dat is maar 100kW koel of verwarmings vermogen. Met een stook/koellijn tussen de 27 en 17c.
Dus het omschakelen van koelen naar verwarmen duurt wel even voor het voelbaar is. Zeker bij wisselend weer.
Verder heeft iedere werkplek een eigen CO2 gestuurde ventilatie en klimaatplafond wat onafhankelijk geregeld kan worden door de medewerkers zelf.

Het gekke is bij BKA dat het kleine beetje vermogen voor 80% het comfort bepaald. Als het niet goed is ingeregeld, is het altijd te koud of te warm.
En bij een langdurige storing duurt het echt meerdere dagen voor het weer behaaglijk is.

Een juweel van een installatie, maar kost ongeveer 18 miljoen :9

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-11 13:05
Hier ging afgelopen week de L/L in de woonkamer kapot, en daarom heb ik sinds eergisteren even snel de leiding 'om het buffervat' geleid, en gaat de Pana mono 5kW rechtstreeks de vloerverwarmingkoeling in.

Aanvoer op ca 14 en retour ca 16; en veeeel aangenamer op de BGG vergeleken met de dagen ervoor.

Ik zie alleen op de verdelers (6 groepen, ca 100 m2 totaal) wat condens, op de vloer zelf (nog) niet

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• Joris748
  • Nu online
Er wordt door diverse mensen gesproken over screens. Zijn die nog steeds nodig als overstekken in de zomer de zon van de puien houdt (= zonwering)?

Wij willen alleen rolgordijnen gaan gebruiken als lichtwering.

• Grolsch
Joris748 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 04:10:
Er wordt door diverse mensen gesproken over screens. Zijn die nog steeds nodig als overstekken in de zomer de zon van de puien houdt (= zonwering)?

Wij willen alleen rolgordijnen gaan gebruiken als lichtwering.
Schijnt de zon rechtstreeks door de ramen :? Indien ja, dan helpen screens de warmte buiten te houden.

• jerh
Grolsch schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:55:

Je hebt helemaal niet zoveel koelvermogen nodig, ik koel "maar" 2 x 3 uur per dag omdat ik er anders een vrieskist van krijgt. Opgenomen vermogen ongeveer 1,5KW, COP van 5 is 7,5 KW koelvermogen, dat valt best mee.

Het belangrijkste is de warme buiten houden, wij hebben alle ramen waar oost/zuid/west zon op komt voorzien van screens.

Het is dat je eerder gebouwd hebt als wij, anders zou ik denken dat je mijn idee gestolen had :P

mei 2017 verhuist, dus 2e zomer, maar wat bedoel je hier precies mee :? Wat merkte je het 2e seizoen :?

Wat kan er gaan condenseren :? BIj mij alleen de vloer, de rest is geisoleerd.
Ik zie vertrektemperatuur 15 graden bij WP, gaat met 16,5 de vloer in, kom met 20 graden weer terug en ik meet mijn vloer op 19,5 graden.

Dus ik ben niet zo bang voor "condensvorming".

[...]

Vorig jaar heb ik helemaal niet gekoeld, en bij mij duurde het 2 dagen voor de boel koud was, en daarna blijft het koud.

Het is ook wel extreem heet de laatste 2 á 3 weken. Als het een "normale" zomer is (overdag 25 a 30 graden, 's nachts 15) dan hoef ik de koeling helemaal niet aan te hebben.

De screens voorkomen inderdaad wel veel warmte. Was bij ons een erg goede investering, en het "geluk" dat mijn schoonvader in die handel zit :9
Ik merkte in het tweede seizoen dat er meer behoefte was om te koelen. Volgens mijn bouwbegeleider kwam dat doordat de hoeveelheid bouwvocht terugliep.

En condens zie ik zelf niet terug, behalve op een stukje van de bronpijpen die binnenkomen, wat zo onhandig zit dat het niet te isoleren is, maar is maar een heel klein stukje. Was meer om je attent te maken op het huidige dauwpunt, voor het geval je wel ergens condenspunten hebt.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

[afbeelding]
Die temperatuur hebben wij op de slaapkamer nog niet eens! En die zit op zolder...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
[afbeelding]
Waarom niet vroeg in de ochtend alles tegen elkaar open zetten? Dan kun je in elk geval op zo'n 22 a 23 graden beginnen elke dag.

Ik zie het al, niemand thuis...

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 03-08-2018 08:42 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Wouter9636

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 11:06
Grolsch schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 06:39:

Schijnt de zon rechtstreeks door de ramen :? Indien ja, dan helpen screens de warmte buiten te houden.
Zou je eens een foto willen plaatsen van wat er precies bedoeld wordt met "screens"
Ik weet natuurlijk wel van de letterlijke betekenis is, maar niet hoe die bij huizen/ramen worden toegepast.
Mag ook best een reclame plaatje zijn hoor, hoeft niet van je eigen huis..... :P

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-11 15:12

• Naalroc
Ja, dat ken ik wel, maar had nooit gedacht dat dit zo effectief zou zijn tegen warmte, meer om te veel licht buiten te houden.
Werkt dat door reflectie van het zonlicht, of gewoon het buiten/filteren houden van licht?

In Italië zijn alle huizen voorzien van rolluiken, maar dat maakt het binnen altijd heel erg donker, en 'onleefbaar' naar mijn idee.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik kom net thuis van een weekje Oman (desert).
Ietsie pietsie warmer daar (40 - 50 C) maar wel lagere luchtvochtigheid (20 - 40 %)
Gelukkig hoef ik er niet te wonen....

27 graden in huis....Koeling maar weer aangezet.... en vanavond eens kijken waarop we eindigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AR8XrgApLQI19JvFvVdXkj5d/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:08:
Ja, dat ken ik wel, maar had nooit gedacht dat dit zo effectief zou zijn tegen warmte, meer om te veel licht buiten te houden.
Werkt dat door reflectie van het zonlicht, of gewoon het buiten/filteren houden van licht?

In Italië zijn alle huizen voorzien van rolluiken, maar dat maakt het binnen altijd heel erg donker, en 'onleefbaar' naar mijn idee.
Ik heb ook overal rolluiken. Screens zijn veelal duurder, isoleren minder en laten nog steeds veel licht=warmte binnen, ze waaien hier snel kapot (Zeeland)
Ik vind het heerlijk dat je volledig kunt verduisteren en niet helemaal dicht laten ze genoeg licht door om het leefbaar te houden.

Als ik screens had, moest ik overal verduisterde gordijnen nemen.

• Grolsch
Naalroc schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

Zou je eens een foto willen plaatsen van wat er precies bedoeld wordt met "screens"
Ik weet natuurlijk wel van de letterlijke betekenis is, maar niet hoe die bij huizen/ramen worden toegepast.
Mag ook best een reclame plaatje zijn hoor, hoeft niet van je eigen huis..... :P
Schaamteloos gekaapt uit 1 of ander screen topic waar ik voorlaatst ook al foto's heb gepost:

Ff een paar foto's gemaakt

Oostkant dicht:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/v4p7iu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2zr3otc.jpg

Oostkant open:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/16gjqc9.jpg

Zuidkant dicht

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/34ytehh.jpg

Zuidkant open

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/dzt7qr.jpg

Detail geleiderail en bak grootste raam:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2mq98cp.jpg

Die van mij komen hier weg:

https://www.sterkozijn.nl/overige-producten/zonwering/

Goed product en goede service.
Oxellaar schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:51:
[...]

Ik heb ook overal rolluiken. Screens zijn veelal duurder, isoleren minder en laten nog steeds veel licht=warmte binnen, ze waaien hier snel kapot (Zeeland)
Ik vind het heerlijk dat je volledig kunt verduisteren en niet helemaal dicht laten ze genoeg licht door om het leefbaar te houden.

Je hebt verschillende soorten screens, ik heb de "ZIP-screen" variant, die loopt aan de zijkanten ook door een geleider (als een rits / "ZIP" ).

Ook qua verduistering heb je veel opties, die van ons is aardig verduisterend, maar kan nog wel naar buiten kijken.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Oxellaar schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:51:
[...]

Wij zoeken ook een oplossing voor warmte, rolluiken kan bij ons niet, we hebben ramen die zijn vier meter hoog en maar 75cm breedt :)

Screens zou voor ons wel een oplossing zijn, al vindt ik ze wel vrij prijzig, voor het voorbeeld raam kwam ik uit op ongeveer 560 euro (ex. installatie).

Vraag mij alleen wel af, die screens lopen in geleide rails, dus als hij dicht is is de ruimte tussen de screen en het raam zo goed als hermetisch afgesloten. Krijg je dan geen enorme warmteopbouw ertussen en dat daardoor het raam heel heet gaat worden met als gevolg dat die als een radiator gaat functioneren aan de binnenkant?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Grolsch
ronaldmathies schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

Wij zoeken ook een oplossing voor warmte, rolluiken kan bij ons niet, we hebben ramen die zijn vier meter hoog en maar 75cm breedt :)

Screens zou voor ons wel een oplossing zijn, al vindt ik ze wel vrij prijzig, voor het voorbeeld raam kwam ik uit op ongeveer 560 euro (ex. installatie).

Vraag mij alleen wel af, die screens lopen in geleide rails, dus als hij dicht is is de ruimte tussen de screen en het raam zo goed als hermetisch afgesloten. Krijg je dan geen enorme warmteopbouw ertussen en dat daardoor het raam heel heet gaat worden met als gevolg dat die als een radiator gaat functioneren aan de binnenkant?
Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit niet gebeurt.

Zo'n screen "ademt" ook, het is geen plastic maar soort geweven doek.

• Oxellaar
  • Niet online
Monteren van screens stelt niets voor... We prullen hier hele wp installaties in elkaar, dan kun je zeker een screen ophangen. Waterpasje, wat schroeven en een boormachine.

• Andrehj
Filmpje is achterhaald: De nieuwe serie van Mitsubishi is maar liefst 10 dB stiller dan de oude en zal ongeveer op het niveau van de Nibe zitten.

• Andrehj
Oxellaar schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:48:
Monteren van screens stelt niets voor... We prullen hier hele wp installaties in elkaar, dan kun je zeker een screen ophangen. Waterpasje, wat schroeven en een boormachine.
Ondanks dat het hier natuurlijk zwaar offtopic is toch een vraag: Monteer je deze screens op het kozijn? Zo ja, hoe doe je dat dan met kunststof kozijnen?

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-11 12:09
Andrehj schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:00:
[...]

Ondanks dat het hier natuurlijk zwaar offtopic is toch een vraag: Monteer je deze screens op het kozijn? Zo ja, hoe doe je dat dan met kunststof kozijnen?
Gewoon op het kunstof schroeven. Gaten voor het leven denk ik. Ik zie de schroef afdekdopjes zitten op de foto's van Grolsch.

Maarre we verdwalen wel erg zo...

• Grolsch
Andrehj schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:00:
[...]

Zoals @Guido87 zegt gewoon schroeven, ik heb ook kunststof kozijnen, en zoals je ziet zitten ze er op geschroefd.

Back ON TOPIC :P

• huub66
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-11 16:10
amarkest schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:27:
Hoi,

Ik wil mn jaga's ook laten koelen. Ik heb nu DBE control print type DBEC.11 ik kan niet precies vinden welk type DBE-control-print ik nodig heb ter vervanging van de DBEC.11. 8) :+
@amarkest daar ben ik ook over aan het denken. Heb zelf een vertiga zonder DBE Pro. Waar had je gedacht een andere print op de kop te kunnen tikken?

• amarkest
huub66 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:26:
[...]

@amarkest daar ben ik ook over aan het denken. Heb zelf een vertiga zonder DBE Pro. Waar had je gedacht een andere print op de kop te kunnen tikken?
bij warmte service . nl

ik heb nu 2 oude dbe-stroomadapters rechstreeks aan de fans gehangen. werkt ook goed. 24x/7 dat wel, maar neemt weinig stroom

[ Voor 17% gewijzigd door amarkest op 03-08-2018 21:50 ]

• Jan Treur
amarkest schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:27:
Hoi,

Ik wil mn jaga's ook laten koelen. Ik heb nu DBE control print type DBEC.11 ik kan niet precies vinden welk type DBE-control-print ik nodig heb ter vervanging van de DBEC.11. 8) :+
Als je Jaga rechtstreeks belt, zijn ze erg behulpzaam om uit te zoeken wat je precies nodig hebt. Ze hebben mij in een eerder jaar ook uitstekend geadviseerd zodat ik ze nu zo heb dat ze (zowel bij verwarmen als bij koelen) reageren op de watertemperatuur zoals ik wil. Ik heb op mijn bovenverdieping twee Briza's met DPC.BRC6.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 04-08-2018 06:30 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Naalroc
Grolsch schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:56:
[...]

Stap 1, Hydrobox uit, en spanning van de installatie af.

Je draait vervolgens eerst de kogelkranen dicht in de aanvoer/retour richting je hydrobox.

Vervolgens draai je die grote dop los. Wel rustig doen, want als het goed is staat er +- 2 bar druk op, en geloof me, dat geeft een waterballet als je die dop er in 1 ruk afhaalt (been there, done that 8) )

Ik draai hem zover open dat de hydrobox met beleid leeg loopt tot de druk grotendeels weg is. Bij mij zit er een waterafvoer aangesloten op de hydrobox, dus het water wat op de bodem lekt stroomt weg.
Eventueel "spuitend" water leg ik een handdoekje over.

Dan haal je het filter eruit, en schoonspoelen onder de kraan. Dit filter zag er bij mij zo uit:

[afbeelding]

Vervolgens filter er weer in, kranen open, systeem op druk zetten (2 bar) en de boel weer aanzetten.

En hoppake, je hebt zo een upgrade van 6 ltr/minuut te pakken (ik tenminste :+ )
Dit nog even bekeken bij mijn unit:
Er zit links van het filter een afsluiter, zet die dicht
Er zit onder de ingebouwde pomp óók een afsluiter, zet die ook dicht (met de klok mee om dicht te doen, zat bij mij nog erg vast).
Nu heb je het ingebouwde expansievat , en de rest van het systeem geïsoleerd van het filter, en het water verlies, en het spuiten zou nu miniem moeten zijn.

Het sluiten van de externe kogelkranen zou ook niet meer nodig moeten zijn (jouw stap 1)
Nog niet getest, want ik heb er nog geen water in. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zNWNVqUgUrWognJVoYDxpqMD/full.jpg

• Grolsch
Naalroc schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:21:
[...]

Dit nog even bekeken bij mijn unit:
Er zit links van het filter een afsluiter, zet die dicht
Er zit onder de ingebouwde pomp óók een afsluiter, zet die ook dicht (met de klok mee om dicht te doen, zat bij mij nog erg vast).
Nu heb je het ingebouwde expansievat , en de rest van het systeem geïsoleerd van het filter, en het water verlies, en het spuiten zou nu miniem moeten zijn.

Het sluiten van de externe kogelkranen zou ook niet meer nodig moeten zijn (jouw stap 1)
Nog niet getest, want ik heb er nog geen water in. ;)

[afbeelding]
Tnx, die onderste draaide ik altijd wel dicht, die bovenste (nog) niet :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
Grolsch schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:09:
Echt op tijd ben ik niet begonnen, ik koel nu 2 weken.

In het begin kost het aardig wat energie om al die massa koud te krijgen. Maar als de massa eenmaal koud is, dan is het ook niet snel weer warm.

Het lijkt aardig op beton kern activering volgens mij. Bij mij liggen de leidingen dan ook erg diep in de vloer.
Ik heb mijn vvw leiding bijna 25cm diep in mijn beton liggen, duurt 4 dagen voordat het op temperatuur is maar dan is het wel superstabiel. Als ik ga koelen is mijn vloer na 1 nacht al koud maar het duurt lang voordat dat ook echt in huis te merken is, en al die tijd heb ik vreselijke koude voeten en dat vind ik afschuwelijk, dus ik koel niks meer.
's nachts koude lucht inblazen met de wtw werkt prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-11 12:09
No Hands schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:32:
[...]

Ik heb mijn vvw leiding bijna 25cm diep in mijn beton liggen, duurt 4 dagen voordat het op temperatuur is maar dan is het wel superstabiel. Als ik ga koelen is mijn vloer na 1 nacht al koud maar het duurt lang voordat dat ook echt in huis te merken is, en al die tijd heb ik vreselijke koude voeten en dat vind ik afschuwelijk, dus ik koel niks meer.
's nachts koude lucht inblazen met de wtw werkt prima.
Heb je overdag de wtw dan uit staan?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
Guido87 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:59:
[...]

Heb je overdag de wtw dan uit staan?
Nu wel, er staat altijd wel een raam of deur open en overdag is er niks koels om naar binnen te blazen. Als het seizoen komt dat de ramen en deuren dichtblijven gaat de WTW continue aan, voor luchtverversing. Dan blaas ik 's nachts geen kou naar binnen :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:33
Jan Treur schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:40:
[...]

Waarom niet vroeg in de ochtend alles tegen elkaar open zetten? Dan kun je in elk geval op zo'n 22 a 23 graden beginnen elke dag.

Ik zie het al, niemand thuis...
Als ik bij ons kijk dan werkt dit wel maar met als nadeel dat het binnen 20 minuten weer 27+ graden is. De warmte zit nou eenmaal in de massa en wordt dus ook weer vrijgegeven zodra de verkoelende wind weg is.

Record was overigens op de kamer van onze jongste, die tikte net geen 30 graden aan. Toen heb ik maar even de mobiele airco geplaatst en die een paar uur op z'n max laten draaien, daarna bleef de temperatuur tenminste rond de 27 graden steken.

Al met al, kan niet wachten tot ze over 2 weken de warmtepomp komen plaatsen. Kan ik meteen de koelfunctie proberen ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Jan Treur
Je moet dat zo lang mogelijk doen, bijvoorbeeld tussen 6 en 9 of 10 uur, maar dan moet je er natuurlijk wel zijn al die tijd.

Ik heb zelf in elk geval vrijwel geen massa op de vloer. En ook niet in de plafonds. En de buitenmuren zijn maar matig geisoleerd (spouw van een cm of 6), dus koelt ook makkelijker af in de nacht. Zo kan het nadeel van minder goede isolatie toch ook nog een klein voordeel opleveren...

[ Voor 59% gewijzigd door Jan Treur op 04-08-2018 21:12 ]

• LittleTycoon
Ik heb een nieuw record, 34,2 graden in huis (was in de 33 range bij mijn plaatje 2 dagen geleden), blijft maar omhoog gaan. Ben benieuwd waar ik op uit ga komen, ben woensdag a.s weer thuis.

Voordeel is dan weer wel dat ik 1100kwh heb opgewekt in juli met 5700wp aan panelen.

[ Voor 24% gewijzigd door LittleTycoon op 04-08-2018 20:37 ]

• Grolsch
Heeft bij ons niet zoveel nut dat luchten , als de massa warm is doet dat beetje frisse lucht niets.

Net zoals @Felicia zegt, max half uurtje.

Wij gaan volgende week ook een weekje op vakantie, alles ff uitzetten voor een weekje ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 04-08-2018 20:35 ]

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-11 21:42
Beste mede-tweakers,

De kogel is door de spreekwoordelijke kerk, gisteren hebben we getekend voor onze nieuwbouw woning.
Oplevering vindt plaats rond juli 2019.

Er komt al een systeem van zonnepanelen (rond de 4380wp). Nu willen we graag richting een nul op de meter woning wat betreft electriciteit en gas verbruik. Er komt een gewone HReco cv-ketel in van intergas.

Tevens is de woning voorzien van een mechanisch ventilatiesysteem.

Ik zat zelf te denken aan een zonneboiler systeem (200L buffervat) icm een ventilatie lucht/water warmtepomp.

Zijn er systemen die goed samenwerken ? Of is er het een en ander zelf in elkaar te zetten ? Of kan, wat wij voor ogen hebben, absoluut niet ?

Beetje een ' door de bomen het bos' verhaal

alvast bedankt!

• Jan Treur
Vreemd dat je in deze tijd bij nieuwbouw nog steeds vastzit aan een gasketel. Kun je die echt niet weigeren?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ymaenhout
https://www.esanico.be/nl...explorer+3&submit_search=
Neem de 270 ltr zonder spiraal. 500 watt kan makkelijk via de zonnepanelen direkt.
1250 euro subsidie. (als de bedragen tegen die tijd niet 2x veranderd zijn)
En voor cv neem je een pana monobloc.
Kun je die gasaansluiting niet weigeren?
https://www.enexis.nl/con...uli-2018-een-uitzondering

[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2018 06:58 ]

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-11 21:42
AUijtdehaag schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 06:18:
@ymaenhout
https://www.esanico.be/nl...explorer+3&submit_search=
Neem de 270 ltr zonder spiraal. 500 watt kan makkelijk via de zonnepanelen direkt.
1250 euro subsidie. (als de bedragen tegen die tijd niet 2x veranderd zijn)
En voor cv neem je een pana monobloc.
Kun je die gasaansluiting niet weigeren?
https://www.enexis.nl/con...uli-2018-een-uitzondering
Dank voor je reactie!

- De gasaansluiting kunnen we niet weigeren, het project is uit 2012, wij zijn de laatste fase van het project.
Wel hebben we het koken op gas veranderd naar koken op inductie. We willen wel naar een zo laag mogelijk verbruik van gas.

Hoe ik het voor me zie:

- zonnepanelen pakken het extra verbruik aan electriciteit wat we gaan hebben omdat we op inductie gaan koken op zich, tevens het verbruik aan electriciteit voor de warmtepomp.

- de zonneboiler zal het tapwater extra verwarmen alsmede de verwarming voor een groot deel op zich nemen, graag een dermate capaciteit dat de CV-ketel nauwelijks bij moet springen.
- om de zonneboiler te ondersteunen willen we een ventilatie lucht/water warmtepomp erbij.

Op zonnige dagen zal de combinatie met zonnepanelen en zonnecolllectoren het comfortabel warm houden van het huis alsmede voorzien in onze warm water behoefte voor zijn rekening moeten kunnen nemen, hierbij ondersteund door de luch/water warmtepomp.

We zoeken dus een systeem waarbij het buffervat, welke aangesloten zal zijn op het cv-netwerk, verwarmt wordt door de zonnecollectoren, de warmtepomp en indien nodig electrisch bijverwarmd kan worden.

We zijn nu nog met zijn 2en (en 2 honden), maar gezinsuitbreiding zal er hopelijk binnen nu en 2 jaar zijn.
Daarom willen we qua energie opbrengst wat overschot hebben om het toekomstige extra verbruik op te vangen :) wie weet nog een electrische auto later ? 8) :+ >:)

Het zelf in elkaar zetten lijkt me zeer leerzaam en bespaart natuurlijk flink op de kosten, maar ik ben ook geen (ervarings)deskundige met dit soort installaties.

Zoveel keus 8)7 :P

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ymaenhout
Ik vind het "ergens" zonde van de ruimte om zonnecollectoren in te zetten.
Met PV stroom bereik je hetzelfde (hetzij via de warmtepomp) en bij overschot van pv stroom, kan je die terugleveren en krijg je ook nog centjes ervoor (zal versoberd worden)
Warm water van mijn dak, zit niemand op te wachten, dus maak ik liever "on demand"
Stagnatie? Glycol controle? Lekkages? Gebruik die ruimte gewoon voor nog meer zonnepanelen.
Daar is geen onderhoud aan nodig...
Dan heb je in de winter "een klein beetje" meer direkt verbruik....door meer panelen weg te leggen.

Nul op de meter bestaat niet meer straks... salderen gaat er af. Niks op jaarbasis meer wegstrepen van opgewekte kWh tegen verbruikte kWh. Maar gewoon verbruikte kWh in centen tegen opgewekte kWh in centen, wat die slimme meter aangeeft, met aparte tarieven.
Dus direkt verbruik wordt aantrekkelijker (en zo ook opslag in batterijen en warm water, met pv stroom)

Ik kan hier nog een heel lang verhaal ophangen, over ventilatiewarmtepompen en zonneboilers en wat ik daar van vind... maar dat gaat teveel offtopic.
Dus een eigen topic beginnen is misschien verstandig...

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2018 08:24 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:15

BCC

Na aanleiding van dit topic wil ik een https://www.esanico.be/nl...ctor-270fs-explorer3.html Aanschaffen. Maar kan iemand me vertellen hoe dat met subsidie werkt? En kent iemand een goede installateur van dit soort dingen in de regio Zwolle?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BCC
Er is een topic over
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Maar de meeste sluiten hem zelf aan... twee vier slangen en een stekker (bij wijze van)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2018 08:27 ]

• Grolsch
@ymaenhout als je gas niet mag weigeren, kun je dan je CV ketel wel weigeren :?

Als je de goedkoopste oplossing wil zou ik geen cv ketel nemen (-/-) en alleen een WP voor verwarmen en SWW, voor SWW kun je een losse WP boiler aanschaffen.

Dat geld van de zonnecollectoren zou ik investeren in PV om de redenen die @AUijtdehaag aangeeft.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 07:14
@ymaenhout
Ook goed opletten of je vloerverwarming hebt of makkelijk kan aanleggen. Qua kosten is in frezen achteraf mogelijk goedkoper.

In onze nieuwbouw heb ik een 80mm pijp van de CV ruimte naar de kruipruimte zodat een warmtepomp makkelijk is aan te sluiten zonder lelijke leidingen.

Bij ons kon de CV ook niet weg, maar die gaat gewoon op marktplaats.

Wij gaan een PUHZ-SHW112YAA nemen met boiler (moet nog een passend exemplaar vinden). Op het dak 24 zonnepanelen. Voor het huis komen wel dan >0 op de meter uit, maar de PHEV lust ook nog 3000kwh per jaar :-(

Mocht je de boiler op zolder doen, kijk dan ook op welke plek en hoeveel liter je wilt.

Zonneboiler heb ik ook naar gekeken maar was in mijn geval niet voordeliger.

[ Voor 9% gewijzigd door roelzadh op 05-08-2018 09:29 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Jan Treur
ymaenhout schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 07:47:
- de zonneboiler zal het tapwater extra verwarmen alsmede de verwarming voor een groot deel op zich nemen, graag een dermate capaciteit dat de CV-ketel nauwelijks bij moet springen.
Stel je daar niet veel van voor, de bijdrage van de zonneboiler aan verwarmen zal op jaarbasis minimaal zijn omdat de bulk aan energie voor verwarmen nodig is in een periode dat de zonneboiler maar weinig levert. Je mag dan al blij zijn als het tapwater op temperatuur blijft zonder veel ondersteuning. Het zou pas goed werken als je warmte van de zomer naar de winter mee zou kunnen nemen, maar helaas is dat een illusie.

• amarkest
Jan Treur schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 06:24:
[...]

Als je Jaga rechtstreeks belt, zijn ze erg behulpzaam om uit te zoeken wat je precies nodig hebt. Ze hebben mij in een eerder jaar ook uitstekend geadviseerd zodat ik ze nu zo heb dat ze (zowel bij verwarmen als bij koelen) reageren op de watertemperatuur zoals ik wil. Ik heb op mijn bovenverdieping twee Briza's met DPC.BRC6.
welke Ta gebruik jij? Bij mij lukt het tot 18c, anders al gauw condensvorming. (Bij mij althans).

Hangen die Briza's boven bij het trappenhuis? (koude lucht valt dan naar beneden).

Wellicht is een airco binnen-unit in het trappenhuis ook niet verkeerd: leiding naar de ELGA loopt daar ook.

@huub66 al 's naar een airco binnenunit gekeken?

[ Voor 18% gewijzigd door amarkest op 05-08-2018 15:51 ]

• Jan Treur
Mijn warmtepomp koelt standaard met aanvoertemperaturen die fluctueren tussen ca 16 en 20 graden (doeltemperatuur 18 graden). De Jaga's hangen op de bovenverdieping onder de ramen aan de voor- en achterkant van het huis, waar voorheen ook de radiatoren hingen. Door hun ingebouwde ventilatoren blazen ze de koude lucht omhoog en die circuleert dan door de hele ruimte. Het trappenhuis is helemaal afgeschermd door een wand met deur.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:33
Jan Treur schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:11:
Mijn warmtepomp koelt standaard met aanvoertemperaturen die fluctueren tussen ca 16 en 20 graden (doeltemperatuur 18 graden). De Jaga's hangen op de bovenverdieping onder de ramen aan de voor- en achterkant van het huis, waar voorheen ook de radiatoren hingen. Door hun ingebouwde ventilatoren blazen ze de koude lucht omhoog en die circuleert dan door de hele ruimte. Het trappenhuis is helemaal afgeschermd door een wand met deur.
De hamvraag is natuurlijk, is de Jaga effectief om de temperatuur naar een behaaglijk niveau te krijgen en tegen wat voor verbruik?
En wat voor opstelling heb je?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Felicia schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:48:
[...]

De hamvraag is natuurlijk, is de Jaga effectief om de temperatuur naar een behaaglijk niveau te krijgen en tegen wat voor verbruik?
Zonder ventilatoren niet. Ik heb jaga twins hangen maar vind het bar slecht werken zonder fans. En nog eens een 700W verbruik.
Dan kan je beter een inverter aircootje ophangen voor 400,- denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jan Treur
Felicia schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:48:
Zonder de ingebouwde ventilatortjes werkt het vrijwel niet, omdat bij koelen de iets koudere lucht niet zo'n natuurlijke trek heeft als behoorlijk opgewarmde lucht bij verwarmen, en convectoren werken op trek en niet op straling.

Op de bovenverdieping heb ik die ingebouwde ventilatortjes dan ook. Wat ik dan soms ook doe is een losse ventilator (zo een van 15 euro) er dwars overheen laten blazen zodat je de uitkomende koude lucht een bepaalde kant op kan sturen.

De winst is naar mijn schatting een graad of 4 a 5 verlaging van de temperatuur, dus bijvoorbeeld geen 31 maar 26 graden of geen 29 maar 25 graden.

Verbruik alleen voor koelen is laag: bij mij zo'n 2 tot 4 kWh per etmaal voor koelen van de bovenverdieping en een beetje de benedenverdieping.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 05-08-2018 19:42 ]

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Jan Treur schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:11:
Beneden dus geen ventilatoren. Denk je dat als je wel ventilatoren zou plaatsen de aanvoer temperatuur bij verwarmen ook verder omlaag kunt zetten?

Wat voor aanvoer temperatuur heb jij nodig bij bijvoorbeeld -10 graden, en hoeveel kW afgifte heb je dan?

Ikzelf ben nu bezig met het omzetten radiatoren naar jaga convectoren. De ventilatoren ga ik er zelf opbouwen, zowel beneden als boven; vandaar mijn interesse!

Ik hoop straks ook met warmtepomp wat graadjes te kunnen koelen; wil hier zo ook wel 27-28 graden worden beneden, boven nog warmer.

Pas je nachtverlaging toe of stook je 's winters 24 uur per dag?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Jan Treur
Mijn huis is de NNO helft van een twee onder een kap. Daarom wordt de benedenverdieping nooit echt warm als je de ramen dicht houdt, behalve mijn slaapkamer daar die in een uitbouw met plat dak is. Ik heb daarom geen ventilatoren in de woonkamer beneden nodig voor koelen, maar in mijn slaapkamer heb ik wel een normale radiator met twee Radiatorbooster ventilatoren eronder. Ik overweeg nog om misschien eventueel ooit daar ook een Jaga Briza te nemen, maar voor verwarmen heb ik die daar niet echt nodig.

Omdat ik in mijn (twee) badkamers, keukens, toilet e.d. geen convectoren heb maar (meest design) radiatoren, betwijfel ik of de aanvoertemperatuur veel omlaag kan als ik in de woonkamer beneden ook ventilatortjes neem. Dan moet ik in die badkamers misschien aanvullende straalkacheltjes ophangen. Dat zou nog een overweging kunnen zijn.

Ik pas altijd nachtverlaging toe, op dagen dat ik na opstaan meteen de deur uit ga durend tot ca 13:00 uur, wat een mooie tijd is voor een warmtepomp om actief te worden. Opwarmen gaat snel, mede omdat er heel weinig massa is, binnen een a anderhalf uur.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Jan Treur schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 21:10:
Omdat ik in mijn (twee) badkamers, keukens, toilet e.d. geen convectoren heb maar (meest design) radiatoren, betwijfel ik of de aanvoertemperatuur veel omlaag kan als ik in de woonkamer beneden ook ventilatortjes neem. Dan moet ik in die badkamers misschien aanvullende straalkacheltjes ophangen. Dat zou nog een overweging kunnen zijn.
Met die badkamer zit ik ook nog een beetje in mijn maag.. Overal heb ik dadelijk jaga's. Op twee andere plekken heb ik de standaard radiatoren vervangen door typen met meer platen/convectors.

Maar in de badkamer een handdoek/design radiator. Ik verwacht daar erg weinig van; daar komt denk ik een IR-paneel. Misschien nog een jaga op de plek van de oude radiator.

Ik hoop dat ik de stooklijn op 35 tot 40 graden kan zetten bij -10 buiten. Afwachten hoe het gaat komende winter...

Waar heb jij jouw stooklijn op staan?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Jan Treur
Bij -10 zit het bij mij rond de 45 graden.

• kmf
  • Niet online

kmf

@ymaenhout mijn mening over zonnecollectoren vs zonnepanelen.

Heb je al voor jou de beste hoeveelheid zonnepanelen bereikt, en je hebt nog plek voor 2 panelen, dan kan je ook die 20 heatpipes kwijt die je gebruikt voor je 200 liter vat.
Wil je CV ondersteuning, dan wil je 40 heatpipes hebben, maar dan stuit je wel weer op problemen zoals stagnatie.
AUijtdehaag schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:18:

Ik vind het "ergens" zonde van de ruimte om zonnecollectoren in te zetten.
Met PV stroom bereik je hetzelfde (hetzij via de warmtepomp) en bij overschot van pv stroom, kan je die terugleveren en krijg je ook nog centjes ervoor (zal versoberd worden)
Warm water van mijn dak, zit niemand op te wachten, dus maak ik liever "on demand"
Stagnatie? Glycol controle? Lekkages? Gebruik die ruimte gewoon voor nog meer zonnepanelen.
Daar is geen onderhoud aan nodig...
Lekkages gebeuren net zo vaak als zonnepanelen die in brand vliegen. Stagnatie is overschot. Kan je voorkomen door je systeem goed op in te richten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kmf
kmf in "Zonneboilers, dit is de plek"
Waar staat je buffervat?
Moet je nu voor die 81 graden en standbyverliezen, een L/L warmtepomp aanschaffen om je huis weer af te koelen?
Die energie moet je weer aftrekken van wat het oplevert.

Zonnepanelen vliegen nooit in de brand vanzelf...
Behalve door menselijke onkunde (en hete optimizers)
Edit: aanname.... de waarheid zal nooit hier gemeld worden.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2018 09:36 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

AUijtdehaag schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:33:
@kmf
kmf in "Zonneboilers, dit is de plek"
Waar staat je buffervat?
Moet je nu voor die 81 graden en standbyverliezen, een L/L warmtepomp aanschaffen om je huis weer af te koelen?
Die energie moet je weer aftrekken van wat het oplevert.

Zonnepanelen vliegen nooit in de brand vanzelf...
Behalve door menselijke onkunde (en hete optimizers)
Edit: aanname.... de waarheid zal nooit hier gemeld worden.
Buffervat staat naast de warmtepomp. Onder de zonnecollectoren. In de ketelruimte op zolder.
En ja, daar is het nu 35c.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bnVRXmG.png

Warmte stijgt op, net als warm water in een hygieneboiler, blijft ook deze warmte in deze geisoleerde, afgesloten ruimte. Ik hoef hier dus niet voor te koelen, dus waarom zal ik hiervoor weer verbruik moeten aftrekken?
Hier staan ook kleren te drogen. Met 35graden hoeft de droogprogramma van de wasmachine dus nooit in werking te treden.

Ik vind het best zo. Ook minder warmteverlies.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kmf
Zolang daar geen slaapkamers zijn of andere activiteiten uitgevoerd worden, geen probleem uiteraard.

Deze meet ook op zolder waar mijn 450 ltr staat... (klus ruimte voorlopig, maar ook slaapkamer in de toekomst)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xqq30k4z586.jpg

Verschil is dat ik een doorstromer gebruik voor de 30 -> 45 graden te brengen. (en een koele ruimte houd)
Temperatuurdaling was omdat er een dakraam openstond

Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.