zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Als de hydrobox op de 1e hangt is 2 bar wel veel. 0,5 Bar is voldoende. 1 bar kan ook om je membraan van je expansievat op 50 % te krijgen, zie verder.
De druk op de BG is dan c.a. 0,5 bar hoger is dan 0,5+0,5 (hoogte)=1 bar.
Bij jou is dat nu beneden 2,0+0,5=2,5 bar
2 vragen:
Waar zit je expansievat (ook boven denk ik) en wat is de voordruk van dat vat. Deze moet op het vat vermeld zijn als het goed is. Dat getal is de druk als er nul water in het vat zit, en alleen stikstof.
Hopelijk is dat 0,5 bar.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Panzerschlauch, Flexschlauch, DN25, beidseitig 1"ÜM, alle Längen, Heizung, Solar, mit Edelstahl Umflechtung
...voor een gevel doorvoer voor een 5kw Panasonic WP?
Diameter lijkt mij goed, maar ze hebben een aantal varianten, ik weet niet goed welke nou het handigste is.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
mm is het niet 1 1/4 aansluiting?PASware schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:14:
Hele korte vraag, maar is de volgende slang geschikt...
Panzerschlauch, Flexschlauch, DN25, beidseitig 1"ÜM, alle Längen, Heizung, Solar, mit Edelstahl Umflechtung
...voor een gevel doorvoer voor een 5kw Panasonic WP?
Diameter lijkt mij goed, maar ze hebben een aantal varianten, ik weet niet goed welke nou het handigste is.
De varianten ligt aan hoe je wilt starten of verder gaan met je leidingen?
Neem geen haakse bochten maar getrokken bochten
Dus je flex zou 2 rechte aansluitingen moeten hebben wartel wartel of wartel puntstuk..
Jouw feestje
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Als je glycol hebt toegevoegd krijg je de water/glycol-oplossing alleen door leeg laten lopenDylantje2 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:42:
Weet iemand een mooi/handig vulsysteem voor Glycol?
Misschien is er iets waarmee je heel simpel Glycol in je systeem kunt krijgen?
En misschien als we dan toch bezig zijn, ook weer eruit kunt zuigen oid??
Of is de setting in mijn pomp: "afpompen" hier een optie voor?
Is er een vuistregel voor een vrijstaand huis, hoeveel inhoud het cv systeem heeft?
Edit":
Kan het bij de boer halen:
https://www.btndehaas.nl/propyleenglycol-2-liter
Propyleen of monopropyleen wat is het verschil?
(dan weet je ook de inhoud
monopropyleenglycol = propyleenglycol
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Expansievat zit ook inderdaad op de 1e verdieping (naast de Hydrobox).Gasschuif schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:53:
@Grolsch
Als de hydrobox op de 1e hangt is 2 bar wel veel. 0,5 Bar is voldoende. 1 bar kan ook om je membraan van je expansievat op 50 % te krijgen, zie verder.
De druk op de BG is dan c.a. 0,5 bar hoger is dan 0,5+0,5 (hoogte)=1 bar.
Bij jou is dat nu beneden 2,0+0,5=2,5 bar
2 vragen:
Waar zit je expansievat (ook boven denk ik) en wat is de voordruk van dat vat. Deze moet op het vat vermeld zijn als het goed is. Dat getal is de druk als er nul water in het vat zit, en alleen stikstof.
Hopelijk is dat 0,5 bar.
Wat de druk is van dat vat weet ik niet, ik kan er ook verrekte slecht bijkomen, maar wat kan daar verkeerd aan zijn
Wel interessant trouwens wat je zegt, ook in mijn oude woning waar de CV ketel op zolder hing zette ik de druk altijd op 2 bar
Mijn boekje praat trouwens over minimaal 1 bar druk afgelezen op de hydrobox. Volgens mij praat het boekje niet over hoogte verschillen, maar ik zal zo nog eens kijken .
@ronaldmathies dus helemaal niets aan de hand met jouw 1,4 bar, het staat eerder bij mij verkeerd
Heerlijk hoe vragen leiden tot nieuwe vragen en die weer leiden tot nieuwe inzichten en kennisGrolsch schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:22:
[...]
Expansievat zit ook inderdaad op de 1e verdieping (naast de Hydrobox).
Wat de druk is van dat vat weet ik niet, ik kan er ook verrekte slecht bijkomen, maar wat kan daar verkeerd aan zijnIk mag toch aannemen dat mijn installateur dat goed gedaan heeft.
Wel interessant trouwens wat je zegt, ook in mijn oude woning waar de CV ketel op zolder hing zette ik de druk altijd op 2 bar![]()
Mijn boekje praat trouwens over minimaal 1 bar druk afgelezen op de hydrobox. Volgens mij praat het boekje niet over hoogte verschillen, maar ik zal zo nog eens kijken .
@ronaldmathies dus helemaal niets aan de hand met jouw 1,4 bar, het staat eerder bij mij verkeerd
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Als je al een Modbusnetwerk hebt liggen om je omvormers uit te lezen kun je die toch ook gebruiken om die Procon uit te lezen? Of is dat geen Modbus RTU wat je daarvoor gebruikt? Via die procon kun je héél veel registers aanspreken met modbus RTU over RS485, en volgens mij is die documentatie op deze link van Alklima redelijk uitgebreid (vanaf pagina 20 de registers): https://www.alklima.nl/me...eiding%20Procon%20A1M.pdf.ronaldmathies schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:09:
[...]
Daar was ik nog niet bekend mee, dat vereist dan wel de melcloud adapter neem ik aan?
https://www.mitsubishi-el...p/i/69646/wi-fi-interface
Als ik zijn code doorspit dan zie ik de volgende meet gegevens:
Temperaturen, status en setpoint
Maar kan je via deze route ook de gegevens als flow, vermogen (0, 50, 75, 100%) e.d. uitlezen?
Gaat mij bijvoorbeeld ook om de wat meer minder bekende gegevens die er te meten zijn, zo lees ik bijvoorbeeld ook via modbus mijn inverters uit zodat ik de DC waarden weet van de verschillende strings, hiermee heb ik al een aantal keer problemen achterhaald die normaal niet zo makkelijk zichtbaar zijn.
Er zullen namelijk ongetwijfeld veel meer waarden zijn waarmee interesante dingen zijn te doen, ik hoop bijvoorbeeld dat je via de modbus ook instellingen kan aanpassen (meestal kan dit).
Dan kan ik bijvoorbeeld een scenario uitwerken waarbij ik kijk naar weer informatie om te bepalen wanneer op de dag het warmst is om de SWW run uit te voeren. Nu heb ik deze bijvoorbeeld hard ingesteld op 14:00, echter is het soms pas om 15:00, 16:00 of zelfs 17:00 het warmst, dan zou het mooi zijn als ik de run kan verschuiven door het tijdsschema aan te passen.
Of bijvoorbeeld rekening houden met wanneer het wel / niet bewolkt is zodat hij optimaal gebruik gaat maken van de opbrengsten van de zonnepanelen.
Zo valt er vast nogmeer optimalisaties uit te voeren zijn.
Meestal is het mischien gerommel in de marge maar ik ben gewoon benieuwd of dit soort scenario's uit te werken zijn.
Je kunt er in ieder geval veel meer data uit halen dan uit de Melcloud, wat wel een handig tooltje is voor hele basale dingen en rapportages maar slechts een heel beperkte dataset. Helaas kun je ze niet naast elkaar gebruiken want ze gebruiken dezelfde poort, anders had ik dat denk ik gedaan. Nu gebruik ik gewoon de Melcloud.
[ Voor 8% gewijzigd door godfriedd op 30-07-2018 14:33 ]
Ah cool, de lijst met adressengodfriedd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:29:
[...]
Als je al een Modbusnetwerk hebt liggen om je omvormers uit te lezen kun je die toch ook gebruiken om die Procon uit te lezen? Of is dat geen Modbus RTU wat je daarvoor gebruikt? Via die procon kun je héél veel registers aanspreken met modbus RTU over RS485, al heb ik er ook geen documentatie van liggen. Veel meer registers in ieder geval dan via de Melcloud, wat wel een handig tooltje is voor hele basale dingen en rapportages maar slechts een heel beperkte dataset.
De inverters (SMA inverters) hebben een ingebouwde modbus over TCP, omdat ze standaard al verbonden zijn met mijn netwerk was het relatief eenvoudig om dit uit te lezen. Werkt nogsteeds op dezelfde manier, dus aangeven vanaf welk adres tot welk adres je wilt uitlezen. Maar je kan inderdaad op deze manier tot in detail uitlezen wat er allemaal gebeurt.
Ik wil zelf niet verbinden via RS485 maar hier nog een RS485 <-> Lan adapter tussen zetten, die adapter bied wel weer de mogelijkheid om een netwerk van modbus adapters aan te sluiten maar ik heb verder alleen de warmte pomp.
Ik zou opzich ook graag de Zehnder WTW op deze manier uitlezen maar ik heb daar al een adapter opzitten (comfoconnect) die ik via LAN uitlees en je mag geen adapters combineren jammer genoeg (maar functioneel hetzelfde resultaat dus ik ga die moeite ook niet nemen).
Toegevoegd:
Apart, de flow is niet opvraagbaar via de modbus.
[ Voor 4% gewijzigd door ronaldmathies op 30-07-2018 14:47 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
https://gathering.tweaker...message/55981469#55981469
Een draadje waar misschien iets meer gezamenlijke info te delen is?
Staat alleen maar algemene leut in, niets specifiek. Enige wat volgens mij specifiek is dat je met 16A onvoldoende afgezekerd hebt. Als ik met goed herinner heeft 1 van de 2 aansluitingen max stroom van 30A.Dylantje2 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:55:
Voor de Panasonic Monoblock gebruikers:
https://gathering.tweaker...message/55981469#55981469
Een draadje waar misschien iets meer gezamenlijke info te delen is?
Thanks...LittleTycoon schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:50:
[...]
Staat alleen maar algemene leut in, niets specifiek. Enige wat volgens mij specifiek is dat je met 16A onvoldoende afgezekerd hebt. Als ik met goed herinner heeft 1 van de 2 aansluitingen max stroom van 30A.
Voor je input..
Als jij hier door de bomen... Goed bezig..
Hebben we iets gemist?Systeem is gevuld met [mono] i.v.m. evt vorstschade problemen
Ik vraag me trouwens af waarom je de COP meting moet bijstellen igv glycol. Klopt de gemeten flow of temperatuur dan niet meer
Als de grond in de tuin wegzakt kan je 'm beter aan de muur monteren met een muurbeugel.adnanoner schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:39:
Ik denk dat gezien onze voortuin het het makkelijkst wordt de PUHZ-SW75YAA op iets van tegels te monteren (troittorband / betonpaal of iets dergelijks). De unit weegt volgens mij iets van 104kg. Heeft iemand een idee hoe zwaar dan de betonnen 'palen'/tegels eronder ongeveer moeten zijn? Kon het niet vinden in het topic.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
- Vloer isolatie (RC3.5)
- Spouw isolatie (6cm spouw)
- Dak isolatie (18cm rockwool)
We hebben geen vloerverwarming. Daarom vervang ik mijn radiatoren door Jaga met DBE (LVT convectoren). Totale oppervlak van de woonkamer is 55m2 waarvan 12m2 een platdak heeft.
We weten niet of dit goed gaat in onze woning maar gaan het proberen.
Omdat de lasten qua elektra omhoog gaan laten we dit jaar 15 zonnepanelen van 300WP plaatsen op het zuiden. Volgend jaar komen daar nog 15 panelen op het zuiden bij (op een houthok en prieel).
We hebben dubbelglas, echter geen HR++. Welke winst valt hier nog uit te halen? En hoe zit dit met ventilatie en kierafdichting? Zou het een must zijn of niet.
Heeft iemand ervaringen met een lucht water pomp in een wat minder goed geïsoleerde omgeving?
Ik heb mijn Nibe F2120 de afgelopen periode op de koelstand gezet. Op de begane grond werkt dat prima. De aanvoertemperatuur op de verdeler op de begane grond ligt rond de 18 graden. De vloer voelt lekker koel aan.Wel zorgen voor voldoende ventilatie anders wordt het wat vochtig/klam in de woning.
Op de 1e en 2e verdieping krijg ik de aanvoertemperatuur niet onder de 22 graden. Ik heb verder geen naregeling. Hier voelt de vloer ook niet echt koel aan.
Hebben jullie wellicht nog tips of aanbevelingen om de aanvoertemperatuur op de 1e en 2e verdieping lager te krijgen.
Ps. De aanvoer/retour leidingen naar de 1e en 2e verdieping lopen een klein gedeelte (+/- 5 meter) over een plat dak naar boven. Deze leidingen liggen in 15 cm beton en daar bovenop nog eens 120mm isolatie.
Gaston
De situatie lijkt qua isolatie op mijn huis (maar bij mij wel twee onder een kap). Alleen heb ik HR++ glas. Toen ik omschakelde (met 4 Jaga convectoren beneden) ging ik van 1000-1200 m3 gas naar een kleine 2000 kWh aan stroom voor de warmtepomp, wat ongeveer overeen komt met de verdubbelregel 1 m3 gas => 2 kWh stroom. Daar ben ik erg tevreden mee. De watertemperatuur is van ca 30 tot 45 graden, dat is een graad of wat hoger dan gemiddeld (bij vloerverwarming)._Alkaline schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 00:26:
Ik heb dit topic nu een korte tijd gevolgd. Zelf heb ik het idee in mijn hoofd gehaald om mijn oude, in 1978 gebouwde, vrijstaande woning met een lucht water warmtepomp te verwarmen. De Techneco Loria 6006 moet dit gaan realiseren. Om mijn woning wat geschikter te maken heb ik het volgende gedaan:
- Vloer isolatie (RC3.5)
We hebben geen vloerverwarming. Daarom vervang ik mijn radiatoren door Jaga met DBE (LVT convectoren). Totale oppervlak van de woonkamer is 55m2 waarvan 12m2 een platdak heeft.
Omdat de lasten qua elektra omhoog gaan laten we dit jaar 15 zonnepanelen van 300WP plaatsen op het zuiden. Volgend jaar komen daar nog 15 panelen op het zuiden bij (op een houthok en prieel).
We hebben dubbelglas, echter geen HR++. Welke winst valt hier nog uit te halen? En hoe zit dit met ventilatie en kierafdichting? Zou het een must zijn of niet.
Heeft iemand ervaringen met een lucht water pomp in een wat minder goed geïsoleerde omgeving?
Hoeveel gas verbruik jij? Je kunt daaruit ook een schatting afleiden voor de capaciteit van de warmtepomp die nodig is. Als dat bijvoorbeeld 1400 m3 is, dan kun je een capaciteit nemen van iets meer dan 7 kW (= de helft van die 14).
De laatste jaren worden bij mij intussen twee verdiepingen verwarmd (met twee extra convectoren op de tweede (boven)verdieping), wat nu ongeveer twee keer zo veel is als bij jou. Maar mijn warmtepomp was wat ruim bemeten op 14 kW, dat werkt voor nu ook nog steeds prima.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Op dit moment hangt mijn verwarmingsketel in een onverwarmd en ongeisoleerd schuurtje, waar het in de winter vrij koud wordt. Het dak er boven is plat waarop ik de buitenunit kwijt kan. Met die gedachten wil ik kijken naar onderstaande, om binnenkort te bestellen;
Atlantic Explorer 270FS (esanico.be +-€1640,- (subsidie 1250))
Loria 6006 (esanico.be +- €3250,- (subsidie 1800))
LG HN0914-NK2, Therma V, Set HN0914.NK2 HU091.U41 (fachklima24.de +- €2900,-, subsidie 2100))
PUHZ-SW75YAA + ERSC-VM2C (instaladoratermica.com +- €4300, subsidie 1900))
PUHZ-SW50VKA + ERSD-VM2C (instaladoratermica.com +- €3200, subsidie 1700))
De WP en SWW wil ik mede gescheiden vanwege het feit dat de WP zich vol op de vloerverwarming kan focussen en dat de SWW los wordt verwarmd. Ook heb je 2x subsidie wat natuurlijk ook scheelt
Persoonlijk vind ik de lg met de atlantic een mooie combinatie, hoewel ik de PUHZ-SW75YAA ook een deftig apparaat vind.
Wat newbie vragen die ik dan heb;
- De Atlantic heeft een bereik van -5 t/m +43. Betekent dit dat de WP sowieso op de atlantic aangesloten moet worden, wanneer het te koud gaat worden voor de SWW? Kan dit dan standaard of is daar weer de 270 met warmtewisselaar voor nodig of is dat puur voor zonnecollectoren?
- Gaat de kou (veel) van invloed hebben in het schuurtje?
- Zouden jullie een andere combi aanwijzen?
- Is er nog andere apparatuur nodig?
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Dat is eigenlijk ronduit vreemd te noemen, ik neem aan dat je gesloten verdelers zonder pomp hebtH4ldrz schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 00:38:
Hallo Allemaal,
Ik heb mijn Nibe F2120 de afgelopen periode op de koelstand gezet. Op de begane grond werkt dat prima. De aanvoertemperatuur op de verdeler op de begane grond ligt rond de 18 graden. De vloer voelt lekker koel aan.Wel zorgen voor voldoende ventilatie anders wordt het wat vochtig/klam in de woning.
Op de 1e en 2e verdieping krijg ik de aanvoertemperatuur niet onder de 22 graden. Ik heb verder geen naregeling. Hier voelt de vloer ook niet echt koel aan.
Hebben jullie wellicht nog tips of aanbevelingen om de aanvoertemperatuur op de 1e en 2e verdieping lager te krijgen.
Ps. De aanvoer/retour leidingen naar de 1e en 2e verdieping lopen een klein gedeelte (+/- 5 meter) over een plat dak naar boven. Deze leidingen liggen in 15 cm beton en daar bovenop nog eens 120mm isolatie.
Zelf hebben wij op 2 verdiepingen vloerverwarming (meer hebben we er niet los van een zolder met vliso trap
Wel is het zo dat de B.G.G. harder koelt, dit komt volgens mij omdat warmte stijgt, en de B.G.G. zowel vloer als plafondkoeling heeft.
De vloertemperatuur (is wat anders als Ta bij de verdeler) is op de B.G.G. zo'n 19,5 graden, en op de 1e verdieping zo'n 20,5 graden. Ruimtetemperatuur op de 1e verdieping is zo'n 23 graden, op de B.G.G. zo'n 21,5 á 22 graden.
Heb je wel flow boven ?H4ldrz schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 00:38:
Hallo Allemaal,
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ja ik, gewoon omdat het een mooier systeem is.Joris748 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:54:
Zijn er hier nog tweakers die, achteraf, liever voor WW WP ipv van voor een LW WP hadden gekozen? En waarom?
- Passief koelen in plaats van actief koelen
- Constante COP over een etmaal, gunstiger bij invoeren teruglevergoeding
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Het grootste voordeel zou ik het ontbreken van een buitenunit vinden.Joris748 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:54:
Zijn er hier nog tweakers die, achteraf, liever voor WW WP ipv van voor een LW WP hadden gekozen? En waarom?
Financieel blijft het compleet niet aantrekkelijk een WW WP in vergelijk met een (eigen import) LW WP.
Vorig jaar bijna niet gekoeld, en dit jaar (met deze extreme temperaturen) tot nu toe 1,5 week gekoeld.
Laat dit eens heel extreem genomen 4 weken per jaar zijn dan zou me dit 4*7*10kWh=280kWh * 0,20 = € 56,00 per jaar kosten.
De meerprijs van zo'n 8K ga je dan natuurlijk nooit en te nimmer weer verdienen.
Wat ik wel een nadeel vind van een WW WP is het "verplichte" koelen om de bron "goed" te houden.
Ik heb persoonlijk helemaal niet de behoefte om verplicht te koelen.
Ook ben ik nog een beetje huiverig voor de bronnen. Je krijgt volgens mij 10 jaar garantie, maar wat als de bron is uitgeput, of uit balans is na 10 jaar
Al met al zou ik de volgende keer zeker weer voor een L/W WP kiezen en niet voor een WW WP.
Oplossingen voor het -5 probleem:Wimlem schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 06:45:
In deel #4 heb ik destijds een post gedaan om te kijken wat er nodig is voor een WP + SWW. Daarin werd door koevlaas2 al uitgerekend dat ik op het moment met 1000m3 gas een wp van rond de 5 KW nodig heb. In het huis is vloerverwarming en een 3 fase aansluiting aanwezig.
Op dit moment hangt mijn verwarmingsketel in een onverwarmd en ongeisoleerd schuurtje, waar het in de winter vrij koud wordt. Het dak er boven is plat waarop ik de buitenunit kwijt kan. Met die gedachten wil ik kijken naar onderstaande, om binnenkort te bestellen;
Atlantic Explorer 270FS (esanico.be +-€1640,- (subsidie 1250))
Loria 6006 (esanico.be +- €3250,- (subsidie 1800))
LG HN0914-NK2, Therma V, Set HN0914.NK2 HU091.U41 (fachklima24.de +- €2900,-, subsidie 2100))
PUHZ-SW75YAA + ERSC-VM2C (instaladoratermica.com +- €4300, subsidie 1900))
PUHZ-SW50VKA + ERSD-VM2C (instaladoratermica.com +- €3200, subsidie 1700))
De WP en SWW wil ik mede gescheiden vanwege het feit dat de WP zich vol op de vloerverwarming kan focussen en dat de SWW los wordt verwarmd. Ook heb je 2x subsidie wat natuurlijk ook scheelt![]()
Persoonlijk vind ik de lg met de atlantic een mooie combinatie, hoewel ik de PUHZ-SW75YAA ook een deftig apparaat vind.
Wat newbie vragen die ik dan heb;
- De Atlantic heeft een bereik van -5 t/m +43. Betekent dit dat de WP sowieso op de atlantic aangesloten moet worden, wanneer het te koud gaat worden voor de SWW? Kan dit dan standaard of is daar weer de 270 met warmtewisselaar voor nodig of is dat puur voor zonnecollectoren?
- Gaat de kou (veel) van invloed hebben in het schuurtje?
- Zouden jullie een andere combi aanwijzen?
- Is er nog andere apparatuur nodig?
- je kunt het apparaat instellen voor alleen overdag draaien
- er is een elektrische cop=1 spiraal ingebouwd (voor die paar koude dagen kost dat niet veel)
- lucht aanzuigen vanuit het schuurtje en naar buiten blazen via een afvoer (wel een rooster in de muur nodig om koude lucht in te laten)
- ik ben van plan om het door een wtw aan te sluiten op de mechanische ventilatie (is ook meteen goed voor het rendement in de winter)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Als je warmtepomp vermogen in Watt is gedimensioneerd op de "gasverbruik in m3 x 1650 / 8" regel, dan is het gewoon voldoende._Alkaline schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 00:26:
Ik heb dit topic nu een korte tijd gevolgd. Zelf heb ik het idee in mijn hoofd gehaald om mijn oude, in 1978 gebouwde, vrijstaande woning met een lucht water warmtepomp te verwarmen. De Techneco Loria 6006 moet dit gaan realiseren. Om mijn woning wat geschikter te maken heb ik het volgende gedaan:
- Vloer isolatie (RC3.5)
Wat voor ventilatie heb je nu? Warmteverlies door het glas kun je berekenen door het verschil in warmtegeleiding tussen het oude en nieuwe dubbelglas te vermenigvuldigen met het oppervlakte en temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
Als je dan de kosten weet kun je een tvt berekenen. (en daarnaast scheelt het condens op de ramen)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik heb inderdaad gesloten verdelers zonder pomp. En voldoende flow.Grolsch schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 07:42:
[...]
Dat is eigenlijk ronduit vreemd te noemen, ik neem aan dat je gesloten verdelers zonder pomp hebtAls je Ta bij de WP 16 graden is, hoe kan het dan zo zijn dat het met 22 graden op een andere verdeler aankomt
Zelf hebben wij op 2 verdiepingen vloerverwarming (meer hebben we er niet los van een zolder met vliso trap) en de daadwerkelijke Ta die de verdelers in gaat is nagenoeg gelijk.
Wel is het zo dat de B.G.G. harder koelt, dit komt volgens mij omdat warmte stijgt, en de B.G.G. zowel vloer als plafondkoeling heeft.
De vloertemperatuur (is wat anders als Ta bij de verdeler) is op de B.G.G. zo'n 19,5 graden, en op de 1e verdieping zo'n 20,5 graden. Ruimtetemperatuur op de 1e verdieping is zo'n 23 graden, op de B.G.G. zo'n 21,5 á 22 graden.
Mee eens dat het vreemd is. Mijn aanname is dat het water richting de 1e en 2e verdieping op het platte dak wordt opgewarmd. Het dak wordt nu natuurlijk behoorlijk warm en zorg er misschien net voor dat de temperatuur onderweg stijgt? Of is dat niet aannemelijk?
Ik heb de minimum aanvoer temperatuur op 18 graden gezet. Zou ik die misschien moeten verlagen?
Gaston
Dat is wel een fors verlies als dat zo is.H4ldrz schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:55:
[...]
Ik heb inderdaad gesloten verdelers zonder pomp. En voldoende flow.
Mee eens dat het vreemd is. Mijn aanname is dat het water richting de 1e en 2e verdieping op het platte dak wordt opgewarmd. Het dak wordt nu natuurlijk behoorlijk warm en zorg er misschien net voor dat de temperatuur onderweg stijgt? Of is dat niet aannemelijk?
Ik heb de minimum aanvoer temperatuur op 18 graden gezet. Zou ik die misschien moeten verlagen?
Koelt je leiding daar 's winters dan ook 4 á 5 graden af
Ik zit nog ff na te denken, maar dat kan bijna niet. Hoeveel "flow" heb je richting de verdiepingen boven
Ik draai op dit moment met een Ta van 15 graden (gemeten rechtstreeks uit de WP) en het gaat met zo'n 16,5 á 17 graden de vloer in bij ons (na buffervat en transportleidingen).
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2018 11:03 ]
Bijzonder verhaal, maar het zou natuurlijk kunnen dat je alles in je dak verliest.H4ldrz schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:55:
[...]
Ik heb inderdaad gesloten verdelers zonder pomp. En voldoende flow.
Zijn er geïsoleerde leidingen tussen de verdelers gebruikt.?
Wat je nog zou kunnen doen is om beneden alles dicht te zetten en dan kijken of de leidingen boven afkoelen
Bij mij heeft de verdiepingsvloer een flow van 14,22L/minuut voor in totaal 80m2 verwarmd oppervlakte, en @H4ldrz heeft 2 verdiepingen.
20 liter / minuut = 0,33 liter/seconde
0.33*4.2*4=5,54KW
Dan zou hij ruim 5KW energie verliezen gedurende het transport
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2018 11:40 ]
Precies, maar wie weet...Grolsch schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:35:
Stel dat zijn flow voor de bovenverdiepingen 20L / minuut is (lijkt mij geen gekke aanname als ik het met mijn vloerverwarming bekijk)
Bij mij heeft de verdiepingsvloer een flow van 14,22L/minuut voor in totaal 80m2 verwarmd oppervlakte.
20 liter / minuut = 0,33 liter/seconde
0.33*4.2*4=5,54KW
Dan zou hij ruim 5KW energie verliezen gedurende het transportDat zou wel heel erg slecht zijn
Wat is de definitie van voldoende flow? Hoe wordt dit gemeten, en is de installatie waterzijdig ingeregeld?
Nog niet helemaal gemist.Grolsch schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:04:
Ik lees in dat topic een nieuwe ontwikkeling
[...]
Hebben we iets gemist?
Ik vraag me trouwens af waarom je de COP meting moet bijstellen igv glycol. Klopt de gemeten flow of temperatuur dan niet meer
Maar hij gaat gevuld worden met glycol.
Ben nu spul ana het bestellen om het erin te pompen ....
Dus nog paar weken spoelen.. En dan na de zomer propyleen erin...:-)
En om dan dat weer te moeten aanpassen..
En COP aanpassen hoeft denk ik niet aangezien alles qua cop en verbruik enz uitgelezen wordt in de H versie
Flow vanuit WP hoort voldoende te zijn, ca. 29 liter per minuut bij koelen (tenminste als ie de 2120-16 heeft). Lijkt me dat zijn verdelers niet helemaal open staan op de verdiepingen.Grolsch schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:48:
Ik verwacht toch dat het een flow probleem is, ondanks dat @H4ldrz aangeeft "voldoende flow" te hebben.
Wat is de definitie van voldoende flow? Hoe wordt dit gemeten, en is de installatie waterzijdig ingeregeld?
Als ik alles open heb staan thuis (en dat is met koelen het geval) (en ik heb maar 2 verdiepingen, geen 3) heb ik een flow nodig van 36,13 ltr/minuut. Dat gaat mijn WP echt niet leveren (26 ltr/minuut max) en ligt ook nog buiten de specs van mijn WP volgens het boekje (14,4 - 27,7), vandaar dat ik er een buffervat als open verdeler en een secundaire pomp achter heb zitten.LittleTycoon schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:01:
[...]
Flow vanuit WP hoort voldoende te zijn, ca. 29 liter per minuut bij koelen (tenminste als ie de 2120-16 heeft). Lijkt me dat zijn verdelers niet helemaal open staan op de verdiepingen.
Als hij geen secundaire pomp heeft, en alles open heeft staan heeft hij dus flow te weinig voor de hoger gelegen verdiepingen.
In mijn handleiding staat duidelijk vermeld "Stel zo nodig de aanpassing geproduceerde energie in als antivriesoplossing (propyleen-glycol) wordt gebruikt voor het primaire watercircuit."Dylantje2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:51:
[...]
Nog niet helemaal gemist.
Maar hij gaat gevuld worden met glycol.
Ben nu spul ana het bestellen om het erin te pompen ....
Dus nog paar weken spoelen.. En dan na de zomer propyleen erin...:-)
En om dan dat weer te moeten aanpassen..![]()
En COP aanpassen hoeft denk ik niet aangezien alles qua cop en verbruik enz uitgelezen wordt in de H versie
Dit betekent volgens mij dat de warmtemeter is afgesteld op puur water, en niet op glycol, dus in het geval van Glycol klopt de meting niet meer.
Ik snap zelf alleen nog ff niet goed waarom niet, misschien dat @Oxellaar hier uitleg over kan geven
Zal wel iets met de slechtere warmtegeleiding van Glycol te maken hebben verwacht ik.
[ Voor 43% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2018 14:42 ]
[ Voor 106% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2018 14:42 ]
Kamstrup heeft daarvoor speciaal de 6M2 "mixed fluid" warmtemeter. Daarop kun je instellen wat voor toevoeging er in het water zit en het percentage. De kWh berekening zal dan aangepast worden.
Dat instellen van de waardes gaat via het optische oog van de warmtemeter.
Dat bedoel ik, jij weet het altijd zo lekker te brengenOxellaar schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:06:
@Grolsch @Dylantje2 de soortelijke warmte is bij een mengsel anders dan bij puur water. Elke liter die de flowmeter registreert, bevat dus minder energie dan bij gewoon water. Daardoor wijkt de meting af.
Kamstrup heeft daarvoor speciaal de 6M2 "mixed fluid" warmtemeter. Daarop kun je instellen wat voor toevoeging er in het water zit en het percentage. De kWh berekening zal dan aangepast worden.
@Dylantje2 Je zult dus de meting aan moeten passen als je Glycol gaat gebruiken als je een reëel beeld wilt hebben van je COP.
Situatie:
Onlangs huis gekocht, gebouwd in 2013 waar er een lucht/water warmtepomp aanwezig die momenteel enkel kan verwarming via onze vloerverwarming.
Actuele hardware:
https://imgur.com/a/9iNzFx7
Echter, met de hitte ben ik toch aan het uitkijken hoe we het huis kunnen koelen.
Als ik de aanwezige documenten van ons huis goed heb ontleed, is de hele installatie van Daikin:
- Buitenunit: Altherma ERLQ011CV3
- Binnenunit: Altherma EHVH16S26C9W
Moet ik daarvoor een nieuwe binnenunit kopen (6000€ kosten oid?) of kan ik iets tweaken aan de warmtepomp? Zo vernam ik via via dat je wel eens het printplaatje kon vervangen of de dipswitch kan wijzigen aan de huidige binnenunit om te koelen omdat de hardware voor enkel verwarmen en voor verwarmen én koelen dezelfde is.
Iemand die dit verhaal kan bevestigen en zoja, hoe doe ik dit?
Daarom denk ik dat de H versie deze setting intern heeft....Oxellaar schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:06:
@Grolsch @Dylantje2 de soortelijke warmte is bij een mengsel anders dan bij puur water. Elke liter die de flowmeter registreert, bevat dus minder energie dan bij gewoon water. Daardoor wijkt de meting af.
Zodat ik alleen de setting op glycol hoef te zetten
En daarna alles vanzelf gaat.. De pomp zal zich aanpassen dat hij harder moet werken :-)
En de COP zal ook doorgerekend zal worden ..
Neem ik aan..
Maar voor COP heb je ook het werkelijk opgenomen E-vermogen nodig.
De disclaimer bij de H-serie mbt COP
The total power consumption is an estimated value based on AC 230 V and may
differ from value measured by precise equipment.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat denk ik niet, de nibe laadpomp kan makkelijk hoogteverschil 7 meter overbruggen. Ik heb ook 3 verdiepingen. Ik haal ca. 90% van de maximale flow van de WP, die resterende 10% boeit niet.Grolsch schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:37:
[...]
Als ik alles open heb staan thuis (en dat is met koelen het geval) (en ik heb maar 2 verdiepingen, geen 3) heb ik een flow nodig van 36,13 ltr/minuut. Dat gaat mijn WP echt niet leveren (26 ltr/minuut max) en ligt ook nog buiten de specs van mijn WP volgens het boekje (14,4 - 27,7), vandaar dat ik er een buffervat als open verdeler en een secundaire pomp achter heb zitten.
Als hij geen secundaire pomp heeft, en alles open heeft staan heeft hij dus flow te weinig voor de hoger gelegen verdiepingen.
Wat je natuurlijk niet moet doen als je wp beneden hebt staan en veel vv hebt is alle groepen beneden vol open zetten. Ik heb bij mijzelf eens getest, 1 groep helemaal open doet bij mij 3,5 liter/minuut. Ik heb er 12 op bg. Dus alles open is zelfs met dtukverlies groter capaciteit WP.
Dit is nog wel spannend. Ik had ondercapaciteit hangen aan radiatorvermogen. We hebben er in 1 jaar bijna 2200m3 aan gas doorgeslikt, naast de 9m3 hout die er door is gegaan. We hebben dit jaar de isolatie pas voor elkaar. Veel veranderingen.busscherski schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:40:
[...]
Als je warmtepomp vermogen in Watt is gedimensioneerd op de "gasverbruik in m3 x 1650 / 8" regel, dan is het gewoon voldoende.
Wat voor ventilatie heb je nu? Warmteverlies door het glas kun je berekenen door het verschil in warmtegeleiding tussen het oude en nieuwe dubbelglas te vermenigvuldigen met het oppervlakte en temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
Als je dan de kosten weet kun je een tvt berekenen. (en daarnaast scheelt het condens op de ramen)
Ventilatie is passief.
Ik ken de Panasonic niet, maar staat daar niets over vermeld in de handleidingDylantje2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:31:
[...]
Daarom denk ik dat de H versie deze setting intern heeft....
Zodat ik alleen de setting op glycol hoef te zetten
En daarna alles vanzelf gaat.. De pomp zal zich aanpassen dat hij harder moet werken :-)
En de COP zal ook doorgerekend zal worden ..
Neem ik aan..
Welke setting heb jij het over
Daarom vroeg ik ook of de boel waterzijdig is ingeregeld.LittleTycoon schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:01:
[...]
Dat denk ik niet, de nibe laadpomp kan makkelijk hoogteverschil 7 meter overbruggen. Ik heb ook 3 verdiepingen. Ik haal ca. 90% van de maximale flow van de WP, die resterende 10% boeit niet.
Wat je natuurlijk niet moet doen als je wp beneden hebt staan en veel vv hebt is alle groepen beneden vol open zetten. Ik heb bij mijzelf eens getest, 1 groep helemaal open doet bij mij 3,5 liter/minuut. Ik heb er 12 op bg. Dus alles open is zelfs met dtukverlies groter capaciteit WP.
Maar mijn WP (11,2) wil/vereist een bereik tussen de 14,4 - 27,7 ltr/minuut.
Mijn afgifte systeem wil bij alles open ruim 36 ltr/minuut, dus in mijn situatie kan/gaat het gewoon niet optimaal werken zonder open buffervat met secundaire pomp.
Op welke flow draait een Nibe dan
Maar @H4ldrz moet eerst maar wat meer duidelijkheid geven, ik blijf denken dat het een flow probleem is, en ik geloof er niet in dat hij 5KW energie verliest tijdens transport.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2018 19:14 ]
Ja ik kan glycol of water instellen.Grolsch schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:13:
Ik ken de Panasonic niet, maar staat daar niets over vermeld in de handleiding
Welke setting heb jij het overKun je in de binnenunit "iets" instellen met "Glycol" en wat doet deze setting dan ?
Alleen ik kan in de manual niets vinden wat er dan evt. veranderd.[ ik heb geen installateurs handleiding oid
Maar als ik hier goed op let en lees..
Neem ik aan dat Pana netjes zijn COP en de instellingen van de pomp enz regelt...
Waarom, heb je anders deze setting?
De pomp hoef je niets aan in te stellen als je er Glycol in gooit, hij loopt gewoon zwaarder, dat is geen setting.Dylantje2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:26:
[...]
Ja ik kan glycol of water instellen.
Alleen ik kan in de manual niets vinden wat er dan evt. veranderd.[ ik heb geen installateurs handleiding oid]
Maar als ik hier goed op let en lees..
Neem ik aan dat Pana netjes zijn COP en de instellingen van de pomp enz regelt...
Waarom, heb je anders deze setting?
Wellicht dat @Domba weet wat deze setting precies doet
Misschien dat deze setting wat met je COP meting doet, maar ik zou er niet blindelings op vertrouwen
Je kunt het gewoon testen komend winter, test een uur met water setting en een uur met glycol setting. De COP zou in ieder geval slechter moeten zijn bij de Glycol setting.
Zoals @Domba al opmerkt, de interne COP meters staan nu eenmaal niet bekend om hun betrouwbaarheid, het is een "indicatie" meetmiddel.
Oke Maar COP is niet mijn grootste drijfveer..
Als ik meer dan 4 haal ben ik tevreden :-)
Dan toch weer een vraag aan de kenners...
Iemand een adres voor weerbestendige Isolatie? [ 1 1/4 duims ]
En in mijn menu staat afpompen?Iemand een ide hoe dat werkt?
Ken ik dan misschien bij de pomp het kraantje open zetten dat hij het hele systeem leeg zuigt?
En een advies hoe en op welke plek ik het beste Glycol kan vullen, en natuurlijk eruit kan halen :-)
Flow nibe f2120 is variabel, probeert primair op dT te regelen, flow wordt daarop afgestemd. Bij koelen kun je zelfs gewenste dT instellen.[b][message=55995531,noline]Grolsch schreef op dinsdag 31 juli 2018
Op welke flow draait een Nibe dan
Maar @H4ldrz moet eerst maar wat meer duidelijkheid geven, ik blijf denken dat het een flow probleem is, en ik geloof er niet in dat hij 5KW energie verliest tijdens transport.
Dat vind ik persoonlijk dan alweer een stuk beter als bij mijn MitsuLittleTycoon schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:52:
[...]
Flow nibe f2120 is variabel, probeert primair op dT te regelen, flow wordt daarop afgestemd. Bij koelen kun je zelfs gewenste dT instellen.
De installateur wil hier een warmtepomp plaatsen van 6KW. Dit lijkt me wel wat karig. (Techneco Loria). Ik heb nu gevraagd om de 10KW Variant. Mijn gasverbruik lag door een ondercapaciteit aan radiatorvermogen op 2200m3 naast de 9m3 hout die ik gestookt heb. Ik denk zelf dat ik met de 10kw variant wel af moet kunnen mits ik de bovenetage met IR ga verwarmen. Wel blij te lezen dat het werkt voor een ander!Jan Treur schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 05:02:
[...]
De situatie lijkt qua isolatie op mijn huis (maar bij mij wel twee onder een kap). Alleen heb ik HR++ glas. Toen ik omschakelde (met 4 Jaga convectoren beneden) ging ik van 1000-1200 m3 gas naar een kleine 2000 kWh aan stroom voor de warmtepomp, wat ongeveer overeen komt met de verdubbelregel 1 m3 gas => 2 kWh stroom. Daar ben ik erg tevreden mee. De watertemperatuur is van ca 30 tot 45 graden, dat is een graad of wat hoger dan gemiddeld (bij vloerverwarming).
Hoeveel gas verbruik jij? Je kunt daaruit ook een schatting afleiden voor de capaciteit van de warmtepomp die nodig is. Als dat bijvoorbeeld 1400 m3 is, dan kun je een capaciteit nemen van iets meer dan 7 kW (= de helft van die 14).
De laatste jaren worden bij mij intussen twee verdiepingen verwarmd (met twee extra convectoren op de tweede (boven)verdieping), wat nu ongeveer twee keer zo veel is als bij jou. Maar mijn warmtepomp was wat ruim bemeten op 14 kW, dat werkt voor nu ook nog steeds prima.
Gasverbruik x 8 /1650busscherski schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:40:
[...]
Als je warmtepomp vermogen in Watt is gedimensioneerd op de "gasverbruik in m3 x 1650 / 8" regel, dan is het gewoon voldoende.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Heb hier een Mitsubishi Ecodan (exacte type buitenunit weet ik niet), daar kon ik een dip switch omzetten op de FTC op de binnenunit om hem via de thermostaat in de woonkamer op koelen te kunnen zetten. Verwacht geen wonderen overigens, maar een iets koelere vloer helpt bij mij een graad of 2 dalen per nacht. Geen idee hoe goed het is, maar in de winter moet hij ook ontdooien buiten en dan doet hij in feite hetzelfde. Houd alleen wel rekening ermee dat je hem niet op 18 graden zet als het heel warm buiten is, dan wordt je hoge druk te hoog omdat hij de koude niet kwijt kan in je water door de leidingen naar je vloerverwarming/radiatoren.Stancke schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:40:
Even de "echte Tweakers" nodig binnen dit topic
Situatie:
Onlangs huis gekocht, gebouwd in 2013 waar er een lucht/water warmtepomp aanwezig die momenteel enkel kan verwarming via onze vloerverwarming.
Actuele hardware:
https://imgur.com/a/9iNzFx7
Echter, met de hitte ben ik toch aan het uitkijken hoe we het huis kunnen koelen.
Als ik de aanwezige documenten van ons huis goed heb ontleed, is de hele installatie van Daikin:Welke stappen moet ik doorlopen om ons huis ook te kunnen koelen met die installatie?
- Buitenunit: Altherma ERLQ011CV3
- Binnenunit: Altherma EHVH16S26C9W
Moet ik daarvoor een nieuwe binnenunit kopen (6000€ kosten oid?) of kan ik iets tweaken aan de warmtepomp? Zo vernam ik via via dat je wel eens het printplaatje kon vervangen of de dipswitch kan wijzigen aan de huidige binnenunit om te koelen omdat de hardware voor enkel verwarmen en voor verwarmen én koelen dezelfde is.
Iemand die dit verhaal kan bevestigen en zoja, hoe doe ik dit?
Wellicht dat er hier Tweakers zijn die er meer verstand van hebben hoe goed dit is voor je WP, ben zelf ook wel benieuwd eigenlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door larshack op 31-07-2018 20:39 ]
Nou ben ik wel benieuwd wat deze installaties aan meerwaarde voor het huis betekenen, inprincipe/bij normaal gedrag is de energierekening € -100,- per jaar.
Zelf denk ik aan ongeveer 20K extra, dan heb ik mijn kosten eruit en ik bespaar de toekomstige bewoner het uitvinden van het wiel.
Hoe denken jullie hierover ?
Glycol vullen doe je normaal met een externe pompDylantje2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:37:
@Grolsch @Domba
Oke Maar COP is niet mijn grootste drijfveer..
Als ik meer dan 4 haal ben ik tevreden :-)
Dan toch weer een vraag aan de kenners...
Iemand een adres voor weerbestendige Isolatie? [ 1 1/4 duims ]
Ken ik dan misschien bij de pomp het kraantje open zetten dat hij het hele systeem leeg zuigt?
En een advies hoe en op welke plek ik het beste Glycol kan vullen, en natuurlijk eruit kan halen :-)
https://www.groene-energi...istof-en-toebehoren/p-1a/
Met een boormachine pomp zal het ook kunnen.
Note, meng de glycol van te voren met water, en weet wat er in aan liters in je systeem zit. (bij aftappen emmers tellen...
Dan kun je uitrekenen hoeveel er in moet, zit je te laag in concentratie (na meting) dan moet je mengsel aftappen om bij te glycol vullen
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Bedoel je "pump down" in het service menu?Dylantje2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:37:
Dat is voor koelmiddel, om unit gereed te maken voor transport, als je een split zou hebben kun je na sluiten klep, bijv koelmiddel leidingen losmaken.
Edit: Aan bevolen is 40% propyleenglycol voor de H-serie, gebruik "anti-freeze function" of wel de glycol setting, als je die setting niet goed hebt, kan dat een error geven.
[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 31-07-2018 21:07 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Na het vol hebben van het systeem kan het eventueel ook met een drukspuit.Gasschuif schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:57:
[...]
Glycol vullen doe je normaal met een externe pomp
Note, meng de glycol van te voren met water, en weet wat er in aan liters in je systeem zit. (bij aftappen emmers tellen...)
Dan kun je uitrekenen hoeveel er in moet, zit je te laag in concentratie (na meting) dan moet je mengsel aftappen om bij te glycol vullen
Ik heb een drukspuit die met een compressor op druk te krijgen is, dat scheelt een hoop handmatig gepomp.
Gaan de zaken zo goed dat je het mooie dorp gaat verlaten.?koevlaas2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:53:
Er is sprake van verhuiskoorts in huize koevlaas2, dat gaat betekenen (als de koper dit zou willen) dat ik de complete duurzame installatie de rug toekeer.
Nou ben ik wel benieuwd wat deze installaties aan meerwaarde voor het huis betekenen, inprincipe/bij normaal gedrag is de energierekening € -100,- per jaar.
Zelf denk ik aan ongeveer 20K extra, dan heb ik mijn kosten eruit en ik bespaar de toekomstige bewoner het uitvinden van het wiel.
Groter pand nodigRamon_1984 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:15:
[...]
Gaan de zaken zo goed dat je het mooie dorp gaat verlaten.?
Nee hier in het dorp staat een pand te koop met wat meer ruimte dan we nu hebben en ook een garage.
Het zijn maar plannen hoor, het is nog verre van zeker dat de verhuizing daadwerkelijk gaat gebeuren.
Ben nu de dingen op een rijtje aan het zetten en vraag mij af wat een energieneutraal huis meer opbrengt.
Makelaars zullen hier verschillend over denken schat ik zo in, verwacht niet dat je de totale installatie kosten op de verkoopprijs kunt zetten, maar een deel daarvan. ik doe een wilde gok, 50 a 60 % ?
Een sterk verkooppunt van een woning met een WP, zonnepanelen, WTW, isolatie enzovoort is de lage energie rekening.
Een potentiële koper kan daardoor ietsje meer lenen toch? Zijn energie lasten zijn immers lager.
Thanks de emmer staat al klaar hahaha..Gasschuif schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:57:
[...]
Glycol vullen doe je normaal met een externe pomp
Note, meng de glycol van te voren met water, en weet wat er in aan liters in je systeem zit. (bij aftappen emmers tellen...)
Ik ga voor een 50-50 mengsel kant en klaar...propyleen
Alleen zit ik een beetje met de aansluiting op het systeem.
Ik wil met een iets betere boorpomp de glycol erin pompen.
Maar ik zoek ene handige oplossing, met een terugslagklep oid om vooral terug spuiten te voorkomen..??
Wil er eigenlijk gewoon een 0.5 duims terugslagklep tussen maken?
En daarvoor een T stuk met een optie om de glycol eruit te kunnen pompen... [ voor het geval.. ]
Of is er een standaard iets voor?
@Domba
Nee er zit echt een afpomp op? En het is dus een mono ...
Zou het kunnen dat ik de glycol ergens bij pomp eruit kan pompen?
Steek je hoofd in de unit en zoek zou ik zeggenDylantje2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:47:
[...]
Thanks de emmer staat al klaar hahaha..
Maar ik zoek ene handige oplossing, met een terugslagklep oid om vooral terug spuiten te voorkomen..??
En daarvoor een T stuk met een optie om de glycol eruit te kunnen pompen... [ voor het geval.. ]
@Domba
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je een soort waarvan er in je buurt meer staan?koevlaas2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:53:
Er is sprake van verhuiskoorts in huize koevlaas2, dat gaat betekenen (als de koper dit zou willen) dat ik de complete duurzame installatie de rug toekeer.
Daarvan de vaste lasten eens opvragen, en kijken welke jij hebt.
Als je alles perfect/goed hebt, vind ik 20K te verantwoorden.
Alleen in mijn buurt [ KAN gebied ] gaan huizen al voor meer dan 20K boven de vraagprijs van de hand.
Dus wat is 20K, voor een huis wat geld oplevert.....
Volgens mij als je een paar offertes bij de verkoop overlegt waarbij de warde van je installatie aannemelijk wordt gemaakt.
En je -€1500 energiekosten...
Zou ik voor 30K gaan, en onderhandelen tot je bij 20K uitkomt :-)
Was van de week in het nieuws dat banken daar niet aan mee werken al zou dat wel moeten.Gasschuif schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:45:
@koevlaas2
Makelaars zullen hier verschillend over denken schat ik zo in, verwacht niet dat je de totale installatie kosten op de verkoopprijs kunt zetten, maar een deel daarvan. ik doe een wilde gok, 50 a 60 % ?
Een sterk verkooppunt van een woning met een WP, zonnepanelen, WTW, isolatie enzovoort is de lage energie rekening.
Een potentiële koper kan daardoor ietsje meer lenen toch? Zijn energie lasten zijn immers lager.
Ik denk dat je blij moet zijn dat je je huis makkelijker verkoopt, maar dat je geen cent extra krijgt. En die lagere energie rekening is dankzij de PV en niet van de wp. Met beetje gelukkig de dagwaarde van je pv installatie
1 PVoutput . Dongen NB
Al gedaan... Maar er zitten zoveel knopjes..... kraantjes enz enzreneeke1970 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:49:
[...]
Steek je hoofd in de unit en zoek zou ik zeggen
En hier een bouwvakker hé en geen installateur.. :-)
Zou hem wel willen proberen de setting..
Maar kan hij droog of kapot oid lopen??? Als ik het probeer.
En ik heb geen installateurs manaul... Dus als iemand die ergens tegen komt..:-)
Evt. tegen betaling..
xxx
Je hebt 3 handen nodig, 2 voor de boor en pomp vast te houden en in te schakelen, en een bij de vulafsluiter.Dylantje2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:47:
[...]
Thanks de emmer staat al klaar hahaha..
@Domba
Start: pomp aan daarna afsluiter open.
Stop: afsluiter dicht daarna pomp uit.
De financiële directrice moet dus even de afsluiter bedienen...
Droog lopen kan niet, flow error want er stroomt niks.....Dylantje2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:54:
[...]
Al gedaan... Maar er zitten zoveel knopjes..... kraantjes enz enz
En hier een bouwvakker hé en geen installateur.. :-)
Zou hem wel willen proberen de setting..
Maar kan hij droog of kapot oid lopen??? Als ik het probeer.
En ik heb geen installateurs manaul... Dus als iemand die ergens tegen komt..:-)
Evt. tegen betaling..
xxx
Denk je dat er in een installateur handleiding beschreven word wat blauwe stroom draad betekend, en welke de geel groene, en dat ze gaan uitleggen met welke drukken en temperaturen er gewerkt word. Etc....
Duh een installateur behoort dit al te weten!!!
1 PVoutput . Dongen NB
Denk je dat er in een installateur handleiding beschreven word wat blauwe stroom draad betekend, en welke de geel groene, en dat ze gaan uitleggen met welke drukken en temperaturen er gewerkt word. Etc....
[/qoute]
Nee dat neem je aan van niet,maar hiervan staat het meeste toch wel netjes in de manual
Maar ja die moet toch ook ergens vandaan leren..Duh een installateur behoort dit al te weten!!!
Dus ik neem aan dat er een ander boek is voor particulieren dan voor vakmannen [ wat ik zeker niet ben ]
Ondanks dat ik zeer tevreden ben met mijn pomp, tot nu toe.
Vind ik de uitleg bij de handleiding waardeloos.
Ik heb een snelle installatiegids, waar niet veel meer in staat dan in "het" boek.
En dat valt me wel tegen van Pana..
Vandaar mijn vraag voor een vakmannenboek, aangezien ik heeeel graag lees
Daar staat eigenlijk het meeste wel tot in detail uitgelegd.
Het is jammer dat Panasonic Nederland helemaal geen support geeft. Panasonic Nederland doet namelijk alleen aan de verkoop.
Service Manual H-serie:
http://www.havepe.nl/Asse...=2289&DocumentNumber=4260
In welk menu zit dat?Dylantje2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:47:
[...]
@Domba
Wat staat boven links in het display, (afpompen is NL en een vertaling van...)
Ook een monoblok heeft de functie "pump down" voor transport, al tenminste vanaf de C serie.
Edit: Als het in menu service setup zit, is het niet iets waar je mee moet spelen,
Tot G serie was er een nadrukkelijke instructie volgorde met een verwijzing
Voor de wachttijd tot de eerst de koelmiddel 2-weg klep diende te sluiten en aantal minuten later het sluiten van koelmiddel 3-wegklep zodat die gereed is voor transportExplosion may occur if the steps are not followed as per sequence.
[ Voor 32% gewijzigd door Domba op 31-07-2018 22:49 ]
Gelukt.Willie Wortel schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:38:
Op herhaling: Het aanzetten van het koel menu van een Panasonic mono.
Druk tegelijk op SET + SERVICE (5 seconden ingedrukt houden)
Druk op SELECT
Nu de pijltjes toetsen links (de 2 zwarte) select COOL
Druk nu op SET
nu is het Koelmenu unlocked.
Maar, hoe schakel ik nu het eigenlijke koelen in ?
Never mind ..
[ Voor 3% gewijzigd door hannibal2206 op 31-07-2018 23:03 ]
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
koevlaas2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:53:
Oja geen vloerverwarming._Alkaline schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:45:
[...]
Dit is nog wel spannend. Ik had ondercapaciteit hangen aan radiatorvermogen. We hebben er in 1 jaar bijna 2200m3 aan gas doorgeslikt, naast de 9m3 hout die er door is gegaan. We hebben dit jaar de isolatie pas voor elkaar. Veel veranderingen.
Ventilatie is passief.
Op welke temperatuur heb je het cv water en warmt het huis dan nog snel op als het buiten echt koud is?
Je kunt in de winter als het echt koud is de cv op 50 graden zetten en kijken of het huis warm blijft (en als dat lukt zet je de ketel de volgende dag nog lager) Dan heb je genoeg aan aan warmtepomp die aanvoer van 50 graden kan bij een buitentemperatuur van -10. Het liefst natuurlijk wat radiatoren vervangen door convectoren of grotere radiatoren, dan kan de aanvoertemperatuur omlaag.
Grappig toevallig had ik het daar vorige week met een makelaar over hoe dat als meerwaarde in de praktijk werkt. Hij, maar dat is natuurlijk maar 1 makelaar, ziet niet een noemenswaardig hogere verkoopprijs voor woningen vol met PV en eventueel een WP. Staan er twee identieke huizen te koop met 1 PV dan wordt die niet direct sneller verkocht, mensen kijken toch naar het inwendige van een woning en redeneren dat ze zelf ook PV kunnen kopen. In zijn woorden "voor 4-4,5K heb je 10 panelen liggen".koevlaas2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:53:
Dit geld ook voor nieuwe keuken, badkamer, etc.
Eerlijk gezegd denk ik dat een nieuwe keuken of badkamer zelfs beter werkt want dat spreekt meer tot de verbeelding bij mensen en werkt mee hun eigen waardering voor een woning te verhogen.Grolsch schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:11:
Ik denk ook dat het de courantheid vergroot (dus eerder verkocht) maar een significante meerprijs zou ik er niet van verwachten.
Dit geld ook voor nieuwe keuken, badkamer, etc.
Ik verwacht dat een complete energieneutrale installatie op dit moment alleen voor een hele selecte doelgroep een echte meerwaarde vertegenwoordigt. Het kan mensen zeker over de streep trekken als ze al twijfelen en dingen als maandelijkse lasten de doorslag gaan geven maar in eerste instantie zijn kopers er denk ik niet zo mee bezig.
Ik weet zelf eigenlijk niet of het zo is maar als je kunt aantonen dmv energielabel oid dat een woning volledig energieneutraal is en je kunt daardoor een gunstigere hypotheekrente krijgen of een hogere hypotheekwaarde zou het nog wel mee kunnen werken voor bepaalde mensen maar dan is in feite de financiële businesscase de bepalende factor.
Als je geluk hebt tref je kopers die het als meerwaarde zien, dit geldt zowel voor keuken/badkamer/WP/PV.
Ik zou het als meerwaarde zien, maar niet laten blijken, die keuken is niks, dus 5000 eraf. Badkamer stomme kleur dus 5000 eraf. Zonnepanelen???? Dat levert geen ruk op dus haal ze er maar af als je wilt verkopen, etc etc.....Grolsch schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:21:
Ik heb vaak genoeg gezien dat een hagelnieuwe badkamer en/of keuken er 1 jaar na plaatsing zo weer wordt uitgesloopt omdat het de smaak niet is van de nieuwe bewoners.
Als je geluk hebt tref je kopers die het als meerwaarde zien, dit geldt zowel voor keuken/badkamer/WP/PV.
Een grote tuin, die is geld waard, en een garage....
1 PVoutput . Dongen NB
De vraag is niet of je over de vraagprijs moet bieden, maar hoeveel.
De huizenmarkt is erg zenuwachtig op dit moment.
Zonnepanelen: je hebt te maken met een verouderd systeem welke misschien ook nog eens in de verkeerde kleur zit (@koevlaas2 heeft een mengelmoes van blauwe panelen). Dus als die op de lijst van zaken staat van Ter Overname, dan is het "neem ze maar mee".
Warmtepomp/boiler: misschien net niet wat ik wil.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
In bepaalde regio's zijn er veel gekkies en te weinig woningen en dan zit je goed als verkoper.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Als je zeker weet dat je gaat verhuizen zou ik het inderdaad niet doen. Je hebt het dan pas net terug verdient. Zou hooguit pellets kachel nemen om van gas af te gaan. Die investering is de kleinste die er is.Pietje555 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:45:
Verkoop is ook mijn onzekerheid. Ik denk nog 5-10 jaar in mijn huis te wonen en dan alles te verkopen. Nu nog investeren in een WP installatie, zonnepanelen en na-isoleren is erg veel geld en de vraag of je het niet voor de volgende bewoner doet omdat het bij de verkoop geen meerwaarde oplevert. Mogelijk dat het wel de verkoop snelheid vergroot, maar daar schiet ik ook weinig mee op. Overigens zie je ook dat teveel techniek in huis mensen ook afschrikt omdat ze het niet kennen en ervan uit gaan dat het veel onderhoud en vervangingkosten met zich mee brengt. Plaats ik weer gewoon een CV ketel dan kan ik voor dat bedrag heel veel gas inkopen en hoef ik verder niet na te denken.
Over pv maak ik me geen zorgen, dat heb ik gebruikt zelf op dak gelegd en haal ik er net zo makkelijk weer af, verkoop waarde zal niet veel minder worden.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit jaar zijn en worden de volgende dingen gedaan;busscherski schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 02:51:
[...]
Oja geen vloerverwarming.
Op welke temperatuur heb je het cv water en warmt het huis dan nog snel op als het buiten echt koud is?
Je kunt in de winter als het echt koud is de cv op 50 graden zetten en kijken of het huis warm blijft (en als dat lukt zet je de ketel de volgende dag nog lager) Dan heb je genoeg aan aan warmtepomp die aanvoer van 50 graden kan bij een buitentemperatuur van -10. Het liefst natuurlijk wat radiatoren vervangen door convectoren of grotere radiatoren, dan kan de aanvoertemperatuur omlaag.
- 3x Jaga Convector (XXL) met DBE plaatsen:
1x 400x3000 | Type 21 met DBE
1x 400x2600 | Type 21 met DBE
1x 700x2600 | Type 21 met DBE
- Warmtepomp (Techneco Loria 6006 (6KW) volgens installateur, mijn wens is minimaal de 6010 (10KW).
Kan tot -20 buiten functioneren volgens specsheet.
- Vloer isolatie (RC3.5)
icynene schuim, ik dacht wat meer cm, maar dit is dus 14cm schuim geworden.
Knauf Supafil
- Dak isolatie
Rockwool (tussen de balken) +/- 14cm
Het oude dubbelglas blijft nog even zitten. De warmtepomp wordt voor de winter geplaatst, dus echt een mogelijkheid tot testen is er pas als het reeds koud is. Ik ben benieuwd.
persoonlijk vind het zonde om het oude dubbelglas niet te vernieuwen, wij hebben het laten uitvoeren en het verschil is echt te merken._Alkaline schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:45:
[...]
Dit jaar zijn en worden de volgende dingen gedaan;
- 3x Jaga Convector (XXL) met DBE plaatsen:
1x 400x3000 | Type 21 met DBE
1x 400x2600 | Type 21 met DBE
1x 700x2600 | Type 21 met DBE
- Warmtepomp (Techneco Loria 6006 (6KW) volgens installateur, mijn wens is minimaal de 6010 (10KW).
Kan tot -20 buiten functioneren volgens specsheet.
- Vloer isolatie (RC3.5)
icynene schuim, ik dacht wat meer cm, maar dit is dus 14cm schuim geworden.
Knauf Supafil
- Dak isolatie
Rockwool (tussen de balken) +/- 14cm
Het oude dubbelglas blijft nog even zitten. De warmtepomp wordt voor de winter geplaatst, dus echt een mogelijkheid tot testen is er pas als het reeds koud is. Ik ben benieuwd.
Mee eens, echter moeten binnen nu en 4 á 5 jaar de kozijnen vervangen worden (het hout begint al zacht te worden). Dus ik wil nog even wachten tot we dat project gaan aanpakken. Op dit moment gaat dat helaas even niet lukken i.v.m. een enorme verbouwing die we achter de rug hebben waarbij we meerdere malen alle budgetten hebben overschreden.Ramon_1984 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:52:
[...]
persoonlijk vind het zonde om het oude dubbelglas niet te vernieuwen, wij hebben het laten uitvoeren en het verschil is echt te merken.
Wel zit ik nog met een vraag over de Jaga DBE convectoren.
Met een temperatuur Aanvoer / Retour 55/45 leveren ze gezamenlijk 17.7KW maximaal. Echter als ik bekijk wat ze doen met 35/30 dan blijft er ongeveer 7KW over aan warmteafgifte. Is er nog uit te rekenen wat de warmteafgifte is met 45/35?
Maakt het terugverdienen wat makkelijker. Hoe eerder je begint, hoe eerder je kan beginnen met terugverdienen zie ik het maar.
Nu zo lang mogelijk hier blijven wonen
Helaas moet ik je teleurstellen. Geen enkele warmtepomp zal 40 jaar blijven werkenErwin_83 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:59:
Hier is de warmtepomp er met de verbouwing gelijk na de verhuizing gekomen, dus hoop er nog 40 jaar ofzo plezier van te hebben voor ik weer verhuis. Eerder verhuizen zal pas zijn als ik de staatsloterij win ofzo, dus dan is het makkelijk.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Bij waterregime 35/30 is je gemiddelde temperatuur 32,5°C en een capaciteit van 7 kW. Bij wijziging waterregime naar 45/35 is je gemiddelde temperatuur 40°C, een toename van 20% in temperatuur. Je capaciteit zal bij gelijkblijvende waterhoeveelheid dan ook met 20% toenemen naar circa 8,4 kW._Alkaline schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:57:
[...]
Wel zit ik nog met een vraag over de Jaga DBE convectoren.
Met een temperatuur Aanvoer / Retour 55/45 leveren ze gezamenlijk 17.7KW maximaal. Echter als ik bekijk wat ze doen met 35/30 dan blijft er ongeveer 7KW over aan warmteafgifte. Is er nog uit te rekenen wat de warmteafgifte is met 45/35?
Haha nee, die zal wel eerder aan vervanging toe zijn, net zoals de omvormer en zonnepalen. Maar we investeren nu met de gedachte hier nog 40 jaar te wonen. Kwa terug verdien tijd hoeven we geen rekening te houden met een verhuizing en investeren voor het comfort doen we ook.kmf schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:26:
Het mooiste zal zijn als je de investeringen uitleeft. Daarom ook alles in het eerste jaar gedaan.
Maakt het terugverdienen wat makkelijker. Hoe eerder je begint, hoe eerder je kan beginnen met terugverdienen zie ik het maar.
Nu zo lang mogelijk hier blijven wonen
[...]
Helaas moet ik je teleurstellen. Geen enkele warmtepomp zal 40 jaar blijven werken
Je kunt namelijk niet instellen hoeveel en welk type glycol er gebruikt is. zoals bij de multical wel mogelijk is.
En over afwijking en betrouwbaar meten...
Een juist geselecteerde meter, dus niet op DN maat, maar op het benodigde debiet, zal de meest betrouwbare meting geven.
Hier twee voorbeelden uit de praktijk. 2x een kleinere DN maat voor de warmtemeter dan de maat van het leidingwerk zelf.
Hetzelfde geld voor de selectie van pompen.
Bij vastzetten van de losgeraakte buitenkoker van de koelleiding van/naar de Toshiba-unit zag ik, dat de leiding niet met een beugel aan de buitenmuur is bevestigd, maar "loshangt" naar beneden en tot aan de unit nergens aan de muren gebeugeld is. Ook binnen blijkt dit het geval te zijn. Stom natuurlijk dat ik dit niet eerder gezien heb.
Zou dit wellicht de sleutel tot die ellendige brom kunnen zijn? Zou die brom kunnen verminderen/verdwijnen als die leiding aan de muren vastgezet wordt?
Het is natuurlijk wel en en hier, 36 zonnepanelen, warmtepomp en balansventilatie.Rhaelak schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:09:
[...]
Grappig toevallig had ik het daar vorige week met een makelaar over hoe dat als meerwaarde in de praktijk werkt. Hij, maar dat is natuurlijk maar 1 makelaar, ziet niet een noemenswaardig hogere verkoopprijs voor woningen vol met PV en eventueel een WP. Staan er twee identieke huizen te koop met 1 PV dan wordt die niet direct sneller verkocht, mensen kijken toch naar het inwendige van een woning en redeneren dat ze zelf ook PV kunnen kopen. In zijn woorden "voor 4-4,5K heb je 10 panelen liggen".
Deze berekening klopt alleen bij een binnentemperatuur van 0°C....Rhaelak schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:32:
[...]
Bij waterregime 35/30 is je gemiddelde temperatuur 32,5°C en een capaciteit van 7 kW. Bij wijziging waterregime naar 45/35 is je gemiddelde temperatuur 40°C, een toename van 20% in temperatuur. Je capaciteit zal bij gelijkblijvende waterhoeveelheid dan ook met 20% toenemen naar circa 8,4 kW.
Bij de meeste mensen is het binnen iets warmer.
Uitgaande van een binnentemperatuur van 20°C, is het temperatuurverschil dan bij 35/30 dus gemiddeld 12.5°. Bij 45/35 (gemiddeld 40°) is het verschil met de binnenlucht 20°C. En dat is dus maar liefst 60% meer capaciteit.
Als die 7 kW klopt (geen idee waar die vandaan komt), dan heb je bij een gemiddelde watertemperatuur van 40°C dus een afgiftevermogen van 1.6*7 = 11.2 kW.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic is gesloten.
![]()