Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.789 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
@reneeke1970 dan is het inderdaad een hygiëne spiraal en niet nieuw, heeft zeker voordelen maar het nadeel is dat je een doorstroomverwarmer nodig hebt.

Als je dit alleen voor SWW doet kost dit toch veel meer energie :?

En hygiëne spiraal in een buffervat welke ook voor CV wordt gebruikt Kan ik nog inkomen, maar wat hij wil kost meer aan energie en aan initiële investering :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 21:31
kimjansen schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:49:
[...]

In mij geval de 'vervoerder', lees: een gehaaste bezorgmeneer die de dozen letterlijk uit z'n busje schoof en op de stoep plempte, was zo snel weer weg dat ik niet eens een afleverbon heb. Er is dus ook niets getekend en wat ik nog wel van hem begreep dat hij weer in opdracht van een ander werkte, en die ander was dan ook weer niet de vervoerder die het uiteindelijk bleek te zijn. Leuk die flexibele markt omdat de politiek dat zo graag wil ;) .

Ik had Instaladora Termica ook gevraagd om de transporteur/planning minstens 1 volle dag voor levering contact met mij op te laten nemen om levermoment en locatie etc. af te stemmen, uiteraard niets van dat alles. Blijkbaar was dit al de 2e afleverpoging en ik was bij toeval in de buurt van m'n huis, niet het afleveradres; het moest en zou er vervolgens toch uit.
Wat maakt de unit total loss ? Ik had vorige week een zending uit Engeland en daarvan was de unit een beetje ingedeukt, ik heb 'm met mijn blote handen een beetje 'gericht' en de unit draait nu.
Moet bij jou dan wel heel erg zijn ? Post svp eens een foto ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:36
Grolsch schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:51:
@reneeke1970 dan is het inderdaad een hygiëne spiraal en niet nieuw, heeft zeker voordelen maar het nadeel is dat je een doorstroomverwarmer nodig hebt.

Als je dit alleen voor SWW doet kost dit toch veel meer energie :?

En hygiëne spiraal in een buffervat welke ook voor CV wordt gebruikt Kan ik nog inkomen, maar wat hij wil kost meer aan energie en aan initiële investering :?
Dan snap jij het niet, hij gebruikt hem niet voor CV enkel voor sww.
En dat kost niks extra energie en die doorstromers is backup, geen noodzaak.

Als jij je boiler omdraait word het ook hygiëne boiler. De wp met vuil water open je boiler in en je sww via die twee spiralen van je in serie, daardoor laat je sww lopen. Dan veranderd er in jou situatie helemaal niks, ook geen extra energie.

Nou gaat bovenstaande niet exact op omdat de oppervlakte van je spiralen te klein is, maar principieel veranderd er niks.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:08:
[...]

Goed bezig! En erg interessant. Weet je toevallig ook of dit bordje (via de wifi) een beetje makkelijk vanuit Domoticz uitgelezen kan worden? Dan wordt het helemaal interessant!
Ik weet niet wat Domoticz allemaal kan maar espeasy heeft domoticz ondersteuning via mqtt. Je kan de espeasy zelf ook aanroepen met een http call dan krijg je een json onject terug met alle data in èèn keer. Die route ga ik bewandelen want ik gebruik geen domoticz. Misschien in de toekomst wel maar nu nog niet.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:08:
[...]

Espeasy lukt
grafana lukt.
Maar dat mqtt is ruk.:-)
Ik gebruik al even Domoticz maar het is mij nog niooit gelukt om een goede how to te vinden om mqtt aan de gang te slingeren dus als je die een keer weet..GRAAG

Maar waarom geen RPi met domoticz oid erop en dan wat sensoren op je pinnen
Kun je ook meteen eea schakelen met je pi..
Hoe draai je domoticz? Via een rpi? Of via docker? Ik heb mqtt gebruikt maar die draai ik op een docker platform waardoor je zo goed als geen configuratie hoeft te doen. Dit was mosqitto mqtt dacht ik.

Ik had voorheen verscheidene rpi’s draaien (5x) voor de p1 meter, inverters en wtw installatie, maar ik vindt dat minder betrouwbaar voor langere tijd en beheers technisch nogal een rompslomp. Voordeel van een arduino bordje is dat dat enorm stabiel is, zo’n ding crashed eigenlijk nooit en verbruikt heel weinig stroom. En je kan enorm veel sensoren erop kwijt met zeer goede ondersteuning ervoor.

Het gaat mij ook alleen om het kunnen meten en dan vooral ook historisch inzicht krijgen wat volgens mij via domoticz een stuk lastiger gaat als met een platform wat juist daarvoor bedoeld is (influxdb + grafana)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

ronaldmathies schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 05:53:
[...]

Hoe draai je domoticz? Via een rpi? Of via docker? Ik heb mqtt gebruikt maar die draai ik op een docker platform waardoor je zo goed als geen configuratie hoeft te doen. Dit was mosqitto mqtt dacht ik.

Ik had voorheen verscheidene rpi’s draaien (5x) voor de p1 meter, inverters en wtw installatie, maar ik vindt dat minder betrouwbaar voor langere tijd en beheers technisch nogal een rompslomp. Voordeel van een arduino bordje is dat dat enorm stabiel is, zo’n ding crashed eigenlijk nooit en verbruikt heel weinig stroom. En je kan enorm veel sensoren erop kwijt met zeer goede ondersteuning ervoor.

Het gaat mij ook alleen om het kunnen meten en dan vooral ook historisch inzicht krijgen wat volgens mij via domoticz een stuk lastiger gaat als met een platform wat juist daarvoor bedoeld is (influxdb + grafana)
RPi 3 en odroid Xu4
Grafana en influxdb passen daar op heel simpel op en Domoticz heeft interen een influx om te gebruiken.
Mqtt wordt ook door Domoticz ondersteund..............
Alleen lijkt het wel cia stuff:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 23:16:
[...]

Dan snap jij het niet, hij gebruikt hem niet voor CV enkel voor sww.
En dat kost niks extra energie en die doorstromers is backup, geen noodzaak.

Als jij je boiler omdraait word het ook hygiëne boiler. De wp met vuil water open je boiler in en je sww via die twee spiralen van je in serie, daardoor laat je sww lopen. Dan veranderd er in jou situatie helemaal niks, ook geen extra energie.

Nou gaat bovenstaande niet exact op omdat de oppervlakte van je spiralen te klein is, maar principieel veranderd er niks.
Hoeveel liter inhoud heeft zijn spiraal, en waarom denkt @Fullpower hieraan? Volgens mij omdat zijn spiraal te klein is (te weinig m2) en dus de 9KW van zijn WP niet kwijt kan.
Dus ik vermoed dat zijn spiraal dan ook onvoldoende inhoud heeft om zonder elektrische naverwarmer het water op 40 graden te krijgen.

Ik zou als ik @Fullpower was het hoofdprobleem oplossen (een SWW boiler kopen die geschikt is voor een WP, dat wil zeggen voldoende spiraaloppervlakte heeft).

Hoeveel liter inhoud zou mijn spiraal van 4,2m2 hebben :? Ik vermoed geen 400 liter.

Waarom zou ik dan 400 liter water verwarmen op 45 graden, en m'n SWW water door de spiraal sturen :? Het nut ontgaat me dan een beetje.

Het enigste wat ik me kan bedenken is vanwege LPP (welke ik niet gebruik :P ).

Ik heb met enige regelmaat een bad cq. douche run waar ik 300 liter SWW water voor nodig heb, volgens mij gaat me dat niet lukken op de manier die jij voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47
B-lex schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:47:
[...]

Deze Panasonic moet je afvullen met een deel glycol. Dit is vaak het geval bij monoblocks (ivm bevriezing). Je verliest garantie als je dit niet doet en het apparaat vriest kapot.

Glycol gebruik je liever niet vanwege milieu gerelateerde redenen. In landen waar het niet vriest hoeft dit niet.
Dank voor deze info, dat wist ik niet. Ben het sowieso al van plan, komt goed uit dus. Wil de leidingen ook gaan isoleren, dus dat moet goedkomen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:57
Grolsch schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:46:
[...]

Ik denk hier wat anders te lezen, maar kan natuurlijk ook aan mijn lees capaciteiten liggen ;)

[...]

@Fullpower verlos ons van deze onzekerheid ;)
Het is inderdaad zoals @Naalroc het zegt: boiler heeft nu 3 spiralen: een hele lange voor sww (iets van 4m2). En tweede kleinere: nu boven WP en onder zonnecollector. In het vat stilstaand water. :-)

Het voorstel is dus om WP direct op het vat aan te sluiten en de 2 kleine spiralen op de zonnecollector.

Ik begrijp uit de reacties hier het vaker zo wordt gedaan, maar dat dan een vat bijvoorbeeld 1 lange spiraal heeft die dan als 'hygiene spiraal' wordt gebruikt.

Ook begrijp ik uit de reacties dat direct door vat circuleren in principe altijd altijd beter is.

Dan laat ik het eerst zo aansluiten en kijken we eerst of het zo werkt, en niet meteen een ander vat naar de zolder te slepen :-)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Fullpower schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:23:
[...]

Het is inderdaad zoals @Naalroc het zegt: boiler heeft nu 3 spiralen: een hele lange voor sww (iets van 4m2). En tweede kleinere: nu boven WP en onder zonnecollector. In het vat stilstaand water. :-)

Het voorstel is dus om WP direct op het vat aan te sluiten en de 2 kleine spiralen op de zonnecollector.

Ik begrijp uit de reacties hier het vaker zo wordt gedaan, maar dat dan een vat bijvoorbeeld 1 lange spiraal heeft die dan als 'hygiene spiraal' wordt gebruikt.

Ook begrijp ik uit de reacties dat direct door vat circuleren in principe altijd altijd beter is.

Dan laat ik het eerst zo aansluiten en kijken we eerst of het zo werkt, en niet meteen een ander vat naar de zolder te slepen :-)
Nu begin ik het te snappen.

je hebt een 300 liter vat, met 3 spiralen waarvan 1 lange waar je SWW doorheen loopt, en 2 kortere voor de zonnecollector.

Is het vat zelf ook een hygiënevat :? Dan vraag ik me af waarom gebruik je die lange spiraal niet om je WP op aan te sluiten en SWW water in het vat :?

Nu wil jij dus WP water in het vat, SWW water door de lange spiraal, en zonnecollector water door de 2 korte spiralen. Begrijp ik je nu :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:35:
[...]

Nu begin ik het te snappen.

je hebt een 300 liter vat, met 3 spiralen waarvan 1 lange waar je SWW doorheen loopt, en 2 kortere voor de zonnecollector.

Is het vat zelf ook een hygiënevat :? Dan vraag ik me af waarom gebruik je die lange spiraal niet om je WP op aan te sluiten en SWW water in het vat :?

Nu wil jij dus WP water in het vat, SWW water door de lange spiraal, en zonnecollector water door de 2 korte spiralen. Begrijp ik je nu :?
Met sww in het vat moet je weer legionella doen.
En jij denkt dat alleen de inhoud van spiraal warm water geeft, dat is niet want alles wat er koud doorheen stroomt komt er warm uit aan bovenkant. Totdat er zoveel warmte is onttrokken uit het vat dat alles koud is.
Maar een boiler danwel hygiëne vat van 300 liter geven beide net zoveel warm water.
Je vergeet dat de wijze van gebruiken de naam van het vat bepaald.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Fullpower het gaat straks voor jd zonnecollector minder goed werken. Als je collector door weinig zon slechts dertig graden kan produceren dan kan hij wel de onderkant van je vat verwarmen want daar zou het mogelijk slechts tien graden kunnen zijn. Als het bovenin je vat al 35 is doet de collector op dat moment niks. Als je water door bovenste spiraal laat circuleren gaat je vat de collector opwarmen.
Dus een zonneboiler zit altijd zo laag mogelijk aangesloten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:57
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:19:
[...]

Hoeveel liter inhoud heeft zijn spiraal, en waarom denkt @Fullpower hieraan? Volgens mij omdat zijn spiraal te klein is (te weinig m2) en dus de 9KW van zijn WP niet kwijt kan.
Dus ik vermoed dat zijn spiraal dan ook onvoldoende inhoud heeft om zonder elektrische naverwarmer het water op 40 graden te krijgen.

....

Hoeveel liter inhoud zou mijn spiraal van 4,2m2 hebben :? Ik vermoed geen 400 liter.

Waarom zou ik dan 400 liter water verwarmen op 45 graden, en m'n SWW water door de spiraal sturen :? Het nut ontgaat me dan een beetje.

Het enigste wat ik me kan bedenken is vanwege LPP (welke ik niet gebruik :P ).

Ik heb met enige regelmaat een bad cq. douche run waar ik 300 liter SWW water voor nodig heb, volgens mij gaat me dat niet lukken op de manier die jij voorstelt.
Even wat historie over de plannen:

Het oorspronkelijke plan was om van de buffer de bovenste 200 liter te gebruiken voor SWW en de onderste 100 liter als CV buffer. Vandaar ook de hygiene spiraal voor SWW.

Toen bleek dat het vat hiervoor niet geschikt was (te weinig aansluitingen onder op de vat: er zit maar 1 aansluiting helemaal onderin en 1 op 1/3 van boven...) is er eerst iets gebouwd waar ik niet gelukkig mee was: de pomp van de CV haalde het CV water boven uit het vat! Er was wel een mengventiel geplaatst om het CV water omlaag te brengen in temperatuur.

De hygiene spiraal zit er dus in omdat we CV en SWW met 1 vat wilden doen.
Deze hygiene spiraal heeft volgens mij een oppervlak van 4,2m2.

Ik was niet gelukkig met de CV pomp bovenaan het vat: binnen de kortste keren zit mijn dure water op SWW temperatuur in het CV circuit. Naar mijn mening was dit een COP ramp.

Het vat wat er nu staat was dus niet goed voor wat we initieel voor ogen hadden. Daarom is er nu een apart CV buffer van 50 liter geplaatst:CV en SWW opwarmen zijn nu volledig ontkoppeld. Ik ben er blij mee: geen kans dat water op SWW temperatuur in de CV verdwijnd door stroming, wervelingen, etc.

Toen ontdekte ik dus het probleem met de te kleine WP spiraal om SWW op te warmen: de installatie is nu niet in staat om 200 liter SWW op te warmen. 50 liter lukt nu met een lage COP.

Die hygienene spiraal wil ik in principe houden: een kleine inhoud van 20 liter in de spiraal. Stroomt bij elke dochebeurt helemasl door.
Dus vandaar dat ik zoek naar een oplossing om het huidige vat te gebruiken: wel minimaal 200 liter water op 45 graden of warmer en deze kunnen opwarmen met een goede COP.

Als dit direct door het vat circuleren zo echt een goede oplossing is, dan kan het vat blijven staan en is iedereen blij. Mocht dit zo niet werken dan moet er dus een ander vat geplaatst worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Fullpower op 15-06-2018 07:56 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 07:43:
[...]

Met sww in het vat moet je weer legionella doen.
Waarheid al een koe, maar is dat het enigste voordeel :?
En jij denkt dat alleen de inhoud van spiraal warm water geeft, dat is niet want alles wat er koud doorheen stroomt komt er warm uit aan bovenkant. Totdat er zoveel warmte is onttrokken uit het vat dat alles koud is.
Maar een boiler danwel hygiëne vat van 300 liter geven beide net zoveel warm water.
Je vergeet dat de wijze van gebruiken de naam van het vat bepaald.
Ik snap redelijk hoe een hygiëne spiraal werkt hoor :P

Andere vraag, je WP verwarmt het vat op 45 graden, hoeveel liter warm water van 38 graden kun je in 1 ruk uit je Hygiëne spiraal tappen zonder dat de WP ingrijpt of tot dat de temperatuur onder de 38 graden zakt :?

Bij een "Normaal" boilervat van 300 liter, gerekend met de 20% formule en een Ta van het SWW water van 10 graden en een boilertemperatuur van 45 graden is dit exact 300 liter van 38 graden.

Gaat dit je met een hygiënespiraal ook lukken :?

Volgens mij heeft een "normaal" boilervat hier het voordeel van de gelaagdheid, wat je met een hygiëne spiraal niet hebt naar mijn idee.

Ik zie bij mijn vat onderin het vat 15 graden, in het midden 25 graden en bovenin 43 graden. In het geval van een hygiënespiraal heb ik het gevoel dat die gelaagdheid gemiddeld wordt, dus gehele vattemperatuur is 27,67 graden als het 3 identieke porties zouden zijn.

Nogmaals, ik probeer het alleen maar te begrijpen, en niet iets te bestempelen als goed of fout :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:48:
[...]

[...]

Andere vraag, je WP verwarmt het vat op 45 graden, hoeveel liter warm water van 38 graden kun je in 1 ruk uit je Hygiëne spiraal tappen zonder dat de WP ingrijpt of tot dat de temperatuur onder de 38 graden zakt :?

Bij een "Normaal" boilervat van 300 liter, gerekend met de 20% formule en een Ta van het SWW water van 10 graden en een boilertemperatuur van 45 graden is dit exact 300 liter van 38 graden.

Volgens mij heeft een "normaal" boilervat hier het voordeel van de gelaagdheid, wat je met een hygiëne spiraal niet hebt naar mijn idee.

Ik zie bij mijn vat onderin het vat 15 graden, in het midden 25 graden en bovenin 43 graden. In het geval van een hygiënespiraal heb ik het gevoel dat die gelaagdheid gemiddeld wordt, dus gehele vattemperatuur is 27,67 graden als het 3 identieke porties zouden zijn.

Nogmaals, ik probeer het alleen maar te begrijpen, en niet iets te bestempelen als goed of fout :>
In de praktijk schijnt het weinig tot niks te schelen. Meeste warmte word bij binnenkomst spiraal onttrokken, en dat is onderin. En omdat er geen wervelingen zijn die gelaagdheid verstoren blijft het op ongeveer hetzelfde niveau als in jou boiler.
Maar het is zeker waar dat het een beetje middelt,en dat merk je aan het feit dat uitstroom temperatuur ook langzaam zakt en daar kan je thermostaat kraan eventueel wat op reageren.
Maar het zal nooit gebeuren dat hij in tien sec tijd van 45 naar 25 graden kan dalen zoals in een boiler wel het geval is zodra hij leeg is.
Dus alles heeft zijn voordeel en nadeel. Voordeel voor hygiëne boiler is in ieder geval honderden euro goedkoper want hoeft geen RVS te zijn. En meerdere warmte bronnen kunnen boiler verwarmen zonder extra kranen poespas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:47:
[...]

In de praktijk schijnt het weinig tot niks te schelen. Meeste warmte word bij binnenkomst spiraal onttrokken, en dat is onderin. En omdat er geen wervelingen zijn die gelaagdheid verstoren blijft het op ongeveer hetzelfde niveau als in jou boiler.
Maar het is zeker waar dat het een beetje middelt,en dat merk je aan het feit dat uitstroom temperatuur ook langzaam zakt en daar kan je thermostaat kraan eventueel wat op reageren.
Maar het zal nooit gebeuren dat hij in tien sec tijd van 45 naar 25 graden kan dalen zoals in een boiler wel het geval is zodra hij leeg is.
Dus alles heeft zijn voordeel en nadeel. Voordeel voor hygiëne boiler is in ieder geval honderden euro goedkoper want hoeft geen RVS te zijn. En meerdere warmte bronnen kunnen boiler verwarmen zonder extra kranen poespas
OK, tnx voor de toelichting, zoals eigenlijk alles wat met een WP te maken heeft is er geen "goed" of "fout", het is geheel afhankelijk van de toepassing, eisen, wensen en situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

M'n Jaga convectoren staan inmiddels op een pallet in de garage, klaar voor installatie!
Nu de warmtepomp nog :)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:17
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:48:
[...]

[...]

Ik heb daar wel een goed beeld van, 800 liter hygiene boiler.

Bij een temperatuur van 50 graden op 2/3 van het vat, zal een gemiddelde douchebeurt van 10 minuten met DWTW ongeveer 1 tot 2 graden temperatuurverlies opleveren. Een bad met 250 liter vullen levert circa 20 graden verlies op en een wp die aanslaat.

Bij hogere temperaturen gaat dit uiteraard trager, maar is er wel meer stilstandsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:47:
Voordeel voor hygiëne boiler is in ieder geval honderden euro goedkoper want hoeft geen RVS te zijn. En meerdere warmte bronnen kunnen boiler verwarmen zonder extra kranen poespas
Kan ik het volgende stellen?

Hygiene boiler = SWW door spiraal = vat hoeft niet perce RVS te zijn.

RVS vat = SWW mag in vat = wel legionella verwarming nodig

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:21:
[...]

Ik heb daar wel een goed beeld van, 800 liter hygiene boiler.

Bij een temperatuur van 50 graden op 2/3 van het vat, zal een gemiddelde douchebeurt van 10 minuten met DWTW ongeveer 1 tot 2 graden temperatuurverlies opleveren. Een bad met 250 liter vullen levert circa 20 graden verlies op en een wp die aanslaat.

Bij hogere temperaturen gaat dit uiteraard trager, maar is er wel meer stilstandsverlies.
Als dit daadwerkelijk zo is ben ik blij dat ik een 400L boiler verwarm met een spiraal.

Ik heb geen DWTW (die met vullen van bad trouwens ook geen nut heeft).

Eigenlijk zeg je dat per liter warm water verbruik de temperatuur van het vat zakt met 0,08 graad. (20/250)

Dus 20 minuten douchen met 8 ltr/minuut zorgt ervoor dat de temperatuur van het vat met 12,8 graden zakt.(20*8*0.08)

Dus eigenlijk zou je dan met een boilertemperatuur van 45 graden (wat ik nu heb) 87,5 liter water van 38 graden kunnen verbruiken tot dat de boilertemperatuur onder de 38 graden zakt :? ( (45-38)/0,08) ) daarna wordt het water dus geen 38 graden meer, wat toch gewensd is om te douchen.

En eigenlijk is de 0.08 waarde bij mij dan 0.16 omdat ik "maar" 400 liter heb en jij 800 liter.

maak ik ergens een tel/denkfout :?
PASware schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:34:
[...]

Dat klopt als een zwerende vinger :P

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 15-06-2018 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:43:
[...]

Als dit daadwerkelijk zo is ben ik blij dat ik een 400L boiler verwarm met een spiraal.

Eigenlijk zeg je dat per liter warm water verbruik de temperatuur van het vat zakt met 0,08 graad. (20/250)

Dus 20 minuten douchen met 8 ltr/minuut zorgt ervoor dat de temperatuur van het vat met 12,8 graden zakt.(20*8*0.08)

Dus eigenlijk zou je dan met een boilertemperatuur van 45 graden (wat ik nu heb) 87,5 liter water van 38 graden kunnen verbruiken tot dat de boilertemperatuur onder de 38 graden zakt :? ( (45-38)/0,08) ) daarna wordt het water dus geen 38 graden meer, wat toch gewensd is om te douchen.

En eigenlijk is de 0.08 waarde bij mij dan 0.16 omdat ik "maar" 400 liter heb en jij 800 liter.

[...]

Dat klopt als een zwerende vinger :P
Ja je maakt een fout. Ik had ook 400 liter op 45 graden en met tien liter per minuut kon ik ruim half uur douche.
Nu doe ik het met 200 liter boiler op 55 graden en die is met 20/25 min koud.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Ja want in groot vat kun je lang stilstaande hoeken krijgen voor bacterie ontwikkeling. In een kleine spiraal niet, dat stroomt altijd door. Maar na twee weken stilstand is risico net zo groot uiteraard

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Als er een kiwa keur op zit mag er SWW in.....
Zonder keur, mag het misschien wel, maar weet je het niet zeker.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
geen idee of boiler kiwa keur heeft, vermoed van niet. Ik ga volgende week zaterdag een RVS 180L boiler ophalen met 2 warmtewisselaars en 3x tempsensor aansluiting voor een mooie prijs.
Zit te denken aan het volgende:
- Onderste spiraal: voor warmtepomp
- Bovenste spiraal: voor SWW met ketel naverwarming (Remeha Calenta)
- Vat voor vloerverwarming

Waarom niet het vat voor SWW? Kiwa keur en geen aansluiting voor warmte element, met lassen kan het wel, maar moet daarvoor wel een kundige lasser vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PASware schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:32:
geen idee of boiler kiwa keur heeft, vermoed van niet. Ik ga volgende week zaterdag een RVS 180L boiler ophalen met 2 warmtewisselaars en 3x tempsensor aansluiting voor een mooie prijs.
Zit te denken aan het volgende:
- Onderste spiraal: voor warmtepomp
- Bovenste spiraal: voor SWW met ketel naverwarming (Remeha Calenta)
- Vat voor vloerverwarming

Waarom niet het vat voor SWW? Kiwa keur en geen aansluiting voor warmte element, met lassen kan het wel, maar moet daarvoor wel een kundige lasser vinden.
Als het vat voor vloer verwarming word maak je er dus buffer van met hygiëne spiraal. Je wp kan dus gewoon open het vat in, hoeft niet via spiraal, is zelfs nadelig. Beide spiraal kun je dan in serie zetten voor je sww.
Calenta als na verwarming heb ik ook gehad en kan ik je sterk afraden.
Het minimale vermogen is te hoog om van 30 naar 50 graden sww te maken.
Zet je hem op 70 graden word debiet lager en heeft hetzelde resultaat. Ketel gaat continu aan en uit. Niet pendelen maar echt uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:43:
[...]

Ja, ik denk dat je een denkfout maakt. Als er 20 minuten gedouched wordt, zal de temperatuur iets van 2 tot 3 graden dalen. In jouw geval van een gewone boiler ben je toch ook een behoorlijke hoeveelheid warmwater kwijt bij 160 liter sww verbruikt.Een bad werkt veel harder door, geen dwtw effekt.

En ik heb nog een naverwarmer hangen om eventuele tekorten op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@jerh dat is bij jou zo omdat jij een DWTW hebt, die heb ik dus niet.

Uit mijn SWW vat kan ik 1 x het bad goed vol laten lopen en zo'n keer of 3 uitgebreid douchen zonder bij te hoeven verwarmen.

Ik heb het in de praktijk ooit eens getest en ik haal inderdaad zo'n 400 liter warm water van 38 graden uit mijn vat, dat klopt dus aardig met de rekenmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:39:
[...]

Als het vat voor vloer verwarming word maak je er dus buffer van met hygiëne spiraal. Je wp kan dus gewoon open het vat in, hoeft niet via spiraal, is zelfs nadelig. Beide spiraal kun je dan in serie zetten voor je sww.
Calenta als na verwarming heb ik ook gehad en kan ik je sterk afraden.
Het minimale vermogen is te hoog om van 30 naar 50 graden sww te maken.
Zet je hem op 70 graden word debiet lager en heeft hetzelde resultaat. Ketel gaat continu aan en uit. Niet pendelen maar echt uit
Hmm ik meen ergens hier op tweakers gelezen te hebben dat een user ook een calenta had en het wel werkte. Ik heb de Calenta toentertijd ook gekocht vanwege zijn lage minimale vermogen, maar dat lijkt dus in de praktijk anders te werken. Dat ga ik nog verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PASware schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:38:
[...]

Hmm ik meen ergens hier op tweakers gelezen te hebben dat een user ook een calenta had en het wel werkte. Ik heb de Calenta toentertijd ook gekocht vanwege zijn lage minimale vermogen, maar dat lijkt dus in de praktijk anders te werken. Dat ga ik nog verder uitzoeken.
Bij mij ging het niet, ben met brander instelling bezig geweest maar gaf storing. Gevraagd aan monteur, die weer bellen met remeha,nee doen we niet punt. Dus ik heb maar snel boiler neer gezet, was het beu. Speciaal zonneboiler aansluit set voor gekocht, allemaal voor Jan...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Ik wil graag jullie mening hebben over het energie verbruik van mijn warmte pomp, wij verbruiken gemiddeld nu per dag 2kW voor SWW (verwarming staat volledig uitgeschakeld in de WP), hiervan is +/- 1 tot 1,5 kW voor het daadwerkelijk verwarmen van het SWW, de rest is standby draaien.

Onze instellingen zijn:

SWW Max temp. 45 graden (na verwarmen eindigt hij op 47 graden)
SWW Min temp. is niet relevant omdat hij altijd en alleen om 14:00 opwarmt.

Na een dag vebruik van SWW zitten we meestal op een temperatuur van 42 / 43 graden, dus die 1 / 1,5 kW wordt gebruikt om het water met 4 a 5 graden te laten stijgen.

Is dit netjes? als ik kijk naar het energie verbruik / opwekking van de ecodan dan is het ongeveer 1 op 2, 1kW erin, 2 kW eruit.

Of moet ik veel meer informatie aanleveren om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Lijkt enigszins vergelijkbaar met wat ik heb (wel met een wat hoger setpoint op 52 graden); laatste 7 dagen:

2.5
1.1
2.8
1.0
1.8
2.0
3.3

Standby is bij mij 0.4 kWh per etmaal.
Zonder standby is het rijtje

2.1
0.7
2.4
0.6
1.4
1.6
2.9

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Jan Treur schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:06:
Lijkt enigszins vergelijkbaar met wat ik heb (wel met een wat hoger setpoint op 52 graden); laatste 7 dagen:

2.5
1.1
2.8
1.0
1.8
2.0
3.3

Standby is bij mij 0.4 kWh per etmaal.
Zonder standby is het rijtje

2.1
0.7
2.4
0.6
1.4
1.6
2.9
Maar laat jij je WP ook alleen 's middags draaien (wanneer het over het algemeen het warmst is) of draait hij ook 's nachts om de boel te verwarmen wanneer het een stuk koeler is?

Standby is bij mij ongeveer 0.6 / 0.8kW per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
In de middag naar 52, de rest wanneer hij onder het ingestelde minimum van 48 - 5 zakt (i.h.b. wanneer mijn zoon even lekker lang doucht, in de ochtend, of overdag, of in de avond na sport).

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 00:04
Het lijkt mij dat een hygiene boiler, meer warm water bevat omdat al het water in het vat door je wp circuleerd. Toch? En ik lees hier dat de meeste hygiënespiralen 4m2 zijn dus zolang het vat 38gr is heb je 38graden water. Het lijkt me ook efficiënter dan een vat gevuld met sww water verwarmen dmv een spiraal, het water bovenin wordt warmer dan onderin.

Hygiënespiraal heeft natuurlijk het voordeel dat je gegarandeerd bent van vers water, omdat al het water doorstroomt. Een boilervat mengt altijd en vooral in de hoeken is er kans op legionellagroei.

@Oxellaar
Wat betreft die e-shower... leuk idee... elke stap is er eentje... Maar lijkt me duur... en ik vind het te complex.... kan teveel aan gaan mankeren...

Vraagt me ook nog steeds af of een allinone wp met 200liter boiler verstandige keus is, een rvs vat gaat een eeuwigheid mee... en me wp zou na 12jaar afgeschreven zijn... zonde als ik dan ook de boiler moet vernieuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ronaldmathies schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:54:
Ik wil graag jullie mening hebben over het energie verbruik van mijn warmte pomp, wij verbruiken gemiddeld nu per dag 2kW voor SWW (verwarming staat volledig uitgeschakeld in de WP), hiervan is +/- 1 tot 1,5 kW voor het daadwerkelijk verwarmen van het SWW, de rest is standby draaien.

Onze instellingen zijn:

SWW Max temp. 45 graden (na verwarmen eindigt hij op 47 graden)
SWW Min temp. is niet relevant omdat hij altijd en alleen om 14:00 opwarmt.

Na een dag vebruik van SWW zitten we meestal op een temperatuur van 42 / 43 graden, dus die 1 / 1,5 kW wordt gebruikt om het water met 4 a 5 graden te laten stijgen.

Is dit netjes? als ik kijk naar het energie verbruik / opwekking van de ecodan dan is het ongeveer 1 op 2, 1kW erin, 2 kW eruit.

Of moet ik veel meer informatie aanleveren om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen?
Je verbruik ligt redelijk in de lijn met wat wij verbruiken, je COP getal kan bijna niet kloppen (2), zou met deze temperaturen rond de 4 moeten liggen bij Ta 50 / Tb 20.

Ik verdenk je warmtemeter, volgens mij heb jij ook een Mitsubishi, en zowel ik als anderen trekken de meting ernstig in twijfel van de interne warmtemeter. Als je dat zeker wil weten dan zul je een losse warmtemeter moeten installeren, maar dat gaat je +200 € kosten onder de voorwaarde dat je het zelf aansluit.

Zelf verbruik ik volgens de Ecodan zo'n 2 kWh per dag voor SWW, maar dat is erg van de situatie afhankelijk. Vandaag vat opgewarmd terwijl er bijna niet verbruikt is, nog geen 1kWh verbruik, en als het vat bijna leeg is bijna 4kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:31:
[...]

Bij mij ging het niet, ben met brander instelling bezig geweest maar gaf storing. Gevraagd aan monteur, die weer bellen met remeha,nee doen we niet punt. Dus ik heb maar snel boiler neer gezet, was het beu. Speciaal zonneboiler aansluit set voor gekocht, allemaal voor Jan...
Toch wel bijzonder, aangezien Remeha zelf ook zonneboilers verkoopt en daarbij ook de Calenta adviseert.

Ik ga het zien, anders alleen voor verwarmen van CV water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PASware schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:20:
[...]

Toch wel bijzonder, aangezien Remeha zelf ook zonneboilers verkoopt en daarbij ook de Calenta adviseert.

Ik ga het zien, anders alleen voor verwarmen van CV water.
Alleen omdat hij geschikt is voor warm water doorvoer en er een printje in kan voor de aansturing van de zonneboiler. Maar warm water twintig graden verhogen kan hij niet, dan gaat hij continu aan uit. Je kunt er wel mee douche want de vrouw merkte het niet, alleen ik. En ik zag het aan de brander want ik keek bij de ketel zelf wat er gebeurde. Als brander start moet hij al verplicht 2 sec naar max, dat is al voldoende voor over shoot en hup weer uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
BlueTooth76 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:57:
M'n Jaga convectoren staan inmiddels op een pallet in de garage, klaar voor installatie!
Nu de warmtepomp nog :)
Ik ben ook van plan om deze zomer de radiatoren beneden te vervangen voor jaga's. 2x zoveel vermogen wat ik nu heb en ook ivm toekomst van een wp. Doe jij alleen beneden of ook slaapkamers?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Possible schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:41:
[...]

Ik ben ook van plan om deze zomer de radiatoren beneden te vervangen voor jaga's. 2x zoveel vermogen wat ik nu heb en ook ivm toekomst van een wp. Doe jij alleen beneden of ook slaapkamers?
Alle radiatoren, boven en beneden. En allen met DBE. In de keuken een Vertiga, de rest Strada.

Alleen over de badkamer heb ik nog geen besluit genomen, mogelijk laat ik daar de designradiator hangen (en ook in het circuit) om een handdoekje aan te drogen en plaatsen we daar een infraroodpaneel, aangezien je daar toch maar 15 tot 30 minuten per dag bent. Maar het zou ook zomaar toch een Jaga kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-06-2018 18:58 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Grolsch schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:00:
[...]

Je verbruik ligt redelijk in de lijn met wat wij verbruiken, je COP getal kan bijna niet kloppen (2), zou met deze temperaturen rond de 4 moeten liggen bij Ta 50 / Tb 20.

Ik verdenk je warmtemeter, volgens mij heb jij ook een Mitsubishi, en zowel ik als anderen trekken de meting ernstig in twijfel van de interne warmtemeter. Als je dat zeker wil weten dan zul je een losse warmtemeter moeten installeren, maar dat gaat je +200 € kosten onder de voorwaarde dat je het zelf aansluit.

Zelf verbruik ik volgens de Ecodan zo'n 2 kWh per dag voor SWW, maar dat is erg van de situatie afhankelijk. Vandaag vat opgewarmd terwijl er bijna niet verbruikt is, nog geen 1kWh verbruik, en als het vat bijna leeg is bijna 4kWh per dag.
Met 400l en 30 graden dT kost dat 14kWh warmte, dus zo'n 3.5kWh electrisch voor alleen het water met 10 a 15% opwarmen van het staal is dat al met al 16kWh en 4kWh zoals je rapporteert. Wat zegt jouw gebrekkige warmtemeter ervan? Dan heb je nu wellicht een idee hoeveel hij afwijkt.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Guido87 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:43:
Het lijkt mij dat een hygiene boiler, meer warm water bevat omdat al het water in het vat door je wp circuleerd. Toch? En ik lees hier dat de meeste hygiënespiralen 4m2 zijn dus zolang het vat 38gr is heb je 38graden water. Het lijkt me ook efficiënter dan een vat gevuld met sww water verwarmen dmv een spiraal, het water bovenin wordt warmer dan onderin.

Hygiënespiraal heeft natuurlijk het voordeel dat je gegarandeerd bent van vers water, omdat al het water doorstroomt. Een boilervat mengt altijd en vooral in de hoeken is er kans op legionellagroei.
Ik vind een hygiene boiler best een mooi concept, waarom ik het zelden of nooit tegenkom is mij een raadsel. Misschien omdat een SWW temperatuur van bijvoorbeeld 50c niet zinvol of haalbaar is via tapspiraal.
Weet iemand, of heeft iemand een vergelijking tussen tapspiraal en voorraad SWW? En dan vooral op het gebied van taphoeveelheden en uitstroomT.
@Oxellaar
Wat betreft die e-shower... leuk idee... elke stap is er eentje... Maar lijkt me duur... en ik vind het te complex.... kan teveel aan gaan mankeren...

Vraagt me ook nog steeds af of een allinone wp met 200liter boiler verstandige keus is, een rvs vat gaat een eeuwigheid mee... en me wp zou na 12jaar afgeschreven zijn... zonde als ik dan ook de boiler moet vernieuwen...
Wat betreft de e-shower ben ik het met je eens. Nu is het van Nederlandse ontwerp en makelij, dus het kan meevallen.

En een rvs boiler kan ook zeker gaan lekken door slijtage en hebben zeker niet het eeuwige leven.
Denk maar aan de anode in veel rvs boilers, die zit er niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Een pana 5 H versie van Coppack....
Prijs: €2.929,06 thuis...

Iemand nog goedkopere prijzen??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:53
Omdat het het Algemene (vloer)verwarming setup topic niet zo leeft voor m'n gevoel, stel ik m'n vraag hier ook maar even.

Over enkele weken wordt vloerverwarming aangelegd in onze nieuwe woning (jaren '20). Hoewel de CV-ketel eerst nog gebruikt zal worden, wil ik dat de zaken die achteraf niet meer aangepast kunnen worden (zoals groepen, buis enz), dusdanig worden gekozen c.q. geïnstalleerd dat ik probleemloos, zonder concessies over kan stappen op verwarmen middels een WP.

Op de BG komt in alle ruimten muv toilet en hal/gang vloerverwarming. Het gaat om zo'n 85m2. De installateur heeft een legplan gestuurd met 9 groepen met een totale lengte van ruim 750m. De langste groep is 90m, de kortste 73 en gemiddeld 84, Er wordt 16x2mm buis gebruikt, 10cm hoh, gelegd in slakkenhuispatroon op draadstaalmatten.

Zijn hier zaken qua vloerverwarming die problemen zouden kunnen opleveren bij overstap naar een WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:19:
Een pana 5 H versie van Coppack....
Prijs: €2.929,06 thuis...

Iemand nog goedkopere prijzen??
Het is weer bijna 1 juli he?
https://www.uneto-vni.nl/...ling-warmtepompen-herzien

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
@Cranberry Ja zeker!
Als je gebruik maakt van een cv, dan wordt er normaal gesproken een open verdeler gebruikt, die een eigen pomp heeft.
Maar een wp heeft een gesloten verdeler nodig, dus zonder een pomp.
Ik zit zelf met deze situatie, en het is wel mogelijk om de open verdeler te gebruiken, maar ten eerste is die duurder dan een gesloten, zowel in aanschaf als in gebruik (dit laatste vanwege de extra pomp) en ook zal de wp iets minder efficiënt draaien vanwege de hogere aanvoer temp voor deze verdeler.

Ik bekijk nu de mogelijkheid om de pomp te verwijderen, en in plaats van de pomp hierop de aanvoer en retour aan te sluiten; ook heb je het thermostaat ventiel in de open verdeler niet meer nodig.

Ook verdient het aanbeveling om 18 of 20 mm buis te gebruiken, begrijp ik, maar zelf heb ik er de min of meer standaard 16 mm in liggen; je kringen zijn onder de 100 m dus dat helpt ook.
mijn kringen zijn niet langer dan a 60 m. dus minder weerstand.

[ Voor 15% gewijzigd door Naalroc op 15-06-2018 23:32 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:53
@Naalroc Klopt, ik ben bewust van het feit dat eigenlijk de open verdeler t.z.t het veld zou moeten ruimen ten gunste van een gesloten verdeler. Theoretisch zou ik nu een gesloten verdeler kunnen gebruiken, mits ik de temperatuur op de CV-ketel begrens op 40 à 45 graden. Maar dat is niet echt ideel. Dan toch t.z.t. maar de verdeler vervangen wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
misschien is het mogelijk om er een externe mixer tussen te zetten, of (tijdelijk) een 1 groups open verdeler om het water te mixen zolang hij op cv draait; die kan er dan later tussenuit en op MP plaatsen. >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
LangeFries schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:25:
[...]

Met 400l en 30 graden dT kost dat 14kWh warmte, dus zo'n 3.5kWh electrisch voor alleen het water met 10 a 15% opwarmen van het staal is dat al met al 16kWh en 4kWh zoals je rapporteert. Wat zegt jouw gebrekkige warmtemeter ervan? Dan heb je nu wellicht een idee hoeveel hij afwijkt.
Hij geeft voor de maand mei een COP aan van ongeveer 4,5 voor SWW, dat lijkt mij redelijk te kloppen met de tabellen.

Wat jij aangeeft is misschien wel een goede manier om de warmtemeter te "kalibreren" :P

SWW vat helemaal leeg laten lopen, run laten draaien, de 3 temperaturen opschrijven (boven/midden/onder) en de gemiddelde Dt opschrijven, theoretisch benodigd vermogen uitrekenen en dan uitrekenen wat de Mitsu zegt :P

Tnx voor de tip _/-\o_

mmhh, dan moet ik eigenlijk dus ook uitrekenen hoeveel energie het kost om het RVS mee te verwarmen :? Enige idee hoeveel energie dat kost per KG :?

Voor 400 liter water kom ik op 0,46 per graad Dt, dus bij 30 graden inderdaaad bijna 14kWh benodigd, hoeveel energie zou ik nodig hebben voor het vat :?

Volgens het typeplaatje weegt de boiler leeg 104KG

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2hi3qr5.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 16-06-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Thanks!!!
Een reden te meer om maar snel te doen..

Maar tsjonge wat een "betrouwbare } overheid hebben we toch...
x per jaar alles aanpassen... en niet verhogen.....
Wat een goede politiek zeg
Links lullen we gaan voor groen en doen er alles aan....
Maar rechts BTW vullen ...
K(*T volk zeg

Spanje
€80 ziektekostenverzekering ALL in
100€ wegenbelsting voor een zware diesel.
Diesel €0.90 cent
werken tot 13.00 uur en daarna weer een keertje
Grond en huizen goedkoop..
Salaris scheelt niet veel met ons..
BWT lager.
Pensioenen lager.
Waar gaat ons geld heen... 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Dylantje2 op 16-06-2018 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:26:
[...]

Waar gaat ons geld heen...
In dit geval naar de UK :P

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmmm Lachu...
Das mijn geld.. waar de overheid weer de BTW misloopt en wel subsidie over uitkeert...
Dus klopt, alleen de vraag waarom.. he....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Thanks!!!

K(*T volk zeg

Spanje
Diesel €0.90 cent
BWT lager.
Pensioenen lager.
Ik vraag me af wat je hier nog doet, ga naar Spanje zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:59:
[...]Ik vraag me af wat je hier nog doet, ga naar Spanje zou ik zeggen
Ik ben in NL geboren gelukkig..
Maar 1 Europa....
Alleen met X verschillende regels, omdat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:24:
[...]
mmhh, dan moet ik eigenlijk dus ook uitrekenen hoeveel energie het kost om het RVS mee te verwarmen :? Enige idee hoeveel energie dat kost per KG :?
RVS heeft een warmtecapaciteit van zo'n 500 J/kgK. Dus om 114 kg 30 graden op te warmen heb je 30*114*500 = 1.710.000 J nodig, oftewel 1.71 MJ.
1kWh = 3.6 MJ. Dus het kost 0.475 kWh om je vat zo ver op te warmen.

Let in je berekening nog wel even op de verschillende begintemperaturen: Als het vat een tijdje leeg is geweest is dat ongeveer rond de 20 graden. Het binnenkomende water zal in de zomer eerder rond de 10 graden zijn.
Dat verschil moet je wel even meenemen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:05:
[...]

Ik ben in NL geboren gelukkig..
Maar 1 Europa....
Alleen met X verschillende regels, omdat?
Omdat het geen "één Europa" is, gelukkig niet.
Zal ook niet snel gebeuren zolang er zulke bananenlanden, qua belastingen en financiën, als Spanje....eigenlijk heel zuid Europa in de EU zitten.
Maar laat het lekker zo blijven, ik heb er geen last van en jij ook niet, al denk je van wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:27:
[...]

Omdat het geen "één Europa" is, gelukkig niet.
Zal ook niet snel gebeuren zolang er zulke bananenlanden, qua belastingen en financiën, als Spanje....eigenlijk heel zuid Europa in de EU zitten.
Maar laat het lekker zo blijven, ik heb er geen last van en jij ook niet, al denk je van wel ;)
Nee hoor ik heb geen last van zuid Europa. maar wel erg van een heel erg wispelturige overheid hier..

Maar ikke beseld hebben...:-)
Dus we gaan het beleven...[ nu maar hopen dat ik echt alles onder de oude [ huidige] voorwaarden mag..]
Anders grrrrrr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
EINDELIJK...........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Nu de "rest" nog
http://aquarea.smallsolut...nstallation_der_MDC05f3e5

Moet je weer over de grens je geld uitgeven:
https://www.pumpendiscounter.de/shop-ReigaGbR.html
https://www.sani-flex.de/

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:05:
[...]

RVS heeft een warmtecapaciteit van zo'n 500 J/kgK. Dus om 114 kg 30 graden op te warmen heb je 30*114*500 = 1.710.000 J nodig, oftewel 1.71 MJ.
1kWh = 3.6 MJ. Dus het kost 0.475 kWh om je vat zo ver op te warmen.

Let in je berekening nog wel even op de verschillende begintemperaturen: Als het vat een tijdje leeg is geweest is dat ongeveer rond de 20 graden. Het binnenkomende water zal in de zomer eerder rond de 10 graden zijn.
Ik ga mijn vat straks leeg tappen en lees dan de 3 sensoren, dat lijkt mij een goed vertrekpunt.

Als het goed is zit er dan koud water in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog een dingetje: Het complete vat weegt misschien 114 kg, maar een deel daarvan (de buitenkant, de voetjes) wordt natuurlijk geen 45 of 50 graden. Dus wellicht dat je met een iets lagere massa (100 kg?) moet werken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@AUijtdehaag

Thanks...

Maar het duurde even aangezien ik alles voorbereid heb..
Dus nog wat kleine dingen en dan alleen aansluiten..

En tussendoor mijn WPB ook nog ff gekocht en compleet geïnstalleerd. En werken. _/-\o_ _/-\o_
Dus ik zeg ook Eindelijk... :*) :*)
Maar first things first...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:32:
Nog een dingetje: Het complete vat weegt misschien 114 kg, maar een deel daarvan (de buitenkant, de voetjes) wordt natuurlijk geen 45 of 50 graden. Dus wellicht dat je met een iets lagere massa (100 kg?) moet werken.
Ik denk dat die buitenkant wèl dezelfde temp gaat krijgen als de binnenkant, want staal geleid heel goed, en de buitenkant is prima geïsoleerd met een dikke laag PUR.
Andrehj schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:05:
.............Het binnenkomende water zal in de zomer eerder rond de 10 graden zijn.
Ik heb net de temp van mijn buitenkraan gemeten, die zit 1/2 meter na de watermeter: temp. is 15,4*C

[ Voor 24% gewijzigd door Naalroc op 16-06-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:32:
Daar kunnen we later over discussiëren, eerst meten :) het is trouwens 104KG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:32:
[...]

Nee hoor ik heb geen last van zuid Europa. maar wel erg van een heel erg wispelturige overheid hier..

Maar ikke beseld hebben...:-)
Dus we gaan het beleven...[ nu maar hopen dat ik echt alles onder de oude [ huidige] voorwaarden mag..]
Anders grrrrrr
Ik weet niet waar je bang voor bent, maar er veranderd niets per 1 juli.
Dat linkje van @AUijtdehaag was van vorig jaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Haha...het heeft toch zijn nut gehad: eindelijk besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
[...]

Thanks!!!

K(*T volk zeg

Spanje
Diesel €0.90 cent
BWT lager.
Pensioenen lager.
En in Spanje is het warmer, dus hele jaar door betere COP ;-).

Alleen in Spanje heb je niet zo'n gezellig warmtepomp forum....

Misschien heeft instaldorate thermica nog een job voor je... _/-\o_ _/-\o_
Inpakafdeling?

@Oxellaar
Dit is wel nieuw:

Nieuwe subsidieregeling voor zelf opwekken duurzame energie.
https://www.nu.nl/duurzaa...van-duurzame-energie.html

[ Voor 9% gewijzigd door Guido87 op 16-06-2018 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Guido87 maar dat gaat weer ten koste van het salderen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:36:
[...]
Ik denk dat die buitenkant wèl dezelfde temp gaat krijgen als de binnenkant, want staal geleid heel goed, en de buitenkant is prima geïsoleerd met een dikke laag PUR.
Ik doelde op delen buiten de isolatie, of de buitenste isolatieschil. Weet niet precies hoe het vat van @Grolsch er uit ziet.
Overigens vind ik 15 graden aanvoertemperatuur van het water wel vrij hoog. Ik heb een tijdje geleden eens gemeten, en als ik dan het water flink lang liet lopen, zakte de temperatuur uiteindelijk naar 7.6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Oxellaar schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:12:
[...]
Ik vind een hygiene boiler best een mooi concept, waarom ik het zelden of nooit tegenkom is mij een raadsel. Misschien omdat een SWW temperatuur van bijvoorbeeld 50c niet zinvol of haalbaar is via tapspiraal.
Weet iemand, of heeft iemand een vergelijking tussen tapspiraal en voorraad SWW? En dan vooral op het gebied van taphoeveelheden en uitstroomT.
Ik weet niet precies wat je zoekt. Ik heb een Hellman bauer vat en die kan 76 liter SWW per minuut leveren volgens hun specs, dat haal ik uiteraard nooit. 50 graden haal ik wel makelijk, zeker in de zomer als de collectoren goed geleverd hebben.

De hygiene spiraal is 8.4m2 koper en ik zie ongeveer 1 graad verschil tussen vat temperatuur en uitgaande SWW temperatuur.

Laat maar weten watje precies zoekt aan info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 21:31
Guido87 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:06:
[...]
Misschien heeft instaladora termica nog een job voor je... _/-\o_ _/-\o_
Inpakafdeling?
Klantenservice die ook Nederlands en Engels spreekt kan hij wel gebruiken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 18:21
Ik heb geen buffervat nodig en 400l water warm houden vind ik ook onnodig.
Zou het mogelijk zijn een WP te gebruiken met een 3-weg klep en een platen wisselaar voor SWW?
Beetje ala combiketel. Omdat het water natuurlijk niet hoger dan 40 graden is wil ik het nog via een doorstroom heater leiden, maar die hoeft dan maar van 40-> 60 graden te doen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:47:
[...]

Ik doelde op delen buiten de isolatie, of de buitenste isolatieschil. Weet niet precies hoe het vat van @Grolsch er uit ziet.
Overigens vind ik 15 graden aanvoertemperatuur van het water wel vrij hoog. Ik heb een tijdje geleden eens gemeten, en als ik dan het water flink lang liet lopen, zakte de temperatuur uiteindelijk naar 7.6 graden.
Zojuist het vat leeggemaakt, en er komt koud water uit de kraan nu.

Ik meet over 3 sensoren gemiddeld 19,5 graden (van boven naar beneden 20,8, 19, 18,7 graden), nu de "run" afwachten en kijken wat het resultaat is en of dit een beetje klopt met de theorie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Pietje555 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:02:
Ik heb geen buffervat nodig en 400l water warm houden vind ik ook onnodig.
Zou het mogelijk zijn een WP te gebruiken met een 3-weg klep en een platen wisselaar voor SWW?
Beetje ala combiketel. Omdat het water natuurlijk niet hoger dan 40 graden is wil ik het nog via een doorstroom heater leiden, maar die hoeft dan maar van 40-> 60 graden te doen.
Volgens hebben de Duitser daar een oplossing voor, een Frishwasserstation. Iemand hier op het forum heeft dat ook in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Och met al die subsidie, loop je toch steeds tegen hetzelfde probleem aan.
De pv boer rekent zo dat hij het grootste deel van de de subsidie in zijn ex btw prijs opstrijkt.
De verkoper van de wpb rekent de helft van de subsidie naar zich toe, en daarom is het heel aantrekkelijk om in de andere landen van de eu zone te bestellen.

En dat heeft de overheid niet in de gaten?
Tuurlijk wel en die willen stoppen de mkb in Nederland zo meer winst te geven.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Oxellaar schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:36:
@Guido87 maar dat gaat weer ten koste van het salderen...?
Heb me er nog niet in verdiept, maar ik begrijp dat de salderingsregeling gaat vervallen?

Tip lees de reacties onder het artikel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:47:
[...]

Ik weet niet precies wat je zoekt. Ik heb een Hellman bauer vat en die kan 76 liter SWW per minuut leveren volgens hun specs, dat haal ik uiteraard nooit. 50 graden haal ik wel makelijk, zeker in de zomer als de collectoren goed geleverd hebben.

De hygiene spiraal is 8.4m2 koper en ik zie ongeveer 1 graad verschil tussen vat temperatuur en uitgaande SWW temperatuur.

Laat maar weten watje precies zoekt aan info.
Ikzelf ben niet op zoek, persoonlijk zou ik waarschijnlijk voor een Atherma all in one gaan. Puur vanwege het compacte en installatiegemak.

Maar wat ik mij afvroeg, wat is het voordeel van een tapspiraal qua waterhoeveelheid tov een voorraad en afmetingen. Hoeveel minuten kun je douchen?
Dus 250 liter voorraad tov een 250... 300 liter tapspiraal.

Een verswater station heeft volgens mij een extra pomp nodig? Dit zou je als nadeel kunnen zien

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 16-06-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Oxellaar schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:36:
[...]

Ikzelf ben niet op zoek, persoonlijk zou ik waarschijnlijk voor een Atherma all in one gaan. Puur vanwege het compacte en installatiegemak.

Maar wat ik mij afvroeg, wat is het voordeel van een tapspiraal qua waterhoeveelheid tov een voorraad en afmetingen. Hoeveel minuten kun je douchen?
Aha op die manier. Ik heb een 800 liter staan en geen idee hoe lang we er onder kunnen douchen en dan ook nog een elektrische naverwarmer. Maar het effect van de temperatuurdaling is geleidelijk. Dus ik denk dat met een naverwarmer je heel lang kunt dochen. Maar geen ervaringen met dat het water op is.

Hellman Bauer adverteert ook met oneindig warm water (als je het vat maar op 42 graden houdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:12:
[...]
Met mijn 300 liter hygieneboiler en cheapass Ali-thermometertjes zag ik een verschil van 5C tussen boiler en tapwater.

Het komt er bij ons op neer dat als het vat 55C is, dat we met 4 personen 15 minuten kunnen douchen en ook afwassen zonder dat de doorstroomverwarmer (@42c) aanslaat. Hierna is tBottom wel 25C en tTop van de boiler wel 45C.

(met 60+ graden is een 2-persoonsbad vullen en daarna nog 2x douchen geen probleem. De 3e zal wel eens 1-2kW verbruiken tijdens het douchen.)

Ik heb niet genoeg gegevens om een formule op te zetten. Hoef ik ook niet persoonlijk ;) Maar zo is het wel makkelijk rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 16-06-2018 14:47 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Oxellaar schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:36:
[...]

Ik heb een friwa, vergelijkbaar. In de friwa zelf gaat maar zo"n 3 liter. Met 250 liter op 50 graden (=midden = 52 graden boven) en uitlaat friwa op 45 krijg ik pak hem beet 350-400 liter gevuld op ca. 37-38 graden. Scheelt wel winter en zomer vanwege de temp koude leidingwater. Nu haal ik 400 liter makkelijk. Hoe lang je daarmee kan douchen hangt van je douche af })

Minimale dT van de friwa is ca. 1,5 graad. 25l/min bij 50/45, 40l/min bij 60/45, volgens mij beide bij 12 graden leidingwater.

Mocht ik nog een keer kiezen zou ik voor een zeeh multispeicher gaan, geinig concept.

[ Voor 4% gewijzigd door LittleTycoon op 16-06-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 18:21
jerh schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:23:
[...]

Volgens hebben de Duitser daar een oplossing voor, een Frishwasserstation. Iemand hier op het forum heeft dat ook in gebruik.
Dit is niet helemaal wat ik bedoel want deze worden in combinatie met een vat gebruikt. Zo is het meer een alternatief voor de hygiene spiraal. Ik wil echt de pomp van de WP gebruiken met een Honeywell 3-weg.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Trommelgeroffel, hier de conclusie van mijn SWW experiment om proberen de betrouwbaarheid van mijn warmtemeter te achterhalen.

Inhoud van de test en vaststaande gegevens:

400 liter RVS boilervat
eigen gewicht van de boiler 104KG
3 temperaturensensoren
Meting electrisch verbruik met een Youless

Vandaag het hele vat leeg getapt en een gemiddelde temperatuur gemeten van 19,5 graden (20.8+19+18.7)
Na de SWW run een gemiddelde temperatuur gemeten van 46,53 (51.1+46+42.5)
DeltaT = dus 27,03 graden

Soortelijke warmte J/(kg·K) water = 4186
Soortelijke warmte J/(kg·K) RVS = 500

Opgewekte energie thermisch

RVS 104*500*27.03/1000000/3,6=0,39 kWh
Water 400*4186*27.03/1000000/3,6=12,57kWh
Totaal thermische energie opgewekt = 12,96kWh

Verbruik elektrisch volgens de Youless = 2,6kWh

Gemiddelde COP voor deze run is 4,99
Tb = 23 graden vandaag tussen 14:00 en 16:00 vandaag in Twenteland.

Ik heb dus zojuist de standen van de Mitsu opgeschreven, en kan morgen pas zien wat de Mitsu "denkt" hoeveel energie er is opgewekt, ik ben benieuwd :)

M.b.t. het RVS vat, als ik met de helft reken (52KG) is de COP nog 4,91 en zelfs zonder RVS vat te rekenen is de COP nog 4,84

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 16-06-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 16:43:
Trommelgeroffel, hier de conclusie van mijn SWW experiment om proberen de betrouwbaarheid van mijn warmtemeter te achterhalen.

400 liter RVS boilervat
3 temperaturensensoren

Vandaag het hele vat leeg getapt en een gemiddelde temperatuur gemeten van 19,5 graden (20.8+19+18.7)

Ik heb dus zojuist de standen van de Mitsu opgeschreven, en kan morgen pas zien wat de Mitsu "denkt" hoeveel energie er is opgewekt, ik ben benieuwd :)

M.b.t. het RVS vat, als ik met de helft reken (52KG) is de COP nog 4,91 en zelfs zonder RVS vat te rekenen is de COP nog 4,84
Ik denk dat je vat nog wel op temperatuur was gezien de watertemperatuur, hier is het water iets meer dan 15 graden qua aanvoer. Dus er zal wel wat warmte overgedragen zijn,

Interessant experiment, ik ga het je niet nadoen, ik zie mijn vrouw al kijken of ik niks beters te doen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Er kwam echt koud water uit de kranen, geen verschil tussen warm en koud

COP klopt ook aardig met de theorie (boekjes)

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 16-06-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Trommelgeroffel,..........................

Geweldig , toch!
En dat voor een sww run.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Vraag:
Ik ben de bedrading voor de Youless aan het uitvogelen, en wil graag weten welke 2 van de 4 draden van de RJ10 stekker gebruikt worden om de S0 P1 puls van de slimme meter door te geven

Dit, omdat ik de Youless niet op/bij de meter wil installeren, maar bij mijn modem, dat 10 meter verderop staat, en graag een 2 draads aansluiting gebruik ivm ruimte in de buis.

Ik ga er tenminste vanuit dat slechts 2 draden gebruikt worden, en omdat er voor de S0 ook maar 2 draden benut worden

Edit vanwege de terechte opmerking van @Grolsch

[ Voor 19% gewijzigd door Naalroc op 16-06-2018 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
S0 gaat niet via die RJ11 connector dat is P1.

Zie pagina 6 van de handleiding !

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 16-06-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Naalroc S0 zijn maar 2 aders dus kan niet missen, en die RJ11 connector is voor P1.

[ Voor 37% gewijzigd door Grolsch op 16-06-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Het gaat mij om de RJ10 stekker, en die is 4-draads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

P1 poort heeft 3 draden nodig: voeding,nul en data.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Overbodig geworden.

[ Voor 97% gewijzigd door LangeFries op 16-06-2018 20:56 . Reden: Overbodig ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:15:
Het gaat mij om de RJ11 stekker, en die is 4-draads
Maar jij wil s0 meten dus geen rj11 connector gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, weet ik @Grolsch , maar op de Youless kan je ook gelijktijdig je totale gebruik meten met de laatste versie, dus dan maar gelijk een kabeltje van de meter naar de youless/modem ruimte.

En ik heb nóg een typefout gemaakt, het is niet een RJ11, maar een RJ10 connector. Dit is de smallere connector, die normaal gesproken voor een telefoonhoorn gebruikt wordt.

@klump4u bedankt, dan ga ik gewoon voor een standaard telefoon kabel

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 16-06-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Naalroc nu moet je weten wat je wil, afgelopen week gaf je nog heel duidelijk aan dat je geen p1 (slimme meter) wou meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat een geneuzel over RJxx hier, zie hier hoe het zit met hoeveel aders en zo :9
Ik heb RJ12 gebruikt waarmee mijn E350 dsmr5 een Nodemcu voedt, weer een 5V adapter minder ;)
Data en 0v gaan naar een Rpi 2b, je kan P1 met 2 apparaten tegelijk uitlezen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:22:
@Naalroc nu moet je weten wat je wil, afgelopen week gaf je nog heel duidelijk aan dat je geen p1 (slimme meter) wou meten ;)
Kan zijn, toen had ik nog niet in de gaten, dat je gelijktijdig het wp verbruik èn je totale gebruik op de nieuwste versie kunt opslaan, dus als ik toch draadjes aan het trekken ben.....

@Speedy-Andre Weet ik, zo zie je maar weer wat een typefout teweeg kan brengen, en in dit geval: 2 type fouten van mijn kant sorry hoor :F
En die site wist ik al. ;) , daar kwam ik achter toen ik en RJ11 stekkertje in de Youless dacht te kunnen steken, tja, dan ga je dus even zoeken .
Allemaal opgelost :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

400 liter RVS boilervat
3 temperaturensensoren

En de Mitsu warmtemeter geeft aan 14kWh opgewekt te hebben terwijl ik in het menu dus eerder al +25% heb aangegeven.

Dus de default waarde zou 11,2kWh zijn geweest wat dus +-13kWh had moeten zijn, dus voorlopige conclusie is dat de interne warmtemeter zo'n 15% te weinig aangeeft in mijn situatie.

Zonder verder gesleutel en investeringen lijkt mij dit de beste manier om de interne warmtemeter enigszins te controleren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online

400 liter RVS boilervat
3 temperaturensensoren

Dit experiment ga ik ook uitvoeren, heb vandaag alle sensoren geplaatst dus ik kan nu ook eindelijk de temperaturen meten op meerdere punten in het SWW vat (2 punten heb ik maar :( ).

Dus wat je gedaan hebt is:

1. Schijf de temperaturen op zoals ze nu staan (dat is bij mij vlak voor de 14:00 run).
2. Schrijf de energie stand op voor de run.
3. Doe de run.
4. Schijf de temperaturen op zoals ze na de run staan.
5. Schrijf de energie stand op na de run.

Neem het gemiddeld temperatuur van voor de run en trek hiervan de gemiddelde temperatuur van na de run af. Bereken het energie verbruik wat tijdens de run gebruikt is.

En doe de opgewerkte energie berekening die je gaan hebt, stap 1 t/m 5 klopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Als je sensoren niet helemaal symmetrisch in hoogte zitten kun je het best een gewogen gemiddelde nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@ronaldmathies ik zou het vat echt leeg tappen, dat lijkt mij de betrouwbaarste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:01:
@ronaldmathies ik zou het vat echt leeg tappen, dat lijkt mij de betrouwbaarste methode.
Met leeg tappen bedoel je al het warme water eruit en koud erin neem ik aan...

Is te doen, net afgesproken dat we allemaal even lekker gaan douchen :) (moet er tenslotte toch plezier van hebben).

Pagina: 1 ... 18 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.