Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.786 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien niet helemaal ontopic, maar wel erg relevant gezien de afweging om wel of niet hybride te gaan.
Ruimte voor een boiler, lager vermogen warmtepomp en het wel of niet draaien van een desinfectie.
Absoluut geen reclame, puur ter info en naar mijn mening, best een mooie oplossing voor veel mensen.
En het lijkt mij een meer duurzame oplossing dan een dikke warmtepomp.

Ik heb hem irl gezien en werd best enthousiast
Je hebt geen ketel meer nodig voor SWW en je kunt een wp nemen zonder SWW voorziening.
Je kunt dus makkelijker gasloos, je levert niets in qua comfort, juist meer comfort. Je gebruikt veel minder water en lager stilstandsverlies door kleine boiler.

Folder e-Shower Blue.pdf
En de wat luxere vorm....
Folder e-Shower HomeSpa.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 12-06-2018 20:04 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
Oxellaar schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:02:
Misschien niet helemaal ontopic, maar wel erg relevant gezien de afweging om wel of niet hybride te gaan.
Ruimte voor een boiler, lager vermogen warmtepomp en het wel of niet draaien van een desinfectie.
Absoluut geen reclame, puur ter info en naar mijn mening, best een mooie oplossing voor veel mensen.

Je hebt geen ketel meer nodig voor SWW en je kunt een wp nemen zonder SWW voorziening.
Je kunt dus makkelijker gasloos, je levert niets in qua comfort, juist meer comfort. Je gebruikt veel minder water en lager stilstandsverlies door kleine boiler.

Folder e-Shower Blue.pdf
Volgens mij word de grootte van je WP voornamelijk bepaald door de warmtevraag voor ruimte verwarming. Bij mij was dit althans leidend.
Zelf een douche water buffer/boiler met doorstromer en douche WTW aanleggen kom je ook een heel eind.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 18:21
@Oxellaar Het nadeel van WTW systemen vind ik altijd dat je er eerst warmte in moet stoppen voordat het teruggewonnen kan worden. Pas als het systeem doorgewarmd is werkt het optimaal maar dat kan best lang duren. Je moet eigenlijk eerst starten met een boost. Bij dit systeem hebben ze dat ondervangen door een 25l boiler waar het eerste hete water mee wordt geleverd. Het ziet er zeker interessant uit. Ik ben alleen een beetje terughoudend door de techniek voor het reinigen wat erbij komt (zeker als je de spa folder leest).

Maar het is zeker bij veel woningen niet mogelijk een douche WTW toe te passen. De afvoerleidingen worden verzamelt in de betonvloer en komen als één standleiding naar beneden. Een WTW plaatsen is dan niet mogelijk. Daarnaast is een terugverdientijd van 20 jaar wel de vraag of dit loont.
Maar ik ben benieuwd naar de prijs van deze e-showers. Eens wat verder induiken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Prijs gevonden.....€ 2950 exclusief montage, maar wel via een app op je telefoon muziek te streamen

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

Folder e-Shower Blue.pdf
Hebben ze ook een bad-versie? (liefst 400 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:18:
[...]

Volgens mij word de grootte van je WP voornamelijk bepaald door de warmtevraag voor ruimte verwarming. Bij mij was dit althans leidend.
Zelf een douche water buffer/boiler met doorstromer en douche WTW aanleggen kom je ook een heel eind.
Tijdens SWW verwarming zit de woning zonder verwarming.
Die achterstand moet ingehaald worden, dus heb je meer vermogen nodig.
Veel warmtepompen hebben zelfs een instelbare begrenzing van de tijd dat SWW voorrang heeft op CV. Bijvoorbeeld, na 60min SWW, minimaal 120min CV, of na xx minuten backup heater inschakelen.

Dat geeft aan dat SWW bereiden invloed heeft op het beschikbare vermogen voor CV.

En mensen doen over het algemeen niets zelf, ze bellen jouw, ze bellen mijn werkgever ;)
Dit is een kant en klaar product, zonder ditjes en datjes en waterbesparing is zelf bijna onmogelijk te fabriceren.

Er geef toe... SWW is een blok aan het been van de totale COP van een warmtepomp.
Je doet alle moeite om met max 30c je woning te verwarmen en gaat daarna SWW op 50c produceren.......
Pietje555 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:47:
Prijs gevonden.....€ 2950 exclusief montage, maar wel via een app op je telefoon muziek te streamen
Dit commentaar heb ik ook geleverd tijdens de presentatie, waarom Netflix onder de douche op een full hd scherm...(bij wijze van)?? Maak dat ding €1000 goedkoper, zonder die onzin

Als antwoord kwam dat zo'n product zichzelf nog moet verkopen, op moet vallen.
Dat schijnt te hebben gewerkt, een aantal flinke hotels en de luxe woningmarkt zijn afnemers op dit moment.
Die hebben vaak een bizar hoog SWW verbruik.
Er schijnt nog een "standaard" versie in de maak te zijn waar je gewoon onder kan douchen.
Die zal goedkoper moeten worden.

Het schoonmaken is bij een standaard douche wtw ook erg belangrijk, maar je hebt zeker een punt.
LittleTycoon schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:49:
[...]

Hebben ze ook een bad-versie? (liefst 400 liter)
Wat denk je zelf :P ...400L voor een (zwem)bad en dat duurzaam? Onmogelijk en warmte terugwinnen met een bad is wat lastig ;)
En een bad is ook een beetje 2005 als ik eerlijk ben. Het neemt veel ruimte in en na de eerste renovatie van de badkamer gaat het bad eruit omdat het nooit gebruikt word.

Maar als je het lekker vind, gewoon doen, maar dan zit je toch weer vast aan een voorraad SWW.

[ Voor 38% gewijzigd door Oxellaar op 12-06-2018 21:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06

Folder e-Shower Blue.pdf
Alleen de COP van 4,7 die ze noemen klopt niet. Dat moet 8,2/2,2=3,7 zijn.
Als je hun berekening ziet ((8,2+2,2)/2,2=4,7), vraag je je af of ze zelf wel weten hoe je een COP uiterekent....
In de 8,2 is de "aandrijfenergie" van 2,2 kW ook al opgenomen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zwerius schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:37:
[...]

Als je hun berekening ziet ((8,2+2,2)/2,2=4,7), vraag je je af of ze zelf wel weten hoe je een COP uiterekent....
Scherp...ik kan die berekening ook niet volgen.
Dat vraagt om uitleg, heb je vraag doorgestuurd. Ben erg benieuwd naar de uitleg.

Kom ik op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zwerius schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:37:
[...]

Dan is mijn SWW cop nu hoger want die is net even boven de 4.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:03:
[...]

Dan is mijn SWW cop nu hoger want die is net even boven de 4.
Nu? Dat is geen gemiddelde ;)
Het gaat bij dit ding niet alleen om de COP, ook om waterbesparing.
Ik beweer zeker niet dat dit de meest ideale oplossing voor iedereen is.
Maar dat is SWW bereiden met een warmtepomp ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:20:
[...]

Nu? Dat is geen gemiddelde ;)
Het gaat bij dit ding niet alleen om de COP, ook om waterbesparing.
Ik beweer zeker niet dat dit de meest ideale oplossing voor iedereen is.
Maar dat is SWW bereiden met een warmtepomp ook niet.
Ideaal bestaat helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Folder e-Shower Blue.pdf
Levert deze ook warm water aan de wasbak? Of heb je dan daar alleen koud water of moet je daar een andere oplossing voor bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@ZuinigeRijder
De wasbak zal er ook op aangesloten zitten verwacht ik. Lijkt me sterk dat er geen warm water op de wasbak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Oxellaar schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:02:
[...]
En een bad is ook een beetje 2005 als ik eerlijk ben. Het neemt veel ruimte in en na de eerste renovatie van de badkamer gaat het bad eruit omdat het nooit gebruikt word.

Maar als je het lekker vind, gewoon doen, maar dan zit je toch weer vast aan een voorraad SWW.
Zo niet weten wat ik met vrij te komen ruimte in de badkamer moet, huis is erop gebouwd, wat moet ik met 12m2 badkamrr zonder bad, dan maar lekker 2005.

Even serieus: leuk concept maar zeker 1.000,- te duur. Kost jaren om het eruit te halen vs. Regendouche en WTW. 1.000,- goedkoper en ik zou het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ik heb de video bekeken, wat een pisstraaltje komt daar uit. Deze laat ik graag ovef aan de geitenwollen sokken brigade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Is het rendement van deze zoveel hoger door een pomp toe te passen en niet de zwaartekracht ?
En wordt de douchvloer 10 cm verhoogd, of moet je in een bak staan (die waar water uit gepompt wordt)

Het enige voordeel wat ik zie is de kortere leiding voor het opgewarmtde water van de wtw naar de douche kop. Bij ons ligt een horizontale wtw en dan is het 2 meter leiding. Zit een vertikale onder de vloer in een koof heb je het over 2.5 of meer meter denk ik.

Moet je het niet gewoon met een E boiler van 50 liter en een vertikale wtw vergelijken (qua prijs en rendement) ?

Edit:

De vloer moet wel wat verhoogd worden.

In 2e filmpje leggen ze uit dat ze 1.5 liter per minuut schoon water toevoegen en dat de 15 liter per minuut rondgepompt wordt uit de opvangbak. Die opvangbak heeft dan een overloopje waar 1.5 liter per minuut uit loopt. Dan komen ze zo aan de 80% water besparing.

Hij zal met 7-9 keer rondpompen van water wel flink waterbesparend zijn, maar als je zoals hier 3 dames met lange haren hebt weet ik niet of dat goed komt met filters. Nu zal het ook wel niet alleen met kale mannen getest zijn :)

.

[ Voor 41% gewijzigd door jacovn op 13-06-2018 06:48 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
LittleTycoon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 00:10:
Ik heb de video bekeken, wat een pisstraaltje komt daar uit. Deze laat ik graag ovef aan de geitenwollen sokken brigade.
Vast het verkeerde filmpje bekeken.
Want een pisstraal is het absoluut niet.
Waarom zou er een pisstraal uitkomen als je water hergebruikt?
jacovn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 06:21:
Is het rendement van deze zoveel hoger door een pomp toe te passen en niet de zwaartekracht ?
En wordt de douchvloer 10 cm verhoogd, of moet je in een bak staan (die waar water uit gepompt wordt)

Het enige voordeel wat ik zie is de kortere leiding voor het opgewarmtde water van de wtw naar de douche kop. Bij ons ligt een horizontale wtw en dan is het 2 meter leiding. Zit een vertikale onder de vloer in een koof heb je het over 2.5 of meer meter denk ik.

Moet je het niet gewoon met een E boiler van 50 liter en een vertikale wtw vergelijken (qua prijs en rendement) ?
Kijk even goed hoe hij werkt, dan zie je waar het rendement in zit. Je gebruikt veel minder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Oxellaar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 06:46:

[...]

Kijk even goed hoe hij werkt, dan zie je waar het rendement in zit. Je gebruikt veel minder water.
Ja dat water van 38 graden blijft in de opvangbak staan, en hoeft niet zo veel naverwarmd te worden als je het her gebruikt.,althans veel minder dan vers aanvoerwater van 10 graden.

Zou het filter ook urine afbreken, voor de doucheplassers zodat je niet dat ook nog 7 keer hergebruikt ?

Wellicht moet je van idee af dat je met drinkwater aan het douchen bent. Je hoeft het niet op te drinken onder de douche.. Dan toch maar regenwater opvangen in een dikke tank, en daarme gaan douchen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:13

Folder e-Shower Blue.pdf
Lijkt op de upfall shower uit Almere. Had ook een hergebruik systeem. Probleem toen ik daar ben wezen kijken zat vooral in het water schoonhouden. Voor de rest is het wel fraai om water en energiegebruik te beperken, zal ooit wel een standaard worden.

Die cop berekening klopt natuurlijk niet, stilstands verliezen worden zo te zien al niet meegerekend. Als je dan groots neerzet dat je de cop belangrijk vindt, dan moet de berekening wel kloppen. En 50 liter voorraad is niet veel, zal op een behoorlijke temperatuur gehouden moeten worden voor de initiele start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Oeps. Verkeerde topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Markprinsen op 13-06-2018 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 06:53:
[...]

Ja dat water van 38 graden blijft in de opvangbak staan, en hoeft niet zo veel naverwarmd te worden als je het her gebruikt.,althans veel minder dan vers aanvoerwater van 10 graden.

Zou het filter ook urine afbreken, voor de doucheplassers zodat je niet dat ook nog 7 keer hergebruikt ?

Wellicht moet je van idee af dat je met drinkwater aan het douchen bent. Je hoeft het niet op te drinken onder de douche.. Dan toch maar regenwater opvangen in een dikke tank, en daarme gaan douchen ?
Je wasmachine, je vaatwasser, allemaal hergebruiken ze hun water tijdens het wassen. Dat vinden we normaal. Is een kwestie van wennen misschien, of anders genoegen nemen met dezelfde standaard voor kraanwater als in de rest van de wereld, tenminste, over een jaar of 15.
Uit flesjes drinken en vies water uit de kraan.

Regenwater is nog niet eens zo gek, maar lastig controleerbaar op schadelijke stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:47
Oxellaar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:00:
[...]

Je wasmachine, je vaatwasser, allemaal hergebruiken ze hun water tijdens het wassen. Dat vinden we normaal. Is een kwestie van wennen misschien, of anders genoegen nemen met dezelfde standaard voor kraanwater als in de rest van de wereld, tenminste, over een jaar of 15.
Uit flesjes drinken en vies water uit de kraan.

Regenwater is nog niet eens zo gek, maar lastig controleerbaar op schadelijke stoffen.
Hebben we te weinig water in Nederland dan?

Begrijp me niet verkeerd, ook ik wil zuinig aan doen. Maar ik denk dat we op andere terreinen meer kunnen halen.
Bijvoorbeeld volledig elektrisch rijden.
Jezelf douchen met schoon vers water lijkt me nog steeds geen taboe.

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]
Edelachtbare, mag je hergebruik van warmte een COP noemen ? Het is immers geen rendement maar gewoon COP 1 teruggewonnen energie.
Het is niet zo dat je door 1 kwh invoeren 4 kw warmte krijgt, ja je gebruikt het nuttig maar een rendement > 1 heeft het apparaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11
@koevlaas2 Full ack! - Het COP verhaal is niet zuiver, voor mij is het gewoon marketing praat.
Verder vind ik de investering i.v.m. eventuele aanpassingen in bestaande badkamers ook te hoog voor de
beoogde (milieu) besparingseffecten. - Ook lijkt me de hele constructie nogal onderhoudsgevoelig
(pomp, UV-lamp, filter etc.). Maar ja het is nieuw en lange termijn ervaringen bestaan dus nog niet.
Garantie? - Subsidie O-) ? (vgl. warmtepompboiler)

P.S.: Lijkt me eerder iets voor hotels met telefooncelbadkamers o.i.d..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:00:
[...]

Je wasmachine, je vaatwasser, allemaal hergebruiken ze hun water tijdens het wassen. Dat vinden we normaal.
Deze moet je toch even uitleggen.
Mijn wasmachine pakt 3x schoon water, voor de voorwas, hoofdwas en spoelen.

Dat tijdens het wassen er niet continu vers water wordt bijgepompt is niet hergebruik. Dat is hetzelfde als zeggen dat als ik in bad zit ik continu water aan het hergebruiken ben. Pas als ik een 2de keer het water zou gebruiken, bijvoorbeeld als iemand na mij in bad gaat, of als de wasmachine het water reinigt en opnieuw gebruikt voor de volgende fase, dan pas spreek je van hergebruik.

Maar ik vind sowieso dat er een hoog 'ik zie toch dat het beter is' gehalte inzit.

Water in flessen, zit in flessen. Dat is ook niet heel duurzaam. Dus is de vraag maar wat duurzamer is, schoner leidingwater of de logistiek van water in flessen. En ook of een van die 2 makkelijk duurzamer te doen is. Een enorme UV lamp boven een waterbassin op basis van zonnepanelen is misschien wel veel efficiënter, want duizenden van dit soort systemen kosten ook een enorme berg CO2 e.d. om te maken.
Zolang we onze rivieren & grond niet zwaar vervuilen zullen we in Nederland niet zomaar zonder water komen te zitten. En de rivieren zijn nog nooit zo schoon geweest sinds de industriële revolutie en de vervuiling van de grond is nu ook bijna overal gestopt en op veel plaatsen al opgeruimd. Dan kunnen we er toch wel weer een eeuwtje tegen aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:41
Back on-topic, warmtepompen hadden we het toch over :+

Vandaag voor het eerst onderhoud / inspectie / STEK controle laten uitvoeren op mijn WP.

De beste man is een uurtje of 2 bezig geweest, alles gecontroleerd (temperaturen/drukken/lektest) en alles goed gereinigd.

Ik krijg binnenkort zo'n "logboek" maar alles was dik in orde volgens de koeltechnicus.

Zie hieronder de gestripte Zubadan :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/m7mll.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@TheGhostInc Ik werk op het moment even op een Waterschap en daar was laatst een Water gezant van het ministerie en die maakte toch even in 15 minuten duidelijk dat we ook in Nederland watertekort beginnen te krijgen. Met name zomers wordt de inname van water uit de rivieren regelmatig gestopt en moeten we over op voorraden. Het besef van water leeft in Nederland geheel nog niet, maar het is dezelfde problematie als met gas. De knop moet om voor het te laat is (volgens de geleerden 2021) want we gebruiken per gezin alleen maar meer energie per jaar in plaats van dat we minder gaan gebruiken met alle besparingsmaatregelen.
Er is een duidelijke trend dat mensen met zonnepanelen meer elektriciteit gaan gebruiken dan mensen zonder omdat het toch gratis is. Maar je levert dan geen bijdrage aan het milieu. Dit zie je ook met koelen met warmtepompen. Het kan dus we gaan koelen in de zomer. Dit deed je voorheen ook niet. Op deze wijze schakelen we wel over van energie vorm, maar voldoen we niet aan de doelstellingen. 80% van het energieverbruik wordt nog altijd met kolen of gas opgewekt en dat neemt nu weer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Grolsch schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:25:

Vandaag voor het eerst onderhoud / inspectie / STEK controle laten uitvoeren op mijn WP.

De beste man is een uurtje of 2 bezig geweest, alles gecontroleerd (temperaturen/drukken/lektest) en alles goed gereinigd.

Ik krijg binnenkort zo'n "logboek" maar alles was dik in orde volgens de koeltechnicus.

Ziet er nog mooi schoon uit. Heb je niet veel last van pollen op de lamellen? Er staan hier nogal wat oude populieren en af en toe lijkt het wel of het sneeuwt met trippen op hoge gasdruk omdat de condensor dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Pietje555 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:26:
@TheGhostInc Ik werk op het moment even op een Waterschap en daar was laatst een Water gezant van het ministerie en die maakte toch even in 15 minuten duidelijk dat we ook in Nederland watertekort beginnen te krijgen. Met name zomers wordt de inname van water uit de rivieren regelmatig gestopt en moeten we over op voorraden. Het besef van water leeft in Nederland geheel nog niet, maar het is dezelfde problematie als met gas. De knop moet om voor het te laat is (volgens de geleerden 2021) want we gebruiken per gezin alleen maar meer energie per jaar in plaats van dat we minder gaan gebruiken met alle besparingsmaatregelen.
Er is een duidelijke trend dat mensen met zonnepanelen meer elektriciteit gaan gebruiken dan mensen zonder omdat het toch gratis is. Maar je levert dan geen bijdrage aan het milieu. Dit zie je ook met koelen met warmtepompen. Het kan dus we gaan koelen in de zomer. Dit deed je voorheen ook niet. Op deze wijze schakelen we wel over van energie vorm, maar voldoen we niet aan de doelstellingen. 80% van het energieverbruik wordt nog altijd met kolen of gas opgewekt en dat neemt nu weer toe.
Is dat willen koelen niet inherent aan het veel beter isoleren zodat je warmte ook minder makkelijk kwijt raakt dan met een minder goed geisoleerd huis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:53
In de topics over de WP wordt regelmatig iets geroepen over maximale lengte van vvw-groepen. Zo heb ik 80m voorbij zien komen als advies en zeker geen groepen langer dan 100m.
Zijn hier 'officiele' richtlijnen voor? Binnenkort verwacht ik nl. het legplan voor de vloerverwarming in ons nieuwe huis. Betreft een woning uit de jaren 20, waar vvw als enige verwarming op de BG wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@FireStarter schoon drinkwater word wel steeds lastiger en duurder.
Er zit behoorlijk wat medicijnen, nanoplastic uit shampoo en badschuim enz enz in. Denk aan de flinke hoeveelheid Prozac in het leidingwater van Londen wat een poos geleden in het nieuws was.

Maar goed, zoals alle nieuwe ontwikkelingen, is er weerstand en veel vraagtekens. Wel jammer dat sommige dan nu al oogkleppen op hebben en zich blind staren op de warmtepomp.
De tijd zal het leren.....

@koevlaas2 teruggewonnen warmte mag zeker in het rendement (COP) gerekend worden. Anders zou iedere wijze van wtw 0% rendement hebben.
En het stilstand verlies van een boiler zit ook niet in de cop van de warmtepomp, terwijl die warmte niet/verkeerd benut word.
@TheGhostInc
Je verhaal over hergebruik klopt van geen kanten.
Waarom moet er een andere persoon onder de douche om het hergebruik te noemen?
Nu gaat het water direct de afvoer in, bij deze douche word het een aantal keren hergebruikt.

Maar goed, laat iedereen zijn oordeel hebben, gegrond of ongegrond, we wachten af of het toekomst heeft.
Het was maar een tip en ik hoef het niet te verdedigen.
Vond het een mooi uitgewerkt idee en dat vind ik het nog steeds.

Verder met warmtepompen maar weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@TheGhostInc Ik werk op het moment even op een Waterschap en daar was laatst een Water gezant van het ministerie en die maakte toch even in 15 minuten duidelijk dat we ook in Nederland watertekort beginnen te krijgen. Met name zomers wordt de inname van water uit de rivieren regelmatig gestopt en moeten we over op voorraden.
Je hebt die voorraden niet voor niets. Dat je ze dus af en toe gebruikt is niet gek.
Kom eens met een duidelijk link dat dit ook echt zo is, want dit klinkt echt als een broodje aap.

Een warmtepomp heeft veel minder capaciteit dan een CV installatie, dus MOET je huis veel verder geïsoleerd zijn. Dus iedereen die verwarmt & koelt met een warmtepomp zonder CV ondersteuning zal per definitie al minder energie gebruiken dan iemand met een gewone CV installatie.
Ook het idee dat iemand met zonnepanelen op het dak ineens flink meer stroom gaat gebruiken is een hele gekke aanname. Die mensen kopen nu massaal gloeilampen op om van hun energie af te komen? Of heeft heel Nederland ondertussen gewoon LED lampen.
Misschien een elektrische auto of inderdaad een warmtepomp, maar dat is niet meer energie, dat is gewoon een andere bron gebruiken.
Oxellaar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:37:
@TheGhostInc
Je verhaal over hergebruik klopt van geen kanten.
Waarom moet er een andere persoon onder de douche om het hergebruik te noemen?
Nu gaat het water direct de afvoer in, bij deze douche word het een aantal keren hergebruikt.
Jij zij dat je WASMACHINE en VAATWASSER water hergebruikt. Leg DAT nu eens uit.
Ik heb het woord douche niet eens gebruikt.

Maar goed terug naar de warmtepompen inderdaad, want dit hoort thuis in de duurzame kroeg (zeker met dit niveau).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:37:
@FireStarter schoon drinkwater word wel steeds lastiger en duurder.
Er zit behoorlijk wat medicijnen, nanoplastic uit shampoo en badschuim enz enz in. Denk aan de flinke hoeveelheid Prozac in het leidingwater van Londen wat een poos geleden in het nieuws was.

Maar goed, zoals alle nieuwe ontwikkelingen, is er weerstand en veel vraagtekens. Wel jammer dat sommige dan nu al oogkleppen op hebben en zich blind staren op de warmtepomp.
De tijd zal het leren.....

@koevlaas2 teruggewonnen warmte mag zeker in het rendement (COP) gerekend worden. Anders zou iedere wijze van wtw 0% rendement hebben.
En het stilstand verlies van een boiler zit ook niet in de cop van de warmtepomp, terwijl die warmte niet/verkeerd benut word.
Sterker nog het leidingwater bevat ook vrouwelijke hormonen (van de pil) waardoor wij mannen steeds vrouwelijker worden :)

Mijn WTW rekent op 95% teruggewonnen warmte, niet 370% zoals deze COP. Sowieso is het rendement van iets terugwinnen altijd lager dan 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Grolsch schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:25:

[afbeelding]
Even los van het feit, dat het boven een bepaalde hoeveelheid koelmiddel officiëel verplicht is om je WP jaarlijks te laten controleren:
Is dat nu echt zinvol? Ik zorg dat de verdamper van mijn Zubadan schoon blijft, en ik controleer 2 x per jaar of ik in de compressorruimte (met alle leidingen, omkeerklep, etc.) ergens lekkages (olie) zie. Vooral natuurlijk de twee aansluitingen van de koelmiddelleidingen.
Ik hou maandelijks mijn e-verbruik en warmteopbrengst (en dus COP) bij. Als ik daar geen rare dingen in zie, wat is dan het nut om allerlei zaken zoals drukken en temperaturen te meten ?
Of zie ik iets over het hoofd?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Zwerius schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:09:
[...]
Dat het verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Zwerius niet iedere lekkage geeft duidelijke oliesporen. Lekkage in de vloeistofleiding zie je veel duidelijker aan olie dan aan de gasleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zwerius schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:09:
[...]

Even los van het feit, dat het boven een bepaalde hoeveelheid koelmiddel officiëel verplicht is om je WP jaarlijks te laten controleren:
Is dat nu echt zinvol? Ik zorg dat de verdamper van mijn Zubadan schoon blijft, en ik controleer 2 x per jaar of ik in de compressorruimte (met alle leidingen, omkeerklep, etc.) ergens lekkages (olie) zie. Vooral natuurlijk de twee aansluitingen van de koelmiddelleidingen.
Ik hou maandelijks mijn e-verbruik en warmteopbrengst (en dus COP) bij. Als ik daar geen rare dingen in zie, wat is dan het nut om allerlei zaken zoals drukken en temperaturen te meten ?
Jij bent zelf de "automonteur" maar mensen zoals ik die 2 linkerhanden hebben als het op warmtepompen aankomt laten af en toe hun WP nakijken. Los van het feit dat dit verplicht is i.v.m. de hoeveelheid koelmiddel is het naar mijn idee zeker verstandig eens per jaar ff de boel na te kijken en schoon te maken.

Het was nu 2 uurtjes werk omdat het de eerste keer was voor dit bedrijf, de volgende keer +- uurtje werk voor wat basis controles.

Ik controleer dan ook wel de COP getallen, maar 99 van de 100 WP gebruikers heeft er natuurlijk helemaal de ballen verstand van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Zoals ik al schreef: "Even los van het feit, dat het boven een bepaalde hoeveelheid koelmiddel officiëel verplicht is om je WP jaarlijks te laten controleren:"

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Oxellaar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:51:
@Zwerius niet iedere lekkage geeft duidelijke oliesporen. Lekkage in de vloeistofleiding zie je veel duidelijker aan olie dan aan de gasleiding.
Hoe kan dat dan? De olie moet eerst via de gasleiding vanuit de compressor naar de condensor zijn gegaan, voordat het via de vloeistofleiding weer terug gaat naar de verdamper en daarna de compressor.
Het is dus dezelfde hoeveelheid olie, die door beide leidingen gaat. Waarom zie ik het dan eerder bij een lekkage in de vloeistofleiding?
Begrijp me goed, ik zeg niet dat het niet klopt, maar ik wil het gewoon graag begrijpen.

En dan een tweede punt. Volgens mij zit er in mijn Zubadan een bepaalde buffervoorraad koelmiddel. Deze kan dus eerst weglekken, voordat de WP minder gaat presteren (verkeerde drukken-temperaturen, etc.).
Hoe kan een servicemonteur dan (als er geen oliesporen zichtbaar zijn) zo'n beginnende lekkage opsporen?
Wederom: ik wil het graag begrijpen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zwerius schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Hoe kan dat dan? De olie moet eerst via de gasleiding vanuit de compressor naar de condensor zijn gegaan, voordat het via de vloeistofleiding weer terug gaat naar de verdamper en daarna de compressor.
Het is dus dezelfde hoeveelheid olie, die door beide leidingen gaat. Waarom zie ik het dan eerder bij een lekkage in de vloeistofleiding?
Begrijp me goed, ik zeg niet dat het niet klopt, maar ik wil het gewoon graag begrijpen.

En dan een tweede punt. Volgens mij zit er in mijn Zubadan een bepaalde buffervoorraad koelmiddel. Deze kan dus eerst weglekken, voordat de WP minder gaat presteren (verkeerde drukken-temperaturen, etc.).
Hoe kan een servicemonteur dan (als er geen oliesporen zichtbaar zijn) zo'n beginnende lekkage opsporen?
Die koelmonteur die ik er vanochtend bij had ging met zo'n snuffelapparaat alle leidingen langs waar koelvloeistof in zit, dus binnenunit, buitenunit en condensor.

Dat ding leek wel hier op

Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/192026755774_/AC-Refrigerant-Leak-Detector-Halogen-R134a-R410a-R22a.jpg

Hij had trouwens wel een gaaf testsetje voor de druk en temperaturen, de waarden kon hij aflezen op zijn mobiele telefoon :? Zag er wel mooier uit als van die analoge metertjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Mijn Ecodan had zo'n 300 Gram te weinig koudemiddel en ik merkte het aan dat de temperatuur van het persgas naar mijn idee te laag was. Een klein beetje verlies van de 3.2 kg is dus al genoeg om prestatievermindering te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[...]

Vast het verkeerde filmpje bekeken.
Want een pisstraal is het absoluut niet.
Waarom zou er een pisstraal uitkomen als je water hergebruikt?
Waarschijnlijk hebben ze dan de verkeerde video op hun offieicele website gezet, zag gewoon niet de minimaal 18 liter/minuut die ik verwacht van een regendouche naar beneden plenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:44:
[...]

Mijn Ecodan had zo'n 300 Gram te weinig koudemiddel en ik merkte het aan dat de temperatuur van het persgas naar mijn idee te laag was. Een klein beetje verlies van de 3.2 kg is dus al genoeg om prestatievermindering te hebben.
Hoe kan je zien hoeveel (en eventueel of er voldoende) koudemiddel aanwezig is? is er ergens een druk meter waar je naar kan kijken? Want daar ben ik wel benieuwd naar.

En hoe hoog moet de druk zijn van het buffervat voor de verwarming? 1.8 Bar? Het is bij mij bas vier weken geleden geinstalleerd dus ik verwacht dat de druk in het begin wat gedaalt heeft en dat ik nog even moet 'aftoppen' :)

[ Voor 11% gewijzigd door ronaldmathies op 13-06-2018 15:30 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 00:04
[...]

Volgens mij is er geen buffervooŕraad koelmiddel. Teveel dan verdrinkt de compressor...door vloeistofslag. Te weinig en je draait droog/te heet.

Zubadan techniek of flash injectie. Of bij Panasonic t-cap. Is een klein leidingkje na de condensor, hier is het koudemiddel nog gasvormig maar de druk is al lager en dus lager in temperatuur, deze gaat naar de injectie kamer van de compressor. Het overige koudemiddel gaat door het expansieventiel waar het koudemiddel expandeert en dus weer vloeistof wordt, in de verdamper wordt dit weer verhit... het koudemiddel verdampt, de damp wordt gecomprimeerd met de compressor, dus hogere druk.. hogere temperatuur.

De flash injectie is uit te schakelen met een dipswitch volgens mij.

Hopelijk het ik het goed begrepen. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ronaldmathies schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:29:
[...]

Hoe kan je zien hoeveel (en eventueel of er voldoende) koudemiddel aanwezig is? is er ergens een druk meter waar je naar kan kijken? Want daar ben ik wel benieuwd naar.

En hoe hoog moet de druk zijn van het buffervat voor de verwarming? 1.8 Bar? Het is bij mij bas vier weken geleden geinstalleerd dus ik verwacht dat de druk in het begin wat gedaalt heeft en dat ik nog even moet 'aftoppen' :)
Dat kan je dus niet zien of aflezen, eruit halen en dan wegen op een weegschaal is de enige methode om de hoeveelheid vast te stellen. Wel kan je de goede werking van je machine controleren dmv het meten van drukken en temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:33:
[...]

Dat kan je dus niet zien of aflezen, eruit halen en dan wegen op een weegschaal is de enige methode om de hoeveelheid vast te stellen. Wel kan je de goede werking van je machine controleren dmv het meten van drukken en temperaturen.
Hmmm... het koudmiddel hebben ze volgens mij ook toegevoegd via een soort van gasfles met een druk meter erop, maar misschien hebben we het dan over wat anders.

temperaturen ben ik mee bezig, heb 10 sensoren aangeschaft die ik aan een arduino bordje ga koppelen zodat ik op alle logische plekken kan meten. :)

En had je nog een idee over de druk van het buffervat (niet het expansievat, al heeft dat er natuurlijk wel een link mee)? ik heb op de binnen unit van de ecodan en ergens anders op een pijp dacht ik een druk meter, die geeft nu volgens mij 1.8 bar aan, is dat een correcte waarde, dacht dat dit een redelijk standaard waarde moest zijn.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Omdat, bij lekkage, uit een vloeistofleiding meer koudemiddel lekt dan uit een gasleiding, dus ook meer olielekkage.

Dat vat zit in iedere unit, het is geen buffer,
maar een vloeistofvat.
Er zit, bij volledige vraag, niet meer dan noodzakelijk in een systeem, maar precies genoeg. 20 gram lekkage is 20 gram tekort.

Ik snap dat je het wilt weten, maar gezien je vragen en conclusies is het beter om niet zelf te beslissen dat onderhoud niet noodzakelijk is/lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
Oxellaar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:41:
..............
Dat vat zit in iedere unit, het is geen buffer,
maar een vloeistofvat.
Er zit, bij volledige vraag, niet meer dan noodzakelijk in een systeem, maar precies genoeg. 20 gram lekkage is 20 gram tekort.
.............
Ik dacht niet dat dit helemaal correct is, want als de Zubadan geplaatst wordt, dan zit er voldoende in het systeem om een X aantal meters van de (lege) leidingen tussen de buiten- en binnenunit te vullen vanuit de buiten kast; dus daar zit bij levering dan "teveel" in voor een goede werking.
Toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Naalroc schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:14:
[...]

Ik dacht niet dat dit helemaal correct is, want als de Zubadan geplaatst wordt, dan zit er voldoende in het systeem om een X aantal meters van de (lege) leidingen tussen de buiten- en binnenunit te vullen vanuit de buiten kast; dus daar zit bij levering dan "teveel" in voor een goede werking.
Toch?
Dat is precies waar ik op doelde.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Nu het toch over koudemiddel hebben.

Zal r744 (co2) (gwp 1) de toekomst worden? Volgens mij gaat dat in Volkswagens... airco systeem heeft aanpassingen nodig ten opzichte van r134a(1430). Andere merken gaat r1234yf in(gwp 4), waar veel ophef over is bij Duitse merken ivm met brandgevaar van dit goedje.... in nieuwe airco's gaat r32(gwp 675) En daikin heeft dat in nieuwste warmtepomp. Mitsu en pana gebruiken verder nog gewoon de r410a(gwp 2090)

Zelf denk ik dat alles snel r744 zal worden, omdat elke unit ooit gaat lekken en het koudemiddel door de natuur zal moeten worden afgebroken...

Gwp=global warming potential
Gwp waarde = hoeveel kg co2 belasting over 100jaar tov 1 kg co2. Dus gwp van co2= 1

De prijzen van bijvoorbeeld r134a zijn gigantisch gestegen ivm milieubelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
Wat is jullie ervaring met het kopen van een ongeisoleerde boiler en dan deze zelf te isoleren? Verstandig ja of nee?

En hoe erg is het als er geen warmte element in kan die de temperatuur naar 65 graden kan brengen. Boiler dan beter niet gebruiken voor warmwater? Cv ketel is aanwezig voor naverwarming.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PASware schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:08:
Wat is jullie ervaring met het kopen van een ongeisoleerde boiler en dan deze zelf te isoleren? Verstandig ja of nee?

En hoe erg is het als er geen warmte element in kan die de temperatuur naar 65 graden kan brengen. Boiler dan beter niet gebruiken voor warmwater? Cv ketel is aanwezig voor naverwarming.
Wat is jouw ervaring met het kopen van een project auto en dat je 'm dan zelf opknapt ?
Mooie van zelf doen is dat je het dan helemaal goed kan doen en standaard is natuurlijk altijd te dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:14:
[...]

Toch?
Zwerius schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:27:
[...]

Dat is precies waar ik op doelde.
Ja dat klopt, in zo'n geval heb je een x aantal grammen "over".
Maar niet bij ieder merk, bij LG moet er onder de 7.5m koudemiddel uitgehaald worden.
Bij Mitsubishi is dat niet zo, daar heeft het systeem een minimale vulling, de fabrieksvulling.

Maar hoeveel redenen wil je nog aanvoeren om geen onderhoud uit te laten voer? :+
Tenminste, zo komt het wel een beetje over.
Doe het eens in de x aantal jaar, ieder jaar, of nooit, jouw keuze jouw apparaat.
Iedereen weet dat onderhoudsvrij niet bestaat, op z'n hoogst onderhoudsarm.

Zeker als een unit nog in de fabrieksgarantie zit, lijkt het me verstandig om de boel na te laten kijken.

@Guido87
R744 is er al, steeds vaker worden ze ingezet voor grote hoeveelheden tapwater bereiden.
Alleen wil R744 een gigantische dT, liefst 50K of hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UcxO0e3kTjmXH2SbP5o23r1S/full.jpg
Deze staat bij een hotel in Zeeland op 1500L tapwater. Best zonde, met de E-shower hadden ze met 500 toe gekund :+
R744 draait alleen goed op lage retourT een boiler op temperatuur houden is al lastig, dan is de dT te klein.
Terwijl bij afname van SWW het instromende water direct naar de warmtepomp gaat voor een lage retourT

Ook dit is weer geen ideaal koudemiddel, verre van zelfs.
Kijk maar naar de drukken waar hij op draait.... :o
Kost een berg meer aan materiaal om deze krachten aan te kunnen.

Maar R410a is duur, erg duur zelfs. Bij datzelfde hotel heb ik bijna 90kg bij moeten vullen voor het klimaat systeem. En er is nog steeds geen vervanging voor grote systemen.
Kleinere systemen zijn er steeds meer met R32, van bijna alle merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 13-06-2018 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Helhond schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Wij hebben dezelfde cv ketel, ik heb als eerste bij ons het vermogen gereduceerd naar het minimum van 40% vermogen. Daarna ben ik met de aanvoer temperatuur gaan testen. Tot 0 graden overdag houden wij nu ons huis ('72) warm met een aanvoer temperatuur van 40 graden. Pas als het ook overdag onder nul duikt krijgt het huis het lastig om zijn warmte vast te houden. Met continu stoken zou het nog moeten lukken, maar wij passen nachtverlaging toe en verlaging als wij weg zijn. Wij gebruiken nog de oude radiatoren die vanuit de bouw zijn geplaatst.
Afgelopen winter hebben hebben we i.v.m te veel geluid op de slaapkamers als de pomp loopt nachts de ketel uit gehad en de volgende dag na het opstaan weer handmatig weer aangezet op de thermostaat. Bij het opstaan is het dan 15 graden als het hard vriest. De woonkamer is na ongeveer 3 uur weer op temperatuur 20-21 graden. Om dat te halen heb je wel 60 graden nodig. Ik heb vorige week zelf een oude radiator afgekopeld omdat deze later wordt vervangen en daarna weer goed ontlucht en tot nu toe lijkt het geluid op overige slaapkamers veel minder. Bij gebruik van de eclipse kranen hoort ook een goede ontluchting en deze is niet ingebouwd tijdens de installatie van de eclipse kranen. De enige ontluchter zit in de ketel. Of ik 40 graden is afwachten.

Eigelijk is de aanvoertemperatuur maar heel kort 60 graden geduurde 1 pomp cyclus de temperatuur daalt heel snel richting de 50 graden. Voor dat ik weer ga testen sluit ik de raspberry pi weer aan.

Bij een warmtepomp met buffervat lijkt me dat de verloop van de aanvoertemperatuur geduurde 1 pomp cyclus ook anders is dan bij een cv-ketel. Met gevolg ook een andere warmte afgifte zeker met een convectorput.

[ Voor 10% gewijzigd door space-one op 13-06-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Oxellaar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:51:
[...]

[...]

Maar niet bij ieder merk, bij LG moet er onder de 7.5m koudemiddel uitgehaald worden.
Bij Mitsubishi is dat niet zo, daar heeft het systeem een minimale vulling, de fabrieksvulling.

Maar hoeveel redenen wil je nog aanvoeren om geen onderhoud uit te laten voer? :+
Doe het eens in de x aantal jaar, ieder jaar, of nooit, jouw keuze jouw apparaat.
Iedereen weet dat onderhoudsvrij niet bestaat, op z'n hoogst onderhoudsarm.

Zeker als een unit nog in de fabrieksgarantie zit, lijkt het me verstandig om de boel na te laten kijken.

@Guido87
R744 is er al, steeds vaker worden ze ingezet voor grote hoeveelheden tapwater bereiden.
Alleen wil R744 een gigantische dT, liefst 50K of hoger.
[afbeelding]
Deze staat bij een hotel in Zeeland op 1500L tapwater. Best zonde, met de E-shower hadden ze met 500 toe gekund :+
R744 draait alleen goed op lage retourT een boiler op temperatuur houden is al lastig, dan is de dT te klein.
Terwijl bij afname van SWW het instromende water direct naar de warmtepomp gaat voor een lage retourT

Ook dit is weer geen ideaal koudemiddel, verre van zelfs.
Kijk maar naar de drukken waar hij op draait.... :o
Kost een berg meer aan materiaal om deze krachten aan te kunnen.

Maar R410a is duur, erg duur zelfs. Bij datzelfde hotel heb ik bijna 90kg bij moeten vullen voor het klimaat systeem. En er is nog steeds geen vervanging voor grote systemen.
Kleinere systemen zijn er steeds meer met R32, van bijna alle merken.
Super uitleg weer @Oxellaar. Maar wat is volgens jou toekomst?
Het is beetje hetzelfde als een leuke elektrische auto. Is best prijzig. Zo'n i3 is niet goedkoop. Wel toekomst.
Mitsubishi nieuwe unit is nog steeds r410a, de daikin is wel over op r32. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

R290 ;)
Goed, ik heb nog helemaal geen recht van spreken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Guido87 Als je een specifieke wp wilt aanschaffen en die is toevallig gevuld met r410a, dan kun je hem gerust aanschaffen. Al is het niet onverstandig om voor r32 te gaan natuurlijk.
Tot 2030 mag 410 nog bijgevuld worden, dat is nog 12 jaar.
Als je systeem goed is aangelegd en je hebt een degelijk merk, dan is de kans op lekkage klein.
Mocht het toch gebeuren, dan is het misschien wat prijzig om weer aan te vullen, maar het is mogelijk.
Na die 12 jaar zijn grote reparaties vaak niet meer rendabel en nieuwe systemen beter en goedkoper.
Vervanging is dan vaak de beste optie, maar dat is bij een systeem met r32 van 12 jaar oud ook vaak de beste oplossing.
Het voordeel is dat je met r32 nog een keuze hebt, met r410a niet meer.

De toekomst is lastig in te schatten, maar R32 en R744 hebben nogal wat nadelen.
Er word keihard gewerkt aan een echte vervanger voor r410a, één die overal ingezet kan worden.
R32 en 290 zijn nu eenmaal brandbaar en R744 heb ik net aangegeven.

De regels mbt de kans op lekkage van brandbare gassen, in afgesloten ruimtes zijn er nu eenmaal.
dat staat heeft niet alleen met r32 of 290 te maken, maar simpelweg met alle brandbare gassen.
Als je in theorie r32 zou gebruiken bij grote VRF systemen, dan is er een kans op lekkage in nagenoeg het hele pand. Ze lopen door kruipruimtes en tussen verlaagde plafonds, ruimtes waar weer speciale eisen voor zijn mbt brandbare gassen.
Wil je dan aan de regels voldoen, dan moet er ook een vrij hoge ventilatievoud zijn, terwijl we juist overal co2 gestuurde ventilatie aan het toepassen zijn, minimaal ventileren dus. R32 botst gewoon (nog) met veel veiligheidsnormen en werkwijzes en brengt veel extra aandacht met zich mee.

Al sinds een jaar of 5 is vooral Daikin hard bezig om r32 breed inzetbaar te maken, maar erg hard gaat het niet.

De iets hogere rendementen van r32 zijn maar deels te wijten aan het koudemiddel zelf. De meeste winst zit vaak in de compleet nieuwe compressor. Want ook nieuwe systemen met r410a hebben weer betere prestaties.

Probeer dus een geschikte wp op r32 te vinden, maar r410a is nog lang geen probleem.

Een tip...de nieuwe Altherma van Daikin is ook over op r32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Pietje555 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:48:
[...]

Ik heb mijn vloerverwarming een tijd laten draaien met nachtverlaging. Gevolg was dat de temperatuur bij het vrijgeven van de verwarming weer snel omhoog wilde en een te hoge vloertemperatuur gaf. Dit resulteerde weer in het doorschieten van de woonkamer temperatuur waarna de verwarming weer stopte. Hierdoor had ik boven ook geen verwarming meer en koelde het daar te ver af.
Rustig doorverwarmen geeft een veel stabielere ruimte temperatuur in het hele huis.
Daar heb je gelijk in, dat kan inderdaad. Bij mij gebeurt er wel precies wat je wilt. De 0.5 graad te koud geeft op de WAR regeling een graad extra in de graadminuten regeling, waardoor de WP een fractie harder draait en hij het aan het einde van de dag weer ingehaald heeft. Als je WP puur op de kamer temperatuur regelt krijg je ongewenste effecten.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Oxellaar schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:51:

Dat is niet de bedoeling, en als je nog eens kijkt in welke context mijn reply was (zie hieronder nog eens), dan zie je dat zelf ook wel, denk ik ;) en heeft niets te maken met al dan geen onderhoud plegen

Ik dacht niet dat dit helemaal correct is, want als de Zubadan geplaatst wordt, dan zit er voldoende in het systeem om een X aantal meters van de (lege) leidingen tussen de buiten- en binnenunit te vullen vanuit de buiten kast; dus daar zit bij levering dan "teveel" in voor een goede werking."

[ Voor 24% gewijzigd door Naalroc op 13-06-2018 22:10 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
koevlaas2 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:12:
[...]

Wat is jouw ervaring met het kopen van een project auto en dat je 'm dan zelf opknapt ?
Mooie van zelf doen is dat je het dan helemaal goed kan doen en standaard is natuurlijk altijd te dun.
Isoleren zal geen probleem worden (inmiddels al zowat heel ons huis zelf nageisoleerd, haha).

Zoals ik ook vermelde is er naar mijn weten geen aansluiting voor een warmte element, dus water is niet zomaar op 65graden te krijgen als er alleen een warmtepomp aan hangt. Enige manier is dus naverwarmen met ketel, toch?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PASware schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:26:
[...]

Isoleren zal geen probleem worden (inmiddels al zowat heel ons huis zelf nageisoleerd, haha).

Zoals ik ook vermelde is er naar mijn weten geen aansluiting voor een warmte element, dus water is niet zomaar op 65graden te krijgen als er alleen een warmtepomp aan hangt. Enige manier is dus naverwarmen met ketel, toch?
Mijn WP kan met zijn ingebouwde element iedere willekeurige boiler naar +60c verwarmen, dus met een WP is wel degelijk mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
PASware schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:26:
[...]

gat maken en fitting op lassen, is niet zo moeilijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
@Grolsch (ik noem je even omdat je het voorstelde, maar is eigenlijk voor iedereen bedoeld).

Ik heb a.h.v. het advies van Grolsch een begin gemaakt om de temperaturen op de verschillende plekken bij de warmtepomp installatie te kunnen meten wat voorbereidingen getroffen.

Het is een wat meer knutsel werk maar het ziet er als volgt uit (moet alles nog netjes solderen en omsluiten met shrink tubing maar dit was even de test:

WP - Sensor Build Breadboard

Dit is nog even op een breadboard om te kijken of de sensoren een beetje accuraat zijn en of de bedrading goed is. Dat lijkt goed te staan, ik had drie sensoren gekoppeld en de BME gekoppeld en in de open lucht zaten ze allemaal op 0.3 graden bij elkaar, de drie sensoren in koud water en heet water zaten ook onderling dicht bij elkaar, allemaal op ongeveer 0.3 graden afwijking t.o.v. van elkaar.

De componenten die je ziet zijn:

1 * NodeMCU
10 * DS18B20 probes

Dit zijn normale temperatuur probes die je op de verschillende plekken kan plaatsen, je koppelt ze allemaal aan een enkele lange kabel(drie aderig).

1 * BME280

Dit is niet zozeer voor de warmtepomp maar deze wil ik er wel bij hebben, de controller (de NodeMCU) komt bij de warmtepomp in de schuur. De schuur is onverwarmt en ik wil hiermee in de gaten houden wat de temperatuur is, niet dat het in de winter daar gaat vriezen met mogelijke gevolgen voor de leidingen.

Daarnaast wil ik in de toekomst dan nog twee sensoren toevoegen die op de vloer zitten om in de gaten te houden of er geen lekkage ontstaat (die hebben we namelijk na in bedrijfstelling al gehad, één van de koppelingen zat niet goed waardoor hij een paar uur later spontaan begon te lekken.

x * male-male jumper cables
1 x breadboard
1 x 4k7 Weerstand

De weerstand is nodig voor de DS18B20, je hebt er maar één nodig want je kan de DS18B20 daisy chainen (elke sensor heeft zijn eigen ID).

De NodeMCU is geflashed met ESPEasy deze heeft ondersteuning voor vrij veel sensoren waaronder de twee genoemde. Ook bied de ESPEasy software de mogelijkheid om de data of via MQTT te versturen of via generieke HTTP calls of je kan ze zelf opvragen via HTTP.

De UI van ESPEasy ziet er als volgt uit:

WP - Sensor Build UI

Mocht er interesse zijn dan kan ik een wat uitgebreidere uitleg opschrijven over hoe je dit kan opzetten. Ikzelf lees de data uit via een Javascript in node-red en verstuur het naar een InfluxDB (soort van database maar dan voor tijd gerelateerde data), en ik toon het vervolgens in een browser op een dashboard met Grafana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@ronaldmathies super mooi, maar dat gaat mij allemaal boven de pet :)

Ik ben wel erg benieuwd naar het resultaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:50:
@ronaldmathies super mooi, maar dat gaat mij allemaal boven de pet :)

Ik ben wel erg benieuwd naar het resultaat :P
Valt allemaal heel erg mee, je hoeft niets te programmeren, maar ik zal als ik tijd heb een tweakblog schrijven (mijn eerste volgens mij dan) over hoe dit te realiseren is en dan precies deze setup, hij is generiek genoeg voor elke situatie gezien je volgens mij tot maximaal 12 temperatuur sensoren mag hebben op een enkele lijn.

Dus het is een kwestie van, verbind alle draadjes van de sensoren, verbind het geheel aan de arduino, koppel je arduino aan je computer via USB, flash de arduino met een standaard product met een standaard tool en klaar om de boel bij de WP te plaatsen.

En daarna een manier kiezen hoe je de informatie kan zien. Of koppelen met iets anders of gewoon op de webpagina van de arduino kijken naar de waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Laatst online: 03-09 16:18
ronaldmathies schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:13:
@Grolsch (ik noem je even omdat je het voorstelde, maar is eigenlijk voor iedereen bedoeld).

Ik heb a.h.v. het advies van Grolsch een begin gemaakt om de temperaturen op de verschillende plekken bij de warmtepomp installatie te kunnen meten wat voorbereidingen getroffen.

Het is een wat meer knutsel werk maar het ziet er als volgt uit (moet alles nog netjes solderen en omsluiten met shrink tubing maar dit was even de test:

[afbeelding]

Dit is nog even op een breadboard om te kijken of de sensoren een beetje accuraat zijn en of de bedrading goed is. Dat lijkt goed te staan, ik had drie sensoren gekoppeld en de BME gekoppeld en in de open lucht zaten ze allemaal op 0.3 graden bij elkaar, de drie sensoren in koud water en heet water zaten ook onderling dicht bij elkaar, allemaal op ongeveer 0.3 graden afwijking t.o.v. van elkaar.

1 * NodeMCU
10 * DS18B20 probes

Dit zijn normale temperatuur probes die je op de verschillende plekken kan plaatsen, je koppelt ze allemaal aan een enkele lange kabel(drie aderig).

1 * BME280

Dit is niet zozeer voor de warmtepomp maar deze wil ik er wel bij hebben, de controller (de NodeMCU) komt bij de warmtepomp in de schuur. De schuur is onverwarmt en ik wil hiermee in de gaten houden wat de temperatuur is, niet dat het in de winter daar gaat vriezen met mogelijke gevolgen voor de leidingen.

Daarnaast wil ik in de toekomst dan nog twee sensoren toevoegen die op de vloer zitten om in de gaten te houden of er geen lekkage ontstaat (die hebben we namelijk na in bedrijfstelling al gehad, één van de koppelingen zat niet goed waardoor hij een paar uur later spontaan begon te lekken.

1 x breadboard
1 x 4k7 Weerstand

De weerstand is nodig voor de DS18B20, je hebt er maar één nodig want je kan de DS18B20 daisy chainen (elke sensor heeft zijn eigen ID).

De NodeMCU is geflashed met ESPEasy deze heeft ondersteuning voor vrij veel sensoren waaronder de twee genoemde. Ook bied de ESPEasy software de mogelijkheid om de data of via MQTT te versturen of via generieke HTTP calls of je kan ze zelf opvragen via HTTP.

[afbeelding]

Mocht er interesse zijn dan kan ik een wat uitgebreidere uitleg opschrijven over hoe je dit kan opzetten. Ikzelf lees de data uit via een Javascript in node-red en verstuur het naar een InfluxDB (soort van database maar dan voor tijd gerelateerde data), en ik toon het vervolgens in een browser op een dashboard met Grafana.
Leuk! Ik heb vroeger veel met elektronica gedaan en heb ook nog ergens een paar ESP-boardjes liggen omdat ze zo belachelijk goedkoop zijn dat ik er eigenlijk ooit wat mee wilde doen maar nog nooit iets mee gedaan uiteindelijk. Zou leuk zijn als je op een of andere manier de flow nog redelijk betrouwbaar zou kunnen meten om op een voordeliger manier een alternatief voor een Kamstrup-meter te maken en dat ook nog mooi te kunnen loggen. Je kunt met een ESP al redelijk makkelijk temperatuur en vermogen (met een puls op een kWh-meter) meten. Ik wist eigenlijk niet dat je zo *makkelijk* een GUI kon genereren met een ESP maar het lijkt mij wel leuk om er ooit wat mee te gaan doen. Ik gebruik nu namelijk redelijk wat losse systemen (Enelogic, Melcloud, PVoutput, Solaredge portal en een Busch Jaeger energielogger) en ik ben nog op zoek naar een 'one to rule them all'-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
godfriedd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:33:
[...]

Leuk! Ik heb vroeger veel met elektronica gedaan en heb ook nog ergens een paar ESP-boardjes liggen omdat ze zo belachelijk goedkoop zijn dat ik er eigenlijk ooit wat mee wilde doen maar nog nooit iets mee gedaan uiteindelijk. Zou leuk zijn als je op een of andere manier de flow nog redelijk betrouwbaar zou kunnen meten om op een voordeliger manier een alternatief voor een Kamstrup-meter te maken en dat ook nog mooi te kunnen loggen. Je kunt met een ESP al redelijk makkelijk temperatuur en vermogen (met een puls op een kWh-meter) meten. Ik wist eigenlijk niet dat je zo *makkelijk* een GUI kon genereren met een ESP maar het lijkt mij wel leuk om er ooit wat mee te gaan doen. Ik gebruik nu namelijk redelijk wat losse systemen (Enelogic, Melcloud, PVoutput, Solaredge portal en een Busch Jaeger energielogger) en ik ben nog op zoek naar een 'one to rule them all'-systeem.
Dat laaste wat je zegt heb ik dus ook, ik had allerlei verschillende systemen en daar werdt ik helemaal kriegel van. DSMR-Reader voor de energiemeter, SBFSpot voor de inverters, PVOutput om online te zien etc...

Daar ben ik dus allemaal van afgestapt, heb een aantal kWh meters gehaald, die op de WP en inverters gezet, youless erop en zelf uitlezen via HTTP.

Toen dus arduino's toegevoegd met sensoren en deze ook zelf uitlezen.

De thermostaat is een Watts bij mij met een website waarom je informatie kan zien, dit protocol bekeken en ook weer zelf uitlezen via HTTP.

En zo verzamel ik alles naar een enkel punt (InfluxDB + Grafana) en daarin maak ik mijn dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z80
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 13:30

Z80

Ik ben aan het rondkijken om mijn huidige niet hr gasketel te vervangen door een lucht/water warmtepomp.
De huidige ketel is van 2000. Doet het nog wel maar zit aan het einde van zijn normale levensduur.
Het max gasverbruik afgelopen 10 jaar was 600m3. En dit is puur en allen voor de verwarming van de woning.
Het water in de cv installatie is ook al 10 jaar max 45 graden.

Wat ik zou willen is een buiten unit in de tuin. Ongeveer 20 meter gasleiding. En een binnen unit met buffervat in de kelder.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet gaan houden? Hoe diep moeten de gasleidingen in de grond?
Moeten deze ook goed geïsoleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Is de pomp van de 5kw Panasonic mono (WH-MDC05H3E5) sterk genoeg om het water 6m horizontaal en 6m verticaal te pompen?

Indien ik een warmtepomp ga kopen zal deze buiten komen te staan, een kleine 3m van de gevel af (net buiten mijn nog te bouwen veranda) en moet een kleine 5 a 6m omhoog.

Weet iemand dit? De service manual is mij vrij technisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:35

kimjansen

Nu ff niks...

kimjansen schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:52:
Heeft hier iemand ervaring met hoe goed Instaladora Termica is met het afhandelen van transportschades?

Twee weken geleden een zending mogen ontvangen voor mijn huis en schuur; een binnenunit heeft 1 of andere onverlaat op gestaan dus daar is de deksel van doorgeknakt, de 5kW buitenunit is duidelijk een keer goed gestuiterd (uit vorm en butsen aan de buitenkant van het tegenaan slaan van de interne onderdelen) en mijn 11.2kW buitenunit is de bovenste kap vol met schuurplekken... De transporteur kwam het ook vrolijk brengen met een Vito busje waar het spul een beetje los in stond, had ook geen palletwagen of laadklep dus dat ging nogal bijzonder zeg maar...

Heb Jose al 2x gevraagd om dit op te pakken maar tot op heden 0 response. Beetje jammer dit. Gelukkig wel met creditcard betaald en niet voor ontvangst getekend dus ik kan altijd nog via de creditcard maatschappij gaan claimen, maar dat zal ook wel een gevecht zijn.
Inmiddels ben ik bijna 2 maanden na levering (niet) verder met Instaladora Termica in het oplossen van behoorlijke transportschades.

Als ik merk hoe vaak ik Jose moet herinneren en op aandringen nu echt iets te gaan doen zou ik het persoonlijk iedereen afraden om met dit bedrijf zaken te doen of hem maar te overwegen. De reactiesnelheid is matig maar ook de welwillendheid om aan een oplossing te werken ontbreekt. Ze laten je gewoon achter met defect geleverde apparatuur en een schadepost van luttele duizenden euro's.

Anderen hier op GoT hadden wat optische schade, wat door het vervangen van een paneeltje opgelost zou kunnen worden. Nu werd dat ook niet gedaan maar zou je nog het argument kunnen aanvoeren van: te klein probleem om er veel werk van te maken en een spuitbus doet wonderen, dus enigzins begrijpbaar.

In mijn geval gaat het overduidelijk om serieuze schade (totalloss) en dan wordt er gewoon niet thuis gegeven. Na een maand er eindelijk achter wie de vervoerder is en daar was toen nog geen melding gemaakt. Nu inmiddels kosten voor opslag en expertise verder en in Google-Translate Spaans met een vervoerder achtergelaten die ook vraagtekens zet: waarom zo laat pas een melding.

Dus de conclusie is wel: kleine dingen worden niet opgelost en grote dingen ook niet, en dit is nog maar de ervaring bij levering. Garantiekwesties heb ik geen ervaring mee maar dat zal vast niet beter zijn.

Ik heb Jose nog proberen te helpen door het in zijn plaats antwoorden op vragen van de vervoerder

blauwemac heeft wat 'onderzoek' proberen te doen en het wordt al snel door Jose geschoven op "slechte vervoerders", echter het blijkt al onvoldoende beschermd opgestuurd te worden vanuit Marbella.

Het gaat om een grote som geld met warmtepompsystemen en dan is het belangrijk te kiezen voor een goede partij, ookal installeer je zelf of maak je je niet zoveel zorgen. Hoewel er veel positiefs hier te melden was over de leveranties van Instaladora Termica zou ik iedereen toch aanbevelen om zaken te doen met mensen waarvan je weet dat ze achter hun product staan en in ieder geval goed communiceren. Zelf heb ik eerder contact gehad met P&M Coppack, maar omdat zij geen Mitsubishi voeren uitgekomen in Spanje. Met P&M Coppack zijn hier wel wat schadegevalletjes en garantiedingetjes bekend en zover ik ze gelezen heb zijn die goed en netjes verholpen. Dus eigenlijk blijft voor mij onze Engelse vrienden alleen over als 'betrouwbaar' en goed.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
kimjansen schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:04:
[...]
...................
blauwemac heeft wat 'onderzoek' proberen te doen en het wordt al snel door Jose geschoven op "slechte vervoerders", echter het blijkt al onvoldoende beschermd opgestuurd te worden vanuit Marbella.

........................
Het wordt inderdaad (te onbeschermd) opgestuurd; maar hierbij moet wel vermeld worden dat dit alleen maar in de ORIGINELE verpakking van Mitsubishi zit. Die is waarschijnlijk voldoende voor het transport (in eigen beheer misschien?) van Engeland naar Spanje, en vervolgens naar de dealer, maar zeker onvoldoende beschermd voor een truck transport naar Nederland, met mogelijkerwijs een aantal verladingen onderweg.

Er staat bv duidelijk op de doos van de binnenunit, dat er niets bovenop gezet mag worden, en die waarschuwing is niet voor niets, maar als een verlader dat dus wel doet, heb je grote schade aan de voorkant van je binnenunit, want dat ding ligt op zijn achterkant in de doos.

De buitenunit is nóg kwetsbaarder, want de zijkanten zijn totaal niet beschermd, alleen met een laagje karton en dat is zeker onvoldoende voor een enkel transport over grote afstand.

Ik prijs mijzelf dan ook gelukkig dat mijn units perfect bij mij thuis werden afgeleverd, al had ik een voorlader van de buurman nodig om de dozen uit het bestelbusje te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Laatst online: 03-09 16:18
Naalroc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:35:
[...]

Het wordt inderdaad (te onbeschermd) opgestuurd; maar hierbij moet wel vermeld worden dat dit alleen maar in de ORIGINELE verpakking van Mitsubishi zit. Die is waarschijnlijk voldoende voor het transport (in eigen beheer misschien?) van Engeland naar Spanje, en vervolgens naar de dealer, maar zeker onvoldoende beschermd voor een truck transport naar Nederland, met mogelijkerwijs een aantal verladingen onderweg.

Er staat bv duidelijk op de doos van de binnenunit, dat er niets bovenop gezet mag worden, en die waarschuwing is niet voor niets, maar als een verlader dat dus wel doet, heb je grote schade aan de voorkant van je binnenunit, want dat ding ligt op zijn achterkant in de doos.

De buitenunit is nóg kwetsbaarder, want de zijkanten zijn totaal niet beschermd, alleen met een laagje karton en dat is zeker onvoldoende voor een enkel transport over grote afstand.

Ik prijs mijzelf dan ook gelukkig dat mijn units perfect bij mij thuis werden afgeleverd, al had ik een voorlader van de buurman nodig om de dozen uit het bestelbusje te halen.
In mijn geval was er ook niets extra's gedaan ten opzichte van de 'standaard' verpakking maar beide delen, zowel binnen als buitenunit stonden op een eigen pallet. Beiden met de melding dat er niets bovenopgezet mocht worden. Een pallettransporteur is als het goed is geen 'pakjesdouwer' zoals PostNL/UPS/DHL oid die alles maar bovenop elkaar gooit. Daarom zijn de prijzen van pallettransporten ook een stuk hoger. Het lijkt me daarom dat het in de regel gewoon goed zou moeten gaan, ook met de standaard verpakking tenzij er in een vrachtwagen iets omvalt wat de schade aan hetgeen wat op de pallet staat beschadigd. De transporteur zelf is daarvoor verzekerd als het goed. Wel is het zo dat enkel de opdrachtgever (Instaladore Térmica in dit geval) die schades kan claimen dus ik kan me wel voorstellen dat dat met zo'n José wat lastiger gaat want ik heb ook nooit zo heel duidelijk met hem kunnen communiceren. Maar ik neem aan dat @kimjansen via Paypal / Creditcard zelf óók nog wel ervoor verzekerd was toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
@ronaldmathies

Het meten DS18B20 werkt inderdaad goed. Ik gebruik zelf raspberry pi of arduino met mysql database
en dan php en een script voor de grafieken.

Als je met de DS18B20 de watertemperatuur van bijv cv of warmtepomp op een leiding wilt meten.
Kun je beter de zwarte isolatie die op sensor zit verwijderen zodat het gehele metalen deel contact maakt met
de metalen buis. Aluminum folie eromheen en vastzetten met 2 of 3 tyraps

Wel is de kabel of het aantal sensors niet onbeperkt.

De BME280 is een I2C

[ Voor 8% gewijzigd door space-one op 14-06-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
space-one schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:42:
@ronaldmathies

Het meten DS18B20 werkt inderdaad goed. Ik gebruik zelf raspberry pi of arduino met mysql database
en dan php en een script voor de grafieken.

Als je met de DS18B20 de watertemperatuur van bijv cv of warmtepomp op een leiding wilt meten.
Kun je beter de isolatie die op sensor zit verwijderen zodat het gehele metalen deel contact maakt met
de metalen buis. Aluminum folie eromheen en vastzetten met 2 of 3 tyraps
Bij mij heeft de DS18B20 geen isolatie voor zover ik zie, het uiteinde is direct metaal, of bedoel je om dat er ook af te halen?

Die van mij zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://hackerstore.nl/Afbeeldingen/470klein.jpg

Bij mij zijn alle buizen strak geisoleerd (behalve bij de vloer verwarming verdelers, dus daar ga ik ze wel met tyraps vast zetten), ik wil dus kijken of ik daar een klein sneetje in kan maken en dan de probe erin te schuiven, zit hij meteen vast en volledig omringt door isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
[...]

Inmiddels ben ik bijna 2 maanden na levering (niet) verder met Instaladora Termica in het oplossen van behoorlijke transportschades.

Als ik merk hoe vaak ik Jose moet herinneren en op aandringen nu echt iets te gaan doen zou ik het persoonlijk iedereen afraden om met dit bedrijf zaken te doen of hem maar te overwegen. De reactiesnelheid is matig maar ook de welwillendheid om aan een oplossing te werken ontbreekt. Ze laten je gewoon achter met defect geleverde apparatuur en een schadepost van luttele duizenden euro's.

Anderen hier op GoT hadden wat optische schade, wat door het vervangen van een paneeltje opgelost zou kunnen worden. Nu werd dat ook niet gedaan maar zou je nog het argument kunnen aanvoeren van: te klein probleem om er veel werk van te maken en een spuitbus doet wonderen, dus enigzins begrijpbaar.

In mijn geval gaat het overduidelijk om serieuze schade (totalloss) en dan wordt er gewoon niet thuis gegeven. Na een maand er eindelijk achter wie de vervoerder is en daar was toen nog geen melding gemaakt. Nu inmiddels kosten voor opslag en expertise verder en in Google-Translate Spaans met een vervoerder achtergelaten die ook vraagtekens zet: waarom zo laat pas een melding.

Dus de conclusie is wel: kleine dingen worden niet opgelost en grote dingen ook niet, en dit is nog maar de ervaring bij levering. Garantiekwesties heb ik geen ervaring mee maar dat zal vast niet beter zijn.

Ik heb Jose nog proberen te helpen door het in zijn plaats antwoorden op vragen van de vervoerder

Het gaat om een grote som geld met warmtepompsystemen en dan is het belangrijk te kiezen voor een goede partij, ookal installeer je zelf of maak je je niet zoveel zorgen. Hoewel er veel positiefs hier te melden was over de leveranties van Instaladora Termica zou ik iedereen toch aanbevelen om zaken te doen met mensen waarvan je weet dat ze achter hun product staan en in ieder geval goed communiceren. Zelf heb ik eerder contact gehad met P&M Coppack, maar omdat zij geen Mitsubishi voeren uitgekomen in Spanje. Met P&M Coppack zijn hier wel wat schadegevalletjes en garantiedingetjes bekend en zover ik ze gelezen heb zijn die goed en netjes verholpen. Dus eigenlijk blijft voor mij onze Engelse vrienden alleen over als 'betrouwbaar' en goed.
Soortgelijke ervaringen heb ik dus met: tuclimatizaciononline.es

Panasonic WP-boiler gekocht die beschadigd aankwam. Inderdaad alleen maar in een simpele (originele?) kartonnen doos. Los op een pallet! Een topzware WP boiler valt dan natuurlijk zo om en beschadigd dus behoorlijk.
Ben ruim een half jaar bezig geweest om de beschadigde onderdelen geleverd te krijgen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
@ronaldmathies de krimkous die op de metalen sensor zit moet je voorzichting met een mesje verwijderen zodat het metalen deel van de sensor over de gehele lengte contact met de buis anders maakt anders meet de sensor niet goed.

Bij koper of ijzer buis werkt goed maar bij de aluminium cv leidingen die tegenwoordig veel worden gebruikt minder omdat je dan geen direct contact hebt met het aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
space-one schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:59:
@ronaldmathies de krimkous die op de metalen sensor zit moet je voorzichting met een mesje verwijderen zodat het metalen deel van de sensor over de gehele lengte contact met de buis anders maakt anders meet de sensor niet goed.

Bij koper of ijzer buis werkt goed maar bij de aluminium cv leidingen die tegenwoordig veel worden gebruikt minder omdat je dan geen direct contact hebt met het aluminium.
Ah, ik snap hem, het krimpkausje is wat breder dan het staafje waardoor we ruimte tussen komt. Goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 02:55
Zwerius schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:49:
[...]

Soortgelijke ervaringen heb ik dus met: tuclimatizaciononline.es

Panasonic WP-boiler gekocht die beschadigd aankwam. Inderdaad alleen maar in een simpele (originele?) kartonnen doos. Los op een pallet! Een topzware WP boiler valt dan natuurlijk zo om en beschadigd dus behoorlijk.
Ben ruim een half jaar bezig geweest om de beschadigde onderdelen geleverd te krijgen.
Bij Confort-market.com verliepen de communicatie en levering goed. Duurde wel even voordat ik bericht over de levering kreeg. Na een rappel mijnerzijds,, kreeg ik nog geen dag later een mail van de Nederlandse vervoerder voor het opgeven van een leveringsdatum. Vertraging was door onjuist 06 nummer opgelopen. Confort-market handelde direct.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:14
Ik ben nog steeds bezig met mijn SWW boiler vat.

Een idee dat werd aangedragen door de leverancier van OEG was de WP direct op het vat aan te sluiten, dus SWW zonder spiraal: boven erin en onder eruit.

Dus een vat met CV water, dat wordt opgewarmd door de WP. En de hygiene spiraal voor SWW. Verder de 2 korte spiralen in serie voor de zonnecollector.

Heeft iemand hier ervaring mee? Volgens mij wordt (bijna) altijd een spiraal gebruikt...

Ik ben benieuwd of dit kan gaan werken of niet?

Een hygiene boiler van 300 liter met 2 goede spiralen zit er niet in; Versluys heeft hem ook niet..

[ Voor 14% gewijzigd door Fullpower op 14-06-2018 18:35 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Had je hier al naar gekeken? Of is dit niet een oplossing voor je?
Naalroc schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:24:
[...]

De Poolse boiler die in deze post werd genoemd heeft 2,45 + 1 m2 coil oppervlakte als standaard, maar in de text staat dit:

" The use of coil in coil technology allows for greater surface area coils to be installed in standard sized cylinder units. The inner coil dissipates more heat at lower temperatures improving the efficiency of the overall system. The cylinders can be manufactured with any size coil required. "

Dus dat zou je probleem op kunnen lossen, door de bovenst coil te vergroten van 2,45 naar 3 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fullpower schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:05:
Ik ben nog steeds bezig met mijn SWW boiler vat.

Een idee dat werd aangedragen door de leverancier van OEG was de WP direct op het vat aan te sluiten, dus SWW zonder spiraal: boven erin en onder eruit.

Dus een vat met CV water, dat wordt opgewarmd door de WP. En de hygiene spiraal voor SWW. Verder de 2 korte spiralen in serie voor de zonnecollector.

Heeft iemand hier ervaring mee? Volgens mij wordt (bijna) altijd een spiraal gebruikt...

Ik ben benieuwd of dit kan gaan werken of niet?

Een hygiene boiler van 300 liter met 2 goede spiralen zit er niet in; Versluys heeft hem ook niet..
Werkt perfect, heb ik ook. Alleen als wp gaat starten zit je door de wervelingen wel even met een koud vat. Via spiraal blijft water mooi stil staan en verstoord gelaagdheid niet.
Mijn wp zit in midden van vat aangesloten in de hoop dat warm bovenin blijft hangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
reneeke1970 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:51:
[...]

Werkt perfect, heb ik ook. Alleen als wp gaat starten zit je door de wervelingen wel even met een koud vat. Via spiraal blijft water mooi stil staan en verstoord gelaagdheid niet.
Mijn wp zit in midden van vat aangesloten in de hoop dat warm bovenin blijft hangen.
CV is bij mij helemaal apart.

Maar ik bedoel dat ik dmv een 3-weg klep het CV water rechtstreeks door het boiler vat wil circuleren. Boven er in en onder er weer uit.

Als het vat op temperatuur is stopt de circulatie en blijft de warmte in het vat.

Via de al aanwezige hygiene spiraal wordt het SWW opgewarmd.

Middels de 2 spiralen wil ik de warmte van de zonnecollector in het vat brengen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Naalroc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:45:
Had je hier al naar gekeken? Of is dit niet een oplossing voor je?

[...]
Dit is een verswater boiler voor zover ik het zien kan, en heeft hij geen hygiene spiraal. Oppervlakten van de spiralen zijn wel goed.

Op de zolder staat hier een hygiene boiler van 300 liter met 2 spiralen. De bovenste spiraal is te klein voor de WP (en warmt ook maar een te klein deel van de boiler op: 50 liter ofzo).

Een ander vat is een oplossing, maar omdat het een heel gedoe was om dat ding naar de zolder te krijgen, wil ik eerst ff kijken of er andere opties zijn. (Installateur kwam al met een voorstel om een boiler volgens spec te laten maken; dat is een laatste optie.)

Ik dacht om de spiraal niet de gebruiken voor het opwarmen door de WP, maar de WP direct het water in de boiler te laten circuleren/opwarmen. Als het warme WP water er boven in gaat en onder weer retour, dan kan het hele vat worden opgewarmd. Zonder de 'thermische overgangsweerstand' van de spiraal: goed voor de COP. Maar zitten hier haken en ogen aan? Wordt het vaker zo gedaan?

De twee spiralen (samen wel groot genoeg) kan ik dan voor de zonneboiler gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Fullpower schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:38:
[...]

Dit is een verswater boiler voor zover ik het zien kan, en heeft hij geen hygiene spiraal. Oppervlakten van de spiralen zijn wel goed.

Op de zolder staat hier een hygiene boiler van 300 liter met 2 spiralen. De bovenste spiraal is te klein voor de WP (en warmt ook maar een te klein deel van de boiler op: 50 liter ofzo).

Een ander vat is een oplossing, maar omdat het een heel gedoe was om dat ding naar de zolder te krijgen, wil ik eerst ff kijken of er andere opties zijn. (Installateur kwam al met een voorstel om een boiler volgens spec te laten maken; dat is een laatste optie.)

Ik dacht om de spiraal niet de gebruiken voor het opwarmen door de WP, maar de WP direct het water in de boiler te laten circuleren/opwarmen. Als het warme WP water er boven in gaat en onder weer retour, dan kan het hele vat worden opgewarmd. Zonder de 'thermische overgangsweerstand' van de spiraal: goed voor de COP. Maar zitten hier haken en ogen aan? Wordt het vaker zo gedaan?

De twee spiralen (samen wel groot genoeg) kan ik dan voor de zonneboiler gebruiken.
Er gaat geen drinkwater door je WP heen :? Snap ik het nu niet, of snap jij het niet :P

Water in je WP is "vies" CV water, dat kun (en wil) je niet drinken.

Je hebt dus een warmtewisselaar nodig om de warmte van je WP water over te brengen naar je drinkwater.

Je kunt wel gebruik maken van een Hygiënespiraal, maar dan zit het schone water in de spiraal, en het "vieze" CV water in het vat.

Dat werkt op zich wel, maar dan zit je weer aan een doorstroomverwarmer vast, omdat de inhoud van de spiraal meestal niet toereikend is voor de meeste gezinnen.

En als je overdracht van energie wil hebben van het CV water naar het water in de hygiëne spiraal heb je een redelijke Dt nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 14-06-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fullpower schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:14:
[...]

CV is bij mij helemaal apart.

Maar ik bedoel dat ik dmv een 3-weg klep het CV water rechtstreeks door het boiler vat wil circuleren. Boven er in en onder er weer uit.

Als het vat op temperatuur is stopt de circulatie en blijft de warmte in het vat.

Via de al aanwezige hygiene spiraal wordt het SWW opgewarmd.

Middels de 2 spiralen wil ik de warmte van de zonnecollector in het vat brengen.
Ja je hoeft het niet te herhalen. Jij moet je alleen even voorstellen wat er gebeurt. Als tijdens het douche de wp aan gaat zit je heel even met koud water omdat de enorme flow de gelaagdheid verstoort. Daarom heb ik de warme wp leiding op halve hoogte zitten zodat warm water bovenin blijft hangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Als je een WP via PM coppack laat komen ontvang je altijd een email met daarin dat je de zending goed moet controleren op schade voordat je de bon van de vervoerder tekent. Volgens coppack heb je hier 20 minuten voor en neem vooral de tijd. Boel beschadigd dan op de bon laten zetten en beide tekenen* (liefst met de notaris erbij).
'Blind' tekenen vrijwaard de transporteur van aansprakelijkheid en zij zijn meestal wel de boosdoener omdat ze de unit tevast snoeren of teveel rotzooi erboven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:35

kimjansen

Nu ff niks...

koevlaas2 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:32:
[...]

Als je een WP via PM coppack laat komen ontvang je altijd een email met daarin dat je de zending goed moet controleren op schade voordat je de bon van de vervoerder tekent. Volgens coppack heb je hier 20 minuten voor en neem vooral de tijd. Boel beschadigd dan op de bon laten zetten en beide tekenen* (liefst met de notaris erbij).
'Blind' tekenen vrijwaard de transporteur van aansprakelijkheid en zij zijn meestal wel de boosdoener omdat ze de unit tevast snoeren of teveel rotzooi erboven op.
In mij geval de 'vervoerder', lees: een gehaaste bezorgmeneer die de dozen letterlijk uit z'n busje schoof en op de stoep plempte, was zo snel weer weg dat ik niet eens een afleverbon heb. Er is dus ook niets getekend en wat ik nog wel van hem begreep dat hij weer in opdracht van een ander werkte, en die ander was dan ook weer niet de vervoerder die het uiteindelijk bleek te zijn. Leuk die flexibele markt omdat de politiek dat zo graag wil ;) .

Ik had Instaladora Termica ook gevraagd om de transporteur/planning minstens 1 volle dag voor levering contact met mij op te laten nemen om levermoment en locatie etc. af te stemmen, uiteraard niets van dat alles. Blijkbaar was dit al de 2e afleverpoging en ik was bij toeval in de buurt van m'n huis, niet het afleveradres; het moest en zou er vervolgens toch uit.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Grolsch schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:19:
[...]

Er gaat geen drinkwater door je WP heen :? Snap ik het nu niet, of snap jij het niet :P

Water in je WP is "vies" CV water, dat kun (en wil) je niet drinken.

Je hebt dus een warmtewisselaar nodig om de warmte van je WP water over te brengen naar je drinkwater.

Je kunt wel gebruik maken van een Hygiënespiraal, maar dan zit het schone water in de spiraal, en het "vieze" CV water in het vat.

Dat werkt op zich wel, maar dan zit je weer aan een doorstroomverwarmer vast, omdat de inhoud van de spiraal meestal niet toereikend is voor de meeste gezinnen.

En als je overdracht van energie wil hebben van het CV water naar het water in de hygiëne spiraal heb je een redelijke Dt nodig.
Ik denk dat ik m'n gedachte niet helemaal goed heb uitgedrukt.

Maar het idee is inderdaad dat er 'vies' cv water in de boiler komt. Er loopt verder door de boiler een hygiene spiraal van onder tot boven. Daar loopt het verse water door heen.

Nu zit er stilstaand water in de boiler; er stroomt niks, er wordt niks door het vat rondgepompt. Dit water wordt nu doormiddel van een spiraal door de WP opgewarmd. Alleen de bovenste 50 liter nu.

Opzich werkt dit wel: er komt even water van voldoende temperatuur en flow uit de hygiene spiraal om mee te douchen. Water uit de hygiene spiraal was een paar graden kouder dan het water bovenin het vat. Maar daalt redelijk snel omdat die 50 liter weinig is, en het is gelaagd ook nog: bovenin 50 graden, maar 30cm eronder nog maar 35 graden.

Er zit nu inderdaad een doorstromer achter om de temperatuur constant te houden, maar die moet straks natuurlijk niet veel meer gaan doen... Alleen als we water van 60 graden willen hebben.

Om meer warmte in het vat te krijgen wil ik dus inplaats van de spiraal het WP direct door het vat laten stromen, bovenkant erin en onder eruit. Er wordt er geen water uit het vat gebruikt voor de verwarming van het huis. Boiler is alleen voor SWW.

Het is dus niet zo dat als de WP gaat draaien voor CV, er ook water door de boiler loopt. Er loopt dan alleen water door de boiler als de WP de boiler opwarmd.

Ik kan mij voorstellen dat als de WP wil gaan beginnen met opwarmen van de boiler dat er kouder water onderuit wordt gepompt en in het begin koud warer weer in het vat wordt gepompt. Nu zal in een kwartier ofzo alle water uit vat zijn rondgepompt en een graad of 5 (de WP delta-t) bijgewarnd. Het water zal een aantal keer rond moeten om het gehele vat een graad of 10...30 bij te warmen....
Ik heb gevoel dat dit heel lang gaat duren en dat het daarom niet zo wordt gedaan en dat er daarom een spiraal wordt gebruikt. Bij een spiraal gaat het water veel sneller rond...

Ik hoop dat nu duidelijk is wat ik bedoel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
ronaldmathies schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:03:
[...]
Valt allemaal heel erg mee, je hoeft niets te programmeren, maar ik zal als ik tijd heb een tweakblog schrijven (mijn eerste volgens mij dan) over hoe dit te realiseren is en dan precies deze setup, hij is generiek genoeg voor elke situatie gezien je volgens mij tot maximaal 12 temperatuur sensoren mag hebben op een enkele lijn.

Dus het is een kwestie van, verbind alle draadjes van de sensoren, verbind het geheel aan de arduino, koppel je arduino aan je computer via USB, flash de arduino met een standaard product met een standaard tool en klaar om de boel bij de WP te plaatsen.

En daarna een manier kiezen hoe je de informatie kan zien. Of koppelen met iets anders of gewoon op de webpagina van de arduino kijken naar de waarden.
Goed bezig! En erg interessant. Weet je toevallig ook of dit bordje (via de wifi) een beetje makkelijk vanuit Domoticz uitgelezen kan worden? Dan wordt het helemaal interessant!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

ronaldmathies schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:13:

[afbeelding]

1 * NodeMCU
10 * DS18B20 probes

1 * BME280

1 x breadboard
1 x 4k7 Weerstand

[afbeelding]

Espeasy lukt
grafana lukt.
Maar dat mqtt is ruk.:-)
Ik gebruik al even Domoticz maar het is mij nog niooit gelukt om een goede how to te vinden om mqtt aan de gang te slingeren dus als je die een keer weet..GRAAG

Maar waarom geen RPi met domoticz oid erop en dan wat sensoren op je pinnen
Kun je ook meteen eea schakelen met je pi..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Andrehj schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:08:
[...]

Goed bezig! En erg interessant. Weet je toevallig ook of dit bordje (via de wifi) een beetje makkelijk vanuit Domoticz uitgelezen kan worden? Dan wordt het helemaal interessant!
YEP er 10 draaien...met verschillende opties van schakelen van mijn tuinverlichting tot het uitlezen van mijn terrarium sensoren.
Werken beter dan ZWave sensoren.. grrr
espeasy flashen op een [wifi ] relais board... mooooi man..

Edit:
https://www.letscontrolit.../Tutorial_Domoticz_Switch _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Dylantje2 op 14-06-2018 22:11 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
PASware schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:57:
Is de pomp van de 5kw Panasonic mono (WH-MDC05H3E5) sterk genoeg om het water 6m horizontaal en 6m verticaal te pompen?

Indien ik een warmtepomp ga kopen zal deze buiten komen te staan, een kleine 3m van de gevel af (net buiten mijn nog te bouwen veranda) en moet een kleine 5 a 6m omhoog.
Dat zal best lukken. Verticaal pompen is geen probleem, want dat wordt weer gecompenseerd door het water wat door de retour naar beneden loopt.
Ik denk dat je je vooral moet afvragen of je dit wilt. Als in de winter de stroom (langdurig) uitvalt, vriest je WP stuk.
Ik zou (en ga) kiezen voor een split systeem. Het binnendeel kan dan mooi waar nu je CV-ketel hangt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Fullpower schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat ik m'n gedachte niet helemaal goed heb uitgedrukt.

Maar het idee is inderdaad dat er 'vies' cv water in de boiler komt. Er loopt verder door de boiler een hygiene spiraal van onder tot boven. Daar loopt het verse water door heen.

Nu zit er stilstaand water in de boiler; er stroomt niks, er wordt niks door het vat rondgepompt. Dit water wordt nu doormiddel van een spiraal door de WP opgewarmd. Alleen de bovenste 50 liter nu.

Opzich werkt dit wel: er komt even water van voldoende temperatuur en flow uit de hygiene spiraal om mee te douchen. Water uit de hygiene spiraal was een paar graden kouder dan het water bovenin het vat. Maar daalt redelijk snel omdat die 50 liter weinig is, en het is gelaagd ook nog: bovenin 50 graden, maar 30cm eronder nog maar 35 graden.

Er zit nu inderdaad een doorstromer achter om de temperatuur constant te houden, maar die moet straks natuurlijk niet veel meer gaan doen... Alleen als we water van 60 graden willen hebben.

Om meer warmte in het vat te krijgen wil ik dus inplaats van de spiraal het WP direct door het vat laten stromen, bovenkant erin en onder eruit. Er wordt er geen water uit het vat gebruikt voor de verwarming van het huis. Boiler is alleen voor SWW.

Het is dus niet zo dat als de WP gaat draaien voor CV, er ook water door de boiler loopt. Er loopt dan alleen water door de boiler als de WP de boiler opwarmd.

Ik kan mij voorstellen dat als de WP wil gaan beginnen met opwarmen van de boiler dat er kouder water onderuit wordt gepompt en in het begin koud warer weer in het vat wordt gepompt. Nu zal in een kwartier ofzo alle water uit vat zijn rondgepompt en een graad of 5 (de WP delta-t) bijgewarnd. Het water zal een aantal keer rond moeten om het gehele vat een graad of 10...30 bij te warmen....
Ik heb gevoel dat dit heel lang gaat duren en dat het daarom niet zo wordt gedaan en dat er daarom een spiraal wordt gebruikt. Bij een spiraal gaat het water veel sneller rond...

Ik hoop dat nu duidelijk is wat ik bedoel :-)
Ik zal wel simpel zijn maar zoals ik het lees wil je drinkwater door je WP laten lopen :? Dat kan dus niet. Je hebt een warmtewisselaar nodig, net als bij een cv ketel.

Je WP water is 1 circuit, CV en SWW, 3 weg klep bepaalt de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:20
Andrehj schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:11:
[...]

Dat zal best lukken. Verticaal pompen is geen probleem, want dat wordt weer gecompenseerd door het water wat door de retour naar beneden loopt.
Ik denk dat je je vooral moet afvragen of je dit wilt. Als in de winter de stroom (langdurig) uitvalt, vriest je WP stuk.
Ik zou (en ga) kiezen voor een split systeem. Het binnendeel kan dan mooi waar nu je CV-ketel hangt.
Beetje glycol toevoegen waterzijdig voorkomt dat bevriezen in de winter wel. Liever zonder glycol natuurlijk maar ach, als je perse een monoblock wilt is dat een prima failsafe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:13:
Ik zal wel simpel zijn maar zoals ik het lees wil je drinkwater door je WP laten lopen :? Dat kan dus niet. Je hebt een warmtewisselaar nodig, net als bij een cv ketel.

Zoals ik het nu begrijp, is er een vat met stilstaand water, en 2 (of 3) spiralen.
Door de eerste stroomt water van een zonnecollector om het stilstaande water op te warmen,
door de 2e , een hele lange spiraal: sww water, dus rechtstreeks vanaf de koud water leiding,
en mogelijk een derde spiraal met wp-cv water om dat vat met stilstaand water ook een beetje voor te verwarmen ls de zon uitvalt....

Het sww water wordt dan, naar gelang behoefte naverwarmd met een doorstromer.

Dacht ik.....

[ Voor 26% gewijzigd door Naalroc op 14-06-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

B-lex schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:30:
[...]

Beetje glycol toevoegen waterzijdig voorkomt dat bevriezen in de winter wel. Liever zonder glycol natuurlijk maar ach, als je perse een monoblock wilt is dat een prima failsafe.
MMM als je goed leest schijnen verschillende pompen er een hekel aan te hebben..
Garantie gone
Neem een geïsoleerde buis of maak hem..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:36:
[...]

Zoals ik het nu begrijp, is er een vat met stilstaand water, en 2 (of 3) spiralen.
Door de eerste stroomt water van een zonnecollector om het stilstaande water op te warmen,
door de 2e , een hele lange spiraal: sww water, dus rechtstreeks vanaf de koud water leiding,
en mogelijk een derde spiraal met wp-cv water om dat vat met stilstaand water ook een beetje voor te verwarmen ls de zon uitvalt....

Het sww water wordt dan, naar gelang behoefte naverwarmd met een doorstromer.

Dacht ik.....
Ik denk hier wat anders te lezen, maar kan natuurlijk ook aan mijn lees capaciteiten liggen ;)
@Fullpower verlos ons van deze onzekerheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:20
Dylantje2 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:40:
[...]

MMM als je goed leest schijnen verschillende pompen er een hekel aan te hebben..
Garantie gone
Neem een geïsoleerde buis of maak hem..:-)
Deze Panasonic moet je afvullen met een deel glycol. Dit is vaak het geval bij monoblocks (ivm bevriezing). Je verliest garantie als je dit niet doet en het apparaat vriest kapot.

Glycol gebruik je liever niet vanwege milieu gerelateerde redenen. In landen waar het niet vriest hoeft dit niet.

[ Voor 7% gewijzigd door B-lex op 14-06-2018 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:13:
[...]

Het is toch echt zoals hij het zegt, gewoon een buffer vat met lange spiraal erin. Oh ja dan noemen ze het ineens hygiëne boiler.
@Fullpower de tijd van opwarmen is op beide methode net zo snel. Indien je via spiraal opwarmt die niet de juiste capaciteit heeft zelfs trager. Als diameter te klein is dan is flow te laag. Als oppervlakte te klein is kan hij zijn warmte niet kwijt. Oftewel de wp moet zich inhouden.
Indien open het vat in doen beide problemen zich niet voor, oftewel de beste oplossing, zeker met grote vermogen wp

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 17 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.