Onze cv ketel Vaillant VHR 24-28 is 16 jaar daarom ben al een tijd aan het meelezen. Sinds 1,5 jaar hebben wij in de keuken een Jaga strada en nu zouden we in de douch en aan de voorkant van de woonkamer ook graag de radiatoren vervangen door een Jaga ook i.v.m de toekomst. We stoken de cv ketel nu nog op 60 graden en als ik het zo lees is dat voor het rendement van een warmtepomp wel te hoog. Als je bijv naar een aanvoertemperatuur 40-45 graden wilt gaan zijn dan de radiatoren (10 jaar) op bijv de slaapkamers nog bruikbaar? Omdat die radiatoren ook niet op 21-22 graden draaien zoals in de woonkamer en radiatoren hebben nu nog wel over capaciteit (voetventiel of Heimeier Eclipse).
Ik heb warmtepomp-weetjes.nl gelezen dat de delta T van een warmtepomp juist aan lage kant moet zijn. Bij een cv ketel moet juist andersom zijn i.v.m het rendement. Zijn de Heimeier Eclipse kranen nog wel bruikbaar? (max 150 liter per uur) Deze zijn 1,5 jaar op advies van de installateur geplaatst. De leiding zijn 22 en 15 mm waarvan aan de voorkant de vloerverwarming van de douch en radiator in de douch en slaapkamer zijn aangesloten via een 15 mm buis. Is dit in de toekomst een probleem. Alleen de douch wordt regelmatig verwarmt.
Wij hadden eerst 5 Heimeier Eclipse kranen nu nog 3. Omdat de cv pomp alleen op max kan draaien onstond met die 5 Eclipse kranen op max en jaga nog steeds veel geluid in de woonkamer. Te veel overdruk in het systeem. De reactie van de installateur was eerste wacht maar tot je een nieuwe ketel krijgt. Ik had zelf nog gevraagd voor de installatie gaat dat wel met die pomp omdat deze niet instelbaar is ja nooit klachten over de Heimeier Eclipse kranen. Uiteindelijk is op advies van de importeur van de kranen het wel aangepast en zijn er 2 gewone kranen geplaatst in de woonkamer. Voor de convectorput was die 150 liter ook te weinig om op temperatuur te komen aan het begin was de temperatuur 10 graden lager dan
de aanvoertemperatuur. Ik had toevallig sensoren met raspberry pi draaien.
Voor een warmte pomp zit ik denken aan een Panasonic monoblock. Voor de cv installatie is een buffervat nodig met extra spiraal voor het warmwater en dan elektrische naverwarmen of extra buffervat voor het warmwater en dan naverwarmen tot 65 graden als de warmtepomp dat niet kan. Wat si de beste optie voor een 2 persoons huishouding Waar de cv nu staat staat ook nog een wasmachine en vaarwasser. zonder extra aanpassingen is er niet veel ruimte. Hoe groot moet zo buffervat worden? in welke prijs categorie / merk. ik heb wel gezocht maar is wat onduidelijk. Als er meer ruimte nodig is zou dat kunnen in de garage
maar dan worden leidingen wel veel langer of achter de broeikast. De broeikast heeft 2 stenen muren en met 2 kanten met glas en een doorzichtig dak. Achter de broeikast zijn de leidingen korter
en dan eerste 1,5 m extra te isoleren. Is het voor warmte beter om in de schaduw of de zon te staan (zuid)? Ik denk het laaste.
Twee onder één kap bouwjaar 1970
2 personen
Kruipruimte isolatie 3 jaar geleden (gespoten)
Muurisolatie oud leeftijd onbekend
Zolderisloatie glaswol 10 jaar
Achterkant woonkamer (schuifpui), keuken en zolder/dakkapel 3-5 geleden vervangen
Met uitzondering bij de voordeur is alles wel dubbelglas maar wel oud.
Aan de voorkant en achterkant hebben we hout over de breedte van het huis. Origineel zat daar een 5 cm tempex plaat in en nog 6 cm lucht en dat hebben we vervangen door glaswol.
Gas 1.334 m3
Elektriciteit 2.411 kWh
Radiatoren die regelmatig worden gebruikt
Woonkamer altijd open en overige radiatoren hebben een thermostaat kraan
R1 radiator 2,80x45 T20 oud
R2 convectorput 2,45x15 4 buizen oud
R3 radiator 90x90 T22 Heimeier Eclipse 2 jaar
R4 Jaga Strada 1,40x50 T11 twin 2jaar
Douch vloerverwarming met Heimeier RTL retourtemp. begrenzer en radiator 1,20x50 T22 Heimeier Eclipse 10 jaar
Zolder radiator 1,20x90 T22 Heimeier Eclipse 10 jaar
oppervlakte keuken 9,52
Inhoud keuken 23,8 m3
oppervlakte woonkamer 38,1
inhoud woonkamer 97,5 m3
Tekening
https://imgur.com/QuBNt2g
Als er iemand antwoord zou geven op de vragen zou dat fijn zijn.