Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.791 views

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-11 18:45
arjants schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:48:
[...]

We koelen/verwarmen hier zo'n 8.000m2 vloer/plafond het hele jaar door, nu met 15gr water erin en 20gr er weer uit. Geen condens op welke plek dan ook.
Gepiekt op 180KW verbruik, dat wel :P
Ik heb waarschijnlijk tekort gekoeld om echt zoden aan de dijk te zetten. En met ergens nog een buffervat in het systeem zou ik het pendelen nog wat kunnen dempen.

@Jan Treur 5 a 6 minuten aan is wel wat kort in mijn ogen, hier eerste uitschakeling na 45 minuten en dan 10 minuten uit en weer 15 min. aan. Het valt dus allemaal wel mee maar had liever een continue draaiende wp gehad.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39
Oxellaar schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:36:
[...]

De vraag uit de danfoss is geen signaal, maar alleen het sluiten van een contact.
Geen communicatie dus, alleen aan of uit.
Dat snap ik, maar bij verwarmen doet de Danfoss wel "iets" waarop mijn WP reageert.

De Danfoss verstuurt dus niet hetzelfde signaal bij koelen, anders had het wel gewerkt op dezelfde manier als bij verwarmen.
Waar heb je de koelvraag in de Ecodan aangesloten?
Want (volgens mij) heeft de Ecodan geen externe input voor koelvraag
Kijk maar eens goed bij de beschrijving van de input poorten
Het is ook geen verwarmings ingang of koel ingang, het is een "blokkeer ingang" die zowel werkt voor verwarmen als koelen (wat ik ervan begrijp).

Bij de omschrijving in het boekje staat ook "bedrijfsstop"

Aangezien de Danfoss bij verwarmen goed werkt als SW2-1 op ON staat ( Zone1 bedrijfsstop bij kortsluiting thermostaat ) betekent dit volgens mij dat als er warmtevraag is op de Danfoss de Danfoss "open" schakelt waardoor de WP begint te lopen.

Dit doet de Danfoss blijkbaar niet bij koelen over hetzelfde contact, anders had het wel gewerkt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Grolsch Koelvraag uit de danfoss komt uit een ander contact dan verwarmen, dat is duidelijk toch?
Dus je hebt 4 draden van Danfoss naar ecodan, 2x koel en 2x verwarming

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
koevlaas2 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:55:
[...]
@Jan Treur 5 a 6 minuten aan is wel wat kort in mijn ogen, hier eerste uitschakeling na 45 minuten en dan 10 minuten uit en weer 15 min. aan. Het valt dus allemaal wel mee maar had liever een continue draaiende wp gehad.
Hij doet dat verlagen van ruim 2 graden inderdaad erg snel, ook al is het op 16% (maar dat is wel 16% van een hoge capaciteit van 14 kW). Het zal er ook mee te maken hebben dat ik maar twee convectoren met ventilatoren heb, dus de afgifte gaat erg traag, vandaar ook die ca 25 minuten om van 18 naar 20 te gaan. Ik zou voor meer afgifte in de andere 4 van mijn convectoren ook nog ventilatoren moeten zetten, maar die ruimte wordt nooit erg warm, dus weinig urgentie.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Grolsch
Oxellaar schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:29:
@Grolsch Koelvraag uit de danfoss komt uit een ander contact dan verwarmen, dat is duidelijk toch?
Dus je hebt 4 draden van Danfoss naar ecodan, 2x koel en 2x verwarming
Uhhmm, volgens mij snap ik waar het verkeerd gaat :X

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch Kijk nog even terug in de PM historie... Daar staat een schema
;)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-11 21:31
Oxellaar schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:59:
@Grolsch Kijk nog even terug in de PM historie... Daar staat een schema
;)
Dat wil ik ook wel weten dan..... 8)

Alstublieft.... O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 29-05-2018 19:20 . Reden: Beleefd blijven...helpt ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
@Oxellaar ik ga het nakijken.

Na een dag lang testen met een Ta van 16 graden gaat er 17 graden de vloer in, 22 graden de vloer uit en ik meet de vloer tussen de 19,5 en 20,5 graad.

Ruimtetemperatuur niet schokkend laag ofzo, keuken = 23,5 kamer = 22,5 ruimtetemperatuur

Hoe ver kan ik de Ta terugzetten, en hoe bereken ik exact het dauwpunt :?

De RV is vrij hoog volgens mij, ook te horen aan de afzuiging in mijn woning.

Is RV binnen en buiten altijd gelijk, en welke temperaturen moet ik invullen om het dauwpunt van mijn vloer te berekenen :?

Nu ff (ik ben toch thuis) Ta op 14 graden gezet, kijken wat er dan gebeurt :P

• koevlaas2
Gisteren even de tijd gehad om met mijn warmtecamera het koelen vast te leggen.
Op de foto's is o.a. te zien dat koelen met een normale radiator niet werkt.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4its5rag.jpg

Op foto 2 staan mijn voeten en zie je het koude water door de vloer stromen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/87w85rc5.jpg

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-11 15:28
Jan Treur schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:38:
[...]

Als de capaciteit van je WP netjes afgestemd is op wat nodig is bij verwarmen, heb je eigenlijk per definitie gependel bij koelen. Het te overbruggen temperatuurverschil van lucht naar water is bij koelen meestal rond de 10 graden (bijv. van 28 naar 18), bij verwarmen toch meer 25 graden en hoger (bijv. van 5 naar 30). Dus afgestemd voor verwarmen is extreem overgedimensioneerd voor koelen. Dit nog los van de afgifte bij verwarmen vs koelen; dat is bij koelen meestal ook wat slechter.

Overigens is wat ik bij mij zie eigenlijk nog niet echt pendelen: steeds zo'n 5 a 6 minuten aan op 16% tot de watertemperatuur onder de 18 komt, en dan bijna een half uur standby, tot de watertemperatuur boven de 20 komt; dus maar ca 2 keer per uur aan.
Gependel hangt volgens mij belangrijk af van je afgiftesysteem. Jij hebt radiatoren, maar mijn vloerverwarming (nu dus vloerkoeling) in een buffer van beton geeft absoluut geen gependel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vzCRg6NZlIuZREcoCr0O4RMG/full.png
Koeltemperatuur op 17 oC, geen thermostaat maar WAR.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:09:
@Oxellaar ik ga het nakijken.

Na een dag lang testen met een Ta van 16 graden gaat er 17 graden de vloer in, 22 graden de vloer uit en ik meet de vloer tussen de 19,5 en 20,5 graad.

Ruimtetemperatuur niet schokkend laag ofzo, keuken = 23,5 kamer = 22,5 ruimtetemperatuur

Hoe ver kan ik de Ta terugzetten, en hoe bereken ik exact het dauwpunt :?

De RV is vrij hoog volgens mij, ook te horen aan de afzuiging in mijn woning.

Is RV binnen en buiten altijd gelijk, en welke temperaturen moet ik invullen om het dauwpunt van mijn vloer te berekenen :?

Nu ff (ik ben toch thuis) Ta op 14 graden gezet, kijken wat er dan gebeurt :P
16 is vaak veel te laag, zeker met dit weer, alles druipt dan van het condens.
Het dauwpunt lag op veel plekken boven de 20 graden vandaag.
Vandaag iemand aan de lijn gehad die condens op de vloer kreeg, koeling stond op 18c

Maar er zijn weer apps die een dauwpunt opgeven per plaats, Weather pro onder andere.
Rv binnen is vaak wel lager dan buiten

Maar deze week, met een erg hoge RV, zijn dagen dat je nagenoeg niets aan vloerkoeling hebt.
Iedere graad die je koel laat de RV zover stijgen dat de gevoelstemperatuur met 3 graden omhoog gaat.

@Naalroc zeker... Zo erg ingewikkeld is het niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bway8gx4jojdm6vYqh23sXGG/full.png
Blauw is koeling, rood verwarming.
Bij de Cf2 kun je koeling vrijgegeven door het pompcontact om te zetten naar koelcontact.

Let op... De Danfoss link heeft standaard geen koel uitgang... Zijn ze vergeten bij Danfoss :/
Maar ook daar hebben we wat op gevonden. Je kunt een los relais toevoegen in het systeem en die koppelen aan het systeem en laten schakelen bij koelvraag

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 29-05-2018 20:43 ]

• Naalroc
Bedankt voor dat schema, daar was ik al wel mee bekend uit de documentatie; maar ik snapte het niet helemaal omdat ik gezien had dat @Grolsch een enkelpolige wisselschakelaar had gemonteerd op de Danfoss, terwijl dit schema 2 afzonderlijke schakelaars toont. Ik heb het doorgemeten bij mijn unit, en kwam tot de conclusie dat het 2e en 3e contact vanaf de onderkant inwendig met elkaar verbonden zijn, dus kan het met een wisselschakelaar; misschien zit daar het probleem? en zijn contacten verwisseld?

Edit: jouw @Oxellaar edit (laatste 3 regels) brengen me nu weer in verwarring: waar moet nu een relais worden toegevoegd?

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 29-05-2018 20:49 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Oxellaar
  • Niet online
@Naalroc de onderste twee contacten zijn om de regeling om te laten schakelen naar koel stand.
Je kunt hier een output van de warmtepomp op aansluiten. Veel warmtepompen sluiten een contact op de print wat als signaal gebruikt kan worden. @Grolsch de Ecodan heeft die ook trouwens. Kijk maar in de lijst met output signalen.
Bij het sluiten van het contact (waar max 3m bijstaat) schakelt de regeling om en stopt alle vraag uit de rode uitgang en komt de vraag uit het blauwe contact.

Maar je kunt er ook een enkelpolige schakelaar op koelen / verwarmen zetten en handmatig omschakelen.

Bovenstaande gaat over Danfoss CF2+
Het relais waar ik het over had is voor Danfoss Link.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 29-05-2018 21:03 ]

Verwijderd

Ik draai op 8 graden met een verbruik van 0,5kw/h. Wat zou dan de COP zijn?

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:01
jaari schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:46:
[...]

Gependel hangt volgens mij belangrijk af van je afgiftesysteem. Jij hebt radiatoren, maar mijn vloerverwarming (nu dus vloerkoeling) in een buffer van beton geeft absoluut geen gependel:
[afbeelding]
Koeltemperatuur op 17 oC, geen thermostaat maar WAR.
Ik heb ook vloerverwarming maar wel last van gependel. Vandaag in de middag wel een mooie lijn maar hoe dat komt weet ik niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rV4VWM2qT7YncDDMZTYDW9tq/thumb.png
Als ik op 16 aanvoer zet worden de leidingen tussen binnenunit en buffer vochtig. Op de vv verdelers zie ik niets. Binnentemp is rond de 22/23 graden.
Rv lees ik af in domoticz met draadloze temp meters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vYk3CA3AS05B4HC88CjlObFi/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door bbn_ldp op 29-05-2018 21:50 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:01
Interessant. @bbn_ldp : Welke temperatuurmeters gebruik je? Ik zit momenteel te denken om in de toekomstige woning naast de LW WP ook nog een LL WP op de zolderoverloop te hangen, met als voornaamste doel om de relatieve luchtvochtigheid in de woning naar beneden te brengen. Die 2K budget moet nog wel ergens te vinden zijn. Uiteraard moet de aansturing daarvan uiteindelijk wel automatisch.
Dit geeft nog wel wat uitdagingen:
  1. Ik zal er zelf iets van een besturing omheen moeten bouwen. Wellicht met Domoticz?
  2. Ik heb input nodig voor de besturing (temperatuur en luchtvochtigheid).
  3. Ik moet een manier vinden om de Mitsubishi Ecodan LW WP en de Mitsubishi M-serie (Diamond) LL WP extern aan te sturen (vanuit Domoticz). Weet iemand hoe en met welk protocol of hardware dit kan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Andrehj
Melcloud to domoticz?
Raspberry pi.
(al geloof ik dat "iemand" hem ook op zijn synology nas had draaien?)

[ Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2018 22:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• bbn_ldp
Andrehj schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:00:
Interessant. @bbn_ldp : Welke temperatuurmeters gebruik je? Ik zit momenteel te denken om in de toekomstige woning naast de LW WP ook nog een LL WP op de zolderoverloop te hangen, met als voornaamste doel om de relatieve luchtvochtigheid in de woning naar beneden te brengen. Die 2K budget moet nog wel ergens te vinden zijn. Uiteraard moet de aansturing daarvan uiteindelijk wel automatisch.
  1. Ik zal er zelf iets van een besturing omheen moeten bouwen. Wellicht met Domoticz?
  3. Ik moet een manier vinden om de Mitsubishi Ecodan LW WP en de Mitsubishi M-serie (Diamond) LL WP extern aan te sturen (vanuit Domoticz). Weet iemand hoe en met welk protocol of hardware dit kan?
Ik hep een enthalpiefilter in de wtw en die regelt de luchtvochtigheid. Ik heb even de site van de metertjes niet bij de hand maar auijtdehaag heeft ze al eerder in het topic benoemd. Hij kan je ook beter helpen bij domoticz vragen dan ik.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Andrehj
@AUijtdehaag en @bbn_ldp : Dank. Ik wist niet dat het zo (relatief) eenvoudig was. Nu alleen de RV-meters nog en ik ben al een heel eind. Nu eerst maar een huis bouwen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• koevlaas2
bbn_ldp schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:34:
[...]

Ik heb ook vloerverwarming maar wel last van gependel. Vandaag in de middag wel een mooie lijn maar hoe dat komt weet ik niet
[afbeelding]
Als ik op 16 aanvoer zet worden de leidingen tussen binnenunit en buffer vochtig. Op de vv verdelers zie ik niets. Binnentemp is rond de 22/23 graden.
[afbeelding]
Drs @Grolsch en ik draaien bij koelen op 50% vermogen, jouw WP geeft volgas tot de 16c bereikt is en moduleert dan pas terug. in ons geval een rustig toerende WP waarbij het (in mijn geval) best lang duurt voordat gependel optreedt.

• koevlaas2
Andrehj schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:00:
Ik heb nog 2 airco's in huis hangen en hiermee ook gekoeld de afgelopen dagen, dan komt me er toch een partij vocht uit de afvoerpijpen niet normaal, net een lekkende kraan.
Verder heb ik de boel niet aan elkaar gekoppeld ofzo dus daar kan ik je zo 123 niet mee helpen.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Als je veel moet koelen kan brine inderdaad interessanter zijn, maar ons huis wordt helemaal niet zo heel warm. Ik zag het gisteren in de keuken een keer 24 graden worden, en dat na dagenlang zon en temperaturen van 30+ valt me 600% mee voor de keuken vol op zuid en vol in de ramen.

Woonkamer wordt zo'n 22,5 en slaapkamers ook tussen de 22 en 23 graden.

Ik verwacht dat ik de koeling in totaal nog geen 2 weken per jaar aan heb, dus met een brine WP zou ik 14x20kWh = € 50,00 per jaar besparen uitgaande van 0,18 €/kWh, eigen opwek is nog veel goedkoper.

Meerprijs zo'n 8K dus terug verdiend in 160 jaar, nee, bij ons zou dat geen goede optie zijn geweest.

En ik blijf koelen met een WP (of dit nu een WW of een LW WP is) geen goede koeloplossing. Er gaat maar 1 oplossing "strijken" met de eer, en dat is een "old-school airco" die ook daadwerkelijk iets doet met de RV.
Ik heb al eens eerder het woord bouwvocht laten vallen. Ik zag zelf een omslag op een gegeven moment. Bij bron boorders gaan ze uit van 500 uur koelen en 2000 uur verwarmen.

Hier wordt regelmatig gekoeld, eea regelt zich zelf volautomatisch, koeling kost maximaal 2 kWh per dag.
Grolsch schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:30:
[...]

Wat is dan de gemiddelde jaar COP bij een WW WP :? Wellicht dat @jerh dit weet van zijn installatie.

Een WW WP heeft naar mijn mening maar 1 heel groot voordeel, namelijk geen buitenunit. Dat zou voor mij de enigste reden zijn voor het aanschaffen van een WW WP.

Maar dat voordeel was mij geen 8K waard, ik heb de "luxe" dat ik geen last heb van mijn buitenunit omdat wij aardig wat ruimte hebben.

Qua verwarmingscomfort / koelcomfort merk je technisch het verschil niet, en die 8K ga je niet weer verdienen op de COP of op koelen (ik tenminste in mijn situatie niet).
Ik heb geen cop gegevens. Ik meet wel de kWh afname en die was voor het afgelopen stookseizoen 820 kWh voor cv en vanaf januari 210 kWh voor SWW. De meeste tijd zit de bron tussen de 9 en 10 graden en de Ta op 24 graden. Dat geeft een theoretische cop volgens de folder van ingeveer 6.4. Ik zou denken dat ik die wel moet halen, maar dat is onderbuik gevoel.

Ik ga geen cop meter aanschaffen, dat is meer dan een seizoen verwarmen.....

• bbn_ldp
Andrehj schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:25:
@AUijtdehaag en @bbn_ldp : Dank. Ik wist niet dat het zo (relatief) eenvoudig was. Nu alleen de RV-meters nog en ik ben al een heel eind. Nu eerst maar een huis bouwen...
Gevonden https://www.weerstationko...resta/tx-320-3-kan-sensor

• bbn_ldp
koevlaas2 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:33:
[...]

Drs @Grolsch en ik draaien bij koelen op 50% vermogen, jouw WP geeft volgas tot de 16c bereikt is en moduleert dan pas terug. n ons geval een rustig toerende WP waarbij het (in mijn geval) best lang duurt voordat gependel optreedt.
Het snoertje voor de 50% maakt dus veel uit! Goed om te horen, ga ik dan ook maar bestellen

• Grolsch
Bbbrrrr, vrouwen, krijg net dit appje
Wil jij de koeling straks weer uitzetten? Vind het koud, niet fijn

• Grolsch
bbn_ldp schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:34:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik denk dat de hogere buitentemperatuur ervoor zorgt dat de WP minder pendelt, bij verwarmen precies andersom, bij een hoge Tb kan de WP minder ver terug Moduleren dus eerder pendelen. Daarom is bij verwarmen de oplossing Ta omhoog, dus bij koelen Ta omlaag.

Om mijn WAF tevreden te houden gaat de koeling hier weer uit.

Resultaat: Ta 14 gaat goed, mussen vallen dood van het dak en mijn vrouw heeft het koud :(

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 30-05-2018 00:12 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:10:
[...]

Ik denk dat de hogere buitentemperatuur ervoor zorgt dat de WP minder pendelt, bij verwarmen precies andersom, bij een hoge Tb kan de WP minder ver terug Moduleren dus eerder pendelen. Daarom is bij verwarmen de oplossing Ta omhoog, dus bij koelen Ta omlaag.

Om mijn WAF tevreden te houden gaat de koeling hier weer uit.

Resultaat: Ta 14 gaat goed, mussen vallen dood van het dak en mijn vrouw heeft het koud :(
De vloertemperatuur neem ik aan? Want de ruimtetemperatuur zal zo snel niet omlaag gaan toch?
Je had hem net gestart. Één tip, zeg niet dat je gaat koelen, dan heeft ze het niet koud ook :9

Maar 14c gaat goed zeg je, dat kan nooit lang gedraaid hebben.
Op 14c krijg je in de zomer altijd condens. Op de leidingen direct en dus na verloop van tijd ook op de vloer.

• Grolsch
Oxellaar schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:50:
[...]

16 is vaak veel te laag, zeker met dit weer, alles druipt dan van het condens.
Het dauwpunt lag op veel plekken boven de 20 graden vandaag.
Vandaag iemand aan de lijn gehad die condens op de vloer kreeg, koeling stond op 18c

Maar er zijn weer apps die een dauwpunt opgeven per plaats, Weather pro onder andere.
Rv binnen is vaak wel lager dan buiten

Maar deze week, met een erg hoge RV, zijn dagen dat je nagenoeg niets aan vloerkoeling hebt.
Iedere graad die je koel laat de RV zover stijgen dat de gevoelstemperatuur met 3 graden omhoog gaat.
Maar om het dauwpunt te bereken moet ik een temperatuur opgeven, welke temperatuur is dat :? Die van het te condenseren object (vloer, 20 graden) of de ruimte (23 graden) of de buitentemperatuur (32 graden) :?
Oxellaar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 06:36:
[...]

De vloertemperatuur neem ik aan? Want de ruimtetemperatuur zal zo snel niet omlaag gaan toch?
Je had hem net gestart. Één tip, zeg niet dat je gaat koelen, dan heeft ze het niet koud ook :9

Maar 14c gaat goed zeg je, dat kan nooit lang gedraaid hebben.
Op 14c krijg je in de zomer altijd condens. Op de leidingen direct en dus na verloop van tijd ook op de vloer.
De ruimtetemperatuur was niet bijzonder laag, ik denk dat ze de vloer koud vond :? Ik heb maandag vanaf 18:00 tot 22:00 gekoeld met Ta 16, dinsdag vanaf 08:00 tot 19:00 met Ta 16 en vanaf 19:00 tot 22:00 met Ta 14 en tot nu toe nergens condens gezien.

oppervlaktetemperatuur van de vloer was gisteravond zo'n 19,5 graden.

• Andrehj
Grolsch schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:46:
[...]
Maar om het dauwpunt te bereken moet ik een temperatuur opgeven, welke temperatuur is dat :? Die van het te condenseren object (vloer, 20 graden) of de ruimte (23 graden) of de buitentemperatuur (32 graden) :?
Die bereken je met de luchttemperatuur en de luchtvochtigheid van de ruimte waarin je het dauwpunt wilt berekenen.
Stel dat het in het hok van je VVW verdeler nu 24 graden is en 65% luchtvochtigheid, dan is het dauwpunt (volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt) 17°C. Dus als je leidingen onder de 17 graden komen zal daar water uit de lucht op condenseren.

Overigens heeft het vochtige weer van de afgelopen dagen mij doen besluiten om in onze (nog te bouwen) nieuwe woning ook een LL WP te installeren. De LW WP gebruiken we dan om het beton te koelen, en de LL WP om de luchtvochtheid naar beneden te brengen.
Als we toch al tonnen in een nieuwe woning investeren dan kan die 2K voor een 5 kW LL WP er ook nog wel bij. Ik denk aan deze van Mitsubishi.
Het idee is om die LL WP op de voorzolder te hangen, naast de luchtinvoer van de Itho Qualityflow. Hierdoor zou de droge lucht van de LL WP mooi met de stroom van de Qualityflow mee de kamers in worden gezogen.
Iemand ervaring met een dergelijke setup?

• Grolsch
Andrehj schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Die bereken je met de luchttemperatuur en de luchtvochtigheid van de ruimte waarin je het dauwpunt wilt berekenen.
Stel dat het in het hok van je VVW verdeler nu 24 graden is en 65% luchtvochtigheid, dan is het dauwpunt (volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt) 17°C. Dus als je leidingen onder de 17 graden komen zal daar water uit de lucht op condenseren.
Dus in mijn installatiehok is het op dit moment inderdaad 24 graden (hoe weet je dat, heb je mijn Melcloud gehackt :+ ) Tb = 19,9 en de RV = 76%

Dus in mijn installatiehok is de dauwpunttemperatuur nu 19.5, dus met een Ta van 16 (zoals gisteren) ontstaat er ergens condens, ik vraag me alleen af waar, want al m'n leidingen zijn geïsoleerd.

In m'n woonkamer is het 23 graden, RV = 76% dus dauwpunt is 18.5 graad. Dus als de vloertemperatuur onder de 18,5 graad komt gaat de vloer condenseren.

Met een Ta van 16 was de vloertemperatuur 19,5 graden ongeveer na een dag koelen, dus dat was wel goed gegaan.

Snap ik het zo goed :?

• Andrehj
Volgens mij wel. De truc is dus dat jij blijkbaar alle in het zicht liggende (VVW) leidingen goed geisoleerd hebt (inclusief de VVW verdeler, hoe doe je dat?). Dan zul je die condens inderdaad niet zien, want dan ligt het dauwpunt in je isolatie.

• Oxellaar
  • Niet online
@Andrehj Een kunststof/composiet verdeler is vaak dubbelwandig, daardoor heb je veel minder kans op condens.

• Grolsch
Inderdaad wat @Oxellaar zegt, mijn verdeler is aan de buitenkant helemaal niet zo koud, terwijl er echt 15 graden water in de vloer ging gisteren. Verder zijn alle leidingen geïsoleerd.

maar aangezien mijn vrouw het te koud vond staat de koeling weer uit. bespaart weer kWh's, gisteren toch zo'n 18kWh verbruikt voor koelen. Elk nadeel heeft een voordeel zoals onze vriend Johan Cruijf altijd zegt :P

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 30-05-2018 09:48 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch als je de temperatuur "normaal" zet, dan krijg je waarschijnlijk geen klachten meer.
15c als vloer temperatuur is veel te koud, zet hem op 18 en je hoort ze waarschijnlijk niet meer.

18kWh....ik 3....en heel het huis is comfortabel... Rv van 50

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 30-05-2018 10:01 ]

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:35

Helhond

Grunn

Gister een "adviseur/verkoper" over de vloer gehad van warmtepompen.

Ik was dan ook een beetje verbaasd hoe simpel de man dacht/te werk ging.

Advies formaat warmtepomp: (Waar het bijna letterlijk op neerkwam)
Onze wens is 55m² vloerverwarming (beganegrond), bovenverdiepingen (a.t.m. wordt minimaal gebruikt).
Daarom rekenen we met 10 m² extra voor de radiatoren boven.

Netto komt dat op 65m² a 40 W/m² = 2600 watt.

Beste man verkoopt o.a. WP van Hitachi, en adviseerde dan ook een RAS-2 (4.3kW, (bij -7 op max 4.7kW)) of een RAS-2.5 (6kW (bij -7 op max 5.7 kW), het was net wat ik zelf maar wilde. :+

Ik had het idee dat ik de beste man dan ook niet echt meer serieus kon nemen, gezien hij niet ook niet naar de historie van (gas)verbruik vroeg of iets van een transmissieberekening qua onderbouwing had.
De we nemen (10m² a 40 W/m²) 400 watt extra voor twee complete verdiepingen vond ik wel een beetje enorm kort door de bocht.

Toen ik nog mijn zorgen uitte over de 61 dB op vollast, zei de man dat hij het systeem had nu berekend op deellast en hij dus vrijwel niet op vollast zou draaien. Maar hij gaf dan wel toe dat je dan niet graag in de buurt van die 61 dB zou willen zitten :+

Dan de vraag of iemand nog op onderstaande bericht zou willen/kunnen reageren.
Helhond schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:39:
Inmiddels alweer wat pagina's geleden, maar bedankt voor de reacties.
Voor de thermostaat voor beganegrond wil ik dan gebruik gaan maken van de controller die bij de warmtepomp komt.

Dan rust mij nog de volgende punten:
- Plaatsing losse circulatiepomp (1e en 2e verdieping).
- Aansturing van de circulatiepomp.

De verdeler (beganegrond) en warmtepomp komen dicht bij elkaar te staan met een 22 of 28mm leiding. Dezelfde leiding wordt gesplitst met een T stuk, welke vervolgens met ± 8 meter leiding naar de buffers toe loopt. Hiermee worden de buffers ook op temperatuur gehouden.

Vervolgens willen we ook dat de 1e en 2e verdieping (minimaal) bijverwarmt kunnen worden door middel van de radiatoren en vloerverwarming (badkamer). Voor dit circuit heb ik een losse circulatiepomp op het oog.
Ik wil niet dat de pomp continu draait en alleen met warmtevraag gaat lopen. Wij hebben nu beneden nog de Honeywell Lyric T6R die ik dan de losse circulatiepomp wil laten aansturen. Nu ben ik een beetje onwetend wat betreft dit nu wel of niet kan? Ik heb onderstaand aansluitschema van de Lyric T6R toegevoegd en vraag me dan ook af of de "ketelmodule" gewoon de "CV-module" in dit geval dus de circulatiepomp kan aan sturen? Of denk ik nu te makkelijk? :+

In onderstaande schema heb ik inmiddels ook de circulatiepomp toegevoegd:
[afbeelding]

Aansluitschema Lyric T6R:
[afbeelding]

Nu heb ik warmtepomp-weetjes ook al een paar keer bekeken en komt mijn systeem nog het meest overeen met type C al is de plaatsing t.o.v. de buffer(s) in mijn geval anders. Ook is de externe circulatiepomp in dit geval niet voor de VV maar voor een losse verdieping, dus ben benieuwd of iemand nog tips heeft aansluit technisch van de WP en/of VV.

(Circulatiepomp komt hoogst waarschijnlijk in de retour, ook al staat ie nu nog in de aanvoer :+ )

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Grolsch
Oxellaar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:59:
@Grolsch als je de temperatuur "normaal" zet, dan krijg je waarschijnlijk geen klachten meer.
15c als vloer temperatuur is veel te koud, zet hem op 18 en je hoort ze waarschijnlijk niet meer.

18kWh....ik 3....en heel het huis is comfortabel... Rv van 50
Maar jij hebt een LL WP toch :? Dat werkt zowiezo 10 x zo goed naar mijn mening, vooral vanwege de Rv.

En de vloer was geen 15 graden, de vloer was 19,5 aan de oppervlakte, maar ik denk dat bij een volgende poging Ta 18 meer kans van slagen heeft :P
Tnx, deze gebruikte ik dus ook voor mijn eerdere berekeningen.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 30-05-2018 10:44 ]

• bbn_ldp
Grolsch schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:10:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen gelet op de buitentemp

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:07
:X

[ Voor 99% gewijzigd door Remy!!!! op 30-05-2018 17:39 . Reden: Foutje, dacht dat ik in het juiste topic zat... ]

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• Andrehj
@Remy!!!! Je zit toch echt in het verkeerde topic. Voor LL warmtepompen is er dit topic.

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-11 18:24
Grolsch schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:35:
[...]

Dus in mijn installatiehok is het op dit moment inderdaad 24 graden (hoe weet je dat, heb je mijn Melcloud gehackt :+ ) Tb = 19,9 en de RV = 76%

Dus in mijn installatiehok is de dauwpunttemperatuur nu 19.5, dus met een Ta van 16 (zoals gisteren) ontstaat er ergens condens, ik vraag me alleen af waar, want al m'n leidingen zijn geïsoleerd.

In m'n woonkamer is het 23 graden, RV = 76% dus dauwpunt is 18.5 graad. Dus als de vloertemperatuur onder de 18,5 graad komt gaat de vloer condenseren.

Met een Ta van 16 was de vloertemperatuur 19,5 graden ongeveer na een dag koelen, dus dat was wel goed gegaan.

Snap ik het zo goed :?
Ik heb een cooling kit voor mijn (Fujitsu) General Waterstage besteld. Komt men WP-man einde juli installeren. Hier dus nog geen ervaring. Bijkomend moeten er automatische kranen komen op de kringen van de vloer- en wandverwarming van de badkamer.

In de handleiding van de waterstage cooling kit staat volgend schema:
tempzones Waterstage Cooling kit

Hoewel gisteren hier in een lokaal weerstation een dauwpunt van 22°C 'gemeten' was, zijn dit waarden die ik zelf ga hanteren.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:30
koevlaas2 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:35:
@Domba Ik heb een klant waar ik een Panasonic mono 5 kw H serie geinstalleerd heb, nu heeft deze klant met normaal verwarmen geen problemen maar bij stilstand van de WP iedere 2 dagen een H20 melding.
Warmtepomp staat in de voortuin en de leidingen lopen buitenlangs via een aircogoot naar de zolder waar deze op het afgifte systeem aangesloten zit.
Ik heb gemonitord en geconstateerd dat de flow tijdens bedrijf slechts 9 L p/m was, ik heb het hexadecimale adres aangepast tot de flow 15 L p/m geworden is, tevens zijn er nog wat radiatoren opengezet.
De klant heeft geprobeerd nog meer radiatoren open te zetten, maar de fout blijft terugkomen.
Weet jij nog een oplossing of zal ik contact met Panasonic NL zoeken ?
Ik zou zeggen contact zoeken met serienummer bij de hand met Panasonic EU, NL kan ook.
H20 is niet direct gekoppeld aan te lage flow, dat is H62, maar aan te lage RPM feedback van de circulatiepomp en dat hoeft niet enkel specifiek mechanisch te zijn, kan ook elektronische zijn (zie ook service manual 12.2.3).

Van de H-serie weet ik vrij weinig, maar bij de F/G-serie was er bijv in de begin fase een mindere batch van ca 2500 pump driver PCB's die H20 gaven.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Jan Treur
D!zzy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:35:
Ik heb een cooling kit voor mijn (Fujitsu) General Waterstage besteld. Komt men WP-man einde juli installeren. Hier dus nog geen ervaring. Bijkomend moeten er automatische kranen komen op de kringen van de vloer- en wandverwarming van de badkamer.

In de handleiding van de waterstage cooling kit staat volgend schema:
[afbeelding]

Hoewel gisteren hier in een lokaal weerstation een dauwpunt van 22°C 'gemeten' was, zijn dit waarden die ik zelf ga hanteren.
Zo'n cooling kit is gewoon een verbindingsdraadje tussen twee punten A en B dat je ook zelf kunt kiezen en aan kunt brengen. Ik heb daar ooit de instructie voor toegestuurd gekregen vanuit Thercon toen mijn cooling kit weggeraakt was bij de installateur. Werkt nu al jaren, dus zonder officiele cooling kit. Geinteresseerd?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• D!zzy
Jan Treur schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 03:49:
[...]

Zo'n cooling kit is gewoon een verbindingsdraadje tussen twee punten A en B dat je ook zelf kunt kiezen en aan kunt brengen. Ik heb daar ooit de instructie voor toegestuurd gekregen vanuit Thercon toen mijn cooling kit weggeraakt was bij de installateur. Werkt nu al jaren, dus zonder officiele cooling kit. Geinteresseerd?
Hoewel ik sowieso mijn WP-man wil inschakelen voor die automatische kranen voor vochtige ruimtes... Graag! PM?

• koevlaas2
Jan Treur schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 03:49:
[...]

Vraag ik mij af waarom dit draadje er niet gewoon standaard op zit ?

• Jan Treur
Ja, dat vroeg ik me toen ook af.

• Naalroc
D!zzy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:35:
[...]

.................
Nu inmiddels gebleken is wat die "cooling kit" inhoudt, ben ik wel benieuwd naar de prijs van deze optie >:)

• D!zzy
Naalroc schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:45:
[...]

Nu inmiddels gebleken is wat die "cooling kit" inhoudt, ben ik wel benieuwd naar de prijs van deze optie >:)
Wacht nog op de offerte O-) . Heb toch nog enkele enkele connectiekabels en voetjes op 2 pcb's te kort. Hoe ik het draai of keer, zal ik het toch volledig aan de WP-man moeten overlaten :-( .

Edit:
Zoals ik het begrijp:

In de algemene installatiehandleiding pagina 56 staan voorbeelden hoe connecties moeten lopen van connector X75 naar een andere pcb.

Bij cooling kit zit een kabeltje (zie handleiding pagina 6, afbeelding 3) om de connectie te 'vervolledigen'.

Op mijn installatie loopt van punt X75 geen kabel naar de andere PCB |:( .
Aangezien ik niet over de connectoren en voetjes beschik voor op de pcb zal ik ongeduldig moeten afwachten 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door D!zzy op 31-05-2018 18:54 ]

• Jan Treur
Naalroc schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:45:
Als ik me goed herinner was het iets van rond de €150 in 2013.

Edit. Nog even opgezocht in mijn emails van destijds:
Voor het toepassen van koeling met de General warmtepomp wordt een speciale kit geleverd deze kost € 95,00

[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 31-05-2018 21:34 ]

• koevlaas2
Jan Treur schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:22:
[...]

Als ik me goed herinner was het iets van rond de €150 in 2013.
Dan heeft er ook een kleine tyrap bij de cooling kit gezeten gezien de prijs >:)

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik wil graag een lucht/water warmtepomp aanschaffen en in de toekomst mijn huis verder energie neutraal gaan maken (van het gas af).
Mijn huis vrijstaand 120 m2 en 380 m3 is uit 1962, muren volledig nageïsoleerd en de zolder muren extra geïsoleerd met een voorzetwand met 4 cm spouw en 3 cm PU. De vloer is geïsoleerd 8 cm piepschuim platen, behalve zitgedeelte van de woonkamer niet geïsoleerd, dit is een 26 MM dikke houten vloer met niet begaanbare kruipruimte, woonoppervlak 45 m2 Dak geïsoleerd met 8 cm PU platen + 4,8 cm hout. Ruiten 14 m2 dubbel glas en 4 m2 HR++ Bijna alle ramen voorzien van rolluiken die actief gebruikt worden voor isolatie (dicht als er niemand is en ’s avonds dicht) woongedeelte met isolerende gordijnen (’s avonds altijd dicht) deuren kunststof geïsoleerd met dubbele tochtwering.
Energieverbruik 1400 m3 gas en 0 kW, 1100 kW over van 16 zonnepanelen van 275 watt, 4320 Wp totaal (oosten). Huis wordt verwarmt met radiatoren met behoorlijk wat overcapaciteit (grote inhoud), vw temperatuur gehele jaar op 40 c.
Nu zit ik er aan te denken om te beginnen met het plaatsen van een lucht/water warmtepomp van Techneco Loria duo 6 kW 190 ltr (is dit voldoende ter vervanging van de cv en warm water?)
Verder wil ik een lucht/lucht warmtepomp Mitsubischi SRK/SRC 25ZSX-S installeren voor koeling in de zomer en eventueel ondersteuning van de Loria.
Is balans ventilatie met WTW te overwegen? (op dit moment natuurlijke ventilatie).
Ik twijfel nog over alles, zelf heb ik twee linker handen dus alles zal uitbesteed worden.
Iemand een idee over de kosten?
Kunnen jullie meedenken hoe ik dit het beste aanpak en is de configuratie zo goed of moet alles anders?
Graag jullie input!

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:09

timovd

Voorsprong door techniek

Eerste reactie is dat 6kW niet voldoende is in jouw situatie, ook al heb je het goed geïsoleerd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Jan Treur
Flanky schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:19:
Ik wil graag een lucht/water warmtepomp aanschaffen en in de toekomst mijn huis verder energie neutraal gaan maken (van het gas af).
......
Graag jullie input!
Met 1400 m3 gas zou je op ca 2800 kWh aan stroom per jaar uitkomen, dus misschien nog een paar extra panelen?

Verder geeft een ruwe indicatie op basis daarvan voor de capaciteit ca. 7 kW aan (let wel, de capaciteit bij -10 graden buiten!), waar je liefst ook nog iets boven kan zitten, dus mogelijk is die 6 kW wat aan de krappe kant, misschien tenzij je toch nog wat extra aan isolatie doet, bijvoorbeeld triple glas (bijv. door er een extra ruit voor te zetten).

Een lucht/lucht warmtepomp als ondersteuning voor verwarmen is wat twijfelachtig, omdat dat dan typisch bij een vorstperiode zal zijn, en dan verliezen lucht/lucht warmtepompen erg snel hun capaciteit en efficientie (veel meer dan lucht/water warmtepompen). Het lijkt verstandig om die lucht/water warmtepomp gewoon van een goede capaciteit te nemen, ook al kost dat misschien 1 k euro meer.

[ Voor 52% gewijzigd door Jan Treur op 01-06-2018 16:51 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flanky
Ik wilde een pana 7 kW monobloc uit UK voorstellen en een WP boiler atlantic explorer 3 uit Belgie.
Maar ik lees dat je twee linkerhanden hebt. Met een rechter en een linker, zou je het misschien wel zelf kunnen.

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:06
Doorstroming 3-wegklep / WP

De bedoeling is een doorstroming met zo min mogelijk weerstand. Bestaand Leidingsysteem is 28mm waar ik een WP op wil aansluiten. Nu wil ik een 28mm knel 3-wegklep kopen, maar zie dat de daadwerkelijke diameter in de klep ongeveer 18mm is. Feitelijk heb ik dus niet veel aan deze klep. Is dat bij deze kleppen altijd zo? Zo nee, welke 3-wegklep is dan aan te bevelen?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Grolsch
@pleio65 is al vaak besproken in dit topic, 1 kleinere koppeling of 3 weg klep beïnvloed de flow nauwelijks

3 meter leiding van 18mm wel.

• koevlaas2
pleio65 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:23:

De bedoeling is een doorstroming met zo min mogelijk weerstand. Bestaand Leidingsysteem is 28mm waar ik een WP op wil aansluiten. Nu wil ik een 28mm knel 3-wegklep kopen, maar zie dat de daadwerkelijke diameter in de klep ongeveer 18mm is. Feitelijk heb ik dus niet veel aan deze klep. Is dat bij deze kleppen altijd zo? Zo nee, welke 3-wegklep is dan aan te bevelen?
Ik stap af van de DN32 Esbe kleppen en ga over op 2 1weg kleppen waarmee je ook een gestuurde schakeling kan maken.
Reden: De ESBE kleppen willen nog weleens 'lekken' omdat de omschakeling niet geheel sluit.

• pleio65
Grolsch schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:07:
@pleio65 is al vaak besproken in dit topic, 1 kleinere koppeling of 3 weg klep beïnvloed de flow nauwelijks

3 meter leiding van 18mm wel.
Helder. Dank voor je antwoord. De klep zou dan het enige punt in het gehele systeem met een kleinere diameter worden.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Grolsch
pleio65 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:50:
[...]

Helder. Dank voor je antwoord. De klep zou dan het enige punt in het gehele systeem met een kleinere diameter worden.
Al bekeken hoe het leidingwerk binnen in je WP eruit ziet ? Zal ook geen 28mm zijn ;)

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:42:
[...]

Ik stap af van de DN32 Esbe kleppen en ga over op 2 1weg kleppen waarmee je ook een gestuurde schakeling kan maken.
Reden: De ESBE kleppen willen nog weleens 'lekken' omdat de omschakeling niet geheel sluit.
Of na een paar jaar breken de eindcontacten los van de print. Dan blijft hij ronddraaien.

Al naar Belimo gekeken als vervanger?

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 01-06-2018 19:26 ]

• pleio65
Grolsch schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:00:
[...]

Al bekeken hoe het leidingwerk binnen in je WP eruit ziet ? Zal ook geen 28mm zijn ;)
Je hebt gelijk. Ziet er dunnetjes uit. Maar wel twee vette 1 1/4 aansluitingen op de achterzijde.

• pleio65
koevlaas2 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:42:
[...]

Dat is idd ook een manier. Wel extra kosten.

• Flanky
AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:33:
@Flanky
Ik wilde een pana 7 kW monobloc uit UK voorstellen en een WP boiler atlantic explorer 3 uit Belgie.
Maar ik lees dat je twee linkerhanden hebt. Met een rechter en een linker, zou je het misschien wel zelf kunnen.
Bedankt voor je antwoord, de anderen ook ik waardeer jullie zeer, ik heb even gekeken naar de linkjes gekeken en ja dat ziet er wel prima uit al vraag ik me dan af of de 7 kW voldoende zal zijn, misschien de 9 kW versie dan en een losse warmtepomp boiler heeft ook wel iets zeker voor die prijs (krijg je ook isde subsidie voor producten uit België?, anders toch maar Nederland?) en tja die linkerhandjes, ik ga toch verder kijken al heb ik meteen weer een paar vragen.
1 is het beter om een combi te plaatsen b.v. Tecneco Loria duo met interne 190 ltr boiler of losse producten?
2 zal de warmtepomp voldoende zijn om mijn radiatoren goed te kunnen verwarmen of moet ik toch naar lage temp vw?
3 en wat doe ik met de ventilatie, zo houden of toch maar balansventilatie met WTW (constructief we lastig en duur)
4 de ruiten misschien kan ik voor het dubbel glas HR++ glas voor zetten aan de binnenkant, dan heb ik 4 dubbel glas en heb boven al 2 kozijnen met enkel glas zo geïsoleerd, bedankt voor de tip!
5 de capaciteit zal na jullie tips omhoog gaan naar 9 kW
6 paneeltjes erbij zal ik zeker overwegen nog plaats voor ongeveer 12 panelen maar ja hoe gaat het na 2020 met het salderen (ik kijk nog even de kat uit de boom....

Jan en Timo, ook bedankt voor jullie bijdrage, alle input is voor deze newby van harte welkom!!

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• Jan Treur
Flanky schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:24:
2 zal de warmtepomp voldoende zijn om mijn radiatoren goed te kunnen verwarmen of moet ik toch naar lage temp vw?
Als het nu al lukte met 40 graden watertemperatuur met 5 tot 10 graden vorst, is het niet echt nodig, maar je zou wel een paar belangrijke radiatoren kunnen vervangen zodat je de watertemperatuur nog een graad of wat lager kan zetten.
4 de ruiten misschien kan ik voor het dubbel glas HR++ glas voor zetten aan de binnenkant, dan heb ik 4 dubbel glas en heb boven al 2 kozijnen met enkel glas zo geïsoleerd, bedankt voor de tip!
Inderdaad nog beter.
6 paneeltjes erbij zal ik zeker overwegen nog plaats voor ongeveer 12 panelen maar ja hoe gaat het na 2020 met het salderen (ik kijk nog even de kat uit de boom....
9 kW zal wel goed werken. Let ook even op hoever terugmoduleren kan, dat verschilt sterk. Het mooist is onder de 30% of richting 20%. En check wat de capaciteit bij -10 buiten is.

De zonnestroomregeling tot 2023 zou binnenkort toch bekend moeten worden, maar zou in die jaren nog niet zoveel verschillen van salderen. Dan kun je ze nog net grotendeels terugverdienen. Sowieso is hoogstens 7 jaar terugverdientijd in het vooruitzicht gesteld.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:26:
[...]

Of na een paar jaar breken de eindcontacten los van de print. Dan blijft hij ronddraaien.

Al naar Belimo gekeken als vervanger?
Idd.

Ik heb een paar FangWei kleppen in installaties zitten en die bevallen op meerdere punten wel dus ik denk dat ik die ga gebruiken.

• koevlaas2
pleio65 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:34:
[...]

Dat is idd ook een manier. Wel extra kosten.
Is goedkoper denk ik, een dn32 3weg klep kost 245 € en een DN32 2weg klep nog geen 50 €, het extra materiaal meegerekend valt het of net goedkoper uit of break-even denk ik.

• koevlaas2
Wow, afgelopen maand een gemiddelde cop van net boven de 4 met sww verwarmen.
Koelen ook een mooi rendement van 3.75.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier staat de WP uit en de hele maand Mei op een beetje stand-by verbruik na 1-2 kWh voor sww/cv.
cop van 20 als ik de Multical moet geloven. Iets met een gekoppelde zb zou de oorzaak kunnen zijn. :)

[ Voor 43% gewijzigd door BenEco op 01-06-2018 23:51 ]

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:46:
[...]

Idd.

Ik heb een paar FangWei kleppen in installaties zitten en die bevallen op meerdere punten wel dus ik denk dat ik die ga gebruiken.
FangWei.... nog nooit van gehoord, klinkt als een hoofdgerecht :+

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]

Bedankt voor je antwoord, de anderen ook ik waardeer jullie zeer, ik heb even gekeken naar de linkjes gekeken en ja dat ziet er wel prima uit al vraag ik me dan af of de 7 kW voldoende zal zijn, misschien de 9 kW versie dan en een losse warmtepomp boiler heeft ook wel iets zeker voor die prijs (krijg je ook isde subsidie voor producten uit België?, anders toch maar Nederland?) en tja die linkerhandjes, ik ga toch verder kijken al heb ik meteen weer een paar vragen.
1 is het beter om een combi te plaatsen b.v. Tecneco Loria duo met interne 190 ltr boiler of losse producten?
3 en wat doe ik met de ventilatie, zo houden of toch maar balansventilatie met WTW (constructief we lastig en duur)

Jan en Timo, ook bedankt voor jullie bijdrage, alle input is voor deze newby van harte welkom!!
1. Losse produkten lijkt me "safer" dan 1 product. Bovendien kan de WP die CV doet kleiner blijven in capaciteit, omdat je er geen tapwater mee hoeft te doen. En 2 produkten dus 2x subsidie
Nog een voordeel: je kan beide tegelijk doen. Dus tapwater maken en CV verwarmen.
2. Als je nu 40 graden nodig hebt, dan kan dat inderdaad. Maar een WP werkt het zuinigst met een zo laag mogelijke temperatuur. Dus alles wat daaraan verbeterd kan worden is meegenomen. Denk ook aan LTV muurverwarming eventueel als vloer niet mogelijk is.
3. Ik "had" ook natuurlijke ventilatie, nu een itho qualityflow WTW. Vanaf de zolder/knieschot was het makkelijk in de slaapkamers te komen met een lucht-afzuigpunt. Itho qualityflow = aanzuig via plenum. Uitblaas via 1 leiding centraal. Het nadeel van natuurlijke ventilatie is, het is er niet bij windstil weer en teveel als het hard waait.
4. HR++ glas moet voldoende zijn. Wil je beter, dan is de kans groot dat de muur minder geisoleerd is dan het glas, dus het nut van nog beter is er niet.
5. Je gebruikt 1400 m3 gas. Volgens koevlaas formule is dit: (1400*8) / 1650 = 6,78. Dus een 7 kW is voldoende. Zeker als je enkel CV ermee doet.
6. Paneeltjes erbij. Altijd goed...

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
pleio65 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:23:

In alle circuits, ook electrisch (zekering) zit ergens wel een vorm van vernauwing.

De lengte ervan heeft invloed op de doorstroming.

Aangezien zo'n klepje nauwelijks lengte heeft is de beperkende factor nihil.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:22:
[...]

FangWei.... nog nooit van gehoord, klinkt als een hoofdgerecht :+
Nr. 53 op de kaart :+

• koevlaas2
Brainwave:

Grondboring laten doen, slangen erin en met je een normale cv pomp dit als een 'buffervat' gebruiken zodat je in de zomer koude kan mixen in je cv water. En je hebt 'goedkope' koeling.
Wie o wie gaat het testen ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Een bronboring van 6 a 7 duizend euro noem jij goedkoop?
Een airco is goedkoper lijkt me?

Teveel zon gezien?

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:52:
@koevlaas2
Een bronboring van 6 a 7 duizend euro noem jij goedkoop?
Een airco is goedkoper lijkt me?

Teveel zon gezien?
Nou ietsje anders, ik ga/wil nog een schuur bouwen en hiervoor moet ik 15m lange heipalen laten slaan, 2 slangen (2x aanvoer/retour) in de heipalen (4x) meestorten en ik denk dan mijn bron wel te hebben.

• Flanky
Jan Treur schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:43:
[...]

Als het nu al lukte met 40 graden watertemperatuur met 5 tot 10 graden vorst, is het niet echt nodig, maar je zou wel een paar belangrijke radiatoren kunnen vervangen zodat je de watertemperatuur nog een graad of wat lager kan zetten.

[...]

Inderdaad nog beter.

[...]

9 kW zal wel goed werken. Let ook even op hoever terugmoduleren kan, dat verschilt sterk. Het mooist is onder de 30% of richting 20%. En check wat de capaciteit bij -10 buiten is.

De zonnestroomregeling tot 2023 zou binnenkort toch bekend moeten worden, maar zou in die jaren nog niet zoveel verschillen van salderen. Dan kun je ze nog net grotendeels terugverdienen. Sowieso is hoogstens 7 jaar terugverdientijd in het vooruitzicht gesteld.
Bedankt Jan, ik ga eens kijken naar een losse hybride warmtepomp, heb jij toevallig enkele voorbeelden van toestellen die voldoen voor mij?

Heb jij ook enig inzicht in de levensduur van de warmtepomp?

• Flanky
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:37:
[...]

1. Losse produkten lijkt me "safer" dan 1 product. Bovendien kan de WP die CV doet kleiner blijven in capaciteit, omdat je er geen tapwater mee hoeft te doen. En 2 produkten dus 2x subsidie
Nog een voordeel: je kan beide tegelijk doen. Dus tapwater maken en CV verwarmen.
Heb jij enkele voorbeelden die voor mij zouden voldoen (gezin 2 volwassenen en 3 jonge kinderen).
2. Als je nu 40 graden nodig hebt, dan kan dat inderdaad. Maar een WP werkt het zuinigst met een zo laag mogelijke temperatuur. Dus alles wat daaraan verbeterd kan worden is meegenomen. Denk ook aan LTV muurverwarming eventueel als vloer niet mogelijk is.
Ik ben aan het oriënteren naar betere isolatie van het glas dubbel glas en HR++ daarvoor geplaatst aan de binnenkant.
3. Ik "had" ook natuurlijke ventilatie, nu een itho qualityflow WTW. Vanaf de zolder/knieschot was het makkelijk in de slaapkamers te komen met een lucht-afzuigpunt. Itho qualityflow = aanzuig via plenum. Uitblaas via 1 leiding centraal. Het nadeel van natuurlijke ventilatie is, het is er niet bij windstil weer en teveel als het hard waait.
De ventilatie laat ik even voor wat hij is dan pak ik dit in de toekomst wel weer op als dit project is afgerond.
4. HR++ glas moet voldoende zijn. Wil je beter, dan is de kans groot dat de muur minder geisoleerd is dan het glas, dus het nut van nog beter is er niet.
Maar waarschijnlijk voor mij wel de goedkoopste en snelste manier dubbel + HR++ of moet ik dan bang worden dat de muren vochtig worden?
5. Je gebruikt 1400 m3 gas. Volgens koevlaas formule is dit: (1400*8) / 1650 = 6,78. Dus een 7 kW is voldoende. Zeker als je enkel CV ermee doet.
Ik wil graag wat marge hebben, er zit ook nog een verbouwing aan te komen :)), wel nog bedankt voor het herhalen van de berekening, ik zocht er nog naar.
6. Paneeltjes erbij. Altijd goed...

• Flanky
Nog even een vraagje, een warmtepompboiler in de kelder, kan dat goed werken?

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ben inmiddels al een aantal dagen ook de beneden verdieping aan t koelen. Werkt best prima.

Had enorme koude vloer verwacht maar dat valt wel mee.

Be fast .... Be furious....

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 17:20:
[...]

Nou ietsje anders, ik ga/wil nog een schuur bouwen en hiervoor moet ik 15m lange heipalen laten slaan, 2 slangen (2x aanvoer/retour) in de heipalen (4x) meestorten en ik denk dan mijn bron wel te hebben.
Klinkt leuk, maar is denk ik lastig/niet uit te voeren.

Of wil je de heipalen fabriek al slangen laten instorten ? Bij storten op locatie wordt het een boorpaal of een buispaal, bij de eerste kan je niks, bij de tweede methode lijkt het me lastig om de slangen goed te krijgen onderin.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:30

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:35

Helhond

Grunn

Niemand die mij met mijn vragen verder kan helpen?
Helhond schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:39:
Inmiddels alweer wat pagina's geleden, maar bedankt voor de reacties.
Voor de thermostaat voor beganegrond wil ik dan gebruik gaan maken van de controller die bij de warmtepomp komt.

Dan rust mij nog de volgende punten:
- Plaatsing losse circulatiepomp (1e en 2e verdieping).
- Aansturing van de circulatiepomp.

De verdeler (beganegrond) en warmtepomp komen dicht bij elkaar te staan met een 22 of 28mm leiding. Dezelfde leiding wordt gesplitst met een T stuk, welke vervolgens met ± 8 meter leiding naar de buffers toe loopt. Hiermee worden de buffers ook op temperatuur gehouden.

Vervolgens willen we ook dat de 1e en 2e verdieping (minimaal) bijverwarmt kunnen worden door middel van de radiatoren en vloerverwarming (badkamer). Voor dit circuit heb ik een losse circulatiepomp op het oog.
Ik wil niet dat de pomp continu draait en alleen met warmtevraag gaat lopen. Wij hebben nu beneden nog de Honeywell Lyric T6R die ik dan de losse circulatiepomp wil laten aansturen. Nu ben ik een beetje onwetend wat betreft dit nu wel of niet kan? Ik heb onderstaand aansluitschema van de Lyric T6R toegevoegd en vraag me dan ook af of de "ketelmodule" gewoon de "CV-module" in dit geval dus de circulatiepomp kan aan sturen? Of denk ik nu te makkelijk? :+

In onderstaande schema heb ik inmiddels ook de circulatiepomp toegevoegd:
[afbeelding]

Aansluitschema Lyric T6R:
[afbeelding]

Nu heb ik warmtepomp-weetjes ook al een paar keer bekeken en komt mijn systeem nog het meest overeen met type C al is de plaatsing t.o.v. de buffer(s) in mijn geval anders. Ook is de externe circulatiepomp in dit geval niet voor de VV maar voor een losse verdieping, dus ben benieuwd of iemand nog tips heeft aansluit technisch van de WP en/of VV.

(Circulatiepomp komt hoogst waarschijnlijk in de retour, ook al staat ie nu nog in de aanvoer :+ )

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Naalroc
Dat is mooi voor @koevlaas2 want op die site van Kodi staan vele voorbeelden van projecten die ze met die heipalen [ "energiepalen" ]hebben uitgevoerd, de meesten in Noord Holland, waar koevlaas2 woont... :)

• koevlaas2
Erwin_83 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:25:
[...]

Of wil je de heipalen fabriek al slangen laten instorten ? Bij storten op locatie wordt het een boorpaal of een buispaal, bij de eerste kan je niks, bij de tweede methode lijkt het me lastig om de slangen goed te krijgen onderin.
Zullen buispalen worden, ik denk aan slangen met geleide bocht en gewicht/steen onderin de heipaal laten zakken en daarna onder waterdruk zetten. Vervolgens volstorten met beton.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
[...]

Ik herinnere dat er laatst iets voorbij kwam op kantoor over iemand die iets met holle heipalen deed voor WKO opslag, als ik daar op Google vind je ook verschillende bedrijven die dat bieden. Wellicht interessant?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Oxellaar
  • Niet online
Erwin_83 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:25:
[...]

Het kan en gebeurt maar genoeg, denk aan betonkernactivering.
Nu is dat in de afgifte, maar waarom zou je geen palen van 25m laten slaan met een ingestorte slang.
Maar als je die moeite neemt, dan heb je geen L/W wp meer nodig, maar W/W

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Kijk ook hier eens rond zou ik zeggen.

http://www.degroenepaal.nl/

https://ijbgroep.nl/ijb-g...zonde-warmte-en-koudebron

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 02-06-2018 23:37 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Enorm interessant die leidingen in de heipalen. Voor ons project geen optie meer, maar het ziet er zeer veelbelovend uit voor alle toekomstige nieuwbouw. Het lijkt me niet zo duur, wel heel duurzaam. Ook in de dichter bevolkte wijken waar vele lucht/waterwarmtepompen elkaar zouden kunnen versterken.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Jan Treur
Flanky schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:13:
Bedankt Jan, ik ga eens kijken naar een losse hybride warmtepomp, heb jij toevallig enkele voorbeelden van toestellen die voldoen voor mij?

Heb jij ook enig inzicht in de levensduur van de warmtepomp?
Meestal wordt er gerekend met een levensduur van rond de 15 jaar. Maar er zijn niet zoveel mensen die al zo lang een warmtepomp hebben, dus heeft er iemand ervaring daarmee?

Ik ben persoonlijk geen voorstander van een hybride warmtepomp. Het betekent dat je nu nog in 2018 investeert in een oplossing om nog minstens 15 jaar gas te blijven gebruiken, dus nog tot 2033; want je wil die investering er natuurlijk eerst weer uit hebben. Volgens mij is dat al niet meer van deze tijd. Of je moet al vroegtijdiger gaan overstappen, en dus opnieuw extra investeren. En wat doe je als je gasketel over een jaar of 8 aan zijn einde is? Weer een nieuwe nemen? Of dan inderdaad extra investeren in een vroegtijdige vervanging van de warmtepomp? Ook niet zo economisch allemaal. Hybride systemen worden vooral gepromoot vanuit de gas branche; je mag raden waarom. Of vanuit mensen die niet zoveel vertrouwen hebben in warmtepompen omdat ze alleen de warmtepompen van 15 of 20 jaar geleden kennen en denken dat de huidige generatie warmtepompen niet kan functioneren als volwaardig verwarmingsapparaat. Allemaal achterhaald.

Waarom niet nu al gewoon een iets hogere capaciteit warmtepomp kiezen, misschien kost dat 1 of 2 k euro meer, maar dan kun je veel aan de jaarkosten besparen in de jaren 2018-2033. Het gas zal in die periode alleen maar steeds duurder worden, veel meer dan stroom. En ook qua onderhoudskosten is een dubbel systeem niet aantrekkelijk, om nog maar niet te spreken van de vaste jaarkosten van een gasaansluiting: vastrecht en transportkosten.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 21:13:
[...]

Zullen buispalen worden, ik denk aan slangen met geleide bocht en gewicht/steen onderin de heipaal laten zakken en daarna onder waterdruk zetten. Vervolgens volstorten met beton.
Gebruik je dan kleine buizen die ze er in slaan en aan elkaar vastlassen en die dus in de grond blijven zitten ? Lange buispalen slaan ze de grond in en trekken ze omhoog tijdens het vullen van het gat met beton.

Bij de eerste zou het kunnen. Bij de tweede drukken ze er waarschijnlijk nog een wapeningskorf in waar je het dan aan vast moet maken van te voren.

Zat in eerste instantie te denken dat je er grondwater mee wilde oppompen, maar je wil dus water door de heipaal pompen ?

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 03-06-2018 07:37 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vraag me af, wat voor problemen dat kan geven aan zo een funderings paal in de grond.
Je koelt het telkens af en verwarmt het. Wat zijn de gevolgen aan de beton constructie in natte grond?
Zijn daar onderzoeken naar gedaan?

• ronaldmathies
  • Niet online
We hebben onze warmtepomp nu twee weken in gebruik en als ik naar de energie opname kijk en de energie opbrengst ( cop dus eigenlijk ), dan zie ik voor de afgelope periode dat hij 51kWh gebruikt heeft voor SWW ( 51graden) met twee keer legionella behandeling ) en 24 voor verwarmen ( dit was een test, verw. Staat nu weer helemaal uit).

Hierbij heeft hij 124kWh SWW geproduceerd en 47 verw. Geproduceerd.

Voir mijn gevoel ligt dit aan de lage kant, iemand een idee? Of moet ik de cop op een totaal andere manier bekijken? Had eigenlijk verwacht dat de ecodan zelf kon weergeven wat de cop zou zijn.

Ik kijk nu via het menu naar geproduceerde energie en gebruik van electriciteit, gaat om een mitsubishi ecodan:

Warmtepomp: ZH140Y
Buffervat: 200 liter, HTWBUF-200
Boiler: 300 liter, HTWBOI-300

[ Voor 3% gewijzigd door ronaldmathies op 03-06-2018 08:15 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Jan Treur
Voor SWW kom je daarmee op een COP van 124/51 = 2.4, en dat is nog redelijk normaal. Hangt ook af van op welke doeltemperatuur je dat tapwater in het boilervat hebt staan en bij welke buitentemperaturen de warmtepomp het opwarmen deed. Ik zie nu 51 graden in het boilervat. Dat is niet extreem hoog maar ook niet zo heel laag. Legionellabehandeling is natuurlijk 60 graden, dus dat is wel hoog.

[ Voor 48% gewijzigd door Jan Treur op 03-06-2018 08:30 ]

• koevlaas2
ronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:13:
We hebben onze warmtepomp nu twee weken in gebruik en als ik naar de energie opname kijk en de energie opbrengst ( cop dus eigenlijk ), dan zie ik voor de afgelope periode dat hij 51kWh gebruikt heeft voor SWW ( 51graden) met twee keer legionella behandeling ) en 24 voor verwarmen ( dit was een test, verw. Staat nu weer helemaal uit).

Voir mijn gevoel ligt dit aan de lage kant, iemand een idee? Of moet ik de cop op een totaal andere manier bekijken? Had eigenlijk verwacht dat de ecodan zelf kon weergeven wat de cop zou zijn.

Ik kijk nu via het menu naar geproduceerde energie en gebruik van electriciteit, gaat om een mitsubishi ecodan:

Newbies betalen 'leergeld' de eerste jaren, heeft bij mij ook 2 jaar geduurd voordat ik op cop 4 voor sww zat.
Achteraf gezien zat er bij mij te weinig koelmiddel in de wp.

@Erwin_83 worden dan stalen palen die aan elkaar gelast zijn.

• ronaldmathies
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:30:
[...]

Newbies betalen 'leergeld' de eerste jaren, heeft bij mij ook 2 jaar geduurd voordat ik op cop 4 voor sww zat.
Achteraf gezien zat er bij mij te weinig koelmiddel in de wp.

@Erwin_83 worden dan stalen palen die aan elkaar gelast zijn.
Dat klinkt geruststellend :) is dat door mijzelf te controleren of er voldoende koelmiddel inzit?

Een extra vraag eigenlijk, wij douchen altijd 's avonds met als gevolg dat hij (wat ik zou verwachten) 's avonds / 's nachts het SWW gaat verwarmen, is dit op een èèn of andere manier de verschuiven naar overdag? Ons SWW wordt alleen in de douche gebruikt (en de badkamer kranen), maar niet beneden in de keuken (die heeft een cooker en is niet aangesloten op het warm water).

Of is dit niet logisch om uit te voeren?

[ Voor 31% gewijzigd door ronaldmathies op 03-06-2018 08:46 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Grolsch
ronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:13:

Dat is een vrij slechte COP, maar de oorzaak is mij duidelijk (2 x LPP).

Zelf verwarm ik mijn vat maar 1 x per dag op 45 graden op 14:00, dit kun je instellen in het menu via de tijdklok.

Om je COP te verbeteren kun je een aantal zaken doen:

1 = lagere boilertemperatuur
2 = SWW verwarmen op een tijdstip dat het buiten warm is
3 = lange verwarmingsruns maken door maar 1 x per dag te verwarmen

Ik kan vanaf hier niet beoordelen of jij het een dag kunt volhouden met 300 liter op 45 graden, maar ik zou het gewoon proberen.

Mijn COP ligt bij SWW met deze temperaturen ook boven de 4, ik draai alleen geen LPP, dit kan/mag/wil ik een ander niet adviseren, dat is een afweging welke je zelf moet maken.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:54
je kunt toch rond 13:00 sww gaan bereiden. Dan is er ofwel genoeg opbrengst uit het vp systeem, of je gebruikt netstroom.
Er zijn ook wel koppelingen met vp systemen mogelijk, waarschijnlijk een soort van trigger als er genoeg opbrengst is dat het dan eerder start.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Grolsch
@jacovn precies, zo doe ik het ook (14:00 dan), mooie lange runs, geen last van geluid en buitentemperatuur het hoogst, opbrengst PV het hoogst.

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:54:
[...]

Dat is een vrij slechte COP, maar de oorzaak is mij duidelijk (2 x LPP).

Zelf verwarm ik mijn vat maar 1 x per dag op 45 graden op 14:00, dit kun je instellen in het menu via de tijdklok.

Om je COP te verbeteren kun je een aantal zaken doen:

1 = lagere boilertemperatuur
2 = SWW verwarmen op een tijdstip dat het buiten warm is
3 = lange verwarmingsruns maken door maar 1 x per dag te verwarmen

Ik kan vanaf hier niet beoordelen of jij het een dag kunt volhouden met 300 liter op 45 graden, maar ik zou het gewoon proberen.

Mijn COP ligt bij SWW met deze temperaturen ook boven de 4, ik draai alleen geen LPP, dit kan/mag/wil ik een ander niet adviseren, dat is een afweging welke je zelf moet maken.
LPP is de legionella behandeling toch? die draait bij mij 1 keer in de 14 dagen en verbruikt ongeveer 3kW dus dat valt volgens mij nog mee. SWW temperatuur verlagen naar 45 is misschien ook nog een optie (heeft dan wel gevolg voor de LPP behandeling die meer zal verbruiken), maar die ga ik zeker proberen. Inregelen dat hij verwarmt tijdens de warmere uren (overdag) moet ik nog uitpuzzelen of hij dat kan, dat hoop ik wel.

LPP gebeurt nu sowieso 's nachts maar die wil ik naar overdag trekken (rond 14:00 's middags)

[ Voor 3% gewijzigd door ronaldmathies op 03-06-2018 09:13 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:59:
@jacovn precies, zo doe ik het ook (14:00 dan), mooie lange runs, geen last van geluid en buitentemperatuur het hoogst, opbrengst PV het hoogst.
Ook in de winter....?
SWW maken = geen CV tegelijkertijd toch? :)
Hoe gaat dat in de praktijk? Of koelt de vloer niet zo snel af...
De WP gaat even pieken na de SWW run door kouder water?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2018 09:22 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.