8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Heb het volgende aangepast:Grolsch schreef op zondag 3 juni 2018 @ 08:54:
[...]
Dat is een vrij slechte COP, maar de oorzaak is mij duidelijk (2 x LPP).
Zelf verwarm ik mijn vat maar 1 x per dag op 45 graden op 14:00, dit kun je instellen in het menu via de tijdklok.
Om je COP te verbeteren kun je een aantal zaken doen:
1 = lagere boilertemperatuur
2 = SWW verwarmen op een tijdstip dat het buiten warm is
3 = lange verwarmingsruns maken door maar 1 x per dag te verwarmen
Ik kan vanaf hier niet beoordelen of jij het een dag kunt volhouden met 300 liter op 45 graden, maar ik zou het gewoon proberen.
Mijn COP ligt bij SWW met deze temperaturen ook boven de 4, ik draai alleen geen LPP, dit kan/mag/wil ik een ander niet adviseren, dat is een afweging welke je zelf moet maken.
SWW temp. 50 -> 45 graden (even aankijken of dit goed gaat), max temp drop 10 graden.
LPP Stond op 65 voor 30 min. Aangepast naar 60 voor 20 minuten (is het minimum volgens mij om nog goed te functioneren) en verschoven naar 14:00 's middags want dan heb ik de meeste zon opbrengst op mijn panelen.
Kan alleen niets vinden over wanneer hij het SWW water moet verwarmen, kan geen klok instellen ergens.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ook in de winter doe ik het zo, want ook in de winter is het rond 14.00 het warmst, dus minste afkoeling van de woning, meeste profijt van de eventuele zon.AUijtdehaag schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:18:
[...]
Ook in de winter....?
SWW maken = geen CV tegelijkertijd toch?
Hoe gaat dat in de praktijk? Of koelt de vloer niet zo snel af...
De WP gaat even pieken na de SWW run door kouder water?
En dat pieken valt wel mee bij mij
Zie hieronder de grafiek van 27-02-2018 bijvoorbeeld, toen was het vrij koud

SWW run vanaf 14:00 tot 14:45
Je hebt een mitsu tochronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:26:
[...]
Heb het volgende aangepast:
SWW temp. 50 -> 45 graden (even aankijken of dit goed gaat), max temp drop 10 graden.
LPP Stond op 65 voor 30 min. Aangepast naar 60 voor 20 minuten (is het minimum volgens mij om nog goed te functioneren) en verschoven naar 14:00 's middags want dan heb ik de meeste zon opbrengst op mijn panelen.
Kan alleen niets vinden over wanneer hij het SWW water moet verwarmen, kan geen klok instellen ergens.
zoek eens op weekklok in de handleiding, zie pagina 13 van de gebruikershandleiding.
Damn, dat je dat uit je hoofd weet, maar inderdaad, Hydrobox handleiding pagina 13Grolsch schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:30:
[...]
Je hebt een mitsu toch
zoek eens op weekklok in de handleiding, zie pagina 13 van de gebruikershandleiding.
[ Voor 84% gewijzigd door ronaldmathies op 03-06-2018 10:18 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Gelukkig weet ik niet alles uit mijn hoofd, maar ik heb zelf ook een Mitsu en dus een handleidingronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:38:
[...]
Damn, dat je dat uit je hoofd weet, maar inderdaad, Hydrobox handleiding pagina 13ik ga even puzzelen, Thx!
Ik heb daar een weekklok in staan van 14:00 tot 16:00
Als het dan 14:00 maakt hij het vat op de gewenste temperatuur, en het maakt niet uit wat je hebt ingevuld bij maximale temperatuurdaling.
Gewenste temperatuur is 45 graden, is het vat 44,5 graden, dan gaat de WP het vat verwarmen naar 45 graden om 14:00.
Daar moest ik in het begin ff aan wennen, maar nu ik er over nadenk best wel logisch eigenlijk
Als je bang bent dat je CV teveel afkoelt moet je de waarde in "maximale laadtijd" invullen, daarin geef je aan hoe lang de WP met SWW bezig mag zijn. Staat bij mij op 2 uur, dat is de ook de max tijd welke de WP nodig heeft om SWW te maken op 50% vermogen.
's winters als alles op 100% staat is het vat dus altijd binnen een uur op temperatuur met 11,2KW aan vermogen.
Heb het kunnen vinden en kunnen instellen, staat nu op MA-ZO tussen 11:00 en 19:00 (wil nog een beetje conservatief zijn maar kan volgens mij inderdaad ook naar 14:00 tot 16:00). Nu maar hopen dat moeders geen koude douche krijgtGrolsch schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:17:
[...]
Gelukkig weet ik niet alles uit mijn hoofd, maar ik heb zelf ook een Mitsu en dus een handleiding
Ik heb daar een weekklok in staan van 14:00 tot 16:00
Als het dan 14:00 maakt hij het vat op de gewenste temperatuur, en het maakt niet uit wat je hebt ingevuld bij maximale temperatuurdaling.
Gewenste temperatuur is 45 graden, is het vat 44,5 graden, dan gaat de WP het vat verwarmen naar 45 graden om 14:00.
Daar moest ik in het begin ff aan wennen, maar nu ik er over nadenk best wel logisch eigenlijk
Als je bang bent dat je CV teveel afkoelt moet je de waarde in "maximale laadtijd" invullen, daarin geef je aan hoe lang de WP met SWW bezig mag zijn. Staat bij mij op 2 uur, dat is de ook de max tijd welke de WP nodig heeft om SWW te maken op 50% vermogen.
's winters als alles op 100% staat is het vat dus altijd binnen een uur op temperatuur met 11,2KW aan vermogen.
Gaat het negeren van de maximale temperatuurdaling automatisch of moet ik dat ook nog ergens aanzetten?
Ik neem trouwens aan (was niet erg duidelijk in het boekje) dat het gearceerde deel in de tijdslijn (de zwarte balk) de periode is waarin hij zijn werk mag uitvoeren.
Heb de temperatuur in de display toegevoegd van de SWW zodat ik in de gaten kan houden na het douchen in hoeverre deze gedaald is.
CV heb je neem ik aan ingesteld dat deze altijd verwarmt mag worden? Ik heb de tijdsklok nu alleen ingesteld voor het SWW.
Bovenstaande betekent dus dat je WP elke dag om 11:00 SWW gaat maken. Als dat is wat je wil dan klopt hetronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:21:
[...]
Heb het kunnen vinden en kunnen instellen, staat nu op MA-ZO tussen 11:00 en 19:00 (wil nog een beetje conservatief zijn maar kan volgens mij inderdaad ook naar 14:00 tot 16:00). Nu maar hopen dat moeders geen koude douche krijgt(gezien de tijdsaanpassing en terugzetten naar 45 graden SWW).
Gaat automatisch, in de periode die je zojuist hebt aangegeven wordt deze waarde wel gebruiktGaat het negeren van de maximale temperatuurdaling automatisch of moet ik dat ook nog ergens aanzetten?
Zwarte balk is inderdaad de periode dat SWW actief is.Ik neem trouwens aan (was niet erg duidelijk in het boekje) dat het gearceerde deel in de tijdslijn (de zwarte balk) de periode is waarin hij zijn werk mag uitvoeren.
Dat heb ik inderdaad ook, en via MElcloud kan ik het zien.Heb de temperatuur in de display toegevoegd van de SWW zodat ik in de gaten kan houden na het douchen in hoeverre deze gedaald is.
Waar in het vat zit je sensor (boven/midden/onder)
CV staat bij mij altijd aan ('s winters) en vraag wordt gestuurd door een losse thermostaat (Danfoss regeling)CV heb je neem ik aan ingesteld dat deze altijd verwarmt mag worden? Ik heb de tijdsklok nu alleen ingesteld voor het SWW.
Heb het aangepast naar 14:00 tot 16:00 met een max doorlooptijd van 120 minuten, neem aan dat als hij 15:58 ontdekt dat hij onder de grens is gegaan (wat bij mij 10 graden onder max, wat nu dus 45 is) hij twee uur de tijd heeft vanaf dan om het op te warmen (dus tot 17:58).Grolsch schreef op zondag 3 juni 2018 @ 10:47:
[...]
Bovenstaande betekent dus dat je WP elke dag om 11:00 SWW gaat maken. Als dat is wat je wil dan klopt het
Hoe staat deze bij jou ingesteld? Bij mij stond hij standaard op -10 (vanuit 50 gezien), nu staat hij op -10 (vanuit 45 gezien).Gaat automatisch, in de periode die je zojuist hebt aangegeven wordt deze waarde wel gebruikt
Sensor zit op 2/3 (zitten twee mogelijke plekken op het vat, op 1/3 vanaf onder en 2/3)Zwarte balk is inderdaad de periode dat SWW actief is.
[...]
Dat heb ik inderdaad ook, en via MElcloud kan ik het zien.
Waar in het vat zit je sensor (boven/midden/onder)
Ik probeer niet alles zomaar over te nemen maar het kan wel werken als referentie kader, wij gebruiken niet zoveel SWW, ik douche maar 5 minuten (ik zet de kraan tussendoor uit, en de temp staat lager bij mij).CV staat bij mij altijd aan ('s winters) en vraag wordt gestuurd door een losse thermostaat (Danfoss regeling)
Moeders douched ongeveer 10 tot 15 minuten en dat is het dan ongeveer. De kleine krijgt 's avonds een badje maar dat is twee teiltjes warm water van 38 graden.
[ Voor 13% gewijzigd door ronaldmathies op 03-06-2018 11:03 ]
Kan aan mij liggen maar hoort de legionella beveiliging niet wekelijks te lopen i.p.v. 2 wekelijks? Het advies is zelfs dat je alle leidingen een minuut of 3 doorspoelt wanneer je ze een week of meer niet gebruikt hebt...ronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:13:
[...]
LPP is de legionella behandeling toch? die draait bij mij 1 keer in de 14 dagen en verbruikt ongeveer 3kW dus dat valt volgens mij nog mee. SWW temperatuur verlagen naar 45 is misschien ook nog een optie (heeft dan wel gevolg voor de LPP behandeling die meer zal verbruiken), maar die ga ik zeker proberen. Inregelen dat hij verwarmt tijdens de warmere uren (overdag) moet ik nog uitpuzzelen of hij dat kan, dat hoop ik wel.
LPP gebeurt nu sowieso 's nachts maar die wil ik naar overdag trekken (rond 14:00 's middags)
[Edit] ik bedoel wekelijks in plaats van eens in de 14 dagen
[ Voor 3% gewijzigd door Felicia op 03-06-2018 18:51 ]
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Nee, dat snap je nog niet helemaal goedronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:01:
[...]
Heb het aangepast naar 14:00 tot 16:00 met een max doorlooptijd van 120 minuten, neem aan dat als hij 15:58 ontdekt dat hij onder de grens is gegaan (wat bij mij 10 graden onder max, wat nu dus 45 is) hij twee uur de tijd heeft vanaf dan om het op te warmen (dus tot 17:58).
Volgens mij ook op -10[...]
Hoe staat deze bij jou ingesteld? Bij mij stond hij standaard op -10 (vanuit 50 gezien), nu staat hij op -10 (vanuit 45 gezien).
Dit betekend dat de temperatuur eerder wordt bereikt.[...]
Sensor zit op 2/3 (zitten twee mogelijke plekken op het vat, op 1/3 vanaf onder en 2/3)
[...]
Hoe hoger in het vat hoe eerder de WP stopt met verwarmen van SWW met de kans dat het onderin het vat nog niet helemaal warm is.
Nog even heel kort uitgelegd de SWW werking van de Mitsu
Stel je hebt een tijdblok ingevuld van 14:00 tot 18:00
De WP gaat elke dag exact om 14:00 het vat verwarmen naar de gewenste boilertemperatuur
Als in de periode 14:00 tot 18:00 de temperatuur van het vat zover daalt dat die -10 waarde wordt gehaald dan gaat de WP in de periode tot 1800 het vat weer verwarmen tot setpoint.
ALs dat om 17:58 gebeurt zal de WP 2 minuten SWW maken. 18:00 is een harde eindtijd.
Weet niet of er onderzoek is gedaan, maar in de praktijk draaien er al heel wat installaties.AUijtdehaag schreef op zondag 3 juni 2018 @ 07:47:
[...]
Ik vraag me af, wat voor problemen dat kan geven aan zo een funderings paal in de grond.
Je koelt het telkens af en verwarmt het. Wat zijn de gevolgen aan de beton constructie in natte grond?
Zijn daar onderzoeken naar gedaan?
Een schuur met betonnen constructie gaat van -10 naar +35 door het jaar.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Oke en in het volgende voorbeeld ik heb net gedoucht en de kleine in bad gedaan, de temperatuur is bijvoorbeeld 2 graad gedaald in het vat, dus 45 naar 43. De afwijking staat bij mij op -10, gaat hij dan alsnog om 14:00 verwarmen naar de doel temperatuur van 45?Grolsch schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:05:
[...]
Nee, dat snap je nog niet helemaal goedSWW mag alleen lopen in de periode van 14:00 tot 16:00 en niet daarbuiten
[...]
Volgens mij ook op -10
[...]
Dit betekend dat de temperatuur eerder wordt bereikt.
Hoe hoger in het vat hoe eerder de WP stopt met verwarmen van SWW met de kans dat het onderin het vat nog niet helemaal warm is.
Nog even heel kort uitgelegd de SWW werking van de Mitsu
Stel je hebt een tijdblok ingevuld van 14:00 tot 18:00
De WP gaat elke dag exact om 14:00 het vat verwarmen naar de gewenste boilertemperatuur
Als in de periode 14:00 tot 18:00 de temperatuur van het vat zover daalt dat die -10 waarde wordt gehaald dan gaat de WP in de periode tot 1800 het vat weer verwarmen tot setpoint.
ALs dat om 17:58 gebeurt zal de WP 2 minuten SWW maken. 18:00 is een harde eindtijd.
of doet hij dat alleen wanneer de temperatuur 35 is vanaf 14:00?
Ik doe mijn lpp nog maar 1x per maand en dan met het in de boiler ingebouwde immersion element. Het rondpompen van het water door de wp en de slechts 2kw verwarmingselement duurde heel lang bij mij. De ingebouwde heater is 3kw en kent geen rondpomp verliezen.ronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 09:13:
[...]
LPP is de legionella behandeling toch? die draait bij mij 1 keer in de 14 dagen en verbruikt ongeveer 3kW dus dat valt volgens mij nog mee. SWW temperatuur verlagen naar 45 is misschien ook nog een optie (heeft dan wel gevolg voor de LPP behandeling die meer zal verbruiken), maar die ga ik zeker proberen. Inregelen dat hij verwarmt tijdens de warmere uren (overdag) moet ik nog uitpuzzelen of hij dat kan, dat hoop ik wel.
LPP gebeurt nu sowieso 's nachts maar die wil ik naar overdag trekken (rond 14:00 's middags)
Zo heb ik de boel in de loop der jaren steeds verder geoptimaliseerd.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat is een immersion element? En duurt het zo lang met het verwarmingselement omdat hij een grote temp. moet overbruggen? Want wat is jouw sww temp?koevlaas2 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:02:
[...]
Ik doe mijn lpp nog maar 1x per maand en dan met het in de boiler ingebouwde immersion element. Het rondpompen van het water door de wp en de slechts 2kw verwarmingselement duurde heel lang bij mij. De ingebouwde heater is 3kw en kent geen rondpomp verliezen.
Kun je er beter een 500 watt element in zetten, die saldeert vanzelf op PV, anders word het duur grapje over paar jaar. En de eerste 45/50 met wp natuurlijkkoevlaas2 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:02:
[...]
Ik doe mijn lpp nog maar 1x per maand en dan met het in de boiler ingebouwde immersion element. Het rondpompen van het water door de wp en de slechts 2kw verwarmingselement duurde heel lang bij mij. De ingebouwde heater is 3kw en kent geen rondpomp verliezen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, zie Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"ronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:00:
[...]
Oke en in het volgende voorbeeld ik heb net gedoucht en de kleine in bad gedaan, de temperatuur is bijvoorbeeld 2 graad gedaald in het vat, dus 45 naar 43. De afwijking staat bij mij op -10, gaat hij dan alsnog om 14:00 verwarmen naar de doel temperatuur van 45?
Echter, wil je je maximale temperatuurdaling op -10 zetten? Dat betekend dat warmtepomp pas op slaat als je boilertemperatuur op 35°C staat. Hier staat boilertemperatuur op 47°C, met 7°C max tempdaling. Kwestie om 'nooit' zonder water van < 40°C te vallen.
Hangt er natuurlijk ook vanaf of je tempsensor bovenaan of in het midden van je boiler hangt.
Het in de boiler ingebouwde element en dit gaat van 46c naar 64c.ronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:07:
[...]
Wat is een immersion element? En duurt het zo lang met het verwarmingselement omdat hij een grote temp. moet overbruggen? Want wat is jouw sww temp?
Na een lpp run kan ik 2 dagen met de boilerlading vooruit.
@reneeke1970 3 kw kunnen mijn panelen makkelijk opvangen en over 2 jaar zien we wel weer.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat is dus waar ik ook mee zat, als ik hem op 45 heb staan met een max daling van -10 dan zou de situatie kunnen ontstaan dat ik 35 graden over zou houden als het allemaal slecht timed.D!zzy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:57:
[...]
Ja, zie Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Echter, wil je je maximale temperatuurdaling op -10 zetten? Dat betekend dat warmtepomp pas op slaat als je boilertemperatuur op 35°C staat. Hier staat boilertemperatuur op 47°C, met 7°C max tempdaling. Kwestie om 'nooit' zonder water van < 40°C te vallen.
Hangt er natuurlijk ook vanaf of je tempsensor bovenaan of in het midden van je boiler hangt.
Edit: net toch naar -7 gezet en een SWW temp van 47, dan heb ik tenminste in worst case altijd 40.
Ik heb hem nu ook naar -7 gezet zodat ik tenminste altijd 40 heb, wil alleen wel waken voor pendel gedrag zeg maar. Maar ik denk dat doordat ik het nu limiteer tussen een bepaald tijdstip dat hij niet snel zal pendelen.
Lastige is dat ik nog niet echt een idee heb hoeveel we aan temperatuur dalen in een dag, eerder niet op gelet maar vanaf nu wel. Moeten het dus even aankijken. Merk je eigenlijk nog verschil met winter / zomer? kan mij voorstellen dat mensen in de winter warmer / langer douchen dan in de zomer. In de zomer douch ik graag vrij koel en de winter redelijk warm.
Onze sensor hangt op 2/3 dus net iets boven het midden, dus dat zal er ook voor zorgen dat het onderste deel wat kouder is, ik zou de temp sensor naar 1/3 kunnen doen maar ik weet niet of dat verstandig is.
[ Voor 3% gewijzigd door ronaldmathies op 03-06-2018 13:30 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Verschil tussen zomer en winter is vooral dat we in de zomer meer douchen, en in de winter meer een bad nemen. Ik verwarm de boiler ook tussen 14u00 en 16u00 het hele jaar door. WP is nog nooit aangesprongen buiten deze uren. Wel bij vermelden dat we met 2 personen zijn, en een 300L boilervat hebben. Samen douchen/baden helpt ook in het warmwaterverbruik

Volgens mij heb ik het net toch duidelijk uitgelegdronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:00:
[...]
Oke en in het volgende voorbeeld ik heb net gedoucht en de kleine in bad gedaan, de temperatuur is bijvoorbeeld 2 graad gedaald in het vat, dus 45 naar 43. De afwijking staat bij mij op -10, gaat hij dan alsnog om 14:00 verwarmen naar de doel temperatuur van 45?
Hij gaat om 14:00 het vat verwarmen tot setpoint, het maakt niet uit of de boilertemperatuur 44,5 graden is, of 21 graden, om 14:00 gaat de WP het vat verwarmen tot 45 graden.
Als je met de weekklok werkt zal de WP het vat niet verwarmen buiten het tijdblok, al meet de sensor 15 graden, dus dat vang je daar niet mee af.ronaldmathies schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:25:
[...]
Dat is dus waar ik ook mee zat, als ik hem op 45 heb staan met een max daling van -10 dan zou de situatie kunnen ontstaan dat ik 35 graden over zou houden als het allemaal slecht timed.
Edit: net toch naar -7 gezet en een SWW temp van 47, dan heb ik tenminste in worst case altijd 40.
Ik heb hem nu ook naar -7 gezet zodat ik tenminste altijd 40 heb, wil alleen wel waken voor pendel gedrag zeg maar. Maar ik denk dat doordat ik het nu limiteer tussen een bepaald tijdstip dat hij niet snel zal pendelen.
Sensor lekker laten hangen waar hij hoort.Lastige is dat ik nog niet echt een idee heb hoeveel we aan temperatuur dalen in een dag, eerder niet op gelet maar vanaf nu wel. Moeten het dus even aankijken. Merk je eigenlijk nog verschil met winter / zomer? kan mij voorstellen dat mensen in de winter warmer / langer douchen dan in de zomer. In de zomer douch ik graag vrij koel en de winter redelijk warm.
Onze sensor hangt op 2/3 dus net iets boven het midden, dus dat zal er ook voor zorgen dat het onderste deel wat kouder is, ik zou de temp sensor naar 1/3 kunnen doen maar ik weet niet of dat verstandig is.
Omdat je meet op 2/3 kan het heel goed zijn dat je sensor op een gegeven moment 25 graden aangeeft, terwijl de bovenste 1/3 nog gewoon ruim 40 graden is.
Ik mee nu in het midden 18 graden, en net nog lekker gedouched, bovenin gewoon ruim 40.
Zo'n vat is gelaagd als je begrijpt wat ik bedoel.
Je had het inderdaad goed uitgelegt, ik las het niet goed. Wordt allemaal wel duidelijker zo ( en eigenlijk valt het allemaal wel mee met hoe complex het is )Grolsch schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:08:
[...]
Volgens mij heb ik het net toch duidelijk uitgelegd
Hij gaat om 14:00 het vat verwarmen tot setpoint, het maakt niet uit of de boilertemperatuur 44,5 graden is, of 21 graden, om 14:00 gaat de WP het vat verwarmen tot 45 graden.
[...]
Als je met de weekklok werkt zal de WP het vat niet verwarmen buiten het tijdblok, al meet de sensor 15 graden, dus dat vang je daar niet mee af.
[...]
Sensor lekker laten hangen waar hij hoort.
Omdat je meet op 2/3 kan het heel goed zijn dat je sensor op een gegeven moment 25 graden aangeeft, terwijl de bovenste 1/3 nog gewoon ruim 40 graden is.
Ik mee nu in het midden 18 graden, en net nog lekker gedouched, bovenin gewoon ruim 40.
@ronaldmathies de sensor moet niet lager dan je spiraal, anders meet de sensor foutief.Jan Treur schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:34:
Die sensor moet op de voorgeschreven plek zitten, anders raakt het regelsysteem ontregeld. Bij mij was hij op 1/3 gezet terwijl het 2/3 moest zijn, toen ging hij veel te lang door met opwarmen.
38c is bij je sensor, bovenin is de boiler dan nog warmer. Dus snel een tekort heb je niet.
Ik laat hem ook lekker zitten, het is meer dat mensen er om vroegen, ik ga ervanuit dat de installateurs weten wat ze doenkoevlaas2 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:41:
[...]
@ronaldmathies de sensor moet niet lager dan je spiraal, anders meet de sensor foutief.
38c is bij je sensor, bovenin is de boiler dan nog warmer. Dus snel een tekort heb je niet.
Zo stond mijn boiler op 53°C ingesteld, zonder tijdschema. Om 2u 's nachts gij het dus warm water maken... Stookcurve heb ik ook verlaagd van 0,5 (37°C bij -10°C) naar 0,38 (+/-32°C bij -10°C) als ik me niet vergis.
Allemaal zaken dat mijn WP makkelijk kan trekken, maar natuurlijk niet gefintuned zijn op je eigen situatie. Als installateur het onderste uit de kan moet halen bij elke klant; zal hij niet veel nieuwe installaties meer kunnen plaatsen. Lang leve dit topic om eigen ervaringen te delen!
De MAANDELIJKSE MONITORING WORDT GESTOPT TOT SEPTEMBER.
Mei, juni, juli en augustus worden bij elkaar gevoegd voor de monitoring. In de praktijk blijkt dat er deze maanden weinig energie aan de woningen wordt toegevoerd. Tot op heden monitoren we koeling niet.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Beschrijving van de huidige situatie:
Milmoor schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:18:
De vraag kort en bondig: is een L/W waterpomp interessant als bijverwarming in een a++ nieuwbouwhuis?
Wij hebben een hoekhuis van drie verdiepingen, plat dak, in basis goed geïsoleerd maar wel met een serre (veel glas, HR++). Beneden vloerverwarming (lage temperatuur, max 40), tussen- en bovenverdieping hebben radiatoren met thermostaatkraan. De serre heeft vloerverwarming en een aanvullend 500 watt infraroodpaneel voor de koudere momenten. Ivm ons bad en tweede douche hebben we een CW6 stadsverwarming. Het is nadrukkelijk nog niet de bedoeling om afscheid te nemen van de stadsverwarming. Deze bevalt goed, en ik ben bereid de meerprijs in vastrecht te betalen in ruil voor een goede basisvoorziening en geen geruzie/geregel. Op het dak liggen voor zo'n 4.5 kWh aan panelen. Dat is meer dan wij verbruiken, we wonen er nog geen jaar, maar ergens tussen de 500 en 1000 Wh. Hier is ruimte gereserveerd voor een eventuele warmtepomp oid. Ik had eerst het idee deze in te zetten als bijverwarming, met buffering in een boiler. Maar na wat nadenken: de bulk van onze warmtevraag zal in de winter liggen. Dan is de COP op zijn slechtst. Het is dan nog net geen elektrische verwarming, met wel hogere installatie- en onderhoudskosten. Ook met lang douchen kan op het tapwater een L/W warmtepomp niet uit. Een elektrische boiler voor omzetten van de extra elektra in warmte lijkt wel zinnig. Klopt deze redenatie en beetje?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Begrijp me niet verkeerd, maar SV, daar doe je toch niet vrijwillig aan mee? Akkoord vragen om een warmtepomp aan te schaffen....in je eigen woning??Milmoor schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:05:
We zijn bezig met een EPC herberekening, inclusief energieadvies. Het advies is eenmalig gratis, en een lagere EPC levert zelfs een lagere rente op (Triodos). Ik ben nog bezig alle stukken aan te leveren, maar de energie adviseur had problemen met een LW-warmtepomp in combinatie met stadsverwarming. Daar was akkoord van de warmte leverancier voor nodig, wat effectief neerkwam op dat dat niet wil. Ik ben de voorwaarden aan het lezen (warmtenet Hengelo), en het wordt in ieder geval actief ontmoedigd. Iemand hier ervaring mee?
[...]
Het actief ontmoedigen van een warmtepomp geeft genoeg redenen om er juist wel één te nemen.
Maar als je volledig achter kun vastrecht en monopoly staat, dan moet je zeker geen warmtepomp nemen.
Dat is dan zonde van het geld.
Verder is het gebrek aan SWW niet echt aan de orde. Als je een beetje flink vermogen wp hebt en een voorraad van +/- 300L, dan kun je zorgeloos douchen met een heel gezin.
Dus 4 a 5 man achter elkaar onder de douche, geen probleem en dat zonder elektrisch element.
Maak bij de selectie van de warmtepomp van SWW geen bijkomend iets, maar een hoofdzaak.
Dus warmtepomp moet geschikt zijn voor jouw SWW wens en de woning, niet alleen voor de woning met als optie SWW.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik heb SV. Punt. Als ik dat niet had gewild, had ik niet met de projectontwikkelaar in zee moeten gaan en had ik niet in mijn huidige huis gewoond. Het kan best zijn dat ik uiteindelijk een keer de SV af laat sluiten, maar ik onderzoek zeker ook de optie om deze te behouden. Ik ben in basis een tevreden klant. Maar zoals altijd ben ik voor de voordelen en tegen de nadelen van mijn keuzes. Vandaar mijn vraag: heeft iemand ervaring met het knutselen aan het leidingwerk i.v.m. een LW-warmtepomp in combinatie met stadsverwarming.
SWW staat voor?
[ Voor 41% gewijzigd door Milmoor op 04-06-2018 08:05 ]
Ik denk dat Sv of centraal opgewekte warmte veel vaker verplicht gaat worden. Milieu technisch is het veel beter dan individueel opwekken. Dat het duurder is komt natuurlijk ook omdat een dhz-er veel kosten niet rekent. Bij het ontwerp vaneen woonwijk met centrale opwekking worden de kosten verdeeld over alle woningen en vind het dan ook normaal dat je niet zomaar kan zeggen dat je niet mee wil doen en de overige bewoners meer moeten betalen.Oxellaar schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:11:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, maar SV, daar doe je toch niet vrijwillig aan mee? Akkoord vragen om een warmtepomp aan te schaffen....in je eigen woning??
Het actief ontmoedigen van een warmtepomp geeft genoeg redenen om er juist wel één te nemen.
Maar als je volledig achter kun vastrecht en monopoly staat, dan moet je zeker geen warmtepomp nemen.
Dat is dan zonde van geld
De transitie is niet om zo goedkoop mogelijk de burger van warmte te voorzien maar om een zo hoog mogelijke milieuwinst te behalen. Daarnaast voorkom je het probleem van geluidoverlast als je het centraal houdt.
Ik denk dat dit voor nieuwbouw wijken de toekomst wordt. Dit gaat ook gebeuren met elektriciteit centrale trafo met centrale accuopslag met PV. Woonwijken worden energieeilanden.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik denk niet dat dit klopt voor nieuwbouwwijken. Deze zijn veel te goed geïsoleerd voor grootse maatregelen. Ik ben een tevreden stadsverwarming klant, maar geloof er niets van dat de investering voor onze nieuwbouwwijk uit kan. Wij gebruiken domweg niet genoeg warmte voor het gedane graafwerk met dikke leidingen.Pietje555 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:15:
[...]
Ik denk dat Sv of centraal opgewekte warmte veel vaker verplicht gaat worden. Milieu technisch is het veel beter dan individueel opwekken. Dat het duurder is komt natuurlijk ook omdat een dhz-er veel kosten niet rekent. Bij het ontwerp vaneen woonwijk met centrale opwekking worden de kosten verdeeld over alle woningen en vind het dan ook normaal dat je niet zomaar kan zeggen dat je niet mee wil doen en de overige bewoners meer moeten betalen.
De transitie is niet om zo goedkoop mogelijk de burger van warmte te voorzien maar om een zo hoog mogelijke milieuwinst te behalen. Daarnaast voorkom je het probleem van geluidoverlast als je het centraal houdt.
Ik denk dat dit voor nieuwbouw wijken de toekomst wordt. Dit gaat ook gebeuren met elektriciteit centrale trafo met centrale accuopslag met PV. Woonwijken worden energieeilanden.
Dat verwacht ik ook. Maar kan/gaat hij ook knutselen aan de warm water leidingen terwijl hij nog een aansluiting heeft? Want ik weet niet of dat zomaar kan.timovd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:49:
Een vriend van mij heeft een woning uit 2015 en heeft ook stadsverwarming (sv). Een korte berekening waarbij materiaal uit Frankrijk wordt geimporteerd geeft een terugverdientijd (tvt) van ca. 5 jaar. Er kan nog 5kWp op het dak, dus de installatie kan gemakkelijk gecompenseerd worden.
[ Voor 17% gewijzigd door Milmoor op 04-06-2018 09:55 ]
Isolatie en PCM wordt de toekomst. Dan heb je niet veel warmte-toevoer meer nodig of zelfs geen.Pietje555 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:15:
[...]
Ik denk dat Sv of centraal opgewekte warmte veel vaker verplicht gaat worden. Milieu technisch is het veel beter dan individueel opwekken. Dat het duurder is komt natuurlijk ook omdat een dhz-er veel kosten niet rekent. Bij het ontwerp vaneen woonwijk met centrale opwekking worden de kosten verdeeld over alle woningen en vind het dan ook normaal dat je niet zomaar kan zeggen dat je niet mee wil doen en de overige bewoners meer moeten betalen.
klimacorner.decorsat schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:27:
ik heb binnenkort een 2e PAR-WT50R-E nodig als aansturing vanuit een 2e ruimte van mijn ecodan. Waar kan ik hem het beste bestellen, betrouwbare leverancier en niet te duur uiteraard.
SWW staat voor Sanitair Warm Water.Milmoor schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:00:
[...]
Ik heb SV. Punt. Als ik dat niet had gewild, had ik niet met de projectontwikkelaar in zee moeten gaan en had ik niet in mijn huidige huis gewoond. Het kan best zijn dat ik uiteindelijk een keer de SV af laat sluiten, maar ik onderzoek zeker ook de optie om deze te behouden. Ik ben in basis een tevreden klant. Maar zoals altijd ben ik voor de voordelen en tegen de nadelen van mijn keuzes. Vandaar mijn vraag: heeft iemand ervaring met het knutselen aan het leidingwerk i.v.m. een LW-warmtepomp in combinatie met stadsverwarming.
SWW staat voor?
Maar een nieuwbouwwoning met een hybride systeem, dus cv ketel of SV en warmtepomp, is niet aan te raden.
Beide hebben behoorlijke vaste kosten die je niet moet combineren als je met 1 van de 2 toe zou kunnen.
Maar mocht je het toch willen, dan is een warmtepomp te combineren met SV op ongeveer dezelfde wijze als met een cv ketel.
@Shaggie_NB wat de toekomst wordt weet niemand. Het kan PCM zijn, maar ook net zo goed wat anders.
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 04-06-2018 11:40 ]
Hoe zou dit eigenlijk moeten werken? Normaal gesproken gebruik je een CV ketel toch na de WP zodat de CV voorverwarmt water krijgt?Oxellaar schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:38:
[...]
SWW staat voor Sanitair Warm Water.
Maar een nieuwbouwwoning met een hybride systeem, dus cv ketel of SV en warmtepomp, is niet aan te raden.
Beide hebben behoorlijke vaste kosten die je niet moet combineren als je met 1 van de 2 toe zou kunnen.
Maar mocht je het toch willen, dan is een warmtepomp te combineren met SV op ongeveer dezelfde wijze als met een cv ketel.
@Shaggie_NB wat de toekomst wordt weet niemand. Het kan PCM zijn, maar ook net zo goed wat anders.
Bij een SV krijg je eerst voorverwarmt water (+/- 65 graden) en ga je die dan naverwarmen met een WP? Dat zou naar mijn idee volledig nutteloos zijn omdat een WP niet efficient is op hele hoge temperaturen. Ga je dan het retourwater verwarmen zodat de meter een mindergroot verschil ziet? klinkt ook niet efficient / logisch.
Of optie drie, je houd de SV voor je verwarming en de WP voor je SWW. Maar dan is het echt duur want een deel van het jaar staat je verwarming uit maar betaal je wel de kosten van de SV.
[ Voor 8% gewijzigd door ronaldmathies op 04-06-2018 11:55 ]
Misschien kunnen we er even over PM-en, ik heb er ook nog 2 nodig dus wellicht wat besparing als we gezamelijk inkopen.corsat schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:27:
ik heb binnenkort een 2e PAR-WT50R-E nodig als aansturing vanuit een 2e ruimte van mijn ecodan. Waar kan ik hem het beste bestellen, betrouwbare leverancier en niet te duur uiteraard.
Ik ging er zelf vanuit dat je een warmtepomp gebruikt om een boiler te verwarmen, en dat je in de warmwater leiding een boiler opneemt. Die zou dan wel intelligent genoeg moeten zijn om koud water te tappen bij gebruik, tenzij de temperatuur onder een bepaalde drempel komt. Maar dat is voor een LW warmtepomp met boiler samen met stadsverwarming niet anders dan zo'n combinatie samen met een ketel.Oxellaar schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:04:
@ronaldmathies De warmtepomp zal naverwarmd worden indienen noodzakelijk door SV of ketel. Als je 65c nodig hebt om de boel warm te krijgen, dan moet de warmtepomp al uit zijn. Ook de retourT van 65c aanvoerT is te hoog voor een warmtepomp.
Ik heb een paar gezinnen van de SV af geholpen, als je zorgt dat je afgifte systeem zo aangepast word dat LTV mogelijk is dan kan je gewoon de SV opzeggen en overgaan op een WP.Milmoor schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:40:
[...]
Ik ging er zelf vanuit dat je een warmtepomp gebruikt om een boiler te verwarmen, en dat je in de warmwater leiding een boiler opneemt. Die zou dan wel intelligent genoeg moeten zijn om koud water te tappen bij gebruik, tenzij de temperatuur onder een bepaalde drempel komt. Maar dat is voor een LW warmtepomp met boiler samen met stadsverwarming niet anders dan zo'n combinatie samen met een ketel.
Wat je dan bespaard kan je uitrekenen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Gezien jouw geringe behoefte lijkt een all-in-one unit met een 200ltr vat mij voldoende, scheelt je ook nog eens in de ruimte.
Redenen om wel voor een losse WP te gaan
1 = Prijs, eigenlijk de hoofreden voor alle Tweakers in dit topic. Op een WP boiler krijg je extra subsidie, het is een apparaat op zich
2 = Theoretisch zou je met een lichtere WP af kunnen als je er geen SWW mee bereid.
Nadelen van een WP boiler zijn:
1 = Extra ruimte
2 = geluid in de woning
Verder is en blijft het vooral een kwestie van smaak, ik persoonlijk zou geen losse WP boiler willen hebben vanwege het geluid.
Even mijn mening over bovenstaande...Grolsch schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:47:
@hansvk Ik blijf persoonlijk de "mooiste" oplossing vinden 1 apparaat, net als met een CV ketel, die maakt immers ook CV water en SWW warm.
Gezien jouw geringe behoefte lijkt een all-in-one unit met een 200ltr vat mij voldoende, scheelt je ook nog eens in de ruimte.
Redenen om wel voor een losse WP te gaan
1 = Prijs, eigenlijk de hoofreden voor alle Tweakers in dit topic. Op een WP boiler krijg je extra subsidie, het is een apparaat op zich
2 = Theoretisch zou je met een lichtere WP af kunnen als je er geen SWW mee bereid.
Nadelen van een WP boiler zijn:
1 = Extra ruimte
2 = geluid in de woning
Verder is en blijft het vooral een kwestie van smaak, ik persoonlijk zou geen losse WP boiler willen hebben vanwege het geluid.
1. Dat ben ik niet met je eens, of je nou een AiO een los vat of een wp-boiler plaatst, het vloeroppervlak ben je gewoon kwijt.. Zeker bij een 200l boiler zou je er vanuitgaande dat je niet met een monoblock werkt de binnenunit nog boven de boiler kunnen monteren. Zo hoog is deze namelijk niet.
2. Een aio geeft ook geluid in de woning. Er staan hier meerdere mensen op het forum die hun binnenunit horen. Als 'evaringsdeskundige': Ik gebruik nu zelf een aantal maanden aan atlantic wpboiler, deze staat in een inloopkast en zodra ik de deur dicht doe hoor ik hem daarbuiten niet. Ook op de slaapkamer daarnaast is hij niet hoorbaar.
Echter...... aan de buitenzijde van de woning is hij via de luchtuitlaat wel zeer goed hoorbaar (ongeveer 40cm kanaal). Daar ga ik nog een keer experimenteren met een demper ertussen om dat hopelijk wat weg te nemen. Aan de andere kant, de panasonic van een buurman 3 deuren verder hoor je ook als hij staat te draaien voor het sww.
Reden 3, voor mij was het ook een extra stukje 'zekerheid'/'veilig gevoel', alle fabrikanten schermen met mooie capaciteiten etc, zodra het in NL straks echt een keer een weekje -8 of -10 is dan pas vallen de onderbemeten units door de mand. Als er 1 ding een nogo is hier thuis dan is het dat het apparaat niet voldoende warmte kan leveren en aangezien het een doe het zelf oplossing zonder officiële berekeningen is maar aan de hand van de koevlaas formule (heeft ie daar al copyright op?) heb ik niet beknibbelt op de capaciteit van de warmtepomp en het sww hiervan gescheiden.
En touche, je hebt gelijk, ook hier heeft prijs de keuze zeker mede beïnvloed. Zelfs met de gedachte, als het niet werk zoals ik verwacht kan hij na de termijn op marktplaats en kan ik altijd nog een andere oplossing maken.
Tot nu toe ben ik nog steeds happy met mijn keuze. Het apparaat lijkt heerlijk efficiënt. De laatste twee maanden nog geen 78,6kwh. De boiler temp heb ik op 50 graden en 1x in de 14 dagen draait het legionella programma. Wij verbruiken 2,5 douchebeurten per dag en ééns in de twee weken een bad. Echt een cop bereken kan ik volgens mij niet want ik heb geen idee wat er aan energie netto uitkomt en de Atlantic laat dat niet zien. Ik weet alleen waarvoor we hem gebruiken
Bij ons wilde ze de WP een klep laten schakelen ndie de stadsverwarming uitschakelt en inschakelt als het nodig is. Als je dat voorbij de afleverset doet is het je eigen systeem en kan de warmte leverancier er dus niets over zeggen (wordt ook niet gemeten door de warmtemeter als het goed aangelegd is).Milmoor schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:05:
We zijn bezig met een EPC herberekening, inclusief energieadvies. Het advies is eenmalig gratis, en een lagere EPC levert zelfs een lagere rente op (Triodos). Ik ben nog bezig alle stukken aan te leveren, maar de energie adviseur had problemen met een LW-warmtepomp in combinatie met stadsverwarming. Daar was akkoord van de warmte leverancier voor nodig, wat effectief neerkwam op dat dat niet wil. Ik ben de voorwaarden aan het lezen (warmtenet Hengelo), en het wordt in ieder geval actief ontmoedigd. Iemand hier ervaring mee?
[...]
Bij ons overigens de stadsverwarming af laten sluiten omdat ik daar 40 euro per maand aan betaal zonder ook maar 1GJ aan warmte te verbruiken.
€ 40,00 per maand vastrechtFelicia schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:49:
[...]
Bij ons wilde ze de WP een klep laten schakelen ndie de stadsverwarming uitschakelt en inschakelt als het nodig is. Als je dat voorbij de afleverset doet is het je eigen systeem en kan de warmte leverancier er dus niets over zeggen (wordt ook niet gemeten door de warmtemeter als het goed aangelegd is).
Bij ons overigens de stadsverwarming af laten sluiten omdat ik daar 40 euro per maand aan betaal zonder ook maar 1GJ aan warmte te verbruiken.
Niet alleen vastrecht, ook huur afleverset, meetkosten en aansluitbijdrage (omdat ik als voordeel zou hebben dat ik geen eigen CV systeem hoef te kopen). Vooral die aansluit bijdrage a 150 euro per jaar was discussie (zoek maar eens op Reeshofwarmte). En dan heb ik nog niet eens warm water van Ennatuurlijk, dat zou de maandelijkse kosten nog hoger maken!Grolsch schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:56:
[...]
€ 40,00 per maand vastrechtDat is niet alleen goed voor het milieu, maar zeker ook voor iemand z'n bankrekeningnummer
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
@Felicia woont bij jou in de buurt denk ik.thido schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:33:
Hier ook na de afleverset alles aangesloten en na een weekje testen de stadsverwarming opgezegt. Vaste kosten al snel 600 euro per jaar zonder inderdaad ook maar iets te verbruiken. Toedeledoki ermee. Hier draaien er wel meer in de wijk met een wp samen met de stadsverwarming. Over het algemeen zie ik de elga's daarvoor ingezet.
Hoi Jan het was een typefout van mij, ik heb geen bedoeling om een hybride aan te schaffen.Jan Treur schreef op zondag 3 juni 2018 @ 04:10:
[...]
Meestal wordt er gerekend met een levensduur van rond de 15 jaar. Maar er zijn niet zoveel mensen die al zo lang een warmtepomp hebben, dus heeft er iemand ervaring daarmee?
Ik ben persoonlijk geen voorstander van een hybride warmtepomp. Het betekent dat je nu nog in 2018 investeert in een oplossing om nog minstens 15 jaar gas te blijven gebruiken, dus nog tot 2033; want je wil die investering er natuurlijk eerst weer uit hebben. Volgens mij is dat al niet meer van deze tijd. Of je moet al vroegtijdiger gaan overstappen, en dus opnieuw extra investeren. En wat doe je als je gasketel over een jaar of 8 aan zijn einde is? Weer een nieuwe nemen? Of dan inderdaad extra investeren in een vroegtijdige vervanging van de warmtepomp? Ook niet zo economisch allemaal. Hybride systemen worden vooral gepromoot vanuit de gas branche; je mag raden waarom. Of vanuit mensen die niet zoveel vertrouwen hebben in warmtepompen omdat ze alleen de warmtepompen van 15 of 20 jaar geleden kennen en denken dat de huidige generatie warmtepompen niet kan functioneren als volwaardig verwarmingsapparaat. Allemaal achterhaald.
Waarom niet nu al gewoon een iets hogere capaciteit warmtepomp kiezen, misschien kost dat 1 of 2 k euro meer, maar dan kun je veel aan de jaarkosten besparen in de jaren 2018-2033. Het gas zal in die periode alleen maar steeds duurder worden, veel meer dan stroom. En ook qua onderhoudskosten is een dubbel systeem niet aantrekkelijk, om nog maar niet te spreken van de vaste jaarkosten van een gasaansluiting: vastrecht en transportkosten.
Het was een slip of the pen....
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Herrie, o dat had je al gezegd....
En enorme lange opwarmtijd
Best grappig, alle positievelingen hebben zelf een wp boiler, en de negatievelingen hebben er geen.....Oxellaar schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:17:
@Grolsch je vergeet twee puntjes van de nadelen van een WP boiler.
Herrie, o dat had je al gezegd....
En enorme lange opwarmtijd
1 PVoutput . Dongen NB
Haha... Lange teentjesreneeke1970 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:29:
[...]
Best grappig, alle positievelingen hebben zelf een wp boiler, en de negatievelingen hebben er geen.....
Is niet negatief, mijn oren zijn gewoon goed😉
Maar mooi dat je er gelukkig mee bent.
[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 05-06-2018 07:17 ]
Uhhmm, is dat niet altijd zoreneeke1970 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:29:
[...]
Best grappig, alle positievelingen hebben zelf een wp boiler, en de negatievelingen hebben er geen.....
Al vind ik niet dat ik mezelf negatief uitlaat, ik probeer zo objectief mogelijk de + en de - punten aan te geven, en ik geef aan waarom ik geen WP boiler hebt met voor mij valide redenen.
Ik heb een vrij goed gehoor, ik kan me al ergeren aan het geluid van een telefoonoplader die niemand hoort, als een kind van mij zich 's nachts omdraait wordt ik al wakker, ik hoor gewoon vrij veel.
In onze situatie had de WP boiler in de technische ruimte moeten komen die in de hal van de gang op de 1e verdieping is. Wij slapen met onze slaapkamerdeur open (iets met vrouwen en kleine kinderen) en ik weet zeker dat ik zo'n apparaat hoor, en ja, ik heb ze IRL gezien en gehoord, ik erger me al aan het geluid van een koelkast / diepvries.
De slaapkamer van mijn zoontje grenst ook aan de technische ruimte, ook hem wil ik voor eventueel geluidsoverlast behoeden
Maar ik ben helemaal niet negatief over WP boilers, sterker nog, ik raad het zelfs vaak aan, maar dan wel vanuit financieel oogpunt. Voorlaatst nog iemand die alles op zolder heeft staan geadviseerd voor een WP boiler te kiezen.
Een WP boiler is een "los" ding met een eigen "miniatuur" warmtempompje op de boiler zelf. Net zoals een koelkast.Possible schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 07:58:
|@Grolsch Maar jij hebt toch ook een boiler die geen geluid maakt maar wel is aangesloten op je WP toch ? Dat vat uit Polen? Wat zijn de verschillen dan?
De compressor zit dus in/op de boiler.
Het geluid kun je dan ook vergelijken met een naar mijn beleving forse koelkast die aanslaat.
Zo'n WP boiler heeft weinig vermogen, dus om zo'n 200 liter warm te krijgen is hij volgens de boekjes zo'n 4 á 5 uur bezig, hoelang dit in de praktijk duurt weet ik niet, maar aangezien dit het CV gedeelte niet beïnvloed is dit an sich niet zo erg natuurlijk.
Bij mijn WP (Split unit) staat de buitenunit zoals de naam doet vermoeden buiten, en heb ik binnen alleen een binnenunit waar alleen een waterpompje in loopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 05-06-2018 08:03 ]
Voor mij is geluid ook echt wel een dingetje. Daarom ben ik nu veel aan het inlezen over deze zaken.
Kan ik bijvoorbeeld zo'n WP boiler in de garage neerzetten? En deze daar aansluiten op de waterleiding die in de keuken loopt? Of werkt dat niet zo makkelijk
Dat hij geluid maakt in de garage boeit mij niet zo.
[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 05-06-2018 08:06 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Je zult met een koudwaterleiding in de boiler moeten en met een warm water leiding eruit moeten.Possible schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:06:
@Grolsch Oke helder.
Voor mij is geluid ook echt wel een dingetje. Daarom ben ik nu veel aan het inlezen over deze zaken.
Kan ik bijvoorbeeld zo'n WP boiler in de garage neerzetten? En deze daar aansluiten op de waterleiding die in de keuken loopt? Of werkt dat niet zo makkelijk
Of je dit "zo ff" aan kunt sluiten op een waterleiding in de keuken weet ik niet, ik neem aan dat je nu ook "ergens" een hoofd warmwaterleiding hebt
En doe jezelf een plezier, en ga ergens luisteren naar zo'n WP boiler. Geluid is erg subjectief. Wat een boer in Drente als "lawaai" ervaart vindt iemand die in hartje Amsterdam woont muisstil.
Er zijn volgens mij genoeg Tweakers met zo'n WP boiler waar je (als je het lief vraagt) vast en zeker wel ff mag luisteren.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Er zijn ook zeer stille A+ WP boilers (31 dB op 2 meter afstand) met weinig luchtvolume (80 tot 140 m3/uur) en weinig isolatie verlies (17 Watt).Grolsch schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:18:
[...]
En doe jezelf een plezier, en ga ergens luisteren naar zo'n WP boiler. Geluid is erg subjectief. Wat een boer in Drente als "lawaai" ervaart vindt iemand die in hartje Amsterdam woont muisstil.
Die gunstige cijfers is bijkomstigheid vanwege kleine 750 watt compressor. Dat hebben de meeste niet.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:33:
[...]
Er zijn ook zeer stille A+ WP boilers (31 dB op 2 meter afstand) met weinig luchtvolume (80 tot 140 m3/uur) en weinig isolatie verlies (17 Watt).
Ook een versie met water water compressor, krijg je twee traps verwarming haha, wel cool....
1 PVoutput . Dongen NB
Toch valt er niet aan de natuurkunde te ontkomen. Hoe kleiner het vermogen je er in stop hoe langer het duurt voordat je water is opgewarmd (mits de COP niet enorm verschilt). Maar 200 l water opwarmen heeft nu eenmaal de energie nodig. Ook als je weinig lucht verplaatst heb je maar weinig medium om warmte uit te halen. Lekker op een warme zolder werkt ook veel beter dan in een koude garage.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:33:
[...]
Er zijn ook zeer stille A+ WP boilers (31 dB op 2 meter afstand) met weinig luchtvolume (80 tot 140 m3/uur) en weinig isolatie verlies (17 Watt).
Je moet de warmte altijd links om of rechtsom ergens uit halen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
FF dit topic een "beetje" door lezen.....ronaldmathies schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:53:
[...]
Hoe zou dit eigenlijk moeten werken? Normaal gesproken gebruik je een CV ketel toch na de WP zodat de CV voorverwarmt water krijgt?
Bij een SV krijg je eerst voorverwarmt water (+/- 65 graden) en ga je die dan naverwarmen met een WP? Dat zou naar mijn idee volledig nutteloos zijn omdat een WP niet efficient is op hele hoge temperaturen. Ga je dan het retourwater verwarmen zodat de meter een mindergroot verschil ziet? klinkt ook niet efficient / logisch.
Of optie drie, je houd de SV voor je verwarming en de WP voor je SWW. Maar dan is het echt duur want een deel van het jaar staat je verwarming uit maar betaal je wel de kosten van de SV.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Dit geldt ook voor een fiets of een frituurpan.reneeke1970 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:29:
[...]
Okay, maar wel omdat ik een elektrische fiets heb.....koevlaas2 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:12:
[...]
Dit geldt ook voor een fiets of een frituurpan.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
In de garage kun je de warmtepomp boiler plaatsen. Zoals @Grolsch al aangaf de leidingen moeten wel aanwezig zijn of aangelegd worden.Possible schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:06:
@Grolsch Oke helder.
Wij zelf laten onze LW WP binnenunit installeren in de garage. Deze komt in een afgesloten en geïsoleerde ruimte, want vrieskou in de winter wil je niet hebben.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Het gaat om een Panasonic 9kW bi-bloc, 3 fasen.
Nu valt mij op dat de cop wel erg laag is. Ik had met deze buiten temperaturen toch wel boven de 3 (of 4) verwacht. Maar het week gemiddelde ligt op 1,5.
Dat is volgens zijn eigen metingen. Als ik via iungo kijk dan is het nog slechter.
Opmerkelijk is ook dat de compressor het laatste deel van de run uit gaat en dat er wordt door verwarmd met een elektrisch element. De backup heater staat uit in de configuratie. En tóch wordt er een element van 3x 1kW gebruikt. De installateur zegt dat dit een veiligheidsmaatregel is, maar kon mij niet vertellen wat er nou precies niet goed ging. Hoezo veiligheid? Hij moet gewoon water opwarmen bij een mooie buiten temperatuur.
Ik heb bij deze temperaturen nog nooit de compressor een cop zien halen hoger dan 2,5. Vaak ligt de weergegeven waarde tussen en 1 en de 2.
Het rendement valt mij dan behoorlijk tegen en ik denk dat er iets mis is. Ook al door het ingrijpen van een 'beveiliging'.
Een elektrisch element met cop 1 was goedkoper geweest...
Een paar vragen:
- wat halen jullie zoal deze dagen voor SWW? Gemiddelde over een run of momentane cop tijdens een run.
- denken jullie dat dit rendement normaal is? Zo niet, wat zou er mis kunnen zijn?
Wat info over de installatie:
- 9kW pana, bi-bloc, 3 fasen
- koelleiding lengte: 20m
- 300 liter hyg. vat, WP op bovenste spiraal. Op onderste spiraal komt een zonnecollector. Nu is dat deel nog relatief koud.
- compressor trekt 2,8kW. Output meestal 6kW. Soms ietsje meer.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Met deze temperaturen haal ik een COP van ruim 4 voor SWW, gewenste boilertemperatuur 45 graden, 400 liter RVS vat, ook ruim 20 mtr koelleidingen.
Ik begrijp dat je meet met een "interne" warmtemeter
Maar als je elementen in gaan grijpen is het verklaarbaar dat de COP instort.
[ Voor 87% gewijzigd door Grolsch op 05-06-2018 20:32 ]
Aan het begin van de run:Grolsch schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:28:
@Fullpower de grote hamvraag, wat is je gewenste boilertemperatuur
Bovenin: ca. 40 graden, ter hoogte van onderkant spiraal: ca 35 graden.
Setpoint: 48 graden.
Heb ook al eens setpoint van 45 graden gehad, maar dat maakt qua cop niet echt uit. Maar wel eerder koud water uit de douche.
Ik heb het idee dat het systeem zich te pletter werkt voor een relatief klein beetje warmte.
Maar dat is mijn gevoel: Nadat een tijdje te hebben gedaan geeft hij er de brui aan en gaat met element verder. Terwijl het element eigenlijk uit staat in de configuratie.
[ Voor 23% gewijzigd door Fullpower op 05-06-2018 20:36 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Dat is inderdaad niet bijzonder, ik heb geen ervaring met Panasonics, maar normaal gesproken moet je WP met 2 vingers in de neus op z'n dooie gemakje 55 graden boilertemperatuur op eigen kracht (zonder elementen) kunnen halen.Fullpower schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:32:
[...]
Aan het begin van de run:
Heb ook al eens setpoint van 45 graden gehad, maar dat maakt qua cop niet echt uit. Maar wel eerder koud water uit de douche.
Ik neem aan dat je WP ook "Gewoon" een R410A WP is, dus je vraagt niets geks.
Wellicht dat de Pana gebruikers in dit topic je verder kunnen helpen, het lijkt mij inderdaad dat er "iets" niet klopt.
Zie hier de vermogensgrafiek van een 11,2KW WP op 50% vermogen met een boilersetpoint van 45 graden.

Natuurlijk afhankelijk van de grootte en hoe goed het huis is geïsoleerd. Met de volgende uitgangspunt, een nieuwbouwhuis van 1000m3 met een 13KW WP.
Moet ik dan rekenen met 8000 kWh?
Of 4000? Of 12000?
[ Voor 5% gewijzigd door FireStarter op 05-06-2018 20:47 ]
w00t
Weet je de delta T over aanvoer en retour vanuit de boiler ?Fullpower schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:32:
[...]
Aan het begin van de run:
Ik heb het idee dat het systeem zich te pletter werkt voor een relatief klein beetje warmte.
Maar dat is mijn gevoel: Nadat een tijdje te hebben gedaan geeft hij er de brui aan en gaat met element verder. Terwijl het element eigenlijk uit staat in de configuratie.
Bij een hele lage delta T kan de WP geen goede COP meting meer uitvoeren en krijg je gekke waarden, zo heb ik eens COP 0.5 bij iemand gezien.
Een SCOP van 4 is heel goed mogelijk, dus dan kan je je warmteverlies berekening delen door 3.6mj en dan delen door 4 = ongeveer je KWH verbruik.FireStarter schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:45:
Hoeveel KWh verbruikt een WP eigenlijk op jaarbasis?
Natuurlijk afhankelijk van de grootte en hoe goed het huis is geïsoleerd. Met de volgende uitgangspunt, een nieuwbouwhuis van 1000m3 met een 13KW WP.
Of 4000? Of 12000?
Als ik de omgekeerde Koevlaas formules loslaat op 13 kW vermogen, en 1650 vollasturen en een jaarCOP van 4 komt er dit uit:FireStarter schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:45:
Hoeveel KWh verbruikt een WP eigenlijk op jaarbasis?
Of 4000? Of 12000?
13*1650/4= 5363 kWh per jaar
Garantie tot de voordeur...
[ Voor 58% gewijzigd door Jan Treur op 05-06-2018 20:55 ]
Ben benieuwd of dat klopt, maar gezien het Ceausescu gehalte van het pand zou het kunnenJan Treur schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:51:
[...]
Als ik de omgekeerde Koevlaas formules loslaat op 13 kW vermogen, en 1650 vollasturen en een jaarCOP van 4 komt er dit uit:
13*1650/4= 5363 kWh per jaar
Garantie tot de voordeur...
Verwarming: 24500MJ
Hulpenergie: 2300MJ
Warmwater: 17000MJ
Totaal 43800MJ
De COP is 4,9 Enviline Monoblock.
Ik kom dan uit op 2482 kWh. Zou dat redelijk zijn?
w00t
Ja hoor werkt prima.Possible schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:06:
@Grolsch Oke helder.
Die COP is zeker uit het boekje voor 7 graden buiten naar 35 graden water? Lijkt erg hoog voor jaarCOP, zeker als er ook warm SWW-water bij zitFireStarter schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:00:
Volgens de EPC berekening is mijn verbruik/verlies:
Totaal 43800MJ
[ Voor 68% gewijzigd door Jan Treur op 05-06-2018 21:02 ]
4.9 zal niet je jaar cOP zijn, die is eerder +/- 4.FireStarter schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:00:
Volgens de EPC berekening is mijn verbruik/verlies:
Totaal 43800MJ
Dan kom ik uit op ca. 2900 kwh per jaar.
In ieder geval dus niet rond de 7000/8000koevlaas2 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:01:
[...]
4.9 zal niet je jaar cOP zijn, die is eerder +/- 4.
Dan kom ik uit op ca. 2900 kwh per jaar.
Goed om te weten. Dan kunnen de PV panelen misschien nog een jaar wachten mocht het niet uitkomen
w00t
Ligt echt aan je warmteverlies, ben jij niet bij mij thuis geweestFireStarter schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:03:
[...]
In ieder geval dus niet rond de 7000/8000
Goed om te weten. Dan kunnen de PV panelen misschien nog een jaar wachten mocht het niet uitkomen
Ik heb 900m3 en zo'n 3500kWh aan stroom voor CV met een 11,2kw WP
Voor de toekomst wordt de relatie eigen verbruik - eigen opwek een stuk losser. Dus die extra panelen kunnen los van hoeveel de WP gaat nemen (als je er ruimte voor hebt).FireStarter schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:03:
Dan kunnen de PV panelen misschien nog een jaar wachten mocht het niet uitkomen
Ik dacht ik eens een graad of 7 zag, maar ik zal het bij een volgende run eens in de gaten houden.koevlaas2 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:47:
[...]
Weet je de delta T over aanvoer en retour vanuit de boiler ?
Bij een hele lage delta T kan de WP geen goede COP meting meer uitvoeren en krijg je gekke waarden, zo heb ik eens COP 0.5 bij iemand gezien.
@koevlaas: wat zeg jij van het afschakelen van de compressor en het inschakelen van een element. Lijkt mij toch gek bij deze buiten temperaturen? Dat moet deze WP met dubbele fan toch moeiteloos kunnen doen?
7 graden is best veel, welke flow heeft je WP tijdens een SWW run ?Fullpower schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:21:
[...]
Ik dacht ik eens een graad of 7 zag, maar ik zal het bij een volgende run eens in de gaten houden.
@koevlaas: wat zeg jij van het afschakelen van de compressor en het inschakelen van een element. Lijkt mij toch gek bij deze buiten temperaturen? Dat moet deze WP met dubbele fan toch moeiteloos kunnen doen?
Inprincipe gaat een electrisch element alleen aan als aan de voorwaarden voor inschakelen hiervan voldaan word, bijvoorbeeld dat de doel Ta niet of niet snel genoeg gehaald word. Of je vraagt een voor R410A te hoge boiler temperatuur maar in jouw 48c geval niet van toepassing.
Ga uit van 3000 - 4000 dan zit je veilig denk ik.FireStarter schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:03:
[...]
In ieder geval dus niet rond de 7000/8000
Ik zal morgen eens kijken als hij draait. Hoe je de flow kunt aflezen tijdens een run weet ik zo niet, kan volgens mij alleen temperaturen en vermogens zien.koevlaas2 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:46:
[...]
7 graden is best veel, welke flow heeft je WP tijdens een SWW run ?
Inprincipe gaat een electrisch element alleen aan als aan de voorwaarden voor inschakelen hiervan voldaan word, bijvoorbeeld dat de doel Ta niet of niet snel genoeg gehaald word. Of je vraagt een voor R410A te hoge boiler temperatuur maar in jouw 48c geval niet van toepassing.
Bij een nieuw type monoblock kan dit in het installateursmenu, maar dan alleen de pomp draaien tijdens inwerking kan dit niet.Fullpower schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:07:
[...]
Ik zal morgen eens kijken als hij draait. Hoe je de flow kunt aflezen tijdens een run weet ik zo niet, kan volgens mij alleen temperaturen en vermogens zien.
Een (te) lage pompsnelheid kan een (te) hoge delta T betekenen.
Er vanuit gaande dat de boel goed is geïnstalleerd, en je de benodigde flow haalt betekent 2,8kW opgenomen vermogen met een WP van 9KW een COP van 3,21, wat al meer in de buurt komt.Fullpower schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:07:
[...]
Ik zal morgen eens kijken als hij draait. Hoe je de flow kunt aflezen tijdens een run weet ik zo niet, kan volgens mij alleen temperaturen en vermogens zien.
Een Dt van 7 is niet onmogelijk, wel vrij hoog, wat zou betekenen dat je flow wat aan de lage kant is voor een 9KW
Stel dat de WP daadwerkelijk op 9kW draait is het 9/7/4,2=0,31 ltr/minuut = 18,6 ltr/minuut aan flow wat goed zou kunnen, iets hoger was mooier geweest.
Je elementen komen niet "vanzelf" bijspringen, er is ergens een parameter die dit veroorzaakt.
In mijn Mitsu zijn daar verschillende parameters voor, maar een Mitsu is geen Pana, maar kun je de elementen niet gewoon "hard" uitzetten (zekering om)
Vaak is het een instelling van "als vattemperatuur niet binnen 30 minuten bereikt is, schakel dan de elementen in", staat zoiets in de handleiding, of is zoiets instelbaar
Ik heb nu twee dagen even gekeken wat de warmtepomp doet maar ik zie niet helemaal het gedrag wat jij beschrijft. Ik heb de SWW temp op 47 staan en de max afwijking op -7, de tijdstip waarop hij mag verwarmen is ingesteld op vanaf 14:00 tm 16:0p. Echter verwarmde hij het SWW niet ondanks dat die om 14:00 een temp. had van 41 graden. Vervolgens de max afwijking op -5 gezet en hij ging meteen aan de slag. Ik moest trouwens beide weekklokken zo instellen want bij èèn ingestelde klok negeerde hij de 14:00 tm 16:00Grolsch schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:08:
[...]
Volgens mij heb ik het net toch duidelijk uitgelegd
[...]
Als je met de weekklok werkt zal de WP het vat niet verwarmen buiten het tijdblok, al meet de sensor 15 graden, dus dat vang je daar niet mee af.
[...]
Sensor lekker laten hangen waar hij hoort.
Nog ideeen waarom dit zo is?
Nog even ter verduidelijking, als je vanaf 2020 niet meer 1 op 1 iedere kWh verbruik kan wegstrepen tegen een kWh opwek zoals tot die tijd nog kan via het salderen, omdat het salderen in 2020 vervangen wordt door afzonderlijke bedragen voor verbruik en opwek, wordt de notie "je verbruik laten afdekken door je opwek" niet helemaal zinvol meer. Wat je ook kunt doen is dan een vergelijkbare balans zoeken, niet in termen van kWh maar in termen van euro.Jan Treur schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:11:
Voor de toekomst wordt de relatie eigen verbruik - eigen opwek een stuk losser. Dus die extra panelen kunnen los van hoeveel de WP gaat nemen (als je er ruimte voor hebt).
Bijvoorbeeld, ga je vanaf 2020 uit van een prijs die je krijgt per kWh voor je opwek die gemiddeld 10% lager ligt dan de prijs die je betaalt per kWh voor je verbruik, dan kun je denken aan een 10% groter PV systeem zodat je in termen van euros nog wel een afdekking krijgt. Denk je dat het 20% prijsverschil gaat worden, dan 20% meer PV-panelen, enz. Kortom, als je nu de omvang van je PV systeem gaat plannen, kun je beter op een iets andere manier kijken naar balans tussen verbruik en opwek (tenzij het je er alleen gaat om je jaarlijkse energiebalans in evenwicht te hebben en het je qua kosten niet zoveel uitmaakt).
Omdat PV-systemen in aanschafprijs ook een dalende trend te zien geven, zal de prijs van bijvoorbeeld een 20% groter PV-systeem nu, ook niet veel meer zijn dan de prijs van een kleiner PV-systeem een paar jaar terug. Dus je kan als overheid het verschil in prijs tussen verbruik en opwek laten meelopen met die trend in aanschafprijs van PV-systemen, zodat het financieel geen effect hoeft te hebben op huizenbezitters.
Het voordeel van een groter PV-systeem is ook dat je op meer tijden van dag en jaar je momentane verbruik direct volledig kan putten uit je opwek.
[ Voor 14% gewijzigd door Jan Treur op 06-06-2018 04:53 ]
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:33:
[...]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Dat is wel gek, bij mij is het in ieder geval niet zo, en zover ik weet bij andere Mitsu gebruikers ook niet. Welke FTC versie heb jeronaldmathies schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 00:19:
[...]
Ik heb nu twee dagen even gekeken wat de warmtepomp doet maar ik zie niet helemaal het gedrag wat jij beschrijft. Ik heb de SWW temp op 47 staan en de max afwijking op -7, de tijdstip waarop hij mag verwarmen is ingesteld op vanaf 14:00 tm 16:0p. Echter verwarmde hij het SWW niet ondanks dat die om 14:00 een temp. had van 41 graden. Vervolgens de max afwijking op -5 gezet en hij ging meteen aan de slag. Ik moest trouwens beide weekklokken zo instellen want bij èèn ingestelde klok negeerde hij de 14:00 tm 16:00
Nog ideeen waarom dit zo is?
Maar wat is jullie douchepatroon
En kun je het verder goed redden op 1 run per dag
Ik zal thuis even moeten kijken wat de FTC versie is, waar kan ik dat vinden in het menu? gewoon onder het instellingen scherm (tandwieltje)?Grolsch schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:48:
[...]
Dat is wel gek, bij mij is het in ieder geval niet zo, en zover ik weet bij andere Mitsu gebruikers ook niet. Welke FTC versie heb jeMisschien dat daar wat in veranderd is. Welke binnenunit heb je precies ?
Maar wat is jullie douchepatroonIk kan me herinneren dat dit 's avonds was
Je kunt dan ook de max afwijking op 2 graden zetten. Als je setpoint 47 graden is zal het vat waarschijnlijk +- 48 graden zijn na een run
Setpoint is bij mij 45 graden, en na een run is het vat vaak 46 á 46,5 graden. Als je dan de afwijking op -2 graden zet bereik je ook je doel volgens mij.
En kun je het verder goed redden op 1 run per dag
Douchepatroon is over het algemeen 's avonds. De max afwijking mag ik niet op 2 graden zetten, ik mag hem niet lager instellen dan 5 graden. Setpoint is inderdaad 47 graden, na een run (die van gisteren bijvoorbeeld, stond hij op 49 graden).
Opzich op 1 run redden we het prima, als hij op 49 staat na de run dan staat hij de volgende dag rond 14:00 op +/- 42 graden. Een run duurt ook niet lang, binnen 40 minuten is hij al weer op volledige temperatuur en kost het ongeveer 2,4 kWh (a.h.v. een kWh meter).
Vandaar dus ook mijn vraag toendertijd, als hij namelijk op 42 staat en hij valt nog net binnen de max afwijking dan zouden we die avond waarschijnlijk niet voldoende warm water hebben omdat hij pas de volgende dag gaat werken.
Type van de unit moet ik ook even kijken, ik zou namelijk eerst alleen de verwarmen unit krijgen (binnenunit), maar door slechte beschikbaarheid hebben ze mij de verwarmen / koelen unit gegeven en daarbij de koelfunctie uitgeschakeld.
Het mooitste zou inderdaad zijn dat hij ten alle tijden om 14:00 gewoon gaat verwarmen ongeacht wat de temperatuur is.
[ Voor 6% gewijzigd door ronaldmathies op 06-06-2018 08:03 ]
Als na 1 dag gebruik de boilertemperatuur "maar" is gedaald van 47 naar 42 kun je dus naar 45 gradenronaldmathies schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:56:
[...]
Ik zal thuis even moeten kijken wat de FTC versie is, waar kan ik dat vinden in het menu? gewoon onder het instellingen scherm (tandwieltje)?
Douchepatroon is over het algemeen 's avonds. De max afwijking mag ik niet op 2 graden zetten, ik mag hem niet lager instellen dan 5 graden. Setpoint is inderdaad 47 graden, na een run (die van gisteren bijvoorbeeld, stond hij op 49 graden).
Opzich op 1 run redden we het prima, als hij op 49 staat na de run dan staat hij de volgende dag rond 14:00 op +/- 42 graden. Een run duurt ook niet lang, binnen 40 minuten is hij al weer op volledige temperatuur en kost het ongeveer 2,4 kWh (a.h.v. een kWh meter).
Vandaar dus ook mijn vraag toendertijd, als hij namelijk op 42 staat en hij valt nog net binnen de max afwijking dan zouden we die avond waarschijnlijk niet voldoende warm water hebben omdat hij pas de volgende dag gaat werken.
Type van de unit moet ik ook even kijken, ik zou namelijk eerst alleen de verwarmen unit krijgen (binnenunit), maar door slechte beschikbaarheid hebben ze mij de verwarmen / koelen unit gegeven en daarbij de koelfunctie uitgeschakeld.
Het mooitste zou inderdaad zijn dat hij ten alle tijden om 14:00 gewoon gaat verwarmen ongeacht wat de temperatuur is.
En als die waarde op 42 graden staat kun je nog een dag douchen, en misschien wel 2
Je doucht met 38 graden en het water boven de sensor is warmer als 42 graden. Het echte koude water zit helemaal onderin je vat.
Ik weet eigenlijk niet waar je de FTC versie kunt zien
Als ze de koelfunctie hebben uitgeschakeld dan moet je Dipswitch SW2-4 op ON zetten, waarschijnlijk heb je dus een ERSC-VM2C hydrobox.
Heb je de meldcode nog van je subsidie aanvraag bij het RVO
Dat zou ik uiteindelijk nog kunnen doen, wil een beetje voorzichtig zijn want er wordt iemand thuis al een beetje gestoord van mijn fanatieke besparings gedrag, heb dit niet alleen met de WP maar met elk apparaat in huis.Grolsch schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:22:
[...]
Als na 1 dag gebruik de boilertemperatuur "maar" is gedaald van 47 naar 42 kun je dus naar 45 gradenCapaciteit genoeg.
Als ik douce dan kost mij dat ongeveer 1 graad, als mijn partner douched dan is het ergens 1 a 2 graden. dus er is nog wat bewegings ruimte.En als die waarde op 42 graden staat kun je nog een dag douchen, en misschien wel 2
Klopt ja, dat kan ik ook 'voelen' want er zitten van die koperen oogjes in het vat voor de sensoren en als hij warm is het onderste oogje lekker warm, en bij 42 graden is die afgekoeld (onderste oogje zit op 1/3).Je doucht met 38 graden en het water boven de sensor is warmer als 42 graden. Het echte koude water zit helemaal onderin je vat.
Ik heb het even opgezocht maar het is geen software versie maar een revisie versie van het apparaat. Zal even op het label kijken op de zijkant of het daar toevallig opstaat.Ik weet eigenlijk niet waar je de FTC versie kunt zienBij mij stond het op de factuur (versie 5).
Dat type nummer komt mij heel bekend voor ja, zal sowiezo nog even kijken. Ze hebben inderdaad de dipswitches goed gezet (niet gecontroleerd), maar ze zeiden wel dat ik daar niet mee moet gaan spelenAls ze de koelfunctie hebben uitgeschakeld dan moet je Dipswitch SW2-4 op ON zetten, waarschijnlijk heb je dus een ERSC-VM2C hydrobox.
Meldcode heb ik nog niet gekregen, installatie is nog niet volledig afgerond, ze gaan vrijdag nog alle buizen issoleren. Zal er wel alvast om vragen want ik ben ook al begonnen om uit te zoeken hoe ik die subsidie moet gaan aan aanvragen.Heb je de meldcode nog van je subsidie aanvraag bij het RVODaar kun je het ook uit herleiden.
Moet wel zeggen dat het fijn is dat jij en anderen op dit forum hier zo mee bezig zijn (en dat jij toevallig ook een ecodan hebt).
Je moet er gewoon voor zorgen dat je vrouw nooit koud water heeft, en verder nergens over pratenronaldmathies schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:36:
[...]
Dat zou ik uiteindelijk nog kunnen doen, wil een beetje voorzichtig zijn want er wordt iemand thuis al een beetje gestoord van mijn fanatieke besparings gedrag, heb dit niet alleen met de WP maar met elk apparaat in huis.
Dit zie je verkeerd, een vat is gelaagd, je sensor meet maar op 1 punt.[...]
Als ik douce dan kost mij dat ongeveer 1 graad, als mijn partner douched dan is het ergens 1 a 2 graden. dus er is nog wat bewegings ruimte.
Als jij je vat opwarmt tot 47 graden warmte, dan stopt de WP met het verwarmen van het vat als de sensor 47 graden meet.
In de praktijk zal het onderin je vat +- 43 graden zijn en bovenin je vat +- 50 graden.
Omdat het vat gelaagd is zal als de helft verbruikt is de onderste helft koud zijn en de bovenste helft warm.
Je kunt dus niet stellen dat 1 douchebuurt 1 graad in het vat "kost" Er komt een moment dat die sensor in 1 x van 44 graden naar 20 graden zakt, met andere woorden het koude water heeft de sensor gepasseerd en je hebt nog 1/3 warm water.
Misschien dat onderstaande grafiek e.e.a. duidelijk maakt, rara, hoe laat zijn de kids in bad gegaan

Maar ondanks dat de temperatuur in het vat om 11:00 18 graden was heb ik me nog ff lekker gedouched, want de bovenste helft was nog wel gewoon 40+.
Doe jezelf een plezier en koop voor een knaak en een bos wortels een paar van onderstaande sensoren, kun je beter de boel in de gaten houden[...]
Klopt ja, dat kan ik ook 'voelen' want er zitten van die koperen oogjes in het vat voor de sensoren en als hij warm is het onderste oogje lekker warm, en bij 42 graden is die afgekoeld (onderste oogje zit op 1/3).
[...]
https://nl.aliexpress.com...f8d7a79&priceBeautifyAB=0
Als je een ERSC binnenunit hebt waarvan ze koelen hebben uitgeschakeld kan dit volgens mij alleen deze dipswitch zijn.Ik heb het even opgezocht maar het is geen software versie maar een revisie versie van het apparaat. Zal even op het label kijken op de zijkant of het daar toevallig opstaat.
[...]
Dat type nummer komt mij heel bekend voor ja, zal sowiezo nog even kijken. Ze hebben inderdaad de dipswitches goed gezet (niet gecontroleerd), maar ze zeiden wel dat ik daar niet mee moet gaan spelenmaar kan natuurlijk wel even nakijken a.h.v. het boekje.
LET OP, Dipswitches verzetten alles zonder spanning doen, en een Dipswitch wijziging wordt alleen actief als de boel een aantal minuten spanningsloos is geweest.
Heeft mij ook al eens een avond puzzelen gekost.
Ik heb ook veel hulp gehad van mede tweakers, dus als je vragen hebt, stel ze gerust.[...]
Meldcode heb ik nog niet gekregen, installatie is nog niet volledig afgerond, ze gaan vrijdag nog alle buizen issoleren. Zal er wel alvast om vragen want ik ben ook al begonnen om uit te zoeken hoe ik die subsidie moet gaan aan aanvragen.
Moet wel zeggen dat het fijn is dat jij en anderen op dit forum hier zo mee bezig zijn (en dat jij toevallig ook een ecodan hebt).
Welke flow haal jij met welke pompstand
Ik ben gek op meten, dus ik zal hier zeker naar kijken. Wat gebruik jij eigenlijk om de boel te meten en te bewaren, welke hardware?Grolsch schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:14:
[...]
Je moet er gewoon voor zorgen dat je vrouw nooit koud water heeft, en verder nergens over praten
[...]
Dit zie je verkeerd, een vat is gelaagd, je sensor meet maar op 1 punt.
Als jij je vat opwarmt tot 47 graden warmte, dan stopt de WP met het verwarmen van het vat als de sensor 47 graden meet.
In de praktijk zal het onderin je vat +- 43 graden zijn en bovenin je vat +- 50 graden.
Omdat het vat gelaagd is zal als de helft verbruikt is de onderste helft koud zijn en de bovenste helft warm.
Je kunt dus niet stellen dat 1 douchebuurt 1 graad in het vat "kost" Er komt een moment dat die sensor in 1 x van 44 graden naar 20 graden zakt, met andere woorden het koude water heeft de sensor gepasseerd en je hebt nog 1/3 warm water.
Misschien dat onderstaande grafiek e.e.a. duidelijk maakt, rara, hoe laat zijn de kids in bad gegaan![]()
[afbeelding]
Maar ondanks dat de temperatuur in het vat om 11:00 18 graden was heb ik me nog ff lekker gedouched, want de bovenste helft was nog wel gewoon 40+.
[...]
Doe jezelf een plezier en koop voor een knaak en een bos wortels een paar van onderstaande sensoren, kun je beter de boel in de gaten houden
https://nl.aliexpress.com...f8d7a79&priceBeautifyAB=0
Misschien deze:
https://nl.aliexpress.com...fd78f44&priceBeautifyAB=0
In combinatie met espeasy en een arduino bordje.
En waar zou ik die sensoren precies moeten plaatsen? Bij de in / uitgang van het SWW vat?
Zal dit eens bekijken vanavond, ben ik zelf ook wel benieuwd naar.[...]
Als je een ERSC binnenunit hebt waarvan ze koelen hebben uitgeschakeld kan dit volgens mij alleen deze dipswitch zijn.
LET OP, Dipswitches verzetten alles zonder spanning doen, en een Dipswitch wijziging wordt alleen actief als de boel een aantal minuten spanningsloos is geweest.
Heeft mij ook al eens een avond puzzelen gekost.
[...]
Ik heb ook veel hulp gehad van mede tweakers, dus als je vragen hebt, stel ze gerust.
Welke flow haal jij met welke pompstand(code 540 invullen in het service menu>Informatie werking)
[ Voor 13% gewijzigd door ronaldmathies op 06-06-2018 10:20 ]
Dit topic is gesloten.