Hoezo, een discotheek zonder geluidsboxen bestaat toch ookGrolsch schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:13:
Je installeert toch geen WP's zonder kWh meter ?Dat is als seks zonder vrouw of een feest zonder alcohol, namelijk niet mogelijk
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij ons in Twente nietkoevlaas2 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:14:
[...]
Hoezo, een discotheek zonder geluidsboxen bestaat toch ook
Hou ons op de hoogte, Ben ook eel geinteresseerd in die nieuwe mitsu waarschijnlijk. En anders pana.koevlaas2 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:12:
[...]
Geen idee/niet gemeten, maar binnenkort ga ik weer met een 11.2 aan de slag dus dan ga ik het proberen te achterhalen.
Heb nog even bedenktijd. Volg het topic nog steeds. Gezellig hier altijd :-)
Mag ik vragen welke?ik gebruik dus een Danfoss regeling
M.n. 0.1C hysteresis is top voor VV.
danfoss CF2+ , maar dat is een zoneregeling systeem, niet echt een "eenvoudige / goedkope" thermostaat.Domosapiens schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:07:
@Grolsch
[...]
Mag ik vragen welke?
M.n. 0.1C hysteresis is top voor VV.
http://products.danfoss.n...or-verwarmen-en-koelen/#/
Er resten mij nu nog wat vragen:
- Op welke plek(ken) heb ik een expansievat nodig? 1 expansievat ergens in de retour
- Welke onderdelen, must-have's en nice-to-have's, mis ik nog? Melcloud, thermostaat (bestaat uit 2 aparte bestelnummers).
Met een 11.2 Zubadan heb je geen houtkachel nodig, scheelt een hoop leidingwerk, vaten en installatie (materiaal).
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Voor een 3 x 25A aansluiting is dat al heel wat vermogen en 3x35A kost 50 euro per maand extra aan netwerkkosten.Helhond schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:01:
Hallo iedereen,
Om All-electric te gaan, zijn wij nu bezig om de oude groepenkast te vervangen. We hebben nu 8 groepen waarvan slechts nog maar 4 in gebruik zijn. We willen een nieuwe meterkast 440x550 3 fase (72 units) kast laten plaatsen. Direct met 12 groepen, en een krachtgroep om elektrisch te gaan koken. De resterende (kracht)groepen voor doorstroomverwarmer, warmtepomp en pv-panelen etc. zullen we t.z.t. gaan plaatsen afhankelijk wat er nodig is. We gaan dan ook van 1x35A over naar 3x25A en dat zou net goed moeten gaan met de doorstroomverwarmer. Mocht dit niet goed gaan kunnen we altijd nog de Ta richting de buffers verhogen of toch een hogere capaciteit aansluiting nemen.
Onze VHR 24/28C ketel is 16 jaar en lees daarom ook al een tijdje mee in dit topic. Vorige maand zijn we van gas overgestapt naar een inductie kookplaat. Onze oude gaskookplaat was 70 cm breed en die maat is niet te krijgen. Omdat de werkruimte beperkt hebben we gekozen voor een 4 pits 60 cm inductie kookplaat + nieuw werkblad en spoelbak. De inductie kookplaat is van Siemens en heeft smart inductie deze plaat kan ook op een normaal wcd van 16A. De kookplaat vermogens begrenzing is in te stellen in stappen van 2000 tot max vermogen 7200W. De kookplaat zit achter een 2x16A groep en het vermogen staat op 4500W ingesteld.
Omdat we nog niet weten wat het vermogen in de toekomst wordt en liever geen 50 euro per maand extra gaan betalen maar gekozen voor deze Siemens / Bosch.
In de afgelopen tijd het verbruik op de meter tijdens het koken bekeken. Maar onze totale verbruik zelf met 4 pitten komt niet boven de 2500 3500 W uit. Als de pan kookt daalt het onder de 2000W.
Andere inductie kookplaten van Siemens / Bosch hebben volgens mij ook de in stelbare max vermogen begrenzing (Staat in de handleiding)
je maakt het er hydraulisch niet makkelijker op, en je moet ook veel kosten maken en regelingen bedenken om e.e.a. te laten werken.
Wij hebben ook een houtkachel, maar heel bewust ervoor gekozen deze niet op de CV aan te sluiten.
Technisch gezien is het natuurlijk wel een leuk project, dus als je het daarom doet, en de kosten ervoor over hebt snap ik het.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ook nog een interessante:SpikeHome schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:35:
[...]
Ik wil ook dergelijke oplossing omdat ik aan de gevel niks vind en in de voor of achtertuin ook niet.
Het zijn gewone wp's waarvan alleen de buitenunit anders geplaatst word.
Dus werking is hetzelfde alleen eleganter (naar mijn mening dan)
NIBE-730
Nog eleganter want alles zit in 1 unit binnen. Buitenlucht komt naar binnen via een pijp. Afvoer van ventilatielucht regelt ie ook en wordt ook gebruikt in de warmtepomp. Op zich de ultieme combi! Ik weet echter de prijs nog niet...
Het apparaat is echter niet klein te noemen. Bij mijn schuine dak is het puzzelen met een benodigde hoogte van net onder of boven de 2m afhankelijk van of je alles op elkaar of naast elkaar zet (de kast kan volgens manual wel in twee stukken gemonteerd worden).
[ Voor 7% gewijzigd door Wavemaker op 25-05-2018 16:29 ]
Hoe gaan we dat verwerken in Toms lijstje? @Tomexergie (of slaan we die info over?)
Ik maak nu geen gebruik meer van SWW (voorverwarming) of verwarmen dmv de warmtepomp (duh)
[ Voor 110% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2018 16:45 ]
In dubio hier.AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:40:
/koelmodus on...
Hoe gaan we dat verwerken in Toms lijstje? @Tomexergie
Ik maak nu geen gebruik meer van SWW (voorverwarming) of verwarmen dmv de warmtepomp (duh)
Nog niet heet genoeg binnen.
Maar op zolder gaat onze dochter vast wel koelen want daar zal het wel warm zijn.
Ja. Ik hoop niet dat je veel directe buren hebt, want dan zou ik toch serieus overwegen om die houtkachel weg te laten. In het dichtbevolkte en verstedelijkte Nederland kan zoiets echt niet meer.DJT schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:59:
- Andere feedback?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Over de andere opmerkingen;
- @koevlaas2 Misschien moet ik inderdaad de CV-aansluiting maar achterwege laten. Het idee om een alternatief voor de WP te hebben vond ik wel aantrekkelijk maar het is inderdaad een aardig gedoe met leidingwerk. Ik ga je binnenkort weer contacten trouwens.
- @Domosapiens De boilers van De Jong kende ik niet, ga ik me even in verdiepen. Thanks.
[ Voor 18% gewijzigd door DJT op 25-05-2018 17:29 ]
Wavemaker schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:28:
[...]
Ook nog een interessante:
NIBE-730
Nog eleganter want alles zit in 1 unit binnen. Buitenlucht komt naar binnen via een pijp. Afvoer van ventilatielucht regelt ie ook en wordt ook gebruikt in de warmtepomp. Op zich de ultieme combi! Ik weet echter de prijs nog niet...
Het apparaat is echter niet klein te noemen. Bij mijn schuine dak is het puzzelen met een benodigde hoogte van net onder of boven de 2m afhankelijk van of je alles op elkaar of naast elkaar zet (de kast kan volgens manual wel in twee stukken gemonteerd worden).
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Wat kost hij dan?
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Wat ik net heb gelezen in de technische specificatie; de Nibe F730 is geen standaard L/W warmtepomp, maar een ventilatielucht/Water warmtepomp. Dus geen buitenlucht aanzuigend systeem.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Als lid van een CPO bouwgroep kan ik onder voorwaarde onder de standaard stadsverwarming verplichting komen. Hierover zijn we in contact met de lokale energieleverancier. Wij hebben al eerder in een huurwoning met stadsverwarming gewoond en willen niet terug naar die situatie.
Brine/water WP is een brug te ver. Noodzakelijk is dat de EPC berekening van de nieuwe situatie op basis van een l/w warmtepomp gelijkwaardig of lager is dan de huidige EPC. Panasonic verklaart 0,134 EPC-punt te kunnen besparen met haar l/w warmtepomp. De rest hoop ik met 8 -10 zonnepanelen te kunnen compenseren. Meer is niet mogelijk vanwege het dakterras. Nu is het wachten op de huidige EPC van de woning.
Binnenkort volgt de kennismaking en elektra gesprek met de beoogde bouwer. er is nog voldoende tijd tot de startbouw. De zonnepanelen en de warmtepomp worden pas na oplevering in 2020 geplaatst. Er worden nl. onmogelijke prijzen voor de zonnepanelen gevraagd.
Na het doornemen van de diverse fora, ook die op wonen & verbouwen, ben ik al een eind gekomen om de nieuwe woning all-electric en deels zelfvoorziening te kunnen maken. Nu heb ik wat advies nodig om het gesprek met de bouwer aan te gaan voor de aanpassing aan de installaties.
waar al aan gedacht is:
- In de technische ruimte (1 bij 1,60m) op de tweede verdieping en tegenover de badkamer is plek voor een boilervat van minimaal 250L en omvormer.
-Standaard komt daar ook de mechanische ventilatie type C te staan.
-Het project is al gasloos met koken op inductie.
-Aansluiting op het net moet ik nog nagaan, ik verwacht 3 maal 25 A.
-2 loze leidingen naar de meterkast voor de zonne-energie en warmtepomp
-2 loze leidingen van het dak voor de warmtepomp en zonnepanelen naar resp. boiler en omvormer naar technische ruimte
- Er moet nog ergens een loze leiding komen voor een batterij/accu voor het geval de nieuwe salderingsregeling tegenvalt. de technische ruimte begin al aardig vol te raken.
- Uitbreiding groepen in meterkast volgt ook na oplevering.
ben ik iets vergeten? En is een apart (buffer) vat voor de vloerverwarming nodig?
alvast dank voor voor het meedenken.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Die complexiteit heb ik niet nodig.Grolsch schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:11:
[...]
danfoss CF2+ , maar dat is een zoneregeling systeem, niet echt een "eenvoudige / goedkope" thermostaat.
http://products.danfoss.n...or-verwarmen-en-koelen/#/
Ik meet nu op de vloer met een ESP8266 en DS18B20 sensor met +/- 0.1C.
De hysteresis van een "gewone" luchttermostaat past slecht bij VV.
Maar dit is een mooi idee van Danfoss:
Een thermostaat met "zicht" op de vloer.Infraroodvloersensor voor begrenzing van de
minimale en maximale temperatuur van het
vloeroppervlak.
Eens mee experimenteren!
Deze IR sensor MLX90614ESF-DCI lijkt geschikt vanwege FOV van 5 graden en wordt ondersteund door ESPEasy!
https://nl.aliexpress.com...28l1buuX&isOrigTitle=true
Bedankt
[ Voor 17% gewijzigd door Domosapiens op 25-05-2018 23:08 ]
Maak er maar 2x 3 loze leidingen van.NNCi schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:43:
-2 loze leidingen naar de meterkast voor de zonne-energie en warmtepomp
-2 loze leidingen van het dak voor de warmtepomp en zonnepanelen naar resp. boiler en omvormer naar technische ruimte
We moeten helaas rekening houden met andere leden in het project. We zijn de enige in het project die überhaupt van stadsverwarming af wil...hesselbeertje schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:45:
Hoezo ben je de zonnepanelen nodig voor de EPC? Gewoon dikker isoleren, daar heb je veel meer aan!
1) isoleren
2) isoleren
3) isoleren
4) warmtepomp
Over je loze leidingen. Ook afhankelijk van merk en type. Ik heb zelf drie maal CEE van de meterkast naar de buitenunit van de warmtepomp. En een draadje bediening tussen binnen en buitenunit en dan natuurlijk het water heen en terug. Dus zes gaten in de muur op het garagedak.
Ik zou naar de meterkast zelfs vier leidingen trekken:
- 1x groep voor de warmtepomp (1 of 3 fase afhankelijk van de gewenste capaciteit). Let op, deze moet afhankelijk van het merk naar de binnen- of de buitenunit. Maar dus voor de zekerheid ook maar een leiding naar de binnenunit.
- 1x groep voor backup heater warmtepomp (1 of 3 fase afhankelijk van de gewenste capaciteit)
- 1x groep voor dompelheater boilervat (als aanwezig, anders als backup voor het geval je die later wilt toevoegen) (1 of 3 fase afhankelijk van de gewenste capaciteit)
- 1x spare.
Ook als je directe buren er geen last van hebben veroorzaak je met je houtkachel vele malen meer luchtvervuiling (fijnstof etc) dan de slechtste CV-ketel op aardgas. Of als de slechtste kolencentrale (die in de winter de stroom voor je warmtepomp moet opwekken). Niet doen dus. Bovendien is die luchtvervuiling na 40 meter echt niet zodanig verdund dat de huizen daarna er geen last meer van hebben. Jouw kachelgenot gaat rechtstreeks ten koste van het woongenot (= stankoverlast) van je stads- of dorpsgenoten.DJT schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:29:
Ik woon in een rij van 7 woningen, rondom deze huizen zeker 40m vrij. Schoorsteen zit op circa 15m hoogte. Een beetje verstandig stoken (efficiënte kachel, goed hout, juiste wijze van aansteken en rekening houden met weeromstandigheden) en ik geloof niet dat iemand daar last van zal hebben.
[ Voor 49% gewijzigd door Andrehj op 25-05-2018 22:44 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het valt me op dat de temperatuur van het tapwater nu minder snel daalt. Normaal ging dat met een graadje per uur, nu een halve graad of minder. Normaal heb ik drie rondjes opwarmen op een dag, nu maar twee, soms zelfs één. Begin me af te vragen of er in de niet-zomerstand warmte uit het tapwatervat weglekt richting de vloerverwarming. Kan zoiets?
1 graad per uur is echt veel, dan heb je of last van thermosifon of je 3weg klep 'lekt'.Scoutertje schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:31:
De afgelopen week is onze warmtepomp (Stiebel Eltron WPL15/HSBC200) in de zomerstand gegaan. Daardoor staat de circulatiepomp van de vloerverwarming nu helemaal uit.
Het valt me op dat de temperatuur van het tapwater nu minder snel daalt. Normaal ging dat met een graadje per uur, nu een halve graad of minder. Normaal heb ik drie rondjes opwarmen op een dag, nu maar twee, soms zelfs één. Begin me af te vragen of er in de niet-zomerstand warmte uit het tapwatervat weglekt richting de vloerverwarming. Kan zoiets?
Meest waarschijnlijk is dat de 3weg klep nu in de ruimte verwarmingstand staat en anders niet.
Naar het dak ook 4, namelijk 2 electra voor WP en dan je sensor en stuurdraden nog door een apart pijpje.Andrehj schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:24:
[...]
Ik zou naar de meterkast zelfs vier leidingen trekken:
- 1x groep voor de warmtepomp (1 of 3 fase afhankelijk van de gewenste capaciteit). Let op, deze moet afhankelijk van het merk naar de binnen- of de buitenunit. Maar dus voor de zekerheid ook maar een leiding naar de binnenunit.
- 1x groep voor backup heater warmtepomp (1 of 3 fase afhankelijk van de gewenste capaciteit)
- 1x groep voor dompelheater boilervat (als aanwezig, anders als backup voor het geval je die later wilt toevoegen) (1 of 3 fase afhankelijk van de gewenste capaciteit)
- 1x spare.
Dank je wel. Dan ga ik (weer) met de installateur praten.koevlaas2 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:39:
1 graad per uur is echt veel, dan heb je of last van thermosifon of je 3weg klep 'lekt'.
Meest waarschijnlijk is dat de 3weg klep nu in de ruimte verwarmingstand staat en anders niet.
dus in ieder geval 4 loze leidingen naar de meterkast en datzelfde aantal naar het dak.koevlaas2 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:41:
[...]
Naar het dak ook 4, namelijk 2 electra voor WP en dan je sensor en stuurdraden nog door een apart pijpje.
dank voor het meedenken allemaal.
Graadje per uurScoutertje schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:31:
De afgelopen week is onze warmtepomp (Stiebel Eltron WPL15/HSBC200) in de zomerstand gegaan. Daardoor staat de circulatiepomp van de vloerverwarming nu helemaal uit.
Het is een combinatie. Hij gebruikt de ventilatielucht, maar ook lucht van buiten:Wimhaw schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:29:
@Wavemaker
Wat ik net heb gelezen in de technische specificatie; de Nibe F730 is geen standaard L/W warmtepomp, maar een ventilatielucht/Water warmtepomp. Dus geen buitenlucht aanzuigend systeem.
De prijs van 9.689,18 incl. BTW volgens havepe.nl is inderdaad stevig. Installatie komt er nog bij, subsidie moet er nog af. Maar mag ik eens vragen, wat zijn jullie hier zo ongeveer kwijt voor een "conventionele" buitenunit, binnenunit, leidingen, voor zowel CV en SWW met behoorlijke buffer? Zit dat ver af van deze prijs?Via accessoire mogelijk om buitenlucht bij te mengen bij de ventilatielucht
Dit is een onzinnig dogma. Isoleren heeft niets met een warmtepomp te maken. Bij gasverwarming kun je er zelfs nog veel meer geld en CO2 mee besparen dan bij een warmtepomp. Dus het is altijd aan te bevelen om te isoleren binnen de mogelijkheden die iemand heeft, maar dat heeft geen speciaal verband met een warmtepomp.Scoutertje schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:20:
Misschien de andere leden in het CPO dan even bijpraten over het huidige gasdebat en de vier nieuwe bouwregels die daaruit voorkomen:
1) isoleren
2) isoleren
3) isoleren
4) warmtepomp
En iedere situatie is anders. Doen alsof een warmtepomp altijd een algehele renovatie nodig maakt, is een veel te beperkte blik, en schrikt grote groepen mensen af: zij die gewoon hun verwarmingsapparaat willen vervangen. Zulke dogma's remmen de transitie meer af dan dat ze die vooruit helpen. Een warmtepomp is gewoon een verwarmingsapparaat, net als een CV gasketel, niets meer of minder dan dat, en kan op dezelfde manier behandeld worden. Laten we down to earth blijven en er geen opgeklopte toestand van maken.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
[ Voor 27% gewijzigd door corsat op 26-05-2018 08:23 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Iedere situatie is inderdaad anders, maar alle wat oudere huizen gaat dat rijtje helemaal op.Jan Treur schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 06:38:
[...]
Dit is een onzinnig dogma. Isoleren heeft niets met een warmtepomp te maken. Bij gasverwarming kun je er zelfs nog veel meer geld en CO2 mee besparen dan bij een warmtepomp. Dus het is altijd aan te bevelen om te isoleren binnen de mogelijkheden die iemand heeft, maar dat heeft geen speciaal verband met een warmtepomp.
En iedere situatie is anders. Doen alsof een warmtepomp altijd een algehele renovatie nodig maakt, is een veel te beperkte blik, en schrikt grote groepen mensen af: zij die gewoon hun verwarmingsapparaat willen vervangen. Zulke dogma's remmen de transitie meer af dan dat ze die vooruit helpen. Een warmtepomp is gewoon een verwarmingsapparaat, net als een CV gasketel, niets meer of minder dan dat, en kan op dezelfde manier behandeld worden. Laten we down to earth blijven en er geen opgeklopte toestand van maken.
Een CV ketel vergelijken met een warmtepomp is behoorlijk kort door de bocht.
Ik zie het juist anders, ze zijn totaal niet te vergelijken, op niet één vlak.
Een CV ketel veegt op nagenoeg alle punten de vloer aan met een wp. Technisch gezien heeft een wp niet veel voordeel tov een cv ketel.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Watertemperatuur op 17 graden gezet. Ik zie nog geen condens op de verdeler.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Waar zie jij 2850 euro voor die Nibe F730? Ik zie ze alleen voor prijzen van bijna 10k.corsat schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:16:
Reken op zo;n 2850 euro excl installatie. En hij is alleen voor ww en/ of cv ondersteuning. Ik heb een offerte voor de wh 2029 fs voor 4350 euros excl subsidie voor vervangen sww.
[...]
Op het gebied van veiligheid denk ik wel. Maar dat ook komen omdat gas gewoon gevaarlijker is.Oxellaar schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:20:
[...]
Iedere situatie is inderdaad anders, maar alle wat oudere huizen gaat dat rijtje helemaal op.
Een CV ketel vergelijken met een warmtepomp is behoorlijk kort door de bocht.
Ik zie het juist anders, ze zijn totaal niet te vergelijken, op niet één vlak.
Een CV ketel veegt op nagenoeg alle punten de vloer aan met een wp. Technisch gezien heeft een wp niet veel voordeel tov een cv ketel.
Dat is zeker geen onzinnig rijtje, want als je niet met lage temperatuur-water je huis kunt verwarmen heeft een WP niet veel zin en gaat de terugverdientijd helemaal naar oneindig. Dan is een gewone CV-ketel op aardgas (hoeft niet uit Groningen, importeren kan prima) een veel betere keus.Jan Treur schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 06:38:
[...]
Dit is een onzinnig dogma. Isoleren heeft niets met een warmtepomp te maken. Bij gasverwarming kun je er zelfs nog veel meer geld en CO2 mee besparen dan bij een warmtepomp. Dus het is altijd aan te bevelen om te isoleren binnen de mogelijkheden die iemand heeft, maar dat heeft geen speciaal verband met een warmtepomp.
maken.
Dus eerst je huis isoleren (altijd goed), kozijnen vervangen (minimaal naar HR++, maar liever nog naar 3V glas) en daarna pas je geld in een warmtepomp stoppen.
Denk aan mensen met een oud huis die enige isolatie hebben maar niet optimaal, en betrokken geraakt zijn bij de situatie in Groningen en het klimaatprobleem, maar een budget hebben kunnen vinden van zeg 5 tot 10 k euro. Moet je die gaan zeggen dat ze eerst moeten zorgen voor een driedubbel budget en pas dan weer terug kunnen komen? Er zijn ook goede cases te bedenken voor zulke budgetten als je er even aan gaat zitten, uiteraard afhankelijk van de totale situatie.
Wil je echt 30c of minder aanvoer temperatuur en een mooie cop dan heb je inderdaad vloer en/of wand verwarming nodig. In mijn optiek gaat de voorkeur uit naar vloerverwarming.koenderks schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:01:
Even kort tussendoor: is een doorsnede jaren 60 rijtjes/hoekhuis met vloer-, spouwmuur-, dakisolatie en dubbel(al dan niet HR++) glas te verwarmen met een warmtepomp? Of is vloerverwarming echt een harde eis voor ltv?
Dit kan ook prima met een aantal laagtemperatuur convectoren die wat van de radiatoren vervangen. Maar mogelijk zijn de radiatoren ook al voldoende als die overgedimensioneerd geraakt zijn door voortschrijdende isolatie over de tijd.koenderks schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:01:
Even kort tussendoor: is een doorsnede jaren 60 rijtjes/hoekhuis met vloer-, spouwmuur-, dakisolatie en dubbel(al dan niet HR++) glas te verwarmen met een warmtepomp? Of is vloerverwarming echt een harde eis voor ltv?
Toon dat nou eens met een berekening aan? Want dit klopt dus echt niet. Bij slecht geïsoleerde woningen draait over het algemeen de CV-ketel met een behoorlijk hoge temperatuur van zeker 70°C, wat bij zware vorst zelfs tot 90°C op kan lopen.Jan Treur schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:02:
Je moet uiteraard de financiele situatie erbij bekijken. Bij een slecht geisoleerd huis is juist een gasketel de slechtste keus, dat levert zowel qua jaarlijkse verbruikskosten als qua CO2 productie de slechtste situatie op.
Als je al een WP kan vinden die dergelijke watertemperaturen kan halen (er zijn wat twee-traps types), dan nog heeft zo'n WP een dusdanig slechte COP, dat je op variabele kosten al slechter scoort dan aardgas, laat staan dat je de veel hogere aanschafprijs ooit terugverdient.
Dit kun je zelf testen door de maximale water-temperatuur van je CV-ketel te begrenzen (bij strenge vorst). Als je afgelopen winter geen hogere watertemperatuur nodig had dan 40°, is een WP een goede keus, vooral als je veel zelf kunt aanleggen en dus netto voor de prijs van een flinke CV-ketel klaar bent.koenderks schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:01:
Als je investeringen van €10.000 of meer die je hier soms voorbij ziet komen terug moet verdienen echter niet, want dan ga je de extra investering van ca € 8000 bovenop die van een CV-ketel echt nooit terug verdienen.
Gemiddeld over 24 uur gerekend bij lange na niet 70 of 90c en dat is waar we met de wp 'misbruik' van maken.Andrehj schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:07:
[...]
Toon dat nou eens met een berekening aan? Want dit klopt dus echt niet. Bij slecht geïsoleerde woningen draait over het algemeen de CV-ketel met een behoorlijk hoge temperatuur van zeker 70°C, wat bij zware vorst zelfs tot 90°C op kan lopen.
Als je al een WP kan vinden die dergelijke watertemperaturen kan halen (er zijn wat twee-traps types), dan nog heeft zo'n WP een dusdanig slechte COP, dat je op variabele kosten al slechter scoort dan aardgas, laat staan dat je de veel hogere aanschafprijs ooit terugverdient.
Voor 80%, want met tweaken van je afgifte systeem kan de watertemp omlaag en flow omhoog waardoor dit niet een 1 op 1 vergelijk is. Maar een indicatie heb je wel.Andrehj schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:10:
[...]
Dit kun je zelf testen door de maximale water-temperatuur van je CV-ketel te begrenzen (bij strenge vorst). Als je afgelopen winter geen hogere watertemperatuur nodig had dan 40°, is een WP een goede keus, vooral als je veel zelf kunt aanleggen en dus netto voor de prijs van een flinke CV-ketel klaar bent.
Als je investeringen van €10.000 of meer die je hier soms voorbij ziet komen terug moet verdienen echter niet, want dan ga je de extra investering van ca € 8000 bovenop die van een CV-ketel echt nooit terug verdienen.
Zit te kijken naar een koophuis en wat mogelijk is. Ik kan dus nog niet testen adv verwarmingstemperatuur. Helaas hebben veel huizen een mooie vloer (zonde om er uit te halen voor vloerverwarming, en houten ondervloer). Ook veel ouderwets dubbel glas. Als ik enkel kan isoleren en radiatoren kan vervangen scheelt dat veel. De rest kan dan stap voor stap.
Bij veel huizen staat de cvketel op zolder. Gaat dat een beetje met een WP op de begane grond?
[ Voor 65% gewijzigd door koenderks op 26-05-2018 11:32 ]
Omgekeerd werken kan ook, eerst wp erin en dan je afgiftesysteem gericht aanpakken.koenderks schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:28:
Bedankt voor de reacties.
Zit te kijken naar een koophuis en wat mogelijk is. Ik kan dus nog niet testen adv verwarmingstemperatuur. Helaas hebben veel huizen een mooie vloer (zonde om er uit te halen, en houten ondervloer). Ook veel ouderwets dubbel glas. Als ik enkel kan isoleren en radiatoren kan vervangen scheelt dat veel. De rest kan dan stap voor stap.
Bij veel huizen staat de cvketel op zolder. Gaat dat een beetje met een WP op de begane grond?
Met een monoblock kan je eventueel beneden inbreken op je leidingwerk en dan vanuit daar aangesloten zitten. Wil je sww erbij met boiler is meestal een dedicated leiding naar zolder nodig.
Even een ruwe berekening. Stel je verstookt 2000 m3 gas en je betaalt inderdaad € 8000 extra om een WP te hebben. Dan kun je jaarlijks de kosten van die 2000 m3 gas vergelijken met 4000 kWh aan stroom, dan hou je per jaar zo'n € 550 a € 600 over. Dan heb je het terugverdiend in 13 tot 15 jaar.Andrehj schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:10:
Dit kun je zelf testen door de maximale water-temperatuur van je CV-ketel te begrenzen (bij strenge vorst). Als je afgelopen winter geen hogere watertemperatuur nodig had dan 40°, is een WP een goede keus, vooral als je veel zelf kunt aanleggen en dus netto voor de prijs van een flinke CV-ketel klaar bent.
Ga je hierdoor ook nog helemaal van het gas af, dan bespaar je ook daar de vastrecht- en transportkosten van, dus dan is het nog een stukje sneller.
[ Voor 42% gewijzigd door Jan Treur op 26-05-2018 11:43 ]
Als je daar een (goedkope) voorzetruit voor monteert heb je triple glas.koenderks schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:28:
Ook veel ouderwets dubbel glas.
WP kan ook op zolder.Gasketel eruit, binnenunit op dezelfde plek, gat door de muur voor leidingen naar buitenunit. Je bestaande CV/SWW leidingen in de woning blijven intact.koenderks schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:28:
Bedankt voor de reacties.
Zit te kijken naar een koophuis en wat mogelijk is. Ik kan dus nog niet testen adv verwarmingstemperatuur. Helaas hebben veel huizen een mooie vloer (zonde om er uit te halen voor vloerverwarming, en houten ondervloer). Ook veel ouderwets dubbel glas. Als ik enkel kan isoleren en radiatoren kan vervangen scheelt dat veel. De rest kan dan stap voor stap.
En dan krijg je dit:

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Nu "vergeet" je alweer dat voor het behalen van deze berekening een sCOP van minimaal 4 nodig is (gemiddeld, dus inclusief SWW, waarvoor de sCOP rond de 3 zit). Dat ga je met een slecht geïsoleerde woning nooit halen. Dus eerst checken of je met water van lage temperatuur je woning kunt verwarmen. Het omslagpunt daarvoor is over het algemeen 40 a 45°C.Jan Treur schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:41:
[...]
Even een ruwe berekening. Stel je verstookt 2000 m3 gas en je betaalt inderdaad € 8000 extra om een WP te hebben. Dan kun je jaarlijks de kosten van die 2000 m3 gas vergelijken met 4000 kWh aan stroom, dan hou je per jaar zo'n € 550 a € 600 over. Dan heb je het terugverdiend in 13 tot 15 jaar.
Want let op: bij 2°C en 45°C hebben zitten de beste LW WP'en al rond een COP van 2.5 terwijl het omslagpunt gas/elektriciteit volgens https://warmtepomp-weetjes.nl/ op 2.7 ligt.
En dan moet je nog beginnen met het terugverdienen van de aanschaf...
Echt rendabel wordt een WP pas als je met vloerverwarmingswater van 25 a 30 °C je woning kunt verwarmen. En dat is ook wat vele moderne nieuwbouwwoningen goed kunnen halen. Vandaar ook dat daar een WP een heel goede keus is.
P.S. Ik ging bij de overgang bij mijn oude huis van 1000-1200m3 gas naar 1800-2000 kWh stroom, dus die verdubbel-regel kan ook bij een oud huis goed uitkomen (zonder veel begeleidende isolatiemaatregelen te hebben genomen).
[ Voor 30% gewijzigd door Jan Treur op 26-05-2018 12:31 ]
Ja hoor geen enkel probleem. Hoe meer gas je nu slurpt, hoe sneller je een warmtepomp terug verdient hebt. Het is altijd passend te maken in ieder huis. Desnoods met infrarood panelen erbij want zelfs dat is beter dan gas. Doorstroom verwarmer voor tap water als je daar geen boiler voor in de plaats kunt zetten vanwege ruimte gebrek.koenderks schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:01:
En zo simpel is het om van het gas af te gaan. Ieder huis kan het zonder te isoleren want dat is het grootste gelul wat in de rondte gaat in de media.
1 PVoutput . Dongen NB
Het afgiftesysteem is meer bepalend; een steens muur met wandverwarming werkt prima met 25 graden en super COP.
"Maar dat is stoken voor de mussen!"
Klopt, maar dat is in hetzelfde huis stoken op 90 graden (waardoor de buitenmuur plaatselijk bij de radiator 40+ graden wordt) ook, en dat werd blijkbaar ook geaccepteerd.
Een warmtepomp is dan zonder extra isolatie toch zinvol.
Los daarvan is isoleren ook zinvol natuurlijk en mogelijk kostenefficiënter
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 26-05-2018 12:36 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zit in mijn waardeloze 1980 huis met 29c aanvoer op de vloerverdeler, deze vervangen door een LTV exemplaar zou ik nog veel lager kunnen. Maar, om de radiatoren boven toch nog wat te laten afgeven vind ik het zo wel goed.Andrehj schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:06:
[...]
Nu "vergeet" je alweer dat voor het behalen van deze berekening een sCOP van minimaal 4 nodig is (gemiddeld, dus inclusief SWW, waarvoor de sCOP rond de 3 zit). Dat ga je met een slecht geïsoleerde woning nooit halen. Dus eerst checken of je met water van lage temperatuur je woning kunt verwarmen. Het omslagpunt daarvoor is over het algemeen 40 a 45°C.
Want let op: bij 2°C en 45°C hebben zitten de beste LW WP'en al rond een COP van 2.5 terwijl het omslagpunt gas/elektriciteit volgens https://warmtepomp-weetjes.nl/ op 2.7 ligt.
En dan moet je nog beginnen met het terugverdienen van de aanschaf...
Echt rendabel wordt een WP pas als je met vloerverwarmingswater van 25 a 30 °C je woning kunt verwarmen. En dat is ook wat vele moderne nieuwbouwwoningen goed kunnen halen. Vandaar ook dat daar een WP een heel goede keus is.
Dan kan het voor je eigen portemonee zeker zinvol zijn (maar voor NL als geheel niet, zie onder). Maar dat vereist al wel een LT verwarmingssysteem. En de meeste slecht geïsoleerde woningen hebben dat niet.Proton_ schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 12:33:
@Andrehj isolatie is alleen indirect van invloed op de COP.
Het afgiftesysteem is meer bepalend; een steens muur met wandverwarming werkt prima met 25 graden en super COP.
"Maar dat is stoken voor de mussen!"
Klopt, maar dat is in hetzelfde huis stoken op 90 graden (waardoor de buitenmuur plaatselijk bij de radiator 40+ graden wordt) ook, en dat werd blijkbaar ook geaccepteerd.
Een warmtepomp is dan zonder extra isolatie toch zinvol.
Verder vergeten @Jan Treur en @reneeke1970 nog één heel erg belangrijke factor: Als we in NL in de komende 10, 20 of zelfs 30 jaar alle oude woningen zonder aanpassingen aan de isolatie zouden voorzien van een WP, dan moeten we daarnaast ook een heel arsenaal aan (kolen/gas)centrales bijbouwen om al die warmtepompen van stroom te voorzien.
Als ik vanavond wat meer tijd heb zal ik hier eens een berekening aan wagen, met als input het gasverbruik van de koudste dagen van afgelopen winter (die eigenlijk nog helemaal niet zo extreem koud waren). Dat dan omrekenen naar elektriciteit en afzetten tegen de totale capaciteit van energiecentrales in NL op dit moment.
Voorlopig blijf ik dus pleiten voor deze volgorde:
1. Isoleren (heeft direct invloed op je gasverbruik en dus je kosten).
2. LT verwarming aanleggen (wordt al iets minder spannend als je 1. goed gedaan hebt).
3. WP installeren.
Soms is het afgiftesysteem verbeteren veel makkelijker en goedkoper dan na-isoleren tot nieuwbouwnorm. (hajeetje was enthousiast over zijn simpele plafondverwarming, Bram-Bos zit lekker in zijn Polderhuis).
40% gascentralerendement * COP 3 is beter dan 80% VR rendement op 70 graden.
Isoleren kan dan altijd nog
In andere gevallen is isolatie goedkoop en eenvoudig (dubbel glas is al een slok op een borrel) en kan daarmee voor overcapaciteit zorgen op het afgiftesysteem zodat de oorspronkelijke ontwerptemperatuur van 70 graden terug kan naar een WP- vriendelijke 40 graden. Ook goed.
Punt is dat beide aanpakken in verschillende situaties zinvol zijn (voor de portemonnee én voor Nederland) en er weinig woningen zijn is waarbij allebei de aanpakken onmogelijk zijn.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bespaar je de moeite voor je berekening. Ik weet al wat ik aan extra stroom verbruik heb. Een stukje extra isoleren heb ik ook al gedaan en ik weet wat het gekost heeft en wat het opleverd.Andrehj schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 14:15:
[...]
Dan kan het voor je eigen portemonee zeker zinvol zijn (maar voor NL als geheel niet, zie onder). Maar dat vereist al wel een LT verwarmingssysteem. En de meeste slecht geïsoleerde woningen hebben dat niet.
Verder vergeten @Jan Treur en @reneeke1970 nog één heel erg belangrijke factor: Als we in NL in de komende 10, 20 of zelfs 30 jaar alle oude woningen zonder aanpassingen aan de isolatie zouden voorzien van een WP, dan moeten we daarnaast ook een heel arsenaal aan (kolen/gas)centrales bijbouwen om al die warmtepompen van stroom te voorzien.
Als ik vanavond wat meer tijd heb zal ik hier eens een berekening aan wagen, met als input het gasverbruik van de koudste dagen van afgelopen winter (die eigenlijk nog helemaal niet zo extreem koud waren). Dat dan omrekenen naar elektriciteit en afzetten tegen de totale capaciteit van energiecentrales in NL op dit moment.
Voorlopig blijf ik dus pleiten voor deze volgorde:
1. Isoleren (heeft direct invloed op je gasverbruik en dus je kosten).
2. LT verwarming aanleggen (wordt al iets minder spannend als je 1. goed gedaan hebt).
3. WP installeren.
Dus ik zeg dat jou volgorde omgekeerd moet zijn, als je tenminste aan je eigen portemonee denkt. 3-2-1
1 PVoutput . Dongen NB
Ond huis (145m2, 300m3 ongeveer) is volledig voorzien van vloerverwarming, bouwjaar 2014, hoekwoning en goed geïsoleerd
Onlangs heb ik een 400 liter hygiënevat geplaatst met 3 collecteren. De CV is hier op aangesloten, SWW via hygiëne spiraal
Afgelopen periode (april 17/april 18) een kleine 800m3 aan gas verstookt
Nu dus de volgende stap en op zoek naar een WP om het vat op te warmen met minimaal 40 graden in de koude maanden om de zonneboiler te ondersteunen en de CV los te koppelen
Er is echter zoveel keuze... ik zie door de pompen de verschillen niet meer. En de LW pompen die ik dan weer vind zijn incl boilervat.
Wellicht dat men mij een richting op kunnen adviseren in deze?
De plaatsen van buitenunit prefereer ik op het hellende dak; achter de afvoer van de CV, riool ontluchter en ventilatie. De constructie hiervoor ben ik niet bang voor om te in elkaar te lassen etc. Dat lukt wel
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Je gaat de CV dus los koppelen, gaat verder met gas dus, en dan een warmtepomp om je sww mee te maken?Crazy- schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:20:
Ik zit al tijdje mee te lezen in dit topic, daar er grote interesse is om naar gasloos te gaan.
Ond huis (145m2, 300m3 ongeveer) is volledig voorzien van vloerverwarming, bouwjaar 2014, hoekwoning en goed geïsoleerd
Onlangs heb ik een 400 liter hygiënevat geplaatst met 3 collecteren. De CV is hier op aangesloten, SWW via hygiëne spiraal
Afgelopen periode (april 17/april 18) een kleine 800m3 aan gas verstookt
Nu dus de volgende stap en op zoek naar een WP om het vat op te warmen met minimaal 40 graden in de koude maanden om de zonneboiler te ondersteunen en de CV los te koppelen
Er is echter zoveel keuze... ik zie door de pompen de verschillen niet meer. En de LW pompen die ik dan weer vind zijn incl boilervat.
Wellicht dat men mij een richting op kunnen adviseren in deze?
De plaatsen van buitenunit prefereer ik op het hellende dak; achter de afvoer van de CV, riool ontluchter en ventilatie. De constructie hiervoor ben ik niet bang voor om te in elkaar te lassen etc. Dat lukt wel
Zou eerder de collectoren en een warmtepomp gebruiken voor CV en je hygiëne spiraal via doorstroom verwarmer laten lopen, of eventueel kleine elektrische (wp ) boiler er achter voor na verwarmen.
1 PVoutput . Dongen NB
- zonneboiler
- warmtepomp winter
- doorstromer inderdaad er eventueel bij om van 40 naar 60 te verwarmen SWW (maar spiraal blijft via het vat)
Met doorstroom naar 60? Ik douche onder 40 hoor.Crazy- schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:19:
het doel is gas-loos. Daarom een hybride oplossing:
- zonneboiler
- warmtepomp winter
- doorstromer inderdaad er eventueel bij om van 40 naar 60 te verwarmen SWW (maar spiraal blijft via het vat)
Neem aan dat je je vloerverwarming van 30 graden voorziet ongeveer?
Maar op pagina 1 vind je hele opsomming van merken en linken waar te bestellen geloof ik......
1 PVoutput . Dongen NB
Wellicht lager. Maar soms wil je ook uit de kraan warmer water hebben dan 40 graden.reneeke1970 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:52:
[...]
Met doorstroom naar 60? Ik douche onder 40 hoor.
Neem aan dat je je vloerverwarming van 30 graden voorziet ongeveer?
Maar op pagina 1 vind je hele opsomming van merken en linken waar te bestellen geloof ik......
Vloerverwarming staat op 40 graden. (CV)
Mengventiel moet ik nog afregelen 🤭
Daar er zoveel merken types en modellen zijn heb ik nog niet een idee wat ik zoeken moet.
Als ik het zo lees toch iets van 5kW dient voldoende te zijn (daar onze aanvoer minimaal 20 graden is dankzij het vat?)
Als je inderdaad maar 800 kuub verbruikt moet 5 kW voldoende zijn. Een warmte verlies berekening geeft zekerheid.Crazy- schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 16:57:
[...]
Wellicht lager. Maar soms wil je ook uit de kraan warmer water hebben dan 40 graden.
Vloerverwarming staat op 40 graden. (CV)
Mengventiel moet ik nog afregelen 🤭
Daar er zoveel merken types en modellen zijn heb ik nog niet een idee wat ik zoeken moet.
Als ik het zo lees toch iets van 5kW dient voldoende te zijn (daar onze aanvoer minimaal 20 graden is dankzij het vat?)
Maar één tip, met een wp moet je zo laag mogelijk zitten voor het hoogste rendement. Dit stel je af met een war regeling. In het voorjaar is 27 graden misschien wel voldoende voor je, beetje zonde als je dan naar 40 graden gaat met je wp. En misschien hebben je collectoren wel voldoende capaciteit om nog die 27 te maken, wp kan dan uit blijven. Enige nadeel is dat je doorstromer dan wat meer moet doen. Dus indien veel water verbruik kun je er eventueel een boiler bij plaatsen, dan bespaar je iets op je energie verbruik.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat de collectoren gaan doen; is nog even afwachten. Draaien pas 2 weken.reneeke1970 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:06:
[...]
Als je inderdaad maar 800 kuub verbruikt moet 5 kW voldoende zijn. Een warmte verlies berekening geeft zekerheid.
Maar één tip, met een wp moet je zo laag mogelijk zitten voor het hoogste rendement. Dit stel je af met een war regeling. In het voorjaar is 27 graden misschien wel voldoende voor je, beetje zonde als je dan naar 40 graden gaat met je wp. En misschien hebben je collectoren wel voldoende capaciteit om nog die 27 te maken, wp kan dan uit blijven. Enige nadeel is dat je doorstromer dan wat meer moet doen. Dus indien veel water verbruik kun je er eventueel een boiler bij plaatsen, dan bespaar je iets op je energie verbruik.
Oh handig om te weten: ze liggen exact zuid, helling 30 graden.
Tevens komen er na de zomer nog 12 stuks zonnepanelen binnenkort bij van minimaal 300Wp per stuk. Daar er reeds 750Wp op de schuur ligt komen we ruim over de 4000kWh per jaar opbrengst uit. Verbruik is net geen 3000kWh
De Panasonic Aquarea 5kW vind ik tot nu toe de meest interessante versie. Maar een split unit heeft voorkeur ivm kleiner buitendeel.
Ben benieuwd in hoeverre het mogelijk is om de unit op het hellende dak te plaatsen? Zie hier wel wat voorbij komen via Google afbeeldingen. Iemand ervaring ?
Buitenmuur of tuin is namelijk geen optie.
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 26-05-2018 17:43 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Alleen grote diameter naar buffer toe want dat heeft wp nodig. Rest kan hetzelde blijven anders werkte het nu ook niethansvk schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 18:20:
Als je je traditionele verwarmingssysteem wilt ombouwen naar LTV met een LW warmtepomp en ltv radiatoren, gaat dat dan goed met cv leidingen van 22 en 15 mm? Ik lees hier en daar dat je voor een WP een grotere diameter nodig hebt.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb hier 10m2 vlakke plaat collectoren en van november tot en met februari zou ik me niet rijk rekenen. Veel warmte is er dan niet te winnen. Een paar graden per dag lukt meestal wel, maar dagen met meer dan 20 graden zijn op een hand te tellen. En er zijn ook genoeg dagen met nul opbrengst.Crazy- schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:40:
[...]
Wat de collectoren gaan doen; is nog even afwachten. Draaien pas 2 weken.
Oh handig om te weten: ze liggen exact zuid, helling 30 graden.
Tevens komen er na de zomer nog 12 stuks zonnepanelen binnenkort bij van minimaal 300Wp per stuk. Daar er reeds 750Wp op de schuur ligt komen we ruim over de 4000kWh per jaar opbrengst uit. Verbruik is net geen 3000kWh
De Panasonic Aquarea 5kW vind ik tot nu toe de meest interessante versie. Maar een split unit heeft voorkeur ivm kleiner buitendeel.
Ben benieuwd in hoeverre het mogelijk is om de unit op het hellende dak te plaatsen? Zie hier wel wat voorbij komen via Google afbeeldingen. Iemand ervaring ?
Buitenmuur of tuin is namelijk geen optie.
Je hebt een hygiene boiler, dus ik neem aan dat het cv gedeelte door de boiler loopt, dan is de gewonnen warmte ook snel weg. Wel afhankelijk van je afgiftesysteem uiteraard. Dat is wat ik hier zie met een vv met een inhoud van ruim 300 liter. Dat is dan een hele plens koud water van 20 graden op de retour.
Ik heb ook een elektrische naverwarmer en die staat op 50 graden, wel zo fijn voor in de keuken en ook voor de douchethermostaatkraan, de waterdruk blijft dan beter.
Nee rijk rekenen doen we ons hier niet mee ;-) zeer zeker niet.jerh schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:21:
[...]
Ik heb hier 10m2 vlakke plaat collectoren en van november tot en met februari zou ik me niet rijk rekenen. Veel warmte is er dan niet te winnen. Een paar graden per dag lukt meestal wel, maar dagen met meer dan 20 graden zijn op een hand te tellen. En er zijn ook genoeg dagen met nul opbrengst.
Je hebt een hygiene boiler, dus ik neem aan dat het cv gedeelte door de boiler loopt, dan is de gewonnen warmte ook snel weg. Wel afhankelijk van je afgiftesysteem uiteraard. Dat is wat ik hier zie met een vv met een inhoud van ruim 300 liter. Dat is dan een hele plens koud water van 20 graden op de retour.
Ik heb ook een elektrische naverwarmer en die staat op 50 graden, wel zo fijn voor in de keuken en ook voor de douchethermostaatkraan, de waterdruk blijft dan beter.
Maar inderdaad. Mijn vat bevat CV water. Nadeel is dat snel de warmte weg is, voordeel is dat het water hierdoor minimaal 20 graden is ipv 8 graden uit den gronden van nederland
Eerst maar eens verdiepen in een nette warmtepomp om de boel warm te krijgen in die periode. Hoeft zeker niet 50/60 te zijn. 40 is perfect voor de CV.
Een doorstromer zie ik ook wel zitten. Maar dat komt deze winter niet meer.
Als de WP de flow (tot 20-30l/min) kwijt kan zonder teveel geruis te introduceren dan kan het ook met 22mm. Bij mij is alles 22mm bij een 8kW WP. 20l/min zie ik geregeld voorbij komen en ik hoor geen geruis. Een buffer moet je alleen installeren wanneer het niet anders kan (geen vloerverwarming en/of geen hoofdruimte die de warmtevraag domineert). In Duitsland rapporteren ze een significante impact op de COP bij gebruik van buffervaten. Is zonde om met veel zorg een WP te selecteren die misschien 10% zuiniger is en bijna gedachtenloos een buffervat te installeren.reneeke1970 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:15:
[...]
Alleen grote diameter naar buffer toe want dat heeft wp nodig. Rest kan hetzelde blijven anders werkte het nu ook niet
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Bedoel je een negatieve impact?LangeFries schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:15:
[...]
Als de WP de flow (tot 20-30l/min) kwijt kan zonder teveel geruis te introduceren dan kan het ook met 22mm. Bij mij is alles 22mm bij een 8kW WP. 20l/min zie ik geregeld voorbij komen en ik hoor geen geruis. Een buffer moet je alleen installeren wanneer het niet anders kan (geen vloerverwarming en/of geen hoofdruimte die de warmtevraag domineert). In Duitsland rapporteren ze een significante impact op de COP bij gebruik van buffervaten. Is zonde om met veel zorg een WP te selecteren die misschien 10% zuiniger is en bijna gedachtenloos een buffervat te installeren.
ik heb snel gezocht op speicher und wärmepumpe en lees verschillende reacties.
Er wordt een onderscheid tussen systemen met en zonder vloerverwarming gemaakt. Ik kon niet zo snel vinden dat een buffervat negatief zou zijn. Gesteld overigens dat je dat bedoelde.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Opmerkelijk. Heb je daar een link bij?LangeFries schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:15:
In Duitsland rapporteren ze een significante impact op de COP bij gebruik van buffervaten. Is zonde om met veel zorg een WP te selecteren die misschien 10% zuiniger is en bijna gedachtenloos een buffervat te installeren.
Als je onderstaande pompentool even inklopt zie je dat bij 8 kW en 5 dT er 28 mm wordt geadviseerd. (debiet is dan 1,39 m3/h)LangeFries schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:15:
[...]
Als de WP de flow (tot 20-30l/min) kwijt kan zonder teveel geruis te introduceren dan kan het ook met 22mm. Bij mij is alles 22mm bij een 8kW WP. 20l/min zie ik geregeld voorbij komen en ik hoor geen geruis. Een buffer moet je alleen installeren wanneer het niet anders kan (geen vloerverwarming en/of geen hoofdruimte die de warmtevraag domineert). In Duitsland rapporteren ze een significante impact op de COP bij gebruik van buffervaten. Is zonde om met veel zorg een WP te selecteren die misschien 10% zuiniger is en bijna gedachtenloos een buffervat te installeren.
Met 22 mm zit je boven de 1 m/s watersnelheid, is min of meer een "magische" grens in water systemen ontwerp. Jou dT zal dus (vollast) groter zijn, en dat gaat ten koste van de COP.
http://app.wilo.com/nl/Rohrleitungsberechner.aspx
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ok, we gaan de CV aansluiting voor de houtkachel niet doen. Qua temperatuurregeling ga ik ga werken met Domoticz en een systeem á la Evotherm om de VV groepen te regelen. Waarvoor heb ik dan nog een losse thermostaat nodig? Melcloud gaat er wel komen overigens.koevlaas2 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:42:
[...]
Er resten mij nu nog wat vragen:
- Op welke plek(ken) heb ik een expansievat nodig? 1 expansievat ergens in de retour
- Welke onderdelen, must-have's en nice-to-have's, mis ik nog? Melcloud, thermostaat (bestaat uit 2 aparte bestelnummers).
Met een 11.2 Zubadan heb je geen houtkachel nodig, scheelt een hoop leidingwerk, vaten en installatie (materiaal).
In mijn beleving werkt het zo: Op de WP stel ik een weersafhankelijke temperatuur in voor het verwarmingswater. De temperatuursensor voor het water zit in de open verdeler. Zodra Domoticz een groep open zet gaat de Alpha2 pomp draaien en daalt de temperatuur in de buffer, als die onder de treshold komt gaat de WP draaien. Klopt dat?
Maar dan blijft je WP 24x7 het water rondpompen, wat weer verlies oplevert.DJT schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:47:
[...]
Ok, we gaan de CV aansluiting voor de houtkachel niet doen. Qua temperatuurregeling ga ik ga werken met Domoticz en een systeem á la Evotherm om de VV groepen te regelen. Waarvoor heb ik dan nog een losse thermostaat nodig? Melcloud gaat er wel komen overigens.
In mijn beleving werkt het zo: Op de WP stel ik een weersafhankelijke temperatuur in voor het verwarmingswater. De temperatuursensor voor het water zit in de open verdeler. Zodra Domoticz een groep open zet gaat de Alpha2 pomp draaien en daalt de temperatuur in de buffer, als die onder de treshold komt gaat de WP draaien. Klopt dat?
Met een thermostaat in je woonkamer schakelen en rest zoals je bedacht hebt is m.i het meest zuinig.
De groepen achter Evotherm kunnen de warmte uit de buffer gebruiken als ze open gaan.
Edit: In de SWW modus draaien kan ook nog dan springt de WP aan als de buffer een paar graden kouder word.
Edit2: Een thermostaat sensor in de buffer stoppen en dan aan/uit schakelen op de buffer temp dat kan wel. Dan heb je niet als nadeel dat je waterpomp continue blijft draaien.
[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 27-05-2018 13:54 ]
Zet 'm op play <Grolsch schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:30:
Ik krijg mijn Mitsu niet aan het koelenHij blijft op pauze staan
Ik zal wel iets "doms" vergeten zijn maar weet niet wat
Kan even duren voordat de unit start btw, en laat 'm op voorloop temperatuur draaien van ca. 16c
[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 27-05-2018 13:34 ]
Dat heb ik gedaan, maar hij blijft op pauze staan.
Post even een plaatje van je display (mag ook via whatsapp).Grolsch schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:33:
[...]
Dan ga ik het zo doen. Thanks.koevlaas2 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:53:
[...]
Edit2: Een thermostaat sensor in de buffer stoppen en dan aan/uit schakelen op de buffer temp dat kan wel. Dan heb je net als nadeel dat je waterpomp continue blijft draaien.
Welke watertemperatuur heb je voor de afgifte nodig ?
< 30c zou je op een kamerthermostaat kunnen draaien en > 35c in de SWW modus.
Zelf een regeling bouwen die aan/uit schakelt kan natuurlijk ook.
[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 27-05-2018 14:22 ]
Ik kan je adviseren het zo niet te doen, dat is mijn oude opstelling zoals ik het deed een ruim jaar.
1 PVoutput . Dongen NB
En wat is hier niet goed aan dan ? Hoe doe je het nu dan ?reneeke1970 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:43:
[...]
Ik kan je adviseren het zo niet te doen, dat is mijn oude opstelling zoals ik het deed een ruim jaar.
Wij hebben sinds een half jaar een jaren 60 hoekwoning.
Het eerste wat ik ga doen is de boel isoleren, de muren lijken al geïsoleerd te zijn met een soort vlokken. Op de woon etage hebben we dubbel glas.
Ik ga dus het dak en ook de vloer van de woonkamer isoleren. En dubbelglas op de slaapetage.
We hebben echter geen vloerverwarming en die zal er voorlopig ook niet komen
Wat zouden de volgende stappen kunnen zijn qua opwekken?
Zonneboiler
PV panelen
Warmte pomp
Doorstroom verwarmer
Mijn doel is niet helemaal van het gas af, maar wel zo minimaal mogelijk verbruik
Deze 2 gaan eigenlijk niet samen, installeer vloerverwarming svp.alclemenso schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:56:
We hebben echter geen vloerverwarming....
... maar wel zo minimaal mogelijk verbruik
Ik zou me vooral concentreren op Warmtepomp (kan ook SWW doen) en PV. Extra waarde van een zonneboiler is er niet echt als je toch al een warmtepomp neemt.alclemenso schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:56:
Wat zouden de volgende stappen kunnen zijn qua opwekken?
Zonneboiler
PV panelen
Warmte pomp
Doorstroom verwarmer
Mijn doel is niet helemaal van het gas af, maar wel zo minimaal mogelijk verbruik
En als je een warmtepomp met serieuze capaciteit neemt, en niet uit een soort zuinigheid net 2 of 3 kW te laag om misschien 1 of hooguit 2 k euro goedkoper uit te zijn, zul je eigenlijk dat gas niet meer nodig hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door Jan Treur op 27-05-2018 15:14 ]
Volledig war, en begrenzen met thermostaat één graad hoger dan gewenst mocht er veel visite zijn of zon in straling.koevlaas2 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:46:
[...]
En wat is hier niet goed aan dan ? Hoe doe je het nu dan ?
Als tijdens stilstand water 2/3 graden afkoelt (of meer )gooit hij veel vermogen in de strijd om snel terug op niveau tekomen. Dit doet de stroom besparing van twee uur stilstand volledig teniet.
Indien langdurig koude wind even shift plus drie en ook opgelost.
Langdurig pruttelen op laag niveau bespaart echt stroom. Ik ongeveer 15/20 procent vergeleken met jaar ervoor
1 PVoutput . Dongen NB
Uit de service manual van je binnenunit:Grolsch schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:30:
Ik krijg mijn Mitsu niet aan het koelenHij blijft op pauze staan
Ik zal wel iets "doms" vergeten zijn maar weet niet wat
29 The cooling system does not cool down to the set temperature.
1. When the water in the circulation circuit is unduly hot, Cooling mode starts with a delay for the protection of the outdoor unit.
1. Normal operation.
2. When the outdoor ambient temperature is lower than the preset temperature that activates the freeze stat. function, Cooling mode does not start running.
2. To run Cooling mode overriding the freeze stat. function, adjust the preset temperature that activates the freeze stat. function.
(Refer to "<Freeze stat function>" on Page 41.)
Heb je hier iets aan?
Je hebt vorig jaar toch ook gekoeld? Normaal schakelt hij met de standaard instellingen direct om en gaat hij koelen. Je kunt zelfs naar een graad of 6 als je dat wilt.Grolsch schreef op zondag 27 mei 2018 @ 13:33:
[...]
Mocht je het nog via je zoneregeling willen aansturen, dan heb je dit nodig.

Snap nu de hoge aanschafprijs een beetje....
Modbus/ BACnet interface, voeding en PLC sturing, beetje programmeren en voila €750
Sinds 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de warmtepomp geïnstalleerd is door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.
Wie weet hoe daar mee wordt omgegaan? Aansluiten is simpel. Een installeur heb ik helemaal niet nodig. Ik las eerder iets over dat een paar foto’s aanleveren ook geaccepteerd zou worden?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Dit topic is gesloten.