Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:21:
[...]
Eerlijk gezegd: Als ik Amerikaan had geweest is er een kans dat ik ook een "fuck you" stem tegen Clinton had uitgebracht, na de moddercampagne tegen Bernie Sanders supporters, en dat had een grote vergissing geweest.
waarop baseer je dan het idee van een 'moddercampagne' tegen Bernie Sanders?
volgens mij is dat idee juist eerder nogal kunstmatig gecreerd door bepaalde krachten, die daarmee een anti-Clinton stemming wilden provoceren (idd de sociale media campagne's die heel bewust ook naar bepaalde doelgroepen bepaalde negatieve berichtgeving targetten).
Het DNC-email-schandaal versterkte dat natuurlijk, maar ook daarin zijn de enige bewijzen voor manipatie een samenwerking tussen de DNC en de clinton-campagne, die echter niet tegen Sanders gericht was, hooguit Clinton hielp zich beter te profileren...
twee meest genoemde punten waren een fundraising-deal, waarbij de DNC de clinton campagne hielp bij vinden van donaties (overigens werd eenzelfde hulp ook de Sanders-campagne gegeven, maar was deze kennelijk niet zo effectief als dat de clinton-campagne hirvan gebruik wist te maken).
en een relatief kleinere 'geheime' hulp waarbij vanuit de DNC bepaalde vragen bij een townhall-meeting aan kandidaat Clinton vooraf werd doorgespeeld.
Dat als 'modder-campagne' te betitelen vind ik nogal vreemd, zeker als je vergelijkt met de open beledigingen en enorme aanvallen die tegelijkertijd bv in de Republikeinse campagne plaatsvonden tussen kandidaten als Trump en Cruz
Overall was de democratische primary-campagne in 2016 juist eerder relatief saai...
Clinton stond al redelijk vroeg op een stevige voorsprong en kwam noit echt in gevaar, al wist Sanders wel een tegenbewging in noordelijke staten te creeren was die nooit echt dusdanig sterk dat Clintn's overwinning in gevaar kwam.
Imho was dat eerder een zwakte van de democraten, hun voorverkiezing had weinig spanning enw ekte geen intersse bij kiezers op.
er kwamen ook geen pakkende politieke thema's naar voren of 'herkenbare' standpunten...
juist iets wat wel degelijk bij de republikeinen wel succesvol plaatsvond... hoezeer je ook bv de plannen voor 'build-the-wall', afschaffen van Obamacare, en grootschalige belastingverlaging en een groot infrastructuur plan vind, het intersseerde veel kiezers wel, of genereerde iig ook veel media-aandacht over de thema's, naast de berichtgeving over de onderlinge aanvallen onder de gordel.
Als ik de democraten wat zou aanraden is dat ze nu ook zeker hun vorverkiezingen _niet_ te netjes moeten houden, politiek is nu eenmaal ook polarisatie en conflict.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen