Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 12:42
@Sturgeon22
offtopic:
dat zal waarschijnlijk bij de aannemer gezeten hebben dan. Ik heb ons huis compleet gerenoveerd en bijna alles daar gehaald. Hele keurige prijsafspraken gemaakt en veel tijd gestoken in vergelijken.

Ontopic: Kan iemand nog meer voordelen noemen van graszoden tegenover zaaien of andersom? Ik wilde graszoden gaan leggen ivm minder kans op onkruid in de beginfase, echter gisteren werd mij verteld dat zaaien juist sterker is als je de tijd hebt. Het gaat om eens stuk van ca. 35m2 wat ik nog over heb en waar gras moet komen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:40

Goverman

not loaded

virtualJac schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:53:
@Sturgeon22
offtopic:
dat zal waarschijnlijk bij de aannemer gezeten hebben dan. Ik heb ons huis compleet gerenoveerd en bijna alles daar gehaald. Hele keurige prijsafspraken gemaakt en veel tijd gestoken in vergelijken.

Ontopic: Kan iemand nog meer voordelen noemen van graszoden tegenover zaaien of andersom? Ik wilde graszoden gaan leggen ivm minder kans op onkruid in de beginfase, echter gisteren werd mij verteld dat zaaien juist sterker is als je de tijd hebt. Het gaat om eens stuk van ca. 35m2 wat ik nog over heb en waar gras moet komen.
Wij hebben een week of twee geleden graszoden laten leggen. We hebben een deel van de tuin omgebouwd (paadje verplaatst, bloembak gelegd, bomen en struiken gerooid e.d.). Omdat het gras er al niet mooi bij lag hebben we dat eerst zo gelaten en onlangs laten vervangen. Let wel: door de vele werkzaamheden was de grond niet vlak, niet schoon (zand/aarde door elkaar) en was het gras ook niet egaal (lees: warzone, golfbaan, dat idee...) Er zat ook veel onkruid in (Zevenblad en klimopresten)

We konden de grond zelf weer afgraven en vlakken en daarna gras zaaien, maar daar hadden we weinig zin in. We hebben online gezocht naar bedrijven die graszoden kunnen leggen. Die hebben twee weken geleden in nog geen twee uur tijd het oude gras weggehaald, grond uitgevlakt en nieuwe gras er in gelegd. Afgelopen twee weken structureel gesproeid (dagelijks een uur) en afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst gemaaid.

In de kosten/gedoe e.d. speelde mee:
- we hebben een dochtertje van bijna 2 die bij mooi weer buiten wil spelen, gras zaaien en wachten vonden wij dus eigenlijk geen optie.
- de offerte die we kozen was 635 euro. Dat was voor 40m2 gras, inclusief leggen, afvoeren oude meuk e.d. Ofwel: in een halve middag is het gewoon klaar.

Bij zelf doen moet je rekening houden met:
- bij ons oude gazon en wat extra grond weg halen (bijna 3m3 voor 40 m2 gazon)
- een container hiervoor huren kost 280 euro incl. BTW (na wat speuren en onderhandelen). Dat was wel voor 6 m3 trouwens, dus dat had ietsje goedkoper gekund. Grond storten is in Den Haag niet gratis...
- we hebben geen kruiwagen, die hadden we dus moeten kopen.
- Kosten voor 40 m2 premium graszoden zijn ongeveer 120 euro

Ofwel: 280 + 120 + 40 = 440 euro om deze klus zelf te klaren. En natuurlijk een dag graven, uitvlakken en gras leggen. En dat om 200 euro te besparen t.o.v. een bedrijf dat het dagelijks doet en binnen 2 uur klaar is...

En nu? Kunnen we in de tuin zitten, spelen in het gras e.d.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Uhmmie schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:56:
Wij willen onze tuin opnieuw (laten) bestraten (keuze is nog niet gemaakt). Nu was ik online een tip tegen gekomen om in het witzand draadmatten neer te leggen en vervolgens in de bovenste laag van het witzand cement te harken..

Echter geeft mijn vader nu aan dat die draadstaal matten mogelijk tot bodem verontreiniging kunnen leiden?

Iemand hier ervaring mee?
het meeste onkruid waait ook nog eens in je voegen, en komt niet van onderaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 12:42
@Goverman Ik snap dat het in jouw situatie een goede keus is. Bij mij is het 35m2 en dat is volledig uitgevlakt en omgespit. Ofwel het zaaien of de graszoden leggen ga ik zelf doen dus het gaat mij meer om het kwaliteitsverschil of 'voordelen' van het gras zelf.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Laatst online: 20:40

Goverman

not loaded

virtualJac schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:59:
@Goverman Ik snap dat het in jouw situatie een goede keus is. Bij mij is het 35m2 en dat is volledig uitgevlakt en omgespit. Ofwel het zaaien of de graszoden leggen ga ik zelf doen dus het gaat mij meer om het kwaliteitsverschil of 'voordelen' van het gras zelf.
Kijk, dat verduidelijkt e.e.a. Een heel aantal kosten heb jij dan sowieso niet. Tja, dan is de keuze: snel gras om snel (twee weken ongeveer) op te kunnen spelen o.i.d. voor ongeveer 3 euro/m2 (zal waarschijnlijk ietsje minder zijn), kost je dus ongeveer 100 euro. Of met een paar dozen graszaad zelf strooien. (geen idee wat het kost en hoeveel je nodig hebt).

Ik zou de keuze wel weten: graszoden. Wanneer het is aangegroeid (na twee weken dus) heb je al een mooi dekkend gazon. Bij zelf zaaien is het langer wachten. Mocht je in een vogelrijke omgeving wonen dan weten moet je nog een net spannen o.i.d.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Uhmmie schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:56:
Wij willen onze tuin opnieuw (laten) bestraten (keuze is nog niet gemaakt). Nu was ik online een tip tegen gekomen om in het witzand draadmatten neer te leggen en vervolgens in de bovenste laag van het witzand cement te harken..

Echter geeft mijn vader nu aan dat die draadstaal matten mogelijk tot bodem verontreiniging kunnen leiden?

Iemand hier ervaring mee?
Niet met draadstaal maar wel met cement (portland) door het zand harken. Dit raad ik af. De grond eronder blijft altijd in beweging, het ene gedeelte zakt meer dan het andere gedeelte. Doordat de toplaag één massieve plaat is geworden gaat dat op een gegeven moment breken. Tegels gaan klapperen en dus later breken.

Mijn advies is daarom ook om gewoon op zand te straten. Is goedkoper in aanleg en mocht je een keer een verzakking hebben is dat gemakkelijk op te lossen. Meestal heb je ook hemelwaterafvoer(en) door je tuin lopen. Als je alles dicht gaat storten kom je daar ook minder makkelijk bij.

Overigens, wit zand? Je bedoelt waarschijnlijk gewoon stopzand. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 13:22
BP14 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:27:
[...]

Wat wil je leggen dan? Natuursteen?.
Nee gewoon betonnen tegels.
HyperTrophy schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:20:
[...]

het meeste onkruid waait ook nog eens in je voegen, en komt niet van onderaf...
Het is ook niet voor het onkruid, maar voor de stabiliteit.
pjot1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:53:
[...]

Niet met draadstaal maar wel met cement (portland) door het zand harken. Dit raad ik af. De grond eronder blijft altijd in beweging, het ene gedeelte zakt meer dan het andere gedeelte. Doordat de toplaag één massieve plaat is geworden gaat dat op een gegeven moment breken. Tegels gaan klapperen en dus later breken.

Mijn advies is daarom ook om gewoon op zand te straten. Is goedkoper in aanleg en mocht je een keer een verzakking hebben is dat gemakkelijk op te lossen. Meestal heb je ook hemelwaterafvoer(en) door je tuin lopen. Als je alles dicht gaat storten kom je daar ook minder makkelijk bij.

Overigens, wit zand? Je bedoelt waarschijnlijk gewoon stopzand. ;)
Ok bedankt voor de uitleg :) en ik bedoel gewoon dat zand wat speciaal voor onder bestrating is ;). Ik noem hetzelf altijd witzand ;) maar ik zal het wel verkeerd hebben :).

Het idee kwam overigens van dit filmpje -> YouTube: Tuin aanleggen 1

[ Voor 4% gewijzigd door Uhmmie op 25-04-2018 18:42 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Uhmmie als je voor betonnen tegels kiest, kies dan een tegel met natuursteendeklaag. Dit is mooier en blijft mooi. Kost wat meer maar je hebt ook meer want het gaat veel langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:39
Jouw graskeuze hangt een beetje af van wat je met je gazon wilt doen. Bijvoorbeeld gaan er kinderen op spelen/ravotten, is het puur sier, of wil je het ook in de winter zwaar kunnen belasten?

Graszoden zijn maar in een paar bekende grasmixen te krijgen.
Als je zelf zaait kun je een speciale grassoort kiezen, bv de al genoemde Water Saver die heel diep wortelt of de Mow Saver die je minder vaak hoeft te maaien.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 21:45
Teijgetje schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:36:
[...]

Jouw graskeuze hangt een beetje af van wat je met je gazon wilt doen. Bijvoorbeeld gaan er kinderen op spelen/ravotten, is het puur sier, of wil je het ook in de winter zwaar kunnen belasten?

Graszoden zijn maar in een paar bekende grasmixen te krijgen.
Als je zelf zaait kun je een speciale grassoort kiezen, bv de al genoemde Water Saver die heel diep wortelt of de Mow Saver die je minder vaak hoeft te maaien.
Daarnaast heb je ook nog verschillende grassen die bijvoorbeeld in de schaduw veel beter groeien dan normaal sport/speel-gras. Om een indicatie te geven, ik heb voor 600m2 graszaad gehaald en was €95,- aan zaad kwijt. Daar kwam nog €10 aan mest bij en (afhankelijk van de grondsoort) moet je ook even kijken of de zuurtegraad van de je grond al goed is.

Delen van ons gazon zijn bijvoorbeeld een mix van verschillende graszaden om er voor te zorgen dat delen waar veel mos stond nu gewoon gras kan groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:56
sorted.bits schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:50:
[...]
Delen van ons gazon zijn bijvoorbeeld een mix van verschillende graszaden om er voor te zorgen dat delen waar veel mos stond nu gewoon gras kan groeien.
de meeste graszoden bestaan ook uit een mix. Maar er is wel erg veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende graszoden. Haal ze niet bij de bouwmarkt of de massale tuincentra. Kans is groot dat je dan goedkope zoden krijgt, dun gesneden, en al te ver uitgedroogd als je ze koopt.

Ik heb ze via een hovenier geregeld, die mij heeft verteld hoe laat hij ze op ging halen. 10 minuten nadat hij ze binnen had lagen ze bij mij in de auto, en twee uur later uitgerold op het vooraf geprepareerde zandbed en de sproeiers konden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
LinuxMan schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:08:
[...]

de meeste graszoden bestaan ook uit een mix. Maar er is wel erg veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende graszoden. Haal ze niet bij de bouwmarkt of de massale tuincentra. Kans is groot dat je dan goedkope zoden krijgt, dun gesneden, en al te ver uitgedroogd als je ze koopt.

Ik heb ze via een hovenier geregeld, die mij heeft verteld hoe laat hij ze op ging halen. 10 minuten nadat hij ze binnen had lagen ze bij mij in de auto, en twee uur later uitgerold op het vooraf geprepareerde zandbed en de sproeiers konden aan.
Ok, misschien is dat ook een beetje een oneerlijke vergelijking, waar ik bij dit huis de mix van graszaad heb laten afstemmen op de ligging, heb ik in mijn vorige huis wel de graszoden van de intratuin gekocht. Je hebt daar wel een punt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59
Vraagje aan de florakenners hier. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht van een ouder echtpaar en die hadden de tuin in geen jaren echt goed onderhouden.

Naast zevenblad heeft de tuin ook varens (die komen echt overal op, wat een troep zeg!) en twee andere soorten onkruid die ik nog niet heb kunnen identificeren. Ik heb even een foto gemaakt en hoop dat jullie ze herkennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mvm5DYdsA7QzXW7y3DOzBxaG/medium.jpg

De planten heb ik nergens op internet kunnen vinden, zelfs niet in grote lijsten met algemeen voorkomende onkruiden.

Die lange gekrulde stengels hebben een diepe penwortel en gelet op hoe snel dat ding groeit (binnen 2 dagen staat het er vol mee en kun je weer schoffelen) ben ik ook benieuwd hoe dat ding zich verspreidt. Er zitten al vrij snel een soort bolletjes aan wat nog het meest lijkt op een blauw druifje dat nog niet in bloei staat.

Tweede onkruid zijn de bladeren die je in het midden ziet tussen die stengels. Er komen een paar enkele bladen aan een stengel omhoog, meerdere op één plek. Dit onkruid heeft niet echt penwortels maar na wat graven blijkt dat zich door middel van wortelstokken (rizoom) verspreidt.

Ik hoop echt dat jullie het antwoord weten, dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb 'm ook :P en wil er ook wel duurzaam vanaf al wordt het minder door structureel het eruit te trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dennis schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:20:
Vraagje aan de florakenners hier. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht van een ouder echtpaar en die hadden de tuin in geen jaren echt goed onderhouden.

Naast zevenblad heeft de tuin ook varens (die komen echt overal op, wat een troep zeg!) en twee andere soorten onkruid die ik nog niet heb kunnen identificeren. Ik heb even een foto gemaakt en hoop dat jullie ze herkennen.

[afbeelding]

De planten heb ik nergens op internet kunnen vinden, zelfs niet in grote lijsten met algemeen voorkomende onkruiden.
Die lange gekrulde stengels hebben een diepe penwortel en gelet op hoe snel dat ding groeit (binnen 2 dagen staat het er vol mee en kun je weer schoffelen) ben ik ook benieuwd hoe dat ding zich verspreidt. Er zitten al vrij snel een soort bolletjes aan wat nog het meest lijkt op een blauw druifje dat nog niet in bloei staat.

Tweede onkruid zijn de bladeren die je in het midden ziet tussen die stengels. Er komen een paar enkele bladen aan een stengel omhoog, meerdere op één plek. Dit onkruid heeft niet echt penwortels maar na wat graven blijkt dat zich door middel van wortelstokken (rizoom) verspreidt.

Ik hoop echt dat jullie het antwoord weten, dank alvast!
Lelietje van dalen.

te koop in het tuincentrum, dus niet per se onkruid. Wel heel sterk en komt overal op.
Wij laten ze staan. Zevenblad daarentegen |:( |:( |:(

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:48
prein2 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:41:
[...]

Lelietje van dalen.

te koop in het tuincentrum, dus niet per se onkruid. Wel heel sterk en komt overal op.
Onkruid bestaat ook niet :-P
Onkruid is ongewenste plant volgens de tuinder. Het is geen categorie :9

Tenminste, dat weet ik van een groen-docent O-)

* Waah zijn voortuin is al het plantaardige onkruid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
prein2 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:41:
[...]

Lelietje van dalen.

Idd Lelietje van Dalen, die andere ken ik ook niet.
Kan zijn dat er een mooi blauw bloempje in komt.

Onkruid is een bloem of plantje wat ergens staat waar die niet hoort te staan.
Heb je bv een border waar je alleen maar Vlijtige Liesjes in hebt staan en er komt zomaar een Begonia of Geranium tevoorschijn dan is dat onkruid.
Zo is het mij tenminste ook geleerd :P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 19:59
Dank @prein2 en @Ad de Jong! Dat is hem inderdaad, fijn dat ik nu tenminste weet wat het is. Niet eens zo'n lelijk plantje, maar woekert lekker voort.

Voor die andere plant heb ik nog een iets betere foto achter de hand, misschien dat determinatie dan makkelijker is :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KtizAER6FsVeTHdDkMSKN64x/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Dennis schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:38:
Dank @prein2 en @Ad de Jong! Dat is hem inderdaad, fijn dat ik nu tenminste weet wat het is. Niet eens zo'n lelijk plantje, maar woekert lekker voort.

Voor die andere plant heb ik nog een iets betere foto achter de hand, misschien dat determinatie dan makkelijker is :).

[afbeelding]
Het zou wel eens hetzelfde kunnen zijn als in mijn tuintje:

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/396963/Q1z3rkD9.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/396962/V35aU6Xv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/396961/65ksfM6o.jpg

Dan zou het volgens de app die ik wat eerder poste familie moeten zijn van het viooltje, vooral het bloemetje lijkt er wel op.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/396960/W3e2s9Ad.png

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 15:59
Maandag wordt dan eindelijk de tuin aangelegd. Duurt ongeveer twee weekjes en dan is het af. Zelf ondertussen al druk bezig met de voortuin, alles netjes bijhouden.

Gezien dit mijn eerste tuin is heb ik weinig tot geen gereedschap. Onkruid is gelukkig met de hand te doen. Kettingzaag kon ik gelukkig even lenen. Nu kijk ik alvast naar een bladblazer, grasmaaier of robot, heggenschaar en kettingzaag. Is het handig om dit alleen van hetzelfde merk te kopen of hechten jullie hier geen waarde if voordeel aan.

Gelukkig heb ik al wel een scherp, hark en onkruidwieder.

Vind dit een mooie serie, https://egopowerplus.nl/producten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Wackmack schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:10:
Maandag wordt dan eindelijk de tuin aangelegd. Duurt ongeveer twee weekjes en dan is het af. Zelf ondertussen al druk bezig met de voortuin, alles netjes bijhouden.

Gezien dit mijn eerste tuin is heb ik weinig tot geen gereedschap. Onkruid is gelukkig met de hand te doen. Kettingzaag kon ik gelukkig even lenen. Nu kijk ik alvast naar een bladblazer, grasmaaier of robot, heggenschaar en kettingzaag. Is het handig om dit alleen van hetzelfde merk te kopen of hechten jullie hier geen waarde if voordeel aan.
Doe jezelf en je buren een lol en gebruik gewoon een bladhark en bezem in plaats van een bladblazer. Kansloze herrieapparaten zijn dat.

En in plaats van dure merken kun je ook meuk sprokkelen bij bv de Lidl. Ik heb er in elk geval mijn heggescharen op accu (!), takkenschaar, telescoop snoeischaar, etc. vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:20:
[...]

Doe jezelf en je buren een lol en gebruik gewoon een bladhark en bezem in plaats van een bladblazer. Kansloze herrieapparaten zijn dat.

En in plaats van dure merken kun je ook meuk sprokkelen bij bv de Lidl. Ik heb er in elk geval mijn heggescharen op accu (!), takkenschaar, telescoop snoeischaar, etc. vandaan.
Ik heb ook een aantal dingen bij de Lidl vandaan. Waaronder ook de elektrische heggenschaar op accu. Echt een aanrader! Ook de snoeischaren vallen zeker niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Tuinterreur ligt aan jezelf, de buren vinden het inderdaad niet fijn als je op zondagochtend vroeg lekker gaat bladblazen. Meer iets voor 's middags als iedereen wakker is.
Maar kansloos? Ik blaas ca 1200m² tuin, gazon en (grind)paden schoon in een drie kwartier, inclusief elk hoekje. Dat ga jij niet redden met je bladhark en bezem. ;)

De steelheggenschaar heb ik wel ook van de Lidl.
Die hangt om je nek en is goed in balans zodat je eigenlijk niets hoeft te tillen, je kantelt of draait hem eigenlijk om zijn ophangpunt met weinig kracht.
Dat, en dat je iets verder van je snoeiwerk afstaat geeft mooie strakke lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wackmack schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:10:

Gelukkig heb ik al wel een scherp, hark en onkruidwieder.

Vind dit een mooie serie, https://egopowerplus.nl/producten
Makita heeft een mooie tuinlijn, de kettingzaag (DUC353) is met 180 euro nagenoeg gratis en best pittig! Geen vergelijk met een 50cc Stihl of Husqy natuurlijk, maar dat zijn dan ook hele investeringen an sich.

Maar je Bosch voorkeur (en accuarsenaal) heb je zover ik weet nu niets aan, je ziet wel ooit dat kleinere (tuin-)merken instappen bij een bestaande acculijn....

EGO is ook mooi spul, wel vrij prijzig. Zover ik weet is de acculijn van Stihl ook niet verkeerd...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik zou lekker voor zoden gaan, geeft snel en mooi resultaat. Zaaien geeft vogels en buurtkatten de kans om eerst nog even een paar weken lekker te ploegen, zoden kan je vrij snel overheen.
Mocht je in latere jaren concluderen dat bepaalde delen baat hebben bij een specifiek type gras dan kan je dat altijd nog bijzaaien.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Goede tip van d'r Lidl, ga daar eens kijken. Kettingzaag via mijn vader kunnen regelen, mooie Stihl op d'r kop getikt.

https://www.lidl-shop.nl/Tuingereedschap/h113901

Inderdaad geen geld.

[ Voor 24% gewijzigd door Wackmack op 28-04-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 29-05 17:43
Teijgetje schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:45:

Tuinterreur ligt aan jezelf, de buren vinden het inderdaad niet fijn als je op zondagochtend vroeg lekker gaat bladblazen. Meer iets voor 's middags als iedereen wakker is.
Ook 's middags vind ik het pleuris apparaten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 16:09
Een week geleden zou ik een afbeelding plaatsen van de buxus in de tuin, aangezien ik geen idee heb hoe ik deze het beste kan verwijderen, bij deze!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jvZKAxV.jpg

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Deze kan je er zeer waarschijnlijk zonder al teveel moeite zo uittrekken.
Anders haal je alles er zoveel mogelijk uit en plant je weer terug wat je wil bewaren.
Kan totaal geen kwaad als je de wortels zo min mogelijk beschadigd.
Soms is dat nog wel eens goed dan maken ze weer nieuwe/extra wortels.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
leecher schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:37:
[...]

Ook 's middags vind ik het pleuris apparaten hoor.
Het is wat het is. Een uurtje herrie.
Gisteren hier 3000 m2 grasland gemaaid met de maaitractor en 1000 m2 gazon dubbel geverticuteerd met de ALKO 4000VB
En dat gazon moet stuk geverticuteerd zoveel troep zit er nog steeds in. Ik moet er denk ik nog drie of vier keer kruislings overheen.
En dan blijft er nog 1000 m2 gazon over dat nog gemaaid en geverticuteerd moet.......

Dat is pas tuinterreur....... :X
Gelukkig zitten de buren hier niet op je lip.....

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
De gemiddelde tuinbezitter woont in de stad in een rijtje en heeft minder dan 100m2 tuin. Daar heb je al dat geweld niet voor nodig ;)
jordyyyys schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:01:
Een week geleden zou ik een afbeelding plaatsen van de buxus in de tuin, aangezien ik geen idee heb hoe ik deze het beste kan verwijderen, bij deze!

[afbeelding]
Wat doe je moeilijk. 4 keer steken met de spade, keer schuin onderdoor en je trekt / wrikt de zooi eruit. Ik heb veel groter spul er zonder verdere schade uitgehaald :P

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 28-04-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Teijgetje schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:29:
[...]

Het is wat het is. Een uurtje herrie.
Gisteren hier 3000 m2 grasland gemaaid met de maaitractor en 1000 m2 gazon dubbel geverticuteerd met de ALKO 4000VB
En dat gazon moet stuk geverticuteerd zoveel troep zit er nog steeds in. Ik moet er denk ik nog drie of vier keer kruislings overheen.
En dan blijft er nog 1000 m2 gazon over dat nog gemaaid en geverticuteerd moet.......

Dat is pas tuinterreur....... 😁
Gelukkig zitten de buren hier niet op je lip.....
Veel mos of ook ander onkruid?
Heb je veel mos hebt eens goed kalk strooien en daarna goed bemesten.
Als je een gazon goed mest groeit het gras veel harder en dichter en krijgt onkruid veel minder kans.
Mijn opa (was tuinman op een villa) die maaide iedere week minimaal 1x. Het gazon was zo kort en dicht dat onkruid gewoon geen kans had. En je kan dan wat je afmaait gewoon laten liggen.
Zo bemest je het ook weer meteen op de natuurlijke manier.
Eigenlijk hetzelfde wat die robotmaaiers ook doen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Rukapul schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:32:
De gemiddelde tuinbezitter woont in de stad in een rijtje en heeft minder dan 100m2 tuin. Daar heb je al dat geweld niet voor nodig ;)
Dit. Helaas heeft de gemiddelde Nederlander besloten dat ook voor zo'n postzegeltuin alles met apparaten gedaan moet worden. Liefst van die goedkope teringherriedingen van de Action of AliExpress. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467596

Barenbrug mow saver is ingezaaid, het wachten kan beginnen 😀

Heb niks van mestof of starter die je in de winkel koopt erbij gedaan, naar containerpark mest gaan halen 0.10 eurocent /100 kg en daarvan een dikke laag van een cm of 3 over de grond gedaan en deze laten infrezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Ad de Jong schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:59:
[...]

Veel mos of ook ander onkruid?
Heb je veel mos hebt eens goed kalk strooien en daarna goed bemesten.
Als je een gazon goed mest groeit het gras veel harder en dichter en krijgt onkruid veel minder kans.
Mijn opa (was tuinman op een villa) die maaide iedere week minimaal 1x. Het gazon was zo kort en dicht dat onkruid gewoon geen kans had. En je kan dan wat je afmaait gewoon laten liggen.
Zo bemest je het ook weer meteen op de natuurlijke manier.
Eigenlijk hetzelfde wat die robotmaaiers ook doen.
Ja dat.
Eigenlijk is het allemaal al jaren slecht onderhouden en heeft het nooit voeding gehad.
Degene die het "onderhoud" deed vond het al heel wat als hij elke anderhalve maand een dagje op de maaitractor doorbracht.
Hij was wel hondenliefhebber, Hondsdraf vind je dan ook overal (als tapijt haast)........ :X

Ik heb een kilo of 600 aan kalk, mest en kieseriet staan dat er overheen moet.
Gelukkig met een strooiwagen achter de trekker.
En inderdaad mulchen, ik wil 1 of 2 keer per week maaien dan kan ik er overheen racen.
We hebben maar een 12,5 pktje en die trekt lang gras en onkruid slecht.
Ben nu inmiddels zover dat bijna alles gemmaaid is met de 125kg grasrol er achter. Dat scheelt enorm in heuvellandschap al.
Maar eerst dus alle zooi er uit, de beschoeiing repareren, grond aanvullen en hier en daar dressen.
Tussendoor wat giften kalk, mest en kieseriet, waarna dan hier en daar gezaaid en overal doorgezaaid kan.
Schat zelf dat eind juli het meeste wel gedaan moet zijn.

Het grasland moet tussendoor eigenlijk ook geverticuteerd, daar ligt het gras ook vergroeid over de grond waar je met de maaier niet bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:06
Ohjee de buxusrups zit in de buxus :( heeft het nog zin om er iets aan te doen? Heb vorig jaar gezien hoe snel ze alles kaal kunnen vreten bij Mn schoonouders.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Martinusz schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:51:
Ohjee de buxusrups zit in de buxus :( heeft het nog zin om er iets aan te doen? Heb vorig jaar gezien hoe snel ze alles kaal kunnen vreten bij Mn schoonouders.
Yep als het nog groen is kan je er tegen spuiten.
Als het al grijs is dan kan je ze diep terug snoeien en vaak lopen ze dan van onderen weer uit.
Dan in de gaten houden en zodra je de Buxusrups weer spot spuiten.
Het is niet moeilijk om het te bestrijden alleen als jij het wel doet en de buren niet dan is het dweilen met de kraan open.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ad de Jong schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:01:
[...]

Yep als het nog groen is kan je er tegen spuiten.
Als het al grijs is dan kan je ze diep terug snoeien en vaak lopen ze dan van onderen weer uit.
Dan in de gaten houden en zodra je de Buxusrups weer spot spuiten.
Het is niet moeilijk om het te bestrijden alleen als jij het wel doet en de buren niet dan is het dweilen met de kraan open.
Ok morgen maar even spul zien te scoren dan, het is gelukkig nog vrij groen, maar je ziet al wel dat ze aan het vreten zijn. 2 rupsen al tegen gekomen en verpletterd, maar dat zullen zeker niet de laatste zijn. Zo ver ik weet ook voor het eerst dat die beesten hier in de regio zijn gekomen, tot nu toe waren we altijd rupsvrij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-05 14:39
Ik heb 2 vraagjes...

We hebben een huis in Finland en om een gedeelte van de tuin staat een meidoorn heg. Deze heg is niet echt netjes, heeft oude dode takken (met van dat droge grijze mos erop) uitlopers in de tuin en in de greppel...gewoon een flink rommeltje. Wat is de beste manier om hier weer een nette heg van maken, elk jaar haal ik dode taken weg (klere werk, armen zien eruit of je ruzie hebt gehad met 10 zwerfkatten en die doornen gaan dwars dooe schoenzolen heen), maar echt veel netter wordt het er niet van.

Tweede vraag, in het gras (en de rest van de tuin) hebben we een onkruid dat erg moeilijk weg te krijgen is. Het is een kruipend plantje, ronde blaadjes en gele bloemetjes (volgens mij is het penningkruid). Vaak maaien helpt wel wat maar niet genoeg, uit de borders is het redelijk makkelijk te verwijderen maar uit het gras totaal niet. Iemand een idee hoe hier vanaf te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verticuteren?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Martinusz schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:51:
Het heeft alleen zin als je dat met de hele buurt aanpakt en dat blijft bestrijden.
Als enkeling tussen een geïnfesteerde buurt is het haast onmogelijk, wat jij bestrijdt komt via de buren terug.

Maar het kan wel, blijven zoeken, spuiten en vallen zetten, de komende jaren.
Afhankelijk van de buxusgrootte is het misschien wijs om ze te vervangen door een soort die de buxusmot niet eet, bestrijden tot in de lengte van dagen kost ook geld en veel ergernis.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Teijgetje schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:47:
[...]

Het heeft alleen zin als je dat met de hele buurt aanpakt en dat blijft bestrijden.
Als enkeling tussen een geïnfesteerde buurt is het haast onmogelijk, wat jij bestrijdt komt via de buren terug.

Maar het kan wel, blijven zoeken, spuiten en vallen zetten, de komende jaren.
Afhankelijk van de buxusgrootte is het misschien wijs om ze te vervangen door een soort die de buxusmot niet eet, bestrijden tot in de lengte van dagen kost ook geld en veel ergernis.
Ik denk dat het vervangen wordt idd, had al gelezen dat er andere soorten zijn die niet opgevreten wordt. Maar wellicht komt er ook wel gewoon opsluitband voor terug, want we gaan mogelijk toch verhuizen binnen nu en 2 jaar.

Zag in de buurt in ieder geval dat er op meerdere plekken gevreten wordt, dus lijkt kansloze missie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
MacMF schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:48:
Ik heb 2 vraagjes...

We hebben een huis in Finland en om een gedeelte van de tuin staat een meidoorn heg. Deze heg is niet echt netjes, heeft oude dode takken (met van dat droge grijze mos erop) uitlopers in de tuin en in de greppel...gewoon een flink rommeltje. Wat is de beste manier om hier weer een nette heg van maken, elk jaar haal ik dode taken weg (klere werk, armen zien eruit of je ruzie hebt gehad met 10 zwerfkatten en die doornen gaan dwars dooe schoenzolen heen), maar echt veel netter wordt het er niet van.
flink snoeien en veel gedult, dan krijg je er wel een perfecte haag mee.
(vooral veel geduld.)

scoor een paar rozenhandschoenen.
voorbeeld:
https://www.dewiltfang.nl...schoen-leer-lang-manchet/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Martinusz schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat het vervangen wordt idd, had al gelezen dat er andere soorten zijn die niet opgevreten wordt. Maar wellicht komt er ook wel gewoon opsluitband voor terug, want we gaan mogelijk toch verhuizen binnen nu en 2 jaar.

Zag in de buurt in ieder geval dat er op meerdere plekken gevreten wordt, dus lijkt kansloze missie.
Als je een vervanger zoekt met een beetje dezelfde uitstraling dan moet je de Ilex Crenata hebben.
Bij mij is de Buxus eruit gegaan en komt er een Laurier voor terug (Prunus Laurocerasus Otto Luyken)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-05 14:39
Ik ga kijken of ik hier in de buurt ook van die handschoenen kan vinden, die zien er handig uit. Dat geduld zal moeilijker zijn.

Verticuteren voor het gras, ik heb het nog niet geprobeerd. Ik ga op zoek naar het juiste gereedschap, zal niet de hele tuin er mee kunnen doen (vooral teveel boomwortels hier en daar), maar misschien dat het gras dat het meest in het zicht ligt ermee opknapt.
migjes schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:57:
[...]

flink snoeien en veel gedult, dan krijg je er wel een perfecte haag mee.
(vooral veel geduld.)

scoor een paar rozenhandschoenen.
voorbeeld:
https://www.dewiltfang.nl...schoen-leer-lang-manchet/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
MacMF schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:01:
Ik ga kijken of ik hier in de buurt ook van die handschoenen kan vinden, die zien er handig uit. Dat geduld zal moeilijker zijn.

Verticuteren voor het gras, ik heb het nog niet geprobeerd. Ik ga op zoek naar het juiste gereedschap, zal niet de hele tuin er mee kunnen doen (vooral teveel boomwortels hier en daar), maar misschien dat het gras dat het meest in het zicht ligt ermee opknapt.

[...]
mijn vrouw heeft er een paar voor de rozen.
(we hebben een postzegel tuin maar wel 4 soorten rozen en 7 verschillende kleuren.)
ze vind het leuk om na het werk effe lekker de rozen te snoeien, glaasje er bij en zo. ;)
(ik zit dan toe te kijken hoe ze bukt. :P )

als je een goede geleiding verzint, dan kun je meidoorn heg helemaal perfect krijgen.
(geleiding zodat je met een stevige elektrische heggen schaar er langs kunt gaan.)
de gaten duren dan jaren voordat ze dicht zijn, maar ik heb er gezien die helemaal perfect waren. ;)
maar ja dat kost wel wat gedult, eigenlijk is het geen geduld maar tijd.
(tijd klinkt minder lastig als geduld.)

Verticuteren is tof voor gras, en onkruid vind het maar niks.
eigenlijk snij je de wortels van het gras eens goed door.
gras is masorgistisch, de meer je de kop er afhakt en de wortels door snijd de harder het groet. >:)
bij de bomen kun je ook een schop gebruiken of iets anders.
(heb zelf maar 3m2 gras, doe er eigenlijk niks aan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

WouterB

3680 Wp

MacMF schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:48:
Tweede vraag, in het gras (en de rest van de tuin) hebben we een onkruid dat erg moeilijk weg te krijgen is. Het is een kruipend plantje, ronde blaadjes en gele bloemetjes (volgens mij is het penningkruid). Vaak maaien helpt wel wat maar niet genoeg, uit de borders is het redelijk makkelijk te verwijderen maar uit het gras totaal niet. Iemand een idee hoe hier vanaf te komen?
Wellicht speenkruid?https://greenfingersonlin.../speenkruid-bestrijden-2/

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ik denk dat ondertussen op 80% van de plek waar ik gras gezaaid heb, gras is opgekomen, de rest heb ik iets later gezaaid, dus dat is nog even afwachten. Nu lees ik verschillende dingen over wanneer ik kan beginnen met maaien. Op de eerste plekken is het nu zo'n 7cm lang. Volgens mij kan dat nu ongeveer gemaaid worden?

Voor de eerste paar keer maaien heb ik zo'n Flymo, zodat ik niet met een maaier over het gras hoef te rijden. Kan gewoon zwevend. Messen zijn net nieuw dus nog lekker scherp.

Iemand nog hints en tips voor de eerste keer maaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zou die flymo niet gewoon alle grassprietjes omlaag blazen en niet veel maaien?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
sorted.bits schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:32:
Ik denk dat ondertussen op 80% van de plek waar ik gras gezaaid heb, gras is opgekomen, de rest heb ik iets later gezaaid, dus dat is nog even afwachten. Nu lees ik verschillende dingen over wanneer ik kan beginnen met maaien. Op de eerste plekken is het nu zo'n 7cm lang. Volgens mij kan dat nu ongeveer gemaaid worden?

Voor de eerste paar keer maaien heb ik zo'n Flymo, zodat ik niet met een maaier over het gras hoef te rijden. Kan gewoon zwevend. Messen zijn net nieuw dus nog lekker scherp.

Iemand nog hints en tips voor de eerste keer maaien?
Hou het wat langer in het begin dan kan het blad wat met zonlicht en groeit je jonge gras beter.
Het zijn nu nog losse sprietjes, het moet vermeerderen om een pol te worden.
Persoonlijk zou ik wachten tot het 10 cm hoog is, de lage plekken dan.
En dan maaien op 6 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
zonoskar schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:36:
Zou die flymo niet gewoon alle grassprietjes omlaag blazen en niet veel maaien?
Goede vraag, het is een 'loaner', maar wilde niet gelijk met de benzinemaaier er overheen jassen eigenlijk. Deze moet namelijk nog even zijn onderhoudsbeurt hebben en weet niet of ik daar op wilde wachten.

Maar idd, misschien wachten tot het zo'n 10cm is en dan op de hoogste stand met de gewone maaier is misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
sorted.bits schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:42:
[...]

Goede vraag, het is een 'loaner', maar wilde niet gelijk met de benzinemaaier er overheen jassen eigenlijk. Deze moet namelijk nog even zijn onderhoudsbeurt hebben en weet niet of ik daar op wilde wachten.

Maar idd, misschien wachten tot het zo'n 10cm is en dan op de hoogste stand met de gewone maaier is misschien beter.
Die Flymo gaat van 15-41 mm maaistand, ik neem aan dat dat de grashoogte is. Het luchtkussen kan niet hoger. Dat is kort gras.

Ik zou nog even genieten van het niet maaien en tegen ze praten met een biertje of wijntje in je hand. Misschien een muziekje erbij, daar houden planten ook wel van. ;)

Heb je tijd zat voor dat onderhoudsbeurtje en kan je ook die messen (laten) slijpen.
Jong gras verdient een bloedscherp mes voor de minste schade.
En drie keer per jaar je messen slijpen/aanzetten is ook aanbevelingswaardig in het algemeen.
Zolang je mes snijdt ipv de spriet afscheurt krijg je minder bruine randjes, rafelranden hebben die neiging .

En inderdaad de Flymo terugbrengen.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2018 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die tuinmannen die hier zijn komen frezen zeiden me eerst 3x tot 9/10cm laten groeien en op 6/7cm maaien en pas de 4de maai beurt als je het weer tot 9/10cm hebt laten groeien vanaf dan pas altijd tot 3cm maaien (Mow saver mag tot 1,5cm), zou het beste resultaat geven qua bladsterkte en tegen onkruid.

Ook gevraagd als een benzine maaier nu nadelig was voor je gras, volgens hun niet wel enkel maaien met scherpe messen.

edit:Oja geluk met het weer nu ideaal :)
Maar: mieren niet normaal pf...mag je over pas ingezaaid gras mieren poeder kappen?

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 467596 op 29-04-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 467596 schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:59:
Die tuinmannen die hier zijn komen frezen zeiden me eerst 3x tot 9/10cm laten groeien en op 6/7cm maaien en pas de 4de maai beurt als je het weer tot 9/10cm hebt laten groeien vanaf dan pas altijd tot 3cm maaien (Mow saver mag tot 1,5cm), zou het beste resultaat geven qua bladsterkte en tegen onkruid.

Ook gevraagd als een benzine maaier nu nadelig was voor je gras, volgens hun niet wel enkel maaien met scherpe messen.

Maar: mieren niet normaal pf...mag je over pas ingezaaid gras mieren poeder kappen?
3 cm vind ik wel kort.
Als je het gras iets langer laat oogt de mat voller (helemaal naast die van de buren die hem zo kort houden).

Mierenpoeder weet ik niet, en wat is "kappen"? Uitstrooien?
Je kan het beter op hun pad leggen, heeft één het gevonden dan komen ze allemaal halen. Als je het strooit moeten ze zich wezenloos zoeken.
Voor je mieren kan je Aspartaam proberen, potje zoetstof kost 2 50.
Is mierzoet dus de mieren brengen het hun nest in en daar wordt het gif (ontleedt oa in methanol).
Is voor ons ook niet zo'n gezond goedje.

En niet giftig voor je gras.
Zorg wel dat ze het droog meenemen (maar dat geldt ook voor mierenpoeder).

[ Voor 87% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
[...]

Viel vies tegen, de meeste bladeren zaten vast in het split. Op d'r hardste stand blies ik alles weg. Vervolgens met de hand verder gegaan, dat ging prima. Border weer vrij van onkruid en eindelijk het houk kunnen vullen.

Morgen komt eindelijk de hovenier! Ze zijn max twee weken bezig. Eindelijk genieten van de tuin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Teijgetje schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:04:
[...]
Zorg wel dat ze het droog meenemen (maar dat geldt ook voor mierenpoeder).
Mmm moet de grond vochtig houden dus wordt moeilijk, morgen eens vragen in de tuin winkel als poeder kwaad kan voor graszaad, heb ooit mieren poeder gehad wat ook geschikt was om op te lossen in water om te kunnen spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 467596 schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:35:
[...]
Mmm moet de grond vochtig houden dus wordt moeilijk,
Sorry,ik haalde een mierenlokdoos die je droog houdt en mierenpoeder door elkaar.
Mierenpoeders, biologisch (Ecostyle) op basis van Pyrethrum en van Bayer op basis van Deltamethrin zijn beide breedwerkend en zowel droog als opgelost te gebruiken.
Deltamethrin is een stuk schadelijker, ook voor vissen en ook voor jezelf.
Ze zijn dodelijk voor bijna alle insecten, ook voor bijen en vlinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Anoniem: 467596 schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:59:

Pfff, mieren, inderdaad.

Maar ik ben overtuigd, wachten, wachten, wachten. Er is genoeg water over het gras gekomen vannacht, waar ik eerst nog wel wat van die bolletjes kunstmest zag liggen, zijn ze vanochtend allemaal verdwenen.

(we hadden hier vannacht behoorlijk onweer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Nog een vraagje. Wij willen onze tuin afgraven omdat we overal bamboo hebben staan. Het probleem is alleen dat de buren dit ook hebben. Nu willen we echt geen bamboo terug in onze tuin (en de buren willen het echt niet door ons weg laten halen). Dus hoe kunnen we nu het beste voorkomen dat die wortels weer terug onze tuin in groeien? Ze staan bij de buren echt pal tegen de schutting richting onze tuin aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Uhmmie schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:25:
Dus hoe kunnen we nu het beste voorkomen dat die wortels weer terug onze tuin in groeien? Ze staan bij de buren echt pal tegen de schutting richting onze tuin aan.
Bamboe is mooi maar inderdaad een woekerdrama.
Daar zou wortelbegrenzer tegen moeten helpen.
Ik zou gelijk de 2mm x 70cm nemen.
En de buren dat laten betalen en evt laten helpen ingraven.
Een andere optie is namelijk een injectie met glyfosaat in de spruit als er wat omhoog komt in jouw tuin. Of hun moederplant daar heelhuids afkomt is wat anders maar jij mag natuurlijk onkruid bestrijden in jouw tuin.

[ Voor 38% gewijzigd door Teijgetje op 30-04-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Ja dat was idd het enige wat ik ook tegen was gekomen. Ik ben benieuwd of het werkt. We gaan een cm of 25 afgraven. Daarna maar een sleuf van 35cm extra maken zodat we dit doek erin kunnen steken.Laten we hopen dat het gaat werken en dat de schutting niet omdonderd ;).

En met die buren is helaas niet te praten. De schutting zou eigenlijk ook echt vervangen moeten worden. Maar er is helaas niet met hun te praten. Elke vorm van contact die we zoeken wordt helaas volledig genegeerd :(. Ik dacht eerst dat het aan ons lag. Maar niemand in de straat heeft contact met hun. Deze mensen zijn enorm op zichzelf.

[ Voor 26% gewijzigd door Uhmmie op 30-04-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Uhmmie schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:47:
[...]

Ja dat was idd het enige wat ik ook tegen was gekomen. Ik ben benieuwd of het werkt. We gaan een cm of 25 afgraven. Daarna maar een sleuf van 35cm extra maken zodat we dit doek erin kunnen steken.Laten we hopen dat het gaat werken en dat de schutting niet omdonderd ;).

En met die buren is helaas niet te praten. De schutting zou eigenlijk ook echt vervangen moeten worden. Maar er is helaas niet met hun te praten. Elke vorm van contact die we zoeken wordt helaas volledig genegeerd :(. Ik dacht eerst dat het aan ons lag. Maar niemand in de straat heeft contact met hun. Deze mensen zijn enorm op zichzelf.
Het is geen doek, het is een kunststof plaat, worteldoek, vijverfolie ed groeit bamboe zo doorheen.
Ik zou toch een vriendelijk briefje in de bus gooien met het verzoek de wortelbegrenzer te betalen omdat zij degenen zijn die het probleem veroorzaken door in eerste instantie al niet zoiets geplaatst te hebben.
Doe wel de hele lengte van de schutting/tuin zodat je niet over een aantal jaar verrast wordt.

Dreigen de plant plat te spuiten aan jouw kant, met grote kans op sterfte aan hun kant, kan altijd nog.
Glyfosaat is namelijk de goedkoopste oplossing. Je kan die optie wel meegeven in je aardige briefje natuurlijk.
Maar oorlogen voorkom je meestal met een dialoog. ;)
En als ze zo gehecht zijn aan hun bamboe zullen ze echt wel reageren dan.........

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 30-04-2018 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmmie
Teijgetje schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:56:
[...]

Het is geen doek, het is een kunststof plaat, worteldoek, vijverfolie ed groeit bamboe zo doorheen.
Ik zou toch een vriendelijk briefje in de bus gooien met het verzoek de wortelbegrenzer te betalen omdat zij degenen zijn die het probleem veroorzaken door in eerste instantie al niet zoiets geplaatst te hebben.
Dreigen de plant plat te spuiten aan jouw kant, met grote kans op sterfte aan hun kant kan altijd nog.
Maar oorlogen voorkom je meestal met een dialoog. ;)
Dat hebben we ook al geprobeerd ;). Aangebeld, briefjes, maar ze willen gewoon geen contact. Ze wonen al 20+ jaar in die woning. En in de straat kent niemand ze. (Dat weten we omdat we een borrel voor de buurt georganiseerd hadden toen we er kwamen wonen en zij de enige waren die niet gekomen zijn).

Dreigen heb ik helemaal geen zin in. Het gaat om 90 euro (als ik zo snel even zie), dan bewaar ik liever de vrede. Want op dit probleem na heb ik helemaal geen last van ze. Nu maar hopen dat dit doek gaat werken :).

Maar bedankt voor de tip. Want dit spul ziet er echt wel beter uit dan de versie die ik gevonden had.

[ Voor 4% gewijzigd door Uhmmie op 30-04-2018 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
We willen graag enkele witte borders in de tuin. Dit kan je maken op verschillende manieren. Muur metselen, vrij veel werk en wat overdreven. De standaard grijze border wit verven en laten stucen. De grote witte plantenbakken van polyester echter zijn deze onbetaalbaar.

Zoek zoiets als dit, Afbeeldingslocatie: http://static.woontrendz.nl/wp-content/uploads/2013/11/Woontrendz-moderne-zithoek-in-de-tuin.jpg

Weet iemand een goedkoper alternatief? Als het te duur is, stel ik het een jaartje uit.

Leuke verhalen weer over de bamboe. Heb het idee om een zwarte niet woekerde bamboe in de tuin te zetten als afscheiding van de container. Wilde een speciekuip ingraven maar misschien is zelfs dat niet genoeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 30-04-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Uhmmie schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:05:
[...]

Dat hebben we ook al geprobeerd ;). Aangebeld, briefjes, maar ze willen gewoon geen contact. Ze wonen al 20+ jaar in die woning. En in de straat kent niemand ze. (Dat weten we omdat we een borrel voor de buurt georganiseerd hadden toen we er kwamen wonen en zij de enige waren die niet gekomen zijn).

Dreigen heb ik helemaal geen zin in. Het gaat om 90 euro (als ik zo snel even zie), dan bewaar ik liever de vrede. Want op dit probleem na heb ik helemaal geen last van ze. Nu maar hopen dat dit doek gaat werken :).

Maar bedankt voor de tip. Want dit spul ziet er echt wel beter uit dan de versie die ik gevonden had.
de rizomen van bamboe gaan niet al te diep, maar gebruik echt geen doek, maar een plastic plaat.
zoals aangegeven. ;)
dan hou je het echt voor 99,99% tegen.
(er zijn altijd einde aan de plaat en daar kan de rizoom om heen groeien
bij het huis of achter bij de schutting, vandaar dat ik net geen 100% geef.)

tja het is wel dat eigenlijk je buren dit hadden moeten doen, maar als die 100€ je vrede geeft dan is het de best uitgegeven geld van je leven.
zo goedkoop is vrede normaal gezien niet. ;)
Wackmack schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:27:
We willen graag enkele witte borders in de tuin. Dit kan je maken op verschillende manieren. Muur metselen, vrij veel werk en wat overdreven. De standaard grijze border wit verven en laten stucen. De grote witte plantenbakken van polyester echter zijn deze onbetaalbaar.

Weet iemand een goedkoper alternatief? Als het te duur is, stel ik het een jaartje uit.
ik zou niet met dat soort bakken in de tuin werken.
het word nat buiten en dan krijg je eigenlijk altijd wel mos of algen.
dit soort dingen zien er leuk uit in een reclame folder, maar naar een paar jaar is het poetsen poetsen en nog eens poetsen.
het kan zijn dat dat je hobby is, dan ga gerust je gang. ;)
Leuke verhalen weer over de bamboe. Heb het idee om een zwarte niet woekerde bamboe in de tuin te zetten als afscheiding van de container. Wilde een speciekuip ingraven maar misschien is zelfs dat niet genoeg.
er zijn een paar soorten die je leuk in een speciekuip kunt houden, maar dat is niet die zwarte.
dat is een vrij grote soort die ruim uit elkaar wil staan, dus eigenlijk wil je die dan heb je al snel meer als 2m2+ nodig om hem leuk te krijgen. ;)

beter kun je juist een flink woekerende bamboe gebruiken die wat lager is.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tuin/tuin.JPG
rechts achter de vijver staat er 1.
die maken een mooie bos om een container (voor mij de compostbak) te verbergen.
die moet je wel met een goede rand op zijn plek houden, maar is niet echt moeilijk. ;)
(kan de soort wel opzoeken als je wil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Wackmack schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:27:

Zoek zoiets als dit, [afbeelding]

Ik zou zoiets maken van 12 of 18 mm betonplex die je tegen paaltjes lijmt met een goede polymeerkit, en de bovenkant/hoeken in verstek er in gelijmd met constructielijm. De open kanten en palen in de grond in de menie.
Berken-betonplex is er in meerdere diktes en grote maten (153x305), wellicht kun je wanden uit één stuk maken en als je wegkomt met muurtjes van 76 cm hoog haal je twee wanden (of voor en achter) uit één plaat. Of een hoge muur en een korte binnenkant uit één plaat.
Als je dat netjes doet heb je een gladde rotvrije kunststof (bruine) buitenkant die je wit kan lakken. De buitenhoeken kan je na lijmen rondfrezen en in de dunne kunsthars zetten zodat die mooi hard worden, en gladschuren (die hars kan je ook gebruiken om je randen in de grond mee te sealen/vol laten zuigen).
Voor de gronddruk in die hoge bakken moet je wat verzinnen, stenen oid., het is namelijk mooi als je de binnenkant ook onbeschadigd houdt. Die binnenkant kan je dan kort houden, en op de grondkering zetten.
Of misschien schoren met gegalvaniseerd draadeind of gemenied staalstrip/rond in de bak voor je ze vult, al krijg je daar wel (schroefbevestigings)gaten van in de plaat waar vocht een kans kan krijgen als je de wand aan twee kanten even hoog houdt.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon aan de palen schoren, in de bak, en de bakrand binnen kort houden. Dan valt je grond tegen de binnenkant van de buitenwand die je dan beter wel schroeft.

En je kan natuurlijk ook duurder betonplex nemen, dat is nog stootvaster. Maar als je het toch schildert is een enkele schilder/plamuurreparatie goedkoper dan alles in hardhout.

[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 30-04-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Teijgetje schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:32:
[...]

Ik zou zoiets maken van 12 of 18 mm betonplex die je tegen paaltjes lijmt met een goede polymeerkit, en de bovenkant/hoeken in verstek er in gelijmd met constructielijm. De open kanten en palen in de grond in de menie.
Berken-betonplex is er in meerdere diktes en grote maten (153x305), wellicht kun je wanden uit één stuk maken en als je wegkomt met muurtjes van 76 cm hoog haal je twee wanden (of voor en achter) uit één plaat. Of een hoge muur en een korte binnenkant uit één plaat.
Als je dat netjes doet heb je een gladde rotvrije kunststof (bruine) buitenkant die je wit kan lakken. De buitenhoeken kan je na lijmen rondfrezen en in de dunne kunsthars zetten zodat die mooi hard worden, en gladschuren (die hars kan je ook gebruiken om je randen in de grond mee te sealen/vol laten zuigen).
Voor de gronddruk in die hoge bakken moet je wat verzinnen, stenen oid., het is namelijk mooi als je de binnenkant ook onbeschadigd houdt. Die binnenkant kan je dan kort houden, en op de grondkering zetten.
Of misschien schoren met gegalvaniseerd draadeind of gemenied staalstrip/rond in de bak voor je ze vult, al krijg je daar wel (schroefbevestigings)gaten van in de plaat waar vocht een kans kan krijgen als je de wand aan twee kanten even hoog houdt.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon aan de palen schoren, in de bak, en de bakrand binnen kort houden. Dan valt je grond tegen de binnenkant van de buitenwand die je dan beter wel schroeft.

En je kan natuurlijk ook duurder betonplex nemen, dat is nog stootvaster. Maar als je het toch schildert is een enkele schilder/plamuurreparatie goedkoper dan alles in hardhout.
Hele goede tips, thnx. Zal het woensdag bespreken. Zag dat mijn ouders een muur hebben van platoflex. Lekker strak, wit alleen niet goedkoop. 1000e ben je zo kwijt voor een maat van 300x10x200cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:32:
[...]

Ik kaap deze even want wil hetzelfde gaan maken in onze tuin, hoe zou je dan de bovenkant breder kunnen maken? Ook een strook in verstek boven bevestigen? Dan begint het allemaal wel behoorlijk bewerkelijk te worden. Zou zoiets niet van cellenbetonblokken kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
Het klinkt bijna allemaal bewerker en duurder dan gewoon vierkante blokken (voorbeeld) pakken en die met een gevelstuc te lijf gaan. ;) Maak een fundering van bv grindtegels 60x40 in de breedte met 20-30cm zand eronder en er gebeurt niks mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:09
Vraagje, zit er veel verschil in de verschillende kooimesmaaiers? Ze hebben nu 1 in de aanbieding van Central Park bij de Praxis, voor 37,50. Vind ik niet heel gek namelijk.

http://www.praxis.nl/tuin...ark-kooimesmaaier/5202889

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:34:
Het klinkt bijna allemaal bewerker en duurder dan gewoon vierkante blokken (voorbeeld) pakken en die met een gevelstuc te lijf gaan. ;) Maak een fundering van bv grindtegels 60x40 in de breedte met 20-30cm zand eronder en er gebeurt niks mee.
Kan natuurlijk als je de blokken zodanig metselt dat je geen barsten krijgt door zetting achteraf.
Met gevelstuc krijg je echter geen hoogglans oppervlak, dan kom je haast bij Italiaans stucwerk uit.
En dan met een strakke ronde naadloze hoek overal.
Dat kost je een aardige duit aan een echt goede stukadoor, zoiets kunnen zelfs de meeste (ervaren) DHZers niet. (net zoals de meeste stukadoors geen cementwerk kunnen)
Ik kan wanden wel spiegelend krijgen in stuc of cement maar daar gaat echt een hoop werk in zitten. Ik zou zoiets als dit, spiegelend met ronde hoeken lekker voorbij laten gaan als klus. Te bewerkelijk, zelfs met rvs hoekprofielen (die eigenlijk geen echte ronde hoeken maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
Het zag er niet hoogglans uit op de foto?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
MartijnAbel schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:40:
Vraagje, zit er veel verschil in de verschillende kooimesmaaiers? Ze hebben nu 1 in de aanbieding van Central Park bij de Praxis, voor 37,50. Vind ik niet heel gek namelijk.

http://www.praxis.nl/tuin...ark-kooimesmaaier/5202889
Als je een beetje kwaliteit wil dan blijf je weg bij de goedkope maaiers.
Vaak erg gammel, snel bot, niet goed te stellen etc.
Liever wat meer uitgeven voor wat kwaliteit als je er langer mee wil doen. Zeker als je een redelijk gazon hebt.

Wij verkochten geen gereedschap dus kan je niet adviseren wat wel de betere zijn maar ik denk dat je al snel aan het dubbele bedrag moet denken.
Ik zou hiervoor niet naar een bouwmarkt gaan maar eerder een tuincentrum of speciaalzaak.

Of hier moet iemand nog ideeën hebben.... Of meer verstand van die zaken 😋😉

Edit: ik heb hier een Felco snoeischaar die inmiddels al meer dan 30 jaar oud is. Werkt nog gewoon goed en de eigenlijk zou nu het mes wel eens vervangen mogen worden.
Dat doet een bouwmarkt schaartje niet na, helemaal niet als je ziet wat een Felco allemaal geknipt heeft door de jaren heen.
Vooral de eerste 10 jaar op het tuincentrum/kwekerij. 💪🏻
Ja een nieuwe knipt nu beter, maar over 10 jaar..... Ik geloof dat nooit 😋

Zoals met alles kwaliteit kost geld.
Maar.... Heb je dat ook nodig..... Dat is maar net wat je wil uitgeven.

Edit 2: de Consumentenbond heeft er ook eens getest.
Kan het wel eens opzoeken als je wil.

[ Voor 24% gewijzigd door Ad de Jong op 01-05-2018 20:28 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ad de Jong schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:18:
[...]

Als je een beetje kwaliteit wil dan blijf je weg bij de goedkope maaiers.
Vaak erg gammel, snel bot, niet goed te stellen etc.
Liever wat meer uitgeven voor wat kwaliteit als je er langer mee wil doen. Zeker als je een redelijk gazon hebt.

Wij verkochten geen gereedschap dus kan je niet adviseren wat wel de betere zijn maar ik denk dat je al snel aan het dubbele bedrag moet denken.
Ik zou hiervoor niet naar een bouwmarkt gaan maar eerder een tuincentrum of speciaalzaak.

Of hier moet iemand nog ideeën hebben.... Of meer verstand van die zaken 😋😉

Edit: ik heb hier een Felco snoeischaar die inmiddels al meer dan 30 jaar oud is. Werkt nog gewoon goed en de eigenlijk zou nu het mes wel eens vervangen mogen worden.
Dat doet een bouwmarkt schaartje niet na, helemaal niet als je ziet wat een Felco allemaal geknipt heeft door de jaren heen.
Vooral de eerste 10 jaar op het tuincentrum/kwekerij. 💪🏻
Ja een nieuwe knipt nu beter, maar over 10 jaar..... Ik geloof dat nooit 😋

Zoals met alles kwaliteit kost geld.
Maar.... Heb je dat ook nodig..... Dat is maar net wat je wil uitgeven.

Edit 2: de Consumentenbond heeft er ook eens getest.
Kan het wel eens opzoeken als je wil.
Thanks voor je uitgebreide reply!
Ik heb zelf geen toegang tot de consumentenbond, dus als je het artikel eens op zou kunnen zoeken, zou supertof wezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:01
MartijnAbel schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:53:
[...]
Ik heb zelf geen toegang tot de consumentenbond, dus als je het artikel eens op zou kunnen zoeken, zou supertof wezen!
Ik ben ook wel benieuwd. Op zoek naar een maaiertje voor gazonnetje van plusminus 25m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
MartijnAbel schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:53:
[...]

Even vanaf de site (kan de gids zo snel niet vinden)... maar ik heb teveel gezegd als ik de test moet geloven :P :D

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398910/goXbICRi.png

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398908/SRWS1PGb.png

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398909/I6VLmbtL.png

De complete uitslag:

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398913/4I0VrPy1.png

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398914/b4HDTQGT.png

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398912/5FgyqaMc.png

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
jasperdeman schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:53:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd. Op zoek naar een maaiertje voor gazonnetje van plusminus 25m2.
Ik heb ongeveer 20m2 dus een handmaaiertje is dan volgens mij het handigste. Zag ook de Flymo modellen, die ook lekker compact zijn. Weet alleen niet hoeland die plastic mesjes het volhouden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
Gevonden, even snel foto's gemaakt dus hoop dat jullie er iets van kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398928/N1Iz9dVh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398929/WZXM6EQy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398927/eAUagbz8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/398926/a1BPFiXA.jpg

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ad de Jong schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:10:
Gevonden, even snel foto's gemaakt dus hoop dat jullie er iets van kunnen zien:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Verrek, hij komt dus best wel goed uit de test voor een handmaaiertje. En een postzegeloppervlak hebben wij sowieso haha.
Toch maar halen dan gok ik zo voor die 37,50

Super bedankt voor het opzoeken van alle info, echt fantastisch! _/-\o_ _/-\o_

Edit: kheb em maar gewoon besteld :p

[ Voor 7% gewijzigd door MartijnAbel op 01-05-2018 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Ad de Jong
Heb je ook tips voor zitmaaiers?
Mijn maaidek is naar gort, simpelweg door slecht onderhoud. :(
Ik kan het voorlopig oplappen met wat laswerk maar eigenlijk is die 12,5 pk veel te licht.
We zijn dus op zoek naar iets vanaf 20pk, en enigszins betaalbaar. Husq's, Stiga`s en John Deere's vallen af.
Tweedehands kom je al snel in 1800+ uit.
We zitten inmiddels over nieuw na te denken, bv de MTD Optima of Murray MSD200 al denk ik dat het maaidek van de Murray te breed is voor hier en daar een poortje en tussen een paar bomen door, en hij misschien wel te zwaar (250kg) is voor de veengrond hier.
Ook twijfel ik of een zij-uitworp te prefereren is boven een achter-uitworp met opvangbak, ik wil kunnen rijden met grasrol er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Niets kunnen vinden, wel een oud topic op GoT: Klik

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Ad de Jong Dank je voor de link.
Inmiddels na wat zoekwerk een mooie tweedehands John Deere X305R gevonden met nog geen 40 uur op de teller.
Daar wordt nu over onderhandelt....natuurlijk eigenlijk net boven budget en iets minder zwaar dan oorspronkelijk de bedoeling was. :+
Maar dan heb je ook wel wat. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 20:21

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Beetje off-topic maar John Deere zitmaaiers zijn <3

vanwege IMDB: The Straight Story (1999)

Ooit koop ik er ook nog een.

excuses voor de onderbreking.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
Ik weet niet waarom maar ik moest ineens hieraan denken 😋😆

💪🏻

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Hmm, vandaag mijn benzinemaaier eens uit de schuur getrokken. Hij moet eigenlijk een onderhoudsbeurt (en diverse reparaties) hebben, alleen was de specialist vandaag dicht :( (sta je dan met dat naar benzine stinkende ding in je huurauto).

Ik zit te twijfelen om mijn 18 jaar oude maaier maar gewoon de deur uit te doen en zoiets te kopen:
https://www.grasmaaiersto.../mcculloch-m46-140wr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Als bij een benzine maaier de motor nog loopt en de transmissie nog wat werkt is er altijd aan te slijpen etc. De enige keren dat ik ze wegdeed was niet starten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Rukapul schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:43:
Staat er inmiddels in, maar dat wordt dus fingers crossed of het het gaat overleven of dat er toch een vervanger in had gemoeten (prijs x5).
Dat duurde dus minder dan 3 weken voor de buxusmot/rups erin zat... Vandaag bespoten met gif, maar weinig trek om dat structureel te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
sorted.bits schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 18:56:

Ik zit te twijfelen om mijn 18 jaar oude maaier maar gewoon de deur uit te doen en zoiets te kopen:
https://www.grasmaaiersto.../mcculloch-m46-140wr.html
Is dit niets voor je? Bijna 2x zo sterk (3,5kW), 7 cm breder maaien (53cm), 12 liter grotere opvangbak (62 liter) en 135 goedkoper?
En natuurlijk de allerbelangrijkste extra......bekerhouders. :9
Alleen momenteel uitverkocht, levering tweede week mei.
franssie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:50:
Als bij een benzine maaier de motor nog loopt en de transmissie nog wat werkt is er altijd aan te slijpen etc. De enige keren dat ik ze wegdeed was niet starten.
Ligt er natuurlijk aan wat hij moet repareren, naast gebruikelijk onderhoud.
Ik kan mijn maaidek ook lassen, met de tractor is niets mis (Partner=Husqvarna) al is hij oud. Die had ik eindelijk weer normaal lopend gekregen na wat sleutelen. Dat was vorig jaar een drama, degene die hem toen gebruikte had als motto: Onderhoud? Olie en filters vervangen? Schoonmaken? Serviceschema? Allemaal onzin, zolang hij het doet doet hij het toch? 8)7
Maar nu heb ik eigenlijk een nieuw dek nodig, je wil niet weten hoe krom en bot die messen zijn.
Dus gaan we verder met repareren of investeren we in gebruiksgemak en een nieuw speeltje.
Dat maakt maaien weer leuk, ipv alle oude ergernissen weer tegen te komen na verloop van tijd.

[ Voor 49% gewijzigd door Teijgetje op 02-05-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Teijgetje schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:15:
<>
Ik kan mijn maaidek ook lassen, met de tractor is niets mis (Partner=Husqvarna) al is hij oud. Die had ik eindelijk weer normaal lopend gekregen na wat sleutelen. Dat was vorig jaar een drama, degene die hem toen gebruikte had als motto: Onderhoud? Olie en filters vervangen? Schoonmaken? Serviceschema? Allemaal onzin, zolang hij het doet doet hij het toch? 8)7
Maar nu heb ik eigenlijk een nieuw dek nodig, je wil niet weten hoe krom en bot die messen zijn.
Dus gaan we verder met repareren of investeren we in gebruiksgemak en een nieuw speeltje.
Dat maakt maaien weer leuk, ipv alle oude ergernissen weer tegen te komen na verloop van tijd.
NIeuwe filters, olie spoelen (2x vervangen na heetstoken) en die messen moeten toch wel recht te kloppen en te slijpen zijn? Kost je veel tijd of op zoek naar nieuwe messen maar die motortjes zijn redelijk onverwoestbaar. Als je er voor weinig vanaf wilt heb ik misschien wel interesse maar wellicht heb je meer aan een inruildeal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:32:
[...]

NIeuwe filters, olie spoelen (2x vervangen) en die messen moeten toch wel recht te kloppen en te slijpen zijn?
Ik wacht inderdaad de inruildeal af.
Als dat te weinig is dan repareer ik hem netjes en komt hij te koop.
Zitten 4 messen in (dubbel kruis) en die zijn best wel te richten en slijpen.
Nieuwe remblokken voor de poelies had ik al besteld, vóór we besloten een nieuwe te kopen die hoger maaiwerk gewoon aankan.
Inmiddels is de olie, filters, bougie, accu (oude stond zo bol dat hij niet uit de accubak wou :S ) vervangen en is de carburateur gereviseerd. Is dan ook starten lopen.
De hydrostaat werkt prima en hij kan voor en achteruit maaien. Al gebruik ik die stand om achteruit te kunnen rijden zonder het maaidek los te koppelen als ik in het hobbelige grasland mezelf dreig vast te rijden omdat één achterwiel geen grip meer heeft.
Andere optie is hem gewoon te houden als trekker voor de karretjes. En om trekkerraces te houden op het land natuurlijk. Maar persoonlijk denk ik dat één trekker zat is hier.
Ik laat het je wel weten dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 02-05-2018 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
franssie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:50:
Zelfs na de winter was het : Choken, starten, lopen. Dat is het probleem niet, maar ook het maaidek (??, die bak om het mes) is ontzettend verroest. Morgen zal ik het horen, even langs de grasmaaierboer.
Teijgetje schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:15:
[...]

Is dit niets voor je? Bijna 2x zo sterk (3,5kW), 7 cm breder maaien (53cm), 12 liter grotere opvangbak (62 liter) en 135 goedkoper?
En natuurlijk de allerbelangrijkste extra......bekerhouders. :9
Alleen momenteel uitverkocht, levering tweede week mei.

[...]

Ligt er natuurlijk aan wat hij moet repareren, naast gebruikelijk onderhoud.
Nou precies, dat is ook een beetje mijn idee. Nieuw speelgoed is ook heel leuk :). Die website ken ik niet, maar ik zal eens rondgooglen of er niet wat beters te vinden is. Ik kan me altijd moeilijk inhouden als ik zulk soort speelgoed aan het uitzoeken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
sorted.bits schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:51:
[...]

het maaidek (??, die bak om het mes) is ontzettend verroest. Morgen zal ik het horen, even langs de grasmaaierboer.

Nou precies, dat is ook een beetje mijn idee. Nieuw speelgoed is ook heel leuk :). Die website ken ik niet,
Ik was bij de grasmaaierboer voor mijn dek en over twee weken was ik aan de beurt, te druk, en hij was continu al twee man kwijt aan robotmaaierreparaties ( :+ ).
Zelfs de messen slijpen kon niet tussendoor.

Dat verroeste dek komt voornamelijk door niet genoeg schoonmaken. Gras koekt aan binnenin en hoewel de toplaag opdroogt en keihard wordt, blijft het gras daaronder vochtig. Combineer dat met steenslagbeschadigingen en het is wachten op roest.......
Die Kibani heeft een nippel waar je na het maaien de tuinslang op klikt zodat je hem snel helemaal schoon kan maken van binnen zonder moeite.

Ik ben zelf uiterst tevreden over de Kibani gereedschappen en twijfel om de oude Honda, zonder hulpstukken, ook te vervangen voor die Kibani.
Ik vind die Kibani er goed uitzien en goedkoper vond ik zulke specs niet.
En een nieuw crossblade kost 15 euro, goedkoop genoeg om er één extra te kopen zodat je altijd een scherp reservemes hebt of dat probleemloos kan laten slijpen als dat weken later pas kan.

Met dit weer staat in twee weken niet maaien het gras haast weer okselhoog.....

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 02-05-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Teijgetje schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:07:
[...]

Ik was bij de grasmaaierboer voor mijn dek en over twee weken was ik aan de beurt, te druk, en hij was continu al twee man kwijt aan robotmaaierreparaties ( :+ ).
Zelfs de messen slijpen kon niet tussendoor.

Dat verroeste dek komt voornamelijk door niet genoeg schoonmaken. Gras koekt aan binnenin en hoewel de toplaag opdroogt en keihard wordt, blijft het gras daaronder vochtig. Combineer dat met steenslagbeschadigingen en het is wachten op roest.......
Die Kibani heeft een nippel waar je na het maaien de tuinslang op klikt zodat je hem snel helemaal schoon kan maken van binnen zonder moeite.

Ik ben zelf uiterst tevreden over de Kibani gereedschappen en twijfel om de oude Honda, zonder hulpstukken, ook te vervangen voor die Kibani.
Ik vind die Kibani er goed uitzien en goedkoper vond ik zulke specs niet.
En een nieuw crossblade kost 15 euro, goedkoop genoeg om er één extra te kopen zodat je altijd een scherp reservemes hebt of dat probleemloos kan laten slijpen als dat weken later pas kan.

Met dit weer staat in twee weken niet maaien het gras haast weer okselhoog.....
Oh shit :(. Mijn oude grasmaaier heeft ook al een ;'gardena' aansluiting zoals ik dat maar noem. Echter nooit gebruikt. Deze grasmaaier heb ik bij het huis 'gekregen', maar er was al van alles mee mis.

Hij reed niet uit zichzelf, want de aandrijfriem lag er af, vol met roest, stompe messen. En de vorige eigenaar maar klagen "dat het gras maaien zo'n werk was en dat we toch echt een tuinman moesten nemen, want dit was niet te onderhouden.". We hebben het over een perceel van iets meer dan 1500m2, waarvan ongeveer 700m2 aan gras. Dat is zo'n 20 tot 30 minuten maaien, wat me echt wel meevalt, want je hobbelt gewoon achter de maaier aan.

We zijn nu nog geen jaar verder, 65m3 aan tuinafval, dode bomen en struiken verder en het gras komt netjes op. Helaas kan je op foto's niet zo goed zien wat voor bende het was in de tuin, dus dat advies van de tuinman had hij eigenlijk zelf moeten opvolgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 14:39
Inmiddels begonnen met de achtertuin. De schutting die er stond was verrot en dus aan vervanging toe.

De oude schutting:
https://ibb.co/byrc9S

De nieuwe schutting geplaatst:
https://ibb.co/ib013n

Daarna begonnen met het omspitten van de tuin.
https://ibb.co/fnUN9S

Vervolgens is het de bedoeling om het straatwerk er opnieuw in te leggen. Daarna wil ik de grond vlak maken om vervolgens graszoden te leggen. De stenen die nu op de afbeelding te zien zijn komen er tijdelijk weer in. Het is de bedoeling dat er Kermamische 60x60 tegels inkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door BP14 op 03-05-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46
Ben ik de enige die alleen maar zwarte vlakken op de plek van de plaatjes ziet?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Hmmbob schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:04:
Ben ik de enige die alleen maar zwarte vlakken op de plek van de plaatjes ziet?
Klopt. dacht dat het aan mij lag. er is iets mis gegaan met het uploaden van de foto's. ik ben op zoek naar een andere website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 12:45

Tripl3 D

Brother in Arms

De zandmassa in mijn achtertuin is vorige week ook langzaam in een wat prettiger te vertoeven plaats veranderd:

Halverwege de werkzaamheden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V7HvPu5uISfRM6aef4LlJDdV/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PK4UvkitEl9RbwiPf0xIdwGN/medium.jpg

Toen de stratenmakers klaar waren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OxJoYEwZgxMc7xcNIGb4DDXF/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5DZeA0rYNJMHgBwiloKcmU4N/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fBZOwtjLR4xkFgfnB9wVnmuv/medium.jpg

Van bovenaf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fb2fSaXwZoePWxpkfHNGx5wU/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/83ijACFmA7pEaxhqUUkY50U8/medium.jpg

Ik kan overigens merken dat ik niet gehinderd door enige vorm van kennis/ervaring dit ontworpen heb 8)7 . Niet gedacht aan dat ik een achterkant bij mijn borders moet hebben, omdat de betonnen rand onder de schutting niet hoog genoeg is. Idee van een collega is om kleine vierkante paaltjes tegen de schutting te plaatsen en daar composiet planken tegenaan te schroeven. En daar dan folie tegenaan om het water er in te houden.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51
euhm, wel erg euhm ... strak? (ik kreeg het idee "badkamer" erbij). :+
Heb je ook bedacht dat als het hard regent er een behoorlijke hoeveelheid water ergens heen moet? Bij jou blijft die staan.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Tripl3 D schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:49:
De zandmassa in mijn achtertuin is vorige week ook langzaam in een wat prettiger te vertoeven plaats veranderd:

Halverwege de werkzaamheden:

[afbeelding]

[afbeelding]

Toen de stratenmakers klaar waren:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Van bovenaf:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik kan overigens merken dat ik niet gehinderd door enige vorm van kennis/ervaring dit ontworpen heb 8)7 . Niet gedacht aan dat ik een achterkant bij mijn borders moet hebben, omdat de betonnen rand onder de schutting niet hoog genoeg is. Idee van een collega is om kleine vierkante paaltjes tegen de schutting te plaatsen en daar composiet planken tegenaan te schroeven. En daar dan folie tegenaan om het water er in te houden.
Blijft het water er zo niet op staan? Misschien goed ( indien mogelijk) om een waterafvoer te plaatsen?

https://www.google.nl/sea...RaCfOM:&spf=1525334654499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Waar heb je deze schutting vandaan? Hij is hoger dan een standaardschutting als ik de voor/na foto's vergelijk.
Pagina: 1 ... 5 ... 181 Laatste