Zitmaaier, wat, welke, waarop letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:00
Ik ben op zoek naar een (tweedehands) zitmaaier.

Ik heb een stuk van ongeveer 19 are, met een 10 are weide grond. Daar gaan kleine geitjes opkomen, maar omdat er nog zoveel andere plannen zijn, zullen ze eventueel niet voor dit jaar zijn.

Omdat ik niet steeds achter mijn trekkertje wil aanhollen en mijn maat met zijn traktor wil lastig vallen, zou ik graag een zitmaaier aanschaffen die én de weide en mijn gazon kan afrijden.

Het gras in de weide is weidegras, dus niet teveel onkruid en ik zou het niet hoger dan 30cm laten komen.

Nu, waar moet ik allemaal op letten bij de aankoop van een zitmaaier, wat moet hij hebben, wat niet?
Hydro, zeker 15pk, opvangbak (mulch niet zo fan van), ...?

Budget is rond een 2000€. Ik heb er een aantal al gezien 2dehands, maar waar moet je daar op letten? Hoe weet ik als hij krachtig genoeg is?

Bedankt voor mij te helpen :)

Edit: hoe verander ik de topic titel? moet ZITMAAIER zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door kazzzdafke op 21-04-2015 14:28 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 01:06

Wom

Belangrijkste is een korte draaicirkel. Daar valt of staat al het gemak wat je kunt hebben mee. Let op bij een opvangbak wat voor constructie er is. Je hebt systemen die naar boven komen om bijvoorbeeld uit te kiepen in een aanhanger. Andere koppel je gewoon los en dan valt een deel gewoon op de grond. Prijskaartje is daar bij van belang uiteraard.

Met zwaardere grassoorten en misschien ook wat ongelijke ligging moet je al snel denken aan de 8kw+ modellen. Let ook op dat je maaidek breder is dan je breedste as, dat bespaard draaien en keren ;)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Titelfix en move naar Algemene Zaken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 23:06
Kijk ook naar de maaibreedte. Hoe breder dit is, hoe beter, want het scheelt je veel baantjes.
Verder heb je ééncilinder modellen en tweecilinder uitvoeringen. De tweecilinders zullen een stuk minder trillen en lopen ook wat prettiger.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Okido..
Ik heb me laten vertellen dat de meeste "niet zo dure" toestellen maar tot 92cm maaibreedte het gras goed in de opvangbak krijgen, alsook anders problemen met nat gras.
Enkel de duurdere, bv Honda, heeft een speciaal systeem met luchtblazers om toch ook nat gras bij +102cm maaibreedte netjes in de opvangbak te krijgen.
Ook zou vanaf een 15pk alles goed moeten zijn qua motor, enkel is een 2cyl idd prettiger dan een 1cyl.

Breedte zal dus voor mij max ergens op een 92cm liggen. Ik wil er ook niet zoveel geld aan geven.

Blijkbaar staan er vele 2de hands te koop, waarvan dus de opvang niet echt geweldig is.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 20:14
Als je trouwens kunt kiezen, zou ik voor een 4wd gaan, omdat weides over het algemeen niet al te egaal zijn en dan wil je met je 2wd maaier nog wel eens vast komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Weide is relatief "strak" :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 06-05 01:06

Wom

Bij een goed opvang systeem scheelt het ook veel in het volume wat in de opvangbak terecht komt. Geen idee waar het hem precies inzit, maar heb hier al veel verschil in gezien.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 18:11

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Als je veel onder / rond bomen moet maaien kan een front deck ook handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kazzzdafke schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:25:
Ik ben op zoek naar een (tweedehands) zitmaaier.

Ik heb een stuk van ongeveer 19 are, met een 10 are weide grond. Daar gaan kleine geitjes opkomen, maar omdat er nog zoveel andere plannen zijn, zullen ze eventueel niet voor dit jaar zijn.

Omdat ik niet steeds achter mijn trekkertje wil aanhollen en mijn maat met zijn traktor wil lastig vallen, zou ik graag een zitmaaier aanschaffen die én de weide en mijn gazon kan afrijden.

Het gras in de weide is weidegras, dus niet teveel onkruid en ik zou het niet hoger dan 30cm laten komen.

Nu, waar moet ik allemaal op letten bij de aankoop van een zitmaaier, wat moet hij hebben, wat niet?
Hydro, zeker 15pk, opvangbak (mulch niet zo fan van), ...?

Budget is rond een 2000€. Ik heb er een aantal al gezien 2dehands, maar waar moet je daar op letten? Hoe weet ik als hij krachtig genoeg is?

Bedankt voor mij te helpen :)

Edit: hoe verander ik de topic titel? moet ZITMAAIER zijn ;)
toon volledige bericht
Je wil "weidegras" van 30 Cm. met een zitmaaier gaan "maaien"? Een "zitmaaier" is leuk om je gazon bij te houden....

Voor weidegras heb je serieus andere maaiers nodig, zeker als 't al (minimaal) 30 cm maai hoogte heeft.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Claas Cougar / Biggest Mower of the world

Je kunt zo'n apparaat als zitmaaier beschouwen, maar ik denk persoonlijk niet dat je er mee uit komt in je tuin.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:26
Vergeet trouwens ook niet om een peltor met ingebouwde FM-radio te kopen, zodat je tijdens het zitmaaien fijn kan intunen op 97.0 :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb ooit met een zitmaaier een voetbalveld gemaaid. Hardstikke leuk, totdat er een plekje was waar de regen van de dagen daaarvoor niet goed weg had kunnen lopen. Je zit zo vast.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Kun je het stuk land niet tot die tijd aan een buurman met vee uitlenen? Scheelt jou weer werk en hij heeft een leuk lappie voor wat koeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 16:18
Wat je eventueel ook kan doen: laat gewoon een loonwerker dat gras even komen maaien.

Kans is groot dat zelfs op een termijn van 20 jaar dat nog altijd goedkoper is dan zelf een zitmaaier aanschaffen. Dan hou ik nog niet eens rekening met onderhoud voor die zitmaaier, brandstof, opslag, ...

Zeker als je dat ding maar een paar keer per jaar wilt maaien - want gras van 30 cm gaat je zitmaaier niet leuk vinden.
Nog afgezien van het feit dat een weide helemaal niet zo goed, makkelijk gaat rijden als een platgestreken gazon.

Voor je eigen gazon zou ik eerder kijken naar een robot-maaier.
Ken iemand die zo een spullen verkoopt (en ook zitmaaiers) en die zegt dat veel klanten die binnenkomen met een zitmaaier, vertrekken met een robot-maaier.
Op het einde van de rit zijn die kosten (aankoop en op jaarbasis onderhoud) nagenoeg gelijk.
(Bij robot-maaier moet je mogelijk nog wel 1 of 2 keer achter je trekkertje aan sjokken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik ga me der nog wat verder in verdiepen en hou jullie op de hoogte.
Ik ben 2 winkels binnengestapt en beide verkopers wouden zelfs niet het duurste toestel aanlappen terwijl dat makkelijk zou kunnen met mijn vereiste.
Voor het weidegras zou de hoogste stand en traag rijden voldoende zijn voor een 15pk motor.
Allerbelangrijkste zeiden beide is een goede opvang. Vele 2de hands gaan daar de mist in. Voor de rest is het de keuze tussen 1 cyl (meer lawaai, trillingen) dan een 2 cyl. En enkel honda's of andere duurdere kunnen boven de 92cm maaidek ook nog goed opvangen.

Key is:
92cm voldoende
Onderzoeken wat nu net goede opvang inhoud
Traag rijden in de weide
Voor de rest zijn ze allemaal hetzelfde bijna.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 18:32

johnwoo

3S-GTE

Als je je eigen gazon ook wel zonder zitmaaier kunt doen en/of het geld er niet voor wil uitgeven, kun je ook een boer of paardenhouder in de regio vragen of ze de wei voor je willen doen in ruil voor het gras. Vaak doen ze dat maar al te graag omdat stro/hooi aankopen best duur is (de grote balen kosten zo enkele tientjes per stuk).

Iemand z'n vee of paarden erop laten zetten zou ik niet doen; als je ze er na 1 of 2 jaar weer af wil en ze hebben zo gauw geen andere locatie, krijg je ze er moeilijk meer weg.

19 are is qua oppervlak prima zelf te doen met een zitmaaier, de vraag is (zoals al werd opgemerkt) of het vlak genoeg is. Mijn ouders hebben een wei van 150 are, afgezien van het te grote oppervlak gaat dat qua vlakheid ook niet echt goed met hun zitmaaier (Husqvarna Yard Pro van 18pk oid, zo'n soort ding, gebruikt voor het gazon). Trekker+bloter aangeschaft en het een tijdlang zelf gedaan, maar uiteindelijk bleek het laten doen door een boer toch het makkelijkste: hij krijgt het gras en mag mest injecteren, in ruil daarvoor maait hij het en houdt de wei mollenvrij, de omheining op orde en ontbaggert de slootjes 1x per 2 jaar. Voor m'n ouders wellicht financieel niet de beste optie (van 1,5ha met 2x maaien komt toch al gauw 2500-3000 euro als je de balen zelf zou verkopen), maar het is wel de gemakkelijkste oplossing :+

Als je het toch zelf gaat doen: zoek er eentje die je in elk geval al zittend kan legen (ofwel zelf kiepen met hendel, ofwel hydraulisch). Niets vervelender dan steeds te moeten afstappen om te legen. Een beetje volume in de opvangbak is ook wel fijn, zodat je niet na elke baan hoeft te legen. En uiteraard met zodanige aandrijving/banden dat je niet vast blijft zitten in het weiland.

[ Voor 11% gewijzigd door johnwoo op 22-04-2015 11:00 ]

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ondertussen ben ik er uit..

Ik ga voor de weide mijn kameraad met kleine trackor en weiblotter 2x lastig vallen.

Voor het gazon ga ik toch voor een robotmaaier gaan. De uiteindelijke kost ligt vele male lager dan een zitmaaier, en dan heb ik helemaal geen werk meer, buiten eventueel de kanten.

Het zal na een deel reviews lezen, prijs kwaliteit deze worden:
https://www.worx.com/fr-BE/28V-22cm-Landroid-L-2000-BE.aspx

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 07-05 16:05

M14

Dit iets voor je? :p

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Bouwvak 2011 Valkenaars bv budel grasmaaier fail

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1