Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Het was een vrouetje en nee geen strik. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:21
Net viel me op dat de kikkers weer kwaken............ ik hoor er een stuk of 6 (over een paar weken kan je van de kwaakbattles niet meer slapen.)
Kikkers FTW!!

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 18-04-2018 22:58 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 12:42
Teijgetje schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:51:
Voorjaar heeft naast veel tuinwerk ook zijn leuke kanten, alle vogels komen weer terug.
Wij voeren ze op het terras, met strooigoed en twee hangvoederkastjes, zwanen en eenden krijgen natuurlijk ook wat maar die zijn wat brutaler dan gewone vogels.
Leuk sijsjes en drijfsijsjes kijken.......

Inmiddels laten ze zich bijna allemaal weer zien, met dit jaar wat nieuwe gasten.
De futenpaartjes (twee stelletjes dit jaar) aan weerszijden van het terrein zijn erg leuk om te bekijken met hun mooie kuiven en lange duiktochten.
De vaste boomklevertjes hebben we nog niet gezien, de schuur waar ze doorgaans nestelden wordt opgeknapt en we hopen dat ze één van de drie nestkastjes een goed alternatief vinden.
De zwaluwen uit een andere schuur zijn ook nog niet gespot. Maar eens kijken voor wat zwaluwpannen, dan kan die schuur ook dicht.
De halsbandparkieten zijn er ook nog niet.

Vanochtend een fazanten-paartje op het terras aan het scharrelen gezien, die zag ik eerder alleen op het grasland, en vanavond zit er een bosuil gezellig te krijsen aan de overkant in een boom. Woohooo.......
Erg gaaf.

De rot ganzen rotganzen wordt je 's nachts wel eens moe van..... :X
Jep, erg leuk inderdaad. Wij hadden vorig jaar al regelmatig een bonte specht die langskwam. Nu zijn het er twee die continue achter elkaar aan vliegen / fladderen / half neerstorten.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik een vijver, deze is ca 4 à 5m2. Omdat dit meer een prut vijvertje is geworden wil ik deze graag kleiner maken zodat ik nog een stukje kan bestraten en nog wat plek voor groen. Er leven nu ook padden en kikkers in de vijver wat mijn katten nogal leuk vinden. Ze eten ze op en dat is heel slecht voor m'n katten; ze komen schuimbekkend thuis. Ook gun ik de kikkers en padden niet zo'n afschuwelijke dood.

Nu liggen er om de vijver mooie keien waar ik een klein beekje/watervalletje van wil maken dmv de keien te metselen. Om het water 'boven' te krijgen heb ik dus een pomp(je) nodig. Nu heb ik op internet meerdere pompen gezien maar ik denk dat de capaciteit veel te veel is. De minste die ik heb gezien geeft zo'n 300 liter per uur. Dit lijkt mij erg veel voor een kabbelend beekje.

Ik heb nu ook stroom in de achtertuin, tenminste, ik heb een stekkerdoos buiten aan het huis, hier zou ik een aftakking willen maken naar de pomp. Hoef dan alleen maar een kabel in te spitten. Maar ik zit met het volgende, graag zou ik gewoon een aan/uit schakelaar willen hebben. Hoe moet ik dit realiseren?

Graag wil ik een definitieve oplossing hebben, maar hoe zit het met vorst? Dit lijkt mij niet best voor de pomp.

Nu zijn er ook ornamenten te koop maar het is veel leuker en mooier om iets zelf te maken. (blijf toch een Tweaker) :p

Heeft iemand hier tips of ervaring mee? Ik vind het gaaf om een soort rots tuintje in m'n tuin te maken.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:57
Vorst voor je pomp is alleen een probleem als de pomp niet draait. Dan moet je hem afkoppelen of in ieder geval leeg laten lopen. Als je je waterval ook 's winters wilt hebben, dan zorgt het stromen van het water als het goed is ervoor dat het water niet bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 22:23
Vraagje, wij willen graag gras in de achtertuin. Ruimte wat we op willen vullen is een 20m2 groot. Ligt pal op het zuiden.
Helaas altijd alles bestraat gehad dus natuurlijk een 15cm aan zandbed onder de bestrating. Wat is handigheid, alles omspitten tot de zwarte grond en dan graszoden leggen? Of dien ik behoorlijk af te scheppen en dit te vervangen door zwarte grond?
Zit sowieso ook een beetje in de maag met het vol op het zuiden verhaal, gaat het spul dan niet dood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 09:49
MartijnAbel schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:50:
Vraagje, wij willen graag gras in de achtertuin. Ruimte wat we op willen vullen is een 20m2 groot. Ligt pal op het zuiden.
Helaas altijd alles bestraat gehad dus natuurlijk een 15cm aan zandbed onder de bestrating. Wat is handigheid, alles omspitten tot de zwarte grond en dan graszoden leggen? Of dien ik behoorlijk af te scheppen en dit te vervangen door zwarte grond?
Zit sowieso ook een beetje in de maag met het vol op het zuiden verhaal, gaat het spul dan niet dood?
Heb je al eens aan kunstgras gedacht? Ligt hier inmiddels 3 jaar in de tuin (West) en is nog steeds mooi groen!

Aap!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
loeberce schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:46:
Vorst voor je pomp is alleen een probleem als de pomp niet draait. Dan moet je hem afkoppelen of in ieder geval leeg laten lopen. Als je je waterval ook 's winters wilt hebben, dan zorgt het stromen van het water als het goed is ervoor dat het water niet bevriest.
Zelfs grote watervallen kunnen bevriezen........
Een klein waterreservoir dat rondgepomp wordt koelt gewoon af naar vriespunt als het lekker vriest, en bevriest dan, inclusief de pomp.
Haal je het water uit een groot reservoir dat diep genoeg is dan zou je mazzel kunnen hebben wbt de pomp. Water is het zwaarst bij 4 graden, trek je het dus uit een diepe sloot of meertje vanaf de bodem dan heb je altijd 4 graden water. (de reden dat een vijvertje voor vissen diep genoeg moet zijn, in die 4 graden kunnen ze overwinteren)
Maar eenmaal buiten komt het in aanraking met ijskoude stenen ed, dus kan het dan toch aanvriezen.
Dat staat wel mooi, je krijgt dan dit ongeveer, of dit.
En natuurlijk moet dat water weglopen als het ontdooit.........

@pjot1
Beter is je pomp en leidingen in de winter leeg te maken en eventueel de pomp af te koppelen zodat je zeker weet dat je kabbelende beekje het in het voorjaar weer doet. Meestal twee slangenklemmen of wartels losdraaien en de stekker er uit trekken.
Een spatwaterdichte schakelaar kan je gewoon ook buiten plaatsen, onder je doos waar je van aftakt of bij/ het stopcontact waar de pompstekker in gaat.
Wil je een vaste aansluiting maken voor de pomp dan zou ik toch een waterdichte lasdoos (niet een die je volgiet met hars) ingraven zodat je de pomp eenvoudig los kunt maken voor winter of ter vervanging.
Ik zou dan wel een dubbelpolige schakelaar nemen die zowel nul als fase afschakelt (sowieso beter ivm evt vochtlekkage die de nul(blauw) bereikt, die normaal verbonden blijft, en zo de aardlek er uit kan gooien)

@MartijnAbel
Er zijn grassoorten die op zand kunnen groeien en die diep wortelen. Bv Barenbrug Water-Saver, dat is voornamelijk rietzwenkgras dat tot 80 cm diep wortelt.
Op het zuiden hoeft geen probleem te zijn, niet te kort maaien bij hitte en `s nachts water geven zolang het jong gras is en de wortels nog niet 60 cm diep zitten, zand houdt geen water vast.
Die diepe wortels helpen ook bij droogte als de bovenlaag opdroogt, met wat mazzel vinden de wortel het grondwater..
Zaaien is een dingetje, in zand zit 0 voeding. Je zal dus door je zandlaag meststoffen, kalk, kieseriet ed moeten mengen/doorharken/frezen voordat je zaait.
En de mat pas belopen als het gras echt dicht/vast staat anders heb je kans dat je het zandbed intrapt.
De grond met het zand mengen is wel beter, gebruik een grondfrees en probeer zoveel mogelijk grond/aarde in je zand te mengen, en voeg gelijk kalk en mest bij.
En niet zaaien in een droge periode (hoogzomer), dan moet je water blijven geven aan die jonge worteltjes, in zand helemaal..
Beter in het "regenseizoen".

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2018 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
harmageddon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:56:
[...]

Heb je al eens aan kunstgras gedacht? Ligt hier inmiddels 3 jaar in de tuin (West) en is nog steeds mooi groen!
Zeker, alleen dan dient er behoorlijk uitgevlakt te worden en qua kostenplaatje is het echt een behoorlijk verschil van rond de 600 euro.
Qua werk zal het ook behoorlijk wat meer zijn ivm verlijming e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:57:
[...]

@MartijnAbel
Er zijn grassoorten die op zand kunnen groeien en die diep wortelen. Bv Barenburg Water-Saver, dat is voornamelijk rietzwenkgras dat tot een meter diep wortelt.
Op het zuiden hoeft geen probleem te zijn, niet te kort maaien bij hitte en `s nachts water geven zolang het jong gras is en de wortels nog niet 60 cm diep zitten, zand houdt geen water vast.
Die diepe wortels helpen ook bij droogte als de bovenlaag opdroogt, met wat mazzel vinden de wortel het grondwater..
Zaaien is een dingetje, in zand zit 0 voeding. Je zal dus door je zandlaag meststoffen, kalk, kieseriet ed moeten mengen/doorharken/frezen voordat je zaait.
En de mat pas belopen als het gras echt dicht/vast staat anders heb je kans dat je het zandbed intrapt.
De grond eronder is wel belangrijk, die moet goed zijn anders heeft het geen zin.
En niet zaaien in een droge periode, dan moet je water blijven geven aan die jonge worteltjes.
Beter in het "regenseizoen".
Thanks, hier kan ik zeker wat mee. Zaaien was ik sowieso niet van plan, maar dan gewone graszoden. Daar zal dan ook ongetwijfeld iets voor zijn wat goed groeit op een zandbed.
Ik zat ook nog te denken om ongeveer 1 a 1.5 m3 zwarte grond te halen en dat, na het omspitten goed te vermengen met het overgebleven zand. Onder de 15cm zand zit een goede modder ondergrond.

Excuus voor de dubbele post :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:33:
[...]

Thanks, hier kan ik zeker wat mee. Zaaien was ik sowieso niet van plan, maar dan gewone graszoden. Daar zal dan ook ongetwijfeld iets voor zijn wat goed groeit op een zandbed.
Ik zat ook nog te denken om ongeveer 1 a 1.5 m3 zwarte grond te halen en dat, na het omspitten goed te vermengen met het overgebleven zand. Onder de 15cm zand zit een goede modder ondergrond.

Excuus voor de dubbele post :F
Had nog een linkje naar Barenbrug toegevoegd.

Ik betwijfel of rietzwenkgras als zode verkocht wordt, maar wie weet.
Voor graszoden moet je ook mengen en vlakken/rollen. Dan kan je ook zaaien,(en inharken en een laagje grond er op strooien zodat de zaadjes bedekt zijn tegen vogels en uitdroging), gras staat er met twee weken.

Van de Wetering Graszoden kweekt graszoden op zandgrond. Alleen wel een standaard mengsel speelgras (Engels raai, veldbeem en roodzwenk), geen rietzwenkgras.
Daar zou ik persoonlijk advies inwinnen, en hoe je de tuin voorbehandelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:51:
[...]

Had nog een linkje naar Barenbrug toegevoegd.

Ik betwijfel of rietzwenkgras als zode verkocht wordt, maar wie weet.
Voor graszoden moet je ook mengen en vlakken/rollen. Dan kan je ook zaaien,(en inharken en een laagje grond er op strooien zodat de zaadjes bedekt zijn tegen vogels en uitdroging), gras staat er met twee weken.

Van de Wetering Graszoden kweekt graszoden op zandgrond. Alleen wel een standaard mengsel speelgras (Engels raai, veldbeem en roodzwenk), geen rietzwenkgras.
Daar zou ik persoonlijk advies inwinnen, en hoe je de tuin voorbehandelt.
Dat is ook wel weer zo idd. Zal her en der wel eens wat offertes aanvragen, heb eerlijk gezegd ook geen zin om alles te doen en van alles te moeten huren. Thanks voor de tips en je uitgebreide posts, daar is zeker wat info in te winnen gok ik zo

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnAbel op 21-04-2018 00:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 00:10:
[...]
Zal her en der wel eens wat offertes aanvragen, heb eerlijk gezegd ook geen zin om alles te doen en van alles te moeten huren.
En mail Barenbrug gewoon ook, hun specifieke rietzwenkgras is ook een mix die snel aanslaat, en hun rietzwenk is beter bestand tegen hitte en droogte (tuin pal zuid) dan traditionele rietzwenkrassen.

Misschien weten zij een graszodenhandel.
Voetbalvelden waar het bij uitstek geschikt voor is , want minder water geven, sterk en langer groen, worden meestal niet gezaaid.
En gezien de hele Europese competitie, WK en EK er op spelen zullen kwekers niet alleen in België zitten.
En dan nog zijn 20m2 nog te overzien qua verzendkosten schat ik, ik heb laatst 3 pallets terrastegels uit België laten komen en was geloof ik 100 euro kwijt.(geen spoed)

Let op: Echtdegoedkoopste.be zegt dat het A keus is maar ik had B-keus, met lichte beschadigingen, de print/toplaag is ca 1 cm dik/steen in kleur, desalniettemin erg fraai in de serre.

Na de voegen ingewaterd te hebben met zilverzand, tegels liggen echt strak tegen elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/79OnrFhNPgq97TfuBrjl69uX/thumb.jpg

Maar als je er dan wat op zet dan zie je van die paar plekjes niets meer...... ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KqEcWSxPyvKrQao4iMS8SQXT/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zkDZDBC22I0uZijomvFzzbuO/thumb.jpg

(die bos maretak hangt er nog steeds......tijd dat ik de zaden verdeeld over de appelboomkroon plant zodat deze in de winter mooie groene kerstballen heeft over een paar jaar. Met een beetje mazzel.).

[ Voor 57% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2018 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 00:20:
[...]

En mail Barenbrug gewoon ook, hun specifieke rietzwenkgras is ook een mix die snel aanslaat, en hun rietzwenk is beter bestand tegen hitte en droogte (tuin pal zuid) dan traditionele rietzwenkrassen.

Voetbalvelden waar het bij uitstek geschikt voor is , want minder water geven, sterk en langer groen, worden meestal niet gezaaid.
En gezien de hele Europese competitie, WK en EK er op spelen zullen kwekers niet alleen in België zitten.
En dan nog zijn 20m2 nog te overzien qua verzendkosten schat ik, ik heb laatst 3 pallets terrastegels uit België laten komen en was geloof ik 100 euro kwijt.(geen spoed)
Zal ik zeker doen. Heb me net al even ingelezen op de water saver. Enige, behoorlijke nadeel is dat het alleen in zakken van 15kg te krijgen is terwijl ik aan 1kg meer dan genoeg heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07
pjot1 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:41:
Beste Tweakers,
Om het water 'boven' te krijgen heb ik dus een pomp(je) nodig. Nu heb ik op internet meerdere pompen gezien maar ik denk dat de capaciteit veel te veel is. De minste die ik heb gezien geeft zo'n 300 liter per uur. Dit lijkt mij erg veel voor een kabbelend beekje.

Ik heb nu ook stroom in de achtertuin, tenminste, ik heb een stekkerdoos buiten aan het huis, hier zou ik een aftakking willen maken naar de pomp. Hoef dan alleen maar een kabel in te spitten. Maar ik zit met het volgende, graag zou ik gewoon een aan/uit schakelaar willen hebben. Hoe moet ik dit realiseren?

Graag wil ik een definitieve oplossing hebben, maar hoe zit het met vorst? Dit lijkt mij niet best voor de pomp.

Nu zijn er ook ornamenten te koop maar het is veel leuker en mooier om iets zelf te maken. (blijf toch een Tweaker) :p

Heeft iemand hier tips of ervaring mee? Ik vind het gaaf om een soort rots tuintje in m'n tuin te maken.
Wat mij betrefd is er maar 1 merk waar je naar moet kijken: Oase
Filter en Beekloop pompen.

Ik heb er hiervan 3 permanent in gebruik (12 maanden per jaar) en 1 reserve liggen die ik een paar x per jaar gebruik om de grote vijver eens een deel leeg te pompen om te verversen.
1x Aquamax 5500
1x Aquamax 3500 (reserve)
2x Aquarius (weet zo snel niet meer welke types maar heb 2 verschillende waarvan de kleinste voor mijn kleine vijvertje van een paar honderd liter. Beide voor de waterval.)

Ja ze zijn duurder dan vele concurrenten maar vaak veel zuiniger in gebruik, qua garantie is het beter voor elkaar en vaak uit te breiden tot 5 jaar complete garantie, alle onderdelen zijn te vervangen en nog heel lang verkrijgbaar, de meeste zijn voorzien van een vorstbeveiliging, idem beveiliging tegen drooglopen.

300 liter lijkt veel maar dat valt vaak mee, door gebruik zal de capaciteit wat teruglopen omdat er wat vervuiling kan ontstaan in het water, leidingen, opvoerhoogte etc waardoor de doorstroming minder wordt.
Je kan de pomp altijd wat knijpen mocht het toch teveel zijn.

In de winter kan je het beste de pomp eruit halen mocht je die niet meer gebruiken.
Hier liggen ze altijd het hele jaar door in het water al was ik er dit jaar wel bang voor met de extreme vorst.
Maar alles doet en werkt nog naar behoren.
Al gaat de komende winter alleen de Aquamax nog door met werken en gaan de 2 anderen de schuur in uit voorzorg. Een luchtsteen in beide vijver(tje)s moeten het dan alleen doen.

En een beetje Tweaker gebruikt minimaal een KIKU om de pomp aan/uit te schakelen :+
Vaak bij een bouwmarkt met leuke korting te koop als je de kortingsbonnen in de gaten houdt.
Of een tijdschakelaar erop zetten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
MartijnAbel schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:30:
[...]

Zeker, alleen dan dient er behoorlijk uitgevlakt te worden en qua kostenplaatje is het echt een behoorlijk verschil van rond de 600 euro.
Maar je hoeft het daarna nooit te maaien, mos eruit te halen, geen onkruid, geen paardebloemen en ander onkruid, geen dode plekken door de zon.
:)
Wij hebben geen vierkant stuk gras, en aardig wat stukken moeten lijmen, en er staat een pergola op.
Voor us kunstgras ideaal in ieder geval

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Is als een soort van bodembemesting het gebruik van potgrond of bemeste tuinaarde aan te raden? Aangezien er nu weinig voedingsstoffen in de grond zitten(waarschijnlijk) en ik nergens normaal compost kan krijgen...
harmageddon schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 08:00:
[...]

Maar je hoeft het daarna nooit te maaien, mos eruit te halen, geen onkruid, geen paardebloemen en ander onkruid, geen dode plekken door de zon.
Wij hebben geen vierkant stuk gras, en aardig wat stukken moeten lijmen, en er staat een pergola op.
Is het bij jullie verlijmd op bestrating? Compleet of alleen langs de kanten o.i.d.?

[ Voor 17% gewijzigd door MartijnAbel op 21-04-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
harmageddon schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 08:00:
[...]

Ik vind kunstgras ook ideaal in ons geval. Echter is het niet automatisch dat er geen onkruid en mos op groeit. Dat van ons ligt in de schaduw en onder twee bomen. Dan groeit er dus weldegelijk na enkele jaren beperkt onkruid en mos tussen je kunstgras. Is vrij makkelijk weg te halen, maar ik vind het juist wel bijdragen aan de uitstraling :) idem dat ik gevallen blad niet direct opruim en er dus voedingstoffen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
MartijnAbel schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 08:09:
Is als een soort van bodembemesting het gebruik van potgrond of bemeste tuinaarde aan te raden? Aangezien er nu weinig voedingsstoffen in de grond zitten(waarschijnlijk) en ik nergens normaal compost kan krijgen...

[...]

Is het bij jullie verlijmd op bestrating? Compleet of alleen langs de kanten o.i.d.?
Op wit zand. Als je het op bestrating legt heb je geen demping.
Langs de kant hebben we een opsluitband (top kant heet het). Zal later vandaag wat foto's maken. Zometeen de caravan ophalen van de stalling :)
Rukapul schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 08:37:
[...]

Ik vind kunstgras ook ideaal in ons geval. Echter is het niet automatisch dat er geen onkruid en mos op groeit. Dat van ons ligt in de schaduw en onder twee bomen. Dan groeit er dus weldegelijk na enkele jaren beperkt onkruid en mos tussen je kunstgras. Is vrij makkelijk weg te halen, maar ik vind het juist wel bijdragen aan de uitstraling :) idem dat ik gevallen blad niet direct opruim en er dus voedingstoffen zullen zijn.
Bij ons op 1 plek een beetje mos, waar zand omhoog kroop langs de pergola. Maar een beetje onkruidbestrijding maakt het wel weer dood.

[ Voor 34% gewijzigd door harmageddon op 21-04-2018 08:55 ]

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Dat kan zeker, een andere optie is bij de milieustraat waar je vaak gratis je aanhanger vol kan scheppen met dat soort grond.
Het is vaak wat ze zelf composteren van alle groenafval die ze daar inleveren/inzamelen.
Je brengt zelf groenafval en haalt het jaren later weer op in een andere vorm :-p

Dit heeft eigenlijk maar 1 nadeel, het kan zeker onkruidzaden bevatten en je zal in het begin misschien wat meer moeten schoffelen.

Een andere optie (die ik zelf gebruik, de grond hier is sinds de oplevering in 86 volgens mij nog nooit bemest) is regelmatig strooien met bv Culterra.
Ik heb het niet zo op kunst(zooi >:) ) dus ook geen kunstmest maar organische meststoffen.
Kan je ook eigenlijk niet veel mee verkeerd doen.

Eigenlijk zou ik eerst een hoop van die compost erop moeten gooien en dat gewoon op zijn tijd wat aanvullen met Culterra.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Kunstgras leggen is eigenlijk net bestraten. Stel bandjes, vlak het zand (stopzand), leg het onderdoek en dan het kunstgras. Deze 2 verlijm je op de bandjes. Ook zou je her en der nog een haring gebruiken.

Neem wel een zandpakket dat dik genoeg is zodat het (regen)water door het zand kan lopen.

De onderdoek is ook belangrijk deze voorkomt dat bijvoorbeeld stoelpootafdrukken niet in het gras blijft staan.

Als je het gras zelf gaat leggen, houdt dan rekening met de kijkhoek. Het gras is opgerold en de haren zijn 1 kant opgevouwen. Leg het gras tegen de kijkrichting in. Bij een normale achtertuin leg je de haren richting het huis zodat je vanuit huis tegen de sprieten op kijkt. Dit geeft een natuurlijkere uitstraling.

Ook heb je nog een klein beetje brekerzand nodig om de sprietjes 'omhoog' te vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
@pjot1

Een klein beetje een indruk van de doorvoer snelheid van de 2 pompen.
Ze moeten beide nog wel schoongemaakt worden dus normaal lopen ze wat harder.

Mijn Oase Fountain set 1000

Mijn Oase Fountain set 1500

(Heb in max res gefilmd maar op een 1 of andere manier is er iets niet goed gegaan lijkt wel, sorry hiervoor)
Met een beetje geluk zijn de randen etc dit jaar compleet dicht gegroeid.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ad de Jong schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:28:
@pjot1

Een klein beetje een indruk van de doorvoer snelheid van de 2 pompen.
Ze moeten beide nog wel schoongemaakt worden dus normaal lopen ze wat harder.

Mijn Oase Fountain set 1000

[video]

Mijn Oase Fountain set 1500

[video]

(Heb in max res gefilmd maar op een 1 of andere manier is er iets niet goed gegaan lijkt wel, sorry hiervoor)
Met een beetje geluk zijn de randen etc dit jaar compleet dicht gegroeid.
Wauw! Heel gaaf! d:)b

Zoiets wil ik dus ook! Maar begrijp ik het goed dat je een 1000l/m pomp hebt bij het eerste filmpje en 1500 bij de tweede?

Ik vind namelijk de stroom precies goed, niet te hard en niet te zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:00
Ik twijfel wat aan kunstgras. Scheelt heel veel werk maar heb nog geen mooie in het echt gezien.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:55
Teijgetje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 00:20:
[...]

Let op: Echtdegoedkoopste.be zegt dat het A keus is maar ik had B-keus, met lichte beschadigingen, de print/toplaag is ca 1 cm dik/steen in kleur, desalniettemin erg fraai in de serre.

Na de voegen ingewaterd te hebben met zilverzand, tegels liggen echt strak tegen elkaar.
[afbeelding]

Maar als je er dan wat op zet dan zie je van die paar plekjes niets meer...... ;)
[afbeelding] [afbeelding]

(die bos maretak hangt er nog steeds......tijd dat ik de zaden verdeeld over de appelboomkroon plant zodat deze in de winter mooie groene kerstballen heeft over een paar jaar. Met een beetje mazzel.).
Wij zijn nu ook bezig met het terras onder onze Veranda met glazen schuifdeuren. Ziet er netjes uit bij jouw! :)

Wat heb jij onder je tegels liggen? Een betonnen vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
pjot1 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:33:
[...]

Wauw! Heel gaaf! d:)b

Zoiets wil ik dus ook! Maar begrijp ik het goed dat je een 1000l/m pomp hebt bij het eerste filmpje en 1500 bij de tweede?

Ik vind namelijk de stroom precies goed, niet te hard en niet te zacht.
Klopt:

Oase Fountain set 1000
Oase Fountain set 1500

Klopt, veel hangt ook af van de opvoerhoogte.
Wil je een beekloop maken dan heeft dat minder invloed op het verlies dan een waterval.
En natuurlijk de lengte van de slang speelt ook mee.

Edit: ik denk dat ik mezelf dit jaar eens deze kado ga doen zodra het vakantiegeld binnen is :P
Oase Vitronic 24 W

[ Voor 11% gewijzigd door Ad de Jong op 21-04-2018 09:43 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ad de Jong schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:11:
[...]

Dat kan zeker, een andere optie is bij de milieustraat waar je vaak gratis je aanhanger vol kan scheppen met dat soort grond.
Het is vaak wat ze zelf composteren van alle groenafval die ze daar inleveren/inzamelen.
Je brengt zelf groenafval en haalt het jaren later weer op in een andere vorm :-p

Dit heeft eigenlijk maar 1 nadeel, het kan zeker onkruidzaden bevatten en je zal in het begin misschien wat meer moeten schoffelen.

Een andere optie (die ik zelf gebruik, de grond hier is sinds de oplevering in 86 volgens mij nog nooit bemest) is regelmatig strooien met bv Culterra.
Ik heb het niet zo op kunst(zooi >:) ) dus ook geen kunstmest maar organische meststoffen.
Kan je ook eigenlijk niet veel mee verkeerd doen.

Eigenlijk zou ik eerst een hoop van die compost erop moeten gooien en dat gewoon op zijn tijd wat aanvullen met Culterra.
Goed om te horen dat het met potgrond ook wel kan dus. Stuur de vrouw er even op uit aangezien ik zelf vandaag aan het werk ben. Ik kan gelukkig behoorlijk wat omscheppen om het zand een behoorlijk stuk naar beneden te krijgen en te zorgen dat het gras genoeg voeding uit de toplaag haalt.
Helaas is er hier geen compost op te halen bij de milieustraat(in ieder geval niet nu) en ik heb tevens geen kar die ik even kan fixen. Dan maar de potgrond en wat zwarte modder.

Ik heb ook even een mailtje gedaan naar Barenbrug om te vragen wat het beste plan van aanpak is

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnAbel op 21-04-2018 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 00:50:
[...]

Enige, behoorlijke nadeel is dat het alleen in zakken van 15kg te krijgen is terwijl ik aan 1kg meer dan genoeg heb...
Ik hou me nooit zo aan de zaaihoeveelheden van gras. De opgegeven hoeveelheid is genoeg, maar dan heb je losse grassprietjes/plantjes die zich moeten verbreden om een gesloten grasmat te krijgen.
Ik zaai echt ruim zodat het eigenlijk gelijk dicht staat, dan heeft onkruid al minder kans vanaf dag 14, gesloten gras laat nauwelijks onkruid toe.

Dit is een plek waar een 6 m³ container een half jaar gestaan heeft, en een plekje er achter, en waar niets meer groeide.
Ik heb een kilo over die plekken gezaaid, speelgras van de Aldi, en dat stond echt snel geheel dicht en was in maart al een stuk groener dan de rest

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A242jFlXkdfGWfKMVETEmoeY/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wBPRRZGuT9A6lYQbp62ihDQe/thumb.jpg

Road-runner83 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:34:
[...]

Wij zijn nu ook bezig met het terras onder onze Veranda met glazen schuifdeuren. Ziet er netjes uit bij jouw! :)

Wat heb jij onder je tegels liggen? Een betonnen vloer?
Nee, origineel ligt er een grindlaag van vele jaren oud.
Na plaatsing van de serre heb ik tot ca. 30 cm onder serreniveau grind uitgehakt/uitgegraven, dat lag zo vast dat een elektrische breekhamer het snelst werkte.
Daarna antiworteldoek, tegen zandwegspoelen, en 26 cm zand waar ik 5 zakken kalk doorheen gefreesd heb met de tuinfrees. (6 kuub zand)
Daarna twee keer verdicht met uitvlakken tussendoor.

De kalk maakt van het zand wel een harde plaat maar geen beton.
Zo`n plaat (zand/cement of zand/kalk mix) laat ook geen water meer door, binnen is dat geen probleem, buiten moet je wel goed op afschot leggen anders blijft een plas water gewoon staan tot het verdampt is.

[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Vandaag even snel een constructie gemaakt om de klimrozen te begeleiden.
De staken en meeste haken had ik nog liggen, Eerst maar eens bekijken hoe dit bevalt en hoe ver de rozen zullen komen voordat ik de staken echt goed vast ga zetten en eventueel afkorten.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/394710/vJppQ0dE.jpg

En ondertussen de grote vijver bijvullen onder toeziend oog van de bewoners... 8)

Overzichtje vanaf de luie stoel :+

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/394712/3XXMCVnx.jpg

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 12:07:
[...]

Ik hou me nooit zo aan de zaaihoeveelheden van gras. De opgegeven hoeveelheid is genoeg, maar dan heb je losse grassprietjes/plantjes die zich moeten verbreden om een gesloten grasmat te krijgen.
Ik zaai echt ruim zodat het eigenlijk gelijk dicht staat, dan heeft onkruid al minder kans vanaf dag 14, gesloten gras laat nauwelijks onkruid toe.

Dit is een plek waar een 6 m³ container een half jaar gestaan heeft, en een plekje er achter, en waar niets meer groeide.
Ik heb een kilo over die plekken gezaaid, speelgras van de Aldi, en dat stond echt snel geheel dicht en was in maart al een stuk groener dan de rest

.[afbeelding] [afbeelding]

[...]

Nee, origineel ligt er een grindlaag van vele jaren oud.
Na plaatsing van de serre heb ik tot ca. 30 cm onder serreniveau grind uitgehakt/uitgegraven, dat lag zo vast dat een elektrische breekhamer het snelst werkte.
Daarna antiworteldoek, tegen zandwegspoelen, en 26 cm zand waar ik 5 zakken kalk doorheen gefreesd heb met de tuinfrees. (6 kuub zand)
Daarna twee keer verdicht met uitvlakken tussendoor.

De kalk maakt van het zand wel een harde plaat maar geen beton.
Zo`n plaat (zand/cement of zand/kalk mix) laat ook geen water meer door, binnen is dat geen probleem, buiten moet je wel goed op afschot leggen anders blijft een plas water gewoon staan tot het verdampt is.
Ik snap je punt hoor, maar 1kg graszaad kost 15 euro, 15kg kost 130 euro. 1kg is genoeg voor 50m2 terwijl ik maar 20m2 hoeft te bezaaien. Dus je snapt dan wel dat ik geen 15kg ga halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
MartijnAbel schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:18:
[...]

Ik snap je punt hoor, maar 1kg graszaad kost 15 euro, 15kg kost 130 euro. 1kg is genoeg voor 50m2 terwijl ik maar 20m2 hoeft te bezaaien. Dus je snapt dan wel dat ik geen 15kg ga halen ;)
Ik weet dat wij vroeger kleine doosjes hadden met zowel speel als sier gazon speciaal voor de particulier.
Lijkt mij dat dit nog gewoon te verkrijgen is.
En anders naar de locale enkeltrapperclub gaan en eens vragen aan die gene die hun trapweide onderhoud of je wat over mag nemen als je een speelgazon wil hebben.
Of als er in de buurt een camping zit die eens vragen. Die vernieuwen regelmatig de standplaatsen lijkt mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Ad de Jong op 21-04-2018 16:33 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ad de Jong schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:32:
[...]

Ik weet dat wij vroeger kleine doosjes hadden met zowel speel als sier gazon speciaal voor de particulier.
Lijkt mij dat dit nog gewoon te verkrijgen is.
En anders naar de locale enkeltrapperclub gaan en eens vragen aan die gene die hun trapweide onderhoud of je wat over mag nemen als je een speelgazon wil hebben.
Of als er in de buurt een camping zit die eens vragen. Die vernieuwen regelmatig de standplaatsen lijkt mij.
Goeie tip idd. Het zal ongetwijfeld kleiner te krijgen zijn, maar ben wel gecharmeerd vab de grote keuze van Barenbrug, en die hebben de Water Saver alleen maar in 15kg verpakkingen. Misschien dat ze eenmalig wat kleiner willen leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
MartijnAbel schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:36:
[...]

Goeie tip idd. Het zal ongetwijfeld kleiner te krijgen zijn, maar ben wel gecharmeerd vab de grote keuze van Barenbrug, en die hebben de Water Saver alleen maar in 15kg verpakkingen. Misschien dat ze eenmalig wat kleiner willen leveren
Aha sorry, ik had niet alles gevolgd en dus ook niet begrepen dat je er al uit was welk soort je wil hebben.
Ik zou gewoon eens een vereniging of wat in de buurt afgaan om te vragen of ze iets kunnen en willen betekenen voor jouw.
En waar ik nu aan zit te denken, vraag eens hier en daar bij een aanleg en onderhoud bedrijf, het zaad wat jij zoekt is met name voor nieuwe velden en dat is juist iets waar ze vaak mee te maken hebben.
Ofwel trek de stoute schoenen aan en bellen/rondrijden maar.... ;)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ad de Jong schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:44:
[...]

Aha sorry, ik had niet alles gevolgd en dus ook niet begrepen dat je er al uit was welk soort je wil hebben.
Ik zou gewoon eens een vereniging of wat in de buurt afgaan om te vragen of ze iets kunnen en willen betekenen voor jouw.
En waar ik nu aan zit te denken, vraag eens hier en daar bij een aanleg en onderhoud bedrijf, het zaad wat jij zoekt is met name voor nieuwe velden en dat is juist iets waar ze vaak mee te maken hebben.
Ofwel trek de stoute schoenen aan en bellen/rondrijden maar.... ;)
Goeie tip idd, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467596

Barenbrug Mow saver, is dit goed graszaad en het waard om voor 15kg €145 te betalen?
2 kindjes 5/2 jaar, de hond hou ik zoveel mogelijk van her gras.

Grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Als er nog meer mensen zijn die dit soort willen hebben is het een stuk interessanter om een zak te nemen en te delen in de kosten en zaden ;-)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 01:29

TNW

Teijgetje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:42:
Natuurlijk hoeft het niet gezegd te worden dat een beetje Tweaker niet bang is voor een paar vuile handen en het liefst gifvrij tuiniert. _/-\o_
Beter voor ons, beter voor ukkies in de tuin, beter voor ons blauwe knikkertje en natuurlijk voor alle beestjes die ons veel werk uit handen nemen qua opruimen en bestuiven. :Y
En heb je de mogelijkheid, probeer dan wat extra planten voor vlinders en bijen in je gifvrije tuin te zetten. Ze hebben het moeilijk en je zult verbaasd zijn hoe weinig last je van ze hebt en hoe fascinerend en noodzakelijk ze eigenlijk zijn. d:)b
Hoe "gifvrij" iemand tuiniert is tot op zekere hoogte zijn/haar zaak. Mits verstandig ingezet zijn diverse middelen echt niet zo schadelijk. Sterker nog, eigengebrouwde herbiciden zijn vaak giftiger dan het verfoeide glyfosaat.

Tuincentra staan tegenwoordig ook vol met allerlei "bio" middeltjes tegen onkruid en insecten. Deze bevatten o.a. pyrethrine welke in dezelfde mate schadelijk is voor bijen als niet-bio insecticides zoals de zgn. neonics.

Pesticiden in het algemeen zijn een noodzakelijk kwaad in de landbouw. Tuinen zijn veel kleiner en controleerbaarder en behoeven vaak niet eens dergelijke middelen. Volgensmij is voor bijen en insecten aantrekkelijke planten neerzetten en een beetje met de natuur meewerken belangrijker dan te focussen op "gifvrij".

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom met 1 zak niet toe 900m2, wat ik over heb bewaar ik voor de volgende jaren om evt bij te zaaien waar nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 467596 op 22-04-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Anoniem: 467596 schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:52:
Ik kom met 1 zak niet toe 900m2, wat ik over heb bewaar ik voor de volgende jaren om evt bij te zaaien waar nodig.
Dan nog misschien interessant om het samen te doen.
Geen idee voor hoeveel meter 1 zak is maar als je vaak meerdere zakken af zou nemen dan is het meestal nog beter qua prijs. Vandaar zou het samen bestellen misschien een optie zijn.
Zelf heb ik het niet nodig maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die aan 1 zak gewoon veel te veel hebben en het overschot willen delen.

Edit: ik zie nu dat het om een ander soort gaat 8)7
Ik ga maar beter weer een IBO in de tuin doen.... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Ad de Jong op 22-04-2018 12:05 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
TNW schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:40:
[...]
Hoe "gifvrij" iemand tuiniert is tot op zekere hoogte zijn/haar zaak.
Daar heb je helemaal gelijk in.......je moet helemaal zelf weten of je liever de boel platspuit of iets met wortel en tak verwijdert.
Je moet helemaal zelf weten of jouw instelling is, "na mij de zondvloed", en je je geroepen voelt om tegen dat "het liefst gifvrij" in opstand te komen. ;)
Inmiddels weten we allemaal uit onderzoeken hoeveel van die "onschadelijke" "broodnodige"(voor de massateelt) herbiciden en pesticiden zich in onze voedselketen opstapelen. En wat dat met ons en de fauna doet.
Gemak dient de mens.........niet de natuur. En op termijn zorgen we daarmee zelf voor een voedselcrisis, oorlog en migratie.
Op kleine schaal is genoeg mogelijk met natuurlijke middelen.

In TS verbied ik dan ook niets........ik geef aan "het liefst gifvrij".
Maar voor de zekerheid dan; Als je pesticiden of herbiciden nodig acht, houdt je dan vooral aan de voorschriften voor gebruik.
Één keer platspuiten met Glyfosaat is minder erg dan lekker veel Glyfosaat in je oplossing, "want dan werkt het beter".
Niet dus, omdat het blad dan al afsterft terwijl het gif nog niet naar de wortel is getransporteerd. En je dus vaker moet spuiten want dat %^$*&* onkruid wil maar niet dood........
En dat geldt voor veel herbiciden en pesticiden.

Soms kom je niet uit onder pesticiden en herbiciden, inmiddels weten we allemaal hoe slecht die voor ons milieu zijn.
Dus zoals aangegeven in TS is een begin om mensen niet gelijk naar die flitspuit te laten grijpen.
We moeten ergens beginnen met stoppen en overgaan op natuurlijke middelen waar dat kan, Ook al zal je drie keer moeten behandelen ipv 1x met Glyfosaat......
Het kan echt anders. ;)

In kleine tuinen onkruid verwijderen gaat sneller dan platspuiten, alleen krijg je dan vieze handen als je geen handschoenen draagt. Bij gif moet een plantje eerst afsterven en dan moet je het ook weg halen. Van die bruine plantensprietjes in je tuin wordt je ook niet vrolijk. Gezien men denkt dat het klaar is na het giffen staan die dan vaak nog een maand of wat lelijk te zijn. Plus wat je per ongeluk geraakt hebt natuurlijk door verwaaiing tijdens spuiten bijvoorbeeld..
In gazons gaat onkruid uitsteken en opvullen met aarde/graszaadmengsel sneller dan platspuiten, waar het plantje eerst een week er over doet om dood te gaan, je het dan weghaalt en een bruine plek overhoudt, die vervolgens na drie weken weer is dichtgegroeid.
En er zijn zat natuurlijke methoden met specifieke middelen om specifieke ongedierteplagen aan te pakken.

Ik heb 5000 m² te onderhouden, tuin, gazon, grasland, en (fruit)bomen. Daar gebruik ik geen herbiciden of pesticiden voor. ;)
Een door houtworm aangetaste houtkap zet ik dan weer wel lekker in het gif.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2018 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:33
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/vmunf7.jpg

Houthok is af, wat een unit! Ben er super blij mee. Deze week het hout vullen, heb denk ik max 3 kuub. Wat een werk om alles vol te krijgen. Deze week weer hout bestellen. Al een lamp besteld om het hok en de boom te verlichten.

Betaal 50e voor 1 kuub ongekloofd hout, redelijke prijs toch?

ps: weet iemand de naam van deze boom? Erg mooie bloei.

[ Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 22-04-2018 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ongekloofd vind ik €50 toch veel ik betaal €35/kuub voor droge gekloofde beuk en genoeg droge eik te vinden voor rond de €50/kuub.

2 jaar geleden 9 kuub eik en 2 kuub appel hout 7 jaar gedroogd en gekloven, man ging over op gas want kon niet meer met zijne rug, €200 voor betaald :)

Ge moet vaak snel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gisteren een plantenbak gemaakt tegen onze achtermuur. Hij moet nog een keer in de beits gezet worden. Komende weken ga ik 4 van deze maken naast het pad naar het achterste terras. Dan moet ik wel van al mijn overtollig zwart zand af zijn :) Meteen een aantal bramen en druiven in de bak gezet. En een hoop kruiden. Hopelijk blijven de katten er vanaf en gaan ze de bak niet als toilet gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2zs82qWxVuRZv5SaL3Usyzbh/medium.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
zonoskar schreef op zondag 22 april 2018 @ 20:05:
blijven de katten er vanaf en gaan ze de bak niet als toilet gebruiken.

[afbeelding]
Ik heb hier de tuin voorzien van schors en zover ik kan zien geen bezoek van de buren meer gehad.
Mijn katten komen alleen buiten als ik zelf ook buiten ben en die lopen steeds naar de bak die ik binnen heb staan :P
Deden ze het maar in de tuin dat scheelt dan weer een hoop schoonmaken en de boodschappen die vergaan wel weer :P
Wackmack schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:22:
[afbeelding]

Ik denk een sierkers soort maar maak als het lukt eens een closeup en dan met name van het blad en bloem.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

Topicstarter
<>
Zie ook Ervaringen openhaardhout (ik zal even kijken of deze in de TS staat - edit niet dus en toegevoegd)

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 22-04-2018 20:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
Voor wie het eens wil proberen. Pl@ntNet

Het werkt best aardig, vooral als je helemaal niets van planten weet en je wil een naam zien te achterhalen.

Android App: klik
Apple App: klik

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
[afbeelding]

Houthok is af, wat een unit! Ben er super blij mee. Deze week het hout vullen, heb denk ik max 3 kuub. Wat een werk om alles vol te krijgen. Deze week weer hout bestellen. Al een lamp besteld om het hok en de boom te verlichten.

Mooi hok. Douglas? Wat heb je als dak gebruikt? Ik wilde eerst een hok gaan maken van cortenstaal, echter gaat het nogal in de papieren lopen qua materiaal. Denk dat ik toch maar iets soortgelijks als dit ga bouwen, ziet er top uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MartijnAbel schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:30:
[...]

Verlijming? Wat ben je van plan?

Kunstgras is een rol van 4 of 2 meter breed. De onderlinge verbindingen wordt met een brede baan (ca 40-50cm) dubbelzijdige tape aan elkaar verlijmd en zie je niks meer van terug. De ondergrond is hetzelfde als straatwerk, gewoon zand. Daaroverheen komt een stabiliserende folie en daarop los het kunsgras. Dan komt er een zak zand per x m2 op en dat wordt uitgeborsteld. Dat is genoeg belasting om hem op zijn plek te houden. Ik heb het jaren gehad en zeer tevreden over.

Nu heb ik weer gras en ik maai elke week een uur. De paardenbloemen zijn er in no-tme en ook ander ongewenst groen begint zich te manifesteren. Ik heb totaal geen groene vingers, maar vind het gazon wel mooi om te zien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:44
Afgelopen winter een nieuw huis gekocht, sinds april zijn we er gaan wonen en nu staan er een aantal plantenbakken in de tuin. Waarin er nog niet veel te zien is, maar wat wel te zien is zijn een aantal buxus bollen en kegels. Helaas zijn deze helemaal opgevreten door de buxusrups.

Nu wil ik ze graag uit de bakken halen, alleen weet ik niet hoe ik dit zorgvuldig kan doen zonder dat ik de planten er om heen beschadig.

Iemand tips?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Als ze er al een tijd staan misschien niet eens onverstandig om de bakken helemaal leeg te maken en opnieuw te vullen met potgrond en de planten die je wil houden terug te zetten.
Of de Buxus bijna helemaal terug te knippen en opnieuw uit laten lopen en vanaf het begin bijhouden met spuiten en vormsnoeien.

Maak en plaats anders eens foto's van de bakken.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 08:07
In onze tuin hebben we een bloemenborder waar nu nog niet veel in staat.

Ik zou hem heel graag volzetten met een mengeling van struiken / grassen en bloemen. Het is ongeveer 7,5m op 1,5m. In hoogte wil ik niet hoger als de omheining gaan (ongeveer 2m).

Hier een foto met het stuk aangeduid ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3clMuYbCYFUgKN6oVdaiLzgc/thumb.jpg

En ook nog de originele foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NjkwbQAwPq1OmIVvobLbsKGd/thumb.jpg

Nu weet ik niet goed hoe hier aan te beginnen, ik ben al verschillende malen naar tuincentra geweest maar kan nooit beslissen welke planten ik er wil zetten en wat een mooie combinatie zou zijn. Misschien zijn er hier een paar tips van mooie combinaties? Onderhoud maakt niet uit, ik werk graag in de tuin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:44
Ad de Jong schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:34:
Als ze er al een tijd staan misschien niet eens onverstandig om de bakken helemaal leeg te maken en opnieuw te vullen met potgrond en de planten die je wil houden terug te zetten.
Of de Buxus bijna helemaal terug te knippen en opnieuw uit laten lopen en vanaf het begin bijhouden met spuiten en vormsnoeien.

Maak en plaats anders eens foto's van de bakken.
Als ik vanavond thuis ben na werk zal ik even foto's maken!

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Road-runner83
Vorige week is bij ons de Veranda/Tuinkamer geplaatst. Weer een paar ribben minder ;).

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/883/40752829515_1e8fc3b5f0_k.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/883/41643869261_7a6dda8cf7_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/805/41643868621_700cd2c401_b.jpg

Nu hopen dat het gras nog gaat herstellen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
@Road-runner83 Oh, nice! Wat voor een dak heeft deze? Zit daar ook zonwering in?

Voor onze woning ben ik nog aan het zoeken naar een fatsoenlijke oplossing voor de BG aan de achterkant. Daar zit de woonkeuken met een aantal loopdeuren dus raffstores lijken me daar niet heel handig. Even geinformeerd naar ongeveer de kosten van een vast zonnescherm (ongeveer zoals hierboven maar dan zonder glas) en daar werd ik best ongelukkig van :)

Misschien toch maar kijken of we daar een vaste overstek kunnen creëeren oid. Ook eens goed uitzoeken hoe hard het nodig is. Achtergevel ligt op noord westen, dus alleen eind van de middag en avond zon op de gevel.

Suggesties voor de terraskant zijn erg welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@bartvb Zit een glazen dak in :). Vaak zie je polycarbonaat maar dit laat minder licht door + bij m'n ouders is die op een paar plekken 'lek' geraakt en dan komt er water in. En ik wilde 0,0 lichtverlies.

Nog geen zonwering, van de zomer even aankijken of dat echt nodig is (tuin op het Noord-Westen). Zo ja dan gaan we waarschijnlijk voor (elektrische) bovendak zonwering.

Bij ons zit hij ook aan de woonkeuken vast. En aan deze zit ook een flinke prijskaart...maar dat komt mede door de glazen schuifwanden + 3 schroefpalen (uiteraard niet et zien op de foto) van 4,5m diep voor de fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Interessant! Wij gaan later ook een tuin op het noordwesten hebben. Ik wil graag een soort van terrasoverkapping om bij een zomerse bui toch te kunnen blijven buitenzitten. Jammer genoeg spreek je van een paar ribben... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Admiral Freebee Nou dat kan prima hier en nu is het ook erg lekker terwijl het buiten 15gr is en geen zon :).

Voor mij zijn het een paar ribben maar voor jouw wellicht maar 1 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 15:18
Wij hebben toen een veranda geplaatst en waren voor 7x3 meter een kleine 2000 euro kwijt. Wij hadden geen glas, maar wit polycarbonaat. We zaten op het noorden en dat gaf binnen het meeste ligt. Terwijl iedereen denkt dat je dan glas moet hebben, maar dat is echt niet zo. Zelfs op bewolkte dagen komt er wit licht van die platen.

Vandaag eindelijk het eerste blad in de beukenheg die ik in november heb geplaatst. Ik was even bang dat het niet goed ging komen.

Verder komt nu bij ons bijna overal het gras langzaam op, eigenlijk moet ik een week weg, want het begint een obsessie voor me te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A9dKeHfbGt77Y3q5UPmanfto/full.jpg
Dit is het deel wat ik het eerst heb ingezaaid, een week of 3 geleden. Ik moet zeggen, we hebben het met de hand ingezaaid, dat het wel mooi gelijkmatig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:10
Heb wat advies nodig. Mijn tuin is net de A4 enkel heb ik tegels i.p.v. asfalt :)

Wij willen een strook eruit halen om daar wat groen in te plaatsen. Moet je tussen de “groenstrook” en de tegels zo’n band plaatsen?

In hoor hier namelijk gemixte verhalen over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:54:
Interessant! Wij gaan later ook een tuin op het noordwesten hebben. Ik wil graag een soort van terrasoverkapping om bij een zomerse bui toch te kunnen blijven buitenzitten. Jammer genoeg spreek je van een paar ribben... :P
Je kan ook een luifel kopen, zit je ook droog en met wat zon zelfs in de schaduw. Maar het houdt de wind niet tegen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
R0y. schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:02:
Heb wat advies nodig. Mijn tuin is net de A4 enkel heb ik tegels i.p.v. asfalt :)

Wij willen een strook eruit halen om daar wat groen in te plaatsen. Moet je tussen de “groenstrook” en de tegels zo’n band plaatsen?

In hoor hier namelijk gemixte verhalen over..
Ja, dat moet. Als je dit niet doet 'lopen' je tegels uit elkaar. Oftewel de kanten zakken eerder weg en je krijgt ruimte tussen de tegels. Hoe lang dit duurt is van meerdere factoren afhankelijk; gebruik, grootte, dikte en gewicht van de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
glennvho schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:59:
In onze tuin hebben we een bloemenborder waar nu nog niet veel in staat.

Ik zou hem heel graag volzetten met een mengeling van struiken / grassen en bloemen. Het is ongeveer 7,5m op 1,5m. In hoogte wil ik niet hoger als de omheining gaan (ongeveer 2m).

Hier een foto met het stuk aangeduid ter verduidelijking:

[afbeelding]

En ook nog de originele foto:

[afbeelding]

Nu weet ik niet goed hoe hier aan te beginnen, ik ben al verschillende malen naar tuincentra geweest maar kan nooit beslissen welke planten ik er wil zetten en wat een mooie combinatie zou zijn. Misschien zijn er hier een paar tips van mooie combinaties? Onderhoud maakt niet uit, ik werk graag in de tuin. :)
Er is best veel mogelijk.
Wat heeft jouw voorkeur, iets rustigs voor de ogen, wild, veel bloeiende planten al dan niet vast of liever struiken... etc.
Heb je al wat dingen gezien die je mooi vind maar niet weet of het erin kan?
Als je een voorkeur hebt voor een bepaalde plant/struik en die kan erin dan kan je vandaan verder bouwen.

Als je naar een tuincentrum gaat heb je planten die er op hun best bij staan en nog jong zijn.
Na verloop van tijd en het groeien kan er best veel veranderen.
Waar veel mensen zich op verkijken is dat ze snel iets vol willen hebben en er veel teveel in zetten.
(bekijk de tv programma's maar eens, voor het oog een juweeltje als ze net klaar zijn met aanleggen maar veel te veel planten te dicht bij elkaar).

Voor mij persoonlijk is een tuin nooit klaar, blijft toch een beetje een hobby en ik heb ook niet de financiën om die ineens klaar te (laten??) maken en zou het ook niet willen.
Als ik ergens iets tegenkom wat ik zou willen dan neem ik die, mijn voortuin is ondanks dat ik hier nu al 4 jaar woon amper netjes.
DIt voorjaar zou die zover klaar moeten zijn qua vorm (het was redelijk tot de Buxusmot erin kwam) en ik heb dan ruimte genoeg om wat leuks toe te voegen in de loop der tijd.

Edit: ik zag de foto's en moest ineens aan een Daphne Mezereum ofwel een peperboompje denken.
Zeer lekker geurende bloempjes en in het blad, bloem of bes een mooie kleine struik met eigenlijk maar 1 maar..... ze zijn giftig (alles van dit struikje) dus met kinderen zou ik het zeker niet doen.
Maar anders wel iets wat hier erg goed zou staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Ad de Jong op 23-04-2018 21:45 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@R0y Ik bedenk me nu, als je bandjes niet mooi vindt, kan je ze ook een stuk dieper zetten afhankelijk van de dikte van de tegels. Normaal geef je een tegel 2cm klik. De band ligt dan 2cm lager dan de tegel. Als de tegels bijvoorbeeld 6cm dik zijn, kan je ze gerust 4cm klik geven. Je kan dan grond aanvullen tot bovenkant tegel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 03-06 11:56

RUFFNECK

Poentje

pjot1 schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:42:
@R0y Ik bedenk me nu, als je bandjes niet mooi vindt, kan je ze ook een stuk dieper zetten afhankelijk van de dikte van de tegels. Normaal geef je een tegel 2cm klik. De band ligt dan 2cm lager dan de tegel. Als de tegels bijvoorbeeld 6cm dik zijn, kan je ze gerust 4cm klik geven. Je kan dan grond aanvullen tot bovenkant tegel. :)
Precies dit dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:10
pjot1 schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:42:
Zo maar eens naar de bouwmarkt hobbelen dus. Je ziet ze ook wel eens uit de grond steken, als een soort ophoging. Is dat ook mogelijk of moet je dan andere hebben (ik wil niet zo'n palisade. Dat vind ik lelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 08:07
Ad de Jong schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:39:
[...]

Er is best veel mogelijk.
Wat heeft jouw voorkeur, iets rustigs voor de ogen, wild, veel bloeiende planten al dan niet vast of liever struiken... etc.
Heb je al wat dingen gezien die je mooi vind maar niet weet of het erin kan?
Als je een voorkeur hebt voor een bepaalde plant/struik en die kan erin dan kan je vandaan verder bouwen.
...
Mijn idee is om er nu al een clematis (misschien best 2 of 3 planten om volledig de schutting te dekken?) in te zetten. Op de schutting wil ik dan een raamwerk monteren zodat ik de clematis daar mooi kan in laten klimmen.

Verder vind ik Hortensia's heel mooi maar ook struiken en bloeiende planten vind ik mooi. Wild vind ik niet zo mooi, ik ben meer voor rustig groen en mooie bloeiende planten zoals een hortensia.
Ik heb al een perkje staan waar ik nu alleen maar Hortensia's in heb gezet, die zijn nu nog klein maar wanneer ze groot zijn zal het hopelijk een mooi effect geven.

Ik heb al 1 zoontje die in augustus 1 jaar oud wordt, dat zal dus niet lang meer duren voor die ook in de tuin zal rondlopen. Giftige planten wil ik dus niet zetten, beter voorkomen dan genezen zeg ik altijd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
R0y. schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:18:
[...]

Zo maar eens naar de bouwmarkt hobbelen dus. Je ziet ze ook wel eens uit de grond steken, als een soort ophoging. Is dat ook mogelijk of moet je dan andere hebben (ik wil niet zo'n palisade. Dat vind ik lelijk).
Nooit naar de bouwmarkt voor bestratingsmaterialen. Die verkopen troep voor veel te veel geld.

Ja tuurlijk is dat mogelijk! Banden heb je in vele soorten, maten en kleuren. Als je je bloembak verhoogt wilt hebben dan moet je een hogere band nemen. 6/20 bandjes bijvoorbeeld. (neem aan dat het om een achtertuin gaat) Deze zou je 5/6/7 cm boven je bestrating kunnen stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door pjot1 op 24-04-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
hey een tuintopic, dat komt goed uit :-)

Hier moet er ook nodig wat aan de tuin gebeuren. Momenteel druk aan het kijken om minimaal andere tegels in de tuin te leggen... maar als je toch bezig bent. Het is nu deels tegels, deels gras en een deel vlonder. Gras willen we wel houden ivm spelen voor de kleine. Maar ook daar moet nodig wat gedaan worden. We hebben een groot deel wat veel in de schaduw ligt en vooral mos is ipv gras. dus eigenlijk moet er nodig geverticuteerd.

We hebben nu een houten vlonder. Best mooi, maar wel wat verweert en grijs. Nu gingen we er elk jaar met de hogedruk overheen, maar wat is verder handig aan onderhoud? En kan je de kleur ook veranderen zonder dat het meteen "geverfd" lijkt?

Dit is de huidige tuin:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fJOjeMKl.png

Mijn huidige idee is om iets minder tegels voor het huis te hebben, aangezien we daar niets hebben staan. En de tegels de hoek om te laten gaan (links) naar het tuinhuis dat aan het huis vast zit. Nu is dat vooral modder (geen zon) en we moeten daar de fietsen weg halen. En de boompjes willen we in 2 losse bakken hebben. Dus van die stenen er omheen stapelen. Nu is dat een zielig houten plankje. Niet echt heel geweldig....

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kQoTZnul.jpg

Maar eerst de vlonder maar weer eens schoonmaken en kijken of die dan willen houden. Deze is er 6 jaar geleden ingekomen, vlak voor wij het huis kochten.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 24-04-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:40
pjot1 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:31:
[...]Nooit naar de bouwmarkt voor bestratingsmaterialen. Die verkopen troep voor veel te veel geld.
Heb je een paar adressen waar je wel voor een schappelijke prijs bestrating kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 19:28
Sturgeon22 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:35:
[...]
Heb je een paar adressen waar je wel voor een schappelijke prijs bestrating kan kopen?
Het gaat er niet zozeer om waar je koopt, maar welke fabrikant,
bijvoorbeeld https://excluton.nl/ of http://www.kijlstra-bestrating.nl/

De 'dealer' verkoopt de stenen en regelt het transport vanaf de fabriek

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[...]
Tsja, dat is net waar je woont. Ik maak zelf altijd gebruik van Burman sierbestrating uit Heerhugowaard. Spaansen opent binnenkort ook een webshop. Die zit zo'n beetje in heel Noord Holland.

Kijlstra is ook geen goede kwaliteit, kijk dan idd naar bijvoorbeeld excluton of mbi.

[ Voor 9% gewijzigd door pjot1 op 24-04-2018 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
Na wat contact met Barenbrug over het graszaad en de ondergrond toch uitgekomen bij wat Water Saver. Is hier in NL alleen maar in 15kg verpakking te krijgen, maar wondee boven wonder in DE wel in 1KG verpakking. Dus die maar even bestellen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
@gekke-gerrit @pjot1 Bedankt. Ik woon in Zuid-Holland, tegen Zeeland aan dus een iets andere regio. Ben aan het nadenken over de tuin voor ons nieuwbouwhuis die eind van dit jaar klaar moet zijn. We krijgen best wel wat straatwerk (garage staat 28m van erfgrens af). Ik vind een combinatie van klinkers met tegels wel mooi, bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/87/b5/1d/87b51d14d9b69e3a100ef5e4979be39d.jpg

Een beetje googlen levert op dat gebakken klinkers al snel 40 euro per m2 kosten en dan wordt het wel een prijzig geheel, dus ik hoopte dat iemand nog een goedkoper adresje weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, dat is wel een beetje de prijs, anders moet je ze ergens tweedehands uittrekken. Kleine tip, neem geen gepolijst graniet voor die staptegels. Met sneeuwval zie je ze niet en kan je je postbode oprapen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
@Sturgeon22 Even bij Esselink vragen of ze een mooi partijtje hebben. Ik heb daar regelmatig goede deals kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Sturgeon22 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:19:
@gekke-gerrit @pjot1 Bedankt. Ik woon in Zuid-Holland, tegen Zeeland aan dus een iets andere regio. Ben aan het nadenken over de tuin voor ons nieuwbouwhuis die eind van dit jaar klaar moet zijn. We krijgen best wel wat straatwerk (garage staat 28m van erfgrens af). Ik vind een combinatie van klinkers met tegels wel mooi, bijvoorbeeld:
[afbeelding]

Een beetje googlen levert op dat gebakken klinkers al snel 40 euro per m2 kosten en dan wordt het wel een prijzig geheel, dus ik hoopte dat iemand nog een goedkoper adresje weet.
Je zou ook hier ff kunnen kijken.

https://klinkerconcurrent.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
glennvho schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:28:
[...]

Mijn idee is om er nu al een clematis (misschien best 2 of 3 planten om volledig de schutting te dekken?) in te zetten. Op de schutting wil ik dan een raamwerk monteren zodat ik de clematis daar mooi kan in laten klimmen.

Verder vind ik Hortensia's heel mooi maar ook struiken en bloeiende planten vind ik mooi. Wild vind ik niet zo mooi, ik ben meer voor rustig groen en mooie bloeiende planten zoals een hortensia.
Ik heb al een perkje staan waar ik nu alleen maar Hortensia's in heb gezet, die zijn nu nog klein maar wanneer ze groot zijn zal het hopelijk een mooi effect geven.

Ik heb al 1 zoontje die in augustus 1 jaar oud wordt, dat zal dus niet lang meer duren voor die ook in de tuin zal rondlopen. Giftige planten wil ik dus niet zetten, beter voorkomen dan genezen zeg ik altijd. :)
Clematis erg mooi en veel keus uit de soorten alleen die groeien niet dicht. Die groeien met name naar boven en dat is het zo'n beetje.
De schutting wordt dus niet bedekt.

Zijn Hosta's misschien niets voor die border?
Erg mooi qua blad kleur. Als je rust wil dan neem je het hele vak in 1 kleur. Of je wisselt in vakken af qua Kleur blad.
Eventueel 2 of 3 leuke niet te dichte (qua takken) struiken met een leuk bod of bloem.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MartijnAbel schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:36:
Na wat contact met Barenbrug over het graszaad en de ondergrond toch uitgekomen bij wat Water Saver. Is hier in NL alleen maar in 15kg verpakking te krijgen, maar wondee boven wonder in DE wel in 1KG verpakking. Dus die maar even bestellen :D
Hoi, waarom de voorkeur voor water saver en niet bv voor mow saver wat ook een sport/speel graszaad is?
Regenen doet het genoeg bij ons, mow saver is ook vrij waterbesparend beetje minder dan water saver maar mow saver heeft als voordeel dat je het 30% minder maaien.

https://www.mupload.nl/img/vs27h8iwm25et.jpg

Edit: Eergisteren bij Tuincentrum Hendrikx in Achel (BE) langs geweest voor zaad; ze verkopen Barenbrug ook per kilo, komt uit zaken van 15kg die ze per kg ook aanbieden €10/kg, miss interessant voor grensbewoners die een kleine hoeveelheid nodig hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 467596 op 24-04-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Anoniem: 467596 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:05:
[...]

Hoi, waarom de voorkeur voor water saver en niet bv voor mow saver wat ook een sport/speel graszaad is?
Regenen doet het genoeg bij ons, mow saver is ook vrij waterbesparend beetje minder dan water saver maar mow saver heeft als voordeel dat je het 30% minder maaien.

https://www.mupload.nl/img/vs27h8iwm25et.jpg

Edit: Eergisteren bij Tuincentrum Hendrikx in Achel (BE) langs geweest voor zaad; ze verkopen Barenbrug ook per kilo, komt uit zaken van 15kg die ze per kg ook aanbieden €10/kg, miss interessant voor grensbewoners die een kleine hoeveelheid nodig hebben.
Omdat ik helaas met een zandbed zit van een 15 a 20cm dik. Dit kan ik zeker omscheppen maar dan blijf ik nog steeds zitten met een te drainerende grond. De tuin ligt tevens vol op het zuiden waardoor het gras zeker wat water nodig heeft in de zomer, dus ook vanuit de grond. Door Water Saver te gebruiken omzeil ik dus 2 problemen. :D
Op advies van Barenbrug overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oke duidelijk, zaterdag zaaien en dan dagelijks meermaals per dag waarschijnlijk gaan kijken achter sprietjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-06 14:41

Goverman

not loaded

[...]
Hornbach is best wel concurrerend qua prijs en relaxt met levering: je krijgt een bonnetje voor je bestelling, rekent die af en rijdt daarna met je auto een speciaal afhaalcentrum op. En daar mag je dan je auto volladen. Als je geluk hebt dan helpen ze je ook nog. Je hoeft het spul in ieder geval maar een keer in je handen te hebben... :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Wij hebben een jaren 30 huis waar we de oprit opnieuw willen laten bestraten (lelijke tegel, verzakt en wortel opdruk).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.binqmedia.nl/Woonwijs/2015/11/9/1049527482/0.jpg

Wat voor type klinker zou hier goed bij passen en is ook nog goed betaalbaar?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teijgetje
Waah schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:34:
hey een tuintopic, dat komt goed uit :-)

We hebben nu een houten vlonder. Best mooi, maar wel wat verweert en grijs. Nu gingen we er elk jaar met de hogedruk overheen, maar wat is verder handig aan onderhoud? En kan je de kleur ook veranderen zonder dat het meteen "geverfd" lijkt?

Maar eerst de vlonder maar weer eens schoonmaken en kijken of die dan willen houden. Deze is er 6 jaar geleden ingekomen, vlak voor wij het huis kochten.
Vlonders en hout met een hogedrukreiniger schoonmaken lijkt handig en snel.......
Maar eigenlijk span je het paard achter de wagen.

Elke keer dat je met hoge druk het vuil en alg er af spuit, van dichtbij, anders gaat dat niet, spuit je de nerf verder open.
En komt het probleem erger terug, de nerven zijn dieper geopend en alg en vuil gaat dieper zitten, dus nog krachtiger reinigen......etc.
Uiteindelijk gaat je vlonder stuk, extra geholpen door vorst die het hout laat splijten door dooiend en opvriezend vocht in die open nerven.

Beter is een goed warm/heet sopje te maken van water (10l), lijnoliezeep (kopje) en een scheut bleek (1/3-1/2kopje).
De bleek in de oplossing doodt de alg, de lijnoliezeep maakt het vuil los.
Bleek en lijnoliezeep reageren niet met elkaar, dus geen giftige dampen....... ;)

Je borstelt de vlonder of schutting eerst af voor het losse vuil.
Dan de zeepoplossing ruim aanbrengen, bv met een (bouw)stoffer, en dit in laten trekken gedurende 1-1,5 uur. Bij erge vervuiling kun je meer lijnoliezeep gebruiken (2 kopjes) . Gedurende die inweektijd moet het niet opdrogen, hou het nat met een nevelsproeier of breng na een tijdje een tweede nieuwe oplossing aan.
Dan eventueel met een borstel en water het vuil er af schrobben, dit gaat makkelijk.
Je kan ook gelijk daarna met de hogedrukspuit, op lage druk en van een 40cm afstand, het vuil wegspuiten. Je hoeft niet de nerf in met je straal, de losgeweekte alg en vuil gaat er snel van af.
Dan laat je het opdrogen, de lijnoliezeep laat een dun filmpje olie achter, de vlonder of hout zal zijn grijze kleur weer aannemen.
Als het droog is kun je een olie aanbrengen, deze trekt in het hout en geeft dit weer enigszins zijn oude kleur terug. Daarna is het slim om dit oliën nog twee keer te herhalen zodat de toplaag genoeg vol zit en vuil en alg geen grip hebben.
De volgende keer heb je minder werk aan schoonmaken.
Zet voor een lange levensduur de vlonder twee keer jaarlijks in de olie, die slijt weg in gebruik en van normale schoonmaakbeurten, dan blijven de nerven vol en heeft vuil en alg nauwelijks grip.

Dit is ongeveer hoe er uit zag vóór de behandeling en de buren ze wilden reinigen met hoge druk, wat ik ze verbood.........ik doe het onderhoud als het stuk gaat en die twee postzegels incl heien kostten een vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/POYsPCtGxDSlmvSy4mlZr5HM/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HmRdoWi7RdiyNRB4NQr8dCLF/thumb.jpg

Dit is een blije buurman tijdens het oliën, je ziet nog het grijze droge bankirai.
Ik heb het insoppen en oliën een stukje voorgedaan wbt de aan te brengen hoeveelheden (lekker ruim)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yrscXe1rTfavgFaASATWLPxK/thumb.jpg

Dit is na één laag bankirai-olie (1 liter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m6nR8YF9cMkpJRBZi2gG8fur/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ewjKnflGAztDRB5pjLdb1nvv/thumb.jpg

Totale arbeidstijd ca 1,5 uur (half uur soppen, nathouden met nevel, schrobben en afspuiten, dagje laten drogen, half uur oliën)
De olie gewoon ruim aanbrengen met een blokkwast en op laten drogen/in laten trekken.
Je kan zien dat hij nog wel wat olie kan hebben voordat hij egaal gekleurd is.
En dan ziet het er uit als "nieuw" zonder dat het geschilderd lijkt.

Voor verschillende houtsoorten heb je verschillende olie.

glennvho schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:28:
[...]

Misschien Lathyrus planten? Weliswaar éénjarig maar die groeit mooi dicht en geeft lang lekker geurende bloemen.
Die je ook nog in een vaasje kan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 25-04-2018 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Markprinsen schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:49:
Wij hebben een jaren 30 huis waar we de oprit opnieuw willen laten bestraten (lelijke tegel, verzakt en wortel opdruk).

[afbeelding]

Wat voor type klinker zou hier goed bij passen en is ook nog goed betaalbaar?
Wat voor meterprijs had je in gedachten? Dit schreeuwt namelijk om gebakken dikformaten of Walen.

En het zijn geen lelijke tegels maar lelijke bkk's. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 24-04-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Beter nu mooi dan later spijt van wat lelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En wat heb je zelf gevonden? Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je zelf ook wat opties aandeaagt van wat je wil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Markprinsen schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:56:
Beter nu mooi dan later spijt van wat lelijks...
Het allermooiste is een oude gebakken Waal. Ik zal even kijken of ik nog foto's heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Vriendinlief wilde antracieten beton klinkers. Ik een mooie split soort afgewisseld met stapstenen maar eigenlijk zoek ik inspiratie wat goed past bij ons huis. Zo ver zitten we uit elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Markprinsen schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:04:
Vriendinlief wilde antracieten beton klinkers. Ik een mooie split soort afgewisseld met stapstenen maar eigenlijk zoek ik inspiratie wat goed past bij ons huis. Zo ver zitten we uit elkaar ;)
Misschien een foto van je huis plaatsen? Een jaren 30 huis kan ook van beton zijn.......... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tijdens aanleg,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RS5ZCG95S2VrxC35JquqFgDO/medium.jpg

Resultaat,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mr5mmmlZ8IAaaytXpDONejMS/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DkPb0yU49NrneCWGBGmbUIOJ/medium.jpg

Alles moest wel onder de hamer gebeuren dus het kan lastig zijn om een goede stratenmaker te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Teijgetje schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:08:
[...]

Misschien een foto van je huis plaatsen? Een jaren 30 huis kan ook van beton zijn.......... ;)
Stukje naar boven is er al een foto geplaatst meen ik ;) :P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ad de Jong schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:12:
[...]

Stukje naar boven is er al een foto geplaatst meen ik ;) :P
Ja die is wel duidelijk (gemist) ...... :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Antraciet beton wordt vanzelf grijs. Niet doen bij zo'n woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:18:
[...]

Antraciet beton wordt vanzelf grijs. Niet doen bij zo'n woning.
Dit dus.

Na een aantal jaar heb je dus weer dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Anoniem: 467596 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:46:
Oke duidelijk, zaterdag zaaien en dan dagelijks meermaals per dag waarschijnlijk gaan kijken achter sprietjes :)
Het zal waarschijnlijk wel verslavend werken om het spul op te zien komen. Ben altijd wel van dat soort experimentjes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
@Teijgetje bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal kijken of ik de houtsoort kan achterhalen en dan zal ik aan de slag. Gelukkig ziet mijn hout er nog lang niet zo uit als die van je voorbeeld. Mede doordat het altijd in de zon ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@Señor Sjon @pjot1 Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken.

@virtualJac Mijn ervaring met Esselink is juist dat ze vrij duur zijn (heb voor het huis diverse zaken via de aannemer bij Esselink uit moeten zijn, maar toen was er voor mij geen onderhandelingsmogelijkheid, prijzen liepen via de aannemer). Ik zal in ieder geval eens langs gaan en het wat mogelijk is.

@Goverman Ik heb in totaal ongeveer 200-250m2 straatwerk nodig, dus ik wil het graag laten bezorgen.

Als ik wat verder ben met het ontwerp van de tuin dan zal ik het wel eens laten zien om het te verduidelijken en zodat jullie input kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MartijnAbel schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:30:
[...]

Het zak waarschijnlijk wel verslavend werken om het spul op te zien komen. Ben altijd wel van dat soort experimentjes :p
Ik ben het na 3-4x dik een uur maaien en strimmen alweer goed zat en mis mijn kunstgras. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Laatst online: 02-06 15:50
Wij willen onze tuin opnieuw (laten) bestraten (keuze is nog niet gemaakt). Nu was ik online een tip tegen gekomen om in het witzand draadmatten neer te leggen en vervolgens in de bovenste laag van het witzand cement te harken..

Echter geeft mijn vader nu aan dat die draadstaal matten mogelijk tot bodem verontreiniging kunnen leiden?

Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Uhmmie op 25-04-2018 11:58 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:10
Uhmmie schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:56:
Wij willen onze tuin opnieuw (laten) bestraten (keuze is nog niet gemaakt). Nu was ik online een tip tegen gekomen om in het witzand draadmatten neer te leggen en vervolgens in de bovenste laag van het witzand cement te harken..

Echter geeft mijn vader nu aan dat die draadstaal matten mogelijk tot bodem verontreiniging kunnen leiden?

Iemand hier ervaring mee?
Wat wil je leggen dan? Natuursteen?.
Pagina: 1 ... 4 ... 181 Laatste