Nu zit ik al ruim 35 jaar in de bouw, langer dan ik tuinier of straatjes aanleg, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Dat is dus totaal nieuw voor me.
Cement verkrijg je door klinkers, uit de 1450 graden oven, te vermalen en daar toeslagmiddelen bij te doen.
Beton is een mengsel van cement, zand en grind.
Gemalen vergruisd beton is geen cement, hooguit een toeslagmiddel om nieuwe betonmortel, met toevoeging van kiezels en cement, van te maken.
Dat je puur gemalen betonstof (zand, cement,grind) kan gebruiken als cement en dat het gewoon goed uithardt.......
Heb je daar een bron voor?
Of een bron dat gemalen vergruisd beton dat je nat maakt net zo sterk uithardt als nieuwe, droge, af fabrieke betonmortel die nog aangemaakt moet worden ?
Hier wordt uitgelegd wat
cement is. Cement kent vele vormen.
Hier wordt uitgelegd
hoe cement werkt en dat eenmaal droog je de kristallijne vorming (chemisch proces), die voor de verharding zorgt, niet meer opnieuw op gang krijgt.
Ofwel cement dat met te weinig water uithardt, en dus niet goed uithardt, krijg je niet sterker door het weer nat te maken.
Een verzandende betonvloer of wand krijg je niet meer sterker door hem weer nat te maken als die met te weinig water is uitgehard/al is opgedroogd. Daarom moet je hem nat houden, beter onder water zetten, want cement heeft dus water nodig om maximaal te kunnen kristalliseren.
Eenmaal gestopt is over en uit.
En je moet die kristallijne structuur niet verbreken tijdens uitharden, die is fragiel als het nat is, dus niet belopen of belasten.
Dat je 30 jaar oude beton kan malen en dat het dan weer werkt als cement lijkt me erg sterk.
Daarom hebben
cementgebonden producten allemaal een houdbaarheid van ca 12 maanden, wat iets langer kan zijn als het echt kurkdroog ligt opgeslagen.
Dat is ook de reden dat je bij de bouwmterialenhandel meestal cementgebonden producten niet kan retourneren, ze weten niet hoe jij het opgeslagen had. Met een beetje vocht krijg je verharding en is de cement waardeloos. (en waarom je in de DHZ bouwmarkt beter nieuwe zakken pakt van het pallet ipv de bovenste schijnbaar al opgetilde)
Iedereen kent wel cementzakken, geheel hard of met klompen cementsteen er in, die droog opgeslagen lagen.
Het cement kan zich binden aan een paar watermoleculen en dan is "de kracht er af', omdat je het niet opnieuw kunt activeren droogt een mortel dan alleen op zonder dat het cement een kristallijne structuur bouwt.
Cementgebonden producten ouder dan 12 maanden gooi je beter weg, dat is vragen om ellende doordat het niet meer doet wat het moet doen, nl
hard worden materialen optimaal chemisch binden.
En dat is dus dezelfde reden dat je eenmaal uithardende specie niet meer moet verdunnen om het nog te kunnen gebruiken. De grote kristallen om het cement zijn dan al gevormd en de binding is al opgetreden. Ga je dat verdunnen dan verbreek je de binding terwijl er alleen nog maar kleine kristallen kunnen groeien, je specie/lijm/mortel/beton wordt dan sowieso aanmerkelijk zwakker als het verder uithardt en opdroogt.
Je kunt species en mortels hooguit wat langer werkbaar houden door de oorspronkelijke mix in beweging te houden, bv met betonmolen of betonwagen. Maar dat is ook maar beperkt.
Daarnaast wordt brekerszand, waar het over ging, gewassen voordat het als inveegzand verkocht wordt en het dus "schoon" grof scherp zand is. Het cement is dus al weggespoeld (en geheractiveerd zoals jij zegt).
Maar zou het er dus nog in zitten en werkt het zoals jij zegt dan krijg je geen zakjes zand aangeleverd van 25 kg maar klompen steen van 25 kg omdat die cement uithardt en zo`n zakje altijd vochtig zand is................
[
Voor 15% gewijzigd door
Teijgetje op 15-04-2018 17:55
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.