Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
virtualJac schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:53:
[...]

Persoonlijk erg positief over Aqua Color Joints Voegmiddel. Na een jaar nog geen sprietje onkruid gezien. Wij hebben de zandkleurige variant, maar is in meerdere kleuren te krijgen. Je veegt het gewoon droog (structuur van brekerzand) in en daarna spoel je je terras af en hard het uit.
wij hebben vorig jaar ons terras zelf opnieuw bestraat met antraciet tegels en voegsel, grond netjes aangetrild, bestraat en gevoegd (antraciet), maar heb erg last van mieren... met als gevolg, dat ze witte hoopjes zand mee naar boven bregen...

Weert dit ook de mieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Zo, dat was even met een onbekende machine maaien. Rode knopje was dus voor de hoogteverstelling en niet om de grasbak los te halen. Ongemerkt ging ie van 5 naar 2 cm. Die baan ging al zo lastig, maar hij heeft dus als een tondeuse gewerkt. :P Ach, groeit hopelijk weer dicht. Verwacht geen nachtvorst meer.

Maar 400+ m2 gras is wel een pokkewerk. :(

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
Señor Sjon schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:03:
Zo, dat was even met een onbekende machine maaien. Rode knopje was dus voor de hoogteverstelling en niet om de grasbak los te halen. Ongemerkt ging ie van 5 naar 2 cm. Die baan ging al zo lastig, maar hij heeft dus als een tondeuse gewerkt. :P Ach, groeit hopelijk weer dicht. Verwacht geen nachtvorst meer.

Trekkertje of een benzine maaier? Ik doe hier zo'n 800m2 met een benzine maaier en vind het wel relaxend werk, beetje achter zo'n ding aan hobbelen.

Als je een duwert of zo'n electrische die je zelf moet duwen hebt, ja dan heb ik met je te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Frogy schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:57:
[...]

wij hebben vorig jaar ons terras zelf opnieuw bestraat met antraciet tegels en voegsel, grond netjes aangetrild, bestraat en gevoegd (antraciet), maar heb erg last van mieren... met als gevolg, dat ze witte hoopjes zand mee naar boven bregen...

Weert dit ook de mieren?
Waarschijnlijk niet, mieren graven dan onder de bestrating door in het zand.

Voorheen heb ik wel eens portland door het zand geharkt, daar houdt je wel mieren mee tegen.

Verder zijn er natuurlijk 'oma' middeltjes zoals kruidnagels en koffiedik.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
sorted.bits schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:17:
[...]

Trekkertje of een benzine maaier? Ik doe hier zo'n 800m2 met een benzine maaier en vind het wel relaxend werk, beetje achter zo'n ding aan hobbelen.

Als je een duwert of zo'n electrische die je zelf moet duwen hebt, ja dan heb ik met je te doen :).
Het is een elektrische duwunit. Ook deden de wandcontactdozen in de tuin niks. Ik vrees dat die op dezelfde schemerschakelaar als de verlichting zit... jee, 's nachts maaien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Señor Sjon schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:39:
[...]

Het is een elektrische duwunit. Ook deden de wandcontactdozen in de tuin niks. Ik vrees dat die op dezelfde schemerschakelaar als de verlichting zit... jee, 's nachts maaien. 8)7
Ik zou zeggen, investeer in een fatsoenlijke benzinemaaier. Dat scheelt ENORM, vooral bij lappen als 400m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik vind mijn 150m2 al niet te doen met een electrische handmaaier met als gevolg dat ik het ging uistellen, wordt het niet makkelijk van. Met een goede benzine maaier is het wel te doen en bij 400m2 is zelfs een kleine zitmaaier misschien wel leuker (radiotje en floodlights erin tweaken etc).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Frogy schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:57:
[...]

Weert dit ook de mieren?
Flinke mier die dit meeneemt :*) :*) Dit spul wordt gewoon kei en keihard.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
sorted.bits schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:47:
[...]

Ik zou zeggen, investeer in een fatsoenlijke benzinemaaier. Dat scheelt ENORM, vooral bij lappen als 400m2.
Voordeel is wel dat de grasmaaier bij het huis zat. :+ Ik wil mijn terras nog wat vergroten, want daar past nauwelijks een loungeset. Daarna komt snel deze denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
Ik heb gisteren in onze tuin de bestaande pergola afgebroken omdat die door en door rot was. Balken waren echt doorgezakt, dus het werd er niet veiliger op.

Nu wil ik dat ding uiteraard opnieuw bouwen (vrijwel identiek aan hoe het was), maar twijfel ik tussen welk hout ik nu zou moeten gebruiken. Geimpregneerd hout of hardhout? Het waren balken van ongeveer 10x10 (moet het nog even opmeten), met gelijke afmetingen liggers. Vervolgens zaten daar nog wat smallere stukken bij om het er wat leuker uit te laten zien (schuin in verstek gezaagd in de hoeken van de paal/liggers).

Iemand pro-tips over welke te gebruiken? Hardhout zal wel 3x zo duur zijn gok ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Señor Sjon schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:14:
[...]

Voordeel is wel dat de grasmaaier bij het huis zat. :+ Ik wil mijn terras nog wat vergroten, want daar past nauwelijks een loungeset. Daarna komt snel deze denk ik.
Vind het een leuk ding en als mijn tuin in zijn geheel afgesloten zou zijn van 'de buitenwereld' zou ik het overwegen. Mijn tuin grenst echter voor een deel aan een straat en dat zie ik toch echt niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:54
De_Bastaard schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:16:
Ik heb gisteren in onze tuin de bestaande pergola afgebroken omdat die door en door rot was. Balken waren echt doorgezakt, dus het werd er niet veiliger op.

Nu wil ik dat ding uiteraard opnieuw bouwen (vrijwel identiek aan hoe het was), maar twijfel ik tussen welk hout ik nu zou moeten gebruiken. Geimpregneerd hout of hardhout? Het waren balken van ongeveer 10x10 (moet het nog even opmeten), met gelijke afmetingen liggers. Vervolgens zaten daar nog wat smallere stukken bij om het er wat leuker uit te laten zien (schuin in verstek gezaagd in de hoeken van de paal/liggers).

Iemand pro-tips over welke te gebruiken? Hardhout zal wel 3x zo duur zijn gok ik :X
Douglas hout wellicht?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
Moet je dat nog behandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:54
De_Bastaard schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:28:
[...]

Zo ver ik het weet: moet het niet, maar kan het wel als je de kleur meer wilt behouden van Douglas zelf.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
De_Bastaard schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:28:
[...]

niet persé; er zit veel hars in. Als je het niet behandelt dan wordt het vanzelf grijs oiv weer en wind. Wij hebben het met olie behandeld, dan blijft de (mooie) kleur wat beter behouden. Hoop ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En als je een keer te laat bent met de olie, heb je toch grijs. :P Lekker laten gaan dat hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 19:15
pjot1 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:08:
[...]

Meestal wordt het een grote bende met water. Brekerzand met water gaat em helemaal niet worden.(ja ben stratenmaker dus moet alles zo efficiënt mogelijk)
Trillen en water wordt inderdaad een zooitje gespetter.
Inderdaad tril je, vlak je, tril je, vlak je na en tril je het zandbed voordat de tegels er op gaan, meestal hark ik ook nog kalk door het zandbed vooraf, dat uithardt nadat het geregend heeft of dat je ingewaterd hebt, en je een stabielere laag krijgt.
Verder eigenlijk ooit problemen gehad met inwateren van voegen, ook niet met brekerzand.
Ook niet met zand dat wegspoelt onder de tegels, soms kan je de tegels niet natrillen ivm mogelijke breuk en ik kreeg wel altijd de indruk dat het geheel stabieler werd.

Maar ik ben dan ook geen echte stratenmaker, hooguit op zee... ;)

Señor Sjon schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:03:
Zo, dat was even met een onbekende machine maaien.

Het is een elektrische duwunit. Ook deden de wandcontactdozen in de tuin niks.
Vind ik wel knap hoor, elektrisch maaien zonder stroom..... :)
Dan is het inderdaad pokkewerk. ;)

Maar geloof me, 5000 m² op de kleine maaitraktor elke week is ook niet alles.
Helemaal als je het verwaarloosd overneemt en je maaisel moet afvoeren omdat het teveel is om te kunnen mulchen. :X

Voor wat snelheid in het maaien heb ik een oogje op deze Honda laten vallen. _/-\o_

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
gave kart ;) ik zie de messen van het maaidek al rondvliegen maar leuk is het wel!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verlengsnoer ftw, hoewel de kabel altijd strategisch in de route van de maaier gaat liggen. Maar een beetje motormaaier gaat al hard richting een robotmaaier, zonder telkens benzine te moeten halen of een strijd te leveren met een non-starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:15:
gave kart ;) ik zie de messen van het maaidek al rondvliegen maar leuk is het wel!
Maaien gaat maar met 25 km/h, maar met mijn 12,5 pktje kruip ik soms over het veld zodat het maaidek/buis niet verstopt.
Vorig jaar moest ik vanwege de snelheid eerst maaien, gras iets laten drogen, om dan het hooi op te kunnen vangen. Gelijk lang "gras" opvangen was een drama.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5j6NlYrQ4qu0KnEySIyadFaQ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8ORtBsdywORRsQQaXzL4csIG/thumb.jpg
1m³ hooi per keer. Nat gras is eigenlijk te zwaar per m³ voor het kiepkarretje.
Huifje gemaakt van wat oude latjes en dekzeil als probeerseltje, dit jaar iets van staal (verwarmingsbuis) maken.

Om de gewone Honda benzinemaaier te vervangen, die is oud en veel hulpstukken zitten er niet meer bij, denk ik wel serieus over deze 4 takt Kibani.
Een soortgelijke Honda (HRX 537, 6,5 pk) is ruim 4x zo duur, en knap tweedehands 2 tot 3x. Heb je wel wat natuurlijk. ;)
De Kibani heeft een Loncin motortje. Geen idee hoe ik die in moet schatten maar Loncin is geen heel kleintje in Azië, ze maken naast kleine motoren voor equipment miljoenen motorfietsen, 3-wielers en ATV`s jaarlijks.

Ben momenteel nog steeds aan het snoeien, ook dat was verwaarloosd.
Dat wilgenbosje links op de tweede foto is ca 50 meter lang, inmiddels is de kettingzaag bot en heb ik een berg hout om te hakselen waar je u tegen zegt.
En pas net niet op 3/4 van wat ik weg wil hebben.
Net de zaagketting geslepen.

Note to myself;
Zo`n zaagvizier is niet alleen tegen bijen......... :+
Van het weekend een zwiepende tak in mijn oog toen hij even omhoog stond en ik met een snoeischaar in de weer was.
Gelukkig niets ernstigs, maar het had anders af kunnen lopen..........

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 09-04-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Señor Sjon Robot maaier is ideaal indien:
1) Geen bomen die takken laten vallen > mes vervangen
2) Geen huisideren > huisdier vervangen (mijn hond weigert territorium af te staan aan dat ding dus bleef liggen, ik was er net op tijd bij)
3) Geen kinderen want speelgoed > mes vervangen
4) Geen mollen want dat rijdt ie zich vast in de molshoop > de hele nacht irritant gepiep want hij zit vast en dan blijkt de accu opeens het wel lang vol te houden :(

Dus eigenlijk alleen voor een balkon van een alleenstaand vrouwtje met kunstgras is het geschikt ;)

Iets serieuzer, mijn zwager heeft er een en mijn zus wordt er gek van dat hij meer tijd kwijt is om te kijken of het gazon maaiklaar is dan het maaien aan tijd zou kosten.

Teijgetje schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:01:
[...]

Maaien gaat maar met 25 km/h, maar met mijn 12,5 pktje kruip ik soms over het veld zodat het maaidek/buis niet verstopt.
25 km/u met je maaidek aan is best wel fors, dat haalt die Husq van mij geeneens zonder wat dan ook. Als die 9 haalt is het al wat (nergens voor nodig ook want met 5 km/u tegen een boon aan is al hard).

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 09-04-2018 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:44:

25 km/u met je maaidek aan is best wel fors, dat haalt die Husq van mij geeneens zonder wat dan ook. Als die 9 haalt is het al wat (nergens voor nodig ook want met 5 km/u tegen een boon aan is al hard).
Bonen heeft mijne dan weer geen last van. ;)
Kuilen te snel nemen is wat anders, dan stuitert mijn drankje uit de houder. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Mijn erf loopt af in een 'groene border' van ca 5m1 van de gemeente. Deze border staat vol met onkruid wat dolgraag mijn tuin in wil lopen. Iemand tips wat een goede barriere is tegen onkruid? Ik heb al een laurier geplant op de erfgrens, alleen deze is nog klein dus stopt het onkruid (nog) niet. Zou graag een soort pad (grind / boomschors oid) willen maken langs de erfgrens alleen bang dat onkruid hier makkelijk verder in loopt. Iemand tips? Opluitbandjes en daartussen afgraven oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
franssie schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:44:
@Señor Sjon Robot maaier is ideaal indien:
1) Geen bomen die takken laten vallen > mes vervangen
2) Geen huisideren > huisdier vervangen (mijn hond weigert territorium af te staan aan dat ding dus bleef liggen, ik was er net op tijd bij)
3) Geen kinderen want speelgoed > mes vervangen
4) Geen mollen want dat rijdt ie zich vast in de molshoop > de hele nacht irritant gepiep want hij zit vast en dan blijkt de accu opeens het wel lang vol te houden :(

Dus eigenlijk alleen voor een balkon van een alleenstaand vrouwtje met kunstgras is het geschikt ;)

Iets serieuzer, mijn zwager heeft er een en mijn zus wordt er gek van dat hij meer tijd kwijt is om te kijken of het gazon maaiklaar is dan het maaien aan tijd zou kosten.

[...]

Waarom zo moeilijk? Die robotmaaier kan toch gewoon zijn gang gaan? Het is geen NS met blaadjes op de rails. Het idee is juist fire&forget. Genoeg varianten die je 's nachts kan laten maaien wanneer er ook geen kinderspeelgoed ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
3 jaar geleden hebben we 3 kleine perenboompjes in de tuin gezet. 2 zomers achter elkaar heeft deze geen bloesem/vrucht gedragen. Kan gebeuren, dacht ik voor jonge boompjes. Tot ik het zat was en goed de snoeischaar erin gezet heb
Resultaat: alle 3 de bomen zitten vol in de knop :) Wonderlijk om te zien, deze foto is van gisteren, vanmorgen waren ze al verder open.

Afbeeldingslocatie: https://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/IMG_8049_zpsrrefmgpl.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 11-04-2018 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:15

vhal

ಠ_ಠ

Wat is dat toch met slakken en klimhortensia's.... :/ Die plant komt net uit en gelijk zie ik al aangevroten blaadjes. Toch maar even met de slakkenkorrels in de weer geweest.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 21:04
Señor Sjon schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:45:
Verlengsnoer ftw, hoewel de kabel altijd strategisch in de route van de maaier gaat liggen. Maar een beetje motormaaier gaat al hard richting een robotmaaier, zonder telkens benzine te moeten halen of een strijd te leveren met een non-starter.
Wij hebben (bewust) niet een hele grote tuin en dus ook niet een al te groot grasveld. Jarenlang (al in ons vorige huis) heb ik zitten klooien met elektrische maaiers. In eerste instantie had ik een Wolf Gartner accu maaier. Leek mij ideaal omdat ik maar een klein grasveld had en je dan niet met snoeren zit. Helaas werd de accu al snel minder en haalde hij op één accu lading niet meer het hele grasveld en moest je tussendoor soms opladen. Erg irritant :) Toen toch maar eentje met snoer gekocht en die meegenomen naar ons nieuwe huis waar we vorig jaar zijn gaan wonen. Hier wederom ook geen groot grasveld maar je zit wel telkens met een kabel haspel. Tot ik dacht: wat zit ik nou eigenlijk moeilijk te doen? Gisteravond naar de Gamma gegaan en gewoon een ouderwetse handmaaier van Gardena gekocht. Het nadeel is: het is handmatig dus kost een beetje spierkracht (al valt dat reuze mee).

Het voordeel:
- Ik ben veel sneller klaar omdat ik niet meer met kabels loop te zeulen.
- Hij is compacter. Dit is handig om hem naar je grasveld te zeulen maar ook bij het opbergen in de garage neemt hij minder ruimte in.
- Geen stroom of benzine nodig

Ik heb de gras bak nog in nabestelling dus volgende week nog even een keer testen maar gisteravond echt super snel klaar en mooi resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
400 m2 handmatig? Erm.... nee. :P Not going to happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DypFrys
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 21:04
Hey ik zeg ook dat ik een klein grasveld heb he :*) Als ik veel gras zou hebben dan ging ik echt voor een robot maaier.

Hier zie je de tuin liggen:
Tuin
Doorkijk naar tuin

Zal nog eens betere foto's maken. Aan de achterkant kun je via een trap naar beneden naar het water.

[ Voor 101% gewijzigd door DypFrys op 11-04-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:09
Cheesy schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:10:
Tot ik het zat was en goed de snoeischaar erin gezet heb
Resultaat: alle 3 de bomen zitten vol in de knop :) Wonderlijk om te zien, deze foto is van gisteren, vanmorgen waren ze al verder open.

[afbeelding]
Snoeien is groeien en bloeien ;-)
Hier hetzelfde, vorig jaar 2 miezerige bloempjes, nu een stuk meer.
Nu maar afwachten of er geen nachtvorst meer komt ... :P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Overal zie je nu super mooie Japanse bloesem / sierkers. Geweldige bloei maar o zo kort. Je hebt ze al vanaf 100e maar denk pas dat je er echt kan van genieten na 10 a 15 jaar ivm de trage groei of niet?

Vanmorgen iemand benaderd op marktplaats die er twee aanbied. Helaas nog geen reactie gehad.

http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ad de Jong schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:05:
[...]
<>
Nu maar afwachten of er geen nachtvorst meer komt ... :P
Die komt er echt nog wel. Meeste planten kunnen daar prima tegen, vorige maand liepen nogal wat planten uit bij mij door het warme weer toen en de ijskoude vorstwind daarna hebben ze gewoon doorstaan. Het zijn geen doorgekweekte fruitboompjes tenslotte. Als ik de telegraaf mag geloven kunnen die nergens tegen maar tot nu toe bloeit alles elk jaar in mijn tuin wanneer ze denken dat het tijd is.
Tenzij je exoten hebt (palmboompjes etc al zijn die ook vrij vorst vast op de wortels na) zou ik me er geen zorgen over maken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
Wackmack schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:02:
Geweldige bloei maar o zo kort. Je hebt ze al vanaf 100e maar denk pas dat je er echt kan van genieten na 10 a 15 jaar ivm de trage groei of niet?
Ze groeien vrij snel hoor, en je kan ze erg goed snoeien waarmee ze weer meer scheuten maken dus nog meer takken waarop ze bloeien.
Als je ze wil snoeien doe dat dan na de bloei.
Ze maken dan nieuwe takken waar ze het jaar erop in het voorjaar weer bloeien.
Hebben ze de ruimte dan hoef je ze niet te snoeien.
franssie schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:18:
[...]

Die komt er echt nog wel. Meeste planten kunnen daar prima tegen, vorige maand liepen nogal wat planten uit bij mij door het warme weer toen en de ijskoude vorstwind daarna hebben ze gewoon doorstaan. Het zijn geen doorgekweekte fruitboompjes tenslotte. Als ik de telegraaf mag geloven kunnen die nergens tegen maar tot nu toe bloeit alles elk jaar in mijn tuin wanneer ze denken dat het tijd is.
Tenzij je exoten hebt (palmboompjes etc al zijn die ook vrij vorst vast op de wortels na) zou ik me er geen zorgen over maken :P
Het gaat er bij de fruitbomen om dat er met nachtvorst de bloesem kapot kan vriezen en dan heb je dus geen fruit.
Ze zullen wel bloeien maar kunnen niet meer bestoven worden waardoor er dus ook geen vruchten groeien.
Daarom zie je ze in de Betuwe altijd sproeien als er nachtvorst voorspelt wordt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ad de Jong schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:35:
[...]

Ze groeien vrij snel hoor, en je kan ze erg goed snoeien waarmee ze weer meer scheuten maken dus nog meer takken waarop ze bloeien.
Als je ze wil snoeien doe dat dan na de bloei.
Ze maken dan nieuwe takken waar ze het jaar erop in het voorjaar weer bloeien.
Hebben ze de ruimte dan hoef je ze niet te snoeien.

[...]

Het gaat er bij de fruitbomen om dat er met nachtvorst de bloesem kapot kan vriezen en dan heb je dus geen fruit.
Ze zullen wel bloeien maar kunnen niet meer bestoven worden waardoor er dus ook geen vruchten groeien.
Daarom zie je ze in de Betuwe altijd sproeien als er nachtvorst voorspelt wordt.
Aha, toch wel dus, dank! Welke Japanse bloesem zou jij kiezen? Weekend maar is langs de bomen leverancier voor advies.

Ga hier kijken, https://www.tenhoven-bome...n-bloeiende-bomen-bloesem

[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 11-04-2018 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Wackmack schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:25:
[...]

Aha, toch wel dus, dank! Welke Japanse bloesem zou jij kiezen? Weekend maar is langs de bomen leverancier voor advies.

Ga hier kijken, https://www.tenhoven-bome...n-bloeiende-bomen-bloesem
Hang er vanaf waar je hem neer wil zetten (welke vorm, smalblijvend/bol/treur) en welke kleur etc.

Ik heb mijn voortuin als het goed is dit jaar in orde en wil er dan een Prunus Serrulata Amanogawa planten.
Dat is een smalle groeivorm met zachtroze bloemen.
Altijd al mooie bomen gevonden ook al bloeien ze maar heel kort. Ook het blad is in mijn ogen qua kleur en vorm erg mooi.

Je komt de sierkers ook heel vaak tegen op diverse hoogte stammen, vaak als laagstam in een kleine tuin of bloempot.
Meestal worden ze te weinig gesnoeid en zijn dan totaal uit verhouding.
Of er komt van onderuit of vanaf de stam een nieuwe scheut die ze er niet afhalen en daardoor ook de hele vorm weg.

Die je in de advertentie ziet staan (die je eerder poste) is in mijn ogen te weinig gesnoeid. Te open en te weinig takken.
En als je snoeit zover mogelijk terug dat kijkt veel mooier.
Liever het ene jaar wat takken eruit halen en wat jongere laten staan, een jaar later doe je weer hetzelfde met de dan te lange takken etc etc.

Edit: btw als je nog een leuke langer bloeiende boom/struik zoekt denk dan ook eens aan een Sering.
Vooral de ouderwetse soorten geven mooie grote bloemen en ruiken ook nog eens erg lekker.

Edit 2: En wat denk je van de Malus (appel) soorten die zowel bloemen als vruchten geven, vaak nog eetbaar ook al zijn ze te klein om er echt van te smullen. Vooral als je vogels in je tuin wil is het een erg leuke optie.
Wil je veel bloemen en een niet te hoge stam dan heb je ook vlinderstruiken op stam (heb er hier 2 staan op een stam van 1 meter hoog). Die maakt minimaal 2 meter schot per jaar dus ieder voorjaar worden die hier tot de stam terug gesnoeid. En veel vlinders die daar weer op afkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ad de Jong op 11-04-2018 22:39 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Wat een super advies! De voortuin is al af. Daar staan twee borders met 6 leibomen. Aan de linkerkant van de tuin leggen we 200m2. Achterin willen we 1 of 2 Japanse bloesem planten. Zal je advies nu even lezen. Vind de roze variant erg mooi die je nu in erg veel parken ziet. De tuin is 20 meter breed dus opzich ruimte genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Zijn fruitbomen dan misschien geen leuke optie?
Heb je in het voorjaar de bloesem en in de zomer de vruchten die je ziet groeien.
En natuurlijk kan eten.
Een ras wat vaak over het hoofd gezien wordt is een stoofpeer. Uit de hand niet lekker maar goed klaargemaakt......... zowel warm als koud om te smullen ;-)

Als je helemaal achterin de tuin iets zoekt als afscherming van een Forsythia misschien leuk, op dit moment vol gele bloemen. Daarna geven ze veel blad waardoor je een natuurlijk frisgroene afscherming krijgt. En ze zijn heel eenvoudig te snoeien (ook het liefst na de bloei) dan groeien ze weer als een malle.

[ Voor 33% gewijzigd door Ad de Jong op 11-04-2018 22:59 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ad de Jong schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:56:
Zijn fruitbomen dan misschien geen leuke optie?
Heb je in het voorjaar de bloesem en in de zomer de vruchten die je ziet groeien.
En natuurlijk kan eten.
Een ras wat vaak over het hoofd gezien wordt is een stoofpeer. Uit de hand niet lekker maar goed klaargemaakt......... zowel warm als koud om te smullen ;-)
Goede tip. Er is zoveel keus dus ga hier zeker eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie o wie heeft er tips voor het ophogen van mijn tuin? Is er bijvoorbeeld een bepaalde grondsoort die ik het beste kan gebruiken voor het ophogen? Heeft het type tegels ook nog invloed, zijn grote tegels bijvoorbeeld beter dan kleine om verzakken in de toekomst te verkomen?

Heel erg bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:54:
Wie o wie heeft er tips voor het ophogen van mijn tuin? Is er bijvoorbeeld een bepaalde grondsoort die ik het beste kan gebruiken voor het ophogen? Heeft het type tegels ook nog invloed, zijn grote tegels bijvoorbeeld beter dan kleine om verzakken in de toekomst te verkomen?

Heel erg bedankt alvast!
Gewoon stopzand is prima. Grote of kleine tegels maakt voor verzakkingen weinig uit. Grote tegels gaan steken en met kleine tegels heb je gewoon een kuil.

Ik zou eerst langs een bestratingsboer gaan en kijken wat je mooi vindt en binnen je budget valt. Zij kunnen je ook advies geven. Ga niet naar de bouwmarkt want dat is troep.

Wat voor toepassing heeft de bestrating? Terras, oprit, paadje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Verwijderd Iets meer eigen onderzoek mag natuurlijk altijd. Tip. Ophoogzand heeft niet voor niets die naam. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pjot1 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:59:
[...]

Gewoon stopzand is prima. Grote of kleine tegels maakt voor verzakkingen weinig uit. Grote tegels gaan steken en met kleine tegels heb je gewoon een kuil.

Ik zou eerst langs een bestratingsboer gaan en kijken wat je mooi vindt en binnen je budget valt. Zij kunnen je ook advies geven. Ga niet naar de bouwmarkt want dat is troep.

Wat voor toepassing heeft de bestrating? Terras, oprit, paadje?
Heel erg bedankt voor de tips, ik zou waarschijnlijk gewoon potgrond gehaald hebben bij een tuincentrum, ik wist niet dat er zoiets als stopzand bestaat. Ik zal het eens opzoeken op Google. Ik denk dat er ook geen goede ondergrond geplaatst is door de vorige bewoners, het tuinhuis staat namelijk ook helemaal scheef. Verwacht niet dat ik daar zomaar wat aan kan doen, maar ik hoop wel te kunnen voorkomen dat het erger wordt in de toekomst.

Wat betreft de tegels, deze zijn bedoeld voor een tuin. Ik denk dat ik voor grote tegels ga, die zijn denk ik wat makkelijker schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Was het net van plan, maar ik zie dat soortgelijke vraag al gesteld is. Ook ik ben op zoek naar iets moois neer te zetten in de voortuin (9m diep). Leibomen etc vind ik mooi, heb ik ook al bekeken, ook bloesem bomen. Echter de hele boel wordt verhard (tegels) en ik wil eigenlijk alleen planten in 'bakken' (gemetselde borders bijv) hebben. Ik zoek nog het meest naar boompjes met mooie bloesem die in (grote) bakken/potten kunnen en dus niet in de grond.
Iemand nog tips voor dit specifiek? Ik neem aan dat niet alle soorten (bloesem) boompjes het goed doen in potten?
Gisteravond kwam ik deze tegen: https://www.vdberk.nl/bomen/malus-sugar-tyme-sutyzam/ , iemand bekend hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:00:
[...]

Heel erg bedankt voor de tips, ik zou waarschijnlijk gewoon potgrond gehaald hebben bij een tuincentrum, ik wist niet dat er zoiets als stopzand bestaat. Ik zal het eens opzoeken op Google. Ik denk dat er ook geen goede ondergrond geplaatst is door de vorige bewoners, het tuinhuis staat namelijk ook helemaal scheef. Verwacht niet dat ik daar zomaar wat aan kan doen, maar ik hoop wel te kunnen voorkomen dat het erger wordt in de toekomst.

Wat betreft de tegels, deze zijn bedoeld voor een tuin. Ik denk dat ik voor grote tegels ga, die zijn denk ik wat makkelijker schoon te houden.
Ik weet niet hoeveel je omhoog moet, maar je zou natuurlijk kunnen kijken hoe dik het zandpakket is en/of er wel zand onder de bestrating zit. Houdt ook rekening met de dikte van de tegels. In principe is een zandbed van 15 cm minimaal.

In tegels zijn vele soorten en maten. In principe kun je ze in 4 groepen verdelen. Betontegel, betontegel met natuursteendeklaag, natuursteen en keramische tegels. Keramische tegels en natuursteen, moeten altijd met voeg gelegd worden. Dat is ook wel een dingetje voor het budget. Bij betontegels zitten afstandhouders evenals sommige keramische tegels alleen keramische moet echt gevoegd worden.

Voor het schoon houden kan je het beste kijken naar de laatste 3 opties. In beton kan vuil in gaan trekken. Ook verweerd een betontegel. Kijk maar naar gewone stoeptegels. Natuursteen wordt meestal mooier door de jaren heen en keramische tegels blijven zoals ze zijn.

Wil je natuursteen of keramische tegels maar niet willen voegen dan kan je kijken naar tegels icm met klinkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
RUFFNECK schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:16:
Was het net van plan, maar ik zie dat soortgelijke vraag al gesteld is. Ook ik ben op zoek naar iets moois neer te zetten in de voortuin (9m diep). Leibomen etc vind ik mooi, heb ik ook al bekeken, ook bloesem bomen. Echter de hele boel wordt verhard (tegels) en ik wil eigenlijk alleen planten in 'bakken' (gemetselde borders bijv) hebben. Ik zoek nog het meest naar boompjes met mooie bloesem die in (grote) bakken/potten kunnen en dus niet in de grond.
Iemand nog tips voor dit specifiek? Ik neem aan dat niet alle soorten (bloesem) boompjes het goed doen in potten?
Gisteravond kwam ik deze tegen: https://www.vdberk.nl/bomen/malus-sugar-tyme-sutyzam/ , iemand bekend hiermee?
Als je 'bakken' metselt dan hoef je in de bak toch geen tegels te leggen? Neem de bakken een beetje ruim en een boom zal het prima doen.

Overigens zijn er ook genoeg kleine fruitboompjes die je in een terraspot kwijt kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
pjot1 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:21:
[...]

Ik weet niet hoeveel je omhoog moet, maar je zou natuurlijk kunnen kijken hoe dik het zandpakket is en/of er wel zand onder de bestrating zit. Houdt ook rekening met de dikte van de tegels. In principe is een zandbed van 15 cm minimaal.

In tegels zijn vele soorten en maten. In principe kun je ze in 4 groepen verdelen. Betontegel, betontegel met natuursteendeklaag, natuursteen en keramische tegels. Keramische tegels en natuursteen, moeten altijd met voeg gelegd worden. Dat is ook wel een dingetje voor het budget. Bij betontegels zitten afstandhouders evenals sommige keramische tegels alleen keramische moet echt gevoegd worden.

Voor het schoon houden kan je het beste kijken naar de laatste 3 opties. In beton kan vuil in gaan trekken. Ook verweerd een betontegel. Kijk maar naar gewone stoeptegels. Natuursteen wordt meestal mooier door de jaren heen en keramische tegels blijven zoals ze zijn.

Wil je natuursteen of keramische tegels maar niet willen voegen dan kan je kijken naar tegels icm met klinkers.
Je vergeet keramische klinkers e.d. ;) Die hebben echt geen voeg nodig. Betonsteen is iets wat ik nooit meer neem. Had mooie antraciete van 20x30, maar binnen een paar jaar waren ze bijna even grijs als een normale straattegel. Keramisch of natuursteen houdt wel zijn kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:02:
[...]

Je vergeet keramische klinkers e.d. ;) Die hebben echt geen voeg nodig. Betonsteen is iets wat ik nooit meer neem. Had mooie antraciete van 20x30, maar binnen een paar jaar waren ze bijna even grijs als een normale straattegel. Keramisch of natuursteen houdt wel zijn kleur.
Keramische klinkers ben ik nog niet tegen gekomen.

Precies dit! Om het lijstje compleet te maken heb je ook nog gebakken klinkers, deze behouden ook hun kleur en worden door de jaren heen alleen maar mooier.

Je had zeker abbeys?

[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 12-04-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die bedoel ik met keramische klinkers. ;) Gebakken klei.

In mijn vorige tuin heb ik de gebakken waal/maasformaat klinkers gerecycled, daar gebeurt eigenlijk niks mee en zijn redelijk voor de eeuwigheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 12-04-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Rukapul schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:29:
[...]

Als je 'bakken' metselt dan hoef je in de bak toch geen tegels te leggen? Neem de bakken een beetje ruim en een boom zal het prima doen.

Overigens zijn er ook genoeg kleine fruitboompjes die je in een terraspot kwijt kunt.
Klopt en wat (lage)plantjes zullen ook in deze gemetselde borders komen, maar ik wil 1 of 2 grote bakken/potten (niet gemetseld) vooraan doen met iets als een fleurige/kleurrijke (bloesem)boom. Ik wil niet teveel vastzitten aan gemetselde bakken, niet dat een boom in een grote pot makkelijk te verplaatsen is, maar toch.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pjot1 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor de tips. Ik denk dat het zeker nog wel minimaal 15-20 cm omhoog moet dus aan het minimum ga ik dan zeker wel komen. Ik denk dat ik het ook iets wil laten aflopen, als dat mogelijk is. Ik heb namelijk aan het eind van de tuin een putje om water af te voeren, maar dat werkt nu niet echt.

Natuursteen of keramische klinkt dat inderdaad als een goede optie, ik zal eens gaan kijken of ik daar een goedkope maar goede optie voor kan vinden. De tegels voegen vind ik geen probleem, ik wil het sowieso gaan doen met goed weer dus dan zal het ook wel snel en goed drogen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:07:
Die bedoel ik met keramische klinkers. ;) Gebakken klei.

In mijn vorige tuin heb ik de gebakken waal/maasformaat klinkers gerecycled, daar gebeurt eigenlijk niks mee en zijn redelijk voor de eeuwigheid.
Bedankt, ik heb ze even opgezocht en die stenen blijven inderdaad ook mooi. Ik heb momenteel gebakken klinkers gecombineerd met betonsteen, de klinkers zien er inderdaad nog prima uit maar de betonstenen zijn helemaal verkleurd en zijn echt niet schoon meer te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
Malus ( dat is een appel soort ;) ) en in dit geval een kleiner soort.
Eigenlijk kan je alles in potten zetten als je het maar bijhoudt.
Kijk maar naar een Bonsai boompje, dat zijn heel normale soorten die op een bepaalde manier gesnoeid zijn, bemest zijn en bijgehouden zijn.

Belangrijk is oa de afwatering mocht je potten gebruiken, en goede potgrond.
Goede potgrond bevat veel organische delen, die vergaan op den duur (vandaar dat potgrond totaal niet geschikt is om iets op te hogen en daar dan tegels op te leggen, die gaan op den duur gegarandeerd verzakken).

Je zal dus gaan merken dat na een bepaalde tijd lijkt alsof er minder grond in de pot/bak zit. Daarom moet je alles wat in potten en bakken staat bijmesten en eventueel (pot)grond bijvullen.
Heb je bakken zonder bodem dan wortelen de planten/bomen vanzelf wel verder, in een pot zal dat niet gaan dus je zal die beter bij moeten houden met bemesten, water geven etc.
Heb je grotere bakken zonder bodem en kleinere planten dan ook rekening houden met het feit dat de kleinere planten minder diep wortelen dus ook dan moet je vaker bemesten ook al zien de grote planten er wel goed uit.

Mest tip: Culterra
Wij verkochten en gebruikte dit vroeger al en ik gebruik het thuis ook altijd.
Voor algemeen gebruik zeker 1 van de betere producten.
Het is organisch dus je ruikt het wel, maar ach..... even strooien voor een regenbui en je merkt er niet veel meer van :P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ad de Jong schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:44:
[...]

Malus ( dat is een appel soort ;) ) en in dit geval een kleiner soort.
Eigenlijk kan je alles in potten zetten als je het maar bijhoudt.
Kijk maar naar een Bonsai boompje, dat zijn heel normale soorten die op een bepaalde manier gesnoeid zijn, bemest zijn en bijgehouden zijn.

Belangrijk is oa de afwatering mocht je potten gebruiken, en goede potgrond.
Goede potgrond bevat veel organische delen, die vergaan op den duur (vandaar dat potgrond totaal niet geschikt is om iets op te hogen en daar dan tegels op te leggen, die gaan op den duur gegarandeerd verzakken).

Je zal dus gaan merken dat na een bepaalde tijd lijkt alsof er minder grond in de pot/bak zit. Daarom moet je alles wat in potten en bakken staat bijmesten en eventueel (pot)grond bijvullen.
Heb je bakken zonder bodem dan wortelen de planten/bomen vanzelf wel verder, in een pot zal dat niet gaan dus je zal die beter bij moeten houden met bemesten, water geven etc.
Heb je grotere bakken zonder bodem en kleinere planten dan ook rekening houden met het feit dat de kleinere planten minder diep wortelen dus ook dan moet je vaker bemesten ook al zien de grote planten er wel goed uit.

Mest tip: Culterra
Wij verkochten en gebruikte dit vroeger al en ik gebruik het thuis ook altijd.
Voor algemeen gebruik zeker 1 van de betere producten.
Het is organisch dus je ruikt het wel, maar ach..... even strooien voor een regenbui en je merkt er niet veel meer van :P
Thanks voor de uitleg! Bij voorkeur doe ik bakken met bodem, de boel heb ik allemaal al opgehoogd met gebroken puin en zand tbv verharding, vandaar ik met potten/bakken aan de slag wil.

Maar jij zegt dat basically alles in boombakken kan, dat heb ik hier en daar ook gelezen. Bij bakken met bodem zullen de boompjes wel kleiner zijn (en korter leven) dan wanneer ze in de grond zitten begreep ik ook.

Voor andere boom tips (welke mooi, kleurrijk bloeien), die prima in een boombak of pot kunnen hou ik me graag aanbevolen.
Bonsai vind ik ook heel erg mooi, iemand ervaring met deze toko: http://www.tuinbonsai.nl/ ? Of anderen die het bezichtigen waard zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:35
Ik zou jullie graag om advies willen vragen.
Deze zomer wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Vandaag kwam de aannemer met een drietal opties voor het grondwerk in de achtertuinen van de huizen.

Het betreft een tussenwoning in de krimpenerwaard, op grotendeels veengrond.

Dit zijn de opties:
  1. De achtertuin afwerken conform de standaard omschrijving in de Technische Omschrijving. "Het gedeelte van de tuin buiten de bestratingen wordt ontdaan van bouwresten, op hoogte gebracht en geëgaliseerd met uitkomende grond."
  2. De achtertuin wordt ± 20 cm. afgegraven over de woningbreedte tot 1 meter vanaf het achterpad, dit ter voorkoming van verzakken achterpad. Geen meerkosten. Zie de bijgevoegde tekening optie 2.
  3. Bij de achtergevel van de woning wordt een strook zand aangebracht van woningbreedte tot 4 meter diep over een hoogte van ± 20 cm. deze optie kost € 175,-- incl. 21% BTW. Zie de bijgevoegde tekening optie 3.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cxxFCBL.jpg

Nu heb ik nog nooit een tuin gehad (kom uit een appartment) en ik heb werkelijk geen idee wat hier verstandig is, qua geld maakt het niet veel uit. Ik heb het volgende idee voor indeling tuin:
  • De tuin is ongeveer 14m diep en 5,6m breed.
  • Ik heb gekozen om aan de woning een onderheid terras van beton van 2.4m diep op te laten leveren
  • Daarna wil ik voornamelijk (natuulijk) gras.
  • Een meter of twee voor de berging/schuurtje wil ik nog een zithoekje/loungebedjes neer, waarschijnlijk op een grind ondergrond.
  • Aan één kant wil ik over de hele lengte een border maken met planten/bloemen en een aantal meter met kruiden. Daarnaast een pad, dit heb ik nu bedacht als grind met daarop grote brede tegels.
Dit heb ik in Sketchup een beetje gemodelleerd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jWLPeOp.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GIlhUfv.jpg

Ik vind een goede waterhuishouding belangrijk, en ik ben zeker niet voornemens de boel vol te gooien met tegels, dat vind ik zo zonde.

Kunnen jullie mij misschien een aanbeveling doen op basis van deze informatie? Ik moet namelijk in een week reageren en ik heb nog geen hovenier ofzo gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
@jasperdeman Zou zelf minder grind toepassen en een andere bodembedekker kiezen. Het gedeelte voor je berging bestraten. Dit is wel een beetje persoonlijk, maar ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met grind. Je loopt het naar binnen, er groeit onkruid in en zeker als het een zitplek wordt blijft lijkt het me onhandig. Persoonlijk zou ik al je grind gras maken en je pad en terrasjes betegelen. Optie 2 en 3 schelen je wel een hoop werk later en voor die 175eur zou ik het lekker laten doen. Is wel wat duurbetaald voor 2m3 zand, maar scheelt je wel bezorg, krui en vlakwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door virtualJac op 13-04-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
jasperdeman schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:36:
Deze zomer wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Vandaag kwam de aannemer met een drietal opties voor het grondwerk in de achtertuinen van de huizen.

Dit zijn de opties:
  1. De achtertuin afwerken conform de standaard omschrijving in de Technische Omschrijving. "Het gedeelte van de tuin buiten de bestratingen wordt ontdaan van bouwresten, op hoogte gebracht en geëgaliseerd met uitkomende grond."
  2. De achtertuin wordt ± 20 cm. afgegraven over de woningbreedte tot 1 meter vanaf het achterpad, dit ter voorkoming van verzakken achterpad. Geen meerkosten. Zie de bijgevoegde tekening optie 2.
  3. Bij de achtergevel van de woning wordt een strook zand aangebracht van woningbreedte tot 4 meter diep over een hoogte van ± 20 cm. deze optie kost € 175,-- incl. 21% BTW. Zie de bijgevoegde tekening optie 3.
[afbeelding]

Nu heb ik nog nooit een tuin gehad (kom uit een appartment) en ik heb werkelijk geen idee wat hier verstandig is, qua geld maakt het niet veel uit. Ik heb het volgende idee voor indeling tuin:
  • Ik heb gekozen om aan de woning een onderheid terras van beton van 2.4m diep op te laten leveren
  • Een meter of twee voor de berging/schuurtje wil ik nog een zithoekje/loungebedjes neer, waarschijnlijk op een grind ondergrond.
  • Aan één kant wil ik over de hele lengte een border maken met planten/bloemen en een aantal meter met kruiden. Daarnaast een pad, dit heb ik nu bedacht als grind met daarop grote brede tegels.
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik vind een goede waterhuishouding belangrijk, en ik ben zeker niet voornemens de boel vol te gooien met tegels, dat vind ik zo zonde.

Kunnen jullie mij misschien een aanbeveling doen op basis van deze informatie? Ik moet namelijk in een week reageren en ik heb nog geen hovenier ofzo gesproken.
Allereerst wil ik even zeggen dat 2,4m voor een terras wat krap is. Een tafel met stoelen is dan al erg weinig ruimte. Mijn tip, ga voor 3 meter, is altijd praktisch!

Daarnaast is het belangrijk om goed te kijken waar je tuin wilt hebben en waar bestrating. Het is inderdaad een goed idee om 20 cm af te graven voor de bestrating en grind. Meet dit goed uit inclusief opsluitbanden. Graaf altijd ca 10cm breder uit. Zodat je gemakkelijk de banden kan stellen. Een loonbedrijf of een goede stratenmaker kan dat voor je doen. Doe altijd eerst het grondwerk. Let op, grondwerk is niet goedkoop maar wel van essentieel belang.

Een hovenier is leuk voor plantjes maar niet voor bestrating. (uitzonderingen daargelaten) Doe ook eerst de bestrating en dan de rest. Dan heb je een goede basis.

En wat bedoel je met afwatering? Wat voor grond heb je? Is dit klei, veen, zandgrond etc.? Voor je bestrating is in principe 1 à 1,5% afschot voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 19:23
Heeft een van jullie ook ervaring met een ander (makkelijk) ontwerp programma als sketchup? Ik heb er een paar keer mee geworsteld maar ik ben er niet bepaald handig in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 12-09 08:47
De prunus bloeit nog niet of er zit alweer zwarte luizen op...
Wat is nu hét middel om die beesten uit m'n bomen te krijgen?

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Dit zijn de opties:
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik zou voor optie 2 kiezen. Zo blijf je flexibel met de inrichting van je tuin en voorkom je afvoer van grond.

Optie 3 vind ik een beetje een half-half oplossing. Zou ik nu nog niet doen maar in 1x goed, zodra je gehele tuinontwerp klaar is. Die 4 meter zand is teveel gezien jij een terras wil van 2,4 meter, toch?

Overigens vind ik het een goed ontwerp dat je gemaakt hebt en zou ik het zelf ook zo (ongeveer) doen.
Ben alleen geen fan van grind. Ik zou het omkeren: grotendeels tegels, en daartussen kleine strookjes grind.
RvH photo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:17:
Heeft een van jullie ook ervaring met een ander (makkelijk) ontwerp programma als sketchup? Ik heb er een paar keer mee geworsteld maar ik ben er niet bepaald handig in...
Floorplanner kun je volgens mij ook buitenruimtes mee ontwerpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 13-04-2018 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
harmageddon schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:27:
Lieveheersbeestjes. Zeker met dit weer is de kans groot dat je binnen enkele dagen een paar van die vriendjes op je boom hebt zitten. Wel zorgen dat er geen mieren bij komen, die "melken" de luizen voor honingdauw en verjagen de lieveheersbeestjes.

[foto's en tekst enzo]

Een tip; zet een wat grotere struik / boom (moerascipres o.i.d.? max 4m hoog om je buren te vriend te houden, of een hele smalle) direct na je terras neer. Door op circa 1/3e van je tuin iets te plaatsen waar je "omheen" moet kijken creëer je meer diepte in je tuin. Ook mooi om een lampje op te richten, dan heb je ook als het donker is nog iets om van te genieten. En het is goed voor je waterhuishouding, en vogelvriendelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor de week van de teek volgende week geeft de provincie Utrecht een gratis tekenpas als je in de provincie Utrecht woont, [url="v"]zolang de voorraad strekt[/url].
Aanvragen kan hier, https://www.utrechtslands...-teek/een-teek-pak-m-beet

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
RUFFNECK schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:38:
[...]

Maar jij zegt dat basically alles in boombakken kan, dat heb ik hier en daar ook gelezen. Bij bakken met bodem zullen de boompjes wel kleiner zijn (en korter leven) dan wanneer ze in de grond zitten begreep ik ook.

Voor andere boom tips (welke mooi, kleurrijk bloeien), die prima in een boombak of pot kunnen hou ik me graag aanbevolen.
Bonsai vind ik ook heel erg mooi, iemand ervaring met deze toko: http://www.tuinbonsai.nl/ ? Of anderen die het bezichtigen waard zijn..
Ik weet niet waar je woont maar in de buurt van Sint Oedenrode zit ook een kwekerij waar ik dat soort heesters heb zien staan
Maar ik denk dat je wel eens kan schrikken van de prijzen. Het zijn toch dingen die meer onderhoud nodig hebben dan een normale vorm en dus meer tijd gekost hebben om ze zover te krijgen qua vorm.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XdOfgk8OvwCHJ9ZGoO8pOGyz/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sQ44OfKikkrNWgp5DBr3WZZw/thumb.jpg
Pffff, takkenwerk zo`n verwilderd verwaarloosd wilgenbos temmen.
Respect voor houthakkers, zelfs mét kettingzaag, dat zijn pas echte mannen...... _/-\o_ :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nOg4blzOYycGRABFIVLp9nui/thumb.jpg
Het was dit, maar dat blijft staan zodat je de buren niet ziet en de buren de composthoop in de hoek niet zien. Krijgt volgend jaar wel een kortwiekbeurtje.
Nu gaan er nog wel wat takken af zodat ik normaal met de maaitractor er langs kan.

Nu alleen de wilgen nog echt netjes opkuisen en de snoeiwonden verzorgen met Lac Balsam, naast beter voor de boom vind ik het netter staan. Het wordt donkergroen/bruin en valt niet meer op.
Een potje of tube in huis hebben kan zeker geen kwaad.
En hooguit worden er nog wat scheve wilgen die de slootkant opgroeien weggezaagd als ik ze niet recht kan dwingen, en dan herplant met dikke snoeitakken (10+cm diameter) zodat het een mooi recht "even hoog" rijtje wordt. Takken zat.
Wil je zelf gratis een wilg planten/stekken, tak diep in de grond of waterpot, PM dan snel dan hou ik wat apart en zet ze zolang in het water. (Scheelt mij werk _/-\o_ )
Dit weekend gaat alles (tot ca. max 8 cm, dikkere stronken moet ik afvoeren) de hakselaar in als het meezit..........nog meer takkenwerk. :'(

De bedoeling is een aantal fruitbomen op die strook te zetten zodat je ook de bloesem ziet vanuit huis.
Van de meeste fruitbomen die nu her en der staan zie je zelf van binnen af ze niet in bloei staan, da`s een gemiste kans want dat strookje is alleen extra maaiwerk nu.

En voor lekkere geurtjes kwam ik dit tegen:
Dat een citroengeranium in je slaapkamer muggen ed. weghoudt mag bekend zijn.
Er zijn nog een aantal lekker ruikende geraniums te koop, in de geuren Fresh Cola, Fresh Mint, Fresh Rose, Fresh Lemon, Fresh Apple, Fresh Orange en Fresh Chocolate.
Een terras dat in de zomer naar cola ruikt lijkt me niks, maar de anderen kan ik me zeker wat bij voorstellen op een zomerse dag.
Extra chill zo`n lekker ruikende tuin of terras. _/-\o_
De kweker zit in Poeldijk.

[ Voor 63% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Tekenjetuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
https://www.duurzaamthuis.nl/bladluis-bestrijden-op-planten
Gevalletje TS lezen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2018 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Net een paar klimrozen besteld.

Een witte wat later bloeiende roos.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/392334/mCxUn1PD.png

En een rode doorbloeiende roos..

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/392335/bL42iXVG.png

Dit om het stuk muur rechts en een deel van de schutting te laten begroeien.
Mocht de bovenbuurvrouw het willen dan mag hij zo hoog mogelijk wat mij betrefd :P
Beide zijn ook geurend en ze komen zonnig te staan dus het zou een goede plaats moeten zijn.
Ik twijfel nog een beetje om ze bij elkaar te zetten en ze door elkaar te laten groeien of ieder een eigen kant op laat gaan.
Wel even aan de buren gevraagd of ze er problemen mee hadden. Vooral klimmers kunnen wel eens wat irritatie opleveren ivm de weelderige uitlopers.
Rozen waren mijn 2e keuze, de eerste was een blauwe regen maar dat vond de bovenbuurvrouw wat minder.
Kan ik me wel wat bij voorstellen zoals die woekeren.

Edit: vergeten om een foto van de locatie waar ze moeten komen erbij te zetten 8)7 :P

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/392336/S69EHvE0.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Ad de Jong op 14-04-2018 17:00 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Ad de Jong schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:56:
Net een paar klimrozen besteld.

Een witte wat later bloeiende roos.

[afbeelding]

En een rode doorbloeiende roos..

[afbeelding]

Dit om het stuk muur rechts en een deel van de schutting te laten begroeien.
Mocht de bovenbuurvrouw het willen dan mag hij zo hoog mogelijk wat mij betrefd :P
Beide zijn ook geurend en ze komen zonnig te staan dus het zou een goede plaats moeten zijn.
Ik twijfel nog een beetje om ze bij elkaar te zetten en ze door elkaar te laten groeien of ieder een eigen kant op laat gaan.
Wel even aan de buren gevraagd of ze er problemen mee hadden. Vooral klimmers kunnen wel eens wat irritatie opleveren ivm de weelderige uitlopers.
Rozen waren mijn 2e keuze, de eerste was een blauwe regen maar dat vond de bovenbuurvrouw wat minder.
Kan ik me wel wat bij voorstellen zoals die woekeren.

Edit: vergeten om een foto van de locatie waar ze moeten komen erbij te zetten 8)7 :P

[afbeelding]
Heel mooi! Ben benieuwd hoe het straks staat. Denk ook wel erg mooi voor onze tuin straks. Goede input weer :)
pjot1 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:16:
[...]

Hangt er vanaf wat voor bestrating je hebt. Zeker met klinkers kan je beter brekerzand hebben. Ik neem aan dat je niet op brekerzand hebt gestraat. ;)

Brekerzand is eigenlijk gemalen puin, daarom heb je het ook in verschillende kleuren. Doordat het gemalen puin is grijpen de korrels in elkaar en zit je straatwerk goed vast waardoor verzakkingen minder snel voor komen. Ook zal onkruid minder snel optreden.
Zie dat jij er veel verstand van hebt. Heb een aardige oprit. Nu ben ik al 75kg kwijt bij het invegen en zie nog weinig resultaat. Heb betonnen klinkers met speelzand. Lees dat ik blijkbaar brekerzand moet kopen, klopt dat?

Vandaag is de veranda afgemaakt. Wow! Wat een vakwerk en wat een genot straks. Nog even verven, stroom aansluiten met de lampen en de haard. Eind van d'r maand begint eindelijk de hovenier.

[ Voor 44% gewijzigd door Wackmack op 14-04-2018 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wackmack schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:20:
[...]

Zie dat jij er veel verstand van hebt. Heb een aardige oprit. Nu ben ik al 75kg kwijt bij het invegen en zie nog weinig resultaat. Heb betonnen klinkers met speelzand. Lees dat ik blijkbaar brekerzand moet kopen, klopt dat?
Ja, je kan beter brekerzand gebruiken. Waarschijnlijk heb je stenen van 8, 9 of 10 cm dik. Dat duurt even voordat je het vol hebt. 75kg is genoeg voor ca 40m2 met Waalformaat. Mijn advies is ook, haal brekerzand en houdt vol! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tripl3 D schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:31:
[...]

Op basis van jouw tip gisteren ook maar eens een poging gwaagd om hier naar toe kijken.
Wellicht dat het er aan ligt dat ik door had moeten zetten, maar de 1e aflevering ging over een stel met een tuin op een steile helling (wat niet echt veel voorkomt in NL) en een stel wat vooral een tuin wilde voor haar bijenkorven. Ik heb het geloof ik 15 minuten uitgehouden, maar ik vond het weinig opleveren.

Daarna aflevering 2 geprobeerd. Een tuin die zo'n beetje volledig in een moestuin moest veranderen en een tuin geschikt voor een stel met kind met Down-syndroom. Hier 5 minuten volgehouden en toen had ik ook weer zoeits van: Wat moet ik hier mee?

Nogmaals, zal vast aan mij liggen, maar na de beschrijving van de andere 4 afleveringen gezien te hebben ben ik definitief afgehaakt.
Zojuist aflevering 2 gezien (heeft even geduurd, was druk met andere dingen), inderdaad die met dat kind met Down syndroom en die moestuin. Grappig genoeg vind ik dat persoonlijk wél heel inspirerend en heb ik veel minder met die "Eigen Huis in Puin" tuinen waar blind een gruwelijke bak geld tegenaan word gesmeten, de bewoners amper wat doen en eoa omhooggevallen tuinarchitect met onbeperkt budget een paar betontegels neer gooit om dat vervolgens een moderne tuin te noemen.

Maar goed, zoals eerder gezegd, ik hou heel erg van de Britse manier van tuineren en vind dit programma JUIST leuk omdat het om échte tuinen gaat. Juist dat stel met dat Down kindje vind ik heel leuk. Ook die boom die ze kiezen die een chromosoom te veel heeft, net zoals hun kindje en niet zelfstandig kan staan omdat 'ie zichzelf niet kan bestuiven. :)

Als over een paar jaar de voor- en achtertuin op de schop gaan, is het zeker een serie waar ik dan nog inspiratie uit haal.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
pjot1 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:55:
[...]

Ja, je kan beter brekerzand gebruiken. Waarschijnlijk heb je stenen van 8, 9 of 10 cm dik. Dat duurt even voordat je het vol hebt. 75kg is genoeg voor ca 40m2 met Waalformaat. Mijn advies is ook, haal brekerzand en houdt vol! ;)
Dank! Was een paar uurtjes bezig, het leek vol en dacht dat ik klaar was. Oef, wat zat ik fout. Overigens wel een rustgevend werkje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Wackmack schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:40:
[...]

Oef, wat zat ik fout. Overigens wel een rustgevend werkje :)
Een beetje leunen op een bezem is inderdaad rustgevend.......... :9~
Of vegen met één hand, naar je toe trekkend, tegel voor tegel........ :9~
En dan het liefst in het zonnetje natuurlijk. ;)

Maar ook als je het netjes ingeveegd hebt zal na een regenbui alles weer zakken.
Ook je brekerzand, water neemt nu eenmaal de korrels mee naar beneden en zorgt dat de lucht ontsnapt.
Ik blijf inwateren met een rustige sproeistraal adviseren. ;)
Nog veel ontspannener, spelen met water in de zon, en een goed getrild bed heeft daar geen last van.
De voegen zie je vol raken zodat je het zand naar de volgende tegel kan spoelen, en dat slinkt nooit meer.

Pjotr is dan wel een andere mening toegedaan maar een zandlaag die je inwatert (echt onder water zetten, niet een beetje sproeien) hoef je niet na te trillen. Een puinbed aantrillen is ook al moeilijk omdat je de lucht tussen het puin niet kan wegtrillen. Met inwateren breng je daar wel zand naar toe om het stabiel te maken.
Dus waarom je voegen niet in zou kunnen wateren zonder schade als je bed goed getrild is vraag ik me echt af. Helemaal als de voegen al half vol zijn.

Geloof me dat water het werk laten doen echt veel makkelijker is dan 5 zakken zand invegen als de stenen strak tegen elkaar liggen en 10 cm hoog zijn.
Gewoon aan één kant beginnen en als je aan de overkant bent, en een beetje veegt, is alles ook meteen schoon ipv nog een zandplaats.
Dit dus, maar dan met brekerzand.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 14-04-2018 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Als ze strak tegen elkaar liggen is het best moeilijk om het in te vegen. Vooral brekerzand zal niet meevallen.
Inwateren zal dan nog het best gaan.
Maar dan niet teveel waterdruk anders spoel je meer weg dan dat er tussen de stenen komt.
Aan de andere kant als het kurkdroog is dan gaat het ook vrij snel als het zand niet te grof is.
Het invegen beviel mij met een veger altijd een stuk beter dan met een bezem.
Het is even aanvoelen met hoeveel zand je het beste kan vegen maar eenmaal het gevoel te pakken dan gaat het nog best snel.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 23:38:
[...]

Een beetje leunen op een bezem is inderdaad rustgevend.......... :9~
Of vegen met één hand, naar je toe trekkend, tegel voor tegel........ :9~
En dan het liefst in het zonnetje natuurlijk. ;)

Maar ook als je het netjes ingeveegd hebt zal na een regenbui alles weer zakken.
Ook je brekerzand, water neemt nu eenmaal de korrels mee naar beneden en zorgt dat de lucht ontsnapt.
Ik blijf inwateren met een rustige sproeistraal adviseren. ;)
Nog veel ontspannener, spelen met water in de zon, en een goed getrild bed heeft daar geen last van.
De voegen zie je vol raken zodat je het zand naar de volgende tegel kan spoelen, en dat slinkt nooit meer.

Pjotr is dan wel een andere mening toegedaan maar een zandlaag die je inwatert (echt onder water zetten, niet een beetje sproeien) hoef je niet na te trillen. Een puinbed aantrillen is ook al moeilijk omdat je de lucht tussen het puin niet kan wegtrillen. Met inwateren breng je daar wel zand naar toe om het stabiel te maken.
Dus waarom je voegen niet in zou kunnen wateren zonder schade als je bed goed getrild is vraag ik me echt af. Helemaal als de voegen al half vol zijn.

Geloof me dat water het werk laten doen echt veel makkelijker is dan 5 zakken zand invegen als de stenen strak tegen elkaar liggen en 10 cm hoog zijn.
Gewoon aan één kant beginnen en als je aan de overkant bent, en een beetje veegt, is alles ook meteen schoon ipv nog een zandplaats.
Dit dus, maar dan met brekerzand.
Ja, Invegen kan aardig monnikenwerk zijn. Maar het is gewoon erg belangrijk.

Ik wil dit graag toch even nuanceren. Inwateren is tegenwoordig nog steeds één van de beste manieren om zand te verdichten. Als je alles goed onder water hebt gezet dan kan daar geen trilplaat tegen op. Dit omdat bijvoorbeeld een 5 tons trilplaat niet dieper verdicht dan 30/35 cm en voelbaar is tot een meter diepte. Met inwateren verdicht je tot grondwaterniveau als je het goed inwatert.

Ooit een leuke documentaire gezien paar jaar geleden op Discovery over de aanleg van de palmeilanden. (dit werd door Nederlanders gerealiseerd) daar werd zand opgespoten en verdicht met een trilnaald die aan alle kanten water spoot. Dit had dezelfde werking als 100 jaar natuurlijke verdichting.

De reden waarom ik het afraad om in te vegen met water is omdat je met tegels de kans hebt dat je zand onder de tegels wegspoelt. Met klinkers is dat een stuk minder snel. In mijn geval kan ik niet invegen met water omdat ik (bijna) altijd na afloop nog een trilplaat over het werk haal. Als alles zo nat is, slaat een trilplaat zo een gat in je werk omdat een trilplaat water naar boven drukt.

Als er al wat is ingeveegd kan het geen kwaad om in te vegen met water. Al raad ik invegen met brekerzand en water af. Dit omdat er in goed brekerzand ook een heel klein beetje cement zit. Als je dit dus inveegt met veel water spoel je het cement ook weg en heeft brekerzand dus minder nut. Dat is ook de reden dat brekerzand soms zo'n wit/grijze waas geeft op de bestrating.

Ik hoop hiermee wat duidelijkheid geschept te hebben. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op zondag 15 april 2018 @ 09:29:
[...]

De reden waarom ik het afraad om in te vegen met water is omdat je met tegels de kans hebt dat je zand onder de tegels wegspoelt. Met klinkers is dat een stuk minder snel.

Als er al wat is ingeveegd kan het geen kwaad om in te vegen met water. Al raad ik invegen met brekerzand en water af. Dit omdat er in goed brekerzand ook een heel klein beetje cement zit.

Ik hoop hiermee wat duidelijkheid geschept te hebben. :)
Een beetje. ;)
Ik vraag me af waar dat zand onder de tegels heen spoelt als je een goed verdicht bed aangebracht hebt en de bestrating opgesloten ligt?
Die zandlaag zorgt voor afwatering.
Dat de zandlaag inklinkt eventueel snap ik, maar waar moet het dan heen spoelen van een beetje water? Dan zou een fikse regenbui net zo funest zijn en je zand wegspoelen.

En cement zit niet in Brekerzand, brekerzand is natuurlijk steenafval dat gemalen is, een schoon natuurproduct. Goed brekerzand lijkt me extra schoon en misschien wel van één steensoort.
Brekerszand kan wel een fractie cement bevatten omdat het gemalen gezeefd bouw-puin (metsel en betonpuin) is, een afvalproduct dat zelfs PAK`s kan bevatten..
Dat is aanmerkelijk goedkoper dan brekerzand en zal eerder gebruikt worden in (grootschalige) wegenbouw/bestratingswerk dan bij sierbestrating waar ik tuinbestrating toch onder schaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:00:
[...]

Een beetje. ;)
Ik vraag me af waar dat zand onder de tegels heen spoelt als je een goed verdicht bed aangebracht hebt en de bestrating opgesloten ligt?
Die zandlaag zorgt voor afwatering.
Dat de zandlaag inklinkt eventueel snap ik, maar waar moet het dan heen spoelen van een beetje water? Dan zou een fikse regenbui net zo funest zijn en je zand wegspoelen.

En cement zit niet in Brekerzand, brekerzand is natuurlijk steenafval dat gemalen is, een schoon natuurproduct. Goed brekerzand lijkt me extra schoon en misschien wel van één steensoort.
Brekerszand kan wel een fractie cement bevatten omdat het gemalen gezeefd bouw-puin (metsel en betonpuin) is, een afvalproduct dat zelfs PAK`s kan bevatten..
Dat is aanmerkelijk goedkoper dan brekerzand en zal eerder gebruikt worden in (grootschalige) wegenbouw/bestratingswerk dan bij sierbestrating waar ik tuinbestrating toch onder schaar.
Weer wat geleerd! Ik wist niet dat er verschil is tussen brekerzand en brekerszand. Nu is het ook een tijd geleden dat ik de boeken heb gelezen. ;)

Het zand ertussenuit spoelen gebeurt wanneer je een straal op de voegen zet (sommige mensen doen dat) en voorkomen is beter dan genezen. Daarom raad ik het af. Maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:44:
Het zand ertussenuit spoelen gebeurt wanneer je een straal op de voegen zet (sommige mensen doen dat) en voorkomen is beter dan genezen.
Met een straal tussen de voegen inwateren levert inderdaad uitgespoten voegen op, maar ook bij oude vastliggende bestrating spuit je dan alles stuk en er uit. Het hogedrukreinigereffect, schone lege voegen en modder tot halverwege de gevel.
Met inwateren bedoel ik met een rustige sproeistraal het zand in de voeg laten stromen/lopen zoals in het filmpje. Niet in de voeg spuiten maar op de tegel en zo het zand in de voeg laten lopen.
Met een iets hardere waaierstraal kan ook, zolang je maar over het oppervlak spuit en niet in de voeg, je werkterrein ligt dan verder van je af.
Het is even uitzoeken met welke straal je het snelst en best zand weg laat lopen, bv. zilverzand verplaatst met minder kracht dan brekerzand.

Overigens is denk ik dat aanwezige cement(stof) in brekerszand al dood. Zou het nog werken en veeg je in, en laat je wat liggen, zoals straatwerk normaal opgeleverd wordt, dan zou je na een regenbui een cementsluier kunnen krijgen.
Imo zou inwateren daarbij dus ook geen probleem zijn gezien het cementstof niet verstevigd maar alleen je zandlaag/bodem verontreinigd. (en ook na regen daar in wegspoelt)

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 15-04-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Helaas dat klopt niet. Cement blijft actief, zelfs na 30 jaar. Sloop een betonnen kunstwerk, fijnmaken, water erbij en het verhardt weer.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
geldersscheepje schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:14:
Helaas dat klopt niet. Cement blijft actief, zelfs na 30 jaar. Sloop een betonnen kunstwerk, fijnmaken, water erbij en het verhardt weer.
Nu zit ik al ruim 35 jaar in de bouw, langer dan ik tuinier of straatjes aanleg, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Dat is dus totaal nieuw voor me.
Cement verkrijg je door klinkers, uit de 1450 graden oven, te vermalen en daar toeslagmiddelen bij te doen.
Beton is een mengsel van cement, zand en grind.
Gemalen vergruisd beton is geen cement, hooguit een toeslagmiddel om nieuwe betonmortel, met toevoeging van kiezels en cement, van te maken.
Dat je puur gemalen betonstof (zand, cement,grind) kan gebruiken als cement en dat het gewoon goed uithardt....... :?
Heb je daar een bron voor?
Of een bron dat gemalen vergruisd beton dat je nat maakt net zo sterk uithardt als nieuwe, droge, af fabrieke betonmortel die nog aangemaakt moet worden ?

Hier wordt uitgelegd wat cement is. Cement kent vele vormen.
Hier wordt uitgelegd hoe cement werkt en dat eenmaal droog je de kristallijne vorming (chemisch proces), die voor de verharding zorgt, niet meer opnieuw op gang krijgt.
Ofwel cement dat met te weinig water uithardt, en dus niet goed uithardt, krijg je niet sterker door het weer nat te maken.
Een verzandende betonvloer of wand krijg je niet meer sterker door hem weer nat te maken als die met te weinig water is uitgehard/al is opgedroogd. Daarom moet je hem nat houden, beter onder water zetten, want cement heeft dus water nodig om maximaal te kunnen kristalliseren.
Eenmaal gestopt is over en uit.
En je moet die kristallijne structuur niet verbreken tijdens uitharden, die is fragiel als het nat is, dus niet belopen of belasten.
Dat je 30 jaar oude beton kan malen en dat het dan weer werkt als cement lijkt me erg sterk.

Daarom hebben cementgebonden producten allemaal een houdbaarheid van ca 12 maanden, wat iets langer kan zijn als het echt kurkdroog ligt opgeslagen.
Dat is ook de reden dat je bij de bouwmterialenhandel meestal cementgebonden producten niet kan retourneren, ze weten niet hoe jij het opgeslagen had. Met een beetje vocht krijg je verharding en is de cement waardeloos. (en waarom je in de DHZ bouwmarkt beter nieuwe zakken pakt van het pallet ipv de bovenste schijnbaar al opgetilde)
Iedereen kent wel cementzakken, geheel hard of met klompen cementsteen er in, die droog opgeslagen lagen.
Het cement kan zich binden aan een paar watermoleculen en dan is "de kracht er af', omdat je het niet opnieuw kunt activeren droogt een mortel dan alleen op zonder dat het cement een kristallijne structuur bouwt.
Cementgebonden producten ouder dan 12 maanden gooi je beter weg, dat is vragen om ellende doordat het niet meer doet wat het moet doen, nl hard worden materialen optimaal chemisch binden.
En dat is dus dezelfde reden dat je eenmaal uithardende specie niet meer moet verdunnen om het nog te kunnen gebruiken. De grote kristallen om het cement zijn dan al gevormd en de binding is al opgetreden. Ga je dat verdunnen dan verbreek je de binding terwijl er alleen nog maar kleine kristallen kunnen groeien, je specie/lijm/mortel/beton wordt dan sowieso aanmerkelijk zwakker als het verder uithardt en opdroogt.
Je kunt species en mortels hooguit wat langer werkbaar houden door de oorspronkelijke mix in beweging te houden, bv met betonmolen of betonwagen. Maar dat is ook maar beperkt.

Daarnaast wordt brekerszand, waar het over ging, gewassen voordat het als inveegzand verkocht wordt en het dus "schoon" grof scherp zand is. Het cement is dus al weggespoeld (en geheractiveerd zoals jij zegt).
Maar zou het er dus nog in zitten en werkt het zoals jij zegt dan krijg je geen zakjes zand aangeleverd van 25 kg maar klompen steen van 25 kg omdat die cement uithardt en zo`n zakje altijd vochtig zand is................ ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 15-04-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:14
Wij gaan in onze “ nieuwbouw tuin” aan de slag. Het grondwerk (afgraven, zand en tuinaarde storten) is gedaan. Nu moet de bestrating en de schutting erin. Wat is nu de ideale volgorde? Eerst de schutting of eerst de bestrating? Bestrating strak tegen schutting aanleggen lijkt me simpeler dan schutting plaatsen langs bestrating, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
miles schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:34:
Wij gaan in onze “ nieuwbouw tuin” aan de slag. Het grondwerk (afgraven, zand en tuinaarde storten) is gedaan. Nu moet de bestrating en de schutting erin. Wat is nu de ideale volgorde? Eerst de schutting of eerst de bestrating? Bestrating strak tegen schutting aanleggen lijkt me simpeler dan schutting plaatsen langs bestrating, of zie ik dat verkeerd?
Eerst de schutting, als er bestrating omheen komt kan je alles goed verdichten. Dat later aanhelen is alleen maar lastig.

Meet de schutting wel goed uit! Stel dat je grote tegels neemt zie je een klein foutje gelijk aan je tegels. 3,4,5-steek kan je bijvoorbeeld hier voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Teijgetje schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:34:
[...]

Nu zit ik al ruim 35 jaar in de bouw, langer dan ik tuinier of straatjes aanleg, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Dat is dus totaal nieuw voor me.

Dat je puur gemalen betonstof (zand, cement,grind) kan gebruiken als cement en dat het gewoon goed uithardt....... :?
Nee goed uitharden is een statement. Maar zolang er vrije kalk is, en dat is eigenlijk altijd zo zal er opnieuw een reactie gaan optreden. Beton blijft ook tot in eeuwigheid van dagen sterker worden nadat het gestort is. Wel neemt de reactiesnelheid af. Na een jaar kan het beton wel anderhalf maal zo sterk zijn als de 28 daagse sterkte (wat de norm is). Boeiend spul.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Goede tips over het invegen, ik moet de kleiklinkertjes ook maar weer invegen met brekerzand, ze liggen nu net 1 jaar er in maar er mag wel weer wat zand tussen de tegels.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/24xzxc6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/auvc0l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30a58iv.jpg

Dit is het tuinontwerp. De hovenier komt over twee weken langs om het uit te voeren. Er is dus nog gelukkig genoeg tijd om kleine aanpassingen door te geven. Iemand feedback of tips?

Hier een kleine uitleg. Het eerste terras aan het huis staat onder een veranda, zie foto's. Vervolgens een klein looppad en dan volgt het terras om te eten. Dit is een redelijk groot terras zodat een grote tafel er kan staan. Om het terras heen komen vier grote bolbomen te staan. Aan de linkerkant komt een border van 10 meter, wil deze waarschijnlijk opvullen met lavendel.

Aan het einde zou eerst een buitenkeuken maar dat gaat niet door. Hier komt een zitje met ligstoelen. In de hoek rechtsachter staat het houthok, dat past precies in de schuine knik, hok is 4x2x1.

Als je de tuin binnen komt volgt een lang pad van klinkers zodat je mooie diepte krijgt. Gelijk links kunnen de containers en eventueel fietsen staan. Naast het gras komt een strakke rand voor bloemen of planten. Het komt dus strakker dan op de foto's te zien is.

Zit vooral te stoeien met de verlichting, de bolbomen worden verlicht, de veranda maar verder? Las gisteren een artikel over gazonverlichting maar kon weinig mooie verlichting vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een groter plattegrondje zou helpen.

Qua verlichting: je hebt nooit genoeg! Beter af en toe een lamp uitzetten dan in het donker zitten imo.

Grondspots werken het beste als ze ook iets aanlichten, zoals een schutting, ornament, bloempot of een muur. Heb die fout bij mijn vorige tuin gemaakt doordat er een paar doorliepen in een patroon. Die verlichten eigenlijk niks en dan is het meer een verlichte knop in je tuin. Je moet een keuze maken in 12V (InLite e.d.) of 230V. Ik heb toen 230V met vervangbare lampen (GU10) gegaan. Die kan je altijd vervangen ipv ingebouwde ledjes dje om een of andere reden altijd deels stukgaan. Ook kan je dan makkelijker slimme verlichting plaatsen en loop je niet te klooien met een trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Señor Sjon schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:21:

Qua verlichting: je hebt nooit genoeg! Beter af en toe een lamp uitzetten dan in het donker zitten imo.

Grondspots werken het beste als ze ook iets aanlichten, zoals een schutting, ornament, bloempot of een muur. Heb die fout bij mijn vorige tuin gemaakt doordat er een paar doorliepen in een patroon. Die verlichten eigenlijk niks en dan is het meer een verlichte knop in je tuin. Je moet een keuze maken in 12V (InLite e.d.) of 230V. Ik heb toen 230V met vervangbare lampen (GU10) gegaan. Die kan je altijd vervangen ipv ingebouwde ledjes dje om een of andere reden altijd deels stukgaan. Ook kan je dan makkelijker slimme verlichting plaatsen en loop je niet te klooien met een trafo.
Plattegrond is nu een stuk groter. In de voortuin hebben we nu de verlichting van in-lite dus 12v, dat werkt prima. Zal eens kijken naar de grondspots, thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
@Wackmack Qua verlichting zou ik inderdaad alleen voor grond spots gaan als je iets wil verlichten, wij hebben dezelfde fout als @Señor Sjon gemaakt in onze vorige tuin...

Doe je ook spotjes in de Veranda? Of een 'gewone' lamp? Daarnaast zou ik ook even je Hovenier vragen qua verlichting die zou ook wel wat tips moeten hebben.

Hier zijn ze vanochtend ook begonnen met de (aluminium) Veranda, zal 1 dezer dagen ook wat foto's maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 10-09 08:35
virtualJac schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:49:
@jasperdeman Zou zelf minder grind toepassen en een andere bodembedekker kiezen. Het gedeelte voor je berging bestraten. Dit is wel een beetje persoonlijk, maar ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met grind. Je loopt het naar binnen, er groeit onkruid in en zeker als het een zitplek wordt blijft lijkt het me onhandig.
pjot1 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:53:
Allereerst wil ik even zeggen dat 2,4m voor een terras wat krap is. Een tafel met stoelen is dan al erg weinig ruimte. Mijn tip, ga voor 3 meter, is altijd praktisch!
Cheesy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:34:
Ik zou voor optie 2 kiezen. Zo blijf je flexibel met de inrichting van je tuin en voorkom je afvoer van grond.
Tehh schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:43:
Een tip; zet een wat grotere struik / boom (moerascipres o.i.d.? max 4m hoog om je buren te vriend te houden, of een hele smalle) direct na je terras neer. Door op circa 1/3e van je tuin iets te plaatsen waar je "omheen" moet kijken creëer je meer diepte in je tuin.
@virtualJac Bedankt voor je reactie. Wat betreft het grind je huis inlopen had ik nog niet zo aan gedacht en klinkt inderdaad als een potentiële ergernis in de toekomst, daar ga ik nog even goed over nadenken.

@pjot1 Nu je het zegt lijkt 2,4m inderdaad wat krap. Van het weekend bij mijn broer in de tuin gezeten en zijn terras was 3,5 meter, dat was prettig. Korter zou inderdaad wat krap zijn. Zeker omdat wij openslaande tuindeuren hebben is extra ruimte wel fijn.
De tuin en woning bevinden zich trouwen op veengrond. Daarom hebben we gekozen om sowieso (de standaard-optie) 2,4m onderheid betonterras aan te laten leggen om te voorkomen dat er teveel verschil in gronddaling voor de gevel is.
Wij wilden hier een soort van vlonder overheen gaan leggen. Ik denk dat ik op die manier ook de terraslengte van 3,5m kan halen door een soort van balken aan het onderheidde beton gedeelte op te hangen en daar overheen de vlonderplanken te leggen. Dit moet ik nog even goed uitdokteren.

@Cheesy Als ik jullie drie hoor ga ik waarschijnlijk de grond laten afgraven over (bijna) de hele tuinlengte.

Dat is dan waarschijnlijk ook nodig zodat je daarna goede aarde/teelgrond neer kan leggen voor het gras en de planten en zand voor de tegels/grind?

@Tehh Bedankt voor de tip! Ik heb even gekeken in Sketchup hoe het er uit ziet met een boompje op de plek die jij zegt. Creëert inderdaad mooi diepte, samen met de andere "verspringingen". Dat ga ik zeker overwegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
geldersscheepje schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:01:
[...]

Nee goed uitharden is een statement. Maar zolang er vrije kalk is, en dat is eigenlijk altijd zo zal er opnieuw een reactie gaan optreden. Beton blijft ook tot in eeuwigheid van dagen sterker worden nadat het gestort is. Wel neemt de reactiesnelheid af. Na een jaar kan het beton wel anderhalf maal zo sterk zijn als de 28 daagse sterkte (wat de norm is). Boeiend spul.
Je dwaalt een beetje af, je vergeet trouwens Romeins onderwaterbeton te melden ook...... ;)
Maar de discussie ging over cement, niet over beton.

Maar heb je daar een bron voor?
Voor je gemalen beton dat je als cement kan gebruiken? En dat dat weer uithardt en niet verzandt.
Of dat je eenmaal uitgehard beton sterker kunt maken door het weer nat te maken? Dat de reactie weer op gang komt zoals je zegt?
Dat er altijd vrije kalk is die opnieuw reageert en de boel verhardt bij hydratatie?

Ik leer graag bij.
Ik heb twee gevels uit 1860 die van los zand op elkaar staan, ooit gemetseld met kalkspecie.
Die hoef ik dus alleen nat te maken en dan zit alles weer waterdicht vast...........?
Zou me een hoop werk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Wij willen ter tuinafscheiding van onze nieuwbouwwoning enkele penanten metselen, en als afscheiding hiertussen klimop laten groeien.
De keuze voor fundering van de penanten; strookfundering of poeren storen. Idee (van de buurman) nu is een strookfundering. Mijn vraag hierbij, hoe diep wortelt een klimop plant? En is het dan handig om een strookfundering hieronder te storten of juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@jasperdeman Denk eraan dat veengrond heel hard kan zakken. Ik heb situaties meegemaakt waar de grond 1,5 cm per week zakte. Dit was een onder andere een ontwerpfoutje. De verkeerde delen van het terrein waren voorbelast omdat de ontwerper later met gebouwen ging schuiven. 8)7

Als je tuin niet is voorbelast is dit wel een ding om rekening mee te houden. Helaas blijft veen altijd zakken en doe je er niks tegen, enkel vertragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Señor Sjon schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:21:

Nou, het is natuurlijk zonde om lampen uit te moeten zetten omdat je anders teveel licht hebt. Dit is ook wel beetje afhankelijk of je een postzegel als tuin hebt of een landgoed. Sinds het weekend hebben wij - om mee te beginnen - 2 In-Lite 12V LED spotjes (mini-scope, één recht omhoog voor de appelboom en de andere gericht op wat klimhortensia's) maar ik ben verrast door de lichtopbrengst. Moet wel zeggen dat de LEDs een mooie kleurtemp hebben itt die blauwe meuk die je veel ziet in tuinen.

Helaas werkt die In-Lite trafo niet helemaal lekker met mijn oude Philips Livingwhites adapter, die raakt over de zeik als je hem via de Hue-app inschakelt. Voor nu heb ik het maar even opgelost met de meegeleverde lichtsensor en een timer van paar uur maar het had mooi geweest als ik het systeem kon integreren met Hue/IFTTT...

[ Voor 24% gewijzigd door vhal op 17-04-2018 13:01 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb gisteren zitten kijken, maar wij hebben hier InLite spotjes (stuk of 10) van de vorige bewoner. Bij elke variant is tot de helft van de ledjes kaduuk. Bij mijn tuinverbouwing komen er geen vaste LED-lichtbronnen in ieder geval, gewoon 230V en vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:39:
Ik heb gisteren zitten kijken, maar wij hebben hier InLite spotjes (stuk of 10) van de vorige bewoner. Bij elke variant is tot de helft van de ledjes kaduuk. Bij mijn tuinverbouwing komen er geen vaste LED-lichtbronnen in ieder geval, gewoon 230V en vervangbaar.
Hier een aantal LED-spotjes van Philips op 220V. Doen het nu 3 jaar tot alle tevredenheid. Mooi warm geel licht en ik ben het helemaal met je eens. Liever lichten schakelen (waardoor je ook in eens een hele andere tuin kunt creeren) dan tekort licht in je tuin.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik gebruik gewoon de IKEA GU10 lampen van een euro. Heb altijd 2700K lichttemperatuur en zijn goedkoop genoeg om een paar in reserve te houden zodat je ook geen verschillende lichtkleuren krijgt. In ieder geval een stuk beter dan een spot uitgraven en vervangen a 50-100 euro, buiten het feit dat ie niet meer te krijgen is. :X.

@vhal Die vriesvakverlichting zie ik gelukkig al even niet meer. Dat mensen dat mooi vonden. :N
Verlichting in groepen schakelen is vrij normaal, afhankelijk van de sfeer en het doel. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 17-04-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Gri77ie @Señor Sjon Ik zie mogelijk een referentiekaderprobleempje :P Onze 'tuin' is 6m x 7,5m en we hebben helaas indirect ''strijklicht'' van een lantaarnpaal waardoor ik onze situatie niet echt in kan denken om meerdere zones in te richten. Leuk als je een grote tuin hebt maar het is het equivalent van een balkon in vergelijking met de lappen grond die ik hier voorbij ziet komen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

vhal schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:17:
@Gri77ie @Señor Sjon Ik zie mogelijk een referentiekaderprobleempje :P Onze 'tuin' is 6m x 7,5m om en we hebben helaas indirect ''strijklicht'' van een lantaarnpaal waardoor ik onze situatie niet echt in kan denken om meerdere zones in te richten. Leuk als je een grote tuin hebt maar het is het equivalent van een balkon in vergelijking met de lappen grond die ik hier voorbij ziet komen.
Tja dat kan inderdaad. Mijn tuin is 12x15. Ook niet heel groot maar groot genoeg. September ga ik zelf aan een beschoeing en vlonder beginnen. Dan komt er nog over de gehele breedte 2 meter bij, incl. Vlinder aan het water. Die vlonder is dan 2 mrt verzonken tov het maaiveld. Dus ook daar moet elektriciteit komen...

Mooie klus in het vooruitzicht. Totaal 17 mrt beschoeing en 4x4 vlonder en trap.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik had in een tuin van 11x10 vijf paaltjes (SLV Nails), 3+7 grondspots en 2 downlighters aan de schuur op beweging. Oh ja, en een mooie witte lamp van de gemeente. :X Maar dan nog miste ik uiteindelijk in die tuin nog 3-4 lampen in een andere border. Dat had hem wel afgemaakt.

Nu is het tuindeel ca. 20x22, maar hebben we ook nog een talud met sloot en een oprit van 16x6 + nog wat flarden grond her en der om het huis wat niet echt zitplek oid is. Meer een opslag voor haardhout, kliko's en fietsen.

[ Voor 36% gewijzigd door Señor Sjon op 17-04-2018 15:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Voorjaar heeft naast veel tuinwerk ook zijn leuke kanten, alle vogels komen weer terug.
Wij voeren ze op het terras, met strooigoed en twee hangvoederkastjes, zwanen en eenden krijgen natuurlijk ook wat maar die zijn wat brutaler dan gewone vogels.
Leuk sijsjes en drijfsijsjes kijken.......

Inmiddels laten ze zich bijna allemaal weer zien, met dit jaar wat nieuwe gasten.
De futenpaartjes (twee stelletjes dit jaar) aan weerszijden van het terrein zijn erg leuk om te bekijken met hun mooie kuiven en lange duiktochten.
De vaste boomklevertjes hebben we nog niet gezien, de schuur waar ze doorgaans nestelden wordt opgeknapt en we hopen dat ze één van de drie nestkastjes een goed alternatief vinden.
De zwaluwen uit een andere schuur zijn ook nog niet gespot. Maar eens kijken voor wat zwaluwpannen, dan kan die schuur ook dicht.
De halsbandparkieten zijn er ook nog niet.

Vanochtend een fazanten-paartje op het terras aan het scharrelen gezien, die zag ik eerder alleen op het grasland, en vanavond zit er een bosuil gezellig te krijsen aan de overkant in een boom. Woohooo.......
Erg gaaf.

De rot ganzen rotganzen wordt je 's nachts wel eens moe van..... :X

[ Voor 58% gewijzigd door Teijgetje op 18-04-2018 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik had van het weekend een eend die op zijn gemakje over het gazon waggelde en ergens in de border een tukkie ging doen... owkee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Señor Sjon schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:12:
Ik had van het weekend een eend die op zijn gemakje over het gazon waggelde en ergens in de border een tukkie ging doen... owkee.
Had ie toevallig een blauw matrozen pakje aan?

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1 ... 3 ... 188 Laatste