Super, bedankt voor tips en de serie! Ik weet wat ik te doen heb dit paasweekend.Teijgetje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:55:
[...]
Na het verticuteren geef je kalk, biomest en kieseriet(voor groener gras dan de buren)
Als je grasmat dicht genoeg is dan heeft onkruid nauwelijks kans, je kan dressen (kuilen uitvlakken met een dun laagje aarde) en opnieuw/extra inzaaien(doorzaaien). De gele plekken zeker.
En even een grasroller er over heen zodat het mooi vlak wordt allemaal.
Miniserie grasonderhoud van Tuinmanieren.
Leuk topic dit! Ons nieuwbouwhuis wordt eind van het jaar opgeleverd, dus we zijn ons aan het oriënteren op het (laten) aanleggen van een tuin. Nu is mijn vrouw meer van de groene vingers dan ik, maar het lijkt mij wel een gaaf idee om de tegels die we in de woonkamer nemen door te trekken in de tuin (terras). Heeft iemand hier ervaring mee, of is dit gewoon een modegril die weinig toevoegd aan een tuin? Volgens mij is het namelijk qua aanleg (en ook qua tegel zelf) beduidend duurder dan een niet-keramische tegel.
Een strakke grasmat is inderdaad een dingetje, en let je even niet op zit er plotseling wild grof gras tussen....Patches schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:16:
Super, bedankt voor tips en de serie! Ik weet wat ik te doen heb dit paasweekend.
Ik heb een verwaarloosde tuin in onderhoud genomen/gekregen/hobby en twijfel momenteel om het gazon maar helemaal opnieuw te zaaien vanwege teveel lelijk wild gras, ereprijs en andere zooi, dat houdt in afplaggen, grondfrezen, opvullen bemesten en frezen, uitvlakken, vlakrollen en inzaaien.
Dat het ruim 800m² is houdt me nog een beetje tegen .
Ik heb de TS aangepast met oa een hele uitgebreide lijst grasonderhoud-links en tips.
Ook een receptje toegevoegd voor groener gras dan bij de buren.
Let wel dat je niet alle giften tegelijk kan geven.
Zolang je tegels hard genoeg zijn en vorstbestendig zou dat geen probleem moeten zijn.Falch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:32:
Volgens mij is het namelijk qua aanleg (en ook qua tegel zelf) beduidend duurder dan een niet-keramische tegel.
Wel leg je tuintegels gewoon in een zandbed, voor vloertegels zal je een betonlaag moeten storten.
[ Voor 59% gewijzigd door Teijgetje op 28-03-2018 00:37 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Het is een Mosa tegel die (toevallig) ook vorstbestendig is. Zal met het storten van een betonlaag dus wel even wat bewerkelijker (lees meer arbeidsuren = duurder) worden dan voor een reguliere tuintegel. Misschien maar eens aan de hovenier voorleggen die (waarschijnlijk) onze tuin gaat aanleggen.Teijgetje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:59:
[...]
Zolang je tegels hard genoeg zijn en vorstbestendig zou dat geen probleem moeten zijn.
Wel leg je tuintegels gewoon in een zandbed, voor vloertegels zal je een betonlaag moeten storten.
Ik ken het probleem, het gazon waar ik mee bezig ga is van vergelijkbaar formaat.Teijgetje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:59:
[...]
Een strakke grasmat is inderdaad een dingetje, en let je even niet op zit er plotseling wild grof gras tussen....
Ik heb een verwaarloosde tuin in onderhoud genomen/gekregen/hobby en twijfel momenteel om het gazon maar helemaal opnieuw te zaaien vanwege teveel lelijk wild gras, ereprijs en andere zooi, dat houdt in afplaggen, grondfrezen, opvullen bemesten en frezen, uitvlakken, vlakrollen en inzaaien.
Dat het ruim 800m² is houdt me nog een beetje tegen .![]()
Ik heb de TS aangepast met oa een hele uitgebreide lijst grasonderhoud-links en tips.
Ook een receptje toegevoegd voor groener gras dan bij de buren.
Let wel dat je niet alle giften tegelijk kan geven.
[...]
Zolang je tegels hard genoeg zijn en vorstbestendig zou dat geen probleem moeten zijn.

Nog een andere vraag, voor in de tuin staat een prachtige eiken boom. Van de gemeente maar ik kan er wel altijd van genieten. Enigste probleem is dat hij alle energie uit de grond trekt, wat duidelijk zichtbaar is. Wat is de beste oplossing hier? Gewoon meer voedingstoffen in het omringende gebied en schoonhouden wat betreft bladeren en eikeltjes of valt er nog meer te doen?
Let wel even op of je de soort die jij hebt nu mag snoeien. Anders heb je dit seizoen geen bloemen.Daniel36 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:21:
...
Zodra het weer droog is de (boeren)hortensia's snoeien en de bloembak en het terras schoonmaken.
...
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik wil graag een handpomp in de tuin. Leuk voor de kids (en mezelf), maar een bron boren lijkt me niet handig.
Dus mijn idee is om te koppelen aan leidingwater. Iemand enig ervaring/idee hoe dit voor elkaar te krijgen?
Ik zelf zit te denken aan een watertank in de grond maken. Deze koppelen aan waterleiding en dan handpomp erop. Maar ondergrondse tanks zijn >800 euro.Dat is wat gortig...
[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 28-03-2018 08:19 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Op basis van jouw tip gisteren ook maar eens een poging gwaagd om hier naar toe kijken.unezra schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:32:
[...]Oh, leuke tip:
NetFlix serie: Big Dreams, Small Spaces
https://www.netflix.com/nl-en/title/80232852
@Teijgetje ^^^^
Misschien leuk voor in je topicstart. Heb nu 1 van die afleveringen gezien en het is ERG inspirerend.![]()
Juist omdat het niet over van die "Eigen huis en tuin" tuinen gaat, maar over échte tuinen en mensen die geen budgetten van tienduizenden € hebben.
Wellicht dat het er aan ligt dat ik door had moeten zetten, maar de 1e aflevering ging over een stel met een tuin op een steile helling (wat niet echt veel voorkomt in NL) en een stel wat vooral een tuin wilde voor haar bijenkorven. Ik heb het geloof ik 15 minuten uitgehouden, maar ik vond het weinig opleveren.
Daarna aflevering 2 geprobeerd. Een tuin die zo'n beetje volledig in een moestuin moest veranderen en een tuin geschikt voor een stel met kind met Down-syndroom. Hier 5 minuten volgehouden en toen had ik ook weer zoeits van: Wat moet ik hier mee?
Nogmaals, zal vast aan mij liggen, maar na de beschrijving van de andere 4 afleveringen gezien te hebben ben ik definitief afgehaakt.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Ik heb de 2e aflevering en verdere nog niet gezien, alleen de eerste. Wat ik er fijn aan vind is dat het over échte tuinen gaat en er best creatief word nagedacht over oplossingen, zonder dat het meteen belachelijk veel geld kost. Zelfs die bijentuin werd uiteindelijk een tuin waar toevallig een paar bijenkorven in stonden, maar die verder gewoon heel normaal was.Tripl3 D schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:31:
[...]
Op basis van jouw tip gisteren ook maar eens een poging gwaagd om hier naar toe kijken.
Wellicht dat het er aan ligt dat ik door had moeten zetten, maar de 1e aflevering ging over een stel met een tuin op een steile helling (wat niet echt veel voorkomt in NL) en een stel wat vooral een tuin wilde voor haar bijenkorven. Ik heb het geloof ik 15 minuten uitgehouden, maar ik vond het weinig opleveren.
Daarna aflevering 2 geprobeerd. Een tuin die zo'n beetje volledig in een moestuin moest veranderen en een tuin geschikt voor een stel met kind met Down-syndroom. Hier 5 minuten volgehouden en toen had ik ook weer zoeits van: Wat moet ik hier mee?
Nogmaals, zal vast aan mij liggen, maar na de beschrijving van de andere 4 afleveringen gezien te hebben ben ik definitief afgehaakt.
Zo'n steile helling is iets dat in NL inderdaad minder vaak voor komt, maar als je kijkt naar hun looppad en verdere indeling, denk ik wel dat dat ook gebruikt kan worden voor de meer vlakke Nederlandse tuinen.
Zelf vind ik de tussenstukjes en het commentaar ook erg prettig. Het "de beste tijd om te snoeien is 6 maanden geleden, maar hey, het kan nu ook prima" en het nuchtere "gewoon uitproberen, het groeit toch wel weer aan en als het mislukt, weet je dat het de volgende keer anders moet".
Ofwel, échte tuinen, échte mensen en typisch Engelse stijl tuinieren. Kan ik persoonlijk meer mee dan die VT-Wonen en Eigen Huis en Tuin tuintjes met stoeptegels all over the place en "je moet snoeien tussen 1 en 2 maart, maar als de maan verkeerd staat, op 4 én 5 april anders is het FOUT".
Fin, ieder zijn ding.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Je ziet steeds vaker dat mensen hun vloer doortrekken in de tuin. Tegenwoordig zijn er keramische tegels voor binnen en buiten. Tsja, ze zijn niet goedkoop maar de tegels heb je voor de rest van je leven.Falch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:32:
Leuk topic dit! Ons nieuwbouwhuis wordt eind van het jaar opgeleverd, dus we zijn ons aan het oriënteren op het (laten) aanleggen van een tuin. Nu is mijn vrouw meer van de groene vingers dan ik, maar het lijkt mij wel een gaaf idee om de tegels die we in de woonkamer nemen door te trekken in de tuin (terras). Heeft iemand hier ervaring mee, of is dit gewoon een modegril die weinig toevoegd aan een tuin? Volgens mij is het namelijk qua aanleg (en ook qua tegel zelf) beduidend duurder dan een niet-keramische tegel.
Officieel moeten ze gelegd worden in een gestabiliseerd zandbed. (dit heeft niet mijn voorkeur; grond blijft altijd werken, harde toplaag, toplaag gaat scheuren, tegel gaat wiebelen en dan is het krak) dus gewoon lekker in het zand en als er verzakkingen komen weer op (laten) hogen.
Tevens moeten keramische tegels met voeg gelegd worden, dit vanwege werking ivm temperatuurverschillen. Hiervoor heb je verschillende kleuren voegsel. Genaamd Gatorzand. https://www.burmansierbes...ing/voegmortels/gatorsand
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Gele plekken: heeft elke grasmat na de winter. Dood gras, met een hark haal je veel weg zodat het weer wat kan luchten. Wij hadden toevallig een hovenier langs (voor iets anders) die zei dat ons gras er uit zag zoals het hoort na een winter terwijl ik het zelf vrij geel vond. Op aanraden van hem het gras afgelopen weekend gewoon gemaaid op 6cm en toen overal potgrond gestrooid als voeding. Hij zei dat het gras dan zo weer groen isPatches schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:56:
Leuk een tuintopic!
Ik zag al wat tips voor natuurlijke bestrijding van alg en slakken. Heeft iemand nog ideeën voor gele plekken en onkruid in het gras?
Aankomend weekend ga ik er met de verticuteermachine door. Dit vorig jaar echter ook gedaan en hoewel het wel helpt vraag ik me af of er nog meer gedaan kan worden?
Wij hebben overigens ook veel onkruid, maar hebben dat gevecht opgegeven
Thanks voor de info, interessant om te lezen wat er zoal bij komt kijken. Binnenkort maar eens naar het prijstechnische aspect gaan kijken.pjot1 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:58:
[...]
Je ziet steeds vaker dat mensen hun vloer doortrekken in de tuin. Tegenwoordig zijn er keramische tegels voor binnen en buiten. Tsja, ze zijn niet goedkoop maar de tegels heb je voor de rest van je leven.
Officieel moeten ze gelegd worden in een gestabiliseerd zandbed. (dit heeft niet mijn voorkeur; grond blijft altijd werken, harde toplaag, toplaag gaat scheuren, tegel gaat wiebelen en dan is het krak) dus gewoon lekker in het zand en als er verzakkingen komen weer op (laten) hogen.
Tevens moeten keramische tegels met voeg gelegd worden, dit vanwege werking ivm temperatuurverschillen. Hiervoor heb je verschillende kleuren voegsel. Genaamd Gatorzand. https://www.burmansierbes...ing/voegmortels/gatorsand
Top, heb je advies nodig over bestrating dan hoor ik het wel!Falch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:49:
[...]
Thanks voor de info, interessant om te lezen wat er zoal bij komt kijken. Binnenkort maar eens naar het prijstechnische aspect gaan kijken.
Merci, altijd handig om wat ruggespraak te hebben over de ideeen die de hovenier gaat voorstellen. Hebben het in die branch trouwens ook megadruk nu, hij had pas eind van de volgende maand tijd om met een voorstel voor een tuinontwerp te komen.pjot1 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:50:
[...]
Top, heb je advies nodig over bestrating dan hoor ik het wel!
Voor bestrating NOOIT naar een hovenier! Deze vraagt meestal veel te veel geld plus dat 99% niet kan straten. (uitzonderingen daargelaten)Falch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:54:
[...]
Merci, altijd handig om wat ruggespraak te hebben over de ideeen die de hovenier gaat voorstellen. Hebben het in die branch trouwens ook megadruk nu, hij had pas eind van de maand tijd om met een voorstel voor een tuinontwerp te komen.
En ja, het is stervensdruk idd...
Neem het mee, op zoek naar een stratenmaker dan?pjot1 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:58:
[...]
Voor bestrating NOOIT naar een hovenier! Deze vraagt meestal veel te veel geld plus dat 99% niet kan straten. (uitzonderingen daargelaten)
Hoe moet het geregeld worden dan? Meerdere vakmensen tegelijkertijd. Of eerst bestraten, dan beplanten?pjot1 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:58:
[...]
Voor bestrating NOOIT naar een hovenier! Deze vraagt meestal veel te veel geld plus dat 99% niet kan straten. (uitzonderingen daargelaten)
Na een dramatische ervaring met het werken en plannen van meerdere partijen, hou ik het liever op 1 partij.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ja, is wel het goedkoopste. En vaak ook veel betere kwaliteit.Falch schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:20:
[...]
Neem het mee, op zoek naar een stratenmaker dan?
@kmf Ja, eerst bestraten en dan beplanten. Dit omdat er vaak grondwerk gedaan moet worden. Je hebt dan goed de ruimte om zand te gooien waar je bestrating komt en eventueel de grond op hoogte kan brengen voor de tuin.
Tsja, ik kan uit eigen ervaring vertellen dat er een hoop slechte beunhazen zijn. Zeker nu het druk is. Een stratenmaker die nu geen werk heeft is geen goede stratenmaker.
@pjot1 ik wil de huidige verwaarloosde tuin uit laten graven, een verlaagde fietsenberging met looppad laten uitgraven, de schuttingen en heggen vervangen en vervolgens (kunst)gras laten aanbrengen.
Als ik dat door 3 partijen laat doen, dan heb ik toch al te maken met 3x graafmachine huur? En dan de coordinatie die daarbij komt kijken. Zeker nu je al zegt dat het stervensdruk is, zit ik straks maanden met een opengegraafde tuin...
Als ik dat door 3 partijen laat doen, dan heb ik toch al te maken met 3x graafmachine huur? En dan de coordinatie die daarbij komt kijken. Zeker nu je al zegt dat het stervensdruk is, zit ik straks maanden met een opengegraafde tuin...
In principe 2 partijen. 1 voor het grondwerk en de bestrating. Zodat het grondwerk goed gebeurd. Dit is vaak duur maar belangrijk voor de kwaliteit. Grondwerk is eigenlijk het belangrijkste. Een goede stratenmaker kan dit allemaal voor je doen. Zelf zet ik ook schuttingen maar dat kan een hovenier ook doen.kmf schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:39:
@pjot1 ik wil de huidige verwaarloosde tuin uit laten graven, een verlaagde fietsenberging met looppad laten uitgraven, de schuttingen en heggen vervangen en vervolgens (kunst)gras laten aanbrengen.
Als de bestrating erin zit, beplanten en als laatste de schutting. Zodat je mooi de ruimte hebt.
Wat dacht je van een regenton met pomp?kmf schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:15:
[afbeelding]
Ik wil graag een handpomp in de tuin. Leuk voor de kids (en mezelf), maar een bron boren lijkt me niet handig.
Dus mijn idee is om te koppelen aan leidingwater. Iemand enig ervaring/idee hoe dit voor elkaar te krijgen?
Ik zelf zit te denken aan een watertank in de grond maken. Deze koppelen aan waterleiding en dan handpomp erop. Maar ondergrondse tanks zijn >800 euro.Dat is wat gortig...
http://www.opafreek.nl/regentonnen.html (vanaf 95,-)
Ook wel leuk jaDeFeCt schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:58:
[...]
Wat dacht je van een regenton met pomp?
Voor de fun ook maar eens een paar plaatjes van onze tuin welke ik vorig jaar aangepakt heb. Hij is nog niet klaar, maar er is al wel verschil gemaakt.
Dit jaar alleen nog in huis bezig geweest op wat elektra in de tuin na. Over een maandje weer eens verder. Doe alles zelf dus kost wat meer tijd dan wanneer er iemand full-time bezig is.
Edit: krijg m'n plaatjes niet lekker geresized. op imgur zijn ze wel kleiner
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit jaar alleen nog in huis bezig geweest op wat elektra in de tuin na. Over een maandje weer eens verder. Doe alles zelf dus kost wat meer tijd dan wanneer er iemand full-time bezig is.
[ Voor 5% gewijzigd door virtualJac op 28-03-2018 12:15 ]
there's no tweak without the tweaker
Hey wat leuk, het is weer voorjaar!
Vorig jaar zomer is mijn (voor)tuin aangelegd, nu wordt het tijd om te beplanten. Nu heb ik een stukje van 1 meter en een beetje bij 2 meter en een beetje. Mij leek het leuk om daar een boompje te zetten.
Ik ben nu op zoek naar een boompje wat zo'n maximaal 2 tot 2,5 meter hoog wordt en niet al te breed. Zelf dacht ik aan een Olea Europea maar omdat deze aan de straat moet komen te staan werd me dit afgeraden omdat ze schijnbaar diefstal gevoelig zijn. Nu kan ik niet echt iets vinden wat ik als alternatief kan doen.
Heeft er iemand advies waar ik kan zoeken voor bomen op een maximale hoogte? Of eventueel een boompje weet mag ook
Vorig jaar zomer is mijn (voor)tuin aangelegd, nu wordt het tijd om te beplanten. Nu heb ik een stukje van 1 meter en een beetje bij 2 meter en een beetje. Mij leek het leuk om daar een boompje te zetten.
Ik ben nu op zoek naar een boompje wat zo'n maximaal 2 tot 2,5 meter hoog wordt en niet al te breed. Zelf dacht ik aan een Olea Europea maar omdat deze aan de straat moet komen te staan werd me dit afgeraden omdat ze schijnbaar diefstal gevoelig zijn. Nu kan ik niet echt iets vinden wat ik als alternatief kan doen.
Heeft er iemand advies waar ik kan zoeken voor bomen op een maximale hoogte? Of eventueel een boompje weet mag ook
Olea Europaea is toch een olijf boom? Vriezen die niet kapot in de voortuin? Maximale hoogte heb je volgens mij zelf wel een beetje in de hand, gewoon snoeien.
[ Voor 35% gewijzigd door zonoskar op 28-03-2018 13:05 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Hoe zit het met de overkapping. Waait het hier niet onder door?. Hoe hou je het warm / tochtvrij ?virtualJac schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:05:
Voor de fun ook maar eens een paar plaatjes van onze tuin welke ik vorig jaar aangepakt heb. Hij is nog niet klaar, maar er is al wel verschil gemaakt.
***members only***
Hier een betonnen tank van 2.000 liter voor 300 euro: https://www.pvc-handel.nl...regenwaterput-incl-mangatkmf schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:15:
[afbeelding]
In Belgie zelfs tanks gezien voor minder dan 200, maar moet je dan wel zelf ophalen.
Valt wel mee. Tuin is bijna pal zuid en wind heel vaak zuid-oost, maar wordt gebroken door een grote bomenrij. Wij zitten in de winter niet vaak buiten en in het voorjaar, zomer, najaar is het goed te doen. Eventueel zou je nog een heater kunnen hangen. Wij trekken in het najaar gewoon een jasje aanBP14 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:12:
[...]
Hoe zit het met de overkapping. Waait het hier niet onder door?. Hoe hou je het warm / tochtvrij ?
Klopt, de eerste paar jaar gewoon een jas aantrekken en dan komt hij de winter wel door.zonoskar schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:04:
Olea Europaea is toch een olijf boom? Vriezen die niet kapot in de voortuin? Maximale hoogte heb je volgens mij zelf wel een beetje in de hand, gewoon snoeien.
Als het een kwestie van snoeien is, de stam groeit toch ook nog gewoon door, of ligt dat aan mij?
Wij hebben een Ginkgo Biloba (Japanse notenboom) in de achtertuin staan die we compact houden. Leuk boompje en neemt weinig ruimte in. Kleurt in de herst prachtig geel en ik vind de bladeren prachtig.EdjeCageman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:35:
Da's grofweg 100m3 aan water. Haal je dat er zinvol uit?DeFeCt schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:58:
[...]
Wat dacht je van een regenton met pomp?
(Ergens lijkt het mij ook interessant maar je moet dan best een forse tank ingraven en overkappen en water in Nederland is zó goedkoop, dat ik zelf niet weet of ik ooit verder zou willen gaan dan een regenton. Ook al is het zonde om kraanwater te gebruiken om de tuin te sproeien, met een prijs van €0,96 per m3 in 2018 en dalende, in 2017 was het bij Vitens nog €1,04 per m3, is kraanwater best interessant als tuinbesproeing tenzij je een serieus grote tuin hebt.)
Ik lees verkeerd.
Ik dacht dat het ging om een ondergronds vat van meerdere m3. Sorry...
[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 28-03-2018 14:30 ]
Zeker een mooie boom, staat hier ook in de tuin. Hij is alleen beetje groot aan het worden, de top komt inmiddels boven het dak uit.... (9m)Cheesy schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:53:
[...]
Wij hebben een Ginkgo Biloba (Japanse notenboom) in de achtertuin staan die we compact houden. Leuk boompje en neemt weinig ruimte in. Kleurt in de herst prachtig geel en ik vind de bladeren prachtig.
Interessant topic trouwens
[ Voor 3% gewijzigd door moer op 28-03-2018 14:34 ]
Er staan twee goede bomenlinks in de TS.EdjeCageman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:35:
Ooit iemand gehoord (of ervaring mee) van EcoBam, gemaakt van bamboe? http://www.tuintotaal.nl/ecobamboe
Ziet er namelijk zeer interessant uit, maar kan niet zo heel veel over vinden. Hier o.a. wat betere foto's: https://www.bamboe-ecobam.be/bamboe-tuinschermen.html
Ziet er namelijk zeer interessant uit, maar kan niet zo heel veel over vinden. Hier o.a. wat betere foto's: https://www.bamboe-ecobam.be/bamboe-tuinschermen.html
Ja zeker die heb ik dan ook bekeken, maar hierin staat de leveringshoogte niet de maximale hoogte dat zo'n boompje kan worden.
Wat voor browser gebruik jij dan???EdjeCageman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:01:
Ja zeker die heb ik dan ook bekeken, maar hierin staat de leveringshoogte niet de maximale hoogte dat zo'n boompje kan worden.
En wat bedoel je met aan de straat? In een bak of in de grond?
Als ik bij Ten Hoven kijk, bv naar een willekeurige kersenboom, dan is het eerste wat mij opvalt dat die 6-10 meter hoog wordt.........
Dat is zonder snoei.
Bomen zonder toezicht zogezegd.....die hun eigen dingetje doen.
Hoe groot ik hem laat worden bepaal ik echter zelf wel.......dus rigoureus tsjakka als het moet.
En dan is hij leverbaar als Laagstam, Halfstam en Hoogstam.
Dus wil ik laag omdat je dan makkelijk plukt en een net erover gooit tegen vogels, dan neem ik een Laagstam Leivorm, en snoei elk jaar in vorm bij.
Natuurlijk kun je sommige soorten niet toppen maar het merendeel is gewoon een kopje kleiner te maken.
Ik zou zoeken op wensen en dan even kijken welke in aanmerking komen.
En van de mooiste even snoeiadvies opzoeken.
Of er een uitzoeken die je geweldig vindt maar die niet kan in jouw grondsoort/omstandigheden/plantenbak , dan worden ze zonder toezicht ook niet groot..........en kan je waarschijnlijk af en toe iets nieuws leuks planten.
Zieke bomen zijn namelijk niet altijd mooi.
Maar zo`n Oleo Europea kan natuurlijk ook, die til je niet even weg.
Misschien vind je wat anders leuks bij hun Bijzondere Bomen Site.
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 28-03-2018 23:25 ]

Net begonnen met de veranda. Gaten gemaakt, morgen beton storten en dan een weekje wachten. Over twee weken is de veranda klaar. Wordt 6x3.5m zodat we achter nog genoeg ruimte hebben.
Ondertussen de Burni Enok hangend besteld, super super dik

Eind april zou alles klaar moeten zijn. Twijfel alleen tussen spotjes of hanglampen. Sowieso van Philips hue.
[ Voor 25% gewijzigd door Wackmack op 29-03-2018 20:19 ]
Hanglampen zie je vrij snel van alles aan (spinrag, stof etc) en dat heb je bij spotjes een stuk minder.
Ook als je buiten zit en het waait zachtjes dan moet je er ook tegen kunnen dat je lampen bewegen :-P
Ook als je buiten zit en het waait zachtjes dan moet je er ook tegen kunnen dat je lampen bewegen :-P
Goed en tip, maar gaan waarschijnlijk toch voor hanglampen. De hoogte is ruim 300cm dus dan is een hanglamp toch wel mooi. Houthok wordt volgende week gebouwd.Ad de Jong schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:23:
Hanglampen zie je vrij snel van alles aan (spinrag, stof etc) en dat heb je bij spotjes een stuk minder.
Zou eerst 5x2x1m worden maar doen het nu in een hoek. Dan is het 4x2x1 wat nog ruim zat is. Kan er straks 8 kuub in kwijt. Binnen stook ik ongeveer 3 kuub en buiten 3 a 5 kuub denk ik.
Totale kosten 25K. Had eerst op 10k gerekend maar een tuin tikt aan. Vooral vergist in wat stenen kosten. Hebben straks gebakken klinkers voor de looppaden en keramische tegels voor onder de veranda en het terras. Natuurlijk nog kosten voor de hovenier, borden, olijfbomen, enzovoort.
Merk trouwens dat ik nog bijna geen gereedschap heb. Geen grasmaaier, geen heggenschaar en zelfs geen dubbele hark. Weekend maar is een lijstje maken. Gelukkig wel twee scherpe bijlen van Fiskars. Zag dat ze ook veel tuin gereedschap aanbieden. Voor een benzine grasmaaier maar is kijken op coolblue. Qua gazon ligt er ongeveer 150m2. Verticuteren met de hand wordt wat veel lijkt mij.
https://www.grasmaaiersto.../verticuteermachines.html
Merendeel is elektrisch, wel duurzaam maar niet echt praktisch. Zit je steeds met een snoer tijdens het werken of een grasmaaier met accu.
[ Voor 23% gewijzigd door Wackmack op 30-03-2018 08:33 ]
Heb je pics van dat houthok? Ik moet er ook nog aan geloven, maar er is zoveel keuze.
Deze leek me wel interessant (https://www.hornbach.nl/s...4-cm/5806012/artikel.html) Die bestaat ook één breder zodat we straks met de ecoterreur vier kliko's kwijt kunnen met erachter het haardhout. Het is dan wel een vrij lompe bedoening. Ik link wel bewust Hornbach, daar staat de handleiding en je zou hem zelf kunnen maken.
Met tuinkast: https://www.hornbach.nl/s...urel/5974924/artikel.html
Anders veel ruimte voor weinig http://www.beteropenhaardhout.nl/houtopslag-twin/
Maar goed, het blijven lompe dingen om in je tuinontwerp te integreren en achterwand verplicht. Ik wil geen zooi tegen mijn witte gevels.
Deze leek me wel interessant (https://www.hornbach.nl/s...4-cm/5806012/artikel.html) Die bestaat ook één breder zodat we straks met de ecoterreur vier kliko's kwijt kunnen met erachter het haardhout. Het is dan wel een vrij lompe bedoening. Ik link wel bewust Hornbach, daar staat de handleiding en je zou hem zelf kunnen maken.
Anders veel ruimte voor weinig http://www.beteropenhaardhout.nl/houtopslag-twin/
Maar goed, het blijven lompe dingen om in je tuinontwerp te integreren en achterwand verplicht. Ik wil geen zooi tegen mijn witte gevels.
[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 30-03-2018 10:16 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik vind het een hoop geld voor wat geïmpregneerde planken. Zelf iets ontwerpen wat helemaal naar wens is en even langs de lokale houtboer voor fatsoenlijk hout geen idee?
Wij (mijn schoonvader en ik) hebben zelf een houthok gebouwd.Señor Sjon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:15:
Heb je pics van dat houthok? Ik moet er ook nog aan geloven, maar er is zoveel keuze.
Scheelt de helft en in een dagje zat het wel in elkaar.
2x in de beits, gaan.
Zat tekeningen te vinden online, best leuk om te doen én helemaal op maat en naar eigen smaak. (Ik heb 2 compartimenten die ik met horizontale losse planken weer verdeel in ieder 2 zodat ik boven/onder links/rechts heb. Die extra compartimenten is vooral omdat 2 meter hoog stapelen net niet helemaal stabiel is als je hout niet perfect gehakt is.)
Ik heb voor het eerst een open haard, dus heb nog geen idee.B-lex schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:21:
Ik vind het een hoop geld voor wat geïmpregneerde planken. Zelf iets ontwerpen wat helemaal naar wens is en even langs de lokale houtboer voor fatsoenlijk hout geen idee?
Ik heb iig bouwtekeningen gevonden en zelf hout bestellen hoeft geen probleem te zijn. Heb er genoeg gereedschap voor. De tip van niet hoger stapelen dan x meter is alvast welkom.
Ik zou sowieso voor ruim 2 kuub gaan, of je nu veel of weinig stookt.Señor Sjon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:36:
[...]
Ik heb voor het eerst een open haard, dus heb nog geen idee.Wel weet ik dat de meeste leveranciers per 1-2 kuub leveren, dus er moet minstens een levering in passen als er nog wat ligt. Het liefst op één plek in de buurt van de oprit, anders word ik een veredelde vakkenvuller.
Ik heb iig bouwtekeningen gevonden en zelf hout bestellen hoeft geen probleem te zijn. Heb er genoeg gereedschap voor. De tip van niet hoger stapelen dan x meter is alvast welkom.
En tenminste 2 compartimenten.
Idealiter stook je 1 compartiment leeg, vult 'm weer, stookt het andere leeg. Kan het ene compartiment drogen (want vers hout) terwijl je het andere rustig op stookt.
Ik heb zelf wel overwogen 'm in 4-en te delen maar dat vind ik onpraktisch met vaste planken, dus heb ik losse planken die ik tussen de delen schuif.
Er moet zo veel mogelijk lucht in zitten, dus niet dicht maken, ook niet aan de achterkant. Latjes zijn prima, maar zorg voor afstand tussen de latten zodat het kan ventileren.
Wat ik hier ook heb gedaan is 2 stammen diep (geloof dat 'ie 80cm diep is nu), met ruimte tussen de voorste en achterste stapel zodat het ook daar kan luchten. (Soms valt er wel eens wat hout tussen maar da's geen ramp.)
Bodem is ook open, zelfde afstand, zelfde reden: Ventilatie.
Qua afwatering ligt er hier golfplaat op met aan de achterkant een dakgootje zodat het water mooi weg spoelt naar de zijkant en ik aan de voorkant niet in de troep sta. Vind ik ook fijner met stapelen. Voorkant hoog, achterkant laag is prettiger dan andersom.
Nu is onze tuin nog niet wat we willen, maar om het hok een beetje uit het zicht te krijgen staat er een grote vlinderstruik voor én hebben we 't dus 1x of 2x gebeitst, niet meer. Zo trekt het hout een beetje weg qua kleur en valt het steeds minder op. Vlinderstruik en plantenrij d'r voor halen 'm deels uit zicht, wat over blijft vind ik niet meer zo irritant. (En tja, het hout moet érgens opgeslagen worden.)
Mijn eigen houthok is een meter of 2 hoog, 2 breed en 2 rijen dik. Denk erom dat je het houthok met de opening richting de wind bouwt (zuid/west in nederland), een klein afdakje voor het meeste regenwater is voldoende. De wind moet het hout uiteindelijke drogen.
Maak het liefst een dakgoot aan het hok of een grindstrook voor het hok, anders blijven je onderste rij hout altijd nat door opspattend water. Maak ook een klein vlondertje onderin het hok zodat de onderste laag niet direct op de grond ligt.
En hout haal je natuurlijk altijd gratis, dwz boom omhakken (warmte 1), hout kloven (warmte 2), hout in de kachel (warmte 3). Tip: Fruitbomen branden mooi, geen hars, en hoef je niet te kloven omdat de stammetjes klein zijn. Hou ook de houthakdagen van Staatsbosbeheer in de gaten.
Aanmaakhout heb ik altijd voldoende in de vorm van steenpallets, als ik ergens in de buurt mensen de tuin zie verbouwen krijg ik 9 v.d. 10 keer de pallets voor niks mee. Even met de kar erheen en je hebt genoeg aanmaakhout voor een jaar of 2. De spijkers kunnen blijven zitten want die vallen wel in de asla van de houtkachel.
Maak het liefst een dakgoot aan het hok of een grindstrook voor het hok, anders blijven je onderste rij hout altijd nat door opspattend water. Maak ook een klein vlondertje onderin het hok zodat de onderste laag niet direct op de grond ligt.
En hout haal je natuurlijk altijd gratis, dwz boom omhakken (warmte 1), hout kloven (warmte 2), hout in de kachel (warmte 3). Tip: Fruitbomen branden mooi, geen hars, en hoef je niet te kloven omdat de stammetjes klein zijn. Hou ook de houthakdagen van Staatsbosbeheer in de gaten.
Aanmaakhout heb ik altijd voldoende in de vorm van steenpallets, als ik ergens in de buurt mensen de tuin zie verbouwen krijg ik 9 v.d. 10 keer de pallets voor niks mee. Even met de kar erheen en je hebt genoeg aanmaakhout voor een jaar of 2. De spijkers kunnen blijven zitten want die vallen wel in de asla van de houtkachel.
Hmmm. Om praktische / optische redenen hebben wij geen rekening gehouden met de wind. Ding staat met de open kant richting het oosten, achterkant (west) staat tegen een schutting. Zij kant staat op 30cm van de schuur.
Qua hout hebben we nog maar 1x hout gehaald bij het plaatstelijke instituut waar veel geestelijk gehandicapten werken. €40 per kuub, vers hout. Prima te doen. Uiteraard NIET gedroogd, da's alleen maar heel erg zonde van de energie en duur. Het droogt wel in de tuin en meer dan een kuub per jaar stoken we tóch niet. (En zo ja, dan droogt het maar wat korter dan een jaar.)
We stoken echt voor de gezelligheid hier, niet als bijverwarming.
Aanmaakhout hak ik hier van het grotere hout of van resthout dat ik nog heb liggen.
Oh, nog een tip:
http://smart-splitter.nl/
De Smart Splitter.
Ik vertrouw mezelf maar beperkt met een bijl (blabla onhandig blabla) en dit ding is *ideaal* om hout veilig, efficiënt, etc, te splitten. Je boort 'm in een groot hakblok en hiermee splijt je de stammetjes tot formaat aanmaakhout of stookhout. (Dikke stammen stoken niet fijn dus voordat ik ga stoken hak ik die ff in kleinere stukjes.)
Nabrander:
De Man en het Hout.
https://www.bol.com/nl/f/...et-hout/9200000040281102/
Ontzettend leuk boek over hout en hakken.
Qua hout hebben we nog maar 1x hout gehaald bij het plaatstelijke instituut waar veel geestelijk gehandicapten werken. €40 per kuub, vers hout. Prima te doen. Uiteraard NIET gedroogd, da's alleen maar heel erg zonde van de energie en duur. Het droogt wel in de tuin en meer dan een kuub per jaar stoken we tóch niet. (En zo ja, dan droogt het maar wat korter dan een jaar.)
We stoken echt voor de gezelligheid hier, niet als bijverwarming.
Aanmaakhout hak ik hier van het grotere hout of van resthout dat ik nog heb liggen.
Oh, nog een tip:
http://smart-splitter.nl/
De Smart Splitter.
Ik vertrouw mezelf maar beperkt met een bijl (blabla onhandig blabla) en dit ding is *ideaal* om hout veilig, efficiënt, etc, te splitten. Je boort 'm in een groot hakblok en hiermee splijt je de stammetjes tot formaat aanmaakhout of stookhout. (Dikke stammen stoken niet fijn dus voordat ik ga stoken hak ik die ff in kleinere stukjes.)
Nabrander:
De Man en het Hout.
https://www.bol.com/nl/f/...et-hout/9200000040281102/
Ontzettend leuk boek over hout en hakken.
[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 30-03-2018 10:59 ]
Ja... op zo'n moment ben ik een metroman en bestel mijn hout wel ovengedroogd per pallet. Zoveel brand ik ook weer niet weg.
Mja, ovengedroogd is ehm, hoe zeg ik dat subtiel, best slecht voor het milieu. Daarbij heeft het ook totaal geen zin. Hout droogt prima in de wind en als je het buiten op slaat, word ovengedroogd juist vochtig.Señor Sjon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:04:
Ja... op zo'n moment ben ik een metroman en bestel mijn hout wel ovengedroogd per pallet. Zoveel brand ik ook weer niet weg.
Ovengedroogd is leuk, als je het binnen op slaat in een ruimte die vocht-arm is.
Ik heb geen trek om 2 jaar te wachten voordat ik het in de haard kan gooien. De eerste cyclus met 'ready to cook' is dan wat beter. Zeker in de uiteindelijke verbranding (over milieu gesproken.
).
Maar goed, eerst maar eens een plan de campagne maken. Wat dat betreft is een klein tuintje makkelijker, daar heb je niet zoveel keuze.
Maar goed, eerst maar eens een plan de campagne maken. Wat dat betreft is een klein tuintje makkelijker, daar heb je niet zoveel keuze.
Oh, zeker, een eerste cyclus zou ik idd ook nog wel doen met voorgedroogd hout. Hoeft niet eens ovengedroogd te zijn, kan ook gewoon hout zijn dat elders aan de lucht heeft kunnen drogen.Señor Sjon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:19:
Ik heb geen trek om 2 jaar te wachten voordat ik het in de haard kan gooien. De eerste cyclus met 'ready to cook' is dan wat beter. Zeker in de uiteindelijke verbranding (over milieu gesproken.).
Maar daarom dus mijn advies om te compartimenteren en als je de ruimte er voor over hebt, 2 compartimenten, ieder goed voor 1 stookseizoen. (Idealiter, maar volgens mij is hout na 6 maanden ook al prima droog.)
Wat ik wel vaak doe, is een kratje hout in de woonkamer laten staan zodat dat nog een beetje extra aan kan drogen. Dat hout stook ik als eerste op (meestal leg ik 1-2 kratten klaar) en het vers gehaalde hout laat ik rondom de haard liggen. Droogt nog een beetje extra aan, maar vooral, na een half uur tot een uur is je haard pas écht goed warm en stookt ook wat natter hout goed weg. Nat hout als eerste is een ramp. Dat rookt alleen maar.
Oh, en nog een goede tip qua stoken: De zgn. Zwitserse methode.
Geen wigwam bouwen maar horizontaal stapelen.
http://www.schoorsteenveger.nl/veilig-stoken/
En natuurlijk 1x per jaar je schoorsteen laten vegen door een erkend schoorsteenveger. (Verplicht ook voor de verzekering. Krijg je brand en heb je niet laten vegen, kan het zijn dat je verzekering niet uitbetaald.)
Oh, nog een laatste tip (voor nu): Zet kippengaas rondom je schoorsteen of een goed boldraadrooster. Hier was dat tot vorig jaar niet het geval met als gevolg dat vogels letterlijk een vuilniszak vol nestmateriaal in de schoorsteen hebben gedumpt. Een deel lag in de haard, een deel in de pijp. Als dat in de fik vliegt (vonkjes) ben je het bokje. Dus een rol dik kippengaas gekocht en zo om de schoorsteen heen gewikkeld. (Uiteraard goed vast gezet met ijzerdraad.) Nu kunnen ze er niets meer in gooien.
EDIT:
Hmmm, ik realiseer me dat dit het tuintopic is en het open haard topic een deur verderop.
Sorry!
Ik wou dit niet kapen voor de open haard, alleen om de houtopslag fatsoenlijk te integreren in de tuin.
Ik stook ook weinig, puur voor de sfeer. Daarom is zelf hakken des te beter te doen, aangezien ik geen tientallen kuubs hoef weg te beuken. Scheelt je ook weer een sportschool abbotje.Señor Sjon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:04:
Ik stook weinig (1x per week in de wintermaanden tijdens een filmpje of als de kids marshmallow/knakworstjes willen prikken). Ik ben daarom van plan om zoiets in de voortuin te regelen.

En achtertuin misschien ook nog grotere houtopslag..

Over 1.5 week is die klaar. Wordt echt mooi, als de schetsen kloppenSeñor Sjon schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:15:
Geen ventilatie én geen afstand tot de grond.kmf schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:22:
Ik stook weinig (1x per week in de wintermaanden tijdens een filmpje of als de kids marshmallow/knakworstjes willen prikken). Ik ben daarom van plan om zoiets in de voortuin te regelen.
[afbeelding]
Redelijke garantie voor nat hout dat vooral rookt in plaats van brand.
Het ziet er mooi uit, maar ik zou het absoluut niet aanschaffen.
probeer een Spaanse variant te pakken te krijgen, die groeien op hoge hoogtes en zijn gewend aan vorst.EdjeCageman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:53:
[...]
Klopt, de eerste paar jaar gewoon een jas aantrekken en dan komt hij de winter wel door.
Als het een kwestie van snoeien is, de stam groeit toch ook nog gewoon door, of ligt dat aan mij?
de mijne blijft zelfs mooi winter groen.
ik heb er zelf 1 gescoord voor nog geen 15€ van ongeveer 50cm hoog.
(voor dat soort prijzen word hij echt niet uit de voortuin gestolen.)
die is na een jaar of 5 nu een meter of 3 hoog geworden.
dus dat gaat best rap.
snoeien is ook simpel, soms lijkt het wel de meer je hem pijnigt de leuker hij het vind.
dus klein houden is geen probleem.
(vruchten, jep doet hij ook, maar het is maar een erg dun laagje over een dikke pit.
dus eigenlijk niet de moeite waard.)
edit:
een fototje geeft een idee.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 01-04-2018 12:48 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Voor een moestuinbak, wat voor hout moet er genomen worden? Geïmpregneerd is niet goed voor voedsel?
Van achter en voren is het open, dus we ventilatie. En het staat 5cm van de grond.unezra schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 08:07:
[...]
Geen ventilatie én geen afstand tot de grond.
Redelijke garantie voor nat hout dat vooral rookt in plaats van brand.
Het ziet er mooi uit, maar ik zou het absoluut niet aanschaffen.
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 01-04-2018 12:46 ]
Van de zijkant en onderkant is er géén ventilatie, alleen aan de voor- en achterkant. Het ligt 5cm van de grond, maar er kan geen luchtstroom onderlangs.kmf schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:45:
Voor een moestuinbak, wat voor hout moet er genomen worden? Geïmpregneerd is niet goed voor voedsel?
[...]
Van achter en voren is het open, dus we ventilatie. En het staat 5cm van de grond.
Absoluut, het ziet er mooi uit, maar als je droog hout wil hebben dat je zonder de buren uit te roken wil kunnen stoken heb je er denk ik niet zo veel aan. Dan kun je beter een houtconstructie maken die grofweg dezelfde vorm heeft, maar wel aan alle kanten ventileert.
Zoiets als dit:

Ik zie soortgelijke constructies als jij wil maken wel vaker aangeboden, maar iets zegt me dat mensen dat vooral aanschaffen vanwege het uiterlijk.
Gave haard. Zou je je bevindingen willen delen? Ik ga van de zomer een overkapping bouwen en dit is wel een kansmaker.
[ Voor 11% gewijzigd door SPX420 op 02-04-2018 14:56 ]
Ga ik doen. Ben heel benieuwd hoe die in het echt is. Hij hangt over een weekje hier. Eind april kan ik hem echt testen als de tuin af is.SPX420 schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:56:
[...]
Gave haard. Zou je je bevindingen willen delen? Ik ga van de zomer een overkapping bouwen en dit is wel een kansmaker.
Netjes.jckw schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:37:
Vorig jaar zelf een houtopslag gemaakt, gebaseerd op de versie uit eigen huis in puin...![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Inmiddels zit er ook een dak op en is hij iets beter gevuld...
Ook voorzien van dakgoot zodat het water naar de zijkant word afgevoerd en je blokken niet in de drup staan?
Het kan ook gewoon voorraad droog hout zijn die je in de buurt van je vuurkorf wil hebben als je 's avonds in de tuin zit. Dan liggen ze relatief droog en kan je er altijd makkelijk een blok bij gooien.unezra schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:51:
[...]
Van de zijkant en onderkant is er géén ventilatie, alleen aan de voor- en achterkant. Het ligt 5cm van de grond, maar er kan geen luchtstroom onderlangs.
Absoluut, het ziet er mooi uit, maar als je droog hout wil hebben dat je zonder de buren uit te roken wil kunnen stoken heb je er denk ik niet zo veel aan. Dan kun je beter een houtconstructie maken die grofweg dezelfde vorm heeft, maar wel aan alle kanten ventileert.
Zoiets als dit:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zie soortgelijke constructies als jij wil maken wel vaker aangeboden, maar iets zegt me dat mensen dat vooral aanschaffen vanwege het uiterlijk.
Dan is het prima idd.Señor Sjon schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:24:
[...]
Het kan ook gewoon voorraad droog hout zijn die je in de buurt van je vuurkorf wil hebben als je 's avonds in de tuin zit. Dan liggen ze relatief droog en kan je er altijd makkelijk een blok bij gooien.
That is, als je het er voor dat moment in gooit en daarna weer terug legt.
Ik doe het nu met een kratje in de buurt, houthok zelf is een meter of 12 lopen. (Valt ook wel mee maar handvoorraad is altijd fijn.)
Hmmm, vuurkorf! We hebben d'r 2, binnenkort maar eens 's avonds aansteken.
Glas wishk(e)y d'r bij, beetje chillen...
Dat is inderdaad nog een stukje 'work in progress' maar de verbouwing van het huis had afgelopen winter even voorraang. Mooi klusje voor komende zomer dus...unezra schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:02:
[...]
Netjes.
Ook voorzien van dakgoot zodat het water naar de zijkant word afgevoerd en je blokken niet in de drup staan?
There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.
Hier een foto van het houthok wat ik vandaag gemaakt heb
Is compleet van douglas balken en planken gemaakt en bij elkaar was ik iets van 200 euro kwijt.
Afmetingen zijn 5 meter lang, 1 meter diep en 2.20 hoog. Hier kan dus genoeg hout in voor 2 winters
Afmetingen zijn 5 meter lang, 1 meter diep en 2.20 hoog. Hier kan dus genoeg hout in voor 2 winters

[ Voor 18% gewijzigd door dropkikker op 03-04-2018 21:28 ]
Bordjes met jaartallen erboven maken, kan je gewoon vers hout inslaan, dat is goedkoper.
Wij hadden ook kunstgras gehad in ons vorige huis, waren er heel blij mee. Mooi redelijk echte kleur, alleen in de zomer super heet! (Hartje zomer)Señor Sjon schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:37:
https://www.grasengroenku...rtiment/california-chill/ Voelde prima koel aan in de zomer met het zonnetje erop. Niet anders dan normaal gras.
Dat wisten we dus niet. Dus in de zomer ging of de sproeier erop, of een kleedje.
Met de kinder wat het toch altijd met water spelen dus kwam altijd wel goed, maar ging nooit op blote voeten naar buiten

Ik dacht dat het 'Tommy' was van https://vandelockant.nl
Toen ons huis te koop stond, heb ik het zelfs met de stofzuiger gedaanRukapul schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:00:
[...]
Dat vind ik dus nog het mooiste aan kunstgras: als het vol ligt met meuk dan bezem je even en als het vol ligt met vogelstront dan pak je een sopje en een afwasborstel
Mooi alle kleine boom/plant gerij eruit, en de grashaartjes weer mooi omhoog. Was veel minder werk dan het opborstelen.
[ Voor 28% gewijzigd door PoweRoy op 04-04-2018 10:39 ]
[This space is for rent]
Die hitte heb ik nooit ervaren, maar ik loop alleen met blote voeten onder de douche.
Leuk, tuinen! Enige punt is, waar beginnen. Het is nu een grote zandvlakte met een mooie muur eromheen, moet afgegraven worden, figuren die langs zijn geweest vragen zo absurd veel geld dat we het maar zelf gaan doen met een paar man (met krat pils) en een graafmachine en containers om het af te voeren.
Iemand ervaring met zelf plaatsen van keerwanden? Moet een hoogteverschil van ca 1,5 meter uit het huis oplossen richting de tuin, beetje in dubio hoe dit handig aan te pakken.
Iemand ervaring met zelf plaatsen van keerwanden? Moet een hoogteverschil van ca 1,5 meter uit het huis oplossen richting de tuin, beetje in dubio hoe dit handig aan te pakken.
Die kan je van van alles maken. Let er wel op dat de gronddruk extreem kan zijn. Dus geen flutconstructies maken. Je hebt betonnen L-wanden die je als basis kan gebruiken of hardhouten planken/schotten die ook weer grondankers hebben. Vaak wordt de grond achter de keerwand vervangen door grote blokken EPS. Dat scheelt enorm in de gronddruk en dus in de constructie.
Buren verderop hebben een 'uitbuikende' keerwand. Daar wordt je niet heel blij van en daar moet echt wat gebeuren.
Buren verderop hebben een 'uitbuikende' keerwand. Daar wordt je niet heel blij van en daar moet echt wat gebeuren.
Wilde vooralsnog aan de betonnen L wanden beginnen maar zit ook met wortels van een boom waardoor ik geen solide bodem kan fixen waar die wanden op komen te staan.
Plus, moet nog een trap maken in/naast die keerwand om uberhaupt vanaf huis/terras in tuin terecht te komen
Plus, moet nog een trap maken in/naast die keerwand om uberhaupt vanaf huis/terras in tuin terecht te komen
[ Voor 25% gewijzigd door Asclepius8 op 04-04-2018 16:19 ]
@Asclepius8 je huis ligt 150 cm hoger dan je tuin en toch wil je het zand afgraven? Waarom als ik vragen mag?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik zou er even kort aan laten rekenen en degelijke betonnen L-wanden gebruiken. Gronddruk verlagen lijkt me niet echt nodig met 1,5m. Wordt in tuinen volgens mij alleen toegepast als je echt grote zettingsverschillen hebt of een enorm glijvlak.Señor Sjon schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:08:
Die kan je van van alles maken. Let er wel op dat de gronddruk extreem kan zijn. Dus geen flutconstructies maken. Je hebt betonnen L-wanden die je als basis kan gebruiken of hardhouten planken/schotten die ook weer grondankers hebben. Vaak wordt de grond achter de keerwand vervangen door grote blokken EPS. Dat scheelt enorm in de gronddruk en dus in de constructie.
Ligt op/tegen een dijk plus is veel aarde bijgekomen ivm graven van fundering voor muur. Had natuurlijk grond moeten laten afvoeren bij bouw muur maar dat is achteraf bekeken.franssie schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:34:
@Asclepius8 je huis ligt 150 cm hoger dan je tuin en toch wil je het zand afgraven? Waarom als ik vragen mag?
Qua lengte zal het ca 6 meter zijn, komt terras bovenop dus qua druk etc zal het wel meevallen.virtualJac schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:41:
[...]
Ik zou er even kort aan laten rekenen en degelijke betonnen L-wanden gebruiken. Gronddruk verlagen lijkt me niet echt nodig met 1,5m. Wordt in tuinen volgens mij alleen toegepast als je echt grote zettingsverschillen hebt of een enorm glijvlak.
Heeft iemand hier ervaring met voegmortel/voegzand voor tegen onkruid op terassen/looppaden?
We willen binnenkort onze achtertuin aanpakken en daar komt ongeveer 2 terassen (beide oppervlakte van 25m2 a 30m2). Ik wil onze tuin zo onderhoudsvriendelijk mogelijk maken
We willen binnenkort onze achtertuin aanpakken en daar komt ongeveer 2 terassen (beide oppervlakte van 25m2 a 30m2). Ik wil onze tuin zo onderhoudsvriendelijk mogelijk maken
Dan is het geen tuin, maar een speelplaats...Just_a_Gamer schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:39:
Heeft iemand hier ervaring met voegmortel/voegzand voor tegen onkruid op terassen/looppaden?
(Een tuin is m.i. dé gelegenheid om de natuur dichtbij je huis te krijgen. En dat hoeft niet heel erg onderhouds-intensief te zijn)
@franssie
geen idee of dat praktisch is in jouw situatie maar je kan gronddruk tegen een keerwand enorm verlagen door een aantal lagen geotextiel in de grond te leggen.
geen idee of dat praktisch is in jouw situatie maar je kan gronddruk tegen een keerwand enorm verlagen door een aantal lagen geotextiel in de grond te leggen.
Nog los van de feiten dat je geen idee hebt hoe groot zijn tuin is en dus hoe groot / klein de terrassen zijn, het voor jou trouwens ook niet boeit hoe hij zijn tuin inricht en je een mening als feit brengt, is het ook geen antwoord op zijn vraag.Hkuit schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:09:
[...]
Dan is het geen tuin, maar een speelplaats...
(Een tuin is m.i. dé gelegenheid om de natuur dichtbij je huis te krijgen. En dat hoeft niet heel erg onderhouds-intensief te zijn)
Vrienden van ons hebben hun terras laten voegen met dat speciale zand van MBI. Het zijn sowieso maar hele kleine voegjes, dus of dat het daaraan ligt of aan het zand durf ik je niet te zeggen. Ik vind het wel heel mooi dat het ook donkergekleurd zand is tussen de tegels. https://www.mbi.nl/tuin/adviezen/voegzand/Just_a_Gamer schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:39:
[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 06-04-2018 07:06 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik ben met een soortgelijk projectje bezig, vooral het pergola deel. Ik ben zeer benieuwd hoe je de schoren (kopmaat 10x10 lijkt het?) hebt bevestigd op de staanders (15x15 denk ik?) en ligger.virtualJac schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:05:
Koud erop geschroeft of met een houtverbinding?
Afmetingen heb je correct ingeschat. Ik heb de schoren geklemd, voorgeboord en verzonken een paar lange RVS schroeven ingedraaid. Mijn intentie was om nog een propje Douglas in de gaatjes te lijmen, maar Douglas is in het begin zo zacht dat het bijna helemaal dichttrekt waardoor ik het totaal niet storend vind. Robuuste RVS schroeven met Torx heeft ook wel wat.4pp3l schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:26:
[...]
Ik ben met een soortgelijk projectje bezig, vooral het pergola deel. Ik ben zeer benieuwd hoe je de schoren (kopmaat 10x10 lijkt het?) hebt bevestigd op de staanders (15x15 denk ik?) en ligger.
Koud erop geschroeft of met een houtverbinding?
Bedoel je doordat ik twee terassen ga aanleggen, dat het geen tuin meer is? Of dat ik met voegmortel/voegzand aan de gang wil gaan op de terassen tegen onkruid?Hkuit schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:09:
[...]
Anyway laat ik mijn vraag dan herformuleren, Hoe zorg jij je teras(sen) onkruidvrij? Of accepteer je de onkruid en ga je het "gewoon" regelmatig onderhouden?
Bedankt voor de tip (kleur combinatie & product)! Merken ze ook dat er daadwerkelijk minder onkruid is op hun terras?Hmmbob schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 07:05:
[...]
Vrienden van ons hebben hun terras laten voegen met dat speciale zand van MBI. Het zijn sowieso maar hele kleine voegjes, dus of dat het daaraan ligt of aan het zand durf ik je niet te zeggen. Ik vind het wel heel mooi dat het ook donkergekleurd zand is tussen de tegels. https://www.mbi.nl/tuin/adviezen/voegzand/
Zo goed als niets. Maar nogmaals, het zijn ook wel hele kleine voegjes, die tegels liggen er heel strak in. Dus of het voegzand of de kleine voeg de magische trucs is....Bedankt voor de tip (kleur combinatie & product)! Merken ze ook dat er daadwerkelijk minder onkruid is op hun terras?
Zoek eens naar Gator zand. Makkelijk te verwerken en geurloos. Gebruik wel een speciale voegverdichter een soort uit de kluiten gewassen pizza snijder.Just_a_Gamer schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:39:
Alle voegmiddelen worden na verloop van tijd zwart. Heb tientallen tuinen gemaakt met verschillende voegsels maar Gator zand bevalt het beste.
https://www.burmansierbes...ing/voegmortels/gatorsand
Ik kreeg de indruk dat je tuin vooral terras zou worden en dat je ook daarop nog alle 'natuur' wilde weren. Beetje kort door de bocht van mij.Just_a_Gamer schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:27:
[...]
Anyway laat ik mijn vraag dan herformuleren, Hoe zorg jij je teras(sen) onkruidvrij? Of accepteer je de onkruid en ga je het "gewoon" regelmatig onderhouden?
Ik zie steeds vaker tuinen die weinig met natuur te maken hebben maar vooral geschikt zijn om veel tuinstoelen op te zetten en dat vind ik jammer.
Wat je vraag betreft; wij hebben net afgelopen winter ook wat (kleine
Doe je goed!Hkuit schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:46:
[...]
Ik kreeg de indruk dat je tuin vooral terras zou worden en dat je ook daarop nog alle 'natuur' wilde weren. Beetje kort door de bocht van mij.
Ik zie steeds vaker tuinen die weinig met natuur te maken hebben maar vooral geschikt zijn om veel tuinstoelen op te zetten en dat vind ik jammer.
Wat je vraag betreft; wij hebben net afgelopen winter ook wat (kleine) terrasjes en een tussenpad aan laten leggen. De stenen zitten vrij strak tegen elkaar en we vegen er nog steeds trouw voegzand in totdat de voegen mooi dicht zitten. En als er onkruid komt en ik vind het lelijk, dan trek ik het er tussenuit, of misschien gooi ik er wel kokend water overheen o.i.d. Maar vorig jaar kwam er bijv. spontaan een viooltje omhoog en die heb ik laten staan.
Tssss..... veel te weinig plaatjes hier stelletje typisten......
Gisteren de tuin achter weer klaar gemaakt voor de zomer.
Alles begint weer open te komen... nou ja open komen, het knalt gewoon open.
Wat vanmorgen nog in sw knop zat is vol of bijna open, zelfs de perenboom laat de knoppen alweer zien.

De kers die ernaast staat begint zijn bladeren ook al te tonen.

Kers en appelboompje in de terracotta pot die ik vorig jaar geplant heb laten zouden dit jaar ook vruchten moeten krijgen... hopelijk voor dit alles geen nachtvorst meer.....

Kersenboomje in de volle grond met daarachter (links net buiten de foto) een pitloze druif die ik vorig jaar gekregen heb. Rechts staat een rode bes.
De druif ziet er nog erg doods uit maar die zijn altijd wat later.

Het verversen van de vijver (regelmatig 10%) en het schoonmaken van de filter. Nog geen filterwatten erin, daar wacht ik nog heel eventjes mee, het water is toch nog te koud al gaat het met dit weer hard.
Als het goed is zit de rand dit jaar ook helemaal dicht. Bij de overloop van de bovenste vijver komt een soort drijfplant die eroverheen komt te hangen. DIe had ik vorig jaar ook al maar door de strenge vorst heeft ie het wel heel moeilijk gehad.

De grootste vijver met achterin een kleinere die meer een filter functie heeft.
Het kleine vijvertje is echt voor de sier en wat watergeluiden/beweging bij het terras.

En de een bosje blauwe druifjes die open staan samen met een Acer die vanmorgen nog in knop stond en inmiddels bijna open staat.

Natuurlijk dit alles onder toeziend oog van de koning en koningin

Gisteren de tuin achter weer klaar gemaakt voor de zomer.
Alles begint weer open te komen... nou ja open komen, het knalt gewoon open.
Wat vanmorgen nog in sw knop zat is vol of bijna open, zelfs de perenboom laat de knoppen alweer zien.

De kers die ernaast staat begint zijn bladeren ook al te tonen.

Kers en appelboompje in de terracotta pot die ik vorig jaar geplant heb laten zouden dit jaar ook vruchten moeten krijgen... hopelijk voor dit alles geen nachtvorst meer.....

Kersenboomje in de volle grond met daarachter (links net buiten de foto) een pitloze druif die ik vorig jaar gekregen heb. Rechts staat een rode bes.
De druif ziet er nog erg doods uit maar die zijn altijd wat later.

Het verversen van de vijver (regelmatig 10%) en het schoonmaken van de filter. Nog geen filterwatten erin, daar wacht ik nog heel eventjes mee, het water is toch nog te koud al gaat het met dit weer hard.
Als het goed is zit de rand dit jaar ook helemaal dicht. Bij de overloop van de bovenste vijver komt een soort drijfplant die eroverheen komt te hangen. DIe had ik vorig jaar ook al maar door de strenge vorst heeft ie het wel heel moeilijk gehad.

De grootste vijver met achterin een kleinere die meer een filter functie heeft.
Het kleine vijvertje is echt voor de sier en wat watergeluiden/beweging bij het terras.

En de een bosje blauwe druifjes die open staan samen met een Acer die vanmorgen nog in knop stond en inmiddels bijna open staat.

Natuurlijk dit alles onder toeziend oog van de koning en koningin

Met het zand wat de stratemaker heeft achtergelaten; volgens mij hetzelfde zand als waar de stenen inleggen. Is dat goed? Of kan ik beter ander zand gebruiken?pjot1 schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:50:
Doe je goed!invegen is bijna het belangrijkste voor straatwerk. Dit wordt vaak onderschat. Met wat veeg je in als ik vragen mag?
Hangt er vanaf wat voor bestrating je hebt. Zeker met klinkers kan je beter brekerzand hebben. Ik neem aan dat je niet op brekerzand hebt gestraat.Hkuit schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:11:
[...]
Met het zand wat de stratemaker heeft achtergelaten; volgens mij hetzelfde zand als waar de stenen inleggen. Is dat goed? Of kan ik beter ander zand gebruiken?
Brekerzand is eigenlijk gemalen puin, daarom heb je het ook in verschillende kleuren. Doordat het gemalen puin is grijpen de korrels in elkaar en zit je straatwerk goed vast waardoor verzakkingen minder snel voor komen. Ook zal onkruid minder snel optreden.
Is het gemakkelijk of kan het gewoon om achteraf dit brekerzand in te vegen? Het hoopje wat mijn stratenmaker hier had achtergelaten heb ik helaas niet veel van kunnen gebruiken, door regenweer etc veelal weggespoeld en een compact vochtig hoopje geworden. Intussen zijn het overgrote deel van de klinker voegen gevuld met aangewaaid straat -en kavelzand (bouwstraat).
Kan ik de voegen bijvoorbeeld met een hogedrukspuit open spuiten en opnieuw brekerzand invegen?
Kan ik de voegen bijvoorbeeld met een hogedrukspuit open spuiten en opnieuw brekerzand invegen?
Als alle voegen vol zitten heeft het natuurlijk geen nut om in te vegen met brekerzand. In principe had de stratenmaker zelf al brekerzand moeten gebruiken. Het is bestraten, invegen met brekerzand, aftrillen, nog een keer invegen, nog een keer aftrillen en dan definitief invegen.RUFFNECK schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:32:
Is het gemakkelijk of kan het gewoon om achteraf dit brekerzand in te vegen? Het hoopje wat mijn stratenmaker hier had achtergelaten heb ik helaas niet veel van kunnen gebruiken, door regenweer etc veelal weggespoeld en een compact vochtig hoopje geworden. Intussen zijn het overgrote deel van de klinker voegen gevuld met aangewaaid straat -en kavelzand (bouwstraat).
Brekerzand is eigenlijk gewoon grof zand. Het lijkt een beetje op metselzand/rivierzand. Het gemakkelijkst is om het eerst uit te strooien en even laten liggen zodat het droogt. Als het droog is gaat het gemakkelijker tussen de stenen.
Als het straatwerk vers is, dan spoel je het wel weg met een hogedrukreiniger. Anders wordt het krabben.
Heb je wel een goede hoogte van je bestrating? Een bouwstraat heeft 9 van de 10 keer niet de definitieve hoogte. Ook wordt er vaak in het werk aanpassingen gedaan.
[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 08-04-2018 21:49 ]
Ja de stratenmaker heeft ook wel ingeveegd, zoals jij dat opnoemt, maar de voegen waren nog niet helemaal opgevuld en was er dus een hoopje gelaten (vond ik ook niet erg om te doen).pjot1 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:42:
[...]
Als alle voegen vol zitten heeft het natuurlijk geen nut om in te vegen met brekerzand. In principe had de stratenmaker zelf al brekerzand moeten gebruiken. Het is bestraten, invegen met brekerzand, aftrillen, nog een keer invegen, nog een keer aftrillen en dan definitief invegen.
Brekerzand is eigenlijk gewoon grof zand. Het lijkt een beetje op metselzand/rivierzand. Het gemakkelijkst is om het eerst uit te strooien en even laten liggen zodat het droogt. Als het droog is gaat het gemakkelijker tussen de stenen.
Als het straatwerk vers is, dan spoel je het wel weg met een hogedrukreiniger. Anders wordt het krabben.Dat is het werk niet waard.
Heb je wel een goede hoogte van je bestrating? Een bouwstraat heeft 9 van de 10 keer niet de definitieve hoogte. Ook wordt er vaak in het werk aanpassingen gedaan.
En ja, vers..1,5 maand geleden gedaan, het zand zit er nog vrij los in zag ik.
Wat de hoogte betreft van de bouwstraat ben ik me van bewust, ik had ook al contact opgenomen met de gemeente en die hadden mij de hoogtes (peil) doorgegeven van de definitieve straat om daarmee rekening te houden, maar ik ben je er van bewust dat eea altijd nog kan veranderen. Dat risico neem ik wel, want ik werd gek van al dat zand mee naar binnen lopen
Ja, het is ook zo goed als onmogelijk om alles in één keer goed in te vegen. Maar dit spoel je er nog wel uit.RUFFNECK schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:00:
[...]
Ja de stratenmaker heeft ook wel ingeveegd, zoals jij dat opnoemt, maar de voegen waren nog niet helemaal opgevuld en was er dus een hoopje gelaten (vond ik ook niet erg om te doen).
En ja, vers..1,5 maand geleden gedaan, het zand zit er nog vrij los in zag ik.
Wat de hoogte betreft van de bouwstraat ben ik me van bewust, ik had ook al contact opgenomen met de gemeente en die hadden mij de hoogtes (peil) doorgegeven van de definitieve straat om daarmee rekening te houden, maar ik ben je er van bewust dat eea altijd nog kan veranderen. Dat risico neem ik wel, want ik werd gek van al dat zand mee naar binnen lopen
Qua hoogte zal het nooit meer dan een paar cm schelen.
Hahaha, je moet m'n vriendin horen tegen haar vriendinnen, 'ga nooit met een stratenmaker want je hebt altijd zand in huis.'
Ik heb net bij de buren opgeschreven hoe ik dit weekend een 3x5m overkapping van Douglas in mijn tuin (vlakte) heb gebouwd: Hmmbob in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"
Duidelijk nog een flinke to-do lijst om er een echte tuin van te maken, maar dat komt ook goed
Duidelijk nog een flinke to-do lijst om er een echte tuin van te maken, maar dat komt ook goed
Eindelijk ook maar eens een berichtje plaatsen hier, na lang meelezen
.
Heeft iemand ervaring met bewateringssystemen, een beetje zoals Gardena Smart Irrigation Control? Deze is enorm prijzig maar zou wel aan mijn wensen voldoen.
Heeft iemand ervaring met bewateringssystemen, een beetje zoals Gardena Smart Irrigation Control? Deze is enorm prijzig maar zou wel aan mijn wensen voldoen.
Bij invegen blijft er veel ruimte (lucht) tussen de korrels.pjot1 schreef op zondag 8 april 2018 @ 11:50:
[...]
Doe je goed!invegen is bijna het belangrijkste voor straatwerk. Dit wordt vaak onderschat. Met wat veeg je in als ik vragen mag?
Inwateren gaat beter, ik pak altijd de waterslang erbij.
Het voegzand wordt dan door het water op zijn plek gebracht en je krijgt gelijk een dichte laag en vol is echt vol.
Je bent er langer mee bezig dan invegen maar voorkomt dat na elke regenbui je voeg weggeslonken is en je eigenlijk weer zand moet invegen.
Bijkomend voordeel, naast "harde" voegen, is dat je tegels van begin af aan veel stabieler gaan liggen omdat je het hele zandbed onder de tegels nat maakt en daar dus ook alle zandkorrels zich nog even verdichten/herschikken.
Voor een betaalde stratenmaker duurt zoiets natuurlijk veel te lang.....en gaat een paar keer natrillen en invegen sneller.
Klein nuanceverschil, voor de leek lijkt zand inderdaad op zand.pjot1 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:42:
[...]
Brekerzand is eigenlijk gewoon grof zand. Het lijkt een beetje op metselzand/rivierzand.
Zand kent vele vormen met specifieke toepassingen, alles heeft te maken met winning, korrelgrootte, korrelvorm en vervuilingsgraad.
Brekerzand is scherp grof zand, ontstaan bij het breken van grind en natuursteensoorten, en is dus scherp en mechanisch gemaakt.
Metselzand is fijn scherp zand, natuurlijk afgegraven/gewonnen en blijft beter liggen vanwege die scherpe kanten.
Rivierzand is rond zand, natuurlijk afgegraven/gewonnen en verplaatst onderling makkelijker, voor metselen ongeschikt omdat de cement minder grip heeft aan die ronde kanten.
Rondzand/mix verdicht makkelijk en naar gelang de korrelgrootte blijft er genoeg ruimte tussen de korrels om water door te laten.
Straatzand, vulzand en geelzand zijn grofkorreliger dan bijvoorbeeld speelzand
[ Voor 56% gewijzigd door Teijgetje op 09-04-2018 09:09 ]
Sta ik daar bij het tuincentrum en zie dezelfde soort: EUR 60 voor een kaboutervariant en nog veel meer voor iets grotersRukapul schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:12:
Ik heb op een boom en drie struiken / planten na alles eruit gehaald. Een grote coniveerachtige die te groot is geworden gaat ook nog sneuvelen (vervangen door een nieuwe).

Echter, nu weet ik dat het een taxus is en dat je ze gewoon kunt snoeien, desnoods tot op het hout. De executie is dus afgeblazen
Staat er inmiddels in, maar dat wordt dus fingers crossed of het het gaat overleven of dat er toch een vervanger in had gemoeten (prijs x5).buxushaagje (weinig motiverend gezien de dode meuk bij de muren)
In plaats van een fruitboom wordt het waarschijnlijk toch een trompetboom.
Nadat alles van t winter is gefreest en geegaliseerd, zijn we nu bezig om perkjes en paadjes aan te leggen en het gras in te zaaien. Man man man, dat harken is toch op een gegeven moment niet echt meer mijn hobby.
We zijn op ongeveer 70% van het totaal wat er ingezaaid moet worden, maar hierboven ligt het gras er en is het ingeharkt. De perkjes op de foto zijn nog niet helemaal af, maar de buxus planten plukken we allemaal van marktplaats (wtf, 8 euro per plantje bij een tuincentrum).
Verder schiet alles lekker in bloei op dit moment. Let vooral niet op de vorm van de bomen, dat komt omdat ze tot oktober vorig jaar ontzettend in de verdrukking hebben gezeten. Bij onderstaande Magnolia zijjn gisteren (nadat de foto's zijn gemaakt) heel veel knoppen opgegaan.
We hebben nog een wat grotere magnolia in de tuin staan, maar die heb ik niet op de foto. Die heeft na onze 'ontbossing' ook veel meer licht gekregen en staat ook al prachtig in bloei.
Forum | ||
![]() | ![]() | ![]() |
We zijn op ongeveer 70% van het totaal wat er ingezaaid moet worden, maar hierboven ligt het gras er en is het ingeharkt. De perkjes op de foto zijn nog niet helemaal af, maar de buxus planten plukken we allemaal van marktplaats (wtf, 8 euro per plantje bij een tuincentrum).
Verder schiet alles lekker in bloei op dit moment. Let vooral niet op de vorm van de bomen, dat komt omdat ze tot oktober vorig jaar ontzettend in de verdrukking hebben gezeten. Bij onderstaande Magnolia zijjn gisteren (nadat de foto's zijn gemaakt) heel veel knoppen opgegaan.
Forum | ||
![]() | ![]() |
We hebben nog een wat grotere magnolia in de tuin staan, maar die heb ik niet op de foto. Die heeft na onze 'ontbossing' ook veel meer licht gekregen en staat ook al prachtig in bloei.
Haha, dit is echt niet waar. Op het moment dat je gaat inwateren en het water onder de bestrating komt, spoel je zand weg. Als het zand eronder nog moet (zoals je zegt 'herschikken/verdichten ') dan heb je het dus niet goed aangebracht. Je moet eerst zand verdichten en dan de tegels aanbrengen. Om je zandbed te verdichten kan je wel water gebruiken of een trilplaat natuurlijk. Er zijn wel middelen die je met water moet gebruiken. Meestal wordt het een grote bende met water. Brekerzand met water gaat em helemaal niet worden.(ja ben stratenmaker dus moet alles zo efficiënt mogelijk)Teijgetje schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:31:
[...]
Bij invegen blijft er veel ruimte (lucht) tussen de korrels.
Inwateren gaat beter, ik pak altijd de waterslang erbij.
Het voegzand wordt dan door het water op zijn plek gebracht en je krijgt gelijk een dichte laag en vol is echt vol.
Je bent er langer mee bezig dan invegen maar voorkomt dat na elke regenbui je voeg weggeslonken is en je eigenlijk weer zand moet invegen.
Bijkomend voordeel, naast "harde" voegen, is dat je tegels van begin af aan veel stabieler gaan liggen omdat je het hele zandbed onder de tegels nat maakt en daar dus ook alle zandkorrels zich nog even verdichten/herschikken.
Voor een betaalde stratenmaker duurt zoiets natuurlijk veel te lang.....en gaat een paar keer natrillen en invegen sneller.
[...]
Klein nuanceverschil, voor de leek lijkt zand inderdaad op zand.
Zand kent vele vormen met specifieke toepassingen, alles heeft te maken met winning, korrelgrootte, korrelvorm en vervuilingsgraad.
Brekerzand is scherp grof zand, ontstaan bij het breken van grind en natuursteensoorten, en is dus scherp en mechanisch gemaakt.
Metselzand is fijn scherp zand, natuurlijk afgegraven/gewonnen en blijft beter liggen vanwege die scherpe kanten.
Rivierzand is rond zand, natuurlijk afgegraven/gewonnen en verplaatst onderling makkelijker, voor metselen ongeschikt omdat de cement minder grip heeft aan die ronde kanten.
Rondzand/mix verdicht makkelijk en naar gelang de korrelgrootte blijft er genoeg ruimte tussen de korrels om water door te laten.
Straatzand, vulzand en geelzand zijn grofkorreliger dan bijvoorbeeld speelzand
Dat zand er in vele soorten en maten is, is mij bekend en ik ga niet alles opnoemen, maar hier zitten ook onwaarheden in. Rond zand verdicht niet. Duinzand is bijvoorbeeld zulk zand, het zand blijft 'rollen' waardoor het dus niet goed blijft liggen. Neem maar een bak met knikkers, dat gebeurt ook met zand.
Persoonlijk erg positief over Aqua Color Joints Voegmiddel. Na een jaar nog geen sprietje onkruid gezien. Wij hebben de zandkleurige variant, maar is in meerdere kleuren te krijgen. Je veegt het gewoon droog (structuur van brekerzand) in en daarna spoel je je terras af en hard het uit.Just_a_Gamer schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:39: