Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:56
Teijgetje schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:36:
[...]

Sorry Linux gebruiker, ik snap er nu niets meer van.
Ik dacht begrepen te hebben dat je de oude accu`s bij de boormachine gekocht had 4 jaar geleden, dus waarom je daar een extra accu bij zou kopen snap ik niet als je er al twee had.
De extra accu zou om te passen zijn geweest, in de nieuwe machine én in de boormachine, en die had weer retour gekund, nadat je wist of en waar daar een probleem mee was. En ter vergelijk met je oude accu`s die niet pasten.

Met de (nieuwe?) zaag wilde je sowieso niet verder omdat je niet weet waar je slijtdelen kan kopen? (ik begrijp hieruit dat de zaag de machine was waarop de oude accu`s niet passen?)
Je bedoelt zaagkettingen?
Er zijn inderdaad niet alle soorten kettingen beschikbaar, op dit moment.
Vaak komen ze wel weer gewoon in voorraad. Ik denk dat dat bedoeld werd in de Duitse link, net zoals ze bij Lidl doorgestreept en niet leverbaar zijn.
Er past per machine maar 1 ketting, bij deze zaag is dat de PEK 10 A2, die gewoon te bestellen is, dat andere niet op voorraad zijn hoeft dus geen beperking op te leveren, die passen toch niet.

In de gebruiksaanwijzing lees ik dat het type ketting een CL14340TL is voor deze zaag, die kun je trouwens hier overal bestellen.

En vrijwel elk Tuin en Park bedrijf heeft diverse maten kettingen op rol liggen en kan simpel een ketting op maat maken, zelfs aan de hand van de gegevens in de gebruiksaanwijzing op plaatje B.
Natuurlijk duurder dan de twee van de Lidl of elders, maar dan heb je een betere kwaliteit, bv Oregon.

Maar ik zie dat de zaag nu in de aanbieding is, ik bestel ik hem denk ik voor erbij. Lekker stil vergeleken met onze drie benzinekettingzagen. ;)
Ik heb een boormachine en lader, en 1 accu als set gekocht, omdat ik deze maar minimaal gebruik, en omdat ik uitsluitend met Makita verder ga, kocht ik geen 2e accu van Lidl.
De ketting die jij bedoeld zijn niet de standaard kettingen, zoals bijvoorbeeld Oregon, deze hebben een andere steek, zijn anders van beitel, gaan veel langer mee dan ik gewend ben met andere kettingzagen.
Daarbij komt ook het zwaard, welk ik nergens tegen kwam als vervangingsdeel.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-12 15:42
Linux gebruiker schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 00:23:

De ketting die jij bedoeld zijn niet de standaard kettingen, zoals bijvoorbeeld Oregon, deze hebben een andere steek, zijn anders van beitel, gaan veel langer mee dan ik gewend ben met andere kettingzagen.
Daarbij komt ook het zwaard, welk ik nergens tegen kwam als vervangingsdeel.
Hoe bedoel je "niet de standaard kettingen" die ik bedoel en die veel langer mee gaan?
Ik linkte naar de standaard kettingen die Lidl levert via hun website, de PEK 10 A2 is inderdaad volgens de gebruiksaanwijzing te dun met 1,1 mm zie ik nu,
Die anderen leveren als je de productcode Trilink CL14340TL uit de handleiding googelt kettingen die wel 1,3 dik zijn. En dan krijg je twee kettingen voor ca.22 euro.

Maar 0.05" dikte en 3/8" pitch-afstand blijft hetzelfde, welke fabrikant je ook neemt.
Lidl heeft jaren Oregon als zwaard en kettingleverancier gehad, er staat dan wel in de gebruiksaanwijzing dat de kettingdikte 1,27 mm is maar daar staat ook 0,05" bij, wat 1,3 mm is en wat je terug vindt bij bv Oregon als Gauge.
Nu ze hun eigen bedrukking hebben zou het me niets verbazen als dat gewoon ook Oregon-zwaarden zijn en dat Oregonzwaarden gewoon passen met hun verstelsysteem.

Waar ik naar verwees was om een "duurdere" ketting te laten maken bij een Tuin en Park bedrijf, die hebben vaak bv Oregon-ketting in diverse variaties, op de rol om aan elkaar te zetten op maat. (AdvanceCut™ is dan het meest logische keuze vanwege de lage kickback, maar PowerCut™ en SpeedCut™ & SpeedCut Nano komen dan natuurlijk ook aanmerking voor lichte machines)
Oregon heeft zelfs de passende 40 schakels-ketting standaard te koop.

Maar Makita heeft natuurlijk top gereedschap, een factor duurder, maar als je dat weinig gebruikt gaat het een leven lang mee.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:56
Teijgetje schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 03:00:
[...]

Hoe bedoel je "niet de standaard kettingen" die ik bedoel en die veel langer mee gaan?
Ik linkte naar de standaard kettingen die Lidl levert via hun website, de PEK 10 A2 is inderdaad volgens de gebruiksaanwijzing te dun met 1,1 mm zie ik nu,
Die anderen leveren als je de productcode Trilink CL14340TL uit de handleiding googelt kettingen die wel 1,3 dik zijn. En dan krijg je twee kettingen voor ca.22 euro.

Maar 0.05" dikte en 3/8" pitch-afstand blijft hetzelfde, welke fabrikant je ook neemt.
Lidl heeft jaren Oregon als zwaard en kettingleverancier gehad, er staat dan wel in de gebruiksaanwijzing dat de kettingdikte 1,27 mm is maar daar staat ook 0,05" bij, wat 1,3 mm is en wat je terug vindt bij bv Oregon als Gauge.
Nu ze hun eigen bedrukking hebben zou het me niets verbazen als dat gewoon ook Oregon-zwaarden zijn en dat Oregonzwaarden gewoon passen met hun verstelsysteem.

Waar ik naar verwees was om een "duurdere" ketting te laten maken bij een Tuin en Park bedrijf, die hebben vaak bv Oregon-ketting in diverse variaties, op de rol om aan elkaar te zetten op maat. (AdvanceCut™ is dan het meest logische keuze vanwege de lage kickback, maar PowerCut™ en SpeedCut™ & SpeedCut Nano komen dan natuurlijk ook aanmerking voor lichte machines)
Oregon heeft zelfs de passende 40 schakels-ketting standaard te koop.

Maar Makita heeft natuurlijk top gereedschap, een factor duurder, maar als je dat weinig gebruikt gaat het een leven lang mee.
Ik ben niet zo bekend in de kettingen en zwaarden, toen het voor mij van belang was, kwam ik er niet uit.
Om dan met een Parkside machine naar de plaatselijke handelaar te gaan of die misschien een ketting kon leveren is mij een brug te ver.
Wat ik er toen van begrepen heb, is dat de ketting langer mee ging tov standaard kettingen, wat ik ook ervaren heb, die was niet bot te krijgen in kersen hout.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:00
[b]Lord Anubis in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"Lord Anubis schreef - maar denk dat die te rauw en al zouden ze rijp worden toch nog te hard blijven.

Mijn vraag, overleven ze de winter? De vliegjes dus. Enige oplossing om in het water op te lossen? Besproeien? Kevers?

suggesties en ervaringen?
Vrijdag er nog zo,n 420gr afgehaald.
Vandaag 360 gr maar worden toch wat steviger, goed voor drankje of in de yoghurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-RwePdiYnLwhSJNW-cbd7quBsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ossGE5NuPvcTh9Apir8BPP2x.jpg?f=fotoalbum_large
Denk dat er nog voor 4-500 gr aanhangt.

Iets minder aan witte vliegjes, maar toch blijven de vragen open. Enig idee hoe ze er komen en hoe ze weer kunnen vertrekken met wat hulp?

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-12 15:42
Inmiddels de elektrische kettingzaag ontvangen, maar zit met de Black Fridaydeals te twijfelen over de Performance benzinezaag met elektrische starter, en dus om de elektrische terug te sturen.

De Performance is nu € 149 incl. accu en oplader, tas, en diverse accessoires waaronder een afstand-stuk om makkelijk brandhout te kunnen zagen.
Mijn grote benzine kettingzaag werkt weliswaar nog wel maar de spie van het vliegwiel op de as is ooit stukgeslagen, zit nu op gevoel vastgetrokken maar die kan dus het gewoon opgeven en dan is afstellen heel moeilijk.
Dit zou een mooie vervanger zijn.
En nu zonder verzendkosten met code PREBLACKWEEK.

Wil je geen dubbed Engelse spraak, zet dan in de settings van de video de audiotrack terug naar German (original)
Versta je geen Duits dialect, zet dan even de vertalingondertiteling aan. ;)
Aan het eind vindt hij de zaag overall niet slecht, en helemaal niet als je hem vergelijkt met zijn Stihl MS362, die 1 kg lichter is maar wel 10x zoveel kost, zonder elektrische starter

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 19-11-2025 16:22 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik hoop dat ik hier ook om wat advies mag vragen.

In februari 2026 wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ik probeer alvast grip te krijgen op de aanleg van onze tuin. Het gaat om een perceel van circa 530 m². Ik heb een schets toegevoegd: dit is een eerste concept van een hovenier waar we mee in gesprek zijn.

Waar ik tegenaan loop:
Ik vind het lastig om nu al te bepalen wat direct moet gebeuren en wat later kan. De hovenier denkt goed mee, maar ik merk dat ik zelf niet goed kan inschatten wat verstandig is qua timing, zeker bij een nieuwbouwtuin.

Onze must-haves:
• Oprit
• Schutting gedeeld met de buren
• Aan de achterzijde een zwart gaaspaneel met hedera
• Aan de rechterzijde komt al een zwart gaaspaneel met hedera vanuit de bouw
• Achterin een overkapping met schuur (nu geoffreerd op 9,8 m x 4,3 m)

Huidige kostenplaatje:
• €36.000 voor bestrating, grondwerk, materialen
• €21.000 voor de overkapping/schuur incl glazen wanden
Totaal: ruim €57.000

Budget is er wel, maar ik krijg eerlijk gezegd wél wat buikpijn van zulke bedragen. Voor de overkapping loopt nu een goede korting, waardoor we daar wat tijdsdruk voelen en ik wil die graag snel na oplevering hebben omdat ik anders geen plek heb voor bepaalde spullen.

Twijfels waar ik advies over zoek:
• Bij nieuwbouw lees je veel over verzakkingen. Wat is in de praktijk slim om wél meteen te laten doen en wat kan beter wachten?
• Mijn grootste angst is dat als ik het niet direct laat aanpakken, ik maanden in een modderpoel zit én alles later juist lastiger en duurder wordt.
• Tegelijk wil ik het liefst zo veel mogelijk direct klaar hebben, maar wél grip houden op de kosten. Hoe hebben anderen deze balans gevonden?
• Is het verstandig om alles via één hovenier te laten lopen, of juist op te splitsen (overkapping, bestrating, schutting apart)?

Ik heb wel de indruk dat het hoveniersbedrijf weet waar ze het over hebben, maar toch blijft de twijfel: pakken we dit op de juiste manier aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbjm77iSlXWhGqoEsRSYK6vPtZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MbbI1MtGyjaJIPumAWWrKp7A.png?f=fotoalbum_large

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:12
Imperium schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:22:

In februari 2026 wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ik probeer alvast grip te krijgen op de aanleg van onze tuin. Het gaat om een perceel van circa 530 m². Ik heb een schets toegevoegd: dit is een eerste concept van een hovenier waar we mee in gesprek zijn.

Waar ik tegenaan loop:
Ik vind het lastig om nu al te bepalen wat direct moet gebeuren en wat later kan. De hovenier denkt goed mee, maar ik merk dat ik zelf niet goed kan inschatten wat verstandig is qua timing, zeker bij een nieuwbouwtuin.

Onze must-haves:
• Oprit

Huidige kostenplaatje:

Budget is er wel, maar ik krijg eerlijk gezegd wél wat buikpijn van zulke bedragen. Voor de overkapping loopt nu een goede korting, waardoor we daar wat tijdsdruk voelen en ik wil die graag snel na oplevering hebben omdat ik anders geen plek heb voor bepaalde spullen.

• Bij nieuwbouw lees je veel over verzakkingen. Wat is in de praktijk slim om wél meteen te laten doen en wat kan beter wachten?
• Mijn grootste angst is dat als ik het niet direct laat aanpakken, ik maanden in een modderpoel zit én alles later juist lastiger en duurder wordt.
• Tegelijk wil ik het liefst zo veel mogelijk direct klaar hebben, maar wél grip houden op de kosten. Hoe hebben anderen deze balans gevonden?
• Is het verstandig om alles via één hovenier te laten lopen, of juist op te splitsen (overkapping, bestrating, schutting apart)?

Ik heb wel de indruk dat het hoveniersbedrijf weet waar ze het over hebben, maar toch blijft de twijfel: pakken we dit op de juiste manier aan?

[Afbeelding]
Verzakkingen ligt heel erg aan hoe de grond is waar je huis staan (veen of zand, is er veel grond opgebracht of niet).

Verder wat wij hebben gedaan is meteen de bestrating, kabels/water, en schutting gemaakt en de rest ingezaaid met gras. Dan heb je het hoognodige gedaan en ook hetgeen waar de grote machines/materialen voor nodig zijn (in jullie geval wellicht ook de overkapping laten zetten dan). Je kunt daarna rustig kijken hoe je de tuin ervaart, waar de zon komt en dan kun je later zelf eenvoudig beplanting plaatsen en eenvoudige kleine aanpassingen maken.

Wel een tip bij nieuwbouwgrond: check eerst of de grond niet teveel verdicht is of een storende laag heeft (of ergens een bak geel zand onder 20cm klei zoals hier). Hierover is al veel gezegd in dit topic maar ik kwam daar te laat achter en nu staan er planten die niet/slecht groeien in mn tuin.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Waar ik tegenaan loop:

Onze must-haves:
• Oprit

Huidige kostenplaatje:

[Afbeelding]
Ik heb eens een post gedaan over de storende laag zoals @Tieske88 al zegt. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Tuurlijk zijn het grote bedragen maar waarom keert je maag ervan om? No offence maar volgens mij heb je niet echt een idee hoeveel werk het is.

Prio 1 zou grondwerk zijn. Dit is de basis van je tuin. Als je dit goed doet zal verzakkingen minder snel optreden en zullen je planten beter aanslaan. Dit is een grote kostenpost maar oh zo belangrijk, eigenlijk het belangrijkste! Hoe de opbouw precies moet zijn hangt van je grondopbouw af.

Als je alles door een hovenier laat doen heb je als voordeel dat je 1 aanspreekpunt hebt. Nadeel is vaak wel dat het een stuk duurder is. Ook zal een hovenier een loonbedrijf en een stratenmakersbedrijf inhuren als het te groot wordt. Door zelf een loonbedrijf en een stratenmaker te zoeken kan je de kosten drukken en tevens zijn ze vaak een stuk sneller.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
en die kosten zijn ook keuzes, neem je de grootste duurste tegel die er is of leg je een eenvoudig straatje?
is een overkapping met glazen wanden echt nodig? je kan ook onder een parasol zitten en zelf een bouwpakket voor een tuinschuur(tje) aan laten rukken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:34
Wij hebben een bestaande tuin opgeknipt in stukken vernieuwd uiteindelijk. Bij nieuwbouw zou ik toch echt proberen de hardscape in een keer goed te krijgen. Dan kunnen ze er makkelijk bij met groot materieel en dat scheelt zeker in de kosten. Desnoods wat loze leidingen en een kraantje teveel aanleggen. Wellicht beplanting door een ander laten doen dan bestrating. Wel heel verschillende disciplines. Een mooie schuur zou ik niet door een hovenier laten doen maar door een aannemer. Iets eenvoudigs kan natuurlijk wel. Vaak wordt veel te weinig aan de grond gedaan. Echt zonde. Wellicht een proef gat graven op de bouwplaats en een sample laten analyseren alvast. NB er zijn zeker hoveniers met alle disciplines (straatwerk, beplanting, belichting, bewatering en schuur etc) maar daar zou je je dan wel eerst van willen overtuigen.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
En het probleem met die hoge kosten is natuurlijk op te lossen door dingen zelf te doen. Dat moet je ook willen, en nog belangrijker, ook kunnen. Daar gaat dan wel tijd en energie in zitten. Wij Tweakers doen het soms beter dan de vakman.

Maar die vakman heeft het al vaker gedaan, en doet het vermoedelijk (omdat hij dat niet in zijn vrije tijd doet, maar gedurende een werkdag) ook veel sneller. Dat is het gemak van het laten doen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• pjot1
  • Niet online
Daarover gesproken; zoals velen van jullie weten dat ik stratenmaker ben, speelt ervaring inderdaad een grote rol. Door je ervaring heb je van je fouten geleerd en heb je slimmigheidjes en handigheidjes ontwikkeld. Sterker nog, klussen waar ik eerst 2 dagen voor nodig had, lukt nu in 1 dag. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor stratenmakers.

Dat is natuurlijk niet alleen ervaring en handigheid. Tegenwoordig heb je ook veel machines en/of gereedschap wat alles veel makkelijker maakt. Een hovenier heeft niet al het straat gereedschap en andersom.

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 02-12-2025 18:27 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:49

Rzaan

Altijd zoekende

Tanuki schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:05:
En het probleem met die hoge kosten is natuurlijk op te lossen door dingen zelf te doen.
Ook door dingen zelf te doen, blijven sommigen kosten hoog. Materialen, bestrating e.d.
Maar zelfs iets eenvoudigs als grond afvoeren kost een vermogen. Tussen de € 50 en € 100 per kuub is heel normaal.

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:35:
[...]

Ook door dingen zelf te doen, blijven sommigen kosten hoog. Materialen, bestrating e.d.
Maar zelfs iets eenvoudigs als grond afvoeren kost een vermogen. Tussen de € 50 en € 100 per kuub is heel normaal.
Dit klopt helemaal. Ik weet niet hoe het huis van @Imperium opgeleverd gaat worden? Als je over een paar 100m² gemiddeld 30 a 40cm af gaat graven is dat al een enorme kostenpost, machines en vervoer komt er natuurlijk ook nog bij. Maar ja, zeker met nieuwbouw, je kan het maar 1x goed doen. Een jaar of 5 later zie je wie dit goed heeft aangepakt en wie niet. Puur door de basis.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:46
Ik wil ook mijn grondwerk aanpakken.
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
50-60 cm zand (geel en grijs)
20cm zwarte grond
Ntb… cm grijze onwijs kleverige klei (pottenbakkersklei ofzo)
Grondwater

Met regen is het altijd nat, als de zomerzon het gras laat verdorren en ik geef water staat het in no-time blank.

Kortom waardeloze opbouw.

Ik wil er moestuin van maken.

Hoe ver moet ik laten afgraven?
Welke grond moet er op? Moeten er nog verschillende lagen verschillende grond terug in?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
Onze must-haves:
Ga geen hedera planten. Daar ga je spijt van krijgen. Genoeg andere (groenblijvende) klimmers (o.a. Toscaanse Jasmijn) die niet zo woekeren en die je veel minder vaak hoeft te snoeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pjot1
  • Niet online
Barleone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater

Met regen is het altijd nat, als de zomerzon het gras laat verdorren en ik geef water staat het in no-time blank.

Welke grond moet er op? Moeten er nog verschillende lagen verschillende grond terug in?
Mijn eerste gedachte is, heb je wel bodemleven? Misschien is het proberen waard om eerst een wormenmix te kopen en die uit te zetten. Zie openingspost voor meer info.

Wormen graven gangetjes in de grond. Hier kan het water opgevangen en vastgehouden worden. Je kan het proberen voordat je je hele tuin over de kop gooit. :)

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:46
pjot1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:12:
[...]

Mijn eerste gedachte is, heb je wel bodemleven? Misschien is het proberen waard om eerst een wormenmix te kopen en die uit te zetten. Zie openingspost voor meer info.

Wormen graven gangetjes in de grond. Hier kan het water opgevangen en vastgehouden worden. Je kan het proberen voordat je je hele tuin over de kop gooit. :)
Ik heb een enkel wormpje gezien in een gat van 1m2. Verder wat mierennesten. Veel te weinig dus. Maar aanpakken ga ik sowieso. Mijn vragen in de vorige post zijn dus wel relevant. Iemand tips?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-12 07:16

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Barleone schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:57:
[...]

Ik heb een enkel wormpje gezien in een gat van 1m2. Verder wat mierennesten. Veel te weinig dus. Maar aanpakken ga ik sowieso. Mijn vragen in de vorige post zijn dus wel relevant. Iemand tips?
Als je het geduld hebt: groenbemesters zaaien, zoals lupine of mosterd, en die hun werk laten doen (kunnen later meteen je compostbak in).

Eigen compost maken en die de grond in werken.

Dode bladeren en andere plantaardig materiaal niet opruimen, maar door de tuin verspreiden.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-12 07:16

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Waar ik tegenaan loop:
Ook hier kan geduld handig zijn. @pjot1 gaf al prima tips voor de basis, die moet je inderdaad eerst op orde hebben. Zeker het groen kan later, zaai desnoods voor komend jaar een eenjarigenmengsel of groenbemesters in en wacht met bomen en heesters sowieso tot het najaar.

Op planten kun je besparen door zelf te zaaien, al dan niet met een behulp van een klein kasje, en door rond te kijken in je buurt (bij een nieuwbouwwijk: kijk naar de volwassen tuinen in de oudere delen van je stad/dorp). Wat groeit er goed en wat niet? Dat voorkomt dat je veel geld uitgeeft aan planten die jouw omgeving gewoon niet fijn vinden.

Zaden en stekjes ruilen is ook een prima manier om aan gezonde planten te komen die zich al hebben bewezen (ik ben inmiddels de tel kwijt van het aantal dorpsgenoten dat zaden van mijn stokroos heeft meegenomen).

En heb geduld met wat er spontaan opkomt. Soms waaien er leuke aan of slepen vogels iets mee (zo heb ik mijn drie vlierstruiken nooit geplant, dat heeft een vogel gedaan).

Ik ben juist wel fan van de hedera/klimop (die dient hier momenteel als winterverblijf voor een egel), maar je moet ze inderdaad in toom houden. Maar laat wel wat oud hout zitten, daar bloeien ze op en dat is in het najaar hard nodig als buffet voor vogels en insecten.

En o ja, water: zelfs een minivijver kan je tuin al een enorme biodiverse oppepper geven.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:33
Denk ook even aan tuinverlichting, stopcontacten (kerstverlichting/tuingereedschap enz) , maairobot (oplaadplek, RTK Antenne, verharde rand langs gazon enz.) , irrigatie (elektra, wateraansluiting, leidingwerk), buitenkraan liefst met 19/22mm aanvoer vlak achter watermeter!
Punten die ik ga aanpakken als onze tuin op de schop gaat.

• No Hands
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater

in 25cm grond kan prima groente groeien. de meeste groenten wortelen niet zo diep omdat ze eenjarig zijn.
Je zal wel eerst je gras moeten afgraven of onderploegen. Normaal is ploegen niet zo tof voor je bodemleven maar dat is er toch niet. Dan kun je gaan moestuinieren hoe je wilt, je kunt een vrachtwagen champost laten aanrukken als je snel resultaat wil. Bodemleven komt vanzelf wel als je grond aantrekkelijk is door de aanwezigheid van voedsel/compost.

• Eisbar
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater

Hoeveel m2 moestuin wil je aanplanten? Alles afgraven lijkt mij gepasseerd station nu er al zwarte grond is opgebracht. 15cm is wel erg weinig, ook voor een groententuin. Er is genoeg dat dieper wortelt. Als je 10cm opbrengt in organisch materiaal (humus) en dan alles 2 spade diep omspit, dan is je bovenlaag voor de groenten een stuk vooruit en houdt die bij droogte langer water vast. Ik zou je gras gewoon meespitten. Voor afwatering wellicht gaten kunnen boren in de kleilaag (uitproberen op een natte dag), maar een verhoogd bed voor je groenten doet ook al veel, dan kun je ook veel doen met je grond meteen (opbrengen ipv afgraven). Dat kan met hout maar je kunt ook gewoon wat geultjes maken zodat je planten niet te lang onder water staan bij langdurige regen.

• Yaksa
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Wanneer jij in totaal 85 cm grond hebt die waterdoorlatend zou moeten zijn (zand en zwarte grond) en toch last hebt dat de boel blank komt te staan dan klopt er iets niet. Iets zegt me dat er hele slechte zwarte grond op jouw perceel ligt, in de zin van een mengsel van klei met wat zwarte turf en veen zonder enig bodemleven er in. Er zijn nogal wat grondhandelaren die zogenaamde zwarte grond verkopen wat helemaal geen zwarte grond is. Echte zwarte grond (Chernozem) is op dit moment ook bijna niet meer te koop, mede door de oorlog in Oekraïne.
Je kunt proberen om de grond beter te maken door er met een machinale cultivator / kop eg flink wat biologische compost tot een diepte van 25 doorheen te werken. Dan mix je (deels) de zandlaag met de zwarte grond en de compost. Dat zou ertoe moeten leiden dat het geheel wat meer waterdoorlatend wordt.
Oh, en die grijze klei is waarschijnlijk komklei, afgezet door de rivieren (of de zee) toen de boel nog niet bedijkt was. Dat spul maakt inderdaad vaak door inklinking een laag in de grond die niet permeabel is waardoor het water niet weg kan. Zo'n laag is lastig te verwijderen, je weet ook niet hoe dik deze is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:04
Hier inmiddels de achtertuin aangelegd en zo goed als af, toch 2 punten die ik ook jullie eens wil voorleggen:

1) Op de veranda blijft op het hele dak circo 1-2 cm water staan. Dit aangekaart, maar zij geven aan dat is normaal bij een zij-uitvoerregenpijp, kan geen kwaad, is bij al onze overkappingen zo etc. een beetje water kan ik begrijpen, dat zie ik op vele daken, maar nooit een heel dak vol met 1 cm overal...

2) Er ligt wat kunstgras (5x2,5 meter) en na aanleg zei ik, goh moet er geen 'kunstgras'zand op? Deden ze ook nooit. (wij waren dit gewend bij vorige aanleg tuin en op internet lijkt het ook redelijk de norm?)
Ik ben geneigd om wel gewoon kunstgraszand erop te gaan strooien, of is het inderdaad niet perse noodzakelijk?

Wat zeggen jullie van deze punten?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• pjot1
  • Niet online
@Barleone
Ik denk dat @Yaksa hier de beste en goedkoopste oplossing voor je heeft.

@Martinusz
Punt 1 kan ik je niet mee helpen. Punt 2 wel, je gooit er zand overheen (gebruik zelf zilverzand voor dit) om ervoor te zorgen dat de haren van het gras mooi overeind blijven staan. Dus als het plat ligt zou je zeker wat erover heen kunnen gooien en met een bezem verspreiden/invegen.

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:40
Mijn Strelizia heb ik in de zomermaanden buiten gezet voor het mooie weer en om een beetje ruimte in huis te sparen voor de verkoop van het huis.

Vorige maand heb ik hem binnengehaald, hij staat in een grote waterdichte pot.... Juist, compleet verzopen. Wortelrot en alles...

Ik heb hem maar naar binnen gehaald, zoveel mogelijk vertroeteld en nu in de vulcanstrat gezet. De wortels zagen er nog best ok uit, hetgeen wat slecht was verwijderd. Hopen dat het nog wat wordt.
Het is een grote pot en heb hem helemaal gevuld met vulcanstrat. Op internet schrijven ze overal over een inzethoes en watermeter maar de kluit is nogal groot.? En wat is de toegevoegde waarde van vulcanstrat in onderstaande situatie? Het is een waterdichte inzethoes, waarom moet daar vulcanstrat onder?

Iemand ervaring met deze materie?

Afbeeldingslocatie: https://www.123planten.nl/media/cache/wysiwyg/Hydrocultuur/412x412_co_ar_tr_100/vulcastrat_installatie-watermeter1.webp

• Eisbar
Martinusz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:22:
Hier inmiddels de achtertuin aangelegd en zo goed als af, toch 2 punten die ik ook jullie eens wil voorleggen:

1) Op de veranda blijft op het hele dak circo 1-2 cm water staan. Dit aangekaart, maar zij geven aan dat is normaal bij een zij-uitvoerregenpijp, kan geen kwaad, is bij al onze overkappingen zo etc. een beetje water kan ik begrijpen, dat zie ik op vele daken, maar nooit een heel dak vol met 1 cm overal...

2) Er ligt wat kunstgras (5x2,5 meter) en na aanleg zei ik, goh moet er geen 'kunstgras'zand op? Deden ze ook nooit. (wij waren dit gewend bij vorige aanleg tuin en op internet lijkt het ook redelijk de norm?)
Ik ben geneigd om wel gewoon kunstgraszand erop te gaan strooien, of is het inderdaad niet perse noodzakelijk?

Reg 1/ is er wel voldoende afschot verder? Gewoon even meten met laser of water pas. Kan zijn dat er een richteltje water staat bij de afloop, maar niet je hele dak onder water. Als er veel bladeren op komen die dan in dat water een soort laag gaan vormen en die kun je er dan af gaan scheppen als het opdroogt in de zomer. Als het goed afloopt waait het gros van de bladeren na weekje droog weer gewoon van het dak af. Voor wat het waard is: twee verandas hier en die lopen netjes af met wel een klein beetje water rond de afvoer (soort verdikking van de bitumen laag waar de pijp onder zit). Aanbouw buren staat hele jaar geheel onder paar cm water en heeft dus die bladerkoek.
Reg 2/ ligt aan soort kg dacht ik. Wij hebben een water speelveldje en daar komt geen zand op (ik sproei ook geen water verder, dat geeft alleen maar mos)

• No Hands
Martinusz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:22:

het toverwoord bij 1 is afschot, dat doen ze dus kennelijk nooit. Je dakbedekking zal vast EPDM zijn, dat kan er wel tegen maar in mijn beleving hoort water niet op een dak maar in een sloot. Dus ik zou er niet blij van worden. Heel de zomer is dat na elke regenbui een muggenkolonie broedplaats.

• Eisbar
No Hands schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:51:
[...]

het toverwoord bij 1 is afschot, dat doen ze dus kennelijk nooit. Je dakbedekking zal vast EPDM zijn, dat kan er wel tegen maar in mijn beleving hoort water niet op een dak maar in een sloot. Dus ik zou er niet blij van worden. Heel de zomer is dat na elke regenbui een muggenkolonie broedplaats.
Ik zou het zonder afschot niet accepteren. Dat is gewoon onkunde. Veel werk om te herstellen helaas, maar dat is dan maar zo.

• quirinus
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-12 10:34
Djeen84 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:08:
Ik heb hem maar naar binnen gehaald, zoveel mogelijk vertroeteld en nu in de vulcanstrat gezet. De wortels zagen er nog best ok uit, hetgeen wat slecht was verwijderd. Hopen dat het nog wat wordt.
Het is een grote pot en heb hem helemaal gevuld met vulcanstrat. Op internet schrijven ze overal over een inzethoes en watermeter maar de kluit is nogal groot.? En wat is de toegevoegde waarde van vulcanstrat in onderstaande situatie? Het is een waterdichte inzethoes, waarom moet daar vulcanstrat onder?

Iemand ervaring met deze materie?
Die Pon (vulcastrat) houdt water vast en geeft het geleidelijk af. Dit voorkomt wortelrot (zolang je de pot niet vult tot aan de rand ;) ). Je kan dit doen zoals in de afbeelding, maar je kan ook alle potgrond van de wortels verwijderen en deze zo in de pon zetten.

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:40
Bedankt, wanneer weet ik dan wanneer ik water moet geven en hoeveel? Zonder inzethoes is de watermeter niet bruikbaar.

• quirinus
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-12 10:34
Djeen84 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:30:
Bedankt, wanneer weet ik dan wanneer ik water moet geven en hoeveel? Zonder inzethoes is de watermeter niet bruikbaar.
Je zal zien dat die steentjes heel licht worden van kleur als ze droog staan, als ze vochtig zijn zijn ze meer gelig.. Na een paar keer herken je het wel.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:40
Ik moet een tuinmuur maken van plm 80cm hoog.. volsteens. Wat gooi ik daaronder aan fundering?
15cm beton met een net? Iets breder/2x zo breed als de muur?

• pjot1
  • Niet online
Frantic schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:38:
Ik moet een tuinmuur maken van plm 80cm hoog.. volsteens. Wat gooi ik daaronder aan fundering?
15cm beton met een net? Iets breder/2x zo breed als de muur?
Met wat? Gewoon met metselstenen? Of stapelblokken? Zelf gebruik ik vaak 60x40 tegels. Deze moet je natuurlijk wel in een goed zandbed leggen.

• Frantic
pjot1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:38:
[...]

Met wat? Gewoon met metselstenen? Of stapelblokken? Zelf gebruik ik vaak 60x40 tegels. Deze moet je natuurlijk wel in een goed zandbed leggen.
Gemetselde waaltjes idd, volsteens. Wellicht met hier en daar nog een stenen ‘beertje’ met al dan niet een geïntegreerde (pakker)brievenbus.. maar daar zijn. We nog niet helemaal over uit.

Zie om ons heen overal betonnen funderingen gestort worden. Is op klei uiteraard.

• pjot1
  • Niet online
Frantic schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:23:
[...]

Gemetselde waaltjes idd, volsteens. Wellicht met hier en daar nog een stenen ‘beertje’ met al dan niet een geïntegreerde (pakker)brievenbus.. maar daar zijn. We nog niet helemaal over uit.

Zie om ons heen overal betonnen funderingen gestort worden. Is op klei uiteraard.
40x60 tegels kan je beter gebruiken voor grotere elementen zoals stapelblokken bijvoorbeeld. In jouw geval kan je inderdaad beter een fundering storten. Zekers als je met beertjes en een brievenbus aan de slag gaat.

Zeker 30cm zou ik als minimum beschouwen. 40cm breed komt eerder in de buurt. Heb je aan iedere kant 15cm over.

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 07-12-2025 12:41 ]

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:57
Yaksa schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:37:
[...]

Ga geen hedera planten. Daar ga je spijt van krijgen. Genoeg andere (groenblijvende) klimmers (o.a. Toscaanse Jasmijn) die niet zo woekeren en die je veel minder vaak hoeft te snoeien.
Ik heb hier samen met de buren een hedera haag, al meer dan 10 jaar. Heel mooi, regelmatig zie ik er vogeltjes invliegen en bij mij komen er ook veel vlinders uit. Snap die angst niet en zo vaak snoei ik nou ook weer niet.

• Yaksa
Ingelogd schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:06:
[...]Ik heb hier samen met de buren een hedera haag, al meer dan 10 jaar. Heel mooi, regelmatig zie ik er vogeltjes invliegen en bij mij komen er ook veel vlinders uit. Snap die angst niet en zo vaak snoei ik nou ook weer niet.
We spreken elkaar over 10 jaar nog 's........ :+
Maar mogelijk heb je een soort die niet zo hard groeit en kleiner blijft.
Of de haag staat op een plek / grondsoort die voor hedera niet optimaal is waardoor de plant sowieso niet hard groeit.

• Frantic
pjot1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:38:
[...]

40x60 tegels kan je beter gebruiken voor grotere elementen zoals stapelblokken bijvoorbeeld. In jouw geval kan je inderdaad beter een fundering storten. Zekers als je met beertjes en een brievenbus aan de slag gaat.

Zeker 30cm zou ik als minimum beschouwen. 40cm breed komt eerder in de buurt. Heb je aan iedere kant 15cm over.
Ja met die 15cm weerszijden moet ik ff puzzelen, want dat zou dan op de gemeente grond komen. Daar komt de stoep 😂

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:50
Yaksa schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]

We spreken elkaar over 10 jaar nog 's........ :+
Maar mogelijk heb je een soort die niet zo hard groeit en kleiner blijft.
Of de haag staat op een plek / grondsoort die voor hedera niet optimaal is waardoor de plant sowieso niet hard groeit.
Hier staan de hedera heggen al meer dan 30 jaar. Nog steeds geen last van. Gewoon 2 a 3x per jaar snoeien is al voldoende.

• Yaksa
Milo85 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:52:
[...]Hier staan de hedera heggen al meer dan 30 jaar. Nog steeds geen last van. Gewoon 2 a 3x per jaar snoeien is al voldoende.
Dat kan, maar niet iedereen heeft tijd over om 3 keer per jaar een dag uit te trekken om de haag te snoeien en de rommel op te ruimen. Dan is het soms makkelijker om een soort te kiezen (zoals Toscaanse Jasmijn) die je bijna niet hoeft te snoeien. En het verschilt ook hoe je tuiniert, wanneer je alles strak knipt en harkt dan zal hedera niet de kans krijgen om de tuin in te kruipen. Heb je minder tijd en moeite te besteden dan doet hedera dat wel en neemt op den duur de hele tuin over.

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
Ligt er ook wel aan of er tegels naast liggen, gras of heesters oid.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:50
Yaksa schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:20:
[...]

Dat kan, maar niet iedereen heeft tijd over om 3 keer per jaar een dag uit te trekken om de haag te snoeien en de rommel op te ruimen. Dan is het soms makkelijker om een soort te kiezen (zoals Toscaanse Jasmijn) die je bijna niet hoeft te snoeien. En het verschilt ook hoe je tuiniert, wanneer je alles strak knipt en harkt dan zal hedera niet de kans krijgen om de tuin in te kruipen. Heb je minder tijd en moeite te besteden dan doet hedera dat wel en neemt op den duur de hele tuin over.
Alles heeft onderhoud nodig ;) Ook Toscaanse Jasmijn die dan ook weer vorstgevoelig is, een standplaats met zon nodig heeft en niet goed tegen natte voeten kan. En weer gevoeliger is voor schimmelziektes/bladluis e.d. Zo heeft iedere plant voor- en nadelen.
Pagina: 1 ... 190 191 Laatste