Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:06

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dit voorjaar hadden we hier een jonge kauw die een beetje raar liep en altijd alleen was, erg ongewoon voor zulke groepsdieren. Hij waagde het elke dag om iets dichter bij het huis te komen, want hij had heel goed door dat daar een tonnetje met voer op de veranda stond.

Ik heb een gezond respect voor alle kraaiachtigen, want ze schijnen het niet te vergeten als je ze een streek levert.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
VeertienKaVier schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:06:
Ik heb een gezond respect voor alle kraaiachtigen, want ze schijnen het niet te vergeten als je ze een streek levert.
Mij is opgevallen dat de meeste vogels een goed geheugen hebben en je bijna een jaar later nog herkennen of komen als je ze "fluit".
Ook die roodborstjes, mussen en koolmeesjes.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 20:41
Kauwtjes zijn toch ook gewoon vogels die nu af zien in het koude weer? Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk. Door de grootte, de kleur of het geluid? Of zijn ze te zichtbaar? Ze komen meestal in groepjes maar dat doen mussen ook. Zijn juist enorm slimme, fascinerende vogels vind ik. Hier zijn er meestal eksters, kauwtjes komen hier minder en roeken eigenlijk helemaal niet. En ja ze zijn behendiger met vetbollen dan de gemiddelde merel. Ik vind het wel mooi om ze al die capriolen te zien uithalen. Ze jagen hier ook geen kleine vogels weg hoor ze zijn ze er gewoon nooit op dezelfde tijd. Meestal peuteren ze brokken los en kunnen de kleine vogels er later ook beter bij. Ja ze eten wat meer maar verder?

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:15
dcl! schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Bekende misvatting, "wij" vinden altijd dat er teveel kauwen, eksters whatever zijn. Dat komt omdat deze dieren in grote groepen leven, dus het is slechts perceptie.
Kijk eens bij Vogelbescherming op de site, over de kauw:
"Vanaf 1990 geen significante veranderingen in aantallen kauwen in Nederland, eerder afnemend dan toenemend".

Wel is het waar dat ze een vetbol in 2 happen weg kunnen werken, ik wil geen reclame maken maar heb hier al meer dan 10 jaar naar grote tevredenheid een speciaal kooitje in gebruik. Het is een grotere kooi met mazen waar mussen, mezen, roodborsten doorheen passen. In het midden zit een kleiner "kooitje", daarin stop je je vetblok, -bol of pindacake, wat je maar wil. Spreeuw en specht kunnen er niet in, maar wel net met hun kop door de maas en dan met puntje van de snavel kleine hapjes nemen, prima.

Kauwtjes hebben hier meermaals groepsgewijs, onderling deskundig mompelend, van alle kanten omheen gedraaid en bekeken, maar nog nooit kunnen kraken :) De specht probeert wel eens fanatiek op het metalen dakje te rammen, maar dat werkt ook niet.

Overigens kan ik erg genieten van de slimheid van kraaiachtigen.
Zelf heb ik deze hangen: https://www.vogelbeschermingshop.nl/london-vetbollenhouder
Houdt de grotere vogels prima weg.

Wel heb ik vandaag na de sneeuwbuien nog even een schaal met zaden neergezet. Al binnen 5 minuten kwam de lokale ekster zijn buik volvreten, dus die is ook weer blij.

Valt mij verder op dat er veel roodborstjes te zien zijn. Wellicht ook dat ze wat makkelijker te zien zijn in het wit van de sneeuw.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:56
CrystalViriS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk
Eentje is ook niet zo erg, en 5 kauwtjes ook niet. Maar er zit bij ons in het dorp een groep van 100 van die krengen, en die maken kabaal voor 10 hanen tegelijk, op een vergelijkbaar tijdstip. Erg irritant als ze allemaal op je dak zitten.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

CrystalViriS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
Kauwtjes zijn toch ook gewoon vogels die nu af zien in het koude weer? Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk.
Ik ook niet. Misschien de kleur? Zwarte katten blijven ook nog steeds langer in het asiel zitten.

Ja, het kunnen herriemakers zijn, ik hoor ze hier ook weleens tekeergaan, maar het zijn gewoon erg slimme vogels, heel boeiend om te zien. Mijn werkkamer kijkt uit op de tuin, dus de eenzame kauw kon me zien zitten, en als er geen meelwormen op de vaste plek lagen, ging hij voor het raam heen en weer lopen om aandacht te trekken. Mens, kom voeren!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 20:41
VeertienKaVier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Ik ook niet. Misschien de kleur? Zwarte katten blijven ook nog steeds langer in het asiel zitten.

Ja, het kunnen herriemakers zijn, ik hoor ze hier ook weleens tekeergaan, maar het zijn gewoon erg slimme vogels, heel boeiend om te zien. Mijn werkkamer kijkt uit op de tuin, dus de eenzame kauw kon me zien zitten, en als er geen meelwormen op de vaste plek lagen, ging hij voor het raam heen en weer lopen om aandacht te trekken. Mens, kom voeren!
En wellicht ook de associatie met griezelige dingen/Halloween? Misschien heeft iedereen een kauwvriendje nodig als ambassadeur voor de soort O+ . Soms gooi ik wel eens een brokje naar ze als ik de hond uitlaat. Ja, ze herkennen je echt super goed, ik heb het idee alsof ze roepen naar elkaar "heey daar heb je ze weer"! Vroeger als kind heb ik wel eens een jonge kauw gehad die bij mijn ouders op de zolder was komen vastzitten, toen die weer op krachten was heb ik hem weer losgelaten. Soms zijn ze bijna een soort van huisdier wat niet gevangen zit bij je, omdat ze je vaak weer opzoeken. Ik heb altijd het idee gehad dat die kauw toen nog jaren is komen kijken maar ik herkende hem uiteindelijk niet meer. Eksters zijn ook leuk en wat minder schuw/brutaler in mijn ervaring. Die aten hier samen met de vorige hond de hondenbrokken van het gras af. En die zaten ook tegen het raam aan naar binnen te kijken wanneer ik de hond nou eens brokken zou gaan geven, alsof ze inderdaad konden klokkijken en ik "te laat" was.

Ik heb ooit een groep kauwtjes duikvluchten zien maken naar een kat, die vermoedelijk een jong van ze had gepakt of zo. Nog nooit een kat zo bang zien vluchten voor vogels.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:39
Dit jaar de zonnebloemen laten staan (aangebonden). Daar komen veel vooral kleinere vogels op af. Sierappels zie ik vooral merels.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier staan de kaardenbollen nog, daar hebben eerder ook al vogels het nodige uitgepikt.

Ik moet trouwens maar weer eens een lijst met eenjarigen ga maken die ik dit voorjaar wil zaaien. De goudsbloemen en slaapmutsjes hebben tot november gebloeid, dus die mogen op herhaling.
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste