VeertienKaVier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:21:
[...]
Ik ook niet. Misschien de kleur? Zwarte katten blijven ook nog steeds langer in het asiel zitten.
Ja, het kunnen herriemakers zijn, ik hoor ze hier ook weleens tekeergaan, maar het zijn gewoon erg slimme vogels, heel boeiend om te zien. Mijn werkkamer kijkt uit op de tuin, dus de eenzame kauw kon me zien zitten, en als er geen meelwormen op de vaste plek lagen, ging hij voor het raam heen en weer lopen om aandacht te trekken. Mens, kom voeren!
En wellicht ook de associatie met griezelige dingen/Halloween? Misschien heeft iedereen een kauwvriendje nodig als ambassadeur voor de soort

. Soms gooi ik wel eens een brokje naar ze als ik de hond uitlaat. Ja, ze herkennen je echt super goed, ik heb het idee alsof ze roepen naar elkaar "heey daar heb je ze weer"! Vroeger als kind heb ik wel eens een jonge kauw gehad die bij mijn ouders op de zolder was komen vastzitten, toen die weer op krachten was heb ik hem weer losgelaten. Soms zijn ze bijna een soort van huisdier wat niet gevangen zit bij je, omdat ze je vaak weer opzoeken. Ik heb altijd het idee gehad dat die kauw toen nog jaren is komen kijken maar ik herkende hem uiteindelijk niet meer. Eksters zijn ook leuk en wat minder schuw/brutaler in mijn ervaring. Die aten hier samen met de vorige hond de hondenbrokken van het gras af. En die zaten ook tegen het raam aan naar binnen te kijken wanneer ik de hond nou eens brokken zou gaan geven, alsof ze inderdaad konden klokkijken en ik "te laat" was.
Ik heb ooit een groep kauwtjes duikvluchten zien maken naar een kat, die vermoedelijk een jong van ze had gepakt of zo. Nog nooit een kat zo bang zien vluchten voor vogels.