Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-02 13:23
Wiely schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:51:
Phillips hue of anderen zijn 24 volt, kan je scenes maken door elke lamp apart te sturen.

Ik heb zelf gewoon 230 rond gelegd, 1 lus die terug komt en door phillips hue 230 spotjes in voorzien. Zo kan ik ook elke lamp apart sturen en kom je een pak voordeliger uit.
Je kan ook gewoon 230 V hue in normale IP65 buitenarmaturen doen. Scheelt best een hoop €.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:51
Wij zijn wel voor Inlite gegaan bij het aanleggen van de nieuwe tuin. Drie lussen laten leggen door de hele tuin en een eerste batch met demolampen in nieuwstaat gekocht met een leuke korting.

Het is een mooi systeem en komt degelijk op me over. Ik heb ook naar Hue gekeken maar zo heel veel goedkoper is dat ook weer niet, en qua ontwerp en keuze mogelijkheden vind ik het beperkter dan Inlite. Wel belangrijk voordeel van Hue is dat je de lampen individueel kan aansturen en bij Inlite is dat niet zo, die is wat beperkter.

Overigens is het bij ons een mix, want op de veranda hebben we 'gewone' zigbee spots die op ons indoor Hue systeem zitten. In de praktijk maakt het niet zoveel uit merk ik omdat je de boel toch automatiseert. Ik gebruik beide apps eigenlijk nooit; de tuinverlichting stel je een keer in en gaat nu automatisch met schemer aan en uit.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:22
Ik wil extensie aanleggen in 12v van het 240v systeem. Schakelt gewoon mee met de rest van het systeem, dus niet 'slim'. Denk 4 bollards, 8 padverlichting op prikkers, 2-3 grote boom verlichting (8-12m). Wil wel goed spul dat jaren meegaat.

Welk merk zouden jullie hiervoor gebruiken?

Is er een merk met een bescherming in de transformator? Dwz als er iets mis gaat dan slaat ie uit op de transformator en niet in de meterkast.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:14

Fanta

FordPerformance™️

imoul schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:42:
Van het weekend heerlijk weer om de tuin in te gaan!
Moest nog het e.e.a. snoeien (amber-leiboom, bonte wilg, vlinderstruik). Omdat ik vond dat de 1e 2 het afgelopen jaar wel erg vol in het blad zaten heb ik deze streng weer teruggesnoeid.
Amberboom tot op de hoofdtakken 'kaal' gemaakt, geen zijtwijgjes meer laten zitten.
De bonte wilg had een aantal vertakkingen die ik verder terug heb gesnoeid, waardoor hij hopelijk wat minder nieuwe scheuten maakt.
Bij een aantal vlinderstruiken zat het oude hout tot een meter hoogte, dit ook weer verder teruggesnoeid naar de grond.
Ben benieuwd wat voor effect het gaat geven, maar ik merk dat ik daar ook eigenlijk wel heel veel plezier uit haal, experimenteren en kijken hoe dat uitpakt :)

Vorig jaar vergelijkbaar gedaan met de druif, die heeft vorig jaar heel veel vruchten gegeven.

En als het allemaal sterft dan trek ik het eruit en zet ik wat nieuws neer :P Alleen de Amber moet niet dood, die heb ik voor het huis als leiboom en achter het huis als pergola geleid, dan zou een uitdaging worden :9
Zeker, zin in. Ik kijk wel een beetje op tegen het snoeien van ca. 120 hortensia's. De leilindes en dakplatanen daarentegen zijn een zeer dankbare klus!

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:24
Hebben jullie nog wat tips mbt het volgende basic tuinplan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhzyOnNxqUuDOtPDaC7FWuLoEv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vOmcUgJSZ4Xp7vxU5ybF7jIC.png?f=fotoalbum_large

Overkapping en schuur staan al, net als de keramische tegels onder de overkapping. Idee is om aan het huis keramische tegels te plaatsen en dan een pad naar de schuur. Combinatie gebakken klinkers en keramische tegels. Rechtsonder is de poort naar de oprit, dus hier moeten we vanaf de schuur met de fiets makkelijk naar toe.

Links en rechts een border met planten en dan verder een gazon. Ook wil ik nog bloembak metselen van de rest stenen van de aanbouw waar onze olijfboom in kan (staat nu nog in een pot).

Tuin is gelegen op het noordoosten, dus vooral aan de linkerkant en achter het meeste zon, dat betekent ook dat de border aan de rechterzijde vaak in de schaduw ligt. We kunnen nu nog alle kanten op dus ben benieuwd naar jullie mening!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
We hebben nu 2 zomers een strook met akkerbloemen gehad. Maar ik weet niet of we dit gaan doorzetten.
Het is in de zomer een paar weken erg mooi, maar de overige ~9 maanden is het eigenlijk weinig aan en ben je vooral bezig om te voorkomen dat 'onkruid' alles overneemt.

Deze keer is het na het maaien afgelopen najaar vrijwel direct weer groen geworden, maar de sneeuw/vorst van weken geleden heeft alles laten bevriezen en verleppen. Daarna werd het een plakkerige, rottende plak boven op de grond dat alles eronder verstikt.
De voorjaarsbollen komen er gelukkig doorheen, maar heb vandaag maar eens wat opgeschoond.
Ook moet je heel er oppassen dat er geen andere planten/onkruid opkomen; want die kunnen de bloemen voor het groei/bloeiseizoen al verdrukken. Vogelmuur(?) bijvoorbeeld woekert er enorm doorheen.
En een winderige dag of storm en de helft ligt voor de rest van de zomer plat.

In other 'news' de nestkast met camera wordt met enige regelmaat bezocht door kool- en pimpelmeesjes,
soms 2 tegelijk. Hopelijk komt er een nest in. De ingebouwde LED-lamp zorgt in ieder geval voor prima beeld. :9

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06:26
robkrekel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Je kan ook gewoon 230 V hue in normale IP65 buitenarmaturen doen. Scheelt best een hoop €.
Dat bedoelde ik dus. Goedkope ip67 lege armaturen en gu10 phillips heu spotjes erin

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:30
Piet91 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:32:

In other 'news' de nestkast met camera wordt met enige regelmaat bezocht door kool- en pimpelmeesjes,
soms 2 tegelijk. Hopelijk komt er een nest in. De ingebouwde LED-lamp zorgt in ieder geval voor prima beeld. :9
Welke camera/opstelling heb je? Ben er ook voor aan t rondkijken, maar zie volgens mij veel meuk voorbij komen. En jaagt de led-lamp de vogeltjes niet weg?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:14
venneke schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:02:

[Afbeelding]

Overkapping en schuur staan al, net als de keramische tegels onder de overkapping. Idee is om aan het huis keramische tegels te plaatsen en dan een pad naar de schuur. Combinatie gebakken klinkers en keramische tegels. Rechtsonder is de poort naar de oprit, dus hier moeten we vanaf de schuur met de fiets makkelijk naar toe.

Links en rechts een border met planten en dan verder een gazon. Ook wil ik nog bloembak metselen van de rest stenen van de aanbouw waar onze olijfboom in kan (staat nu nog in een pot).

Tuin is gelegen op het noordoosten, dus vooral aan de linkerkant en achter het meeste zon, dat betekent ook dat de border aan de rechterzijde vaak in de schaduw ligt. We kunnen nu nog alle kanten op dus ben benieuwd naar jullie mening!
Ik denk zelf dat het wel iets spannender kan :) .
Zo te zien heb je de beplanting helemaal naar de randen gedrukt, en gebeurt er in het midden niets in de tuin. Je mist daardoor diepte en 'spanning' in de tuin. Juist door wat zaken "naar het midden" te halen krijg je meer diepte in de tuin en door het onderbreken van het zicht juist naast de zichtlijnen die je wel open wilt houden wordt de tuin wat spannender.

Als je kinderen hebt die graag een balletje trappen op het gazon wordt dat lastig (al zullen de borders het dan ook te verduren krijgen ;) ). Maar als je gewoon een lekker sfeertje kunt en wilt creëren zou ik nadenken over een paar elementen (boom, bloembak of border met siergrassen oid) die het zicht een beetje breken.

Als je morgen rond 11 uur toevalllig nog wat tijd over hebt zou je de sessie "Harmonie in je tuin" kunnen overwegen. Deze dame houdt zich juist bezig met een goede / aangename indeling van de tuin. Daar zijn verrassend simpele en concrete handvaten voor te gebruiken, zoals de gulden snede en fibonaci reeksen (qua afstand, aantallen of hoogtes), etc. Probeer ter illustratie eens een (tijdelijk) element te plaatsen op ongeveer 3/5e van de visuele diepte van je tuin, op een plaats waar hij niet het zicht belemmert wat je zeker wilt behouden, en vergelijk dat eens met het plaatsen van het element op een willekeurige andere plek (3/5e is het toepassen van de gulden snede).

Hoe groot is je tuin eigenlijk? Zijn de tegels 60x60 of groter? Een paar foto's kunnen ook helpen om e.e.a. beter te beoordelen.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
DCNY schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:16:
Welke camera/opstelling heb je? Ben er ook voor aan t rondkijken, maar zie volgens mij veel meuk voorbij komen. En jaagt de led-lamp de vogeltjes niet weg?
Ik had een Dahua IP-camera over. Daarvan heb ik handmatig de lens versteld (zodat focus afstand dichtbij kwam).
Ik heb deze LED in de kast zitten. Zit een daglichtsensor bij; wanneer het donker wordt gaat de lamp ook uit.

Nestkast met alleen licht vanuit de invliegopening gaf te weinig licht. Heb een 'dakraam' geprobeerd maar dat ging lekken en de vogels leken het soms als uitgang te zien. Dan maar LED.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

venneke schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:02:
Als het kan: water! Zelfs een klein vijvertje biedt zoveel extra's, voor mens en dier.

En eens met @Batilan, 'breek' het zicht, anders lijkt het al snel erg klein. En als gras lastig is (noordoosten), denk dan aan een klavergazon. Dat van mijn buren verandert nu langzaam van 'gewoon' gras in een combi van klaver en madeliefjes en dat ziet er (vind ik) leuker uit en vrijwel alles hebben.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Piet91 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:32:
We hebben nu 2 zomers een strook met akkerbloemen gehad. Maar ik weet niet of we dit gaan doorzetten.
Wel doen, hoor, zo'n strook is een feest voor het leven in je tuin (zeker voor ongewaardeerde dieren als bepaalde soorten wantsen), en de mezen zullen je ook dankbaar zijn.

Het begint trouwens duidelijk warmer te worden, want de valse vogelspinnen worden weer actief :-( En er scharrelt alweer een egel rond, die winterslaap stelt ook niet veel voor.
Pagina: 1 ... 192 193 Laatste