Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 189 190 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:51

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

Tsja, dat is toch een geval van goed aanpakken. Je weet natuurlijk al wat de beste opbouw is. ;) Maar waar we het nog niet over hebben gehad; hoe is de huidige opbouw van de oprit? Ligt hier ook steenkorrel in of is het enkel zand?
Geen idee wat er onder ligt.
Binnenkort moet ik een geul gaan graven om kavels voor de automatische poort aan te leggen. Hopelijk krijg ik dan wat meer inzicht.

Maar ik wil liever niet over de hele 200 m² terras en oprit een koffer van 50 cm diep uitgraven. Denk dat echt overkill is. Wilde eerst een laag menggranulaat van 30-35 cm doen, maar dat lijkt me toch echt een beetje teveel van het goede.
edwin2021 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:14:
En wat dacht je van de belasting. Een 2CV is iets heel anders als een Audi etron.
De auto die ik nu heb weegt iets meer dan 350 kg 2.350 kg. Zoiets zal het ook wel blijven als ik ooit overstap naar een full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:46

Dennis1812

Amateur prutser

Een EV van 350kg?
Mijn Renault Zoe weegt al het veelvoud. Wat voor mini autootje heb je dan?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dennis1812 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:36:
Een EV van 350kg?
Mijn Renault Zoe weegt al het veelvoud. Wat voor mini autootje heb je dan?
Oeps, de 2 ervoor is weggevallen: 2.350 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:58
Maar met dat gewicht vraag ik het mij af of 30cm fundering voldoende is om rijsporen en verzakking te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13
30 a 35cm puingranulaat moet wel voldoende zijn, ook een beetje afhankelijk van wat je er op gaat leggen (bijvoorbeeld waaltjes, klinkers, of wat grotere tegels b.v. 20x30, hoe kleiner de steentjes hoe vaster de ondergrond moet zijn). Maar wat nog belangrijker is: goed verdichten, dus huur een goede liefst zware trilplaat en tril iedere laag van 10cm aan. Vergeet ook belang van goede opsluiting niet, voor een oprit zou ik 10x20 trottoirbanden nemen, en dan liefst het zand onder de oprit (ca 5cm) en bij de banden aanlengen met wat cement (ca 1/10) om e.e.a. goed te borgen (stabilisé). Dan kun je er zo weer 40 jaar tegen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

30 a 35 cm menggranulaat is zeker voldoende. Vooral omdat daar ook nog een aangetrilde laag stabilise van ± 8 cm bovenop komt, en dan nog een laag van een cm of 7 afgereid stabilisé. Ongeveer 1:5 tot 1:8.
Maar ik zou liever niet over de hele 200 m² overal 30-35 cm menggranulaat leggen en dan nog 15 cm stabilisé erbovenop.
Dat lijkt me echt overkill. Behalve dan misschien op het stuk dat ik ga verbreden.
Zeker voor een oprit waar hooguit 4 x per dag een auto over gaat. En dan is het een drukke dag.

Opsluitbanden van 10 breed ga ik zeker nemen en die stel ik in een laag beton en aan beide zijden ook nog een flinke laag beton ertegenaan.
Pagina: 1 ... 189 190 Laatste