This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Klopt. Deze schutting is een stuk hoger. die andere was ook maar 1,60 als ik het goed heb. Is dubbel beton.masaman schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:32:
[...]
Waar heb je deze schutting vandaan? Hij is hoger dan een standaardschutting als ik de voor/na foto's vergelijk.
Mooi geworden. Ben nu ook bezig met borders te plaatsen.Tripl3 D schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:49:
De zandmassa in mijn achtertuin is vorige week ook langzaam in een wat prettiger te vertoeven plaats veranderd:
Halverwege de werkzaamheden:
[afbeelding]
[afbeelding]
Toen de stratenmakers klaar waren:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Van bovenaf:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik kan overigens merken dat ik niet gehinderd door enige vorm van kennis/ervaring dit ontworpen heb. Niet gedacht aan dat ik een achterkant bij mijn borders moet hebben, omdat de betonnen rand onder de schutting niet hoog genoeg is. Idee van een collega is om kleine vierkante paaltjes tegen de schutting te plaatsen en daar composiet planken tegenaan te schroeven. En daar dan folie tegenaan om het water er in te houden.
Een goot erin maken moet je vooraf doen. Anders moet alles open. Dat is niet handig. Zoals ik het zie loopt de tuin van @Tripl3 D in zijn geheel af naar de achterkant van de tuin. Daardoor is een goot niet nodig.
@Tripl3 D ziet er netjes uit! Plantjes erin en lekker zitten met een pot bier!
@Señor Sjon het verschuiven van de tegels in grind valt wel mee hoor! Als je grind hebt wat een beetje hoekig is (dus niet dat ronde grind) dan kan het behoorlijk wat hebben. Heb een jaar of 6/7 op een campingpark een paadje zo aangelegd en ik moet zeggen dat het er nog goed bij ligt.
[ Voor 16% gewijzigd door pjot1 op 03-05-2018 14:56 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Tsja, dit is pas het begin. Had nog 11 borders over, dus dat veranderd nog wel. Daarnaast komt er nog een pergola en loungeset. Maar dat wordt waarschijnlijk 2019. Het geld is een beetje op.Bockelaar schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:54:
euhm, wel erg euhm ... strak? (ik kreeg het idee "badkamer" erbij).
Heb je ook bedacht dat als het hard regent er een behoorlijke hoeveelheid water ergens heen moet? Bij jou blijft die staan.
Van de week heeft het flink geplensd. In de wijk waren diverse stukken die blank stonden, maar mijn tuin niet. Grind rondom en goed schuin weglopend lijkt dus prima te werken.
Zie reactie op Bockelaar. (B)Lijk ik geen last van te hebben.BP14 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:05:
[...]
Blijft het water er zo niet op staan? Misschien goed ( indien mogelijk) om een waterafvoer te plaatsen?
https://www.google.nl/sea...RaCfOM:&spf=1525334654499
Geen idee of ze blijven liggen. Ik hoop het wel. Maar goed, zoals gezegd: Niet gehinderd door kennis of ervaring.Señor Sjon schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:45:
@Tripl3 D Blijven die staptegels liggen? In grind zit niks opgesloten en zullen ze gaan schuiven.
Enne, waar past de loungeset?Het ziet er strak uit, maar het is wel klein.
Mochten ze heel erg gaan verschuiven, dan ga ik het alsnog oplossen met opsluitbandjes.
En wat betreft die loungeset: Ik heb een stuk van 3 bij 3 gepland voor het schuurtje.
Dat zou volgens mij moeten passen.
Thanks! Heb me laten inspireren door Pinterest en de website van KPS DelftVinnyAMS schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:44:
Mooi geworden. Ben nu ook bezig met borders te plaatsen.
Klopt, die loopt inderdaad schuin af. Is gelukkig gedaan door een vakman die weet wat hij doet.pjot1 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:52:
Een goot erin maken moet je vooraf doen. Anders moet alles open. Dat is niet handig. Zoals ik het zie loopt de tuin van @Tripl3 D in zijn geheel af naar de achterkant van de tuin. Daardoor is een goot niet nodig.
@Tripl3 D ziet er netjes uit! Plantjes erin en lekker zitten met een pot bier!
@Señor Sjon het verschuiven van de tegels in grind valt wel mee hoor! Als je grind hebt wat een beetje hoekig is (dus niet dat ronde grind) dan kan het behoorlijk wat hebben. Heb een jaar of 6/7 op een campingpark een paadje zo aangelegd en ik moet zeggen dat het er nog goed bij ligt.
Die plantjes komen nog, eerst dat gedeelte met die borders goed op orde hebben!
Ik ben benieuwd wat betreft dat grind, anders alsnog opsluitbandjes om de stapstenen heen.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
@BP14 ziet er netjes uit de schutting! Alleen zit ik naar de hoogte van je tuin te kijken. Op de foto's kan ik niet zien hoe hoog je terras nu ligt ten opzichte van de dorpel. Mocht je met je bestrating niet omhoog kunnen, dan heb je, zoals ik het zie, veel te veel grond. Nu zou je dit op kunnen lossen door een paar borders te maken maar dan denk ik dat je nog steeds veel te veel grond hebt. Je zou dit dus voor je gras moeten afgraven om problemen te voorkomen.
Het terras ten opzichte van de dorpelis al met al 10 cm gezakt. Het moet dus nog wel redelijk wat omhoog.
Ooooohw, dan denk ik (zo op het eerste oog) dat je precies genoeg hebt! Al is het op een foto moeilijk te beoordelen.BP14 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:31:
[quote]pjot1 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:52:
@BP14 ziet er netjes uit de schutting! Alleen zit ik naar de hoogte van je tuin te kijken. Op de foto's kan ik niet zien hoe hoog je terras nu ligt ten opzichte van de dorpel. Mocht je met je bestrating niet omhoog kunnen, dan heb je, zoals ik het zie, veel te veel grond. Nu zou je dit op kunnen lossen door een paar borders te maken maar dan denk ik dat je nog steeds veel te veel grond hebt. Je zou dit dus voor je gras moeten afgraven om problemen te voorkomen.
Het terras ten opzichte van de dorpelis al met al 10 cm gezakt. Het moet dus nog wel redelijk wat omhoog.
oeps, excuus voor dubbel posten

Bij mij staat boven de berichteneditor : Voeg afbeelding toe via het fotoalbumBP14 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:05:
[...]
Klopt. dacht dat het aan mij lag. er is iets mis gegaan met het uploaden van de foto's. ik ben op zoek naar een andere website.
Als je op fotoalbum klikt kun je direct naar Tweakers uploaden en de foto als aanklikbare thumbnail plaatsen.
Als je fotobestand te groot is moet je ze wel resizen naar kleiner, bv met XnView.
Ik verklein mijn megafoto`s (12mb) naar 40% voor ik ze upload.
@franssie
Helaas is de Partner ingeruild.
Ik kreeg voor dat oude (2007) ding met defect maaidek na onderhandelen net zoveel als waarvoor je een werkend nieuwer model op marktplaats vindt.
De oorspronkelijke X305R met 38uur werd het niet, kreeg een mailtje met daarin "De maaitractor is al verkocht, excuses", verder niets...........
Beetje raar want hij staat nog steeds op de site en hij heeft wel 20 John Deere's staan, had minimaal verwacht "maar we hebben wel de volgende modellen". Verder dus geen contact gezocht.
Maar vond er een uit 2016 met 41 uur op de teller, met extra een deflectorkap zodat je zonder opvang kan maaien.
Morgenochtend even naar Zeeland op en neer.........speeltje ophalen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
No worries - ik heb hier maar 500m2 gras, is met de hand-motormaaier goed te doen maar leuker is om een zitmaaier te hebben en daar een vet audiosysteem in te bouwenTeijgetje schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:29:
[...]
@franssie
Helaas is de Partner ingeruild.<>
In het andere huis (erfenis) heb ik een Husq - gaaf ding en hakt door alles (er groeit riet in de tuin) dus ik zal volgende week eens dat maaidek bekijken en laten servicen. Dat is denk ik 3000m2 of meer, gelukkig niet allemaal gras.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Begin is er. Zag gisteren, toen de tegels op waren dat deze tegels net leverbaar zijn in 80x80 ipv 60x60,naja beide is top.
De reden dat ik de foto plaats is het pad naar het eetgedeelte. Ongeveer 2 a 3 meter komt een terras. Wat voor soort overgang zouden jullie maken? Het pad naast de linkerkant van de veranda us van gebakken klinkers. We dachten eerst pad van twee keer 4 grote tegels met aan de zijkanten borders. Denk nu aan hetzelfde maar dan siergras op de grond. Links naast het eetgedeelte komt al een lange border.
Morgenochtend even overleggen met de hovenier. Er moet sowieso een trapje in. Achterin is de tuin een halve meter lager.
[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 04-05-2018 03:05 ]
[...]
Bij mij staat boven de berichteneditor : Voeg afbeelding toe via het fotoalbum
Als je op fotoalbum klikt kun je direct naar Tweakers uploaden en de foto als aanklikbare thumbnail plaatsen.
Als je fotobestand te groot is moet je ze wel resizen naar kleiner, bv met XnView.
Ik verklein mijn megafoto`s (12mb) naar 40% voor ik ze upload.
Als ik via fotoalbum wil uploaden krijg ik : "Het fotoalbum is enkel toegankelijk voor gebruikers met voldoende karma"
Geen bandjes? Ligt er wel netjes in als ik het zo zie.Wackmack schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 03:03:
[afbeelding]
Begin is er. Zag gisteren, toen de tegels op waren dat deze tegels net leverbaar zijn in 80x80 ipv 60x60,naja beide is top.
De reden dat ik de foto plaats is het pad naar het eetgedeelte. Ongeveer 2 a 3 meter komt een terras. Wat voor soort overgang zouden jullie maken? Het pad naast de linkerkant van de veranda us van gebakken klinkers. We dachten eerst pad van twee keer 4 grote tegels met aan de zijkanten borders. Denk nu aan hetzelfde maar dan siergras op de grond. Links naast het eetgedeelte komt al een lange border.
Morgenochtend even overleggen met de hovenier. Er moet sowieso een trapje in. Achterin is de tuin een halve meter lager.
Een combinatie van gebakken dikformaten of Walen met de tegels vind ik persoonlijk wel mooi. Je hebt bijvoorbeeld ook natuursteen klinkers wat ook goed hierbij zal staan. Er zijn zoveel mogelijkheden, het is maar net wat je mooi vindt.
Dat ziet er top uit. Mooie tegels!Wackmack schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 03:03:
[afbeelding]
Voor het weekend heb ik het plan om ons tuinhekje eens te fixen. We hebben het pad naar de voordeur veranderd. Dat lag eerst diagonaal door de tuin, maar nu recht. Met als bijkomend nadeel dat ons 'poortje' in het hek niet meer op de juiste plek zit.

Nu zou ik eigenlijk het HELE hek moet verplaatsen, want het komt natuurlijk niet goed uit. Maar aangezien dat een kleine 100 meter is, ga ik er voor zorgen dat het poortje op de goede plek zit en dan een stuk hek op maat maken en er tussen zetten.
Nadeel is ook nog: de poten van het poortje zelf zitten met een kleine 100kg beton in de grond, dus dat moet ook nog kapot gebikt worden..
Verder ga ik onder het hekje een aantal klinkers leggen, zodat onkruid en gras netjes tot aan het randje groeit en ik er makkelijk met de maaier langs kan.
Het liefst zou ik het hele hekje er uit halen en vervangen met een mooie heg, zo kan ik ook zelf bepalen hoe hoog het wordt. Mijn vrouw is er echter niet zo'n voorstander van. Nou ja, zo lang hij blijft staan, wil ik eigenlijk wel de puntjes van het hek wit hebben

Momenteel is het komen en gaan van hommels/bijen en ander vliegend meuk. De vlinders weten de vlinderstruik over een maandje ook wel te vinden. Daarnaast staat de klimhortensia ook vol in de knoppen.
De hovenier die dit heeft aangelegd was toevallig bezig bij de buren en hij had tussendoor nog even gekeken. Hij vond het er allemaal er netjes bij staan
Voor het mooie had de tuin was dieper mogen zijn maar soit...gezien de huidige huizenprijzen was dit nieuwbouwhuis 2 jaar geleden een goede deal. De overwaarde compenseert de kleine tuin denk ik dan maar
[ Voor 34% gewijzigd door vhal op 04-05-2018 09:46 ]
Blij dat er ook nog mensen zijn die waarde hechte aan groen, ik zie helaas steeds meer volledig bestraatte tuinen met als gevolg dat het grondwater peil niet meer in orde is. of te hoog of te laag.vhal schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:43:
Omdat er al genoeg betonbetegelde achtertuinen zijn zonder groen...![]()
[afbeelding]
Momenteel is het komen en gaan van hommels/bijen en ander vliegend meuk. De vlinders weten de vlinderstruik over een maandje ook wel te vinden. Daarnaast staat de klimhortensia ook vol in de knoppen.
De hovenier die dit heeft aangelegd was toevallig bezig bij de buren en hij had tussendoor nog even gekeken. Hij vond het er allemaal er netjes bij staan
Voor het mooie had de tuin was dieper mogen zijn maar soit...gezien de huidige huizenprijzen was dit nieuwbouwhuis 2 jaar geleden een goede deal. De overwaarde compenseert de kleine tuin denk ik dan maar
er was laatst een stad/dorp welke een bestratingstax wilde invoeren voor het extra belasten van de riolering hierdoor.
Ik wou de AquaContour Automatic van GARDENA graag aansluiten op de regenton. Is dit mogelijk?

Haha die heb ik pas gekocht voor op balkon hier, heb 2 tafeltjes naast elkaar gezet. Valt mee hoor met het neerzetten van spullen erop dat gaat prima. Is best degelijk spul en kost geen drol natuurlijk.N1ckk schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:49:
Iemand nog tips voor een leuke bistro set? De IKEA TARNO lijkt me prima, maar die balkjes zitten zo ver uit elkaar dat ik het gevoel heb dat je er niks op kunt zetten.
Nadelen:
- Die stoelen zitten klote zonder kussen
- Die tafels zijn ook niet super praktisch door het metalen frame waardoor je er snel met je benen tegen zit als je aanschuift.
Anoniem: 467596
Ziet er op papier niet slecht uit.

Dit is het plan, er komt een trap naar beneden, na de veranda een rij van 1 meter en waaltjes. In het midden een pad van 180cm breed en 3 meter naar het eetgedeelte. Aan beide zijdes siergras op de grond, zoek nog iets met hoge pollen.
Midden terras komt vt wonen duestone flower te liggen. Aan de linkerkant een border met lavendel. Op de hoeken van het terras vier bolbomen met verlichting. Na het terras zelfde als het begin dus siergras met een pad van waaltjes. Hierna een stukje gras. Linkerhelft van de tuin bestaat geheel uit gras. Hovenier was lekker bezig echter zijn de waaltjes op, 1.5 week vertraging, bleh.
Leuk zo'n border naast het gras, we nemen precies hetzelfde. Heb je nog ergens rekening meer gehouden bij het vullen? Verder leuke foto!vhal schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:43:
Omdat er al genoeg betonbetegelde achtertuinen zijn zonder groen...![]()
[afbeelding]
[ Voor 42% gewijzigd door Wackmack op 04-05-2018 21:08 ]
Afscheid nemen doet altijd een beetje pijn, (al lijkt de Partner vergeleken met een X305R haast op speelgoed.)franssie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:41:
[...]
No worries - ik heb hier maar 500m2 gras, is met de hand-motormaaier goed te doen maar leuker is om een zitmaaier te hebben en daar een vet audiosysteem in te bouwenMoet dus een John Deere zijn vanwege de film die ik eerder poste.

Maar niet voor lang.
Wat een beest van een machine.
Waar de Partner vast liep vanwege hobbelige of zachte veengrond gaat de Deere gewoon door. Ik kon ook plekken maaien waar ik met de Partner niet eens kon komen, terwijl die 60 kg lichter is
In 4,5 uur ca 4500 meter gemaaid en van gras en hooi ontdaan/afgevoerd, een kuub of 10.
Eindelijk is het overzichtelijk en kan voortaan het maaisel blijven liggen als snippers ipv dekens.
En gaat maaien nog sneller als je niet elke 5 minuten een bak moet legen aan de andere kant van het terrein.
Van dit stukje 70cm hoge brandnetels bijvoorbeeld, wat hij in één keer moeiteloos wegtrok, en waar de Partner bij de halve hoogte al haast in stikte, kwam een anderhalve kuub maaisel af. Ook die braam en brandnetel naast de gevel werden vakkundig gescalpeerd.

Duidelijk een machine waar over is nagedacht, super-eenvoudig in gebruik.
Pedaal vooruit en pedaal achteruit, laat je die los dan remt hij/staat hij stil, wil je constant zonder pedaal dan zet je de cruise control aan,.Dat went erg snel, niet meer "schakelen" en remmen.
Bij een volle zak stopt hij gewoon met maaien en ook dat benzinelampje was een verademing, nooit meer plotseling stil staan en gesleep met jerrycans en trechters doordat de benzine op is. Simpel even naar de schuur rijden en een jerrycan daar legen in de tank, de vulopening van de tank is zo groot en zit zodanig dat je morsvrij kunt vullen zonder trechter.
Ik kan alleen maar zeggen; John Deere FTW
(en natuurlijk ook vanwege dat gratis "Nothing runs like a Deere" T-shirt.....
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 05-05-2018 00:17 ]
Niet echt, de hovenier kwam met een aanhangwagen vol planten e.d. en heeft zelf wat neergezet, lettend op bloeitijden, wintergroen, zonligging en andere zaken. Het is een beperkte tuin qua grootte dus veel planten waren niet echt een optie daar deze te groot zijn of gaan woekeren. Ik had bijvoorbeeld graag een grassoort gewild met van die pluimen maar de meeste soorten hebben toch de ruimte nodig. In het voorjaar moet ik wel alles terugsnoeien anders groeit het uiteindelijk de border uit en krijgt het gras langs de borderranden te weinig licht.Wackmack schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:53:
Leuk zo'n border naast het gras, we nemen precies hetzelfde. Heb je nog ergens rekening meer gehouden bij het vullen? Verder leuke foto!
Toch maar even voor de zekerheid nog:sorted.bits schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 07:36:
[...]
Oh shit. Mijn oude grasmaaier heeft ook al een ;'gardena' aansluiting zoals ik dat maar noem. Echter nooit gebruikt. Deze grasmaaier heb ik bij het huis 'gekregen', maar er was al van alles mee mis.
Maak de maaier schoon zodra je klaar bent met maaien, ook als je de volgende dag weer verder gaat, aangedroogd gras is veel moeilijker te verwijderen en een schoon dek maait beter.
Gebruik nooit een hogedrukreiniger, deze blaast water op plekken waar je dat niet wil, bv in de olie of carburateur.
Alleen de waterslang er op helpt maar deels:
- Sluit de slang aan, open de kraan.
- Laat even een minuutje spuiten/inweken.
- Zet de maaier op de laagste maaistand.
- Start de maaier en laat een paar minuten de messen draaien.
- Zet de maaier uit, laat even naspoelen en ontkoppel de slang
- Heb je meer aansluitingen op je dek (meer messen) volg dan dezelfde stappen voor de tweede of derde aansluiting.
- Spuit nu met een niet harde straal de restanten weg van de boven- en zijkant van het maaidek, vermijdt de motor, eklektra en kabels hierbij.
- Laat nu de maaier met messen nog een paar minuten draaien zodat het maaidek binnenin droog geblazen wordt
[ Voor 56% gewijzigd door Teijgetje op 05-05-2018 22:12 ]
Oh man, meidoorn is mijn grootste nachtmerrie. Hier heb ik dus zo'n 60m meidoorn uitgegraven om er beuk neer te zetten. Respect!MacMF schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:57:
Ik heb geen rozenhandschoenen kunnen vinden maar wel lashandschoenen. Ook leer met en een flink stuk over de onderarmen en ben vandaag begonnen de meidoorn heg te snoeien. Heb eerst met de kettingzaag alle ongewenste uitlopers, oude/dode stukken en "onkruid" als esdoornen er tussenuit gezaagd. Misschien morgen kijken of ik er iets van model in kan krijgen met de snoeischaar.
Ondertussen begint de kunstmest hier echt goed zijn werk te doen en wordt mijn gras groener en groener.
Fototje zonder filters:

Ik sta liever met schoenen dan zonder schoenen op zo'n ding....maar je hebt gelijk het zijn klere dingen, ze gaan echt overal doorheen. Weghalen is ook zo wat (en mag niet van m'n vriendin, de vogeltjes vinden het zo fijn. En de besjes staan ook wel leuk in de herfst)sorted.bits schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:22:
[...]
Oh man, meidoorn .........
...... (ga voor de gein met schoenen aan op een doorn van zo'n ding staan...).
Netjes! Wat heb je gebruikt om je gras zo mooi te krijgen? Welke kunstmest gebruik je?sorted.bits schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:22:
[...]
Oh man, meidoorn is mijn grootste nachtmerrie. Hier heb ik dus zo'n 60m meidoorn uitgegraven om er beuk neer te zetten. Respect!. Toen we hier kwamen wonen had ik binnen 2 weken al besloten dat ze er uit gingen (ga voor de gein met schoenen aan op een doorn van zo'n ding staan...).
Ondertussen begint de kunstmest hier echt goed zijn werk te doen en wordt mijn gras groener en groener.
Fototje zonder filters:
[afbeelding]
In de serie over gras van tuinieren.nl wordt kunstmest wel afgeraden, goed voor de korte termijn maar niet voor de lange termijn.
Elk jaar eerst verticuteren dan 12-10-18, kalk, gras bijzaaien, potgrond, (speelgazon) en goed bewateren. De potgrond is er binnen 1-2 weken mooi doorheen, geen mos en mooie dikke groene grasmat.Wackmack schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:16:
[...]
Netjes! Wat heb je gebruikt om je gras zo mooi te krijgen? Welke kunstmest gebruik je?
In de serie over gras van tuinieren.nl wordt kunstmest wel afgeraden, goed voor de korte termijn maar niet voor de lange termijn.
[ Voor 3% gewijzigd door JB op 06-05-2018 10:05 ]
Mijn boefje is liev!
In het algemeen:Wackmack schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:16:
Kunstmest is een fastfood en bevat alleen zuivere bestanddelen, die zo in de natuur niet voorkomen, en die snel opgenomen worden.
Kunstmest zorgt dus vooral voor snelle groei en bloei.
Kunstmest verstoort/schaadt wel je bodemleven, en kunstmest kun je teveel geven waardoor je planten "verbranden".
Omdat bodemleven de kunstmest niet bindt aan de grond, en deels daarvan afsterft, spoelt deze snel weg, met grondwatervervuiling als gevolg.
Eigenlijk wordt de grond uiteindelijk armer en zal je (steeds) vaker kunstmest moeten geven.
Biologische mest is een langzame meststof. De mest, die soms ook sporen van micro-organismen bevat, wordt door het bodemleven gebonden aan de grond, en door het bodemleven omgezet in plantenvoedsel.
Biologische mest kun je in principe niet teveel geven, al kun je overdrijven.
Door dit hele proces verrijk je dus het bodemleven dat zo belangrijk is voor je planten.
Een te eenzijdige biologische mest, bv alleen koemest, is dan ook weer niet goed, daarom zijn biologische bemestingen vaak een mix zodat alles er in zit.
Met biologische mest krijg je een gezondere plant en een beter bodemleven.
Zie het als een blikje powerdrink, boost voor eventjes en bij overdaad schadelijk. (weet de eventuele jeugd ook wat er bedoeld wordt
De voortuin is ook weer iets netter. De tegels van de bovenste foto lagen er tijdelijk en zijn inmiddels als rand verwerkt.
De Buxus is vervangen door Prunus Laurocerasus Otto Luyken.

Smalle, donkerbladige en kleinblijvende Laurier die eenvoudig te snoeien is en ook nog eens geurende witte bloemen geeft.
Nu binnenkort nog een scheepslading schors erin mikken dan is het voor een voortuin (hier dan) netjes genoeg.
Genoeg ruimte om hier en daar wat bij te planten als ik eens wat leuks tegenkom onderweg.
Voor de achtertuin wat zomergoed gehaald.

(btw, eerste jeukbult al weer te pakken voor dit jaar

Ziet er mooi uit allemaal zeg !Ad de Jong schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:12:
Ik had het niet beter/mooier kunnen zeggen..... ;-)
Zie het als een blikje powerdrink, boost voor eventjes en bij overdaad schadelijk. (weet de eventuele jeugd ook wat er bedoeld wordt)
De voortuin is ook weer iets netter. De tegels van de bovenste foto lagen er tijdelijk en zijn inmiddels als rand verwerkt.
De Buxus is vervangen door Prunus Laurocerasus Otto Luyken.
[afbeelding]
Smalle, donkerbladige en kleinblijvende Laurier die eenvoudig te snoeien is en ook nog eens geurende witte bloemen geeft.
Nu binnenkort nog een scheepslading schors erin mikken dan is het voor een voortuin (hier dan) netjes genoeg.
Genoeg ruimte om hier en daar wat bij te planten als ik eens wat leuks tegenkom onderweg.
Voor de achtertuin wat zomergoed gehaald.
[afbeelding]
[afbeelding]
(btw, eerste jeukbult al weer te pakken voor dit jaarmocht iemand nog een nuke o.i.d. hebben liggen om wat vliegende nachtmerries uit te kunnen roeien....... ik weet nu ineens weer wat ik wel haat aan de zomer....
![]()
![]()
)
Prunus zou ik alleen wel meteen snoeien zodat compact blijft .
Door nu te toppen wordt en later het jaar nog een keer blijft hij mooi stevig en vol .
Heb je een cordeline naast je bloembak staan ?
Zomergoed kan iig weer groeien en geeft meteen wat kleur .
Thnx, en inderdaad ze zijn al getoptFantasma7988 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:32:
[...]
Ziet er mooi uit allemaal zeg !
Prunus zou ik alleen wel meteen snoeien zodat compact blijft .
Door nu te toppen wordt en later het jaar nog een keer blijft hij mooi stevig en vol .
Vooral in het begin even een beetje bijhouden zodat ze lekker vol worden onderin.
Klopt: Is nog niet helemaal uit zijn winterslaap maar dat komt nog wel.Fantasma7988 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:32:
[...]
Heb je een cordeline naast je bloembak staan ?
Zomergoed kan iig weer groeien en geeft meteen wat kleur .

Dit jaar meteen de Oleander eens flink gesnoeid. Eigenlijk spijt dat ik die niet verder teruggesnoeid heb.
Misschien volgend jaar maar eens op een paar cm terugsnoeien.
De hele winter heeft ie min of meer door gegroeid en gebloeid en ik wilde hem wat voller hebben. Een dikke meter hoog is mooi maar maar niet als ie wat dunnetjes is.
Nu dus terug tot een cm of 30

Heb er eentje in een pot gekocht en hem in een hoekje van de tuin gezet.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik weet het niet meer! Ben wel 2x per dag de plasjes op de vloer aan het weghalen, maar sommige vlekken krijg ik niet meer uit het laminaat...
De mijne heb ik alleen niet binnen kunnen halen en ondanks dat ze een klein beetje vorst kunnen hebben was afgelopen winter teveel van het goede.
Misschien heb je hier iets aan: Klik
On the other note, 2 weken geleden boompjes verplant (Salix) van het Noorden(voorzijde) naar het Zuiden(achterzijde) goed bewaterd, voorzien van mest e.d. maar helaas gaan de blaadjes allemaal dood en komt er geen groen door. Wil ik te snel en komt het allemaal wel goed, of moet ik het boompje helemaal terugsnoeien om de dood te voorkomen?
Misschien heb je ook wat aan het blog van Bonne.KleinDraakje schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:10:
Heb wat twijfels bij mijn bananenplant.
Ik weet het niet meer!
Hij is de eerste die het gelukt is om eetbare bananen thuis te kweken.(meestal zijn ze namelijk niet eetbaar)
Ik heb er ook net een gekocht. Ze groeien op zich vrij snel maar bij de mijne staat "dit terrasboompje blijft kleiner door 3 tot 4 keer per jaar bolvormige snoei toe te passen".Rene schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:01:
Weet iemand hoe snel een kersenboompje groeit?
Heb er eentje in een pot gekocht en hem in een hoekje van de tuin gezet.
[afbeelding]
Houd er rekening mee dat meeste kersen pas optimaal vruchten geven als je er een andere soort in de buurt hebt staan.
[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 06-05-2018 23:30 ]
Als er al blad aanzit ben je eigenlijk al te laat met verplanten van bomen. Vooral als ze al een tijdje staan.MartijnAbel schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:47:
On the other note, 2 weken geleden boompjes verplant (Salix) van het Noorden(voorzijde) naar het Zuiden(achterzijde) goed bewaterd, voorzien van mest e.d. maar helaas gaan de blaadjes allemaal dood en komt er geen groen door. Wil ik te snel en komt het allemaal wel goed, of moet ik het boompje helemaal terugsnoeien om de dood te voorkomen?
Je steekt altijd wat wortels af en kunnen dus minder water etc opnemen. En net op een moment dat ze volop aan het uitlopen zijn en dus water nodig hebben.
Terugsnoeien is iets wat je had kunnen doen. Kan je alsnog proberen in de hoop dat ze er doorheen komen.
Een Salix (wilg) is over het algemeen geen moeilijke boom. Maar het klinkt nu niet goed.
Ik wist dat het inderdaad aan de late kant was. Zat weinig blad aan trouwens, vandaar de keuze gemaakt om wel te verplaatsen. Ik zal dan wel even terugsnoeien om te kijken of die weer op komt. De takjes zijn wel voor 75% netjes groen, de uiteinden alleen dood helaas...Ad de Jong schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:48:
[...]
Als er al blad aanzit ben je eigenlijk al te laat met verplanten van bomen. Vooral als ze al een tijdje staan.
Je steekt altijd wat wortels af en kunnen dus minder water etc opnemen. En net op een moment dat ze volop aan het uitlopen zijn en dus water nodig hebben.
Terugsnoeien is iets wat je had kunnen doen. Kan je alsnog proberen in de hoop dat ze er doorheen komen.
Een Salix (wilg) is over het algemeen geen moeilijke boom. Maar het klinkt nu niet goed.
Terugsnoeien zal ik dan sowieso ook wel even doen.
Wbt de banaan , door teveel water geven kunnen de wortels verrotten en dan droog hij ook uit . (Hangende bladeren)
Voel eerst in de grond hoe droog en nat de grond is .
En pas daar de water gift op aan .
@Ad de Jong
Oleander ziet er verder wel goed uit hoor ,
Je kan met je nagel even een oog onder op de stam beschadigen en blijven toppen dit jaar .
Dan heb je wel minder bloem maar volgend jaar een volle struik en veel bloem .
@MartijnAbel
Een mooi strak gazon is altijd bevredigend!!
Kippenmest is wel scherp .
Persoonlijk zou ik een dcm organische korrel door de bovenlaag werken.
Zit iets meer in en ook stimulans voor het bodemleven.
Kippenmestkorrels had ik toevallig nog staan, dus vandaar dat ik die gepakt heb. Thanks voor de tip van de dcm organische korrel!Fantasma7988 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 00:04:
Ja zeker even terug snoeien en goed water blijven geven , als je de wortels snoeit moet je het blad ook snoeien en zorgen dat een plant in balans blijft .
Wbt de banaan , door teveel water geven kunnen de wortels verrotten en dan droog hij ook uit . (Hangende bladeren)
Voel eerst in de grond hoe droog en nat de grond is .
En pas daar de water gift op aan .
@Ad de Jong
Oleander ziet er verder wel goed uit hoor ,
Je kan met je nagel even een oog onder op de stam beschadigen en blijven toppen dit jaar .
Dan heb je wel minder bloem maar volgend jaar een volle struik en veel bloem .
@MartijnAbel
Een mooi strak gazon is altijd bevredigend!!
Kippenmest is wel scherp .
Persoonlijk zou ik een dcm organische korrel door de bovenlaag werken.
Zit iets meer in en ook stimulans voor het bodemleven.
Ik was allang blij dat ik iets had waarmee ik de grond kan verrijken haha
Nou alleen zandgrond is heel arm tenzij er jaren lang grote bomen of planten gestaan hebben .
Even goed water geven elke dag zodat de grond licht vochtig blijft en dan kan het graszaad goed kiemen en groeien .
Zodra het groen wordt mag je iets minder water geven .
Wij hebben als ik het goed heb de voorloper van de FALHOLMEN.N1ckk schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:49:
Iemand nog tips voor een leuke bistro set? De IKEA TARNO lijkt me prima, maar die balkjes zitten zo ver uit elkaar dat ik het gevoel heb dat je er niks op kunt zetten.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S69269053/
Werkt prima. Is na een jaar of 2, 3 wel op. We twijfelen op dit moment of we voor de komende 2-3 jaar nog zo'n set aanschaffen of het nog een jaar met deze set doen en daarna 4 stoelen en en tafel uit de Fermob Luxembourgh serie aanschaffen.

https://www.fermob.com/en...ip-collections/Luxembourg
Wij vinden het érg mooi spul, maar het is (helaas) wel een totaal andere prijsklasse dan zo'n Ikea setje. (Even grof geschat kosten 4 stoelen en een tafel bij elkaar heel rap richting de €2000.) Aan de andere kant, het gaat een leven lang mee, je kunt het spul gewoon buiten laten staan en het zou een mooie aanvulling zijn op onze binnenstoelen die officieel ook buiten mogen:

Chair One van Konstantin Grcic - http://konstantin-grcic.com/projects/chair-one/
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Wat te doen? Ik wil niet het risico lopen dat de plant niet meer gaat bloeien dit jaar.
Yep, ben een beginnend tuinman
Gewoon snoeien, de lavendel zal later in bloei komen maar langer bloeien.DCNY schreef op maandag 7 mei 2018 @ 07:48:
Vraagje. Afgelopen weekend hebben we 3 lavendelplanten gekocht en in een grote pot gedaan. Nu las ik dat je bij lavendel eenmalig bij aanschaf de nieuwe scheuten eruit moet halen. Bij onze plantjes zitten er echter al bloemetjes aan deze nieuwe scheuten.
Wat te doen? Ik wil niet het risico lopen dat de plant niet meer gaat bloeien dit jaar.
Nieuwe aanwas jeeeh 😜DCNY schreef op maandag 7 mei 2018 @ 07:48:
Vraagje. Afgelopen weekend hebben we 3 lavendelplanten gekocht en in een grote pot gedaan. Nu las ik dat je bij lavendel eenmalig bij aanschaf de nieuwe scheuten eruit moet halen. Bij onze plantjes zitten er echter al bloemetjes aan deze nieuwe scheuten.
Je hoeft niet elke top eruit te halen , kijk naar de takken hoe ze lopen en hoe vol ze zitten .
Daar waar je de top dus echt 1 of 2 cm eruit haalt loopt de plant 2 keer op uit .
Daarom wordt de plant voller .
Als de bloemen in augustus minder mooi worden dan snoei jee alle bloemstelen eruit .
Dan zal hij nog een keer ligt bloeien daarna .
Je kan er ook voor kiezen om hem dan weer te toppen zodat je volgend jaar een nog vollere struik krijgt .
Belangrijkste is dat je de plant jong houd anders zal hij na 5,6 jaar onderin verhout zijn en krijg je lelijke plantjes
We scheppen alles om zodat de zandgrond goed vermengt kan worden met de zwarte grond er onder. Kheb gelukkig graszaad gekocht wat zeer diep kan wortelen(watersaver van barenbrug) dus khoop dat alles netjes groen blijft en goed kan kiemen.Fantasma7988 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 06:51:
Ja snap ik ook wel weer !
Nou alleen zandgrond is heel arm tenzij er jaren lang grote bomen of planten gestaan hebben .
Even goed water geven elke dag zodat de grond licht vochtig blijft en dan kan het graszaad goed kiemen en groeien .
Zodra het groen wordt mag je iets minder water geven .
Ja dat zal ook wel goed komen gras wordt altijd groen als je het normaal behandeld .MartijnAbel schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:28:
[...]
We scheppen alles om zodat de zandgrond goed vermengt kan worden met de zwarte grond er onder. Kheb gelukkig graszaad gekocht wat zeer diep kan wortelen(watersaver van barenbrug) dus khoop dat alles netjes groen blijft en goed kan kiemen.
Alleen bij een mooie grasmat heb je weinig onkruid en mos !
Batenburg heeft altijd goede kwaliteit zaad dus daar zal het niet aan liggen.
Even goed spitten 20/30 cm dan egaliseren met de hark ,even goed met de hakken aanlopen , dan nog een keer egaliseren en misschien nog een keer aanlopen als je er met normaal lopen nog gaten in drukt .
Dan voor het zaaien even goed vochtig maken en dan inzaaien en 1 cm inharken .
Dan dagelijks een klein beetje water om het zaad te laten ontkiemen .
https://ibb.co/bSPug7
https://ibb.co/eHc88n
Nu kan ik de tuin egaliseren om vervolgens graszoden te leggen en de tuin verder in te richten.
Goed bezig geweest ondanks het warme weer 👍BP14 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:54:
Zaterdag bezig geweest in de tuin om de elektra aan te leggen. 2 kabels. 1 rechtstreeks van Huis naar het schuurtje en 1 voor de tuinverlichting.
https://ibb.co/bSPug7
https://ibb.co/eHc88n
Nu kan ik de tuin egaliseren om vervolgens graszoden te leggen en de tuin verder in te richten.
Heb je grondkabel met stalenmantel gebruikt ?
Zo niet dan zou ik 20 cm hoger even een plastic lint ingraven boven de kabel ,
Mocht je in de toekomst graven of de haag eruit halen niet dat je meteen onder spanning staat als je de kabel raakt .
Grondkabel met buitenmantel is altijd geaard waardoor de ALS er meteen uitschiet als je hem raakt met de spade .
De haag een beetje extra wate geven nu je zijn wortels gesnoeid hebt en dan van de zomer genieten 😁
Ja, het was behoorlijk warm. Eigenlijk te warm om het allemaal met de schep te doen. Ik heb inderdaad een grondkabel gebruikt. Het voordeel is dat ik precies weet waar de kabels nu liggen. Mochten er veranderingen aan de tuin komen weet ik waar ik op moet passen.Fantasma7988 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:28:
[...]
Goed bezig geweest ondanks het warme weer 👍
Heb je grondkabel met stalenmantel gebruikt ?
Zo niet dan zou ik 20 cm hoger even een plastic lint ingraven boven de kabel ,
Mocht je in de toekomst graven of de haag eruit halen niet dat je meteen onder spanning staat als je de kabel raakt .
Grondkabel met buitenmantel is altijd geaard waardoor de ALS er meteen uitschiet als je hem raakt met de spade .
De haag een beetje extra wate geven nu je zijn wortels gesnoeid hebt en dan van de zomer genieten 😁
Thanks voor de tips, daar kan ik zeker wat mee!Fantasma7988 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:27:
[...]
Ja dat zal ook wel goed komen gras wordt altijd groen als je het normaal behandeld .
Alleen bij een mooie grasmat heb je weinig onkruid en mos !
Batenburg heeft altijd goede kwaliteit zaad dus daar zal het niet aan liggen.
Even goed spitten 20/30 cm dan egaliseren met de hark ,even goed met de hakken aanlopen , dan nog een keer egaliseren en misschien nog een keer aanlopen als je er met normaal lopen nog gaten in drukt .
Dan voor het zaaien even goed vochtig maken en dan inzaaien en 1 cm inharken .
Dan dagelijks een klein beetje water om het zaad te laten ontkiemen .
Die LUXEMBOURG is echt fantastisch. In Dordrecht in de tuin van Villa Augustus staat het er ook vol mee. Echter vind ik het te 'modern' bij ons huis, dat maakt het zo moeilijk (plus diefstal....).unezra schreef op maandag 7 mei 2018 @ 07:30:
[...]
Wij hebben als ik het goed heb de voorloper van de FALHOLMEN.
[afbeelding]
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S69269053/
Werkt prima. Is na een jaar of 2, 3 wel op. We twijfelen op dit moment of we voor de komende 2-3 jaar nog zo'n set aanschaffen of het nog een jaar met deze set doen en daarna 4 stoelen en en tafel uit de Fermob Luxembourgh serie aanschaffen.
[afbeelding]
https://www.fermob.com/en...ip-collections/Luxembourg
Wij vinden het érg mooi spul, maar het is (helaas) wel een totaal andere prijsklasse dan zo'n Ikea setje. (Even grof geschat kosten 4 stoelen en een tafel bij elkaar heel rap richting de €2000.) Aan de andere kant, het gaat een leven lang mee, je kunt het spul gewoon buiten laten staan en het zou een mooie aanvulling zijn op onze binnenstoelen die officieel ook buiten mogen:
[afbeelding]
Chair One van Konstantin Grcic - http://konstantin-grcic.com/projects/chair-one/
Je kan iig trots wezen hij ligt er mooi in !BP14 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:35:
[...]
Ja, het was behoorlijk warm. Eigenlijk te warm om het allemaal met de schep te doen. Ik heb inderdaad een grondkabel gebruikt. Het voordeel is dat ik precies weet waar de kabels nu liggen. Mochten er veranderingen aan de tuin komen weet ik waar ik op moet passen.
Ja je weet alleen niet of je nog gaat verhuizen in de toekomst vandaar mijn advies . Maar met grondkabel met buitenmantel(aarde) is dat lint overbodig .
Als je nu de lampen aansluit dan adviseer ik deze lasklemmen

Weet je zeker dat je verbinding waterdicht is en je een goede verbinding hebt .
Wel de kabels zo lang mogelijk laten mocht je in de toekomst wat veranderen dan moet je deze klemmen eraf knippen .
Ze staan in Parijs in de Tuilerieën.N1ckk schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:09:
[...]
Die LUXEMBOURG is echt fantastisch. In Dordrecht in de tuin van Villa Augustus staat het er ook vol mee. Echter vind ik het te 'modern' bij ons huis, dat maakt het zo moeilijk (plus diefstal....).
(En ook in het Boymans van Beuningen, kwamen we laatst achter.)
Mijn vrouw had ze in Parijs gezien, ik zag ze voor het eerst in het Boymans.
Wij hebben een huis uit 1958, maar zoiets past daar volgens mij prima bij. Het is niet hypermodern, het is ouderwets met een modern randje of modern met een ouderwets tintje.
Diefstal ben ik niet extreem bang voor, zo'n lelijke blokken plastic set (sorry als ik daarmee mensen beledig) is volgens mij duurder en je moet dan eigenlijk al een van de achterburen zijn om die stoelen in de tuin te zien staan.
FCG
Tja, ach.jeka schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:35:
220 euro!! Mooie stoeltjes maar mij 'iets' te duur.
Die andere officiële buitenstoeltjes die binnen staan (Chair One) waren ook ongeveer dat bedrag...
De tafel, die vind ik qua prijs een stuk heftiger. Rond de €1000 voor het model dat wij op het oog hebben.
Aan de andere kant, zo'n blokkendozen plastic (Wicker) gaat ook heel erg rap over de €2000 heen:
https://tuinmeubelshop.nl...age/2/?orderby=price-desc
1958 oke, maar wij wonen in een grachtenpand uit 1780unezra schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:18:
[...]
Ze staan in Parijs in de Tuilerieën.
(En ook in het Boymans van Beuningen, kwamen we laatst achter.)
Mijn vrouw had ze in Parijs gezien, ik zag ze voor het eerst in het Boymans.
Wij hebben een huis uit 1958, maar zoiets past daar volgens mij prima bij. Het is niet hypermodern, het is ouderwets met een modern randje of modern met een ouderwets tintje.
Diefstal ben ik niet extreem bang voor, zo'n lelijke blokken plastic set (sorry als ik daarmee mensen beledig) is volgens mij duurder en je moet dan eigenlijk al een van de achterburen zijn om die stoelen in de tuin te zien staan.
Hmmm, nee. Daar zou ik ze inderdaad niet neer zetten.N1ckk schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:02:
[...]
1958 oke, maar wij wonen in een grachtenpand uit 1780. Daarbij is het voor in de 'voortuin', wat eigenlijk een veredeld stoepje is aan de openbare weg.
Dan volstaat een goedkope Ikea set prima. (Of je moet ze met sloten vast binden maar da's ook zo wat én dan zien mensen helemaal meteen dat die dingen duur zijn.)
Bij ons staan ze in de achtertuin en daar is alleen zicht op via de tuinen van de buren.
Die van IKEA vind ik qua stijl nog redelijk passen bij het huis en behoeven omwillende de prijs ook niet zo'n slot. Vorige bewoners hadden setje staan zonder slot, ging prima alleen er is tijdens het Jeneverfestival eentje in de gracht gegooid terwijl hij erbij stond. Heeft die dus wel vergoed gekregen, maar hij is er niet achteraan gedoken

De doden stukken siergras kan ik toch weg knippen? Even checken als beginnende hobbyist.
Natuurlijk : https://www.google.nl/amp...iergrassen-afknippen/amp/
[ Voor 26% gewijzigd door Wackmack op 07-05-2018 21:11 ]
Ja hoor bruine gras zo kort mogelijk snoeien .Wackmack schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:04:
[afbeelding]
De doden stukken siergras kan ik toch weg knippen? Even checken als beginnende hobbyist.
2 cm ongeveer .
Denk aan de handen het gras kan scherp zijn.
Een beetje hetzelfde dilemma heb ik sowieso bij de opsluitbandjes aan de zijkanten; de modder helemaal vlak laten komen met de rand, of kan de modder wel iets lager liggen dan de bovenkant van de opsluitbandjes?
Gisteren bijna twee uur bezig geweest, mooi resultaat maar aardig werkje. Volgend jaar natuurlijk na de winter alles direct snoeien. Nu moest ik goed opletten ivm nieuw aanwas. Blijkbaar wel weer dat ik nog veel te keren hebFantasma7988 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 05:44:
[...]
Ja hoor bruine gras zo kort mogelijk snoeien .
2 cm ongeveer .
Denk aan de handen het gras kan scherp zijn.
Vandaag komt de Gardena 35m roll UP binnen. Liet hem eens per ongeluk oprollen en er was gelijk een lekkage. Gelukkig goede garantie. Volgende week eindelijk verder met de tuin. Hopelijk is het dan ook af. Kijk al 5 maanden uit op een zandbak. Qua keuze alleen nog even kijken welk soort siergras, lavendel, kleine Haag uitzoeken ivm containers uitzicht en nog even kijken naar het terras. Dat is nu 4.2x4.2 maar misschien past 4.8x4.8 beter echter kost dat dik 400e meer. Leuke die duostone van VT wonen
Is die andere een pluimhortensia (Hydrangea Limelight) met kegelvormige bloemen?Wackmack schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:04:
[afbeelding]
Zo ja dan moet je die circa in januari ook flink terugsnoeien. (De uitgedroogde bloemen beginnen vanzelf door je tuin te waaien.)
Wel even zeker weten welk type het is, de ene hortensia moet fors gesnoeid worden, en andere types weer niet.
En dan het liefst een oplossing die diervriendelijk is aangezien er een vijver in de tuin ligt en er katten rondlopen?
Vorige bewoners hebben hier volgens mij nooit iets aan gedaan. Ik ben nu bezig met het handje alles uit te krabben (met een mesje), aanvegen en klaar. Maar dat moet toch makkelijker kunnen?
Tuin is ongeveer 1.000m² groot waarvan een kwart voorzien van terras/looppad. Dus het krabben met de hand gaat niet zo heel snel...
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Diervriendelijke oplossing: leer je katten onkruid etenSaffie_time schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:16:
Is er iemand die een goede oplossing heeft voor mos, gras en andere zooi tussen tegels?
En dan het liefst een oplossing die diervriendelijk is aangezien er een vijver in de tuin ligt en er katten rondlopen?
Vorige bewoners hebben hier volgens mij nooit iets aan gedaan. Ik ben nu bezig met het handje alles uit te krabben (met een mesje), aanvegen en klaar. Maar dat moet toch makkelijker kunnen?
Tuin is ongeveer 1.000m² groot waarvan een kwart voorzien van terras/looppad. Dus het krabben met de hand gaat niet zo heel snel...
Met de hand krabben, je zit op de knietjes met een mesje ofzo? Er zijn ook gewoon staalborstels met steel daarvoor
Verder hoor je vaak dat er azijn wordt gebruikt, dat verbrand de boel dan als de zon erop staat en daarna kun je het makkelijker weghalen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Nee lekker lui op een krukje, ik ga toch niet op mijn knietjes zitten... Die worden daar langzaam te oud voorMartinusz schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:20:
[...]
Diervriendelijke oplossing: leer je katten onkruid eten
Met de hand krabben, je zit op de knietjes met een mesje ofzo? Er zijn ook gewoon staalborstels met steel daarvoor![]()
Verder hoor je vaak dat er azijn wordt gebruikt, dat verbrand de boel dan als de zon erop staat en daarna kun je het makkelijker weghalen.
Inderdaad een staalborstel op steel weet ik dat bestaat maar heb daar in het verleden nooit echt goeie ervaringen mee gehad. Als in: leuk voor oppervlakkig iets weg te halen. Echter als er al jaren niets aan gedaan is en het echt goed vast zit dan werkt dat niet zo. Ik zal nog eens zo'n ding halen en proberen, dat zal de wereld wel niet kosten.
Azijn is nog wel eens een idee om te gaan proberen om het zo iets voor te kunnen bewerken.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Lijkt mij wel mooi speelgoed😎
Natuurazijn met water werkt goed, ook biotex (ja, dat wasmiddel) werkt ook uitstekend. Verder zijn er ook producten van hg maar ik denk niet dat dat zo natuurvriendelijk is.Saffie_time schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:16:
Is er iemand die een goede oplossing heeft voor mos, gras en andere zooi tussen tegels?
Als je met je mesje hebt schoongemaakt, zou je ook opnieuw kunnen invegen met brekerzand. Dit bevat geen voedingsstoffen dus blijft onkruid langer weg. Groene aanslag komt meestal door de schaduw. Bij Natuursteen of keramische tegels veeg je de aanslag zo weg omdat dit niet in de tegel kan trekken.
Je zou ook alles opnieuw kunnen voegen met gatorzand, dan heb je helemaal geen onkruid meer. http://gatorsand.nl/ Alleen worden de voegen na 5 à 10 jaar donker/zwart.
[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 08-05-2018 10:01 ]
Ik loop gewoon eens in de twee weken op zaterdagochtend even 5 tot 10 minuten door de tuin met een onkruidbrander en later op de middag of de volgende dag bezem ik alles weg, vzv nodig nadat ik e.e.a nog weg heb gekrabt met een (staal)onkruidborstel.Saffie_time schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:16:
En zoals hierboven gemeld veeg ik de klinkers elk jaar twee keer nog met brekerzand in.
[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 08-05-2018 10:59 ]
PSN: Kjujay
Iemand een idee misschien? Een tuinier lastig vallen kan natuurlijk ook, maar ik ga liever uit van jullie adviesMartijnAbel schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:43:
Wat is handig met mijn stapstenen in het gras leggen? Vlak met de modderlaag waarin ik ga zaaien of kan de tegel wel net ietsje hoger liggen dan de zaailaag?
Een beetje hetzelfde dilemma heb ik sowieso bij de opsluitbandjes aan de zijkanten; de modder helemaal vlak laten komen met de rand, of kan de modder wel iets lager liggen dan de bovenkant van de opsluitbandjes?
Staptegels in het gras kan je beter een cm of 2 boven het maaiveld leggen. Als het gras dan gaat groeien heb je een mooi vlak geheel.MartijnAbel schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:47:
[...]
Iemand een idee misschien? Een tuinier lastig vallen kan natuurlijk ook, maar ik ga liever uit van jullie advies
Bandjes moet je sowieso 2cm lager dan je bestrating stellen. Dit noem je klik. Dus je geeft klik aan je bestrating. Dit is omdat bestrating harder zakt dan de bandjes. Kijk maar naar nieuw aangelegd straatwerk, de stoep ligt 2cm hoger dan de banden. Dit zakt altijd nog na. Als je banden stelt op dezelfde hoogte als het straatwerk dan zal het straatwerk onder de band zakken waardoor het water niet meer weg kan.
2cm heb ik sowieso niet gedaan, maar is ook niet nodig bij mij. Zandbed is kneiterhard en lig er al jaren, zakken doet de bestrating dus niet.pjot1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:14:
[...]
Staptegels in het gras kan je beter een cm of 2 boven het maaiveld leggen. Als het gras dan gaat groeien heb je een mooi vlak geheel.
Bandjes moet je sowieso 2cm lager dan je bestrating stellen. Dit noem je klik. Dus je geeft klik aan je bestrating. Dit is omdat bestrating harder zakt dan de bandjes. Kijk maar naar nieuw aangelegd straatwerk, de stoep ligt 2cm hoger dan de banden. Dit zakt altijd nog na. Als je banden stelt op dezelfde hoogte als het straatwerk dan zal het straatwerk onder de band zakken waardoor het water niet meer weg kan.
Staptegels hoger dan het gras, kom ik dan niet in de knoei met het maaien?
Je gaat toch nog zaaien? Als het gras gegroeid is zal de mat ongeveer 2cm hoger komen. Je kan ook eerst zaaien en als je gras hebt, het gras uitsteken en dan de tegel erin meppen. Zit je altijd goed!MartijnAbel schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:34:
[...]
2cm heb ik sowieso niet gedaan, maar is ook niet nodig bij mij. Zandbed is kneiterhard en lig er al jaren, zakken doet de bestrating dus niet.
Meen grasmat wordt elk jaar ook iets dikker door de wortels , 2 cm hoger als het zaadbed is een mooi begin , en dan gewoon op 4 cm maaien .MartijnAbel schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:34:
[...]
2cm heb ik sowieso niet gedaan, maar is ook niet nodig bij mij. Zandbed is kneiterhard en lig er al jaren, zakken doet de bestrating dus niet.
Ja dat loopt snel op maar kwaliteit heb je ook veel langer plezier van.Wackmack schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:06:
[...]
Gisteren bijna twee uur bezig geweest, mooi resultaat maar aardig werkje. Volgend jaar natuurlijk na de winter alles direct snoeien. Nu moest ik goed opletten ivm nieuw aanwas. Blijkbaar wel weer dat ik nog veel te keren heb
Vandaag komt de Gardena 35m roll UP binnen. Liet hem eens per ongeluk oprollen en er was gelijk een lekkage. Gelukkig goede garantie. Volgende week eindelijk verder met de tuin. Hopelijk is het dan ook af. Kijk al 5 maanden uit op een zandbak. Qua keuze alleen nog even kijken welk soort siergras, lavendel, kleine Haag uitzoeken ivm containers uitzicht en nog even kijken naar het terras. Dat is nu 4.2x4.2 maar misschien past 4.8x4.8 beter echter kost dat dik 400e meer. Leuke die duostone van VT wonen
ken de situatie niet maar ik zou persoonlijk voor een taxus baccata haag gaan.
is namelijk goed in te korten en kan je goed smal houden.
of een haagje maken van phothina is ook erg mooi(smaak)
Grassen gewoon in maart terug snoeien dan komt het altijd goed.
Dan doe ik dat. Zat er een beetje mee dat ik dan niet over tegels heen kan met de maaier.Fantasma7988 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:54:
[...]
Meen grasmat wordt elk jaar ook iets dikker door de wortels , 2 cm hoger als het zaadbed is een mooi begin , en dan gewoon op 4 cm maaien .
Bij de tegels langs lukt dan ook niet echt omdat er aan weerszijden maar een 25 cm zit.
Als ik ze helemaal vlak maak met het modderbed ben ik bang dat ze wegvallen in de grasmat
[ Voor 20% gewijzigd door MartijnAbel op 08-05-2018 20:05 ]
Waarom heb je eigenlijk stapstenen in het gazon ? Gras kan je prima over lopen tenzij je heel vaak over een klein stuk loopt . 20 x per dag bijvoorbeeld
Voor de mooi en we lopen er ook vrij vaak overheen.Fantasma7988 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:30:
Weet niet hoeveel het er zijn maar dat kan je ook doen en dan volgend jaar een beetje zand eronder .
Waarom heb je eigenlijk stapstenen in het gazon ? Gras kan je prima over lopen tenzij je heel vaak over een klein stuk loopt . 20 x per dag bijvoorbeeld
Ik leg ze er gewoon in en ga dan kijken hoe het gaat. Mochten ze te hoog liggen kan ik natuurlijk alsnog een schepje weghalen...
Wat doe ik ook moeilijk eigenlijk haha

Handiger is je staptegels gelijk met je grondniveau, zodat je er overheen kan maaien. Anders zal je alle randen met de streamer of met de hand moeten doen.MartijnAbel schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 07:43:
Wat is handig met mijn stapstenen in het gras leggen? Vlak met de modderlaag waarin ik ga zaaien of kan de tegel wel net ietsje hoger liggen dan de zaailaag?
In plaats van te hoog beginnen en wachten tot het gras hoger ligt/dikker is, kun je ook gewoon vlak beginnen, dan kan je gewoon maaien en als over een jaar de mat iets dikker is kun je nog steeds erover maaien.....en ligt hij dieper en stoort het, dan til je simpel de tegel op, en heb je al een mooi vierkant gaatje(na lossnijden, gras wil er overheen als het gelijk ligt) dat je iets opvult met zand, zodat de tegel weer gelijk ligt met de grond.
De tegel zal wel iets dieper lijken te liggen dan (ook bij 2-3 cm hoger), de grassprieten zijn 4-7,5 cm lang. Wil je de tegel op gelijk niveau van je mat dan zal je de maaihoogte hoger moeten liggen.
Een (beton)tegel van 5 cm dik kan je dan eigenlijk zo neerleggen (bij grasmat van 5 lang/dik) en zal ook verdiept lijken te liggen bij iets langer gras.
Maar dan kan je niet helemaal rondom de tegel maaien en moet je dus streameren vanaf je tegels om weer vlak te komen. (en kunnen rennende kinderen over het gras struikelen over de opstaande tegel)
Maar het is dus wat jij mooi vindt en wat jou handig lijkt, Als je laag begint ga je simpel omhoog, begin je hoog en wil je laag dan moet je graven.
Dat kan makkelijker met een Gloria Multibrush met een staalborstel er op. (en je kan het dan je vrouw laten doen )Saffie_time schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:16:
Ik ben nu bezig met het handje alles uit te krabben (met een mesje), aanvegen en klaar. Maar dat moet toch makkelijker kunnen?
Zeker als je zoveel werk er aan hebt (jaarlijks) is zo`n investering het misschien wel waard.
Trekt het gelijk weg en compleet milieuvriendelijk, met azijn moet je wachten en nabehandelen tot het dood is.
Ik zou wel de Gloria op stroom nemen, niet de accuversie, die blijft 500W sterk en kan je mee doorgaan.
Maar ik zou na de Gloria zeker alles met schoonmaakazijn nasproeien zodat ook dieper onkruid dood gaat.
En wat Pjot1 zegt,, de voegen vullen met brekerzand, of extra goed schoonmaken en voegen met Beamix Dansand hard of een andere voegmortel voor tuintegels. Dan weet je zeker dat je nooit meer 250m² voeg hoeft te krabben.
[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 09-05-2018 01:05 ]
Ik heb het nu nog even met mijn oude maaier gedaan, aangezien ik er nog niet uit ben welke ik wil/goed genoeg vind. Iemand die Kibani al besteld/geprobeerd?
Ik heb onlangs al het onkruid en mos verwijderd, best een klusje. Maar niet drastisch genoeg want nu, een maand later, staat het er weer.
Eens naar zo'n brush kijken.
Dank voor de tip, ben het blog aan het lezen maar het is nogal watTeijgetje schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:19:
[...]
Misschien heb je ook wat aan het blog van Bonne.
Hij is de eerste die het gelukt is om eetbare bananen thuis te kweken.(meestal zijn ze namelijk niet eetbaar)
Ondertussen snap ik niks meer van onze bananenplant. Hij blijft water 'stuwen' uit zijn bladeren, waardoor er plassen op blijven liggen:

maar minder water geven helpt niet, vanmorgen hing er een zelfs helemaal omlaag (soort van geknakt)

Ik heb zo'n gasbrander van Hornbach met van die langwerpige blikjes. Twijfel nog steeds of dat nu goed werkt, of dat ik beter met de hand kan krabben. (Het is wel een stuk relaxter, krabben kost me mijn rug en mijn knieeen, die brander niet, daar kan ik bij blijven staan.)Kju schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:58:
[...]
Ik loop gewoon eens in de twee weken op zaterdagochtend even 5 tot 10 minuten door de tuin met een onkruidbrander en later op de middag of de volgende dag bezem ik alles weg, vzv nodig nadat ik e.e.a nog weg heb gekrabt met een (staal)onkruidborstel.
En zoals hierboven gemeld veeg ik de klinkers elk jaar twee keer nog met brekerzand in.
Op de eoa manier heb ik het idee dat het vrij langzaam gaat, zeker wat grotere planten sta je soms echt flink wat seconden op te branden en door die hitte heb ik ook al eens een stukje tegel in mijn gezicht gekregend at er af sprong.
Werkt zo'n electrische brander beter dan zo'n gasbrander?
Fantasma7988 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:24:
[...]
Ja dat loopt snel op maar kwaliteit heb je ook veel langer plezier van.
ken de situatie niet maar ik zou persoonlijk voor een taxus baccata haag gaan.
is namelijk goed in te korten en kan je goed smal houden.
of een haagje maken van phothina is ook erg mooi(smaak)
Grassen gewoon in maart terug snoeien dan komt het altijd goed.

Het gaat om dit stukje, is maar 5 meter. Wil graag dit gedeelte beetje afschermen. Hier komende containers te staan, misschien fietsen en nog iets? Geen idee wat
Vind de phothina erg mooi, bedankt voor de tip.
Hier nog wat foto's van de werkzaamheden. Helaas nog twee wachten op de waaltjes.

Ben nog opzoek naar een mooie houten eettafel. Als het kan eentje van 300cm echter betaal je vaak wel 1000e. Iemand suggesties voor een goede webshop? Misschien toch maar eens kijken bij keesmit, zit naast mijn werk.
weinig gebruiksinfo over te vinden had wel nog een 6.5pk Kibani online gevonden.sorted.bits schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 07:03:
Ik heb het nu nog even met mijn oude maaier gedaan, aangezien ik er nog niet uit ben welke ik wil/goed genoeg vind. Iemand die Kibani al besteld/geprobeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 467596 op 09-05-2018 08:34 ]
Zodra het blad een flinke hitteschok heeft gekregen gaat het dood.unezra schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 07:56:
[...]
Op de eoa manier heb ik het idee dat het vrij langzaam gaat, zeker wat grotere planten sta je soms echt flink wat seconden op te branden en door die hitte heb ik ook al eens een stukje tegel in mijn gezicht gekregend at er af sprong.
Je hoeft je onkruid niet te verkolen.........
Ah, is DAT het.Teijgetje schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:27:
[...]
Zodra het blad een flinke hitteschok heeft gekregen gaat het dood.
Je hoeft je onkruid niet te verkolen.........
Dus je hoeft het niet letterlijk in de fik te steken en de stammen door te branden, alleen even aan te raken en dan een paar uur wachten tot het af sterft?
€ 1000 voor een houten eettafel is zo gek nog niet toch? Je kan er ook zelf een (laten) maken, ben je wellicht iets goedkoper uit. Als de tafel onder de overkapping komt te staan kan je overwegen om gewoon een plak hout te halen bij een 'fijnhouthandel'. Ik heb eens een plak hout (6 cm dik, 3m lang) gehaald voor zo'n 250 euro (bij Huyskamps in Zwolle). Lakken / vernis er over, poten of onderstel er onder en je hebt een tafel die volgens mij prima past in jouw tuin.Wackmack schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 07:59:
[...]
Ben nog opzoek naar een mooie houten eettafel. Als het kan eentje van 300cm echter betaal je vaak wel 1000e. Iemand suggesties voor een goede webshop? Misschien toch maar eens kijken bij keesmit, zit naast mijn werk.
Wat betreft haag; taxus blijft mooi groen en is inderdaad goed te snoeien en smal te houden, ook als je een keer een paar jaar vergeten bent te snoeien. Nadeel is dat de besjes giftig zijn, niet ideaal als je (kleine) kinderen hebt dus.
Klimop blijft ook groen, is ook makkelijk te snoeien maar groeit erg snel (uitlopers kunnen makkelijk 1 meter per jaar groeien).
Olijfwilg vind ik zelf altijd wel mooi, groeit langzaam en is wat lastiger smal te houden. Kan dan kale plekken krijgen.
En je kan natuurlijk altijd voor een tientje wat beukenplanten scoren, ook prima smal te houden. Haagbeuk is bladverliezend en loopt iets eerder uit dan de gewone beuk, die laat zijn (bruine) bladeren pas in de lente los zodat je eigenlijk altijd wel beschutting hebt.
Bijna alles is giftig aan een Taxus.Tehh schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:24:
[...]
Nadeel is dat de besjes giftig zijn, niet ideaal als je (kleine) kinderen hebt dus.
Niet voor niets worden ze vaak ingezameld om de stoffen eruit te halen die weer gebruikt worden bij medicijnen tegen kanker.
Btw, vergeet de Laurier niet als haag.
Sterk, goed te snoeien en diverse soorten met diverse hoogtes ;-)
https://ibb.co/bwGf8n
Kan ik op deze tegels lijmen als ik ze goed schoon maak?
Ja, als je de bladeren even vlamt gaan de bladcellen stuk.unezra schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:32:
[...]
Ah, is DAT het.
Dus je hoeft het niet letterlijk in de fik te steken en de stammen door te branden, alleen even aan te raken en dan een paar uur wachten tot het af sterft?
Het gaat dan vanzelf dood, ik zou daar niet op wachten. Onder de grond niet natuurlijk.
Blijft natuurlijk dat je het daarna weg moet halen, net als met giffen.
Vaak is gelijk met wortel en tak weghalen uiteindelijk sneller en goedkoper omdat het dan niet terug komt of langer wegblijft.