glennvho schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:42:
Nu onze notelaar vol in het blad staat heb ik er nog een paar duidelijkere foto's van proberen nemen.
Snoeien zou ik in juni mogen doen volgens wat ik allemaal al gevonden heb op internet.
Maar nu weet ik niet goed welke takken ik best kan snoeien en waar ik ze moet afzagen zodat hij daarna terug mooi gaat uitschieten.
Nu was ik aan het denken om zo een telescopische steel te kopen van Gardena waar ik mijn boomzaag dan kan op monteren. Dan kan ik zonder te klimmen de boom snoeien dacht ik, goed idee?
Ik heb helemaal geen hoogtevrees ofzo maar ik heb ook geen grote ladder die ik kan gebruiken. Vandaar dat ik voor +- € 45 liever zo een telescopische steel koop wat mij wel handig lijkt.
Een foto van de hele boom, samen met hoe hij staat in de tuin, een overzicht eigenlijk, had misschien handig geweest, de groeiplaats kan ook je snoeipatroon beïnvloeden. Dat bepaald uiteindelijk hoe de boom in de tuin gaat staan/hoe je hem ziet.
Je gesteltakken zijn veel te ver uit elkaar gegroeid.
Om weer een beetje gesloten kruin te krijgen zal je imo drastisch moeten snoeien.
Imo ongeveer zo :
(rechtsonder de kortste, voor de bocht)
En zo`n rigoureuze snoei kan je beter doen als de boom de winterrust ingaat , rond oktober/november.
Dan gaan sapstromen langzamer en is het minder erg als je het meeste blad weghaalt.
Een notenboom heeft veel sap en snoei je in het groeiseizoen dan zal hij erg bloeden.
Voor die snoei kan je beter iets machinaals kopen, om die zware takken te snoeien heb je een hoogsnoeier nodig.
Je zal takken in stukjes moeten zagen om het gewicht er af te halen zodat op de uiteindelijke snoeiplaats de tak niet afscheurt en de bast mee wegscheurt.
Bijvoorbeeld
deze, of
deze, of
deze. (Of iets of iemand huren.)
Je kan takken eerst aan de onderkant iets inzagen zodat hij niet af kan scheuren als je hem daarna van boven doorzaagt.
Met de hand zagen kan natuurlijk, maar hoge dunne takken geven weinig weerstand en zijn moeilijker netjes te zagen. Een kettingzaagblad heeft weinig weerstand nodig om iets te kunnen zagen.
En die (ketting)zaagwonden gelijk afdekken met bv.
Lac Balsam, oa tegen schimmel en bloeden. (en 24 uur daarna geen regen ivm droging)
En de boom voeding geven na het snoeien zodat hij wil groeien.
En dan geduld hebben, de boom zal even moeten wennen maar in het voorjaar overal nieuwe takken gaan maken. Meestal geldt namelijk dat hoe meer je wegsnoeit, des te harder de boom terug wil komen.
En dan elk jaar blijven snoeien zodat de boom takken en groen maakt in de richting die jij wilt.
[
Voor 13% gewijzigd door
Teijgetje op 19-05-2018 00:29
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.