Daar zat ik ook aan te denken.Fantasma7988 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:19:
Volgens mij heb je links van de noot hazelaars staan zo aan het blad te zien.
Misschien een close up van de boom/blad die dat kan bevestigen
Daar zat ik ook aan te denken.Fantasma7988 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:19:
Volgens mij heb je links van de noot hazelaars staan zo aan het blad te zien.
[ Voor 5% gewijzigd door Stoffel op 21-05-2018 14:48 ]
Haha wat een klus maar dat hebben jullie netjes gedaan zo hoor !!Stoffel schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:30:
Hier ook maar eens gebruik gemaakt van het lange weekend en het goede weer om een wat gezelligere bodembedekker dan onkruid te planten. Na wat zoeken naar geschikt plantje is de keus gevallen op de Phlox Subulata in roze (vrouwen...):
[afbeelding]
Ik heb niet echt een foto van hoe het er eerst uitzag, maar stel je maar even voor dat er kniehoog wild gras en onkruid stond. Dat is allemaal weggehaald en vervolgens is de toplaag van de grond omgewoeld en gemend met tuinaarde en meststoffen. Daarna ben ik wat opsluitbanden gaan plaatsen om de boel beter af te werken:
[afbeelding]
In ruil voor de kleurkeuze mocht ze natuurlijk ook even meehelpen
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ben redelijk allergisch voor verzakkend straatwerk, dus liggen alle opsluitbanden in beton.
[afbeelding]
[afbeelding]
De eerste plantjes staan er nu in. Ze moeten wel nog een beetje groeien natuurlijkOp dit stukje komen er 360, waarvan er nu 144 al in de grond zitten.
[afbeelding]
Het zou fijn zijn als het nog eens ging regenen. Tot dan is het maar braaf water geven iedere dag en hopen dat het wat wordt.
BP14 picture | ||
![]() |
Ik heb voor de rijbak ook een beregeningsinstallatie met 8 sectorsproeiers en 2 pompen, helemaal op basis van 40mm en 32mm tyleenslang. Ik zou zeker als het een beetje afstand is nooit PVC gebruiken. Tyleen kun je voor veel langere afstanden uit één stuk gebruiken en het is een stuk robuuster naar mijn mening. Het kan beter tegen vorst en vervorming door verzakken van de grond. PVC wordt na verloop van tijd hard en wat brozer. Met drukverlies bedoel je dat de slang uitzet? In dat geval denk ik dat je onderschat hoe stevig zo'n tyleenslang is.jsiegmund schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:51:
Idee nu is om met PVC naar een ingegraven box te gaan, daar de splitten naar de twee kleppen. Voor de druppelslang kan ik dan met tyleen verder (dat is maar een paar meter). Voor de spoeiers PVC doorleggen naar achterin de tuin, met 2x een overgang naar tyleen. Tyleen dan gebruiken om de spoeier op een flexibele manier aan te sluiten. Maar als iemand andere tips heeft op basis van ervaring: graag!
Kijk, dat is de praktijkervaring waar ik op zat te wachten, bedankt! Zou je dan nog specifiek 40 of 32 mm aanraden voor mijn toepassing? Wellicht 40 vanaf de kraan naar de twee kleppen en daarna door met 32?
Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.
Hoeveel water denk je te gaan gebruiken? Ik heb inderdaad 40mm als hoofdleiding met 8x 32mm vertakkingen naar de sproeiers. Dat is echter berekend op 10.000 liter per uur, waar je wellicht je tuin gewoon mee onder water zetjsiegmund schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:03:
[...]
Kijk, dat is de praktijkervaring waar ik op zat te wachten, bedankt! Zou je dan nog specifiek 40 of 32 mm aanraden voor mijn toepassing? Wellicht 40 vanaf de kraan naar de twee kleppen en daarna door met 32?
Ik zie dat je de geïmpregneerde palen in de grond hebt "aangebrand". Binnenkort ook hier een stuk doorsteek hekwerk zetten en ik was aan het twijfelen wat ik met het deel in de grond ga doen. Aanbranden schijnt te werken had ik al gehoord, maar misschien kun jij me een beetje adviseren?Stoffel schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:30:
Hier ook maar eens gebruik gemaakt van het lange weekend en het goede weer om een wat gezelligere bodembedekker dan onkruid te planten. Na wat zoeken naar geschikte plantjes is de keus gevallen op de Phlox Subulata in roze (vrouwen...):
[afbeelding]
Ik heb niet echt een foto van hoe het er eerst uitzag, maar stel je maar even voor dat er kniehoog wild gras en onkruid stond. Dat is allemaal weggehaald en vervolgens is de toplaag van de grond omgewoeld en gemend met tuinaarde en meststoffen. Daarna ben ik wat opsluitbanden gaan plaatsen om de boel beter af te werken:
[afbeelding]
In ruil voor de kleurkeuze mocht ze natuurlijk ook even meehelpen
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ben redelijk allergisch voor verzakkend straatwerk, dus liggen alle opsluitbanden in beton.
[afbeelding]
[afbeelding]
De eerste plantjes staan er nu in. Ze moeten wel nog een beetje groeien natuurlijkOp dit stukje komen er 360, waarvan er nu 144 al in de grond zitten.
[afbeelding]
Het zou fijn zijn als het nog eens ging regenen. Tot dan is het maar braaf water geven iedere dag en hopen dat het wat wordt.
Beetje afhankelijk van wat voor sproeiers je gebruikt maar er komt sowieso maar 2/3 bar druk uit de kraan .jsiegmund schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:51:
Leuk, een tuin topic! Ik ben in ons nieuwe huis (nieuwbouw) bezig met de plannen voor de achtertuin. Mijn neef is hovenier en heeft voor ons een schets gemaakt van hoe we het kunnen indelen + beplantingslijst. Nu wil ik ook pop-up spoeiers gaan installeren, ik twijfel alleen nog over de aanpak.
Ik wil twee aparte zones maken: eentje met twee spoeiers voor de normale beplanting en een zone voor een stukje moestuin met waarschijnlijk een druppelslang. Op de twee zones komen twee magneetkleppen die ik wil sturen vanuit de garage met 24VAC stuurspanning zodat ik de boel aan Domoticz kan koppelen & programmeren.
Waar ik over twijfel is het leiding werk: PVC of tyleenslang. In principe kan het met allebei natuurlijk. Mijn vader heeft in de achtertuin 32mm PVC liggen en dat werkt prima, met tyleenslang heb ik nog geen ervaring. Mijn twijfel zit 'm voornamelijk in de waterdruk; ik heb 1 buitenkraantje waar dan 2 spoeiers op moeten, dus splitsen. Mijn redenatie is dat 32mm PVC wellicht wat minder drukverlies geeft en dus een beter resultaat. De achterste sproeier zit op ongeveer 16 meter van de buitenkraan, de voorste op ongeveer de helft daarvan.
Idee nu is om met PVC naar een ingegraven box te gaan, daar de splitten naar de twee kleppen. Voor de druppelslang kan ik dan met tyleen verder (dat is maar een paar meter). Voor de spoeiers PVC doorleggen naar achterin de tuin, met 2x een overgang naar tyleen. Tyleen dan gebruiken om de spoeier op een flexibele manier aan te sluiten. Maar als iemand andere tips heeft op basis van ervaring: graag!
[ Voor 3% gewijzigd door BP14 op 23-05-2018 08:46 ]
De vorstkering leg je alleen aan de buitenkant van je terras dus de kanten langs het huis hoeven niet .BP14 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:33:
@Fantasma7988 Dat snap ik gedeeltelijk. Waar komt die 8 en die 0.40 vandaan? De vorstrand moet 60cm Diep zijn. Wat is aan te raden voor de rest van het beton?( naast de vorst rand). 20 cm is voldoende?
BP14 picture | ||
![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door BP14 op 23-05-2018 09:58 ]
Waarom niet een accumaaier? Mij valt het op dat de elektrische eveknie van een handapparaat niet eens zoveel duurder is.Waah schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:56:
De grasmat hier is ook toe aan liefde. Een schaduwstuk vol mos, te weinig gemaaid vanwege irritatie over verlengsnoeren etc.
Het is een stukje van 50m2. Stelt dus weinig voor. Daarom zat ik te loeren naar een handmaaier.
Maar welke? En vooral: to mulch, or not to mulch. Het idee van direct bemesten klinkt best goed aangezien ik daar momenteel niks aan doen. En geen gedoe met zeulen met een volle bak met gras.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De electrische variant is inderdaad even duur als een handmaaier. Maar ik wordt gek van die kabel....Señor Sjon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:57:
Waarom niet een accumaaier? Mij valt het op dat de elektrische eveknie van een handapparaat niet eens zoveel duurder is.
[ Voor 44% gewijzigd door Waah op 23-05-2018 11:09 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
ja klopt inderdaad zo ,alleen het ene stuk van 9 meter en het stuk van 4 meter daar kan 100 cm van af .BP14 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:53:
@Fantasma7988
Oke, dat is al redelijk duidelijk. Moet de vorst rand helemaal rond om lopen of ook nog richting huis?
Ik heb met rode stippellijntjes de vorstrand aangegeven.
BP14 picture [afbeelding]
Moeten de vorstrand ook vertikaal richting het woonhuis? Ik bedoel dan de vorstrand om het stukje van 1,20m( beide kanten ) en 4m, of is de vorstrand langs de 9M, 3,5m , 1,50,m 4m en 4 meter voldoende?
Ik heb de totale oppervlakte uitgerekend.
9 x 3,5 = 31,5
1,50 x 1,20 = 1,80
4 x 4 = 16
Totaal kom ik dan uit op 49. 49 x 0.20 = 9,8 m3?
Het enige wat daar dan nog bij zal komen is de vorstrand als ik het goed begrijp.
De enige goede robot is volgens mij van Husqvarna. Die zijn redelijk storingsongevoelig en hebben losse messen die weg klappen als ze iets hards raken. Dus geen vermalen speelgoed of gebroken/verbogen messen meer.Waah schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:06:
[...]
De electrische variant is inderdaad even duur als een handmaaier. Maar ik wordt gek van die kabel....
[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 24-05-2018 00:14 ]
Ik heb wel eens een trap bij de voordeur verlijmd op een cementdekvloer en dat ligt er nog steeds goed in 4 jaar later .BP14 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:37:
@Fantasma7988
Dat klopt inderdaad. Ik kwam ook op 32,6 uit. Totaal aantal kuubs kwam bij mij op afgerond 13.
Tegels worden verlijmd met codex Power CX 3.
De manier die ik uitlegde hierboven die vereist geen houten bekisting .BP14 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:48:
@Fantasma7988
Er komt wel heel veel bij kijken om alles af te timmeren en vervolgens beton te storten. Ik heb gisteren nog eens verder gezocht naar andere mogelijkheden.
Dit is ook zeker 1 van de mogelijkheden.:
www.oxxobase.com
Dit zijn platen die je op het zandbed kunt leggen. Kost +- € 17,- per meter.
Ik begin behoorlijk te twijfelen wat ik nu het best kan gaan doen.
[ Voor 9% gewijzigd door virtualJac op 24-05-2018 10:35 ]
there's no tweak without the tweaker
[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 24-05-2018 10:12 ]
Ik zit met exact hetzelfde dilemma. Te klein oppervlak voor maairobot en met boompjes en obstakels geen zin in een snoer. Ik ga denk ik toch voor een accu maaier en van hetzelfde merk een heggenschaar zodat je de accu kan uitwisselen.Waah schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:06:
[...]
De electrische variant is inderdaad even duur als een handmaaier. Maar ik wordt gek van die kabel....
En een accumaaier begint bij zo'n 300 euro, en dat is wel fors duurder.....
Zeker aangezien je bij Lidl al een robotmaaier hebt voor 500 zag ik gisteren in het krantje
Er is een topic over robotmaaiers op Tweakers. Daar komen ook nog een aantal andere merken aan bod met mooie alternatieven.Teijgetje schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:18:
[...]
De enige goede robot is volgens mij van Husqvarna. Die zijn redelijk storingsongevoelig en hebben losse messen die weg klappen als ze iets hards raken. Dus geen vermalen speelgoed of gebroken/verbogen messen meer.
En ze kunnen een hellinkje aan.
Voor een maaier die licht maait, 60 % lichter duwen, kun je kijken naar een Fiskars StaySharp Plus. Die mulcht.
De StaySharp Max kan mulchen en opvangen, de StaySharp is de simpelste en mulcht niet maar achtervangt.
De Max is de alleskunner met het grootste maaibereik en de meeste power.
Hier de verschillen uitgelegd in het Engels, met linkjes naar Amazon (duurder ivm tax) .
Het zijn niet de goedkoopste maar waarschijnlijk wel de lichtst duwende en de stilste omdat de messen elkaar niet raken. En daardoor dus lang scherp.
En ze kunnen hoog gras (na je vakantie) makkelijk aan.
Wel even de messen goed afstellen bij montage.
there's no tweak without the tweaker
Als je hortensias er naast hebt staan verandert wellicht de kleurdewil1990 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:19:
Als tuinafscheiding zijn wij een aantal penanten aan het metselen, hiertussen komen betonstaalmatten waar klimop tegenaan moet gaan groeien.
Is er buiten de looks een voordeel van het gebruik gegalvaniseerde staalmatten t.o.v. blanke/geroeste staalmatten? (Bijvoorbeeld voor de klimop planten, of verkleuren van de penanten i.v.m. roest van de netten o.i.d.)?
Ik zou er graag de credits voor nemen, maar dit aanbranden is het resultaat van een overijverige moeder en een brander tegen onkruidFuel_80 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:35:
[...]
Ik zie dat je de geïmpregneerde palen in de grond hebt "aangebrand". Binnenkort ook hier een stuk doorsteek hekwerk zetten en ik was aan het twijfelen wat ik met het deel in de grond ga doen. Aanbranden schijnt te werken had ik al gehoord, maar misschien kun jij me een beetje adviseren?
Voor de rest kan ik niet anders dan zeggen, good job!
Zoals gezegd kan Tyleen prima bovengronds liggen. Als je bodembedekkers hebt kun je de slang daar wellicht gewoon onderdoor schuiven.Señor Sjon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:57:
@Stoffel Kan je dat tyleen ook bovengronds laten liggen? Gardena heeft bv vorstvrije sproeiers en zo kan ik via de border het grasveld besproeien. Ik vind het zonde om de huidige beplanting allemaal te slopen voor de aanleg van een waterleiding. Met de hand telkens sproeiers verplaatsen is mij veel te bewerkelijk.
Dank voor je reactie Stoffel! Ik was de postsavers inderdaad al tegengekomen, maar vind het nogal omslachtig en net als jullie zitten ook wij op leem/kleigrond. Het aanbranden was een tip van een schilder, maar van de andere kant eens op de 15 jaar een paaltje wisselen is het werk ook niet. Ik vermoed dat ze ook hier gewoon zonder aanvullende bescherming de grond in gaanStoffel schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:16:
[...]
Ik zou er graag de credits voor nemen, maar dit aanbranden is het resultaat van een overijverige moeder en een brander tegen onkruid![]()
Wel heb ik destijds gekeken naar het beschermen van de palen. De leverancier van ons hekwerk bood een soort sokken aan om de palen te beschermen, deze geloof ik: https://www.schuttingwink...saver-paalbeschermer.html
Ik heb dat niet gedaan omdat ik talloze palen bij ons uit de grond heb gehaald die er al 10+ jaar stonden en in prima staat waren. De kleigrond die we hier hebben is wanneer die eenmaal goed verdicht is bijna waterdicht. Ik denk dat de fijne deeltjes met de tijd langs de paal spoelen en de paal helemaal opsluiten en hem zo beschermen, maar dat is meer een gok dan wetenschap. De tijd zal het leren.
[...]
Zoals gezegd kan Tyleen prima bovengronds liggen. Als je bodembedekkers hebt kun je de slang daar wellicht gewoon onderdoor schuiven.
Eerder een nadeel. Een betonwapeningsmat is een stuk voordeliger dan een gegalvaniseerde staalmat. Daarbij vind ik het voordeel van zo'n ding dat roest dat het minder opvalt tussen planten, het lijkt veel meer op hout dan zo'n glimmend ding.dewil1990 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:19:
Als tuinafscheiding zijn wij een aantal penanten aan het metselen, hiertussen komen betonstaalmatten waar klimop tegenaan moet gaan groeien.
Is er buiten de looks een voordeel van het gebruik gegalvaniseerde staalmatten t.o.v. blanke/geroeste staalmatten? (Bijvoorbeeld voor de klimop planten, of verkleuren van de penanten i.v.m. roest van de netten o.i.d.)?
[ Voor 38% gewijzigd door MartijnAbel op 24-05-2018 18:50 ]
Je zal dan een grindkoffer moeten maken. Maar als alles klei is dan gaat dat niet werken. Dat kan alleen als je zand(grond) hebt.MartijnAbel schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:34:
Vraagje, is het mogelijk om een put in de bestrating te maken zonder dat deze ergens op aangesloten zit? Ik kan namelijk geen buizen meer aanleggen, maar eventueel wel een gat naar beneden maken van ongeveer een meter diep. Of zou dan de bestrating e.d. verzakken?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik was nog even aan het zoeken geweest, zie mijn edit.pjot1 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:50:
[...]
Je zal dan een grindkoffer moeten maken. Maar als alles klei is dan gaat dat niet werken. Dat kan alleen als je zand(grond) hebt.
Je kan beter draineerzand om de put heen gooien. Je hebt dan minder kans dat de zandgrond door de draineerzand heen gaat. Ook heb je minder kans dat een kiezel door je buis prikt.MartijnAbel schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:52:
[...]
Ik was nog even aan het zoeken geweest, zie mijn edit.
Het is heel veel zandgrond gelukkig. Moet ik bij een infiltratieput met doek er omheen ook nog steeds het gat vullen met grind? Dus om de put heen zeg maar
Aah k, helder ik heb nog 2 emmers vol met grind staan namelijk waar ik niks mee doepjot1 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:58:
[...]
Je kan beter draineerzand om de put heen gooien. Je hebt dan minder kans dat de zandgrond door de draineerzand heen gaat. Ook heb je minder kans dat een kiezel door je buis prikt.
Buiten de "looks" is natuurlijk het grote voordeel dat gegalvaniseerde matten niet roesten en inderdaad geen roestsporen achterlaten. Een aanschaf voor "eeuwig" dus, al gaan blanke matten ook heel lang meedewil1990 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:19:
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 26-05-2018 10:13 ]
[ Voor 58% gewijzigd door Ad de Jong op 26-05-2018 21:33 ]
Met dit weer de grond continu nat houden hoor, anders denk ik dat je weinig gras zult zien verschijnen.MartijnAbel schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:08:
Zo, vanavond even alles geprepareerd en gras gezaaid!dus ik kan nu ook elke avond kijken hoe mijn gras groeit. Vanmiddag de grasmaaier die ik 3 weken geleden heb gekocht ook maar eens de doos van open gemaakt en in elkaar gezet
Dat had je nog wel drie weken uit kunnen stellen.MartijnAbel schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:08:
Vanmiddag de grasmaaier die ik 3 weken geleden heb gekocht ook maar eens de doos van open gemaakt en in elkaar gezet
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2018 23:37 ]
Komt goed. Continu gaat moeilijk worden, maar meerdere keren per dag sowiesosorted.bits schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:58:
[...]
Met dit weer de grond continu nat houden hoor, anders denk ik dat je weinig gras zult zien verschijnen.
[ Voor 15% gewijzigd door MartijnAbel op 28-05-2018 09:02 ]
Als het goed is hark je het graszaad iets onder, dus van een beetje regen gaat dat niet gebeuren. Zolang je geen stortbui krijgt en alles naar 1 plek spoelt, zit je goed.MartijnAbel schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:55:
[...]
Komt goed. Continu gaat moeilijk worden, maar meerdere keren per dag sowieso
Wat als er een behoorlijke regenbui komt trouwens? Dan zou je zeggen dat al dat graszaad verplaatst/wegspoelt?
Heb het idd een beethe geharkt, maar het is wel te zien dat die grond weer wat inklinkt na het sproeien en het graszaad toch weer een beetje naar de oppervlakte komtsorted.bits schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:29:
[...]
Als het goed is hark je het graszaad iets onder, dus van een beetje regen gaat dat niet gebeuren. Zolang je geen stortbui krijgt en alles naar 1 plek spoelt, zit je goed.
Dat heb ik dus voorgehad toen ik net gezaaid had. Rond een uur of 4 had gezaaid in de namiddag en 's avonds rond een uur of 9 een stortbui van een goed half uur.MartijnAbel schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:55:
[...]
Komt goed. Continu gaat moeilijk worden, maar meerdere keren per dag sowieso
Wat als er een behoorlijke regenbui komt trouwens? Dan zou je zeggen dat al dat graszaad verplaatst/wegspoelt?
Koop een bult van die dingen op aliexpress, kosten bijna niks en dan mag er nog eens 1 kapot gaanglennvho schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:26:
Ik heb al eens gezocht in het topic maar kan het niet vinden. Een tijdje geleden had ik ergens van die metalen koppelstukken gezien voor tuinslangen. Dus als beter alternatief voor die gardena koppelstukken.
Ik heb voor mijn dompelpomp een 3/4 (19mm) tuinslang aangeschaft zodat het debiet en de druk hoger komen te liggen voor het sproeien van gazon en planten water geven. Nu is de druk niet echt hoog met de 13mm tuinslang die ik heb aangesloten.
Gardena heeft ook metalen versies.glennvho schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:26:
Een tijdje geleden had ik ergens van die metalen koppelstukken gezien voor tuinslangen. Dus als beter alternatief voor die gardena koppelstukken.
[ Voor 40% gewijzigd door Possible op 29-05-2018 13:40 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
[ Voor 37% gewijzigd door BP14 op 29-05-2018 14:19 ]
Bijna dagelijks.Possible schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:39:
Hebben hier tweakers een plantenbak gemaakt van stapelblokken? 60 x 15 x 15? Hoe ''diep'' moet je de eerste laag gaan leggen ?
Het gaat dus om dit soort blokken:
[afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door pjot1 op 29-05-2018 14:42 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Het zou kunnen maar zo hoort het in ieder geval niet. Ik doe zelf altijd een fundering eronder. Ik heb geen zin om later terug te moeten komen om het te repareren.Possible schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:05:
@pjot1 In mijn vorige woon heeft een stratenmaker eerst ophoogzand gebruikt en daar op gewoon alle blokken op elkaar gelijmd. Dit was ongeveer 4 jaar geleden en dit werkte perfect.
Ik woon in Friesland en hebben hier dus voornamelijk klei grond. Water kan dus amper weg komen.
Niet door de blokken.Ryan_ schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:14:
Kan het overtollig water dan nog wel weg bij het lijmen van de stenen?
Goed idee! Dat zal allicht schelen!BP14 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:28:
@pjot1
Een aantal gaten door de grintegel boren lijkt me dus wel verstandig. Ik kan er nu nog gemakkelijk bij dus het is een kleine moeite om dan een aantal gaten te boren voor het afvoeren van het water.
Possible schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:39:
Hebben hier tweakers een plantenbak gemaakt van stapelblokken? 60 x 15 x 15? Hoe ''diep'' moet je de eerste laag gaan leggen ?
Het gaat dus om dit soort blokken:
[afbeelding]
[ Voor 31% gewijzigd door MartijnAbel op 29-05-2018 20:19 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2018 22:07 ]
Nice, ziet er goed uit!Teijgetje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:34:
Vandaag de Luyeds binnengekregen.
Supersnel verzonden uit Brooklyn, America.
Dat is pas serieus helder wit licht....... in een upgrade van 1 minuut.![]()
![]()
![]()
Eigenlijk was het nog te licht voor goed vergelijk, maar toch.....
[afbeelding]
Met nog een oude lamp.
De kleurtemperatuur kan je op de grond zien, waarbij de Luyed al ver voorbij het midden verlicht en de oude lamp overpowered.
[afbeelding]
2x Luyed gewoon gefotografeerd, over de maaier gericht.
De lampjes zijn zo fel dat er overal lensflare optreedt.
[afbeelding]
2x Luyed met de lensflare in de lampen gericht/gezet.
Een aanrader als je `s avonds of `s ochtends maait in voor en najaar.
(of gewoon als jaloersmakertje voor de buren, je maaier ziet er 1000 euro duurder uit...)
Voor foto`s qua lichtbereik op de weide is het nog te licht.
Die volgen als het niet regent......
.
Als het goed gezaaid is, iets doorgeharkt en afgerold, kan het best tegen een bui. Modderstromen ergens heen is natuurlijk een ander verhaal.
[ Voor 40% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2018 21:57 ]
Nou, mooi klaar mee, heel wat kuilen waar helaas het zaad allemaal op 1 plek ligt. Dat kan ik morgen mooi even opnieuw wat verdelen. Helaas ook 1 stuk behoorlijk onder water met de gigantische buien die we hadden en nu nog steeds hebben. Daar moet morgen blijken of het nog redelijk ligt. Het rottige is ook dat waar de grond mooi uitgevlakt was er nu helaas toch kuilen ontstaan in de modder...Teijgetje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:49:
[...]
Als het goed gezaaid is, iets doorgeharkt en afgerold, kan het best tegen een bui. Modderstromen ergens heen is natuurlijk een ander verhaal.
Met harken krijg je de kleine zaadjes nooit meer mooi verdeeld, hooguit een klein beetje verdeeld.
Je kan hooguit als er erg veel op een hoop is gespoeld in een hoek het zaad wassen en opnieuw zaaien, maar dat is gedoe want alleen als ze droog zijn zaaien ze makkelijk en je krijgt ze nooit meer droog.
Zou ik niet doen.
Je kan beter even afwachten en bijzaaien waar nodig.
Helaas, want je zal al het zaad al gebruikt hebben en nieuw moeten aanschaffen.
Het leven van een tuinier gaat niet altijd over rozen.
Aan de andere kant begint je wachttijd om voor de eerste keer te maaien dan opnieuw en kan je de nieuwe maaier nog wat langer laten staan = extra vrije tijd.
[ Voor 4% gewijzigd door MartijnAbel op 29-05-2018 22:23 ]
Dat wordt dan harken, afwachten en over een week bijzaaien als dit ontkiemt, probeer een bladhark, dat sleept wat meer.MartijnAbel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:12:
[...]
Nou, mooi klaar mee. Heel wat bulten waar helaas het zaad allemaal op 1 plek ligt. Dat kan ik morgen mooi even opnieuw wat verdelen. Helaas ook 1 stuk behoorlijk onder water met de gigantische buien die we hadden en nu nog steeds hebben. Daar moet morgen blijken of het nog redelijk ligt. Het rottige is ook dat waar de grond mooi uitgevlakt was er nu helaas toch kuilen ontstaan in de modder...
Ik heb nog zeker een 600 gram aan graszaad over. Had een kilo besteld, maar ik heb maar een klein stukje wat gras hoeft te worden
[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2018 22:45 ]
Is misschien wel het beste idd. Ik zal wel even het graszaad wat op een bult ligt wat verdelen en dan gewoon maar afwachten. Thanks voor de tips!Teijgetje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:30:
[...]
Dat wordt dan harken, afwachten en over een week bijzaaien als dit ontkiemt, probeer een bladhark, dat sleept wat meer.
Maar misschien is het ook wat om het maar even los te laten ipv je best te doen en dagelijks gefrusteerder te raken door het weer.
Een beetje harken kan maar er komt nog meer slecht weer aan, morgen (hoos)buien eventueel met hagel.......
Ik denk dat je de buien even uit moet zitten en pas volgende week aan de gang als het weer droger wordt en je werk blijft liggen.
Dan kan je vlakken en opnieuw inzaaien gezien je nog zaad genoeg hebt.
Ik zou me even neerleggen bij de weergoden ipv te proberen ze te overwinnen en maar even met lede ogen toezien.![]()
Ik weet niet hoe lang het al ligt maar ontkiemend zaad, dat dus een wortel naar beneden schiet, kun je eigenlijk niet verplaatsen tenzij je de wortel weer naar beneden richt. Op zijn kop vindt dan geen enkel zaadje fijn.MartijnAbel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:37:
[...]
Is misschien wel het beste idd. Ik zal wel even het graszaad wat op een bult ligt wat verdelen en dan gewoon maar afwachten. Thanks voor de tips!
Haha, thanks! Het ligt er sinds gisteren, dus morgen kan ik vast nog wel iets verplaatsen.Teijgetje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:08:
[...]
Ik weet niet hoe lang het al ligt maar ontkiemend zaad, dat dus een wortel naar beneden schiet, kun je eigenlijk niet verplaatsen tenzij je de wortel weer naar beneden richt. Op zijn kop vindt dan geen enkel zaadje fijn.![]()
Harken en verdelen kan niet elke dag / lang, ik denk met gras hooguit de eerste paar dagen.
Als het maar een klein stukje gazon is zou je de zaden zelfs voor kunnen kiemen door ze nat te maken/vol laten zuigen in een bak water, een dag later uit laten lekken en daarna vochtig houden in een schaaltje met magnetronfolie (met gaatjes) erover zodat ze een beetje "broeien" op kamertemperatuur.
Zaaien gaat dan een stuk lastiger en je zult ze moeten verdelen met een hark, voordeel is dat ze, als ze al twee of drie dagen opgezwollen zijn, een stuk sneller ontkiemen in je grond.
Heb ik nog nooit gedaan omdat droog zaaien veel makkelijker is, maar ik heb zat graszaad (60 kg) staan, ik zal een testje voor je doen. Voor je redelijkerwijs wat blijvends kan doen is het toch zondag denk ik.
Zal gelijk wat in een bak water donderen........
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 30-05-2018 00:52 ]
BP14 picture | ||
![]() |
Nice, dat is echt bakken met licht! In het echt is het vaak nog meer, het is nooit lekker op de foto te krijgen.Teijgetje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:28:
[...]
[afbeelding] [afbeelding]
Experiment graszaad voorkiemen : Check
Zag dat de muizen de dozen graszaad ook gevonden hadden.......![]()
Meteen maar even de kiemkracht bekijken van het zaad dat er naast ligt. Is dat uit de doos gestroomd of is dat leeggegeten.![]()
En dan nog maar even naar de lampjes in het donker kijken.........![]()
Het is moeilijk op de foto te zetten wat je eigenlijk ziet.
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
De lampen van dichtbij zie je min of meer zo, alleen is de kleurtemperatuur echt helder wit met een blauwe zweem en heeft je oog geen last van de flare.
In het echt is het helderder en chroom is qua kleur zoals je dat buiten in het zonlicht ziet, en het lampglas zie je niet, dat is volkomen helder/transparant.
(eigenlijk pas op de foto zag ik de krasjes in het glas, goed dus dat er een brush-guard komt die de takken, riet, ed weggeleid)
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Hoe verder je weg gaat, des te meer wordt het een schijnwerper.
Erg blij mee, een welbestede 37 euro (incl verzenden)
Als ze gelijmd zijn, moet je er dan nog met iets van zeil voor zorgen dat er geen water tussen die borders doorloopt?MartijnAbel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:27:
[...]
[afbeelding]
Ik heb ze 4 jaar geleden samen met pa in elkaar gezet op een fundering van bakstenen. Ik ga nu nog 1 in elkaar zetten zonder fundering. De eerste laag heb ik een paar cm boven de bestrating laten komen
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Als je zorgt dat de naden zeer klein zijn(kwestie van goed recht flexen) dan komt er helemaal niks doorheen.Tripl3 D schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:47:
[...]
Als ze gelijmd zijn, moet je er dan nog met iets van zeil voor zorgen dat er geen water tussen die borders doorloopt?
Volgens een collega loop je anders het risico dat aarde ook meespoelt op je terras (en vlekken maakt), maar ik vraag me af of dat echt zo is.
Je zou worteldoek aan de binnenkant kunnen aanbrengen maar dat is eigenlijk niet nodig. Je moet ook lijm aanbrengen aan de kopse kanten van de blokken. Ik heb in 14 jaar tijd nog nooit meegemaakt dat er aarde door de blokken heen spoelt.Tripl3 D schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:47:
[...]
Als ze gelijmd zijn, moet je er dan nog met iets van zeil voor zorgen dat er geen water tussen die borders doorloopt?
Volgens een collega loop je anders het risico dat aarde ook meespoelt op je terras (en vlekken maakt), maar ik vraag me af of dat echt zo is.
Bij ons is dat alleen in de hoeken waar de (getrommelde) blokken tegen een bestaande muur zitten. Net niet strak en bij hevige regen loopt er iets zand mee. Simpel te fixen, dus niet zo'n probleem voor onspjot1 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:48:
[...]
Je zou worteldoek aan de binnenkant kunnen aanbrengen maar dat is eigenlijk niet nodig. Je moet ook lijm aanbrengen aan de kopse kanten van de blokken. Ik heb in 14 jaar tijd nog nooit meegemaakt dat er aarde door de blokken heen spoelt.
Currently playing: MTG Arena (PC)
Ik zou het anders doen... Aangezien je toch gaat afgraven zou je gelijk een aantal gleuven kunnen trekken en daar een drain in kunnen gooien. Deze kan je aansluiten op je riool. Eerder in dit topic is al besproken hoe je dit het beste kunt doen.Uhmmie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:06:
Ik heb nog een vraagje mbt de tuin. Wij zitten namelijk met het probleem dat onze tuin een grote klei plaat is. Met als gevolg dat na een kleine regenbui het grasveld soms wel tot een week een natte bedoeling was. Nu hebben we alles iig 15 cm aflaten graven en nu willen we dus de tuin geheel opnieuw aanlaten leggen. We twijfelen alleen wat we zullen doen.
Optie 1. De tuin naar achter aflaten lopen en dan achterin een strook van 1 meter breed maken met 20cm diep grind, als opvang bak voor het water?
Optie 2. Goten aanleggen en aansluiten op de riolering, maar volgens mij is dit ongewenst of zelfs niet toegestaan. (Dat ben ik nog aan het uitzoeken).
Optie 3. Een water reservoir aanleggen (bv van die hydroblocks) om daar tijdelijk het water in op te slaan. Misschien wel de mooiste, maar ook veruit de duurtste oplossing.
Maar nu vroeg ik me af of iemand nog een andere betaalbare optie heeft?
De tuin zelf willen we voor 40% bestraten en de overige 60% zal bestaan uit kunstgras en het gaat om een oppervlakte van 135m2.
[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 31-05-2018 12:19 ]
Sorry ik bedoelde hydroblobs (en ja dat zijn infiltratiekratten). Alleen die zijn dan meteen met afwerking (rooster) mogelijk.Cheesy schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:19:
Als ik Google op Hydroblocks krijg ik dijkbedekking te zien, bedoel je dat?
Je zou ook infiltratiekratten kunnen toepassen, zo duur zijn die niet.
Als alternatief kun je zelf grindkoffers onder het maaiveld maken, daar zijn wel handleidingen op internet voor te vinden. E.e.a. afhankelijk van de hoogte van je grondwater.
Ik woon ondertussen in Heerhugowaard. Niet dat dat heel veel verder is. Zit je alleen bij verticale drainage niet met het grondwater?pjot1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:18:
[...]
Ik zou het anders doen... Aangezien je toch gaat afgraven zou je gelijk een aantal gleuven kunnen trekken en daar een drain in kunnen gooien. Deze kan je aansluiten op je riool. Eerder in dit topic is al besproken hoe je dit het beste kunt doen.
Ik zie dat je in alkmaar woont. Afhankelijk van de wijk zou je ook verticale drainage toe kunnen passen. Woon zelf in de buurt dus ik kan je daar eventueel wel mee helpen als je interesse hebt, stuur dan maar een dm.
Hey plaatsgenoot!Uhmmie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:58:
[...]
Sorry ik bedoelde hydroblobs (en ja dat zijn infiltratiekratten). Alleen die zijn dan meteen met afwerking (rooster) mogelijk.
[...]
Ik woon ondertussen in Heerhugowaard. Niet dat dat heel veel verder is. Zit je alleen bij verticale drainage niet met het grondwater?
heeft er niemand ervaring met het maken een schadum harmonica doek?Frogy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:30:
iemand ervaring met het zelf bouwen van een pergola voor harmonica schaduw doeken?
ik was van plan om de pergola zelf van Douglashout te maken omdat het aan speciale afmetingen moet voldoen. maar is het doek en mechanisme zelf goed te doen? want dit willen we ook op maat maken.
Inderdaad. Het grond water staat erg hoog. Ik zal van het weekend wel eens kijken hoe hoog. Moet ik trouwens kunstgras ook mee tellen als zijnde oppervlakte dat afgewater moet worden voor een infiltratiesysteem?pjot1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:03:
[...]
Hey plaatsgenoot!hm, grondwater staat hier wel hoog. Overigens heeft een collega wel verticale drainage toegepast in St pancras. Die wijk is later opgespoten.
Je zou met een grondboor kunnen kijken of je zand tegen komt en/of kijken hoe hoog het grondwater staat.
Kunstgras is waterdoorlatend. Dit houdt dus in dat je (omdat je toch gaat afgraven) dit beter kunt aanvullen met drainagezand. Dan heb je een buffer. Meestal ligt een tuin wel onder afschot, met de buien van tegenwoordig kan het zand snel verzadigd raken dus kan je hier beter wel rekening mee houden.Uhmmie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:42:
[...]
Inderdaad. Het grond water staat erg hoog. Ik zal van het weekend wel eens kijken hoe hoog. Moet ik trouwens kunstgras ook mee tellen als zijnde oppervlakte dat afgewater moet worden voor een infiltratiesysteem?
Ik ga onder het kunstgras brekerzand plaatsen. Dit moet er voor zorgen dat er ook veel minder snel spoorvorming optreed (voor als ze er met loopfietsjes etc overheen gaan). Maar idd juist door die buien van tegenwoordig wil ik wel wat meer gaan doen. Omdat de afwatering echt slecht is. En 10cm brekerzand niet zo heelveel gaat doen.pjot1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:56:
[...]
Kunstgras is waterdoorlatend. Dit houdt dus in dat je (omdat je toch gaat afgraven) dit beter kunt aanvullen met drainagezand. Dan heb je een buffer. Meestal ligt een tuin wel onder afschot, met de buien van tegenwoordig kan het zand snel verzadigd raken dus kan je hier beter wel rekening mee houden.
[ Voor 8% gewijzigd door Uhmmie op 31-05-2018 16:49 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq