Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:09
Fantasma7988 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:19:
Volgens mij heb je links van de noot hazelaars staan zo aan het blad te zien.
Daar zat ik ook aan te denken.

Misschien een close up van de boom/blad die dat kan bevestigen ;)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Hier ook maar eens gebruik gemaakt van het lange weekend en het goede weer om een wat gezelligere bodembedekker dan onkruid te planten. Na wat zoeken naar geschikte plantjes is de keus gevallen op de Phlox Subulata in roze (vrouwen... :P ):

Afbeeldingslocatie: https://dkpo4ygqb6rh6.cloudfront.net/APPELTERN_NL/imageresized/3000/2be0416a25e793321a9da10b31e61fa4/388_517_90_fixedjpg/phlox_subulata_-_kruipvlambloem.jpg

Ik heb niet echt een foto van hoe het er eerst uitzag, maar stel je maar even voor dat er kniehoog wild gras en onkruid stond. Dat is allemaal weggehaald en vervolgens is de toplaag van de grond omgewoeld en gemend met tuinaarde en meststoffen. Daarna ben ik wat opsluitbanden gaan plaatsen om de boel beter af te werken:

Afbeeldingslocatie: https://omtapa.db.files.1drv.com/y4m-InT1D5BZ6oZg4u-Cvr_qfoBLS75DO7Te18zvkMo7X51n0eJcE5ILQoB1lJHhi7Gmfi31IvFGv7LXomHTwqj7T71IaXu6tbd40ETPDXpdVEBgNBSnkAteD6_A3UtteSa_yGPT5ULfTEHXV391CpVX3nh8glY-JpU_WIgLErI7c2oOXw7MtfU36jKo-B3ntTkh6GwK__Qhp4m-fqWnzI9OA?width=1024&height=768&cropmode=none

In ruil voor de kleurkeuze mocht ze natuurlijk ook even meehelpen :Y)

Afbeeldingslocatie: https://0zqorg.db.files.1drv.com/y4mCN_8he0zZis3fY5qg6SAFUeRZoccTpvU_mjYjR9VWRmrB0ZEnzQhLWlB4nyJTDFnaiUshKIi3FB8DX1IkhmMb5tgp14hSBX0oAeH4qtzXf5zB8GraUHAQYdbsS0cZlBXLFxRDJXvf3IFUrqanrDVDM9oTQ46VP7u95EGbAGUXIL9ja_I8g5YLePYOXeXzKSx1xZthMcFiDyGid_h1xuHag?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://aulxxg.db.files.1drv.com/y4maE_McFJ1w3eXNt0JgJtcYQU92rwsrUDsjEn_C296aV1IjYIQMrnFBhmHCD56t4A3kbo6BU68UvMn81D6yTtUpxydUerObNItIWA-F6H4azftm-hcS_LhfRuYc0VyEGKPVge8Nqco0xj-zVYQLbpmdE26QLJX_kRijpgEGuMt91DSp9KYjTcmy2RzPyDhTXLc77nIM2Iur6pY0gKveF0Ygw?width=1024&height=768&cropmode=none

Ik ben redelijk allergisch voor verzakkend straatwerk, dus liggen alle opsluitbanden in beton.

Afbeeldingslocatie: https://brsp6q.db.files.1drv.com/y4mabiN0UHsjgVm6xDOonO4UyU4lgwDGwlE6vOZ_ez0kHO22cPko7OPf8De9i-oMsPCpXtxBXVtclqXvVlmIA3lJ-EKFhbdg2x9NDLWS6b8F9H-wJZ-6AobfKgpfi3JuuytAowSPKD4tuQMWAeCUMJgD_PVcFp2dJnA5pcKNy4y7BIJ2jlspdwgnDd8K1TnSE-rOlX6KatKKQcsAPU8kt71Iw?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://nvazaq.db.files.1drv.com/y4m1rCFAkkPWxaTKKh-Kl2y0YXqjifg0YoiStYhz-H6jbg1asTeO4rQAVVZHiAk586VsxhvYog3tpMT-TpD6Y8Qw5sPU1gwnf9rZwvFi7oTKSWcDmO8otiAMQAwMecIsG9NKVAUFYCubrPzYXD73VW-TeC3HlOSV5m_M-jJviKG5iOXtpKP0OGNUz91OxCU5TBAqDkYk6LZ_amco-93HDC6tg?width=1024&height=768&cropmode=none

De eerste plantjes staan er nu in. Ze moeten wel nog een beetje groeien natuurlijk :) Op dit stukje komen er 360, waarvan er nu 144 al in de grond zitten.

Afbeeldingslocatie: https://pj3elg.db.files.1drv.com/y4mCwASa2NSPrZSnvDz5u1zzRFvUdYwcBhFS-JBQ5M4rXvzXRk8gwYfGRl5rVKDJyTpdrJjY0gy8hot22GSWhslOfLFfrDalYp_rU8wpL2RGsqcvFTPDTORdkCbYIkc8YCrViBqfNYU5drHzaONBqZv7nDh9QRoPptXEOKfrDsQFCaYZjwtuHYrGpZIaLIYK2avTZg1MzC_G24Yk2n12RzOZg?width=768&height=1024&cropmode=none

Het zou fijn zijn als het nog eens ging regenen. Tot dan is het maar braaf water geven iedere dag en hopen dat het wat wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffel op 21-05-2018 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Stoffel schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:30:
Hier ook maar eens gebruik gemaakt van het lange weekend en het goede weer om een wat gezelligere bodembedekker dan onkruid te planten. Na wat zoeken naar geschikt plantje is de keus gevallen op de Phlox Subulata in roze (vrouwen... :P ):

[afbeelding]

Ik heb niet echt een foto van hoe het er eerst uitzag, maar stel je maar even voor dat er kniehoog wild gras en onkruid stond. Dat is allemaal weggehaald en vervolgens is de toplaag van de grond omgewoeld en gemend met tuinaarde en meststoffen. Daarna ben ik wat opsluitbanden gaan plaatsen om de boel beter af te werken:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ben redelijk allergisch voor verzakkend straatwerk, dus liggen alle opsluitbanden in beton.

[afbeelding]

[afbeelding]

De eerste plantjes staan er nu in. Ze moeten wel nog een beetje groeien natuurlijk :) Op dit stukje komen er 360, waarvan er nu 144 al in de grond zitten.

[afbeelding]

Het zou fijn zijn als het nog eens ging regenen. Tot dan is het maar braaf water geven iedere dag en hopen dat het wat wordt.
Haha wat een klus maar dat hebben jullie netjes gedaan zo hoor !!
Die phlox die gaat het wel doen daar ,ze houden van droge arme grond en worden mooi dicht dus een goed keuze .
7 plantjes per m2 en het zit binnen 2 jaar dicht .

Thumbs up voor het goede werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36
Leuk, een tuin topic! Ik ben in ons nieuwe huis (nieuwbouw) bezig met de plannen voor de achtertuin. Mijn neef is hovenier en heeft voor ons een schets gemaakt van hoe we het kunnen indelen + beplantingslijst. Nu wil ik ook pop-up spoeiers gaan installeren, ik twijfel alleen nog over de aanpak.

Ik wil twee aparte zones maken: eentje met twee spoeiers voor de normale beplanting en een zone voor een stukje moestuin met waarschijnlijk een druppelslang. Op de twee zones komen twee magneetkleppen die ik wil sturen vanuit de garage met 24VAC stuurspanning zodat ik de boel aan Domoticz kan koppelen & programmeren.

Waar ik over twijfel is het leiding werk: PVC of tyleenslang. In principe kan het met allebei natuurlijk. Mijn vader heeft in de achtertuin 32mm PVC liggen en dat werkt prima, met tyleenslang heb ik nog geen ervaring. Mijn twijfel zit 'm voornamelijk in de waterdruk; ik heb 1 buitenkraantje waar dan 2 spoeiers op moeten, dus splitsen. Mijn redenatie is dat 32mm PVC wellicht wat minder drukverlies geeft en dus een beter resultaat. De achterste sproeier zit op ongeveer 16 meter van de buitenkraan, de voorste op ongeveer de helft daarvan.

Idee nu is om met PVC naar een ingegraven box te gaan, daar de splitten naar de twee kleppen. Voor de druppelslang kan ik dan met tyleen verder (dat is maar een paar meter). Voor de spoeiers PVC doorleggen naar achterin de tuin, met 2x een overgang naar tyleen. Tyleen dan gebruiken om de spoeier op een flexibele manier aan te sluiten. Maar als iemand andere tips heeft op basis van ervaring: graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
Ik heb afgelopen week Keramische buitentegel besteld voor in de tuin. Het is de bedoeling om beton te storten inclusief een vorstrand. Mijn vraag is alleen; Hoe reken ik de m3 precies uit? Met de hand storten lijkt me geen optie. Het is de bedoeling om beton te laten komen inclusief een betonpomp. Hieronder heb ik een schets gemaakt van het deel dat betegeld gaat worden.

BP14 picture
schets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

jsiegmund schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:51:

Idee nu is om met PVC naar een ingegraven box te gaan, daar de splitten naar de twee kleppen. Voor de druppelslang kan ik dan met tyleen verder (dat is maar een paar meter). Voor de spoeiers PVC doorleggen naar achterin de tuin, met 2x een overgang naar tyleen. Tyleen dan gebruiken om de spoeier op een flexibele manier aan te sluiten. Maar als iemand andere tips heeft op basis van ervaring: graag!
Ik heb voor de rijbak ook een beregeningsinstallatie met 8 sectorsproeiers en 2 pompen, helemaal op basis van 40mm en 32mm tyleenslang. Ik zou zeker als het een beetje afstand is nooit PVC gebruiken. Tyleen kun je voor veel langere afstanden uit één stuk gebruiken en het is een stuk robuuster naar mijn mening. Het kan beter tegen vorst en vervorming door verzakken van de grond. PVC wordt na verloop van tijd hard en wat brozer. Met drukverlies bedoel je dat de slang uitzet? In dat geval denk ik dat je onderschat hoe stevig zo'n tyleenslang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:36
Kijk, dat is de praktijkervaring waar ik op zat te wachten, bedankt! Zou je dan nog specifiek 40 of 32 mm aanraden voor mijn toepassing? Wellicht 40 vanaf de kraan naar de twee kleppen en daarna door met 32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:08

Minkie

Groazers Unite.

Ook maar eens een poging gedaan mijn groene vingers te te laten wapperen.
Graszoden gelegd: check
Beukenhaag geplant: check

Maar nu heb ik onder de carport 2 hangplanten gehangen die het het hele seizoen zouden moeten doen, alleen 1tje geeft er de brui aan...

Plantje niet goed

Ik zie wel wat wittige uitslag op de stengels wat er ook niet hoort. Wat kan het zijn?

Plantje goed

Deze krijgt precies dezelfde behandeliing en doet het wel goed.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
De grasmat hier is ook toe aan liefde. Een schaduwstuk vol mos, te weinig gemaaid vanwege irritatie over verlengsnoeren etc.

Het is een stukje van 50m2. Stelt dus weinig voor. Daarom zat ik te loeren naar een handmaaier.

Maar welke? En vooral: to mulch, or not to mulch. Het idee van direct bemesten klinkt best goed aangezien ik daar momenteel niks aan doen. En geen gedoe met zeulen met een volle bak met gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik heb een eenvoudig ding van Stiga; deze: https://www.grasmaaiersto...575/stiga-scm-440-fs.html
Prima ding wat mij betreft maar ik heb geen ervaring met andere handmaaiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

jsiegmund schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:03:
[...]

Kijk, dat is de praktijkervaring waar ik op zat te wachten, bedankt! Zou je dan nog specifiek 40 of 32 mm aanraden voor mijn toepassing? Wellicht 40 vanaf de kraan naar de twee kleppen en daarna door met 32?
Hoeveel water denk je te gaan gebruiken? Ik heb inderdaad 40mm als hoofdleiding met 8x 32mm vertakkingen naar de sproeiers. Dat is echter berekend op 10.000 liter per uur, waar je wellicht je tuin gewoon mee onder water zet :+ Anders kun je met wat minder dikke leidingen vast ook wel je doel bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 22:05
Stoffel schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:30:
Hier ook maar eens gebruik gemaakt van het lange weekend en het goede weer om een wat gezelligere bodembedekker dan onkruid te planten. Na wat zoeken naar geschikte plantjes is de keus gevallen op de Phlox Subulata in roze (vrouwen... :P ):

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik zie dat je de geïmpregneerde palen in de grond hebt "aangebrand". Binnenkort ook hier een stuk doorsteek hekwerk zetten en ik was aan het twijfelen wat ik met het deel in de grond ga doen. Aanbranden schijnt te werken had ik al gehoord, maar misschien kun jij me een beetje adviseren?
Voor de rest kan ik niet anders dan zeggen, good job! :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
jsiegmund schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:51:
Leuk, een tuin topic! Ik ben in ons nieuwe huis (nieuwbouw) bezig met de plannen voor de achtertuin. Mijn neef is hovenier en heeft voor ons een schets gemaakt van hoe we het kunnen indelen + beplantingslijst. Nu wil ik ook pop-up spoeiers gaan installeren, ik twijfel alleen nog over de aanpak.

Ik wil twee aparte zones maken: eentje met twee spoeiers voor de normale beplanting en een zone voor een stukje moestuin met waarschijnlijk een druppelslang. Op de twee zones komen twee magneetkleppen die ik wil sturen vanuit de garage met 24VAC stuurspanning zodat ik de boel aan Domoticz kan koppelen & programmeren.

Waar ik over twijfel is het leiding werk: PVC of tyleenslang. In principe kan het met allebei natuurlijk. Mijn vader heeft in de achtertuin 32mm PVC liggen en dat werkt prima, met tyleenslang heb ik nog geen ervaring. Mijn twijfel zit 'm voornamelijk in de waterdruk; ik heb 1 buitenkraantje waar dan 2 spoeiers op moeten, dus splitsen. Mijn redenatie is dat 32mm PVC wellicht wat minder drukverlies geeft en dus een beter resultaat. De achterste sproeier zit op ongeveer 16 meter van de buitenkraan, de voorste op ongeveer de helft daarvan.

Beetje afhankelijk van wat voor sproeiers je gebruikt maar er komt sowieso maar 2/3 bar druk uit de kraan .
Als je een hydrofoor pomp gaat gebruiken wordt het al iets anders maar anders is 32 mm tyleen naar de magneetventielen toe en dan 22 naar de sproeiers echt voldoende .
Besturings kabel meteen mee leggen van de kleppen naar de garage .

@Minkie dat zijn inderdaad zomerbloeiers .
Het kan dat ze met vervoeren te dicht bij elkaar hebben gestaan (leverancier) en ze nu verwelken .
Kan je niet aan doen als water geven en hopen of even terug naar de winkel dan krijg je een nieuwe .

@BP14
Voor de hoeveelheid cement meet je de lente x breedte x diepte dus voor het ene terras
4x4 is 16 m2 x 0.20 (20
Centimeter beton ) dan heb je 3,2 kuub beton nodig .
Wil je een vorst rand die 60 diep is en 20
Cm breed dan pak je de lengtes en haal de de diepte vloer eraf
Bijvoorbeeld 8 M1
8x0.20 x 0,40 dan heb je nog 1,28 kuub extra nodig voor 8 strekkende meter fundering (vorst rand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@Fantasma7988 Dat snap ik gedeeltelijk. Waar komt die 8 en die 0.40 vandaan? De vorstrand moet 60cm Diep zijn. Wat is aan te raden voor de rest van het beton?( naast de vorst rand). 20 cm is voldoende?

[ Voor 3% gewijzigd door BP14 op 23-05-2018 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
BP14 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:33:
@Fantasma7988 Dat snap ik gedeeltelijk. Waar komt die 8 en die 0.40 vandaan? De vorstrand moet 60cm Diep zijn. Wat is aan te raden voor de rest van het beton?( naast de vorst rand). 20 cm is voldoende?
De vorstkering leg je alleen aan de buitenkant van je terras dus de kanten langs het huis hoeven niet .

Als je vloer 20 cm wordt dan komt je vorstrand nog 40 cm dieper .
20 cm breed is wel voldoende .
Je rekend eerst de totale vierkante meters op .
Die doe je x 0.20 dan heb je de kuubs van de vloeren .
Dat meet je de strekkende meters op waar je de vorstrand wilt hebben en dan doen die die berekenen met een breedte van 0.20 en een diepte van 0.40 (totaal met vloer is dan 0.60)
Oftewel 60 centimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@Fantasma7988

Oke, dat is al redelijk duidelijk. Moet de vorst rand helemaal rond om lopen of ook nog richting huis?
Ik heb met rode stippellijntjes de vorstrand aangegeven.

BP14 picture
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jFDKrpn90EjwKlWHvLZdXZGy/thumb.png

Moeten de vorstrand ook vertikaal richting het woonhuis? Ik bedoel dan de vorstrand om het stukje van 1,20m( beide kanten ) en 4m, of is de vorstrand langs de 9M, 3,5m , 1,50,m 4m en 4 meter voldoende?

Ik heb de totale oppervlakte uitgerekend.

9 x 3,5 = 31,5
1,50 x 1,20 = 1,80
4 x 4 = 16

Totaal kom ik dan uit op 49. 49 x 0.20 = 9,8 m3?

Het enige wat daar dan nog bij zal komen is de vorstrand als ik het goed begrijp.

[ Voor 4% gewijzigd door BP14 op 23-05-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
@BP14 Dit is natuurlijk wel brugklas wiskunde. :P

De kant van het huis is geen vorstrand nodig.

@Stoffel Kan je dat tyleen ook bovengronds laten liggen? Gardena heeft bv vorstvrije sproeiers en zo kan ik via de border het grasveld besproeien. Ik vind het zonde om de huidige beplanting allemaal te slopen voor de aanleg van een waterleiding. Met de hand telkens sproeiers verplaatsen is mij veel te bewerkelijk.
Waah schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:56:
De grasmat hier is ook toe aan liefde. Een schaduwstuk vol mos, te weinig gemaaid vanwege irritatie over verlengsnoeren etc.

Het is een stukje van 50m2. Stelt dus weinig voor. Daarom zat ik te loeren naar een handmaaier.

Maar welke? En vooral: to mulch, or not to mulch. Het idee van direct bemesten klinkt best goed aangezien ik daar momenteel niks aan doen. En geen gedoe met zeulen met een volle bak met gras.
Waarom niet een accumaaier? Mij valt het op dat de elektrische eveknie van een handapparaat niet eens zoveel duurder is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
Señor Sjon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:57:

Waarom niet een accumaaier? Mij valt het op dat de elektrische eveknie van een handapparaat niet eens zoveel duurder is.
De electrische variant is inderdaad even duur als een handmaaier. Maar ik wordt gek van die kabel....

En een accumaaier begint bij zo'n 300 euro, en dat is wel fors duurder.....
Zeker aangezien je bij Lidl al een robotmaaier hebt voor 500 zag ik gisteren in het krantje

[ Voor 44% gewijzigd door Waah op 23-05-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die robotmaaier is 400 bij lidl.de ;)

Voor 50m2 kan je ook kunstgras overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 19:15
@Señor Sjon
Tyleen kan ook prima bovengronds. De koppelingen in zicht is wat minder mooi omdat die relatief groot zijn.
Maar je kan eea een kwastje geven zodat het niet opvalt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mijn border ligt lager dan het gras en we hebben bodembedekkers, dus op zich vind ik die koppelingen niet zo spannend. Zo'n oranje gardena midden op het grasveld is vervelender. :+ vooral als ie telkens blijft hangen één kant op. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
BP14 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:53:
@Fantasma7988

Oke, dat is al redelijk duidelijk. Moet de vorst rand helemaal rond om lopen of ook nog richting huis?
Ik heb met rode stippellijntjes de vorstrand aangegeven.

BP14 picture
[afbeelding]

Moeten de vorstrand ook vertikaal richting het woonhuis? Ik bedoel dan de vorstrand om het stukje van 1,20m( beide kanten ) en 4m, of is de vorstrand langs de 9M, 3,5m , 1,50,m 4m en 4 meter voldoende?

Ik heb de totale oppervlakte uitgerekend.

9 x 3,5 = 31,5
1,50 x 1,20 = 1,80
4 x 4 = 16

Totaal kom ik dan uit op 49. 49 x 0.20 = 9,8 m3?

Het enige wat daar dan nog bij zal komen is de vorstrand als ik het goed begrijp.
ja klopt inderdaad zo ,alleen het ene stuk van 9 meter en het stuk van 4 meter daar kan 100 cm van af .
dan heb je 32.6 meter nodig
dan heb je 2,5 kuub extra nodig.

maar buiten dit om,de keramische tegels worden verlijmd met een flexibele lijm en dan waterdicht afgevoegd?
wij gebruiken voorheen een speciaal granulaat om keramische tegel in te metselen dat was van tubag (trass compound)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@Fantasma7988

Dat klopt inderdaad. Ik kwam ook op 32,6 uit. Totaal aantal kuubs kwam bij mij op afgerond 13.

Tegels worden verlijmd met codex Power CX 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Waah schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:06:
[...]

De electrische variant is inderdaad even duur als een handmaaier. Maar ik wordt gek van die kabel....
De enige goede robot is volgens mij van Husqvarna. Die zijn redelijk storingsongevoelig en hebben losse messen die weg klappen als ze iets hards raken. Dus geen vermalen speelgoed of gebroken/verbogen messen meer.
En ze kunnen een hellinkje aan.

Voor een maaier die licht maait, 60 % lichter duwen, kun je kijken naar een Fiskars StaySharp Plus. Die mulcht.
De StaySharp Max kan mulchen en opvangen, de StaySharp is de simpelste en mulcht niet maar achtervangt.
De Max is de alleskunner met het grootste maaibereik en de meeste power.
Hier de verschillen uitgelegd in het Engels, met linkjes naar Amazon (duurder ivm tax) .
Het zijn niet de goedkoopste maar waarschijnlijk wel de lichtst duwende en de stilste omdat de messen elkaar niet raken. En daardoor dus lang scherp.
En ze kunnen hoog gras (na je vakantie) makkelijk aan.
Wel even de messen goed afstellen bij montage.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 24-05-2018 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
BP14 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:37:
@Fantasma7988

Dat klopt inderdaad. Ik kwam ook op 32,6 uit. Totaal aantal kuubs kwam bij mij op afgerond 13.

Tegels worden verlijmd met codex Power CX 3.
Ik heb wel eens een trap bij de voordeur verlijmd op een cementdekvloer en dat ligt er nog steeds goed in 4 jaar later .

Maar weet zelf niet beter of de keramische tegels moeten op een drainerende mortel liggen ivm het vocht .
Mocht je voeg stuk gaan en er komt water onder de tegel dan vriest hij los .
Op jou oppervlaktes zou ik het dus wel 100 procent willen doen en dan kom je dus uit op de volgende manier .

Zandbed 15/20 cm per 5 cm aantrillen .
Drainmortel (split van 2 tot 6 mm )mengen met specie en bindmiddel.
Van Tubag heet dat trass compound maar er zijn veel merken erin tegenwoordig .
Dan deed ik eerst een laag draaien van 7 cm en uitvlakken op een deel wat ik die dag ging leggen.
Daar een bouwstaal mat in .
Dan weer draaien en de haakse lijn storten .
Dan tegel lijm aanmaken en de tegels inlijmen en dan rustig op hoogte kloppen .

Dan haaks op de eerste rij tegels weer een baan .
En dan tegelbaan voor tegelbaan dichtleggen .

Op deze manier zijn ze verlijmt met het drainmortel . En kan het geen kwaad als er vocht onder komt .

En een vorstkering is dan ook niet nodig .

Het is een vrijblijvend advies 😂👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@Fantasma7988

Er komt wel heel veel bij kijken om alles af te timmeren en vervolgens beton te storten. Ik heb gisteren nog eens verder gezocht naar andere mogelijkheden.
Dit is ook zeker 1 van de mogelijkheden.:

www.oxxobase.com

Dit zijn platen die je op het zandbed kunt leggen. Kost +- € 17,- per meter.

Ik begin behoorlijk te twijfelen wat ik nu het best kan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
BP14 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:48:
@Fantasma7988

Er komt wel heel veel bij kijken om alles af te timmeren en vervolgens beton te storten. Ik heb gisteren nog eens verder gezocht naar andere mogelijkheden.
Dit is ook zeker 1 van de mogelijkheden.:

www.oxxobase.com

Dit zijn platen die je op het zandbed kunt leggen. Kost +- € 17,- per meter.

Ik begin behoorlijk te twijfelen wat ik nu het best kan gaan doen.
De manier die ik uitlegde hierboven die vereist geen houten bekisting .

Je kan ook naar een keramische tegel met een epoxy lijm eronder uitkiezen .

Zoals de cera4line mento .
Die kan je op het zandbed leggen net als normale tegels .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@Fantasma7988

Tegels heb ik inmiddels al binnen. Ik ga mij zaterdag eens laten bijpraten over drainmortel.
Daarna maar eens een beslissing nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 16:35
Ik zou hier heel graag een Clematis Miss bateman en een Princes diana planten die ik dan tegen de omheining omhoog wil laten klimmen. Deze 2 soorten vinden we mooi en het bloei moment overlapt op elkaar zodat we toch wat langer bloemen blijven zien. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j0Ad5640s8noJckXcLH3kiVd/full.jpg

In verschillende tuincentra en op internet ben ik al eens op zoek gegaan naar manieren om de planten mooi te laten klimmen tegen de omheining. Nu kun je zo van die houten rekjes kopen maar dat kost nogal wat als je een redelijk oppervlak wil hebben. Je kan het ook doen met van die betonijzers heb ik gelezen maar dat vind ik precies niet zo mooi. De eerste jaren zal de omheining wel nog niet mooi bedekt zijn dus dan blijf je dat zien.

Tussen 2 steunpalen van de omheining is de afstand 1,75 m, niet echt ideal voor van die voorgemaakte rekjes uit de winkel die 1 m breed zijn.

Verder heb ik al gelezen dat je het ook met touw kan doen maar dat moet je dan om de zoveel tijd vervangen en controleren en ik weet niet of dat wel mooi gaat zijn.

Ik ben zelf nog aan het denken hoe ik het creatief kan oplossen maar voorloppig springt mij niet direct iets te binnen. Misschien hebben jullie een beter idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
@glennvho Ik ben even de naam kwijt, maar je hebt rollen (lijkt op wilgenteen, maar dan veel fijner) die je tegen je schutting en hek kan uitrollen. Deze verteren na een jaar of twee, maar je planten kunnen hier fijn tegenaan klimmen. Rol van 5m kostte me iets van eur. 30.

@Cheesy Klopt ja! Dopheidematten waren het! Thnx.

[ Voor 9% gewijzigd door virtualJac op 24-05-2018 10:35 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat zijn heidematten. Na twee jaar is het nog niet verteerd ;) Wij hebben het 'al' 3 jaar. Het is nu wel volledig begroeid met Hedera.

Je zou ook tuingaas (geplastificeerd gaas) kunnen gebruiken als je (roestig) betonijzer niet mooi vind. Wij hebben overigens verzinkt betonijzer gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 24-05-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Als tuinafscheiding zijn wij een aantal penanten aan het metselen, hiertussen komen betonstaalmatten waar klimop tegenaan moet gaan groeien.

Is er buiten de looks een voordeel van het gebruik gegalvaniseerde staalmatten t.o.v. blanke/geroeste staalmatten? (Bijvoorbeeld voor de klimop planten, of verkleuren van de penanten i.v.m. roest van de netten o.i.d.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Waah schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:06:
[...]

En een accumaaier begint bij zo'n 300 euro, en dat is wel fors duurder.....
Zeker aangezien je bij Lidl al een robotmaaier hebt voor 500 zag ik gisteren in het krantje
Ik zit met exact hetzelfde dilemma. Te klein oppervlak voor maairobot en met boompjes en obstakels geen zin in een snoer. Ik ga denk ik toch voor een accu maaier en van hetzelfde merk een heggenschaar zodat je de accu kan uitwisselen.
Teijgetje schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:18:
[...]

De enige goede robot is volgens mij van Husqvarna. Die zijn redelijk storingsongevoelig en hebben losse messen die weg klappen als ze iets hards raken. Dus geen vermalen speelgoed of gebroken/verbogen messen meer.
En ze kunnen een hellinkje aan.

Voor een maaier die licht maait, 60 % lichter duwen, kun je kijken naar een Fiskars StaySharp Plus. Die mulcht.
De StaySharp Max kan mulchen en opvangen, de StaySharp is de simpelste en mulcht niet maar achtervangt.
De Max is de alleskunner met het grootste maaibereik en de meeste power.
Hier de verschillen uitgelegd in het Engels, met linkjes naar Amazon (duurder ivm tax) .
Het zijn niet de goedkoopste maar waarschijnlijk wel de lichtst duwende en de stilste omdat de messen elkaar niet raken. En daardoor dus lang scherp.
En ze kunnen hoog gras (na je vakantie) makkelijk aan.
Wel even de messen goed afstellen bij montage.
Er is een topic over robotmaaiers op Tweakers. Daar komen ook nog een aantal andere merken aan bod met mooie alternatieven.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
dewil1990 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:19:
Als tuinafscheiding zijn wij een aantal penanten aan het metselen, hiertussen komen betonstaalmatten waar klimop tegenaan moet gaan groeien.

Is er buiten de looks een voordeel van het gebruik gegalvaniseerde staalmatten t.o.v. blanke/geroeste staalmatten? (Bijvoorbeeld voor de klimop planten, of verkleuren van de penanten i.v.m. roest van de netten o.i.d.)?
Als je hortensias er naast hebt staan verandert wellicht de kleur ;)
https://www.vtwonen.nl/tu...nvideo/hortensia-kleuren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Fuel_80 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:35:
[...]

Ik zie dat je de geïmpregneerde palen in de grond hebt "aangebrand". Binnenkort ook hier een stuk doorsteek hekwerk zetten en ik was aan het twijfelen wat ik met het deel in de grond ga doen. Aanbranden schijnt te werken had ik al gehoord, maar misschien kun jij me een beetje adviseren?
Voor de rest kan ik niet anders dan zeggen, good job! :9~
Ik zou er graag de credits voor nemen, maar dit aanbranden is het resultaat van een overijverige moeder en een brander tegen onkruid :+

Wel heb ik destijds gekeken naar het beschermen van de palen. De leverancier van ons hekwerk bood een soort sokken aan om de palen te beschermen, deze geloof ik: https://www.schuttingwink...saver-paalbeschermer.html

Ik heb dat niet gedaan omdat ik talloze palen bij ons uit de grond heb gehaald die er al 10+ jaar stonden en in prima staat waren. De kleigrond die we hier hebben is wanneer die eenmaal goed verdicht is bijna waterdicht. Ik denk dat de fijne deeltjes met de tijd langs de paal spoelen en de paal helemaal opsluiten en hem zo beschermen, maar dat is meer een gok dan wetenschap. De tijd zal het leren.
Señor Sjon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:57:
@Stoffel Kan je dat tyleen ook bovengronds laten liggen? Gardena heeft bv vorstvrije sproeiers en zo kan ik via de border het grasveld besproeien. Ik vind het zonde om de huidige beplanting allemaal te slopen voor de aanleg van een waterleiding. Met de hand telkens sproeiers verplaatsen is mij veel te bewerkelijk.
Zoals gezegd kan Tyleen prima bovengronds liggen. Als je bodembedekkers hebt kun je de slang daar wellicht gewoon onderdoor schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 22:05
Stoffel schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:16:
[...]

Ik zou er graag de credits voor nemen, maar dit aanbranden is het resultaat van een overijverige moeder en een brander tegen onkruid :+

Wel heb ik destijds gekeken naar het beschermen van de palen. De leverancier van ons hekwerk bood een soort sokken aan om de palen te beschermen, deze geloof ik: https://www.schuttingwink...saver-paalbeschermer.html

Ik heb dat niet gedaan omdat ik talloze palen bij ons uit de grond heb gehaald die er al 10+ jaar stonden en in prima staat waren. De kleigrond die we hier hebben is wanneer die eenmaal goed verdicht is bijna waterdicht. Ik denk dat de fijne deeltjes met de tijd langs de paal spoelen en de paal helemaal opsluiten en hem zo beschermen, maar dat is meer een gok dan wetenschap. De tijd zal het leren.

[...]

Zoals gezegd kan Tyleen prima bovengronds liggen. Als je bodembedekkers hebt kun je de slang daar wellicht gewoon onderdoor schuiven.
Dank voor je reactie Stoffel! Ik was de postsavers inderdaad al tegengekomen, maar vind het nogal omslachtig en net als jullie zitten ook wij op leem/kleigrond. Het aanbranden was een tip van een schilder, maar van de andere kant eens op de 15 jaar een paaltje wisselen is het werk ook niet. Ik vermoed dat ze ook hier gewoon zonder aanvullende bescherming de grond in gaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Eerder een nadeel. Een betonwapeningsmat is een stuk voordeliger dan een gegalvaniseerde staalmat. Daarbij vind ik het voordeel van zo'n ding dat roest dat het minder opvalt tussen planten, het lijkt veel meer op hout dan zo'n glimmend ding.
Verkleuring door roest op palen o.i.d. heb ik geen last van gehad, onder de matten die ik had zat zand (waar de klimop in zat), dus van roest op tegels had ik ook geen last.
Hortensia's kunnen wel verkleuren, ik had er ook een hortensia naast staan en die had (altijd al) de mooiste kleuren (blauw met paars), geen afwijking in gezien.. Maar de kluit zat daarvoor denk ik ook te ver bij het net verwijderd (zo'n 1 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Misschien is een chappenet ook wel een geldig alternatief: https://www.makroshop.be/...te-175-mm-maas-50-x-50-mm

Kost maar € 3 voor een 2 m x 1 m stuk. Misschien dat ik hier eens ga naar kijken en anders ga ik toch voor een houten klimrek gaan omdat dit mooier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Vraagje, is het mogelijk om een put in de bestrating te maken zonder dat deze ergens op aangesloten zit? Ik kan namelijk geen buizen meer aanleggen, maar eventueel wel een gat naar beneden maken van ongeveer een meter diep. Of zou dan de bestrating e.d. verzakken?

Edit:

Wacht, al gevonden, een infiltratieput.
Nu nog een niet al te duren vinden in 20x20 en dan zit ik helemaal goed :D er loopt sowieso al veel water weg, maar er blijft een kleine kuil in de bestrating zitten die ik niet wegkrijg omdat ik 3 kanten op moest straten.
Laat die kuil nu net wat in het looppad zitten :/

[ Voor 38% gewijzigd door MartijnAbel op 24-05-2018 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
MartijnAbel schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:34:
Vraagje, is het mogelijk om een put in de bestrating te maken zonder dat deze ergens op aangesloten zit? Ik kan namelijk geen buizen meer aanleggen, maar eventueel wel een gat naar beneden maken van ongeveer een meter diep. Of zou dan de bestrating e.d. verzakken?
Je zal dan een grindkoffer moeten maken. Maar als alles klei is dan gaat dat niet werken. Dat kan alleen als je zand(grond) hebt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
pjot1 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:50:
[...]

Je zal dan een grindkoffer moeten maken. Maar als alles klei is dan gaat dat niet werken. Dat kan alleen als je zand(grond) hebt.
Ik was nog even aan het zoeken geweest, zie mijn edit.
Het is heel veel zandgrond gelukkig. Moet ik bij een infiltratieput met doek er omheen ook nog steeds het gat vullen met grind? Dus om de put heen zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
MartijnAbel schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:52:
[...]

Ik was nog even aan het zoeken geweest, zie mijn edit.
Het is heel veel zandgrond gelukkig. Moet ik bij een infiltratieput met doek er omheen ook nog steeds het gat vullen met grind? Dus om de put heen zeg maar
Je kan beter draineerzand om de put heen gooien. Je hebt dan minder kans dat de zandgrond door de draineerzand heen gaat. Ook heb je minder kans dat een kiezel door je buis prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
pjot1 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:58:
[...]

Je kan beter draineerzand om de put heen gooien. Je hebt dan minder kans dat de zandgrond door de draineerzand heen gaat. Ook heb je minder kans dat een kiezel door je buis prikt.
Aah k, helder ik heb nog 2 emmers vol met grind staan namelijk waar ik niks mee doe :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje

Buiten de "looks" is natuurlijk het grote voordeel dat gegalvaniseerde matten niet roesten en inderdaad geen roestsporen achterlaten. Een aanschaf voor "eeuwig" dus, al gaan blanke matten ook heel lang mee
Vind je het "zilver" niet mooi dan kan je natuurlijk de mat even een rollertje in kleur geven met Hammerite Direct AluZinc, die kan zonder primer over gegalvaniseerd metaal.
Dat kan natuurlijk ook met gewone Hammerite op een blanke staalmat maar dan heb je grote kans dat al na enkele jaren (afhankelijk van je laagdikte) er toch roestplekken verschijnen.
De 8 jaar bescherming, dus iets roestigs schilderen dat dan 8 jaar niet roest, heb ik nog nooit gehaald.

O.a. de Karwei verkoopt soortgelijke metaallakken als Hammerite (de Direct AluZinc weet ik niet) van eigen merk die op kleur gemengd kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 26-05-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phriz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-12-2023
Vraag, al 7 jaar heb ik kunnen genieten van 3 'wat volgens mij boleikjes zijn'. Sinds afgelopen jaar bevonden er zich op een van de drie donkere knobbeltjes op de takken en uiteindelijk kwam er ook een plakkerige afscheiden op de onderliggende bladeren. De boom bleef deze hele zomer prima zijn blad houden alleen trok hij wel een hoop vliegen aan.
Ik had de hoop dat hij het dit seizoen weer beter zal doen maar niets is minder waar. Nu hebben alle drie de boompjes deze knobbeltjes op de takjes en een zelfde afscheiding op de bladeren. De vliegen zijn nog nergens te bekennen, maar ik maak mij wel een beetje zorgen.

Zelf heb ik wat rond gezocht op internet wat het zou kunnen zijn. Iets wat vaak terug komt is honingdauw. Dit komt sterk overeen ivm de plakkerige afscheiding. Alleen de knobbeltjes zie ik hier niet in terug komen. De bladeren bevatten namelijk geen luis in mijn geval. Wanneer ik de knobbeltjes kapot maak komt er wit poeder uit.

Heeft een van jullie een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik er tegen kan doen?

https://ibb.co/c2Jv6T
https://ibb.co/ja3j0o
https://ibb.co/mi8v6T
https://ibb.co/gWp2mT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 13:09
Als ik het zo snel moet zeggen dan zeg ik dopluis of schildluis.

Oa hier mee te bestrijden: https://www.ecostyle.nl/t...gen/dopluis-en-schildluis

[ Voor 58% gewijzigd door Ad de Jong op 26-05-2018 21:33 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
Zo, vanavond even alles geprepareerd en gras gezaaid! :D dus ik kan nu ook elke avond kijken hoe mijn gras groeit. Vanmiddag de grasmaaier die ik 3 weken geleden heb gekocht ook maar eens de doos van open gemaakt en in elkaar gezet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
MartijnAbel schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:08:
Zo, vanavond even alles geprepareerd en gras gezaaid! :D dus ik kan nu ook elke avond kijken hoe mijn gras groeit. Vanmiddag de grasmaaier die ik 3 weken geleden heb gekocht ook maar eens de doos van open gemaakt en in elkaar gezet :p
Met dit weer de grond continu nat houden hoor, anders denk ik dat je weinig gras zult zien verschijnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:08:
Vanmiddag de grasmaaier die ik 3 weken geleden heb gekocht ook maar eens de doos van open gemaakt en in elkaar gezet :p
Dat had je nog wel drie weken uit kunnen stellen. ;)

Even een vogelberichtje tussendoor.
Wil je de mooiste vogels in je tuin hang dan pindaslingers op, niet die doppinda`s maar gepelde ongebrande ongezouten pinda`s in een netje.
Die zijn gezond voor vogels en kunnen net als zaad ook in de zomer gegeven worden.

Hier hangen een paar voederhuisjes met zaad voor kleine vogels, wat pindaslingers voor wie maar wil en wat strooigoed op de grond, begonnen als geintje omdat de eigenaresse de incidentele halsbandparkieten zo leuk vond om te zien in de tuin. (die heten bij ons natuurlijk "de papegaaien").
Inmiddels weten alle vogels uit de buurt waar ze moeten zijn......
Vooral de pindaslingers zijn gewild,de hele gevederde bende eet zo`n 4 kilo pinda`s per week (gepeld, ongebrand, ongezouten en dus zijn we overgestapt op 25kg verpakking...... :9~ ) .
Daar krijg je een pracht aan vogelsoorten voor terug die zich allemaal beurtelings, maar ook vaak tegelijk, tegoed doen.
Een kleine greep; Halsbandparkieten, heggemussen, huismussen, merels, puttertjes, roodborstjes, vinkjes, groenlingen, een paar kauwtjes, wat eenden, een waterhoentje, een vlaamse gaai, tortelduiven, houtduiven, af en toe een paartje fazanten, een meerkoet, een grote bonte specht. En rondom op de weide scholeksters, ganzen, zwanen (de zwarte hebben zich helaas dit jaar nog niet laten zien) en wat andere weidevogels.

Het is leuk te zien dat grote vogels zich niet storen aan kleine vogels en dat er eigenlijk alleen tussen sommige soortgenoten "gestreden" wordt.
Uitzonderingen daargelaten.....
Er zit een Turkse tortelduif tussen die we de Turkse Terrorduif noemen, hij jaagt alle andere duiven weg als hij er is, ook de bijna twee keer zo grote Houtduiven.
De koolmeesjes willen elkaar ook nog wel eens achterna jagen en ook de inmiddels 9 Halsbandparkieten hebben een pikorde.
Het is de hele dag een komen en gaan van allerlei soorten en erg grappig om te volgen, en omdat alle vogels zich inmiddels veilig voelen gebeurd dat allemaal op zo`n drie meter van waar wij zitten.
Een nieuwkomer vorige week was een grote bonte specht, eerst nog schuw maar inmiddels heerser van de pinda`s zodra hij er is, en al minder opvliegerig als wij bewegen of foto`s maken.
Hij (of zij) komt gemiddeld elk kwartier even langs en de specht duldt geen vogels naast zich. De specht is echt wel een van de bijzonderste vogels die komen, ik had er hooguit drie in mijn leven gezien, en dan nog hoog in een boom vanaf de rug gezien.
Halsbandparkieten valt hij aan als het er minder dan vier zijn op de pinda`s (hij vliegt er gewoon vol in/tegen aan, snavel vooruit), en ze worden actief geweerd als ze aanvliegen en willen landen als hij zit te eten.
Prachtig om te zien hoe vlug de specht dan is, en even van de pinda`s afspringt om met brede vleugels als een vliegende kiep voor de halsbandparkiet de pinda`s af te schermen.
Je verbaasd je dan dat een vogeltje zo kan vliegen, met open vleugels haast stil hangend in de lucht en zelfs zijwaarts en op en neer.
Als de halsbandparkieten alsnog te dichtbij komen krijgen ze een steek met de snavel ter verduidelijking: "opkrassen..."
Inmiddels weten alle parkieten dan ook dat als het zwart/wit/rode monster er is ze niet moeten landen, er wordt hier dan ook menig doorstart door ze gemaakt en de perenboom is inmiddels omgedoopt tot wachtlokaal......veel vogels gaan daar in zitten wachten tot de specht vertrokken is. (ook bijzonder om te zien, zo`n boom met allerlei soorten geduldig wachtende vogels.)
De parkieten willen dan nog wel eens mopperen, doorgaans zijn ze niet luidruchtig, maar dan kwetteren ze duidelijk mopperend (net zoals wanneer ik in de tuin bezig ben en ze vinden dat ik te dicht bij hun voer ben)
Hier zitten er een stuk of acht in het wachtlokaal terwijl de specht aan de pinda`s hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mlbTT1d26i3z9etG3qEu6BUm/thumb.jpg
Dezelfde boom wordt ook door de specht gebruikt als hij een hele pinda weet te kapen, het is dan prachtig om te zien hoe hij tegen de stam opvliegt om daarna naar een hoger plekje te huppen via de stam.

Met de fotoburst aan kan ik redelijk elke vleugelslag van de parkieten fotograferen, van de specht is dat nog niet gelukt, die is meestal vliegend wazig te zien.
Dit is een shotje uit een reeks waar de parkiet aan komt vliegen en op dat moment bedenkt; "die rotzak zit er weer, wegwezen" en vol in de ankers gaat. De volgende foto`s in de serie zie je hem naar links wegvliegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qh19SFxeGJpdIrW6DkhyYvIh/thumb.jpg

Of gewoon niet opletten en te laat remmen, de specht valt van achter de pinda`s al aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AxwAPRLaNCroS6ywLUOdzWfV/thumb.jpg

Dit zijn verdedigmomentjes van de specht, eerst zit hij links te eten, om dan rechts de parkiet weg te jagen die aankomt, om dan de volgende foto al weer te zitten te eten. Bloedsnel beestje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rn31nlxYOP0utgNg6WuzpHGJ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/afP6s7V7A5un7t836Kjf2mum/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HLr6MUb3ACgJGCw0xvINLTa3/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LsVIdK5dtoT2zb2bnCqitHGz/thumb.jpg

Of gewoon even wegjagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6phFGbWNpT8HNwCDwgyOf1to/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qMgMvxIjASZTdVKiYWkkfzoc/thumb.jpg

En soms mogen mussen, koolmeesjes, vinkjes of roodborstjes blijven zitten zolang ze niet opvallend aanwezig zijn. Parkieten worden echter genadeloos weggejaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vtVVkw38iapM6lN7chECYXJI/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lxWZXnO4WXTGukusjfM2Uvoe/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/afxIysB9lGYMUWq0Wvv2uAVX/thumb.jpg

Verder zijn er inmiddels jonge vogeltjes alom die je kwetterend, zich dik makend op een takje, ziet zitten schreeuwen om voer, waarna een ouder wat voer komt brengen.
De merels in de heg hebben inmiddels ook hun 5 eieren uitgebroed, dus hopelijk kan ik één dezer dagen de heggen even snoeien... :)
En natuurlijk hopen we dat de specht wat kroost komt laten zien.

Edit 28/5;
Vandaag kwam even een vogel aanvliegen die je echt niet verwacht........
Helaas op het dak van de buren waarna hij de bomen in vloog. De foto`s zijn maximaal ingezoomd over 80 meter en daardoor wat minder qua scherpte.
Maar echt spectaculair zo`n kip van een meter. :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a61aEmH0RBAv1QtApi8qDXqP/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZThQtPCkRXfbeYlw7T1qE80X/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FvlcU1Wi16ozjeXkQbzF4Nh5/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gI5QcQ9ROqmeOo7Xo9xD3ObM/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tdrMWjT4a490M0U0X04KFQfX/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z4RD8t5SLDPDqCEa0Z06mN5r/thumb.jpg

(Zo'n dakgolf is ca 20 cm breed, hij haalt makkelijk 5 golven, qua spanwijdte schatten we ca 2 meter.
Wij houden het voorlopig op een pauw, maar wie het weet mag het zeggen. ;) )

Verder heb ik voor de maaitractor deze Luyed 1700lumen ledlampjes besteld die onderweg zijn.
Ik maai woensdagavond en zondag en als het al weer sneller donker wordt kan wat extra licht erg fijn zijn.
Ik houd jullie op de hoogte of dat echt zoveel scheelt zoals je kunt zien in dit filmpje.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2018 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
sorted.bits schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:58:
[...]

Met dit weer de grond continu nat houden hoor, anders denk ik dat je weinig gras zult zien verschijnen.
Komt goed. Continu gaat moeilijk worden, maar meerdere keren per dag sowieso ;)

Wat als er een behoorlijke regenbui komt trouwens? Dan zou je zeggen dat al dat graszaad verplaatst/wegspoelt?

[ Voor 15% gewijzigd door MartijnAbel op 28-05-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 07:49
MartijnAbel schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:55:
[...]

Wat als er een behoorlijke regenbui komt trouwens? Dan zou je zeggen dat al dat graszaad verplaatst/wegspoelt?
Als het goed is hark je het graszaad iets onder, dus van een beetje regen gaat dat niet gebeuren. Zolang je geen stortbui krijgt en alles naar 1 plek spoelt, zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
sorted.bits schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:29:
[...]

Als het goed is hark je het graszaad iets onder, dus van een beetje regen gaat dat niet gebeuren. Zolang je geen stortbui krijgt en alles naar 1 plek spoelt, zit je goed.
Heb het idd een beethe geharkt, maar het is wel te zien dat die grond weer wat inklinkt na het sproeien en het graszaad toch weer een beetje naar de oppervlakte komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
MartijnAbel schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:55:
[...]

Dat heb ik dus voorgehad toen ik net gezaaid had. Rond een uur of 4 had gezaaid in de namiddag en 's avonds rond een uur of 9 een stortbui van een goed half uur. :P

Als je het graszaad goed ingeharkt hebt bij het zaaien blijft het wel vrij goed op zijn plaats. Ik heb gisteren na 6 weken nog wat gras bijgezaaid omdat ik nog wat kale plekken had. Of dit nu door die plensbui kwam of gewoon een andere oorzaak weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
iemand ervaring met het zelf bouwen van een pergola voor harmonica schaduw doeken?

ik was van plan om de pergola zelf van Douglashout te maken omdat het aan speciale afmetingen moet voldoen. maar is het doek en mechanisme zelf goed te doen? want dit willen we ook op maat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Ik heb al eens gezocht in het topic maar kan het niet vinden. Een tijdje geleden had ik ergens van die metalen koppelstukken gezien voor tuinslangen. Dus als beter alternatief voor die gardena koppelstukken.

Ik heb voor mijn dompelpomp een 3/4 (19mm) tuinslang aangeschaft zodat het debiet en de druk hoger komen te liggen voor het sproeien van gazon en planten water geven. Nu is de druk niet echt hoog met de 13mm tuinslang die ik heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@glennvho wat is er mis met de koppelstukken van gardena dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
glennvho schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:26:
Ik heb al eens gezocht in het topic maar kan het niet vinden. Een tijdje geleden had ik ergens van die metalen koppelstukken gezien voor tuinslangen. Dus als beter alternatief voor die gardena koppelstukken.

Ik heb voor mijn dompelpomp een 3/4 (19mm) tuinslang aangeschaft zodat het debiet en de druk hoger komen te liggen voor het sproeien van gazon en planten water geven. Nu is de druk niet echt hoog met de 13mm tuinslang die ik heb aangesloten.
Koop een bult van die dingen op aliexpress, kosten bijna niks en dan mag er nog eens 1 kapot gaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
glennvho schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:26:
Een tijdje geleden had ik ergens van die metalen koppelstukken gezien voor tuinslangen. Dus als beter alternatief voor die gardena koppelstukken.
Gardena heeft ook metalen versies.
Oa bij Hornbach, die heeft ook een goedkopere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik heb op mijn 3/4 slang van gardena koppelingen van het profi-system aangesloten en daar brult het water toch wel flink harder uit dan uit de dunnere slang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Zo, de rest van de bodembedekkers zitten nu in de grond (gepensioneerden aan het werk gezet :Y) ):

Afbeeldingslocatie: https://o53qlg.db.files.1drv.com/y4mE9Yq8rfnf_z_u7oYu_GBHfnu6nLEpPkckVxH3GzH-b2pLMAlMw7AG7vd-wKrvzoKW-QAdMeHpVZYN2brkbO8IKqbbTa0yKfIz3BVjTt67B30mXPlSoki8ijGPdIznNrUPTzcvKTZODoyclUXOnK3ZYosBPdLeUl4FZT9Q4RHVTB8f76yoY5rBFtidLa98LXRUkwllBHE9sIbF9giqrB3cw?width=1024&height=768&cropmode=none

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met grasmaaiers op accu? Het meeste gras wordt gemaaid door de paarden hier, dus ik heb niet echt iets groots nodig. Het gaat misschien om een 200m2 aan echt gazon. Een maaier met verlengkabel is echt ellendig en om voor dat kleine stukje nu een benzinemaaier te gaan kopen trekt me ook niet echt.

Ik twijfel een beetje over deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/l/dlm431z.jpg

https://www.toolmax.nl/ma...u-s-en-lader-in-doos.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 12-09 13:32
Hebben hier tweakers een plantenbak gemaakt van stapelblokken? 60 x 15 x 15? Hoe ''diep'' moet je de eerste laag gaan leggen ?

Het gaat dus om dit soort blokken:

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/sbmarkt/image/cache/full/05fc105c20280aa4b269a3d79cf6a17294fb10e8.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Possible op 29-05-2018 13:40 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BP14
@Possible

Ik ben bezig met 60x15x15 en 30x15x15 blokken. Ik heb gisteren de eerste laag gelijmd op een grindtegel ondergrond.

Dit is wat er tot nu toe ligt.
https://ibb.co/iRNcAy

De achterste bloembak word 3 hoog. (45cm). het stuk wat langs de schutting ligt word 2 hoog(30cm).

Het enige waar ik over twijfel is wat voor grond ik in de bloembak moet doen. Het water moet namelijk wel weg kunnen.

[ Voor 37% gewijzigd door BP14 op 29-05-2018 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Possible schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:39:
Hebben hier tweakers een plantenbak gemaakt van stapelblokken? 60 x 15 x 15? Hoe ''diep'' moet je de eerste laag gaan leggen ?

[afbeelding]
Bijna dagelijks. ;)

Zorg voor een fundering, dit kan van alles zijn, banden (op z'n kant) of zware tegels. Hierop lijm je de blokken. Zorg voor verband, zowel op de fundering als op de blokken omdat dat gewoon het sterkst is.

Omdat je de fundering niet in het zicht wilt hebben moet je de fundering ongeveer op 2 a 3 cm onder je straatwerk maken zodat de onderkant van het blok onder de bestrating valt.

Succes ermee!

@BP14 je tuin schiet al lekker op! d:)b Vwb je plantenbak, je kan ook een paar (kleine) gaatjes boren onderin je bak. Ook zou je een drain kunnen neerleggen maar dat is een hoop werk...

[ Voor 10% gewijzigd door pjot1 op 29-05-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@pjot1

De fundering gaat wel een beetje tijd in zitten voordat het waterpas ligt. Vooral die 60x60 grindtegels in je eentje leggen kost een beetje tijd. Beetje bij beetje schiet het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@pjot1 In mijn vorige woon heeft een stratenmaker eerst ophoogzand gebruikt en daar op gewoon alle blokken op elkaar gelijmd. Dit was ongeveer 4 jaar geleden en dit werkte perfect.

Ik woon in Friesland en hebben hier dus voornamelijk klei grond. Water kan dus amper weg komen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Possible schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:05:
@pjot1 In mijn vorige woon heeft een stratenmaker eerst ophoogzand gebruikt en daar op gewoon alle blokken op elkaar gelijmd. Dit was ongeveer 4 jaar geleden en dit werkte perfect.

Ik woon in Friesland en hebben hier dus voornamelijk klei grond. Water kan dus amper weg komen.
Het zou kunnen maar zo hoort het in ieder geval niet. Ik doe zelf altijd een fundering eronder. Ik heb geen zin om later terug te moeten komen om het te repareren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:02
Kan het overtollig water dan nog wel weg bij het lijmen van de stenen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
Afgelopen weken ook bezig geweest:

1. Vijver eruit gehaald.
2. Nieuw grasmat gemaakt
3. nieuwe composiete schutting geplaats + deur.
4. Trampoline voor de kids :P

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pei7cgci0qua.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fsvfntug5j4x.jpg

To Do dus nog: Bloembakken maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ryan_ schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:14:
Kan het overtollig water dan nog wel weg bij het lijmen van de stenen?
Niet door de blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@pjot1

Een aantal gaten door de grintegel boren lijkt me dus wel verstandig. Ik kan er nu nog gemakkelijk bij dus het is een kleine moeite om dan een aantal gaten te boren voor het afvoeren van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BP14 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:28:
@pjot1

Een aantal gaten door de grintegel boren lijkt me dus wel verstandig. Ik kan er nu nog gemakkelijk bij dus het is een kleine moeite om dan een aantal gaten te boren voor het afvoeren van het water.
Goed idee! Dat zal allicht schelen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
Possible schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:39:

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/YJNlP9p.jpg

Ik heb ze 4 jaar geleden samen met pa in elkaar gezet op een fundering van bakstenen. Ik ga nu nog 1 in elkaar zetten zonder fundering. De eerste laag heb ik een paar cm boven de bestrating laten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Nou, daar gaat mijn graszaad... :'(
Lang leve het nederlandse weer

[ Voor 31% gewijzigd door MartijnAbel op 29-05-2018 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag de Luyeds binnengekregen.
Supersnel verzonden uit Brooklyn, America.

Dat is pas serieus helder wit licht....... in een upgrade van 1 minuut. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Eigenlijk was het nog te licht voor goed vergelijk, maar toch.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FWK88iJDgsua9xB83fMzq1vn/thumb.jpg
Met nog een oude lamp.
De kleurtemperatuur kan je op de grond zien, waarbij de Luyed al ver voorbij het midden verlicht en de oude lamp overpowered.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/55b2bGaaBlyd6cssLubX0KXp/thumb.jpg
2x Luyed gewoon gefotografeerd, over de maaier gericht.
De lampjes zijn zo fel dat er overal lensflare optreedt.
Als ik het focuspunt onder de lampen richt staat de blauwe flare boven de lampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ezdMRDx9d2xZuh69ZdA1sfjg/thumb.jpg
2x Luyed met de lensflare in de lampen gericht/gezet.

Een aanrader als je `s avonds of `s ochtends maait in voor en najaar.
(of gewoon als jaloersmakertje voor de buren, je maaier ziet er 1000 euro duurder uit... :9 )

Voor foto`s qua lichtbereik op de weide is het nog te licht.
Die volgen als het niet regent......
.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:34:
Vandaag de Luyeds binnengekregen.
Supersnel verzonden uit Brooklyn, America.

Dat is pas serieus helder wit licht....... in een upgrade van 1 minuut. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Eigenlijk was het nog te licht voor goed vergelijk, maar toch.....

[afbeelding]
Met nog een oude lamp.
De kleurtemperatuur kan je op de grond zien, waarbij de Luyed al ver voorbij het midden verlicht en de oude lamp overpowered.

[afbeelding]
2x Luyed gewoon gefotografeerd, over de maaier gericht.
De lampjes zijn zo fel dat er overal lensflare optreedt.

[afbeelding]
2x Luyed met de lensflare in de lampen gericht/gezet.

Een aanrader als je `s avonds of `s ochtends maait in voor en najaar.
(of gewoon als jaloersmakertje voor de buren, je maaier ziet er 1000 euro duurder uit... :9 )

Voor foto`s qua lichtbereik op de weide is het nog te licht.
Die volgen als het niet regent......
.
Nice, ziet er goed uit!
Ik trek zo mijn waadpak even aan om te kijken of mijn graszaad nog te plek ligt...
Wat te doen als het wat naar een plek gespoeld is? Harken en opnieuw verdelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:43:
[...]
Harken en opnieuw verdelen?
Als het goed gezaaid is, iets doorgeharkt en afgerold, kan het best tegen een bui. Modderstromen ergens heen is natuurlijk een ander verhaal.
Met harken krijg je de kleine zaadjes nooit meer mooi verdeeld, hooguit een klein beetje verdeeld.
Je kan hooguit als er erg veel op een hoop is gespoeld in een hoek het zaad wassen en opnieuw zaaien, maar dat is gedoe want alleen als ze droog zijn zaaien ze makkelijk en je krijgt ze nooit meer droog.
Zou ik niet doen.
Je kan beter even afwachten en bijzaaien waar nodig.
Helaas, want je zal al het zaad al gebruikt hebben en nieuw moeten aanschaffen.
Het leven van een tuinier gaat niet altijd over rozen. ;)

Aan de andere kant begint je wachttijd om voor de eerste keer te maaien dan opnieuw en kan je de nieuwe maaier nog wat langer laten staan = extra vrije tijd. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:49:
[...]

Als het goed gezaaid is, iets doorgeharkt en afgerold, kan het best tegen een bui. Modderstromen ergens heen is natuurlijk een ander verhaal.
Met harken krijg je de kleine zaadjes nooit meer mooi verdeeld, hooguit een klein beetje verdeeld.
Je kan hooguit als er erg veel op een hoop is gespoeld in een hoek het zaad wassen en opnieuw zaaien, maar dat is gedoe want alleen als ze droog zijn zaaien ze makkelijk en je krijgt ze nooit meer droog.
Zou ik niet doen.
Je kan beter even afwachten en bijzaaien waar nodig.
Helaas, want je zal al het zaad al gebruikt hebben en nieuw moeten aanschaffen.
Het leven van een tuinier gaat niet altijd over rozen. ;)

Aan de andere kant begint je wachttijd om voor de eerste keer te maaien dan opnieuw en kan je de nieuwe maaier nog wat langer laten staan = extra vrije tijd. ;)
Nou, mooi klaar mee, heel wat kuilen waar helaas het zaad allemaal op 1 plek ligt. Dat kan ik morgen mooi even opnieuw wat verdelen. Helaas ook 1 stuk behoorlijk onder water met de gigantische buien die we hadden en nu nog steeds hebben. Daar moet morgen blijken of het nog redelijk ligt. Het rottige is ook dat waar de grond mooi uitgevlakt was er nu helaas toch kuilen ontstaan in de modder...
Ik heb nog zeker een 600 gram aan graszaad over. Had een kilo besteld, maar ik heb maar een klein stukje wat gras hoeft te worden :D

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnAbel op 29-05-2018 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:12:
[...]

Nou, mooi klaar mee. Heel wat bulten waar helaas het zaad allemaal op 1 plek ligt. Dat kan ik morgen mooi even opnieuw wat verdelen. Helaas ook 1 stuk behoorlijk onder water met de gigantische buien die we hadden en nu nog steeds hebben. Daar moet morgen blijken of het nog redelijk ligt. Het rottige is ook dat waar de grond mooi uitgevlakt was er nu helaas toch kuilen ontstaan in de modder...
Ik heb nog zeker een 600 gram aan graszaad over. Had een kilo besteld, maar ik heb maar een klein stukje wat gras hoeft te worden :D
Dat wordt dan harken, afwachten en over een week bijzaaien als dit ontkiemt, probeer een bladhark, dat sleept wat meer.
Maar misschien is het ook wat om het maar even los te laten ipv je best te doen en dagelijks gefrusteerder te raken door het weer.
Een beetje harken kan maar er komt nog meer slecht weer aan, morgen (hoos)buien eventueel met hagel.......
Ik denk dat je de buien even uit moet zitten en pas volgende week aan de gang als het weer droger wordt en je werk blijft liggen.
Dan kan je vlakken en opnieuw inzaaien gezien je nog zaad genoeg hebt.

Ik zou me even neerleggen bij de weergoden ipv te proberen ze te overwinnen en maar even met lede ogen toezien. :')

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:30:
[...]

Dat wordt dan harken, afwachten en over een week bijzaaien als dit ontkiemt, probeer een bladhark, dat sleept wat meer.
Maar misschien is het ook wat om het maar even los te laten ipv je best te doen en dagelijks gefrusteerder te raken door het weer.
Een beetje harken kan maar er komt nog meer slecht weer aan, morgen (hoos)buien eventueel met hagel.......
Ik denk dat je de buien even uit moet zitten en pas volgende week aan de gang als het weer droger wordt en je werk blijft liggen.
Dan kan je vlakken en opnieuw inzaaien gezien je nog zaad genoeg hebt.

Ik zou me even neerleggen bij de weergoden ipv te proberen ze te overwinnen en maar even met lede ogen toezien. :') ;)
Is misschien wel het beste idd. Ik zal wel even het graszaad wat op een bult ligt wat verdelen en dan gewoon maar afwachten. Thanks voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:37:
[...]

Is misschien wel het beste idd. Ik zal wel even het graszaad wat op een bult ligt wat verdelen en dan gewoon maar afwachten. Thanks voor de tips!
Ik weet niet hoe lang het al ligt maar ontkiemend zaad, dat dus een wortel naar beneden schiet, kun je eigenlijk niet verplaatsen tenzij je de wortel weer naar beneden richt. Op zijn kop vindt dan geen enkel zaadje fijn. ;)
Harken en verdelen kan niet elke dag / lang, ik denk met gras hooguit de eerste paar dagen.

Als het maar een klein stukje gazon is zou je de zaden zelfs voor kunnen kiemen door ze nat te maken/vol laten zuigen in een bak water, een dag later uit laten lekken en daarna vochtig houden in een schaaltje met magnetronfolie (met gaatjes) erover zodat ze een beetje "broeien" op kamertemperatuur.
Zaaien gaat dan een stuk lastiger en je zult ze moeten verdelen met een hark, voordeel is dat ze, als ze al twee of drie dagen opgezwollen zijn, een stuk sneller ontkiemen in je grond.

Heb ik nog nooit gedaan omdat droog zaaien veel makkelijker is, maar ik heb zat graszaad (60 kg) staan, ik zal een testje voor je doen. Voor je redelijkerwijs wat blijvends kan doen is het toch zondag denk ik.
Zal gelijk wat in een bak water donderen........ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:08:
[...]

Ik weet niet hoe lang het al ligt maar ontkiemend zaad, dat dus een wortel naar beneden schiet, kun je eigenlijk niet verplaatsen tenzij je de wortel weer naar beneden richt. Op zijn kop vindt dan geen enkel zaadje fijn. ;)
Harken en verdelen kan niet elke dag / lang, ik denk met gras hooguit de eerste paar dagen.

Als het maar een klein stukje gazon is zou je de zaden zelfs voor kunnen kiemen door ze nat te maken/vol laten zuigen in een bak water, een dag later uit laten lekken en daarna vochtig houden in een schaaltje met magnetronfolie (met gaatjes) erover zodat ze een beetje "broeien" op kamertemperatuur.
Zaaien gaat dan een stuk lastiger en je zult ze moeten verdelen met een hark, voordeel is dat ze, als ze al twee of drie dagen opgezwollen zijn, een stuk sneller ontkiemen in je grond.

Heb ik nog nooit gedaan omdat droog zaaien veel makkelijker is, maar ik heb zat graszaad (60 kg) staan, ik zal een testje voor je doen. Voor je redelijkerwijs wat blijvends kan doen is het toch zondag denk ik.
Zal gelijk wat in een bak water donderen........ _O-
Haha, thanks! Het ligt er sinds gisteren, dus morgen kan ik vast nog wel iets verplaatsen.
Ga morgenvroeg even de schade opnemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1U3sfijMH74jNceP52FHwyIo/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/abgJ14ws4mzmLae5V7KpKZst/thumb.jpg
Experiment graszaad voorkiemen : Check

Zag dat de muizen de dozen graszaad ook gevonden hadden....... :-(
Meteen maar even de kiemkracht bekijken van het zaad dat er naast ligt. Is dat uit de doos gestroomd of is dat leeggegeten. :-(

En dan nog maar even naar de lampjes in het donker kijken......... :9

Het is moeilijk op de foto te zetten wat je eigenlijk ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h8LWzEkFKnUUsMsEcjAi33du/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xz76L5XETbvsIe4Mt8OpScmA/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z2T4zWxkYij5R3LJgSifOW3Z/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B00gqoIeaFfnq5YG9gbIW0sb/thumb.jpg
De lampen van dichtbij zie je min of meer zo, alleen is de kleurtemperatuur echt helder wit met een blauwe zweem en heeft je oog geen last van de flare.
In het echt is het helderder en chroom is qua kleur zoals je dat buiten in het zonlicht ziet, en het lampglas zie je niet, dat is volkomen helder/transparant.
(eigenlijk pas op de foto zag ik de krasjes in het glas, goed dus dat er een brush-guard komt die de takken, riet, ed weggeleid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1pmKDayKoPbfjPrgo93RLsys/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HhDbfWUWUvQxfHGZD6nRgWF6/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Aae5rWzQdXgY3jy0LabC4ptt/thumb.jpg
Hoe verder je weg gaat, des te meer wordt het een schijnwerper.

Erg blij mee, een welbestede 37 euro (incl verzenden) _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 30-05-2018 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Heeft iemand hier ervaring met het aansluiten van een Gardena Aquacontourset? Het gaat dan voornamelijk om het afstellen van de sproeier. En Waar zou ik de sproeier het best neer kunnen zetten? Ik heb in paint even een tekening gemaakt hoe mijn tuin er uit ziet.

Ik dacht zelf om de sproeier bij het rode rondje te plaatsen. Dit is de hoek van het terras. de rest m.u.v. het looppad en de bloembak is gras.

BP14 picture
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1yB96ZiVvcHD2kXZ78R5R6GH/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 00:28:
[...]

[afbeelding] [afbeelding]
Experiment graszaad voorkiemen : Check

Zag dat de muizen de dozen graszaad ook gevonden hadden....... :-(
Meteen maar even de kiemkracht bekijken van het zaad dat er naast ligt. Is dat uit de doos gestroomd of is dat leeggegeten. :-(

En dan nog maar even naar de lampjes in het donker kijken......... :9

Het is moeilijk op de foto te zetten wat je eigenlijk ziet.

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
De lampen van dichtbij zie je min of meer zo, alleen is de kleurtemperatuur echt helder wit met een blauwe zweem en heeft je oog geen last van de flare.
In het echt is het helderder en chroom is qua kleur zoals je dat buiten in het zonlicht ziet, en het lampglas zie je niet, dat is volkomen helder/transparant.
(eigenlijk pas op de foto zag ik de krasjes in het glas, goed dus dat er een brush-guard komt die de takken, riet, ed weggeleid)

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Hoe verder je weg gaat, des te meer wordt het een schijnwerper.

Erg blij mee, een welbestede 37 euro (incl verzenden) _/-\o_
Nice, dat is echt bakken met licht! In het echt is het vaak nog meer, het is nooit lekker op de foto te krijgen. :D het graszaad lag, verbazingwekkend, maar op een paar plekken wat bij elkaar gespoeld. Dat even weer wat verdeeld en het verder zo gelaten. Viel dus reuze mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 15:41

Tripl3 D

Brother in Arms

MartijnAbel schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:27:
[...]

[afbeelding]

Ik heb ze 4 jaar geleden samen met pa in elkaar gezet op een fundering van bakstenen. Ik ga nu nog 1 in elkaar zetten zonder fundering. De eerste laag heb ik een paar cm boven de bestrating laten komen
Als ze gelijmd zijn, moet je er dan nog met iets van zeil voor zorgen dat er geen water tussen die borders doorloopt?

Volgens een collega loop je anders het risico dat aarde ook meespoelt op je terras (en vlekken maakt), maar ik vraag me af of dat echt zo is.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
Tripl3 D schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:47:
[...]

Als ze gelijmd zijn, moet je er dan nog met iets van zeil voor zorgen dat er geen water tussen die borders doorloopt?

Volgens een collega loop je anders het risico dat aarde ook meespoelt op je terras (en vlekken maakt), maar ik vraag me af of dat echt zo is.
Als je zorgt dat de naden zeer klein zijn(kwestie van goed recht flexen) dan komt er helemaal niks doorheen.
Ee zijn bouwvakkers die het spul zo schots en scheef maken dat je met hele dikke naden blijft zitten, dan kan er wat wegspoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tripl3 D schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:47:
[...]

Je zou worteldoek aan de binnenkant kunnen aanbrengen maar dat is eigenlijk niet nodig. Je moet ook lijm aanbrengen aan de kopse kanten van de blokken. Ik heb in 14 jaar tijd nog nooit meegemaakt dat er aarde door de blokken heen spoelt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Als je een ril lijm over de lengte en de kopse kant geeft dan is dat al een afsluiting van de voeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09 14:22
Hier ook blokken (strak) op elkaar gelijmd, komt geen water/zand tussendoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BP14
De bloembak inmiddels klaar. Ik heb nog precies genoeg blokken over om een maairand langs de bloembak en langs de schutting te maken.

BP14 picture
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bsKylIjp2hHy8FkDjZ45ezfl/thumb.jpg

Nu kan ik de bloembak vullen met zwarte grond / potgrond. Wat is het best om de bloembak mee te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
pjot1 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:48:
[...]

Je zou worteldoek aan de binnenkant kunnen aanbrengen maar dat is eigenlijk niet nodig. Je moet ook lijm aanbrengen aan de kopse kanten van de blokken. Ik heb in 14 jaar tijd nog nooit meegemaakt dat er aarde door de blokken heen spoelt. :)
Bij ons is dat alleen in de hoeken waar de (getrommelde) blokken tegen een bestaande muur zitten. Net niet strak en bij hevige regen loopt er iets zand mee. Simpel te fixen, dus niet zo'n probleem voor ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Laatst online: 20-08 17:30
Ik heb nog een vraagje mbt de tuin. Wij zitten namelijk met het probleem dat onze tuin een grote klei plaat is. Met als gevolg dat na een kleine regenbui het grasveld soms wel tot een week een natte bedoeling was. Nu hebben we alles iig 15 cm aflaten graven en nu willen we dus de tuin geheel opnieuw aanlaten leggen. We twijfelen alleen wat we zullen doen.

Optie 1. De tuin naar achter aflaten lopen en dan achterin een strook van 1 meter breed maken met 20cm diep grind, als opvang bak voor het water?

Optie 2. Goten aanleggen en aansluiten op de riolering, maar volgens mij is dit ongewenst of zelfs niet toegestaan. (Dat ben ik nog aan het uitzoeken).

Optie 3. Een water reservoir aanleggen (bv van die hydroblobs) om daar tijdelijk het water in op te slaan. Misschien wel de mooiste, maar ook veruit de duurtste oplossing.

Maar nu vroeg ik me af of iemand nog een andere betaalbare optie heeft?

De tuin zelf willen we voor 40% bestraten en de overige 60% zal bestaan uit kunstgras en het gaat om een oppervlakte van 135m2.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Uhmmie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:06:
Ik heb nog een vraagje mbt de tuin. Wij zitten namelijk met het probleem dat onze tuin een grote klei plaat is. Met als gevolg dat na een kleine regenbui het grasveld soms wel tot een week een natte bedoeling was. Nu hebben we alles iig 15 cm aflaten graven en nu willen we dus de tuin geheel opnieuw aanlaten leggen. We twijfelen alleen wat we zullen doen.

Optie 1. De tuin naar achter aflaten lopen en dan achterin een strook van 1 meter breed maken met 20cm diep grind, als opvang bak voor het water?

Optie 2. Goten aanleggen en aansluiten op de riolering, maar volgens mij is dit ongewenst of zelfs niet toegestaan. (Dat ben ik nog aan het uitzoeken).

Optie 3. Een water reservoir aanleggen (bv van die hydroblocks) om daar tijdelijk het water in op te slaan. Misschien wel de mooiste, maar ook veruit de duurtste oplossing.

Maar nu vroeg ik me af of iemand nog een andere betaalbare optie heeft?

De tuin zelf willen we voor 40% bestraten en de overige 60% zal bestaan uit kunstgras en het gaat om een oppervlakte van 135m2.
Ik zou het anders doen... Aangezien je toch gaat afgraven zou je gelijk een aantal gleuven kunnen trekken en daar een drain in kunnen gooien. Deze kan je aansluiten op je riool. Eerder in dit topic is al besproken hoe je dit het beste kunt doen.

Ik zie dat je in alkmaar woont. Afhankelijk van de wijk zou je ook verticale drainage toe kunnen passen. Woon zelf in de buurt dus ik kan je daar eventueel wel mee helpen als je interesse hebt, stuur dan maar een dm. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Als ik Google op Hydroblocks krijg ik dijkbedekking te zien, bedoel je dat?
Je zou ook infiltratiekratten kunnen toepassen, zo duur zijn die niet.
Als alternatief kun je zelf grindkoffers onder het maaiveld maken, daar zijn wel handleidingen op internet voor te vinden. E.e.a. afhankelijk van de hoogte van je grondwater.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 31-05-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Cheesy schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:19:
Als ik Google op Hydroblocks krijg ik dijkbedekking te zien, bedoel je dat?
Je zou ook infiltratiekratten kunnen toepassen, zo duur zijn die niet.
Als alternatief kun je zelf grindkoffers onder het maaiveld maken, daar zijn wel handleidingen op internet voor te vinden. E.e.a. afhankelijk van de hoogte van je grondwater.
Sorry ik bedoelde hydroblobs (en ja dat zijn infiltratiekratten). Alleen die zijn dan meteen met afwerking (rooster) mogelijk.
pjot1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:18:
[...]

Ik zou het anders doen... Aangezien je toch gaat afgraven zou je gelijk een aantal gleuven kunnen trekken en daar een drain in kunnen gooien. Deze kan je aansluiten op je riool. Eerder in dit topic is al besproken hoe je dit het beste kunt doen.

Ik zie dat je in alkmaar woont. Afhankelijk van de wijk zou je ook verticale drainage toe kunnen passen. Woon zelf in de buurt dus ik kan je daar eventueel wel mee helpen als je interesse hebt, stuur dan maar een dm. ;)
Ik woon ondertussen in Heerhugowaard. Niet dat dat heel veel verder is. Zit je alleen bij verticale drainage niet met het grondwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Uhmmie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:58:
[...]

Sorry ik bedoelde hydroblobs (en ja dat zijn infiltratiekratten). Alleen die zijn dan meteen met afwerking (rooster) mogelijk.

[...]

Ik woon ondertussen in Heerhugowaard. Niet dat dat heel veel verder is. Zit je alleen bij verticale drainage niet met het grondwater?
Hey plaatsgenoot! ;) hm, grondwater staat hier wel hoog. Overigens heeft een collega wel verticale drainage toegepast in St pancras. Die wijk is later opgespoten.

Je zou met een grondboor kunnen kijken of je zand tegen komt en/of kijken hoe hoog het grondwater staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Frogy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:30:
iemand ervaring met het zelf bouwen van een pergola voor harmonica schaduw doeken?

ik was van plan om de pergola zelf van Douglashout te maken omdat het aan speciale afmetingen moet voldoen. maar is het doek en mechanisme zelf goed te doen? want dit willen we ook op maat maken.
heeft er niemand ervaring met het maken een schadum harmonica doek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
pjot1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:03:
[...]

Hey plaatsgenoot! ;) hm, grondwater staat hier wel hoog. Overigens heeft een collega wel verticale drainage toegepast in St pancras. Die wijk is later opgespoten.

Je zou met een grondboor kunnen kijken of je zand tegen komt en/of kijken hoe hoog het grondwater staat.
Inderdaad. Het grond water staat erg hoog. Ik zal van het weekend wel eens kijken hoe hoog. Moet ik trouwens kunstgras ook mee tellen als zijnde oppervlakte dat afgewater moet worden voor een infiltratiesysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Uhmmie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:42:
[...]

Inderdaad. Het grond water staat erg hoog. Ik zal van het weekend wel eens kijken hoe hoog. Moet ik trouwens kunstgras ook mee tellen als zijnde oppervlakte dat afgewater moet worden voor een infiltratiesysteem?
Kunstgras is waterdoorlatend. Dit houdt dus in dat je (omdat je toch gaat afgraven) dit beter kunt aanvullen met drainagezand. Dan heb je een buffer. Meestal ligt een tuin wel onder afschot, met de buien van tegenwoordig kan het zand snel verzadigd raken dus kan je hier beter wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
pjot1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:56:
[...]

Kunstgras is waterdoorlatend. Dit houdt dus in dat je (omdat je toch gaat afgraven) dit beter kunt aanvullen met drainagezand. Dan heb je een buffer. Meestal ligt een tuin wel onder afschot, met de buien van tegenwoordig kan het zand snel verzadigd raken dus kan je hier beter wel rekening mee houden.
Ik ga onder het kunstgras brekerzand plaatsen. Dit moet er voor zorgen dat er ook veel minder snel spoorvorming optreed (voor als ze er met loopfietsjes etc overheen gaan). Maar idd juist door die buien van tegenwoordig wil ik wel wat meer gaan doen. Omdat de afwatering echt slecht is. En 10cm brekerzand niet zo heelveel gaat doen.

En de tuin is momenteel al afgegraven. Dus ik heb overal 10-15cm (afhankelijk van de afwerking) ruimte voor straatzand/brekerzand.

[ Voor 8% gewijzigd door Uhmmie op 31-05-2018 16:49 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 188 Laatste