Laatste verslag van het
Gras Voorkiemen Experiment, onder het motto "hoe sneller gras, hoe minder onkruid een kans krijgt"..
Het gebruikte graszaad is
sport en speelgazon van de Aldi.
Zoals eerder vermeld hebben de zaden 1 dag (24 uur) op water gestaan, is toen afgegoten, om daarna vier dagen (96 uur) te liggen broeien in een bakje.
Waarna het al deels gras geworden was in het bakje........120 uur voorkiemen is te lang.
Uitzaaien en verdelen was dus een stuk moeilijker als dat je dat
aan het eind van de derde dag na 72 uur doet, wat volgens mij het beste moment is.
Het zaad heeft
eind dag drie na 72 uur het restvocht opgenomen/verbruikt en is dan klam maar niet uitgeschoten, waardoor je een handvol wrijvend tussen je handpalmen, haast zoals je zand uitstrooit, makkelijk kan verdelen zonder de kiemen te beschadigen.
Het zaad zal in de grond vrijwel direct ontkiemen en je zal na één tot anderhalve dag al grassprietjes zien opkomen.
Mijn kiemen zijn in dit experiment afgedekt met strooiaarde, het zaaibed alleen normaal vastgetreden, niet aangestampt.
Zoals bij al mijn plantwerk hou ik niet zo van veel te vaste aarde of aanstampen. Bij plantgoed kneus je al snel de fijne wortels die juist nodig zijn om aan te slaan, aandrukken met aarde rondom en goed bewateren volstaat, of zoals bij dit al ontkiemde gras wat strooiaarde dat bewaterd werd om te verdichten.
En jonge wortels schieten ook sneller naar beneden in niet te vaste aarde, wat het aanslaan vergemakkelijkt.
Het "testgras" is twee keer bewaterd, 1x na planten maandagmiddag en 1x donderdagochtend, na een extreem warme woensdag waar de hitte de aarde had doen barsten en met weer een tropische dag in het vooruitzicht.
Woensdagavond moest de stokoude labrador alhier, die amper nog kan lopen, even checken wat dat rare zwarte veldje nou was.........beetje jammer, overal gaten.
Die heb ik donderdagochtend ook een beetje proberen dicht te laten vloeien met bewateren.
(tweede keer dat die hond zaaiwerk verkloot, eerder moest een randje aarde van 10 cm breed, met Lathyruszaaigoed, er ook al aan geloven. Toen stond over de volle zaailengte, ca 5 meter, ook elke 20 cm een pootafdruk......
Gelukkig elke 5 cm een kleurvariant geplant, dus toch nog genoeg opkomst, en hier gaat het ook slechts om een testje, dus geen man overboord. )
Een beeldverloop van het op 4/6 - 17:06 uur geplante/gezaaide gras:
ca 12 uur na planten (5/6 - 08:07 uur)

ca 24 uur na planten (5/6 - 16:06 uur)

ca 36 uur na planten (6/6 - 07:14 uur)

ca 48 uur na planten (6/6 - 22:29 uur)

ca 60 uur na planten (7/6 - 08:04 uur), het controlestukje met droog zaad vertoont niets.
ca 72 uur na planten (7/6 - 20:45 uur)

ca 84 uur na planten (8/6 - 07:55 uur), ca 2,5-3 cm hoog
96 uur na planten staat het gras gemiddeld 4 cm hoog.
Conclusie:
Wil je heel snel een
ingezaaide grasmat, omdat dat sterker is dan zoden, dan is deze methode, zaaien na 72 uur voorkiemen, een leuke optie.
Het vergt wat extra werk en planning, maar succes gegarandeerd (ik denk 100% opkomst) en leuk om de buren/iedereen verbaasd te laten staan natuurlijk.
Vandaag gezaaid is morgen of overmorgen gras.
Natuurlijk kan je het combineren met droog zaaien voor een overvolle mat, het voorgekiemde zaad komt direct op en het droge zaad zal na een week beginnen op te komen. Maar je hebt dus bijna gelijk iets te zien, geen week of langer een zwart veldje.
Voor kale plekken bijzaaien/repareren is het natuurlijk ook een goede optie om snel het gazon weer helemaal groen te krijgen.
Tot zover.
Tot maais.
Iets anders, als sport;
Vorig jaar voor 20 euro ergens een oude Hortensia Annabelle van 2x3m, 20 jaar oud, en 9 meter lage buxushaag uit staan graven. Leve Marktplaats.
Takkewerk, muurvast, 1 schep gebroken, 1 verbogen, maar uiteindelijk met een (verlengde) bus vol Hortensiastronken en buxus naar huis.
De Hortensia was gesnoeid tot op 20 cm hout, een aantal Hortensiastronken waren niet alleen te tillen zo zwaar.
Een flink plantbed gemaakt, naast de toegang naar beneden, met goede grond, kalk, organische mest en kieseriet, en de stronken geplant. Ruim voor de winter dus.
Inmiddels staan de bloemen op uitkomen en is de Annabel alle andere Hortensia`s hier op het terrein ver vooruit qua grootte, groeisnelheid en bloemendracht.
Kan niet wachten tot ze wit zijn......

Dit was gisteren.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.