Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 189 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Uhmmie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:44:
[...]

Ik ga onder het kunstgras brekerzand plaatsen. Dit moet er voor zorgen dat er ook veel minder snel spoorvorming optreed (voor als ze er met loopfietsjes etc overheen gaan). Maar idd juist door die buien van tegenwoordig wil ik wel wat meer gaan doen. Omdat de afwatering echt slecht is. En 10cm brekerzand niet zo heelveel gaat doen.

En de tuin is momenteel al afgegraven. Dus ik heb overal 10-15cm (afhankelijk van de afwerking) ruimte voor straatzand/brekerzand.
Onder het kunstgras moet je nog een ondermat aanbrengen, deze houdt de 'spoorvorming' tegen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
pjot1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:52:
[...]

Onder het kunstgras moet je nog een ondermat aanbrengen, deze houdt de 'spoorvorming' tegen.
Dat is inderdaad ook nog een extra optie. Maar daarnaast helpt brekerzand ook enorm voor de stabiliteit. Ik heb dit van meerdere kunstgras aanbieders te horen gehad.

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10 06:59
Verdorie, alles weer blank in de tuin. Kunnen we weer hopen sat het graszaad nog een beetje te plek ligt :p
BP14 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:33:
De bloembak inmiddels klaar. Ik heb nog precies genoeg blokken over om een maairand langs de bloembak en langs de schutting te maken.

BP14 picture
[afbeelding]

Nu kan ik de bloembak vullen met zwarte grond / potgrond. Wat is het best om de bloembak mee te vullen?
Gewone zwarte grond gemengd met potgrond en tuinaarde. Eventueel alleen tuinaarde met potgrond kan ook, maar dat is een stuk duurder dan bij een bestratingsboer wat zwarte grond halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Uhmmie schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:54:
[...]

Dat is inderdaad ook nog een extra optie. Maar daarnaast helpt brekerzand ook enorm voor de stabiliteit. Ik heb dit van meerdere kunstgras aanbieders te horen gehad.
Als je het zand goed verdicht maakt dit voor de stabiliteit niks uit. Verdicht is verdicht dus hard is hard.

Het wordt anders als je bijvoorbeeld duinzand gebruikt. Korrels zijn rond en blijven daardoor 'rollen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Hydroblob moet je niet gebruiken !
Ja het neemt water op en geeft die weer langzaam af en dat is dus mooi op zandgrond .
Als waterbuffer op klei grond niet want eenmaal verzadigd dan neemt hij niets meer op .
Infiltratie kratten met drainage werkt dan veel beter .

Je kan op willekeurige plekken onder het gras een krat ingraven of elke 5 meter een streng drainage buis ingraven .
Die goed in de drainzand of grind leggen .
En aansluiten op riool met speciaal stuk daarvoor (vuil opvanger) of op een krat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
De onderlaag bij mijn kunstgrasveld was 10cm zand, afgetrild en al als zijnde straatwerk. Daaroverheen kwam een soort wit doek en dan het kunstgras. Die matten zijn vrij dik, ik heb er in 3 jaar geen spoorvorming in gehad ondanks 2 kleine kinderen die er veel op speelden. Ik heb er ook nooit plassen op gehad. Dus het voerde genoeg water af.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-10 15:42
@MartijnAbel waarom haal je niet gewoon graszoden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
BP14 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:25:
@MartijnAbel waarom haal je niet gewoon graszoden?
Omdat ik een zandbed heb van 20cm. En ja dat is wel aardig doorgespit, maar de drainering is nog steeds heel erg hoog. Om een idee te geven, het water van gisteren met die mega water overlast was bij mij binnen 20min weggezakt... Ik heb graszaad, watersaver van barenbrug, die extra diep worteld zodat het gras genoeg water krijgt. Dat en dat de tuin vol op het zuiden is zorgt er anders voor dat het gras veel te weimig vocht krijgt en dus dood gaat wat met dit graszaad niet zo zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
MartijnAbel schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:36:
[...]

Omdat ik een zandbed heb van 20cm. En ja dat is wel aardig doorgespit, maar de drainering is nog steeds heel erg hoog. Om een idee te geven, het water van gisteren met die mega water overlast was bij mij binnen 20min weggezakt... Ik heb graszaad, watersaver van barenbrug, die extra diep worteld zodat het gras genoeg water krijgt. Dat en dat de tuin vol op het zuiden is zorgt er anders voor dat het gras veel te weimig vocht krijgt en dus dood gaat wat met dit graszaad niet zo zou moeten zijn
Buiten dat om een grasveld wat gezaaid is is sterker als een gazon van matten .
Elk zaadje maakt zijn eigennwortels en wortelen dieper als een graszoden die op 2 cm afgestoken is .

Nadeel is wel dat je snel meer onkruid in het gras hebt tot het dichtgegroeid is en meer geduld moet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnAbel
Whoop whoop, de eerste grassprieten zijn zichtbaar! Ook al zijn ze 2 keer weggespoeld en ik gisteren bij heb moeten zaaien :p
Zo erg, lag op de grond om te kijken waar ik nog meer sprieten kon ontdekken... oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10 20:47
@MartijnAbel
Dat wordt dan een weekendje kijken hoe het gras groeit.....spannend en ontspannend tegelijk. ;)

Nog even een fotootje oud en nieuw in het donker
De camera maakt er geen goede foto van, wellicht had ik hem niet op intelligent moeten zetten zodat hij optimaliseert.
Met het oog reikt de led een stuk verder dan de gloeidraad en zijn de kleuren helderder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VW28UOWayqHJoj6gkIFZJQPj/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vSC3Po9Mrnb3D9bPBj3NoPsT/thumb.jpg

Zondag achteraan het veld een paar kuilen vullen, doorfrezen en vlakken/inzaaien.
Kan ik gelijk zien hoeveel sneller dat voorgekiemde graszaad sprietjes geeft tegenover droog.
En eens kijken hoe de vlakker die ik vorig jaar gelast heb werkt op land (waar ik hem voor maakte), grind uitvlakken gaat er geweldig mee. Beetje heen en weer racen en het is verdeeld, zonder extra gewicht.
Hier het origineel, dat veel te duur was om op te laten sturen vanuit Amerika, waarna ik hem schaamteloos gekopieerd heb.(beetje zwaarder uitgevoerd, met een hogere schraapkant (L-profiel ipv hoek), en het frame geheel gelast) >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4TIzrNZ6u8ZlermdgNNjiY8c/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5Jgm2ryd1yZAjbXbbMoHgI5v/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dklO367ZJKA35qGYVQ6p7OH0/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R0Xqw01RId0UZeUq75HmuHJK/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DVOejmwP2OZWg0FiqsvnVgEz/thumb.jpg

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:50:
@MartijnAbel
Dat wordt dan een weekendje kijken hoe het gras groeit.....spannend en ontspannend tegelijk. ;)

De camera maakt er geen goede foto van, wellicht had ik hem niet op intelligent moeten zetten zodat hij optimaliseert.
Met het oog reikt de led een stuk verder dan de gloeidraad en zijn de kleuren helderder.

[afbeelding] [afbeelding]

Zondag achteraan het veld een paar kuilen vullen, doorfrezen en vlakken/inzaaien.
Kan ik gelijk zien hoeveel sneller dat voorgekiemde graszaad sprietjes geeft tegenover droog.
En eens kijken hoe de vlakker die ik vorig jaar gelast heb werkt op land (waar ik hem voor maakte), grind uitvlakken gaat er geweldig mee. Beetje heen en weer racen en het is verdeeld, zonder extra gewicht.
Hier het origineel, dat veel te duur was om op te laten sturen vanuit Amerika, waarna ik hem schaamteloos gekopieerd heb.(beetje zwaarder uitgevoerd, met een hogere schraapkant (L-profiel ipv hoek), en het frame geheel gelast) >:)

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Idd, tis echt spannend en ontspannend tegelijk. Vrouw stuurde me een appje met een feeat emoticion en jippe ik zie een grasspriet verschijnen _O-

Trouwens, netjes nagemaakt! Nauwelijks verschil idd. en waarschijnlijk ook nog goedkoper ook

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnAbel op 01-06-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:50:
@MartijnAbel

[afbeelding] [afbeelding]

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Wij gebruiken ook zoiets maar dan voor aan de (mini) shovel.
https://www.google.nl/sea...grc=nnm4w2Hn_ge4WM:&isa=y
Dit is star zodat je grond/zand/grind ook echt eraf kan schuiven.

Voor het fijnere werk gebruik ik altijd de strakvlak https://www.straatmakersh...tieschuif-strakvlak-breed
Misschien is dat wat meer stratenmakersgerelateerd maar is wel zeer breed inzetbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:36:
[...]

Wij gebruiken ook zoiets maar dan voor aan de (mini) shovel.
Dit is star zodat je grond/zand/grind ook echt eraf kan schuiven.

Voor het fijnere werk gebruik ik altijd de strakvlak.
Misschien is dat wat meer stratenmakersgerelateerd maar is wel zeer breed inzetbaar. :)
Die zijn perfect lijkt me, maar inderdaad professioneel. Zo`n strakvlak is betaalbaar korte tijd te huur maar een shovel met hefinrichting voor een vlakraam valt in een andere prijscategorie.
Nu was ik voor vijf tientjes aan staal, een spuitbus Hammerite en drie uurtjes werk klaar. En staat hij opgevouwen niet in de weg.
En de weide, gazons en grind luisteren natuurlijk niet zo nauw als een bestratingsbed. Die mogen glooien.
Zal later een fotootje hierbij zetten van mijn "zware" uitvoering, en een maattekening voor wie het na wil maken. bovenstaande foto`s zijn hier vandaan, en ze worden niet naar Europa verstuurd.
De reacties/reviews daar zijn eigenlijk unaniem lovend, en het werkt dus inderdaad erg simpel en goed achter een zitmaaier. Het blokken verliezen/vastbinden heb ik opgelost door extra dwars hoeklijn in te lassen als opvangrand, de tussenmaten heb ik naar BIA blokken aangepast zodat ze kunnen liggen of staan.
Een optilbeugel/haak is in de maak zodat je kan rijden zonder dat het vlakraam de grond raakt. De John Deere heeft hoog mooie zware beugels voor de grasopvangbak waar ik gebruik van kan maken. Rijden zonder te vlakken is handig, dan hoef je hem niet te vertillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lh0FBS9az3uWjmdLdFU429pZ/thumb.jpg
Dit fotootje van de andere aanbieder had wel handig geweest toen, ik heb nu maten zelf in moeten schatten.

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 02-06-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 23:21
Een vraag die ik nog niet voorbij heb zien komen:

ik maak heel vaak foto's van de tuin om te zien hoe verschillende borders er door het jaar uitzien, om te onthouden welke kleur bloem waar stond, om te onthouden hoe groot iets wordt, waar ik bepaalde planten heb gezet, etc.

Waar ik nog geen oplossing voor heb is hoe ik de foto opslag organiseer. Want als ik nu wil weten "wat bloeit er in het voorjaar in de border achter de garage" dan ben ik een hele tijd aan het zoeken naar de juiste foto's.

Wie heeft hier een mooie oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
LinuxMan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:36:

Gewoon sorteren op datum, dan hoef je alleen in die maand te zoeken.

of

Alle foto`s in map Tuin.
Submappen aanmaken in map tuin, deze staan dan boven je foto`s, en dan kan je makkelijk ze in de juiste map slepen.
In submap sorteren op datum, alles selecteren (Ctrl+A) en dan hernoemen (rechtermuisklik), je krijgt dan bv border achter garage, border achter garage (1), border achter garage (2), etc.
Je kan ook eerst in de submap submappen Januari, Februari, Maart etc maken (evt met voorvoegsel maar hoeft niet, zo kan je 12 lege maandmappen maken en die in elke submap kopiëren) en daar de betreffende foto`s in slepen, en dan sorteren en hernoemen.
Dan kan je simpel per map de maand bekijken en bv met de zoekopdracht Februari alle foto`s van de tuin van Februari opvragen of met bv de zoekopdracht "border achter garage" alle foto`s van die border, dan is het weer handig als je per maand wel de foto`s hernoemd hebt met de maand in de naam zodat als je alle foto`s ziet je gelijk de maand erbij ziet.

En dan voortaan alles gelijk in de goede map zetten en hernoemen (de computer telt door als je geen getal achter de naam zet), als je er 10000 moet uitzoeken en in de juiste map zetten ben je even bezig.

of een Sony kopen. >:)
Hun fotoimporteerprogramma maakt zelf automatisch maandmappen aan en zet de foto`s dan in de goede map als ik ze importeer..

[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 03-06-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Zo heel topic doorgelezen en 50% geskipt (gras verhalen :) )

Mijn achtertuin is vrijwel af maar moet nog iets doen met mijn voortuin. 2 bij 6 meter. Nu mini heggetjes, denk aan potten oid, nu nog planten bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een betonschutting zoals deze? Wat zijn de do's en dont's, heeft iemand (betere) alternatieven?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Harrie_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:41:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een betonschutting zoals deze? Wat zijn de do's en dont's, heeft iemand (betere) alternatieven?
Tja, eigenlijk is het net als een normale schutting zetten alleen moet je platen onder gelijk meenemen want anders krijg je ze er niet meer tussen.

Palen zijn trouwens wel zwaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:05
LinuxMan schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:36:
Een vraag die ik nog niet voorbij heb zien komen:

ik maak heel vaak foto's van de tuin om te zien hoe verschillende borders er door het jaar uitzien, om te onthouden welke kleur bloem waar stond, om te onthouden hoe groot iets wordt, waar ik bepaalde planten heb gezet, etc.

Waar ik nog geen oplossing voor heb is hoe ik de foto opslag organiseer. Want als ik nu wil weten "wat bloeit er in het voorjaar in de border achter de garage" dan ben ik een hele tijd aan het zoeken naar de juiste foto's.

Ik gebruik al jaren https://photos.google.com/ samen met de Google Photos app (Android & IOS).
Eenvoudiger kan je haast niet werken.
Ieder jaar maak ik een aantal albums aan bv tuintje 2018, huisdieren 2018 etc etc.
Daar plaats ik de foto's in die ik dat jaar gemaakt heb.
Je kan ook eenvoudig op datum zoeken in een tijdlijn maar met albums werkt het nog net wat gemakkelijker.
Ook kan je ze dan eenvoudig delen mocht je dat willen.
De albums zelf kan je ook voorkeuren instellen bv wat wil je bovenaan hebben, nieuwste foto's of de oude ....

Het lijkt in het begin veel werk maar dat valt allemaal mee, alleen een kwestie van albums aanmaken en de foto's toekennen aan de juiste albums. Doe je dat meteen nadat je ze gemaakt hebt dan stelt het echt niets meer voor.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Ziet er erg lelijk imo. Waarom beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:41
Ik heb vandaag mijn Rain Bird 100-HV kleppen uitgetest. Goed nieuws: ze werken. Twijfelachtig nieuws: ze maken een goed hoorbaar zoemend geluid zodra ik er spanning op zet, klinkt niet of het zo hoort. Ik weet niet zeker of dit nu het juiste topic is hiervoor, voel je vrij om me door te verwijzen :)

Ik heb geen controller. In plaats daarvan ga ik met 220 naar een transformator (deze) en vervolgens naar de klep. De trafo heb ik doorgemeten, die geeft zonder iets eraan 29VAC dus dat is wel wat aan de hoge kant. In mijn testopstelling zat alles rechtstreeks eens elkaar; straks zit er 8 meter stuurkabel tussen.

Als er eigenaren zijn van dezelfde klep ben ik benieuwd of zit normaal is of niet. Ze doen het dus wel, maar zit er uiteraard niet op te wachten dat ze binnen een paar weken stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vervolg experiment graszaad voorkiemen:
1 dag onder water (donderdag),
Afgieten en kom in een plastic tasje met gaatjes gewikkeld: (vrij)dag 2 restwater opgezogen, (zater)dag 3 ruikt het naar nat hooi, en (zon)dag 4 `s ochtends dacht ik in eerste instantie dat ze beschimmeld waren....... :'(

Tot ik beter keek. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/14lmL8xyE9nYtIv2PVVh5hQY/thumb.jpg
afgelopen nacht ontkiemd, zaterdagmiddag was er niets te zien. .
De bedoeling was ze vandaag te planten, al denk ik dat je ze na drie dagen (toen er nog niets te zien was) moet planten zodat de wortels/kiemen gelijk naar beneden groeien.
Wel aan wat frezen en wat vullen toegekomen, al kwam er eerst een betonvloertje storten van 750 kg tussendoor, maar toen was er visite......einde oefening.
In 5 minuten met het vlakraam de bulten vlak getrokken, dat werkt als een dolle, maar er moet nog minstens 3 kuub bij om het stuk veld helemaal egaal te krijgen. (en de "gras/rietpollen" met buisvormige puntbladeren moeten er uit gestoken, die zijn erg hardnekkig en haast een plaag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LSoFGsBjx7cGkMIBYibzZ8vF/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RebRtPVAlXhxZIU4F9UHi4Vv/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sMVBHzSZBCCWPbh43iwPV1JT/thumb.jpg
Gras zaaien werd het dus niet.
Morgen de zaden maar ergens op een klein stukje dat ik aan moet vullen langs beschoeiingen zaaien.
Hopelijk is dag 5 niet te laat.

En verder wat speeltjes gemonteerd, pakketje van de dealer was gebracht. (extra gewone messen, mulchkit met 2 sets messen, onderhoudsmiddelen)
Want kun je verliefd worden op je maaier/speeltje????............. :Y :Y :Y :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uMtVgSuY0exlpYdDLF8AC516/thumb.jpg
Leuk brush-guardje, tegen krassen en motorkapschade.
(5 minuten montage, eigenlijk, alleen had ik eerst de montagehandleiding gelezen die het over twee verschillende ringen per kant had en dat je de moer niet vast moest trekken ivm scharnieren. Toen ik de moer eraf draaide en dacht; hé, da`s geen borgmoer, die trilt dan los viel de bout en de nieuwe oplossing, een dikke getrapte bus waarop je de moer vast kan trekken...........bus/ring nooit meer gezien. Gisteravond een dik uur gezocht, vandaag in twee en een half uur alles op zijn kop gezet, onder elk pallet gekeken met een bouwlamp, nada, foetsie.
Pas na een pallet afstapelen en weghalen bleek hij precies buiten zicht achter een middensteunblok gerold te zijn. :X )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h38IkzhLdrhRnuiBzKxMj3a4/thumb.jpg
En een leuk knopje in kleur voor de betere Max Verstappen stuurmanskunstjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2018 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

TweakerVincent schreef op zondag 3 juni 2018 @ 19:28:
[...]

Ziet er erg lelijk imo. Waarom beton?
Kwestie van smaak natuurlijk. Waarom beton? Omdat dat over 30 jaar nog staat zonder dat het bij de voet is afgerot....

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 00:52:
Vervolg experiment graszaad voorkiemen:
1 dag onder water (donderdag),
Afgieten en kom in een plastic tasje met gaatjes gewikkeld: (vrij)dag 2 restwater opgezogen, (zater)dag 3 ruikt het naar nat hooi, en (zon)dag 4 `s ochtends dacht ik in eerste instantie dat ze beschimmeld waren....... :'(

Tot ik beter keek. :)
[afbeelding]
afgelopen nacht ontkiemd, zaterdagmiddag was er niets te zien. .
De bedoeling was ze vandaag te planten, al denk ik dat je ze na drie dagen (toen er nog niets te zien was) moet planten zodat de wortels/kiemen gelijk naar beneden groeien.
Wel aan wat frezen en wat vullen toegekomen, al kwam er eerst een betonvloertje storten van 750 kg tussendoor, maar toen was er visite......einde oefening.
In 5 minuten met het vlakraam de bulten vlak getrokken, dat werkt als een dolle, maar er moet nog minstens 3 kuub bij om het stuk veld helemaal egaal te krijgen. (en de "gras/rietpollen" met buisvormige puntbladeren moeten er uit gestoken, die zijn erg hardnekkig en haast een plaag)
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Gras zaaien werd het dus niet.
Morgen de zaden maar ergens op een klein stukje dat ik aan moet vullen langs beschoeiingen zaaien.

En verder wat speeltjes gemonteerd, pakketje van de dealer was gebracht. (extra gewone messen, mulchkit met 2 sets messen, onderhoudsmiddelen)
Want kun je verliefd worden op je maaier/speeltje????............. :Y :Y :Y :9~

[afbeelding]
Leuk brush-guardje, tegen krassen en motorkapschade.
(5 minuten montage, eigenlijk, alleen had ik eerst de montagehandleiding gelezen die het over twee verschillende ringen per kant had en dat je de moer niet vast moest trekken ivm scharnieren. Toen ik de moer eraf draaide en dacht; hé, da`s geen borgmoer, die trilt dan los viel de bout en de nieuwe oplossing, een dikke getrapte bus waarop je de moer vast kan trekken...........bus/ring nooit meer gezien. Gisteravond een dik uur gezocht, vandaag in twee en een half uur alles op zijn kop gezet, onder elk pallet gekeken met een bouwlamp, nada, foetsie.
Pas na een pallet afstapelen en weghalen bleek hij precies buiten zicht achter een middensteunblok gerold te zijn. :X )

[afbeelding]
En een leuk knopje in kleur voor de betere Max Verstappen stuurmanskunstjes.
Dat ontkiemen in water gaat wel heel erg hard!
Had ik ook wel kunnen doen dus...
Ze ontkiemen hier nu ook als een malle, zijn inmiddels een week na het zaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:21

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Teijgetje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 00:52:

Ben benieuwd op welke manier je de aan elkaar klevende zaden redelijk gelijkmatig gaat uitstrooien. Keep us posted!

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wij hebben ook zo'n soort systeem (ander merk), maar dan met een andere schuttingdeel ertussen (zoiets).
Wij hebben het laten aanbrengen want voor dat geld kon je het bijna niet zelf doen. Enkele stukken hebben we opengelaten en daar zelf een stuk gekaderd gaas aangebracht met heidematten en Hedera.
Wij vinden het mooi, dus over smaak valt te twisten ;)

Als je het zelf gaat doen is het goed om te weten dat er ook hoekpalen zijn, met de sponning aan de juiste zijden.

In je linkje zijn het betongrijze palen. De antraciet palen zien er wat mij betreft mooier uit, maar de kleur is na 3 jaar uitgeregend, dus daar heb je dan niet zoveel meer aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 04-06-2018 11:02 . Reden: verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 07:48
We bezitten een hoekhuis, met naast ons huis een stenen pad. Aan de andere kant van het pad staan de schuren van de rij huizen die haaks om onze rij staat.
Zoals in veel gevallen is er ook bij ons tussen de muur (van het huis) en het pad een strook van 10cm (eigen)grond.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GwCKAnj.png

De strook ligt op het oosten, weinig zon, de grond bestaat grotendeels uit zand, het onkruid groeit er welig.

Iemand die voor deze strook een goede grondbedekker kan aanraden?
(veel gehoord advies is grind/steentjes) echter heeft dit niet onze voorkeur gezien het grote aantal kinderen in de buurt die, zoals bij onze overburen, en voor zorgen dat er meer grind naast dan in de strook ligt... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
artemivanov schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:38:
We bezitten een hoekhuis, met naast ons huis een stenen pad. Aan de andere kant van het pad staan de schuren van de rij huizen die haaks om onze rij staat.
Zoals in veel gevallen is er ook bij ons tussen de muur (van het huis) en het pad een strook van 10cm (eigen)grond.

[afbeelding]

De strook ligt op het oosten, weinig zon, de grond bestaat grotendeels uit zand, het onkruid groeit er welig.

Iemand die voor deze strook een goede grondbedekker kan aanraden?
(veel gehoord advies is grind/steentjes) echter heeft dit niet onze voorkeur gezien het grote aantal kinderen in de buurt die, zoals bij onze overburen, en voor zorgen dat er meer grind naast dan in de strook ligt... ;) )
10cm, dan kan je er toch net zo goed een bkk inslaan? Of een kk. Dit zal helaas wel groen worden vanwege de schaduw. Dus even regelmatig schoon maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dag, schrik me rot! Is dit Japanse Duizendknoop wat ik net vind in mijn tuin?

Gelukkig vrij ruime tuin en gevonden bij mijn speelhuisje op ongeveer 15 meter van de gevel. Trek ze er nu steeds af en gooi het in de restafvalbak.

Of vergis ik mij?

Duizendknoop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnAbel
Zo, mijn grasmatje begint ergens op te lijken :D

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/H7XgQQc.jpg

Van boven lijkt het of staat er bijna niks, totdat je op de grond gaat liggen >:)

[ Voor 58% gewijzigd door MartijnAbel op 04-06-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vervolg experiment gras voorkiemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oWjBUIFmjBa1jw5aNJqAylbY/thumb.jpg
(maan)dag 5, ca 16:00 uur, ca 111 uur na op water zetten............Oeps, dat gaat snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/odvgcRWHNQQu3ILIStphTWxW/thumb.jpg
Maar snel een stukkie gevuld, beschoeiing repareren komt later wel...
De kiemen zaten best wel door elkaar al maar waren imo nog redelijk te verdelen door een pluk in je hand te nemen en de kiemen zachtjes met je duim uit je hand te wrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NwxiTOK6Zm822atLz9KsfFXx/thumb.jpg
Beetje naharken om het verder te verdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tPOSAMQxnQWrWIhQG8kjybAn/thumb.jpg
Vergelijkingsstukje met droog zaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J5Wb8FDdcsInU3oEaORWnkrC/thumb.jpg
Dun laagje strooiaarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tmUVyteDCitLeihL1WlMnaE2/thumb.jpg
Flink bewaterd.

Voorlopige conclusie:
Het beste moment om de voorgekiemde zaden te planten is eind dag drie.
De zaden zijn dan nog niet gekiemd en je kan ze vanuit je handen wrijven om ze te verdelen; zaden tussen je handen (kom/kom) en zachtjes heen en weer wrijven om ze er los onderuit te laten vallen.
Je kan dan nog niets beschadigen aan de kiem.
Dun laagje strooiaarde erover, goed bewateren, en je zou twee dagen later gras moeten zien verschijnen.

Nu waren ze eigenlijk al te ver doorgeschoten, verdelen ging lastiger, je moet extra voorzichtig zijn ivm kneuzen en breken, maar dat ging toch wel redelijk eenvoudig met een pluk in je hand en daar kiemen voorzichtig uit wrijven met je duim.
Zeker niet ideaal, naast losse kiemen vallen er ook plukjes want je wilt ze niet beschadigen. Of het harken ze verder nog verdeeld heeft moet blijken.
Toch verwacht ik binnen één a twee dagen grassprieten, ook al was ik ruim te laat en liggen de kiemwortels niet naar beneden.

To be continued.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Gaat echt als een malle idd! Hopen dat het een beetje netjes verdeeld is :D
Ik weet dus ook wel wat ik ga doen als ik bij moet zaaien haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Paar weken geleden droog graszaad van de ALDI (geloof ik) rondgestrooid maar het lijkt niet of nauwelijks te ontkiemen. Wel netjes water gegeven, aangestampt, vers bedje aarde d'r onder. (Ik wilde een strook gras wat ophogen omdat 'ie te laag ligt. Dus paar zakken aarde d'r overheen en dat ingezaaid.)

Volgende keer beter voor wat duurder zaad kiezen als ik kale of dorre plekken heb?

(Ik denk dat ik het voor nu gewoon aan kijk. Het gras er onder piept er al deels doorheen, gras aan de zijkant vult langzaam de gaten op dus de kale plekken worden langzaam minder en ik heb goede hoop dat het er volgend jaar weer helemaal mooi uit ziet.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vanochtend staken er her en der al wat dappere sprietjes omhoog.
Niet veel maar ik zat dan ook pas op 12 uur na inzaaien. 😁
unezra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 06:57:
Paar weken geleden droog graszaad van de ALDI (geloof ik) rondgestrooid maar het lijkt niet of nauwelijks te ontkiemen. Wel netjes water gegeven, aangestampt, vers bedje aarde d'r onder. (Ik wilde een strook gras wat ophogen omdat 'ie te laag ligt. Dus paar zakken aarde d'r overheen en dat ingezaaid.)

Volgende keer beter voor wat duurder zaad kiezen als ik kale of dorre plekken heb?

(Ik denk dat ik het voor nu gewoon aan kijk. Het gras er onder piept er al deels doorheen, gras aan de zijkant vult langzaam de gaten op dus de kale plekken worden langzaam minder en ik heb goede hoop dat het er volgend jaar weer helemaal mooi uit ziet.)
Mijn graszaad is van de Aldi. ;)
Heb je het zaad op de aarde gezaaid of ingeharkt?
Als je het afdekt met een centimeter aarde blijft het vochtig en is je opkomstpercentage veel hoger dan dat het bovenop ligt en steeds uitdroogt.

[ Voor 94% gewijzigd door Teijgetje op 05-06-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Teijgetje schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:29:
Vanochtend staken er her en der al wat dappere sprietjes omhoog.
Niet veel maar ik zat dan ook pas op 12 uur na inzaaien. 😁

[...]

Mijn graszaad is van de Aldi. ;)
Heb je het zaad op de aarde gezaaid of ingeharkt?
Als je het afdekt met een centimeter aarde blijft het vochtig en is je opkomstpercentage veel hoger dan dat het bovenop ligt en steeds uitdroogt.
Ah!
Misschien dat ik dat fout heb gedaan. Ik heb d'r geen aarde meer overheen gestrooid. Wel heb ik de boel aangestampt. (Volgens mij heb ik het ook niet ingeharkt omdat ik begreep dat je dan de zooi weer op 1 hoop krijgt en de spreiding niet echt goed gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
een maand of 2 geleden wat nieuwe lavendel geplant, maar deze lijken nog niet echt aangeslagen te zijn, de rest van de buren staat de lavendel al wel in bloei, nu las ik ergens dat je bij nieuwe lavendel de de knoppen er uit moet knippen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:37
Ik kan me zolangzamerhand hier ook gaan melden

Nu het huis vrijwel af is is de tuin aan de beurt
Om te beginnen vandaag maar eens de rotzooi van de verbouwing eruit gehaald, ik had nog 450 kg aan hout en 200 kg aan puin liggen (al velen ritten en een bouwcontainer gehad)

De tuin + oprit moeten ook drastisch aangepakt worden, opzich is de tuin redelijk netjes maar gigantisch onderhoudgevoelig
Daarnaast zit er een vijver in die ik dicht wil hebben, en wil ik de oprit bestraten (is nu grind) en een carpoort bouwen

De tuin heeft nu rondom een heg waar ook nog het een en ander aan moet veranderen aangezien het nu windstil is in de tuin (staat allemaal op eigen grond)
Het riet wat er in staat moet er natuurlijk ook uit, dat neemt onnodig veel ruimte in beslag

Halverwege de tuin (zie foto) zit een of andere vage bak, die moet ook dichtgegooid worden

Nou heb ik ook nog 3 kikkers in de vijver zitten, nou zijn die beesten beschermd dus ik wil ze proberen te vangen, kan ik ze daarna gewoon in een andere vijver weer uitzetten?

Zo ziet de tuin er op het moment uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fIPQhJZQoKIlJvrZxAhd1Zkg/full.jpg
Achter mij heb ik nog een 4 meter diep terras over de gehele breedte van de tuin, in dezelfde waaltjes

Tzt gaan de waaltjes eruit en komt er iets anders voor

[ Voor 6% gewijzigd door FabianGTI op 05-06-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
unezra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:28:
[...]

Ah!
Misschien dat ik dat fout heb gedaan. Ik heb d'r geen aarde meer overheen gestrooid. Wel heb ik de boel aangestampt. (Volgens mij heb ik het ook niet ingeharkt omdat ik begreep dat je dan de zooi weer op 1 hoop krijgt en de spreiding niet echt goed gaat.)
Inharken en dan aanstampen, zo staat het op mijn verpakking... Als moet ik zeggen dat er ook behoorlijk wat aan de oppervlakte ligt na een aantal regenbuien :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zoden zijn rond de 2€ zag ik, hier dus geen graszaad gebruikt ;)
Gras2

Volgende project, de schuur en overkapping aan de achterkant bouwen.

[ Voor 18% gewijzigd door arjants op 05-06-2018 14:54 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
FabianGTI schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:56:

Nou heb ik ook nog 3 kikkers in de vijver zitten, nou zijn die beesten beschermd dus ik wil ze proberen te vangen, kan ik ze daarna gewoon in een andere vijver weer uitzetten?
Ja, of als je in een buurt van veel andere vijvers / slootjes / water woont kun je ze gewoon in de bosjes laten gaan. Vinden ze vanzelf wel een nieuw plekje. Als het geen 30 graden is die dag tenminste.

Tof dat je moeite wilt doen voor amfibiën d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Frogy schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:46:
een maand of 2 geleden wat nieuwe lavendel geplant, maar deze lijken nog niet echt aangeslagen te zijn, de rest van de buren staat de lavendel al wel in bloei, nu las ik ergens dat je bij nieuwe lavendel de de knoppen er uit moet knippen, klopt dat?
Ja, die knip je er uit zodat je een mooie volle struik krijgt ipv een open houtige.
Bij planten geen aarde met koemest gebruiken. Wel veel kalk geven.
Even terug in het topic staat een link naar een lavendelkweker voor informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:17

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben in de markt voor een 'nieuwe' (benzine)grasmaaier. Ik heb nu al een tijd lang (in bruikleen) een antieke Wolf Garten met B&S motor. Ding maait opzich aardig, alleen de wielen zijn gammel, de opvangbak moet ik met een touw vastmaken en de hoogteverstelling werkt niet meer :P (het ding is gewoon op).
Nu heb ik een mooie grasmaaier gezien (een Husqvarna), met mulch functie. Enige nadeel is, er zit geen opvangbak/zak bij. Nu lees ik dat wanneer je de mulchfunctie gebruikt, een opvangbak niet perse noodzakelijk is, omdat het gemulchte (? is dat correct :P) gewoon laat liggen en het vrij snel 'opgenomen' wordt.
Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben? Mss handig om weten, in de voortuin hebben we zo'n 50m2 aan gras waar eigenlijk niet op gelopen wordt, in de achtertuin zo'n 40m2, waar wel op gelopen wordt (maar niet vaak).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Een mulcher zuigt imho. Tenzij je iedere 2 dagen of vaker maait, of het je geen zak uit maakt dat je hele gazon vol ligt met vlokken gras. Die robot maaiers die er iedere dag 1 mm vanaf halen is heel wat anders. Als je beetje gezond gras hebt en je maait 1 of 2x per week ligt je hele gazon ermee vol. Ik zou het niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
-tom-562 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:35:
Nu heb ik een mooie grasmaaier gezien (een Husqvarna), met mulch functie. Enige nadeel is, er zit geen opvangbak/zak bij. Nu lees ik dat wanneer je de mulchfunctie gebruikt, een opvangbak niet perse noodzakelijk is, omdat het gemulchte (? is dat correct :P) gewoon laat liggen en het vrij snel 'opgenomen' wordt.
Ja, bij mulchen voer je de grassprieten niet af maar versnipperd je ze.
Het grootste voordeel is dat je de voeding van de grond "in omloop" houdt omdat het versnipperde gras weer opgenomen wordt door de grond. Een grasplantje heeft voeding nodig om te groeien, en wat je (anders) afvoert moet je, naast de gewone jaarlijkse mest/kalk/etc, op een andere manier terugbrengen aan supplementen om de bodem niet te laten verarmen.
Dus eigenlijk een kilo gras weggooien betekent een kilo voeding kopen want hoe armer je grond, des te slechter gras groeit, en onkruid en mos kunnen dan een kans krijgen
Een goede mulch maaier versnippert inderdaad zo fijn dat het makkelijk tussen het gras valt en daar snel vergaat zodat het weer opgenomen kan.
Het tweede voordeel is dat je niet meer met grasbakken hoeft te zeulen die ergens geleegd moeten, gras composteert als het langer is slecht, en een GFT bak zit zo vol.

Mulchen is dus het makkelijkst, en beter voor de grond en gras.
Toch zou ik bij de aanschaf van een maaier de mogelijkheid willen hebben om gras af te kunnen vangen.
Soms is gras te hoog om lekker te kunnen mulchen en een gemaaid veldje zonder snippers is mooier soms (visite, feestje).
Vaak kan dat met dezelfde (mulch)messen en machine prima, maar dan moet je wel een opvangbak en mulch prop erbij hebben.

Ik zou persoonlijk een opvangmaaier met mulchfunctie/optie kopen ipv een specifieke mulchmaaier.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 06-06-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:17

-tom-562

Oliesjeik

Tnx!
Het is in feite gewoon een opvangmaaier met mulch functie, maar de opvangbak staat niet direct op de foto's bij de Marktplaats advertentie (ik weet dus niet zeker of die er bij dit). Ons gras voor staat vol in de zon, en zeker de afgelopen 2, 3 weken is er hier niet tegenaan te sproeien. Komt ook omdat ik het in het voor jaar vrij heftig geverticuteerd heb (we wonen hier een half jaar, en de vorige bewoner onderhield het gras minimaal), dus het was allemaal al vrij schraal :p

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Teijgetje schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:43:
[...]

Ja, die knip je er uit zodat je een mooie volle struik krijgt ipv een open houtige.
Bij planten geen aarde met koemest gebruiken. Wel veel kalk geven.
Even terug in het topic staat een link naar een lavendelkweker voor informatie.
Thnx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BP14
Gisteren een maairand langs de Border gemaakt van de overgebleven blokken.
BP14 picture
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n0ajqpdoVi3n6EuO7v1B2kXU/thumb.jpg

Daarna een aantal gaten in de grindtegels gemaakt zodat het water weg kan. Ik heb meerdere palen in de grond geslagen. Met een laser de hoogte afgetekend op de paaltjes zodat ik de grond kan egaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
FabianGTI schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:56:
Ik kan me zolangzamerhand hier ook gaan melden

Nu het huis vrijwel af is is de tuin aan de beurt
Om te beginnen vandaag maar eens de rotzooi van de verbouwing eruit gehaald, ik had nog 450 kg aan hout en 200 kg aan puin liggen (al velen ritten en een bouwcontainer gehad)

De tuin + oprit moeten ook drastisch aangepakt worden, opzich is de tuin redelijk netjes maar gigantisch onderhoudgevoelig
Daarnaast zit er een vijver in die ik dicht wil hebben, en wil ik de oprit bestraten (is nu grind) en een carpoort bouwen

De tuin heeft nu rondom een heg waar ook nog het een en ander aan moet veranderen aangezien het nu windstil is in de tuin (staat allemaal op eigen grond)
Het riet wat er in staat moet er natuurlijk ook uit, dat neemt onnodig veel ruimte in beslag

Halverwege de tuin (zie foto) zit een of andere vage bak, die moet ook dichtgegooid worden

Zo ziet de tuin er op het moment uit
[afbeelding]
Achter mij heb ik nog een 4 meter diep terras over de gehele breedte van de tuin, in dezelfde waaltjes

Tzt gaan de waaltjes eruit en komt er iets anders voor
Kwestie van smaak maar je tuin heeft zeker potentie om er een plaatje van te maken .
Inderdaad die Bak weg halen .
Waaltjes vind ik persoonlijk erg mooi wat je zou kunnen doen is op het terras een grote tegel te leggen zodat je makkelijk kan schuiven met de stoelen en de waaltjes die daaruit komen als loop paden gebruiken .

Wat wil je in de toekomst met de tuin dan ? Omdat je nu zoveel mogelijk ruimte wilt creëren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Onlangs heb ik een Gardena Aquacontour automatic sproeisysteem aangeschaft. Heeft iemand ervaring met het instellen van deze sproei installatie?. Ik krijg het niet voor elkaar om de straal af te stellen op de contouren van de tuin.

Op de 2e afbeelding zie je een rood rondje. Ik was van plan om de sproeier hier in de grond te plaatsen, echter vraag ik mij af of dit wel de beste plek is. Iemand nog tips waar ik de sproei installatie het best kan plaatsen? 8)7

BP14 picture
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wPlmW62QUMZMHQpd3cPNgvrN/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1yB96ZiVvcHD2kXZ78R5R6GH/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
BP14 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:28:
Ik krijg het niet voor elkaar om de straal af te stellen op de contouren van de tuin.

Op de 2e afbeelding zie je een rood rondje. Ik was van plan om de sproeier hier in de grond te plaatsen, echter vraag ik mij af of dit wel de beste plek is. Iemand nog tips waar ik de sproei installatie het best kan plaatsen? 8)7

BP14 picture
[afbeelding][afbeelding]
Ik ken de sproeier niet maar doorgaans kun je de straal afstellen op 1 lengte bereik en de hoek, niet kort>langer>lang>korter>kort. (maar misschien deze wel?)
Met één sproeier zal je het middelpunt van de langste straal moeten zoeken, en dan worden de buren ook meegesproeid.
Wil je echt alleen jouw tuin bewateren dan heb je imo minimaal 2 sproeiers nodig, zoniet drie.

Je kunt hem toch draaien naar een punt, de straal instellen qua bereik, en dit punt opslaan, etc tot je de hele tuin gehad hebt.?
En is het niet handiger om hem achteraan te plaatsen? Niet in het zicht en de loop?
Of je nu het ene rondje of het andere programmeert blijft hetzelfde werk, je kan hem overal plaatsen zolang het maximale bereik van de sproeiers maar toereikend is.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 07-06-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@Teijgetje

Dat klopt, Dan zal ik het gras voor de bloembak in de hoek niet raken denk ik. ik heb alles nu nog boven de grond liggen dus kan het makkelijk testen. Op de sproeier zit een + en - knop voor het instellen van de straal. Instellen qua afstand is wel mogelijk alleen ben ik er nog niet achter hoe ik het opsla. Daarnaast draait de sproeier nu helemaal rond. Ik weet nog niet precies hoe ik precies het aantal graden instel ( zodat de sproeier stopt aan het einde van het gras en automatisch weer dezelfde weg terug gaat. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:36

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Deze week een micro drip leiding aangelegd in de tuin. Nu zag in bij de Aldi een bewateringscomputer, nou weet ik dat de spullen bij de Aldi vaak wel oke zijn, maar soms ook niet. Hoe vergelijkt deze zich tov een van Gardena (of iets beters)?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Ziet er prima uit , 3 jaar garantie is ook zeker niet slecht .
Weet alleen niet of de regensensor goed is maar computer kan weinig mis mee gaan .

Beter 1 keer in de week veel water als elke dag een klein beetje .(ivm instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Fantasma7988 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:35:
[...]

Kwestie van smaak maar je tuin heeft zeker potentie om er een plaatje van te maken .
Inderdaad die Bak weg halen .
Waaltjes vind ik persoonlijk erg mooi wat je zou kunnen doen is op het terras een grote tegel te leggen zodat je makkelijk kan schuiven met de stoelen en de waaltjes die daaruit komen als loop paden gebruiken .

Wat wil je in de toekomst met de tuin dan ? Omdat je nu zoveel mogelijk ruimte wilt creëren .
Vorige bewoner was een hovenier dus verwacht dat de tuin wel redelijk was aangelegd
Jammer genoeg wat het een type dat nooit tijd had en nooit iets afmaakte....

Vanochtend maar weer een aanhanger vol met groen afval weg gebracht na het snoeien van de heg (150 kg aan blad :') )

De waaltjes wil ik eruit hebben omdat ze gewoon teveel aandacht vragen, overal groeit onkruid tussen en wanneer je de laatste onkruidvrij hebt heeft de eerste er al weer last van

Wat ik in eerste instantie wil doen, de tuin zal namelijk in delen gedaan worden
*Vijver eruit (kikkers vangen dus)
*In die bak ligt inmiddels al een berg zand, dat kan op de plek van de vijver (doek er wel uit)
*Bak in zijn geheel verwijderen
*Achterste terras en grind verwijderen
*Gras op plek waar bovenstaande elementen waren

*Heg aan linkerzijde verwijderen (waar een poort zit, daarachter zit een oprit van 8 x 3,5m)
*Grind uit de oprit en bestraten met betonklinkers
*Carport boven oprit maken
*Waar eerst heg stond een schutting maken tussen auto en tuin

Nou zit ik nog te twijfelen om de achterkant van de tuin op te offeren om daar een parkeerplaats te maken voor de aanhanger, zodat die niet elke keer achter de auto staat

Van te voren maar eerst een ontwerp maken :P
Carport zal DIY worden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
FabianGTI schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:24:
[...]

Vorige bewoner was een hovenier dus verwacht dat de tuin wel redelijk was aangelegd
Jammer genoeg wat het een type dat nooit tijd had en nooit iets afmaakte....

Vanochtend maar weer een aanhanger vol met groen afval weg gebracht na het snoeien van de heg (150 kg aan blad :') )

De waaltjes wil ik eruit hebben omdat ze gewoon teveel aandacht vragen, overal groeit onkruid tussen en wanneer je de laatste onkruidvrij hebt heeft de eerste er al weer last van

Wat ik in eerste instantie wil doen, de tuin zal namelijk in delen gedaan worden
*Vijver eruit (kikkers vangen dus)
*In die bak ligt inmiddels al een berg zand, dat kan op de plek van de vijver (doek er wel uit)
*Bak in zijn geheel verwijderen
*Achterste terras en grind verwijderen
*Gras op plek waar bovenstaande elementen waren

*Heg aan linkerzijde verwijderen (waar een poort zit, daarachter zit een oprit van 8 x 3,5m)
*Grind uit de oprit en bestraten met betonklinkers
*Carport boven oprit maken
*Waar eerst heg stond een schutting maken tussen auto en tuin

Nou zit ik nog te twijfelen om de achterkant van de tuin op te offeren om daar een parkeerplaats te maken voor de aanhanger, zodat die niet elke keer achter de auto staat

Van te voren maar eerst een ontwerp maken :P
Carport zal DIY worden denk ik
Ja het is erg vol de tuin maar dat kan je een stuk rustiger maken door wat plant groepen te vergroten en er wat uit te halen .
Als de heg eruit gaat kan je er een dubbele poort inmaken zodat je de kar kan zetten waar nu je achterste terras ligt .
Daar een lage haag voor zodat je het niet ziet vanuit huis en de andere kant gras .

De waaltjes kan je ook invoegen met promaq bijvoorbeeld dan heb je geen last meer van onkruid en makkelijk zelf te doen .

Waaltjes zijn ook goed te verkopen mocht je ze echt niet willen 30 euro m2 is zeker haalbaar .

Neem wel een goede beton klinker voor de oprit (10cm) dik iig en geen b keus anders krijg je later snel sporen en spijt .
B keuze is vaak gevoelig voor kalkuitbloei en schimmel .

Carport mooi zelf maken dat is een leuke klus , afwatering kan je ook nog in een regenton laten lopen .

Als je bezig gaat en bestrating ligt eruit denk dan meteen even aan elektra en hwa en eventueel riiool .
Als het straks netjes is dan komt het er niet meer van .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Fantasma7988 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:08:
[...]

De waaltjes kan je ook invoegen met promaq bijvoorbeeld dan heb je geen last meer van onkruid en makkelijk zelf te doen .

Waaltjes zijn ook goed te verkopen mocht je ze echt niet willen 30 euro m2 is zeker haalbaar .

Neem wel een goede beton klinker voor de oprit (10cm) dik iig en geen b keus anders krijg je later snel sporen en spijt .
Waaltjes kan je zeker voegen, alleen is het echt monnikenwerk met al die voegen.

Oude gebruikte gebakken Walen kunnen zeker geld opleveren. 30 euro is toch wel de max voor particuliere verkoop. Overigens is het ook afhankelijk van de regio.

10 dik? :o Er hoeft geen leopard overheen. De keren dat ik 10cm of zelfs 12cm heb gelegd is bij een transportbedrijf (waar 50 ton normaal is) en een aantal bedrijven waar heftrucks rijden waar je u tegen zegt. 8 cm is meer dan genoeg voor een oprit. De stenen in een gemiddelde straat zijn ook 8cm.

B keus is idd troep, net zoals bestrating van de bouwmarkt. Zeker met bestrating is goedkoop duurkoop.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 23:56
Het koopcontract is getekend, er vanuit gaande dat de rest allemaal goed komt wordt dit onze tuin:

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/086/995/456_1440.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/086/995/458_1440.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/086/995/459_1440.jpg

Ik verwacht dat daar ook wel wat uurtjes in gaan zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
pirke schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:51:
Het koopcontract is getekend, er vanuit gaande dat de rest allemaal goed komt wordt dit onze tuin:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Denk dat het weinig zitten wordt... ;)

Wel een gave tuin! In ieder geval gefeliciteerd met je aankoop! d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
BP14 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:36:
@Teijgetje

Op de sproeier zit een + en - knop voor het instellen van de straal. Instellen qua afstand is wel mogelijk alleen ben ik er nog niet achter hoe ik het opsla.
Daarnaast draait de sproeier nu helemaal rond. Ik weet nog niet precies hoe ik precies het aantal graden instel ( zodat de sproeier stopt aan het einde van het gras en automatisch weer dezelfde weg terug gaat. )
Gevalletje RTFM. ;)

Gardena AquaContour
Gebruiksaanwijzing hier
FAQ hier
Documentatie en downloads hier

Zie hoofdstuk 5 van de gebruiksaanwijzing.

Sectoren/hoek instellen:
Eerst grof de sectoren instellen en dan fijn instellen.
Grof instellen> kraan dicht, sproeier in middenstand zetten (van je totale sector/tuin) en de linker en rechter aanslag iets kleiner positioneren dan je wilt besproeien .
Fijn instellen> Kraan open, laten sproeien en de aanslagen zo plaatsen dat je precies komt tot waar je wilt sproeien.

Contour instellen:
Toevoerkraan aan/open
OK knop zoeken en indrukken, groene led brand, menuknop zoeken en indrukken, rode led brand = programmeerstand.
Je verdraait de kop met de oranje ring op de gewenste sectorpositie (bv beginstand) en houdt die daar vast, je stelt vervolgens de straal in met + of -, als de afstand goed is moet je weer even zoeken naar de OK knop, en die indrukken, een groen ledje licht dan 1 seconde op ten teken dat het punt opgeslagen is. Dat kan je nog 49x herhalen, terwijl je de sproeikop vast blijft houden en langzaam over je sproeioppervlak draait, tot de eindstand.
Ben je klaar dan zoek je de menuknop weer, drukt die in en je programma staat er in. (rode led gaat uit, groene led gaat 1 minuut aan waarna vervolgens de rode led elke 8 seconden knippert.)
Dan pas de kop loslaten.
Als je een minuut niets doet slaat hij het voorgaande op en als je cyclus niet rond/af is dan moet je dus opnieuw beginnen. Je kan geen extra punten in de contour opnemen achteraf, je moet dan de hele contour opnieuw af en meer punten programmeren.
Dus even gelijk die 50 punten verdelen over je sector. Je kan bv een wcpapiertje ter lengte van de 2 tuinlengtes bij elkaar neerleggen langs de overliggende randen en naast begin, hoek en eind de twee lengtes verdelen (totale lengte/ 49 = tussenafstand) dan krijg je een optimale verdeling en instelling om een exacte contour te sproeien.

Daarna stel je met de timer op de kraan in wanneer je wilt sproeien, de kop gaat automatisch aan als je de kraan opent en stopt als je de kraan sluit. De kop doet alleen zijn progje als je dat vooraf ingesteld hebt.

Slim apparaatje. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 07-06-2018 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Ja het is erg vol de tuin maar dat kan je een stuk rustiger maken door wat plant groepen te vergroten en er wat uit te halen .
Als de heg eruit gaat kan je er een dubbele poort inmaken zodat je de kar kan zetten waar nu je achterste terras ligt .
Daar een lage haag voor zodat je het niet ziet vanuit huis en de andere kant gras .
Goed idee! Ik moet eerst maar eens het een en ander kortsnoeien om eens te bekijken wat er nou allemaal groeit, de vorige bewoner had bijenkorven dus zo is de tuin ook een beetje gemaakt

Ik gok dat als ik de rozen (rood en wit) bij mijn voordeur weg zou halen dat ik vermoord wordt door mijn moeder :') :+

Bij de voordeur groeit ook nog een grote druivenstruik, die moet ook nog even aangepakt worden voordat het te groot wordt
Er komen wel elk jaar mega veel druiven aan (foto van vorig jaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QTwRbFdJ4VH3TyVh7he5nxfI/full.jpg
[...]

Weer wat geleerd, ik had nog nooit van Promaq gehoord, heb dan ook totaal geen groene vingers
Waaltjes wil ik inderdaad tzt te koop zetten, 30 euro / m2 lijkt me trouwens wel iets aan de hoge kant, zal ook niet veel vraag naar zijn :P
[...]
Ik heb bij mijn broer de oprit gedaan met 8cm betonklinker, tot op heden nog niet verzakt dus mag toch aannemen dat dat voldoende is ;)
[...]
Carport mooi zelf maken dat is een leuke klus , afwatering kan je ook nog in een regenton laten lopen .
Riolering loopt eronder, maar misschien dat ik inderdaad een regenton neerzet voor bewatering van de tuin
[...]
Als je bezig gaat en bestrating ligt eruit denk dan meteen even aan elektra en hwa en eventueel riiool .
Als het straks netjes is dan komt het er niet meer van .
Komt water en electra bij de carport, en nog een buitenkraantje in de tuin, voorbereidingen zijn al deels gemaakt :)
Bij de carport om de auto te wassen met een HD, en nog in de tuin voor besproeiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:13
pirke schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:51:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ah, in het goede gedeelte van die wijk :+ Gefeliciteerd met de aankoop!
In je voortuin gaat ook nog wel wat werk zitten hoor.... Laat je iemand komen of ga je het allemaal zelf doen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 23:56
Hmmbob schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:30:
[...]

Ah, in het goede gedeelte van die wijk :+ Gefeliciteerd met de aankoop!
In je voortuin gaat ook nog wel wat werk zitten hoor.... Laat je iemand komen of ga je het allemaal zelf doen?
Ik denk een mix van zelf doen, iemand inhuren en een maairobot.

Maar jij herkent een huis en wijk op basis vd tuin? :) Woon je er zelf ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:13
pirke schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:39:
[...]

Ik denk een mix van zelf doen, iemand inhuren en een maairobot.

Maar jij herkent een huis en wijk op basis vd tuin? :) Woon je er zelf ook?
Ik woon nu een dorp verderop, maar heb in de buurt gewoond.
spoiler:
Reverse image search in Chrome 😂

[ Voor 75% gewijzigd door Hmmbob op 07-06-2018 20:43 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
FabianGTI schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:20:
[...]

Goed idee! Ik moet eerst maar eens het een en ander kortsnoeien om eens te bekijken wat er nou allemaal groeit, de vorige bewoner had bijenkorven dus zo is de tuin ook een beetje gemaakt

Ik gok dat als ik de rozen (rood en wit) bij mijn voordeur weg zou halen dat ik vermoord wordt door mijn moeder :') :+

Bij de voordeur groeit ook nog een grote druivenstruik, die moet ook nog even aangepakt worden voordat het te groot wordt
Er komen wel elk jaar mega veel druiven aan (foto van vorig jaar)
[afbeelding]

[...]

Weer wat geleerd, ik had nog nooit van Promaq gehoord, heb dan ook totaal geen groene vingers
Waaltjes wil ik inderdaad tzt te koop zetten, 30 euro / m2 lijkt me trouwens wel iets aan de hoge kant, zal ook niet veel vraag naar zijn :P

[...]

Ik heb bij mijn broer de oprit gedaan met 8cm betonklinker, tot op heden nog niet verzakt dus mag toch aannemen dat dat voldoende is ;)

[...]

Riolering loopt eronder, maar misschien dat ik inderdaad een regenton neerzet voor bewatering van de tuin

[...]

Komt water en electra bij de carport, en nog een buitenkraantje in de tuin, voorbereidingen zijn al deels gemaakt :)
Bij de carport om de auto te wassen met een HD, en nog in de tuin voor besproeiing
Ja goed ik weet natuurlijk niet wat de ondergrond is maar op klei heb je 10 cm steen wel nodig .
Heb hier onder de oprit 80 cm puin 8 cm zand en nog verzakt het door een paar zware auto’s .
Dat is met een 8 cm klinker .
Maar dit is wel op een klei laag van 72 meter diep maarliefst .

Ja met promaq is het voegen makkelijk het residu veeg je er gewoon af dus niets na sponsen achteraf .

Ik heb hier thuis de elektra in de voortuin op een schakelaar binnen gezet zodat ik
Makkelijk het stroom eraf kan halen .
Stopcontacten aan de binnenkant schutting staat wel altijd spanning op .
Gewoon ivm kinderen de schakelaar ertussen gezet .

Waaltjes gaan normaal voor 39 euro weg en dan heb je een 5/6 cm variant .

De oud gebakken klinker die je hebt is wel een hele mooie kleurstelling ik ben er zeker van dat je daar 30 euro voor krijgt of misschien iets minder als die persoon alles in 1 keer overneemt .

Je druif is prachtig alleen heeft hij wel last van meeldauw zie ik , daar zou ik wel even tegen spuiten als de druiven eraf zijn .
De langste scheuten kan je afknippen en van het najaar inkorten tot een 2/3 bladeren van de hoofdstam af .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
@Teijgetje

Bedankt voor je duidelijke uitleg!!. Hier kan ik zeker verder mee.

Een Timer heb ik er (nog) niet achter zitten. Ik heb de deze box er bij gekocht:
https://www.gardena.com/n.../ventielbox-v1/900902501/

Hierin zit een Besproeiventiel.

https://www.conrad.nl/p/b...-gardena-01278-20-1464599

Dit ventiel is op 24V. Ik heb het volgende gekocht om 24V om te zetten.

https://www.conrad.nl/p/c...ng-24-vac-1-a-24-w-515213

De Trafo word aangesloten op mijn Sonoff die ik besteld heb. https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.14274c4dHkVYqH

Nu kan ik met mijn Pimatic systeem de sproeier aansturen.

Waar ik de trafo ga plaatsen weet ik nog niet precies. Onder de grond lijkt me geen goed idee. Ik denk dat ik alles bij elkaar laat komen in de schuur in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
We hebben de tuin af laten graven. Op sommige plekken willen we nog wat bulten weghalen dit gaat om 1 tot 4cm. De grond (klei) is echter erg hard (en uitgedroogd). Dus als we dit met een steekscherp doen dan gaan we al snel te diep, waardoor de bovenlaag te los wordt (we houden het graag compact). Nu zat ik zelf te denken om het te gaan schoffelen en het losse zand dan wegvegen. Iemand nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Uhmmie schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:37:
We hebben de tuin af laten graven. Op sommige plekken willen we nog wat bulten weghalen dit gaat om 1 tot 4cm. De grond (klei) is echter erg hard (en uitgedroogd). Dus als we dit met een steekscherp doen dan gaan we al snel te diep, waardoor de bovenlaag te los wordt (we houden het graag compact). Nu zat ik zelf te denken om het te gaan schoffelen en het losse zand dan wegvegen. Iemand nog andere ideeën?
Minikraantje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-10 14:37

Stoffel

Engineering the impossible

Uhmmie schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:37:
Moet het wel weggehaald worden? Als het 1 tot 4 cm is en de bulten niet te groot zijn dan kun je het ook wel walsen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor uitvlakken even een grondfrees/tuinfrees huren, werkt echt super (vorige week gebruikt ;) )
Afbeeldingslocatie: https://www.boels.nl/assets/modules/products/grondfreesmachine_16_pk_big_1.jpg

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Laatste verslag van het Gras Voorkiemen Experiment, onder het motto "hoe sneller gras, hoe minder onkruid een kans krijgt"..

Het gebruikte graszaad is sport en speelgazon van de Aldi.
Zoals eerder vermeld hebben de zaden 1 dag (24 uur) op water gestaan, is toen afgegoten, om daarna vier dagen (96 uur) te liggen broeien in een bakje.
Waarna het al deels gras geworden was in het bakje........120 uur voorkiemen is te lang. :9~

Uitzaaien en verdelen was dus een stuk moeilijker als dat je dat aan het eind van de derde dag na 72 uur doet, wat volgens mij het beste moment is.
Het zaad heeft eind dag drie na 72 uur het restvocht opgenomen/verbruikt en is dan klam maar niet uitgeschoten, waardoor je een handvol wrijvend tussen je handpalmen, haast zoals je zand uitstrooit, makkelijk kan verdelen zonder de kiemen te beschadigen.
Het zaad zal in de grond vrijwel direct ontkiemen en je zal na één tot anderhalve dag al grassprietjes zien opkomen.

Mijn kiemen zijn in dit experiment afgedekt met strooiaarde, het zaaibed alleen normaal vastgetreden, niet aangestampt.
Zoals bij al mijn plantwerk hou ik niet zo van veel te vaste aarde of aanstampen. Bij plantgoed kneus je al snel de fijne wortels die juist nodig zijn om aan te slaan, aandrukken met aarde rondom en goed bewateren volstaat, of zoals bij dit al ontkiemde gras wat strooiaarde dat bewaterd werd om te verdichten.
En jonge wortels schieten ook sneller naar beneden in niet te vaste aarde, wat het aanslaan vergemakkelijkt.

Het "testgras" is twee keer bewaterd, 1x na planten maandagmiddag en 1x donderdagochtend, na een extreem warme woensdag waar de hitte de aarde had doen barsten en met weer een tropische dag in het vooruitzicht.
Woensdagavond moest de stokoude labrador alhier, die amper nog kan lopen, even checken wat dat rare zwarte veldje nou was.........beetje jammer, overal gaten. :-(
Die heb ik donderdagochtend ook een beetje proberen dicht te laten vloeien met bewateren.
(tweede keer dat die hond zaaiwerk verkloot, eerder moest een randje aarde van 10 cm breed, met Lathyruszaaigoed, er ook al aan geloven. Toen stond over de volle zaailengte, ca 5 meter, ook elke 20 cm een pootafdruk...... :-( Gelukkig elke 5 cm een kleurvariant geplant, dus toch nog genoeg opkomst, en hier gaat het ook slechts om een testje, dus geen man overboord. )

Een beeldverloop van het op 4/6 - 17:06 uur geplante/gezaaide gras:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gp52GJK9NwVzyvv9HdWpvofj/thumb.jpg
ca 12 uur na planten (5/6 - 08:07 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mwYc7ntdNTO86cR6Qwyllqiy/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sw469F3EdX2sRFROUAQ9Io2N/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uCaPPxhfX8s1pcrKUZNRoxX2/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TvpQKBZHkYjX5DdxSjoEVPAt/thumb.jpg
ca 24 uur na planten (5/6 - 16:06 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gpofk7qsWoPlvwFFTDvOUTCN/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HoJJs89jO83AiWD029ciwriM/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j6rOea51U4t61GFqteEDuuDT/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U2HeALNPNyxSThataGyBrKSg/thumb.jpg
ca 36 uur na planten (6/6 - 07:14 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ygnkVkZu1LebnAsZJToJWK6D/thumb.jpg
ca 48 uur na planten (6/6 - 22:29 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TdAMvvUvr2tch62WBkW9EPJP/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3jfsewm3m7fBHpe2sv1Uq93D/thumb.jpg
ca 60 uur na planten (7/6 - 08:04 uur), het controlestukje met droog zaad vertoont niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eS8XvunHPK0AljRmqRog50oJ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D12yJxkPwAljrklzX5al0p0h/thumb.jpg
ca 72 uur na planten (7/6 - 20:45 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vCmzB1HJEHm9VvxlKg8VrjuT/thumb.jpg
ca 84 uur na planten (8/6 - 07:55 uur), ca 2,5-3 cm hoog

96 uur na planten staat het gras gemiddeld 4 cm hoog.

Conclusie:

Wil je heel snel een ingezaaide grasmat, omdat dat sterker is dan zoden, dan is deze methode, zaaien na 72 uur voorkiemen, een leuke optie.
Het vergt wat extra werk en planning, maar succes gegarandeerd (ik denk 100% opkomst) en leuk om de buren/iedereen verbaasd te laten staan natuurlijk.
Vandaag gezaaid is morgen of overmorgen gras. _/-\o_

Natuurlijk kan je het combineren met droog zaaien voor een overvolle mat, het voorgekiemde zaad komt direct op en het droge zaad zal na een week beginnen op te komen. Maar je hebt dus bijna gelijk iets te zien, geen week of langer een zwart veldje.
Voor kale plekken bijzaaien/repareren is het natuurlijk ook een goede optie om snel het gazon weer helemaal groen te krijgen.

Tot zover.
Tot maais. ;)

Iets anders, als sport;
Vorig jaar voor 20 euro ergens een oude Hortensia Annabelle van 2x3m, 20 jaar oud, en 9 meter lage buxushaag uit staan graven. Leve Marktplaats. _/-\o_
Takkewerk, muurvast, 1 schep gebroken, 1 verbogen, maar uiteindelijk met een (verlengde) bus vol Hortensiastronken en buxus naar huis.
De Hortensia was gesnoeid tot op 20 cm hout, een aantal Hortensiastronken waren niet alleen te tillen zo zwaar.

Een flink plantbed gemaakt, naast de toegang naar beneden, met goede grond, kalk, organische mest en kieseriet, en de stronken geplant. Ruim voor de winter dus.
Inmiddels staan de bloemen op uitkomen en is de Annabel alle andere Hortensia`s hier op het terrein ver vooruit qua grootte, groeisnelheid en bloemendracht.
Kan niet wachten tot ze wit zijn......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RXpwILL4Ge8LkXwNzWVx1zZE/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gYDRWucTm9lRko6wiKqE2B0Y/thumb.jpg
Dit was gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
Lekker bezig @Teijgetje !

Mijn grasmat begint ook al ergens op te lijken gelukkig:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/uMyWbVg.jpg

Helaas schiet het op de ene plek wat sneller als de andere door het bijzaaien. Helaas ook wat plekken waar helemaal niks meer ligt, dus daar morgen maar even wat voorzichtig bijzaaien :D
Hopelijk heb ik dan als we terugkomen van vakantie een nette grasmat die hopelijk nog wat te maaien is haha

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnAbel op 09-06-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:36

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag ontdekte ik een wespennest in een gat in de grond tussen 2 buxus stuiken. Ik wist niet dat wespen ook in de grond leefden. Er komen af en aan wespen naar dit gat gevlogen. Wat moet ik daar mee doen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Ik wil morgen mijn tuin bemesten. De ranzijn schijnt spullen te hebben daarvoor. Wat raden jullie aan? Kunstmest schijnt niet goed te zijn, wat wel? Geen zin om langs een boer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
zonoskar schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:42:
Vandaag ontdekte ik een wespennest in een gat in de grond tussen 2 buxus stuiken. Ik wist niet dat wespen ook in de grond leefden. Er komen af en aan wespen naar dit gat gevlogen. Wat moet ik daar mee doen?
Een spuitbus wespengif/schuim kopen, wachten tot de avond als alle wespen binnen zijn als het donker is, en dan die spuitbus in dat gat leeg spuiten.
Dan ben je er van af zonder gevaar dat je aangevallen kan worden, overdag kunnen ze wel vervelend worden, `s nachts niet.
TweakerVincent schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:50:
Ik wil morgen mijn tuin bemesten. De ranzijn schijnt spullen te hebben daarvoor. Wat raden jullie aan? Kunstmest schijnt niet goed te zijn, wat wel? Geen zin om langs een boer te gaan.
Mijn tuin bemesten is een beetje groot begrip. ;)
Elke plant vraagt eigenlijk om eigen supplementen als voeding.
Wat moet je dus bemesten en wat voor grond ligt er in je tuin?
Heb je de grond ooit geanalyseerd op zuurtegraad?

Organische mest is gewoon in zakken te krijgen, dit is een mengsel met oa koeien en kippenmest.

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 10-06-2018 01:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Teijgetje schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 01:01:
Laatste verslag van het Gras Voorkiemen Experiment, onder het motto "hoe sneller gras, hoe minder onkruid een kans krijgt"..
<>
Tamelijk geniaal - voorkiemen doe ik wel met pepers en zo maar nooit gedacht het met graszaad te doen, Ik heb wat reparaties uit te voeren (mollen) dus ga het ook eens op deze manier proberen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
zonoskar schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 22:42:
Lekker laten zitten als je er geen last van hebt.
Ik gebruik voor algemene stikstofbemesting Culterra of gedroogde koemestkorrels. In het begin van het voorjaar kunstmest 12-10-18.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wij hebben last van ik denk valse meeldauw in onze druif:
Afbeeldingslocatie: http://www.houtwal.be/fruitteelt_images/vitis_wijngaardgalmijt.jpg

(Niet mijn plaatje maar het ziet er precies zo uit.)

Is er een zo natuurlijk mogelijke manier dit te bestrijden, zonder dat de druif zelf word aangetast? (We willen de druiven later dit jaar kunnen oogsten en eten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:05
Mocht de tuin goed zijn (dus geen specifiek tekort aan iets) dan gewoon een natuurlijke meststof zoals Culterra of gedroogde koemest etc.
Ik gebruik zelf al jaren Culterra. Voor alle meststoffen geldt het dat je die het best gebruikt net voordat het gaat regenen.
Was om een andere reden ook bij Culterra de beste manier (vooral jaren geleden :+ ), de geur was wat minder fris al valt dat de laatste tijd erg mee.

Kunstmest is altijd oppassen dat je niet teveel strooit. Je merkt wel vrij snel dat het werkt maar is ook weer vrij snel uitgewerkt.
Organische mest duurt langer voordat het omgezet is maar blijft vaak ook weer langer werkzaam, plus je kan eigenlijk niet te veel trooien.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op zondag 10 juni 2018 @ 08:51:
[...]
Ik heb wat reparaties uit te voeren (mollen) dus ga het ook eens op deze manier proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rx1uAJFszMLy8M0DaHsVowLW/thumb.jpg
Tegen mollen helpt het dan weer niet zag ik....... :X ;)

Vandaag bezig geweest eindelijk de smeedijzeren rozenboog te schilderen.
Na ruim een jaar me aan de roest geïrriteerd te hebben dacht ik : die schilder ik effe...... :X
Het smeedijzer roestte niet echt, het stalen raster ertussen des te meer.
Beetje roest weghalen werd een dag met de haakse slijper drie komborstels verstoken om de losse verf en roest weg te halen, en nabehandeld met 2 spuitbussen Brunox.
Dat effe schilderen bleek ook zoiets.
Ik dacht hem te spuiten maar met de wind en vele overspray doordat het materiaal smal is, en auto`s en serre in de buurt, ben ik toch maar gaan rollen en kwasten.
Een ware schildershel....als je alles gehad denkt te hebben van de profieltjes, krullen en rasters, en je kijkt vanaf een iets andere hoek, dan lijkt het alsof je de helft vergeten bent.
Inmiddels de bovenkant en rechter zijkant gehad..........7 uur later.
Beetje jammer dat de gemengde kleur 9010 ipv 9001 was, zuiver wit staat gewoon in het schap en hoef je niet te laten mengen lijkt me. Iets met een cijfertje verkeerd intoetsen..... :-(
Gelukkig moet er nog een tweede laagje op want hij is nu oogverblindend wit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pUoQVZicp9M5eRQ1DMaHilfi/thumb.jpg
En in het begin denk je nog "zo`n bordje helpt echt"

Loop je even weg.....ontdek je gelijk nieuwe vogelsoorten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZCOWuMzjN0WiYKmKIdOVGm5l/thumb.jpg
Een koolmees met witte voetjes minus wat veren. (zielig :') )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/npuhoHBNIWfsvcEvZfso4ofj/thumb.jpg
Ook deze kon niet lezen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZQul4dROn7FmYd3zQ7pr5gDz/thumb.jpg
Of misschien ook wel want het bleek familie van een struisvogel te zijn. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
@Teijgetje haha ja pittige klus maar het ziet er wel goed uit !!

@unezra dat ziet er uit als mijt
Gewoon de aangetaste bladeren weg plukje niet de hele struik kaal maken omdat er bladeren nodig zijn om suikers om te zetten maar gewoon elke week de ergste weg pakken .

Altijd organisch mesten met idd culterra ,koemest of wat ik zelf goed vind is dcm minigran korrels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Fantasma7988 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:42:
@unezra dat ziet er uit als mijt
Gewoon de aangetaste bladeren weg plukje niet de hele struik kaal maken omdat er bladeren nodig zijn om suikers om te zetten maar gewoon elke week de ergste weg pakken .
Hmmm...
Verdomd. Verkeerde plaatje. Het lijkt inderdaad op galmijt en niet op valse meeldauw.

Afbeeldingslocatie: http://www.snoeiendruiven.nl/druiven-snoeien/berichten/galmijt-in-je-druiven/galmijt-druiven.jpg
http://www.snoeiendruiven.nl/galmijt-druiven/

Gewoon de aangetaste bladeren verwijderen en in de GFT bak gooien dus?

Er zit nog behoorlijk wat blad aan, ik heb wel wat ranken gesnoeid en de aangetaste bladeren verwijderd. (Blijkbaar toch nog een paar over het hoofd gezien.)

Zijn er los van domweg de aangetaste bladeren wegknippen nog andere dingen die ik kan doen? (Zonder gif te spuiten. Tot nu toe hebben we vaker met gif gewerkt voor allerlei dingen in de tuin maar het gaat ons meer en meer tegen staan ook al is dat spul "op natuurlijke basis", het is nog steeds lelijk en naar spul. We zijn dus aan het kijken of we volledig over kunnen schakelen op gifvrij tuinieren. Ook voor dingen als slakken. Desnoods door een deel planten te plaatsen puur als slakkenvoer zodat ze de mooie planten met rust laten of doppen te strooien waar ze een hekel aan hebben.)
Altijd organisch mesten met idd culterra ,koemest of wat ik zelf goed vind is dcm minigran korrels
Ik mest zuiver organisch. Inderdaad koemest of een combinatie tussen koe en kip. Standaard spul bij de bouwmarkt of Lidl/Aldi. Alleen onze bamboemest is speciaal spul maar ook 100% natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: https://www.bamboe.nl/wp-content/uploads/2016/02/bamboemest.jpg
https://www.bamboe.nl/product/bamboemest-biologisch-2/

Of die bamboemest beter is dan reguliere mest weet ik niet, maar d'r staat voor dik €600,- aan bamboe in de voortuin. Daar zijn we zuinig op én Randijk is een ontzettend tof bedrijf. (Hun visie is heel mooi. Ze stellen onder andere mensen aan met een afstand tot de arbeidsmarkt en werken 100% biologisch. Kortom, hun overtuiging past erg bij de onze en daarom kopen we er graag.)

Hmmm, ik zie dat ze nog meer spul hebben qua bestrijding:
https://www.bamboe.nl/product/bladinsecten-capsules-2/

Ook daar maar eens naar kijken. Had al een appelboom die opeens vol gaten zat. :( Daar heb ik wel heel rap gif overheen gesproeid omdat ik even snel niets anders in huis had maar ook dat pakken we liever natuurlijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:40
We zijn momenteel bezig onze tuin opnieuw aan te leggen, we hebben nu ook prikspots onder onze bomen staan.

Ik moet hiervoor nu de GU10 spots bestellen, maar hoeveel watt is hiervoor aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Danielson
Spots in het donker vallen vaak wat tegen als je echt uit wil lichten.
Ik zou nemen wat maximaal in de spot kan.
Ipv een schakelaar kan je een dimmer plaatsen om eventueel de sfeer aan te passen.

Tenzij je alleen wat sfeerverlichting wil en licht er niet zo toe doet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
unezra schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:55:
[...]

Hmmm...
Verdomd. Verkeerde plaatje. Het lijkt inderdaad op galmijt en niet op valse meeldauw.

[afbeelding]
http://www.snoeiendruiven.nl/galmijt-druiven/

Gewoon de aangetaste bladeren verwijderen en in de GFT bak gooien dus?

Er zit nog behoorlijk wat blad aan, ik heb wel wat ranken gesnoeid en de aangetaste bladeren verwijderd. (Blijkbaar toch nog een paar over het hoofd gezien.)

Zijn er los van domweg de aangetaste bladeren wegknippen nog andere dingen die ik kan doen? (Zonder gif te spuiten. Tot nu toe hebben we vaker met gif gewerkt voor allerlei dingen in de tuin maar het gaat ons meer en meer tegen staan ook al is dat spul "op natuurlijke basis", het is nog steeds lelijk en naar spul. We zijn dus aan het kijken of we volledig over kunnen schakelen op gifvrij tuinieren. Ook voor dingen als slakken. Desnoods door een deel planten te plaatsen puur als slakkenvoer zodat ze de mooie planten met rust laten of doppen te strooien waar ze een hekel aan hebben.)

[...]

Ik mest zuiver organisch. Inderdaad koemest of een combinatie tussen koe en kip. Standaard spul bij de bouwmarkt of Lidl/Aldi. Alleen onze bamboemest is speciaal spul maar ook 100% natuurlijk:

[afbeelding]
https://www.bamboe.nl/product/bamboemest-biologisch-2/

Of die bamboemest beter is dan reguliere mest weet ik niet, maar d'r staat voor dik €600,- aan bamboe in de voortuin. Daar zijn we zuinig op én Randijk is een ontzettend tof bedrijf. (Hun visie is heel mooi. Ze stellen onder andere mensen aan met een afstand tot de arbeidsmarkt en werken 100% biologisch. Kortom, hun overtuiging past erg bij de onze en daarom kopen we er graag.)

Hmmm, ik zie dat ze nog meer spul hebben qua bestrijding:
https://www.bamboe.nl/product/bladinsecten-capsules-2/

Ook daar maar eens naar kijken. Had al een appelboom die opeens vol gaten zat. :( Daar heb ik wel heel rap gif overheen gesproeid omdat ik even snel niets anders in huis had maar ook dat pakken we liever natuurlijk aan.
Goed bezig hoor ,

Ja tegen insecten kan je ook met koolzaad olie spuiten of pyrethrine (chrysanten extract) alleen dat moet je niet doen in het broedseizoen van vogels .
Insecten vallen of beplanting waar insecten een hekel aan hebben onder een appelboom .

Wat ik op het werk altijd doe is alleen een winterbehandeling spuiten , tegen larven en eitjes van insecten . Dat is in januari en dan zijn de dieren nog in rust .

Verders zorg ik er voor dat de planten zo vitaal mogelijk zijn dus organische mest , verse compost jaarlijks , bodemactivator en lavameel .

Luizen pluk ik meestal gewoon de verse toppen eruit (daar zitten de meeste ) en kevers laat ik gewoon eten (Rosen kevers en juni kevers etc )

Enigste wat ik wel spuit is glyfosaat voor onkruid tussen de bestrating 1500m2 is echt te veel om met de krabber schoon te houden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Fantasma7988
Kun je het glyfosaat niet vervangen door azijn of een brander?
Ik snap dat je soms niet onder gif uit komt als tuinman maar dit is voor jezelf neem ik aan.
Ik gebruik glyfosaat alleen om braam direct te injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Nog een vraagje.

We hebben vanuit ons huis gezien een afschot richting achter in de tuin (in het terras). De laatste meter willen we een soort plantenbak maken over de complete breedte.. waarin het water dan mooi in kan lopen. Optisch is het alleen mooier als we de rand 1 blok hoger zouden maken (maar dan loopt het water er natuurlijk niet in ;).

Nu zat ik te denken als ik nu in die rij blokken die boven de grond uit komen gleufjes zou frezen? Dan kan het water daardoor alsnog de plantenbak inlopen? Alleen hoeveel van die gleufjes zou ik dan moeten freezen? En hoe groot? We willen de planten bak voornamelijk opvullen met grote basalt breeksteen. Dus ik hoef niet bang te zijn dat dat dan door die gleufjes eruit loopt. Of is er nog een andere mooie oplossing?

Een ander idee dat ik had was om de bak niet 1 maar 2 rijen hoger te maken. Dan kan je gewoon in de middelste rij kieren maken, maar ik weet niet zeker of dat wel mooi is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Teijgetje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:36:
@Fantasma7988
Kun je het glyfosaat niet vervangen door azijn of een brander?
Ik snap dat je soms niet onder gif uit komt als tuinman maar dit is voor jezelf neem ik aan.
Ik gebruik glyfosaat alleen om braam direct te injecteren.
Nee dit is op mijn werk , branden doe ik ook waar mogelijk is maar waar beplanting tegen het bestrating aanstaat en langs de gazon randen kan ik niet anders .

Thuis heb ik van het weekend netjes lopen krabben en met de staalborstel aan de slag geweest .

@Uhmmie
Als er grond in de border komt dan loopt dat er ook weer uit tussen de gleuven .
Je kan de bak 10/15 cm van de tegel af maken
En daarvoor een bodembedekker zetten/split/breeksteen.
Persoonlijk vind ik beplanting dan het mooiste .

Of misschien een lijngootje die kan je in diverse breedtes kopen .
1 cm 5 cm en 10 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

van de week een klimboom vol met doorns van de 3 meter brede muur weggehaald. Deze is 1 meter breed geworden door jarenlang te kort aan onderhoud.

Ik wil de trellis weer gebruiken om een wat bescheidener bloeiende klimplant te planten. Iemand tips? Ik zat zelf te denken aan clematis. Is het mogelijk/verstandig om twee soorten te combineren zodat er een langere bloei is?

[ Voor 19% gewijzigd door kmf op 12-06-2018 10:20 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-10 12:46
Ik heb een vraagje en wellicht hebben jullie een goed idee! Ik woon in de flevopolder en heb behoorlijk last van vocht (zeg maar gewoon water) in een stukje grond voor mijn schuur. Hierdoor heb ik de afgelopen jaren veel schimmel in de schuur gehad.

Een jaar of 2 geleden heb ik op advies van een tuinman het stukje grond voor de schuur uitgegraven om vervolgens dakleer tegen de schuur aan te branden tegen het vocht. (tijdens het uitgragen moest ik een dompelpomp in het gat leggen om niet constant bakken water met de hand weg te halen)
Op zich werkt dat wel goed en de schimmel in de schuur is flink afgenomen.

Maar nu zit ik met het volgende; Alle planten die ik in die bak plant (behalve aarbeien) gaan dood door te veel vocht in de grond. Na een klein regenbuitje staat er water in de bak en dat kan zo een paar dagen blijven staan. Naar alle waarschijnlijkheid zit er een klein welletje onder de schuur.
Nu speel ik met 3 gedachten: Of ik maak een grindput of drainagepijp (maar dan ben ik bang voor verzakking als al het water onder de schuur in 1x weg is) Of ik moet planten planten die tegen flink wat water kunnen of die zelf flink wat water nodig hebben. Maar ik heb niet echt een idee welke planten hiervoor geschikt zijn. Ik heb vlinderstuiken, hortensia's, snowballs en nu dus aarbeien geprobeerd.
Op de klim hortensia en aarbeien na is eigenlijk alles overleden.

Wat is jullie advies in deze? Is het onverstandig om het water onder de schuur af te voeren naar het riool doormiddel van een drainagepijp? Of is een ander soort beplanting al voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
@Fantasma7988 Vergeten te vermelden. De bovenste laag wordt opgevuld met grote stenen. Waartussen we wat kruip en vetplanten willen zetten. Dus ik hoef me niet druk te maken om weglopend zand. Over een goot heb ik ook zitten denken. De uitvoer komt dan alleen weer redelijk laag. Iig bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
Uhmmie schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:17:
@Fantasma7988 Vergeten te vermelden. De bovenste laag wordt opgevuld met grote stenen. Waartussen we wat kruip en vetplanten willen zetten. Dus ik hoef me niet druk te maken om weglopend zand. Over een goot heb ik ook zitten denken. De uitvoer komt dan alleen weer redelijk laag. Iig bedankt voor het meedenken.
Nee ik begreep al dat er breeksteen in kwam alleen om de planten een beetje voeding te geven plant ik ze normaliter in de grond en vul dan aan met keien .
Je zou natuurlijk ook worteldoek aan de binnenkant kunnen plaatsen dan komt het zeker goed .

Cosmetisch vind ik gleuven fresen niet zo mooi .zou dan bijvoorbeeld deze in het midden maken

Op de afbeelding alleen bovenstaande deksel met sleuf en dan een kwartslag naar voren kantelen en dan op die manier plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://www.steenenhout.nl/wp-content/uploads/Slotline-product-foto.jpg
Dan de bak 2 blokken hoog maken en onder in de bak tot bovenkant eerst blok grind erin gooien (waterbuffer) en daarboven de kijken met planten .

Blokjes kan je verlijmen op de goot met TEC 7 .

@xeromorphic

Als je bak echt altijd nat is dan kan je ook kijken voor oeverplanten zoals kattenstaart (roze 100 cm hoog),lysimachia (bodembedekker geel)
Enz enz Google is je vriend
:)

Drainage kan nooit geen kwaad , het water zal langzaam aan naar de drainage lopen en niet zomaar de boel laten instorten .

Echter met graven lang een fundering wel altijd uitkijken .
Verticale drains kunnen ook maar dan moet er wel zand onder zitten wat wel aannemelijk is .
Grondboren zijn te huur tot 4/5 meter volgens mij .

[ Voor 3% gewijzigd door Fantasma7988 op 12-06-2018 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmmie
Fantasma7988 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:05:
[...]

Nee ik begreep al dat er breeksteen in kwam alleen om de planten een beetje voeding te geven plant ik ze normaliter in de grond en vul dan aan met keien .
Je zou natuurlijk ook worteldoek aan de binnenkant kunnen plaatsen dan komt het zeker goed .

Cosmetisch vind ik gleuven fresen niet zo mooi .zou dan bijvoorbeeld deze in het midden maken

Op de afbeelding alleen bovenstaande deksel met sleuf en dan een kwartslag naar voren kantelen en dan op die manier plaatsen
[afbeelding]
Dan de bak 2 blokken hoog maken en onder in de bak tot bovenkant eerst blok grind erin gooien (waterbuffer) en daarboven de kijken met planten .

Blokjes kan je verlijmen op de goot met TEC 7 .

@xeromorphic

Als je bak echt altijd nat is dan kan je ook kijken voor oeverplanten zoals kattenstaart (roze 100 cm hoog),lysimachia (bodembedekker geel)

Drainage kan nooit geen kwaad , het water zal langzaam aan naar de drainage lopen en niet zomaar de boel laten instorten .

Verticale drains kunnen ook maar dan moet er wel zand onder zitten wat wel aannemelijk is .
Top bedankt voor de uitgebreide uitleg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-10 12:46
Fantasma7988 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:05:
[...]
@xeromorphic

Ja, google had ik al geprobeerd, maar aan oeverplanten heb ik nooit gedacht! Ga ik dit jaar proberen.
Omdat ik in de flevopolder woon is het grootste gedeelte van de grond allemaal van die dikke vette klei;
Een drainage put leek mij daarom onhaalbaar, maar wellicht dat er dieper wel zand zit. Ik ben eigenlijk nooit dieper gegaan als 1,5 meter; omdat het met de hand niet te doen is :).

Thanks voor de suggesties, ik denk dat ik er wel wat meer kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
spokje schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:16:
[...]

Ja, of als je in een buurt van veel andere vijvers / slootjes / water woont kun je ze gewoon in de bosjes laten gaan. Vinden ze vanzelf wel een nieuw plekje. Als het geen 30 graden is die dag tenminste.

Tof dat je moeite wilt doen voor amfibiën d:)b
Dat is nog makkelijker gezegd dan gedaan, wat zijn die beesten moeilijk te vangen :X

De eerste (van de 3) heb ik inmiddels gevangen en weer uitgezet in een grote vijver aan de andere kant van het dorp
Die andere 2 hebben zich niet meer laten zien en zitten waarschijnlijk op de bodem te wachten, de vijver heb ik inmiddels lek geprikt dus ik hoop dat het waterpeil langzaam aan begint te zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Haha vang je ze bare-hands of heb je er een netje bij ?

@xeromorphic graag gedaan hoop dat je veel mooie bloemen krijgt dit jaar 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Fantasma7988 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:50:
Haha vang je ze bare-hands of heb je er een netje bij ?
Visnet wat m'n pa nog ergens had liggen, en dan in een afsluitbare bak met water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:40
Aankomend weekend ga ik een klein pergolatje plaatsen met 3 palen van 10x10cm, ze komen in een border te staan, ik weet alleen nog niet helemaal wat nu wijsheid is om ze in de grond te zetten.

De palen komen 50cm diep de grond in en daarna komt er nog 50cm zand in de border, zou het vastzetten in de zandgrond voldoen of zou ik hier nog beton bij moeten storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Danielson schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:23:
Aankomend weekend ga ik een klein pergolatje plaatsen met 3 palen van 10x10cm, ze komen in een border te staan, ik weet alleen nog niet helemaal wat nu wijsheid is om ze in de grond te zetten.

De palen komen 50cm diep de grond in en daarna komt er nog 50cm zand in de border, zou het vastzetten in de zandgrond voldoen of zou ik hier nog beton bij moeten storten?
1/3 van de paal in de grond en dan staat hij stabiel , komt er veel wind op de pergola te staan na zou ik er 20’kg beton bij doen Per paal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
FabianGTI schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:43:
[...]

Visnet wat m'n pa nog ergens had liggen, en dan in een afsluitbare bak met water :P
Je weet dat kikkers onder water niet kunnen ademen toch, daar hebben ze longen voor? Ze nemen wel wat zuurstof uit het water op via hun huid, als dat er in zit natuurlijk.
Gewoon een afsluitbaar bakje met gaatjes in de deksel en een natgemaakt stuk/prop keukenpapier (tegen uitdrogen) volstaat voor transport/even.
En beter je handen nat maken als je ze pakt, dat huidje is gevoelig, multifunctioneel en zo beschadigd.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 12-06-2018 22:58 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 189 Laatste