Ik heb 5 goudwindes in mijn vijver gestopt zaterdag maar zie ze nooit. Vijver is 1 kuub. Las ergens dat ik soms moet wachten.
Hoe oud is de vijver ?TweakerVincent schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:26:
Ik heb 5 goudwindes in mijn vijver gestopt zaterdag maar zie ze nooit. Vijver is 1 kuub. Las ergens dat ik soms moet wachten.
5 is wel een goed aantal voor windes
Bij mij zaten ze onderin toen de vijver wat kouder was ,Nu zwemmen ze heen en weer .
ze houden van stroming en veel zuurstof
Of de lokale kat / reiger heeft al gevist...
Sometimes you need to plan for coincidence
3/4 jaar. Ja las idd dat 5 min. Was anders zouden ze schuw worden.Fantasma7988 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:29:
[...]
Hoe oud is de vijver ?
5 is wel een goed aantal voor windes
Bij mij zaten ze onderin toen de vijver wat kouder was ,Nu zwemmen ze heen en weer .
ze houden van stroming en veel zuurstof
Is gelukt hoor, heb natuurlijk niet de bak tot de rand gevuld met waterTeijgetje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:50:
[...]
Je weet dat kikkers onder water niet kunnen ademen toch, daar hebben ze longen voor? Ze nemen wel wat zuurstof uit het water op via hun huid, als dat er in zit natuurlijk.
Gewoon een afsluitbaar bakje met gaatjes in de deksel en een natgemaakt stuk/prop keukenpapier (tegen uitdrogen) volstaat voor transport/even.
En beter je handen nat maken als je ze pakt, dat huidje is gevoelig, multifunctioneel en zo beschadigd.
Bleken er uiteindelijk 6 te zijn, zijn gevangen en uitgezet in een gemeentevijver, en ze hebben het allemaal overleefd, sprongen meteen richting het water
Hoe beschermen jullie de vissen in je vijver tegen reigers? Ik heb boven de tuin een stelsel van visdraden. Meestal valt het niet op maar de WAF speelt af en toe parten.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Als ik de reiger in de buurt zie dan laat ik onze kleine hond in de tuin lopen .hansvk schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:13:
Hoe beschermen jullie de vissen in je vijver tegen reigers? Ik heb boven de tuin een stelsel van visdraden. Meestal valt het niet op maar de WAF speelt af en toe parten.
Mijn vader heeft geen hond en die heeft stroomdraad (70 euro set) rondom gezet en ook dat is effectief .
Wel iets minder diervriendelijk uiteraard
Wij hebben (nog) niks om de vijver gedaan, en in het jaar dat de vissen (15 goudwindes en n stuk of 5 goudvissen) erin zitten zijn er 3 verdwenen en twee min of meer natuurlijk overleden (1 dreef in de vijver na de vakantie geen idee waarom, en 1 lag naast de vijver, misschien eruit gesprongen).
Maar als ik een reiger oid zou zien of het valt me op dat er veel vissen vermist worden dan zal er waarschijnlijk ook zo'n stroomdraad systeempje komen, ze gaan er immers niet dood aan en leren dan alleen dat bij ons niks te halen is.
Maar als ik een reiger oid zou zien of het valt me op dat er veel vissen vermist worden dan zal er waarschijnlijk ook zo'n stroomdraad systeempje komen, ze gaan er immers niet dood aan en leren dan alleen dat bij ons niks te halen is.
Wij gaan eindelijk ook beginnen aan onze nieuwbouwtuin. Nu hebben wij een offerte opgevraagd voor het laten afgraven / aanvullen van de tuin. Het gaat om ca. 60m2, dus 12m3 zand dat moet worden afgegraven en aangevuld. Nu hebben wij de volgende offerte ontvangen:
10 kuub zand 200,-
Een bak laten neer zetten + afvoeren grond 350,-
Kraantje 100,-
Dumpertje 100,-
16 uur = 400,-
Totaal = 1200,-
Dit lijkt mij toch een redelijke prijs voor de werkzaamheden, als wij het zelf zouden doen zou het zand iets duurder zijn, de bak dezelfde prijs, kraantje en dumpertje iets goedkoper.
Alleen over de uren zit ik wat in. Dat zou toch wel sneller moeten kunnen met een kraan en dumpertje? In ieder geval laten we het doen, aangezien ik geen zin heb om mijn rug te slopen.
10 kuub zand 200,-
Kraantje 100,-
Dumpertje 100,-
16 uur = 400,-
Totaal = 1200,-
Dit lijkt mij toch een redelijke prijs voor de werkzaamheden, als wij het zelf zouden doen zou het zand iets duurder zijn, de bak dezelfde prijs, kraantje en dumpertje iets goedkoper.
Alleen over de uren zit ik wat in. Dat zou toch wel sneller moeten kunnen met een kraan en dumpertje? In ieder geval laten we het doen, aangezien ik geen zin heb om mijn rug te slopen.
Dit is best heel goedkoop. Ik neem aan dat het zonder de btw is?T-Ri schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:53:
Wij gaan eindelijk ook beginnen aan onze nieuwbouwtuin. Nu hebben wij een offerte opgevraagd voor het laten afgraven / aanvullen van de tuin. Het gaat om ca. 60m2, dus 12m3 zand dat moet worden afgegraven en aangevuld. Nu hebben wij de volgende offerte ontvangen:
10 kuub zand 200,-
Kraantje 100,-
Dumpertje 100,-
16 uur = 400,-
Totaal = 1200,-
Grondwerk is zo verschrikkelijk belangrijk dat het onderschat wordt. (ook door jou want je vindt het te duur) door je grondwerk goed te doen, heb je veel langer plezier van je straatwerk. Bespaar hier dus niet op. Grondwerk is de basis van je werk.
Kortom, dit is spotgoedkoop en als de betreffende grondwerker/stratenmaker goede recensies heeft zou ik gelijk toehappen!
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Te duur vind ik het nietpjot1 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:17:
[...]
Dit is best heel goedkoop. Ik neem aan dat het zonder de btw is?vooral arbeidsloon is eigenlijk veel te laag. (ik zou er niet m'n bed voor uitkomen) toevallig heb ik gisteren nog een tuin uitgegraven mbv een kraantje en een minishovel. Dit gaat iets trager dan met een dumpertje maar 60m2 is gewoon een dag werk met zn tweeën.
Grondwerk is zo verschrikkelijk belangrijk dat het onderschat wordt. (ook door jou want je vindt het te duur) door je grondwerk goed te doen, heb je veel langer plezier van je straatwerk. Bespaar hier dus niet op. Grondwerk is de basis van je werk.
Kortom, dit is spotgoedkoop en als de betreffende grondwerker/stratenmaker goede recensies heeft zou ik gelijk toehappen!
Als ik jou zo hoor is het i.i.g een prima prijs, dus dan weet ik voldoende en laten wij het doen :-) Scheelt toch weer een paar gebroken nachten.
Geen gebroken nachten is idd ook wat waard!T-Ri schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:32:
[...]
Te duur vind ik het niet. Het is ook niet iets waar wij op gaan besparen, alleen heb ik totaal geen benul van wat de prijzen tegenwoordig doen (behalve de uurtarieven). Het ging mij meer om de tijdsduur voor het uitgraven (voor mijn gevoel graaf je dat namelijk zo weg).
Als ik jou zo hoor is het i.i.g een prima prijs, dus dan weet ik voldoende en laten wij het doen :-) Scheelt toch weer een paar gebroken nachten.
Naja, uitgraven hangt van heel veel factoren af. Hoe makkelijk kan je erbij, wat voor grond het is, wat zit er in de grond enzovoorts.
Houdt er rekening mee dat je het zand ook moet verdichten!
Als hovenier zijnde vind ik dit ook een mooie prijs en niets te duur .
Als de mannen netjes werken en alles schoon achterlaten dan is 16 uur helemaal niet zo gek .
En 24 kuub met een kleine graafmachines werken kost zeker wel 8 uur werk .
(Grond eruit en zand erin )
Als de mannen netjes werken en alles schoon achterlaten dan is 16 uur helemaal niet zo gek .
En 24 kuub met een kleine graafmachines werken kost zeker wel 8 uur werk .
(Grond eruit en zand erin )
Op zoek naar goedkope grond, los gestort, kwam ik dit tegen, moest aan je denken.T-Ri schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:53:
10 kuub zand 200,-
Kraantje 100,-
Dumpertje 100,-
16 uur = 400,-
Totaal = 1200,-
Afgraven tuin 40/m³.
Geen idee waar je zit maar ca 12 kuub afgraven zou dan 480 euro kosten. Misschien een infootje waard?
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik heb zoiets ook laten doen een paar jaar geleden. Het precise aantal kuubs weet ik niet meer, maar er is ca 70 kuub zwart zand afgevoerd. Het kostte toen 1400 euro door een lokale grondboer.T-Ri schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:53:
Wij gaan eindelijk ook beginnen aan onze nieuwbouwtuin. Nu hebben wij een offerte opgevraagd voor het laten afgraven / aanvullen van de tuin.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als je 1000m2 grasknipsel mag afvoeren/opruimen snap je dat mulchen welUltraSub schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:34:
Een mulcher zuigt imho. Tenzij je iedere 2 dagen of vaker maait, of het je geen zak uit maakt dat je hele gazon vol ligt met vlokken gras. Die robot maaiers die er iedere dag 1 mm vanaf halen is heel wat anders. Als je beetje gezond gras hebt en je maait 1 of 2x per week ligt je hele gazon ermee vol. Ik zou het niet doen.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Zijn er hier tips voor bloemen-mix achtige producten? Bij onze achtertuin ligt ca 2m gemeentegrond met een rij eikenbomen en dan een greppel voor afwatering (staat normaal droog). Hier wordt verder niks mee gedaan dus groeit er al snel een meter onkruid. Ik wil daar wat gaan planten/zaaien zodat er minder onkruid groeit en het er mooi uit ziet. Iets met veel bloemen zodat bijen ed er ook nog wat aan hebben.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Er zijn zakken zaad te koop in diverse mengsels.leecher schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:49:
Zijn er hier tips voor bloemen-mix achtige producten? Bij onze achtertuin ligt ca 2m gemeentegrond met een rij eikenbomen en dan een greppel voor afwatering (staat normaal droog). Hier wordt verder niks mee gedaan dus groeit er al snel een meter onkruid. Ik wil daar wat gaan planten/zaaien zodat er minder onkruid groeit en het er mooi uit ziet. Iets met veel bloemen zodat bijen ed er ook nog wat aan hebben.
Geen idee waar maar een kameraad van mij werkt voor een bedrijf waar ze ook regelmatig gemeente plantsoenen aanleggen/onderhouden en die gebruiken wel eens wildbloemen mengsels meen ik.
Ik heb bij de Aldi wel eens een busje van dat spul gehaald en was me goed bevallen (jaren later kom ik nog wel eens hier en daar van die bloemen tegen in de tuin
Al is zo'n busje in jouw geval een beetje te klein
Vraag je lokale hovenier eens of ze iets dergelijks aan kunnen komen.
Ik heb ze laatst hier vandaan.leecher schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:49:
Zijn er hier tips voor bloemen-mix achtige producten?
Het verschil tussen meerjarig en eenjarig is voor bloemenmengsels niet echt een ding.
Eenjarige planten die in bloei geweest zijn laten hun zaden vallen en die komen het volgende jaar weer op.
Meerjarige planten worden qua plant groter omdat ze na de winter weer uitlopen.
Je kan natuurlijk zaad oogsten, mengen en uitzaaien, zodat je geen clusters dezelfde bloemen krijgt
Beetje kijken wat je mooi vindt dus, en eventueel hoge achteraan zaaien.
Wil je geen onkruid maar alleen bloemen dan zal je eerst moeten ruimen en eventueel frezen waarna je bloemenzaad zaait.
Je kan dan graszaad bijmengen zodat onkruid minder kans heeft.
Zal hem ook in TS zetten.
[ Voor 56% gewijzigd door Teijgetje op 19-06-2018 23:29 ]
Het einde van onze grote tuinverbouwing komt in zicht! Het is bijna tijd om de borders te vullen en de grondbedekkers onder de bomen te planten maar nu komt het, mijn plantenkennis houdt redelijk op bij een paardenbloem 
Bestaat er toevallig één of andere designer om te spelen met de inrichting van b.v. de border?
Bestaat er toevallig één of andere designer om te spelen met de inrichting van b.v. de border?
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Geen programma wat ik weet , er zijn wel boeken en internet die bepaalde planten bij elkaar aanraden .Danielson schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:54:
Het einde van onze grote tuinverbouwing komt in zicht! Het is bijna tijd om de borders te vullen en de grondbedekkers onder de bomen te planten maar nu komt het, mijn plantenkennis houdt redelijk op bij een paardenbloem
Ik als hovenier kan wel een suggestie maken voor je maar dan zou je even een schets van de border moeten maken met de stand van de zon
Vermelden welke bodem soort je hebt en hoelang de zon op die plekken staat .
Foto’s erbij is nog makkelijker .
Dan welke kleuren je het liefst ziet
Oeh!Fantasma7988 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:15:
[...]
Geen programma wat ik weet , er zijn wel boeken en internet die bepaalde planten bij elkaar aanraden .
Ik als hovenier kan wel een suggestie maken voor je maar dan zou je even een schets van de border moeten maken met de stand van de zon
Vermelden welke bodem soort je hebt en hoelang de zon op die plekken staat .
Foto’s erbij is nog makkelijker .
Dan welke kleuren je het liefst ziet

Het gaat om het gedeelte achterin de tuin, de bomen komen aankomend voorjaar, die ruimte is 11x1m en staat in de ochtend in de schaduw en in de middag en avond in de zon.
De border staat de hele dag vol in de zon en is 2,2m x 3,2m.
De grond is gewoon zwart zand wat ik aan wil vullen met potgrond. Qua kleuren vindt ik blauw en geel altijd wel wat hebben, maar ik laat me ook graag verrassen!
In TS staat een tuinontwerptool, garDsign.Danielson schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:22:
[...]
Oeh!Dat zou super zijn, kun je hier wat mee:
[afbeelding]
Het gaat om het gedeelte achterin de tuin, de bomen komen aankomend voorjaar, die ruimte is 11x1m en staat in de ochtend in de schaduw en in de middag en avond in de zon.
De grond is gewoon zwart zand wat ik aan wil vullen met potgrond. Qua kleuren vindt ik blauw en geel altijd wel wat hebben, maar ik laat me ook graag verrassen!
Alles wat je daar in kan gebruiken is ook daadwerkelijk te koop.
het gras groeit als een malle in mijn achtertuin na het zaaien 3.5 week geleden. Helaas alleen heel veel relatief open plekken. Dus niet een compleet egale mat. Netjes afwachten of bijzaaien?
Oké en heb je het liever rustig of druk beplant .Danielson schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:22:
[...]
Oeh!Dat zou super zijn, kun je hier wat mee:
[afbeelding]

Wil je het graag strak en netjes houden of mag de beplanting gewoon groeien .
Wil je groenblijvers of zijn de bomen swinters groen ?
Mijn voorkeur gaat uit naar rustig beplant en als het kan hou ik het graag netjes. In de winter hoeft het van mij allemaal niet al te groen te zijn!Fantasma7988 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:31:
[...]
Oké en heb je het liever rustig of druk beplant .
[afbeelding]
[afbeelding]
Wil je het graag strak en netjes houden of mag de beplanting gewoon groeien .
Wil je groenblijvers of zijn de bomen swinters groen ?
Oke de volgende planten zijn goed in groepen aan te planten.Danielson schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:34:
[...]
Mijn voorkeur gaat uit naar rustig beplant en als het kan hou ik het graag netjes. In de winter hoeft het van mij allemaal niet al te groen te zijn!
Geel:
Rudbeckia 100 cm hoog
lysimachia 50/60 cm
hemerocalis 50/60
coreopsis.
deze planten hebben allemaal ander bladstructuur.
Blauw/paars.
Ajuga 10/20cm
geranium rozanne(lange bloei 3 maanden) 50/60
veronica spicata 30
salvia nermerosa 40
Campanula port. 20/30 bloeit ook lang
phlox subulata 20
dit zijn allemaal makkelijke planten die erg sterk zijn.
Super! Thx man! Ik ga er vanavond even rustig voor zitten!Fantasma7988 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:09:
[...]
Oke de volgende planten zijn goed in groepen aan te planten.
Geel:
Rudbeckia 100 cm hoog
lysimachia 50/60 cm
hemerocalis 50/60
coreopsis.
deze planten hebben allemaal ander bladstructuur.
Blauw/paars.
Ajuga 10/20cm
geranium rozanne(lange bloei 3 maanden) 50/60
veronica spicata 30
salvia nermerosa 40
Campanula port. 20/30 bloeit ook lang
phlox subulata 20
dit zijn allemaal makkelijke planten die erg sterk zijn.
@Teijgetje wat zeg jij hier van, bijzaaien of gewoon lekker laten groeien? Zit er nu krap aan 4 weken in(de zaden)
Aangezien ik een week op vakantie ga, kan ik op beide(wel of niet zaaien) inspelen en het de tijd geven.
Aangezien ik een week op vakantie ga, kan ik op beide(wel of niet zaaien) inspelen en het de tijd geven.

[ Voor 10% gewijzigd door MartijnAbel op 23-06-2018 17:46 ]
Ik heb borders/bakken aan weerszijden van een trap.
Achtereenvolgens staat hier in:
Salvia
Liriope
Anemoon
Het probleem met de bakken van de Anemoon is dat deze erg laat op komt en ik dus heel veel onkruid moet trekken in april/mei/juni
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Met het onkruid trekken zie je soms het verschil nl slecht tussen onkruid en de Anemoon
Achtereenvolgens staat hier in:
Salvia
Liriope
Anemoon
Het probleem met de bakken van de Anemoon is dat deze erg laat op komt en ik dus heel veel onkruid moet trekken in april/mei/juni
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Met het onkruid trekken zie je soms het verschil nl slecht tussen onkruid en de Anemoon
Dat zou ik bijzaaien/doorzaaien.MartijnAbel schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:46:
@Teijgetje wat zeg jij hier van, bijzaaien of gewoon lekker laten groeien? Zit er nu krap aan 4 weken in(de zaden)
[afbeelding]
Je gaten tussen het gras zijn zo groot dat het niet snel zelf dicht zal groeien.
Persoonlijk zou ik voorkiemen (drie dagen), zaaien, aarde er over strooien en de aarde met een bladhark zachtjes verdelen waarbij je het al groeiende gras weer naar boven haalt. (Bedek je het dan kan het doodgaan)
Met de aarde kan je gelijk wat nivelleren en dat laagje houdt ook vocht vast voor als je vlak voor vakantie nog water geeft..
Ik zal straks een fotootje plaatsen van hoe mijn teststukje er bij staat. Dat heeft alleen die eerste dagen 2x water van mij gehad, verder niet, heb ik een stukje gemaaid, met een wiel in gereden, molshopen platgetrapt, hondenpoten laten staan, maar staat volgens mij hoger dan jouw vertroetelde gras.
En ik dacht ook dat het dichter opeen staat als jouw gras, ondanks dat ik lastiger kiemen verdeeld heb ipv zaad.
Ik zal het ook opmeten. Schijn bedriegt vaak.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 23-06-2018 19:29 ]
Maandag ga ik al op vakantieTeijgetje schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:26:
[...]
Dat zou ik bijzaaien/doorzaaien.
Je gaten tussen het gras zijn zo groot dat het niet snel zelf dicht zal groeien.
Persoonlijk zou ik voorkiemen (drie dagen), zaaien, aarde er over strooien en de aarde met een bladhark zachtjes verdelen waarbij je het al groeiende gras weer naar boven haalt. (Bedek je het dan kan het doodgaan)
Met de aarde kan je gelijk wat nivelleren en dat laagje houdt ook vocht vast voor als je vlak voor vakantie nog water geeft..
Ik zal straks een fotootje plaatsen van hoe mijn teststukje er bij staat. Dat heeft alleen die eerste dagen 2x water van mij gehad, verder niet, heb ik een stukje gemaaid, met een wiel in gereden, molshopen platgetrapt, hondenpoten laten staan, maar staat volgens mij hoger dan jouw vertroetelde gras.
En ik dacht ook dat het dichter opeen staat als jouw gras, ondanks dat ik lastiger kiemen verdeeld heb ipv zaad.
Ik zal het ook opmeten. Schijn bedriegt vaak.
Ik ga wel even wat graszaad vermengen met wat grond en dat verdeel ik dan even her en der wat.
Ik heb het aardig vertroeteld, maar door die 2 forse regenbuien is het allemaal zo vreemd graan groeien. Veel is dus weggespoeld.
Thanks in ieder geval voor je advies, dan heb ik morgen mooi nog even wat te doen
Is het handig om het bestaande gras morgen even te maaien zodat het wat korter is en ik wat makkelijker door kan zaaien?
[ Voor 4% gewijzigd door MartijnAbel op 23-06-2018 19:54 ]
@MartijnAbel nee niet maaien het wordt namelijk erg warm volgende week dus laat maar lekker staan zo .
Zonder bijzaaien groeit het ook wel dicht maar duurt iets langer .
Leg het graszaad nu even in lauw water (nacht) en dan morgen ochtend mengen met een beetje grond verdelen op de open plekken .
@StecaGrid wat je kan doen tussen de anemone blauwe druifjes planten .
Dan staat het loof nog enige tijd naar de bloei en dat kan je begin juni afknippen laag bij de grond .
Dan komen de bladeren van de anemone pas namelijk .
Zonder bijzaaien groeit het ook wel dicht maar duurt iets langer .
Leg het graszaad nu even in lauw water (nacht) en dan morgen ochtend mengen met een beetje grond verdelen op de open plekken .
@StecaGrid wat je kan doen tussen de anemone blauwe druifjes planten .
Dan staat het loof nog enige tijd naar de bloei en dat kan je begin juni afknippen laag bij de grond .
Dan komen de bladeren van de anemone pas namelijk .
Wat Fantasma zegt, lekker laten groeien ivm de komende hete dagen.MartijnAbel schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:46:
[...]
Maandag ga ik al op vakantie
Ik ga wel even wat graszaad vermengen met wat grond en dat verdeel ik dan even her en der wat.
Ik heb het aardig vertroeteld, maar door die 2 forse regenbuien is het allemaal zo vreemd graan groeien. Veel is dus weggespoeld.
Thanks in ieder geval voor je advies, dan heb ik morgen mooi nog even wat te doen
Is het handig om het bestaande gras morgen even te maaien zodat het wat korter is en ik wat makkelijker door kan zaaien?

Mijn "verder niet meer naar omgekeken" gras is tussen de 10 en 13 cm hoog en vol, net geen drie weken na 'zaaien".

Het maaitractorspoor is nog duidelijk te zien, ik had dat stuk niet aangerold en de maaistand was lager dan normaal vanwege wat straatmaaiwerk eerder.
Je kan goed zien tot waar het maaidek de toplaag afgezogen heeft. (Dat de ventilator op het maaidek echt aan het gras en de losse grond trekt was ik even vergeten

Het niet-voorgekiemde controlestuk, linksonder, is weliswaar deels opgekomen maar stukken minder vol.

Mijn zoektocht voor gestorte goedkope aarde, hier naast mijn verlengde bus, eindigde in Ederveen, Gelderland Gelijk 16 m³ besteld, geleverd voor 20 incl BTW en vervoer.
(Marktplaats staat vol met gratis op te halen maar daar heb ik teveel voor nodig, ik kan denk ik probleemloos nog 32 m³ kwijt zonder het opvullen en uitvlakken te overdrijven.)
Nette gezeefde rulle aarde, onkruid-,steen- en klompvrij (geen klei), bezorgd in Vinkeveen op zaterdag, 1 dag na bestellen.
(door topchauffeur in nieuwe vierassige (meesturende achterassen) 16 m³ kiepwagen met grijpkraan, en die is dan best heel erg groot als je er naast staat, en exact gestort waar ik het wilde hebben)

Aan het vogelfront is het ook leuk.
We hebben nu regelmatig een zilverreiger, naast de paar blauwe.
De reigers staan regelmatig op het veld te "vissen". ik hoop op mollen.....

Vanaf donderdag staat er regelmatig een zwarte gier aalscholver zijn veren te drogen.
Hier staat hij op een foto met de zilverreiger en pas op de foto`s zag ik dat achter de reiger nog een aalscholver stond. Een paartje neem ik dan aan.
Op de achtergrond een grazend waterhoentjes dat dan plotseling een minivogel is.
Ik zal eens een oplader regelen voor mijn sony compactcamera, die maakt betere foto`s dan mijn telefoon bij ver inzoomen om de vogels niet te laten opschrikken.

En naast waterhoentjes hebben we tegenwoordig ook boomhoentjes..........
[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 24-06-2018 00:12 ]
@Teijgetje haha grappig ze zullen wel honger hebben .
Toen ik nog in Hilversum woonde en werkte haalde we altijd de compost en dressgrond bij dorrestein in soest .
De prijzen waren goed en de grond was fantastisch dat ben ik hier in het noorden nog niet tegen gekomen.
Hier hebben ze alleen teelaarde vol met onkruid en troep .
Bel dorrestein eens op zou ik zeggen
Toen ik nog in Hilversum woonde en werkte haalde we altijd de compost en dressgrond bij dorrestein in soest .
De prijzen waren goed en de grond was fantastisch dat ben ik hier in het noorden nog niet tegen gekomen.
De kwaliteit van de grond van Donkelaar lijkt mij als "leek" gewoon goed. Niet "sompig" zoals gecomposteerde grond en ook nog enigszins te verdichten.Fantasma7988 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 08:58:
@Teijgetje haha grappig ze zullen wel honger hebben .
Dorresteijn rekent 20 euro per kuub en 101 euro (in of ex?)/31km bezorgkosten (tegen 105 ex/60 km), en was ik dus minimaal 101 euro duurder uit geweest.
Als hovenier/bedrijf zal je het waarschijnlijk goedkoper krijgen en zal je kritischer zijn over de grond per toepassing denk ik.
Maar zeker een adresje om in de gaten te houden.
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 24-06-2018 11:05 ]
Ja voor onder het gras kan het niet zo veel kwaad alleen hele zware grond die snel dicht slaat en waar weinig humus in zit is een no go .
Als je nog veel grond nodig hebt kan je mijn echte naam even noemen en het bedrijf waar ik gewerkt hebt dan gewoon korting vragen .
Grond is wel de basis van de tuin en waar beplanting komt zou ik zeker niet bezuinigen op grond ook al lijkt het snel zonde van het geld .
De grond op je foto ziet er prima uit voor onder een grasveld hoor . Voor beplanting zou ik meer compost willen .
Als je nog veel grond nodig hebt kan je mijn echte naam even noemen en het bedrijf waar ik gewerkt hebt dan gewoon korting vragen .
Grond is wel de basis van de tuin en waar beplanting komt zou ik zeker niet bezuinigen op grond ook al lijkt het snel zonde van het geld .
De grond op je foto ziet er prima uit voor onder een grasveld hoor . Voor beplanting zou ik meer compost willen .
@Fantasma7988
Daar is de grond inderdaad voor, ophogen van velden en gazons.
Alleen de zoom om de weide krijgt er beplanting in, wildbloemenmix. Maar die krijgt, naast freeswerk vooraf wat extra voeding mee bij inzaaien.
Daar is de grond inderdaad voor, ophogen van velden en gazons.
Alleen de zoom om de weide krijgt er beplanting in, wildbloemenmix. Maar die krijgt, naast freeswerk vooraf wat extra voeding mee bij inzaaien.
Hoort het hier of in het klustopic? Oh well 
Opberghok omgebouwd tot speelhuisje, met klimwand, glijbaan, raampjes, brievenbus, keukentje, zithoek, etc. Stukje border en terras opgeofferd en met boomschors gevuld.

Nog even flink schuren, dat cederhout (denk ik) geeft nare splintertjes.
Opberghok omgebouwd tot speelhuisje, met klimwand, glijbaan, raampjes, brievenbus, keukentje, zithoek, etc. Stukje border en terras opgeofferd en met boomschors gevuld.

Nog even flink schuren, dat cederhout (denk ik) geeft nare splintertjes.
Recent heb ik een nieuw tuinhuisje geplaats maar helaas was de bestrating alles behalve vlak. Daarom hebben we het met stenen en klosjes nagenoeg waterpas gezet en hij staat nu prima.
De composieten funderingsbalken sluiten nu echter niet overal aan op het straatwerk. Dat straatwerk wil ik dus opnieuw aanbrengen rondom en ophogen waar het te laag is om de funderingsbalk te steunen. Als dat gelukt is kan ik een randje straatwerk rondom strak laten aansluiten.
Het zijn van die kleine steentjes, combinatie van vierkant en rechthoek. Het lijkt mij een kwestie van meer witzand eronder en zorgen dat alles strak blijft aansluiten.
Heeft iemand nog tips of is het inderdaad gewoon een kwestie van op de knietjes een gaan.
De composieten funderingsbalken sluiten nu echter niet overal aan op het straatwerk. Dat straatwerk wil ik dus opnieuw aanbrengen rondom en ophogen waar het te laag is om de funderingsbalk te steunen. Als dat gelukt is kan ik een randje straatwerk rondom strak laten aansluiten.
Het zijn van die kleine steentjes, combinatie van vierkant en rechthoek. Het lijkt mij een kwestie van meer witzand eronder en zorgen dat alles strak blijft aansluiten.
Heeft iemand nog tips of is het inderdaad gewoon een kwestie van op de knietjes een gaan.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je had beter eerst je straatwerk kunnen doen maar dat even terzijde.Gonadan schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:07:
Recent heb ik een nieuw tuinhuisje geplaats maar helaas was de bestrating alles behalve vlak. Daarom hebben we het met stenen en klosjes nagenoeg waterpas gezet en hij staat nu prima.
Als je begint, zorg dan dat je de stenen onder de balk eerst met de hand aanbrengt zodat je goed zand eronder kan porren en de rest kan vleien. Als je je straatwerk eruit hebt, leg dan een stuk uit zodat je de maat kan opmeten, dan weet je ook waar je de rij stenen onder de balk moet aanleggen waardoor je dan niet hoeft te slijpen/knippen.
De rest zou je dan kunnen vleien, zorg wel voor een trilplaat zodat je het zand kan verdichten en je straatwerk af kan trillen.
Wit zand gooi je in de vogelkooi.
Had ik ook zeker gegaan als die mogelijkheid reëel was geweest.pjot1 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:24:
Je had beter eerst je straatwerk kunnen doen maar dat even terzijde.
Daar ga ik zeker goed op letten, want anders ga ik in bepaalde hoeken serieus knel zitten. Eerst de steen en dan het zand is wel een goede. Anders krijg ik een soort zandvoeg erachter en zal het niet lekker aansluiten bij de stenen onder het huisje.Als je begint, zorg dan dat je de stenen onder de balk eerst met de hand aanbrengt zodat je goed zand eronder kan porren en de rest kan vleien. Als je je straatwerk eruit hebt, leg dan een stuk uit zodat je de maat kan opmeten, dan weet je ook waar je de rij stenen onder de balk moet aanleggen waardoor je dan niet hoeft te slijpen/knippen.
Klinken kan toch ook met de tuinslang? Even laten liggen, reien, steentjes erop en even nakloppen?De rest zou je dan kunnen vleien, zorg wel voor een trilplaat zodat je het zand kan verdichten en je straatwerk af kan trillen.
Met vleien bedoel je gewoon het tetrissen neem ik aan?
Dat is toch wit?Wit zand gooi je in de vogelkooi.Gebruik gewoon stopzand.
Wat ik laatst op de zak had staan was ophoogzand. Leek mij prima voor dit doel.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, dat kan zeker, al geeft een trilplaat een meer gelijkmatige verdichting. Ook het aftrillen geeft een veel mooier resultaat.Gonadan schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:38:
[...]
Klinken kan toch ook met de tuinslang? Even laten liggen, reien, steentjes erop en even nakloppen?
Met vleien bedoel je gewoon het tetrissen neem ik aan?
[...]
Dat is toch wit?
Wat ik laatst op de zak had staan was ophoogzand. Leek mij prima voor dit doel.
Vleien is idd het tetrissen, zand afrijden met een waterpas of balk en de stenen gewoon neerleggen.
Ophoogzand is gewoon stopzand. Kan ook verschillende kleuren hebben.
Ik weet niet hoe oud ze zijn maar ik zag dat Donkelaar ook rubber tegels van 1x1 m heeft voor 15 euro.Reinier schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:39:
Opberghok omgebouwd tot speelhuisje, met klimwand, glijbaan, raampjes, brievenbus, keukentje, zithoek, etc.
Als ideetje....tegen builen en schrammen.
Ik hoorde je eerder over Donkelaar, maar wie is/zijn dat precies?Teijgetje schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:54:
[...]
Ik weet niet hoe oud ze zijn maar ik zag dat Donkelaar ook rubber tegels van 1x1 m heeft voor 15 euro.
Als ideetje....tegen builen en schrammen.
Het is wel het overwegen waard, rubbertegels. Op de plekken met het meeste risico ligt nu schors.
Het hout zelf lijkt op dit moment het grootste risico; dochterlief zit nu in bad de splinters uit haar handen te weken
@Reinier
In een iets eerdere post met foto's staat een linkje voor aarde naar Marktplaats.
Als je daar op klikt en je kijkt bij zijn overige advertenties vind je de tegels.
In een iets eerdere post met foto's staat een linkje voor aarde naar Marktplaats.
Als je daar op klikt en je kijkt bij zijn overige advertenties vind je de tegels.
O ja, ik zie het. "Kan ook bezorgt worden" 
Dank.
Dank.
Gras vanmiddag nog even doorgezaaid. Bleek veel te weinig graszaad in het water gezet te hebben...
Dus uiteindelijk nog maar wat droog graaszaad vermengd met behoorlijk wat aarde en dat verdeeld over het bestaande gras. Ik gok dat we positief schrikken als we na een week terugkomen

Dus uiteindelijk nog maar wat droog graaszaad vermengd met behoorlijk wat aarde en dat verdeeld over het bestaande gras. Ik gok dat we positief schrikken als we na een week terugkomen
Haha kan gebeuren ! Geniet van de vakantie.MartijnAbel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:47:
Gras vanmiddag nog even doorgezaaid. Bleek veel te weinig graszaad in het water gezet te hebben...![]()
Thanks, gaat zeker goedkomen! Kan mooi via de camera alles een beetje in de gaten houden.Fantasma7988 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:54:
[...]
Haha kan gebeuren ! Geniet van de vakantie.
Als we terugkomen ook maar even kijken of ik voor het eerst moet gaan maaien
Je gaat op vakantie.........leg die ananas nou eens weg Ananas, gras groeit vanzelf.MartijnAbel schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:05:
[...]
Kan mooi via de camera alles een beetje in de gaten houden.
Fijne vakantie.
Haha i know, was ook wel heel erg sarcastisch bedoeld hoorTeijgetje schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:32:
[...]
Je gaat op vakantie.........leg die ananas nou eens weg Ananas, gras groeit vanzelf.![]()
Fijne vakantie.

Thanks!
Eindelijk is de tuin bijna af, damn wat een fijn gevoel. Bijna 8 maaden één grote zandbak gehad. Natuurlijk geweldig voor mijn zoontje maar iedere dag stofzuigen is niet ideaal.
Zelf met de vrouw een ontwerp gemaakt, lijkt aardig gelukt. Morgen komt het gras erin. Volgende de planten en bomen en dan is het project eindelijk af. Qua borders bij de eettafel komt er siergras met bomen. In de lange border komt roze lavendel. Naast het gras komt een lange strook met kleurrijke horstensia's

Zelf met de vrouw een ontwerp gemaakt, lijkt aardig gelukt. Morgen komt het gras erin. Volgende de planten en bomen en dan is het project eindelijk af. Qua borders bij de eettafel komt er siergras met bomen. In de lange border komt roze lavendel. Naast het gras komt een lange strook met kleurrijke horstensia's

Aardig formaat tuin!
Je straatwerk is echt fraai, mooie klinkers en originele tegels. Dat gaat wel mooi worden zodra er wat groen in zit.
Je straatwerk is echt fraai, mooie klinkers en originele tegels. Dat gaat wel mooi worden zodra er wat groen in zit.
Heeft wel niets met de tuin te maken........maar die momentjes zijn zo leuk.
Vanochtend was er een viswedstrijd georganiseerd bij ons achter.

Een zwerm aalscholvers arriveerden......een stuk of 17 á 18.

De beste plekjes waren echter al bezet door 4 blauwe reigers en een zilverreiger, de twee zwartkopmeeuwen (of toch kokmeeuwen?) hielden als officials het allemaal van boven in de gaten, op hun beurt weer gecontroleerd door twee visdiefjes.
Tegen een vogelreservaat aan wonen heeft zijn voordelen, het is inmiddels sport welke vogel je kan schieten. (op de foto
)
Je zou er haast vogelaar van worden.
Wie gewonnen heeft weet ik niet, moest helaas aan het werk........

Vanochtend was er een viswedstrijd georganiseerd bij ons achter.

Een zwerm aalscholvers arriveerden......een stuk of 17 á 18.

De beste plekjes waren echter al bezet door 4 blauwe reigers en een zilverreiger, de twee zwartkopmeeuwen (of toch kokmeeuwen?) hielden als officials het allemaal van boven in de gaten, op hun beurt weer gecontroleerd door twee visdiefjes.
Tegen een vogelreservaat aan wonen heeft zijn voordelen, het is inmiddels sport welke vogel je kan schieten. (op de foto
Je zou er haast vogelaar van worden.
Wie gewonnen heeft weet ik niet, moest helaas aan het werk........
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 28-06-2018 00:40 ]
Mooie tuin! Zijn dat VTwonen tegels?Wackmack schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:43:
[afbeelding]
FCG
Ja, Vt wonen tegels. Flower Black and White.
Gras is goed gelukt
Gras is goed gelukt

Verwijderd
Ik heb dit jaar de buxushaagjes van de vorige bewoner uit de tuin gespit, vervolgens flink wat zakken potgrond door de aarde geharkt/schept/woelt en daar een week of twee later bijenmix in geplant.Teijgetje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:42:
En heb je de mogelijkheid, probeer dan wat extra planten voor vlinders en bijen in je gifvrije tuin te zetten. Ze hebben het moeilijk en je zult verbaasd zijn hoe weinig last je van ze hebt en hoe fascinerend en noodzakelijk ze eigenlijk zijn.
Ik zocht een goedkope oplossing.
Mocht je nog eens een explosie aan bloemen in je tuin willen hebben, dan kan ik het van harte aanbevelen.
Hier hetzelfde gedaan, erg leuk!Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:04:
[...]
Ik heb dit jaar de buxushaagjes van de vorige bewoner uit de tuin gespit, vervolgens flink wat zakken potgrond door de aarde geharkt/schept/woelt en daar een week of twee later bijenmix in geplant.
Ik zocht een goedkope oplossing.![]()
Mocht je nog eens een explosie aan bloemen in je tuin willen hebben, dan kan ik het van harte aanbevelen.![]()
Van leeuwenbekjes tot en met klaprozen en afrikaantjes aan toe, vrijwel elke paar dagen staat er weer wat nieuws tussen te shinen. Ook korenbloemen van wit tot en met donkerpaars, prachtig.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Hallo!
Ook hier zijn wij druk bezig met onze tuin en het volgende wat ik in gedachten had is het maken van een verhoogd terras ( ons leefgedeelte ligt 1.20 boven het maaiveld ) maar ik weet niet goed hoeveel en wat ik moet gebruiken, daarom hoop ik dat jullie mij op weg kunnen helpen
Ik wil gebruik maken van oftewel douglas/lariks of eiken hout voor de staanders en voor de rest eventueel bankirai. Alles van hardhout is natuurlijk het mooiste, maar dat is momenteel onbetaalbaar voor ons..
De vloer van het terras komt dus op een hoogte van ongeveer 1.20 meter. Hiervoor wil ik balken gebruiken van 150x150 en deze dan vastzetten op van die prefab beton poeren met hoogte verstelling, zie link.
https://gadero.nl/prefab-betonpoer-antraciet/
https://gadero.nl/vuurver...voor-betonpoer-met-plaat/
De poeren worden uiteraard op een funderingtegel gezet en met snelbeton vastgezet. Maar nu komt het..
Hoeveel balken cq poeren heb ik nodig voor de afmeting 4 meter lang en 2,5 breed? Het geheel moet natuurlijk wel veilig en stevig zijn om er met een aantal man op te staan/zitten.
Graag hoor ik van jullie! En andere tips en op of aanmerkingen zijn uiteraard welkom
Ook hier zijn wij druk bezig met onze tuin en het volgende wat ik in gedachten had is het maken van een verhoogd terras ( ons leefgedeelte ligt 1.20 boven het maaiveld ) maar ik weet niet goed hoeveel en wat ik moet gebruiken, daarom hoop ik dat jullie mij op weg kunnen helpen
Ik wil gebruik maken van oftewel douglas/lariks of eiken hout voor de staanders en voor de rest eventueel bankirai. Alles van hardhout is natuurlijk het mooiste, maar dat is momenteel onbetaalbaar voor ons..
De vloer van het terras komt dus op een hoogte van ongeveer 1.20 meter. Hiervoor wil ik balken gebruiken van 150x150 en deze dan vastzetten op van die prefab beton poeren met hoogte verstelling, zie link.
De poeren worden uiteraard op een funderingtegel gezet en met snelbeton vastgezet. Maar nu komt het..
Hoeveel balken cq poeren heb ik nodig voor de afmeting 4 meter lang en 2,5 breed? Het geheel moet natuurlijk wel veilig en stevig zijn om er met een aantal man op te staan/zitten.
Graag hoor ik van jullie! En andere tips en op of aanmerkingen zijn uiteraard welkom
Ik heb vorig jaar 11 bomen geplant in mijn tuin net na de winter. Vorig jaar zijn die allemaal aangeslagen in de zomer. Ook toen was er een droge periode maar ondanks veel water geven hebben een aantal bomen het moeilijk gehad. Sommige blaadjes werden opeens bruin of verschrompelden, net alsof het herfst was. Dit jaar heeft zich dat geuit in het feit dat twee bomen kapot gegaan zijn tijdens de winter en twee bomen een aantal kale takken ertussen hebben waar geen bladgroei is. Het gedeelte waar wel bladgroei is zit wel vol met blad. Nu met deze droogte zie ik het weer gebeuren dat er opeens div. bruine bladeren tussen beginnen te ontstaan. Ik geef elke dag water met dit weer, maar dat lijkt niet veel effect te hebben. Iemand die hetzelfde probleem ervaart?
Welke bomen en hoe staan ze (licht, standplaats en grondsoort). Met de info die je nu geeft kunnen we niks...VulcanRaven schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:54:
Ik heb vorig jaar 11 bomen geplant in mijn tuin net na de winter. Vorig jaar zijn die allemaal aangeslagen in de zomer. Ook toen was er een droge periode maar ondanks veel water geven hebben een aantal bomen het moeilijk gehad. Sommige blaadjes werden opeens bruin of verschrompelden, net alsof het herfst was. Dit jaar heeft zich dat geuit in het feit dat twee bomen kapot gegaan zijn tijdens de winter en twee bomen een aantal kale takken ertussen hebben waar geen bladgroei is. Het gedeelte waar wel bladgroei is zit wel vol met blad. Nu met deze droogte zie ik het weer gebeuren dat er opeens div. bruine bladeren tussen beginnen te ontstaan. Ik geef elke dag water met dit weer, maar dat lijkt niet veel effect te hebben. Iemand die hetzelfde probleem ervaart?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Hoi welkom in dit topic !dropkikker schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:34:
Hallo!
Ik heb een aantal keer een verhoogde vlonder gemaakt daarbij heb ik palen om de 50 cm in de grond geboord/geslagen . Voor 1 meter hoog 1 meter diep de grond in .
Daartegen aan met slotbouten palen horizontaal gemaakt en 7x7 palen en daarboven op weer een regel 4x6 cm waarop de planken komen .
De palen kan je die 90 graden en horizontaal komen kan je onder de andere maken dat is puur voor de stevigheid zodat hij niet kan kantelen .
Hoogte van de palen die in de grond komen hoeven niet allemaal gelijk je kan ze net boven de horizontale palen afzagen .
Door daar een regel op te
Maken heb je 3/4 cm speling .
Ik zal
Later foto’s toevoegen heb ze nu niet bij de hand (zal zondag kijken)
Onder toeziend oog van de bazen in huis de vijver aan het bijvullen.
Ieder eerste weekend van de maand 10% verversen ( vorig jaar mee begonnen na flinke problemen) en wekelijks het uitspoelen van de filterblokken (Oase filter) geen verkeerd karwei om te doen.
Meteen met het water de tuin flink water gegeven wat hard nodig was.
Ieder eerste weekend van de maand 10% verversen ( vorig jaar mee begonnen na flinke problemen) en wekelijks het uitspoelen van de filterblokken (Oase filter) geen verkeerd karwei om te doen.
Meteen met het water de tuin flink water gegeven wat hard nodig was.

@Ad de Jong vijver ziet er mooi uit hoor !
Waarom ververs je het water dan ? Om de hardheid omhoog te brengen ?
Heb je ook een biofilter dan als
Je zovaak de biosmart schoonmaakt ?
Thnx,Fantasma7988 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:52:
@Ad de Jong vijver ziet er mooi uit hoor !
Van de Biosmart spoel ik de filters wekelijks schoon omdat ze dan vol zitten met zweefvuil.
De bovenste vijver (geschatte inhoud 2 kuub) staat min of meer vol met planten (achterin hoge planten die er binnenkort uitgaan omdat ze steeds omwaaien en voorin oa 3 blad, kikkerbeet, waterlelie en eendenkroos) is eigenlijk een soort biofilter.
Er zitten alleen een paar goudvisjes in die ervoor zorgen dat er de muggenlarven etc geen kans hebben.
Voorheen maakte ik de filters niet zo vaak schoon en ververste ik veel minder tot ik een jaar geleden een hoop vissen af heb moeten geven, en een paar nieuwe Kois zowat verbrande door vervuiling.
Toen op advies een aantal keren achter elkaar meer dan de helft ververst (toch even minimaal 5-6 kuub) om de waterkwaliteit weer goed te krijgen.
Sindsdien hou ik dus 1x per week het spoelen aan en 1x per maand het verversen.
Sinds ik dat doe is het water veel helderder en de vissen zie je gewoon relaxter zwemmen.
Het is een Oase Biosmart (geen idee welke, 2e hands gekocht) met een Oase Aquamax 5500 pomp en geen UV lamp er tussen. (was ik nog wel van plan maar als het water zo blijft dan zie ik daarvan af. (anders komt er een Oase Bitron 24 watt).
Wel heb ik er een goede luchtpomp tussen met een flinke bruissteen. (had ik voorheen ook al maar dan met veel minder capaciteit.
Diepte is ongeveer 1,60 mtr op het diepste punt en aan de linkerkant een redelijk plateau (ongeveer 2,5 vierkante meter) wat maar een cm of 40 diep is.
Mooi aangelegd maar wel jammer dat je het regenwater geen kans geeft om in de grond te trekken op je iegen perceel. Ga je nog iets met planten doen doen in bakken of blijft het een betonplaats? Met alle respect, mooi maar ik zie er geen tuin in.Wackmack schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:43:
Eindelijk is de tuin bijna af, damn wat een fijn gevoel. Bijna 8 maaden één grote zandbak gehad. Natuurlijk geweldig voor mijn zoontje maar iedere dag stofzuigen is niet ideaal.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn snelle excuses - ik had de grasmat ernaast gemist
Maar planten met bloemen voor bijachtigen hebben we ook nodig
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 01-07-2018 00:56 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ziet er hartstikke mooi uit , als hij zo mooi helder blijft dan zo door geen en geen uv lamp gebruiken (maakt bacteriën ook dood) .Ad de Jong schreef op zondag 1 juli 2018 @ 00:44:
[...]
Thnx,
Van de Biosmart spoel ik de filters wekelijks schoon omdat ze dan vol zitten met zweefvuil.
De bovenste vijver (geschatte inhoud 2 kuub) staat min of meer vol met planten (achterin hoge planten die er binnenkort uitgaan omdat ze steeds omwaaien en voorin oa 3 blad, kikkerbeet, waterlelie en eendenkroos) is eigenlijk een soort biofilter.
Er zitten alleen een paar goudvisjes in die ervoor zorgen dat er de muggenlarven etc geen kans hebben.
Voorheen maakte ik de filters niet zo vaak schoon en ververste ik veel minder tot ik een jaar geleden een hoop vissen af heb moeten geven, en een paar nieuwe Kois zowat verbrande door vervuiling.
Toen op advies een aantal keren achter elkaar meer dan de helft ververst (toch even minimaal 5-6 kuub) om de waterkwaliteit weer goed te krijgen.
Sindsdien hou ik dus 1x per week het spoelen aan en 1x per maand het verversen.
Sinds ik dat doe is het water veel helderder en de vissen zie je gewoon relaxter zwemmen.
Het is een Oase Biosmart (geen idee welke, 2e hands gekocht) met een Oase Aquamax 5500 pomp en geen UV lamp er tussen. (was ik nog wel van plan maar als het water zo blijft dan zie ik daarvan af. (anders komt er een Oase Bitron 24 watt).
Wel heb ik er een goede luchtpomp tussen met een flinke bruissteen. (had ik voorheen ook al maar dan met veel minder capaciteit.
Diepte is ongeveer 1,60 mtr op het diepste punt en aan de linkerkant een redelijk plateau (ongeveer 2,5 vierkante meter) wat maar een cm of 40 diep is.
[video]
[video]
1 keer in de maand 1.2 kuub verversen is ook niet slecht met zoveel Vis bestand .
Misschien als je ruimte daarvoor hebt een kleine vortex of grofvuil filter voor de biosmart en die wekelijks ff schoonspuiten en spoelen vanonder .
Die matten van de biosmart gaan met veel spoelen namelijk achteruit en een nieuwe set kost toch al weer 90 euro .
Borstels gaan langer mee .
@Ad de Jong

Nu weet ik eindelijk waar onze Plunkie uithangt als hij weer eens spoorloos is...…..

Nu weet ik eindelijk waar onze Plunkie uithangt als hij weer eens spoorloos is...…..
[ Voor 54% gewijzigd door Teijgetje op 01-07-2018 10:53 ]
Haha Nice.... wat een heerlijke beesten zijn het toch.Teijgetje schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:50:
@Ad de Jong
[afbeelding]
Met zo'n weer teveel plaatsen waar ze kunnen liggen.... :-P
Thnx, doe mijn best om er wat van te maken. Het mooie is je blijft er mee bezig.Fantasma7988 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:57:
[...]
Ziet er hartstikke mooi uit , als hij zo mooi helder blijft dan zo door geen en geen uv lamp gebruiken (maakt bacteriën ook dood) .
1 keer in de maand 1.2 kuub verversen is ook niet slecht met zoveel Vis bestand .
Misschien als je ruimte daarvoor hebt een kleine vortex of grofvuil filter voor de biosmart en die wekelijks ff schoonspuiten en spoelen vanonder .
Die matten van de biosmart gaan met veel spoelen namelijk achteruit en een nieuwe set kost toch al weer 90 euro .
Borstels gaan langer mee .
Het smalle deel waar ook een klein vijvertje ligt gaat ook op de schop.
Ik kan nog meer varens aan komen die achter het vijvertje komen te staan en een stuk (hangt er vanaf hoeveel ik er krijg) naar rechts.
Helemaal rechts denk ik dat ik vol ga zetten met lage Hosta's. De grote Hosta gaat naar de voortuin.
De vijver blijft ondanks de temp al het hele jaar helder dus idd geen UV filter nodig. hoe minder kunstmatige dingen hoe beter. Ik wilde eerst ook zonder filter maar dat was een stap te ver gezien de vissen die ik heb.
Ik ben sowieso benieuwd hoe het zal gaan als ik de hoge planten verwijder uit de bovenste vijver. Het is wel de bedoeling dat het 3blad dan het grootse deel van de oppervlakte gaat beslaan samen met de waterlelie die dan ook beter opkomt dan nu.
Die klote hoge planten blijven maar omwaaien ondanks dat ze inmiddels in flinke bakken staan. Dan dus maar eruit met die zooi.
Tegen de schutting zet ik dan Clematis zodat de achtergrond toch minder strak eruit ziet en het bloeit nog eens leuk.
Voor een andere filter heb ik geen plaats, ik heb inderdaad wel even gezocht op nieuwe filtermatten voor de Biosmart en heb ook een alternatief gevonden hiervoor die een stuk goedkoper zijn. Het gaat er mij om dat ze het zweefvuil eruit filteren, de rest zou de bovenste vijver voor rekening moeten nemen. Daar zitten bacterien genoeg. En ik spoel de matten nooit schoon, ik spoel ze alleen maar uit in het water van de filter zelf (wat ik daarna weg laat lopen).
Nu heb ik altijd begrepen dan een Blauwe Regen giftig was voor een vijver maar nu hoorde ik dat dit niet klopt.
Als dat zo is dan komt er in het rechterdeel van de tuin een blauwe regen. De klimrozen die ik daar had geplant die hebben niet aan willen slaan
Ziet er mooi uit allemaal !Ad de Jong schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:44:
[...]
Haha Nice.... wat een heerlijke beesten zijn het toch.
Met zo'n weer teveel plaatsen waar ze kunnen liggen.... :-P
[video]
[...]
Thnx, doe mijn best om er wat van te maken. Het mooie is je blijft er mee bezig.
Het smalle deel waar ook een klein vijvertje ligt gaat ook op de schop.
Ik kan nog meer varens aan komen die achter het vijvertje komen te staan en een stuk (hangt er vanaf hoeveel ik er krijg) naar rechts.
Helemaal rechts denk ik dat ik vol ga zetten met lage Hosta's. De grote Hosta gaat naar de voortuin.
De vijver blijft ondanks de temp al het hele jaar helder dus idd geen UV filter nodig. hoe minder kunstmatige dingen hoe beter. Ik wilde eerst ook zonder filter maar dat was een stap te ver gezien de vissen die ik heb.
Ik ben sowieso benieuwd hoe het zal gaan als ik de hoge planten verwijder uit de bovenste vijver. Het is wel de bedoeling dat het 3blad dan het grootse deel van de oppervlakte gaat beslaan samen met de waterlelie die dan ook beter opkomt dan nu.
Die klote hoge planten blijven maar omwaaien ondanks dat ze inmiddels in flinke bakken staan. Dan dus maar eruit met die zooi.
Tegen de schutting zet ik dan Clematis zodat de achtergrond toch minder strak eruit ziet en het bloeit nog eens leuk.
Voor een andere filter heb ik geen plaats, ik heb inderdaad wel even gezocht op nieuwe filtermatten voor de Biosmart en heb ook een alternatief gevonden hiervoor die een stuk goedkoper zijn. Het gaat er mij om dat ze het zweefvuil eruit filteren, de rest zou de bovenste vijver voor rekening moeten nemen. Daar zitten bacterien genoeg. En ik spoel de matten nooit schoon, ik spoel ze alleen maar uit in het water van de filter zelf (wat ik daarna weg laat lopen).
Nu heb ik altijd begrepen dan een Blauwe Regen giftig was voor een vijver maar nu hoorde ik dat dit niet klopt.
Als dat zo is dan komt er in het rechterdeel van de tuin een blauwe regen. De klimrozen die ik daar had geplant die hebben niet aan willen slaan
Blauwe regen is erg mooi en groeit snel maar geeft erg veel rommel dus die zou ik niet te dicht bij de vijver zetten .
Misschien een groenblijvende clematis of kamperfoelie planten .
Clematissen had ik ook al in gedachten dus mocht je suggesties/namen hebben graag.Fantasma7988 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:08:
[...]
Ziet er mooi uit allemaal !
Blauwe regen is erg mooi en groeit snel maar geeft erg veel rommel dus die zou ik niet te dicht bij de vijver zetten .
Misschien een groenblijvende clematis of kamperfoelie planten .
Een Kamperfoelie is leuk maar heb ik minder mee.
Ergens hoop ik nog dat een roos een kans heeft maar dan ga ik een flink gat grave en daarin een flinke zak potgrond en de omgeving daarvan ook vermengen. De grond hier is echt zo slecht.
Normaal groeien vooral de klimmers best gemakkelijk maar hier echt niet.
Ik heb ze eruit gehaald en opgepot in de hoop ze nog te kunnen redden.
Een Clematis die ik er vlak bij had geplaatst doet het dan nog aardig.
@Fantasma7988 Als je daar foto's van wilt posten zou top zijn!
Ik heb 40m2 keramische Buitentegels gekocht. Ik was van plan om beton te storten en een vorstrand te maken, maar na het uitrekenen van de kosten heb ik dit plan al snel van tafel geveegd.
Wat nu de bedoeling is:
L- Stukken gebruiken.
Geel zand aftrillen.
Vervolgens wou ik het volgende systeem gebruiken:
YouTube: OXXOBASE referentie project
https://www.oxxobase.com/
Heeft iemand ervaring met dit Systeem? Zijn er zaken waar ik goed op moet letten?
Wat nu de bedoeling is:
L- Stukken gebruiken.
Geel zand aftrillen.
Heeft iemand ervaring met dit Systeem? Zijn er zaken waar ik goed op moet letten?
Maar hoe houd je het onkruid tegen? Wij hebben zoiets ook gedaan in de voortuin, maar er is alleen onkruid opgekomenVerwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:04:
Mocht je nog eens een explosie aan bloemen in je tuin willen hebben, dan kan ik het van harte aanbevelen.
Achter in de tuin heb ik van Gardena een microdrip systeem aangelegd, nu kan ik met 1 knop alle planten langzaam water geven
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Ouderwets met de handzonoskar schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:52:
[...]
Maar hoe houd je het onkruid tegen? Wij hebben zoiets ook gedaan in de voortuin, maar er is alleen onkruid opgekomen
Ik heb hier geen ervaring mee, maar waarom zou je dit systeem willen?BP14 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:32:
Ik heb 40m2 keramische Buitentegels gekocht. Ik was van plan om beton te storten en een vorstrand te maken, maar na het uitrekenen van de kosten heb ik dit plan al snel van tafel geveegd.
Wat nu de bedoeling is:
L- Stukken gebruiken.
Geel zand aftrillen.
Ik heb tientallen terassen gemaakt met keramische tegels en ik leg ze altijd gewoon in het zand. Mocht je een verzakking krijgen dan is dat ook heel gemakkelijk te repareren. Let erop dat je het zand in lagen verdicht. Zorg er ook voor dat je je zand overhoogte geeft zodat je er zand afhaalt bij het definitief vlakken. Zo weet je dat je optimale verdichting hebt. Dan kan er weinig mee gebeuren.
Keramische tegels dienen ook met voeg gelegd te worden. Als je een combinatie van tegels en klinkers hebt is dit niet nodig. Voegspecie of mortel is in verschillende kleuren te verkrijgen. De voeg dient ook verdicht te worden. Je kan dit met een platte beitel doen maar er bestaat ook een voegverdichter, dat is eigenlijk een grote pizzasnijder.
De gemakkelijkste manier voor een 'leek' om zand te vlakken is om balken in het zand te slaan op hoogte van het zand dan met een grote waterpas over de balken het zand vlakken. Balken eruit en dan de gleuven opvullen met zand. Strakker kan je je baan niet krijgen.
Succes!
Het grootste probleem is, hoe herken je onkruid tussen de gewilde bloemen in zo'n vroeg stadium? In het begin lijkt alles op elkaarVerwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:30:
Echt alleen onkruid?
Ik wil het er gewoon in 1x strak in hebben liggen en daarna niet meer naar om hoeven te kijken. Als ik de L stukken Stabiel en stevig plaats en goed aftril dan moet het toch haast niet verzakken..? Wat ik zo lees op internet is het niet handig om keramische tegels zo in geel zand te leggen.pjot1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:37:
[...]
Ik heb hier geen ervaring mee, maar waarom zou je dit systeem willen?
Ik heb tientallen terassen gemaakt met keramische tegels en ik leg ze altijd gewoon in het zand. Mocht je een verzakking krijgen dan is dat ook heel gemakkelijk te repareren. Let erop dat je het zand in lagen verdicht. Zorg er ook voor dat je je zand overhoogte geeft zodat je er zand afhaalt bij het definitief vlakken. Zo weet je dat je optimale verdichting hebt. Dan kan er weinig mee gebeuren.
Keramische tegels dienen ook met voeg gelegd te worden. Als je een combinatie van tegels en klinkers hebt is dit niet nodig. Voegspecie of mortel is in verschillende kleuren te verkrijgen. De voeg dient ook verdicht te worden. Je kan dit met een platte beitel doen maar er bestaat ook een voegverdichter, dat is eigenlijk een grote pizzasnijder.
De gemakkelijkste manier voor een 'leek' om zand te vlakken is om balken in het zand te slaan op hoogte van het zand dan met een grote waterpas over de balken het zand vlakken. Balken eruit en dan de gleuven opvullen met zand. Strakker kan je je baan niet krijgen.
Succes!
Dan is het ook nog niet lelijk tochzonoskar schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:40:
[...]
Het grootste probleem is, hoe herken je onkruid tussen de gewilde bloemen in zo'n vroeg stadium? In het begin lijkt alles op elkaar
Waar koop je zo'n mix trouwens? Vind het best een leuk idee voor m'n voortuin. Drama van een tuintje is dat nu. Twee jaar terug heg in gezet en dat halve ding staat kapot te gaan; extra voeding, extra water... niks helpt en het stuk dat kapot gaat wordt steeds groter.
Volgend jaar kan een hele kant van de heg er uit, en zou het wel leuk vinden om dan een alternatief te hebben.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Klopt, op internet raden ze het af. Mijn ervaring is dat de tegels na verloop van tijd kunnen scheuren door een harde toplaag. De ondergrond blijft altijd werken waardoor de toplaag gaat scheuren, tegel gaat wiebelen en gaat breken.BP14 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:48:
[...]
Ik wil het er gewoon in 1x strak in hebben liggen en daarna niet meer naar om hoeven te kijken. Als ik de L stukken Stabiel en stevig plaats en goed aftril dan moet het toch haast niet verzakken..? Wat ik zo lees op internet is het niet handig om keramische tegels zo in geel zand te leggen.
Met een L element neem ik aan dat je een keerwand bedoelt? Deze dien je wel af te kitten. Je zou ook worteldoek kunnen gebruiken.
Als je lagen van 5cm steeds aftrilt kan er inderdaad weinig mee gebeuren. Ook zou je het in kunnen wateren.
Verwijderd
Nouja dat dus, pas als het wat groter is haal ik het weg. Advies krijgen van mensen met verstand helpt ook enorm met het leren herkennen van onkruid.XyritZz schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:54:
[...]
Dan is het ook nog niet lelijk toch. Ik haal onkruid pas weg als ik me er aan stoor en zolang ik het verschil niet zou kunnen zien tussen gewone plant/bloem en onkruid is het ook niet echt storend.
Waar koop je zo'n mix trouwens? Vind het best een leuk idee voor m'n voortuin. Drama van een tuintje is dat nu. Twee jaar terug heg in gezet en dat halve ding staat kapot te gaan; extra voeding, extra water... niks helpt en het stuk dat kapot gaat wordt steeds groter.
Welkoop, tuincentrum of internet.
Ja, De L- elementen zijn voor het einde van de tegels. Ik hoef dan geen bandjes te gebruiken en alles ligt mooi stabiel lijkt me.
Een harde toplaag lijkt het me niet echt toch? Er kan ook een flexibele voeg gebruikt worden. ik denk dat het dan wel mee valt met het scheuren van de tegels.
Een harde toplaag lijkt het me niet echt toch? Er kan ook een flexibele voeg gebruikt worden. ik denk dat het dan wel mee valt met het scheuren van de tegels.
pjot1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:58:
[...]
Klopt, op internet raden ze het af. Mijn ervaring is dat de tegels na verloop van tijd kunnen scheuren door een harde toplaag. De ondergrond blijft altijd werken waardoor de toplaag gaat scheuren, tegel gaat wiebelen en gaat breken.
Met een L element neem ik aan dat je een keerwand bedoelt? Deze dien je wel af te kitten. Je zou ook worteldoek kunnen gebruiken.
Als je lagen van 5cm steeds aftrilt kan er inderdaad weinig mee gebeuren. Ook zou je het in kunnen wateren.
Als je portland door je zand harkt krijg je een harde toplaag. Elk voegsel is flexibel daarom moet je de tegels met voeg leggen zodat het kan werken.BP14 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:10:
Ja, De L- elementen zijn voor het einde van de tegels. Ik hoef dan geen bandjes te gebruiken en alles ligt mooi stabiel lijkt me.
[...]
Ik heb meerdere keren tegels moeten vervangen vanwege (te) harde ondergrond. (wel na een jaar of 10) Persoonlijk vind ik dat zonde van het geld, tegels zijn duur en het verwerken is veel meer werk. Door ze gewoon in het zand te leggen bespaar je dus op de kosten zonder in te boeten op kwaliteit.
Is het terras zo hoog dat je keerwanden nodig hebt? Anders zou een opsluitband prima voldoen.
Kan het zijn dat mijn graszaad een beetje doodgefikt is de afgelopen dagen? Om de dag is er behoorlijk gesproeid, maar ik blijf her en der behoorlijk plekken houden
bij ons is het gazon ook niet groen te houden hoor, delen staat het 10cm, delen is het een dorre vlakte....trekt straks allemaal wel weer bij als het gaat regenen
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Echt hoog is het niet. Wel wil ik een goede ondergrond die niet wegzakt. het lijkt me dat de L-elementen de ondergrond het best bij elkaar houd. Bij opsluitbanden weet ik niet of dat goed gaat.
pjot1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:31:
[...]
Als je portland door je zand harkt krijg je een harde toplaag. Elk voegsel is flexibel daarom moet je de tegels met voeg leggen zodat het kan werken.
Ik heb meerdere keren tegels moeten vervangen vanwege (te) harde ondergrond. (wel na een jaar of 10) Persoonlijk vind ik dat zonde van het geld, tegels zijn duur en het verwerken is veel meer werk. Door ze gewoon in het zand te leggen bespaar je dus op de kosten zonder in te boeten op kwaliteit.
Is het terras zo hoog dat je keerwanden nodig hebt? Anders zou een opsluitband prima voldoen.
Wat is niet echt hoog? Een keerwand is minimaal 40cm hoog. Je hebt ook banden van 30cm hoog. Als het terras 10 of 15cm hoog is zou een bandje van 30 hoog prima voldoen. Het voordeel hiervan is dat de banden ook in antraciet verkrijgbaar zijn. Neemt overigens niet weg dat een keerwandje steviger is.BP14 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:32:
Echt hoog is het niet. Wel wil ik een goede ondergrond die niet wegzakt. het lijkt me dat de L-elementen de ondergrond het best bij elkaar houd. Bij opsluitbanden weet ik niet of dat goed gaat.
[...]
De voet van de keerwand dien je wel naar binnen te zetten zodat de druk op de voet ligt waardoor het een stevig geheel wordt.
Ligt niet aan mij dus haha. Heb een week geleden doorgezaaid, maar heel vreemd, bepaalde plekken lijkt wel of blijft het zwarte modder en groeit er niksBockelaar schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:09:
bij ons is het gazon ook niet groen te houden hoor, delen staat het 10cm, delen is het een dorre vlakte....trekt straks allemaal wel weer bij als het gaat regenen
Ik wacht het wel gestaag af
Dat klopt. Ik had ze inderdaad van 40cm hoog gezien. deze zijn ook antraciet. kosten 14.27 ex btw. Nu heb ik geen flauw benul of dit aardig aan de prijs is.. De hoogte van het terras kan zelf bepaald worden toch? Ik moet toch eerst een stuk uitgraven.pjot1 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:45:
[...]
Wat is niet echt hoog? Een keerwand is minimaal 40cm hoog. Je hebt ook banden van 30cm hoog. Als het terras 10 of 15cm hoog is zou een bandje van 30 hoog prima voldoen. Het voordeel hiervan is dat de banden ook in antraciet verkrijgbaar zijn. Neemt overigens niet weg dat een keerwandje steviger is.![]()
De voet van de keerwand dien je wel naar binnen te zetten zodat de druk op de voet ligt waardoor het een stevig geheel wordt.
Dit is een normale prijs. Misschien dat je op nog op internet kan kijken maar het zal elkaar niet veel ontlopen.BP14 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:07:
[...]
Dat klopt. Ik had ze inderdaad van 40cm hoog gezien. deze zijn ook antraciet. kosten 14.27 ex btw. Nu heb ik geen flauw benul of dit aardig aan de prijs is.. De hoogte van het terras kan zelf bepaald worden toch? Ik moet toch eerst een stuk uitgraven.
Ik ken de situatie niet dus qua hoogte kan ik je geen advies geven. Houd wel rekening met afschot, 1cm per meter is voldoende. Als je drinken scheef in je glas zit is ook zo raar.
Tijdje terug over geschreven, ik heb een vijver. 1 kuub. En heb 5 goudwindes gekocht en erin gestopt. De eerste 2 weken zag ik ze nooit en sinds kort zwemmen ze super snel over de bodem (80 cm diep) heen en weer. Erg neurotisch en vaak zitten ze ergens verstopt. Ze zouden aan het oppervlakte moeten springen en soms springen. Hoe komt dit? Hebben ze een reiger oid gezien?
Eten ze wel goed?TweakerVincent schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:04:
Tijdje terug over geschreven, ik heb een vijver. 1 kuub. En heb 5 goudwindes gekocht en erin gestopt. De eerste 2 weken zag ik ze nooit en sinds kort zwemmen ze super snel over de bodem (80 cm diep) heen en weer. Erg neurotisch en vaak zitten ze ergens verstopt. Ze zouden aan het oppervlakte moeten springen en soms springen. Hoe komt dit? Hebben ze een reiger oid gezien?
Filter regelmatig schoon gemaakt?
Ik had ook iets dergelijks een jaar geleden en had een hele dikke verontreiniging in mijn water.
Ververs eens een flink deel van het water en kijk eens of je dan verbetering hebt?
Sinds ik maandelijks 10% ververs en wekelijks de filterwatten uitspoel geen problemen meer met water/vis en plant.
Ehm ik heb geen pomp en voeder niet. Deze visjes zouden zonder pomp en voedsel gewoon moeten kunnen overleven.Ad de Jong schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:45:
[...]
Eten ze wel goed?
Filter regelmatig schoon gemaakt?
Ik had ook iets dergelijks een jaar geleden en had een hele dikke verontreiniging in mijn water.
Ververs eens een flink deel van het water en kijk eens of je dan verbetering hebt?
Sinds ik maandelijks 10% ververs en wekelijks de filterwatten uitspoel geen problemen meer met water/vis en plant.
Misschien een gekke vraag maar vinden planten/bomen het ook prettig met dit weer om over de hele plant te sproeien i.p.v. alleen bij de voet?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Doe ik meestal wel, maar dan niet in de brandende zon...Martinusz schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:32:
Misschien een gekke vraag maar vinden planten/bomen het ook prettig met dit weer om over de hele plant te sproeien i.p.v. alleen bij de voet?
Nee uiteraard als de zon weg isMartijnAbel schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:12:
[...]
Doe ik meestal wel, maar dan niet in de brandende zon...
Float like a butterfly, sting like a bee.
Das een hele goeie idd. Ben nu ook wel nieuwschierig gewordenMartinusz schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:15:
[...]
Nee uiteraard als de zon weg isik vroeg mij gewoon af of een plant/boom dat ook wel “prettig” vindt. Regen komt natuurlijk normaal ook van boven en niet alleen bij de voet.