Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:38
Martinusz schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:15:
[...]

Nee uiteraard als de zon weg is :) ik vroeg mij gewoon af of een plant/boom dat ook wel “prettig” vindt. Regen komt natuurlijk normaal ook van boven en niet alleen bij de voet.
Ik ben geen expert, maar kan me voorstellen dat het voor de planten best prettig kan zijn om op die manier weer een beetje schoon en stofvrij blad te krijgen. Alhoewel het ook wel af zal hangen van je buurt in hoe verre je daar last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Vroeg in de ochtend de planten een douche geven is het beste met oog op verbranden (water prisma effect).
Op stof en insecten na is het niet beter of slechter voor een plant .
Deze nemen het belangrijkste vochbehoefte op via de wortels . (Binnenkern hoofdvaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:46

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Fantasma7988 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 06:03:
Vroeg in de ochtend de planten een douche geven is het beste met oog op verbranden (water prisma effect).
Op stof en insecten na is het niet beter of slechter voor een plant .
Deze nemen het belangrijkste vochbehoefte op via de wortels . (Binnenkern hoofdvaten)
Dat verbranden hoor je altijd maar schijnt niet waar te zijn. Persoonlijk heb ik daar ook nog nooit iets van gemerkt, zet onze sproeiers aan als het uitkomt, dus ook midden op de dag, en geen verbrand blaadje hier.

Zie bijvoorbeeld https://www.google.nl/amp...water-geven-in-de-zon/amp maar als je zoekt zie je wel meer dat het dus achterhaalt is.

[ Voor 13% gewijzigd door Koetjeboe op 04-07-2018 06:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Wij hebben dit weekend graszoden gelegd, maar ook onze graszodenboer gaf aan dat we gras sowieso altijd kunnen sproeien, en het niet verbrandt. “Wat denk je dat wij doen met dit weer dan om te zorgen dat jij nu je zoden kn halen?” :+

Grootste risico volgens hen was juist te weinig sproeien ;) Dat advies hebben we ter harte genomen en blijkbaar goed: zoden liggen er prima bij en hebben zelfs nu al de eerste wortels de ondergrond in, supersnel! Later deze week maar eens wat foto’s online slingeren.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:39
TweakerVincent schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:21:
[...]

Ehm ik heb geen pomp en voeder niet. Deze visjes zouden zonder pomp en voedsel gewoon moeten kunnen overleven.
Mijn vijver (alleen goudvissen) heeft al jaren geen pomp en voeren doe ik nooit. Het kan een tijd duren voordat je een goed biologisch evenwicht hebt. Misschien een keer het water (laten) testen op pH/GH/KH.
Soms denk ik dat opeens alle vis weg is (toch minimaal 30 stuks). Blijkbaar verstoppen ze zich dan (kat langs geweest o.i.d.?). Na een paar dagen zie ik ze dan weer langzaamaan verschijnen. Ik denk dat vissen bets wat tijd nodig hebben om te wennen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/xm798y.jpg

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Zo help je de tuin door de langdurige droogte
Foto: Hollandse Hoogte
Gepubliceerd: 03 juli 2018 15:34
Laatste update: 03 juli 2018 18:40

Deze maand is de droogste junimaand sinds 1962 en de laatste bui viel op 22 juni in het noorden van het land. Dat zie je aan de tuinen. Hortensia's hangen slap, de frisgroene gazonnetjes worden met de dag geler en bladeren drogen uit. Hoe help je je tuin de droogte door?
Het blijft voorlopig warm, zonnig en droog, zegt meteoroloog Britta van Gendt van MeteoGroup Nederland. "Veel mensen denken dat als het zo lang zonnig is als nu, het daarna heel lang en hard gaat regenen. Dat hoeft helemaal niet. Voorlopig is het droog en hebben we flinke neerslagtekorten. Om die op te vangen, moeten we een dubbele maand regen vangen en dat gaat niet gebeuren."

Sproei slim
Waterbedrijven hebben vanwege de droogte opgeroepen alleen buiten de piekuren te sproeien en dat niet te vaak te doen. Efficiënt sproeien dus. Hovenier Jos Jonkers uit Venlo kent de fijne kneepjes van het sproeien: "Je moet je planten niet te veel verwennen. De planten in je tuin hoeven niet elke dag water, want dan stimuleer je de wortels niet om zelf naar water te zoeken".

Luie wortels zoeken niet zelf naar water in de grond en blijven kort. Geef ze dus niet elke dag water en zorg dat ze zelf leren omgaan met wat droogte. Sproei nooit op de blaadjes, want die kunnen verschroeien in de zon als ze nat zijn. Richt je dus op de wortels. Sproeien doe je 's avonds, niet overdag. Want in de avond heeft de bodem rustig de tijd om het water op te nemen en verdampt het niet meteen door de zon.

Vandaag nog onkruid wieden
Een hekel aan onkruid wieden? Toch moet 't nú gebeuren. Jonkers: "Als je nu het onkruid uit je tuin haalt, heeft de plant bijna geen kans om terug te komen. Ga je onkruid wieden terwijl het regent, dan is je onkruid zo weer terug. De droogte houdt de groei tegen, dus dit is het perfecte moment."

Als je dan toch aan het wieden bent, laat wat je uitgerukt hebt dan gewoon liggen. "In Nederland houden we te veel van opgeruimde tuintjes", zegt Jonkers. "Laat dode blaadjes, mos en uitgetrokken onkruid in je tuin liggen en rustig verteren." Zo ontstaat er een mooie laag humus die ervoor zorgt dat vocht beter wordt vastgehouden.

Vang water op
Terug van weggeweest: de regenton. Regenwater voedt planten het best en komt gratis uit de lucht. We moeten rekening houden met steeds extremer weer, legt Britta van Gendt uit. "Het wordt droger, het gaat harder regenen. Alles wordt extremer en Nederlanders moeten zo langzamerhand echt wat zuiniger met water gaan doen." Het zou zonde zijn dat water niet op te vangen.

Met een regenton haal je tijdens elke bui flink wat liters binnen en dat kun je goed voor binnenplanten of balkonplanten gebruiken. Er zit minder kalk in dan in leidingwater en het bevat mineralen.

Als je hebt gesproeid of het toch even heeft geregend, dan wil je het vocht vasthouden om de tuin zo lang mogelijk verzadigd te houden. Daar zijn bodembedekkers voor. Als je de bodem rondom je planten bedekt, blijft vocht langer in de grond en bescherm je je planten gelijk tegen te veel direct zonlicht. Bij tuincentra verkopen ze van alles als bodembedekker: cacaodoppen, hennep, stro, vlas. Met een laag van zo'n 8 centimeter blijft de bodem veel langer vochtig en groeit er minder onkruid.

Geel wordt weer groen
Dat gele gazon wordt weer groen, belooft tuinman Jos Jonkers: "Een geel gazon herstelt zichzelf weer. Nu is er niks aan te doen. Zodra het weer gaat regenen, groeit het weer aan en wordt je gazon vanzelf groener." Ook maaien hoeft niet, want lang gras houdt het vocht beter in de grond.

Je gazon bemesten, is nu geen goed idee. Het gras krijgt volop licht en zon en er is niet genoeg vocht om de mest goed te verspreiden. Bijmesten kan beter in het najaar.

Geen tuin, maar wel een balkon? Ook de plantjes op je balkon krijgen het liefst 's avonds water en dan het liefst regenwater. Jonkers: "Engelentrompet doet het goed op zonnige balkons, net zoals kattekruid of Afrikaanse lelies. Ook je cactussen en vetplanten kun je nu buiten zetten.
https://nu.nl/wonen/53446...n-langdurige-droogte.html

Mooi leerzaam artikel, voor mij :) Pas sinds een weekje ligt het gras erin. Wel sinds een half jaar wat borders maar daar leer je weinig van. Ga mooi een regenton aanschaffen en onkruid laat ik liggen in de borders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wackmack schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:27:
[...]

https://nu.nl/wonen/53446...n-langdurige-droogte.html

Mooi leerzaam artikel, voor mij :) Pas sinds een weekje ligt het gras erin. Wel sinds een half jaar wat borders maar daar leer je weinig van. Ga mooi een regenton aanschaffen en onkruid laat ik liggen in de borders.
Staat nog wel wat voer voor discussie in hoor ;)
Zoals reeds hier aangehaald dat blad zou verbranden. Persoonlijk ook nog nooit meegemaakt. Ik sproei altijd lekker over het blad. Bladluis op beukenhaag houdt bijvoorbeeld niet van water, dan vliegen die ook weer mooi weg.

Verder wordt er aangeraden om 's avonds te sproeien. 's Ochtends heeft mijn voorkeur. Dan is de grond afgekoeld.
In (sub)tropische landen zie je ook vaak dat de beregening 's morgens aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 12:36
Haha, dat klopt. dat is niet echt handig _/-\o_ .

Heb gisteren nog even contact gehad met de leverancier van die Oxxobase platen. Hij gaf aan dat er vaak brekerzand onder de platen gebruikt word. De eerste laag zal geel zand worden. daarna een laagje brekerzand. Wat ik me afvraag hoe veel cm ik dan aan moet houden. Ik ga er vanuit dat de onderlaag dan stabiel genoeg is. Een L-element was niet nodig. Opsluitbanden moet voldoende zijn.
pjot1 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:24:
[...]

Dit is een normale prijs. Misschien dat je op nog op internet kan kijken maar het zal elkaar niet veel ontlopen.

Ik ken de situatie niet dus qua hoogte kan ik je geen advies geven. Houd wel rekening met afschot, 1cm per meter is voldoende. Als je drinken scheef in je glas zit is ook zo raar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
BP14 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:57:
Haha, dat klopt. dat is niet echt handig _/-\o_ .

Heb gisteren nog even contact gehad met de leverancier van die Oxxobase platen. Hij gaf aan dat er vaak brekerzand onder de platen gebruikt word. De eerste laag zal geel zand worden. daarna een laagje brekerzand. Wat ik me afvraag hoe veel cm ik dan aan moet houden. Ik ga er vanuit dat de onderlaag dan stabiel genoeg is. Een L-element was niet nodig. Opsluitbanden moet voldoende zijn.

[...]
Brekerzand is in principe niet nodig. Kan wel. Het nadeel van straten op brekerzand is dat bulten en kuilen moeilijker zichtbaar is met baan maken (het vlakken). De reden dat bedrijven zeggen dat je op brekerzand moet straten is vanwege het zout in het zand; dit zou in de tegels (kunnen) trekken. Zelf heb ik dit in 15 jaar nog nooit meegemaakt. Mocht je hier wel bang voor zijn, kan je ook onzilt zand gebruiken, dit wordt dan uit het ijselmeer gewonnen.

Wil je wel op brekerzand straten dan is een laag van 5cm voldoende.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Oke, voor nu voldoende informatie. Ik ga binnenkort de oude stenen er maar eens uit halen en beginnen. Ik ga er vanuit dat ik voldoende informatie heb nu. De foto's volgen :) .

Ik ben van plan om het in de stappen uit te voeren:
1. Uitgraven op Juiste diepte.
2. ondergrond leggen. ( Geotextiel doek)
3. Zandlaag aanbrengen.
4. Aantrillen.
5. Egaliseren.
6. Oxxobase platen leggen.
7. Tegels leggen.
8. Opsluitbanden plaatsen.
9. Voorzichtig nakloppen van de tegels.
10. voegen met droge polymeer voeg.
pjot1 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:50:
[...]

Brekerzand is in principe niet nodig. Kan wel. Het nadeel van straten op brekerzand is dat bulten en kuilen moeilijker zichtbaar is met baan maken (het vlakken). De reden dat bedrijven zeggen dat je op brekerzand moet straten is vanwege het zout in het zand; dit zou in de tegels (kunnen) trekken. Zelf heb ik dit in 15 jaar nog nooit meegemaakt. Mocht je hier wel bang voor zijn, kan je ook onzilt zand gebruiken, dit wordt dan uit het ijselmeer gewonnen.

Wil je wel op brekerzand straten dan is een laag van 5cm voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BP14 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:41:
Oke, voor nu voldoende informatie. Ik ga binnenkort de oude stenen er maar eens uit halen en beginnen. Ik ga er vanuit dat ik voldoende informatie heb nu. De foto's volgen :) .

Ik ben van plan om het in de stappen uit te voeren:
1. Uitgraven op Juiste diepte.
2. ondergrond leggen. ( Geotextiel doek)
3. Zandlaag aanbrengen.
4. Aantrillen.
5. Egaliseren.
6. Oxxobase platen leggen.
7. Tegels leggen.
8. Opsluitbanden plaatsen.
9. Voorzichtig nakloppen van de tegels.
10. voegen met droge polymeer voeg.

[...]
Bijna goed, na het trillen van het zand moet je eigenlijk eerst de banden stellen. Dit is een zeer secuur klusje. De hoogte en maat is heel belangrijk! Door de banden eerst te stellen kan je het zand ook langs de band goed verdichten. Bijkomend voordeel is dat je gelijk de hoogte hebt voor je zandbed. Geef wel een centimeter klik aan de band. (tegels 1cm hoger dan de band) Dit is om te voorkomen dat de tegels onder de band gaan zakken, zeker met nieuw werk is dit belangrijk. Aangezien je nog gaat afgraven, zal het zeker nog een stukje zakken ondanks je het wel een aantal keer gaat trillen.

Als je de banden later stelt, tegen de tegels, heb je kans dat de boel instort, zeker met dit droge weer. Ook lukt het niet om het zand perfect recht af te steken waardoor de tegels (later) gaan zakken.

Als je de tegels in huis hebt, kan je de tegels precies opmeten, soms hebben ze een kleine afwijking in de maat. Tel de voegbreedte daarbij op en je hebt de maat. Normaal gesproken is een voeg 0,5 cm.

Voor de voeg is een contrasterende kleur het mooist, de tegels springen er dan echt uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Laatst online: 05-12-2024
Koetjeboe schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 06:37:
[...]

Dat verbranden hoor je altijd maar schijnt niet waar te zijn. Persoonlijk heb ik daar ook nog nooit iets van gemerkt, zet onze sproeiers aan als het uitkomt, dus ook midden op de dag, en geen verbrand blaadje hier.

Zie bijvoorbeeld https://www.google.nl/amp...water-geven-in-de-zon/amp maar als je zoekt zie je wel meer dat het dus achterhaalt is.
Zolang je water blijft geven is er niets aan de hand.
Zelfde als met vorst sproeien (fruitbloesem )
Echter zijn er zeker wel planten die verbranden als je midden op de dag water geeft.
Nieuwe graszoden moet je altijd veel water geven tot ze goede wortels hebben gemaakt (2/3 weken).
Maar een acer palmaticum ,haagbeuk buxus , asters,primula zijn planten met minder sterk blad en daar zie je het duidelijk bij .

Buiten het verbranden om overdag verdampt een hoop water dat je geeft .
En savonds zakt een deel van het water al buiten het wortelbereik de diepte in . (Planten nemen dan niet veel meer op)

het beste is om smorgens veel water te geven .
Temperatuur verschil tussen de planten en het water is dan ook minimaal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Aangezien mijn gras inmiddels bijna 30cm lang is op bepaalde plekken moet ik het denk ik nu echt wel gaan maaien :p
Is dat nu goed om te doen gezien de warmte e.d.? Ik kan goed sproeien na die tijd eventueel gezien mijn vakantietijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
MartijnAbel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:28:
Aangezien mijn gras inmiddels bijna 30cm lang is op bepaalde plekken moet ik het denk ik nu echt wel gaan maaien :p
Is dat nu goed om te doen gezien de warmte e.d.? Ik kan goed sproeien na die tijd eventueel gezien mijn vakantietijd
Heb zondag ook gemaaid naar 3cm zelfs. Gras is zo groen als het maar kan hoor.
TweakerVincent schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:21:
[...]

Ehm ik heb geen pomp en voeder niet. Deze visjes zouden zonder pomp en voedsel gewoon moeten kunnen overleven.
Is het niet gewoon dat ze jou zien? Als ik op ruime afstand blijf kijken zijn ze ook aan het oppervlak bezig, maar als ik aan de rand van de vijver kom staan dan gaan ze ook naar het diepe deel op een wat sneller tempo dan normaal.

[ Voor 35% gewijzigd door virtualJac op 05-07-2018 12:07 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
virtualJac schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:02:
Is het niet gewoon dat ze jou zien? Als ik op ruime afstand blijf kijken zijn ze ook aan het oppervlak bezig, maar als ik aan de rand van de vijver kom staan dan gaan ze ook naar het diepe deel op een wat sneller tempo dan normaal.
Dat zou mss kunnen, ik ga eens op een afstand kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 12:24

GforceNL

Out of memory....

Wij hebben sinds een tijdje dit zielige boompje in de tuin staan. Advies van de verkoper was veel water geven, maar echt tekenen van leven geeft hij niet.

Kan iemand mij vertellen wat voor boom dit is en of ik hem af kan schrijven? Tips zijn welkom!

Zielig boompje1
Zielig boompje2

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 16:01
MartijnAbel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:28:
30 centimer is wel heel lang 8)7. Er is volgens mij een stelregel dat je niet meer dan 1/3e per maaibeurt eraf mag halen. Maar een grasmaaier die je op 20 centimeter hoogte in kan stellen bestaat niet denk ik.

Ik zelf zou niet te kort en waar mogelijk wat later op de dag/begin van de avond maaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
GforceNL schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:32:
Wij hebben sinds een tijdje dit zielige boompje in de tuin staan. Advies van de verkoper was veel water geven, maar echt tekenen van leven geeft hij niet.

Kan iemand mij vertellen wat voor boom dit is en of ik hem af kan schrijven? Tips zijn welkom!

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik denk dat het Celtis australis (Europese netelboom) is. Hier wat meer info.
Weet je hoe lang hij er al staat? Zo te zien nog niet erg lang.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@hansvk Die lijkt er inderdaad wel op. Hij staat er nu een week of 4. Steeds meer bruine bladeren en steeds kaler. Spinnen zijn ook blij met het boompje

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Was het een boom met kluit? Anders niet echt een goede tijd om een boom te planten. Hij zal eerst 'aan moet slaan'. Dus eerste tijd goed water geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
BvG88 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:54:
[...]

30 centimer is wel heel lang 8)7. Er is volgens mij een stelregel dat je niet meer dan 1/3e per maaibeurt eraf mag halen. Maar een grasmaaier die je op 20 centimeter hoogte in kan stellen bestaat niet denk ik.

Ik zelf zou niet te kort en waar mogelijk wat later op de dag/begin van de avond maaien
Ja i know, veel te lang. Maar ik heb 2 keer behoorlijke tegenslag gehad met zaaien(lees: moeson en veel te warm weer) waardoor ik bij en door moest zaaien. Om te voorkomen dat ik dat te snel zou maaien heb ik het eerste laten staan. Handig nee, maar tis effe niet anders :p

Heb net even de hand kantjes knipper gebruikt, maar wat een knakending is dat zeg. 2 sprietjes per keer ongeveer 8)7
Is er een ander idee? Een grastrimmer ken ik, maar die rolletjes zijn zo bruut snel op altijd.
En met die rot handmaaier kom ik nergens netjes bij de kantjes langs

Werkt zoiets ook een beetje?

https://www.bol.com/nl/p/...aar-met-7-2-v-li-ionaccu/

Vanmiddag/vanavond het knippen maar even afgemaakt met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/1ewaxAF.jpg

Van dichtbij nog behoorlijk wat open plekken dit nog wel even doorgezaaid mogen worden. Heb dankzij @Teijgetje een heel mooi stappenplan kunnen volgen om graszaad voor te kiemen, dus hopelijk morgen even doorzaaien en over een week of 2 een nette mooie volle grasmat *O*

[ Voor 37% gewijzigd door MartijnAbel op 05-07-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:49
Wij hebben een tuin in L-vorm, die ik graag efficiënt (lees: in een keer) wil kunnen sproeien. Maar het terras dat de L opvult tot rechthoek hoeft niet steeds nat. Ik wil dus een cirkelsproeier die een stukje (90 graden) niet sproeit. Weet iemand welke sproeier dit kan? Heb al in het Gardena assortiment gekeken maar kom er niet uit welke sproeier je voor een deel ‘droog’ kunt zetten.

Ik denk dat ik een sector cirkelsproeier bedoel

[ Voor 6% gewijzigd door miles op 05-07-2018 21:17 . Reden: Edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
miles schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:50:
Wij hebben een tuin in L-vorm, die ik graag efficiënt (lees: in een keer) wil kunnen sproeien. Maar het terras dat de L opvult tot rechthoek hoeft niet steeds nat. Ik wil dus een cirkelsproeier die een stukje (90 graden) niet sproeit. Weet iemand welke sproeier dit kan? Heb al in het Gardena assortiment gekeken maar kom er niet uit welke sproeier je voor een deel ‘droog’ kunt zetten.

Ik heb deze besteld en afgelopen week afgesteld. Moet met een L-vorm ook lukken.

https://www.gardena.com/n...tour-automatic/901011401/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:23
miles schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:50:

Ik weet niet hoe groot het is en of je nog de mogelijkheid hebt om wat in te graven, maar anders gewoon een setje rainbirds ingraven, ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Ik heb mijn gardena aquacontour automatic ingesteld op de contouren van de tuin.
Zaterdag wil ik de set ingraven in de tuin.

Ik heb een Gardena Box v1 zoals op deze afbeelding:

https://www.google.nl/sea...H0FJgM:&spf=1530862903808

Nu was mijn vraag of ik deze nog tussen de kraan en de Gardena v1 box moet doen?

https://www.google.nl/sea...oWB81M:&spf=1530863013958

Of kan ik rechtstreeks van de kraan naar de Gardena v1 Box?

Dit is hoe het normaal Geïnstalleerd word. ( alleen dan zonder V1 box)
https://www.google.nl/sea...Ubm2aM:&spf=1530863237718

Iemand die hier ervaring mee heeft? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
MartijnAbel schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:37:
[...]

*knip*
Heb net even de hand kantjes knipper gebruikt, maar wat een knakending is dat zeg. 2 sprietjes per keer ongeveer 8)7
Is er een ander idee? Een grastrimmer ken ik, maar die rolletjes zijn zo bruut snel op altijd.
En met die rot handmaaier kom ik nergens netjes bij de kantjes langs

Werkt zoiets ook een beetje?

*knip*
Ik heb zo'n ding geprobeerd vorige week. Werkt naar mijn mening niet echt lekker. Je moet vaak meerdere keren over de rand heen voordat alles kort is en je zit gebukt of op je knieen. Waarom denk je dat een grastrimmer snel leeg is? Je hebt bijna geen obstakels? Of geen bossen waar je langs moet. Ik ga denk zelf voor een grastrimmer, alleen wil even zeker weten of die m'n kunststof grasborder niet sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
virtualJac schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:40:
[...]

Ik heb zo'n ding geprobeerd vorige week. Werkt naar mijn mening niet echt lekker. Je moet vaak meerdere keren over de rand heen voordat alles kort is en je zit gebukt of op je knieen. Waarom denk je dat een grastrimmer snel leeg is? Je hebt bijna geen obstakels? Of geen bossen waar je langs moet. Ik ga denk zelf voor een grastrimmer, alleen wil even zeker weten of die m'n kunststof grasborder niet sloopt.
Hmm...
Kheb drie grote stenen bloembakken staan en bij de schuttinggen allemaal opsluitbandjes, vandaar dat ik bang ben dat die rolletjes er als een malle doorheen gaan.

Ik zat eens te kijken naar toch wel een grastrimmer, maar heeft nou elke grastrimmer een automatische aanvoer van draad?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28
MartijnAbel schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:51:
[...]

Hmm...
Kheb drie grote stenen bloembakken staan en bij de schuttinggen allemaal opsluitbandjes, vandaar dat ik bang ben dat die rolletjes er als een malle doorheen gaan.

Ik zat eens te kijken naar toch wel een grastrimmer, maar heeft nou elke grastrimmer een automatische aanvoer van draad?
De meesten wel.
In de iets zwaardere kan ook wat dikker draad.
Ik heb stervormig/getand draad met een aluminium-kerndraad, dat gaat best lang mee en maait door onkruid van 2 cm stamdiameter. (weliswaar op een Honda bosmaaier)
Ik zou iets zoeken met een spoel met twee draaduitvoeren, dat maait vlak stabieler en als je hem haaks houdt kan je er ook prima kanten mee recht snijden, bv je tegels schoonsnijden of je gazonrand recht snijden.
De echte hobbytrimmers zou ik links laten liggen, er ligt hier nog ergens een Bosch elektrische snoertrimmer waar alleen dun draad in past, die één draad heeft, en waarbij je, erg logisch, de spoel tegen de pijl in moet opwinden. 7(8)7 ,

Zo`n hobby-accuschaartje heb ik ooit gehad, was te goedkoop om niet te proberen.
Inderdaad :N :N :N .....

Mijn voorgekiemde proefgras is geen 30 cm hoog, wel een cm of 20. Maar het heeft dan ook helemaal geen water meer gehad, behalve met planten.
Opvallend eigenlijk wel, het staat er prima bij terwijl het niet-voorgekiemde controlegras, en waar ik gemaaid heb, iel en bijna dood is door de hitte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bhsC7wzlcaarcrpNT1Pf8a1i/thumb.jpg
Beide staan even hoog van het water en staan even droog, het groene gras krijgt wel iets meer schaduw.

De eerder genoemde viswedstrijd is een rondreizend circus, de reigers komen iets eerder en de aalscholvers, visdiefjes en zwartkopmeeuwen komen elke ochtend rond 7 uur even een half uurtje vissen.
De aalschovers, haast zeehonden als je ze ziet zwemmen, jagen met zijn allen de vis één kant op, waar iedereen vervolgens toehapt. Een machtig schouwspel.

De halsbandparkieten hebben inmiddels jongen, die net zoals alle jonge vogels luid om voer zitten te roepen naar hun ouders, ook al zitten ze er naast en zijn ze bijna net zo groot als de volwassenen.
De groep is dus iets gegroeid, wij telden er laatst 24...….
Sommigen zijn wel iets minder schuw en komen tot een meter van waar we soms zitten, al zijn ze zo weer weg soms.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mvkxd05UPswhp5bFYdB62dPd/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tCOUgeZQ0QrzRZe0AUPiLziU/thumb.jpg

Maar het blijft een prachtig schouwspel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RMsHFKplukZxJ8DDZGcgz4cv/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/puPcThpHyLX5wmwI3m4Twndi/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e9OWC52bZJcGR5If92OCTmAo/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xNY38IeH1B3U48suanigCPCp/thumb.jpg
En dat de rozenboog niet af is boeit ze niets. Wel als de kat onverwacht even naar de waterbak slentert, dat Plunkie vogels vangen op zijn oude dag niet meer boeit weten ze natuurlijk niet.

Dit was ook zo`n Plunkmomentje denk ik, We zagen de afdruk op (haast in) het glas pas bij zonsondergang toen het licht precies er langs scheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iWsu9Qbc3wQt7uBzgUTmphif/thumb.jpg
Auw!!!! (we denken een houtduif maar zijn nog op zoek naar een vogel met een platte snavel :9~ )

En op de mooiste momenten is je telefoon altijd leeg..... :X
Een strakblauwe hemel met daartegen de kleine perenboom in het avondlicht, met daaraan zes mussen aan het voerhuisje, een paar wachtende koolmezen, twee halsbandparkieten, een groenling en de grote bonte specht allemaal in perfect zicht ging dus aan mij voorbij in 5 seconden.
Was echt een prijsfoto geweest zo mooi.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:05:
[...]

De meesten wel.
In de iets zwaardere kan ook wat dikker draad.
Ik heb stervormig/getand draad met een aluminium-kerndraad, dat gaat best lang mee en maait door onkruid van 2 cm stamdiameter. (weliswaar op een Honda bosmaaier)
Ik zou iets zoeken met een spoel met twee draaduitvoeren, dat maait vlak stabieler en als je hem haaks houdt kan je er ook prima kanten mee recht snijden, bv je tegels schoonsnijden of je gazonrand recht snijden.
De echte hobbytrimmers zou ik links laten liggen, er ligt hier nog ergens een Bosch elektrische snoertrimmer waar alleen dun draad in past, die één draad heeft, en waarbij je, erg logisch, de spoel tegen de pijl in moet opwinden. 7(8)7 ,

Zo`n hobby-accuschaartje heb ik ooit gehad, was te goedkoop om niet te proberen.
Inderdaad :N :N :N .....

Mijn voorgekiemde proefgras is geen 30 cm hoog, wel een cm of 20. Maar het heeft dan ook helemaal geen water meer gehad, behalve met planten.
Opvallend eigenlijk wel, het staat er prima bij terwijl het niet-voorgekiemde controlegras, en waar ik gemaaid heb, iel en bijna dood is door de hitte.
[afbeelding]
Beide staan even hoog van het water en staan even droog, het groene gras krijgt wel iets meer schaduw.

De eerder genoemde viswedstrijd is een rondreizend circus, de reigers komen iets eerder en de aalscholvers, visdiefjes en zwartkopmeeuwen komen elke ochtend rond 7 uur even een half uurtje vissen.
De aalschovers, haast zeehonden als je ze ziet zwemmen, jagen met zijn allen de vis één kant op, waar iedereen vervolgens toehapt. Een machtig schouwspel.

De halsbandparkieten hebben inmiddels jongen, die net zoals alle jonge vogels luid om voer zitten te roepen naar hun ouders, ook al zitten ze er naast en zijn ze bijna net zo groot als de volwassenen.
De groep is dus iets gegroeid, wij telden er laatst 24...….
Sommigen zijn wel iets minder schuw en komen tot een meter van waar we soms zitten, al zijn ze zo weer weg soms.
[afbeelding] [afbeelding]

Maar het blijft een prachtig schouwspel.

En dat de rozenboog niet af is boeit ze niets. Wel als de kat onverwacht even naar de waterbak slentert, dat Plunkie vogels vangen op zijn oude dag niet meer boeit weten ze natuurlijk niet.

Dit was ook zo`n Plunkmomentje denk ik, We zagen de afdruk op (haast in) het glas pas bij zonsondergang toen het licht precies er langs scheen.
[afbeelding]
Auw!!!! (we denken een houtduif maar zijn nog op zoek naar een vogel met een platte snavel :9~ )

En op de mooiste momenten is je telefoon altijd leeg..... :X
Een strakblauwe hemel met daartegen de kleine perenboom in het avondlicht, met daaraan zes mussen aan het voerhuisje, een paar wachtende koolmezen, twee halsbandparkieten, een groenling en de grote bonte specht allemaal in perfect zicht ging dus aan mij voorbij in 5 seconden.
Was echt een prijsfoto geweest zo mooi.
Thanks voor je tip @Teijgetje !
Heb je een goede tip voor een nette grastrimmer die ook betaalbaar en handzaam is? Moet eigenlijk geen bezine zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik woon in het water (woonark) en ik maai mijn gras onregelmatig en laat het soms wat ver doorschieten (20cm is wel herkenbaar, even met de bosmaaier en dan de grasmaaier). Mijn buurvrouw heeft een soort Wimbledon grasmat die ze zeer regelmatig maaide (nu niet want het groeit niet of is dood - in ieder geval 90+ % geel).

Die van haar is nu geel, de mijne groen en morgen lekker maaien in de volle zon.

Buurvrouw sproeit regelmatig, ik heb dat de afgelopen 3 jaar niet gedaan.

Mijn opa (ooit boer) vertelde me altijd dat je gras niet moet verwennen want dan wordt het lui en wortelt het niet. Ik zie hem deze droogte gelijk krijgen. In het oosten op een zandgrond is het natuurlijk anders dan aan de oever van een riviertje maar toch.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@MartijnAbel
Nee, eigenlijk niet.
Bij Kieskeurig vindt je er 217 op een rij.
Dit zijn de "beste".

Een accutrimmer is een stuk duurder dan een snoertrimmer, zelfs soms duurder dan een trimmer, bosmaaier of combitool (heggenschaar/kettingzaag/trimmer/bosmaaier) op benzine**.
Benzinemaaiers, helemaal de tweetakt,kosten ook de wereld niet meer. (4takt is makkelijker tanken maar vaak iets minder sterk dan 2 takt, die op hun beurt weer iets meer herrie maken)
Vaak heb je wel extra een harnas of draagriem nodig zodat je de machine niet hoeft te tillen. Zo`n harnas of riem maakt het gebruik erg licht, bij een goede afstelling hoef je alleen horizontaal te bewegen en ook snijden is een stuk simpeler, vaak krijg je een riem erbij.
Die harnas/riem-mogelijkheid ontbreekt vaak bij de accu- en snoer-trimmers, die je dus zelf rond moet zeulen en op hoogte moet houden en waar je een stuk minder controle mee hebt als je armen moe worden..

Als het alleen voor je gazon is zou ik, als je geen benzine wilt, een snoertrimmer overwegen met verlengsnoer.
Accu`s gaan achteruit qua capaciteit, ook als je ze niet gebruikt, op stroom werkt altijd en meestal veel sterker.
Maar als je een accutrimmer neemt dan is het wellicht handig te kijken wat een extra accu kost en of je die over 3 jaar ook nog kan kopen.

Enige tips (van Stihl) zijn misschien nog;
Hou het maaidraad vochtig dan slijt en breekt het minder omdat het flexibeler is.
Heb je de trimmer een tijdje niet gebruikt en is het draad verdroogd, leg de spoel dan in een bak en laat het een nachtje in water weken.
Na een lange periode, bv winter, kun je het draad beter afwikkelen en twee dagen laten weken.
En gebruik voor obstakels een afstandhouder zodat het maaidraad niets beschadigd, de iets beter trimmers hebben deze al geïntegreerd met/aan de beschermkap.

En natuurlijk zet je beter een brilletje op als je trimt B) , je zal de eerste niet zijn die wat in zijn oog gekatapulteerd krijgt. ;)

** Ikzelf heb goede ervaringen met Kibani en BetaalbaarShoppen, een defect aantrekmechanisme met kunststof nokken van de kettingzaag werd probleemloos binnen een week vervangen door een verbeterde versie met stalen meenemers. (opgestuurd onder garantie, zelf 4 inbusjes en een moer los en vastdraaien)
Ik zag ook onlangs een demotent bij de Hornbach bij Utrecht, dat gaf me nog iets meer bevestiging dat het met Kibani wel goed zit gezien de Hornbach geen zooi verkoopt wbt machines. (Hornbach FTW ;) )

[ Voor 49% gewijzigd door Teijgetje op 07-07-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
GforceNL schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:32:

[afbeelding]
[afbeelding]
Kan ook een laurier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@hansvk @BFmango kreeg net door dat het een Prunus lusitanica bolvorm is.

Daarvan wordt afgeraden te planten tijdens droogte (zoals nu). Hij stond er net twee weken in voordat het zo warm begon te worden, dus maar even af wachten of hij de zomer door komt.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 11:39:
@MartijnAbel
Nee, eigenlijk niet.
Bij Kieskeurig vindt je er 217 op een rij.
Dit zijn de "beste".

Een accutrimmer is een stuk duurder dan een snoertrimmer, zelfs soms duurder dan een trimmer, bosmaaier of combitool (heggenschaar/kettingzaag/trimmer/bosmaaier) op benzine**.
Benzinemaaiers, helemaal de tweetakt,kosten ook de wereld niet meer. (4ttakt is makkelijker tanken maar vaak iets minder sterk dan 2 takt, die op hun beurt weer iets meer herrie maken)
Vaak heb je wel extra een harnas of draagriem nodig zodat je de machine niet hoeft te tillen. Zo`n harnas of riem maakt het gebruik erg licht, bij een goede afstelling hoef je alleen horizontaal te bewegen en ook snijden is een stuk simpeler.
Die harnas/riem-mogelijkheid ontbreekt vaak bij de accu- en snoer-trimmers, die je dus zelf rond moet zeulen en op hoogte moet houden en waar je een stuk minder controle mee hebt als je armen moe worden..

Als het alleen voor je gazon is zou ik, als je geen benzine wilt, een snoertrimmer overwegen met verlengsnoer.
Accu`s gaan achteruit qua capaciteit, ook als je ze niet gebruikt, op stroom werkt altijd en meestal veel sterker.
Maar als je een accutrimmer neemt dan is het wellicht handig te kijken wat een extra accu kost en of je die over 3 jaar ook nog kan kopen.

Enige tips (van Stihl) zijn misschien nog;
Hou het maaidraad vochtig dan slijt en breekt het minder omdat het flexibeler is.
Heb je de trimmer een tijdje niet gebruikt en is het draad verdroogd, leg de spoel dan in een bak en laat het een nachtje in water weken.
Na een lange periode, bv winter, kun je het draad beter afwikkelen en twee dagen laten weken.
En gebruik voor obstakels een afstandhouder zodat het maaidraad niets beschadigd, de iets beter trimmers hebben deze al geïntegreerd met/aan de beschermkap.

En natuurlijk zet je beter een brilletje op als je trimt B) , je zal de eerste niet zijn die wat in zijn oog gekatapulteerd krijgt. ;)

** Ikzelf heb goede ervaringen met Kibani en BetaalbaarShoppen, een defect aantrekmechanisme met kunststof nokken v an de kettingzaag werd probleemloos binnen een week vervangen door een verbeterde versie met stalen meenemers.
Ik zag ook onlangs een demotent bij de Hornbach bij Utrecht, dat gaf me nog iets meer bevestiging dat het met Kibani wel goed zit gezien de Hornbach geen zooi verkoopt wbt machines. (Hornbach FTW ;) )
Thanks voor je uitgebreide uitleg :D
Zag toevallig tussen de "beste" een EINHELL GE-CT 18 Li Kit voor 59,99 waar die anders rond de 100 kost. Met accu en 20 mesjes notabene. Ben wel gecharmeerd van die mesjes om eerlijk te zijn. Qua accu kan ik dan idd kijken of er 1 extra bij te krijgen is. Al moet ik wel zeggen dat ik een Einhell boormachine uit 2001 heb, die nog steeds verdomd goed werkt met de accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@MartijnAbel

Lijkt mij een handige. Zag hem bij Coolblue voor 118 euro.
Voor het gemak een draagriem erbij kopen.

Vraag me alleen af hoe lang die kunststof bladen meegaan als je er standaard al 20 bij krijgt en een opbergplaats al in de machine zit. ;)
En er passen alleen die messen onder, ander draad of messen zijn er niet voor. Maar 16 euro voor 20 messen valt mee, goed draad is minstens net zo duur.
Maar ziet er goed uit. Met die messen lijkt niets mis en zelfs een beetje schoffelen lukt er mee zie ik. _/-\o_

Deze oplossing is ook tamelijk geniaal van ze, vooral bij snijden. Jammer dat het een enkele spoel is met dun draad.
Voor gras wel ruim voldoende.

Heb zelf een 230mm haakse slijptol van Einhell omdat deze alle eigenschappen in een machine combineerde waar de concurrent minimaal het dubbelle/driedubbelle vroeg.
Niets mis mee voor de keren dat ik hem nodig heb.

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 07-07-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:19:
@MartijnAbel

Lijkt mij een handige. Zag hem bij Coolblue voor 118 euro.
Voor het gemak een draagriem erbij kopen.

Vraag me alleen af hoe lang die kunststof bladen meegaan als je er standaard al 20 bij krijgt en een opbergplaats al in de machine zit. ;)
En er passen alleen die messen onder, ander draad of messen zijn er niet voor. Maar 16 euro voor 20 messen valt mee, goed draad is minstens net zo duur.
Maar ziet er goed uit. Met die messen lijkt niets mis en zelfs een beetje schoffelen lukt er mee zie ik. _/-\o_

Deze oplossing is ook tamelijk geniaal van ze, vooral bij snijden. Jammer dat het een enkele spoel is met dun draad.
Voor gras wel ruim voldoende.

Heb zelf een 230mm haakse slijptol van Einhell omdat deze alle eigenschappen in een machine combineerde waar de concurrent minimaal het dubbelle/driedubbelle vroeg.
Niets mis mee voor de keren dat ik hem nodig heb.
Leek mij ook idd, volgens mij een heel erg makkelijk ding en de accu's, gezien het feit dat de accu's in meerdere apparaten gebruikt worden, ook wel goed beschikbaar :D
Draagriem is wss niet eens nodig, het gaat om nog geen 20 a 25 meter kantjes

Edit: net maar even die grastrimmer besteld, voor dat geld volgens mij zeker geen miskoop :D
Maak wel even wat foto's als het spul binnen is.

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnAbel op 07-07-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij hebben kort geleden onze tuin laten verbouwen.

Nu zat ik daarnet in mijn tuin naar het muurtje te kijken dat vorige week geplaatst is en tot mijn ontsteltenis is deze nou al 3cm aan 1 kant verzakt.

Met onze hovenier hebben we nou al een tijdje gezeik gehad en hij moest meerdere dingen opnieuw doen in onze tuin (schuttingpaal die scheef stond, dingen die niet netjes afgewerkt waren, etc). Je krijgt het gevoel een enorme zeikerd te zijn zelf.

Maar nu was ik eindelijk zo ver dat ik dacht dat die tuin af is, is het muurtje verzakt.

Ik weet het ff niet meer. Uiteraard gaan we het weer melden en gezien we nog niet alles betaald hebben, staan we nog redelijk sterk.

Alleen ik ben al het gezever heen en weer zat. Helaas lukt het mij gewoon niet om van mijn nieuwe tuin te genieten, omdat er elke keer weer iets niet goed is.

Ben ik nou gek dat ik het niet acceptabel vind dat een muurtje van 80cm hoog en ongeveer 400cm lang aan 1 kant 3cm verzakt is?

Of moet ik gewoon niet teveel verwachten van een hovenier? |:(

PS
Foto van het muurtje:
https://photos.app.goo.gl/HyMqGY3mHE5yMb8T9

Let vooral even op de houten rand die links boven het muurtje uitsteekt. Toen de muur net geplaatst was, zag je die niet. Die is van de planken erachter, die gewoon waterpas staan.

Het gazon heeft hij ook "onder afschot" geplaatst. Daar kun je nog over discussieren, maar een muur zou recht moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 08-07-2018 14:39 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Lethalis schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:32:
Wij hebben kort geleden onze tuin laten verbouwen.

Nu zat ik daarnet in mijn tuin naar het muurtje te kijken dat vorige week geplaatst is en tot mijn ontsteltenis is deze nou al 3cm aan 1 kant verzakt.

Met onze hovenier hebben we nou al een tijdje gezeik gehad en hij moest meerdere dingen opnieuw doen in onze tuin (schuttingpaal die scheef stond, dingen die niet netjes afgewerkt waren, etc). Je krijgt het gevoel een enorme zeikerd te zijn zelf.

Maar nu was ik eindelijk zo ver dat ik dacht dat die tuin af is, is het muurtje verzakt.

Ik weet het ff niet meer. Uiteraard gaan we het weer melden en gezien we nog niet alles betaald hebben, staan we nog redelijk sterk.

Alleen ik ben al het gezever heen en weer zat. Helaas lukt het mij gewoon niet om van mijn nieuwe tuin te genieten, omdat er elke keer weer iets niet goed is.

Ben ik nou gek dat ik het niet acceptabel vind dat een muurtje van 80cm hoog en ongeveer 400cm lang aan 1 kant 3cm verzakt is?

Of moet ik gewoon niet teveel verwachten van een hovenier? |:(

PS
Foto van het muurtje:
https://photos.app.goo.gl/HyMqGY3mHE5yMb8T9

Let vooral even op de houten rand die links boven het muurtje uitsteekt. Toen de muur net geplaatst was, zag je die niet. Die is van de planken erachter, die gewoon waterpas staan.

Het gazon heeft hij ook "onder afschot" geplaatst. Daar kun je nog over discussieren, maar een muur zou recht moeten zijn.
Dit is idd niet goed. Waarschijnlijk is de fundering van de muur niet goed en/of is de ondergrond niet goed verdicht. Hiermee zou ik niet akkoord gaan. Dit is helaas niet gemakkelijk op te lossen.

Overigens klink je wel denigrerend over de hovenier. Dit is even goed een vak net als ict'ers. Nu ben ik wel van mening dat je dit beter door een stratenmaker had kunnen laten maken. Neemt overigens niet weg dat de beste man/vrouw zijn of haar werk goed had moeten uitvoeren.

Het gras onder afschot is vrij normaal, dit doe ik zelf ook vaak. Dit omdat het een stuk strakker uitziet als alles onder één lijn ligt.

Edit: Ik weet niet hoe lang het muurtje staat, maar als het nu al verzakt, dan kan je er van uit gaan dat het nog verder gaat zakken.

Het zijn nu drukke tijden voor hoveniers/stratenmakers dus dat zou ook het gezever heen en weer kunnen verklaren evenals het 'af raffelen' van het muurtje.

[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 08-07-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
pjot1 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:23:
[...]
Overigens klink je wel denigrerend over de hovenier.
Dat komt omdat we een hele reeks aan problemen met ze hebben gehad en dit het zoveelste is.

Voor de gehele tuinrenovatie betalen we 14k. Misschien begrijp je dan ook dat we erg gefrustreerd raken als dingen niet gewoon goed zijn.

Ze zijn hier ruim 4 weken bezig geweest, oude tuin wegslopen, nieuwe beschoeiing plaatsen, terras opnieuw bestraten, nieuwe schuttingen plaatsen, voortuin ook etc. Ik was zo blij eindelijk niet meer in een bouwput te zitten, en dan kijk ik tegen een verzakte muur aan.

We hebben trouwens al wel een opleverdocument getekend. Kan dat juridisch gezien nog kwaad?

Ik neem aan dat een muur niet na 1 week verzakt mag zijn en dat dit zwaarder weegt juridisch gezien?

(ze zijn tot nu toe niet erg klantvriendelijk geweest bij klachten)

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 08-07-2018 15:51 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Lethalis schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Dat komt omdat we een hele reeks aan problemen met ze hebben gehad en dit het zoveelste is.

Voor de gehele tuinrenovatie betalen we 14k. Misschien begrijp je dan ook dat we erg gefrustreerd raken als dingen niet gewoon goed zijn.

Ze zijn hier ruim 4 weken bezig geweest, oude tuin wegslopen, nieuwe beschoeiing plaatsen, terras opnieuw bestraten, nieuwe schuttingen plaatsen, voortuin ook etc. Ik was zo blij eindelijk niet meer in een bouwput te zitten, en dan kijk ik tegen een verzakte muur aan.

We hebben trouwens al wel een opleverdocument getekend. Kan dat juridisch gezien nog kwaad?

Ik neem aan dat een muur niet na 1 week verzakt mag zijn en dat dit zwaarder weegt juridisch gezien?

(ze zijn tot nu toe niet erg klantvriendelijk geweest bij klachten)
Pfoe, nee daar word je inderdaad niet vrolijk van. Hoe dit juridisch zit zou ik niet weten. Ik ben meer van de praktijk. ;)

Misschien een topic hierover openen? Volgens mij lopen hier ook een paar juristen. :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Zaterdag tijdens het warme weer toch maar begonnen met graven om de sproeiinstallatie in te graven.
De tyleenslang die geleverd werd bij het gardena systeem bleef maar lekken. Dit was vooral na de Gadena V1 box. Op un een of andere manier paste de koppeling niet mooi op de Tyleenslang. Ik heb daarom besloten om tuinslang te gebruiken. De tuinslang gaat vanaf de kraan naar de V1 box. vanaf de V1 box gaat de tuinslang verder tot aan het ventiel( voor de vorst). Daarna gaat de tuinslang naar de sproeier. De druk blijft wel gewoon goed met een tuinslang.

Ik lees verschillende verhalen op internet over een tuinslang onder de grond.

BP14 picture
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t25TUGVyh8A1Hty58Jbf0ipx/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ld690TF8V8cHTQOmF6xwInyB/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rAellexTwKlaX4nJ5yG2TAcp/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IlVfKaPwNJVMRPwsqkv8nvOX/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/14nqFNRsyZz51s2MzAC7YELe/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Vraagje voor de tuiniers hier.

Sinds september vorig jaar een huis met tuin en wat gras erin. Om de zoveel tijd eens met de grasmaaier erover heen. Nooit gesproeid tot afgelopen donderdag. Inmiddels dus aardig dor en bruin geworden.

Donderdag en van het weekend eens flink gesproeid, meerdere uren per keer. Gaat dat nog goed komen?

Ik lees her en der dat het dor/bruin worden van gras een soort verdedigingsmechanisme is en dat bij nieuw water het vanzelf weer groen wordt, maar ik lees ook dat als je te lang niet sproeit dat het dan gewoon kapot gaat.

Hoe kan ik dat verschil zien tussen dor gras wat met een beetje regen/sproeien wel weer groen wordt en dor gras wat gewoon kapot is?

Iemand?

PS: ik heb geen groene vingers en ik weet dat ik met deze droogte veel eerder had moeten sproeien; feit is dat ik dat niet gedaan heb en dat dat niet slim van me was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
vosss schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:42:
Vraagje voor de tuiniers hier.

Sinds september vorig jaar een huis met tuin en wat gras erin. Om de zoveel tijd eens met de grasmaaier erover heen. Nooit gesproeid tot afgelopen donderdag. Inmiddels dus aardig dor en bruin geworden.

Donderdag en van het weekend eens flink gesproeid, meerdere uren per keer. Gaat dat nog goed komen?

Ik lees her en der dat het dor/bruin worden van gras een soort verdedigingsmechanisme is en dat bij nieuw water het vanzelf weer groen wordt, maar ik lees ook dat als je te lang niet sproeit dat het dan gewoon kapot gaat.

Hoe kan ik dat verschil zien tussen dor gras wat met een beetje regen/sproeien wel weer groen wordt en dor gras wat gewoon kapot is?

Iemand?

PS: ik heb geen groene vingers en ik weet dat ik met deze droogte veel eerder had moeten sproeien; feit is dat ik dat niet gedaan heb en dat dat niet slim van me was. :P
Al het dorre gras wat ik onderweg tegenkom was een paar weken geleden netjes groen en is daarvoor ook behoorlijk dor geweest. Ik zou mij er niet al teveel druk om maken denk ik. Hoe is de kleur dicht bij de grond? Daar nog wel wat groenig?
En hoe was de grond, gescheurd van de droogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:17:
Ik heb net bij de buren opgeschreven hoe ik dit weekend een 3x5m overkapping van Douglas in mijn tuin (vlakte) heb gebouwd: Hmmbob in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

Duidelijk nog een flinke to-do lijst om er een echte tuin van te maken, maar dat komt ook goed ;)
De to-do list is alweer een beetje korter maar ook langer geworden met de aanleg van het graswerk. Zie voor het verhaal Hmmbob in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4", sneak peek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jWtCwrMkbcwAupgmGBQ5H95l/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ik heb laatst al een keer gazonbemesting gehaald, een doos van 5kg met korrels, voor sier en speelgras. Is het handig om dit nu te geven? En kan ik het gewoon natsproeien?
Ik zit een beetje met katten in de buurt die het misschien op kunnen eten, of draaf ik dan teveel door? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Graszoden-mevrouw van dat veldje boven jouw post had het over 3x per jaar besmesten, meteen daarna sproeien om het in te laten zakken.

Zie ook https://www.tuinengras.nl/onderhoud/bemesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Hmmbob schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:38:
Graszoden-mevrouw van dat veldje boven jouw post had het over 3x per jaar besmesten, meteen daarna sproeien om het in te laten zakken.

Zie ook https://www.tuinengras.nl/onderhoud/bemesten
Thanks voor de link! Net even bemest en meteen even goed gesproeid. Over een uurtje nog even sproeien en dan is het.klaar voor vannacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
BP14 picture
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fkr3WLLQBoIb5IjTmWtU8KIY/thumb.jpg

inmiddels het gedeelte waar het gras moet komen geëgaliseerd. Het gras kan er op korte termijn in. (zoden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjekel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 20:27
Via de zoekfunctie terecht gekomen bij dit topic.
Sinds 31 mei de sleutel van een nieuwbouwhuis met in de tuin niet de beste zwarte grond. Maar heb er al een hoop stenen uitgehaald.
Ik had hier al gelezen dat het met de warmte en droogte wel mogelijk is om grasmatten te leggen, alleen dat je het dan echt heel goed moet sproeien. Nu is de grond nog niet zover, maar ben al blij dat al het onkruid eruit is.

Op de plaats waar we grasmatten willen leggen ligt al wel zwarte grond, maar we moeten het eerst nog egaliseren alleen voordat we daarmee aan de slag gaan vroeg ik me af wat er nog aangeraden wordt om van te voren te doen. De grond is namelijk heel erg droog, maar er zitten ook hele vaste stukken grond in.
Zou het helpen om met een palen boor gedeeltes los te maken?
Het is ongeveer een oppervlakte van 6m x 3m, ik ben hiervoor ook aan het zoeken naar een sproeisysteem.
Ik zag dat Gardena cirkelsproeiers heeft en natuurlijk de wel bekende zwenksproeiers. Hebben jullie hier nog tips voor?

Ander vraagje, vrijdag komt er hedera binnen en zaterdag wilgenmatten voor tegen het gaas hekwerk.
Is het voor hedera slim om wat mestkorrels in de grond te doen voor het plaatsen? En eventueel wat goede tuinaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
petjekel schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:12:
Sinds 31 mei de sleutel van een nieuwbouwhuis met in de tuin niet de beste zwarte grond. Maar heb er al een hoop stenen uitgehaald.
Ik had hier al gelezen dat het met de warmte en droogte wel mogelijk is om grasmatten te leggen, alleen dat je het dan echt heel goed moet sproeien. Nu is de grond nog niet zover, maar ben al blij dat al het onkruid eruit is.

Op de plaats waar we grasmatten willen leggen ligt al wel zwarte grond, maar we moeten het eerst nog egaliseren alleen voordat we daarmee aan de slag gaan vroeg ik me af wat er nog aangeraden wordt om van te voren te doen. De grond is namelijk heel erg droog, maar er zitten ook hele vaste stukken grond in.
Het is ongeveer een oppervlakte van 6m x 3m, ik ben hiervoor ook aan het zoeken naar een sproeisysteem.
Ik zag dat Gardena cirkelsproeiers heeft en natuurlijk de wel bekende zwenksproeiers. Hebben jullie hier nog tips voor?

Ander vraagje, vrijdag komt er hedera binnen en zaterdag wilgenmatten voor tegen het gaas hekwerk.
Is het voor hedera slim om wat mestkorrels in de grond te doen voor het plaatsen? En eventueel wat goede tuinaarde?
Ik zou de zwarte grond gewoon omscheppen. Dan maak je al heel wat los. Besproeien is ook sowieso wel handig een aantal dagen, dan klinkt het in en zorg je dat de grond genoeg vocht opneemt.
Voor de hedera zou ik kiezen voor tuinaarde met eventueel wat compost of in ieder geval wat potgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 10:05

Ik zou hem even goed doorfrezen.. Je krijg maar 1x de kans om het goed te doen :)
Vwb sproeiers.. https://d16m3dafbknje9.cl...9070268186654-424-424.jpg heb ik er laatst 2 van aangeschaft en bevallen erg goed! Volgens mij een perfect ding voor de afmetingen die je noemt.

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjekel
Bedankt voor de tips @MartijnAbel en @St4ck3r
Dit weekend maar eens aan de slag! Vandaag komen de hederas binnen en morgen de wilgenmatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Let wel op dat als je deze grond om gaat spitten en los gaat frezen dat je het in laat klinken of verdicht. Inklinken met dit weer zal wel even duren, minimaal een maand als het geen twee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Vanochtend maar even begonnen met het impregneren van de bestrating en bloembakken voor en achter. Man dan kok je er achter dat je verdorie best wat beton in je tuin hebt wat 2 lagen mag hebben :p
Ben verdorie anderhalf uur bezig geweest...
Gelukkig hoef ik de komende jaren niet weer, wat een schijtwerk haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06

Als je het echt snel groen wil hebben dan flink sproeien. Zoals al aangegeven is al voordat de zoden erop komen te liggen, en vooral ook als ze erin liggen. Het droogt nu als een bezetene.
Anders misschien een optie om te wachten tot het weer wat minder heet is en er wat meer kans op regen is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
St4ck3r schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:12:
[...]

Ik zou hem even goed doorfrezen.. Je krijg maar 1x de kans om het goed te doen :)
Vwb sproeiers.. https://d16m3dafbknje9.cl...9070268186654-424-424.jpg heb ik er laatst 2 van aangeschaft en bevallen erg goed! Volgens mij een perfect ding voor de afmetingen die je noemt.
Nu het nog open ligt zou ik een paar Rainbird sproeiers ingraven. Kost je misschien 100 - 200 euro maar dan ben je gelijk af van het sjouwen met die slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Laatst online: 21:48
Waar kopen jullie je planten? Ben op zoek naar goede klimmers voor de pergola (clematis, toscaanse jasmijn) maar vertrouw Intratuin niet zo. Vaak staat t mooi in de winkel, maar dan thuis blijft t niet zo heel lang mooi. Nu heeft Hornbach ook klimplanten, maarja, dat is toch ook niet echt een tuinwinkel.

Iemand tips? Woon in Breda dus als t daar in de buurt is zou mooi zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@DCNY hier alles bij de Intratuin en nooit echt slechte ervaringen gehad. Zit nu eenmaal in de buurt en heeft een leuk assortiment. Anders zul je de wat grotere winkels buiten de steden moeten bezoeken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
DCNY schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:37:
Waar kopen jullie je planten? Ben op zoek naar goede klimmers voor de pergola (clematis, toscaanse jasmijn) maar vertrouw Intratuin niet zo. Vaak staat t mooi in de winkel, maar dan thuis blijft t niet zo heel lang mooi. Nu heeft Hornbach ook klimplanten, maarja, dat is toch ook niet echt een tuinwinkel.

Een google zoekopdracht geeft mij meerdere hits:

Poppelaars
Groenrijk schalk
En nog een aantal kwekerijen en kleine toko's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
DCNY schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:37:

Overal waar ze hebben wat ik zoek of leuk vind, liefst kneusjes die afgeprijsd zijn.
Is altijd een uitdaging om die er boven te krijgen. Lukt vrijwel altijd.
Zolang een plant leeft en de juiste verzorging krijgt kan je van een lelijke tak of potje groen de mooiste planten krijgen.
Dat is het mooie van een plant, die hersteld met de juiste aandacht (lees bodem/voeding/snoei/standplaats).

Ik neem vaak bij de Aldi de kneusjes mee voor de helft van het geld, zolang ze niet te lang te nat of droog gestaan hebben komt er vrijwel altijd weer een gezonde plant uit.
Lukt dat niet dan ligt dat in 99,99% van de gevallen aan mij :+

Edit: toen ik op het tuincentrum werkte zat recht tegenover ons de Boerenbond waar ze ook perkgoed verkochten (goedkoper dan bij ons). Op het moment dat dat perkgoed daar binnenkwam was de kwaliteit gewoon goed.
Maar omdat die niet de capaciteit hebben zoals wij hadden om de kwaliteit hoog te houden als de planten langer stonden (lees water geven, uitgebloeide bloemen verwijderen etc) zagen ze er binnen een paar dagen veel minder mooi uit dan die van ons.
En dit geldt dus ook bij alle plaatsen waar ze tegenwoordig bloemen en planten verkopen buiten de tuincentra om.

Tip: houdt de Aldi reclame in de gaten, regelmatig klimmers in de aanbieding voor belachelijk lage prijzen.
Zodra ze binnenkomen (1e dag) meteen gaan kijken dan heb je voor weinig gewoon goede planten.

[ Voor 25% gewijzigd door Ad de Jong op 14-07-2018 13:38 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:15
Simpele vraag waarvan het antwoord wel uitgebreider zal zijn...

Iemand ervaring met een zwemvijver om te bouwen naar een zwembad?

Korte situatieschets: wij hebben alle hardware van een zwemvijver liggen, behalve de planten en pompen. Heb het in m'n hoofd gestoken om er een zwembad van te maken gezien de fundamenten er reeds liggen en ik DENK dat de kostprijs nog wel zou meevallen? (Al zal ik mij wel mispakken :P )

Iemand ervaring?

Foto van de zwemvijver, let niet op de vuiligheid, is een foto van enkele weken geleden, is ondertussen reeds volledig proper gezet:

https://imgur.com/a/SZwqsGE

For the record: heb reeds iemand gecontacteerd voor een prijsofferte maar gezien het bouwverlof, is het nog even wachten op zijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amandess
Wat zijn de afmetingen Stancke?
Het lijkt nogal smal en ondiep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Stancke schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:17:
Korte situatieschets: wij hebben alle hardware van een zwemvijver liggen, behalve de planten en pompen. Heb het in m'n hoofd gestoken om er een zwembad van te maken gezien de fundamenten er reeds liggen en ik DENK dat de kostprijs nog wel zou meevallen? (Al zal ik mij wel mispakken :P )
Ik denk dat weinig mensen daar ervaring mee zullen hebben.
Hoor zelf voor het eerst van een zwemvijver...….. ;)

Kosten die meevallen ligt aan wat je mee vindt vallen. Een paar honderd of een paar duizend?
Wat versta je onder alle hardware? De bak?
Je zal, aangenomen dat de bak waterdicht is, de bak moeten betegelen met vorstbestendige tegels en daar ook waterdichte vorstbestendige cementlijm en voeg voor moeten gebruiken.
Een skimmer wil je ook niet hebben drijven denk ik.
Er zal een op capaciteit berekende pompfilterinstallatie moeten komen met wateraanvoer(rooster) aan de ene korte kant en waterafvoer(rooster) aan de andere, of aan beide korte kanten afvoer en een "stortkraan/waterval" in het midden waar je onder kan staan, evt met een regelkraan zodat je ook onder water toe kan voeren, je wilt niet altijd een waterval waarschijnlijk.
Het is handig als je pompinstallatie, in een aparte kast/bak, ook het zwembad leeg kan pompen en je daar chemicaliën toe kan voegen voor je waterkwaliteit.
Afdekking lijkt me fijn, schoonmaken/de bodem zuigen is zo`n dingetje waar je tegen op gaat zien, en even verversen met de tuinslang doe je ook niet snel. Goede handige afdekking kost, maar scheelt je veel schoonmaakwerk.
Een zwemtrappetje, of twee, lijken me handig.
Wat gezellig licht voor `s avonds.

En dan ben je al flink wat euro`s verder.
Vergeleken met een geheel zwembad bouwen, incl bak, zal het meevallen.
Als je denkt voor een paar duizend klaar te zijn gaat het denk ik tegenvallen.

Zelf vandaag een WTF momentje.
De Honda Bosmaaier laten servicen, die had last van olie in het luchtfilter wat kon duiden op versleten zuigerveren.
Prijsopgave vooraf gevraagd, een tweetakt combitool kost 130 euro en is sterker.
Blijkt dat de olieproblemen waarschijnlijk komen door foutieve positie van de motor.
Ik hoor je denken : watte???
Bij de viertaktmotoren kun je de motor alleen gebruiken van horizontaal tot ca 45 graden omhoog, ga je "op zijn kop" naar beneden dan loopt het oliereservoir leeg naar je luchtfilter en carburateur en ga je van 45 graden omhoog naar verticaal dan heb je hetzelfde probleem...…
Opbergen moet ook liggend om die reden. (handvat een meter breed, superhandig dus....niet)

En de reden dat Stihl was gestopt met 4takt bosmaaiers en grastrimmers kreeg ik te horen, 2takt kan je in alle standen gebruiken en opbergen….

Dus een tip, wil je een gemotoriseerde bosmaaier of trimmer kopen, koop een tweetakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2018 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:40

Reinier

\o/

@Stancke ik moet denken aan de zwemvijver van Andy van doehetbeterzelf (http://doehetbeterzelf.com/?cat=82). Misschien heb je er wat aan. En anders is het leuk leesvoer. Hij heeft ook zijn eigen huis gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Teijgetje schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:45:
[...]

Ik kende er wel wat in het Gooi - verwaarloosde buitenzwembaden met lelies etc erin.
<>

Dus een tip, wil je een gemotoriseerde bosmaaier of trimmer kopen, koop een tweetakt.
Maar mag dat nog in Amsterdam >:)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:08:

Ik kende er wel wat in het Gooi - verwaarloosde buitenzwembaden met lelies etc erin.
Ah, zwemmen met Koi`s.
Erg Zen en Oemmmmmmmmmmmmmmmmm.
(Was dat nou je hand? Klets. Oh een Koi, sorry.) _O-
Maar mag dat nog in Amsterdam >:)
Zo lang je er niet op rijdt, met of zonder helm, wel, geloof ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Amandess schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:42:
10m lang
2.5m breed
1.60m diep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Teijgetje schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:17:
<>
Zo lang je er niet op rijdt, met of zonder helm, wel, geloof ik. ;)
_/-\o_

Ik hoop dat ze niet meelezen - je hebt een gat in de APB gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:20:
[...]

_/-\o_

Ik hoop dat ze niet meelezen - je hebt een gat in de APB gevonden!
Stoeltje er op, voor en achterlichtje, blad kantelen en gáán. _/-\o_
Of gewoon op skeelers er achter..... :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2018 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Amandess schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:42:
Dit ja, dit loont toch niet de moeite? Of eens zo breed en diep maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Reinier schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:01:
@Stancke ik moet denken aan de zwemvijver van Andy van doehetbeterzelf (http://doehetbeterzelf.com/?cat=82). Misschien heb je er wat aan. En anders is het leuk leesvoer. Hij heeft ook zijn eigen huis gebouwd.
Ik wilde ook deze link posten :D . Hij heeft ook een overzicht van wat het gekost heeft. Was in zijn geval 6.5k . Ik denk dat zwemvijvers in NL niet zo gebruikelijk zijn omdat zelfs de percelen van vrijstaande huizen vaak van het formaat postzegel zijn :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Mooie beregeningsinstallatie aangelegd paar maanden terug. Rainbird 1800 met VAN nozzles. Nu zie ik bij verschillende pop-ups dat er een droge gele plek meteen rond de pop-up zit. Ik denk dan komt daar dus te weinig water. Gisteravond eens gevoeld, maar er is weinig verschil te voelen. Lijkt toch echt net zo nat als de rest. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Wackmack schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:46:
[...]

Het hoeft toch niet gelijk een olympisch formaat te hebben om lekker een baantje te kunnen zwemmen.
En 3,20 diep maken? Zodat je kan duiken?

Kijk eens hoe groot zo`n plastic geval is dat op je gazon staat.
Die zijn echt niet dieper als 1,60 en zeker geen 10 meter. ;) (een pro-line is rond 360x76 diep)
Zijn bakkie (40m³) is groter dan vier van deze achter elkaar en dan 3 op elkaar.
Daar kan je echt wel in zwemmen,een feestje geven of bommetje doen. ;)

Verwarming zou ik wel doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Wackmack schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:46:
[...]

Zoals stancke aangeeft: 10mx2.5mx1.6m
Dat vind ik toch een behoorlijke maat waar je zeker wat mee kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BP14
Afgelopen weekend aardig opgeschoten in de tuin. Zoden gelegd. Border gevuld met planten. Tuinverlichting aangesloten.

BP14 picture
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dQgfwUX5QMUimmnhsPmoJshe/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5SwadE2iJO1TdSimhvi7YwR3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l6qvAOMUdyvImPqnA3zW7wCf/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5WGBCGN7t65sQ4KHxHjbd8gq/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vfUMc2m2fc5vsJgOIODN3q0l/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/On4h7IyOc9LDqBqgu5exsmOY/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
BP14 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:52:
Afgelopen weekend aardig opgeschoten in de tuin. Zoden gelegd. Border gevuld met planten. Tuinverlichting aangesloten.

BP14 picture
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ziet er goed uit! Ik vond t iets te warm om veel in de tuin te doen.

Ben mezelf nu aan t oriënteren voor n grasmaaier. Voorkeur gaat uit naar een accumaaier, maar omdat ik op termijn overwil naar een robotmaaier wil ik hier ook weer niet te veel aan uitgeven. Mijn gazon is ongeveer 70m2 (schatting)

Ben uitgekomen op deze:

https://www.coolblue.nl/p...7/ryobi-rlm18x33h40f.html

Iemand ervaring met deze maaier of dit merk? Of kan ik beter een bedrade Gardena kopen voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
DCNY schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:02:
[...]

Ben mezelf nu aan t oriënteren voor n grasmaaier. Voorkeur gaat uit naar een accumaaier, maar omdat ik op termijn overwil naar een robotmaaier wil ik hier ook weer niet te veel aan uitgeven. Mijn gazon is ongeveer 70m2 (schatting)

Ben uitgekomen op deze:

Iemand ervaring met deze maaier of dit merk? Of kan ik beter een bedrade Gardena kopen voor die prijs?
Toevallig dit weekend even bij de Bauhaus in Groningen geweest en daar hadden ze ook Ryobi staan. Spul ziet er mooi en heel degelijk uit. Ik zou het gerust aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
DCNY schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:02:
[...]

Ben uitgekomen op deze:

Voor 70 m2 is een robotmaaier wel overkill. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Señor Sjon schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:39:
[...]

Ik zou het zelf overwegen met mijn postzegelformaat grasmatje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjekel
Ad de Jong schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:48:
[...]

Als je het echt snel groen wil hebben dan flink sproeien. Zoals al aangegeven is al voordat de zoden erop komen te liggen, en vooral ook als ze erin liggen. Het droogt nu als een bezetene.
Anders misschien een optie om te wachten tot het weer wat minder heet is en er wat meer kans op regen is.
Gras wachten we mogelijk nog wel mee inderdaad.
Wilgenmatte en de hedera hebben we zaterdag gezet/geplant en voordat we de hedera in de grond hebben gezet eerst een laag water in de sleuf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
petjekel schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:49:
[...]

Gras wachten we mogelijk nog wel mee inderdaad.
Wilgenmatte en de hedera hebben we zaterdag gezet/geplant en voordat we de hedera in de grond hebben gezet eerst een laag water in de sleuf.
Vergeet niet om alles wat je nu plant even in een emmer water te zetten zodat het potje goed volgezogen is met water.

Even een andere tuinfoto dan maar... 8)
Adje niet tegen de hitte kunnen en de ochtend en begin van de middag buiten. Halfweg de middag naar binnen tot half de avond en de zon van mijn terras weg is...

Btw..... To boldly go Where No Man has Gone before....

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1807/434189/xl8GY9ka.jpg

Gewoon omdat het kan, en ik vakantie heb (en honger)..... }) :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petjekel
@Ad de Jong Hebben idd ook de planten eerst in een emmer water gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Teijgetje schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 23:45:
[...]

Kosten die meevallen ligt aan wat je mee vindt vallen. Een paar honderd of een paar duizend?
Wat versta je onder alle hardware? De bak?
Je zal, aangenomen dat de bak waterdicht is, de bak moeten betegelen met vorstbestendige tegels en daar ook waterdichte vorstbestendige cementlijm en voeg voor moeten gebruiken.
Een skimmer wil je ook niet hebben drijven denk ik.
Er zal een op capaciteit berekende pompfilterinstallatie moeten komen met wateraanvoer(rooster) aan de ene korte kant en waterafvoer(rooster) aan de andere, of aan beide korte kanten afvoer en een "stortkraan/waterval" in het midden waar je onder kan staan, evt met een regelkraan zodat je ook onder water toe kan voeren, je wilt niet altijd een waterval waarschijnlijk.
Het is handig als je pompinstallatie, in een aparte kast/bak, ook het zwembad leeg kan pompen en je daar chemicaliën toe kan voegen voor je waterkwaliteit.
Afdekking lijkt me fijn, schoonmaken/de bodem zuigen is zo`n dingetje waar je tegen op gaat zien, en even verversen met de tuinslang doe je ook niet snel. Goede handige afdekking kost, maar scheelt je veel schoonmaakwerk.
Een zwemtrappetje, of twee, lijken me handig.
Wat gezellig licht voor `s avonds.

En dan ben je al flink wat euro`s verder.
Vergeleken met een geheel zwembad bouwen, incl bak, zal het meevallen.
Als je denkt voor een paar duizend klaar te zijn gaat het denk ik tegenvallen.
Bedankt voor de heads-up _/-\o_

Zal uiteraard nog enkele duizenden euro's kosten maar misschien is het prijsverschil tussen "ombouw naar zwembad" en "afwerken van de zwemvijver" toch te rechtvaardigen. Het is uiteraard, zoals iemand anders hier de opmerking maakt, geen olympisch zwembad met de afmetingen maar eens afgewerkt heb ik toch wel netjes een zwembad in de tuin liggen, goed voor de occasionele verfrissing in de zomer.

Ik ga er namelijk van uit dat, door de afmetingen, de kostprijs, verbruik etc. wel zal meevallen. (Helemaal eens we zonnepanelen hebben aangeschaft). Dan vraag ik mij gewoon af of de huidige voorzieningen gewoon 1 op 1 over te nemen zijn voor een zwembad of alles terug gedemonteerd moet worden om conversie naar zwembad te maken.

Dit ligt er allemaal reeds van aansluitingen:
https://imgur.com/a/8RbeKgZ

PS: Nogmaals, ondertussen staat de tuin en zwemvijver spik en span, foto's dateren net na de aankoop van het huis

[ Voor 3% gewijzigd door Stancke op 16-07-2018 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
Señor Sjon schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:39:
[...]

Vind je?

Ik ben het ook zwaar aan het overwegen. Door m'n job werk ik 6/7 en om dan, in de weinige vrije tijd dat ik heb, dan nog mijn gras te moeten afrijden? Nee dank u. Dan kijk ik liever in m'n vrije tijd naar mijn proper afgereden gazon _/-\o_

En ja, daar heb ik gerust 1000€ voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvG88
  • Laatst online: 19-09 16:01
Stancke schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:16:
[...]

Vind je?

Ik ben het ook zwaar aan het overwegen. Door m'n job werk ik 6/7 en om dan, in de weinige vrije tijd dat ik heb, dan nog mijn gras te moeten afrijden? Nee dank u. Dan kijk ik liever in m'n vrije tijd naar mijn proper afgereden gazon _/-\o_

En ja, daar heb ik gerust 1000€ voor over.
Hoeveel mensen hebben wel niet een robot stofzuiger, voor nog heel wat minder vierkante meters. :+

Ik heb hier zo'n 100 m2. Maar ik vind mijn robot maaier toch wel handig. Zoals @Stancke al zegt: toch wel lekker om niet het gras te hoeven maaien als je thuis komt van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
BvG88 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:20:
[...]

Hoeveel mensen hebben wel niet een robot stofzuiger, voor nog heel wat minder vierkante meters. :+

Ik heb hier zo'n 100 m2. Maar ik vind mijn robot maaier toch wel handig. Zoals @Stancke al zegt: toch wel lekker om niet het gras te hoeven maaien als je thuis komt van het werk.
Prima als je dat zo ziet, dit soort reacties hebben altijd wel iets van kijk mij eens hard werken en druk zijn.

Zelf vind ik het altijd wel ontspannen even lekker buiten aan de slag op zaterdag of zondagochtend. Is ook gewoon een mindset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is maaien of sproeien... beiden moet ik nog automatiseren. Gardena had blijkbaar vroeger een sproeiplanner, alleen die is offline gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Peter86 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:37:
[...]

Prima als je dat zo ziet, dit soort reacties hebben altijd wel iets van kijk mij eens hard werken en druk zijn.

Zelf vind ik het altijd wel ontspannen even lekker buiten aan de slag op zaterdag of zondagochtend. Is ook gewoon een mindset...
Zonder mij te moeten verdedigen: ik werk zaterdag de hele dag en de zondagmorgen ga ik naar de fitness. Nee, dan past het gras afrijden niet in m'n planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
Iedereen moet voor zichzelf lekker uitmaken wat ie doet met zn vrije tijd. Voor mij is n robotmaaier niet noodzakelijk vind ik. Maar meer omdat t kan.

Heb inderdaad ook een robotstofzuiger, wil zoveel mogelijk automatiseren, is gewoon een hobby. Nu we t daar toch over hebben, automatische sproeiers: Gardena of Rainbird? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
BP14 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:52:

BP14 picture
Nice! Welke lampjes zijn dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Peter86 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:37:
[...]

Zelf vind ik maaien ook wel ontspannend, toch is zelfs met 9 km/u bij 1,07m maaibreedte 2x wekelijks maaien een aanslag van 5 uur op mijn vrije tijd.
Ik kan me dus helemaal vinden in het automatiseren hiervan, ook als je maar een klein veldje hebt, ook als je genoeg tijd hebt (ik ook niet en robotmaaien gaat bij mij ook niet werken helaas).

Niet voor niets bestaat er tegenwoordig domotica, zoals een robotmaaier en automatische sproeisystemen, keuze daarvoor heeft niets te maken met "kijk mij eens hard werken en druk zijn" maar alles met hoe je de tijd die je vrij hebt wilt besteden en toch een mooi gazon hebben liggen.
Ik geniet liever van de tuin dan dat ik in de tuin aan het werk ben...….het is namelijk nooit klaar. ;)
Daarbij "mulcht" een robotmaaier die maar een klein veldje hoeft bij te houden, (bv elke tweede dag), beter dan dat je zelf 1x in de week maait.
En je gras wordt er ook beter van, elke maaibeurt krijgt het een groeistimulans en omdat er maar weinig af gaat blijft het sterker, zeker met heet weer zoals nu.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 16-07-2018 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BP14

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
Een andere vorm van licht in je tuin, tot een uurtje of 2 á 3 na zonsondergang dan max..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XFp6Vq8niUonMC7OjWC7ZLt4/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/azwjvBo7n44UOjGg2o41IGyq/thumb.jpg
We kwamen dit tegen wat ons erg gaaf leek, een sterrenhemel op de grond, en ik nog niet eerder gezien had.
Foto`s zijn voor het idee, ze zijn in veel kleuren te krijgen en ook goedkoper (4,5 euro per 100 op kleur en 4,5 euro per 200 gemengd op Ebay, met gratis verzenden)
Inmiddels wat berichtjes naar China gestuurd of je korting krijgt (want Nederlander >:) ) als je er 5000 bestelt en of dat in 1 order/shipment kan.
Gezien ons witte grind overal gaan we voor de transparante/witte die blauw oplichten, en 5000 is natuurlijk veel te weinig bij ons voor bovenstaand effect, dan heb ik een kuub of 5 nodig, maar hopelijk wel een sterrenhemel als ik ze verdeel.

Wel vast een testsetje van 100 besteld om te kijken of het wat is, en of de auto`s ze niet kapot rijden, vóórdat er 5000 geleverd gaan worden. (wat ik niet verwacht maar dan heb je er wel meteen 10.000. :+ :Y) )

Update; Korting zit er niet in, ze zijn al heel scherp in prijs (wat klopt) en gezamenlijk verzenden wordt zo zwaar dat gratis verzenden niet mogelijk is.
Onze postbode krijgt dus 25 pakketjes te bezorgen...…. :9~

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 18-07-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
Gaaf idee Teijgetje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:23:
Een andere vorm van licht in je tuin, tot een uurtje of 2 á 3 na zonsondergang dan max..
We kwamen dit tegen wat ons erg gaaf leek, een sterrenhemel op de grond, en ik nog niet eerder gezien had.
Foto`s zijn voor het idee, ze zijn in veel kleuren te krijgen en ook goedkoper (4,5 euro per 100 op kleur en 4,5 euro per 200 gemengd op Ebay, met gratis verzenden)
Inmiddels wat berichtjes naar China gestuurd of je korting krijgt (want Nederlander >:) ) als je er 5000 bestelt en of dat in 1 order/shipment kan.
Gezien ons witte grind overal gaan we voor de transparante/witte die blauw oplichten, en 5000 is natuurlijk veel te weinig bij ons voor bovenstaand effect, dan heb ik een kuub of 5 nodig, maar hopelijk wel een sterrenhemel als ik ze verdeel.

Wel vast een testsetje van 100 besteld om te kijken of het wat is, en of de auto`s ze niet kapot rijden, vóórdat er 5000 geleverd gaan worden. (wat ik niet verwacht maar dan heb je er wel meteen 10.000. :+ :Y) )
Hmm, dat ziet er wel heel erg goed uit!
Das ook wel wat voor in de bloembakken die ik laatst gevuld heb met grind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Laatst online: 31-08-2020
Teijgetje schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:23:

Een "lichtend pad" :D

Weet iemand nog fatsoenlijke grondspots te koop op eBay/Banggood o.i.d.? Heb nu van die hele goedkope solar-dingen (van de Action), maar die zijn niet best. Mag ook op netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Het voorgezaaide graszaad komt nu aan alle kanten uit en het grasveld groeit steed dichter. Inmiddels al 2 keer goed moeten maaien en dankzij de bemesting groeit jet nu allemaal nog harder. Vrijdag maar weer even maaien denk ik, het is nu al een 15 a 20cm lang, maar wil het nieuwe gras niet meteen volle bak belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Conono schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Weet iemand nog fatsoenlijke grondspots te koop op eBay/Banggood o.i.d.? Heb nu van die hele goedkope solar-dingen (van de Action), maar die zijn niet best. Mag ook op netstroom.
Ik had deze nog bewaard: https://www.bol.com/nl/p/...vs-rond/9200000032251706/
12 stuks voor nog geen 120 euro. Koop per 1-2 lampen een gietmofpakket en bv bij IKEA GU10 lampen met 200 lumen. 400 kan ook. Van lamp naar centraaldoos met rubberkabel, de doos naar de stroom via YMVK-AS kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Conono schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Ik heb na een aantal keren Cranenbroek/Aldi/Action rommel deze van Ikea gekocht en die bevallen mij heel goed. Ik ga er in ieder geval nog een paar bij halen.
Deze dus.

Branden lekker lang en je kan de batterij zelf vervangen als dat eens nodig is.

Edit: ik lees het nu goed (sorry....) dat het grondspots moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ad de Jong op 17-07-2018 19:29 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Jongens mijn Esdoorn (toch?) begint er een beetje verlept uit te zien. Hij staat hier nu twee jaar, staat in goede grond, en ik heb hem af en toe wat water gegeven in deze droogte.

Geef ik 'm teveel water, of juist te weinig water?

boom
Plaatje is klikbaar
Pagina: 1 ... 11 ... 188 Laatste