Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
UltraSub schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:42:
Mooie beregeningsinstallatie aangelegd paar maanden terug. Rainbird 1800 met VAN nozzles. Nu zie ik bij verschillende pop-ups dat er een droge gele plek meteen rond de pop-up zit. Ik denk dan komt daar dus te weinig water. Gisteravond eens gevoeld, maar er is weinig verschil te voelen. Lijkt toch echt net zo nat als de rest. Iemand een idee?
Grond rond de pop-ups losser geweest zodat het water sneller wegzakt?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:32
Gevaarlijk hoor als je glow-in-the-dark kiezels ziet als terrorisme en communisme, als dat je eerste gedachte daarbij is die je ook nog moet delen.
Geloof niet dat ik echt wil weten wat voor associaties je krijgt bij alle andere dagelijks dingen. ;) .

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
BFmango schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:45:
Jongens mijn Esdoorn (toch?) begint er een beetje verlept uit te zien. Hij staat hier nu twee jaar, staat in goede grond, en ik heb hem af en toe wat water gegeven in deze droogte.

Geef ik 'm teveel water, of juist te weinig water?

[afbeelding]
Plaatje is klikbaar
Twee jaar is niet erg lang, het kan wel 15 jaar duren voordat een boom goed wortelt bij een laag grondwaterniveau. Ik woon in een riviertje dus heb hoog grondwater in mijn overtuin.
Droogte is goed (worden de wortels diep van) maar dit weer is te extreem voor deze jonge boom.
Hoe dan ook, een 10 liter emmer per dag aan water heeft die jonge boom wel nodig denk ik. Beter in het begin 2x 5 of 2x 10 liter omdat erg droge grond gek genoeg moeite heeft met het opnemen van water.
Ik heb zelf erg jonge aanplant (2 maanden) en dat sproei ik voor om dat anders het water gelijk van de droge aarde aflooopt de straat op nu.
Wat je ook kan doen is van aarde of bakstenen een dijkje bouwen om de stam heen zodat het water niet gelijk wegstroomt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wij hebben een Taxushaag van ca 5 meter lang en 2,5 meter hoog. Sinds kort begint deze enkele bruine takken te krijgen. Nu lees ik op internet dat dat kan komen door teveel water, maar in deze periode is het eerder een gebrek eraan. Ik sproei de tuin ook niet bepaald veel eigenlijk. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@BeQuietAndDrive hoe oud is de taxus en wat is je grondwaterstand? Maar het lijkt me dat ie gewoon last heeft van de droogte. Ik heb hoog grondwater dus sproei alleen even elke avond de grond onder de nieuwe aanplant en rond de kruiden, de rest zoekt het maar uit (en dat doen ze tot nu toe prima).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Beide geen idee :) woon er pas sinds een half jaar. Kleigrond hier trouwens. Ik zal eens een weekje meer sproeien bij die taxus en dan eens kijken hoe dat gaat.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Gisteren wezen kijken bij het nieuwe "oude" huis van mijn schoonzus en zwager.
In zowel de voor- als de achtertuin zit een vijver en die achterste willen ze dempen.
Ga ik kijken, staat de achtervijver vol met doerebouten (is een Friesisme denk ik?) en een bloeiende waterlelie met grote bloemen...man man man wat een zonde.

Wiki verteld me dat het in het Nederlands de lisdodde is, die lange tijd beschermd is geweest waardoor er weer meer zijn dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Brrr, vijvers. Moet er echt niks van hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjekel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 20:27
Een adviesvraagje:
Wij hebben bij ons huis vanuit het nieuwbouwproject een beukenhaag en hedera planten staan.
Is het voor beide handig om een heggenschaar te gebruiken? Of voor de hedera een snoeischaar?
Ben namelijk op de site van Gardena aan het rondsnuffelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 16:01
petjekel schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:18:
Een adviesvraagje:
Wij hebben bij ons huis vanuit het nieuwbouwproject een beukenhaag en hedera planten staan.
Is het voor beide handig om een heggenschaar te gebruiken? Of voor de hedera een snoeischaar?
Ben namelijk op de site van Gardena aan het rondsnuffelen :)
Je kan inderdaad voor beiden een heggenschaar gebruiken. Snoeischaar is ook geschikt, maar meer voor het wat "preciezere" werk. Als je een haag van enkele meter hebt staan ben je wel heel lang bezig met alleen een snoeischaar. Bij een heggenschaar is flink wat langer zodat je sneller meters kan maken.

In mijn ogen is het handig om ze allebei te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
petjekel schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:18:
Een adviesvraagje:
Of zo. 😁

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Vandaag was het zo ver! Eindelijk zou de tuin worden afgemaakt. Eigenlijk zou alles in maart al klaar zijn echter door een veranda en bijna twee maanden wachten op stenen helaas vertraging. Grootste nadeel is dat je hier een mooie bloei periode mist maar gelukkig is alles nu geplant. Sinds 3 weken is de tuin nu klaar, echt geweldig om lekker buiten te leven. We komen van een tuin van 25m2 met alleen maar stenen (huurhuis)

De lange rij planten zijn hortensia's. Verder hebben we gekozen voor de roze lavendel, siergras en bolbomen. Volgende komt er nog verlichting voor de bomen. Nu heerlijk buiten zitten en vooral heel veel sproeien :)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/fviuxs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/vzg4fk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2m4yd0g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/116q82o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/t02khw.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 20-07-2018 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ziet er doordacht uit! Vraagt om nog meer foto’s!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Wackmack ziet er strak uit.
Ik heb nog nooit zo'n grote voorraad stookhout bij een nieuwbouwwoning gezien (of überhaupt in een woonwijk denk ik). Stoken jullie (bij) op hout ipv gas/warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Hij heeft een buitenhaard en wil daar 's winters ook buiten warm zitten ;)

[ Voor 45% gewijzigd door pirke op 21-07-2018 01:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:36:
Vandaag was het zo ver! Eindelijk zou de tuin worden afgemaakt. Eigenlijk zou alles in maart al klaar zijn echter door een veranda en bijna twee maanden wachten op stenen helaas vertraging. Grootste nadeel is dat je hier een mooie bloei periode mist maar gelukkig is alles nu geplant. Sinds 3 weken is de tuin nu klaar, echt geweldig om lekker buiten te leven. We komen van een tuin van 25m2 met alleen maar stenen (huurhuis)

De lange rij planten zijn hortensia's. Verder hebben we gekozen voor de roze lavendel, siergras en bolbomen. Volgende komt er nog verlichting voor de bomen. Nu heerlijk buiten zitten en vooral heel veel sproeien :)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het is wel heel erg mooi geworden zeg! _/-\o_

Zowel binnen (je foto's elders) als buiten, goed gedaan!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
DCNY schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:49:
[...]
wil zoveel mogelijk automatiseren, is gewoon een hobby. Nu we t daar toch over hebben, automatische sproeiers: Gardena of Rainbird? :)
Rainbird. Flexibeler en goedkoper imho.
virtualJac schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:02:
[...]

Grond rond de pop-ups losser geweest zodat het water sneller wegzakt?
Dat zou best goed kunnen. Heb een test gestart een week terug door bij een waar het erg was meer overlap van een ander te genereren en daar wordt het nu weer mooi groen. Of er moet meer water omdat het daar harder weg zakt of er is toch wat minder direct rondom de nozzles. Misschien toch ook eens kijken naar de rotary nozzles dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Ik heb zo’n ouderwetse zwenksproeier staan, maar ook die bewatert vlak bij de sproeier maar matig. Er ontstaat aan beide zijdes een soort driehoek (met de basis aan de sproeier) van droger gras.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
franssie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:51:
[...]

Hoe dan ook, een 10 liter emmer per dag aan water heeft die jonge boom wel nodig denk ik. Beter in het begin 2x 5 of 2x 10 liter omdat erg droge grond gek genoeg moeite heeft met het opnemen van water.
Druppel op een gloeiende plaat. Beetje boom slurpt al snel meer dan 100L tot 600L per dag :P
Maar beter dan niets natuurlijk.
Hmmbob schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:53:
Ik heb zo’n ouderwetse zwenksproeier staan, maar ook die bewatert vlak bij de sproeier maar matig. Er ontstaat aan beide zijdes een soort driehoek (met de basis aan de sproeier) van droger gras.
Ja volgens mij doe je er niet veel aan behalve meer overlap.

[ Voor 29% gewijzigd door UltraSub op 21-07-2018 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hmm, over sproeiers gesproken, ik had een Gardena sectorsproeier gekocht maar die is weer retour gegaan wegens te veel herrie en dichtbij doet 'ie bijna niets...

Afbeeldingslocatie: https://d1oyrr5up84ee2.cloudfront.net/media/image/d3/1d/27/08141-205ab37c2342066_600x600.jpg

https://www.mytoolstore.n...n-cirkelsproeier-08141-20

Ik ben nu weer terug bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://d1oyrr5up84ee2.cloudfront.net/media/image/42/2c/10/08127-20_600x600.jpg
https://www.mytoolstore.n...-zoommaxx-08127-20?c=3460

Nadeel vind ik dat 'ie midden op het grasveld moet staan. Liefst zou ik een priksproeier (of meerdere priksproeier) hebben, maar dan zonder de herrie van die bovenste én met een volledige bewatering. Liefst wel in te stellen zodat ik met meerdere sproeiers selectief het water te geven deel van de tuin kan besproeien zonder al te veel overlap.

Mensen nog tips? (Met dit warme weer moet ik zo'n beetje iedere dag de sproeier op het gras zetten. De rest doe ik met de hand, maar als ik dat kan uitbesteden aan een goede sectorsproeier is dat prettig.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor de gazonfanaten die (soms tevergeefs) strijden om hun lakentje groen te houden een misschien verhelderend stukje van een grasexpert:

BD: Hoe houd je je gazon nog een beetje groen, drie uur lang sproeien is gekkenwerk

Kan je het premium artikel niet lezen :
De expert is Bosschenaar Robbert Lauret, auteur van het boek 'Groen als gras', hij geeft lezingen aan mensen die zo'n pronkgazon ambiëren. ,,Het is heel bewerkelijk.”

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 21-07-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Teijgetje schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:08:
Voor de gazonfanaten die (soms tevergeefs) strijden om hun lakentje groen te houden een misschien verhelderend stukje van een grasexpert:

BD: Hoe houd je je gazon nog een beetje groen, drie uur lang sproeien is gekkenwerk

Kan je het premium artikel niet lezen :
De expert is Bosschenaar Robbert Lauret, auteur van het boek 'Groen als gras', hij geeft lezingen aan mensen die zo'n pronkgazon ambiëren. ,,Het is heel bewerkelijk.”
Dat blikje is wel een nuttige tip. Of gewoon een ouderwetse regenmeter. :) (Same shit lijkt me.)
Ik sproei nu iedere dag, soms om de dag, maar inderdaad maar 20-30 minuten. Meer lijkt zinloos.

Alles buiten de grasmat word deels meegesproeid, het deel dat niet mee word gesproeid sproei ik met de hand. Hoe veel water weet ik niet, ik doe dat volledig op gevoel. (Zijn vrijwel zonder uitzondering wel planten die wat beter tegen droogte kunnen en vooral langere wortels hebben dan gras.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Hmm, ik kom her en der van dit soort dikke wortels tegen in het gras:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/6ATm6ml.jpg

Het is wel gras, maar komt dit wel goed? Moet ik dit weghalen of laten zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door MartijnAbel op 21-07-2018 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:15:
Hmm, ik kom her en der van dit soort dikke wortels tegen in het gras:

[afbeelding]

Het is wel gras, maar komt dit wel goed? Moet ik dit weghalen of laten zitten?
Dat is wild gras ofwel straatgras. Er zijn meerdere soorten.
Dat bloeit meestal het hele jaar door en zaait zich uit, en komt dus overwaaien of wordt meegebracht door vogels.
Het kiemt vanaf een graad of 7, vaak iets eerder dan het normale gras.
Ze zijn te herkennen omdat de grasplantjes een andere structuur hebben.

Enige remedie is handmatig goed weghalen, met wortel. Gelukkig wortelt het niet diep.
En dan de aarde opvullen en inzaaien met goed gras, en opletten of er niets terugkomt.
Dat moet je dan zo snel mogelijk verwijderen.
Wild gras blijft terugkomen, wind/vogels, zolang je het gelijk weghaalt kan je het prima de baas blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op zondag 22 juli 2018 @ 00:19:
[...]

Dat is wild gras ofwel straatgras. Er zijn meerdere soorten.
Dat bloeit meestal het hele jaar door en zaait zich uit, en komt dus overwaaien of wordt meegebracht door vogels.
Het kiemt vanaf een graad of 7, vaak iets eerder dan het normale gras.
Ze zijn te herkennen omdat de grasplantjes een andere structuur hebben.

Enige remedie is handmatig goed weghalen, met wortel. Gelukkig wortelt het niet diep.
En dan de aarde opvullen en inzaaien met goed gras, en opletten of er niets terugkomt.
Dat moet je dan zo snel mogelijk verwijderen.
Wild gras blijft terugkomen, wind/vogels, zolang je het gelijk weghaalt kan je het prima de baas blijven.
Ik was al een beetje bang dat dat het zou zijn. Er staat inmiddels alweer wat graszaad in water. Heb her en der wat van dat straatgras zitten, zal morgen gelijk aan de bak :p
Het viel mij idd op dat het totaal niet diep worteld, maar wel groeit als een malle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hier ook veel last van straatgras. Lekker werkje. Not. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
franssie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:31:
@Wackmack ziet er strak uit.
Ik heb nog nooit zo'n grote voorraad stookhout bij een nieuwbouwwoning gezien (of überhaupt in een woonwijk denk ik). Stoken jullie (bij) op hout ipv gas/warmtepomp?
Nee, hoor. Het is vooral gekomen door de indeling van de tuin. De kavel heeft een hoek van vier meter achter het houthok. Vandaar de maat. Qua stoken, verbruik ik max 3 en heel misschien 4 kuub per jaar. Het hok is voor 8 kuub dus lekker ruim.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MartijnAbel
Straatgras nog maar even verwijderd vanochtend, vensterbanktegeltjes afgemaakt met verven en een tuintafel opgehaald voor een spotprijsje via marktplaats. De tuin is nu, op 6 led buitenlampjes na (dank voor het delen van die Ikea lampjes @Ad de Jong ! _/-\o_ ), helemaal af. In de achterste bloembak begint het inmiddels ook behoorlijk te groeien, dus dat ziet er ook goed uit.
De grasmat mag nog iets beter dichtgroeien, maar dat doen we met nogmaals doorzaaien volgende week :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fMd21y3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gFE4O7M.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pFBNRIC.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door MartijnAbel op 22-07-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:12
Aangezien bij ons nieuwe huis eerst veel verbouwd moest worden, heb ik nu pas een beetje tijd voor de tuin. Onze heg moet heel erg nodig gesnoeid worden, deze steekt te ver over richting de stoep.. Nu hoor ik van moeders dat het nu onverstandig is om de heg te snoeien vanwege de hitte, ik heb er dus helemaal geen verstand van ;)

Het gaat om een mix van een beukenhaag en een haag met van die kleine rood/paarse bladeren met kleine stekels eraan. Geen idee hoe dat heet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
MartijnAbel schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:03:
... vensterbanktegeltjes afgemaakt met verven ....
Heb je daar een detail foto van? En met welke verf heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 20:09
dropkikker schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:53:
Aangezien bij ons nieuwe huis eerst veel verbouwd moest worden, heb ik nu pas een beetje tijd voor de tuin. Onze heg moet heel erg nodig gesnoeid worden, deze steekt te ver over richting de stoep.. Nu hoor ik van moeders dat het nu onverstandig is om de heg te snoeien vanwege de hitte, ik heb er dus helemaal geen verstand van ;)

Het gaat om een mix van een beukenhaag en een haag met van die kleine rood/paarse bladeren met kleine stekels eraan. Geen idee hoe dat heet ;)
Ik zou het nu inderdaad ook niet echt doen.
De bladeren en takken aan de binnenkant zijn geen direct zonlicht en hitte gewend. Veel kans dat die er niet tegen kunnen.
Bedoel je bij de 2e soms een Berberis?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag maar de dompelpomp gepakt om de 20 meter ligusterhaag water te geven, die werd wat slapjes verder van het water vandaan.
Pomp is bedoeld om een kelder of boot even leeg te pompen, er zit een 32 mm slang op, en levert dus genoeg water (ca 7,5 m³/uur). Binnen no time alles blank...…. :+
Tijdens het wachten om de slang te verplaatsen vielen mij ineens wat rode mieren op rond mijn voeten, rennend met poppen, een stuk of duizend.
Die woonden daar en ik kwam de boel even onder water zetten. Vonden de soldaatjes niet leuk.

Je raad het al, niet alleen rond mijn voeten, overal in mijn kleding, tot mijn kraag aan toe, en helemaal lek gestoken door ze.
Alsof je naakt in de brandnetels hebt liggen rollen. :X :X :X

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 27-07-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:12
Ok, dan wacht ik er nog even mee totdat het weer wat minder wordt ( als dat ooit nog gebeurd :o :o )

Ik even gegoogled op Berberis en het lijkt er wel verdacht veel op!

Tevens hadden wij een waterpuls in de tuin, echter had de vorige eigenaar de pomp kapot en deze ertussen uit gehaald, maar nooit de tijd ervoor genomen om de nieuwe pomp te installeren. Aangezien hij deze had achtergelaten voor ons vandaag dan ook maar even wezen stoeien om het werkende te krijgen.
Allereerst de slang helemaal uit de buis gehaald, blijkt dat dat ding gewoon dik 10 meter lang is! Deze helemaal schoongespoten en gevuld met water en toen aangesloten op de pomp, het resultaat?

Kraakhelder water 8) _/-\o_ Ik had het er met onze buren over, en deze hebben roestwater. Wat ben ik blij dat het bij ons kraakhelder is, 800 m2 tuin besproeien gaat je anders aardig wat kosten :+
Ad de Jong schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:37:
[...]

Ik zou het nu inderdaad ook niet echt doen.
De bladeren en takken aan de binnenkant zijn geen direct zonlicht en hitte gewend. Veel kans dat die er niet tegen kunnen.
Bedoel je bij de 2e soms een Berberis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnAbel
Hmmbob schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:55:
[...]

Heb je daar een detail foto van? En met welke verf heb je dat gedaan?
Zekers! Voor zover het rond dit tijdstip nog wil, bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k6JN60N.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8rTlUUV.jpg

Lijkt op de ene foto wat lichter dan op de andere, maar is echt zwart.
De verf is van Swingcolor van de Bauhaus. Was iets van 8 euro voor een 750ml blik. Zit echt heel erg goed vast. Heb op voorhand met scotch brite het spul wat opgeruwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Niemand meer in de tuin bezig trouwens? Tis toch heerlijk weer? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnAbel op 26-07-2018 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:41
MartijnAbel schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:47:
Heerlijk weer om een graf te graven!! O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Road-runner83 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:54:
[...]

Heerlijk weer om een graf te graven!! O-) :+
Schoonmoeder op bezoek?

Maar nee, alleen planten water geven.
En dat is ook dubbel want hoewel we geen sproeiverbod is heeft Vitens opgeroepen tot spaarzaamheid met drinkwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
In de avond onkruid wieden, veel sproeien, zand invegen, houthok aangevuld, blijf lekker bezig zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
Wackmack schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:18:
[...]

In de avond onkruid wieden, veel sproeien, zand invegen, houthok aangevuld, blijf lekker bezig zo :)
Same, alleen dat houthok vullen hoef ik niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Lichtelijk offtopic maar door de droogte is het een stuk makkelijker om de dakgoten te ontdoen van bladeren en andere meuk :)

Ontopic; Ik heb 2 flinke boomstronken in mijn tuin en er kan niet bij met een tractor of grote installatie om deze weg te halen. Kettingzaag huren en flink aan de bak is een optie, maar dat lijkt me gevaarlijk. Flink graven en hakken is een optie maar dat is... zwaar.
Ik heb echter geen haast. Zijn er dingen die ik kan doen om het natuurlijke proces te versnellen?

[ Voor 16% gewijzigd door Dzine op 27-07-2018 12:54 ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
Dzine schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:52:
Lichtelijk offtopic maar door de droogte is het een stuk makkelijker om de dakgoten te ontdoen van bladeren en andere meuk :)

Ontopic; Ik heb 2 flinke boomstronken in mijn tuin en er kan niet bij met een tractor of grote installatie om deze weg te halen. Kettingzaag huren en flink aan de bak is een optie, maar dat lijkt me gevaarlijk. Flink graven en hakken is een optie maar dat is... zwaar.
Ik heb echter geen haast. Zijn er dingen die ik kan doen om het natuurlijke proces te versnellen?
Uitbranden... Gaten aan de zijkanten en dan kijken of je het van binnenuit in de fik kunt zetten. Dan zou die zichzelf helemaal weg moeten smeulen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Laatst online: 21:57
Inderdaad wegbranden. Als je Googled op "burning a tree stump for removal" zijn er genoeg filmpjes te vinden over de meest effectieve manier. Wel even wachten tot het landelijke stookverbod weer ingetrokken is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Jawel hoor! Maandag en dinsdag stond ik heerlijk in een achtertuin met 40/60 tegels in m'n handen vol in de zon en uit de wind. 7(8)7

En de rest van de week gewoon op straat bezig, eerst in de zon en vandaag gelukkig onder een zooitje bomen. Stond gelukkig een briesje.... :Y :')

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online

stronkentrekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Roestige spijkers erin rammen om het rottingsproces te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
pjot1 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:18:
[...]

Jawel hoor! Maandag en dinsdag stond ik heerlijk in een achtertuin met 40/60 tegels in m'n handen vol in de zon en uit de wind. 7(8)7

En de rest van de week gewoon op straat bezig, eerst in de zon en vandaag gelukkig onder een zooitje bomen. Stond gelukkig een briesje.... :Y :')
Kdenk al, ben ik de enige die zich weinig aantrekt van de hitte? :p
Dinsdag was wel pittig warm, ben toen heel veel hout aan het zagen geweest. Of had ik een waterval aan zweet op mijn hoofd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
MartijnAbel schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:01:
[...]

Kdenk al, ben ik de enige die zich weinig aantrekt van de hitte? :p
Dinsdag was wel pittig warm, ben toen heel veel hout aan het zagen geweest. Of had ik een waterval aan zweet op mijn hoofd :/
Haha, nou ja, ik moet wel. Anders heb ik niks te eten. ;) Nou, dat zweten is normaal hoor, elke tegel bevatte minimaal 1 a 2 druppels zweet. :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Hier gaat het tuinwerk ook gewoon door op een zacht pitje.
Water geven en onkruid verwijderen gaat door.

Beetje bakken en braden tussendoor, de trekboom van de kar was doorgebogen vanwege te zware ladingen en de grasrol had ik kapot getrokken.
Dus een nieuwe trekboom gelast, beetje handiger en sterker dan de oude die je om moest klappen om de kar als kruiwagen te gebruiken. De boom kan nu gewoon uitgenomen worden en het wiel ten alle tijden gewoon onderin de rails geschoven zonder de kar achterover te hoeven kiepen.
De grasrol heeft inmiddels zelfstellende lagers, wat meer werk was dan toen ik het even bedacht hoe het te doen. De assen en rol oplassen, de assen met de hand naar 15 mm brengen, losneembaar lagerhuis maken, trekboom verlengen/verstevigen. handvatten mogelijkheid maken.
Maar op een haar na gevild, zal wat foto's plaatsen.

De Honda UMK 425 bosmaaier vervangen door de Kibani 52cc/1,9PK 2takt Combitool, deze heeft een maaidraadkop (44cm maaibreedte), een drietandsblad voor hoog gewas/onkruid, een cirkelzaagblad voor dun houtige gewassen, een heggenschaar, een takkenkettingzaag en een verlengstuk voor hoog snoeien.
Een beul van een machine die met de ( 2,7mm AluCut) maaidraad twee keer sneller borsthoog onkruid in 1x wegmaaide, zonder in te houden of vast te lopen, dan de Honda met een drietandsmes. En die dat in 1/3 hoogtes moest vanwege te weinig power en vastlopen in lang onkruid dat anders om de spoel windt.
Alles voelt degelijk aan, de Honda is imo in vergelijking meer speelgoed.
Op de schacht staat Japan ingegoten, ik verwacht dat ze dus niet uit China komen.

(voor 185 euro incl alle accessoires en 5 l 2takt-olie _/-\o_ ,een vergelijkbare even sterke 2 takt Stihl, alleen maaaidraad, en machine alleen werd me aangeboden door onze Tuin en Parkdealer voor 625 euro)
Betaalbaarshoppen heeft kortingsweekend. alles nog 10% goedkoper...... voor de twijfelaar. (en ik moet even zelf deze korting bedingen: dreigen deze order compleet te retourneren en hetzelfde met korting bestellen is normaal genoeg ;) )

Inmiddels zitten we nog in de tuin...... want bloedmooie bloedmaan.
Overal sterren en vliegtuigen maar geen maan.......
Net maar een stukje gewandeld en zowaar , een rode maan en een heldere Mars er onder. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 27-07-2018 23:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnAbel
Hier ook lekker aan het genieten van nog een stukje bloedmaan onder het genot van de zoveelste gistelijke versnapering... :+
Zostraks de ikea lampjes ook nog even vlug neergezet om een idee te krijgen, vind het nu al geslaagd:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/RXJ4bs3.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door MartijnAbel op 27-07-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
MartijnAbel schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:31:
Hier ook lekker aan het genieten van nog een stukje bloedmaan onder het genot van de zoveelste gistelijke versnapering... :+
Zostraks de ikea lampjes ook nog even vlug neergezet om een idee te krijgen, vind het nu al geslaagd:

[afbeelding]
Welke lamp is dat!? Krijgen als het goed is, volgende week de tuinverlichting. De bolbomen worden verplicht bij het terras..
Net het zwembadje leeg gehaald na een x tal dagen. Liever steeds verplaatsen dan straks geen mooie grasmat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnAbel
Wackmack schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:56:
[...]

Welke lamp is dat!? Krijgen als het goed is, volgende week de tuinverlichting. De bolbomen worden verplicht bij het terras..
Net het zwembadje leeg gehaald na een x tal dagen. Liever steeds verplaatsen dan straks geen mooie grasmat.
Dankzij @Ad de Jong er achter gekomen dat het deze zijn:

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50390775/

Moet zeggen dat er voor solar lampen behoorlijk wat licht vanaf komt. Stukken beter dan het gemiddelde action spul :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:45

Christiano007

Ich bin der champion

Wij willen in onze kleine tuin het tuinhuisje weghalen en over de breedte een overkapping gaan plaatsen op termijn. Enige nadeel is dan dat wij dan geen opbergruimte meer hebben voor de fietsen en wat spulletjes.

Maar dan wil ik eigenlijk ook de bestrating gaan laten vervangen. Zitten nu miljoen bakstenen in en dat oogt niet alleen rommelig, maar zorgt er ook voor dat overal onkruid door de voegen komt.

Nu wil ik Tegels laten plaatsen, 60x60, beton. Maar er is zoveel keuze. Wat zijn goede tegels , die gemakkelijk en goedkoop te leggen zijn en die ook gewoon heel wat jaren mooi blijven? En dan het liefst niet iets wat een fortuin kost.

We hebben een tuin van ongeveer 44 2m als het opberg/tuinhuisje weg is. Neem aan dat met die grote tegels de boel opgehoogd moet worden enz. Iemand een indicatie wat het kost om het te laten betegelen (en alles wat daar bij hoort) en het afvoeren van de oude tegels? Moet ik denken aan een paar honderd euro of zit je eerder op 2000 euro?

Tegels mogen rond de €25 per 2m kosten.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
MartijnAbel schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:01:
[...]

Moet zeggen dat er voor solar lampen behoorlijk wat licht vanaf komt. Stukken beter dan het gemiddelde action spul :p
Klinkt goed, ideaal langs een pad. Van de week eens kijken. Qua felheid.

Heb een border van 3x2 meter, vervolgens een pad van twee meter en dsn dezelfde border weer. Bij het terras worden de bolbomen verplicht. Twijfel tussen twee lampen, of 1 lamp aan dr zijkant van de border. Wat adviseer jij?

[ Voor 22% gewijzigd door Wackmack op 28-07-2018 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
@Christiano007

Excluton grezzo vind ik persoonlijk mooie tegels, maar zijn met 4cm niet heel erg dik
Wackmack schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:28:
[...]

Klinkt goed, ideaal langs een pad. Van de week eens kijken. Qua felheid.

Heb een border van 3x2 meter, vervolgens een pad van twee meter en dsn dezelfde border weer. Bij het terras worden de bolbomen verplicht. Twijfel tussen twee lampen, of 1 lamp aan dr zijkant van de border. Wat adviseer jij?
Hmm, beetje moeilijk te zeggen... Je moet het meer zien als sfeerverlichting dan echt verlichten van een pad denk ik. Zal morgenavond even een foto voor je maken wat ze wua verlichting van mijn pad doen

[ Voor 8% gewijzigd door MartijnAbel op 28-07-2018 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
MartijnAbel schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:39:
[...]

Hmm, beetje moeilijk te zeggen... Je moet het meer zien als sfeerverlichting dan echt verlichten van een pad denk ik. Zal morgenavond even een foto voor je maken wat ze wua verlichting van mijn pad doen
Dat is prima hoor, check foto. Is maar een klein stukje. Twijfel alleen over 4 stuks, dus 1 aan dr zijkant van de border of 8 totaal. Kan ze niet in dr winkel halen. Bolbomen krijgen een lamp van inlite wat al redelijk fel is. Misschien is daarom 4 beter.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/14wsqro.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 28-07-2018 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Christiano007 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:04:
Wij willen in onze kleine tuin het tuinhuisje weghalen en over de breedte een overkapping gaan plaatsen op termijn. Enige nadeel is dan dat wij dan geen opbergruimte meer hebben voor de fietsen en wat spulletjes.

Maar dan wil ik eigenlijk ook de bestrating gaan laten vervangen. Zitten nu miljoen bakstenen in en dat oogt niet alleen rommelig, maar zorgt er ook voor dat overal onkruid door de voegen komt.

Nu wil ik Tegels laten plaatsen, 60x60, beton. Maar er is zoveel keuze. Wat zijn goede tegels , die gemakkelijk en goedkoop te leggen zijn en die ook gewoon heel wat jaren mooi blijven? En dan het liefst niet iets wat een fortuin kost.

We hebben een tuin van ongeveer 44 2m als het opberg/tuinhuisje weg is. Neem aan dat met die grote tegels de boel opgehoogd moet worden enz. Iemand een indicatie wat het kost om het te laten betegelen (en alles wat daar bij hoort) en het afvoeren van de oude tegels? Moet ik denken aan een paar honderd euro of zit je eerder op 2000 euro?

Je kan kijken naar schellevis. Deze tegels hebben wij als pad naar de voortuin. Prima tegels maar verbleken bij keramische tegels. Wij zaten volgens mij op, 30e de tegel. Zou je budget dus iets oprekken. Die extra 5e ben ne volgend jaar zo vergeten :) Maar lees dat ja alles wilt laten verwijderen en vervolgens plaatsen. Paar euro's gaat je natuurlijk nooit voor elkaar krijgen in deze tijd. Onze voortuin +oprit was al 9K...

[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 28-07-2018 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Laatst online: 21:48
MartijnAbel schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:01:
[...]

Krengen zijn volgens mij al maanden niet op voorraad.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
DCNY schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 06:32:
[...]

Via de webshop kan je ze 9 augustus hebben blijkbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
DCNY schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 06:32:
[...]

Ik heb ze toch echt deze week besteld en ook gekregen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

MartijnAbel schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:39:
@Christiano007

Excluton grezzo vind ik persoonlijk mooie tegels, maar zijn met 4cm niet heel erg dik

[...]
Maakt 4 of 5 cm veel verschil? Is puur voor de achtertuin , het zwaarste wat erop komt zijn wijzelf :P
Wackmack schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:53:
[...]

Je kan kijken naar schellevis. Deze tegels hebben wij als pad naar de voortuin. Prima tegels maar verbleken bij keramische tegels. Wij zaten volgens mij op, 30e de tegel. Zou je budget dus iets oprekken. Die extra 5e ben ne volgend jaar zo vergeten :) Maar lees dat ja alles wilt laten verwijderen en vervolgens plaatsen. Paar euro's gaat je natuurlijk nooit voor elkaar krijgen in deze tijd. Onze voortuin +oprit was al 9K...
En hoeveel 2m was dat bij jou? Neem aan dat de tegelprijs er ook bij in zat voor dat bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Christiano007 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:12:
[...]

Maakt 4 of 5 cm veel verschil? Is puur voor de achtertuin , het zwaarste wat erop komt zijn wijzelf :P

[...]

En hoeveel 2m was dat bij jou? Neem aan dat de tegelprijs er ook bij in zat voor dat bedrag?
4cm is goed genoeg voor een achtertuin. Je moet alleen opletten dat als je ze zelf gaat leggen dat je ze niet kapot slaat. Ik heb staptegels van 4cm, sloeg alleen 1 kapot. De 6cm tegeltjes die ik heb zijn met geen mogelijkheid kapot te krijgen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

MartijnAbel schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:15:
[...]

4cm is goed genoeg voor een achtertuin. Je moet alleen opletten dat als je ze zelf gaat leggen dat je ze niet kapot slaat. Ik heb staptegels van 4cm, sloeg alleen 1 kapot. De 6cm tegeltjes die ik heb zijn met geen mogelijkheid kapot te krijgen :p
Ik ga het uitbesteden, het is voor mijn gevoel aardig wat werk met het ophogen enz. Een pc bouwen is geen probleem maar hier ga ik niet mee aanklooien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Het zal eerder rond de 2000 zitten all in. Maar het is natuurlijk afhankelijk van wat er precies moet gebeuren. Hoeveel zand moet erin, kan je erbij met machines, moet er gezaagd worden enzovoorts. Een vaste meterprijs kan ik je niet geven want dat is per situatie en regio verschillend.

Het voordeel dat je hebt is dat je je oude bestrating kan verkopen. Bakstenen als bestrating lijkt me niet logisch. Het zullen wel gebakken Walen (5cm bij 20cm) of dikformaten (7 bij 21) of kk's (10 bij 20) of boerengeeltjes (3 bij 10). In geval van Walen kan je hier al (afhankelijk van de regio en kleur) 20 tot 30 euro per m2 voor vragen. Boerengeeltjes zijn al snel 40 euro per m2. Dikformaten en kk's zijn iets goedkoper dan Walen. Dus met andere woorden, deze zou ik zelf verkopen.

25 euro per m2 voor de tegels is niet zo veel en beperkt de keuze. Ik zou adviseren om toch wat meer uit te geven. Het nadeel van betontegels is dat deze gaan verweren. Deze gaan er na verloop van tijd uitzien als de gemiddelde straat. Grijs dus. Voor ca 5 euro per meter meer heb je een betontegel met natuursteendeklaag. Deze zijn 6cm dik en blijven wel mooi. Kleurvast en weersinvloeden hebben geen invloed op de kleur, er kan namelijk niets in de tegels trekken.

Schellevis verweert ook en is een ramp om te leggen. Deze zijn niet maatvast. Dat kan je eigenlijk al in de folder zien. Alle tegels steken al ten opzichte van elkaar. Een superstrak resultaat zul je hiermee nooit krijgen.

Ga gewoon eens langs een bestratingsmaterialenwinkel en kijk eens wat je mooi vindt, zij kunnen je ook advies geven.

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 28-07-2018 08:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wackmack
Als Tweakers nog twijfelen over siergras, doen! Vind het zelf super mooi. Helemaal nu de pluimen bewegen door de wind. Zie dat een enkele siergras al 10+ pluimen heeft. Denk dst deze border max 25 siergrassen heeft. In de achtertuin staan er nog eens 150 :) Verder bloeit die lang en js super goedkoop, vanaf 1.5e al te koop.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/34q1e8k.jpg

@pjot1 Christiaan, wil toch tegels ipv klinkers? Daarom zei ik schellevis.

Voor de bestrating hebben wij standaard betonnen klinkers, 8cm dik. Dat was al 40e de meter, inclusief leggen. Prima klinkers wel heeft de halve wijk deze klinker.

[ Voor 24% gewijzigd door Wackmack op 28-07-2018 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wackmack schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:13:

@pjot1 Christiaan, wil toch tegels ipv klinkers? Daarom zei ik schellevis.

Voor de bestrating hebben wij standaard betonnen klinkers, 8cm dik. Dat was al 40e de meter, inclusief leggen. Prima klinkers wel heeft de halve wijk deze klinker.
Klopt, Christiaan heeft nu klinkers. Daarom kan hij deze beter verkopen. Een stratenmaker zal afvoerkosten rekenen en deze zelf verkopen. Dubbel winst dus. Omdat gebakken klinkers echt wel geld waard zijn. Kan je het geld weer investeren in tegels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
pjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:53:
[...]

Klopt, Christiaan heeft nu klinkers. Daarom kan hij deze beter verkopen. Een stratenmaker zal afvoerkosten rekenen en deze zelf verkopen. Dubbel winst dus. Omdat gebakken klinkers echt wel geld waard zijn. Kan je het geld weer investeren in tegels. :)
Goede tip! Nóóit bij stil gestaan dan het waarde kan hebben terwijl het zo lang in de grond ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empeetrois
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:14
Wackmack schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:13:
Als Tweakers nog twijfelen over siergras, doen! Vind het zelf super mooi. Helemaal nu de pluimen bewegen door de wind. Zie dat een enkele siergras al 10+ pluimen heeft. Denk dst deze border max 25 siergrassen heeft. In de achtertuin staan er nog eens 150 :) Verder bloeit die lang en js super goedkoop, vanaf 1.5e al te koop.
Ziet er echt heel mooi uit. Combinatie met Hortensia vind ik wat minder, maar dat kan ook komen omdat de Hortenisia's nog wat moeten groeien.
Zelf vind ik Pampasgras ook erg mooi en ook weer te combineren met Lampenpoetsersgras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wackmack schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:26:
[...]

Goede tip! Nóóit bij stil gestaan dan het waarde kan hebben terwijl het zo lang in de grond ligt.
Sterker nog, hoe ouder hoe meer ze waard zijn. Gebakken spul wordt door de jaren heen steeds mooier doordat ze 'slijten'. Kleuren worden dieper. Zeker bij oude panden zijn ze erg gewild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
pjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:39:
[...]

Het zal eerder rond de 2000 zitten all in. Maar het is natuurlijk afhankelijk van wat er precies moet gebeuren. Hoeveel zand moet erin, kan je erbij met machines, moet er gezaagd worden enzovoorts. Een vaste meterprijs kan ik je niet geven want dat is per situatie en regio verschillend.

Het voordeel dat je hebt is dat je je oude bestrating kan verkopen. Bakstenen als bestrating lijkt me niet logisch. Het zullen wel gebakken Walen (5cm bij 20cm) of dikformaten (7 bij 21) of kk's (10 bij 20) of boerengeeltjes (3 bij 10). In geval van Walen kan je hier al (afhankelijk van de regio en kleur) 20 tot 30 euro per m2 voor vragen. Boerengeeltjes zijn al snel 40 euro per m2. Dikformaten en kk's zijn iets goedkoper dan Walen. Dus met andere woorden, deze zou ik zelf verkopen.

25 euro per m2 voor de tegels is niet zo veel en beperkt de keuze. Ik zou adviseren om toch wat meer uit te geven. Het nadeel van betontegels is dat deze gaan verweren. Deze gaan er na verloop van tijd uitzien als de gemiddelde straat. Grijs dus. Voor ca 5 euro per meter meer heb je een betontegel met natuursteendeklaag. Deze zijn 6cm dik en blijven wel mooi. Kleurvast en weersinvloeden hebben geen invloed op de kleur, er kan namelijk niets in de tegels trekken.

Schellevis verweert ook en is een ramp om te leggen. Deze zijn niet maatvast. Dat kan je eigenlijk al in de folder zien. Alle tegels steken al ten opzichte van elkaar. Een superstrak resultaat zul je hiermee nooit krijgen.

Ga gewoon eens langs een bestratingsmaterialenwinkel en kijk eens wat je mooi vindt, zij kunnen je ook advies geven.
Als je goede betontegels hebt die gecoat en geimpregneerd zijn gebeurd er niet heel veel qua verkleuring e.d. hoor. Die grezzo die ik benoemde van Excluton zijn daarin wel hele goede tegels.
Pak je reguliere betontegels die alleen gekleurd zijn, ja dat verkleurd idd. Die van mij zijn 6 jaar oud en behoorlijk verkleurd. Maar nog steeds verre van een grijze stoeptegel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
MartijnAbel schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Als je goede betontegels hebt die gecoat en geimpregneerd zijn gebeurd er niet heel veel qua verkleuring e.d. hoor. Die grezzo die ik benoemde van Excluton zijn daarin wel hele goede tegels.
Pak je reguliere betontegels die alleen gekleurd zijn, ja dat verkleurd idd. Die van mij zijn 6 jaar oud en behoorlijk verkleurd. Maar nog steeds verre van een grijze stoeptegel...
Absoluut waar. Wat dat betreft is Excluton een van de betere merken. Wat ik wilde aangeven is dat een natuursteendeklaag mooi blijft itt betontegels. Deze verkleuren gewoon, de één vindt dat juist mooi, de ander niet. Persoonlijk vind ik mooi als ze nieuw zijn maar na een jaar of 5 vind ik het 'goedkoop' aandoen, zeker als het in de schaduw ligt. Natuursteen(deklaag) tegels of keramische tegels koop je voor je hele leven. Gevalletje goedkoop is duurkoop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
pjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:25:
[...]

Absoluut waar. Wat dat betreft is Excluton een van de betere merken. Wat ik wilde aangeven is dat een natuursteendeklaag mooi blijft itt betontegels. Deze verkleuren gewoon, de één vindt dat juist mooi, de ander niet. Persoonlijk vind ik mooi als ze nieuw zijn maar na een jaar of 5 vind ik het 'goedkoop' aandoen, zeker als het in de schaduw ligt. Natuursteen(deklaag) tegels of keramische tegels koop je voor je hele leven. Gevalletje goedkoop is duurkoop. ;)
Eens, als je wilt dat ze perfect blijven dan is een betontegel niet de beste keuze. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

pjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:39:
[...]

Top dank je wel voor alle info.

Ik heb eens een foto genomen van de stenen die er nu liggen. Zijn 5 x 20 cm
Enig idee welke dit zijn en wat dit kan opbrengen?
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2zp4ksz.jpg

Voor de rest zou ik het wel iets kunnen ophogen qua budget voor de tegels. Maar ik zie niet heel veel Tegels met een natuursteenlaag erop. Ik zie gewoon betontegels die afwasbaar zijn etc. Weet je toevallig ook een gemakkelijke/goede site om te filteren op specifiek betontegels met een toplaag?

Ook zie ik veel tegels in mijn prijsklasse tot 4 cm, nu begrijp ik dat dikker beter is, maar maakt het héél veel verschil? Want ik zie ook genoeg dure beton tegels van maar 4 cm dik.

Bedankt voor alle info jongens, het is voor mij echt even kijken hoeveel opties er wel niet zijn. Dus ik vraag gewoon veel bevestiging met bepaalde zaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Christiano007 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 19:43:
[...]

Top dank je wel voor alle info.

Ik heb eens een foto genomen van de stenen die er nu liggen. Zijn 5 x 20 cm
Enig idee welke dit zijn en wat dit kan opbrengen?
[afbeelding]

Voor de rest zou ik het wel iets kunnen ophogen qua budget voor de tegels. Maar ik zie niet heel veel Tegels met een natuursteenlaag erop. Ik zie gewoon betontegels die afwasbaar zijn etc. Weet je toevallig ook een gemakkelijke/goede site om te filteren op specifiek betontegels met een toplaag?

Ook zie ik veel tegels in mijn prijsklasse tot 4 cm, nu begrijp ik dat dikker beter is, maar maakt het héél veel verschil? Want ik zie ook genoeg dure beton tegels van maar 4 cm dik.

Bedankt voor alle info jongens, het is voor mij echt even kijken hoeveel opties er wel niet zijn. Dus ik vraag gewoon veel bevestiging met bepaalde zaken :)
Ik moet je helaas teleurstellen. Dit zijn betonnen Walen. Nauwelijks of iets waard. Misschien dat je het nog op mp kwijt kan zodat je geen afvoerkosten hebt.

Nee, ik heb geen goede sites waar je het op kan filteren; ik werk wat dat betreft vrij regionaal. O-)

4cm is voldoende voor een terras, 6cm is net voldoende voor een oprit, om je een idee te geven.

Ga gewoon eens langs bij de lokale stenenboer, zij kunnen je meer adviseren over kleurvastheid, kwaliteit en levertijd. Momenteel is de levertijd voor materialen heel hoog. Misschien wel iets om rekening mee te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

pjot1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:17:
[...]

Ik moet je helaas teleurstellen. Dit zijn betonnen Walen. Nauwelijks of iets waard. Misschien dat je het nog op mp kwijt kan zodat je geen afvoerkosten hebt.

Nee, ik heb geen goede sites waar je het op kan filteren; ik werk wat dat betreft vrij regionaal. O-)

4cm is voldoende voor een terras, 6cm is net voldoende voor een oprit, om je een idee te geven.

Ga gewoon eens langs bij de lokale stenenboer, zij kunnen je meer adviseren over kleurvastheid, kwaliteit en levertijd. Momenteel is de levertijd voor materialen heel hoog. Misschien wel iets om rekening mee te houden. :)
Dat dacht ik al, zien er ook niet bijzonder uit oid ;)

Nog merken waarvan je zegt, die zijn goed ? Zie bijv. Geosteen of 60plus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnAbel
Christiano007 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:24:
[...]

Dat dacht ik al, zien er ook niet bijzonder uit oid ;)

Nog merken waarvan je zegt, die zijn goed ? Zie bijv. Geosteen of 60plus
Die 60plus zijn gewoon de Excluton stenen zoals bijvoorbeeld de Grezzo die ik noemde. Excluton is gewoon 1 van de betere merken met beton stenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:16

Vandaag is toevallig onze tuin gedaan met de Excluton grezzo 60*60 en een deel 30*60. Wij waren inclusief leeghalen, zand, kraan(wij hebben geen achterom), graafmachine, 6 man, afvoer van heel veel rotzooi en nieuw gras(komen ze over een paar weken leggen ivm weer) ongeveer 2400 euro kwijt voor de tuinmannen. Tegels hebben ongeveer 1500 euro gekost(inclusief opsluitband). In totaal dus 3900 euro.
Ik gok dat wij 44m2 hebben laten bestraten en dat onze tuin zo'n 80m2 is.

Ons budget was ook rond de 25 euro per M2, maar omdat je daarvoor, inclusief opsluitband, een heel beperkte keuze hebt en wij deze tegels gewoon net iets mooier vinden hebben wij ons budget bijgesteld. Wij zijn van plan een aantal jaar van deze tuin te gaan genieten en wij zijn nu al zoveel gelukkiger dan met de jungle die wij hiervoor hadden dat het ons elke cent waard was.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
spreading schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:29:
[...]

Vandaag is toevallig onze tuin gedaan met de Excluton grezzo 60*60 en een deel 30*60. Wij waren inclusief leeghalen, zand, kraan(wij hebben geen achterom), graafmachine, 6 man, afvoer van heel veel rotzooi en nieuw gras(komen ze over een paar weken leggen ivm weer) ongeveer 2400 euro kwijt voor de tuinmannen. Tegels hebben ongeveer 1500 euro gekost(inclusief opsluitband). In totaal dus 3900 euro.
Ik gok dat wij 44m2 hebben laten bestraten en dat onze tuin zo'n 80m2 is.

Ons budget was ook rond de 25 euro per M2, maar omdat je daarvoor, inclusief opsluitband, een heel beperkte keuze hebt en wij deze tegels gewoon net iets mooier vinden hebben wij ons budget bijgesteld. Wij zijn van plan een aantal jaar van deze tuin te gaan genieten en wij zijn nu al zoveel gelukkiger dan met de jungle die wij hiervoor hadden dat het ons elke cent waard was.
6 man? :X Was een drukke bedoening dan. Hoe lang waren ze bezig?

In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe tuin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:19
Wat vinden je buren van je tuinhaard (lees: schoorsteen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnAbel
Wackmack schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:41:
[...]

Dat is prima hoor, check foto. Is maar een klein stukje. Twijfel alleen over 4 stuks, dus 1 aan dr zijkant van de border of 8 totaal. Kan ze niet in dr winkel halen. Bolbomen krijgen een lamp van inlite wat al redelijk fel is. Misschien is daarom 4 beter.

[afbeelding]
Kheb nog even een foto voor je gemaakt van hoeveel licht ze nu geven:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/fgL06Cx.jpg

Licht is wel wat geler(warm wit), maar dat is moeilijk op de foto te krijgen. Was het alweer helemaal vergeten dat ik dat nog zou doen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
B-lex schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:48:
[...]

Wat vinden je buren van je tuinhaard (lees: schoorsteen)?
Dikke prima, erg goed contact met de buren. Zij hebben een veranda achterin de tuin, ik tegen het huis. Verder staat de wind meestal richting het oosten, dus weg van hun huis. Stook altijd optimaal, dus zelden tot nooit veel rook. Als laatste, krijgt de buurman altijd gratis hout, dit helpt ook veel :+
MartijnAbel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:19:
[...]

[afbeelding]

Licht is wel wat geler(warm wit), maar dat is moeilijk op de foto te krijgen. Was het alweer helemaal vergeten dat ik dat nog zou doen :p
Dat valt zeker niet tegen, thnx! Ga er zeker een paar aanschaffen.

[ Voor 32% gewijzigd door Wackmack op 29-07-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
MartijnAbel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:19:
[...]

[afbeelding]

Ziet er erg goed uit. d:)b

Wat een paar lampjes al niet kunnen doen.
Hier ook erg blij mee. Als ze het zo blijven doen dan een goede zet geweest.
Ik zie dat ze bij de filialen inderdaad niet meer leverbaar zijn maar online zijn ze gewoon te bestellen zo te zien.
En nog in de aanbieding ook nog (zodra ik er het boodschappenmandje plaats gaat er een halve euro per stuk vanaf).

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:16
pjot1 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 08:46:
[...]

6 man? :X Was een drukke bedoening dan. Hoe lang waren ze bezig?

In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe tuin!
Van half 8 tot kwart voor 5 waren ze bezig.

Dankjewel, toch is hij nog lang niet af. Er moeten nog planten in en we denken nu aan onder andere een verhoogde border en pergola waar eventueel ooit een schommel oid aan kan hangen.
Aan plannen geen gebrek in ieder geval :9

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
spreading schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:51:
[...]

Van half 8 tot kwart voor 5 waren ze bezig.

Dankjewel, toch is hij nog lang niet af. Er moeten nog planten in en we denken nu aan onder andere een verhoogde border en pergola waar eventueel ooit een schommel oid aan kan hangen.
Aan plannen geen gebrek in ieder geval :9
Ooohw, dan snap ik wel dat ze met 6 waren. Zat je in ieder geval niet lang in de troep! ;)

Haha, ja, ik heb zelf ook een heleboel plannen maar heb helaas een paar financiële tegenvallers gehad waardoor de tuin op een laag pitje is komen te staan. Straten doe ik dan wel zelf (is m'n werk dus is het een beetje raar om uit te besteden :p) ik moet eigenlijk nog tegen een leuk partijtje gebakken walen aanlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Ad de Jong schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:49:
[...]

Ziet er erg goed uit. d:)b

Wat een paar lampjes al niet kunnen doen.
Hier ook erg blij mee. Als ze het zo blijven doen dan een goede zet geweest.
Ik zie dat ze bij de filialen inderdaad niet meer leverbaar zijn maar online zijn ze gewoon te bestellen zo te zien.
En nog in de aanbieding ook nog (zodra ik er het boodschappenmandje plaats gaat er een halve euro per stuk vanaf).
Thanks!

Maarre, ik krijg geen korting... Heb jij een speciale, "ik bestel veel teveel bij Ikea" account? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Weet iemand wat dit voor heg is ? Wil kijken of het mogelijk is om deze in te korten in de breedte zodat ik meer tuin krijg. Of gaat dat faliekant mis met de heg als je dat probeert?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/35ho1tu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Christiano007 lijken er sowieso twee te zijn. Of een conifeer die half overgroeid is met Hedera? En wat bedoel je met inkorten in de breedte? Gewoon doormidden of terug naar de stam?
Heb je foto's waarop het blad beter te zien is (van beide)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

franssie schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:27:
@Christiano007 lijken er sowieso twee te zijn. Of een conifeer die half overgroeid is met Hedera? En wat bedoel je met inkorten in de breedte? Gewoon doormidden of terug naar de stam?
Heb je foto's waarop het blad beter te zien is (van beide)?
Het gaat om de lichtgroene heg, wat in het begin zit is klimop op een stukje schutting.

Wil de heg eigenlijk een stuk inkorten . Dus niet van 250 cm hoog naar iets van 2 meter hoog, maar van 90 cm brees naar iets van 40 cm breed. Hij staat zeker 50 cm in mijn tuin (rechts) en wil dat zo minimaal maken.

De meest gemakkelijke manier is de heg eruit, maar moet eerst alle opties eens bekijken.

Zal morgen even een foto van dichtbij maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Christiano007 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:04:
[...]

Het gaat om de lichtgroene heg, wat in het begin zit is klimop op een stukje schutting.

Wil de heg eigenlijk een stuk inkorten smaller maken. Dus niet van 250 cm hoog naar iets van 2 meter hoog, maar van 90 cm brees naar iets van 40 cm breed. Hij staat zeker 50 cm in mijn tuin (rechts) en wil dat zo minimaal maken.

De meest gemakkelijke manier is de heg eruit, maar moet eerst alle opties eens bekijken.
Ik denk dat het het laatste gaat worden..... ;)

Een conifeer kan je het best in mei/juni snoeien, vóór de langste dag. En dan kan je max 10 cm van de groene takken afhalen. (en dan in augustus wat bijpunten voor de winter)
Zodra je naar hout snoeit zonder groen heb je voortaan altijd een kale heg.
Een conifeer loopt niet meer uit op hout, die groeit alleen vanuit het blad.

Van 90 naar 40 cm levert dus een mooi rijtje stammetjes op.
Daar moet je dus van houden wil je zo rigoureus snoeien...…... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Christiano007 je heg lijkt op conifeer en die is slecht tot niet terugsnoeibaar. Ik heb dit jaar ze tot de stam teruggesnoeid en er RVS draad tussen gespannen voor klimplanten, zal er eens een foto van plaatsen.

edit als het een erfgrens is wel even overleggen met de buren.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 30-07-2018 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
MartijnAbel schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:27:
[...]

Thanks!

Maarre, ik krijg geen korting... Heb jij een speciale, "ik bestel veel teveel bij Ikea" account? B)
Nog even gekeken en ik had inderdaad een flinke bestelling in het winkelmandje staan ivm een slaapkamerkast die ik wil hebben.
Zodra ik die eruit haal is de korting weg :P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@Christiano007
Voor je de boel er uit trekt zou ik wel even met de buren overleggen.
Aan hun kant ziet de haag er strak uit, grote kans dat de coniferen op de erfgrens staan als gezamenlijke haag en dat zij de haag niet kwijt willen.
Dan zou de optie van @franssie wat kunnen zijn, jouw kant terugsnoeien tot de stam en er met draden een klimplant tegen laten groeien.
Probleem is dan wel dat die klimplant ook naar de buren groeit, door de conifeer heen (helemaal als de buurkant meer licht krijgt). Of zij daar blij mee zijn laat ik aan jou..... ;)
Om doorgroei te voorkomen zou je een hekwerk tegen de stammen moeten plaatsen.

Persoonlijk zou ik eerst eens jouw kant recht snoeien, en wel zover (10 tot hooguit 15 cm) dat hij nog genoeg blad heeft om op uit te lopen en "vol" blijft.
Dus niet rigoureus in één keer 15 cm, maar stapsgewijs "scheren" zodat je kan zien dat je geen gaten snoeit.
Gaten groeien langzaam en vaak slecht tot niet dicht, ook niet als je vaak snoeit om het blad tot splitsen te dwingen.
En dat pas van het voorjaar doen, momenteel met de hitte en felle zon er op is snoeien niet zo`n goed plan. Grote kans dat blad dat nooit zon heeft gehad door de felle zon sterft en je alsnog met een bruine kant blijft zitten die niet meer uitloopt.
Aan het eind van augustus zou het weer weer normaler moeten zijn en kan je wat bijpunten zodat je redelijk recht de winter in gaat en de conifeer nog de kans krijgt de snoeiwonden te herstellen vóór de winter.

Eenmaal verkloot blijft vaak verkloot met coniferen, coniferen vragen om geduld en beleid. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 30-07-2018 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Iemand een idee wat met de doorkijk te doen? Toen ik de schutting neer heb gezet dacht ik dat het voldoende zou zijn(lees: verkeerde zuinigheid :p ) maar nu begint het mij te irriteren, ook omdat de buren geen reet met de tuin doen en ik dus alle @##**&zooi van hun door de schutting heen krijg.
Extra planken plaatsen gaat niet mooi worden, dus dat is geen optie

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/GRm5RQP.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door MartijnAbel op 31-07-2018 11:30 . Reden: Foto toevoegen is ook wel handig... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
MartijnAbel schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:27:
Iemand een idee wat met de doorkijk te doen? Toen ik de schutting neer heb gezet dacht ik dat het voldoende zou zijn(lees: verkeerde zuinigheid :p ) maar nu begint het mij te irriteren, ook omdat de buren geen reet met de tuin doen en ik dus alle @##**&zooi van hun door de schutting heen krijg.

[afbeelding]
Ik zou er hangbakken aan monteren met mooie bloemen er in. evt met hedera en die laten hangen of iets

[ Voor 3% gewijzigd door Frogy op 31-07-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Frogy schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Ik zou er hangbakken aan monteren met mooie bloemen er in. evt met hedera en die laten hangen of iets
Thanks, goede optie idd! Zat zelf te denken aan van die wilgenmatten o.i.d.
Als ik zoiets doe als wilgenmatten, wat zouden jullie doen, aan mijn zijde monteren(binnenkant) of aan de burenzijde(tevens binnenkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Of van die rieten matten doorheen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
MartijnAbel schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:08:
[...]

Thanks, goede optie idd! Zat zelf te denken aan van die wilgenmatten o.i.d.
Als ik zoiets doe als wilgenmatten, wat zouden jullie doen, aan mijn zijde monteren(binnenkant) of aan de burenzijde(tevens binnenkant)
Je bedoelt de wilgenmatten "tussen" de planken monteren, zodat je afwisselend een plank zichtbaar hebt en dan een stuk wilgenmat?

Hier had ik trouwens hetzelfde probleem, alleen dan een schutting met verticale planken. Je kijkt daar dan echt doorheen. In mijn geval stond de schutting er al (op grond van de buren). Ik heb uiteindelijk een klimop tegen gezet. En waar de schutting naast het terras staat enkele potten met verschillende kleine bomen op stam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
BvG88 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:19:
[...]

Je bedoelt de wilgenmatten "tussen" de planken monteren, zodat je afwisselend een plank zichtbaar hebt en dan een stuk wilgenmat?

Hier had ik trouwens hetzelfde probleem, alleen dan een schutting met verticale planken. Je kijkt daar dan echt doorheen. In mijn geval stond de schutting er al (op grond van de buren). Ik heb uiteindelijk een klimop tegen gezet. En waar de schutting naast het terras staat enkele potten met verschillende kleine bomen op stam.
Ja klopt, tussen de planken.
Kunnen natuurlijk ook bamboematten, rietmatten of iets anders wezen. Maar net wat een beetje past bij vergrijst lariks

Dit is de kleur nu:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/f9Xm7Lx.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door MartijnAbel op 31-07-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
MartijnAbel schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:31:
[...]

Ja klopt, tussen de planken.
Kunnen natuurlijk ook bamboematten, rietmatten of iets anders wezen. Maar net wat een beetje past bij vergrijst lariks

Dit is de kleur nu:

[afbeelding]
Of dat mooi gaat worden kan je denk alleen zelf beoordelen :+. Ik zie op de foto dat voor een groot stuk van de schutting gras ligt, dat is toch ideaal om wat mooie planten in te zetten.
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar planten in leivorm op een korte stam. Bijvoorbeeld: https://www.tuinplantenwi...ar-laagstam-lei-vorm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
BvG88 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:21:
[...]

Of dat mooi gaat worden kan je denk alleen zelf beoordelen :+. Ik zie op de foto dat voor een groot stuk van de schutting gras ligt, dat is toch ideaal om wat mooie planten in te zetten.
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar planten in leivorm op een korte stam. Bijvoorbeeld: https://www.tuinplantenwi...ar-laagstam-lei-vorm.html
Dat gras ligt er net :9
Zal zometeen even naar Milland, die zit hier om de hoek en hebben allerlei tuinschermen op rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
MartijnAbel schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:27:

[afbeelding]
Vind je het niet een beetje overdreven? Ze kunnen een stoeptegel ver in je tuin kijken. En als ze boven uit het raam loeren je gehele tuin.
Pagina: 1 ... 12 ... 188 Laatste