Misschien moet je het vanuit mijn standpunt bekijken en niet vanuit de burenHyperTrophy schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:45:
[...]
Vind je het niet een beetje overdreven? Ze kunnen een stoeptegel ver in je tuin kijken. En als ze boven uit het raam loeren je gehele tuin.
@MartijnAbel
Rietmatten zijn betaalbaar
Als je een verfspuit hebt kun je die vooraf een kleurtje geven met een acrylverf als je de rietkleur niet vindt matchen.
Ik zou de stengels wel liggend plaatsen ipv staand, dat staat rustiger omdat alle lijnen dan horizontaal blijven.
Als je een verfspuit hebt kun je die vooraf een kleurtje geven met een acrylverf als je de rietkleur niet vindt matchen.
Ik zou de stengels wel liggend plaatsen ipv staand, dat staat rustiger omdat alle lijnen dan horizontaal blijven.
[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 31-07-2018 21:50 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Zijn er meer mensen die last hebben van rare vlekken in hun gazon?
Het gras ligt er een maand in, maar heb kleurverschillen
Lijkt ook wel een ander soort gras te zijn;

Enig idee wat ik hier tegen kan doen?
Het gras ligt er een maand in, maar heb kleurverschillen

Try not to become a man of success but a man of value.
Is dat niet ook het straatgras wat eerder besproken is?(Teijgetje in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic")
Dan kwestie van met wortel en al verwijderen...
Sometimes you need to plan for coincidence
Sodemieters... dat gaat een aardige klus worden dan!Hmmbob schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:12:
Is dat niet ook het straatgras wat eerder besproken is?(Teijgetje in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic")
Is het mogelijk dat ik verkeerde zoden heb gehad? Of is dit normaal na een maand...
Try not to become a man of success but a man of value.
Ik heb gisteren (na de vakantie) mijn sproeicomputer maar wat terug geschroeft: een heerlijk groen gazon maar er groeiden ook paddestoeltjes in. Dus ach, wat is 'normaal'
Heb vorige week een bloembak gemaakt van 5x1,5m nadat mn buxus is opgevreten. Nu zoek ik wat inspiratie om deze te vullen, iemand tips of een site met voorbeelden ?
Even bij de leverancier vragen of de zoden wel van dezelfde batch waren?St4ck3r schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:51:
Het gras ligt er een maand in, maar heb kleurverschillen![]()
[afbeelding]
Maar zonder gekheid, alle zoden en gazonzaden zijn mengsels van verschillende soorten gras zodat het gazon meer verschillende omstandigheden aan kan.
Het ziet er uit als normaal gras, straatgras groeit eerder breed en "vertakt", dat heb je ook niet zo goed ingegroeid na een maand.
Het zou eerder met de bodem, voeding of huidige temperaturen te maken hebben denk ik.
Of met een hond die overal een plasje doet.....
Maar ik zou de leverancier dus even aanspreken of hij iets weet, voordat je overal gaten gaat steken.
Kieseriet geven zorgt voor extra groen gras, wel alleen vaak per 25kg te koop geloof ik Welkoop verkoopt dat ook per 5 kg.
Dat is genoeg voor één gift op100 m². (5kg/100m²)
Voor groener gras dan bij de buren kan je deze bemesting aanhouden. Staat ook in TS.
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 31-07-2018 22:13 ]
Heb ik hier ook met zelf ingezaaid gras. Zat eerst ook wel vreemd te kijkenSt4ck3r schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:51:
Het gras ligt er een maand in, maar heb kleurverschillen![]()
[afbeelding]
Zit nu te denken aan bamboematten omdat die geen spul loslaten en net wat minder fijn zijn dan riet. De stengens horizontaal plaatsen is nog wel een idee, die hou ik even in het achterhoofd, thanks!Teijgetje schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:03:
@MartijnAbel
[ Voor 34% gewijzigd door MartijnAbel op 31-07-2018 21:54 ]
Hier ook paddestoelen, iedere dag weer. Zeker honderden, echt veel. Komt door de mest die gebruikt is.Hmmbob schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:19:
Ik heb gisteren (na de vakantie) mijn sproeicomputer maar wat terug geschroeft: een heerlijk groen gazon maar er groeiden ook paddestoeltjes in. Dus ach, wat is 'normaal'
Schieten hier ook uit de grond als spreekwoordelijke paddestoelen
Heb je al naar wilgenmatten gekeken? Mooie donkere kleur, dikke stengels.MartijnAbel schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:53:
[...]
Zit nu te denken aan bamboematten omdat die geen spul loslaten en net wat minder fijn zijn dan riet. De stengens horizontaal plaatsen is nog wel een idee, die hou ik even in het achterhoofd, thanks!
Jup, vind die ook zeker mooi, maar ben bang dat het dan wat te donker gaat worden. Moet eigenlijk even 2 rollen meehebben en dan bij de schutting houdenHmmbob schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 06:08:
[...]
Heb je al naar wilgenmatten gekeken? Mooie donkere kleur, dikke stengels.
Scroll even naar mijn tuinfoto’s in dit topic, ik heb ze tegen de schutting.
Heb nog een stuk rol van 1,50m over - je mag hem komen halen (Oost Brabant)
Heb nog een stuk rol van 1,50m over - je mag hem komen halen (Oost Brabant)
Waarom zou het niet mooi worden om extra planken te plaatsen? Je zult eerst kleurverschil hebben maar dat trekt wel bij, wellicht kun je een partijtje gebruikte planken vinden om dat te versnellen.MartijnAbel schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:27:
Iemand een idee wat met de doorkijk te doen? Toen ik de schutting neer heb gezet dacht ik dat het voldoende zou zijn(lees: verkeerde zuinigheid) maar nu begint het mij te irriteren, ook omdat de buren geen reet met de tuin doen en ik dus alle @##**&zooi van hun door de schutting heen krijg.
Extra planken plaatsen gaat niet mooi worden, dus dat is geen optie
[afbeelding]
Ik heb mijn tuin rondom op dezelfde manier afgeschermd, planken aan 1 kant van de paal om en om op elkaar geschroefd.
Gaat om de schutting achter, waarbij de schutting rechts als inspiratie diende.

[ Voor 11% gewijzigd door Beekforel op 01-08-2018 07:41 ]
Ik heb een driehoekige achtertuin op het noorden en heb flink moeite om een tegeldesign te bedenken hiervoor.
Even een schets hoe het verdeeld wordt:

Er is enkel zon op 1 hoek van de tuin, dus op die hoek komt een verhoogd border voor planten, die tevens kan dienstdoen als zitplek.
Omdat er weinig direct zon is, wordt de achtertuin in gezet als BBQ/lounge tuin. De voortuin wordt wel een groene speeltuin
De rechterkant wordt ingezet als buitenkeuken (want schutting)
Linksonder is plek voor een lounge of dining set.
Mijn idee is om in ieder geval met schellvis antraciet betontegels een rechthoek te maken voor de dining set.
Daaromheen komen rode klinkers.
zoiets maar dan kleinere vlak

Maar de vraag is hoe met de rest van de tuin om te gaan. Helemaal vol met klinkers? Of toch een ander patroon?
Suggesties?

Er is enkel zon op 1 hoek van de tuin, dus op die hoek komt een verhoogd border voor planten, die tevens kan dienstdoen als zitplek.
Omdat er weinig direct zon is, wordt de achtertuin in gezet als BBQ/lounge tuin. De voortuin wordt wel een groene speeltuin
Mijn idee is om in ieder geval met schellvis antraciet betontegels een rechthoek te maken voor de dining set.

Maar de vraag is hoe met de rest van de tuin om te gaan. Helemaal vol met klinkers? Of toch een ander patroon?
Suggesties?
[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 01-08-2018 08:36 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Er zijn verschillende verbanden. Keper, elleboog, halfsteens, lint en blokverband. In jouw geval zou ik voor elleboog of keperverband gaan. Ik kan het niet goed op de foto zien maar het lijkt me een gebakken waal. Het is prachtig maar deze zijn niet maatvast. Als je dit halfsteens gaat leggen, verspringen de stootvoegen. Met elleboog of keperverband houd je de lijnen wat gemakkelijker recht. Ook is keper of elleboog sterker.kmf schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:25:
Ik heb een driehoekige achtertuin op het noorden en heb flink moeite om een tegeldesign te bedenken hiervoor.
[afbeelding]
[afbeelding]
Suggesties?
Hou ook rekening met maatverschillen in de schellevis tegels. Als je in de folders kijkt, zie je dat de tegels steken ten opzichte van elkaar. Dit kan je oplossen door onder de hamer te straten maar dat zullen weinig stratenmakers doen ook vanwege het gewicht van de tegels. Maar je ze noemen het niet voor niets oud Hollandsche tegels.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Iedereen klaar voor de storm?
Even rondje gelopen of niets weg kan waaien met 160 km/u en zo eventueel meer schade kan maken?
Even rondje gelopen of niets weg kan waaien met 160 km/u en zo eventueel meer schade kan maken?
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 09-08-2018 15:32 ]
In Limburg schijnt de zon weer, succes rest van NL
[ Voor 13% gewijzigd door alki op 09-08-2018 15:42 ]
Gisteren al de eerste ronde gedaan voor het onweer, zometeen de laatste dingen sjorvast platleggen (het kan hier nogal waaien tussen twee polders in).Teijgetje schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:31:
Iedereen klaar voor de storm?![]()
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zit ook aan het eind van een paar kilometer weide, alleen vandaag staat de wind goed, de weiden op..
Hier trouwens voorlopig amper wind...….en maar een paar spatjes over de hele dag.
Zie net dat er nu weer om 9 uur een spatje verwacht wordt, samen met zon en wolken.... en dan van 12 tot 3 vannacht een paar minispatjes
Midden Nederland ontloopt de regendans, Code Oranja met een rietje voor de provincie Utrecht in ieder geval voorlopig.
En terwijl ik het net schreef ging het iets harder waaien, met windstoten tot wel 15 km/u.
Ben benieuwd, al dat afgevallen beukenblad weg zou wel fijn zijn...…
Hier volg je de storm live.
Als je uitzoomt zie je de wolken wegtrekken over de Noordzee.
Hier trouwens voorlopig amper wind...….en maar een paar spatjes over de hele dag.
Zie net dat er nu weer om 9 uur een spatje verwacht wordt, samen met zon en wolken.... en dan van 12 tot 3 vannacht een paar minispatjes
Midden Nederland ontloopt de regendans, Code Oranja met een rietje voor de provincie Utrecht in ieder geval voorlopig.
En terwijl ik het net schreef ging het iets harder waaien, met windstoten tot wel 15 km/u.

Ben benieuwd, al dat afgevallen beukenblad weg zou wel fijn zijn...…

Hier volg je de storm live.
Als je uitzoomt zie je de wolken wegtrekken over de Noordzee.
[ Voor 39% gewijzigd door Teijgetje op 09-08-2018 20:38 ]
Hier nergens last van in het hoge noorden. Kon wel merken dat het grasveld het water uberhaupt niet kwijt kon. Aangezien het iets afloopt had ik in het begin van het gras droge voeten en aan het einde toch echt natte
Na mijn gras-zoden-leggen avontuur staan er nu voor het eerst geen plassen in de tuin na een flinke bui. Happy!
Gisteren niet al het water uit het zwembadje gepompt. Heb er gisteren avond maar wat water in laten staan. Het badje stond er nog vanmorgen:). leek wel windkracht 10

[ Voor 11% gewijzigd door BP14 op 10-08-2018 13:06 ]
En ik heb er net een zandbak met deksel bij geklustReinier schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:39:
Hoort het hier of in het klustopic? Oh well
Opberghok omgebouwd tot speelhuisje, met klimwand, glijbaan, raampjes, brievenbus, keukentje, zithoek, etc. Stukje border en terras opgeofferd en met boomschors gevuld.
[afbeelding]
Nog even flink schuren, dat cederhout (denk ik) geeft nare splintertjes.

Jay Bates en Matthias Wandel zullen het wel prutswerk vinden qua verbindingen enz. maar ik ben tevreden
Zwaluwstaartverbindingen had inderdaad mooier geweest, en ook zo gedaan.Reinier schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:31:
[...]
En ik heb er net een zandbak met deksel bij geklust
Jay Bates en Matthias Wandel zullen het wel prutswerk vinden
Misschien een idee om de binnenkant een beitsje of lakje te geven?
Dan verkleurt hij egaal buiten, want (binnen) droog, en je hout blijft niet tot 3/4 vochtig als het zand vochtig is.
En misschien de bovenrand tussen/en de "bankjes" rond schuren en eindigen met grid 180 of 220? Rond is sterker en geeft minder kans op splinters. (Ik kreeg er altijd een trauma van als mijn vader, in mijn optiek op zijn "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"-manier, heel voorzichtig een splinter verwijderde.)
Schuren en beitsen gaat nog gebeuren @Teijgetje! Dank voor de tips.
Nou, die handmaaier is ook een feest zeg... Nu na een keer of 6 maaien zijn de nokken die de duwstang op hun plek houden helemaal weggevreten en draait het mes vrij van de assen en een keer of 4 zo snel... 
Iets met pisbakkenstaal dus. Meteen Praxis maar een mailtje gedaan wat ze er aan kunnen doen.
Ben er inmiddels ook wel achter dat dat ding, ongeacht de positieve test van de consumentenbond, gewoon bagger maait. Slaat de helft over elke keer. Kan er dus elke keer achteraan met de trimmer
Iets met pisbakkenstaal dus. Meteen Praxis maar een mailtje gedaan wat ze er aan kunnen doen.
Ben er inmiddels ook wel achter dat dat ding, ongeacht de positieve test van de consumentenbond, gewoon bagger maait. Slaat de helft over elke keer. Kan er dus elke keer achteraan met de trimmer
https://www.praxis.nl/tui...ark-kooimesmaaier/5202889MartijnAbel schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:35:
Nou, die handmaaier is ook een feest zeg... Nu na een keer of 6 maaien zijn de nokken die de duwstang op hun plek houden helemaal weggevreten en draait het mes vrij van de assen en een keer of 4 zo snel...
Deze? Die wil ik gaan halen, kwam ook goed uit de test bij de consumentenbond
Die inderdaad. Het lijkt een heel goed en leuk ding, maar als die na een paar maandjes al dit soort dingen gaat vertonen dan ben ik er rap klaar meeDCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:27:
[...]
https://www.praxis.nl/tui...ark-kooimesmaaier/5202889
Deze? Die wil ik gaan halen, kwam ook goed uit de test bij de consumentenbond
Ik ga wel even afwachten wat Praxis morgen terugstuurd op de mail
Hahaha, die heb ik ook. Vanwege diezelfde Consumentenbond test trouwens.
Ik heb geen last van de beschreven klachten, wel vind ik het opvangen wat matig. Er ‘waait’ veel over de bak heen, aan de linker zijkant..
Ik heb geen last van de beschreven klachten, wel vind ik het opvangen wat matig. Er ‘waait’ veel over de bak heen, aan de linker zijkant..
Dat waaien viel mij ook al op idd...Hmmbob schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:59:
Hahaha, die heb ik ook. Vanwege diezelfde Consumentenbond test trouwens.
Dit is de schade:

Flinke tuin hoe groot is die eigenlijk?Wackmack schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:36:
Vandaag was het zo ver! Eindelijk zou de tuin worden afgemaakt. Eigenlijk zou alles in maart al klaar zijn echter door een veranda en bijna twee maanden wachten op stenen helaas vertraging. Grootste nadeel is dat je hier een mooie bloei periode mist maar gelukkig is alles nu geplant. Sinds 3 weken is de tuin nu klaar, echt geweldig om lekker buiten te leven. We komen van een tuin van 25m2 met alleen maar stenen (huurhuis)
De lange rij planten zijn hortensia's. Verder hebben we gekozen voor de roze lavendel, siergras en bolbomen. Volgende komt er nog verlichting voor de bomen. Nu heerlijk buiten zitten en vooral heel veel sproeien
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vraagje wat voor soort hout gebruik je (om te stoken) en wat is de maat van die overkapping voor het hout?
Wil binnenkort ook de tuin aanpakken dus doe graag inspiratie hier op
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Tuin is iets van 20m diep bij 15/20m dus dat is top. Qua hout heb ik verschillende soorten. Eik en beuk liggen links, die gebruik ik voor de open haard binnen. In het midden ligt dennenhout, dat is voor de buitenhaard. Rechts ligt nog oven gedroogd hout, beuken en eik, dat is ook voor binnenRobbyTown schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:27:
[...]
Flinke tuin hoe groot is die eigenlijk?
Vraagje wat voor soort hout gebruik je (om te stoken) en wat is de maat van die overkapping voor het hout?
Wil binnenkort ook de tuin aanpakken dus doe graag inspiratie hier op.
Houthok is 4x1x2 dus 4m breed, 1m diep en 2m hoog.

Vrijdag verlichting geplaatst. De lampen naast het pad zijn van Ikea. Geven voor eej solar lamp echt prima licht en dat voor maar 5e. De bolbomen worden verlicht met In-lite lampen.
Misschien een compleet stompzinnige vraag, maar ik heb niet bepaald groene vingers 
Het onkruid werd hier een probleem, maar is recent door de droogte compleet overleden en uitgedroogd. (Ik geef meteen eerlijk toe met die grafhitte het ook een beetje te hebben laten dooretteren ipv het adequaat aan te pakken. Guilty!) Nu is mijn vraag: kan ik dat beter laten zitten of weghalen?
Theorie is dat het zo dood als een pier is door de uitdroging, maar wel mooi de grond bezet houdt zodat ander onkruid veel minder kans heeft. Of werkt dat zo niet, is onkruid veel te sterk/weinig nodig (of wordt de grond zo juist vruchtbaarder?) en is nu eruit trekken toch een slimmer plan?
Dat laten zitten is niet uit luiheid overigens om er onderuit te komen.
Wil het uiteraard weghalen indien nodig - ben gewoon oprecht benieuwd wat de minste kans oplevert dat ik het met een paar weken weer kan doen.
(Onze tuin moet nog aangelegd worden namelijk (wordt dan meteen voorzien van worteldoeken en alle shit), dat gaat echter helaas pas even na einde bouwvak gebeuren; +/- begin september. Tot die tijd moet ik het maar steeds aanpakken wanneer nodig - en t groeit rete snel.)
Het onkruid werd hier een probleem, maar is recent door de droogte compleet overleden en uitgedroogd. (Ik geef meteen eerlijk toe met die grafhitte het ook een beetje te hebben laten dooretteren ipv het adequaat aan te pakken. Guilty!) Nu is mijn vraag: kan ik dat beter laten zitten of weghalen?
Theorie is dat het zo dood als een pier is door de uitdroging, maar wel mooi de grond bezet houdt zodat ander onkruid veel minder kans heeft. Of werkt dat zo niet, is onkruid veel te sterk/weinig nodig (of wordt de grond zo juist vruchtbaarder?) en is nu eruit trekken toch een slimmer plan?
Dat laten zitten is niet uit luiheid overigens om er onderuit te komen.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Wtf, mine looks nothing like that!MartijnAbel schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:12:
[...]
Dat waaien viel mij ook al op idd...
Dit is de schade:
[afbeelding]
Zoiets had ik dus ook ja, WTF...
Dat hele handvat liep over die nok heen, kzag het gebeuren, kdenk was dit nou weer dan. Net of is het veel te zacht metaal ofzo
Je weet dat worteldoek niet helpt tegen onkruid? Onkruid komt van boven en niet van onder.WhatsappHack schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 05:20:
Misschien een compleet stompzinnige vraag, maar ik heb niet bepaald groene vingers
Dat laten zitten is niet uit luiheid overigens om er onderuit te komen.Wil het uiteraard weghalen indien nodig - ben gewoon oprecht benieuwd wat de minste kans oplevert dat ik het met een paar weken weer kan doen.
(Onze tuin moet nog aangelegd worden namelijk (wordt dan meteen voorzien van worteldoeken en alle shit), dat gaat echter helaas pas even na einde bouwvak gebeuren; +/- begin september. Tot die tijd moet ik het maar steeds aanpakken wanneer nodig - en t groeit rete snel.)
Worteldoek helpt wel aanzienlijk, mits je er geen grond bovenop gooit.pjot1 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:56:
[...]
Je weet dat worteldoek niet helpt tegen onkruid? Onkruid komt van boven en niet van onder.
there's no tweak without the tweaker
Gebeurt vaak wel, vandaar m'n opmerking.virtualJac schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:24:
[...]
Worteldoek helpt wel aanzienlijk, mits je er geen grond bovenop gooit.Onkruid wat langs boven aan komt waaien haal je ook makkelijk weer weg.
Dan heb je dus worteldoek liggen in de tuin...
In mijn ogen ziet het er niet uit, mooi gestreept plastic... voor geen meter schoon te houden, Vegen valt niet mee en je moet het wel schoonhouden omdat het zand wat er op komt te liggen weer goed is om onkruidzaden te laten ontkiemen.
Ik heb in de achtertuin diverse soorten boomschors liggen en dat werkt erg goed.
Zo goed dat het ook in de voortuin komt te liggen.
Het beetje onkruid wat er toch nog doorheen komt is er heel eenvoudig uit te plukken.
Natuurlijk zonder worteldoek eronder omdat je anders tussen de schors in weer zand kan krijgen waar de zaden in ontkiemen en wortelen.
In mijn ogen ziet het er niet uit, mooi gestreept plastic... voor geen meter schoon te houden, Vegen valt niet mee en je moet het wel schoonhouden omdat het zand wat er op komt te liggen weer goed is om onkruidzaden te laten ontkiemen.
Ik heb in de achtertuin diverse soorten boomschors liggen en dat werkt erg goed.
Zo goed dat het ook in de voortuin komt te liggen.
Het beetje onkruid wat er toch nog doorheen komt is er heel eenvoudig uit te plukken.
Natuurlijk zonder worteldoek eronder omdat je anders tussen de schors in weer zand kan krijgen waar de zaden in ontkiemen en wortelen.
Wat een mooie grote tuinWackmack schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:36:
Vandaag was het zo ver! Eindelijk zou de tuin worden afgemaakt. Eigenlijk zou alles in maart al klaar zijn echter door een veranda en bijna twee maanden wachten op stenen helaas vertraging. Grootste nadeel is dat je hier een mooie bloei periode mist maar gelukkig is alles nu geplant. Sinds 3 weken is de tuin nu klaar, echt geweldig om lekker buiten te leven. We komen van een tuin van 25m2 met alleen maar stenen (huurhuis)
De lange rij planten zijn hortensia's. Verder hebben we gekozen voor de roze lavendel, siergras en bolbomen. Volgende komt er nog verlichting voor de bomen. Nu heerlijk buiten zitten en vooral heel veel sproeien
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zie dat de haard de schoorsteen eigenlijk vlakbij en laag bij de woning zit. Geeft dit niet teveel problemen? Lees.. Gezeik met de buren?
Ha allen,
Ik word een beetje decadent misschien... ik heb ongeveer 40m2 aan gras en dat maai ik 1 a 2x week. Ik ben dat gedoe met die kabel eigenlijk wel een beetje zat. Dus kijk ik naar een accumaaier of een robotmaaier. Zijn er mensen die een van beide hebben?
Ik ben vooral op zoek naar wat ervaringen, specificaties zijn niet echt nodig nu. Een voordeel van een robotmaaier is dat je niet zelf hoeft te maaien, het voordeel van een accumaaier is dat ie goedkoper is. Ik vind maaien op zich wel prima te doen, dat is het probleem niet. Ik ben alleen benieuwd naar accuduur e.d.
Een benzinemaaier vind ik dus wel overkill in ons geval.
Iemand ervaringen, tips, suggesties e.d.?
Alvast bedankt
Ik word een beetje decadent misschien... ik heb ongeveer 40m2 aan gras en dat maai ik 1 a 2x week. Ik ben dat gedoe met die kabel eigenlijk wel een beetje zat. Dus kijk ik naar een accumaaier of een robotmaaier. Zijn er mensen die een van beide hebben?
Ik ben vooral op zoek naar wat ervaringen, specificaties zijn niet echt nodig nu. Een voordeel van een robotmaaier is dat je niet zelf hoeft te maaien, het voordeel van een accumaaier is dat ie goedkoper is. Ik vind maaien op zich wel prima te doen, dat is het probleem niet. Ik ben alleen benieuwd naar accuduur e.d.
Een benzinemaaier vind ik dus wel overkill in ons geval.
Iemand ervaringen, tips, suggesties e.d.?
Alvast bedankt
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Hier een black/dekker accu maaier. (nu 279 bij praxis en de promo accu actie loopt nog)
In de aanbieding gekocht bij de gamma voor 240,- incl extra accu, incl de 2 bijgeleverde dus 3 accu's
Heb daarna de set uitgebreid met hun strimmer en heggenschaar op accu en ben erg tevreden.
In totaal heb ik ongeveer 100m2 gras en heb ruim voldoende aan 1 accu.
Ook qua geluid een stuk beter dan de benzinemaaier die ik eerder had.
Je rijd dat ding naar buiten en binnen 10min ben je klaar.
In de aanbieding gekocht bij de gamma voor 240,- incl extra accu, incl de 2 bijgeleverde dus 3 accu's
Heb daarna de set uitgebreid met hun strimmer en heggenschaar op accu en ben erg tevreden.
In totaal heb ik ongeveer 100m2 gras en heb ruim voldoende aan 1 accu.
Je rijd dat ding naar buiten en binnen 10min ben je klaar.
[ Voor 34% gewijzigd door arjants op 15-08-2018 12:01 ]
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Ziet er leuk uit.arjants schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:57:
Alles op dezelfde accu is wel fijn natuurlijk.
Toch valt me het geluidsniveau tegen als ik het zo lees in de specs, 96dB (een overvliegende F16A straaljager op 600 meter hoogte geeft 95 dB).
Vanaf 85dB draag je beter al gehoorbescherming, wat je bij een motormaaier ook zou moeten.
En wel jammer dat hij geen mulch-functie heeft en niet zelfrijdend is.
En vergeleken met een motormaaier van 280 euro die wel alle opties heeft en veel sterker is, zelfrijdend is, én breder maait, is een geluidswinst van 2 dB natuurlijk verwaarloosbaar.
Helemaal als je bedenkt dat je met 54 vs 38 cm maaibreedte dan in ca.2/3 van de tijd klaar bent terwijl je niet hoeft te duwen.
Voor een echt stille maaier die heel licht duwt, en je bent bereid wat geld neer te leggen, kijk je naar een Fiskars StaySharp Max. (was de Momentum)Goverman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:50:
Ha allen,
ik heb ongeveer 40m2 aan gras en dat maai ik 1 a 2x week. Ik ben dat gedoe met die kabel eigenlijk wel een beetje zat.
Ik vind maaien op zich wel prima te doen, dat is het probleem niet.
Iemand tips, suggesties e.d.?
Die mulcht en kan opvangen.
Voor robotmaaiers vind je hier alles wat je er van weten wil.
[ Voor 74% gewijzigd door Teijgetje op 18-08-2018 23:02 ]
Dank dank! Totaal niet, wind staat meestal richting het westen. Verder goede burenPrutzertje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:45:
[...]
Wat een mooie grote tuin![]()
Zie dat de haard de schoorsteen eigenlijk vlakbij en laag bij de woning zit. Geeft dit niet teveel problemen? Lees.. Gezeik met de buren?
https://www.hovenierroelz...n-kalender/gazon-kalender
Handige kalender. Vraagje over het verticuteren. Het gras ligt er pas 6 weken in, dan lijkt verticuteren een beetje overdreven, eens? Zelfde voor bemesten. Zie nog dagelijks champignons door de mest in het gras.
Handige kalender. Vraagje over het verticuteren. Het gras ligt er pas 6 weken in, dan lijkt verticuteren een beetje overdreven, eens? Zelfde voor bemesten. Zie nog dagelijks champignons door de mest in het gras.
Weet iemand of haagwinde schadelijk is voor andere planten?
Ik vind het op zich best een mooi "onkruid" maar als het betekent dat het ten koste gaat van mijn andere planten ga ik het toch weghalen.
Ik vind het op zich best een mooi "onkruid" maar als het betekent dat het ten koste gaat van mijn andere planten ga ik het toch weghalen.
Vorige week een hele leuke app ontdekt om bloemen en planten te identificeren. Een soort Shazam zegmaar 
https://itunes.apple.com/nl/app/plantnet/id600547573
https://play.google.com/s...ils?id=org.plantnet&hl=nl
@Teijgetje Misschien iets om toe te voegen in de OP?
Bij mij werkte die niet zo goed. Ik heb betere ervaringen met Plantifier. Dat duurt wat langer, omdat je foto’s worden bekeken door leden van mijntuin.org, maar het resultaat is erg betrouwbaar.
https://play.google.com/s...trendsco.plantifier&hl=nl
Ook handige nieuwsbrief trouwens, ik word er geregeld aan herinnerd dat het tijd is voor bepaalde acties in de tuin.
https://play.google.com/s...trendsco.plantifier&hl=nl
Ook handige nieuwsbrief trouwens, ik word er geregeld aan herinnerd dat het tijd is voor bepaalde acties in de tuin.
Ik kan me vergissen maar volgens mij staat deze al in de OPCheesy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:25:
Vorige week een hele leuke app ontdekt om bloemen en planten te identificeren. Een soort Shazam zegmaar
Ik vind hem ook goed, als ik een foto maak krijg ik zelden de juiste als tweede of derde keus. Vrijwel altijd spot-on.Cheesy schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:25:
Maar dubbel in de TS lijkt me ietwat overdreven, hij staat al onder handige apps, zoals Ad al opmerkt.
Ik zal die van Elisabeth eens bekijken, de app dan
Ondertussen eerste offerte binnen, had eerder gerekend op 12-15k idpv 20k. Ga nog 2 andere offertes opvragen.Stancke schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:17:
Simpele vraag waarvan het antwoord wel uitgebreider zal zijn...
Iemand ervaring met een zwemvijver om te bouwen naar een zwembad?
Korte situatieschets: wij hebben alle hardware van een zwemvijver liggen, behalve de planten en pompen. Heb het in m'n hoofd gestoken om er een zwembad van te maken gezien de fundamenten er reeds liggen en ik DENK dat de kostprijs nog wel zou meevallen? (Al zal ik mij wel mispakken)
Iemand ervaring?
Foto van de zwemvijver, let niet op de vuiligheid, is een foto van enkele weken geleden, is ondertussen reeds volledig proper gezet:
https://imgur.com/a/SZwqsGE
For the record: heb reeds iemand gecontacteerd voor een prijsofferte maar gezien het bouwverlof, is het nog even wachten op zijn mening.
http://imgur.com/gallery/bXd85zM
Dit had je vast al gevonden denk ik?Stancke schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:34:
[...]
Ondertussen eerste offerte binnen, had eerder gerekend op 12-15k idpv 20k. Ga nog 2 andere offertes opvragen.
http://imgur.com/gallery/bXd85zM
Daar kun je bij meerderen offerte vragen of een plan maken/opvragen waarbij je zelf eea kan doen en de rest uitbesteden.
Een schets van de situatie met maten en doorvoeren van jouw bak scheelt dan bij de aanvraag.
Als ik het zilverpakket bekijk, krijg je vrijwel alles om een zwembad van 12x6 meter te maken voor 19.000 euro, incl. wandprofielen .
Afwerken zoals bij jou, incl. hier en daar een gat boren moet dus imo veel goedkoper kunnen.
[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 21-08-2018 23:20 ]
Je bedoelt dit :Vimana schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:29:
Weet iemand of haagwinde schadelijk is voor andere planten?

Dat onkruid is een drama, en volgens mij haal je het best weg. Als je het niet doet overwoekert het je tuin en je andere planten. Het 'draait' zich ook tussen je planten en klimt zo naarboven; volgens mij hebben jouw planten dat niet graag
Ikzelf heb er hier ook last van, maar dat spul groeit keihard. Alle zichtbare stengels verwijderd, en na 3 dagen zie je ze alweer komen. De wortels zitten ook heel diep in de grond, en ieder stukje wortel -hoe klein ook- dat je niet verwijderd resulteert in een nieuw plantje ...
https://fgheysels.github.io/
Ik vroeg me even af of dit plaatje uit mijn vorige tuin kwam. Ook daar gigantisch veel problemen gehad met deze wurgplant. Uren zoet geweest om die plant overal weg te plukken en een paar goede regenbuien en hij kwam aan alle kanten van de buren weer naar binnen zetten. Zelfs het klimop werd vrolijk overgenomen door deze plant.whoami schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:21:
[...]
Je bedoelt dit :
[afbeelding]
Dat onkruid is een drama, en volgens mij haal je het best weg. Als je het niet doet overwoekert het je tuin en je andere planten. Het 'draait' zich ook tussen je planten en klimt zo naarboven; volgens mij hebben jouw planten dat niet graag
Ikzelf heb er hier ook last van, maar dat spul groeit keihard. Alle zichtbare stengels verwijderd, en na 3 dagen zie je ze alweer komen. De wortels zitten ook heel diep in de grond, en ieder stukje wortel -hoe klein ook- dat je niet verwijderd resulteert in een nieuw plantje ...
Zou hem echt zo snel mogelijk weghalen voordat het echt overal zit.
OK, bedankt voor de tips 
Bij mij kringelt ie op dit moment alleen nog langs een paar anemonen omhoog, ziet er best mooi uit nog.
Maar ik ga hem voor de zekerheid wel weghalen.
Bij mij kringelt ie op dit moment alleen nog langs een paar anemonen omhoog, ziet er best mooi uit nog.
Maar ik ga hem voor de zekerheid wel weghalen.
Relatief veel verharding vind ik. En dan een groot stuk woestijn (gras) met hier en daar een verloren boom.
Daarnaast: een rij van 10 appelbomen op 3 a 4 meter, lukt dat ? Staan die niet veel te dicht bij elkaar ?
Daarnaast: een rij van 10 appelbomen op 3 a 4 meter, lukt dat ? Staan die niet veel te dicht bij elkaar ?
Super bedankt voor je reactie!whoami schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:27:
Relatief veel verharding vind ik. En dan een groot stuk woestijn (gras) met hier en daar een verloren boom.
Over de appelbomen: dat zijn speciaal gekweekte:

Heb je een suggestie voor de stenen. We willen 2 terrassen, zijkant woning en achterkant. Los van de bomen in het gras achter (woestijngras?) komen daar wel beplanting.
Ben benieuwd naar je tips.
Stenen of tegels is een kwestie van smaak en budget. Voor een terras heb je eigenlijk keuze uit alles. Ga eens naar een stenenboer en kijk wat je mooi vindt voor jouw budget.Remko.me schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:31:
[...]
Super bedankt voor je reactie!
Over de appelbomen: dat zijn speciaal gekweekte:
[afbeelding]
Heb je een suggestie voor de stenen. We willen 2 terrassen, zijkant woning en achterkant. Los van de bomen in het gras achter (woestijngras?) komen daar wel beplanting.
Ben benieuwd naar je tips.
We zijn wel uit over welke stenen, maar ik doelde meer op dat hij aangaf dat er teveel verhard is. Echter willen we de auto kwijt kunnen en de kinderen achter kunnen spelen (komt nog speelhuis+schommel).pjot1 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:08:
[...]
Stenen of tegels is een kwestie van smaak en budget. Voor een terras heb je eigenlijk keuze uit alles. Ga eens naar een stenenboer en kijk wat je mooi vindt voor jouw budget.
Als ik zelf naar de bestrating kijk valt mij voornamelijk het pad voorlangs het huis en de paden achter de 10 appelbomen op. Lijkt toch al gauw 10m2 bestrating wat waarschijnlijk maar beperkt zal worden gebruikt.Remko.me schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:28:
[...]
We zijn wel uit over welke stenen, maar ik doelde meer op dat hij aangaf dat er teveel verhard is. Echter willen we de auto kwijt kunnen en de kinderen achter kunnen spelen (komt nog speelhuis+schommel).
Ga je dat terras aan de zijkant gebruiken ? Zit je daar voldoende beschut, of ga je het gevoel hebben van op straat te zitten ? Is dat een locatie waar je 's avonds misschien nog wat zon verwacht ? Ik zie nl geen noordpijl op je plan 
Paadjes op je plan lijken me ook wel heel breed te zijn, en als ik het plan bekijk dan vind ik dat je (relatief gezien) veel oppervlakte van je tuin als verharding inkleurt. (Dat padje bv langs die appelbomen, ga je dat gebruiken om zo naar dat zij-terras te gaan ? )
Het gazon zelf noem ik een woestijn omdat het enkel gazon is (mits hier en daar een verdwaalde boom). Ik zou dat proberen wat spannender te maken door borders aan de zijkanten en eventueel een plantvak aan het terras (bv de plaats tussen je terras en waar je nu die rij van 5 appelbomen hebt getekend).
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar hou er ook rekening mee dat bomen wellicht wel op een bepaalde minimum afstand van de perceelgrens zullen moeten geplant worden
Paadjes op je plan lijken me ook wel heel breed te zijn, en als ik het plan bekijk dan vind ik dat je (relatief gezien) veel oppervlakte van je tuin als verharding inkleurt. (Dat padje bv langs die appelbomen, ga je dat gebruiken om zo naar dat zij-terras te gaan ? )
Het gazon zelf noem ik een woestijn omdat het enkel gazon is (mits hier en daar een verdwaalde boom). Ik zou dat proberen wat spannender te maken door borders aan de zijkanten en eventueel een plantvak aan het terras (bv de plaats tussen je terras en waar je nu die rij van 5 appelbomen hebt getekend).
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar hou er ook rekening mee dat bomen wellicht wel op een bepaalde minimum afstand van de perceelgrens zullen moeten geplant worden
Super bedankt!!whoami schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:45:
Ga je dat terras aan de zijkant gebruiken ? Zit je daar voldoende beschut, of ga je het gevoel hebben van op straat te zitten ? Is dat een locatie waar je 's avonds misschien nog wat zon verwacht ? Ik zie nl geen noordpijl op je plan
Ik ga er even mee aan de slag.
Wij vragen ons dus ook af of we aan de zijkant gaan zitten van het huis.
De voorkant zit op het zijden, achterkant op het noorden dus vandaar dat wij het terras al aan de zijkant/achter doen om zo meer zon te vangen.
Zonder de voorkant gedaan te hebben hierbij alvast aanpassingen:

Ik zou die border durven doortrekken tot aan die appelbomen. Nu zit je daar met een smal reepje gras die toch niets meer toevoegt.
Ook die border links zou ik nog durven doortrekken zodanig dat hij nog een gedeelte dat dierenpark volgt (ervoor komt).
Ook die border links zou ik nog durven doortrekken zodanig dat hij nog een gedeelte dat dierenpark volgt (ervoor komt).
Bedankt wederom!
Hierbij laatste ontwerp, ik ga nu lekker verder met ideeen verzamelen.
Beplanting is nog heel open, want daar moeten we even goed over nadenken.
De kinderen wilden heel graag een trampoline, dus dat zou hier voorin ook prima kunnen, maar of dat praktisch is?? Heb het maar even ingetekend.
Hierbij laatste ontwerp, ik ga nu lekker verder met ideeen verzamelen.
Beplanting is nog heel open, want daar moeten we even goed over nadenken.
De kinderen wilden heel graag een trampoline, dus dat zou hier voorin ook prima kunnen, maar of dat praktisch is?? Heb het maar even ingetekend.

Ik weet niet hoe de verkeerssituatie voor je huis is en hoe oud je kinderen zijn, maar als die combi een beetje ok is (of je een afrastering gebruikt) dan zou ik hem juist in de voortuin zetten. Wij hadden zo’n ding in de achtertuin, en die stond eigenlijk altijd in de weg....
Da's al een hele verbetering! Ik zou ook wat met haagjes werken, dat creëert een extra dieptewerking in je tuin waardoor deze groter gaat lijken. Je maakt dan soort ruimtes i.p.v. 1 grote vlakte. Een alternatief is verhoogde plantenbakken te maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 22-08-2018 17:00 ]
@WackmackWeet jij misschien nog de naam van deze grassen. Er is nogal wat keus in Lampepoetsersgras en dit formaat zou prima in mijn nieuwe border passen.Wackmack schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:13:
Als Tweakers nog twijfelen over siergras, doen! Vind het zelf super mooi.
[afbeelding]
Zeker!ebis schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 18:24:
[...]
@WackmackWeet jij misschien nog de naam van deze grassen. Er is nogal wat keus in Lampepoetsersgras en dit formaat zou prima in mijn nieuwe border passen.
Lampenpoetsersgras (of lampenpoetsergras) Pennisetum alopecuroides ‘Hameln’.
Ik heb net een hoop van dat lampenpoetsersgras omgemaaid
Het zal wel weer uitlopen, maar ik vind het onkruid.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb net alle siergras uitgegraven, dat groeide de pan uit en over de beschoeiing heen.
Dit siergras werd wel ca een meter hoog.
Pokkenwerk om alle wortels er uit te krijgen, naast kluitjes met een diameter van 80 cm tillen.
Ze mogen nu achter het zicht deels ontnemen en vogels beschutting geven in een hoekje waar ik toch met de maaier niet kan komen.
Lelijk waren ze ook weer niet.
Nog over het "pisbakkenstaal" dat soms gebruikt wordt in goedkope gereedschappen.
Say no more......
De aanhanger die ik kocht werkt in principe prima en kan genoeg gewicht aan in de bak, 250 kg.
Ook als je hem inklapt als kruiwagen is hij handig.
Wat minder is, is dat de trekboom doorbuigt waar de holte zit die over de bout/as van de kiephendel valt bij inklappen. Op dat punt is hij net te zwak als je hem vaak vol belast.
Wat ook onhandig is , is dat je een volle kar niet kunt veranderen in een kruiwagen; om de trekboom om te klappen moet de bak scheef omhoog en kiept alles er uit.
De kruiwagenbandjes bleken eigenlijk ook te scherp voor de zachtere grond die we hier normaal hebben, weliswaar met een kuub maaisel er op, en gaf diepe sporen dan.
Een ander probleempje was dat door de korte trekboom de kar bij scherp draaien met het handvat tegen de tractor kwam.
Inmiddels, na brede terreinbandjes en na wat laswerk, alles opgelost met een uitneembare lange trekboom en de mogelijkheid om het neuswiel simpel in rails te schuiven als je wil veranderen.

Volgend klusje hier aan is een stalen rand te maken op de achterrand van de bak, als je kiept en je rijdt trek je de achterrand van het slagvaste kunststof stuk doordat deze dan haakt......
...... een hoekje ben ik al kwijt.
(En de velgjes JohnDeere-geel spuiten.
)
Een grasrol is ook zo'n ding, eigenlijk een must bij grote oppervlakken maar een goede is reteduur.
Deze gevonden en ipv met water gevuld met 150 kg beton (het plaatstaal is dun dus ik verwachtte al snel deuken.)
Daar kon hij dus niet tegen omdat hij niet gelagerd was. Resultaat: doorgesleten trekooggaten en ingesleten rol-asnokken, en een kromgetrokken frame omdat hij plotseling nog maar aan één kant vast hing .

Na wat geMacGyver is dat ook verleden tijd. Wat wat meer werk was dan toen ik bedacht er zelfstellende spatwaterdichte lagers op te zetten, effe.

Na de eerste testrit,

Het replica-vlakraam werkt perfect, je kiept zes bakken aarde (1200kg) en rijdt daar net zolang over tot het vlak en aangewalst is door de tractor. Ook kuilen in het gras opvullen/dressen doet hij simpel, het raam trekt geen gras weg maar laat wel aarde achter waar nodig.
Beetje jammer dat het trekstuk van de grasrol, het laatste projectje, de mooiste en sterkste oplossing van alle drie is.
En ik dus denk om van de winter de eerdere twee maar aan te passen, uniformiteit is wel zo mooi en stel je voor je hebt niets te doen dan.
Volgend projectje wordt een verticuteer-aanhanger/ontmosser, om het veld aan te kunnen pakken.
Met veren als dit.
Tips zijn welkom want 6 veren is al 60 euro.
Pokkenwerk om alle wortels er uit te krijgen, naast kluitjes met een diameter van 80 cm tillen.
Ze mogen nu achter het zicht deels ontnemen en vogels beschutting geven in een hoekje waar ik toch met de maaier niet kan komen.
Nog over het "pisbakkenstaal" dat soms gebruikt wordt in goedkope gereedschappen.
Say no more......
De aanhanger die ik kocht werkt in principe prima en kan genoeg gewicht aan in de bak, 250 kg.
Wat minder is, is dat de trekboom doorbuigt waar de holte zit die over de bout/as van de kiephendel valt bij inklappen. Op dat punt is hij net te zwak als je hem vaak vol belast.
Wat ook onhandig is , is dat je een volle kar niet kunt veranderen in een kruiwagen; om de trekboom om te klappen moet de bak scheef omhoog en kiept alles er uit.
De kruiwagenbandjes bleken eigenlijk ook te scherp voor de zachtere grond die we hier normaal hebben, weliswaar met een kuub maaisel er op, en gaf diepe sporen dan.
Een ander probleempje was dat door de korte trekboom de kar bij scherp draaien met het handvat tegen de tractor kwam.
Inmiddels, na brede terreinbandjes en na wat laswerk, alles opgelost met een uitneembare lange trekboom en de mogelijkheid om het neuswiel simpel in rails te schuiven als je wil veranderen.

Volgend klusje hier aan is een stalen rand te maken op de achterrand van de bak, als je kiept en je rijdt trek je de achterrand van het slagvaste kunststof stuk doordat deze dan haakt......

(En de velgjes JohnDeere-geel spuiten.
Een grasrol is ook zo'n ding, eigenlijk een must bij grote oppervlakken maar een goede is reteduur.
Deze gevonden en ipv met water gevuld met 150 kg beton (het plaatstaal is dun dus ik verwachtte al snel deuken.)
Daar kon hij dus niet tegen omdat hij niet gelagerd was. Resultaat: doorgesleten trekooggaten en ingesleten rol-asnokken, en een kromgetrokken frame omdat hij plotseling nog maar aan één kant vast hing .

Na wat geMacGyver is dat ook verleden tijd. Wat wat meer werk was dan toen ik bedacht er zelfstellende spatwaterdichte lagers op te zetten, effe.
- Assen en zijwand oplassen en de assen terugvijlen van 16,5 naar 15 mm diameter. Elektrisch lassen en 0,8 mm plaatstaal is soms een uitdaging...….
- Losneembare lagerhuizen maken en vastlassen aan het pisbakkenstalen 1mm dikke buisframe.
- Buizenframe richten.
- De trekboom verlengen ivm draaicirkel achter de maaier en dit vastlassen aan het pisbakkenstaal.
- En gelijk maar een verwisselbaar trekstuk en handvat gemaakt zodat je hem ook simpel met de hand kan gebruiken. Doordat de stang nu lang is kan je de 150 kg heel makkelijk laten rollen.
- schraper aanpassen en goed vastzetten.
- Rest nu nog even zwart schilderen.....

Na de eerste testrit,

Het replica-vlakraam werkt perfect, je kiept zes bakken aarde (1200kg) en rijdt daar net zolang over tot het vlak en aangewalst is door de tractor. Ook kuilen in het gras opvullen/dressen doet hij simpel, het raam trekt geen gras weg maar laat wel aarde achter waar nodig.

Beetje jammer dat het trekstuk van de grasrol, het laatste projectje, de mooiste en sterkste oplossing van alle drie is.
En ik dus denk om van de winter de eerdere twee maar aan te passen, uniformiteit is wel zo mooi en stel je voor je hebt niets te doen dan.
Volgend projectje wordt een verticuteer-aanhanger/ontmosser, om het veld aan te kunnen pakken.
Met veren als dit.
Tips zijn welkom want 6 veren is al 60 euro.
[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2018 23:23 ]
De assen terug gevijlt nog welTeijgetje schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:36:
Ik heb net alle siergras uitgegraven, dat groeide de pan uit en over de beschoeiing heen.
Say no more......
De kruiwagenbandjes bleken eigenlijk ook te scherp voor de zachtere grond die we hier normaal hebben.
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Volgend klusje hier aan is een stalen rand te maken op de achterrand van de bak, als je kiept en je rijdt trek je de achterrand van het slagvaste kunststof stuk doordat deze dan haakt...….. een hoekje ben ik al kwijt.
(En de velgjes JohnDeere-geel spuiten.)
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Na wat geMacGyver is dat ook verleden tijd. Wat wat meer werk was dan toen ik bedacht er zelfstellende spatwaterdichte lagers op te zetten, effe.Onnodig te zeggen dat als ik de uren en materialen uitzet tegen een dure, ik beter een dure goede meteen had kunnen kopen voor 500..... en dan goedkoper uit had geweest.
- Assen en zijwand oplassen en de assen terugvijlen van 16,5 naar 15 mm diameter. Elektrisch lassen en 0,8 mm plaatstaal is soms een uitdaging...….
- Losneembare lagerhuizen maken en vastlassen aan het pisbakkenstalen 1mm dikke buisframe.
- Buizenframe richten.
- De trekboom verlengen ivm draaicirkel achter de maaier en dit vastlassen aan het pisbakkenstaal.
- En gelijk maar een verwisselbaar trekstuk en handvat gemaakt zodat je hem ook simpel met de hand kan gebruiken. Doordat de stang nu lang is kan je de 150 kg heel makkelijk laten rollen.
- schraper aanpassen en goed vastzetten.
- Rest nu nog even zwart schilderen.....
Na de eerste testrit,
Met veren als dit.
Tips zijn welkom.

Niet dat je twee assen, 25 mm breed, in een half uurtje doet maar iets rondvijlen klinkt moeilijker dan het is.Prutzertje schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:40:
[...]
De assen terug gevijlt nog welWat een werk man... Kudos daarvoor !! +1
Dat is een slag die je bij een goede technische werktuigbouwkundige opleiding leert. .
Met een goede basterdvijl beginnen en zoet eindigen, en af en toe meten en passen met een 15 mm soldeerkoppeling, die laat mooi een gele streep achter waar hij knelt.
En de as verdraaien natuurlijk, steeds na een aantal slagen, dan blijft het rond.
Maar vandaar zelfstellende lagers, die kunnen een ashoekafwijking van ca + en - 7 graden aan.
Zo nauw kwam het dus niet.
Een pasrandje van 4 mm vastlassen, om de binnenste lagerschaal tegen te klemmen, bleek haast meer werk.
En voor de lagerschalen, steigerpijp is 42 mm binnenmaat en 4 dik, dat kwam ook mooi uit. (na een beetje zoeken)
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2018 23:17 ]
De voortuin is inmiddels ook voorzien van schors.
Ziet er (in mijn ogen dan) meteen een stuk beter uit.

De bodem droogt dan een stuk minder snel uit, en er komen ook vaak meerdere beestjes in die de vogeltjes dan weer lekker vinden.
Onkruid heeft ook minder kans dus voor mij alleen maar voordelen
De Laurier heeft de droogte (iedere week 1x de voortuin gesproeid de afgelopen hete weken) en is als een bezetene sinds de eerste regen aan het uitlopen (inmiddels weer de schaar erin gezet) en maakt weer flink wat bloemknoppen.
Ik ben alleen bang dat de Arabis/Aubrieta het niet overleefd heeft
Ziet er (in mijn ogen dan) meteen een stuk beter uit.

De bodem droogt dan een stuk minder snel uit, en er komen ook vaak meerdere beestjes in die de vogeltjes dan weer lekker vinden.
Onkruid heeft ook minder kans dus voor mij alleen maar voordelen
De Laurier heeft de droogte (iedere week 1x de voortuin gesproeid de afgelopen hete weken) en is als een bezetene sinds de eerste regen aan het uitlopen (inmiddels weer de schaar erin gezet) en maakt weer flink wat bloemknoppen.
Ik ben alleen bang dat de Arabis/Aubrieta het niet overleefd heeft
Zijn er hier mensen die verstand hebben van douglas tuinhuizen? Hopelijk zit ik in het goede topic 
Wij zijn bezig met de tuin, eerst een overkapping gemaakt en begin volgend jaar willen we alles afmaken met nieuwe bestrating ed.
Nu hebben we nog een verloren hoekje waar we graag een tuinhuis willen plaatsen. Echter willen we de ruimte zo optimaal mogelijk gebruiken.
Om onze tuin staat een gemetselde muur met kolommen waartussen betonpanelen staan. Deze willen we niet afbreken, maar ik wil het tuinhuis/schuur hier wel zo kort mogelijk tegenaan zetten (paar cm speling).
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat het hout duurzaam beschermt blijft?
Wij zijn bezig met de tuin, eerst een overkapping gemaakt en begin volgend jaar willen we alles afmaken met nieuwe bestrating ed.
Nu hebben we nog een verloren hoekje waar we graag een tuinhuis willen plaatsen. Echter willen we de ruimte zo optimaal mogelijk gebruiken.
Om onze tuin staat een gemetselde muur met kolommen waartussen betonpanelen staan. Deze willen we niet afbreken, maar ik wil het tuinhuis/schuur hier wel zo kort mogelijk tegenaan zetten (paar cm speling).
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat het hout duurzaam beschermt blijft?
Niet. Of voor geïmpregneerde en gespoten planken kiezen
Douglas kan prima onbeschermd, alleen als het maar een paar cm van de muur en schutting staat kun je vochtproblemen krijgen omdat het daar slecht droogt.darklord007 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:31:
Zijn er hier mensen die verstand hebben van douglas tuinhuizen? Hopelijk zit ik in het goede topic
Een probleem waar ook de onderste laag mee te maken krijgt bij regen(inslag).
De onderste laag kun je op een stenen betonbandje zetten tegen vocht.
De achterkant van de planken kun je beitsen, een goede pantserbeits in drie lagen beschermd een jaar of 10.
Je zou de planken vooraf moeten beitsen, bv transparant.
Beits ademt. Een lak sluit af, dat wil je eigenlijk niet.
Check wel met de buren of zo vlak tegen de muur geen probleem is. En zet het evt op papier. Bebouwing, ook een schuurtje, mag juridisch op de erfgrens staan als je toestemming hebt.
En misschien is het slim het iets verder van de muur
te zetten. Dan heb je iets meer ventilatie en kan je er bij om blad ed weg te halen (dat gaat rotten) en kan je evt er bij voor een kwastje na een aantal jaar.
Ander voordeel van iets verder van de muur is dat je douglas olie kan gebruiken ipv beitsen.
De olie breng je aan als je klaar bent en moet je jaarlijks/tweejaarlijks herhalen.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 31-08-2018 22:31 ]
Ik heb inmiddels 5 jaar douglas palen in de grond staan, is weinig mee gebeurd. Toplaag blijft heel erg nat, maar niks verrot o.i.d.
Dat zijn goede tips, dank daarvoor!.Teijgetje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:21:
[...]
Douglas kan prima onbeschermd, alleen als het maar een paar cm van de muur en schutting staat kun je vochtproblemen krijgen omdat het daar slecht droogt.
Een probleem waar ook de onderste laag mee te maken krijgt bij regen(inslag).
De onderste laag kun je op een stenen betonbandje zetten tegen vocht.
De achterkant van de planken kun je beitsen, een goede pantserbeits in drie lagen beschermd een jaar of 10.
Je zou de planken vooraf moeten beitsen, bv transparant.
Beits ademt. Een lak sluit af, dat wil je eigenlijk niet.
Check wel met de buren of zo vlak tegen de muur geen probleem is. En zet het evt op papier. Bebouwing, ook een schuurtje, mag juridisch op de erfgrens staan als je toestemming hebt.
En misschien is het slim het iets verder van de muur
te zetten. Dan heb je iets meer ventilatie en kan je er bij om blad ed weg te halen (dat gaat rotten) en kan je evt er bij voor een kwastje na een aantal jaar.
Ander voordeel van iets verder van de muur is dat je douglas olie kan gebruiken ipv beitsen.
De olie breng je aan als je klaar bent en moet je jaarlijks/tweejaarlijks herhalen.
Ik wil van die zwarte geïmpregneerde potdeksels gebruiken voor de wanden en een plat dak met een kleine oversteek.
De erfscheiding staat al op ons eigen perceel en door een zwembad zit ik aan beperkte afmetingen. Alles wat ik dus van de muur af blijf is in principe verloren ruimte.
Helemaal tegen de muur is geen goed idee, maar zoveel ruimte dat ik er nog tussen kan vind ik te veel. Door de oversteek van het dak zal er niet veel regen tussen komen.
Ik wil het geheel sowieso op wat bandjes zetten om te zorgen dat de boel niet gaat rotten.
Afwateren bij de buren mag niet.darklord007 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:56:
[...]
Alles wat ik dus van de muur af blijf is in principe verloren ruimte.
Helemaal tegen de muur is geen goed idee, maar zoveel ruimte dat ik er nog tussen kan vind ik te veel. Door de oversteek van het dak zal er niet veel regen tussen komen.
Hou daar rekening mee.
En geïmpregneerd is klaar zoals al gezegd, dat hoef je verder niet te beschermen.
Klopt maar als ik m tegen de muur zet zit ik nog 30cm op eigen perceel. Plat dak met wat oversteek zorgt ervoor dat ik van de erfgrens af blijf, maar er ook niet veel water tussen zal lopen.Teijgetje schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:51:
[...]
Afwateren bij de buren mag niet.
Hou daar rekening mee.
En geïmpregneerd is klaar zoals al gezegd, dat hoef je verder niet te beschermen.
Ik wil binnenkort mijn terras gaan uitbreiden en een aantal extra looppaden in de tuin aanleggen. Daarvoor wil ik het bestaande straatwerk kopen zodat alles één geheel blijft. Het huidige terras ligt er sowieso vanaf 1994 (bouw woning) maar ik vermoed dat ze toentertijd al 'tweedehands' waren. Weet iemand hoe deze klinkers/stenen heten?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Zoals ik het zie, zijn dit kk's, oftewel klinkerkeien. De maat zal ongeveer 10x20cm zijn.Harrie_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:43:
Ik wil binnenkort mijn terras gaan uitbreiden en een aantal extra looppaden in de tuin aanleggen. Daarvoor wil ik het bestaande straatwerk kopen zodat alles één geheel blijft. Het huidige terras ligt er sowieso vanaf 1994 (bouw woning) maar ik vermoed dat ze toentertijd al 'tweedehands' waren. Weet iemand hoe deze klinkers/stenen heten?
[afbeelding]
Het zal erg lastig worden om precies dezelfde kleur te vinden. Je zou eens kunnen kijken bij Pako in Amsterdam. Die doet alleen (tweedehands) gebakken stenen.
gewone straatklinkers, volop 2e hands verkrijgbaar voor niet teveel geld. Heb er hier ook een berg liggen
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Is toch gewoon keiformaat rood/paars? (link Pako/klinkerconcurrent met dank aan @pjot1 )Harrie_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:43:
Weet iemand hoe deze klinkers/stenen heten?
[afbeelding]
Inderdaad waarschijnlijk ook voor weinig of gratis op Marktplaats maar met 185kg/m² is laten bezorgen misschien wel fijn.
Grappig dat daar waaltjes van het Roeterseiland te krijgen zijn. Heb daar 28 jaar gewoond dus ik zou ze moeten kennen.....
Je zou haast wat meters halen uit nostalgie.
[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 02-09-2018 23:32 ]
Dat moeten ze zijn inderdaad!Teijgetje schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:04:
[...]
Is toch gewoon keiformaat rood/paars? (link Pako/klinkerconcurrent met dank aan @pjot1 )
Inderdaad waarschijnlijk ook voor weinig of gratis op Marktplaats maar met 185kg/m² is laten bezorgen misschien wel fijn.
Grappig dat daar waaltjes van het Roeterseiland te krijgen zijn. Heb daar 28 jaar gewoond dus ik zou ze moeten kennen.....![]()
Je zou haast wat meters halen uit nostalgie.
Wij zijn aan het rondkijken voor een tuinhuis, en zullen misschien iets laten plaatsen uit thermowood. Dat is eigenlijk hout dat tot >200° verwarmd werd. Keuze tussen den, populier & amerikaanse es.darklord007 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:31:
ja ik ken dat, mooi spul maar ook behoorlijk aan de prijs.whoami schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:32:
[...]
Wij zijn aan het rondkijken voor een tuinhuis, en zullen misschien iets laten plaatsen uit thermowood. Dat is eigenlijk hout dat tot >200° verwarmd werd. Keuze tussen den, populier & amerikaanse es.
Ik heb er ook al op geGoogled: Maar ik hoor het liever van ervaringsdeskundigen:
Wanneer is nou het beste moment om een tuinset te kopen?
Volgens de Google resultaten is dat na de zomer (vanaf eind augustus/begin september), maar dat is nogal breed. Want december is ook na eind augustus, maar ik zoek de juiste balans tussen voldoende gedaalde prijzen, maar nog wel voldoende keuze hebben. Ik zie nu al aanbiedingen van 20-25% waarbij ik ook nog maar eens moet afwachten of dat wel aanbiedingen zijn. Soms zelfs hogere kortingen bij dezelfde aanbieder die andere sets met nauwelijks korting verkoopt.
Iemand nog ervaringen/tips die niet op Google te vinden zijn? Stunten ze bijvoorbeeld voornamelijk met de mindere kwaliteit sets, of ook met de betere/duurdere? En gaan daar op een gegeven moment ook flinke kortingen van af?
Volgens de Google resultaten is dat na de zomer (vanaf eind augustus/begin september), maar dat is nogal breed. Want december is ook na eind augustus, maar ik zoek de juiste balans tussen voldoende gedaalde prijzen, maar nog wel voldoende keuze hebben. Ik zie nu al aanbiedingen van 20-25% waarbij ik ook nog maar eens moet afwachten of dat wel aanbiedingen zijn. Soms zelfs hogere kortingen bij dezelfde aanbieder die andere sets met nauwelijks korting verkoopt.
Iemand nog ervaringen/tips die niet op Google te vinden zijn? Stunten ze bijvoorbeeld voornamelijk met de mindere kwaliteit sets, of ook met de betere/duurdere? En gaan daar op een gegeven moment ook flinke kortingen van af?
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Wanneer je die eigenlijk te dure combinatie/set van jouw keuze vindt voor een gereduceerde prijs die in jouw budget past én je toe kan slaan voordat een ander het wegkaapt.Tripl3 D schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:12:
Na de zomer, het is inmiddels herfst, worden de sets afgeprijsd om plaats te maken..
Van dure sets hebben tuincentra ed vaak maar enkele stuks, dus daar hoef je niet op 75% korting te rekenen.
Vaak zijn die ook zo weg met 25-30% korting.
Maar om dezelfde reden komt er na de zomer dus ook veel tweedehands op de markt van mensen die hun toch al luxe goede set vervangen door iets nog mooiers. (en in het voorjaar iets minder)
Blijven zoeken, en toeslaan als het helemaal aan jouw voorwaarden voldoet, de beller is vaak sneller. (Ook op marktplaats, de app gebruiken op je telefoon, dan krijg je steeds de nieuwste advertenties te zien als je opent).
Zelf zoek ik een "Innsbruck" voor weinig. (zelf maken kost ca 400 aan materiaal, ongeimpregneerd.
[ Voor 41% gewijzigd door Teijgetje op 03-09-2018 18:20 ]
Deze tuincentrum geprobeerd?Teijgetje schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:24:
[...]
Zelf zoek ik een "Innsbruck" voor weinig. (zelf maken kost ca 400 aan materiaal, ongeimpregneerd.)
http://www.tuincentrumhetoosten.nl/
Vind het een draak van een tuincentrum. Achterlijk groot en een hoop tokkie spul. Maar heb zo'n dergelijke tafel daar gezien. Weet alleen de prijs niet meer.
Heeft iemand ook een tip voor een strakke tuin kast waar ik mijn tuin gereedschap in kwijt kan? De handgrasmaaier moet er ook in passen. Ik heb ruimte aan de zijkant van mijn huis dus dan staat het ook niet in het zicht. Ik zie erg fraaie kasten van Biohort maar die zijn meteen ook erg prijzig.
Zelf iets timmeren naar je wensen geen optie?DypFrys schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:32:
Heeft iemand ook een tip voor een strakke tuin kast waar ik mijn tuin gereedschap in kwijt kan? De handgrasmaaier moet er ook in passen. Ik heb ruimte aan de zijkant van mijn huis dus dan staat het ook niet in het zicht. Ik zie erg fraaie kasten van Biohort maar die zijn meteen ook erg prijzig.
Net een buxusmot voorbij zien komen. 
Geen aangetaste, kaalgevreten met rupsen/spinsel bezette planten vooralsnog te vinden.
Toch maar alles uit de kast halen dit weekend.
(en blij dat ik eergisteren al gemaaid had, gisteren was het een zwembad na +50 mm regen.)
Geen aangetaste, kaalgevreten met rupsen/spinsel bezette planten vooralsnog te vinden.
Toch maar alles uit de kast halen dit weekend.

(en blij dat ik eergisteren al gemaaid had, gisteren was het een zwembad na +50 mm regen.)