Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DypFrys
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 28-01 13:18
quote:
Prutzertje schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:16:
[...]

Zelf iets timmeren naar je wensen geen optie?
Dat is inderdaad wel een optie want ik kom er niet echt uit. Ik ben zelf niet zo'n klusser dus dan zou ik het laten doen. Ik heb een goede kennis gisteren wat inspiratie foto's gestuurd en die gaat er mee aan de slag. Zal het hier t.z.t. wel posten.

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20-04 23:39
Iemand een idee hoe ik de gigantische huisspin(eratigena atrica gigantea) kan bestrijden? Ik heb ze in huis, maar de kindjes allemaal in de bloembakken tussen het grind. Aangezien ik geen zin heb om elke week een paar joekels dood te meppen heb ik liever een blijvende oplossing :p

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• Ad de Jong
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:55
quote:
MartijnAbel schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:25:
Iemand een idee hoe ik de gigantische huisspin(eratigena atrica gigantea) kan bestrijden? Ik heb ze in huis, maar de kindjes allemaal in de bloembakken tussen het grind. Aangezien ik geen zin heb om elke week een paar joekels dood te meppen heb ik liever een blijvende oplossing :p
Miele.... er is geen betere :P

Mijn profiel op Discogs

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:58
quote:
MartijnAbel schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:25:
In de topicstart staan wat middeltjes tegen spinnen, onder huismiddeltjes.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• MartijnAbel
quote:
Teijgetje schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 07:29:
[...]

In de topicstart staan wat middeltjes tegen spinnen, onder huismiddeltjes.
Thanks, niet eenz gezien 8)7

Dat insect clean spider free maar eens gaan halen. Dat gewoon spuiten waar de spinnen buiten zitten neem ik aan?

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• Teijgetje
quote:
MartijnAbel schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:27:
[...]
Dat gewoon spuiten waar de spinnen buiten zitten neem ik aan?
Spinnen zitten overal...…. Je moet het echt gericht gebruiken op plaatsen waar jij geen spinnen wil hebben.

Op grote vlakken en glas gaan ze niet zitten, kiertjes ed. rondom deuren, ramen en overkappingen wel. De verlichting `s nachts/`s avonds binnen maakt zo`n raam of deur een goede vangplaats en waar ze de woning in zouden kunnen.
En natuurlijk in de buurt van nachtelijke buitenlichtbronnen.
Gebruiksaanwijzing zit er bij, ik gebruik hier een 1 op 3(water) oplossing en ben grotendeels van de overlast af.
Een spinnetje hier of daar hou je altijd, gelukkig, daarvoor zijn er te veel
Je zou puurder moeten spuiten om ze overal te verbannen, wat stukken meer kost als je groter woont dan in een rijtjeshuis.
Maar dat is niet nodig, spinnen zijn extreem nuttig en wij hebben sowieso geen giftige soorten.

• MartijnAbel
quote:
Teijgetje schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:50:
[...]

Spinnen zitten overal...…. Je moet het echt gericht gebruiken op plaatsen waar jij geen spinnen wil hebben.

Op grote vlakken en glas gaan ze niet zitten, kiertjes ed. rondom deuren, ramen en overkappingen wel. De verlichting `s nachts/`s avonds binnen maakt zo`n raam of deur een goede vangplaats en waar ze de woning in zouden kunnen.
En natuurlijk in de buurt van nachtelijke buitenlichtbronnen.
Gebruiksaanwijzing zit er bij, ik gebruik hier een 1 op 3(water) oplossing en ben grotendeels van de overlast af.
Een spinnetje hier of daar hou je altijd, gelukkig, daarvoor zijn er te veel
Je zou puurder moeten spuiten om ze overal te verbannen, wat stukken meer kost als je groter woont dan in een rijtjeshuis.
Maar dat is niet nodig, spinnen zijn extreem nuttig en wij hebben sowieso geen giftige soorten.
Thanks voor de uitleg, ga er mee aan de slag als het binnen is.
Als het maar iets helpt aangezien er nu honderden kleintjes in de grindbakken zitten

• Teijgetje
quote:
MartijnAbel schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:55:
[...]

Thanks voor de uitleg, ga er mee aan de slag als het binnen is.
Als het maar iets helpt aangezien er nu honderden kleintjes in de grindbakken zitten
Het helpt zeker.
Maar het spinnenseizoen begint nu, de reden dat je die grote huisspin ziet is omdat het mannetje nu actief op zoek gaat naar een partner.
Een gemiddeld huis herbergt 1500 spinnen en ze krijgen uiteindelijk allemaal kroost(100-200). En die honderden kleintjes zijn met een paar weken ook vanzelf vertrokken en verder onzichtbaar. ;)

Ik zou alleen zorgen dat ze niet binnen gaan en geen webben maken op plaatsen die jij gebruikt.

Voor binnen hoef je ze trouwens ook niet te pletten, met een spidercatcher zet je ze zo (weer) buiten, of met een glas met een papiertje in de moderne variant zet je simpel van alles buiten.

Zonder die vraatzuchtige spinnen zouden wij gek worden van het ongedierte, gelukkig eten ze geen mensen. :+
Ik zou me pas zorgen maken als je er een tegen komt zo groot als een hond.....

Persoonlijk vind ik het uitkomen van een nest, honderden minispinnen die wegrennen, fascinerend om te bekijken. _/-\o_

Teijgetje wijzigde deze reactie 08-09-2018 10:45 (23%)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:24

Rukapul

Moderator General Chat
Ik heb iets (te) gesnoeid wat niet helemaal in goede aarde viel :P

Kan iemand vertellen wat onderstaande plant (zelfde soort, van de buren) is?

Dan weet ik of dit nog wat wordt volgend jaar (denk van wel) of wat ik moet kopen :+

• Ad de Jong
quote:
Rukapul schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:52:
Ik heb iets (te) gesnoeid wat niet helemaal in goede aarde viel :P

Kan iemand vertellen wat onderstaande plant (zelfde soort, van de buren) is?
[afbeelding]

Dan weet ik of dit nog wat wordt volgend jaar (denk van wel) of wat ik moet kopen :+
Pieris Japonica.
Ik denk dat ie nog wel uit zal lopen al had je beter in het voorjaar kunnen snoeien.
Mocht je hem willen vervangen dan is de " Forest Flame" een mooie of de bonte " Flaming Silver"
(Die laatste kan nog wel eens in mijn tuin komen te staan als ik hem tegenkom :D :P

Ad de Jong wijzigde deze reactie 09-09-2018 15:48 (3%)

Mijn profiel op Discogs

• JaMaaT
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20-04 20:20
Ik ga ook nog even onze tuin posen. We twijfelen nog om tegen de heg van de achterburen hederá te plaatsen of het zo te laten en gewoon goed te snoeien zodat de heg vanzelf verdicht.

Dan willen nog wel iets van 2 leuke boompje aan de achterkant met daarop 2 spotjes. Heeft iemand daar nog ideeën over? Mag wel iets zijn met "body". Staat wel veel in schaduw (tuin ligt vol op het zuiden).

Op de 2e foto wel te zien.

• Frogy
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-04 19:49
Mooie tuin hoor

• petjekel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-04 16:02
Afgelopen vrijdag bezig geweest met de grond klaarmaken voor grasmatten en ook de matten gelegd. In het papier met info dat we mee hebben gekregen hebben ze het erover om na 1 week het gras al te maaien, maar is dat niet te vroeg. Ik had namelijk gelezen dat het 2 a 3 weken ongeveer duurt voordat de wortels vastzitten in de grond waarop de mat is gelegd.
Is het wel verstandig om na 1 week al een keer te maaien?

• JaMaaT
quote:
petjekel schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:24:
Afgelopen vrijdag bezig geweest met de grond klaarmaken voor grasmatten en ook de matten gelegd. In het papier met info dat we mee hebben gekregen hebben ze het erover om na 1 week het gras al te maaien, maar is dat niet te vroeg. Ik had namelijk gelezen dat het 2 a 3 weken ongeveer duurt voordat de wortels vastzitten in de grond waarop de mat is gelegd.
Is het wel verstandig om na 1 week al een keer te maaien?
Bij mij lag het ook nog niet helemaal vast (langs de randen) maar heb het wel gemaaid. Het groeit groeit gewoon goed bij ons dus volgens mij niet zo'n probleem. Ik heb gewoon een kooimesmaaier. Daar wil je geloof ook niet doorheen ploeteren als het gras te hoog is.

• petjekel
quote:
JaMaaT schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:36:
[...]

Bij mij lag het ook nog niet helemaal vast (langs de randen) maar heb het wel gemaaid. Het groeit groeit gewoon goed bij ons dus volgens mij niet zo'n probleem. Ik heb gewoon een kooimesmaaier. Daar wil je geloof ook niet doorheen ploeteren als het gras te hoog is.
Na hoeveel weken was dat ongeveer?

• JaMaaT
Ik heb gewoon na 1 week gemaaid. Nu ligt het er bijna 3 weken in. Ondertussen nu 3 of 4x gemaaid

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20-04 17:27
Na onze veel te warme en veel te droge zomer ziet mijn gezaaid gazon van vlak voor de zomer er zo uit:

Hier ook nog enkele close ups:

https://tweakers.net/ext/f/LHFPnwckce59Fs1Oy82JYeD1/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/bwg3feHNIrlEJTUyZmM3Zhd1/thumb.jpg

Wat zou ik er nu mee doen, mijn gevoel zegt dat ik gewoon opnieuw moet beginnen maar ergens hoop ik dat het toch nog goed kan komen. Ik heb het sinds er terug regen is nog niet durven maaien, misschien moet ik dat eerst eens doen en dan verder kijken oif het misschien toch nog terug wat groener wordt?

• djlinsen
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-04 16:31

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Je kan nog een poging wagen voor de winter, keertje verticuleren en daarmee de dooie rotzooi er uit halen, doorzaaien en duime dat het strak wordt, anders toch omspitten en opnieuw inzaaien

Are you following me, Are you following me?

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:49

Christiano007

Ich bin der champion

Iemand ervaring met onkruid tussen de tegels verwijderen met een bosmaaier?

Lijkt mij super snel en handig, maar lukt dat ook met een Bosch AFS 23-37 i.c.m. een Onkruidborstel voor bosmaaier, of trekt een basis maaier dit niet?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Wokker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:55

Wokker

De avond wokkel

quote:
JaMaaT schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:04:
Ik ga ook nog even onze tuin posen. We twijfelen nog om tegen de heg van de achterburen hederá te plaatsen of het zo te laten en gewoon goed te snoeien zodat de heg vanzelf verdicht.

Dan willen nog wel iets van 2 leuke boompje aan de achterkant met daarop 2 spotjes. Heeft iemand daar nog ideeën over? Mag wel iets zijn met "body". Staat wel veel in schaduw (tuin ligt vol op het zuiden).

Op de 2e foto wel te zien.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Whoo gave tuin. Zoiets willen wij naar oplevering ook met onze tuin gaan doen. Heb je dit allemaal zelf gedaan of een hovenier ingehuurd? En zo ja mag ik dan zo brutaal zijn om te vragen in welke prijs range ik moet denken :)

Het oneindige X 0

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18:54
quote:
Wokker schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:40:
[...]

Whoo gave tuin. Zoiets willen wij naar oplevering ook met onze tuin gaan doen. Heb je dit allemaal zelf gedaan of een hovenier ingehuurd? En zo ja mag ik dan zo brutaal zijn om te vragen in welke prijs range ik moet denken :)
Voor bestrating moet je geen hovenier nemen... Te duur en vaak niet goed. (uitzonderingen daargelaten) Voor het leggen en voegen van keramische tegels moet je rekenen op zo'n €20,- per m2.

• JaMaaT
Het hele totaalplaatje zo'n 10k schat ik factuur van de planten moet ik nog krijgen. Maar mijn zwager is hovenier. Uren hebben mij dus niets gekost (en het bedenken ook niet). Sowieso met veel dingen gematst. Als ik zie wat gedroogd eiken (overkapping is allemaal eiken) kost sla ik steil achterover. Zijn broer is smit, die heeft de lichtstraat gemaakt. Zijn oom heeft de dakbedekking en zinken afdekkers op de schutting gemaakt. De bloembakken zijn van zink (zit om de opsluitbandjes heen gevouwen/gelijmd, de opsluitbandjes heb ik weer gekregen...) Bankirai voor het tuinbankje had mijn vader over. Bankirai palen voor de schutting als basis overgenomen voor een flesje wijn... etc. etc.

Anders was het al met al wel het dubbele geweest of meer.

Het kan natuurlijk ook iets simpeler, de verhoogde grasmat is omrand door natuursteen. Dit zit allemaal in het beton. Dat alleen al is is een duur geintje. Je kunt de grasmat ook gelijkvloers maken. De overkapping had ook douglas hout kunnen zijn kunnen zijn (en geen lichtstraat). Tegels zou ook beton kunnen zijn i.p.v. keramisch. De bloembakken gewoon met stapelbokken maken ipv gemetselde bak (inclusief 60cm diepe fundering). Met stapelblokken hoef je ook niet per se een afdekker te plaatsen (is bij ons ook natuursteen).
quote:
pjot1 schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:00:
[...]

Voor bestrating moet je geen hovenier nemen... Te duur en vaak niet goed. (uitzonderingen daargelaten) Voor het leggen en voegen van keramische tegels moet je rekenen op zo'n €20,- per m2.
Een beetje hovenier kan wel bestrating leggen, hij is alleen wat duurder :)

En voegen is overigens heel goed zelf te doen.

JaMaaT wijzigde deze reactie 10-09-2018 17:03 (14%)

• Fuel_80
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20-04 23:10
quote:
Christiano007 schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:54:
Iemand ervaring met onkruid tussen de tegels verwijderen met een bosmaaier?

Lijkt mij super snel en handig, maar lukt dat ook met een Bosch AFS 23-37 i.c.m. een Onkruidborstel voor bosmaaier, of trekt een basis maaier dit niet?
Echt ervaring met onkruid verwijderen heb ik niet, maar heb hier een professionele bosmaaier en die heeft het met zwaar (dik en vierkant) koord al zwaar genoeg. Ik kan me zo voorstellen dat een staalborstel nog best zwaar draait, je moet immers steeds weerstand houden om het straatwerk schoon te krijgen. Dus of je bosmaaier daar zwaar genoeg voor is? Daarnaast houdt het risico van wegspringende staaldraadjes me ook nog een beetje tegen ;)

• pjot1
quote:
JaMaaT schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:02:

Een beetje hovenier kan wel bestrating leggen, hij is alleen wat duurder :)

En voegen is overigens heel goed zelf te doen.
Daarom zei ik ook, uitzonderingen daargelaten. ;) Ik heb meerdere tuinen moeten opknappen nadat er een hovenier gestraat heeft. Geen klik, tegels die wegzakken, geen bandjes, enz. enz. enz.

Voegen is inderdaad goed zelf te doen. Houdt er alleen rekening mee dat de voeg ook verdicht moet worden.

• JaMaaT
Verdicht?

Heb gewoon met een beste bak water alles ingevoegd. Is bij de vorige woning ook 7 jaar goed gegaan. Wel heb ik keramische tegels met betonnen onderlaag. Die leg je dus gewoon in een zandbed.

• pjot1
quote:
JaMaaT schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:27:
Verdicht?

Heb gewoon met een beste bak water alles ingevoegd. Is bij de vorige woning ook 7 jaar goed gegaan. Wel heb ik keramische tegels met betonnen onderlaag. Die leg je dus gewoon in een zandbed.
Ja. Afhankelijk van welk voegmiddel je gebruikt moet je deze inderdaad met een beste bak water invoegen, andere moet je gewoon invegen en dan aandrukken met een platte beitel of een grote voegroller en dan sproeien.

Ik ben van mening dat je de keramische tegels zonder onderlaag ook gewoon in het zand moet leggen. Als je alles goed verdicht hebt, kan er weinig mee gebeuren. Als het gaat zakken, zakt het toch wel. Ook heb je met zand minder last van gebroken tegels, als het gaat zakken. :)

• Teijgetje
quote:
glennvho schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:19:

Wat zou ik er nu mee doen, mijn gevoel zegt dat ik gewoon opnieuw moet beginnen maar ergens hoop ik dat het toch nog goed kan komen.
Ik zou eerst maaien, gewoon de max 1/3 blad, en dan water gaan geven.
2 - 4 cm per week als dat niet valt.
En even afwachten, het kan tot ruim een week duren eer het weer opschiet.

Gras beschermd zich tegen hitte en droogte door het blad af te laten sterven zodat de wortel blijft leven. Zodra het weer water krijgt groeit het vanuit de "wortelknoop" onder de grond weer uit.
Voordat het blad laat sterven zal het eerst geprobeerd hebben dieper te wortelen.
Dus zolang de wortels niet helemaal verdroogd zijn heb je grote kans dat het gewoon weer opkomt.

Ik zie hier en daar al wat groen...

Om sneller zekerheid te krijgen:
hoe te testen of er nog leven in zit en wat te doen indien dat niet zo is.

Teijgetje wijzigde deze reactie 11-09-2018 00:02 (26%)

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:17
quote:
Remko.me schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:31:
Bedankt wederom!

Hierbij laatste ontwerp, ik ga nu lekker verder met ideeen verzamelen.
Beplanting is nog heel open, want daar moeten we even goed over nadenken.

De kinderen wilden heel graag een trampoline, dus dat zou hier voorin ook prima kunnen, maar of dat praktisch is?? Heb het maar even ingetekend.

[afbeelding]
Inmiddels alweer even verder. We hebben een hovenier gevonden voor een all in prijs, inclusief beplanting, gras etc. voor 13.350 euro.
Daarin zit ook een voorbereiding voor verlichting (nog niet aansluiten/aanschaffen) maar wel alvast een grondkabel aanbrengen.

Ik ben totaal niet thuis in de prijzen en of dit een normale/nette prijs is.

Bekijk mijn site: Remko.me

• pjot1
Remko.me schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:41:
[...]

Inmiddels alweer even verder. We hebben een hovenier gevonden voor een all in prijs, inclusief beplanting, gras etc. voor 13.350 euro.
Daarin zit ook een voorbereiding voor verlichting (nog niet aansluiten/aanschaffen) maar wel alvast een grondkabel aanbrengen.

Ik ben totaal niet thuis in de prijzen en of dit een normale/nette prijs is.
All in lijkt mij dit een hele scherpe prijs. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je tuin erbij ligt. Maar aan de prijs te zien zal er weinig grondwerk inzitten.

• JaMaaT
Lijkt mij ook. Echter weet ik het niveau van afwerking en gebruikte materialen dan uiteraard niet.

• Remko.me
Ik zal vanavond de offerte even plaatsen.
Dank voor het antwoorden!

• Remko.me
pjot1 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:29:
[...]

All in lijkt mij dit een hele scherpe prijs. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je tuin erbij ligt. Maar aan de prijs te zien zal er weinig grondwerk inzitten.
hier is de offerte
[[[dank voor kijken :)]]]

betreft nieuwbouwwoning.

Remko.me wijzigde deze reactie 11-09-2018 21:35 (12%)
Reden: offerte off

• pjot1
Remko.me schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:20:
[...]

hier is de offerte

betreft nieuwbouwwoning.
Paar vragen/opmerkingen. 7cm is eigenlijk net even te dun voor de auto. Althans als je voor de oprit 8cm kan krijgen, zou ik het doen. Ook lees ik niks over steenkorrel. Onder een oprit hoort steenkorrel/puinfundering te zitten tegen spoorvorming. Verder vind ik het zand vrij duur.

Met oud Hollandsche tegels denk ik dat er Schellevis tegels bedoeld wordt. Houdt er rekening mee dat als je een strakke uitstraling wilt, je niet voor deze tegels moet kiezen. Je krijgt het bijna niet strak. Als je ook goed kijkt in de boekjes zie je ook dat de tegels steken ten opzichte van elkaar. Je krijgt het alleen strak als je onder de hamer straat maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. (vanwege prijs en is erg arbeidsintensief)

Ik denk dat het verder een nette prijs. Zoals ik al zei, ik vind het zand duur maar de bandjes bijvoorbeeld weer goedkoop. Over planten en hovenieren kan ik je geen advies geven.

Houdt er ook rekening mee dat met een nieuw huis de eerste jaren alles vrij hard kan zakken omdat alles nog in moet klinken.

• Nielsracing
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20-04 07:50
Remko.me schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:20:
[...]

hier is de offerte
XXX

betreft nieuwbouwwoning.
Heeft het bedrijf toestemming gegeven om de offerte openbaar te maken?

Nielsracing wijzigde deze reactie 16-09-2018 08:24 (8%)

• Remko.me
pjot1 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:01:
[...]

Paar vragen/opmerkingen. 7cm is eigenlijk net even te dun voor de auto. Althans als je voor de oprit 8cm kan krijgen, zou ik het doen. Ook lees ik niks over steenkorrel. Onder een oprit hoort steenkorrel/puinfundering te zitten tegen spoorvorming. Verder vind ik het zand vrij duur.

Met oud Hollandsche tegels denk ik dat er Schellevis tegels bedoeld wordt. Houdt er rekening mee dat als je een strakke uitstraling wilt, je niet voor deze tegels moet kiezen. Je krijgt het bijna niet strak. Als je ook goed kijkt in de boekjes zie je ook dat de tegels steken ten opzichte van elkaar. Je krijgt het alleen strak als je onder de hamer straat maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. (vanwege prijs en is erg arbeidsintensief)

Ik denk dat het verder een nette prijs. Zoals ik al zei, ik vind het zand duur maar de bandjes bijvoorbeeld weer goedkoop. Over planten en hovenieren kan ik je geen advies geven.

Houdt er ook rekening mee dat met een nieuw huis de eerste jaren alles vrij hard kan zakken omdat alles nog in moet klinken.
Thanks voor de tips!!
Nielsracing schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:27:
[...]

Heeft het bedrijf toestemming gegeven om de offerte openbaar te maken?
Goede vraag, niet specifiek gevraagd wel gezegd dat ik ga vergelijken met verschillende hoveniers en dit ga voorleggen aan anderen.
Zou overigens niet weten waarom zoiets niet zou mogen, maar zal hem even weghalen na reactie.

• arjants
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Graszoden kosten 2.25, 3 zakken mest erbij a 15,-
Dat zou mij eerste besparing zijn, erg makkelijk zelf te doen mits je de tijd hebt.

Grondkabel word ook binnen gebracht voor dat bedrag?

Straatwerk lijkt me qua prijs okay

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Teijgetje
arjants schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:41:
Graszoden kosten 2.25, 3 zakken mest erbij a 15,-
Dat zou mij eerste besparing zijn, erg makkelijk zelf te doen mits je de tijd hebt.
Ik vind schaduwgras, 67 m², voorbemest voor 265 euro incl bezorgen.
Gewoon speelgras al voor 209 , en premium gras voor 222 , incl. bemesting en bezorgen.

Maar ben je goedkoper uit met twee a drie man zelf aan de slag om de boel uit te vlakken, het gras naar achter brengen, het uit te rollen en aan te walsen, dan 735-791 euro?
Je zal wat gereedschap moeten huren en je hebt geen "garantie".

Vanachter een bakkie koffie af en toe een beetje wijzen als het in jouw optiek niet goed ligt, of achteraf bellen, is uiteraard leuker..

22 m³ zand (1,5 vrachtwagen vol a 18 m³/ex btw) heb je voor 650 bezorgd en los gestort, ga je dat voor 115 zelf verplaatsen/kruien, aantrillen en vlakken? (aan mijn 16 m³ los gestortte aarde komt geen eind...ligt nog steeds 8 m³.)

In mijn optiek is die offerte best wel scherp.

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-04 18:35

NDF82

Doomed Space Marine

pjot1 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:01:
[...]

Bij ons ligt deze tegel op de oprit. Er zijn verspringingen van maximaal een millimeter. Ik vind het toch wel fraai hoor.

Het grootste nadeel vind ik de algen. Maar bij twee keer per jaar schoonmaken is dit goed in toom te houden.

...leeg...

• pjot1
NDF82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:16:
[...]

Bij ons ligt deze tegel op de oprit. Er zijn verspringingen van maximaal een millimeter. Ik vind het toch wel fraai hoor.

Het grootste nadeel vind ik de algen. Maar bij twee keer per jaar schoonmaken is dit goed in toom te houden.

[Afbeelding]
Ja, ik weet het, ik ben een mierenneuker... O-)

Ik zeg het er altijd bij omdat sommige mensen verwachten dat het net zo strak wordt als een badkamervloer. Dat gaat niet lukken; je blijft een blok beton in het zand leggen...

pjot1 wijzigde deze reactie 13-09-2018 05:20 (15%)

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

pjot1 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 05:08:
[...]

Ja, ik weet het, ik ben een mierenneuker... O-)

Ik zeg het er altijd bij omdat sommige mensen verwachten dat het net zo strak wordt als een badkamervloer. Dat gaat niet lukken; je blijft een blok beton in het zand leggen...
Ghehe, ik ben ook behoorlijk pietje precies. Maar vind het zo netjes liggen, dat ik de xxl tegels ook bij mijn nieuwe huis wil laten leggen.

Ow ja, ze liggen nu +- 2 jaar.

NDF82 wijzigde deze reactie 13-09-2018 08:33 (3%)

...leeg...

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-04 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Hoe heb ik dit topic kunnen missen!

* Wailing_Banshee meldt zich ook met een heerlijke grote tuin, met minimaal onderhoud.
glennvho schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:19:
Na onze veel te warme en veel te droge zomer ziet mijn gezaaid gazon van vlak voor de zomer er zo uit:

[Afbeelding]

Hier ook nog enkele close ups:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zou ik er nu mee doen, mijn gevoel zegt dat ik gewoon opnieuw moet beginnen maar ergens hoop ik dat het toch nog goed kan komen. Ik heb het sinds er terug regen is nog niet durven maaien, misschien moet ik dat eerst eens doen en dan verder kijken oif het misschien toch nog terug wat groener wordt?
Dat ziet er zelfs slechter uit dan onze oprit en die heeft het best zwaar te verduren gehad deze zomer (omdat daar ook continue auto's overheen gaan). Maar daar zitten ondertussen alweer groene sprieten tussen het dode gras.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Spixo
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:53
Na de zeer warme zomer en watertekort zijn er een aantal planten in mijn tuin die het niet overleeft hebben. Weten jullie misschien aan de hand van onderstaande foto’s wat voor plant het is zodat ik een vervanger kan kopen?

https://tweakers.net/ext/f/U1hS7W6AbrXdn8DJHA853qXQ/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/0CpJS4icSzne8s1K2ehji57a/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/ZCbsptSVKNaZwAfnY3k9Q4Gi/thumb.jpg

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-04 15:24
Waarom niet even wachten op een betere planttijd?

• Ad de Jong
Spixo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:19:
Na de zeer warme zomer en watertekort zijn er een aantal planten in mijn tuin die het niet overleeft hebben. Weten jullie misschien aan de hand van onderstaande foto’s wat voor plant het is zodat ik een vervanger kan kopen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben er te lang uit om de namen te kennen maar de

2e is een varen zo te zien en de
Edit: deze misschien?

3e een Geranium soort.
Edit: zoek dan eens op Ooiervaarsbek, jouw foto lijkt in ieder geval het blad van een Geranium te hebben maar dan met de najaarskleuren van het blad.
Weet je soms ook welke kleur de bloem heeft? En grote of kleine bloemen?

De eerste meen ik wel te herkennen maar weet daar verder niets meer van.
Weet je soms wat voor bloemen daarin komen (als die erin komen dan)?
Edit: een soort Oleander achtige roze bloemen die wit kleuren naar mate ze open komen?

hansvk schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:47:
Als het in potten staat kan je in Principe het het hele jaar door planten (zolang de grond niet bevroren is) als is de beste tijd het voor en najaar.
Maar ook nu is geen enkel probleem als je het potje goed vol laat zuigen met water voor het planten en met droog weer (zoals we nu nog steeds hebben) goed water blijft geven.
Ik wacht zelf ook in de voortuin omdat ik daar niet eenvoudig water kan geven maar achter gaat het gewoon de grond in.

Ad de Jong wijzigde deze reactie 13-09-2018 17:26 (39%)

Mijn profiel op Discogs

• Spixo
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:53
hansvk schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:47:
Ik heb geen grote haast met het herplante, maar ben vooral erg nieuwsgierig wat er nu precies is doodgegaan zodat ik deze op termijn kan vervangen
Ad de Jong schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:13:
[...]

Ik ben er te lang uit om de namen te kennen maar de

2e is een varen zo te zien en de
Edit: deze misschien?

3e een Geranium soort.
Edit: zoek dan eens op Ooiervaarsbek, jouw foto lijkt in ieder geval het blad van een Geranium te hebben maar dan met de najaarskleuren van het blad.
Weet je soms ook welke kleur de bloem heeft? En grote of kleine bloemen?

De eerste meen ik wel te herkennen maar weet daar verder niets meer van.
Weet je soms wat voor bloemen daarin komen (als die erin komen dan)?
Edit: een soort Oleander achtige roze bloemen die wit kleuren naar mate ze open komen?

[Afbeelding]

[...]

Als het in potten staat kan je in Principe het het hele jaar door planten (zolang de grond niet bevroren is) als is de beste tijd het voor en najaar.
Maar ook nu is geen enkel probleem als je het potje goed vol laat zuigen met water voor het planten en met droog weer (zoals we nu nog steeds hebben) goed water blijft geven.
Ik wacht zelf ook in de voortuin omdat ik daar niet eenvoudig water kan geven maar achter gaat het gewoon de grond in.
Volgens mij heb je met de asplenium scolopendrium een hit te pakken _/-\o_.

Ook de ooievaarsbek lijkt erop. Helaas heb ik de plant nog niet zien bloeien dus ik weet niet wat voor bloemen eraan komen. Ik zat te denken aan een heuchera micrantha palace purple. Wat denk jij daarvan?

Spixo wijzigde deze reactie 13-09-2018 19:04 (4%)

• Ad de Jong
Spixo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:56:
[...]
Ook de ooievaarsbek lijkt erop. Helaas heb ik de plant nog niet zien bloeien dus ik weet niet wat voor bloemen eraan komen. Ik zat te denken aan een heuchera micrantha palace purple. Wat denk jij daarvan?
Heuchera, ook erg mooie planten alleen geen volle zon daar kunnen de bladeren niet goed tegen.
Brengt zeker kleur in een border.

Mijn profiel op Discogs

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ad de Jong schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:16:
[...]

Heuchera, ook erg mooie planten alleen geen volle zon daar kunnen de bladeren niet goed tegen.
Brengt zeker kleur in een border.
Dat soort planten zoek ik nog voor in onze voortuin. Zit op het noord, noord oost. Moet dus zeker vorstvast zijn, en heel weinig zon nodig hebben... We hebben nu al een japanse esdoorn in de tuin staan (volgens mij is het een Garnet) die heel veel kleur geeft (nu wat groen geworden, vanwege de droogte). Maar ik wil nog wat kleur tegen het huis aan... (en op die plek komt bijna nooit zon, alleen bij zonsopkomst...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

JaMaaT schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:02:
De bloembakken zijn van zink (zit om de opsluitbandjes heen gevouwen/gelijmd, de opsluitbandjes heb ik weer gekregen...)
En hoe heb je die witte bloembakken met dat bankje gemaakt als ik vragen mag? En zit daar ook natuursteen op als afdekker? Vind dat erg fraai gedaan.

...leeg...

• JaMaaT
60cm uitgegraven, fundering gestort op de hoeken. Lateien ertussen en opgemetseld met kalkzandsteen. Daarna met cement gestuct en wit geschilderd. Inderdaad zitten hier ook natuursteen afdekkers op.

De zitting van de bank gewoon gemonteerd aan de gemetselde bakken. De rugleuning op 2 staanders vast op de vlonder (zie foto). en de schutting. Er moet nog brandhout onder het bankje komen. Ben nog op zoek naar hele stammetjes.

• petjekel
Ziet er netjes uit @JaMaaT !

Vorige week de graszoden gelegd en het groeit goed! Dit weekend voor de eerste keer maaien.
In het papier wat we van het bedrijf mee hebben gekregen waar we de zoden hebben gekocht staat dat het aan te raden is na 2 tot 3 weken extra mest te geven, ze raden organische meststof aan. Iemand nog ervaring of tips qua merken? Of zal dat niet zoveel uitmaken?

• Teijgetje
Iemand een idee wat dit voor rups is?
Zat op mijn kleding na het maaien, ca 2-2,5 cm.
De punten zijn zijn staart, tenzij hij altijd achteruit loopt. ;)

Hopelijk lust hij rozenblaadjes.........

Teijgetje wijzigde deze reactie 16-09-2018 22:51 (10%)

• franssie
  • Laatst online: 10:46

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Lijkt wel een slak en ik zet Tremors de film aan ;)

Mooi beestje maar geen idee wat het is.

Ik zal het eens op een determinatie FB groep plaatsen en zien wat er terug komt.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Teijgetje Rups Hermelijnvlinder (met dank aan Fabian Schulting die hier geen lid is maar wel op FB natuur in Muiden / Muiderberg)

franssie wijzigde deze reactie 16-09-2018 23:21 (58%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Teijgetje
@franssie
Bedankt, maar goed, vind ik een zeer zeldzame vlinder/rups, zet ik hem in de verkeerde waardplant.
Met mij heb je geen pesticiden meer nodig :+ , hopelijk was het niet de hele populatie...….
Hij komt dus uit de wilgen waar ik onderlangs doorheen gereden ben.

Zal eens kijken of ik hem morgenochtend nog in de roos kan vinden om hem over te zetten.
Anders overleeft hij vast niet,

Teijgetje wijzigde deze reactie 16-09-2018 23:41 (10%)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Teijgetje ik ben van het "laat het de natuur maar lekker zelf uitzoeken".

een beetje helpen kan en mag maar een plant planten om een soort in stand te houden gaat mij wat ver ;)

Dus als die darwin rups het in de roos denkt te overleven - lekker laten zittten.

• Teijgetje
franssie schreef op zondag 16 september 2018 @ 23:42:
een beetje helpen kan en mag maar een plant planten om een soort in stand te houden gaat mij wat ver ;) .
Tja, nu ik weet dat het een Witte Hermelijnvlinder Kleine Hermelijnvlinder-rups is, de rups van de gewone Hermelijnvlinder , witte- en wilgenhermelijn zijn iets anders, ik weet dat deze vrij zeldzaam gewoon is en eigenlijk boven de rivieren (nog) niet overl voorkomt (volgens de vlinderstichting), én ik weet dat deze in de wilgen huist, zou ik hem toch over willen zetten als ik hem nog kan vinden, misschien is het toch de Wilgenhermelijnvlinder.
Ik hoef daar niets voor te planten, ik kom om in de wilgen als ik niet jaarlijks rigoureus snoei...….

Een bedreigd beestje op je terrein vind ik wel wat hebben (net als zwaluwen tegen de balken binnen in de schuur die je "aanvallen" (rakelings overvliegen) als ze kroost hebben en de schuur dus nooit dicht kan).

Helaas, na alle rupsen goed bekeken en vergeleken te hebben, van alle soorten Hermelijnvlinders, is dit waarschijnlijk een algemeen voorkomende.... al lijkt de bedreigde Wilgenhermelijnvlinder-rups er ook wel veel op.

https://tweakers.net/ext/f/8XBjn3jT7SJ03UXf7krArysm/thumb.jpg
Mijn rups

https://tweakers.net/ext/f/toXqMg9KpNl5AJU3HCeehzWk/thumb.jpg
De Kleine Hermelijnvlinder-rups, algemeen, onbedreigd (eigenlijk vind ik de witte rand onder de bruine rug iets te duidelijk tov mijne).

https://tweakers.net/ext/f/LuHLLe7U0hcR2jSWu79u41fG/thumb.jpg
De Wilgenhermelijnvlinder-rups, vrij zeldzaam, bedreigd, op rode lijst. (ik mis de donkere ogen op de zijkant maar vind de lichte lijn onder de bruine rug beter matchen met mijne)

https://tweakers.net/ext/f/j1G6WXNiSf7q194EOWlIokYP/thumb.jpg
De Hermelijnvlinder-rups, vrij zeldzaam, onbedreigd. (Andere staart en voorpoten)

https://tweakers.net/ext/f/o4P1nTkjqI7hegnusgM8YiPz/thumb.jpg
De witte Hermelijnvlinder-rups, vrij zeldzaam, onbedreigd. (Ik mis de felle witte rand, andere staart en voorpoten)

edit:
Op de site van de Vlinderstichting kwam ik een linkje tegen van een app om (oa) insecten te herkennen dmv foto`s, zoiets als PlantNet maar dan flora en fauna.
We komen allemaal wel eens wat tegen waarvan we ons afvragen wat voor wezen dat nu weer is.
ObsIdentify is er voorlopig alleen voor Android en herkent (oa) Nederlandse en Belgische insecten.
Geen idee of hij al uit beta is maar problemen over de app kun je in dit forum kwijt of opzoeken.

Edit 2:
Rups nooit meer gezien...…...lijkt gevlogen. :9~

Teijgetje wijzigde deze reactie 20-09-2018 18:04 (75%)

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:12
Vraagje. Als je even uitgaat van een tuin met border en een klinkerpad, maakt het dan uit of het een hoger ligt dan het ander? Momenteel liggen tegels in onze tuin lager dan de borders, maar andersom lijkt me juist logischer zodat het water afloopt in de border. Klopt dat? Is er een soort algemene regel voor?

• Remko.me
Dennis schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:16:
Vraagje. Als je even uitgaat van een tuin met border en een klinkerpad, maakt het dan uit of het een hoger ligt dan het ander? Momenteel liggen tegels in onze tuin lager dan de borders, maar andersom lijkt me juist logischer zodat het water afloopt in de border. Klopt dat? Is er een soort algemene regel voor?
Bij ons 'oude' huis nu liggen de tegels zo 4cm hoger dan de tuin en inderdaad stroom het water af naar de tuin.
Als je gelijke hoogte hebt krijg je steeds modder op je pad lopen als het heel hard regent na een droge periode

• pjot1
Dennis schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:16:
Nee, hier is geen algemene regel voor. Wat ik persoonlijk altijd doe, is de opsluitbandjes ongeveer 1 a 2cm hoger dan het maaiveld zetten. Bovendien geeft je je bestrating klik aan de band. Dit is ook 2cm, dit doe je voor het nazakken van je bestrating.

Als je bestrating lager ligt dan je tuin, heb je een soort bak waardoor er water op je bestrating blijft staan. Dus je stelling dat bestrating hoger moet liggen klopt. :)

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:12
Dank voor de antwoorden @Remko.me en @pjot1. Wij willen volgend jaar onze achtertuin (opnieuw) laten bestraten. De borders liggen momenteel hoger dan de bestrating maar de bestrating kan nog iets omhoog. Mogelijk kunnen de borders iets naar beneden, maar dat hangt ook af of de plantwortels dan niet aan de oppervlakte komen te liggen.

• pjot1
Dennis schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:33:
Dank voor de antwoorden @Remko.me en @pjot1. Wij willen volgend jaar onze achtertuin (opnieuw) laten bestraten. De borders liggen momenteel hoger dan de bestrating maar de bestrating kan nog iets omhoog. Mogelijk kunnen de borders iets naar beneden, maar dat hangt ook af of de plantwortels dan niet aan de oppervlakte komen te liggen.
Ik weet niet wat je van plan bent, maar over het algemeen is het makkelijker/sneller/goedkoper om de bestrating op te hogen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

pjot1 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:28:
[...]

Nee, hier is geen algemene regel voor. Wat ik persoonlijk altijd doe, is de opsluitbandjes ongeveer 1 a 2cm hoger dan het maaiveld zetten. Bovendien geeft je je bestrating klik aan de band. Dit is ook 2cm, dit doe je voor het nazakken van je bestrating.

Als je bestrating lager ligt dan je tuin, heb je een soort bak waardoor er water op je bestrating blijft staan. Dus je stelling dat bestrating hoger moet liggen klopt. :)
Hoeft natuurlijk niet, je kunt de bestrating ook licht laten aflopen. Dat is in ieder geval wat wij wel willen doen, de bestrating op dezelfde hoogte als het maaiveld (anders wordt het maaien lastiger, moet je met kantenmaaiers gaan klooien), maar aflopend naar de oprit, die al aflopend is naar de weg.

• pjot1
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:50:
[...]

Hoeft natuurlijk niet, je kunt de bestrating ook licht laten aflopen. Dat is in ieder geval wat wij wel willen doen, de bestrating op dezelfde hoogte als het maaiveld (anders wordt het maaien lastiger, moet je met kantenmaaiers gaan klooien), maar aflopend naar de oprit, die al aflopend is naar de weg.
Tuurlijk moet je bestrating onder afschot aanleggen. Anders blijft er even goed water staan....

Je kan bijvoorbeeld ook de banden lager zetten en meer klik toepassen zodat de banden uit zicht staan....

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:54
Komende maandag/dinsdag was ik van plan om het gras te verticuteren (aardig wat mos), is dit nog mogelijk of beter volgend voorjaar?

Volgende stappenplan heb ik in gedachten:
1. Eerst maaien
2. Verticuteren
3. Mest/kalk/graszaad
4. Nat houden (als het niet regent :))

Iemand nog verbeteringen/aanvullingen? :)

• Teijgetje
Road-runner83 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:28:
Komende maandag/dinsdag was ik van plan om het gras te verticuteren (aardig wat mos), is dit nog mogelijk of beter volgend voorjaar?

Volgende stappenplan heb ik in gedachten:
1. Eerst maaien
2. Verticuteren
3. Mest/kalk/graszaad
4. Nat houden (als het niet regent :))

Iemand nog verbeteringen/aanvullingen? :)
Het gras groeit nog, inzaaien gaat nog zeker tot oktober tot het onder 10 graden komt, en beter je zaad te bedekken met strooiaarde zodat het niet bloot ligt.
Kalk en mest (en inzaaien) gaan eigenlijk niet samen. De kalk moet opgenomen zijn zodat de mest opgenomen kan worden. Samen zorgt de kalk+mest voor snelle koolzuurvorming waardoor de stikstof uit de grond ontsnapt en ook de mest niet helemaal opgenomen kan.
En juist die stikstof en meststoffen zijn belangrijk.
Voor mest na kalk moet je normaal een aantal weken (4) wachten, als het lekker regent gaat dat sneller maar 2 zou ik toch wel aanhouden.
Doe je alles tegelijk dan is het resultaat niet optimaal qua langdurige voeding maar het gras krijgt wel een flinke boost.
Voor inzaaiplekken werk je de kalk en mest beter eerst de grond in, anders heeft het graszaad al voeding aan de oppervlak en hoeft het niet op zoek.

In de Topicstart staat onder gras alles op een rijtje.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:33
Zoals bij velen is onze buxus ook slachtoffer geworden van de mot.
Plan is nu om deze te verwijderen en er een taxus of een liguster voor terug te planten.

Ik moet me er nog even in verdiepen, want er zullen meer planten zijn, maar waar ik even mee zit is hoe bescherm ik mijn nieuwe aanwas tegen uitlatende huisdierbezitters ?

Helaas zie ik het regelmatig gebeuren bij ins en wordt er rustig de andere kant opgekeken, maar goed dat is OT hier ;) maar hopelijk hebben jullie tips

2250 WP Zuid PVoutput

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-04 17:51
naar buiten lopen er erop aanspreken? stroomdraad? :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:33
Bockelaar schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:07:
naar buiten lopen er erop aanspreken? stroomdraad? :D
Ik heb helaas geen 3 fasen in huis O-) :+

2250 WP Zuid PVoutput

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
MdO82 schreef op zondag 23 september 2018 @ 20:33:
<>
Ik moet me er nog even in verdiepen, want er zullen meer planten zijn, maar waar ik even mee zit is hoe bescherm ik mijn nieuwe aanwas tegen uitlatende huisdierbezitters ?
<>
Waar ben je bang voor? Dat ze je aanplant doodplassen of schijten? Als je vee binnen of buiten wilt houden maak je een simpel hekje of span je een paar draden - of begrijp ik je vraag niet goed - kan ook natuurlijk.

edit:// ik zou een Lichuster nemen. Enige nadeel is dat ie groeit als kool en dus regelmatig bijgehouden moet worden. Voordeel is, ben je het zat snoei je 'm terug tot bijna op de grond en kan je opnieuw beginnen met vormen. Taai spul maar woekert niet, dat wil je in je tuin.

franssie wijzigde deze reactie 23-09-2018 21:28 (21%)

• Teijgetje
@MdO82
Een mooie schijnwerper met bewegingssensor? Baasjes houden er niet van om in het zonnetje te staan met een plassende of poepende hond.
Of peper strooien, honden ruiken eerst en vinden peper maar niets. Werkt natuurlijk alleen als het droog is.

Een liguster is inderdaad een prima haag. Ik ben net begonnen, na de snoei, de dikke uitlopers tot plantjes te knippen om hier en daar wat gaatjes vol te laten groeien. Stokjes van 20 cm met een (of 2) bladoog in de grond prikken...….

Overigens wel buxusmot gezien hier, zelfs een gevangen, maar in mijn buxushaagjes kan ik ze niet vinden.
Die zijn schoon zover ik kan zien en zijn ook niet aangevreten.
Leuk weetje is misschien dat ik ze vorig jaar uitgegraven heb (8m x 40 cm x 40 cm), samen met 16 jaar oude Hortensia`s, voor 20 euro, uit een wijk waar geen buxus meer in het blad stond. :X
De eigenaar werd er ook moedeloos van, van het spuiten met Pyrethrum.

Ik heb ze eigenlijk gewoon geplant vorig jaar herfst met wat mest, kieseriet en veel kalk. Nooit een rups gezien, zelfs niet preventief gespoten. Mijn potje Pyrethrum zit nog vol. Ook geen extra kalk en mest gegeven nog daarna
Zou het toch aan de bladsamenstelling/gezondheid van de plant liggen of je er mot mee krijgt?

• Ad de Jong
Zoals bij velen is onze buxus ook slachtoffer geworden van de mot.
Plan is nu om deze te verwijderen en er een taxus of een liguster voor terug te planten.

Ik moet me er nog even in verdiepen, want er zullen meer planten zijn.
Ik kan nu geen foto posten maar ik heb mijn Buxus vervangen door Prunus laurocerasus Otto luyken.
Dit is een laagblijvende goed te snoeien en sterke laurier.
Op het moment zelfs weer volop in bloei (geurt ook nog een beetje).
Liguster ook erg leuk maar minder sterk, Taxus ook erg mooi en heel strak te knippen.
Er zijn diverse soorten Ilex (lijkt ook wat op Buxus).

Edit: geen idee of je de afbeelding kan zien als je op deze link klikt maar voor het moment even alles wat ik kan doen.
https://photos.app.goo.gl/goEKHpEa6KU2RRsL7

Ad de Jong wijzigde deze reactie 23-09-2018 23:21 (20%)

Mijn profiel op Discogs

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Beslismoment:12volt of 220volt verlichting nemen?

Mijn tuin(en) worden nu gerenoveerd en ik heb nu een beslismoment. De verlichting ga ik later zelf uitzoeken en installeren. Maar ik wil wel alvast een lus neerleggen om de verlichting hier later op aan te sluiten. (zand wordt gestort en er komt nog bestrating)

Ik heb de keuze voor 12volt kabels (inlite) of 220v kabels.
Wat is aan te raden? 12v is veiliger, maar ik ben dan beperkt tot het merk.(Klopt deze bewering? Dat op 12volt kabels van inlite, ik enkel inlite verlichting kan aansluiten?)
220v is lastiger om extra verlichting waterdicht aan te sluiten?

kmf wijzigde deze reactie 24-09-2018 08:25 (9%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Helaas zie ik het regelmatig gebeuren bij ins en wordt er rustig de andere kant opgekeken, maar goed dat is OT hier ;) maar hopelijk hebben jullie tips
Kippengaas eromheen zetten? Wij gebruiken het zelf ook (tegen onze eigen katten). Zodra het niet meer nodig is, gaat het terug de garage in.

• Bockelaar
kmf schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:23:
Beslismoment:12volt of 220volt verlichting nemen?

Mijn tuin(en) worden nu gerenoveerd en ik heb nu een beslismoment. De verlichting ga ik later zelf uitzoeken en installeren. Maar ik wil wel alvast een lus neerleggen om de verlichting hier later op aan te sluiten. (zand wordt gestort en er komt nog bestrating)

Ik heb de keuze voor 12volt kabels (inlite) of 220v kabels.
Wat is aan te raden? 12v is veiliger, maar ik ben dan beperkt tot het merk.(Klopt deze bewering? Dat op 12volt kabels van inlite, ik enkel inlite verlichting kan aansluiten?)
220v is lastiger om extra verlichting waterdicht aan te sluiten?
wij hebben 2 lussen van 220V gelegd: gietmoffen goed aanleggen en je zit wel goed. Levert je meer opties op, waaronder stroompunten in je tuin bijvoorbeeld ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Reinier
  • Laatst online: 18:44
kmf schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:23:
ik ben dan beperkt tot het merk.(Klopt deze bewering? Dat op 12volt kabels van inlite, ik enkel inlite verlichting kan aansluiten?)
Dat lijkt me niet. De plugjes zijn best generiek. Ik heb meuk van vier merkloze merken door elkaar, allemaal dezelfde connectoren en allemaal 12V. Of doet Inlite iets ingewikkelds en intelligents qua signaal? Is toch gewoon 12 volt?

O-)

• kmf
  • Niet online
Reinier schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:47:
[...]

Dat lijkt me niet. De plugjes zijn best generiek. Ik heb meuk van vier merkloze merken door elkaar, allemaal dezelfde connectoren en allemaal 12V. Of doet Inlite iets ingewikkelds en intelligents qua signaal? Is toch gewoon 12 volt?
Ik heb me wel ingelezen. 12v accesoires van een bepaald merk is (uiteraard) enkel te gebruiken van een bepaald merk.
De kabels kunnen misschien nog uitgewisseld worden. Maar dat weet ik dus niet zeker (vandaar de vraag). Kan me voorstellen dat de ene kabel dikker is dan de ander. of plat ipv rond e.d. Dat heeft wel weer invloed op de aansluitingen.

Maar gardenlights bv heeft weer kabels met vaste aansluitpunten.

• hansvk
franssie schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:25:
[...]

edit:// ik zou een Lichuster nemen. Enige nadeel is dat ie groeit als kool en dus regelmatig bijgehouden moet worden. Voordeel is, ben je het zat snoei je 'm terug tot bijna op de grond en kan je opnieuw beginnen met vormen. Taai spul maar woekert niet, dat wil je in je tuin.
Ik zou eerder gaan voor Taxus omdat die groenblijvend is en wat minder uitbundig groeit dan Liguster.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-04 22:54
hansvk schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:06:
[...]

Ik zou eerder gaan voor Taxus omdat die groenblijvend is en wat minder uitbundig groeit dan Liguster.
Houd dan rekening met taxuskevers >:)
Wat voor insect is dit?

PV Output

• Mickman
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-04 08:13
kmf schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:51:
[...]

Ik heb me wel ingelezen. 12v accesoires van een bepaald merk is (uiteraard) enkel te gebruiken van een bepaald merk.
De kabels kunnen misschien nog uitgewisseld worden. Maar dat weet ik dus niet zeker (vandaar de vraag). Kan me voorstellen dat de ene kabel dikker is dan de ander. of plat ipv rond e.d. Dat heeft wel weer invloed op de aansluitingen.

Inlite heeft inderdaad eigen connectoren. Wil je mengen met andere merken zul je toch zelf iets moeten doen om de draden en accesoires met elkaar te verbinden. Wellicht draden strippen, in elkaar draaien en in een malletje vol gieten met epoxy hars.

Ik heb overigens Inlite voor de verlichting. Daarnaast ymvk-as kabel over de hele lengte van de tuin voor stopcontacten en electra in mn overkapping.

Ymvk kabel moet overigens wel wat dieper in de grond liggen dan 12v kabel. 50 tot 60 cm diep.

De kabel voor 12v moet je in ieder geval niet te dun kopen, vanwege de weerstand. Hoe langer de afstand die je wilt overbruggen, hoe minder weerstand je in je kabel wilt.

Mickman wijzigde deze reactie 24-09-2018 15:12 (11%)

• kmf
  • Niet online
Mickman schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:05:
[...]

Ik heb overigens Inlite voor de verlichting.
Waarom had je voor InLite gekozen? Deze wordt wel aangeraden door mijn hovenier. Maar de lampen zijn wel 2-3x duurder dan GardenLights of zo...
Daarnaast ymvk-as kabel over de hele lengte van de tuin voor stopcontacten en electra in mn overkapping.

Ymvk kabel moet overigens wel wat dieper in de grond liggen dan 12v kabel. 50 tot 60 cm diep.
Mijn schuur zal voorzien worden van stopcontacten en electra. Daar kunnen hogedrukreinigers in geplugged worden.
Electra over de hele tuin ook weer niet nodig denk ik.

• Mickman
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-04 08:13
kmf schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:10:
[...]

Waarom had je voor InLite gekozen? Deze wordt wel aangeraden door mijn hovenier. Maar de lampen zijn wel 2-3x duurder dan GardenLights of zo...

[...]

Mijn schuur zal voorzien worden van stopcontacten en electra. Daar kunnen hogedrukreinigers in geplugged worden.
Electra over de hele tuin ook weer niet nodig denk ik.
We hebben voor Inlite gekozen omdat deze armaturen als het goed is wat duurzamer zijn dan goedkope verlichting. Dat wil nog weleens snel wegroesten. Daarnaast werkt het systeem heel praktisch met de transformator, tijdschakelaar en lichtsensor. En makkelijk uitbreidbaar.

Wij hebben de bestrating en de verlichting tegelijk gekocht. Dan doet het minder pijn dan wanneer je los naar de verlichting zou kijken. ;)
Dan wordt het duizendje meer of minder. Erg he.

Ik moet zeggen dat ik Garden Lights niet ken. Maar ziet er opzich ook goed uit.

Mickman wijzigde deze reactie 24-09-2018 15:43 (4%)

• Reinier
  • Laatst online: 18:44
kmf schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:51:
[...]

Excuus, ik had het mis. Connectoren zijn toch anders. Ik heb niks gezegd.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij ons is de Buxus ook opgevreten door de mot, al kan ik niet zeggen dat ik rupsen gezien heb. Misschien waren we toen even op vakantie. De Ilex Crenata is schijnbaar een vrij goed gelijkende plant en heeft geen last van de buxusmot.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Teijgetje
hansvk schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:06:
[...]

Liguster blijft ook groen. ;)
De bloemen ervan ruiken heerlijk en zijn een feest voor insecten.
En een snoeifoutje duurt geen twee jaar tot nooit voordat het weer vol is.
En omdat hij mooi vol is willen vogels er ook wel in nestelen.

Teijgetje wijzigde deze reactie 24-09-2018 19:16 (37%)

• hansvk
Teijgetje schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:11:
[...]
Liguster blijft ook groen. ;)
De bloemen ervan ruiken heerlijk en zijn een feest voor insecten.
En een snoeifoutje duurt geen twee jaar tot nooit voordat het weer vol is.
En omdat hij mooi vol is willen vogels er ook wel in nestelen.
Liguster blijft niet altijd groen in de winter, zie bijv. hier.

• Teijgetje
hansvk schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:22:
[...]

Liguster blijft niet altijd groen in de winter, zie bijv. hier.
Je hebt gelijk, maar meestal wel dus.
In 99% van de winters blijft hij groen, alleen in zeer strenge winters kan hij blad verliezen.
Winters strenger dan afgelopen jaar toen het kwik in februari nog flink onder nul kwam door " the beast from the east", en hij hier groen bleef.
Hij verloor meer blad tijdens deze zomer door de hitte. (maar bleef ook groen)

• hansvk
Duidelijk :-) In ieder geval is voor de vogeltjes Liguster beter.

• VulcanRaven
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 12:35
Ik heb een coniferenhaag (thuja occidentalis). Nu weet ik dat deze erg gevoelig is voor droogte. Afgelopen zomer daarom ook een druppelslang langs deze haag gelegd en flink water gegeven tijdens de droge periode. Dit heeft prima geholpen gezien onze haag de gehele zomer prachtig uitzag en flink gegroeid is. Onze haag heeft echter heel erg veel groene bolletjes aan de bladeren zitten. Ik weet niet zeker of dit vruchten of zaden zijn want ze zitten er het hele jaar en ik heb er nog nooit op de grond zien liggen. Nu zijn we op vakantie geweest en hebben we twee weken de haag geen water kunnen geven. De bladeren zelf zien er nog net zo groen uit als voorheen, echter de bolletjes zijn grotendeels bruin geworden waardoor er een bruine waas over de haag heen zit. Nu vraag ik me af of dit nu door de droogte komt, of dat dit normaal gedrag is in de herfst en deze er vanzelf afvallen? Op internet kan ik vrij weinig hierover vinden helaas.

Amd Phenom II 1055T, Asus M4A89GTD-Pro, 8GB Kingston Hyperx DDR3, Ati Radeon HD4850, Corsair HX650W, Coolermaster CM 690, PS3 80 GB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

hansvk schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:04:
Duidelijk :-) In ieder geval is voor de vogeltjes Liguster beter.
Waarom is de liguster beter voor vogels?

* Wailing_Banshee heeft een haagbeuk die soms uit elkaar valt door de hoevelheid mussen.

• hansvk
@Wailing_Banshee Het ging vooral om de vergelijking tussen Taxus en Liguster. Beuk is natuurlijk ook een paradijsje voor vogeltjes :-)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

hansvk schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:32:
@Wailing_Banshee Het ging vooral om de vergelijking tussen Taxus en Liguster. Beuk is natuurlijk ook een paradijsje voor vogeltjes :-)
Nee, dat snap ik, maar is de taxus slecht voor vogels (bedoel ik)? Ik lees dat vogels de zaden eten van een taxus, dus zo slecht zal hij niet zijn....

• Teijgetje
VulcanRaven schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:20:
flink water gegeven tijdens de droge periode. Dit heeft prima geholpen gezien onze haag de gehele zomer prachtig uitzag en flink gegroeid is.
Onze haag heeft echter heel erg veel groene bolletjes aan de bladeren zitten. Ik weet niet zeker of dit vruchten of zaden zijn want ze zitten er het hele jaar en ik heb er nog nooit op de grond zien liggen. Nu zijn we op vakantie geweest en hebben we twee weken de haag geen water kunnen geven. De bladeren zelf zien er nog net zo groen uit als voorheen, echter de bolletjes zijn grotendeels bruin geworden waardoor er een bruine waas over de haag heen zit. Nu vraag ik me af of dit nu door de droogte komt, of dat dit normaal gedrag is in de herfst en deze er vanzelf afvallen? Op internet kan ik vrij weinig hierover vinden helaas.
Dat zijn de vruchten. Die verkleuren van groen naar bruin.
Ik gok dat jouw conifeer een Californische Cypres is.

Teijgetje wijzigde deze reactie 25-09-2018 20:49 (10%)

• VulcanRaven
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 12:35
Teijgetje schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:45:
[...]

Dat zijn de vruchten. Die verkleuren van groen naar bruin.
Ik gok dat jouw conifeer een Californische Cypres is.
Ah kijk! Zo ziet het er inderdaad uit bij mij. Dan hoef ik me geen zorgen te maken. Bedankt voor de hulp!

Amd Phenom II 1055T, Asus M4A89GTD-Pro, 8GB Kingston Hyperx DDR3, Ati Radeon HD4850, Corsair HX650W, Coolermaster CM 690, PS3 80 GB

• Ad de Jong
Even een paar foto's gemaakt van mijn Buxus vervanger.

Mijn profiel op Discogs

• Teijgetje
Herfst???
Alles groeit nog als kool, zelfs de rozenstruiken staan nog uitbundig in bloei.
Van het weekend dus maar weer gemaaid, het gras weet ook van geen ophouden
Rondjes rijden gaat vervelen dus ik ben overgestapt op baantjes. :9~
Met de grasrol erachter, duurt wat langer zo omdat je erbij moet nadenken en extra draaien, maar dan heb je ook wat.
Al zal het nooit een voetbalveld worden. ;)

https://tweakers.net/ext/f/M88tYKQ5a7W6hdJqY0pag0yA/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/XBvWogn92Q1WR6ONWepYNfI2/thumb.jpg
(het bruine is "hooi", het veld is helemaal groen als ik het maai op 7,5 cm)

Al moet ik zeggen dat vergeleken met toen ik het tuinwerk overnam het haast een laken geworden is. (hoewel je nog steeds wat stuitert als je hard rijdt)
Met de oude maaier was er toen geen doorkomen aan.... en kon je alleen dat bruine randje maaien, 25 cm per 25 cm anders liep hij vast, in de tijd dat ik nu het hele terrein doe. :X
https://tweakers.net/ext/f/DYeY8RzYZGYj70H4KQYOmJYY/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/xSrcFC7WcT5d85fdYdVvI4zr/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/JAD8dawYaF6yvfuN5zlzOeRd/thumb.jpg

Maar inderdaad toch herfst......
Vergeleken met vorig jaar herfst doet onze zwam het wat later, en minder mooi.
Het zal vast met de droogte en temperaturen te maken hebben maar vorig jaar stonden ze er in augustus al, een maand eerder dan dit jaar.
De zwam was vorig jaar stevig, en voelde aan als harde champignons doen, droog-vochtig, en had meer kleur.
Dit jaar is hij kleiner, harder en droger, en was hij vrijwel gelijk donker.

Vorig jaar eind augustus;
https://tweakers.net/ext/f/7SZLuXTgXbRqe6M0vNU3z4TJ/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/0VXv95WwcjyEyrlhKYW7wEK3/thumb.jpg

Dit jaar eind september;
https://tweakers.net/ext/f/1CjAxaV6JYn9xnSKPlI4UhKf/thumb.jpg

Ze blijven prachtig.
Of ze de rode beuk kwaad doen zijn we nog niet achter, daar is niets aan te zien.
Is die wortel aangetast, op de rest zit niets, dan valt hij altijd naast de boerderij, van welke kant de storm ook komt.
Misschien toch maar eens een trekproef laten doen door een boomdeskundige, al is kappen geen optie omdat de beuken beeldbepalend zijn.

Teijgetje wijzigde deze reactie 03-10-2018 20:33 (18%)

• Bockelaar
als de boom ziek is en een risico vormt is kappen altijd een optie :)

• doobieters
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20-04 19:53
Kent iemand een adres voor een goede (lees goedkope) harthouten schutting met betonnen palen? Heb nu een andere offerte voor €2220,- liggen incl plaatsen. Gaat om 21 panelen of 23 panelen zonder meerprijs.

• Frogy
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-04 19:49
doobieters schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:42:
Kent iemand een adres voor een goede (lees goedkope) harthouten schutting met betonnen palen? Heb nu een andere offerte voor €2220,- liggen incl plaatsen. Gaat om 21 panelen of 23 panelen zonder meerprijs.
Volgens mij geen hele gekke prijs.

Kijk eens voor de gein wat die panelen bij de bouwmarkt kosten. en dan nog het plaatsen.

• Pink confetti
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 22:42
Ik ben op zoek naar een tuinontwerp programma.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of een advies welke hiervoor te gebruiken?
Ik heb al heel wat pagina's terug gelezen maar kom zo snel niet iets tegen.

Alvast thanks!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-04 22:54
Pink confetti schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:27:
Ik ben op zoek naar een tuinontwerp programma.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of een advies welke hiervoor te gebruiken?
Ik heb al heel wat pagina's terug gelezen maar kom zo snel niet iets tegen.

Alvast thanks!
In de openingspost staat het een en ander.
Teijgetje in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

PV Output

Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True