Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20-04 21:36
hansvk schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:06:
[...]

Ik zou eerder gaan voor Taxus omdat die groenblijvend is en wat minder uitbundig groeit dan Liguster.
Wel is de taxus giftig.
Wij hebben een taxus haag van zo'n 12 meter (met daarachter nog een stuk beukenhaag) maar zowel wij als onze buren hebben sinds deze zomer gezinsuitbreiding.
En nu de dames weten dat die hele taxus (m.n. de bessen) giftig is vinden ze hem toch minder mooi.
We hebben nog een jaar totdat de kleintjes gaan lopen, tegen die tijd maar eens kijken of we de haag gaan houden of niet.

• doobieters
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20-04 19:53
Frogy schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:55:
[...]

Volgens mij geen hele gekke prijs.

Kijk eens voor de gein wat die panelen bij de bouwmarkt kosten. en dan nog het plaatsen.
Bedankt! Denk dat ik het maar ga laten doen dan bij die partij. Het gaat om 13 meter trouwens.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

doobieters schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:57:
[...]

Bedankt! Denk dat ik het maar ga laten doen dan bij die partij. Het gaat om 13 meter trouwens.
Ja had het eerder over 21 panelen :?
13 meter is ongeveer 7 panelen -> dan is € 2200,- erg veel geld.

Als je bijvoorbeeld deze hardhouten panelen pakt met deze hardhouten palen dan ben je voor 13 meter ongeveer € 1300,- kwijt

Dan betaal je dus in feite € 900,- voor het zetten van de schutting... ik vind het nogal...

• doobieters
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20-04 19:53
Harrie_ schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 16:33:
[...]

Ja had het eerder over 21 panelen :?
13 meter is ongeveer 7 panelen -> dan is € 2200,- erg veel geld.

Als je bijvoorbeeld deze hardhouten panelen pakt met deze hardhouten palen dan ben je voor 13 meter ongeveer € 1300,- kwijt

Dan betaal je dus in feite € 900,- voor het zetten van de schutting... ik vind het nogal...
Het is 23 planken per scherm, dus van paal tot paal. Een scherm is denk ik zo'n anderhalve meter. 13 meter is de totaal diepte van onze tuin.

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18:54
doobieters schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

Het is 23 planken per scherm, dus van paal tot paal. Een scherm is denk ik zo'n anderhalve meter. 13 meter is de totaal diepte van onze tuin.
Normaal is een schuttingdeel 180cm...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

doobieters schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:42:
Kent iemand een adres voor een goede (lees goedkope) harthouten schutting met betonnen palen? Heb nu een andere offerte voor €2220,- liggen incl plaatsen. Gaat om 21 panelen of 23 panelen zonder meerprijs.
Het plaatsen van een schutting is echt een peulenschil als je hardhouten palen gebruikt met RVS bevestigingen.
- je spant een touwtje van voor naar achter waar langs de schutting moet komen
- je markeert waar de palen moeten komen
- met de grondboor boor je enkele tientallen cm in de grond afhankelijk van de grondsoort
- paal erin en rond de paal opvullen met grond, paar klappen erop met een palen rammer en klaar
- als alle palen staan schutting bevestigen waarbij je in de palen de gaatjes voorboord alvorens de schroef erin te jassen

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:29
Teijgetje schreef op zondag 16 september 2018 @ 23:53:
[...]

Tja, nu ik weet dat het een Witte Hermelijnvlinder Kleine Hermelijnvlinder-rups is, de rups van de gewone Hermelijnvlinder , witte- en wilgenhermelijn zijn iets anders, ik weet dat deze vrij zeldzaam gewoon is en eigenlijk boven de rivieren (nog) niet overl voorkomt (volgens de vlinderstichting), én ik weet dat deze in de wilgen huist, zou ik hem toch over willen zetten als ik hem nog kan vinden, misschien is het toch de Wilgenhermelijnvlinder.
Ik hoef daar niets voor te planten, ik kom om in de wilgen als ik niet jaarlijks rigoureus snoei...….

Een bedreigd beestje op je terrein vind ik wel wat hebben (net als zwaluwen tegen de balken binnen in de schuur die je "aanvallen" (rakelings overvliegen) als ze kroost hebben en de schuur dus nooit dicht kan).

Helaas, na alle rupsen goed bekeken en vergeleken te hebben, van alle soorten Hermelijnvlinders, is dit waarschijnlijk een algemeen voorkomende.... al lijkt de bedreigde Wilgenhermelijnvlinder-rups er ook wel veel op.

[Afbeelding]
Mijn rups

[Afbeelding]
De Kleine Hermelijnvlinder-rups, algemeen, onbedreigd (eigenlijk vind ik de witte rand onder de bruine rug iets te duidelijk tov mijne).

[Afbeelding]
De Wilgenhermelijnvlinder-rups, vrij zeldzaam, bedreigd, op rode lijst. (ik mis de donkere ogen op de zijkant maar vind de lichte lijn onder de bruine rug beter matchen met mijne)

[Afbeelding]
De Hermelijnvlinder-rups, vrij zeldzaam, onbedreigd. (Andere staart en voorpoten)

[Afbeelding]
De witte Hermelijnvlinder-rups, vrij zeldzaam, onbedreigd. (Ik mis de felle witte rand, andere staart en voorpoten)

edit:
Op de site van de Vlinderstichting kwam ik een linkje tegen van een app om (oa) insecten te herkennen dmv foto`s, zoiets als PlantNet maar dan flora en fauna.
We komen allemaal wel eens wat tegen waarvan we ons afvragen wat voor wezen dat nu weer is.
ObsIdentify is er voorlopig alleen voor Android en herkent (oa) Nederlandse en Belgische insecten.
Geen idee of hij al uit beta is maar problemen over de app kun je in dit forum kwijt of opzoeken.

Edit 2:
Rups nooit meer gezien...…...lijkt gevlogen. :9~
Kijk op vlindernet.nl je kunt vlinders zelf makkelijk determineren.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

We hebben in onze tuin en perzik en een amandel staan staan. Alle snoei instructies die ik vind gaan ervan uit dat ik een brede en daarmee wat lagere boom wil t.b.v. veel fruit. Maar dat is niet onze bedoeling. Ik wil ze graag hoog en slank houden, dat toont hier beter. Moet ik ze dan domweg niet snoeien, wel snoeien, maar de top laten zitten of heel wat anders?

https://tweakers.net/ext/f/Rc52igkBAltCuK6dRfp6hhtP/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/y0EfbkNrluCoNXGXvgvXjDQh/thumb.jpg

Milmoor wijzigde deze reactie 07-10-2018 11:28 (37%)

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:17
Milmoor schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:23:
We hebben in onze tuin en perzik en een amandel staan staan. Alle snoei instructies die ik vind gaan ervan uit dat ik een brede en daarmee wat lagere boom wil t.b.v. veel fruit. Maar dat is niet onze bedoeling. Ik wil ze graag hoog en slank houden, dat toont hier beter. Moet ik ze dan domweg niet snoeien, wel snoeien, maar de top laten zitten of heel wat anders?

[Afbeelding]~[Afbeelding]~~
Altijd snoeien want anders krijg je hele lange takken die niet mooi opsplitsen.

Je moet gewoon snoeien in de vorm die je graag wil, later kun je een te lage tak (wanneer de boom volwassen is) altijd terugsnoeien tot de stam en zo de boom verhogen.

Onze amandel is prima de lucht in gegaan, door lekker te snoeien (2 keer per jaar) en op gevoel de vorm bepalen.
Zelf doe ik altijd terugsnoeien tot de helft van de tak en takken die de kroon te donker maakt waardoor nergens meer licht kom die zaag ik terug tot op de stam (of tak).

Bekijk mijn site: Remko.me

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20-04 22:27
Ik heb een nieuw wijnvat op de kop getikt waar ik een regenton van heb gemaakt. Inmiddels vol met regenwater, maar door het hout is het water behoorlijk bruin geworden.

Kan dit kwaad voor de plantjes? En is er een mogelijkheid om te voorkomen dat het water bruin wordt?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-04 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

DCNY schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:22:
Ik heb een nieuw wijnvat op de kop getikt waar ik een regenton van heb gemaakt. Inmiddels vol met regenwater, maar door het hout is het water behoorlijk bruin geworden.

Kan dit kwaad voor de plantjes? En is er een mogelijkheid om te voorkomen dat het water bruin wordt?
Een nieuw wijnvat? Is dat niet gewoon het materiaal uit het hout wat het water in trekt? Wijn zit niet voor niets in een houten vat...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Ad de Jong
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:55
DCNY schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:22:

Kan geen kwaad als het maar onbehandeld hout is.
Het bruin worden zal nog wel even aanhouden. Door verloop van tijd zal je merken dat het helderder wordt.
Ik had een houten ton staan met een kraantje onderin waar ik het water uit kon laten lopen. Op een gegeven moment gewoon kraakhelder water. Ik had aan het einde van de regenpijp wel een pantykous die alle troep eruit filterde.

Mijn profiel op Discogs

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[dubbel]

Wailing_Banshee wijzigde deze reactie 11-10-2018 07:34 (97%)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ad de Jong schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:13:
[...]
Ik had aan het einde van de regenpijp wel een pantykous die alle troep eruit filterde.
Ja, dat wil ik volgend jaar ook even kijken of ik dat voor elkaar krijg. Wij hebben een Elho Pure Raindrop. Dat ding hangt aan de regenpijp van het platte dak en zit vol met troep. De andere twee regentonnen zijn niet rechtstreeks aangesloten op de regenpijp (dat gaat via een aftakking) en zijn wel helder (hoewel dat dak ook last heeft van vallende bladeren).

Ik moet alleen nog kijken hoe ik dat kan vast maken....

• Ad de Jong
Wailing_Banshee schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:22:
[...]

Ja, daar wil ik volgend jaar ook even naar kijken. Wij hebben een Elho Pure Raindrop hangen aan de pijp van het platte dak. Dat ding zit vol met troep. De andere twee regentonnen zijn gewoon helder, maar daar zit de pijp ook naast de ton met een zijtak naar de ton toe.

Moet alleen uitzoeken hoe ik hem vast kan maken....
Net voordat de pijp de ton in ging had ik de pijp vastzitten met een klem die aan de schuur geschroefd zat.
Daar had ik de panty ook aan vastgemaakt. Voordeel van een panty is dat die lang is dus een heel eind over de pijp kan en hem daardoor goed vast kon zetten.
Wel eerst je partner vragen welke je mag gebruiken en als ie van jezelf is dan zou ik geen nieuwe nemen >:) :P :+

Mijn profiel op Discogs

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:56
Even een vraag waarbij ik hoop dat iemand kan helpen.

Een tijd geleden is er een nieuwe oprit gelegd en hierbij heeft men hier worteldoek onder gelegd. We hebben echter een soort inhammetje er in laten aanleggen om een klein laurierhegje (3 plantjes) in te zetten om de kliko's en dergelijke achter te verstoppen. Nu heb ik de laurierstruiken er in gezet zonder het worteldoek op die plek door te snijden en 'open' te leggen. Ik vraag me af of ik dit wel had moeten doen en of ik het er dus beter weer even uit haal om dit alsnog te openen. Er zit nu zo'n 30cm grond tussen de bovenkant van de bestrating en het worteldoek. Wat is wijsheid?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Ik zou het wegsnijden, zo'n plant wilt een aardig wortelnetwerk aanleggen en dan is het wel fijn als dit goed lukt.

• Ad de Jong
Het wortelen zal hetzelfde zijn als in bv een bloempot.
Eventjes gaat het goed tot de voedingstoffen op zijn. Je kan (moet) ze eigenlijk rechtstreeks in de grond zetten zodat ze veel beter kunnen wortelen en groeien.

Mijn profiel op Discogs

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:32
Tijd terug dit topic ontdekt. Komen aardig wat mooie tuintjes voorbij.

Sinds maart een huis gekocht. Afgelopen zomer aardig warm geworden geen water gegeven, toch een aardig oerwoud geworden.

https://tweakers.net/ext/f/NFjPhjwakprhYQyy5FYzxJWE/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/lzoxYeZwcAkynwFA5HWYdifU/thumb.jpg

Tuin / Bomen / Planten was aardig verwilderd (voor de koop ook) dus gaan vanaf 0 beginnen. Sommige planten horen takken te hebben het waren complete boomstammen geworden :').

De snoei erdoor: https://tweakers.net/ext/f/9bbCAFpIg6QpayLZYBqZrhNs/thumb.jpg

Tuin heeft geen prio om klaar te hebben (eerst van binnen in orde maken). Ergens voorjaar beginnen is ook goed wil het goed uitgedacht hebben en tuin optimaal kunnen benutten.

Snoeiafval is na 12 aanhangwagens eindelijk opgeruimd (y) . Ergens nog een keer een loonwerker inhuren om de stammen allemaal eruit te halen + grond gelijk maken want hoewel het niet op de foto is te zien er zit hier en daar nogal wat hoogte verschil in.

Tuin is 15*16 meter.

Plan om er een kleine loods neer te zetten (45m², is ook max wat mag vergunningsvrij). Plek voor auto + fietsen, scooters en wat rommel. Wel isoleren kan het later als kantoor dienen (je weet maar nooit)

Plan was om links 9 diep * 5 breed te bouwen + puntdak erop (ik heb geen zolder om 'rommel' te kunnen stallen). Echter gaat de zon links ook onder. Probleem is dan dat ik altijd schaduw heb ook in de zomeravonden daar word de vrouw niet blij van.

Ideale zou zijn rechts maar kan ik hem niet neerzetten dan word de uitrit te smal (gelukkig ligt er links wat extra ruimte buiten erf zoals je foto kunt zien).

Andere optie is 6 diep * 7,5 breed (als dat het word dan moet ik nog wat van die groene haag weghalen) hierdoor draait mijn dak ook en komt de loods iets minder richting huis + ik heb meer zon.... ik zit alleen met rechts in de hoek wat ga ik daar maken.... Enige wat in mij opkomt iets van een grote trampoline / jacuzzi???

Terras komt dan voor de loods te staan.

Tegels zijn we uit
https://tweakers.net/ext/f/8Z2CY7L5G90MFWCcFK42glvD/thumb.jpg
Deze zullen rondom huis + oprit voor + terras komen.

Tegen de erfgrens links en rechts komen bloembakken staan zoals dit dit idee

Wat jullie niet zien (links in het hoekjes onder) loopt de schutting iets meer naar de buren daar komt een houthaard opslag + containers overkapping.

Tuin graag zo onderhoud vrij mogelijk hoe minder groen hoe beter (al is daar de vrouw het niet mee eens alleen is ook geen tuinwerker maar wil wat groen 8)7 )

Zal binnenkort een tekening erop zetten dat zegt meer dan 1000 worden.

Mochten jullie ideetjes hebben ze zijn welkom!

Waarom heet een ei een ei? Omdat je van de buitenkant niet kan zien of het een hij of een zij is.

• Ad de Jong
Meer groen is niet altijd meer onderhoud.
Het hangt er helemaal vanaf wat voor soort tuin je er van maakt of laat maken.
Een betontuin heeft meer onderhoud dan een gazon.
Als je een nette tuin laat ontwerpen met in het achterhoofd dat je er 1 wil met minimaal onderhoud en je houd die dan ook netjes bij dan kan je vaak met niet veel tijd in de week al een hele tuin hebben.

Mijn profiel op Discogs

• Tsurany
  • Niet online
Groen geeft onderhoud als het te hard groeit of je teveel grond open laat. Bodembedekkers in combinatie met sterke vaste planten geeft weinig onderhoud en als je dan wat moet doen kan het in een kwartiertje per weekend gedaan zijn.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ad de Jong schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:05:
[...]

Net voordat de pijp de ton in ging had ik de pijp vastzitten met een klem die aan de schuur geschroefd zat.
Daar had ik de panty ook aan vastgemaakt. Voordeel van een panty is dat die lang is dus een heel eind over de pijp kan en hem daardoor goed vast kon zetten.
Wel eerst je partner vragen welke je mag gebruiken en als ie van jezelf is dan zou ik geen nieuwe nemen >:) :P :+
Ik zou niet eens weten of ik nog panties in huis heb... Volgens mij is het meer dan 16 jaar geleden dat ik panties gedragen heb (op m'n trouwen :D)

Maar het lijkt me dat je hem ook weer los moet kunnen halen, om de troep eruit te krijgen?
RobbyTown schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:14:
Tuin graag zo onderhoud vrij mogelijk hoe minder groen hoe beter (al is daar de vrouw het niet mee eens alleen is ook geen tuinwerker maar wil wat groen 8)7 )
Wij hebben een 90% groene tuin, de overige 10% is een tegelpad en klein terrasje. We zijn de meeste tijd (per m2) kwijt aan het schoonhouden van de tegels...

Ben het met @Tsurany eens, gewoon een paar mooie vaste planten waar je weinig onderhoud aan hoeft te plegen en veel bodem bedekkers. Dan heb je maar weinig onderhoud.

Waar je ook naar zou kunnen kijken is een rotstuin. Dat hadden we als voortuin in ons vorige huis, hoefden we ook maar weinig aan te doen en zag er altijd leuk uit.

• RUFFNECK
  • Laatst online: 15:14

RUFFNECK

Poentje

Over bodembedekkers gesproken, nog tips hiervoor? Ik heb in de voortuin een stuk van ongeveer 3,5 bij 7 meter welke ik in eerste instantie met bodembedekkers wil doen en tzt een of 2 mooie boompjes. Echter zie ik het bos door de bodembedekkers niet meer :)
Uiteraard veel ingelezen en bekeken (online), o.a. over bodembedekkers die goed onkruid kunnen tegengaan etc. Ik ben op zoek naar iets wat ook kleur geeft, dus niet alleen groen blijft.
Ik hoorde dat bepaalde siergrassen (waar ik ook nog naar op zoek ben voor de zijkant van de kavel) ook goed als bodembedekker gebruikt kunnen worden?

• Tsurany
  • Niet online
Je hebt zoveel soorten, je moet echt zelf even kijken wat je leuk vind. Even bij een goed tuincentrum binnen stappen en daar eens rondkijken wat er is. Siergrassen zijn erg leuk en in veel kleuren te krijgen en veranderen ook aardig van kleur in de herfst en zijn ook in de winter leuk om te zien.
En genoeg bodembedekkers die ook laag blijven maar wel flink bloeien maar heel afhankelijk van smaak welke je kiest.

Persoonlijk ben ik niet zo van de plantennamen, ik kijk bij de tuincentra en kwekers wat ik mooi vind en koop dat dan. Even op het kaartje kijken en je hebt een aardig idee wat het gaat doen. Niet mooi? Dan het jaar er op een andere kopen.

Ik zou trouwens ook even naar een stenenhandelaar gaan. Dan kan je vaak voor een prikkie een paar flinke keien op de kop tikken. Soms hebben ze er ook ander spul zoals boomstammetjes die je praktisch gratis mee krijgt. Dat geeft weer een leuke variatie in de tuin.

Tsurany wijzigde deze reactie 11-10-2018 08:22 (16%)

• petjekel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-04 16:02
In deze warme zomer zijn er bij het nieuwbouwproject aan de voorzijde beukenhagen geplant. Deze uiteraard iedere dag water gegeven, maar mogelijk niet genoeg. Er zijn 2 planten die een rood/paarsige stam hebben gekregen en de bladeren zijn allemaal bruin. Is dit een teken dat ze dood zijn?

Ander vraagje; voor de randen van het gras goed bij te houden ben ik opzoek naar een accu grasschaar. Nu zag er van: Gardena, Bosch, Wolf-Garten, etc. Maar ook Makita, Black & Decker, Bosch.
Zit te kijken naar de modellen zonder wieltje of steel.

Nu is mijn vraag: heeft iemand vragen met een accu grasschaar? Eventueel voor en nadelen?
Van Makita bijvoorbeeld hebben we al gereedschap thuis, dus accu's genoeg (mocht dat een overweging zijn)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

petjekel schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:07:
In deze warme zomer zijn er bij het nieuwbouwproject aan de voorzijde beukenhagen geplant. Deze uiteraard iedere dag water gegeven, maar mogelijk niet genoeg. Er zijn 2 planten die een rood/paarsige stam hebben gekregen en de bladeren zijn allemaal bruin. Is dit een teken dat ze dood zijn?
Zou kunnen dat hij dood is, maar het zou ook kunnen dat hij vroegtijdig in wintermodus (= survival mode) is gegaan. Ik zou volgend jaar even afwachten, of hij weer uitloopt. Indien niet, vervangen.

• pjot1
RobbyTown schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:14:
Tijd terug dit topic ontdekt. Komen aardig wat mooie tuintjes voorbij.

Sinds maart een huis gekocht. Afgelopen zomer aardig warm geworden geen water gegeven, toch een aardig oerwoud geworden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tuin / Bomen / Planten was aardig verwilderd (voor de koop ook) dus gaan vanaf 0 beginnen. Sommige planten horen takken te hebben het waren complete boomstammen geworden :').

De snoei erdoor: [Afbeelding]

Tuin heeft geen prio om klaar te hebben (eerst van binnen in orde maken). Ergens voorjaar beginnen is ook goed wil het goed uitgedacht hebben en tuin optimaal kunnen benutten.

Snoeiafval is na 12 aanhangwagens eindelijk opgeruimd (y) . Ergens nog een keer een loonwerker inhuren om de stammen allemaal eruit te halen + grond gelijk maken want hoewel het niet op de foto is te zien er zit hier en daar nogal wat hoogte verschil in.

Tuin is 15*16 meter.

Plan om er een kleine loods neer te zetten (45m², is ook max wat mag vergunningsvrij). Plek voor auto + fietsen, scooters en wat rommel. Wel isoleren kan het later als kantoor dienen (je weet maar nooit)

Plan was om links 9 diep * 5 breed te bouwen + puntdak erop (ik heb geen zolder om 'rommel' te kunnen stallen). Echter gaat de zon links ook onder. Probleem is dan dat ik altijd schaduw heb ook in de zomeravonden daar word de vrouw niet blij van.

Ideale zou zijn rechts maar kan ik hem niet neerzetten dan word de uitrit te smal (gelukkig ligt er links wat extra ruimte buiten erf zoals je foto kunt zien).

Andere optie is 6 diep * 7,5 breed (als dat het word dan moet ik nog wat van die groene haag weghalen) hierdoor draait mijn dak ook en komt de loods iets minder richting huis + ik heb meer zon.... ik zit alleen met rechts in de hoek wat ga ik daar maken.... Enige wat in mij opkomt iets van een grote trampoline / jacuzzi???

Terras komt dan voor de loods te staan.

Tegels zijn we uit
[Afbeelding]
Deze zullen rondom huis + oprit voor + terras komen.

Tegen de erfgrens links en rechts komen bloembakken staan zoals dit dit idee

Wat jullie niet zien (links in het hoekjes onder) loopt de schutting iets meer naar de buren daar komt een houthaard opslag + containers overkapping.

Zal binnenkort een tekening erop zetten dat zegt meer dan 1000 worden.

Mochten jullie ideetjes hebben ze zijn welkom!
Die tegels zijn mooi voor opritten en terassen. Voor paden zou ik wel kijken naar wat anders. Tegels zijn vaak te groot voor een paadje van bijvoorbeeld een meter. Dan is een klinker mooier. Bijvoorbeeld een dikformaat.

Een combinatie van tegels en klinkers is meestal wel mooi. Dan komt de klinker ook overal weer terug. Als je dit laat doen, zal de meterprijs wel hoger zijn, dit omdat het meer werk is; de klinker is meestal dikker dan een tegel.

Vergeet zeker geen opsluitband. :)

• dropkikker
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 11:24
Ik heb het idee om als pad in ons tuin flagstones te leggen, heeft iemand hier ervaring mee? Als ik er op Google, dan kom ik ze tegen voor ongeveer 13 euro per stuk. Maar ik weet niet of deze wel groot genoeg zijn.ze tegen voor ongeveer 13 euro per stuk. Maar ik weet niet of deze wel groot genoeg zijn.

Zoiets bedoel ik :)

https://tweakers.net/ext/f/fSd4cdnLOvg4ZPEe9FiZfZ1K/thumb.jpg

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dropkikker schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:48:
Ik heb het idee om als pad in ons tuin flagstones te leggen, heeft iemand hier ervaring mee? Als ik er op Google, dan kom ik ze tegen voor ongeveer 13 euro per stuk. Maar ik weet niet of deze wel groot genoeg zijn.ze tegen voor ongeveer 13 euro per stuk. Maar ik weet niet of deze wel groot genoeg zijn.

[Afbeelding]
Yep. Hebben wij ook. Gewoon een kuiltje graven, beton mixen (eventueel steentjes erdoor) en gieten! Werkt perfect.

• dropkikker
Zou je daar misschien een foto van willen maken voor mij? Heb je er dan ook nog een kleurstof bij ingedaan soms?
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:07:
[...]

Yep. Hebben wij ook. Gewoon een kuiltje graven, beton mixen (eventueel steentjes erdoor) en gieten! Werkt perfect.

• Ad de Jong
dropkikker schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:48:

[Afbeelding]
Ik heb hier een paar grote flagstones liggen in de voortuin die boomschors als bedekking heeft. Ik kan daar straks wel even een foto van maken als je wil.

Mijn profiel op Discogs

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dropkikker schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:34:
Zou je daar misschien een foto van willen maken voor mij? Heb je er dan ook nog een kleurstof bij ingedaan soms?

[...]
Die van ons liggen er al een jaar of 20 in, en moeten hoog nodig vervangen worden. Ze zijn gewoon grijs (als de hogedrukspuit erover is geweest :p) Alleen een beetje heel erg overwoekerd door het gras. Maar ik zal eens kijken of ik er vanmiddag een leuke foto van kan maken.

Ze beginnen ondertussen af te brokkelen, een deel is verzakt en een deel is omhoog gekomen door de wortels van een boom. En vooral dat laatste is vervelend, want ik kom er niet meer overheen met de grasmaaier, zonder de messen te slijpen op het beton :p

• dropkikker
Graag! :)

• dropkikker
Inderdaad zoiets zoek ik! Maar kan het kloppen dat die dingen schreeuwend duur zijn? Als ik er op zoek dan is het vaak dik 50 euro de m2 ;)

• Ad de Jong
dropkikker schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:46:
Inderdaad zoiets zoek ik! Maar kan het kloppen dat die dingen schreeuwend duur zijn? Als ik er op zoek dan is het vaak dik 50 euro de m2 ;)
Geen idee, ik heb ze gekregen :P
Maar je zou eens op Marktplaats kunnen kijken.

Mijn profiel op Discogs

• pjot1
@Ad de Jong en @dropkikker Dit is toch gewoon leisteen?

@dropkikker hier al gekeken? https://nubuiten.nl/garde...2d-Abk4mPJYxoCRNwQAvD_BwE

pjot1 wijzigde deze reactie 12-10-2018 17:33 (61%)

• dropkikker
Die had ik inderdaad al gezien, maar ik moet ongeveer 80 meter overbruggen als je er 2 per meter nodig hebt, dan telt dat aardig op ;)

Misschien dan toch maar kiezen voor 60x30 tegels, al is dat lang niet zo mooi als een flagstone.. Dilemma!!

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:33
Weet iemand wat ongeveer de kosten zullen zijn voor het aanvullen van tuingrond?

Wij hebben nu buxussen die eruit moeten.
Dit gaan we vervangen door grind.

Dit is ongeveer 5 meter lang, ongeveer 40cm breed en 50cm diep.

Als we ongeveer weten wat het kost kunnen we verder kijken :)

2250 WP Zuid PVoutput

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 19:01
Toch wel weer een mooi gezicht, die vuurrode blaadjes waar de zon op schijnt :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• pjot1
MdO82 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:31:
Weet iemand wat ongeveer de kosten zullen zijn voor het aanvullen van tuingrond?

Dit kan je toch zelf doen? Waarom 50cm diep?

• DCNY
MdO82 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:31:

Waar kom je vandaan? Heb nog een berg grind waar ik vanaf moet. Op te halen in Breda ;)

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:33
pjot1 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 18:26:
[...]

Dit kan je toch zelf doen? Waarom 50cm diep?
Ik heb toch niet gezegd dat ik het liet doen ;)
Er staan nu buxussen in en die moeten eruit.
Ik gok zomaar dat het ongeveer 50cm diep zal zijn.
Dat is dus zomaar een aanmane.

Maar was even benieuwd of iemand me kon vertellen wat je ongeveer kwijt zult zijn aan tuingrond om de boel weer aan te vullen.
DCNY schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 23:54:
[...]

Waar kom je vandaan? Heb nog een berg grind waar ik vanaf moet. Op te halen in Breda ;)
Ligt eraan wat voor grind ;)
Nu ligt er het goedkoopste in van de bouwmarkt :D

Gelijk nog eens een andere vraag.
De buren willen de schutting eruit halen deze is na 20 jaar op.
Nu heeft ze bedacht om een raster te plaatsen en daar Hedera tegenaan te zetten.

Is het slimmer om de beplanting aan 1 kant er tegenaan te zetten of om en om tegen het gaas.

Dus beginnen met een plant aan haar kant en dan een aan onze kant enz.

MdO82 wijzigde deze reactie 14-10-2018 17:56 (18%)

2250 WP Zuid PVoutput

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:21
Hedera? Gadverdamme. Da's net onkruid, en nog lelijk ook. Zal ook nog een seizoen of 2-3 duren voor het helemaal dichtgegroeid is en je dus niet meer in elkaars tuin kijkt.

Ik zou die troep sowieso niet aan mijn kant willen hebben....

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• pjot1
MdO82 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 17:53:
[...]

Maar was even benieuwd of iemand me kon vertellen wat je ongeveer kwijt zult zijn aan tuingrond om de boel weer aan te vullen.
Je maakt er veel te veel werk van. ;) Het voordeel van grind is dat het niet zo nauw let als met bestrating. Je hoeft er geen zand onder te hebben. Steek de buxussen eruit, deze zullen niet dieper geworteld hebben dan 20/30cm (afhankelijk van de grondsoort). Maak dan een mooi strak baantje 5cm onder het maaiveld, leg (wortel)doek neer en eventueel matten als je erdoor heen gaat (fietsen, lopen) en verdeel het grind.

Dit hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes en een volle kliko. :+

Ik ken de situatie niet, maar als het grind grenst aan tuin, zul je ook opsluitbandjes nodig hebben zodat het grind na verloop van tijd overal ligt. :)

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:18
Hmmbob schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:21:
Hedera? Gadverdamme. Da's net onkruid, en nog lelijk ook. Zal ook nog een seizoen of 2-3 duren voor het helemaal dichtgegroeid is en je dus niet meer in elkaars tuin kijkt.

Ik zou die troep sowieso niet aan mijn kant willen hebben....
Aan jouw kant komt t vanzelf wel na een jaar. Het drukt je planken gewoon aan de kant en kruipt erdoor. Er fijn als je er geen baat bij hebt.... -O-

• Guldan
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 14:58

Guldan

Thee-Nerd

[...]

[...]

Gelijk nog eens een andere vraag.
De buren willen de schutting eruit halen deze is na 20 jaar op.
Nu heeft ze bedacht om een raster te plaatsen en daar Hedera tegenaan te zetten.

Is het slimmer om de beplanting aan 1 kant er tegenaan te zetten of om en om tegen het gaas.

Dus beginnen met een plant aan haar kant en dan een aan onze kant enz.
Tuinaarde koste mij 20 EU per kuub. Bezorgkosten waren 40 euro. Tip van flip, zoek een adresje op marktplaats, scheelt behoorlijk.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• DCNY

[...]

http://i68.tinypic.com/eq6r8k.jpg

Grind / zand ;)

• Sport_Life
  • Laatst online: 17:39

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Voor onze nieuwbouwwoning zijn we in gesprek met een grondverzetbedrijf om bouwgrond af te voeren en zand + aarde terug te leggen. Onze kavel is ongeveer 260m2, de woning is 12x6, dus netto tuinoppervlakte is 188m2. Het betreft een hoekwoning, zie onderstaande plattegrond:

Members only:

We willen veel gras, aan de voorzijde van de woning een zitje (tegels) en in de achtertuin komt een overkapping , waarschijnlijk over de volle breedte van de tuin.

De eerste fase is dus grond afvoeren, wat is daarin het slimste? Op de stukken waar wij tegels willen zand en de rest aarde?
Verder ben ik benieuwd naar jullie tuinideeen/input. Zoals gezegd wil ik veel gras, in de voortuin een zitje en in de achtertuin een zitje en een pad rondom. Overigens staat er links een huizenblok van 3 hoog, dus de rechterzijde van de tuin vangt de meeste zonuren.

Sport_Life wijzigde deze reactie 15-10-2018 21:47 (23%)

• pjot1
Sport_Life schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:43:
Voor onze nieuwbouwwoning zijn we in gesprek met een grondverzetbedrijf om bouwgrond af te voeren en zand + aarde terug te leggen. Onze kavel is ongeveer 260m2, de woning is 12x6, dus netto tuinoppervlakte is 188m2. Het betreft een hoekwoning, zie onderstaande plattegrond:

Members only:

We willen veel gras, aan de voorzijde van de woning een zitje (tegels) en in de achtertuin komt een overkapping , waarschijnlijk over de volle breedte van de tuin.

De eerste fase is dus grond afvoeren, wat is daarin het slimste? Op de stukken waar wij tegels willen zand en de rest aarde?
Verder ben ik benieuwd naar jullie tuinideeen/input. Zoals gezegd wil ik veel gras, in de voortuin een zitje en in de achtertuin een zitje en een pad rondom. Overigens staat er links een huizenblok van 3 hoog, dus de rechterzijde van de tuin vangt de meeste zonuren.
Grondwerk is heel belangrijk voor je tuin. Dus wat dat betreft ben je goed op weg. Graaf inderdaad uit. Waar je bestrating wilt hebben moet je minimaal zo'n 20cm zand hebben. Maak het cornet aan iedere kant zo'n 5cm ruimer zodat je niet alsnog in de grond zit te vroeten. Houdt ook rekening met opsluitbandjes zodat deze ook in het zand staan. Meestal hoef je voor gras niet al te diep uit te graven.

Als je nog een oprit wilt hebben moet je nog dieper uitgraven en worteldoek leggen en daarna (hydraulische) steenkorrel aanbrengen, deze laag moet ca 30cm dik worden. Na afloop nog zo'n 5cm zand.

Succes!

pjot1 wijzigde deze reactie 16-10-2018 05:46 (6%)

• Birkin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-04 08:15
Hallo,
In mijn tuin staat een zieke boom. Omdat het volgens de gemeente een waardevolle boom is heb ik een kapvergunning aan moeten vragen. Deze heb ik ook gekregen, maar wel met een aantal voorwaarden.
Één van de voorwaarde is dat ik eenzelfde boom terug plant op ongeveer dezelfde plaats. Als deze nieuwe boom voor 2020 komt te overlijden moet ik wederom een nieuwe planten. Op zich allemaal geen probleem, want ik wilde toch al een nieuw boompje planten, maar een zelfde boom die aan de voorwaarden van afmeting van de gemeente voldoet kost tussen de €350 en €400 (en als ik pech heb moet ik dat dus 2x neertellen).
Vragen:
1. Zijn dit soort voorwaarden die mijn gemeente stelt normaal?
2. Als ik besluit de huidige boom te laten staan tot hij dood is, kan de gemeente mij dan ook opleggen een nieuwe te planten?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Birkin

Birkin wijzigde deze reactie 19-10-2018 21:59 (5%)

• Ad de Jong
Om wat voor boom gaat het?

Mijn profiel op Discogs

• Birkin
Anna Paulowna boom

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 10:40
Ik vrees dat je slapende honden wakker hebt gemaakt. De eis komt mij als absurd over maar heb je al toelichting gevraagd? Misschien is het allemaal iets genuanceerder.
Ik weet niet hoe streng er op gecontroleerd wordt, maar een boompje groeit vanzelf.
De boom laten afsterven geeft misschien weer risico bij storm.

• Ad de Jong
Boompje is zo te zien goed aan te komen, weet niet over welke maat we het hebben en wat de kosten zullen zijn daarvoor maar ik zou er een nette betaalbare voor terugzetten.

Mijn profiel op Discogs

• Birkin
Ad de Jong schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:21:
[...]

Boompje is zo te zien goed aan te komen, weet niet over welke maat we het hebben en wat de kosten zullen zijn daarvoor maar ik zou er een nette betaalbare voor terugzetten.
Het moet een boompje worden met handelsmaat 20-25 (20-25cm omtrek op 1 meter hoogte).
Zoals ik al zei wil ik zelf ook een boom terug plaatsen, maar geen Anna Paulowna. Een Anna Paulowna vind ik zoals gezegd vrij prijzig en ik wil af van de zooi die je van de vruchten hebt (bloemen en bladeren is geen probleem).

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zijn wat spreeuwen langs gekomen...

en zo hingen ze ook aan de boom:

De enige appels die nu nog hangen (onaangevreteen) zijn die kleintjes :p

• Tutti-frutti
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Dit weekend wordt waarschijnlijk begonnen aan onze tuin. Stap 1 is een stuk verhogen, en daarna bestrating erop.

Nu wil ik uiteraard direct een grondkabel laten leggen voor de verlichting.
Naar het lijkt zijn er uit Duitsland stuk goedkopere grondkabels te krijgen dan die in NL (andere normen waarschijnlijk?). Nu is mijn vraag of ik voor 230v gewoon deze kabel kan gebruiken, gezien de specificaties iets zeggen over 600v/1000v krachtstroom?
NYY-J 3x1,5mm² 50m

Ik ben me ervan bewust dat deze geen shield heeft die op de aarde aangesloten wordt, dus ik zou 10cm erboven een lint overheen leggen.

Ook moet ik de stroom her en der vertakken, zodat er boven de bestrating maar 1 kabel naar de verlichting loopt (voor lampen die hoger gemonteerd worden, dus boven bestrating hangen). Wat is nu een voordelige manier om te vertakken? Ik kom grondmoffen met hars tegen waar je 30+ euro per stuk voor betaald en daar zou ik er sowieso al 4 van nodig hebben. Is er geen goedkoper alternatief? Zoals bijvoorbeeld deze IP66/68 lasdozen. Die zou je onder de grond kunnen gebruiken. Maar of dat dan betrouwbaar is vraag ik me af.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:58
Tutti-frutti schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:03:
Dit weekend wordt waarschijnlijk begonnen aan onze tuin. Stap 1 is een stuk verhogen, en daarna bestrating erop.

Nu wil ik uiteraard direct een grondkabel laten leggen voor de verlichting.
Nu is mijn vraag of ik voor 230v gewoon deze kabel kan gebruiken, gezien de specificaties iets zeggen over 600v/1000v krachtstroom?
NYY-J 3x1,5mm² 50m
Nee, dat is lampdraad, geen grondkabel.
Neem iets van 3x2,5mm².
Ik ben me ervan bewust dat deze geen shield heeft die op de aarde aangesloten wordt, dus ik zou 10cm erboven een lint overheen leggen.
Een lintje helpt maar zo`n kabel is zo beschadigd, je zal de eerste niet zijn die het lintje net mist en de kabel doorsteekt.
Beter is een grondkabel maar je kan evt slagvaste elektrabuis er om heen doen, met sokken aan elkaar.
Die kan je een keer raken zonder de kabel te beschadigen.
Een kabeltje kost in Nederland ook niet zoveel .
Ook moet ik de stroom her en der vertakken, zodat er boven de bestrating maar 1 kabel naar de verlichting loopt (voor lampen die hoger gemonteerd worden, dus boven bestrating hangen). Wat is nu een voordelige manier om te vertakken? Ik kom grondmoffen met hars tegen waar je 30+ euro per stuk voor betaald en daar zou ik er sowieso al 4 van nodig hebben. Is er geen goedkoper alternatief? Zoals bijvoorbeeld deze IP66/68 lasdozen. Die zou je onder de grond kunnen gebruiken. Maar of dat dan betrouwbaar is vraag ik me af.
Er treedt altijd condens op, als dat niet weg kan dan loopt je doos vol. Daarom zit er altijd een gaatje in zo`n doos voorgestanst dat je open maakt op de plek waar het niet in kan wateren na montage maar wel kan ventileren.
Die dozen kun je gebruiken, bij je draadlink stond een 5pack daarvan, maar als ze onder de grond gaan zou ik ze toch volgieten met een epoxyhars. 750ml giethars met verharder kost een euro of 15.
Eerst alles netjes lassen met Wago lasklemmen en dan alles "tegelijk" volgieten zodat de lassen en bedrading+mantel goed ingesloten zijn.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Moet ik weer hebben. 200euro aan borderpakketten geplant in het weekend. Gelijk fikse hagelbui een uur later... hopelijk komt het allemaal nog goed...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Tsurany
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:59:
Moet ik weer hebben. 200euro aan borderpakketten geplant in het weekend. Gelijk fikse hagelbui een uur later... hopelijk komt het allemaal nog goed...
Lijkt mij geen probleem, planten zijn aardig veerkrachtig. Als ze niet volledig stukgeslagen zijn komen ze er makkelijk bovenop.

• Tutti-frutti
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Teijgetje schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:57:
[...]

Nee, dat is lampdraad, geen grondkabel.
Neem iets van 3x2,5mm².

[...]

Een lintje helpt maar zo`n kabel is zo beschadigd, je zal de eerste niet zijn die het lintje net mist en de kabel doorsteekt.
Beter is een grondkabel maar je kan evt slagvaste elektrabuis er om heen doen, met sokken aan elkaar.
Die kan je een keer raken zonder de kabel te beschadigen.

[...]

Er treedt altijd condens op, als dat niet weg kan dan loopt je doos vol. Daarom zit er altijd een gaatje in zo`n doos voorgestanst dat je open maakt op de plek waar het niet in kan wateren na montage maar wel kan ventileren.
Die dozen kun je gebruiken, bij je draadlink stond een 5pack daarvan, maar als ze onder de grond gaan zou ik ze toch volgieten met een epoxyhars. 750ml giethars met verharder kost een euro of 15.
Eerst alles netjes lassen met Wago lasklemmen en dan alles "tegelijk" volgieten zodat de lassen en bedrading+mantel goed ingesloten zijn.
Bedankt voor je antwoord. Ik blijf denk ik weg van die goedkopere lasdozen. Bij Hornbach heb ik ook die grondmoffen incl epoxyhars voor 13,25 gevonden. Een goedkoper (maar nog steeds veilig) alternatief is er denk ik niet.
Dat linkt naar een buitenkabel, en niet naar een grondkabel. Bedoel je dat een alternatief is om een buitenkabel in een slagvaste elektrobuis te leggen? Dat lijkt me in ieder geval meer te kunnen verdragen dan een grondkabel zonder elektrobuis. Enkel weet ik niet of een buitenkabel geschikt is om het laaste deel omhoog zonder bescherming door de grond te gaan?
Een echte grondkabel kost in ieder geval dus het dubbele (103,45 euro).
Goedkoper alternatief is dan toch weer een Duitse "erdkabel" (dus zonder aarde-shield), maar dan de 2.5mm2, die kost 68,42 euro

Tutti-frutti wijzigde deze reactie 01-11-2018 08:43 (8%)

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20-04 20:23
Tutti-frutti schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:04:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik blijf denk ik weg van die goedkopere lasdozen. Bij Hornbach heb ik ook die grondmoffen incl epoxyhars voor 13,25 gevonden. Een goedkoper (maar nog steeds veilig) alternatief is er denk ik niet.
Die dozen heb ik ook gebruikt in de tuin, werkt perfect. Het duurt alleen wel even met uitharden, dus plan je werkzaamheden zo dat daar tijd voor is. Bijvoorbeeld dag één graven en de lasdozen aansluiten, dag twee gat dichtgooien, de rest aansluiten en afwerken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Teijgetje
Tutti-frutti schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:04:
[...]

Een goedkoper (maar nog steeds veilig) alternatief is er denk ik niet.
Het gaat er om dat de verbinding waterdicht is en afgegoten, dus alle kabelmantels en lassen afgesloten. Theoretisch is een volgegoten plastic zakje dat al....
De giethars doet dus de truuk, elke doos voldoet zolang deze niet leeg kan lopen tijdens uitharden.
Het kan dus zeker goedkoper als je er een aantal moet doen.
Imo kan je beter besparen door zelf giethars te kopen en goedkope dozen, en dat uitgespaarde geld uitgeven aan een goede kabel.
Dat linkt naar een buitenkabel, en niet naar een grondkabel. Bedoel je dat een alternatief is om een buitenkabel in een slagvaste elektrobuis te leggen? Dat lijkt me in ieder geval meer te kunnen verdragen dan een grondkabel zonder elektrobuis. Enkel weet ik niet of een buitenkabel geschikt is om het laaste deel omhoog zonder bescherming door de grond te gaan?
Jij zoekt alternatieven om iets te besparen, zo`n duitse erdkabel kan ook niet zonder beschermingskoker.
Een YMVK kabel, zonder afscherming(as), mag in een slagvaste goot of koker onder de grond gelegd.
Had misschien beter die gelijk kunnen linken maar het verschil tussen XMVK en YMVK is eigenlijk maar klein, mits goed beschermd gaat zo`n XMVK ook jaren mee. Jij zoekt de goedkoopste.
Persoonlijk zou ik niet voor goedkoop gaan en een echte grondkabel aanleggen. Je graaft maar één keer, en als het goed zit dan ben je voortaan probleemvrij.
Widow schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:12:
[...]

Het duurt alleen wel even met uitharden, dus plan je werkzaamheden zo dat daar tijd voor is.
Uitharden duurt een minuut of 20 hooguit. FF lunchen?
Maar deze kabelmof kan je na volgieten en afsluiten gelijk ingraven en onder spanning zetten, al tijdens uitharden. Plannen over twee dagen is dus enigszins onnodig.
Dus lassen, op diepte leggen, vullen, dichtschroeven en zand erover..... ;)

Teijgetje wijzigde deze reactie 01-11-2018 20:08 (98%)

• kmf
  • Niet online
Toch maar even klagen... waarom zijn regentonnen lelijk, rond, of extreem duur?
Ik ben op zoek naar een rechthoekig model, dat niet in dat foeilelijke groene kleur is. Maar dan kom je al snel op prijzen van >100 euro. Wil je iets beter uitziend, dan praat je al over >200euro.

Daar kan ik wel heel veel leidingwater mee kopen...

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:18
omdat dat makkelijker waterdicht te maken is.

je kunt ook een kant en klaar rond model pakken, en daar een vierkante bak omheen timmeren ( omdenken :P )

ze zijn er overigens wel :

HyperTrophy wijzigde deze reactie 15-11-2018 10:03 (45%)

• Falch
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:32
Wij hebben een offerte ontvangen van een hovenier voor tuinaanleg volgend jaar (bij ons nieuwbouwhuis). Heeft iemand ervaring met de inboetregeling? De offerte stelt dat indien we daar gebruik van wensen te maken het bedrag van de beplanting met 10% wordt vermeerderd en we recht hebben op vervanging van beplanting die niet is aangeslagen gedurende 6 maanden. Is dit een redelijke regeling? Ik vind het lastige inschatten of dit de moeite waard is.

• Amandess
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19-04 21:16
Falch schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:47:
Wij hebben een offerte ontvangen van een hovenier voor tuinaanleg volgend jaar (bij ons nieuwbouwhuis). Heeft iemand ervaring met de inboetregeling? De offerte stelt dat indien we daar gebruik van wensen te maken het bedrag van de beplanting met 10% wordt vermeerderd en we recht hebben op vervanging van beplanting die niet is aangeslagen gedurende 6 maanden. Is dit een redelijke regeling? Ik vind het lastige inschatten of dit de moeite waard is.
Ik vraag me met name af hoe je dan aan moet tonen dat het bij de aanleg verkeerd is gegaan (of slechte kwaliteit/ongezonde plant) of dat je dan risico loopt dat ze aangeven dat je zelf niet goed voor de planten gezorgd hebt.

Hoe groot is het prijs aandeel van de planten in je totaal pakketprijs? Zitten er hele dure planten bij?

• Falch
Amandess schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:18:
[...]

Ik vraag me met name af hoe je dan aan moet tonen dat het bij de aanleg verkeerd is gegaan (of slechte kwaliteit/ongezonde plant) of dat je dan risico loopt dat ze aangeven dat je zelf niet goed voor de planten gezorgd hebt.

Hoe groot is het prijs aandeel van de planten in je totaal pakketprijs? Zitten er hele dure planten bij?
Aandeel valt wel mee, zo’n 1300 euro incl plantloon. Ik begreep dat er dan heel coulant met vervanging van planten omgegaan wordt, dus ik neig erna het wel te doen.

• Teijgetje
@Falch
Plantjes slaan nu eenmaal niet altijd aan, hoe goed je je best ook hebt gedaan met bodemverbetering enz.
Doe je het goed dan zal het meeste wel aanslaan, maar de kans is er van niet.
10% (130 euro) extra betalen voor je aanplant zal dus een afweging moeten zijn.
Wat laat je aanplanten en hoe duur zijn die losse planten.
Laat je bv. ook bomen planten dan kan een dode boom veel meer kosten dan die 130 euro nu.
Bovendien moet je dat dan zelf doen, werkzaamheden zitten nu er bij in.

Heb je alleen gras en planten die eigenlijk geen onderhoud nodig hebben, dus beplanting die je bewust uit moet roeien om het weg te krijgen, dan heb je zo`n verzekering natuurlijk niet nodig. ;)

Teijgetje wijzigde deze reactie 17-11-2018 19:23 (16%)

• Falch
Teijgetje schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:20:
@Falch
Plantjes slaan nu eenmaal niet altijd aan, hoe goed je je best ook hebt gedaan met bodemverbetering enz.
Doe je het goed dan zal het meeste wel aanslaan, maar de kans is er van niet.
10% (130 euro) extra betalen voor je aanplant zal dus een afweging moeten zijn.
Wat laat je aanplanten en hoe duur zijn die losse planten.
Laat je bv. ook bomen planten dan kan een dode boom veel meer kosten dan die 130 euro nu.
Bovendien moet je dat dan zelf doen, werkzaamheden zitten nu er bij in.

Heb je alleen gras en planten die eigenlijk geen onderhoud nodig hebben, dus beplanting die je bewust uit moet roeien om het weg te krijgen, dan heb je zo`n verzekering natuurlijk niet nodig. ;)
Thanks, komen wel een paar boompjes te staan, dus wellicht interessant.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

We hebben een mol in onze oprit....

Die oprit is gemaakt door af te graven, daar puin in te storten, dan een laagje zand en daarop de grastegels, met daarin aarde. En nu liggen er 5 hopen zand op het gras...

Ik ben tegen klemmen, maar van onze oprit moeten ze afblijven!

• pjot1
Wailing_Banshee schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:24:

Die oprit is gemaakt door af te graven, daar puin in te storten, dan een laagje zand en daarop de grastegels, met daarin aarde. En nu liggen er 5 hopen zand op het gras...

Je zou een knoflookteentje in de molshoop kunnen drukken. Daar houden ze niet van.

Voor meer tips, https://www.ongediertebes...mollen/tips-tegen-mollen/

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:24:

Carbid in het gat doen, dat geeft een bepaald gas af waar ze niet van houden. Je moet het consequent volhouden, maar het werkt wel, zeg ik uit eigen ervaring.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@pjot1 en @ElisabethM Welke van de gaten :p

En er zijn er nog een paar in de heg (die je dus niet meer op de foto krijgt aan het eind van de middag, deze tijd van het jaar :p)

Op zich best knap, er zitten grasstenen in, dus hij moest wel zoeken naar de gaten :D

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:34:
@pjot1 en @ElisabethM Welke van de gaten :p

Op zich best knap, er zitten grasstenen in, dus hij moest wel zoeken naar de gaten :D
Blijkbaar is een mol best slim :-)
Maar helaas dus in alle gaten iets stoppen. Wij hadden nog veel meer molshopen...

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ElisabethM schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:41:
[...]

Blijkbaar is een mol best slim :-)
Maar helaas dus in alle gaten iets stoppen. Wij hadden nog veel meer molshopen...
Er zijn er ook meer, maar onder onze oprit is niets te vinden, er zit daar alleen maar zand in (de aarde zit met name in de gaten van de stenen). Hij heeft dus een gang gegraven om van onze tuin naar die van de buren te komen. Het vreemde is dat er geen gaten in het gras zitten, alleen onder de heg....

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-04 15:24
Ik ben me aan het oriënteren voor nieuwe duurzame bestrating voor de tuin. De voorkeur gaat uit naar natuursteen of ceramische tegels. Nu kwam ik de MBI GeoCeramica tegen. Het voordeel van deze tegels is dat ze direct in een zandbed kunnen worden gelegd. Dit maakt het leggen een stuk makkelijker en goed te zelf te doen als je wat ervaring hebt met bestraten. Ik internet vind ik geen reviews of ervaringen met deze tegels. Iemand hier ervaring met deze tegels?

• pjot1
hansvk schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:17:
Ik ben me aan het oriënteren voor nieuwe duurzame bestrating voor de tuin. De voorkeur gaat uit naar natuursteen of ceramische tegels. Nu kwam ik de MBI GeoCeramica tegen. Het voordeel van deze tegels is dat ze direct in een zandbed kunnen worden gelegd. Dit maakt het leggen een stuk makkelijker en goed te zelf te doen als je wat ervaring hebt met bestraten. Ik internet vind ik geen reviews of ervaringen met deze tegels. Iemand hier ervaring met deze tegels?
Dit is niks anders dan een normale keramische tegel met een betonnen onderlaag. Het voordeel van deze tegels is dat je ze gewoon tegen elkaar aan kan leggen en automatisch al je voeg hebt. Ook hebben deze tegels meer draagkracht.

Ik vind het een mooi product wat ook mooi blijft. Als het voor een terras is, k
Aan je net zo goed voor normale keramische tegels gaan. Zoals ik al eerder in dit topic gezegd heb, raad ik mensen af om een gestabiliseerd zandbed aan te brengen voor normale keramische tegels. Deze dien je wel met voeg te leggen.

• hansvk
@pjot1 En als je dan een puntbelasting op een hoek van de tegel hebt, bijv. van een stoelpoot, verzakt de tegel dan niet?

• pjot1
hansvk schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:13:
@pjot1 En als je dan een puntbelasting op een hoek van de tegel hebt, bijv. van een stoelpoot, verzakt de tegel dan niet?
Als dat zo is dan is je baan wel heel erg slap... ;)

Zorg er in ieder geval voor dat het grondwerk goed gedaan is, dwz minimaal 15 cm zand (als er korrel onder zit, is het een ander verhaal) en het liefste in lagen verdicht. (om de 5cm trillen) Ik ken natuurlijk de situatie niet dus heel veel kan ik er niet over zeggen...

Je kan de normale keramische tegels ook onder de hamer straten langs een draad (met een lichte (1kg) moker met rubberen dop) ook kan je ze vleien, dan is verdichting helemaal belangrijk, maar voor beide soorten tegels geldt, dat je echt superstrak je baan moet maken. Je kunt de tegels natuurlijk niet aftrillen.

pjot1 wijzigde deze reactie 03-12-2018 17:54 (3%)

• ligretto
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19-04 11:40
Pas mijn tuin bestraat, en nu staat er slechts heel zielig één amandelboom(pje). Oftewel, ik wil het liefst een aantal plantjes / bloemen / struiken platen. Wat is verstandig om in deze weersomstandigheden te planten?

Bloembollen heb ik nog in overvloed, maar daar staat op het etiket tot november (voor de vorst).

• kmf
  • Niet online
ligretto schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:32:
Pas mijn tuin bestraat, en nu staat er slechts heel zielig één amandelboom(pje). Oftewel, ik wil het liefst een aantal plantjes / bloemen / struiken platen. Wat is verstandig om in deze weersomstandigheden te planten?

Bloembollen heb ik nog in overvloed, maar daar staat op het etiket tot november (voor de vorst).
Zolang het niet vriest, kan je alles planten toch. :? Dus als je het weerbericht in de gaten houdt, en het een weekje niet gaat vriezen, dan kan je gaan planten.

Als het gaat vriezen dan overleeft geen enkele nieuwe aanplant.

• hansvk
Nieuwe aanplant zal (ervan uitgaande dat de planten tegen vorst kunnen) vorst wel overleven. Wel opletten dat de kluit niet uitdroogt. Soms moet je, hoe raar het ook lijkt, ook in de winter water geven.

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:36

Vaal

De chauffeur

Crosspost uit een ander topic:

Ik heb op m'n bureau op kantoor een oude Dracaena staan en die wil ik gaan verpotten. Het is echt een ouwe lelijke plant maar ik ben d'r aan gehecht. Echter staat 'ie op een soort oranje korrels ipv op gewone grond of hydrocultuur. Hoe moet ik hem nou verpotten en op nieuwe aarde zetten? Is dit een soort hydrocultuur van vroeger?

http://i65.tinypic.com/d48ko.jpg

Voor de streep geen staanplaatsen, niet spreken met de chauffeur tijdens de rit.

• Teijgetje
Vaal schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:19:
Hoe moet ik hem nou verpotten en op nieuwe aarde zetten? Is dit een soort hydrocultuur van vroeger?
Er is zat te vinden over de Dracaena qua verzorging.
Je moet hem voorzichtig ontpotten en de korrels wegvegen/afspoelen zonder de wortels te beschadigen, Laat de korrels wel gewoon tussen de wortels in, ga je het daar uitspoelen dan moet je er aarde terugbrengen/inwateren en veel water en natte voeten houdt ie net weer niet van.
Een nieuwe pot is dieper zodat je de plant op een laag nieuwe aarde zet en je dit vervolgens rondom de wortels aanvult. De plant moet niet dieper in de aarde staan, gewoon net zo diep als hij nu in de korrels staat.

Ik zou hem toch eigenlijk pas van het voorjaar verpotten als hij makkelijker nieuwe wortels maakt en wil uitlopen. Je kneust/beschadigd meestal wel wat aan fijne wortels die eigenlijk het belangrijkst zijn.
Nu is hij in winterrust (korte dagen) en heeft hij minder water en eigenlijk geen extra voeding (normaal 1x/2wekelijk beetje Pokon) nodig.
In een nieuwe pot moet hij dieper water zoeken en daar moet hij wortels voor maken, in de winter maakt hij niets nieuws aan.

.

Teijgetje wijzigde deze reactie 17-12-2018 23:58 (14%)

• kmf
  • Niet online
Vaal schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:19:
Crosspost uit een ander topic:

Ik heb op m'n bureau op kantoor een oude Dracaena staan en die wil ik gaan verpotten. Het is echt een ouwe lelijke plant maar ik ben d'r aan gehecht. Echter staat 'ie op een soort oranje korrels ipv op gewone grond of hydrocultuur. Hoe moet ik hem nou verpotten en op nieuwe aarde zetten? Is dit een soort hydrocultuur van vroeger?

[Afbeelding]
Dat spul is seramis. Substraat wat goed vocht vasthoudt en je planten langer in leven blijft e.d. Tenminste zo geclaimd. Misschien dat ie twee x langer aankan zonder water te geven. Ziet er wel frisser uit dan potaarde

• DCNY
Hoi, hier even een tuinmeubelgerelateerde vraag. Ik heb een vierkante houten tafel die ik wil beschermen met een hoes. Ik heb er 2 gevonden:

https://www.intratuin.nl/...sethoes-235x235x70cm.html

https://www.bol.com/nl/p/...VBK-w_0.24.ProductPageUrl

Zoals je ziet kost de eerste ruim 2x zo veel. Maar dat is dan een aerocover, wat dat precies ook mag zijn.

Iemand een idee wat het voordeel is van een aerocover? En of dat die het prijsverschil waard is?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

DCNY schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:04:

Iemand een idee wat het voordeel is van een aerocover? En of dat die het prijsverschil waard is?
Ik denk dat die ademt. Als er dus vocht onder komt (en dat zal gebeuren!), zal het ook weer verdampen en naar buiten gaan. Persoonlijk zou ik dat het prijsverschil wel waard vinden.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
De kale schutting in de tuin begint nu (in de winter) toch wel te irriteren. Afgelopen zomer heb ik een standaard klimop geplant die weliswaar een deel bedekt en bladhoudend houdt, maar verder is het natuurlijk een saaie klimmer die weinig variatie kent.

Welke klimplant zouden jullie aanraden, eisen zijn bladhoudend in de winter en het liefst een leuk bloemetje of geur in de zomermaanden. Het mooiste zou zijn als ik verschillende kleuren (bloemen of blad) door elkaar krijg.

• kmf
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:36:
De kale schutting in de tuin begint nu (in de winter) toch wel te irriteren. Afgelopen zomer heb ik een standaard klimop geplant die weliswaar een deel bedekt en bladhoudend houdt, maar verder is het natuurlijk een saaie klimmer die weinig variatie kent.

Welke klimplant zouden jullie aanraden, eisen zijn bladhoudend in de winter en het liefst een leuk bloemetje of geur in de zomermaanden. Het mooiste zou zijn als ik verschillende kleuren (bloemen of blad) door elkaar krijg.
clematis

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Daar heb ik er drie van, in de zomer waren ze prachtig maar nu zijn allemaal bladloos op dit moment ;w

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wolly schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:45:
[...]

Daar heb ik er drie van, in de zomer waren ze prachtig maar nu zijn allemaal bladloos op dit moment ;w
Die van ons is nog helemaal in blad! Zelfs de druif is nog niet eens kaal :p

• kmf
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:45:
[...]

Dan moet je ook de groenblijvende soorten nemen: https://www.directplant.n...-groenblijvende-clematis/

*zit nu eens te denken, kan je clematis met hagen combineren eigenlijk? Dus dat ik clematis onder m'n beukenhaag gaat planten en deze dan tussen de haag gaat groeien en wat bloemetjes gaat geven..

kmf wijzigde deze reactie 07-01-2019 10:01 (21%)

• Tsurany
  • Niet online
Je kan een passiebloem nemen, die zijn relatief winterhard en groeien als kool. Enig nadeel is dat ze overal in je tuin gaan opkomen.

• hansvk
Wolly schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:36:

Lonicera henryi - Wintergroene Kamperfoelie.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Helaas hebben we een hoogteverschil met het kavel van de buren. De kavelgrens is circa 40 meter lang en het hoogteverschil is maximaal 70 cm en loopt af naar 0. Beide zijden van de scheiding deels inrit en we zitten op zandgrond.

Het lijkt voor de hand liggend om dit op te lossen met een betonnen keerwand. Daarnaast heeft het onze voorkeur om een gaashek te plaatsen met haagbeuk. Het gaashek en de haagbeuk komen in principe op de kavelgrens. De haagbeuk wordt ca 80 cm breed en aan weerszijde van het hek, om en om versprongen gezet.

Hoe kunnen we de keerwand het beste integreren? Ik heb geen ervaring met dit soort afscheidingen, maar dat onthield me er niet van een paar opzetjes te maken.

Welke voordelen/nadelen kun jij bedenken? Wat zijn eventuele andere mogelijkheden?

Alvast bedankt voor het meedenken d:)b

• Frogy
  • Laatst online: 20-04 19:49
ik zou voor 1a kiezen, dit kost minder gaas, of een hogeren afscheiding. 2 verwacht ik dat je ondermisschien wat problemen kan krijgen ivm ontbreken zonlicht.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Frogy schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:39:
ik zou voor 1a kiezen, dit kost minder gaas, of een hogeren afscheiding. 2 verwacht ik dat je ondermisschien wat problemen kan krijgen ivm ontbreken zonlicht.
(y)

Qua hergebruik van materialen (bestaand hek wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd), zouden zowel optie 1a als optie 1b kunnen. De palen zijn lang genoeg en het gaas kan direct op de bovenkant van de keerwand beginnen.
Dan kan ik mijn keuze maken op basis van de beste methode om de palen op of tegen de keerwand te bevestigen. Ik verwacht dat ik bij optie 1b niet hoef te schoren en bij optie 2b wel.

Joris748 wijzigde deze reactie 08-01-2019 16:36 (46%)

• pjot1
Joris748 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:05:
Helaas hebben we een hoogteverschil met het kavel van de buren. De kavelgrens is circa 40 meter lang en het hoogteverschil is maximaal 70 cm en loopt af naar 0. Beide zijden van de scheiding deels inrit en we zitten op zandgrond.

Het lijkt voor de hand liggend om dit op te lossen met een betonnen keerwand. Daarnaast heeft het onze voorkeur om een gaashek te plaatsen met haagbeuk. Het gaashek en de haagbeuk komen in principe op de kavelgrens. De haagbeuk wordt ca 80 cm breed en aan weerszijde van het hek, om en om versprongen gezet.

Hoe kunnen we de keerwand het beste integreren? Ik heb geen ervaring met dit soort afscheidingen, maar dat onthield me er niet van een paar opzetjes te maken.

[Afbeelding]

Welke voordelen/nadelen kun jij bedenken? Wat zijn eventuele andere mogelijkheden?

Alvast bedankt voor het meedenken d:)b
Een keerwand kan best wel wat hebben maar ik zou toch voor optie 1b gaan. 70cm is vrij veel. Door de palen tegen de keerwanden aan te zetten, geef je toch weer wat extra steun.

Optie 2 zou ik zeker niet doen.

Vergeet geen worteldoek tegen de keerwanden aan te leggen zodat het zand niet tussen de kieren kan lopen. Je zou ze ook kunnen kitten.
Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True