Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
pjot1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:36:
[...]

Een keerwand kan best wel wat hebben maar ik zou toch voor optie 1b gaan. 70cm is vrij veel. Door de palen tegen de keerwanden aan te zetten, geef je toch weer wat extra steun.

Optie 2 zou ik zeker niet doen.

Vergeet geen worteldoek tegen de keerwanden aan te leggen zodat het zand niet tussen de kieren kan lopen. Je zou ze ook kunnen kitten.
Optie 1b heeft ook mijn voorkeur.

Vandaag kort gesproken met een leverancier van gaashekwerk. Een gegalvaniseerde voet om op de keerwand te bouten kost ca 25 euro per stuk. Dat is een ronde voet met een pijpje, waar de buis overheen wordt geschoven. Nadeel is dat de bovenkant van de keerwand minimaal 200 mm breed moet zijn.

Gegalvaniseerde beugels om de buis tegen de keerwand te bevestigen kosten ca 6 euro per stuk. Per buis zijn er twee nodig.

Worteldoek/kitten is een goede tip!

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18:54
Joris748 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:37:
[...]

Optie 1b heeft ook mijn voorkeur.

Vandaag kort gesproken met een leverancier van gaashekwerk. Een gegalvaniseerde voet om op de keerwand te bouten kost ca 25 euro per stuk. Dat is een ronde voet met een pijpje, waar de buis overheen wordt geschoven. Nadeel is dat de bovenkant van de keerwand minimaal 200 mm breed moet zijn.

Gegalvaniseerde beugels om de buis tegen de keerwand te bevestigen kosten ca 6 euro per stuk. Per buis zijn er twee nodig.

Worteldoek/kitten is een goede tip!
Een keerwand van 20cm ben ik nog nooit tegen gekomen, ik durf ook niet te zeggen of die bestaan....

Na even vluchtig gezocht te hebben, kon ik het niet vinden. Ik geloof dat ze aan de bovenkant 8 a 10 cm breed zijn. (ik dacht 8 maar weet het niet zeker, is alweer een tijdje geleden dat ik ze heb gezet)

Kan je beter voor beugels gaan! ;)

pjot1 wijzigde deze reactie 08-01-2019 16:47 (14%)

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-04 22:54
In de kerstvakantie wat lampjes in de tuin geplaatst. Wel leuk om hier even te laten zien.
Als poertje heb ik PVC-buis gevuld met beton. Hier pijpjes ingestoken zodat de elektrakabel er doorheenkan.

PV Output

• Frogy
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20-04 19:49
Ik heb erg veel last van groene aanslag op de tegels in de tuin, ondanks dat deze op het zuiden is. Ik heb al zitten zoeken naar middeltjes om dit te verwijderen. Maar door de vele bomen zie ik het bos niet meer. Wat zijn jullie ervaringen?

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:54
Frogy schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:16:
Ik heb erg veel last van groene aanslag op de tegels in de tuin, ondanks dat deze op het zuiden is. Ik heb al zitten zoeken naar middeltjes om dit te verwijderen. Maar door de vele bomen zie ik het bos niet meer. Wat zijn jullie ervaringen?
De zon :)

In de winter wordt het groen en glibberig op onze tegels, in het voorjaar op een zonnige dag zorg ik dat alle tuinmeubels even op zij staan, en dan aan het eind van de dag veeg je het als groen poeder met een harde bezem zo van de stenen.

• pjot1
Frogy schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:16:
Wat voor tegels zijn het? Als het keramische of natuursteen is, veeg je de aanslag zo weg en heb je geen middelen nodig. Dit is namelijk zo hard dat de groene aanslag niet in de tegels kan trekken.

Je hebt groene aanslag verwijderaar van HG dat erg goed werkt. Overigens kan je ook natuurazijn gebruiken (1 liter op 5 liter water) dit gooi je eroverheen en laat je een paar uur intrekken dan met water eraf vegen. Ook werkt Biotech erg goed (ja, het wasmiddel)

Groene aanslag krijg je vaak op de noordkant of plekken waar geen zon komt, misschien dat je daar wat aan kunt doen?

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:29
Wolly schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:36:
De kale schutting in de tuin begint nu (in de winter) toch wel te irriteren. Afgelopen zomer heb ik een standaard klimop geplant die weliswaar een deel bedekt en bladhoudend houdt, maar verder is het natuurlijk een saaie klimmer die weinig variatie kent.

Welke klimplant zouden jullie aanraden, eisen zijn bladhoudend in de winter en het liefst een leuk bloemetje of geur in de zomermaanden. Het mooiste zou zijn als ik verschillende kleuren (bloemen of blad) door elkaar krijg.
Beetje late reactie, maar een Toscaanse Jasmijn is heerlijk ruikend en groenblijvend.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• pjot1
Van de week weer iets gaafs gemaakt. Was wel een klusje, alles onder de hamer en moest er ook nog een beetje mooi uitzien.

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:44
Wimhaw schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:56:
[...]

Beetje late reactie, maar een Toscaanse Jasmijn is heerlijk ruikend en groenblijvend.
Niet alle Jasmijnen ruiken lekker. Mijn dochter heet zo en kan geweldig stinken.

• Wimhaw
Reinier schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:08:
[...]

Niet alle Jasmijnen ruiken lekker. Mijn dochter heet zo en kan geweldig stinken.
Heb zelf de Toscaanse Jasmijn in onze tuin. Als die zou stinken zou ik het niet doorgeven. Deze ruikt heerlijk zoet.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20-04 22:27
Wimhaw schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:02:
[...]

Heb zelf de Toscaanse Jasmijn in onze tuin. Als die zou stinken zou ik het niet doorgeven. Deze ruikt heerlijk zoet.
Misschien poept en spuugt jouw Jasmijn minder dan die van Reinier ;)

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18:07
Wij krijgen mei/juni de sleutel van onze nieuwe woning. Alles voor het huis is uitgezocht en geregeld. Dus nu komt de tuin!
Kavel is 420m2 (13×30m). Voortuin 5m diep, achter 7 meter en langs gehele huis circa 7 meter breed.

We hebben enkele ideeën over schutting, terras, gras en boompjes. Maar willen eigenlijk een heel plan maken inclusief stukken eetbare tuin en speeltuigen voor de kids (En dit zelf doen).
Terras en schuttingen gaan we laten leggen/zetten. Overige werk vinden we leuk genoeg om zelf te doen.

We hebben nu een plattegrond ingetekend. Iemand hier een idee waar we kennis m.b.t. tuinarchitectuur kunnen opdoen? Zaken als hoogteverschillen, type begroeiing en eventuele algemeen geldende regels voor terrasoppervlaktes enzo zouden fijn zijn.
Ben benieuwd of iemand hier een (online) cursus oid kent.

• pjot1
Wijnand1980 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:43:
Wij krijgen mei/juni de sleutel van onze nieuwe woning. Alles voor het huis is uitgezocht en geregeld. Dus nu komt de tuin!
Kavel is 420m2 (13×30m). Voortuin 5m diep, achter 7 meter en langs gehele huis circa 7 meter breed.

We hebben enkele ideeën over schutting, terras, gras en boompjes. Maar willen eigenlijk een heel plan maken inclusief stukken eetbare tuin en speeltuigen voor de kids (En dit zelf doen).
Terras en schuttingen gaan we laten leggen/zetten. Overige werk vinden we leuk genoeg om zelf te doen.

We hebben nu een plattegrond ingetekend. Iemand hier een idee waar we kennis m.b.t. tuinarchitectuur kunnen opdoen? Zaken als hoogteverschillen, type begroeiing en eventuele algemeen geldende regels voor terrasoppervlaktes enzo zouden fijn zijn.
Geldende regels voor terrasoppervlaktes heb ik nog nooit gehoord. Dat is net wat je zelf praktisch vindt.

Voor ideeën kan je natuurlijk altijd even googlen en eventuele siertuinen bekijken.

• LinuxMan
Wijnand1980 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:43:
De groei&bloei heeft een aantal specials over tuinontwerp, die kun je op hun website nabestellen. Dat gaat o.a. over het creëren van zichtlijnen, zodat je geen saaie "bak" krijgt met laag in het midden en hoog aan alle zijkanten.

Voor hoogteverschil geldt over het algemeen dat je 1cm per meter afschot maakt aflopend vanaf je huis, zodat je bij een enorme hoosbui geen water in huis krijgt. Dat speelt vooral de eerste meters na je huis, verderop is dat minder belangrijk. Terras leg je ook altijd met 1cm per meter afschot.

Verder is het natuurlijk helemaal je eigen smaak. Strak, of weelderig, onderhoudsarm of juist veel variatie, veel bloemen of veel wintergroen - wat je maar wil.Ik haal veel uit de Garderners world en de Groei & Bloei.

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20-04 22:27
Gaat er iemand dit jaar naar tuinidee? Vorig jaar geweest,op zich wel vermakelijk, maar weet niet of t leuk is om elk jaar naartoe te gaan.

• pjot1
LinuxMan schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:07:
[...]

Voor hoogteverschil geldt over het algemeen dat je 1cm per meter afschot maakt aflopend vanaf je huis, zodat je bij een enorme hoosbui geen water in huis krijgt. Dat speelt vooral de eerste meters na je huis, verderop is dat minder belangrijk. Terras leg je ook altijd met 1cm per meter afschot.
Ik denk dat @Wijnand1980 hoogteverschillen in de tuin bedoelt, dit kan je opvangen mbv bijvoorbeeld keerwanden.

Dat afschot verderop minder belangrijk is, is onzin. Dit houdt in dat als je na bijvoorbeeld 3meter geen afschot meer geeft er na 3 meter water blijft staan. Ook ligt het straatwerk niet meer strak onder 1 lijn, wat een rotgezicht is.

Voor terrasen geldt inderdaad dat 1% afschot genoeg is. Houdt met banden zetten rekening met 2cm klik. Dit omdat bestrating altijd (na)zakt.

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18:07
Thanks, ik bedoel eigenlijk echt tuinontwerp, waarbij je de boel kan breken door met hoogteverschillen te werken in bakken e.d.
Ik ga van het weekend maar eens in de bibliotheek kijken naar een cursus tuinontwerp.😀

• LinuxMan
pjot1 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:12:
[...]
Dat afschot verderop minder belangrijk is, is onzin. Dit houdt in dat als je na bijvoorbeeld 3meter geen afschot meer geeft er na 3 meter water blijft staan. Ook ligt het straatwerk niet meer strak onder 1 lijn, wat een rotgezicht is.
als de achterkant van je tuin gewoonweg hoger ligt dan de de voorkant (richting een dijk, duin, heuvel, etc.), dan leg je meestal maar een paar meter afschot aan zodat de plassen niet direct achter de woning staan. dat bedoel ik.

Als je de mogelijkheid hebt om het door te trekken dan doe je dat natuurlijk altijd.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18:30
Wil binnenkort mijn nieuwe tuin aanplanten, nu heeft mijn vader een notenboom over met een stamdikte van 8cm en een meter of 4 hoog, kan ik die nu nog verplanten?

Met gestrekt been.

• pjot1
LinuxMan schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:54:
[...]

als de achterkant van je tuin gewoonweg hoger ligt dan de de voorkant (richting een dijk, duin, heuvel, etc.), dan leg je meestal maar een paar meter afschot aan zodat de plassen niet direct achter de woning staan. dat bedoel ik.

Als je de mogelijkheid hebt om het door te trekken dan doe je dat natuurlijk altijd.
Dan moet je voor afwatering zorgen. ;)

• MAZZA
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19-04 10:33

MAZZA

Barbie is er weer!

Wijnand1980 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:42:
Thanks, ik bedoel eigenlijk echt tuinontwerp, waarbij je de boel kan breken door met hoogteverschillen te werken in bakken e.d.
Ik ga van het weekend maar eens in de bibliotheek kijken naar een cursus tuinontwerp.😀
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinadviesdagen/

Dat is misschien wel iets voor je. Gratis tuinadvies (kost normaal geloof ik 90 euro). 9 en 10 maart bij de Tuinen van Appeltern. Sowieso wel leuk om door de voorbeeldtuinen te lopen daar voor inspiratie.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:21
Met dit mooie weer begint mijn gras alweer fors te groeien. "Mag" ik al maaien, of sloop ik mijn gazonnetje dan nu het 's nachts nog af en toe vriest?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Remko.me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:17
Hmmbob schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:07:
Met dit mooie weer begint mijn gras alweer fors te groeien. "Mag" ik al maaien, of sloop ik mijn gazonnetje dan nu het 's nachts nog af en toe vriest?
niet doen!!!! 8)7

Hier is alles zo goed als kapot gegaan daardoor afgelopen dagen O-) O-)

Bekijk mijn site: Remko.me

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19-04 13:43
MAZZA schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:44:
[...]

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinadviesdagen/

Dat is misschien wel iets voor je. Gratis tuinadvies (kost normaal geloof ik 90 euro). 9 en 10 maart bij de Tuinen van Appeltern. Sowieso wel leuk om door de voorbeeldtuinen te lopen daar voor inspiratie.
Bedankt voor deze tip! Was mij volledig onbekend en zo ver weg hiervan woon ik niet. Ik heb een afspraak gemaakt.

Wat is wijsheid tbv voorbereiding, 45 min. gesprek is niet veel...? Zelf wat schetsen en foto's meenemen minstens.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Dzine schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Bedankt voor deze tip! Was mij volledig onbekend en zo ver weg hiervan woon ik niet. Ik heb een afspraak gemaakt.

Wat is wijsheid tbv voorbereiding, 45 min. gesprek is niet veel...? Zelf wat schetsen en foto's meenemen minstens.
Ik denk dat het met name van belang is dat je goed uitgedacht hebt wat je doelen zijn met de tuin. Welke ideeën heb je erover? Wordt het een siertuin? Speelplek voor de kinderen? Terras(sen) etc. Maar vul het nog niet teveel voor jezelf in, want dat is hun expertise :)

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Ik heb afgelopen herfst/winter mijn hele tuin aangepakt en het is nu zo ver dat er gras gezaaid kan worden. Met het mooie weer van de afgelopen dagen begint dat wel te kriebelen.
Het wordt een grasveld van 8x8m wat regelmatig word belopen.
Kan ik nu al zaaien of kan ik beter even wachten en heeft iemand misschien tips voor het merk/soort zaad?

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20-04 14:57

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Zo!
Volgend weekend eens een tuindagje gepland. :)

Vandaag offerte binnengekregen voor het vervangen van ons gazon: €420 voor ~21m2 inclusief verwijderen huidige mat, egaliseren, frezen, etc, etc, etc.

Even wachten op de 2e offerte maar ik denk dat we het maar doen. De huidige mat is te hard vermost en allang niet meer egaal. Enige waar ze echt even voorzichtig mee moeten zijn, zijn de fruitboompjes. Die staan midden in het matje en moeten logischerwijs heel blijven. Fin, dan frezen ze maar wat minder diep daar. (Gras willen we tegen de bomen aan hebben, dus geen aarde zichtbaar.)

De lente komt! :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20-04 21:36
Ik heb afgelopen herfst een nieuwe erfafscheiding gemaakt met horizontaal geplaatste schaaldelen (boomstamplanken). Als afwisseling heb ik op twee plekken betongaas gebruikt met het idee om hier een mooie klimplant te plaatsen. Het liefst een bloeiende variant, dus geen clematis. Waar ik echter tegenaan loop is dat de meeste klimplanten die ik tegenkom (clematis, toscaanse jasmijn) volgens de betreffende webshops het beste 'beschut' geplaatst worden - dus niet vol op de wind.
We hebben een diepe achtertuin op het west-, zuidwesten zonder verdere beschutting daarachter. Elke (zuid)westerstorm zal dus voor de volle 100% op de toekomstige klimplant 'inbeuken'.
Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen de 'winterjasmijn' gevonden die echt goed tegen wind kan, maar laat ik nou net niet super gecharmeerd zijn van die plant. Erg mooi vroegbloeiend, maar hij 'dijt' vrij snel uit en geeft als klimplant niet heel veel privacy zomers (er loopt nog een wandelpad achter onze tuin, vandaar dat een beetje privacy wel gewenst is).
Toch maar gewoon een clematis/kamperfoelie kiezen en accepteren dat hij dan misschien af en toe wat afsterft 's winters?

• pjot1
Sebastiaan001 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:26:
Ik heb afgelopen herfst/winter mijn hele tuin aangepakt en het is nu zo ver dat er gras gezaaid kan worden. Met het mooie weer van de afgelopen dagen begint dat wel te kriebelen.
Het wordt een grasveld van 8x8m wat regelmatig word belopen.
Kan ik nu al zaaien of kan ik beter even wachten en heeft iemand misschien tips voor het merk/soort zaad?
@Teijgetje heeft heel veel over gras verteld in dit topic. Conclusie was volgens mij dat het zaad van de Lidl één van de beste zaden is. Qua zaaien zou ik nog even wachten, maar ik ben daarin dan ook geen expert.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:58
Nee, één van de beste zaden is wat overdreven.
Voor de prijs wel misschien. Was trouwens van de Aldi.
Het is een algemeen mengsel sport/speelgras ( kan wat hebben) en het kiemt goed, laten we het daar op houden. Er is niets mis mee.
Maar voor specifieke doeleinden zijn er veel betere (duurdere) soorten, bv die minder water nodig hebben (diep wortelen) of langzaam groeien (minder maaien)

Voor mijn prijs was het wel een koopje , ik betaalde 4,50 per 2,5 kg dacht ik, wel twee weken nadat de aanbieding afgelopen was. Gelijk het halve pallet opgekocht. ;)

Maar er is inderdaad genoeg te vinden over gras, in TS en topic, van aanleg tot zoden. ;)

Teijgetje wijzigde deze reactie 20-02-2019 22:45 (12%)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Teijgetje
Sebastiaan001 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:26:
Gras kiemt vanaf 8 graden, duurt een dik weekje na zaaien en dan moet de temperatuur `s nachts ook boven de 8 graden blijven. Ik zou nog even wachten 8x8 is best een lap om de mist in te zien gaan omdat het weer nog wisselvallig is/te koud `s nachts.
Voor April kun je beter niet zaaien, de grond blijft dan te koud.

Verder moet je kijken wat voor veldje je hebt.
Hele dag zon > beter watersaver gras dat diep wortelt, voorkomt een geel veldje in de zomer.
Hele dag/veel schaduw > schaduwgras, dat groeit ook in de schaduw en dan heb je geen kale plekken waar mos ed het overneemt.
En zo zijn er nog wat scenario`s en combi`s te bedenken waar je gras tegen moet kunnen.

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:40
Zou nog 3vrn wachten. Het groeit als de grond 10+ graden is. Hier de tuin al lekker aangepakt. Siergras gedaan, bolbomen en alles opgeruimd.

Als het warm genoeg is, gras bemesten. Mooie stroeiwagen gekocht.

Hopelijk komt de lavendel nog een beetje uit. Tel er van d'r 175 maar 20 die nog lijken te leven. Misschien wat extra kalk toevoegen.

• Teijgetje
Wackmack schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:36:
Misschien wat extra kalk toevoegen.
Lavendel houdt van kalkrijke grond, ik zou dat misschien en wat vervangen door flink. ;)

Teijgetje wijzigde deze reactie 20-02-2019 20:39 (4%)

• Wackmack
Teijgetje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:38:
[...]

Lavendel houdt van kalkrijke grond, ik zou dat misschien en wat vervangen door flink. ;)
Afgelopen zomer, was het heel warm. Hierdoor heb ik ivm het nieuwe gazon twee keer per dag de tuin water gegeven. De border van de lavendel staat naast het gras. Helaas de lavendel dus veels te veel water gegeven. Leerzame les.

• Teijgetje
Wel een dure als 155 plantjes de moord steken. :'(
Ik zou ze snoeien en hopen, dat moet toch en daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Deze tips van kwekerij Bastin kende je vast al. (of niet want lavendel geef je nooit water of mest. ;) )

Daar kun je ook het boek "Puur mediterraan tuinieren" van Peter Bastin downloaden.
2e druk uitverkocht, nu gratis in PDF. _/-\o_
Erg mooi boekje met tips en recepten, staat ook over Lavendel in en wat recepten er mee.

Teijgetje wijzigde deze reactie 20-02-2019 22:40 (11%)

• Wackmack
Teijgetje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:09:
[...]

Wel een dure als 155 plantjes de moord steken. :'(
Ik zou ze snoeien en hopen, dat moet toch en daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Deze tips van een kweker kende je vast al. (of niet want lavendel geef je nooit water of mest. ;) )

Daar kun je ook het boek "Puur mediterraan tuinieren" van Peter Bastin downloaden.
2e druk uitverkocht, nu gratis in PDF. _/-\o_
Erg mooi boekje met tips en recepten, staat ook over Lavendel in en wat recepten er mee.
Hele dure les, baal er nog van. Goede site idd. Al twee keer gesnoeid. Straks kalk en hopelijk valt de schade mee.

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Teijgetje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:36:
[...]

Gras kiemt vanaf 8 graden, duurt een dik weekje na zaaien en dan moet de temperatuur `s nachts ook boven de 8 graden blijven. Ik zou nog even wachten 8x8 is best een lap om de mist in te zien gaan omdat het weer nog wisselvallig is/te koud `s nachts.
Voor April kun je beter niet zaaien, de grond blijft dan te koud.

Verder moet je kijken wat voor veldje je hebt.
Hele dag zon > beter watersaver gras dat diep wortelt, voorkomt een geel veldje in de zomer.
Hele dag/veel schaduw > schaduwgras, dat groeit ook in de schaduw en dan heb je geen kale plekken waar mos ed het overneemt.
En zo zijn er nog wat scenario`s en combi`s te bedenken waar je gras tegen moet kunnen.
Thanks voor de info! Ik wacht nog even en ga dan voor de watersaver.

• YinYang
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 08:12
Even wat vraagjes aan alle tuiniers hier:

- Is 1 groep genoeg voor de gehele tuin? Ik zat even naar terrasverwarmers te kijken en die heb je vaan 2000W zag ik, maar weet dan niet of dat overdreven veel vermogen is. Maar als je er 2 wil, zit je dus al over de 3500kW heen?

- Ik wil een overkapping gaan maken. Kan ik de regenwater afvoer het beste op de regenpijp aan huis aansluiten of een bak met een kuub grind ingraven en daar op uit laten komen?

- Ben naar de verlichting aan het kijken, maar wanneer zou je nou 12V kiezen ipv 220V? Alleen omdat de kabel dan goedkoper is en het veiliger is? Of nog meer voordelen?

- Hoe kiezen jullie de juiste verlichting? Ik wil 1 boom gaan belichten met een grondspot, dus die spot moet op zijn minst wel een meter of 3 de lucht in kunnen schijnen. Hoe weet ik nou precies hoeveel Watt lamp ik dan moet hebben?

- Iemand ervaring met In-Lite verlichting?

- Wat is een normale afmeting voor een terras? Ik zit met openslaande klapdeuren, dus dan heb ik sowieso wel 4 meter diepte nodig lijkt me (1m voor de deuren, 1m stoelen, 1m tafel, 1m stoelen andere kant)

- Wat is een normale diepte voor de overkapping? Tuinset is 2,5m diep, dus 3,5m diep moet voldoende zijn lijkt me?

- Iemand een Oosterse/Japanse tuin hier, waar ik wat inspiratie bij op mag doen? Ik wil een tuin met een Oosters uiterlijk: grote zwerfkeien, bamboe, hoogteverschillen en dan nog een pad van flagstones.

Dank voor de reacties alvast! :)

YinYang wijzigde deze reactie 25-02-2019 07:14 (21%)

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:39
Ik lees overal dat je vanaf maart je gazon kan maaien. Wat gaat er mis als ik daar nu al mee begin? Nu met het mooie weer lijkt er alweer wat groei in te zitten.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-04 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Over de verlichting kan ik kort zijn: daar doe ik niet aan :p
YinYang schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:11:
- Ik wil een overkapping gaan maken. Kan ik de regenwater afvoer het beste op de regenpijp aan huis aansluiten of een bak met een kuub grind ingraven en daar op uit laten komen?
Ik zou die bak met grind maken. Dan gaat het water niet gelijk je tuin uit. Is beter voor de riolering en voor de natuur (het water blijft dan in de tuin). Ik zou wel eerst een regenton plaatsen. De overloop van de regenton dan in die bak met grind.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• whoami
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-04 23:17
Als jouw regenwaterafvoer van het huis aangesloten is op een regenput, dan zou ik daarop aansluiten.

• pjot1
@YinYang vaste maten voor een terras is er niet. Het gaat dan meer om wat je zelf mooi/praktisch vindt. Ook is het afhankelijk van wat voor bestrating je kiest. Als je bijvoorbeeld tegels van 80/80 kiest, maak je geen terras van 4,5meter maar 4 meter of 4,8meter of 5,6meter enzovoorts.

• YinYang
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:12:
Over de verlichting kan ik kort zijn: daar doe ik niet aan :p
Nou dat wil ik dus wel, want dat was het grootste minpunt van onze vorige tuin. Verlichting maakt de tuin echt af...
Wailing_Banshee schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:12:
Ik zou die bak met grind maken. Dan gaat het water niet gelijk je tuin uit. Is beter voor de riolering en voor de natuur (het water blijft dan in de tuin). Ik zou wel eerst een regenton plaatsen. De overloop van de regenton dan in die bak met grind.
Dat is idd ook een goed idee! Maar ik begreep dat je bij een oppervlak van 4x8m beter 2 afvoeren kunt maken, en 2 regentonnen vind ik dan weer minder....
whoami schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:53:
Als jouw regenwaterafvoer van het huis aangesloten is op een regenput, dan zou ik daarop aansluiten.
Regenwater komt in ieder geval niet op de riolering uit. Gaat naar een appart bassin of iets dergelijks :)
pjot1 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:43:
@YinYang vaste maten voor een terras is er niet. Het gaat dan meer om wat je zelf mooi/praktisch vindt. Ook is het afhankelijk van wat voor bestrating je kiest. Als je bijvoorbeeld tegels van 80/80 kiest, maak je geen terras van 4,5meter maar 4 meter of 4,8meter of 5,6meter enzovoorts.
Denk dat ik dan toch maar 3,5m diepte aanhou, dat is mooi genoeg :)

Iemand ook nog antwoord op mijn overige vragen? En nog 1 extra vraag: is het nodig om je schuur te isoleren ivm roesten gereedschap, fietsen etc? Wat ik op het internet vind is dat vooral ventileren belangrijk is tegen het roesten, maar of je dan nog goed moet isoleren...?

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:39
YinYang schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:32:
[...]

Iemand ook nog antwoord op mijn overige vragen? En nog 1 extra vraag: is het nodig om je schuur te isoleren ivm roesten gereedschap, fietsen etc? Wat ik op het internet vind is dat vooral ventileren belangrijk is tegen het roesten, maar of je dan nog goed moet isoleren...?
Als je je wijnvoorraad er wilt bewaren is isolatie en klimaatbeheersing wel zo prettig ;)

Onze garage is geïsoleerd en verwarmd (ingesteld op 8-10 graden) wat in de winter prettig is. De auto is dan al ietwat voorverwarmd. Daarnaast ligt de wijn dan op een ideale bewaartemperatuur. Vorst is nogal funest voor wijn.

In onze vorige garage had ik zelfs airco om de wijn 's zomers te koelen... Dat was goedkoper dan meerdere klimaatkasten neerzetten :) Ondertussen is mijn voorraad aan het slinken waardoor ik die investering niet meer wil doen.

• Hmmbob
pirke schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:39:
Ik lees overal dat je vanaf maart je gazon kan maaien. Wat gaat er mis als ik daar nu al mee begin? Nu met het mooie weer lijkt er alweer wat groei in te zitten.
Ik ben dit weekend ook weer begonnen, het werd echt enorm lang. Maakte me zorgen dat het onderop veel te vochtig zou blijven anders.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Wackmack
YinYang schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:11:
Even wat vraagjes aan alle tuiniers hier:

- Is 1 groep genoeg voor de gehele tuin? Ik zat even naar terrasverwarmers te kijken en die heb je vaan 2000W zag ik, maar weet dan niet of dat overdreven veel vermogen is. Maar als je er 2 wil, zit je dus al over de 3500kW heen?

Kijk goed of er kratten in je tuin liggen, dat is vaak bij nieuwbouw. De regenpijp is bij ons aangesloten op de kratten in de tuin.
- Ben naar de verlichting aan het kijken, maar wanneer zou je nou 12V kiezen ipv 220V? Alleen omdat de kabel dan goedkoper is en het veiliger is? Of nog meer voordelen?

- Hoe kiezen jullie de juiste verlichting? Ik wil 1 boom gaan belichten met een grondspot, dus die spot moet op zijn minst wel een meter of 3 de lucht in kunnen schijnen. Hoe weet ik nou precies hoeveel Watt lamp ik dan moet hebben?

- Iemand ervaring met In-Lite verlichting?
Ja, erg erg mooi, niet goedkoop maar geld wel waard. Wij hebben 10 lampen van dit systeem.

- Wat is een normale afmeting voor een terras? Ik zit met openslaande klapdeuren, dus dan heb ik sowieso wel 4 meter diepte nodig lijkt me (1m voor de deuren, 1m stoelen, 1m tafel, 1m stoelen andere kant)
Heel slim dat je kijkt naar open slaande deuren, dit was ik helaas vergeten. Daarom zou ik voor 4 meter gaan. Zelf een overkapping van 3.5mx6m Ligt natuurlijk ook een beetje aan je tuin maar hoe groter hoe beter.

- Wat is een normale diepte voor de overkapping? Tuinset is 2,5m diep, dus 3,5m diep moet voldoende zijn lijkt me?

- Iemand een Oosterse/Japanse tuin hier, waar ik wat inspiratie bij op mag doen? Ik wil een tuin met een Oosters uiterlijk: grote zwerfkeien, bamboe, hoogteverschillen en dan nog een pad van flagstones.

Dank voor de reacties alvast! :)
Hier foto's van de overkapping: Wackmack in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Wat een geweldig weer de laatste dagen. Weekend heerlijk in de tuin gewerkt, alles mooi gesnoeid. Verder de buitenhaard zwart geverfd en de kabels zwart geverfd, het is nu echt een zwevende haard, super vet :9~ _/-\o_

• Hmmbob
*Psst* wij hebben net gewoon de bbq aangesligerd :+

Heerlijk tuinweer!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:06
Hmmbob schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:22:

Heerlijk tuinweer!
Morgen hier de eerste BBQ-party met vrienden.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hmmbob schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:22:

Heerlijk tuinweer!
Dat ding wordt bij ons in de winter ook wel aangeslingerd hoor... ipv op de grillpan gewoon op de BBQ :D
[...]
Nou dat wil ik dus wel, want dat was het grootste minpunt van onze vorige tuin. Verlichting maakt de tuin echt af...
Het ging er mij om dat ik daar niet aan doe, en daar dus ook geen advies over kan geven :p
Dat is idd ook een goed idee! Maar ik begreep dat je bij een oppervlak van 4x8m beter 2 afvoeren kunt maken, en 2 regentonnen vind ik dan weer minder....

[...]

Regenwater komt in ieder geval niet op de riolering uit. Gaat naar een appart bassin of iets dergelijks :)
Dan zou ik de ene eventueel op de bestaande aansluiten, de andere op een regenton en daarna overloop in de eigen tuin. Maar waarom niet twee regentonnen? Hebben wij ook (zelfs 3, waarbij de 3e op een andere plek staat, en nr 4 en 5 moeten er nog komen...)
Niet nodig. Wij hebben een standaard houten schuur (los van het huis), en geen last van vocht. De raampjes staan wel altijd open.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-04 18:35

NDF82

Doomed Space Marine

Wij gaan de GeoCeramica Impasto Grigio leggen. Maar weten niet goed welke voeg. Deze wordt aangeraden door de leverancier: Gator XP Slate Grey.

Heb eens gelezen dat andere tweakers ook GeoCeramica gelegd hebben. Welke voeg hebben jullie gebruikt en wat is jullie ervaring?

...leeg...

• pjot1
NDF82 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:50:
Wij gaan de GeoCeramica Impasto Grigio leggen. Maar weten niet goed welke voeg. Deze wordt aangeraden door de leverancier: Gator XP Slate Grey.

Heb eens gelezen dat andere tweakers ook GeoCeramica gelegd hebben. Welke voeg hebben jullie gebruikt en wat is jullie ervaring?
Gatorzand is prima. Voorheen gebruikte ik wel eens pavifix maar dat is nogal chemisch. (verwekte ik altijd met een gasmasker op) Gatorzand is geurloos. Houdt er wel rekening mee dat de voeg ook verdicht moet worden, dit kan met een platte beitel of met een speciale voegverdichter. (enorme pizzasnijder) overigens is het aan te raden om de voeg elke 5 jaar te vernieuwen omdat de voeg zwart wordt. Dit komt doordat Gatorzand waterdoorlatend is. Ook is het rekbaar zodat het uitzetten en krimpen door temperatuurverschillen kan worden opgevangen.

Dit zijn trouwens hele mooie tegels en heel maatvast. Deze koop je voor je leven doordat keramiek mooi blijft.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

pjot1 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:50:
[...]

Gatorzand is prima. Voorheen gebruikte ik wel eens pavifix maar dat is nogal chemisch. (verwekte ik altijd met een gasmasker op) Gatorzand is geurloos. Houdt er wel rekening mee dat de voeg ook verdicht moet worden, dit kan met een platte beitel of met een speciale voegverdichter. (enorme pizzasnijder) overigens is het aan te raden om de voeg elke 5 jaar te vernieuwen omdat de voeg zwart wordt. Dit komt doordat Gatorzand waterdoorlatend is. Ook is het rekbaar zodat het uitzetten en krimpen door temperatuurverschillen kan worden opgevangen.

Dit zijn trouwens hele mooie tegels en heel maatvast. Deze koop je voor je leven doordat keramiek mooi blijft.
Ok, goed om te horen. Waar kan ik zo'n "voegverdichter" vinden? Zoeken op Google levert niks op.

Morgen worden ze opnieuw gelegd. Het is wat verzakt. Heb je nog tips om verzakking te voorkomen? Ze liggen in een zandbed van 20cm wat aangetrild is.

...leeg...

• LinuxMan
Roesten wordt nauwelijks beinvloed door temperatuur, en heel veel door vocht. Dus ventilatie om het vocht kwijt te raken is zondermeer het belangrijkste.

Accu's van electrische apparaten zijn wel gevoelig voor lage temperaturen. Isoleren helpt echter alleen als je ook verwarmt. Ik heb mijn schuur geisoleerd omdat ik de wasmachine er heb staan, en als het buiten echt hard vriest dan zet ik er een electrisch kacheltje in dat de temperatuur boven nul houdt. Mijn accugereedschap heb ik in huis liggen, voor de rest ligt alle gereedschap in de schuur. Ik merk dat ik door het isoleren nu wel minder ventilatie heb, want het blijft lang vochtig in de schuur.

• pjot1
NDF82 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:00:
[...]

Ok, goed om te horen. Waar kan ik zo'n "voegverdichter" vinden? Zoeken op Google levert niks op.

Morgen worden ze opnieuw gelegd. Het is wat verzakt. Heb je nog tips om verzakking te voorkomen? Ze liggen in een zandbed van 20cm wat aangetrild is.
Waar je die kan halen zou ik zo snel ook niet weten. Een collega van mij had er eentje maar ik weet niet waar hij die gehaald heeft. Daarom gebruik ik zelf een platte beitel.

Verzakkingen kunnen vele oorzaken hebben. Is het nieuwbouw, wat voor ondergrond is het, ligt er een sloot naast, enzovoorts. Hier kan ik niet echt een eenduidig antwoord op geven.

• YinYang
LinuxMan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:06:
[...]

Roesten wordt nauwelijks beinvloed door temperatuur, en heel veel door vocht. Dus ventilatie om het vocht kwijt te raken is zondermeer het belangrijkste.

Accu's van electrische apparaten zijn wel gevoelig voor lage temperaturen. Isoleren helpt echter alleen als je ook verwarmt. Ik heb mijn schuur geisoleerd omdat ik de wasmachine er heb staan, en als het buiten echt hard vriest dan zet ik er een electrisch kacheltje in dat de temperatuur boven nul houdt. Mijn accugereedschap heb ik in huis liggen, voor de rest ligt alle gereedschap in de schuur. Ik merk dat ik door het isoleren nu wel minder ventilatie heb, want het blijft lang vochtig in de schuur.
Oké, dan ga ik denk ik niet de moeite doen om te isoleren. Zoveel gereedschap heb ik nu ook weer niet, dus kan mijn accugereedschap mooi in huis laten staan en voor de fietsen is het dus alleen belangrijk als het goed ventileert, en dat is dus beter zonder isolatie.... :)

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
@LinuxMan, isoleren werkt toch vaak 2 kanten op? Bijvoorbeeld als de zon er vol op staat, dan blijft het binnen koeler omdat de warmte er minder makkelijk in kan.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hmmbob schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Ik ben dit weekend ook weer begonnen, het werd echt enorm lang. Maakte me zorgen dat het onderop veel te vochtig zou blijven anders.
Wij hebben eergisteren maar gemaaid. De ondergrond is nu nog relatief hard, dus de maaier zakt er niet in weg. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik continue de andere kant op reed (normaal rijd ik rondjes, van buiten naar binnen). Het ziet er wel gelijk wel even wat netter uit :p

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

pjot1 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 05:13:
[...]

Waar je die kan halen zou ik zo snel ook niet weten. Een collega van mij had er eentje maar ik weet niet waar hij die gehaald heeft. Daarom gebruik ik zelf een platte beitel.
Zoiets? https://www.toolstation.n...s-plus-tegelbeitel/p23991
Verzakkingen kunnen vele oorzaken hebben. Is het nieuwbouw, wat voor ondergrond is het, ligt er een sloot naast, enzovoorts. Hier kan ik niet echt een eenduidig antwoord op geven.
Het is nieuwbouw, ondergrond is een mix van zand en klei. Daarop is een verdicht zandbed van 20cm plaatzand gelegd. 35 meter verder ligt een sloot.

Zo ligt het er nu bij. Zometeen gaat het eruit en wordt het opnieuw gelegd.
https://tweakers.net/ext/f/4h2tk5EHyrvsKOthZ0xJWNL6/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/lZqcv9TigrN4qKLQCY8hDaXX/thumb.jpg

...leeg...

• pjot1
NDF82 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:27:
[...]

Idd, zoiets.
[...]

Het is nieuwbouw, ondergrond is een mix van zand en klei. Daarop is een verdicht zandbed van 20cm plaatzand gelegd. 35 meter verder ligt een sloot.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals ik het zie, is de baan niet perfect gevlakt. Doordat het niet perfect was, zakken de tegels niet evenredig. De tegels zetten zichzelf dus niet goed. Dit zou je deels kunnen oplossen door portland door het zand te harken. Hierdoor wordt de toplaag hard waardoor het langer goed blijft.

Het kan ook zijn dat de verdichting niet overal precies hetzelfde is. Daarom moet je dus ook altijd baan maken voordat je gaat trillen. Dan heb je overal een gelijkwaardige verdichting.

• Remko.me
[...]

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe breed is jouw tuin?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

+- 27 meter. Maar het terras slechts 8 en ligt in het midden. De tuin van de buren is +-30 meter en daarachter ligt pas een sloot.

...leeg...

• NRJ020
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:17
NDF82 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:00:
[...]

Zoek op “voegenroller”

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

...leeg...

• Thy...
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18:19
€59,95 voor een slijpschijf op een stokkie :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackmack
[...]

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie tegels. Lijken wel dezelfde keramische tegels die hier liggen. Helaas vandaag wat minder weer om in de tuin te werken.

Vind dat ik een hele mooie voeg heb. Geen idee welke maar hij is zwart en is keihard geworden. Alles zit muurvast. Zal eens een foto zoeken.

Wackmack wijzigde deze reactie 01-03-2019 13:27 (8%)

• sNielz123
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-04 22:09
@NDF82 : zijn dat keramische tegels zo op een zandbed gelegd?
Ik heb ook keramische tegels gekocht en heb er veel mensen over gesproken en ook veel op internet gelezen over het leggen, maar zo in een zandbed heeft nog niemand geadviseerd.

Als je terras (geen keramisch) in een zandbed legt dan doe je door de bovenste laag sowieso cement.(stabilise).
Keramische tegels zou je moeten lijmen of in een mortelbed. Vind ik zelf teveel werk en ga Oxxobase platen proberen. Dat schijnt ook goed te werken.

• pjot1
sNielz123 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:44:
Ik heb ook keramische tegels gekocht en heb er veel mensen over gesproken en ook veel op internet gelezen over het leggen, maar zo in een zandbed heeft nog niemand geadviseerd.

Als je terras (geen keramisch) in een zandbed legt dan doe je door de bovenste laag sowieso cement.(stabilise).
Keramische tegels zou je moeten lijmen of in een mortelbed. Vind ik zelf teveel werk en ga Oxxobase platen proberen. Dat schijnt ook goed te werken.
Ik heb tientallen terassen gemaakt met keramische tegels heb ze 1 keer verlijmd op een gestabiliseerd zandbed. Dit op specifieke wens van de klant. Als je dit topic terug leest zal je een aantal keer zien dat ik dit af raad. De reden is simpel, toplaag wordt hard terwijl de grond blijft werken, tegel laat los, gaat wiebelen en krak. Ook is reparatie makkelijker te doen.

Overigens doe je over het algemeen nooit cement of portland door het zand.

• Wackmack

Zondag was mijn zoontje in de tuin aan het spelen. Hij trok zo de dode lavendel eruit, echt heel dood. Totaal geen wortelgroei. Wat ik al dacht is waar, de hele bord vol met lavendel, heeft het niet overleefd. Nu ben ik opzoek naar een mooie plant voor deze twee bordjes, heeft iemand tips?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

sNielz123 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:44:

Ja, zo in het zandbed. Op advies van de verkoper en de stratenmaker. Hij denkt dat het verzakt is omdat het veel geregend had en het zand erg nat geworden was (een papje).

We gaan nu eerst de overtollige grond opruimen en de tuin egaliseren. Daarna wordt het terras opnieuw gelegd. Opnieuw in een zandbed. Zal het resultaat posten.

...leeg...

• pjot1
NDF82 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:53:
[...]

Ja, zo in het zandbed. Op advies van de verkoper en de stratenmaker. Hij denkt dat het verzakt is omdat het veel geregend had en het zand erg nat geworden was (een papje).

We gaan nu eerst de overtollige grond opruimen en de tuin egaliseren. Daarna wordt het terras opnieuw gelegd. Opnieuw in een zandbed. Zal het resultaat posten.
Dit verklaart meteen waarom ik al had gezegd dat de verdichting niet goed is. Als het zandbed namelijk goed verdicht is, krijg je namelijk geen pap en blijft er water op het zand staan als het zand helemaal verzadigd is. (kan je alsnog niet straten)

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

pjot1 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 05:50:
[...]

Dit verklaart meteen waarom ik al had gezegd dat de verdichting niet goed is. Als het zandbed namelijk goed verdicht is, krijg je namelijk geen pap en blijft er water op het zand staan als het zand helemaal verzadigd is. (kan je alsnog niet straten)
Wat zou er volgens jou dan moeten gebeuren (ben op zoek naar een second opinion)? Kan er wel met het bestaande, natte zand gewerkt worden? Of zou dat zand, nadat de tegels eruit gehaald zijn, eerst moeten drogen? Of kan ik beter ander zand laten komen? Of...

...leeg...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
NDF82 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:34:
[...]

Wat zou er volgens jou dan moeten gebeuren (ben op zoek naar een second opinion)? Kan er wel met het bestaande, natte zand gewerkt worden? Of zou dat zand, nadat de tegels eruit gehaald zijn, eerst moeten drogen? Of kan ik beter ander zand laten komen? Of...
Het antwoord is eigenlijk simpel. Het ligt eraan hoeveel haast je hebt. Kan je het laten drogen, dan zou ik dat doen. Als alles is opgedroogd wordt het bunkerhard. Alles is dan goed ingewatert. Heb je die tijd niet, dan moet er vers zand komen. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Remko.me
Wackmack schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:48:
[Afbeelding]

Zondag was mijn zoontje in de tuin aan het spelen. Hij trok zo de dode lavendel eruit, echt heel dood. Totaal geen wortelgroei. Wat ik al dacht is waar, de hele bord vol met lavendel, heeft het niet overleefd. Nu ben ik opzoek naar een mooie plant voor deze twee bordjes, heeft iemand tips?
Wij hebben hier in de tuin Liriope muscari ‘Ingwersen’ en komt in onze tuin zeker weer!
Top, groeit mooi dicht en geen (weinig) onderhoud nodig.
De bloesem staat er lang en mooi! Mooie dichte border geeft het (uiteindelijk na 2 jaar):

Je hebt ze overigens in verschillende kleuren (wit sowieso) maar ik vind de standaard verreweg het mooiste.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Dat is Leliegras toch? Dat is een schaduwplant. Als ik zo naar die border van @Wackmack kijk dan is dat echt volle zon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-04 22:54
Leliegras inderdaad, doet het bij ons in de volle zon ook prima. Het kan wel tegen een stootje.
Het groeide bij ons iets over het pad dus fietste ik over de blaadjes, maar zelfs daar had het niet veel van te lijden.

Kees_B wijzigde deze reactie 06-03-2019 10:30 (54%)

PV Output

• petjekel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-04 16:02
Binnenkort willen we graszaad gaan kopen voor enkele kale plekken in het gras.
Nu zie ik in de folder van de Hornbach het merk Floraself en Ecostyle.
Iemand ervaring met een van deze?
Zou dan gaan om een van de volgende:
- Floraself graszaad sport en spel
- Floraself graszaad siergazon (weet niet hoe geschikt dat is voor als je enkele keren in de week erover zou lopen?)
- Floraself graszaad extra RSM
- Ecostyle graszaad extra

Bedankt alvast voor de reacties.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17:50
Vandaag is de hovenier begonnen met aanleg van de tuin :)

• Wackmack
MAZZA schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:25:
Dat is Leliegras toch? Dat is een schaduwplant. Als ik zo naar die border van @Wackmack kijk dan is dat echt volle zon.
Ja, de volle zon. Ga zaterdag naar een goede kweker voor advies en een strakke border plant. Rest van de tuin doet het goed. Merk wel dat de hortensia aan de linkerkant, iets meer schaduw het beter doet dan half in de zon.

Nu al overal knoppen, wordt een mooie zomer.

• Remko.me
MAZZA schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:25:
nee hoor kan echt prima in volle zon! Officieel een schaduwplant maar dat is niet helemaal zo. Hij doet het het beste in de schaduw.. maar kan prima in de zon.

• speedy15
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:44
Sinds september vorig jaar eigenaar geworden van mijn 1e huis met een tuin op het oosten. Nu het mooier weer begint te worden begint het ook te kriebelen om de tuin dit jaar aan te pakken.
De situatie nu:

Veel tegels en helaas een schuurtje midden in de tuin. 8)7

Vorige week met de buren overlegt wat te doen met de schuur en zij wilde deze het liefst platgooien en ook meteen de gezamelijke schutting vervangen. Daarna aan de slag gegaan om een ontwerp op papier te zetten voor de nieuwe tuin.

Omdat een schuur toch wel heel makkelijk is komt er natuurlijk een terug. Maar dan een houten schuur met overkapping aan de achterkant van de tuin welke ook meteen dient als schutting. Omdat het gazon vaak in de schaduw ligt ben ik van plan te kiezen voor kunstgras. De huidige tegels wil ik gaan hergebruiken om de kosten te drukken.

Aangezien hier op het forum meer kennis aanwezig is dan ik heb. Zijn er nog punten waarmee ik extra rekening moet houden of beter anders kan doen in het ontwerp?

• MartijnAbel
  • Laatst online: 20-04 23:39
petjekel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:47:
Binnenkort willen we graszaad gaan kopen voor enkele kale plekken in het gras.
Nu zie ik in de folder van de Hornbach het merk Floraself en Ecostyle.
Iemand ervaring met een van deze?
Zou dan gaan om een van de volgende:
- Floraself graszaad sport en spel
- Floraself graszaad siergazon (weet niet hoe geschikt dat is voor als je enkele keren in de week erover zou lopen?)
- Floraself graszaad extra RSM
- Ecostyle graszaad extra

Bedankt alvast voor de reacties.
Ik heb mij laten vertellen en ook meermaals gelezen dat het graszaad van de Aldi(wat binnenkort ongetwijfeld weer in de folder staat) heel goed spul is.
Ik heb zelf graszaad van Barenbrug en moet zeggen dat me dat ook wel heel erg bevalt

MartijnAbel wijzigde deze reactie 07-03-2019 00:11 (5%)

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18-04 16:46
speedy15 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:55:

Aangezien hier op het forum meer kennis aanwezig is dan ik heb. Zijn er nog punten waarmee ik extra rekening moet houden of beter anders kan doen in het ontwerp?
Er zijn tegenwoordig ook grasmengels beschikbaar voor gras dat in de schaduw ligt. Verder met de hoeveelheid tegels, de schuur en het kunstgras is het denk ik ook goed om naar de afwatering te kijken. Zeker voor wanneer er een keer een stortbui zou zijn.

• LinuxMan
speedy15 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:55:
Omdat een schuur toch wel heel makkelijk is komt er natuurlijk een terug. Maar dan een houten schuur met overkapping aan de achterkant van de tuin welke ook meteen dient als schutting. Omdat het gazon vaak in de schaduw ligt ben ik van plan te kiezen voor kunstgras.
gezien de afstand tot het huis denk ik dat echt gras het ook wel doet, het zal in de zomer ruim voldoende zon krijgen. Wel een schaduwmengsel zaaien. Kunstgras kan in de zomer echt bloedheet worden, daar kun je met je blote voeten niet meer overheen.

• sNielz123
pjot1 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:30:
[...]

Ik heb tientallen terassen gemaakt met keramische tegels heb ze 1 keer verlijmd op een gestabiliseerd zandbed. Dit op specifieke wens van de klant. Als je dit topic terug leest zal je een aantal keer zien dat ik dit af raad. De reden is simpel, toplaag wordt hard terwijl de grond blijft werken, tegel laat los, gaat wiebelen en krak. Ook is reparatie makkelijker te doen.

Overigens doe je over het algemeen nooit cement of portland door het zand.
Hoe maak je anders stabilise of chape?

Verlijmen doe je op uitgeharde chape, niet op stabilise (bevat te weinig cement). Je kan het schijnbaar ook in de mortel op chape doen.
Overigens ga ik morgen als alles goed gaat de tegels op oxxobase platen leggen, zal wel laten weten hoe dat bevalt. Gaat om keramische tegels van 120x29,6x2.

• pjot1
sNielz123 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:12:
[...]

Hoe maak je anders stabilise of chape?

Verlijmen doe je op uitgeharde chape, niet op stabilise (bevat te weinig cement). Je kan het schijnbaar ook in de mortel op chape doen.
Overigens ga ik morgen als alles goed gaat de tegels op oxxobase platen leggen, zal wel laten weten hoe dat bevalt. Gaat om keramische tegels van 120x29,6x2.
Het klopt wel dat je zo een gestabiliseerd zandbed maakt, ik zeg alleen dat ik het af raad. Het klopt dat zowel de fabrikant als de tegelboeren deze manier van verwerken adviseren, alleen mijn ervaring en die van mijn collega's is dat dit erg arbeidsintensief is en de levensduur niet langer is dan de tegels in het zand te leggen.

Het formaat maakt niks uit voor de verwerking.

• sNielz123
@pjot1 Hoe zou jij dat met betontegels doen? Dus niet Keramisch. Ook gewoon in het zand? of dan wel op stabilise?

• pjot1
sNielz123 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 06:57:
@pjot1 Hoe zou jij dat met betontegels doen? Dus niet Keramisch. Ook gewoon in het zand? of dan wel op stabilise?
Ook gewoon op het zand. Afhankelijk van de soort tegel, kan je deze aftrillen waardoor je een mooi spiegelglad resultaat krijgt. Er zijn ook rubberen matten die je onder een trilplaat kan schroeven zodat je de tegels niet beschadigd.

Keramische tegels kan je niet aftrillen, zeker de 2cm dik niet. Daarom kan je die het beste 'aftrillen' met een houten balk en een grote moker met rubberen dop waardoor je ook een strak resultaat krijgt.

• sNielz123
Vandaag begonnen met het leggen op oxxobase platen op een afgetrild zandbed. Gaat goed!
Van de week savonds nog wat zaagwerk, bandjes plaatsen en als het weer het toelaat invoegen met Gatorsand XP G2.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
sNielz123 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:50:
Vandaag begonnen met het leggen op oxxobase platen op een afgetrild zandbed. Gaat goed!
Van de week savonds nog wat zaagwerk, bandjes plaatsen en als het weer het toelaat invoegen met Gatorsand XP G2.
Bandjes moet je altijd als eerste zetten, anders kan je het zand langs de band nooit goed verdichten... Succes! d:)b

Acties:
  • +20Henk 'm!

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:39
Ik lees veel mee, maar reageer niet zoveel. Nu heb ik eindelijk wat te melden :).

Eind januari begonnen met het verbouwen van onze tuin. Heb wat foto's gemaakt die ik met jullie wil delen :).

Oude situatie.
http://i68.tinypic.com/10qjnkh.jpg

Work In Progress
http://i64.tinypic.com/2d01bug.jpg

http://i65.tinypic.com/34fhc7d.jpg

http://i66.tinypic.com/2e3tt8o.jpg

http://i63.tinypic.com/2pqswzk.jpg

http://i67.tinypic.com/ir73uu.jpg

http://i64.tinypic.com/24e6n2q.jpg

http://i65.tinypic.com/2r4redk.jpg

En het bijna eindresultaat mag er wezen!

http://i67.tinypic.com/2ag2cko.jpg

http://i68.tinypic.com/243oluc.jpg

To do:
Elektra
Verlichting
Inwassen tegels
Afstraten achterste terrassen
Houthok maken rechtsachterin
Douglas hout in zweeds rabat op de witte schuur links
Sproeiers installeren
Klimop aan het hekwerk klemmen.
Afwerken hier en daar
Genieten!

Not to do:
Gras 2 weken betreden

Nog genoeg te doen, maar erg tevreden tot nu toe :).

Gamert in hart en nieren! BF5 stats (and improving): [GoT] Loondijke

• MartijnAbel
Gisteren mijn PH meter binnen gekregen om eens te kijken wat de waarde is van mijn grasveldje. Blijkt verdorie bijna 8 te zijn. De zuurtegraad mag dus wel wat omhoog. Wat kan ik het beste doen, tuinturf gebruiken en dat er overheen strooien? Of zijn er nog andere handigheden?

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• YinYang
Ik ben een soort verlichtplan aan het maken voor onze tuin. Nu zat ik eerst al te twijfelen of 12V of 230V. Voor 12V heb je wel mooie producten zoals In-Lite of Lightpro/GardenLight.

Maar nu vroeg ik me af hoe ik verschillende zones kan regelen met 12V? Zodat ik dus verschillende delen in de tuin aan en uit kan zetten en het liefst ook nog dimbaar.

Binnenshuis heb ik bijv alles middels Fibaro domotica geregeld, maar heb dus totaal geen idee of en hoe ik dat met 12V kan doen.

Iemand enige idee/ervaringen?

• Hmmbob
MartijnAbel schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:59:
Gisteren mijn PH meter binnen gekregen om eens te kijken wat de waarde is van mijn grasveldje. Blijkt verdorie bijna 8 te zijn. De zuurtegraad mag dus wel wat omhoog. Wat kan ik het beste doen, tuinturf gebruiken en dat er overheen strooien? Of zijn er nog andere handigheden?
Welke meter heb je?

En verder vind ik online:
DE PH WAARDE VAN MIJN GAZON IS TE HOOG, EN NU?
Uit de meting die je hebt verricht blijkt dat de pH groter is dan 6,0. Wat je nu kunt doen is starten met het strooien van turf. Turf is zuur en zal de pH waarde van de bodem gaan verlagen. Dit zal niet in 1 dag gebeuren. Hier gaat de nodige tijd overheen. Waarschijnlijk zul je dit het volgende jaar moeten herhalen. En als de pH echt hoog is, bv 8,0 of hoger dan zal het een aantal jaren duren. Natuurlijk zijn er andere opties, maar dan ben je op slopershoogte en ga je rigoreus aan de slag.

• MartijnAbel
Hmmbob schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:23:
[...]

Welke meter heb je?

En verder vind ik online:

[...]
Deze:

https://www.conrad.nl/p/b...07-4260-a62c-cefdfc409ebe

Thanks voor dat stukje, die had ik idd ook gevonden.
Las ergens dat aluminiumsulfaat ook een goede oplossing is

• Hmmbob
Is natuurlijk wel nog de vraag hoe nauwkeurig die is, volgens mij kun je bij de boerenbond / Welkoop ook gratis je grond laten testen. Moet ik ook maar eens doen.

Heb je in ieder geval 2 metingen, voor je al te rigoureus gaat strooien :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
Hmmbob schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:50:
Is natuurlijk wel nog de vraag hoe nauwkeurig die is,
en @MartijnAbel

pH-metingen zijn tamelijk standaard, en voor planten hoef je dat niet tot op 0,01 pH.

Om de afwijking van de meter te controleren (is 7pH ook 7pH) kun je hem simpel ijken.
Hier staat onderaan uitgelegd hoe je dat simpel kan doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimhaw
Na deze week kunnen we eindelijk zeggen dat we onze tuin gereed is. De oplevering van onze woning was eind juli 2018.
Onze hovenier heeft het samen met ons de tuin aangelegd. Zij hebben het ontwerp gemaakt nadat ze goed geluisterd hebben na onze wensen. Groen Golf uit Boskoop. Zij hebben een advies voor beplantingsplan gegeven. We hebben dit grotendeels uitgevoerd. Sommige planten hebben we vervangen voor in onze ogen mooiere planten.
We hebben zelf behoorlijk wat gedaan om kosten te besparen.
Dit is het resultaat:

Het is een natuurlijke tuin geworden met 2 vijvers met een waterloop tussen de vijvers.
Vlonderdek aan de sloot en 2 terrassen. 1 naast en 1 achter het huis. In banen verband gelegd. Tegels is 3 cm dik Travertin natuursteen uit China. Afmetingen 40-60cm/40-80cm en 40-100cm. Lekker zacht en relatief koel aan de voeten in de zomer.
Diverse bomen struiken geplant waaronder Perzisch IJzerhout en olijfboom. Tevens een aparte fruit hoek met o.a. 3 appelbomen en 2 perenbomen tevens een aantal bessenstruiken en kiwibes en framboos en wilde aardbei.
Laat het voorjaar maar komen.
Wij gaan genieten.

Even een tip voor de tuinaanleg om kosten te besparen. Sommige waterschappen geven subside om je tuin waterafvoer vriendelijk aan te leggen. Minder tegels meer aarde groen. Geld ook voor nieuwbouwwoning. Kan tot 25% schelen op de investering. Alles behalve tegels en hout en hekwerk komt in aanmerking voor subsidie. Zelfs op de grote rotsblokken en op de vijver wordt subsidie gegeven. Ons hoor je niet klagen.

O ja, heb op drie plekken 230V aansluitpunten aangelegd en tevens door de hele tuin 12V leiding gelegd waaraan Season light lampen vast gezet kunnen worden.

Wimhaw wijzigde deze reactie 10-03-2019 21:44 (30%)

• MartijnAbel
Teijgetje schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:57:
[...]

en @MartijnAbel

pH-metingen zijn tamelijk standaard, en voor planten hoef je dat niet tot op 0,01 pH.

Om de afwijking van de meter te controleren (is 7pH ook 7pH) kun je hem simpel ijken.
Hier staat onderaan uitgelegd hoe je dat simpel kan doen.
Het is geen digitale meter natuurlijk. Maar met 2 pennen in de grond moet je toch sowieso wel aardig correct zijn toch? Zou me vreemd lijken als die als een malle af zou wijken haha

• YinYang
Wimhaw schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:15:
Na deze week kunnen we eindelijk zeggen dat we onze tuin gereed is. De oplevering van onze woning was eind juli 2018.
Onze hovenier heeft het samen met ons de tuin aangelegd. Zij hebben het ontwerp gemaakt nadat ze goed geluisterd hebben na onze wensen. Groen Golf uit Boskoop. Zij hebben een advies voor beplantingsplan gegeven. We hebben dit grotendeels uitgevoerd. Sommige planten hebben we vervangen voor in onze ogen mooiere planten.
We hebben zelf behoorlijk wat gedaan om kosten te besparen.
Dit is het resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is een natuurlijke tuin geworden met 2 vijvers met een waterloop tussen de vijvers.
Vlonderdek aan de sloot en 2 terrassen. 1 naast en 1 achter het huis. In banen verband gelegd. Tegels is 3 cm dik Travertin natuursteen uit China. Afmetingen 40-60cm/40-80cm en 40-100cm. Lekker zacht en relatief koel aan de voeten in de zomer.
Diverse bomen struiken geplant waaronder Perzisch IJzerhout en olijfboom. Tevens een aparte fruit hoek met o.a. 3 appelbomen en 2 perenbomen tevens een aantal bessenstruiken en kiwibes en framboos en wilde aardbei.
Laat het voorjaar maar komen.
Wij gaan genieten.

Even een tip voor de tuinaanleg om kosten te besparen. Sommige waterschappen geven subside om je tuin waterafvoer vriendelijk aan te leggen. Minder tegels meer aarde groen. Geld ook voor nieuwbouwwoning. Kan tot 25% schelen op de investering. Alles behalve tegels en hout en hekwerk komt in aanmerking voor subsidie. Zelfs op de grote rotsblokken en op de vijver wordt subsidie gegeven. Ons hoor je niet klagen.

O ja, heb op drie plekken 230V aansluitpunten aangelegd en tevens door de hele tuin 12V leiding gelegd waaraan Season light lampen vast gezet kunnen worden.
Mooi geworden hoor!

Mag ik vragen hoe jullie die grote zwerfkeien verplaatst hebben gekregen? Ik wil er ook een aantal in onze tuin, maar echt geen idee hoe ik die dingen in godsnaam verplaatst ga krijgen.

Enige optie die ik me kan bedenken is om het direct vanaf de vrachtwagen door de kraan meteen op de juiste plek te laten neerzetten...

En vanwaar zowel 230V als 12V? Waar ga je het voor gebruiken en welk merk kabel/lampen?

• Wimhaw
YinYang schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:05:
[...]

Mooi geworden hoor!

Mag ik vragen hoe jullie die grote zwerfkeien verplaatst hebben gekregen? Ik wil er ook een aantal in onze tuin, maar echt geen idee hoe ik die dingen in godsnaam verplaatst ga krijgen.

Enige optie die ik me kan bedenken is om het direct vanaf de vrachtwagen door de kraan meteen op de juiste plek te laten neerzetten...
De bedoeling was om ze te verplaatsen met een dumpert (kleine motorische kiepbak). Onze hovenier had problemen er mee en uiteindelijk hadden ze de stenen met een kruiwagen verplaatst. Ook de grote stenen. Petje af hoe ze dat gedaan hebben.

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True