Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Wimhaw schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:09:
[...]

De bedoeling was om ze te verplaatsen met een dumpert (kleine motorische kiepbak). Onze hovenier had problemen er mee en uiteindelijk hadden ze de stenen met een kruiwagen verplaatst. Ook de grote stenen. Petje af hoe ze dat gedaan hebben.
Wow, dat is netjes ja haha. Zo'n zwerfkei kan al zo een paar honderd kg wegen 8)7

En zou je nog eens aan willen geven vanwaar de 12V 230V keuze en waarom je voor welk merk kabel/verlichting gaat? Ik ben me daar nu namelijk ook in aan het verdiepen dus ben benieuwd naar anders mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@StealthyPeanut

Netjes hoor, maar moet je niet ook nog een hemelwaterafvoer maken of ontstoppen, dat is een flink zwembad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:09
@YinYang
220V voor o.a. bij vlonderdek oplader computer of wat voor een elektrische apparaat dan ook.
Tegen garage buren voor o.a. vijverpompen/-filter.
Hoek voorzijde huis. Voor auto en terras zijkant van huis. Beter te veel dan te weinig ervan. 12V voor verlichting van paden vijver beelden, struiken en bomen.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:37
MartijnAbel schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:21:
Zou me vreemd lijken als die als een malle af zou wijken.
Mij ook, maar een check met een vloeistof waarvan je de pH weet kan natuurlijk nooit kwaad.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 14:33
Ons nieuwbouwhuis is klaar en het wordt nu tijd om aan de tuin te beginnen. We hebben een heel mooi tuinontwerp laten maken, waarin gebruik wordt gemaakt van ronde vormen. Voor de grens tussen de oprit en beplanting moet ik gebruik maken van opsluitbanden met bochten. Ik heb hier op lopen zoeken, maar de goedkoopste optie die ik kan vinden is ruim 12 euro (https://bestrating-online...metingen=r600-10x20x785cm), terwijl een rechte opsluitband 3/4 euro kost. Weet iemand toevallig een meer betaalbaar adresje? Qua maat is 80x200 voldoende, 100x200 kan ook. Daarbij heb ik verschillende radiussen nodig, maar dat maakt voor de prijs niks/niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Sturgeon22 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:13:
Ons nieuwbouwhuis is klaar en het wordt nu tijd om aan de tuin te beginnen. We hebben een heel mooi tuinontwerp laten maken, waarin gebruik wordt gemaakt van ronde vormen. Voor de grens tussen de oprit en beplanting moet ik gebruik maken van opsluitbanden met bochten. Ik heb hier op lopen zoeken, maar de goedkoopste optie die ik kan vinden is ruim 12 euro (https://bestrating-online...metingen=r600-10x20x785cm), terwijl een rechte opsluitband 3/4 euro kost. Weet iemand toevallig een meer betaalbaar adresje? Qua maat is 80x200 voldoende, 100x200 kan ook. Daarbij heb ik verschillende radiussen nodig, maar dat maakt voor de prijs niks/niet veel uit.
Kun je niet zelf het geheel storten van beton?
Dat je een opstaande rand maakt in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Er bestaan geen bochtbanden kleiner dan 10/20. Is een rollaag geen optie?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:19

Reinier

\o/

Cortenstaal kantopsluiting is ook erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@MartijnAbel Het gaat in totaal om bijna 50m, wordt wel erg veel werk om dat mooi te maken.
@pjot1 Ik heb ze wel gevonden in 8/20 bij Giverbo: https://www.giverbo.nl/producten-group/3263/8x20. Rollaag zou misschien ook kunnen, maar ivm toepassen grind op honinggraadmatten adviseerde degene die het tuin ontwerp gemaakt heeft om echt bochtbanden toe te passen.
@Reinier Stalen kantopsluiting zal ook worden gebruikt, maar rondom het grind bij de oprit werd aangegeven dat het beter was om bochtbanden toe te passen omdat dat sterker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Wij hebben toevallig ook afgelopen weekend een schets laten maken, ook met wat ronde vormen. De adviseur vertelde ons dat we dan gewoon gestabiliseerd zand (zand met cement gemixt) kunnen gebruiken ipv opsluitbandjes. Dit doe je dan onder de buitenste tegels van het terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Sturgeon22 Waarom is dat geen optie? Juist met grind is dat heel mooi. Je moet ze alleen wat hoger zetten.

@YinYang op deze manier hebben de tegels alsnog geen opsluiting. Je zal zien dat na een aantal jaar de tegels toch gaan wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@pjot1 Wat voor steen zou je dan adviseren. Gewoon een betonklinker zoals https://www.slimbestraten.../betonklinkers-grijs-362/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tsja, dat is een vraag waar ik niet echt een eenduidig antwoord op kan geven. Het is natuurlijk afhankelijk van wat voor materialen je gebruikt en wat je mooi vindt. Zelf vind ik een gebakken Waalformaat erg mooi. (wel de 9cm dik voor wat meer body) Maar een normale bkk zal ook voldoen voor opsluiting.

Wat voor stenen/tegels ga je gebruiken? Mochten dit materialen zijn van 8cm of dikker, zou je er ook voor kunnen kiezen om 5cm klik te geven. De matten leg je dan vanaf de band/rollaag. Het grind kan je dan over je opsluiting gooien waardoor je geen band/rollaag meer ziet. :)

[ Voor 19% gewijzigd door pjot1 op 12-03-2019 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:42
Wimhaw schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:15:
Na deze week kunnen we eindelijk zeggen dat we onze tuin gereed is. De oplevering van onze woning was eind juli 2018.
Onze hovenier heeft het samen met ons de tuin aangelegd. Zij hebben het ontwerp gemaakt nadat ze goed geluisterd hebben na onze wensen. Groen Golf uit Boskoop. Zij hebben een advies voor beplantingsplan gegeven. We hebben dit grotendeels uitgevoerd.
Het is een natuurlijke tuin geworden...
Ziet er mooi uit! Wij willen bij ons (Alphen ad Rijn) ook een plan laten maken door een hovenier, de bestrating laten uitvoeren en verder zelf zoveel mogelijk aanplanten. We willen redelijk veel fruit , beetje zelfde als bij jou heb ik in mijn hoofd😀.
Kan je aangeven wat de kosten van het ontwerp waren en wat je qua budget, bijv. Per m2, uiteindelijk kwijt bent? Mag ook per PM.

[ Voor 4% gewijzigd door DaWayne op 12-03-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat doen jullie qua snoeien nu het zo'n mietjeswinter is? Ik heb al struiken die flink aan het uitlopen zijn maar normaal snoei ik die in het voorjaar heel flink terug.
Nu gewoon laten gaan en alsnog in het voorjaar snoeien? Of nu snoeien en mocht het later alsnog nodig zijn nogmaals?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik ga dit weekend overal de schaar in zetten voor het teveel uitloopt.
Heb zelfs al bomen met witte bloesem hier en daar.

Beetje minder onstuimig weer zou fijn zijn. Met storm en regen gaat het hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ik heb dit weekend al voor de 2e keer gras kunnen maaien - het is in ieder geval groeizaam weer.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Hmmbob schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:27:
Ik heb dit weekend al voor de 2e keer gras kunnen maaien - het is in ieder geval groeizaam weer.
Ben bang dat als ik nu met de maaier over m'n grasveld ga rijden, dat ik wegzak... Plus dat alles zo zeik en zeik nat is, dat ik volgens mij eerder het gras uit de grond trek (of in de grond duw) dan maai...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@pjot1 Thanks, dat zou inderdaad ook nog een optie zijn. Heel de oprit en parkeerplaats worden grind. Rond het huis en naar de voordeur komt een pad en onder de veranda waarschijnlijk keramische tegels. Stenen voor het pad moeten we nog uitzoeken, maar zit te denken aan een gebakken klinker van waalformaat. Bij https://www.vsb-sierbestratingen.nl/aanbiedingen/ wel leuk geprijsd, maar die zijn allemaal 6cm. Voor looppad niet verkeerd, maar als opsluitband waarschijnlijk te dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:25:
Wat doen jullie qua snoeien nu het zo'n mietjeswinter is? Ik heb al struiken die flink aan het uitlopen zijn maar normaal snoei ik die in het voorjaar heel flink terug.
Nu gewoon laten gaan en alsnog in het voorjaar snoeien? Of nu snoeien en mocht het later alsnog nodig zijn nogmaals?
Ik wil dit ook doen, heb bijv. nog een vlinderstruik die ik helemaal terug wil snoeien. Maar ben nog beetje afwachtend i.v.m. vorst. Het is 's nachts 3°C, dus ik kijk er niet raar van op als het nog weer een keer gaat vriezen. Maar denk dat ik volgend weekend aan de slag ga.

Voor de hortensia ben ik al te laat, daar komen al groene bladeren uit de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ThinkPadd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:19:
Ik wil dit ook doen, heb bijv. nog een vlinderstruik die ik helemaal terug wil snoeien. Maar ben nog beetje afwachtend i.v.m. vorst. Het is 's nachts 3°C, dus ik kijk er niet raar van op als het nog weer een keer gaat vriezen. Maar denk dat ik volgend weekend aan de slag ga.
Na wat inlezen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewoon ga snoeien. Ook ik heb een vlinderstruik en ik zag dat je die in maart al kan snoeien over het algemeen.

Ergens anders las ik dat het genezen van de wonden enkele dagen duurt, maar dat alleen die periode een gevaar is met vorst. Als je dus kunt inschatten dat het een aantal dagen niet gaat vriezen is het gewoon veilig om bomen en struiken te snoeien.
Voor de hortensia ben ik al te laat, daar komen al groene bladeren uit de knoppen.
Maakt niet uit, kan je gewoon snoeien toch?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:40:
[...]
Maakt niet uit, kan je gewoon snoeien toch?
Dat verschilt per hortensia soort, als ik me niet vergis. Tenminste, als je bloemen wil hebben dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
pjot1 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:29:
@YinYang op deze manier hebben de tegels alsnog geen opsluiting. Je zal zien dat na een aantal jaar de tegels toch gaan wijken.
Hoe zou jij het doen dan bij een terras met ronde vormen? andere optie die ik me kan voorstellen om beton om de rand heen te storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Hmmbob schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:58:
[...]

Dat verschilt per hortensia soort, als ik me niet vergis. Tenminste, als je bloemen wil hebben dit jaar.
Precies. Volgens mij als ik hem nu alsnog ga snoeien dan heb ik geen bloemen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Even checken welke soort je hebt; onze intratin-hortensia's bloeiden (?) ook op nieuw hout, dus die kon ik relatief onbeperkt snoeien. Hell, ik heb ze eens tot stompjes terug gesnoeid en in de lente/zomer prachtige bollen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Sturgeon22 6cm voor een oprit is wel minimaal. Liever 8cm of dikker. Wat ook aan te raden is, is steenkorrel onder de oprit en daarop 5cm zand. Dan heb je minder kans op spoorvorming.

@YinYang ik zou ook een rollaag adviseren. Of wat hierboven ook geopperd is, cortenstaal. Al is een rollaag sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

pjot1 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:52:
@Sturgeon22 6cm voor een oprit is wel minimaal. Liever 8cm of dikker. Wat ook aan te raden is, is steenkorrel onder de oprit en daarop 5cm zand. Dan heb je minder kans op spoorvorming.
Wij hebben grasstenen, van 12cm dik. De oprit is eerst afgegraven, dan een laag steen"korrels" (vond het nou niet echt korrels, meer brokken :p), toen zand, en daar de stenen op (en opgevuld met aarde natuurlijk, gras houdt wel van aarde :D). Die oprit ligt er nu 8 jaar in, en nog geen spoor te bekennen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:43:
[...]

Wij hebben grasstenen, van 12cm dik. De oprit is eerst afgegraven, dan een laag steen"korrels" (vond het nou niet echt korrels, meer brokken :p), toen zand, en daar de stenen op (en opgevuld met aarde natuurlijk, gras houdt wel van aarde :D). Die oprit ligt er nu 8 jaar in, en nog geen spoor te bekennen.
Dat bedoel ik! Zo hoort het! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik woon momenteel een aantal weken in een nieuwbouwwoning en ik heb de volgende situatie:

- In de achtertuin (die wij nog niet bewerkt hebben) zien wij al snel plassen ontstaan bij (grote) regenbuien.
- De grond is klei-achtig en we zijn van plan om volgende maand een grondverzetter te laten langskomen.
- Rijwoning, nieuwbouw, gelderland.

Mijn buren gaan waarschijnlijk een drainagesysteem aanleggen. Maar het is voor mij moeilijk te bepalen wanneer dit echt nodig is en wanneer dit een (lichte) overkill kan zijn. Kunnen jullie mij misschien vertellen wat hierin het meest handige is om te doen? En hoe kom ik er achter dat ik echt een drainagesysteem nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wizzu schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:26:
Ik woon momenteel een aantal weken in een nieuwbouwwoning en ik heb de volgende situatie:

- In de achtertuin (die wij nog niet bewerkt hebben) zien wij al snel plassen ontstaan bij (grote) regenbuien.
- De grond is klei-achtig en we zijn van plan om volgende maand een grondverzetter te laten langskomen.
- Rijwoning, nieuwbouw, gelderland.

Mijn buren gaan waarschijnlijk een drainagesysteem aanleggen. Maar het is voor mij moeilijk te bepalen wanneer dit echt nodig is en wanneer dit een (lichte) overkill kan zijn. Kunnen jullie mij misschien vertellen wat hierin het meest handige is om te doen? En hoe kom ik er achter dat ik echt een drainagesysteem nodig heb?
Klei slaat dicht en laat niet echt water door. Het is allemaal een beetje afhankelijk van de hoogte. Als je de tuin onder afschot kan aanleggen zou ik geen drainage aanleggen. Dit is meestal wel het geval met een rijtjeswoning. Het water spoelt dan wel weg naar de steeg/straat/sloot. Wel zou ik een beetje (laten) afgraven zodat je wat mooie grond eroverheen kan gooien.

Omdat je nog niets aan je tuin hebt gedaan, zal het dan ook niet mooi vlak liggen waardoor je de plassen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
pjot1 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:27:
[...]

Klei slaat dicht en laat niet echt water door. Het is allemaal een beetje afhankelijk van de hoogte. Als je de tuin onder afschot kan aanleggen zou ik geen drainage aanleggen. Dit is meestal wel het geval met een rijtjeswoning. Het water spoelt dan wel weg naar de steeg/straat/sloot. Wel zou ik een beetje (laten) afgraven zodat je wat mooie grond eroverheen kan gooien.

Omdat je nog niets aan je tuin hebt gedaan, zal het dan ook niet mooi vlak liggen waardoor je de plassen krijgt.
Dus in zo'n situatie zou jij de tuin onder afschot laten aanleggen en de drainage achter wegen laten? Ik heb inderdaad nu nog de luxe om het een en ander uit te graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Inmiddels wat crossposts, maar goed, ik wil het toch graag delen zodat ik niets over het hoofd zie:

Weekje of drie begonnen met de sloop van de schuur, (de overkapping heb ik vorig jaar geblouwd)
De schuur moest weg, omdat ie veel van mijn zicht in de tuin blokkeerde,

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k6tsROD.jpg

Rechtermuurtje laat ik staan, word iets korter

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Aj443xz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jmCvbk5.jpg

In grote lijnen blijft het hetzelfde, het pad gaat nog iets verder naar de schutting toe, en komt uit in het linker 'poortje' van de overkapping, Ook komt direct achter het huis een terrasje van 5x6m, het putje wil ik graag laten vervallen, ik laat straten onder een afschot van 1cm/meter. Kan dit, het putje laten vervallen?

Er komt ook een looppad voor het houthok langs, (stopt eind van het houthok) in de rest van de tuin komt allemaal gras, links naast het linker pad komt nog iets van (kleine) plantjes/begroeiing.

Ook komen er 3 palen over het linker looppad.

Zie schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PoSF1tXoLKwB8DM1LGEn3N1k/full.jpg
En gekozen voor deze tegel: (de voorste)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4xgm2Yu.jpg

Is er iets wat ik vergeet, of over het hoofd zie?

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte,89 op 15-03-2019 11:56 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jelte,89 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:54:
Ik lees niets over verlichting / elektraplan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Hmmbob schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:16:
[...]

Ik lees niets over verlichting / elektraplan?
Wel over nagedacht,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PLt9LO7wWvAY8ybtkM1w8FwK/full.jpg

Rechts in het houthok is een lasdoosje geplaatst, in het houthok komen 2 spotjes oid,

Verlichting langs het pad heb ik nog niet over nagedacht, er ligt al wel een kabel naar achteren voor grondspots, want ik wil de constructie van de overkapping mooi belichten.

Vanaf achteren ligt er al een kabel die vanuit de overkapping komt, (je ziet nog wel een oud lantaarntje staan)

Ik heb het nu al wel zo liggen, dat ik alle kanten nog op kan, ik heb ook nog geen hars in de doosjes zitten, en waar de doosjes liggen, komt gras, en dat heb ik (uiteraard) nog niet.

Verlichting gaat straks overigens met 'philips hue' of althans, een kennis met verstand hiervan regelt dit.

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wizzu schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Dus in zo'n situatie zou jij de tuin onder afschot laten aanleggen en de drainage achter wegen laten? Ik heb inderdaad nu nog de luxe om het een en ander uit te graven.
Inderdaad. Mocht je later nog last hebben van plassen/water, kan je altijd nog verticale drains aanleggen, dan hoeft niet de hele tuin op de schop. :)
Jelte,89 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:54:
Inmiddels wat crossposts, maar goed, ik wil het toch graag delen zodat ik niets over het hoofd zie:

Weekje of drie begonnen met de sloop van de schuur, (de overkapping heb ik vorig jaar geblouwd)
De schuur moest weg, omdat ie veel van mijn zicht in de tuin blokkeerde,

[Afbeelding]

Rechtermuurtje laat ik staan, word iets korter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In grote lijnen blijft het hetzelfde, het pad gaat nog iets verder naar de schutting toe, en komt uit in het linker 'poortje' van de overkapping, Ook komt direct achter het huis een terrasje van 5x6m, het putje wil ik graag laten vervallen, ik laat straten onder een afschot van 1cm/meter. Kan dit, het putje laten vervallen?

Er komt ook een looppad voor het houthok langs, (stopt eind van het houthok) in de rest van de tuin komt allemaal gras, links naast het linker pad komt nog iets van (kleine) plantjes/begroeiing.

Ook komen er 3 palen over het linker looppad.

Zie schets:

[Afbeelding]
En gekozen voor deze tegel: (de voorste)

[Afbeelding]

1% afschot is genoeg voor terassen. Als het kan afwateren in de tuin, kan je de kolk laten vervallen. Anders heb je deze wel nodig. Vergeet geen opsluitbanden. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door pjot1 op 15-03-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

We hebben hier wat nieuwe kamerplanten, o.a. twee Senecio Kilimanjaro's. Nou las ik daarover "Senecio is een sterke plant die weinig verzorging vraagt. Tijdens de groeifase moet u Senecio regelmatig water geven.".

Ik geef ze nu 1 keer per week water. Maar ze staan nog niet eens twee weken en het ziet er niet best uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LfzCbnR9i8m82yda13QnIbpF/medium.jpg

Wat doe ik verkeerd? :'(

Nader onderzoek leert mij dat de plant veel te nat is. Teveel water dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Beekforel op 18-03-2019 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Beekforel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:17:
Nader onderzoek leert mij dat de plant veel te nat is. Teveel water dus.
De meeste vetplanten leggen het loodje door overwateren.
Je kan beter een keer minder water geven, dan een keer teveel.
De toplaag sowieso laten uitdrogen tussen waterbeurten.
Als de plant écht water nodig heeft, merk je het wel; dan krimpt hij/hangt hij slap.

Wanneer je water geeft, geef dan meteen flink veel, en giet overtollig water na een uurtje weer weg.
Zorg ook voor goede drainage (doorlatende grond), vetplanten/succulenten staan niet graag in het nat.
Zeker geen water in de pot/het schaaltje laten staan, dan krijg je wortelrot.

[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 19-03-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Vandaag de grasmat maar eens even aangepakt.
Merk nu toch wel de gevolgen van hevig regenachtig weer en vervolgens dorre hitte vorig jaar. Helaas allemaal plekken die gerepareerd moeten worden en bepaalde plekken waar uberhaupt geen gras groeit :'(
Dus doosje graszaad gehaald voor schaduwplekken en het en der wat bijgezaaid.
Nu hopen dat dat goed komt :D
Khoop dat mijn boompjes ook weer gaan groeien, die heb ik vorig jaar verplaatst van voor naar achteren, maar doen helaas nu nog steeds niks. Zijn Salix boompjes. Kan ik wat doen om het eventueel te verbeteren?

Edit:

Net een stukje schors van de bomen gesneden, bijna helemaal onderaan, en dat is helaas helemaal bruin en droog, en dus helaas niet meer groen en sappig van binnen. Afschrijven en nieuwe halen?

[ Voor 15% gewijzigd door MartijnAbel op 19-03-2019 17:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Deze week begonnen met de aanleg van de tuin, Helaas had de stratenmaker niet veel tijd ivm uitloop vorige klus vorige week.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WNCOSps.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I6x5MG3.jpg

En dit moet dan het totaalplaatje worden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mdMEv4h.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Knap hoor. De tegels zien er veel mooier uit dan op je vorige foto.
Wordt genieten deze zomer (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Jelte,89 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:36:
Deze week begonnen met de aanleg van de tuin, Helaas had de stratenmaker niet veel tijd ivm uitloop vorige klus vorige week.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dit moet dan het totaalplaatje worden:

[Afbeelding]
Netjes! Hele verandering meteen :). Heerlijk genieten straks!

Valt me wel iets op waar ik me aan zou ergeren ben ik bang. Maar als het jou niet opvalt, volgende niet lezen! :+
spoiler:
De verspring-methode van de tegels

[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 22-03-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Wat is een eversprings-methode?

Bedoel je het verband? ik heb er wel aan zitten denken om half steens te leggen, maar dan ging me waarschijnlijk ergeren aan de 2 paadjes naar achteren toe, die zouden dan niet aansluiten op het verband.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:29
Wie heeft er ervaring met het aanleggen van een wadi op eigen terrein? Ben eigenlijk op zoek naar een kant en klaar stappenplan, maar kan bijzonder weinig op internet en YouTube vinden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Jelte,89 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:07:

Bedoel je het verband? ik heb er wel aan zitten denken om half steens te leggen, maar dan ging me waarschijnlijk ergeren aan de 2 paadjes naar achteren toe, die zouden dan niet aansluiten op het verband.
En dan maak ik nog een typfout ook :F . Ik weet niet of er een woord voor is, maar de mate van verspringen van de tegels.

Maar wat ik bedoel: Je ziet nu de stenen naar rechts weglopen, omdat er elke keer een klein beetje verloop in zit. Ik zou ervoor gekozen hebben om die baan te breken door een andere verspringing vd tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

StealthyPeanut schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:14:
[...]

En dan maak ik nog een typfout ook :F . Ik weet niet of er een woord voor is, maar de mate van verspringen van de tegels.

Maar wat ik bedoel: Je ziet nu de stenen naar rechts weglopen, omdat er elke keer een klein beetje verloop in zit. Ik zou ervoor gekozen hebben om die baan te breken door een andere verspringing vd tegels.
Het verspringen van de tegels heet toch 'verband'?!

Maar ik begrijp je niet helemaal, het loopt inderdaad 4cm af naar de buurman... maar ik breek toch elke keer de baan? door te beginnen met het stukje wat ik over hou?

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Jelte,89 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:32:
[...]

Dat woord zocht ik! Kon er niet op komen..... :F
Maar ik begrijp je niet helemaal, het loopt inderdaad 4cm af naar de buurman... maar ik breek toch elke keer de baan? door te beginnen met het stukje wat ik over hou?
Ieder heeft zijn eigen smaak natuurlijk en het belangrijkste is dat jij er blij mee bent :). Maar die banen die je ziet (zie foto), zou ik altijd proberen te vermijden door een ander verband te gebruiken. Dat bedoel ik.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/9kas9d.jpg

Ach, lekker boeie :). Jouw tuin en jouw genot toch, straks met een tuinset erop zie je er niks meer van O+ .

[ Voor 12% gewijzigd door StealthyPeanut op 22-03-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Jelte,89 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:32:
[...]

Mogelijk valllen de breedte van terras en lengte van de tegel ongelukkig samen, waardoor je toch een verband krijgt (breedte terras is een veelvoud van de lengte van de tegel).

Had je eigenlijk in wildverband willen leggen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Joris748 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:57:
[...]

Mogelijk valllen de breedte van terras en lengte van de tegel ongelukkig samen, waardoor je toch een verband krijgt (breedte terras is een veelvoud van de lengte van de tegel).

Had je eigenlijk in wildverband willen leggen?
Dit is wildverband, en had ik gewoon half steens verband toegepast, dus met rechte lijnen, dan was ik met het pad niet uitgekomen (naast het huis, voor het houthok, en naar achteren toe) en dat vind ik storender dan dit, @StealthyPeanut Ik vat het ook niet op als kritiek hoor, :) dan had ik het hier niet moeten plaatsen.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Jelte,89 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:07:

De laatste 3 a 4 rijtjes klopt niet. Omdat je toch zaagwerk hebt, had je het anders op moeten zetten zodat de tegels wel doorlopen. Ondanks dat het grote en zware tegels zijn, heb je wel opsluitbandjes nodig. Deze hadden eerst gezet moeten zodat je het zand langs de band kan verdichten. Verder ligt het er netjes in!
Joris748 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:15:
Wie heeft er ervaring met het aanleggen van een wadi op eigen terrein? Ben eigenlijk op zoek naar een kant en klaar stappenplan, maar kan bijzonder weinig op internet en YouTube vinden.
Ik ben hier niet zo'n fan van. De grond slaat altijd dicht waardoor het water even goed niet weg kan. Beter kan je een drainage toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
pjot1 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:34:
[...]

De laatste 3 a 4 rijtjes klopt niet. Omdat je toch zaagwerk hebt, had je het anders op moeten zetten zodat de tegels wel doorlopen. Ondanks dat het grote en zware tegels zijn, heb je wel opsluitbandjes nodig. Deze hadden eerst gezet moeten zodat je het zand langs de band kan verdichten. Verder ligt het er netjes in!

[...]

Ik ben hier niet zo'n fan van. De grond slaat altijd dicht waardoor het water even goed niet weg kan. Beter kan je een drainage toepassen.
Waarom zou een wadi wel dichtslaan en bijvoorbeeld infiltratiekratten niet?

We zitten hier op goed doorlatende zandgrond. Heb wel al gezien dat er maar een dunne laag zwarte grond nodig is op een wat dikkere laag grof geel zand. Wat zou daar dan onder moeten?

Kavel is 1800 m2, dus we hoeven niet op een m2 meer of minder te kijken. Wel zullen we max 7000-10000 liter moeten kunnen infiltreren. Tussen HWA en infiltratie komt nog een opslag van 3000-5000 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:17:
[...]

We zitten hier op goed doorlatende zandgrond. Heb wel al gezien dat er maar een dunne laag zwarte grond nodig is op een wat dikkere laag grof geel zand. Wat zou daar dan onder moeten?

Kavel is 1800 m2, dus we hoeven niet op een m2 meer of minder te kijken. Wel zullen we max 7000-10000 liter moeten kunnen infiltreren. Tussen HWA en infiltratie komt nog een opslag van 3000-5000 liter.
Dat had je er niet bij gezegd. ;)

Klopt wat je zegt, in mijn omgeving is veel kleigrond waardoor het vaak niet goed werkt.

Grof geel zand is drainagezand of stierenzand. Onder het zand kun je schelpen (geen kleischelpen) of grind toepassen waardoor je een 'overstort' creëert. Om daaronder nog worteldoek te leggen zijn de meningen over verdeeld. De één zegt dat het minder waterdoorlatend is, de ander zegt dat de schelpen/grind niet vermengd wordt met de ondergrond. Zelf kies ik voor de eerste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
pjot1 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:28:
[...]

Dat had je er niet bij gezegd. ;)

Klopt wat je zegt, in mijn omgeving is veel kleigrond waardoor het vaak niet goed werkt.

Grof geel zand is drainagezand of stierenzand. Onder het zand kun je schelpen (geen kleischelpen) of grind toepassen waardoor je een 'overstort' creëert. Om daaronder nog worteldoek te leggen zijn de meningen over verdeeld. De één zegt dat het minder waterdoorlatend is, de ander zegt dat de schelpen/grind niet vermengd wordt met de ondergrond. Zelf kies ik voor de eerste optie.
Je hebt het ook niet gevraagd ;)

In ieder geval bedankt voor de tips zover. Kun je ook nog iets zeggen over de diktes van de verschillende lagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Joris748 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:17:
[...]

Vergeet ook de optie van een beton put niet. (oké je grondwater moet wel redelijk gunstig zitten.) Wij hebben het gedaan met een 3000l put in de voortuin en we hebben de luxe dat we van de gemeente de overstort aan de straat kant mochten maken richting de wadi. Maar goed 3000l voor een 300m2 kavel met een 760m3 huis erop, ga je nagenoeg nooit vol krijgen. Stuk goedkoper en in onze ogen ook beter/minder onderhoud dan kratten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Practics schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 21:35:
[...]

Vergeet ook de optie van een beton put niet. (oké je grondwater moet wel redelijk gunstig zitten.) Wij hebben het gedaan met een 3000l put in de voortuin en we hebben de luxe dat we van de gemeente de overstort aan de straat kant mochten maken richting de wadi. Maar goed 3000l voor een 300m2 kavel met een 760m3 huis erop, ga je nagenoeg nooit vol krijgen. Stuk goedkoper en in onze ogen ook beter/minder onderhoud dan kratten.
Bedoel je zoiets?

YouTube: DIRIX ELSLOO - Infiltratie-put

Is voor ons ook nog een optie. Maar vind stiekem het idee van een wadi wel leuk. Met wat stenen en planten erin is het ook nog eens leuk voor de kinderen om te spelen.

Hoe groot is jouw bebouwd oppervlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Joris748 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:05:
[...]

Bedoel je zoiets?

YouTube: DIRIX ELSLOO - Infiltratie-put

Is voor ons ook nog een optie. Maar vind stiekem het idee van een wadi wel leuk. Met wat stenen en planten erin is het ook nog eens leuk voor de kinderen om te spelen.

Hoe groot is jouw bebouwd oppervlak?
Ja dat inderdaad. Zal ergens rond de 110m2 zijn inclusief garage. Wel nok verhoging door gevoerd en redelijk grote garage 10*3,5m. Gemeente hield hier standaard maatvoeringen voor terras en oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

pjot1 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:34:
[...]

De laatste 3 a 4 rijtjes klopt niet. Omdat je toch zaagwerk hebt, had je het anders op moeten zetten zodat de tegels wel doorlopen. Ondanks dat het grote en zware tegels zijn, heb je wel opsluitbandjes nodig. Deze hadden eerst gezet moeten zodat je het zand langs de band kan verdichten. Verder ligt het er netjes in
Je hebt gelijk, maar vind het wel speels zo, dus laat het ook liggen, gewicht valt mee, 16.2 kg per druk, opsluitbandjes had ik nog niet, we halen straks de laatste er weer uit en plaatsen dan de opsluitbandjes.

Maar waar zie jij een eind dan? Ik kan die stenen schutting toch prima gebruiken als opsluitband? Aan de andere kant ontbreken ze inderdaad, Maar das niet te zien op de foto...

Ben je erg dichtbij opt moment? :*)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:13:
[...]

Je hebt het ook niet gevraagd ;)

In ieder geval bedankt voor de tips zover. Kun je ook nog iets zeggen over de diktes van de verschillende lagen?
Reken voor elke laag zo'n 30/40 cm. Dus je moet aardig diep zeg maar.
Jelte,89 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:43:
[...]

Je hebt gelijk, maar vind het wel speels zo, dus laat het ook liggen, gewicht valt mee, 16.2 kg per druk, opsluitbandjes had ik nog niet, we halen straks de laatste er weer uit en plaatsen dan de opsluitbandjes.

Maar waar zie jij een eind dan? Ik kan die stenen schutting toch prima gebruiken als opsluitband? Aan de andere kant ontbreken ze inderdaad, Maar das niet te zien op de foto...

Ben je erg dichtbij opt moment? :*)
Ja, dat kan inderdaad prima! Wat bedoel je met het eind?

In de buurt weet ik niet, zit in omgeving Alkmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
pjot1 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 23:16:
[...]

Reken voor elke laag zo'n 30/40 cm. Dus je moet aardig diep zeg maar.
Mooi, daarmee zit ik al in de vaste bank. Dan zal het water wel weg kunnen d:)b

We zitten hemelsbreed ongeveer 100 meter van de Peelrandbreuk. Aan de lage (droge) kant van de breuklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Even een reminder, volgende zaterdag (30 mrt.) is het weer Landelijke Compostdag en kun je gratis compost ophalen. Bij mijn gemeente kan ik zelf scheppen of max. één aanhanger vol laten storten.

Ga wel even een paar vuilniszakken vol scheppen, goed voor de plantjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 09:09:
Even een reminder, volgende zaterdag (30 mrt.) is het weer Landelijke Compostdag en kun je gratis compost ophalen. Bij mijn gemeente kan ik zelf scheppen of max. één aanhanger vol laten storten.
Goeie tip.
Heb net een aanhangertje aarde besteld à 16 m³.
De één of de ander van 10 euro/m³ op marktplaats geeft wel een verschilletje in prijs incl btw en bezorgen.
De één vroeg 560 ex, de ander, Ton Donkelaar, 320 incl......dat scheelt de helft. (aanrijroute van Ton is wel 5 km korter..... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Komende week komt een hovenier bij ons naar de nieuwbouw tuin kijken. De bestrating is gedaan, het betreft 4-8 bomen, een grasveld van ca 120m2 en wat planten ca 4m2. Wat is een redelijke prijs hiervoor? We willen snel de knoop doorhakken en niet weer tig offertes opvragen en vergelijken, zoals bij de keuken, vloer, haard, etc etc ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Sport_Life schreef op zondag 24 maart 2019 @ 11:57:
en niet weer tig offertes opvragen en vergelijken, zoals bij de keuken, vloer, haard, etc etc ;)
Lijkt me toch verstandiger.
De ene boom is de andere niet, gras(zoden) heb je in meer kwaliteiten, planten en bomen kosten meer al naar gelang de grootte en ook is het ene grondwerk het andere niet.
Er zijn best veel variabelen mogelijk, zonder exact te weten wat je krijgt/wil en er aan voorwerk gedaan moet, kan daar onmogelijk een redelijke prijs aan gehangen worden.
Ik zou een paar hoveniers langs laten komen.
En ze waarschijnlijk laten weten dat ze niet de enige zijn die offerte uitbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Teijgetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:45:
[...]

Lijkt me toch verstandiger.
De ene boom is de andere niet, gras(zoden) heb je in meer kwaliteiten, planten en bomen kosten meer al naar gelang de grootte en ook is het ene grondwerk het andere niet.
Er zijn best veel variabelen mogelijk, zonder exact te weten wat je krijgt/wil en er aan voorwerk gedaan moet, kan daar onmogelijk een redelijke prijs aan gehangen worden.
Ik zou een paar hoveniers langs laten komen.
En ze waarschijnlijk laten weten dat ze niet de enige zijn die offerte uitbrengt.
Dank voor je reactie. :)

Ik dacht dat de prijs verschillen niet enorm zouden zijn, maar blijkbaar wel.

Overigens heb ik nu ook het idee van een overkapping uit 't hoofd van mijn vrouw gekregen, dus nu snel de tuin aan laten leggen voordat ze zich weer bedenkt :+

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 24-03-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Sport_Life schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:50:
Overigens heb ik nu ook het idee van een overkapping uit 't hoofd van mijn vrouw gekregen, dus nu snel de tuin aan laten leggen voordat ze zich weer bedenkt :+
Pas maar op wanneer de zon echt weer begint te schijnen, dan komt het zo weer terug in haar hoofd...… >:)

Ik neem aan dat je al een plan hebt.
Je moet dat vertalen naar stappen om een prijs te kunnen indexeren.
Bv slopen, afvoeren, grondverzetten, aarde aantal kuub, (je grond per doeleinde, gras, struiken, bomen, moet aan betreffende voorwaarden voldoen), veld egaliseren, welke graszoden of welk soort zaaien, welke planten en hoe groot, welke bomen en hoe groot, etc.
Per stap kan je dan een kostenplaatje maken.

Er kunnen dus inderdaad best grote verschillen zijn in een offerte.
Zelfs als je alle planten weet kom je bij verschillende kwekers op verschillende prijzen uit voor dezelfde maat, dat loopt vaak alleen maar op bij groter.
Zo ook dus bij grondwerk, plempen ze de planten er in of prepareren ze de grond per begroeiing? En hoe diep?

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 24-03-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
MartijnAbel schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:33:
Vandaag de grasmat maar eens even aangepakt.
Merk nu toch wel de gevolgen van hevig regenachtig weer en vervolgens dorre hitte vorig jaar. Helaas allemaal plekken die gerepareerd moeten worden en bepaalde plekken waar uberhaupt geen gras groeit :'(
Dus doosje graszaad gehaald voor schaduwplekken en het en der wat bijgezaaid.
Nu hopen dat dat goed komt :D
Khoop dat mijn boompjes ook weer gaan groeien, die heb ik vorig jaar verplaatst van voor naar achteren, maar doen helaas nu nog steeds niks. Zijn Salix boompjes. Kan ik wat doen om het eventueel te verbeteren?

Edit:

Net een stukje schors van de bomen gesneden, bijna helemaal onderaan, en dat is helaas helemaal bruin en droog, en dus helaas niet meer groen en sappig van binnen. Afschrijven en nieuwe halen?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:26

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jkSaejtUmd6vyZ6tKytihbhU/medium.jpg

Dit groeit een beetje her en der op een grasveld hier voor de deur. Heeft iemand een idee wat dit is? Een reversed image search geeft niet echt veel duidelijkheid (laat willekeurige paarse bloemen zien..) al lijkt het wel op een netel

Ik vind het er wel leuk uit zien namelijk, benieuwd of het te stekken/scheuren valt zodat ik het zelf in de tuin kan zetten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 19:11
Sport_Life schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:50:
[...]

Dank voor je reactie. :)

Ik dacht dat de prijs verschillen niet enorm zouden zijn, maar blijkbaar wel.

Waarom geen overkapping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
vhal schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:58:
[Afbeelding]

Dit groeit een beetje her en der op een grasveld hier voor de deur. Heeft iemand een idee wat dit is? Een reversed image search geeft niet echt veel duidelijkheid (laat willekeurige paarse bloemen zien..) al lijkt het wel op een netel

Ik vind het er wel leuk uit zien namelijk, benieuwd of het te stekken/scheuren valt zodat ik het zelf in de tuin kan zetten
Paarse dovenetel? Lijkt er wel op..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Teijgetje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 13:02:
[...]

Pas maar op wanneer de zon echt weer begint te schijnen, dan komt het zo weer terug in haar hoofd...… >:)
Ze is in de laatste fase van d'r zwangerschap, dus haar mening veranderd met het uur :P.
Ik neem aan dat je al een plan hebt.
Je moet dat vertalen naar stappen om een prijs te kunnen indexeren.
Bv slopen, afvoeren, grondverzetten, aarde aantal kuub, (je grond per doeleinde, gras, struiken, bomen, moet aan betreffende voorwaarden voldoen), veld egaliseren, welke graszoden of welk soort zaaien, welke planten en hoe groot, welke bomen en hoe groot, etc.
Per stap kan je dan een kostenplaatje maken.
We hebben al aarde laten storten waar gras en planten komen, moet alleen nog beoordeeld worden of dat voldoende is. De verse aarde is over de bouwgrond gegooid en vervolgens is men er met een machinale hark doorheen gegaan. Voor gras zou dit voldoende moeten zijn, bomen en planten weet ik niet.

Qua budget wil ik als het kan rond de 8k uitkomen, dan vallen we met de hypotheek in een gunstigere risicoklasse omdat we niet het volledige bouwdepot gebruiken. We hebben 23k bouwdepot over, dus als het niet haalbaar is hebben we zat marge.
Er kunnen dus inderdaad best grote verschillen zijn in een offerte.
Zelfs als je alle planten weet kom je bij verschillende kwekers op verschillende prijzen uit voor dezelfde maat, dat loopt vaak alleen maar op bij groter.
Zo ook dus bij grondwerk, plempen ze de planten er in of prepareren ze de grond per begroeiing? En hoe diep?
Ok dat is goed om te weten.
kever678 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:25:
[...]

Waarom geen overkapping?
Ik vind de tuin er niet heel geschikt voor, de diepte is ca 10m dus blijft er achter weinig over. Aan de voor- en zijkant hebben we veel ruimte (kavel is 12m breed en 25m diep), maar daar willen we gras.

En 't heeft voor mij weinig meerwaarde. Ik vind het wel leuk en gezellig hoor, maar vind het 't geld niet waard. Vind een Audi ook mooi, maar hoef er niet per se in te rijden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 24-03-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:26

vhal

ಠ_ಠ

SmurfLink schreef op zondag 24 maart 2019 @ 15:28:
[...]

Paarse dovenetel? Lijkt er wel op..
Ja, klopt blijkbaar. :) Een collega met groene vingers zei het ook al toen ik haar appte. Sommigen zullen het "onkruid" vinden maar ik lees dat hommels e.d. er blij mee zijn gezien deze nu al bloeit. Zojuist heb ik een grote pol uitgegraven (beschermt zal hij niet zijn toch? :+ ) en in de tuin gegraven op een leeg plekje in de halfschaduw die nog wat TLC kon gebruiken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Afgelopen week de tuin ingemeten + oprit en looppaden

Stiekem aardige oppervlakte

Betonklinkers : 300 m2
Opsluitbanden: 70 st.
Terrastegels: 35,25 m2

Om verzakking te voorkomen word de ondergrond komt 20 cm grof puin en 5 cm vlij laag. Mocht er een beter alternatief zijn laat het weten.

Maar goed ik ben niet de man van groene vingers dus voegen moeten ook onkruid vrij blijven. Iemand ervaring met voegsel dat wel onkruid tegen houdt? (waar geen stuifzand meer in kan)

https://www.gamma.nl/asso...nsand-850-20-kg/p/B403609
https://www.gamma.nl/asso...-antraciet-10kg/p/B614314

Alleen die ervaringen zijn niet echt positief. Mieren komen er na een dag al door :/ .

Bij het volgende middel krijg ik zo 123 geen ervaringen gevonden
https://www.voegmortel.nl/

Echter als ik mijn calculatie doe kom ik al, al minimaal 70 emmers (aardig prijskaartje...)

Bestaat het 2 componenten. Uit ervaringen werkt 2 componenten spul altijd iets beter dan kant en klaar oplossingen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RobbyTown schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:08:
Afgelopen week de tuin ingemeten + oprit en looppaden

Stiekem aardige oppervlakte

Betonklinkers : 300 m2
Opsluitbanden: 70 st.
Terrastegels: 35,25 m2

Om verzakking te voorkomen word de ondergrond komt 20 cm grof puin en 5 cm vlij laag. Mocht er een beter alternatief zijn laat het weten.

Maar goed ik ben niet de man van groene vingers dus voegen moeten ook onkruid vrij blijven. Iemand ervaring met voegsel dat wel onkruid tegen houdt? (waar geen stuifzand meer in kan)

https://www.gamma.nl/asso...nsand-850-20-kg/p/B403609
https://www.gamma.nl/asso...-antraciet-10kg/p/B614314

Alleen die ervaringen zijn niet echt positief. Mieren komen er na een dag al door :/ .

Bij het volgende middel krijg ik zo 123 geen ervaringen gevonden
https://www.voegmortel.nl/

Echter als ik mijn calculatie doe kom ik al, al minimaal 70 emmers (aardig prijskaartje...)

Bestaat het 2 componenten. Uit ervaringen werkt 2 componenten spul altijd iets beter dan kant en klaar oplossingen.
20 cm steenkorrel is te weinig voor een oprit. Reken op 30 cm. Ook dient er worteldoek onder de korrel gelegt te worden.

Voor voegmiddel kan je kijken naar Gatorzand. http://gatorsand.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

pjot1 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:23:
[...]

20 cm steenkorrel is te weinig voor een oprit. Reken op 30 cm. Ook dient er worteldoek onder de korrel gelegt te worden.

Voor voegmiddel kan je kijken naar Gatorzand. http://gatorsand.nl/
Die voeg is niet echt geweldig blijkbaar zoals ik al aangaf ;)
https://keesdenboogert.nl...atorsand-xp-g2-en-mieren/

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RobbyTown schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:35:
[...]

Die voeg is niet echt geweldig blijkbaar zoals ik al aangaf ;)
https://keesdenboogert.nl...atorsand-xp-g2-en-mieren/
Je zou nog portland door het zand kunnen harken. Mijn ervaring met Gatorsand tegen mieren is wel goed. Het heeft soms wel een week nodig om uit te harden. Je zou ook kunnen kijken naar Varistone LM aqua.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vorige herfst heb ik een groene (sedum) dak geinstalleerd op m'n schuurtje. Was vrij simpel te doen nog. 2 uurtjes werk.
Ze hebben goed aangeslagen en groeien weeldig.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4EzXr4E.jpg

Omdat er wat stukjes sedum op de grond was gevallen toen ik de matten van de pallet af tilde, heb ik deze opgeveegd en in de borders gegooid. Deze hebben ook geworteld en beginnen te groeien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gAw9iHC.jpg?1

Ik ga denk ik maar wat meer stukjes oogsten en deze als winterharde bodembedekkers gebruiken. bloembollen hebben in ieder geval geen problemen om dwars door het sedum te groeien. En de wortels zijn zo klein dat ze niet veel voeding wegnemen van de rest van de planten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Laatst online: 13-01 15:37
Het voorjaar is weer begonnen, dus we kunnen de tuin weer in.
Nu heb ik een moestuintje van 1m3 in de tuin, maar ik heb niet echt de ruimte daar voor. dus wil ik wat verticaal tuinieren maar wil hier ook een kas bij zodat ik optijd kan beginnen met voorzaaien.
Hebben jullie ervaring met het op maat (zelf) maken van een kas. liefst in een soort kledingkast formaat zeg 200*200*80 en welke matrialen jullie hiervoor gebruiken.

ik wist niet of ik het moest posten of in het topic Kruiden en moestuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:28

Vos

AFCA

Ik ben tegels uit de tuin aan het trekken, wil er gras voor terug plaatsen. Op sommige plekken begint de aarde na 15cm geel zand en soms ook na 40cm. Moet ik sowieso tot de aardegrond het gele zand weg scheppen? Of zou ik ook overal 20cm kunnen weghalen en dan aarde terug storten? Lees wat verschillende verhalen online.

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 25-03-2019 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Na zoeken wat te doen tegen ganzenoverlast, die houden me `s nachts soms wakker en vooral nijlganzen kunnen lekker blaffen, uitgekomen bij de Agrilaser.
Goeie reviews en resultaat maar gelijk wat overdreven qua prijs.
Dus volgende stop China...………. :+

Op Ebay een groene laserpen gevonden voor 6 euro , incl verzenden.
Als test en we willen immers geen vogeltjes (of mezelf) blind maken en toch binnen de wet blijven.
Deze gisteren ontvangen en vanmiddag getest.

Aangeschenen ganzen (overdag) nemen gelijk de wieken. _/-\o_
Een fazant waar ik ruim omheen ging (5 m) blijft dan weer (alert) zitten. _/-\o_
Overdag zie ik de laserdot tot, ik schat, een kleine kilometer, ruim ver genoeg om ze van het land rondom te verjagen.
`s Avonds zie je de lijn veel verder, ik heb het idee dat ik de A2 in de verte makkelijk haal, dat is 5 km of zo.

Omhoog is gezien een aanvliegroute naar Schiphol en een militaire heli-vliegroute naar Woerden geen goed plan. Voor je het weet komen de commando`s aan touwtjes uit de lucht vallen. _O-

Maar dus erg tevreden met het snelle resultaat.

Nu hopen dat de 5 Mollenverjagers van de Lidl ook hun werk doen.
Overal zitten ze en ik ben begonnen ze, vanaf de weg/ingang, één kant op te jagen naar uiteindelijk het einde van het achterveld. Stapsgewijs de verjagers elke drie dagen verplaatsen.
Hopelijk kunnen ze zwemmen naar een weiland aan de overkant, wij hebben water rondom en nergens land naar "buren"om ze heen te jagen. (een goede buur is beter dan zelf mollen hebben..... :+ )
Maar hopelijk zijn ze dan makkelijker te vangen als ze ingesloten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7A6oPIhw72CTqccsEeoXEZII/full.jpg

Trouwens ook eindelijk 6000 witte lichtgevende/glow in the dark pebbles/kiezels besteld via Ebay om een sterrenpad te maken van ons witte grind.

En mocht je een zaklampje zoeken voor `s avonds dan kan ik de TK35 UE 2018 aanbevelen.
Die verlicht gewoon de hele straat of een heel veld, en sta je in het lichtveld dan lijkt het of er iemand met een zoeklicht op je staat te schijnen zoveel licht. _/-\o_
En dan dacht ik dat mijn oude TK35 die gejat is al ongelooflijk veel licht gaf. :N

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 25-03-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:10:
Na zoeken wat te doen tegen ganzenoverlast, die houden me `s nachts soms wakker en vooral nijlganzen kunnen lekker blaffen, uitgekomen bij de Agrilaser.
Goeie reviews en resultaat maar gelijk wat overdreven qua prijs.
Dus volgende stop China...………. :+

Op Ebay een groene laserpen gevonden van 5 mW voor nog geen tientje, incl verzenden.
Als test en we willen immers geen vogeltjes (of mezelf) blind maken en toch binnen de wet blijven.
Deze gisteren ontvangen en vanmiddag getest.

Aangeschenen ganzen (overdag) nemen gelijk de wieken. _/-\o_
Een fazant waar ik ruim omheen ging (5 m) blijft dan weer (alert) zitten. _/-\o_
Overdag zie ik de laserdot tot, ik schat, een kleine kilometer, ruim ver genoeg om ze van het land rondom te verjagen.
`s Avonds zie je de lijn veel verder, ik heb het idee dat ik de A2 in de verte makkelijk haal, dat is 5 km of zo.

Omhoog is gezien een aanvliegroute naar Schiphol en een militaire heli-vliegroute naar Woerden geen goed plan. Voor je het weet komen de commando`s aan touwtjes uit de lucht vallen. _O-

Maar dus erg tevreden met het snelle resultaat.

Nu maar hopen dat de 5 Mollenverjagers van de Lidl ook hun werk doen.
Overal zitten ze en ik ben begonnen ze, vanaf de weg/ingang, één kant op te jagen naar uiteindelijk het einde van het achterveld. Stapsgewijs de verjagers elke drie dagen verplaatsen.
Hopelijk kunnen ze zwemmen naar een weiland aan de overkant, wij hebben water rondom en nergens land naar "buren"om ze heen te jagen. (een goede buur is beter dan zelf mollen hebben..... :+ )
Maar hopelijk zijn ze dan makkelijker te vangen als ze ingesloten zijn.

[Afbeelding]

Trouwens ook eindelijk 6000 witte lichtgevende/glow in the dark pebbles/kiezels besteld via Ebay om een sterrenpad te maken van ons witte grind.
Gaaf! Zou je misschien je resultaat van je sterrenpad kunnen posten? Lijkt me hier ook gaaf! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Die steentjes kunnen tot eind mei duren, gezien het gewicht en 4 euro verzendkosten zal dat per boot komen.
Maar dan komt er natuurlijk een fotootje van. ;)
Ik ga ondertussen vast uitrekenen hoeveel steentjes ik per m² kan strooien (en gras trekken, dat straatgras neemt langzaam het grind over....). Ik gok nu dat dat er maar 30 zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Teijgetje op 25-03-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 12:36
Ik heb onlangs een aantal meter terrasgoot gekocht. Het lijkt hier behoorlijk veel op:

https://www.vidaxl.nl/e/8...dPpzVq_yFuohoCfYQQAvD_BwE

Kan ik het rooster ook Antraciet laten spuiten? gaat dit jaren mee of is dit niet verstandig?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@BP14 het moet vooral met de juiste middelen behandeld worden. Het is gegalvaniseerd staal en daar hecht niet zomaar alles op. Een goede spuiter moet wel weten welke middelen gebruikt moeten worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heeft iemand nog tips voor goede regenmeters/vochtmeters voor in de tuin?
Ik kan zo snel niets vinden.

Hoeft niet gekoppeld te kunnen worden aan een beregeningsinstallatie.

Ik zou graag een beetje inzichtelijk willen krijgen hoe vochtig de grond is en of het geregend heeft, zodat ik niet 's avonds volop ga sproeien terwijl het net nog geplenst heeft. :) (Maar ik wil ook voorkomen dat de boel dood gaat omdat ik te weinig water geef.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:11:
Heeft iemand nog tips voor goede regenmeters/vochtmeters voor in de tuin?
Ik kan zo snel niets vinden.

Hoeft niet gekoppeld te kunnen worden aan een beregeningsinstallatie.

Ik zou graag een beetje inzichtelijk willen krijgen hoe vochtig de grond is en of het geregend heeft, zodat ik niet 's avonds volop ga sproeien terwijl het net nog geplenst heeft. :) (Maar ik wil ook voorkomen dat de boel dood gaat omdat ik te weinig water geef.)
Misschien is de Netatmo iets voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ernemmer schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:15:
[...]
Misschien is de Netatmo iets voor je.
Hmmm.
Stevig aan de prijs.

Wat ik even niet snap:
https://www.coolblue.nl/product/345206/netatmo-nws01-ec.html
https://www.coolblue.nl/p...53/netatmo-windmeter.html

Bij die laatste staat: "De data lees je eenvoudig van het display af. "

Maar dat ding hééft toch helemaal geen display? Alleen op je smartphone?

Dat zou ik een nadeel vinden. Een weerstation met externe sensor klinkt wel tof, maar ik zou dan ook minimaal een los display willen hebben dat ik zo kan aflezen. (Mag binnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

unezra schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:21:
[...]

Hmmm.
Stevig aan de prijs.

Wat ik even niet snap:

Dat zou ik een nadeel vinden. Een weerstation met externe sensor klinkt wel tof, maar ik zou dan ook minimaal een los display willen hebben dat ik zo kan aflezen. (Mag binnen.)
Display=je telefoon.

Je zal zelf ook iets in elkaar kunnen flanzen met esp8266 en regen en vochtigheidssensoren. Kosten ca 5 euro per set?
Staat nog op m'n projectenlijstje.
Vochtigheidssensoren die de moestuinbakken (ook een projectje) in de gaten houden.
En regensensoren die een berichtje sturen als het regent en de was buiten hangt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ah, juist. :)
Je zal zelf ook iets in elkaar kunnen flanzen met esp8266 en regen en vochtigheidssensoren. Kosten ca 5 euro per set?
Staat nog op m'n projectenlijstje.
Vochtigheidssensoren die de moestuinbakken (ook een projectje) in de gaten houden.
En regensensoren die een berichtje sturen als het regent en de was buiten hangt.
Daar ben ik te lui voor. Het hoeft ook niet super nauwkeurig. Ik wil op dit moment vooral weten of het nodig is om te sproeien of niet. Weerstation met regenmeter of vochtigheidsmeter is dan wel leuk, ook omdat ik overdag vaak niet zie of het regent of niet.

We hebben het het grasmatje laten vervangen en voor €150 nieuwe planten in de tuin geduwd. Fijn als dat een beetje heel blijft allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:21:
[...]

Hmmm.
Stevig aan de prijs.

Wat ik even niet snap:

https://www.bellatio.nl/p...VfGvHlPmi2ARoC-b8QAvD_BwE

Lekker zoiets in je tuin zetten dan, als ie leeg is moet je sproeien en als er water in zit niet. Daar heb je geen display voor nodig en is ruim goedkoper dan de Netatmo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ernemmer schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:49:
[...]
https://www.bellatio.nl/p...VfGvHlPmi2ARoC-b8QAvD_BwE

Lekker zoiets in je tuin zetten dan, als ie leeg is moet je sproeien en als er water in zit niet. Daar heb je geen display voor nodig en is ruim goedkoper dan de Netatmo :)
Heh, ja, lekker oldskool.
Maar nee, iets geavanceerder mag wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 17:18
Iemand tips voor het kopen van een schutting? Naar de Praxis/Gamma/Intratuin of eerder een lokale houthandel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 20-09 11:09
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:49:
Iemand tips voor het kopen van een schutting? Naar de Praxis/Gamma/Intratuin of eerder een lokale houthandel?
Ligt eraan welke kwaliteit je wil, ga je m zelf plaatsen ?
Zelf een laten zetten door lokale schutting boer 85 eu per meter met antracite beton palen en hout ertussen, zeer tevreden en 10 jaar garanie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 17:18
@alki ik denk dat we hem zelf gaan plaatsen ja. Antracite beton zoek ik ook naar alleen 99% van die lokale schutting boeren hebben een vreselijke website dus ik zal er naar toe moeten. Vandaar dat ik mij afvraag wat/welke handig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
Iemand een idee wat voor soort hout deze tafel is? En waarmee deze het beste te behandelen is?
De tafel moet elk jaar grondig schoongemaakt worden, omdat deze door het jaar heen vuil/grijs/grauw wordt. In het verleden hebben we wel olie gebruikt, maar ik vraag mij af of dat wel de goede was. Ik zoek dus iets om de tafel te beschermen en weet niet of het mogelijk is iets dat het vuil wat beter afstoot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i82QIGUcCg3426hDdvUl32hM/medium.jpg

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Als hij altijd buiten staat en hij er zo uitziet als hij schoon is zou ik gokken op teak, maar ook eiken wordt zwart.
Goed schoonmaken en dan kan je hem zepen(matte finish) of in de hardhoutolie (tig soorten van kleur ophalen tot hoogglans) zetten.
In een post veel eerder over bankirai terrassen opknappen staan ook nog wat producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:31
kmf schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:21:
Vorige herfst heb ik een groene (sedum) dak geinstalleerd op m'n schuurtje. Was vrij simpel te doen nog. 2 uurtjes werk.
brengt dat geen gewicht risico voor het dak met zich mee? Bij de aanbouw aan ons huis hebben we het besproken met de aannemer, maar omdat we een lichtstraat wilde werd een constructie die het gewicht van een sedumdak kon houden volgens hem veeel duurder, dus hebben we er vanaf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

LinuxMan schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:58:
[...]

brengt dat geen gewicht risico voor het dak met zich mee? Bij de aanbouw aan ons huis hebben we het besproken met de aannemer, maar omdat we een lichtstraat wilde werd een constructie die het gewicht van een sedumdak kon houden volgens hem veeel duurder, dus hebben we er vanaf gezien.
Ja, er is wel extra gewicht en het dak moet er voor geschikt zijn. Maar het is maar een kleine schuurdak van 4m2. En de balken zijn niet zuinig opgezet.

Als je een lichtstraat hebt is het een ander verhaal, maar als het gewoon een dichte dak is... Je hebt ook lichtgewicht sedumdaken. Ipv substraat gebruiken die dan steenwol. Misschien is dat nog een optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
Teijgetje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:35:
Als hij altijd buiten staat en hij er zo uitziet als hij schoon is zou ik gokken op teak, maar ook eiken wordt zwart.
Goed schoonmaken en dan kan je hem zepen(matte finish) of in de hardhoutolie (tig soorten van kleur ophalen tot hoogglans) zetten.
In een post veel eerder over bankirai terrassen opknappen staan ook nog wat producten.
Ja hij staat altijd buiten :) behoorlijke zware tafel die je niet zomaar verplaatst :P
Voorgaande jaren inderdaad hardhoutolie gebruikt, maar heb het idee dat dat niet heel veel doet eigenlijk.
Had gehoopt dat er wellicht spul is wat wat meer voorkomt dat het vuil hecht op de tafel.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Martinusz schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:22:
[...]

Ja hij staat altijd buiten :) behoorlijke zware tafel die je niet zomaar verplaatst :P
Voorgaande jaren inderdaad hardhoutolie gebruikt, maar heb het idee dat dat niet heel veel doet eigenlijk.
Had gehoopt dat er wellicht spul is wat wat meer voorkomt dat het vuil hecht op de tafel.
Je zou kunnen overwegen om het blad op te zetten met epoxy, maar weet niet hoe dat gaat als het hout eronder werkt.

Ik zou de tafel in ieder geval 's winters op de kant zetten zodat het water niet kan blijven staan.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Jelte,89 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:32:
[...]

maar weet niet hoe dat gaat als het hout eronder werkt.
Simpel, je epoxy barst en komt los van het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Joindry schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:49:
[...]

Simpel, je epoxy barst en komt los van het hout.
Logisch, ik ken de eigenschappen van epoxy niet... Thanks

Revive the guild!

Pagina: 1 ... 17 ... 188 Laatste