Allereerst dank voor de mooie voorbeeldpost aan TeigetjeTeijgetje schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:52:
[...]
Vlonders en hout met een hogedrukreiniger schoonmaken lijkt handig en snel.......
Maar eigenlijk span je het paard achter de wagen.
Elke keer dat je met hoge druk het vuil en alg er af spuit, van dichtbij, anders gaat dat niet, spuit je de nerf verder open.
En komt het probleem erger terug, de nerven zijn dieper geopend en alg en vuil gaat dieper zitten, dus nog krachtiger reinigen......etc.
Uiteindelijk gaat je vlonder stuk, extra geholpen door vorst die het hout laat splijten door dooiend en opvriezend vocht in die open nerven.
Beter is een goed warm/heet sopje te maken van water (10l), lijnoliezeep (kopje) en een scheut bleek (1/3-1/2kopje).
De bleek in de oplossing doodt de alg, de lijnoliezeep maakt het vuil los.
Bleek en lijnoliezeep reageren niet met elkaar, dus geen giftige dampen.......
Je borstelt de vlonder of schutting eerst af voor het losse vuil.
Dan de zeepoplossing ruim aanbrengen, bv met een (bouw)stoffer, en dit in laten trekken gedurende 1-1,5 uur. Bij erge vervuiling kun je meer lijnoliezeep gebruiken (2 kopjes) . Gedurende die inweektijd moet het niet opdrogen, hou het nat met een nevelsproeier of breng na een tijdje een tweede nieuwe oplossing aan.
Dan eventueel met een borstel en water het vuil er af schrobben, dit gaat makkelijk.
Je kan ook gelijk daarna met de hogedrukspuit, op lage druk en van een 40cm afstand, het vuil wegspuiten. Je hoeft niet de nerf in met je straal, de losgeweekte alg en vuil gaat er snel van af.
Dan laat je het opdrogen, de lijnoliezeep laat een dun filmpje olie achter, de vlonder of hout zal zijn grijze kleur weer aannemen.
Als het droog is kun je een olie aanbrengen, deze trekt in het hout en geeft dit weer enigszins zijn oude kleur terug. Daarna is het slim om dit oliën nog twee keer te herhalen zodat de toplaag genoeg vol zit en vuil en alg geen grip hebben.
De volgende keer heb je minder werk aan schoonmaken.
Zet voor een lange levensduur de vlonder twee keer jaarlijks in de olie, die slijt weg in gebruik en van normale schoonmaakbeurten, dan blijven de nerven vol en heeft vuil en alg nauwelijks grip.
Dit is ongeveer hoe er uit zag vóór de behandeling en de buren ze wilden reinigen met hoge druk, wat ik ze verbood.........ik doe het onderhoud als het stuk gaat en die twee postzegels incl heien kostten een vermogen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is een blije buurman tijdens het oliën, je ziet nog het grijze droge bankirai.
Ik heb het insoppen en oliën een stukje voorgedaan wbt de aan te brengen hoeveelheden (lekker ruim)
[Afbeelding]
Dit is na één laag bankirai-olie (1 liter).
[Afbeelding] [Afbeelding]
Totale arbeidstijd ca 1,5 uur (half uur soppen, nathouden met nevel, schrobben en afspuiten, dagje laten drogen, half uur oliën)
De olie gewoon ruim aanbrengen met een blokkwast en op laten drogen/in laten trekken.
Je kan zien dat hij nog wel wat olie kan hebben voordat hij egaal gekleurd is.
En dan ziet het er uit als "nieuw" zonder dat het geschilderd lijkt.
Voor verschillende houtsoorten heb je verschillende olie.
[...]
Misschien Lathyrus planten? Weliswaar éénjarig maar die groeit mooi dicht en geeft lang lekker geurende bloemen.
Die je ook nog in een vaasje kan zetten.
Ik zit in eenzelfde situatie, en heb allerlei schoonmaakmiddeltjes voorbij zien komen.
Mijn zorg is echter, naast mijn houten vlonder staat een klimop heg en andere beplanting. Kunnen die planten tegen middelen als azijn, bleek, Biotex, etc.?
Ik zou zeggen van niet, dus ik durf dat niet aan. Blijft over de hogedrukreiniger, maar daar wil ik ook niet aan vanwege duidelijke redenen. Of kookvocht van aardappelen, maar zoveel aardappelen koken en opeten in een week lukt niet
Hoe zijn jullie ervaringen qua plantvriendelijkheid van die schoonmaakmiddelen?