Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Teijgetje schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:52:
[...]

Vlonders en hout met een hogedrukreiniger schoonmaken lijkt handig en snel.......
Maar eigenlijk span je het paard achter de wagen.

Elke keer dat je met hoge druk het vuil en alg er af spuit, van dichtbij, anders gaat dat niet, spuit je de nerf verder open.
En komt het probleem erger terug, de nerven zijn dieper geopend en alg en vuil gaat dieper zitten, dus nog krachtiger reinigen......etc.
Uiteindelijk gaat je vlonder stuk, extra geholpen door vorst die het hout laat splijten door dooiend en opvriezend vocht in die open nerven.

Beter is een goed warm/heet sopje te maken van water (10l), lijnoliezeep (kopje) en een scheut bleek (1/3-1/2kopje).
De bleek in de oplossing doodt de alg, de lijnoliezeep maakt het vuil los.
Bleek en lijnoliezeep reageren niet met elkaar, dus geen giftige dampen....... ;)

Je borstelt de vlonder of schutting eerst af voor het losse vuil.
Dan de zeepoplossing ruim aanbrengen, bv met een (bouw)stoffer, en dit in laten trekken gedurende 1-1,5 uur. Bij erge vervuiling kun je meer lijnoliezeep gebruiken (2 kopjes) . Gedurende die inweektijd moet het niet opdrogen, hou het nat met een nevelsproeier of breng na een tijdje een tweede nieuwe oplossing aan.
Dan eventueel met een borstel en water het vuil er af schrobben, dit gaat makkelijk.
Je kan ook gelijk daarna met de hogedrukspuit, op lage druk en van een 40cm afstand, het vuil wegspuiten. Je hoeft niet de nerf in met je straal, de losgeweekte alg en vuil gaat er snel van af.
Dan laat je het opdrogen, de lijnoliezeep laat een dun filmpje olie achter, de vlonder of hout zal zijn grijze kleur weer aannemen.
Als het droog is kun je een olie aanbrengen, deze trekt in het hout en geeft dit weer enigszins zijn oude kleur terug. Daarna is het slim om dit oliën nog twee keer te herhalen zodat de toplaag genoeg vol zit en vuil en alg geen grip hebben.
De volgende keer heb je minder werk aan schoonmaken.
Zet voor een lange levensduur de vlonder twee keer jaarlijks in de olie, die slijt weg in gebruik en van normale schoonmaakbeurten, dan blijven de nerven vol en heeft vuil en alg nauwelijks grip.

Dit is ongeveer hoe er uit zag vóór de behandeling en de buren ze wilden reinigen met hoge druk, wat ik ze verbood.........ik doe het onderhoud als het stuk gaat en die twee postzegels incl heien kostten een vermogen.
[Afbeelding] [Afbeelding]

Dit is een blije buurman tijdens het oliën, je ziet nog het grijze droge bankirai.
Ik heb het insoppen en oliën een stukje voorgedaan wbt de aan te brengen hoeveelheden (lekker ruim)
[Afbeelding]

Dit is na één laag bankirai-olie (1 liter).
[Afbeelding] [Afbeelding]

Totale arbeidstijd ca 1,5 uur (half uur soppen, nathouden met nevel, schrobben en afspuiten, dagje laten drogen, half uur oliën)
De olie gewoon ruim aanbrengen met een blokkwast en op laten drogen/in laten trekken.
Je kan zien dat hij nog wel wat olie kan hebben voordat hij egaal gekleurd is.
En dan ziet het er uit als "nieuw" zonder dat het geschilderd lijkt.

Voor verschillende houtsoorten heb je verschillende olie.

[...]

Misschien Lathyrus planten? Weliswaar éénjarig maar die groeit mooi dicht en geeft lang lekker geurende bloemen.
Die je ook nog in een vaasje kan zetten.
Allereerst dank voor de mooie voorbeeldpost aan Teigetje :)

Ik zit in eenzelfde situatie, en heb allerlei schoonmaakmiddeltjes voorbij zien komen.
Mijn zorg is echter, naast mijn houten vlonder staat een klimop heg en andere beplanting. Kunnen die planten tegen middelen als azijn, bleek, Biotex, etc.?
Ik zou zeggen van niet, dus ik durf dat niet aan. Blijft over de hogedrukreiniger, maar daar wil ik ook niet aan vanwege duidelijke redenen. Of kookvocht van aardappelen, maar zoveel aardappelen koken en opeten in een week lukt niet :P
Hoe zijn jullie ervaringen qua plantvriendelijkheid van die schoonmaakmiddelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 19:42
Martinusz schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:22:

Voorgaande jaren inderdaad hardhoutolie gebruikt, maar heb het idee dat dat niet heel veel doet eigenlijk.
Had gehoopt dat er wellicht spul is wat wat meer voorkomt dat het vuil hecht.
Olie moet je eigenlijk blijven aanbrengen tot het hout verzadigd is, een lapje is niet genoeg.
En dan (1/2) jaarlijks een lapje als onderhoud.
Met bv Deense olie zit het sneller vol maar je houdt dan wel een "glimmende" tafel over. (je wilt sowieso Tungolie)
De meeste oliën geven naast kleur een glimmend effect.
Bij zepen blijft de tafel zoals hij nu is, dof met een lichte kleur.
Die zeep zorgt dat er geen vuil in kan.
Ook dat moet je bijhouden.

Zodra je gaat lakken is het einde zoek. Lak ademt niet, net als epoxy, en barst en laat los.
Vervolgens is het elk jaar schuren en lakken/epoxy.
Beter is beits, dat is microporeus zodat het hout kan ademen. Onderhoud is stukken minder dan met lakken, eerder paar-jaarlijks.
Neem wel de meest UV bestendige.
En die zijn er in verschillende glansgradaties en kleuren.

Het ligt dus aan je voorkeur hoe je hem kan behandelen.
De basis begint overal met schoonmaken.
En voor sommige oplossingen moet de olie er echt af/uit. Lakken en beitsen hechten daarop niet.
Voor zepen volstaat meestal dat je de toplaag goed reinigt van de olie.
Voor opnieuw oliën gebruik je lijnoliezeep., maar lijnoliezeep kan je daarna ook gebruiken om ermee te verzepen, of je kan er daarna over schilderen/beitsen. (Naast van alles schoonmaken)

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 28-03-2019 12:49 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:02

NDF82

Doomed Space Marine

Martinusz schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:52:
Iemand een idee wat voor soort hout deze tafel is? En waarmee deze het beste te behandelen is?
De tafel moet elk jaar grondig schoongemaakt worden, omdat deze door het jaar heen vuil/grijs/grauw wordt. In het verleden hebben we wel olie gebruikt, maar ik vraag mij af of dat wel de goede was. Ik zoek dus iets om de tafel te beschermen en weet niet of het mogelijk is iets dat het vuil wat beter afstoot?

[Afbeelding]
Heb je al hout ontgrijzer geprobeerd?
https://www.osmostore.nl/...r-gel-05-of-25-liter.html

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Martinusz
Naast ontgrijzen (met oxaalzuur/ontweringswater) kun je natuurlijk ook vergrijzen zodat je tafel al jaren oud lijkt.

Het best kun je even een paar foto`s naar Moosefarg (info@moosefarg.nl) sturen met je vraag wat jij als eindresultaat wenst.
Je krijgt dan persoonlijk deskundig advies op maat, houtconservering/behandeling is hun ding.

Een beetje rondneuzen op hun site kan nooit kwaad natuurlijk. ;)

@Fireshade
Een post over vlonderreinigen staat hier.
De gebruikte oplossing is onschadelijk voor de omgeving bij juist gebruik.
Maar Moosefarg kan je dus ook een oplossing geven als je ze mailt met vraag en foto`s.

En vandaag een track en trace gekregen van mijn steentjes uit China. _/-\o_
Van de 6000 steentjes komen er 16 per m². Meer grindoppervlak (ca 350m²) dan geschat dus als het leuk is zullen er nog wat bij moeten komen...…...

[ Voor 41% gewijzigd door Teijgetje op 28-03-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:18
@NDF82 @Teijgetje Te laat :+ ik had net de hardhoutolie gevonden, dus daar maar weer mee gedaan, maar ik ga zeker kijken naar de genoemde opties!

Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zz835N7yB9MmqnrlubPuDfn7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WZSawcdHgKtVAuELZxaS1ZxS/thumb.jpg

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 16:01

Jelte,89

Woodworking

Teijgetje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:02:
@Martinusz
Naast ontgrijzen (met oxaalzuur/ontweringswater) kun je natuurlijk ook vergrijzen zodat je tafel al jaren oud lijkt.

Het best kun je even een paar foto`s naar Moosefarg (info@moosefarg.nl) sturen met je vraag wat jij als eindresultaat wenst.
Je krijgt dan persoonlijk deskundig advies op maat, houtconservering/behandeling is hun ding.

Een beetje rondneuzen op hun site kan nooit kwaad natuurlijk. ;)
Moosefarg heeft mooi spul! Voor het kleur behoud van mijn douglas schuur heb ik Lazuur UV gekocht, nog geen ervaring mee, maar deze schijnt de kleur lang te garanderen.

@Martinusz,

Het lijkt me teak zo te zien.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:18
Jelte,89 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:41:
[...]

Moosefarg heeft mooi spul! Voor het kleur behoud van mijn douglas schuur heb ik Lazuur UV gekocht, nog geen ervaring mee, maar deze schijnt de kleur lang te garanderen.

@Martinusz,

Het lijkt me teak zo te zien.
Ja ik denk ook Teak inderdaad :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

En weer wat opgeschoten in de tuin!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yYL2SPm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sPj5r2O.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 15:38
Jelte,89 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:38:
En weer wat opgeschoten in de tuin!
Nice!

Mag ik vragen wat voor tegels dat zijn? Zijn mooi van kleur en formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Friedje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:50:
[...]

Nice!

Zoals ik het zie is het MBI Geosteen. Is in meerdere maten en kleuren verkrijgbaar.

https://www.mbi.nl/tuin/sierbestrating-2/geosteen/

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:17

Reinier

\o/

In dat geval, opletten op plekken waar bijv. langdurig water op de tegels druppelt. Van een aantal van mijn GeoAntica tegels was de toplaag na drie jaar verdwenen door de druppels die van m'n deurluifel vielen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Friedje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:50:
[...]

Nice!

Is de soft comfort 30x60cm van Excluton, ivory.
pjot1 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:05:
[...]

Zoals ik het zie is het MBI Geosteen. Is in meerdere maten en kleuren verkrijgbaar.

https://www.mbi.nl/tuin/sierbestrating-2/geosteen/
Bijna ;)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:52
NDF82 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:50:
Wij gaan de GeoCeramica Impasto Grigio leggen. Maar weten niet goed welke voeg. Deze wordt aangeraden door de leverancier: Gator XP Slate Grey.

Heb eens gelezen dat andere tweakers ook GeoCeramica gelegd hebben. Welke voeg hebben jullie gebruikt en wat is jullie ervaring?
En, zijn ze al gelegd? Ben benieuwd naar ervaringen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002

NDF82

Doomed Space Marine

hansvk schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:32:
[...]

Ja, maar het is verzakt dus moet opnieuw gedaan worden :'(

De tegels zelf vinden we erg mooi. Sluit mooi aan bij onze geschuurde Belgisch blauwe hardsteen die gebruikt is voor de dorpels en plinten.

Zal een foto posten wanneer het opnieuw gelegd is :-)

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
hansvk schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:32:
[...]

Al duizenden vierkante meters. Goed te doen hoor. Alleen moet je heel secuur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
pjot1 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:36:
[...]

Al duizenden vierkante meters. Goed te doen hoor. Alleen moet je heel secuur werken.
Ben al op zoek geweest naar een goede hovenier/bestratingsbedrijf in de buurt (Liemers/Achterhoek). Eerder deed ik zelf het bestraten, maar met grote zware tegels ga ik er zelf niet aan beginnen.
Maar eerst moet een tuinhuis worden geplaatst.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
hansvk schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:52:
[...]

Ben al op zoek geweest naar een goede hovenier/bestratingsbedrijf in de buurt (Liemers/Achterhoek). Eerder deed ik zelf het bestraten, maar met grote zware tegels ga ik er zelf niet aan beginnen.
Maar eerst moet een tuinhuis worden geplaatst.
Je kan ze ook met een tegel donkey leggen. Heb je niks te tillen.
Afbeeldingslocatie: https://www.straatmakershop.nl/image/cache/straatmakershopproducts/tegeldonkeytegel-800x600.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door pjot1 op 29-03-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Maandje geleden 40 kg kalk gestrooid en vorige week 20kg mest. Gras is weer super groen, niet gek zo snel 😎 Tuin ligt er weer mooi bij. Vorig weekend nog 60 x kattekruid gehaald. Laat de bloei maar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
ThinkPadd schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 09:09:
Even een reminder, volgende zaterdag (30 mrt.) is het weer Landelijke Compostdag en kun je gratis compost ophalen.
[...]
Nou, dat was geen succes (of eigenlijk wel...). Kon vanaf 8:00 en was om 8:15 al waanzinnig druk, stond een rij van 20 auto's met aanhangers. Aangezien ik geen aanhanger heb en maar 6-7 puinzakken vol wilde scheppen ben ik maar weer omgedraaid 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Wackmack ik las dat jij een veranda hebt gemaakt, heb je dat zelf gedaan of laten doen? Heb je foto's?

Afgelopen week is bij ons een hovenier langs geweest, de bestrating is al gedaan dus het gaat om 3x 6m2 gras, wat bomen, borders met planten, een klein moes tuintje, een schutting met poort achter waar ook de veranda komt, en een hekwerk met klimop aan de zijkant.
Totale kavel is 12/7x25m dus niet bijzonder groot (mijn ouders hebben 60HA ;) ).

Verder zaten we aan verlichting te denken, maar de hovenier werkt met in light 12 volt . Daar past geen hue op. Welke kabels moet ik voor hue hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 30-03-2019 09:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:56
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 08:49:
[...]

Nou, dat was geen succes (of eigenlijk wel...). Kon vanaf 8:00 en was om 8:15 al waanzinnig druk, stond een rij van 20 auto's met aanhangers. Aangezien ik geen aanhanger heb en maar 6-7 puinzakken vol wilde scheppen ben ik maar weer omgedraaid 8)7
Bij ons was het prima: een route uitgezet over het terrein zodat je vanzelf bij de grijper uitkwam; grote hap compost in de aanhanger en klaar.

Volgende week hier weer trouwens, misschien bij jullie ook.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:34
ik mis nog een linkje naar https://www.facebook.com/groups/Plantenstekjesruil/ Een grote groep met veel uiteenlopende kennis over (kamer)planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@torretje2012
Leuke tip.
Ik ben anti Facebook maar zal de link in de TS zetten. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

En weer iets verder, vandaag dakpannen op het houthok gelegd en een begin gemaakt met overpakken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w3JlKJ7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jPb7F8u.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CSBDL84.jpg

Uiteraard blijven de boeien niet zo, worden ook zwart alla veranda, en gaan wat mooie vormen aannemen, maar de overlengte is omdat ik de zinken goot nog niet heb... :'(

Kan niet wachten tot maandag, dan gaat het pad naar achteren erin! :)

[ Voor 32% gewijzigd door Jelte,89 op 31-03-2019 01:00 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Sport_Life schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:07:
@Wackmack ik las dat jij een veranda hebt gemaakt, heb je dat zelf gedaan of laten doen? Heb je foto's?

Afgelopen week is bij ons een hovenier langs geweest, de bestrating is al gedaan dus het gaat om 3x 6m2 gras, wat bomen, borders met planten, een klein moes tuintje, een schutting met poort achter waar ook de veranda komt, en een hekwerk met klimop aan de zijkant.
Totale kavel is 12/7x25m dus niet bijzonder groot (mijn ouders hebben 60HA ;) ).

Verder zaten we aan verlichting te denken, maar de hovenier werkt met in light 12 volt . Daar past geen hue op. Welke kabels moet ik voor hue hebben?
Ja zeker, veranda laten maken van 6x3.5. Zal morgen wat foto's posten.

Compost dag hier was wel een succes. Wel druk maar ging vrij snel. Morgen netjes alles in de tuin strooien. Wist niet dat compost zo nuttig kan zijn.

Verder vandaag mooie siergrassen gekocht. Geplant tegenover de containers zodat die minder in het zicht zijn. Gras is alweer helemaal groen. Echt snel gegaan met de kalk en mest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 19:42
Hmmbob schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:31:
[...]

Bij ons was het prima: een route uitgezet over het terrein zodat je vanzelf bij de grijper uitkwam; grote hap compost in de aanhanger en klaar.

Volgende week hier weer trouwens, misschien bij jullie ook.
Hier (gemeente de Bilt) kun je 1 zak afhalen op landelijke compostdag. Dat zet ook geen zoden aan de dijk.. Ik heb voor volgende week 3 kuub losgestort besteld :)

(zit op zandgrond, dus de enige manier om hier dingen te laten groeien is met veeeel compost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:58

vanDaal

-ismeereentje

Wie heeft hier ervaring met het (zelf) aanleggen van een automatische beregeningsinstallatie? Ik wil het ook voor mijn voor en achtertuin gaan doen. Op dit moment heb ik alleen paar buitenkranen. Ons perceel is 782m2. Er staat veel groen in. In de voortuin zes grote bomen (dennenbomen) en in de achtertuin is het allemaal iets lager, maar er staat genoeg.

Ik heb nu het onderstaande plan uitgetekend:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7801/47452803642_5e6198049b_c.jpg

Overzicht van de achtertuin:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7863/47452881262_d128a98afc_c.jpg

Toelichting:
  • Bij de schuur aan de buitenkant wil ik buiten een waterput (grondwater) slaan. De beregeningscomputer komt binnen te hangen. Ook de verdeler komt hier
  • Vanaf de verdeler gaan er vier buizen naar de verschillende zones. Iedere zone krijgt een eigen 32mm tyleen HDPE buis. De afsluiters zitten meteen na de verdeler.
  • Qua sproeiers heb ik 4 turbine sproeiers, 4 nevelaars en 1 druppelslag gepland. De turbine sproeiers moeten een groot deel van tuin en planten doen. De nevelaars heb ik primair voor de borders. En de druppelslang is waar veel lage planten staan.
  • Op korte termijn wil ik alleen zone 1 en 2 gaan aanleggen. Zone 3 en 4 komen later aangezien het leidingwerk daar een stuk uitdagender is.
Iemand aanvullingen?

[ Voor 5% gewijzigd door vanDaal op 31-03-2019 12:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@vanDaal Ik zou overal, waar het enigszins kan, ondergrondse druppelslangen gebruiken.

Het is onzichtbaar, er komt alleen water op de plekken waar het nodig is, je terras wordt niet nat en (mijn inziens het belangrijkste) het rendement is veel hoger doordat het water direct bij de wortels komt en er veel minder verdampt. Zeker gezien het veranderende klimaat en het vooruitzicht op gortdroge hete zomers. Er zijn zelfs al plekken in de wereld waar ondergrondse bewatering verplicht is, zoals in Californië.

Verder heb je het over een beregeningscomputer, wat een standalone systeem suggereert. Hoeft niks mis mee te zijn, maar als je overweegt om binnenkort met domotica aan de slag te gaan kun je wellicht de beregeningscomputer overslaan en je kleppen op een andere manier aansturen.

Hier wat plaatjes en meer info over mijn systeem. Wel een veel kleinere tuin waar bij de aanleg nog niet alles volgegroeid was, dat scheelt!
Gizz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
Gizz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:58

vanDaal

-ismeereentje

Gizz schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:59:
@vanDaal Ik zou overal, waar het enigszins kan, ondergrondse druppelslangen gebruiken.

Het is onzichtbaar, er komt alleen water op de plekken waar het nodig is, je terras wordt niet nat en (mijn inziens het belangrijkste) het rendement is veel hoger doordat het water direct bij de wortels komt en er veel minder verdampt. Zeker gezien het veranderende klimaat en het vooruitzicht op gortdroge hete zomers. Er zijn zelfs al plekken in de wereld waar ondergrondse bewatering verplicht is, zoals in Californië.
Thanks, ziet er goed uit bij jou! Ik ben alleen bang dat ik dan mijn complete tuin moet gaan omspitten. Maar ik ga het nog even verder onderzoeken.
Verder heb je het over een beregeningscomputer, wat een standalone systeem suggereert. Hoeft niks mis mee te zijn, maar als je overweegt om binnenkort met domotica aan de slag te gaan kun je wellicht de beregeningscomputer overslaan en je kleppen op een andere manier aansturen.
Hmm, dat is wel een goede. In huis draai ik nu Zigbee icm Home Assistant. Ik wist niet dat er ook kleppen waren die je direct kunt aansturen. Dat scheelt inderdaad een beregeningscomputer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 15:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

vanDaal schreef op zondag 31 maart 2019 @ 13:51:
[...]
Hmm, dat is wel een goede. In huis draai ik nu Zigbee icm Home Assistant. Ik wist niet dat er ook kleppen waren die je direct kunt aansturen. Dat scheelt inderdaad een beregeningscomputer :)
In een klep zit geen intelligentie. Er zit een spoel in die zonder spanning de boel afsluit en bij spanning (vaak 24v wisselspanning) open gaat. Het aansturen van de kleppen door de beregeningscomputer is dan ook niks anders dan spanning op de kabel zetten.

Heb je een stroombron (in mijn geval een 24v adapter) en een manier om die aan of uit te zetten (d.m.v. een zigbee-tussenstekker), dan heb je alle onderdelen die je nodig hebt.

Een alternatief is om kleppen te gebruiken die op 230v werken, dan scheelt het weer een onderdeel. Iets verderop in het topic waar ik naar linkte beschrijft @MadDog11 hoe hij kleppen van Danfoss gebruikt: MadDog11 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269866

Een hoek van het gazon was groen, maar dan wel van mos. Daarom vandaag voor het eerst het gras geverticuteerd met een verticuteerhark. Daarna kalk en mest gestrooid. Nu afwachten of dat hoekje zichzelf hersteld, of dat het toch nog bijzaaien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Kalk en mest toch beter niet tegelijk, lees ik online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vorige week heb ik ook geverticuteerd met een hark, gazon ligt er nu, een week later, weer super mooi bij (behalve een schaduwrandje waar ik bijgezaaid heb). Gelijk ook de kanten afgestoken en de klinkertjes een poetsbeurt gegeven. Ben nu wel weer blij met m'n tuintje 8)

Ik wil deze zomer ook kieseriet proberen, alleen dat spul is offline slecht verkrijgbaar. Maar ook online bij veel winkels uitverkocht. Als het goed is krijg ik het over 3 tot 5 dagen binnen. Eens kijken of ik het gras groener krijg dan de buren :P

Verder is m'n tuinaarde nu al super droog :/ Sowieso zitten we op de zandgronden.
Dus ik ga binnenkort ook wat bentoniet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16

Wailing_Banshee

You're Next

Afgelopen weekend is bij ons ook weer geverticuteerd. Maar niet met een hark, ik denk dat m'n partner anders vandaag nog bezig was geweest :D Vrijdag nog even gras gemaaid, zaterdag geverticuteerd en zondag al het spul er weer af. Grasmat ligt er weer mooi bij. Zat ook maar weinig mos in, dit jaar. Container vol, en twee grote groenzakken. We hebben ook jaren gehad dat er ook nog een stuk of 4 vuilniszakken (Komo) vol zaten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269866

Hmmbob schreef op maandag 1 april 2019 @ 07:38:
Kalk en mest toch beter niet tegelijk, lees ik online?
Ah, ik lees dat inderdaad nu ook. Volgend jaar zal ik het anders doen. Vorig jaar groeide het overigens prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Het was gisteren perfect weer om in de tuin te rommelen :)
Lelijke schuine border leeggehaald, verlichting verwijderd (grondkabel had geen randaarde :( ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s9TMDjkNrUAsN8whB7xrnerh/full.jpg

Hier moet een vlonder van ongeveer 450x300 komen.
Verder nog de klimop gesnoeid, dus vandaag m'n armen vol rode vlekken plus traanogen. Pokkeplant :D

Edit: dit is zo'n beetje wat ik er van wil maken. Het straatwerk, de achterste (donkere) schutting en de vier leiplatanen komen pas volgend jaar. Dit jaar eerst de vlonder, de twee borders met Cortenstaal-kantopsluiting en een nieuw gazonnetje maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ONYr7NB3oMRD0q87IzKNqzfD/full.png

[ Voor 30% gewijzigd door Reinier op 01-04-2019 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Anoniem: 269866 schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:37:
[...]

Ah, ik lees dat inderdaad nu ook. Volgend jaar zal ik het anders doen. Vorig jaar groeide het overigens prima.
Over een tijdje 2e ronde bemesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:50
Prijzen opgevraagd bij verschillende schuttingboeren voor het plaatsen van een nieuwe schutting :) ben benieuwd. Geen idee ook welke goed zijn, we gaan maar op de reviews af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Laatst online: 06-05 13:55

Goverman

not loaded

Ik heb afgelopen vrijdag ook geverticuteerd met een hark. Twee grote cementkuipen vol met oud gras/mos e.d. Ook twee grote blaren op mijn handen.

Nu moet ik in een schaduwrandje nog wat graszaad strooien en wat mestkorrels gaan strooien. Het gras ligt er wel weer mooi bij :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb ook wat dunner gras in de schaduwplekken die ik bij wil zaaien. Wat raden jullie aan qua merk / type?

Nieuwe maaitactiek werkt ook prima, wat vaker een klein beetje eraf (ipv af en toe heel veel) zorgt voor een mooi, vol gazon. Behalve in de schaduw dus :+

[ Voor 42% gewijzigd door Hmmbob op 01-04-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Jelte,89 Liggen die dakpannen niet een beetje te vlak?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb rondom mijn tuin een gemetselde tuinmuur van rode bakstenen. Hardstikke mooi en vrijwel onderhoudsvrij op de grote hoeveelheden moet op de vlakke stukke na dan. Bovenop de muur en waar hij van halfsteens overgaat op steens groeien dikke plakken mos op de voegen. Hoe krijg ik dit het best weg? Ik heb al eens een keer een deel gedaan met een staalborstel maar dat is nogal afzien voor het voegwerk.

Is hier een middeltje voor? Ik heb het niet over groene aanslag maar echt dikke makken mos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Je zou toch eens kunnen proberen om met azijn in te sproeien. Tussen mijn gebakken klinkertjes heb ik in de schaduw ook mosplakken, en die drogen wel uit / gaan dood door schoonmaakazijn. Een weekje later veeg of schrob je ze zo weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

zonoskar schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:07:
@Jelte,89 Liggen die dakpannen niet een beetje te vlak?
Jawel... >:)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Weet iemand toevallig hoe lang je vers gemaaid gras ongeveer moet laten liggen?
Ik lees online over "kort laten liggen", maar vind nergens hoe lang. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
unezra schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:10:
Weet iemand toevallig hoe lang je vers gemaaid gras ongeveer moet laten liggen?
Ik lees online over "kort laten liggen", maar vind nergens hoe lang. :)
Wat is het nut hiervan? Meeste grasmaaiers komt het toch ook direct in de opvangbak terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

G.Scholtens schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:15:
[...]
Wat is het nut hiervan? Meeste grasmaaiers komt het toch ook direct in de opvangbak terecht
Schijnt dat door het gras te laten liggen, het afgemaaide gras weer als voeding voor het gras dient.
Vandaar. :)

(Ik heb uiteraard wel een opvangbak voor de grasmaaier, maar met wat ik online lees dat het beter is het gras te laten liggen, heb ik die verwijderd.)

Enige dat ik niet kan vinden is hoe lang je het moet ltaen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Dat is toch alleen bij heel kort gras? dus dan moet het nogmaals door een hakselaar zodat het allemaal kleine flintertjes worden. Je kunt niet 4cm maaien en dan laten liggen.

(Imho)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
unezra schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:17:
[...]

Schijnt dat door het gras te laten liggen, het afgemaaide gras weer als voeding voor het gras dient.

(Ik heb uiteraard wel een opvangbak voor de grasmaaier, maar met wat ik online lees dat het beter is het gras te laten liggen, heb ik die verwijderd.)

Enige dat ik niet kan vinden is hoe lang je het moet ltaen liggen.
Als je elke 2-4 dagen je gras maait, kan je dit doen. Als je 1 keer per week je gras maait (of minder) dan echt niet. Je gras groeit dan (zeker in de zomer) te hard en bedekt het weer teveel van je gras.

Als je trouwens kinderen hebt die op je gras spelen, is dun grasmaaisel laten liggen niet echt heel lekker voor de kleren. Die groene vlekken zijn erg hardnekkig moet ik zeggen! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jelte,89 schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:27:
Dat is toch alleen bij heel kort gras? dus dan moet het nogmaals door een hakselaar zodat het allemaal kleine flintertjes worden. Je kunt niet 4cm maaien en dan laten liggen.

(Imho)
StealthyPeanut schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:16:
[...]
Als je elke 2-4 dagen je gras maait, kan je dit doen. Als je 1 keer per week je gras maait (of minder) dan echt niet. Je gras groeit dan (zeker in de zomer) te hard en bedekt het weer teveel van je gras.
Bedoeling is 1x per week ongeveer te maaien vanaf nu en dan op 4cm.
Volgens mij heb ik er vanochtend iets van 2cm af gemaaid.

De ellende is dat zo'n beetje iedere bron zegt "laten liggen", maar nergens staat hoe lang...

https://www.wenninkhof.nl...isel-laten-liggen-of-niet
https://www.graszodengele...nderhoud/gras-maaien.html
https://www.topgazon.nl/grasmaaien/

Ik ben het spoor een beetje bijster dus. :) Het is geen moeite om de bak er achter te hangen, of even met de hark het spul na een dag bij elkaar te harken en alsnog af te voeren.
Als je trouwens kinderen hebt die op je gras spelen, is dun grasmaaisel laten liggen niet echt heel lekker voor de kleren. Die groene vlekken zijn erg hardnekkig moet ik zeggen! :9
Dat scheelt, geen kinderen. Het is ook meer een siergazon dan een gazon waar we echt iets mee doen. (Hoewel ik me wel kan voorstellen dat we d'r in de zomer wat op gaan liggen zonnen. Is het net groot genoeg voor, ongeveer 7x2.5 meter met 2 fruitboompjes er in.)

Gazon is net 3 weken geleden ververst, complete oude grasmat er uit, nieuwe zoden er in. De oude mat was niet meer te redden en nu is 'ie aan 4 kanten omzoomd met een betonband zodat ook dat er weer wat strakker uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

unezra schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:17:
Dit is alleen bij vaak maaien, mulchen genaamd. Als het gemaaide gras als voedsel moet dienen, moet je het gewoon laten liggen. Jij wil toch ook niet dat ze in een restaurant een bord voor je neus zetten en 5 minuten later weer komen ophalen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zonoskar schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:30:
[...]
Dit is alleen bij vaak maaien, mulchen genaamd. Als het gemaaide gras als voedsel moet dienen, moet je het gewoon laten liggen. Jij wil toch ook niet dat ze in een restaurant een bord voor je neus zetten en 5 minuten later weer komen ophalen?
Hmmm, juist.

Onze maaier (een eenvoudige Hitachi electrische maaier) heeft volgens mij geen specifieke mulch functie. Is ook maar een klein gazonnetje natuurlijk.

Het idee om het gras natuurlijk te bemesten spreekt me wel aan. (Sowieso mest ik enkel met organische mest, geen kunstmest.)

Maar kan ik het dan helemaal laten liggen? (Ook met een grasmaaier zonder mulch stand.) Of is het toch beter het na een dag of een paar dagen alsnog weg te harken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Niet mulchen betekent volgens mij gewoon het gemaaide gras opruimen. Ik heb geen idee, want ik heb alleen onkruidgras, wat ik met de grastrimmer kapot maai en dan lekker laat liggen, maar het wil maar niet dood...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:02
unezra schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:16:
[...]

[...]

Bedoeling is 1x per week ongeveer te maaien vanaf nu en dan op 4cm.
Volgens mij heb ik er vanochtend iets van 2cm af gemaaid.

De ellende is dat zo'n beetje iedere bron zegt "laten liggen", maar nergens staat hoe lang...

https://www.wenninkhof.nl...isel-laten-liggen-of-niet
https://www.graszodengele...nderhoud/gras-maaien.html
https://www.topgazon.nl/grasmaaien/

Ik ben het spoor een beetje bijster dus. :) Het is geen moeite om de bak er achter te hangen, of even met de hark het spul na een dag bij elkaar te harken en alsnog af te voeren.

[...]

Dat scheelt, geen kinderen. Het is ook meer een siergazon dan een gazon waar we echt iets mee doen. (Hoewel ik me wel kan voorstellen dat we d'r in de zomer wat op gaan liggen zonnen. Is het net groot genoeg voor, ongeveer 7x2.5 meter met 2 fruitboompjes er in.)

Gazon is net 3 weken geleden ververst, complete oude grasmat er uit, nieuwe zoden er in. De oude mat was niet meer te redden en nu is 'ie aan 4 kanten omzoomd met een betonband zodat ook dat er weer wat strakker uit ziet.
Laten liggen kan alleen als het gras gemulchd is. Dus alleen als je grasmaaier een mulchmogelijkheid heeft. Als dat niet het geval is kun je het inderdaad beter (direct) opvangen en verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Ik heb een grondpot van Gardena aangeschaft die ik wil aansluiten op een regencomputer.
* Gardena aansluitdoos (voor ondergrondse aansluiting), Art. Nr: 2722.
* Rainbird, Model 1ZEHTMR (Electronic Garden Hose Watering Timer)

Om die koppeling te maken zit ik te denken aan het 'Profi' Maxi-Flow System Aansluitgarnituur.

Naar mijn idee ideaal, maar ik ben aan het twijfelen gebracht door de volgende tekst die bij de grondpot staat.
"Als er een beregeningsventiel of waterstopcontact wordt aangesloten, staat de slangaansluiting continu onder druk; in dat geval moet de druk in de slangaansluiting worden gestabiliseerd met het Kraanaansluitstuk (art. nr. 1513-20)."

Ik snap dat er druk op de leiding staat, maar dat is toch alleen maar op het moment dat het beregeningsprogramma actief is? Niet actief = geen water = geen druk op de leiding, toch?
Is dan zo'n kraanaansluitstuk noodzakelijk?

M.a.w. (en om een lang verhaal kort te maken); volstaat de 'Profi' Maxi-Flow System Aansluitgarnituur in mijn situatie zonder dat mijn installatie daar onder leidt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@nowell
Het is precies andersom.
Niet actief = gesloten ventiel = volle waterdruk op toevoerslang
Actief = open ventiel = stromend water/ toevoer slang "drukloos"

Natuurlijk zal er met sproeien ook drukopbouw zijn anders sijpelt het uit de sproeier, maar de slangdruk, op de slangmantel, is dan een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:37
Vandaag de eerste stap gezet in het herstellen van mijn gras, de winter (en met name de hond en de bladeren) heeft het gras geen goed gedaan. Stap 1 was kalk strooien, stap 2 wordt verticuteren (tegen het einde van de week), dan bemesten en enkele gaten vullen en maar weer inzaaien.

Fingers crossed dat het voor de zomer weer een mooie grasmat is (en dan komt er ongetwijfeld weer een zwembad op te staan :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Teijgetje schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:20:
@nowell
Het is precies andersom.
Niet actief = gesloten ventiel = volle waterdruk op toevoerslang
Actief = open ventiel = stromend water/ toevoer slang "drukloos"

Natuurlijk zal er met sproeien ook drukopbouw zijn anders sijpelt het uit de sproeier, maar de slangdruk, op de slangmantel, is dan een stuk lager.
OK, ik snap je beredenering...
Dus toch maar het kraanaansluitstuk aanschaffen dan?
En dan 2x (aansluiting vloerpot en computer) + een los stukje slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zonoskar schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:50:
Niet mulchen betekent volgens mij gewoon het gemaaide gras opruimen. Ik heb geen idee, want ik heb alleen onkruidgras, wat ik met de grastrimmer kapot maai en dan lekker laat liggen, maar het wil maar niet dood...
titan1901 schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:24:
[...]
Laten liggen kan alleen als het gras gemulchd is. Dus alleen als je grasmaaier een mulchmogelijkheid heeft. Als dat niet het geval is kun je het inderdaad beter (direct) opvangen en verwijderen.
Fair enough.

Is er nog een manier om het gemaaide gras achteraf alsnog te mulchen? Of zullen we dan toch een maaier met ingebouwde mulcher moeten aanschaffen?

Kan an-sich wel, maar dan zit je meteen aan zoiets vast: https://www.coolblue.nl/p.../wolf-garten-a-340-e.html en we hebben net vorig jaar een eenvoudige maaier gekocht. Het is ook echt maar iets van 21m2 aan gras.

Oh, en daarvan is de hendel niet in hoogte verstelbaar. Dat is die van ons wel. Ding was ook maar iets van €60,- ofzo. (Kan 'm zo snel niet meer vinden op de site van Hornbach.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:16

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:43:
[...]

Hmmm, juist.

Onze maaier (een eenvoudige Hitachi electrische maaier) heeft volgens mij geen specifieke mulch functie. Is ook maar een klein gazonnetje natuurlijk.

Het idee om het gras natuurlijk te bemesten spreekt me wel aan. (Sowieso mest ik enkel met organische mest, geen kunstmest.)

Maar kan ik het dan helemaal laten liggen? (Ook met een grasmaaier zonder mulch stand.) Of is het toch beter het na een dag of een paar dagen alsnog weg te harken?
Ik zou het weghalen zodra het wat hooiig begint te worden. Anders verstik je je gras (let maar eens op als een boer z'n hooi gras maait en dat laat liggen (dus niet kuilgras). De mat die daar dan onder vandaan komt is heel bleek...

Als je het wilt laten liggen, moet je mulchen of minimaal elke dag maaien (op het moment dat het gras op z'n snelst groeit). Sinds dat wij een maaier met mulch functie hebben, is ons gras wel mooier geworden en hebben we minder mos.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 07:55:
[...]
Ik zou het weghalen zodra het wat hooiig begint te worden. Anders verstik je je gras (let maar eens op als een boer z'n hooi gras maait en dat laat liggen (dus niet kuilgras). De mat die daar dan onder vandaan komt is heel bleek...

Als je het wilt laten liggen, moet je mulchen of minimaal elke dag maaien (op het moment dat het gras op z'n snelst groeit). Sinds dat wij een maaier met mulch functie hebben, is ons gras wel mooier geworden en hebben we minder mos.
Hmm, ja. Het idee van natuurlijk bemesten spreekt me ook wel aan maar iedere dag maaien niet. :)
Probeer het 1x per week te doen. Zaterdag is een prima dag daar voor.

Alleen dan zou ik dus een losse mulcher moeten vinden, of toch moeten investeren in een kleine maaier met ingebouwde mulcher. Beetje zonde van de maaier die we net een jaar hebben. Het hoeft ook echt maar een mini maaiertje te zijn. Zelfs onze huidige Hitachi voelt al bijna als een maatje te groot. (Ik zat zelfs te denken aan een kleine accumaaier met een maaibreedte van 30cm, dat is voor deze grasmat zat.)

Snoeiafval hebben we in de regel ook niet heel erg veel, maar met een kleine losse mulcher waar we alles in kunnen gooien zou dat wellicht toch nog interessant kunnen zijn. Bemesten met alles wat er van de planten zelf af komt. (Als de druif een beetje gaat uitlopen betekend dat ook weer het nodige snoeiafval deze zomer en ook de hop komt waarschijnlijk de zomer niet door zonder snoeien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:08
unezra schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 07:59:
[...]

Hmm, ja. Het idee van natuurlijk bemesten spreekt me ook wel aan maar iedere dag maaien niet. :)
Probeer het 1x per week te doen. Zaterdag is een prima dag daar voor.

Alleen dan zou ik dus een losse mulcher moeten vinden, of toch moeten investeren in een kleine maaier met ingebouwde mulcher. Beetje zonde van de maaier die we net een jaar hebben. Het hoeft ook echt maar een mini maaiertje te zijn. Zelfs onze huidige Hitachi voelt al bijna als een maatje te groot. (Ik zat zelfs te denken aan een kleine accumaaier met een maaibreedte van 30cm, dat is voor deze grasmat zat.)

Snoeiafval hebben we in de regel ook niet heel erg veel, maar met een kleine losse mulcher waar we alles in kunnen gooien zou dat wellicht toch nog interessant kunnen zijn. Bemesten met alles wat er van de planten zelf af komt. (Als de druif een beetje gaat uitlopen betekend dat ook weer het nodige snoeiafval deze zomer en ook de hop komt waarschijnlijk de zomer niet door zonder snoeien.)
Wil jij niet gewoon composteren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nope.
1 seizoen geprobeerd maar dat was geen succes.
De compostbak hebben we na een jaar weer van de hand gedaan.

Het concept is interessant, maar ik begreep ook dat compost alleen goed gaat als het meer dan 30 graden word en echt kan gaan broeien. Dat red je in een achtertuin in NL niet. De voordelen wogen niet op tegen de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:50
Heeft hier iemand betonpalen bij de schutting die gekleurd zijn, bijvoorbeeld antraciet? Blijft deze kleur goed zitten of merk je dat het er snel af gaat? Ik vind donkere palen veel mooier maar hoor verhalen dat ze snel vervagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmm. Zit even te kijken naar hakselaars.
Kom ik op zoiets uit:

https://www.bol.com/nl/p/...vangzak/9200000026405476/

https://www.bol.com/nl/p/...vangbak/9200000073577348/

Kun je in zoiets ook gras gooien zodat het superfijn gemalen word? Of is dit alleen voor onkruid, bladafval en takken?

Komt er een als mulch bruikbare substantie uit die je zo in de tuin kunt verspreiden of is dit daar niet voor bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:13:
Heeft hier iemand betonpalen bij de schutting die gekleurd zijn, bijvoorbeeld antraciet? Blijft deze kleur goed zitten of merk je dat het er snel af gaat? Ik vind donkere palen veel mooier maar hoor verhalen dat ze snel vervagen.
Ja bij ons.
Deze kleur regent inderdaad uit. Heb eens van een betoncentrale gehoord dat zwarte toeslag een lastige is, als ik mij niet vergis op basis van roet.
Echt heel erg storend vind ik het niet, je kan altijd met (verdunde) verf weer donker maken. Zelfde geldt voor betonnen raamdorpels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:13:
Na een jaar of 2 wordt het toch grijs. Je kunt deze nog zwart verven met betonverf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

unezra schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:39:
Het concept is interessant, maar ik begreep ook dat compost alleen goed gaat als het meer dan 30 graden word en echt kan gaan broeien. Dat red je in een achtertuin in NL niet.
Uh... dat gaat dan over de temperatuur van de compost, niet de buitentemperatuur.
De mijne staat nu met 9 graden buitentemperatuur gezellig op ~35 graden (moet dringend gekeerd worden, dan schiet ie weer omhoog). Vorig jaar in de zomer heb ik temperaturen tot 70 graden gezien. Maar goed, België ligt dan ook een stuk meer naar het zuiden toe... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 03-04-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Slonzo schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:53:
[...]
Uh... dat gaat dan over de temperatuur van de compost, niet de buitentemperatuur.
De mijne staat nu met 9 graden buitentemperatuur gezellig op ~35 graden.
Vorig jaar in de zomer heb ik temperaturen tot 70 graden gezien.
Maar goed, België ligt dan ook een stuk meer naar het zuiden toe... :+
Jup maar ik begreep dat de temperatuur van de hoop, lastig boven de 30 graden te krijgen is.
Wat doe jij zodat 'ie wel boven de 30 uit komt?

Weet niet of ik opnieuw een composthoop wil maken. Als het zonder kan (maar dan moet ik dus weten of een hakselaar ook goed is voor snoeiafval en grasmaaisel), graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Is het niet gewoon een kwestie van vaker maaien, zodat er minder vanaf gaat en je maai afval dus kortere sprietjes zijn, die wél kunnen blijven liggen?

Volgens mij denk je veel te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ThinkPadd schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:04:
Is het niet gewoon een kwestie van vaker maaien, zodat er minder vanaf gaat en je maai afval dus kortere sprietjes zijn, die wél kunnen blijven liggen?

Volgens mij denk je veel te moeilijk.
Dat is zeker een optie, maar hier word ook geroepen dat je het dan iedere dag moet doen. :) Dat vind ik toch wat vaak. Hoop dat ik met 1x per week, misschien 2x per week wel klaar ben.

Los van dat, als ik snoeiafval als mulch kan gebruiken spreekt me dat hoe dan ook wel aan. Met name de druif en de hop moeten ook in de zomer flink gesnoeid worden. De rest vooral in het najaar of voorjaar en dat levert nu vooral veel afval voor de groenbak op. Zonde als ik dat kan gebruiken voor het verbeteren van de bodem en daarmee de kringloop klein kan houden.

Een hakselaar klinkt dus als een tof idee, maar het heeft maar beperkt nut als ik er vervolgens geen gras in kan gooien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

unezra schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:00:
Jup maar ik begreep dat de temperatuur van de hoop, lastig boven de 30 graden te krijgen is.
Wat doe jij zodat 'ie wel boven de 30 uit komt?

Weet niet of ik opnieuw een composthoop wil maken. Als het zonder kan (maar dan moet ik dus weten of een hakselaar ook goed is voor snoeiafval en grasmaaisel), graag.
Gewoon een min of meer goede verhouding koolstof/stikstof (C:N ratio, 'groene' materialen zoals gras, en 'bruine' materialen zoals bladeren en kleine twijgjes), en regelmatig eens keren zodat er weer genoeg zuurstof in zit. In de zomer af en toe wat water erbij om hem vochtig genoeg te houden. Eens hij goed en wel vertrokken is, heb je nooit nog problemen om hem boven de 30 te houden. En zelfs al zakt 'ie eronder, dan schiet hij wel weer in gang eens je er wat nieuw materiaal bijgooit en/of keert.

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 03-04-2019 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht en hebben toen niets aan de tuin gedaan. De tuin is volledig betegeld met tegels die we niet echt mooi vinden. Volgend jaar zijn we van plan om de tuin op te (laten?) knappen. Ik heb alle foto's in dit topic doorgenomen voor inspiratie, maar blijf het erg lastig vinden wat leuk zou staan bij onze tuin. We hebben een vrij smalle tuin van ongeveer 5 meter breed. de lengte is ongeveer 10-12 meter (er staat een schuin geplaatste schuur in de tuin.
Mijn vraag is nu eigenlijk: waar halen jullie inspiratie vandaan, of hebben jullie dit besproken met een gespecialiseerd bedrijf?

Dit jaar willen we wat kleine dingen doen, simpel weg omdat onze prioriteiten qua besteding van ons geld nog niet bij de tuin ligt. We willen op twee plaatsen wat tegels weghalen en borders maken waar we planten in zetten. Was is hier slim om te doen? Goedkope stenen halen voor nu en volgend jaar de hele tuin doen, of nu alvast rekening houden met wat we volgend jaar willen en daar de keuze voor de stenen voor de borders op afstemmen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik ga ook e.e.a. stapsgewijs aanpakken, maar ik kies waar mogelijk meteen voor de definitieve materialen. Op een pad van betonklinkers na, dat ga ik verleggen maar gebruik daar wel de huidige klinkers voor. De bestrating laat ik dan waarschijnlijk volgend jaar in z'n geheel opnieuw doen met gebakken klinkers en GeoCeramica tegels. Eerst voor sparen :)
Iets tijdelijks kopen vind ik zonde. Hooguit iets gratis afhalen van Markplaats zou nog een optie zijn.

Inspriratie haal ik eigenlijk niet echt ergens vandaan. Beetje browsen en hier in de wijk rondkijken is voor mij voldoende. Voor ideeën voor beplanting staat een mooi rijtje linkjes in de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

miicker schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:04:
Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht en hebben toen niets aan de tuin gedaan. De tuin is volledig betegeld met tegels die we niet echt mooi vinden. Volgend jaar zijn we van plan om de tuin op te (laten?) knappen. Ik heb alle foto's in dit topic doorgenomen voor inspiratie, maar blijf het erg lastig vinden wat leuk zou staan bij onze tuin. We hebben een vrij smalle tuin van ongeveer 5 meter breed. de lengte is ongeveer 10-12 meter (er staat een schuin geplaatste schuur in de tuin.
Mijn vraag is nu eigenlijk: waar halen jullie inspiratie vandaan, of hebben jullie dit besproken met een gespecialiseerd bedrijf?
Appeltern!
https://appeltern.nl/nl/

Ook hopen we dit jaar of volgend jaar eens in de UK te gaan kijken. :)

Andere inspiratiebron:
Big Dreams, Small Spaces
https://www.netflix.com/nl-en/title/80232852

Wij zijn zelf erg fan van de Engelse landschapstuinen en hopen ooit in het klein zoiets te bouwen. Monty Don is dan weer een goede inspiratie voor het hier en nu. Niet van die over the top Eigen Huis & Tuin tuinen waar blind een hoop geld tegenaan word gekwakt, maar gewoon échte tuinen en échte mensen.

Ik zou zeker die Netflix serie eens bekijken en een boekje kopen van Monty. Plus Appeltern bezoeken dus.
Dit jaar willen we wat kleine dingen doen, simpel weg omdat onze prioriteiten qua besteding van ons geld nog niet bij de tuin ligt. We willen op twee plaatsen wat tegels weghalen en borders maken waar we planten in zetten. Was is hier slim om te doen? Goedkope stenen halen voor nu en volgend jaar de hele tuin doen, of nu alvast rekening houden met wat we volgend jaar willen en daar de keuze voor de stenen voor de borders op afstemmen?
Wij hebben de eerste 2 jaar gewoon wat stoeptegels uit de tuin getrokken en de grasmat wat kleiner gehakt. Vrij random dingen er in geplant, beetje aan het rommelen en experimenteren, wat hoekjes waar we spullen neer zetten die we rustig eens een kans willen geven. (Er staat daarom een klein berkje in een hoek. Was komen aanwaaien en staat daar best leuk.)

Vooralsnog is het bij ons dus echt amper gepland. Ieder jaar kopen we voor een paar honderd € aan spulletjes, net zoals dat we op ons balkon deden. (7 jaar op de 12e gewoond, we hadden zo'n beetje het groenste balkon van iedereen inclusief 3 coniferen.) Prutsen er wat in, zetten neer wat we leuk vinden.

Het grote plan komt over 5-10 jaar wel. Dan wil ik de hele tuin van A-Z strippen en herinrichten. Op dat moment wil ik én zelf een cursus tuinarchitectuur gaan doen én samen met een soort Monty Don de boel plannen en bouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

Wij hebben eerst verzameld wat we mooi vinden. Eigenlijk een soort moodboard gemaakt. Op internet is veel te vinden, maar niet alles. Bezoek dus ook zeker voorbeeldtuinen en bekijk magazines. Loopt een rondje door een nieuwbouwwijk en doe leuke ideeën op bij anderen. In deze fase sta je natuurlijk open voor alle leuke ideeën. Probeer niet gelijk te denken "dit past bij ons niet, want...."

Volgende stap is om ideeën te selecteren en te organiseren. Welke ideeën zouden goed bij elkaar passen, wat maakt een geheel of past goed bij elkaar. Soms kun je kleine wijzigingen maken om het idee passend te krijgen in je eigen tuin ( wij zagen een leuk voorbeeld met lage begroeiing tegen een muurtje maar we wilden geen muurtje, wij hebben toen gekozen voor een haagje i.p.v. een muurtje).

Uiteindelijk kies je natuurlijk het totaalidee wat je het meest aanspreekt. Ik zou wel enorm de tijd nemen om te checken of je de juiste schaal en maatverhouding toepast. Wij zaten bijvoorbeeld erg te dubben over de afmeting van het terras. Tot de uitvoering was ik eigenlijk bang dat deze te klein zou zijn. Uiteindelijk is deze precies goed geworden. Ook wat betreft breedtes van looppaden etc. Een interessant boekje / gids hierin is De menselijke maat.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer heb nagedacht over onze achtertuin. Onze voortuin is eigenlijk 1 grote bak met begroeing. Daar ben ik nog steeds erg ontevreden over. Waarschijnlijk gaan we deze in het najaar aanpassen, wat meer in vakken verdelen / bakken maken etc. Zodat ook hier wat meer gevoel voor vorm en afmeting ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan ook eens proberen op zaterdag bij de Hornbach (ik heb geen aandelen bij dit bedrijf). Je moet dan wel al een beetje weten wat je mooi vind (moodboard). Of een cursus tuin ontwerp doen, heb ik ook een keer gedaan. Best interessant, al heeft het nog niet geleid tot een mooie tuin, hehe.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 03-04-2019 14:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik heb ongeveer dezelfde situatie, en je bent dan gewoon heel beperkt, achterin (of aan het huis) een overkapping zo breed als de tuin, de rest vul je uit met borders/gras. net wat je wilt.

Overigens is de stratenmaker nu klaar, en kan ik ook de tuin in! In het begin (tussen de 2 paadjes) komt een bordertje, daar achter in het grote deel komt gras

Over het linkerpad komen 3 staanders (douglas 15x15) hier komt blauweregen tegenaan. wat ik verder links doe weet ik nog niet.

@Piet_Piraat7, Ik heb antraciete palen, schutting is 2 jaar geleden geplaatst, en word idd iets grijzer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FRkrXon.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gqZbuQg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yf59WEw.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand trouwens ervaring met het maken van verhoogde borders uit grindtegels? Ik heb 2 bergen met zand voor in verhoogde borders en ik heb nog een hoop 40x60cm grindtegels over. Ik dacht deze 20cm in de grond te zetten en dan de grond er tegenaan. Is dat een goed idee? Met name in verband met het wegdrukken van de tegels door de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Anoniem: 418770 en @zonoskar je zou borders kunnen maken van oude tegels. Deze knip/hak je door midden en lijm je op elkaar. De gehakte/geknipte kant doe je dan naar buiten. Dit geeft wel een leuk effect.

20 cm de grond in, is in principe genoeg. Het is een beetje afhankelijk van de hoogte. Ook zou ik een soort fundering maken. Dit doe je door een opsluitband (bijvoorbeeld een 10/20) op z'n kant in de grond te slaan. Zorg daarna dat de tegels in verband gelijmd wordt voor extra stevigheid. Hoger dan 45cm zou ik met deze constructie niet gaan. Vergeet geen worteldoek tegen de wanden te leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Reinier schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:17:
Ik ga ook e.e.a. stapsgewijs aanpakken, maar ik kies waar mogelijk meteen voor de definitieve materialen. Op een pad van betonklinkers na, dat ga ik verleggen maar gebruik daar wel de huidige klinkers voor. De bestrating laat ik dan waarschijnlijk volgend jaar in z'n geheel opnieuw doen met gebakken klinkers en GeoCeramica tegels. Eerst voor sparen :)
...
Ik ben me ook aan het oriënteren voor GeoCeramica tegels 80 bij 80. Ik zie ze echter nog niet goedkoper dan ruim 80 Euro per m2. Volgens mij is dat hetzelfde of maar iets lager dan de bruto adviesprijs. Zou het de nieuwigheid zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
hansvk schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:49:
[...]

Ik ben me ook aan het oriënteren voor GeoCeramica tegels 80 bij 80. Ik zie ze echter nog niet goedkoper dan ruim 80 Euro per m2. Volgens mij is dat hetzelfde of maar iets lager dan de bruto adviesprijs. Zou het de nieuwigheid zijn?
Nieuwigheid kan. Hoop het niet. De fabrieken van de grote steenfabrikanten, Struyk Ferwo, MBI, Excluton, diamant enz, kunnen de vraag niet aan. Het is momenteel gekkenhuis in stratenmakersland.

De fabriek van Struyk Ferwo in Tiel kan maar 260 pakken (2600m2) bkk's per dag maken en dan komt de rest nog.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:58
Zojuist een offerte gekregen voor het laten plaatsen van van 8 tegels (80x80) en 20m2 basalt split. De Hovenier levert ook nog 6 meter opsluit banden en split matten.

Na aftrek van materiaal kosten kom ik op zo'n EUR 1000,- aan arbeid tegen een geofferd tarief van EUR 35 ex btw. Dat lijkt me wat fors? Of is dit de markt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:41:
Zojuist een offerte gekregen voor het laten plaatsen van van 8 tegels (80x80) en 20m2 basalt split. De Hovenier levert ook nog 6 meter opsluit banden en split matten.

Na aftrek van materiaal kosten kom ik op zo'n EUR 1000,- aan arbeid tegen een geofferd tarief van EUR 35 ex btw. Dat lijkt me wat fors? Of is dit de markt?
35 euro per uur is voor een vakman geen hoge prijs.

Ik neem aan dat die 1000 euro ook exc. BTW is dus dan kom je op 28,5 uur. Oftewel 3,5 dag van 8 uur. Dat heeft niets met de markt te maken naar mijn idee maar meer met de inschatting van het werk?

Ik denk dat het wel wat sneller kan. Maar het zijn niet alleen de uren bij jou die tellen, maar ook voorbereiding, offerte maken, werk opnemen, boekhouding. Daarnaast is een factuurtje van 1000 euro peanuts voor een hovenier, hij zal het wel naar boven afgerond hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:41:

Fors? Heb je Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) gekeken? Een schilder vraagt ook 45 euro ex. Een stratenmaker heeft meer gereedschap dan een schilder. Als ik bij ons kijk staat er voor meer dan €150000,- aan gereedschap. Door zulke prijzen wordt de markt verziekt.

Dus nee, dat is niet duur.

[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 04-04-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Cheesy schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:58:
[...]

Ik neem aan dat die 1000 euro ook exc. BTW is dus dan kom je op 28,5 uur. Oftewel 3,5 dag van 8 uur. Dat heeft niets met de markt te maken naar mijn idee maar meer met de inschatting van het werk?

Ik denk dat het wel wat sneller kan. Maar het zijn niet alleen de uren bij jou die tellen, maar ook voorbereiding, offerte maken, werk opnemen, boekhouding. Daarnaast is een factuurtje van 1000 euro peanuts voor een hovenier, hij zal het wel naar boven afgerond hebben.
Heb voor het gemak even alles inc btw gerekend, dus 42 EUR/uur = 22-23 uur. Opmeten etc en grondwerkzaamheden zijn opgenomen in een andere post, totaal van de factuur is EUR 4,000.- inclusief werkzaamheden aan een gemeenschappelijke bloembak met de buurvrouw (Inc. beplanting), afvoeren oude bestrating en aanleveren en verwerken witzand en tuinaarde (3 M3).
pjot1 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:06:
[...]

Fors? Heb je Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) gekeken? Een schilder vraagt ook 45 euro ex. Een stratenmaker heeft meer gereedschap dan een schilder. Door zulke prijzen wordt de markt verziekt.

Dus nee, dat is niet duur.
Gaat me ook meer om het aantal uren, uurloon is prima.

[ Voor 17% gewijzigd door BasvanS op 04-04-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 19:42
Slonzo schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:11:
[...]

Gewoon een min of meer goede verhouding koolstof/stikstof (C:N ratio, 'groene' materialen zoals gras, en 'bruine' materialen zoals bladeren en kleine twijgjes), en regelmatig eens keren zodat er weer genoeg zuurstof in zit. In de zomer af en toe wat water erbij om hem vochtig genoeg te houden. Eens hij goed en wel vertrokken is, heb je nooit nog problemen om hem boven de 30 te houden. En zelfs al zakt 'ie eronder, dan schiet hij wel weer in gang eens je er wat nieuw materiaal bijgooit en/of keert.
Die mix is inderdaad belangrijker dan je denkt. Ik begon mijn composthoop met vooral groen afval (gemaaid gras, verwijderde planten etc.). Het composteren ging heel langzaam. Tot ik ook houtig snoeiafval ging toevoegen, toen vloog de termperatuur binnen in de hoop omhoog. Daarna heb ik een hakselaar aangeschaft om het houtige snoeiafval meteen als kleine stukjes (groot oppervlak) in de compost te doen, toen ging het helemaal als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Cheesy schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:58:
[...]

Het uurtarief is misschien niet zo hoog, maar het klinkt inderdaad niet als drie dagen werk. 8 tegels legt zo'n man toch in minder dan een dag? Da's 1 tegel per uur :)
Voorbereiding, offerte maken e.d. zou niet in de geoffreerde tijd moeten zitten maar is verdisconteerd in het uurtarief.
Hij zal wel genoeg opdrachten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:10:
[...]

Het uurtarief is misschien niet zo hoog, maar het klinkt inderdaad niet als drie dagen werk. 8 tegels legt zo'n man toch in minder dan een dag? Da's 1 tegel per uur :)
Voorbereiding, offerte maken e.d. zou niet in de geoffreerde tijd moeten zitten maar is verdisconteerd in het uurtarief.
Hij zal wel genoeg opdrachten hebben.
3 dagen 1 man. Dat is niet te doen. Het is waarschijnlijk 1,5 dag met 2 man of 1 dag met 3 man. Vergeet de machines ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Waarom is het niet te doen met 1 man? Bijv. met een tegeldonkey.

Ik denk dat er in die 1000 euro inderdaad meer zit dan alleen manuren. @BasvanS heb je geen gespecificeerde offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:20:

Ik denk dat er in die 1000 euro inderdaad meer zit dan alleen manuren. @BasvanS heb je geen gespecificeerde offerte?
80/80 is te groot en te zwaar voor een donkey. Deze moeten met vacuüm of klemmetjes gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

pjot1 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:21:
[...]

80/80 is te groot en te zwaar voor een donkey. Deze moeten met vacuüm of klemmetjes gelegd worden.
Nouja, okee, het zal wel, ik heb er geen verstand van. Maar hier staat max. 100x100 en 150 kilo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:23:
[...]

Nouja, okee, het zal wel, ik heb er geen verstand van. Maar hier staat max. 100x100 en 150 kilo :P
Het probleem is dat de tegels op pallets geleverd worden. Je kan de tegels alleen pakken als ze op de grond liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:20:

Nee, er staat EUR 1950 voor de oprit en de materiaalkosten heb ik er af gehaald, arbeid word niet gespecificeerd.

Overigens word het weghalen van de oude oprit en het egaliseren voor plaatsten splitmatten ook uit de EUR 1000 voor arbeid gedaan zie ik.

Zelf dacht ik aan max. 8 uur voor 2 man = 16 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:42:
[...]

Nee, er staat EUR 1950 voor de oprit en de materiaalkosten heb ik er af gehaald, arbeid word niet gespecificeerd.

Overigens word het weghalen van de oude oprit en het egaliseren voor plaatsten splitmatten ook uit de EUR 1000 voor arbeid gedaan zie ik.

Zelf dacht ik aan max. 8 uur voor 2 man = 16 uur.
Hoeveel vierkante meter is het? Een oprit is vaak meer dan 8 tegels. Bovendien, moet er grondverbetering toegepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
pjot1 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:47:
[...]

Hoeveel vierkante meter is het? Een oprit is vaak meer dan 8 tegels. Bovendien, moet er grondverbetering toegepast worden?
Geen grondverbetering alleen 1 m3 witzand bijstorten en aantrillen, totaal 25 m2 (20m2 split + matten en 8 tegels a 5m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:50:
[...]

Geen grondverbetering alleen 1 m3 witzand bijstorten en aantrillen, totaal 25 m2 (20m2 split + matten en 8 tegels a 5m2)
Dan is 1950 euro wel aan de stevige kant. Daar zou wel 500 af kunnen lijkt mij. Al ken ik de situatie natuurlijk niet. Een hovenier rekent ook meer dan een stratenmaker.

[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 04-04-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Zijn dat tegels van 5 m² (eerder stelcon platen dan, al zijn die 4 m²) of 8 tegels op 5 m² ?

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 04-04-2019 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
We gaan de tuin hier aanpakken. Oude tegels eruit en nieuwe erin. En daarnaast veel gras....

Nu de vraag: ouders hebben tegels in beton. Daardoor eigenlijk geen onkruid tussen de tegels. Maar verwijderen ooit is niet te doen natuurlijk.

Wat is aan te raden om te voorkomen dat ik straks weer op de knietjes mag om alle onkruid uit de voegen te trekken? In cement? Voegmortel? En welke? Iemand ervaring? Wat wel OF niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:37
Geen idee wat als voeg te gebruiken, maar tegen mogelijk onkruid tzt kun je azijn gebruiken. Werkt perfect.
Pagina: 1 ... 18 ... 178 Laatste