Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Waah schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:24:
We gaan de tuin hier aanpakken. Oude tegels eruit en nieuwe erin. En daarnaast veel gras....

Nu de vraag: ouders hebben tegels in beton. Daardoor eigenlijk geen onkruid tussen de tegels. Maar verwijderen ooit is niet te doen natuurlijk.

Wat is aan te raden om te voorkomen dat ik straks weer op de knietjes mag om alle onkruid uit de voegen te trekken? In cement? Voegmortel? En welke? Iemand ervaring? Wat wel OF niet?
Heb de loop de jaren meerdere substraten van glas,stabicare etc geprobeerd maar onkruid houd je altijd .
Tenzij je het dicht voegt met een 2 componenten voeg zoals promaq .

Werkt goed en is mooi (waterdoorlatend)en licht flexibel .

Alleen op een oprit zou ik dat niet gebruiken dan wordt het te zwaar belast en springen de voegen eruit .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
TWCRay schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:47:
Geen idee wat als voeg te gebruiken, maar tegen mogelijk onkruid tzt kun je azijn gebruiken. Werkt perfect.
Ja die ken ik. Maar blijft herhalen, en krabben, en werk.....en als ik toch opnieuw moet leggen, dan maar kijken of ik niet van dat klusje af kan. Of in ieder geval vergemakkelijken.
Fantasma7988 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:53:
[...]

Heb de loop de jaren meerdere substraten van glas,stabicare etc geprobeerd maar onkruid houd je altijd .
Tenzij je het dicht voegt met een 2 componenten voeg zoals promaq .

Werkt goed en is mooi (waterdoorlatend)en licht flexibel .

Alleen op een oprit zou ik dat niet gebruiken dan wordt het te zwaar belast en springen de voegen eruit .
Kijk dat zijn tips. Zag dat er zelfs promaq was speciaal voor gemiddeld verkeersgebruik. Al ben ik niet van plan de oprit te doen (nog niet tenminste O-) )

Tuinontwerp voor nu. Niet heel anders als dat we het nu hebben overigens. Maar weg met de stoeptegels vooral....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2jzqz1Ym.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q8YWRQPm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hTbvpjWm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/af6rjDkm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@Waah Dat lijkt héél erg op het tuinontwerp wat wij ook voor ogen hebben. Heb jij de tuin (ook) op het westen? En wat zijn de afmetingen van jouw tuin? Zo'n 10*15 (op het langste stuk) ofzo? Of schat ik het huis dan veel te klein in?

Andere vraag, in onze achtertuin (die dus vrij veel op bovenstaande afbeeldingen lijkt) is een deel 'besmet' met zevenblad. Het gaat om een stuk van zo'n 4*6 meter, de grond hier bevat vrij veel klei en is erg vochtig wat het verwijderen van de plant enorm bemoeilijkt. Meestal is de grond 'nat' en dus erg stevig door de klei waardoor de wortels afbreken en dus achterblijven. In een extreem droge zomer zoals afgelopen zomer is de grond juist weer knoeterhard, met dus wederom achterblijvende wortels als gevolg. Omdat wij in het komende jaar de tuin willen aanpakken ga ik nu elke zaterdag 1-2m² centimeter voor centimeter bij langs - omspitten en met de hand kluiten uit elkaar trekken etc. Enorm arbeidsintensief en wellicht niet de beste oplossing om hier van af te komen?
Het valt mij namelijk op dat ik deze plant eigenlijk nooit zie in de gemeentetuin, terwijl die hoogstens 1 maal per maand geschoffeld worden. Wat is het geheim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Tehh je schat de tuin te groot in :-P het huis klopte niet kwa afmetingen overigens. Puur ff wat neergezet, enkel de grond-afmetingen zijn correct. Want daar ging het ff om.

Tuin is 10 meter diep en 11 meter breed op het breedste/diepste punt. Tuin ligt bijna exact op het oosten. Dankzij hoekhuis op het terras de hele zomer zon. De tuin zelf niet, en ook een aantal plekken met enkel schaduw eigenlijk.

De huidige tuin (met bijna dezelfde layout.... er komen straks wat tegels bij en de kleur/grootte wordt anders.... origineler ben ik nog niet geworden) en daar onder de "nieuwe" layout
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EpXoVtVt.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fTdvKEKt.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SAHAdxGt.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6pRdeoZt.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yMkkNsQt.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Fyvprlt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:05
Waah schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:03:
Of in ieder geval vergemakkelijken.
Een onkruid borstel?
Bv. een Gloria, maar simpeler al veel goedkoper te vinden.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Teijgetje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:37:
[...]

Een onkruid borstel?
Bv. een Gloria, maar simpeler al veel goedkoper te vinden.
Voor stoeptegels best handig ja! maar voor andere verbanden
https://www.onlinebestrating.nl/legverbanden
lijkt me dat niet zo handig... voor mijn ontwerp zou het best kunnen. Maar bijvoorbeeld voor huis wordt het lastiger met een halfsteensverband. Dan wordt het een hele uitdaging om al die naadjes te doen :P

Mocht het voegmortel niet het gewenste resultaat geven, dan komt er zo'n apparaat _/-\o_ aangezien het onkruid er dan waarschijnlijk meer op ligt dan tussen groeit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Wij gebruikten promaq eerst vooral bij oud gebakken klinkers omdat de voeg wat groter was .
Later hebben ze ook 0.5 mm korrels gebruikt en werkte het ook goed in de kleine voegjes.

Wel even zorgen dat de voegen schoon zijn en ongeveer 5 cm diep .
Mooie van 2 componenten voeg vind ik dat het super makkelijk te verwerken is aanmaken in cementkuip,erover heen omkiepen en met de wisser over de bestrating heen trekken .Wachten tot het droogt en dan simpel schoon bezemen .
Residu weg gooien en niet hergebruiken .

Na het vegen licht benevelen met sproeier en weer wisser erover en bezemen en klaar .
Geen onkruid meer en versterkt de kleur van de steen en houd hij zeker 4/5 jaar op kleur .(soort impregneer effect) .

De vernieuwde varianten die vooral goedkoper zijn op basis van water zou ik nooit meer gebruiken wat een drama is dat .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

Reinier

\o/

Vandaag bezig geweest met wat grondwerk. Niet het leukste of eenvoudigste klusje voor een miezerig kantoormannetje :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XlFnjATydubrHsNzE36VyDks/full.jpg

Een paar meter palissadebanden verwijderd. Wat een zware ondingen :) Je kunt nog zien waar een klinkerpad lag. Ook een stukje gras weggestoken. Vanaf de klimop gerekend komt er een verhoogde vlonder, een strook split en een langwerpige bak met beplanting (waar een strookje grond tegen het gras ligt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UKaOLKN1nGru4W3pwWaZUzpZ/full.jpg

Deze border is bijna leeggehaald. Hier komt een nieuw gazon en een smalle verhoogde border. Daar ligt al wat grond.
Nog even flink doorploeteren :)

Edit: nog een tussenstandplaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uqPofjUWwv51Xk9b5QRkLxyf/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Reinier op 06-04-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:37
We wonen nu 3 maanden in onze nieuwbouwwoning en daar is binnen bijna alles gereed (plinten :F ). Nu is de tuin aan de beurt en meld ik mij ook in dit topic..

De tuin is inmiddels uitgegraven en geëgaliseerd. We beginnen met een 'simpele' tuin; pad waar de auto op kan staan, terras en gras. Op basis hiervan gaan we de komende jaren uitbreiden . Uiteraard moet de schutting ook nog...

Schutting zijn we redelijk over uit, dit worden betonnen palen en een betonnen onderligger met daar tussen hout. Niet de goedkoopste optie maar we willen wel iets neerzetten wat enkele tientallen jaren stevig blijft staan.

Voor de stenen denken we aan 30x20 tegels voor op het pad en 60x60 voor op het terras. Maar jeetje wat is hier een keuze in.. met of zonder coating, verkleuring, etc.

En dan de kosten voor het plaatsen van de stenen en de schutting zijn ook gigantisch. Het plan is dan ook om met een aantal handige mensen die zelf te gaan doen (uiteraard wel met mensen die er verstand van hebben want het moet wel netjes :)).

Iemand nog tips m.b.t. de stenen? Verkleuren de 'goedkope' stenen (ca 20,- de m2) echt zo snel en is duurder altijd beter? Ik heb het idee dat de speciale coating die deze verkleuring tegen moet gaan ook uiteindelijk verdwijnt..

Overigens zijn alle tips welkom, de keuze is echt enorm en we zijn hier dan ook enorm zoekende in :)

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja, de (goedkopere) betonnen terrastegels verkleuren echt snel. Bovendien is de structuur ook veel opener waardoor ze sneller groen worden. Ik kan dit heel goed vergelijken met onze buren, beide tuinen zijn zo'n beetje 3 jaar geleden aangelegd. Ik ben nog steeds blij dat wij voor keramisch gegaan zijn. Hier zou ik niet op besparen. Als je een beetje zoekt valt het prijsverschil nog wel mee. Of je moet een hele speciale smaak hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
De hoveniers bij ons hanteren ook flinke tarieven. Uurtarief van rond de 50 euro allemaal... Ben zelf maar aan het snoeien geslagen, gratis workout :) Verticuteren en bemesten moet zelf ook wel lukken. Inschattingen liepen van 50 tot 75 uur voor de voor- en najaarsbeurt samen. Best een grote range...

Nu nog een advertentie bij de supermarkt ophangen voor iemand die twee uurtjes per week goedkoop onkruid komt weghalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:01
pirke schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:27:
Nu nog een advertentie bij de supermarkt ophangen voor iemand die twee uurtjes per week goedkoop onkruid komt weghalen...
Zo heb ik een buurjongen die dat doet. Hij kwam eens een praatje maken toen ik zelf bezig was, sinds die tijd doet hij het :) Hij is 16 jaar en is liever buiten aan het werk dan in een supermarkt, dus heeft hij een aantal woningen in de buurt waarbij hij klein-tuin-onderhoud doet. Prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:20
Iemand ervaring met een plukborder? Wij hebben een ruimte van 4m2 over waar we een plukborder van willen maken.

Inspiratie hebben we gehaald uit:
https://inspiratie.intratuin.nl/plukborder/

Nu is t zo als je al die planten die daar opgesomd los moet kopen dat je tegen de €1000,- aan gaat zitten. Dat vind ik nogal wat.

Bij directplant.nl heb je pakketten en dan zouden we rond de €150,- uitkomen.

Nu weet ik dat goede planten geld kosten. Dus er is voldoende budget. Maar geen €1.000,- ;)

Iemand ervaring met het aanleggen van een plukborder? Ik wil het liefst werken met vaste planten ipv eenjarigen. Hoor graag jullie ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:21
Waah schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:03:
[...]

Tuinontwerp voor nu. Niet heel anders als dat we het nu hebben overigens. Maar weg met de stoeptegels vooral....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke software is dat? :) heb nu sketchup gebruikt voor de overkapping maar dit ziet er ook netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

R0y. schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:46:
[...]

Welke software is dat? :) heb nu sketchup gebruikt voor de overkapping maar dit ziet er ook netjes uit!
Ik gok... SketchUp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:21
Dat zou wel erg stom van mij zijn oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

:D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
harm12nl schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:51:
We wonen nu 3 maanden in onze nieuwbouwwoning en daar is binnen bijna alles gereed (plinten :F ). Nu is de tuin aan de beurt en meld ik mij ook in dit topic..

De tuin is inmiddels uitgegraven en geëgaliseerd. We beginnen met een 'simpele' tuin; pad waar de auto op kan staan, terras en gras. Op basis hiervan gaan we de komende jaren uitbreiden . Uiteraard moet de schutting ook nog...

Schutting zijn we redelijk over uit, dit worden betonnen palen en een betonnen onderligger met daar tussen hout. Niet de goedkoopste optie maar we willen wel iets neerzetten wat enkele tientallen jaren stevig blijft staan.

Voor de stenen denken we aan 30x20 tegels voor op het pad en 60x60 voor op het terras. Maar jeetje wat is hier een keuze in.. met of zonder coating, verkleuring, etc.

En dan de kosten voor het plaatsen van de stenen en de schutting zijn ook gigantisch. Het plan is dan ook om met een aantal handige mensen die zelf te gaan doen (uiteraard wel met mensen die er verstand van hebben want het moet wel netjes :)).

Iemand nog tips m.b.t. de stenen? Verkleuren de 'goedkope' stenen (ca 20,- de m2) echt zo snel en is duurder altijd beter? Ik heb het idee dat de speciale coating die deze verkleuring tegen moet gaan ook uiteindelijk verdwijnt..

Overigens zijn alle tips welkom, de keuze is echt enorm en we zijn hier dan ook enorm zoekende in :)
De stenen voor het pad, is dat een looppad of een oprit bijvoorbeeld?

Je kunt er van uit gaan dat beton altijd grijs wordt. Wil je dit niet, kun je kiezen voor een natuursteendeklaag, natuursteen, keramische of gebakken materialen. Gaat meestal een levenlang mee. Goedkoop is met bestratingsmaterialen duurkoop. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:55
Nog mensen aanwezig die natuursteen op het terras hebben liggen?
Zo ja, wat voor soort natuursteen? Op wat voor ondergrond is deze gelegd? En ben je er tevreden over? Hoor van sommigen dat natuursteen meer onderhoud vergt dan keramiek. Bij harde en niet poreuze soorten als graniet zou dat toch mee moeten vallen of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
assassin85 schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:51:
Nog mensen aanwezig die natuursteen op het terras hebben liggen?
Zo ja, wat voor soort natuursteen? Op wat voor ondergrond is deze gelegd? En ben je er tevreden over? Hoor van sommigen dat natuursteen meer onderhoud vergt dan keramiek. Bij harde en niet poreuze soorten als graniet zou dat toch mee moeten vallen of mis ik iets?
Wat voor onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Heel goed O-)
R0y. schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:47:
Dat zou wel erg stom van mij zijn oOo
Het zijn jouw woorden :Y)

Vandaag ook maar eens tegels kijken. Online al ff gezien maar die krengen zijn wat duurder dan ik dacht :X ben blij dat ik geen hele grote tuin heb *O*

er zijn alleen 80 verschillende materialen/toplagen/soorten etc. Heeft iemand een site met een (eerlijke) opsomming van de verschillen zodat ik wat beslagen ter ijs kom? Want online vind ik vooral verkooppraatjes heb ik het idee :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Waah schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:14:
[...]

Vandaag ook maar eens tegels kijken. Online al ff gezien maar die krengen zijn wat duurder dan ik dacht :X ben blij dat ik geen hele grote tuin heb *O*
Je hoeft natuurlijk niet je hele tuin te betegelen, gewoon een leuk terras is prima, de rest laat je dan tuin zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:37
Cheesy schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:00:
Ja, de (goedkopere) betonnen terrastegels verkleuren echt snel. Bovendien is de structuur ook veel opener waardoor ze sneller groen worden. Ik kan dit heel goed vergelijken met onze buren, beide tuinen zijn zo'n beetje 3 jaar geleden aangelegd. Ik ben nog steeds blij dat wij voor keramisch gegaan zijn. Hier zou ik niet op besparen. Als je een beetje zoekt valt het prijsverschil nog wel mee. Of je moet een hele speciale smaak hebben ;)
pjot1 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:18:
[...]

De stenen voor het pad, is dat een looppad of een oprit bijvoorbeeld?

Je kunt er van uit gaan dat beton altijd grijs wordt. Wil je dit niet, kun je kiezen voor een natuursteendeklaag, natuursteen, keramische of gebakken materialen. Gaat meestal een levenlang mee. Goedkoop is met bestratingsmaterialen duurkoop. :)
Bedankt voor jullie reacties. Gaandeweg komen we steeds dichter bij ons keus door het verkrijgen van dit soort info :)

Het betreft deels een oprit en deels een looppad door de steeg naar het terras achter.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
pirke schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:28:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet je hele tuin te betegelen, gewoon een leuk terras is prima, de rest laat je dan tuin zijn ;)
Dat doe ik al :+ maar voor enkel tegels ga je toch al rap naar de 1000 euro :+ en dan moet de rest nog.

Achja. Huis is een dure hobby. Dat is niets nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Je kunt ook deels voor split kiezen. Dat kost een heel stuk minder en kan i.c.m. tegels en/of klinkers erg leuk staan. In m'n vorige tuin had ik het wat overdreven (6400 kilo Canadian Slate met de hand verdeeld), maar met mate is het prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
harm12nl schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:29:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties. Gaandeweg komen we steeds dichter bij ons keus door het verkrijgen van dit soort info :)

Het betreft deels een oprit en deels een looppad door de steeg naar het terras achter.
30/20 stenen, ik neem aan dat dat abbeys zijn. Deze zijn eigenlijk niet geschikt voor een oprit. Voor een looppad zijn ze wel prima.

Voor een oprit zijn stenen van 8cm dik toch wel aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:55
Marmer bv schijnt poreus te zijn en moet af en toe geseald worden volgens sommigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
assassin85 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:00:
[...]

Marmer bv schijnt poreus te zijn en moet af en toe geseald worden volgens sommigen
Nee, juist niet. Natuursteen is juist erg hard waardoor er niks in kan trekken net zoals keramische tegels. Ook groene aanslag kan niet in de tegels trekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
3 jaar geleden heb ik een plantenschilderij gemaakt. Eigenlijk was het de bedoeling dat deze maar 1 seizoen mee ging, heb niet echt m'n best gedaan op duurzaamheid. Echter zit het nog prima in mekaar dus heb ik 'm nu voor het derde jaar gevuld met leuke bloemetjes *O*

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/99mdCx3/IMG-8063.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SnNcF9Q/C66274-B8-C24-F-454-B-9854-F7-ABF5-EE0-EBE.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/myJb92X/IMG-4482.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
pjot1 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:41:
[...]

30/20 stenen, ik neem aan dat dat abbeys zijn. Deze zijn eigenlijk niet geschikt voor een oprit. Voor een looppad zijn ze wel prima.

Voor een oprit zijn stenen van 8cm dik toch wel aan te bevelen.
Wij hebben op onze oprit ook gelegd met 20*30*6 en dat ligt er na 5 jaar nog net zo strak in als op dag 1 en dat ondanks een hoogteverschil van zo'n 20 cm met de buren. Dus @harm12nl het kan prima met 20*30*6 op je oprit (mits goed gelegd). Moet er wel bij zeggen dat onze auto 'slechts' 1000kg weegt.
Cheesy schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:00:
Beton verkleurt inderdaad rap.
Maar dat groener worden vind ik nog wel meevallen. In de voortuin (noord / oost) hebben we dus 20*30 abbey stones. In de natte herfst en wintermaanden worden ze wel wat groenig, maar zodra de zon schijnt verdwijnt dit ook weer vanzelf. Tot nu toe in elk geval (en ze liggen er dus 5 jaar in).
In onze achtertuin liggen nu nog de standaard 30*30 tegels. Er ligt hier en daar een bol mos op, maar een schop met de voeten er tegenaan en ze zijn weg. De stoepen v/d gemeente zijn ook allemaal met 30*30 gelegd en zitten ook niet onder het mos - en dat zijn ook gewoon betontegels...
Al zijn volgens mij die abbey stones nog wel een stuk poreuzer dan die standaard (saaie) stoeptegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tehh schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:29:
[...]

Wij hebben op onze oprit ook gelegd met 20*30*6 en dat ligt er na 5 jaar nog net zo strak in als op dag 1 en dat ondanks een hoogteverschil van zo'n 20 cm met de buren. Dus @harm12nl het kan prima met 20*30*6 op je oprit (mits goed gelegd). Moet er wel bij zeggen dat onze auto 'slechts' 1000kg weegt.

[...]

Beton verkleurt inderdaad rap.
Maar dat groener worden vind ik nog wel meevallen. In de voortuin (noord / oost) hebben we dus 20*30 abbey stones. In de natte herfst en wintermaanden worden ze wel wat groenig, maar zodra de zon schijnt verdwijnt dit ook weer vanzelf. Tot nu toe in elk geval (en ze liggen er dus 5 jaar in).
In onze achtertuin liggen nu nog de standaard 30*30 tegels. Er ligt hier en daar een bol mos op, maar een schop met de voeten er tegenaan en ze zijn weg. De stoepen v/d gemeente zijn ook allemaal met 30*30 gelegd en zitten ook niet onder het mos - en dat zijn ook gewoon betontegels...
Al zijn volgens mij die abbey stones nog wel een stuk poreuzer dan die standaard (saaie) stoeptegels.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar als je de keuze hebt kan je beter voor dikkere materialen kiezen. Dit blijft gewoon langer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik wil een paar bakken/borders van cortenstaal maken. Webshop verkoopt binnen- en buitenhoeken. Voor een bak heb ik volgens mij vier buitenhoeken nodig. Right?
Dit is hun buitenhoek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Lx30tpTNlL6H1qr9l6DSGur/full.jpg

Wie is het met mij eens dat dit er als een binnenhoek uitziet? :P
Plaatje met bevestigingsgaten en het gezette profiel moeten natuurlijk IN de border komen en niet aan de zichtzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:14:
Ik wil een paar bakken/borders van cortenstaal maken
Weet je zeker dat dat een handig materiaal is om een plantenbak van te maken? Wordt dat niet veel te heet in de zon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Te heet? Had ik niet over nagedacht. Maar dit materiaal wordt er vaak voor gebruikt. Het blijft ook niet zwart. Dit is wat ik ongeveer wil:

Afbeeldingslocatie: https://www.aplusconcepts.nl/wp-content/uploads/2017/03/Borderranden.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:14:
Ik wil een paar bakken/borders van cortenstaal maken. Webshop verkoopt binnen- en buitenhoeken. Voor een bak heb ik volgens mij vier buitenhoeken nodig. Right?
Dit is hun buitenhoek:

[Afbeelding]

Wie is het met mij eens dat dit er als een binnenhoek uitziet? :P
Plaatje met bevestigingsgaten en het gezette profiel moeten natuurlijk IN de border komen en niet aan de zichtzijde.
het corten gaat er buitenlangs, daardoor krijgt het geheel een gesloten karakter, lijkt met niet vreemd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

HyperTrophy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:28:
[...]

het corten gaat er buitenlangs, daardoor krijgt het geheel een gesloten karakter, lijkt met niet vreemd zo.
Zo kun je het ook zien ja. Maar alle andere aanbieders noemen dit een binnenhoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Reinier schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:19:
Te heet? Had ik niet over nagedacht. Maar dit materiaal wordt er vaak voor gebruikt. Het blijft ook niet zwart. Dit is wat ik ongeveer wil:

[Afbeelding]
Ik brandde mijn vingers nog weleens aan mijn grijze en roze zinken plantenbakken, nu overgestapt op fiberglass: veel koeler! Lijkt me ook stuk beter voor de planten zeker in een kleinere bak. Maar dat is onderbuikgevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Cortenstaal bakken worden nog wel eens voorzien van EPS isolatie tegen warmte en vorst.
Zie bijvoorbeeld www.veurst.nl/cortenstale...-voor-buiten-100x100x60cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:06
Op korte termijn wil ik in de voortuin enkele bloembakken maken mbv stapelblokken. Nu kan je deze op verschillende manieren bevestigen, beton/cement maar ook met kit/lijm?

Zou een Bison Poly Max kit hiervoor ook geschikt zijn? Wat zijn jullie ervaringen en aanbeveling?

De bakken worden max. 3 laags (lees: 45cm boven de grond) hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RR46 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:12:
Op korte termijn wil ik in de voortuin enkele bloembakken maken mbv stapelblokken. Nu kan je deze op verschillende manieren bevestigen, beton/cement maar ook met kit/lijm?

Zou een Bison Poly Max kit hiervoor ook geschikt zijn? Wat zijn jullie ervaringen en aanbeveling?

Het mooiste is steenlijm. Ik weet zo niet de precieze benaming maar Varistone heeft hele goede lijm. Deze is niet goedkoop maar verreweg wel het beste. Heb verschillende bisonkits geprobeerd maar deze lieten allemaal los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik zou voor (zwarte) Den Braven High Tack gaan (hier). Dat kost de helft van wat je in de bouwmarkt voor Poly Max betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:06
pjot1 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:22:
[...]

Het mooiste is steenlijm. Ik weet zo niet de precieze benaming maar Varistone heeft hele goede lijm. Deze is niet goedkoop maar verreweg wel het beste. Heb verschillende bisonkits geprobeerd maar deze lieten allemaal los.
Varistone heb ik idd ook voegsel van voor het terras, relatief duur maar op zoiets wil ik niet bezuinigen, wist nog niet dat ze ook lijm hadden. Ga denk ik voor zoiets, wil het eenmalig maken. Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
RR46 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:12:

Niet gaan lopen kloten met kit, high track of fix all. Gewoon PU steenlijm gebruiken, dat is hiervoor bedoeld.
Ik ga in het najaar ook stapelblokken in de voortuin maken. Steenlijm kan ik mooi voordelig op de zaak meenemen gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Is er nog veel verschil in de kwaliteit van graszaad tussen de verschillende merken? Ik zoek iets om bij te zaaien na het verticuteren waar kleine kinderen op kunnen spelen. Online zie ik door de grassprieten het gazon niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Cheesy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:17:
[...]

Niet gaan lopen kloten met kit, high track of fix all. Gewoon PU steenlijm gebruiken, dat is hiervoor bedoeld.
Ik ga in het najaar ook stapelblokken in de voortuin maken. Steenlijm kan ik mooi voordelig op de zaak meenemen gelukkig.
Ik had blijkbaar een paar jaar terug geen Den Braven maar Belu MS Polymeer High Tack. Ik zie niet helemaal waarom dat "lopen kloten" is? Ik geloof best dat er (nog) betere producten bestaan, maar mijn stapelblokkenbakken hebben het jaren probleemloos uitgehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
pjot1 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:03:
[...]

Nee, juist niet. Natuursteen is juist erg hard waardoor er niks in kan trekken net zoals keramische tegels. Ook groene aanslag kan niet in de tegels trekken.
Onbehandeld Marmer vlekt juist als de ziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49
Even een vraagje over tegels snijden.

In mijn tuin heb ik allemaal rechthoekige borders en mijn vriendin wordt optisch gek van alle hoekjes die daar in zitten. Het liefst zou ik zoiets maken:

https://www.schellevis.nl...rgcentrum-Ingelanden.html

Ronde borders. Kan prima met een kantopsluiting lijkt me. Maar ik moet dan ook de tegels bijsnijden. Kan ik dat gewoon doen met een haakse slijper met diamantschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
[...] De bloembakken die later op de tegels zijn bevestigd [...]
;)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2019 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:07:
Even een vraagje over tegels snijden.

In mijn tuin heb ik allemaal rechthoekige borders en mijn vriendin wordt optisch gek van alle hoekjes die daar in zitten. Het liefst zou ik zoiets maken:

https://www.schellevis.nl...rgcentrum-Ingelanden.html

Ronde borders. Kan prima met een kantopsluiting lijkt me. Maar ik moet dan ook de tegels bijsnijden. Kan ik dat gewoon doen met een haakse slijper met diamantschijf?
Ja, dat kan. Ik weet niet hoe groot je slijptol is maar je moet minimaal iets meer dan de helft van de dikte kunnen inzagen. Afhankelijk van de grootte zijn de tegels gewapend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vraagje over verhoogde borders. Ik heb een hoop grond (zwart) over en wil dat in verhoogde borders gebruiken. Naast ons huis heb in een paadje lopen en dan nog 2.5 meter tot de schutting. Ik wil een verhoogde border maken naast het paadje, maar ik weet niet goed hoe ik dat oplos aan de schutting kant. Ik wil daar geen 40 cm zand tegen aan gooien. Maar hoe dan? Ook een verhoogde border maken daar? Maar hoe ver van de schutting dan? Of het zand in de verhoogde border vanaf het paadje omlaag laten lopen tegen de schutting aan?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

zonoskar schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:14:
Vraagje over verhoogde borders. Ik heb een hoop grond (zwart) over en wil dat in verhoogde borders gebruiken. Naast ons huis heb in een paadje lopen en dan nog 2.5 meter tot de schutting. Ik wil een verhoogde border maken naast het paadje, maar ik weet niet goed hoe ik dat oplos aan de schutting kant. Ik wil daar geen 40 cm zand tegen aan gooien. Maar hoe dan? Ook een verhoogde border maken daar? Maar hoe ver van de schutting dan? Of het zand in de verhoogde border vanaf het paadje omlaag laten lopen tegen de schutting aan?
Als je de schutting niet wil / kan belasten schaf je jezelf wat goedkope kantbandjes aan. Als je 'm wel kunt belasten dan volstaat een stuk plastic zodat het hout niet nat blijft bij regen.

Je zorgt er dan wel voor dat de kantbandjes onder het zandbed verdwijnen. Dan zie je ze niet terug ;)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dat had ik gelezen ja, maar dat wil ik dus niet.

@pjot1 dank voor je reactie. Ik heb nog geen slijptol maar wil gewoon een haakse slijper 115mm aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:25:
[...]

Dat had ik gelezen ja, maar dat wil ik dus niet.

@pjot1 dank voor je reactie. Ik heb nog geen slijptol maar wil gewoon een haakse slijper 115mm aanschaffen.
Dan moet het lukken! Eerst licht inzagen en probeer de kopse kanten helemaal in te zagen. Dan kan je voor het echte werk gaan. Met een haakse slijper is het wel een tijdrovend klusje. Maar je kan wel makkelijker bochten maken.

Doe wel een mondkapje op vanwege (kwarts)stof.

@zonoskar 40cm? Dan zou ik een keerwand zetten. Die zijn er vanaf 40cm. Zou je in principe 1cm van de schutting kunnen zetten. (aannemende dat de schutting van hout is)

[ Voor 13% gewijzigd door pjot1 op 11-04-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@M2M @pjot1 De schutting is van gegalvaniseerde draadnetten 5x5cm. Daar iets tegen aanzetten kan natuurlijk, maar dat ziet er van de andere kant niet uit natuurlijk. Hoewel, dit is niet mijn probleem :) Ik heb nog veel 40x60 grindtegels over, die wou ik rechtop in de grond zetten als keerwand. Misschien maak ik het ook 30cm hoog, dat weet ik nog niet. ligt een beetje aan hoeveel zand er in past. Nu ligt het op een bult en het is moeilijk in te schatten hoveel dat wordt als je het 30cm hoog uitspreidt (bult is ca 1m hoog).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Ik heb vorig jr een nieuw huis gekocht en daarbij ook een stuk gemeente grond. Dit voorjaar / zomer ga ik de tuin aanpakken en een van dingen die ik wil doen is het huidige schuurtje (zo'n standaard houten versie die je deelt met je buren) laten ombouwen tot een overkapping.

Omdat ik redelijk wat wind heb in mijn tuin en ik nu de financiele middelen niet heb om er glazen wanden in te laten zetten zit ik te denken aan een oprol windscherm. Kan op het internet alleen de commerciele verhalen vinden niet echt ervaringen. Iemand hier die er bekend mee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:51
pjot1 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:36:
[...]

Ik zeg niet dat het niet kan, maar als je de keuze hebt kan je beter voor dikkere materialen kiezen. Dit blijft gewoon langer goed.
Ook nog even een duit in het zakje. 6cn dik is voldoende voor de meeste auto's. Het valt of staat bij de ondergrond. In ken genoeg nieuwbouw opritten waar geen gebroken puin onder ligt en de 8cm klinkers verzakken. Onze 6cm stenen staan altijd 2 auto's op. Door de gebroken puin onderlaag blijven ze ook goed. Wel verkleuren ze snel van antraciet naar grijs. Maar dat wist ik van tevoren.

Wij hebben nu de versie zonder facet rand dus totaal geen onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
JaMaaT schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:27:
[...]

Ook nog even een duit in het zakje. 6cn dik is voldoende voor de meeste auto's. Het valt of staat bij de ondergrond. In ken genoeg nieuwbouw opritten waar geen gebroken puin onder ligt en de 8cm klinkers verzakken. Onze 6cm stenen staan altijd 2 auto's op. Door de gebroken puin onderlaag blijven ze ook goed. Wel verkleuren ze snel van antraciet naar grijs. Maar dat wist ik van tevoren.

Wij hebben nu de versie zonder facet rand dus totaal geen onkruid.
Tuurlijk is grondwerk het allerbelangrijkste. Gebroken puin noemt men steenkorrel. Het beste is nog hydraulische steenkorrel. Dit wordt helaas niet zo vaak gebruikt. Ook hoor je maximaal 5cm stopzand te gebruiken voor het zetten van het straatwerk.

Dat bij jou alles nog goed ligt, wil niet zeggen dat het over 10/15 jaar nog goed ligt. In sommige gemeenten worden inritten gemaakt met tegels van 5cm dik. Kan het, ja, heeft het een lange levensduur, nee. Ik ben van mening dat als je toch wat uitzoekt, je het beter in één keer goed kan doen. Tuurlijk is het duurder, maar het is gewoon een feit dat het langer goed blijft liggen.

Invegen is ook heel belangrijk, vaak wordt dit onderschat. Het verband is trouwens ook van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:51
Dat is inderdaad geen garantie maar ik durf het wel op te gokken. Als er nu iets gaat verzakken ligt het in ieder geval niet aan de stenen maar aan het grondwerk. 20x30x8 kom je normaliter ook niet tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik kocht laatst zo`n kasje bij de Lidl, altijd handig, en had geen idee wat ik er in moest zetten.
En ik zat me wat te vervelen op Ebay…..

Voor de aardbeienliefhebbers:

Een stukje muur/hek leek me wel grappig en ik wist me gelukkig te beheersen tot rood, geel, blauw, zwart, paars en wit. _O-

En wat moet je eigenlijk met kleintjes?
Dus die ook maar proberen.

Strawberry Fields Forever…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:16
Weet iemand nog een goede onkruidverdelger voor een terras ??

Ik kom van alles tegen maar eigenlijk nooit iets wat ook het gras kapot maakt
Door de brede groeven groeit echt alles er doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Zojuist voor het eerst aan het verticuteren gegaan... Eerst goed gemaaid, daarna met de verticuteermachine eroverheen. Na 10m2 verticuteren zit m'n kliko al vol, en ik moet zo'n 250m2... Is dat normaal??

Verder heb ik natuurlijk een auto zonder trekhaak, een aanhanger huren is dus ook geen optie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 19:40
pirke schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:27:
Zojuist voor het eerst aan het verticuteren gegaan... Eerst goed gemaaid, daarna met de verticuteermachine eroverheen. Na 10m2 verticuteren zit m'n kliko al vol, en ik moet zo'n 250m2... Is dat normaal??

Verder heb ik natuurlijk een auto zonder trekhaak, een aanhanger huren is dus ook geen optie :(
Ligt natuurlijk een beetje aan de staat van het gras, als er veel mos in zit komt er meer vanaf. Ik doe het elk jaar en heb een volle kliko op 40m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb achter in de tuin een onzichtbaar hoekje, daar ga ik het maar tijdelijk dumpen. En dan de komende paar weken elke week wat vanaf halen als de kliko geleegd is.

Alternatief is grote grijze vuilniszakken vullen en die dan wegbrengen.

[ Voor 18% gewijzigd door pirke op 14-04-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Weet iemand hoe hoog het zandbed moet voor graszoden? Het straatwerk ligt 1cm hoger dan het opsluitbandje. De wielen van de grasmaaier kan ik instellen op hoogte

En hoe hoog/laag maai je het gras voor een mooi gazonnetje? Een keer vaker grasmaaien in de week vind ik overigens niet erg.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Jelte,89 schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:22:
Weet iemand hoe hoog het zandbed moet voor graszoden? Het straatwerk ligt 1cm hoger dan het opsluitbandje. De wielen van de grasmaaier kan ik instellen op hoogte

En hoe hoog/laag maai je het gras voor een mooi gazonnetje? Een keer vaker grasmaaien in de week vind ik overigens niet erg.
2 a 3cm onder het bandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

hah! Ja. Ik heb ook ergens rond de 250-300m2. Daar kwamen 2 grote kliko's, 5 grote groenzakken en een keer of 10 storten bij de boer op het land vanaf :)
't is niet alleen mos was eraf komt, het is ook dood gras en dode wortel enz.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Wat heb ik nu weer in m'n gras zitten? Op meerdere plekken een lichtere soort gras die in bloei lijkt te staan. What is it, hoe komt het er en, belangrijker, hoe kom ik ervan af?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xNboibd4KuoJ5tStUbIM1QNs/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BPZRwZuqPz57NkNHfddFCiNp/thumb.jpg

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Het verticuteren is zo gebeurd, maar dat bij elkaar harken... Dat maakt de sportschool overbodig :)

En dit is halverwege na de horizontale banen, zometeen de verticale nog...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DQ4Q0hK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Hmmbob schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:47:
Wat heb ik nu weer in m'n gras zitten? Op meerdere plekken een lichtere soort gras die in bloei lijkt te staan. What is it, hoe komt het er en, belangrijker, hoe kom ik ervan af?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
straatgras...

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Zojuist klaar met de haakse richting, ben blij dat dit niet elke week hoeft :) Zeker op plekken waar veel mos stond was de opvangbak elke 3 meter vol. Ik heb zeker 30 kruiwagens afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Lekker dan, ik lees dat ik er niet zo heel veel aan kan doen, zowel niet dat het in m'n gazon terecht komt als het er weer uit krijgen....

Lees wel dat het gevoelig is voor droogte, dan hopen we daar maar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Hmmbob schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:34:
Lekker dan, ik lees dat ik er niet zo heel veel aan kan doen, zowel niet dat het in m'n gazon terecht komt als het er weer uit krijgen....

Lees wel dat het gevoelig is voor droogte, dan hopen we daar maar op...
Kijk hier eens anders: YouTube: Straatjesgras, onkruid tussen de bestrating, hoe kom je er vanaf?. Is wel een leuk kanaal!

Ik heb ook nog even een vraag: zijn er hier mensen met een micro-drip systeem (van Gardena)? Ik overweeg het aan te schaffen om niet elke keer te gaan lopen sproeien :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Gisteren 5 meter betonbanden gesteld en vandaag weer verder met de borders leeghalen en ophoogzand aanbrengen. Lekker zonnetje gehad dus prima zo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DmkLkeqFQl5tKBfzwQDfjygU/full.jpg

Had om tijd te besparen maar ff een wc neergezet zodat de plaspauzes zo kort mogelijk waren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xbCLsUBBdrnlmLq9IvTzp8JT/full.jpg

Tussendoor ook even toilet gerenoveerd dus :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Krijg je geen vieze handen als je met klimop afveegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ook het inzaaien (Barenbrug mow saver) en bemesten maar direct erachter aan gedaan. Volgens Google fit zit ik op 22878 stappen vandaag, heerlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
FabianGTI schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:18:
Weet iemand nog een goede onkruidverdelger voor een terras ??

Ik kom van alles tegen maar eigenlijk nooit iets wat ook het gras kapot maakt
Door de brede groeven groeit echt alles er doorheen
https://www.thuisschoonma...t-3-onkruidverdelger.html

Disclaimer:
Glyfosaat is een omstreden middel wat in de toekomst wellicht verboden wordt. Meer info vind je bijvoorbeeld hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Als het de eerste keer is: ja. Als ik de foto's zie wat er af kwam de eerste keer dat wij het deden...

Onze oplossing: in vuilniszakken stoppen en elke keer een van de containers opvullen. Dit jaar viel het bij ons erg mee (natuurlijk erg droog geweest vorig jaar, en ook de winter was niet extreem nat, dus weinig mos).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
We hebben verschillende grasveldjes hier, waarvan er 1 (ca 70m2) behoorlijk vol zit met (draad?)ereprijs. In de anderen zit een stuk minder maar ben bang dat het snel over zal slaan. Heeft iemand hier een goede tip om dit te bestrijden? Het lijkt erop dat de chemische bestrijdingsmiddelen uit de (particuliere) handel genomen zijn. Bij graszodenproductie mogen die nog wel (beperkt) gebruikt worden. Ik hoop niet dat ik nou elke paar jaar nieuwe zoden mag leggen om van dat spul af te blijven. Er moet toch iets zijn wat je als particulier nog kan doen tegen ereprijs?

Ik durf op het moment ook niet goed te maaien/verticuteren uit angst het spul verder te verspreiden. Grasveld wordt er niet mooier op zo :(

[ Voor 11% gewijzigd door decipherer op 15-04-2019 08:45 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

Bij ons in de gemeente hebben ze soms dagen dat je extra tuinafval mag brengen naar depots in je eigen woonplaats, wellicht daar even op zoeken.
Verder kun je bij ons in de gemeente tuinafval gratis brengen naar het afvalbrengstation ik denk dat dit overal zo is.
Ik heb eens een complete GFT-kliko in m'n auto gestopt toen ze 'm half geledigd hebben (was een beetje m'n eigen schuld, zat teveel in gepropt). Ik kon zo snel even geen karretje regelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
Bij de Aldi kan je deze week kruidenplanten halen, basilicum, tijm en munt. Wat is de beste manier om deze planten te behouden?

Ik wil ze graag voor langere tijd behouden hoe kan ik dat het beste doen?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat is jullie ervaring met online boom aanbieders? Het lijkt redelijk simpel, koop wat bomen, incl plant service en klaar :).
Prijs valt mij alleszins mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-04-2019 13:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:47:
Bij de Aldi kan je deze week kruidenplanten halen, basilicum, tijm en munt. Wat is de beste manier om deze planten te behouden?

Veel keuken zijn te donker voor dit soort planten waardoor ze snel dood gaan. Dat is dus een aandachtspunt.
Bij ons ook, tegenwoordig vriezen wij kruiden in, gaat ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 15-04-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Zelf kweken. Die dingen die je bij de supermarkt koopt zijn vaal snel opgeteelt en hebben geen stamina. Ze staan vaak ook niet op aarde.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online

Kruiden planten uit tuin centrum of markt zijn wel goed te houden, supermarkt spul bijna per definitie niet.

Dus beter op een betere plek halen, of zelf kweken, of toch deze kopen en dan direct opmaken/invriezen.

Als je goede planten koopt, zet tijm/rozemarijn/oregano/lavendel in een 10l pot ofzo met bodem van kleikorrels en verder potgrond, niet te nat, zet op een zonnige plaats.

Munt zet je juist in de schaduw en potgrond vochtig houden.

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 15-04-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:28

vhal

ಠ_ಠ

pirke schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:14:
Het verticuteren is zo gebeurd, maar dat bij elkaar harken... Dat maakt de sportschool overbodig :)

En dit is halverwege na de horizontale banen, zometeen de verticale nog...

[Afbeelding]
jij hebt zeker een verticuteermachine? :P Nu hetzelfde veldje met een verticuteerhark :+

Over die harken gesproken, ik heb zo'n handding van de Welkoop maar ik vroeg mij af of je dit ding niet moet slijpen? Die "messen" zijn gewoon bot te noemen.

[ Voor 15% gewijzigd door vhal op 15-04-2019 15:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
vhal schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:46:
[...]

jij hebt zeker een verticuteermachine? :P Nu hetzelfde veldje met een verticuteerhark :+

Over die harken gesproken, ik heb zo'n handding van de Welkoop maar ik vroeg mij af of je dit ding niet moet slijpen? Die "messen" zijn gewoon bot te noemen.
Ja, verticuteren wil ik niet met de hand doen op 250m2 gras :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:28

Vos

AFCA

Ik heb net een nieuw gazon gelegd met graszoden. Hoe vaak en hoe lang moet je dat ongeveer sproeien? Zit ik beetje goed met iedere dag ongeveer 1.5 uur?

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 15-04-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:16
Cheesy schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:06:
[...]

https://www.thuisschoonma...t-3-onkruidverdelger.html

Disclaimer:
Glyfosaat is een omstreden middel wat in de toekomst wellicht verboden wordt. Meer info vind je bijvoorbeeld hier
Top, maar eens bestellen en proberen, zoiets zocht ik geloof ik :)

In de toekomst, wanneer de tuin is aangepakt (lees -> opnieuw bestraat/beplant), hoop ik die middelen niet meer nodig te hebben
Af en toe onkruid weghalen is geen probleem, maar 50 m² klassieke waaltjes is geen doen qua onkruid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Vos schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:07:
Ik heb net een nieuw gazon gelegd met graszoden. Hoe vaak en hoe lang moet je dat ongeveer sproeien? Zit ik beetje goed met iedere dag ongeveer 1.5 uur?
Lijkt mij wat veel, midden zomer vorig jaar (toen het 36 was) hebben wij onze zoden gelegd en toen deed ik 3x 20min per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:28

Vos

AFCA

Hmmbob schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:29:
[...]

Lijkt mij wat veel, midden zomer vorig jaar (toen het 36 was) hebben wij onze zoden gelegd en toen deed ik 3x 20min per dag.
En het deed en doet het nog prima? Dan zou het inderdaad overkill zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jep. Beetje last van "straatgras", zie een paar posts terug. Verder heerlijk gazonnetje.

Gewoon zelf je gras in de gaten houden: zoek een plekje waar je één van de zoden optilt en checkt of de grond en zode vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 20:06

rda

Onze tuin is flink gerenoveerd. Er is onder andere een vrij rechttoe rechtaan grasveld ingekomen van ongeveer 100 m2. Ik wil graag een grasmaaier kopen, maar twijfel sterk over welke. Een robotmaaier kan ik mezelf helaas niet verkopen voor dit oppervlakte (en ik heb het echt geprobeerd). Het liefst wil ik wel kunnen mulchen. Inmiddels twijfel ik tussen een elektrische en een kooigrasmaaier. De laatste ivm gebruiksgemak zonder stekker (accu vind ik te duur) en uiteindelijk ook beter voor het milieu (hoewel dat argument minder zwaar weegt, verschillen zullen heus niet enorm zijn).

Grasmaaiers waar ik tussen twijfel zijn de Stiga SCM 440 FS en de Powerplus POWXG6251.

Iemand advies over voor en nadelen? Of eventueel andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Sport_Life schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:52:
Wat is jullie ervaring met online boom aanbieders? Het lijkt redelijk simpel, koop wat bomen, incl plant service en klaar :).
Prijs valt mij alleszins mee.
Heel duidelijk van te voren foto's vragen. Heb eens 75 hortensia's besteld. 50 bij één webshop waren ze top en bij de andere webshop, leerzame les.
rda schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:12:
Onze tuin is flink gerenoveerd. Er is onder andere een vrij rechttoe rechtaan grasveld ingekomen van ongeveer 100 m2. Ik wil graag een grasmaaier kopen, maar twijfel sterk over welke. Een robotmaaier kan ik mezelf helaas niet verkopen voor dit oppervlakte (en ik heb het echt geprobeerd). Het liefst wil ik wel kunnen mulchen. Inmiddels twijfel ik tussen een elektrische en een kooigrasmaaier. De laatste ivm gebruiksgemak zonder stekker (accu vind ik te duur) en uiteindelijk ook beter voor het milieu (hoewel dat argument minder zwaar weegt, verschillen zullen heus niet enorm zijn).

Grasmaaiers waar ik tussen twijfel zijn de Stiga SCM 440 FS en de Powerplus POWXG6251.

Tweede hands robotmaaier? Robotmaaier is echt top, veel beter voor het gras, zwaait over het gras en scheelt je veel tijd. Prijs lijkt duurder dan het is.

[ Voor 54% gewijzigd door Wackmack op 15-04-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 20:06

rda

Wackmack schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:19:
[...]

Heel duidelijk van te voren foto's vragen. Heb eens 75 hortensia's besteld. 50 bij één webshop waren ze top en bij de andere webshop, leerzame les.

[...]

Tweede hands robotmaaier? Robotmaaier is echt top, veel beter voor het gras, zwaait over het gras en scheelt je veel tijd. Prijs lijkt duurder dan het is.
Waar het mij bij een robotmaaier om gaat, is dat ik met 100 m2 het nogal overkill vind. Ik ben heel erg geneigd er eentje te kopen, maar dat is vooral omdat ik het leuk vind. En op dit moment, met alle recente uitgaven en uitgaven in de nabije toekomst, vind ik praktische overwegingen net iets zwaarder wegen dan andere argumenten. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet twee keer per week een kwartiertje-20 minuten het gras wil maaien. Helemaal nu de hele tuin er weer netjes uitziet.

Maw, ik zou graag een robotmaaier willen, maar kan het niet helemaal naar mezelf toe verantwoorden als ik dat ook daadwerkelijk koop. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag de zitmaaier uit de kast gehaald en de eerste maaibeurt gedaan voor het echt gaat groeien.
2 uur en 5000 m² in het zonnetje gereden, dat viel niet tegen. ;)

Jammer dat nu eea geverticuteerd, gevuld, uitgevlakt, bemest en doorgezaaid moet.
Stappenteller zal ik maar niet doen...… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Weet iemand welke boom dit is? Heb deze stammen namelijk gekregen maar ze zijn niet echt in mootjes te hakken. Wellicht moeten ze eerst drogen, normaal gesproken hakt vers hout juist beter.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hH3WWSW/F296-FDD8-1-E99-4-BA6-BC3-C-99-D356-CFD64-E.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:40
Cheesy schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:08:
Weet iemand welke boom dit is? Heb deze stammen namelijk gekregen maar ze zijn niet echt in mootjes te hakken. Wellicht moeten ze eerst drogen, normaal gesproken hakt vers hout juist beter.

[Afbeelding]
Een berk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Dat dacht ik ook, maar volgens internet zou een berk makkelijk te kloven zijn. Deze stammetjes zijn echter zeer taai en sappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:31
rda schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:12:

Ik ben naar een handbediende kooimaaier overgestapt (ook ongeveer 100m2). Als je een beetje fit bent dan maai je sneller (want geen stroomsnoer aansluiten en zo) en mooier (kooimaaier is toch het beste soort maaier, snijdt het gras mooi af).

Ik gebruik overigens een opvangbak en gooi het gras op de composthoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Cheesy schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:33:
[...]

Dat dacht ik ook, maar volgens internet zou een berk makkelijk te kloven zijn. Deze stammetjes zijn echter zeer taai en sappig.
Iets zwaardere bijl?

Pagina: 1 ... 19 ... 188 Laatste