Of kloofmachine..
(Ik heb nog een pas gekapte boom liggen om klein te maken
)
(Ik heb nog een pas gekapte boom liggen om klein te maken
Waarschijnlijk zijn de stammetjes omgezaagd toen de sapstroom al volop op gang was gekomen. Dan worden ze idd wat taaier.Cheesy schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:33:
[...]
Dat dacht ik ook, maar volgens internet zou een berk makkelijk te kloven zijn. Deze stammetjes zijn echter zeer taai en sappig.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Niet in de supermarkt halen, maar bij het tuincentrum. De prijs is hetzelfde (<2.00 euro), maar ze zijn minder/niet als een malle opgekweekt incl. een overkill aan voeding. Het supermarktspul is puur voor (snelle) consumptie.MdO82 schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:47:
Bij de Aldi kan je deze week kruidenplanten halen, basilicum, tijm en munt. Wat is de beste manier om deze planten te behouden?
Ik wil ze graag voor langere tijd behouden hoe kan ik dat het beste doen?
De meest milieuvriendelijke bestrijding is de rupsen en poppen met de hand te verwijderen. Daarmee voorkom je de toename van de populatie in de zomer. Doe dit regelmatig om de schade te beperken tijdens zomer/herfst. Zwaar aangetaste planten verwijder je best en voer je af in de groencontainer.thejoker80 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:59:
Hier is de buxusmot gearriveerd. Heeft iemand de tip om deze te bestrijden?
Buxus vervangen, tenzij je er veel werk aan wilt hebben. Er bestaan sprays etc. voor om de mot en de rupsen te bestrijden. Hier gaat doorgaans wel vrij veel tijd in zitten. Een vriend is hier vorig jaar om de paar weken mee bezig geweest en nog steeds werden zijn planten aangevreten.thejoker80 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:59:
Hier is de buxusmot gearriveerd. Heeft iemand de tip om deze te bestrijden?
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Wij hebben dezelfde situatie, en bij ons doet de buxus het prima in de schaduw. Beetje standaard wellicht, maar wel doeltreffendXyritZz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:27:
Weet iemand misschien een goede plant om als haag te planten in een zeer schaduwrijke omgeving? Ik zit met een klein voortuintje op het noorden, en vind het wel prettig om een kleine groene afscheiding te hebben.
Paar jaar terug wat geplant (weet niet meer precies welke plant het is helaas), maar ik heb 's ochtends en 's avonds op ongeveer de helft van de haag een strookje zon en precies dat stuk doet het goed terwijl de rest er half dood bij staat. Ik begin dat aanzicht een beetje beu te raken, en zit te overwegen om de hele boel er uit te doen en iets nieuws te planten.
Ik wil die hele voortuin eigenlijk zo onderhoudsvrij mogelijk maken; paar keer per jaar de haag snoeien en veel meer wil ik er niet aan doen. Huidige idee is om een betere haag te zetten, en verder veel met bodembedekkers te doen zodat onkruid wat minder kans heeft.
Hulst en liguster doen het vrij goed in de schaduw (kan verschillen per type soort). Bij verschillende sites kun je bij het zoeken naar haagplanten selecteren of ze in de schaduw staan etc. dus daar kan je het precies zien.XyritZz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:27:
Weet iemand misschien een goede plant om als haag te planten in een zeer schaduwrijke omgeving?
XyritZz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:27:
Weet iemand misschien een goede plant om als haag te planten in een zeer schaduwrijke omgeving? Ik zit met een klein voortuintje op het noorden, en vind het wel prettig om een kleine groene afscheiding te hebben.
...
Taxus is ook een wintergroen alternatief, groeitijd is wat langer. Afhankelijk van de grootte bij aankoop kan de prijs per plant wel oplopen.Omni superens schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:37:
Hulst en liguster doen het vrij goed in de schaduw (kan verschillen per type soort). Bij verschillende sites kun je bij het zoeken naar haagplanten selecteren of ze in de schaduw staan etc. dus daar kan je het precies zien.
Werken die buxusmot vallen niet goed dan? Die raden ze overal op TV aan.hevling schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:13:
[...]
De meest milieuvriendelijke bestrijding is de rupsen en poppen met de hand te verwijderen. Daarmee voorkom je de toename van de populatie in de zomer. Doe dit regelmatig om de schade te beperken tijdens zomer/herfst. Zwaar aangetaste planten verwijder je best en voer je af in de groencontainer.
Er zijn een aantal biologische bestrijdingsmiddelen tegen de buxusmot. De meest gekende zijn aaltjes. Omdat je nooit alle rupsen bij één bladtoepassing raakt, zijn meerdere behandelingen noodzakelijk.
Last but not least, insecticiden, wat ik bij voorkeur vermijd. Je mag immers niet spuiten in de buurt waar andere planten in de bloei staat, redelijk lastig in de lente/zomer maanden. In die periode zijn ook bijen en hommels actief en door dergelijke zaken te gebruiken, verstoor je hun werk.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat zal alleszins helpen tegen de mot/vlinders om hun eitjes niet verder te verspreiden, laat niet weg dat je de plant bij aantasting ook lokaal moet behandelen. Vaak is het ook vechten tegen de bierkaai. Als je buren ook niets doen, blijf je bezig (ook volgend seizoen).zonoskar schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:50:
[...]
Werken die buxusmot vallen niet goed dan? Die raden ze overal op TV aan.
Bij mij in de buurt heersen die beestjes over alle Buxus dus die ga ik maar niet neerzetten.Stefan H schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:36:
[...]
Wij hebben dezelfde situatie, en bij ons doet de buxus het prima in de schaduw. Beetje standaard wellicht, maar wel doeltreffend![]()
Verder misschien hulst, maar dan zit je wel met stekelige bladeren.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Daar kom je in de herst nog op terug, denk ik. Zelf wil ik om die reden van al mijn hulst af.XyritZz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:53:
Stekelbladeren vind ik niet erg, handschoenen aan tijdens het snoeien en verder heb ik er geen last van.
Je knipt niet zomaar een scheiding stuk met een haagschaar, dat zou echt al raar moeten gaan.HyperBart schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:07:
Hij wil nu (met mijn akkoord uiteraard) die haag dichter tegen de scheiding en dus de gemeenschappelijk betaalde Bekaert afrastering zetten.
Mijn vraag is eigenlijk: gaat dat allemaal wel goed als je dat wil (laten) snoeien? Hij mag en moet (wettelijk) één keer per jaar de haag snoeien en mag hierbij zonder melding op mijn erf rondwandelen (dat is wettelijk geregeld in België), ik heb daar ook geen probleem mee, kom prima overeen met die buur, maar ik heb wat schrik voor het esthetische aspect aan mijn kant als men dat gaat snoeien en of men niet te vaak "in de draad" gaat snijden met de elektrische haagschaar?
[ Voor 44% gewijzigd door Slonzo op 17-04-2019 12:32 ]
Vanuit het esthetische aspect zou ik aan beide zijden van het gaas planten. Zo gaan wij het doen. De planten komen om en om versprongen te staan.HyperBart schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:07:
Tussen mijn buur en mezelf staat op onze zijde van onze gronden nog geen afrastering of enigszins iets anders om onze stukken grond "te scheiden". Onze gras-stukken en voorlopige opritten raken elkaar dus nog. We hebben al vaak opties aan mekaar voorgelegd maar er was nooit consensus wat we allemaal leuk vonden en er zit geen haast bij.
Het laatste idee wat nu op tafel ligt is een combinatie van een zwarte Bekaert draad met een betonnen plaat aan de onderkant op de scheidingslijn (die we dan ook 50/50 betalen) en een haag bestaande uit beukenhaag die hij wil bekostigen en op zijn stuk grond wil zetten (logischerwijs en bijgevolg is de haag dus zijn eigendom). Normaal is het in België zo dat eigenaars die een levende scheiding willen plaatsen minstens 0.5m afstand moeten houden tot de perceelsgrens. Hij wil nu (met mijn akkoord uiteraard) die haag dichter tegen de scheiding en dus de gemeenschappelijk betaalde Bekaert afrastering zetten.
Mijn vraag is eigenlijk: gaat dat allemaal wel goed als je dat wil (laten) snoeien? Hij mag en moet (wettelijk) één keer per jaar de haag snoeien en mag hierbij zonder melding op mijn erf rondwandelen (dat is wettelijk geregeld in België), ik heb daar ook geen probleem mee, kom prima overeen met die buur, maar ik heb wat schrik voor het esthetische aspect aan mijn kant als men dat gaat snoeien en of men niet te vaak "in de draad" gaat snijden met de elektrische haagschaar?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Net een beetje aan de late kant, maar als de vorst erin zit kloven deze als een malle. En het is zeer fijn hout om te stoken als het eenmaal droog is (vind ik persoonlijk).Cheesy schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:33:
[...]
Dat dacht ik ook, maar volgens internet zou een berk makkelijk te kloven zijn. Deze stammetjes zijn echter zeer taai en sappig.
there's no tweak without the tweaker
Ja dat ligt wat moeilijker om aan mijn kant ook iets te planten, mijn oprit die berijdbaar moet zijn tot achter en maar 3m breed is ligt daar namelijk. Maar het is een goed advies en ik hou er rekening mee.Joris748 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:48:
[...]
Vanuit het esthetische aspect zou ik aan beide zijden van het gaas planten. Zo gaan wij het doen. De planten komen om en om versprongen te staan.
Wat is het doel van de gaasafscheiding? Volstaat een dichte haag niet? Zet er desnoods paaltjes met een gladde draad neer.HyperBart schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:49:
[...]
Ja dat ligt wat moeilijker om aan mijn kant ook iets te planten, mijn oprit die berijdbaar moet zijn tot achter en maar 3m breed is ligt daar namelijk. Maar het is een goed advies en ik hou er rekening mee.
[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 17-04-2019 14:54 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Tja, exact die vraag heb ik ook gesteld. De haag wordt op hoogte (1.5m) al gekocht bij de tuinhandel en zo ingeplant. Ik weet ook niet wat het ulterior motive is daarin (als er al een is). Exact wat jij beschrijft had ik ook voorgesteld, van die vuist-dikke houten paaltjes op heuphoogte en 2 x een groene gladde draad waar ze tegen mochten staan en bij de aanleg van de oprit weghalen. Een afsluiting geniet blijkbaar de voorkeur, mijn echtgenote vindt dat ook "fijner" omdat het dan "helemaal afgesloten en proper en strak is". Tja, maar waarom de buurman het wil, echt geen idee want die gaat de afrastering niet meer zienJoris748 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:54:
[...]
Wat is het doel van de gaasafscheiding? Volstaat een dichte haag niet? Zet er desnoods paaltjes met een gladde draad neer.
Misschien wil/heeft hij een hond oid?HyperBart schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:09:
Tja, maar waarom de buurman het wil, echt geen idee want die gaat de afrastering niet meer zien.
Festina lente
Het is mooi spul! Toevallig zijn we deze week een werk aan het afronden langs een zwembad op een camping met deze tegels. M'n collega heeft deze tegels zelfs afgetrild met een roltriller. Het is eigenlijk veel meer een bestratingsmateriaal dan de 2cm.Honesty schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:09:
Iemand ervaring met deze tegels: https://www.mbi.nl/tuin/s...ollectie/nggallery/page/2 moet geoceramica zijn keramische tegels met een betonlaag zodat ze in zand gelegen kunnen worden. Wij hebben een gezamenlijke binnentuin met veel groen en een klein eigen tuintje 35 m2. wij waren al rond met de hovenier voor keramische tegels in cement in 2018, maar omdat wel al tig jaar geen goede zomer hebben gehad hebben we besloten om eerst binnen aan te pakken, na die mooie afgelopen zomer willen we natuurlijk wel de tuin wel weer aanpakken.
Ik had het eerst over twee componenten-voeg gelezen hier.
Verleden week de tuinman ook weer een mailtje gestuurd dat we de offerte weer wilden oppakken(beton en keramisch) en hij kwam nu na in het verleden heilig geweest te zijn over beton en keramische tegels met deze oplossing.
Dus die geoceramica(4cm) met een speciale voeg.
tuin is 35m2 en totaal terras(liefst wel afwatering)
geen onkruid (dat is de wens van mijn vrouw)
duurzaam, liever in een keer goed
60x30 tegels vinden we vanwege de inhoud het mooiste formaat en dat is denk ik wel heilig.
zo goedkoop mogelijk is mijn wens
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik heb ze vorig jaar laten leggen en tot op heden geen spijt van gehad. Leggen van de tegels is een stuk eenvoudiger dan volledig keramische tegels waardoor de totale kosten nog te overzien waren. Geloof dat ik inclusief leggen en voegen 75 euro per meter heb betaald.Honesty schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:09:
Iemand ervaring met deze tegels: https://www.mbi.nl/tuin/s...ollectie/nggallery/page/2 moet geoceramica zijn keramische tegels met een betonlaag zodat ze in zand gelegen kunnen worden. Wij hebben een gezamenlijke binnentuin met veel groen en een klein eigen tuintje 35 m2. wij waren al rond met de hovenier voor keramische tegels in cement in 2018, maar omdat wel al tig jaar geen goede zomer hebben gehad hebben we besloten om eerst binnen aan te pakken, na die mooie afgelopen zomer willen we natuurlijk wel de tuin wel weer aanpakken.
Ik had het eerst over twee componenten-voeg gelezen hier.
Verleden week de tuinman ook weer een mailtje gestuurd dat we de offerte weer wilden oppakken(beton en keramisch) en hij kwam nu na in het verleden heilig geweest te zijn over beton en keramische tegels met deze oplossing.
Dus die geoceramica(4cm) met een speciale voeg.
tuin is 35m2 en totaal terras(liefst wel afwatering)
geen onkruid (dat is de wens van mijn vrouw)
duurzaam, liever in een keer goed
60x30 tegels vinden we vanwege de inhoud het mooiste formaat en dat is denk ik wel heilig.
zo goedkoop mogelijk is mijn wens
Louzy#2475
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Om te bepalen wat we willen, heeft het ons wel geholpen om bij cranenbroek langs te gaan.louzy82 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:36:
Geen planten, wel tuingerelateerd, mocht deze post niet in dit topic thuis horen dan hoor ik dat graag:
Ik ben op zoek naar een loungeset voor onder een overkapping (hij staat dus droog). Het materiaal maakt me niet zoveel uit, wicker, hout, staal. Maar op dit moment willen we hier niet al te veel geld aan uitgeven.
Het probleem wat ik heb bij het zoeken naar loungesets, is dat ik geen idee heb waarom de ene 1.500 euro kost en de andere 500 terwijl ze er zowat hetzelfde uit zien.
Mijn vraag is dus, waar moet je zoal op letten bij een loungeset?
Wat bepaalt de kwaliteit? Waar zitten de grote prijsverschillen in.
En mocht iemand nog tips hebben voor een winkel (in omgeving eindhoven/ net over de belgische grens) of een webshop dan is dat natuurlijk ook zeer welkom!
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Dacht ik ook, maar ze staan er al een week of 3-4 (en minstens evenveel maaibeurten)...Bockelaar schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:35:
dat is toch na 1 of 2 keer maaien weg en dood? Hier staat het gazon in het voorjaar vol met esdoorn scheuten, die zijn na de 2e maai ook allemaal weg
Ja, een paar jaar gebruikt in een aantal forse bloembakken. Samen met een timer werkte dat prima om heel gericht water te geven. De sproeikopjes zijn heel goed te doseren en de druk is mooi constant bij alle druppelaars mer de bijbehorende drukregelaar.Dennis schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:46:
Nog maar even mijn vraag herhalen hier. Heeft iemand ervaring met het micro drip systeem van Gardena?
Niemand weet iets om van ereprijs af te komen?decipherer schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:44:
We hebben verschillende grasveldjes hier, waarvan er 1 (ca 70m2) behoorlijk vol zit met (draad?)ereprijs. In de anderen zit een stuk minder maar ben bang dat het snel over zal slaan. Heeft iemand hier een goede tip om dit te bestrijden? Het lijkt erop dat de chemische bestrijdingsmiddelen uit de (particuliere) handel genomen zijn. Bij graszodenproductie mogen die nog wel (beperkt) gebruikt worden. Ik hoop niet dat ik nou elke paar jaar nieuwe zoden mag leggen om van dat spul af te blijven. Er moet toch iets zijn wat je als particulier nog kan doen tegen ereprijs?
Ik durf op het moment ook niet goed te maaien/verticuteren uit angst het spul verder te verspreiden. Grasveld wordt er niet mooier op zo
De beste ideeën komen als je bezig bent.
In een prijzenkas zetten?decipherer schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:36:
Niemand weet iets om van ereprijs af te komen?
[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 18-04-2019 21:58 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
[ Voor 10% gewijzigd door Tehh op 19-04-2019 15:15 ]
welke hovenier/regio want de prijzen die ik zie zijn al bijna 60 euro bij de tegelboer:(ebis schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:23:
[...]
Ik heb ze vorig jaar laten leggen en tot op heden geen spijt van gehad. Leggen van de tegels is een stuk eenvoudiger dan volledig keramische tegels waardoor de totale kosten nog te overzien waren. Geloof dat ik inclusief leggen en voegen 75 euro per meter heb betaald.
Voor de voegen is Gator Sand gebruikt en tot op heden worden alle claims op de website waargemaakt. De tegels zelf zijn eenvoudig schoon te houden en ook de groenaanslag is een stuk minder dan met beton tegels. Tot op heden dus zeer tevreden en heb er vertrouwen in dat ze ook langere tijd mooi blijven.
Festina lente
Nu pas? Mijn vijvertje krioelt al van de kikkervisjesTeijgetje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:28:
Hier zijn de kikkers weer wakker.
Iets later dan vorig jaar.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat leuk!Tehh schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:02:
Heeft iemand ervaring met bijen / wespen die erg aangetrokken zijn tot vers afgegraven grond?
Wij hebben een deel van onze tuin enkele jaren afgedekt gehad met een dik worteldoek en houtsnippers. De grond is vrij klei-achtig en zat bomvol met zevenblad. We hadden geen tijd om dit te lijf gedaan dus maar even zo opgelost. Nu hebben we er wel wat tijd voor en ben ik stukje bij beetje begonnen om dit zevenblad te verwijderen. Al vanaf het begin zitten er echter bijen (??) die deze verse grond héél interessant vinden. Het lijkt wel alsof ze dit aflikken ofzo? Er zit een groep van circa 15 bijen (?). Zodra ik een nieuw stuk afgraaf komen ze er direct op af.
Iemand enig idee wat het zijn (zwartbronzen zandbijen)? Maar vooral; wat ze daar doen? Ik wil het liefst die grond omspitten, maar als ik de natuur help door de bijen (?) hun gang te laten gaan doe ik dat natuurlijk ook met liefde.
Groepje (klik voor groot)
[Afbeelding: Grondbij]
Ze zijn trouwens totaal niet agressief. Mijn camera heeft nauwelijks een zoomfunctie dus de foto's zijn op enkele centimeters afstand genomen.
Close-up achterkant (klik voor groot)
[Afbeelding: Achterkant grondbij]
De reeds afgegraven grond die vrijgemaakt is van zevenblad etc ligt naast de nog af te graven grond en wordt volledig genegeerd. De rest van de tuin ook (met o.a. appelboom in bloesem op 2 meter afstand).
Zou ik ook nog kunnen proberen, maar tenzij ze echt een groeischeut krijgen zal dat voor het najaar zijn
Dat zou inderdaad goed kunnen. 'Verse', losse grond zal een stuk makkelijker mee te nemen zijn.WhySoSerious schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:40:
Ik gok dat ze dit gebruiken om de gangen waarin de eitjes liggen af te dekken. Hier zijn ze druk bezig, ziet dan als volgt uit;
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door D. Ninjai op 20-04-2019 21:13 ]
leuke boom, welke is dat?
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 21-04-2019 00:13 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verwijderd
Toen wij twee jaar geleden graszoden lieten leggen, raadde de legger ons aan het sterkere onkruid te verwijderen. Om kosten te besparen hadden wij de bovenste 10 cm zelf omgespit en kon het onkruid dat snel weer groeide, redelijk gemakkelijk verwijderd worden. Ons gazon is overigens wel veel kleinerSport_Life schreef op zondag 21 april 2019 @ 00:11:
Bij ons komt binnenkort iemand 60m2 graszoden leggen, maar er staat nu behoorlijk wat onkruid. Moet ik dat helemaal weg halen? Iemand tips?
is een esdoorn.Sport_Life schreef op zondag 21 april 2019 @ 00:11:
Bij ons komt binnenkort iemand 60m2 graszoden leggen, maar er staat nu behoorlijk wat onkruid. Moet ik dat helemaal weg halen? Iemand tips?
[...]
leuke boom, welke is dat?
Doet toch een beetje pijn, de realisatie dat dit seizoen weer zeer regelmatig terrassen, schuttingen en gevels i.p.v. plantjes besproeid gaan worden
Heermoes is hier in de achtertuin opgelost door de een paar kuub aan nieuwe grond te storten.. Nou was dat sowieso al de bedoeling omdat de gehele tuin opnieuw aangelegd werd.. In het begin kwam de heermoes af en toe weer langs, maar nu de bodembedekkers de boel bedekt hebben wint de heermoes niet meer.D. Ninjai schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:12:
Heeft iemand ervaring met het bestrijden van heermoes? Ik weiger chemische middelen te gebruiken maar ik word zo langzamerhand wel wanhopig want ze groeien supersnel en in veelvoud.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Onbegonnen werk, naar mijn ervaring. Wat je boven de grond ziet, kan je kapot maken, maar de wortelstokken (diep in de grond) blijven ongeschonden. Uitputten door de bovengrondse begroeiing telkens weer kapot te maken is weinig effectief. Binnen de kortste keren zit je met nieuwe kattenstaarten. Als 'bestrijding' worden lavameel, kalk, bemesting en de grond luchtiger maken aangehaald, maar dat is een proces van vele jaren. Glyfosaat is niet effectief. Op de plaatsen waar ik kan, heb ik nu andere planten gezet, op mijn paadjes met grind kan ik er echter weinig tegen doen. Die rotzooi blijft maar uitbreidenD. Ninjai schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:12:
Heeft iemand ervaring met het bestrijden van heermoes? Ze steken in elke voeg er bovenuit en ook in de aarde hebben ze geen enkel probleem om zich te manifesteren. Ik weiger chemische middelen te gebruiken maar ik word zo langzamerhand wel wanhopig want ze groeien supersnel en in veelvoud.
Las al iets over te kort aan mineralen in de grond maar was benieuwd naar ervaringen hier.
Hortensia`s kan je straffeloos terugsnoeien naar superkort/paar steeltjes boven de grond. Hij/Zij zal uitbundiger teruggroeien dan ongesnoeid.glennvho schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:45:
Jammer van de late nachtvorst begin deze week. Bij de blauwe regen zijn alle knoppen kapot.
nu wil ik ze niet te ver moeten terugsnoeien tenzij het niet anders kan.
Goed om te vermelden, of je eenjarig if twee jarig hortensia's hebt. De ene soort bloeit direct, de andere soort moet je een jaartje wachten. Dan kan je dus beter de helft terug snoeien.Teijgetje schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:48:
[...]
Hortensia`s kan je straffeloos terugsnoeien naar superkort/paar steeltjes boven de grond. Hij/Zij zal uitbundiger teruggroeien dan ongesnoeid.
Een late snoei geeft een iets latere bloei.
Hoe je ze wil snoeien kan dus op meerdere manieren.
Zolang het niet gekiemd is, maai ik gewoon door. Iets korter dan gewoonlijk, dan heb je wat groeimarge. Eens het nieuwe gras kiemt, gewoon wachten tot het een cm of 6-7 is en dan een derde eraf halen. Opletten met manoeuvreren (gras onder de wielen krijgt het hard te verduren bij draaien, de nieuwe sprietjes vinden dat niet zo fijn), maar voor de rest kan het allemaal best.LinuxMan schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:05:
Ik heb twee weken geleden mijn gras geverticuteerd en doorgezaaid. Na het doorzaaien mag je er niet op lopen en niet maaien. Maar ik kan nergens vinden hoe lang. Op de plekken waar het gras nog helemaal top was is het inmiddels al best lang. Hoe lang wachten jullie met maaien na het doorzaaien?
[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 21-04-2019 16:12 ]
Is het ook geschikt om te sproeien of is het idee echt dat je gericht druppelt? Het lijkt mij namelijk perfect om gericht water te geven aan mijn borders en plantenbak, maar ik heb geen buitenkraan dus zal hem dan binnen aansluiten wanneer ik vind dat water geven noodzakelijk is.masaman schreef op donderdag 18 april 2019 @ 18:35:
Ja, een paar jaar gebruikt in een aantal forse bloembakken. Samen met een timer werkte dat prima om heel gericht water te geven. De sproeikopjes zijn heel goed te doseren en de druk is mooi constant bij alle druppelaars mer de bijbehorende drukregelaar.
Wat wil je nog meer weten?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het gras is nu denk ik wel 8cm (maar ik had niet extra kort gemaaid voor het verticuteren, en direct na het zaaien was ik gestopt met maaien). Of het zaad gekiemd is weet ik niet, zo slecht was het gazon nietSlonzo schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:11:
[...]
Zolang het niet gekiemd is, maai ik gewoon door. Iets korter dan gewoonlijk, dan heb je wat groeimarge. Eens het nieuwe gras kiemt, gewoon wachten tot het een cm of 6-7 is en dan een derde eraf halen. Opletten met manoeuvreren (gras onder de wielen krijgt het hard te verduren bij draaien, de nieuwe sprietjes vinden dat niet zo fijn), maar voor de rest kan het allemaal best.
[ Voor 4% gewijzigd door Dzine op 22-04-2019 10:56 ]
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Mooie vlonder! Precies dat was ik ook van plan! Bij ons ca 3,60 bij 4m. Nog tips?Reinier schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:58:
Vandaag het vlondertje bijna af gekregenRibbels in m'n knieën...
Best wel zweten in die zon van vandaag. Er moet nog een randje hout omheen en aan één kant is de fundering (20x30 tegels) niet helemaal goed. Maar ik ben tevreden. Dochterlief heeft haar podium al uitgeprobeerd met de Pasapas. Nu eerst maar de barbecue aan
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2019 22:38 ]
Ik zou de beplanting nog wat uitbreiden. Ziet er nog wat kaal uit. Zo'n recht rijtje planten vind ik persoonlijk niet mooi. Zelf maak ik meestal groepen (met ongelijke aantallen) verspringend.kaboom1555 schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:11:
6 maart had ik de foto gepost dat de bestrating af was.
[Afbeelding]
Inmiddels heb ik de meeste planten er wel in staan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Lang geleden dat ik zo’n ding gebruikt heb, maar kan me herinneren dat je scherpe bochten maakt door te steken. Als je hem achteruit trekt, draait ie wel op de vierkante decimeter.rda schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:39:
Nieuwe grasmaaier is binnen. Ik ben voor een kooimaaier gegaan. De maaihoogte is centraal in te stellen, maar het is onmogelijk om te zien welke stand welke hoogte betekend. Lijkt me niet dat daar standaard maten in zijn, toch?
Overigens gaat keren redelijk moeilijk. Of ik moet er nog gewoon aan wennen, dat kan ook. Is dat ook zo met een elektrische grasmaaier?
Als je niet al te kieskeurig bent qua kleur etc. kun je nieuw gebakken klinkers ook wel voor helft halen.Markprinsen schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:58:
Ik hoop dat mijn vraag in het goeie topic staat en anders hoor ik het natuurlijk graag.
Wij hebben een jaren 30 huis ook helemaal in de jaren 30 stijl qua exterieur dus een redelijk rode steen. Nou gaan we onze oprit/voortuin opnieuw bestraten. Er liggen nu verouderde grijze betonklinkers in, dat vinden wij niet passen bij het huis.
Nou is de oprit ca. 200m2 dus de mooie klinkers (nieuwe gebakken klinkers) zijn eigenlijk niet te betalen (ca. 45 EUR m2). We zijn op zoek naar een redelijk stijlvolle oplossing die niet al te veel kost qua steenwerk. We kunnen kijken naar grotere formaten 2e hands klinkers maar ook daarbij worden vaak nog prijzen van 30 euro m2 gevraagd.
We zijn dus op zoek naar een mooi materiaal voor het bestraten van een oprit bij een jaren 30 huis voor niet extreem geld. Heeft er iemand ideeën of tips?
Helaas niet meer op voorraad het meeste en zeker niet in de aantallen die wij nodig hebben. Dat zien we vaker, restpartijen zijn aantrekkelijker qua prijs maar vaak ook te klein (in aantal).Cheesy schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:12:
[...]
Als je niet al te kieskeurig bent qua kleur etc. kun je nieuw gebakken klinkers ook wel voor helft halen.
www.slimbestraten.nl/geba.../nieuw-gebakken-klinkers/
Wil je persé bestraten? Heb je grind overwogen?Markprinsen schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:58:
Ik hoop dat mijn vraag in het goeie topic staat en anders hoor ik het natuurlijk graag.
Wij hebben een jaren 30 huis ook helemaal in de jaren 30 stijl qua exterieur dus een redelijk rode steen. Nou gaan we onze oprit/voortuin opnieuw bestraten. Er liggen nu verouderde grijze betonklinkers in, dat vinden wij niet passen bij het huis.
Nou is de oprit ca. 200m2 dus de mooie klinkers (nieuwe gebakken klinkers) zijn eigenlijk niet te betalen (ca. 45 EUR m2). We zijn op zoek naar een redelijk stijlvolle oplossing die niet al te veel kost qua steenwerk. We kunnen kijken naar grotere formaten 2e hands klinkers maar ook daarbij worden vaak nog prijzen van 30 euro m2 gevraagd.
We zijn dus op zoek naar een mooi materiaal voor het bestraten van een oprit bij een jaren 30 huis voor niet extreem geld. Heeft er iemand ideeën of tips?
Een deel van de voortuin wordt al grind. Echter, de kosten van grindmatten, worteldoek en grind zelf natuurlijk lopen ook aardig op. Grindmatten worden aangereden voor auto intensief gebruik, bij de rest van de tuin natuurlijk niet.Joris748 schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:30:
[...]
Wil je persé bestraten? Heb je grind overwogen?
Kijk even bij Pako/klinkerconcurrent. Zij verkopen ook tweedehands voor een schappelijke prijs.Markprinsen schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:58:
[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 23-04-2019 13:28 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Sometimes you need to plan for coincidence
Iemand een idee? 2 sproeiers maar dan om en om aanzettenDzine schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:54:
We wonen in een bosrijke omgeving, dus we hebben een paar hoge bomen (naald) om ons heen. De hovenier gaf aan dan speel gras wel kan, ondanks de ligging op het Oosten. Maar dan zal er wel gesproeid moeten worden en ik moet regelmatig de naalden gaan aanharken. Dus een sproei-installatie lijkt me een goed idee. De tuin is zo'n 14 x 10 m. Waarvan er in het midden een grasstrook komt.
Rainbirds zien er netjes uit, maar nu lees ik dan je bij meer dan 1 sproeier je een pomp moet hebben?
Volgens mij kan ik met 2 sproeiers het grootste gedeelte van de tuin bereiken, moet ik dan ook aan 'de pomp'?
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Waar heb je gelezen dat je bij meer dan 1 sproeier een pomp moet hebben? Hier staat bijvoorbeeld dat bij bij een dunne waterleiding of onvoldoende druk geadviseerd wordt om de (4) sproeiers op te splitsen in groepen en na elkaar te sproeien.Dzine schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:46:
[...]
Iemand een idee? 2 sproeiers maar dan om en om aanzetten
Ligt hij al? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.Dennis schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:57:
Vanochtend bij Amazon een Gardena micro-drip systeem gekocht van 60 meter en de hele zooi aan accessoires die je erbij nodig hebt. Dat wordt een mooi klusje voor volgende week!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nog niet. Ik heb pakket 1 en 2 gisteren ontvangen, pakket 3 en 4 volgen vandaag. Denk dat het dit weekend klaar is, het is wel wat werk met in totaal ruim 60 meter slang.Gonadan schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:32:
Ligt hij al? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is wel erg weinig, kun je er niet een pompje tussen zetten?LinuxMan schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:46:
Heeft er iemand ervaring met een druppelslang of zweetslang op zeer lage druk? Ik zit te denken om een heg te bevloeien vanuit een regenton, dus tussen de 30cm en 1m waterdruk (dus minder dan 0,1 bar).
[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 26-04-2019 14:09 ]
Als er iets debiel snel aanslaat, dan is het die Vinca Minor wel. Deze plant blijft ook mooi groen in de winter. Het enige kleinere nadeel vond ik dat het beperkt bloeit (maar gelukkig wel al in februari/maart). Ik zou hem wel even in het voorjaar een beetje bijknippen om hem niet teveel laten woekeren.Cheesy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:05:
Zelf onlangs ook wat Kleine Maagdenpalm in de tuin gezet als bodembedekker. Moet nog wel fors vermeerderen. Volgend jaar dus hopelijk minder last van onkruid
dat was inderdaad ook het laagste wat ik had gevonden. Maar wat gebeurt er als je ze toch aan een regenton hangt? Lopen ze dan gewoonweg veel langzamer (geen enkel probleem voor mij), of komt er niks meer door heen (dan heb ik er niks aan)?Gizz schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:24:
[...]
Dat is wel erg weinig, kun je er niet een pompje tussen zetten?
Niet alle merken vermelden het drukbereik, maar hier zijn wat voorbeelden:
Rainbird druppelslang: 0,58 tot 4,1 bar
Zweetslang (geen merk?): 0,5 tot 1,5 bar
Daar zit je met je minder dan 0,1 ver vanaf.
Het zijn 60x60 cm tegels 4 cm dik van het merk MBI. (mbi geostretto plus cannobio)Reinier schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:30:
Leuk! Wat voor tegels zijn dit?
Het is niet gek dat het nog wat kaal oogt, alles heb ik zo klein mogelijk gekocht omdat het toch allemaal groeit. Als ik zie hoe groot de meeste planten kunnen worden zal dat "kaal ogende" er snel af zijnhansvk schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:11:
[...]
Ik zou de beplanting nog wat uitbreiden. Ziet er nog wat kaal uit. Zo'n recht rijtje planten vind ik persoonlijk niet mooi. Zelf maak ik meestal groepen (met ongelijke aantallen) verspringend.
Daar kan ik je niet mee helpen. De kans dat het gaat werken met een zweetslang schat ik wel hoger in dan met een druppelslang. Druppelslangen (de meeste althans?) werken met speciale membranen waardoor, ongeacht de druk, altijd dezelfde hoeveelheid water wordt doorgelaten. Het zou me niks verbazen als die membranen bij een te lage druk gewoon geen water doorlaten. Een zweetslang is qua constructie een stuk eenvoudiger (en daarom ook goedkoper).LinuxMan schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:02:
[...]
Daarom zoek ik iemand met ervaring met een regenton en druppelslang..
2250 WP Zuid PVoutput
Japanse hulst heeft een vergelijkbare uitstraling en is daardoor populair als vervanger. Als de planten nog niet te groot hoeven te zijn, hoeft het ook geen fortuin te kosten, bijvoorbeeld: https://www.tuinplant.nl/...-ilex-crenata-green-hedgeMdO82 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:44:
Zoals eerder aangegeven zijn we hier zoals bij velen het slachtoffer van de buxusmot,
De haag gaat eruit en zal vervangen worden door een andere optie.
Zelf had ik het idee om het gat op te vullen, worteldoek erover en dan grind.
Echter is men er hier thuis niet over eens.
Wat is budget-technisch een mooie vervanger voor de buxus ?
Ik heb ook last van buxusmot maar volgens mij kan deze nog gered worden met een anti rups middel? Ik heb 9 meter buxus die slechts 40 cm hoog is en 30 breed.MdO82 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:44:
Zoals eerder aangegeven zijn we hier zoals bij velen het slachtoffer van de buxusmot,
De haag gaat eruit en zal vervangen worden door een andere optie.
Zelf had ik het idee om het gat op te vullen, worteldoek erover en dan grind.
Echter is men er hier thuis niet over eens.
Wat is budget-technisch een mooie vervanger voor de buxus ?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq