Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:46
Dan kan je beter gelijk naar de vlinderstichting linken. ;)
Leuk artikel :De buxusmot.

Hier heb ik enkele buxussen staan, waaronder twee haagjes gratis opgehaald uit een leeggevreten wijk.
Die mensen werden ook gek van de motbestrijding. Menig buur had kale bruine struikjes staan.

Alle buxus staat er hier netjes bij, de haagjes ook, netjes groen, geen schimmels of bruin blad.
Niets kaal of leeg gevreten dit of vorig jaar. Vorig jaar wel een aantal buxusmotten gezien.
Ik gif niet maar zie ook geen rupsen, qua voeding krijgen ze wel wat meer kalk als gift.
Waarom ik er geen last van heb, heb ik eigenlijk geen idee, hooguit dat er genoeg vogels en insectenleven is.

Misschien is dus een voederkorfje of netje voor vogels een idee, voor pinda`s vechten ze elkaar de tuin uit. (Er hangen ook zaadvoederhuisjes voor de kleintjes)
Gezien er hier duidelijk een hiërarchie is wanneer welke soort er bij mag als er andere(sterkere/grotere) soorten zijn, zoeken ze tijdens het wachten een plekje in de tuin. De bonte specht is hier de absolute baas.
Grote kans dus dat ze de rupsen vanzelf tegenkomen tijdens het wachten gezien vogels de hele dag door moeten eten en dus altijd op zoek zijn..... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2019 01:36 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
Dzine schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:54:
Onze tuinplannen worden stukje bij beter wat concreter (man wat een keuze... en bedragen soms...). Gezien we kleine kids hebben moet het allemaal niet te fijn en strak. Kindvriendelijk, maar geen speeltuin, en vooral groen met ruimte voor verticale kas of iets voor de moestuin.

We wonen in een bosrijke omgeving, dus we hebben een paar hoge bomen (naald) om ons heen. De hovenier gaf aan dan speel gras wel kan, ondanks de ligging op het Oosten. Maar dan zal er wel gesproeid moeten worden en ik moet regelmatig de naalden gaan aanharken. Dus een sproei-installatie lijkt me een goed idee. De tuin is zo'n 14 x 10 m. Waarvan er in het midden een grasstrook komt.

Rainbirds zien er netjes uit, maar nu lees ik dan je bij meer dan 1 sproeier je een pomp moet hebben?
Volgens mij kan ik met 2 sproeiers het grootste gedeelte van de tuin bereiken, moet ik dan ook aan 'de pomp'?
Heb er hier 4 per zone. Druk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-07 10:41
TweakerVincent schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:48:
[...]

Ik heb ook last van buxusmot maar volgens mij kan deze nog gered worden met een anti rups middel? Ik heb 9 meter buxus die slechts 40 cm hoog is en 30 breed.

Heeft het zin dat spul te kopen en te spuiten of is het einde verhaal? Buxus ziet er super slecht uit, geel en lelijk. Beetje zonde om geld erin te stoppen als het toch niet werkt? Of toch proberen?
Ik heb 30m eruit kunnen halen die was 80cm hoog. Daar was niet tegenop te spuiten helaas.
Het groen komt nog wel terug maar heel langzaam buxus is een sterke plant, maar je zit bijna de helezomer met lelijke gele dorre bruine struiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:28
Is er eigenlijk een oplossing tegen onkruid tussen terrastegels?

Ik moet de tuin weer gaan doen, maar lichamelijk een zwaar klusje voor me.
Nu heb ik er geen hekel aan, maar het kost veel energie.

Ik ben er echter ook geen voorstander van om allerlei zooi te spuiten.

Hebben jullie tips?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Schoonmaakazijn. /edit: niet zo'n goed idee dus |:(

[ Voor 52% gewijzigd door zonoskar op 29-04-2019 12:53 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:34
MdO82 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:33:

Hebben jullie tips?
Ik loop elke week even een rondje met een waterkoker met kokend water door mijn voortuin. Op al het opkomende onkruid tussen de tegels een scheutje kokend water en het is meteen dood. Wel even in een onopvallend hoekje testen of je tegels ertegen kunnen, maar bij mijn trommelstenen geeft het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12
Thy... schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:40:
[...]

Ik loop elke week even een rondje met een waterkoker met kokend water door mijn voortuin. Op al het opkomende onkruid tussen de tegels een scheutje kokend water en het is meteen dood. Wel even in een onopvallend hoekje testen of je tegels ertegen kunnen, maar bij mijn trommelstenen geeft het geen probleem.
Goeie tip! Vorige week geprobeerd met een mesje maar dat duurt echt te lang. Zal het volgende week eens testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-07 12:32

Sharky

Skamn Dippy!

D. Ninjai schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:12:
Heeft iemand ervaring met het bestrijden van heermoes? Ze steken in elke voeg er bovenuit en ook in de aarde hebben ze geen enkel probleem om zich te manifesteren. Ik weiger chemische middelen te gebruiken maar ik word zo langzamerhand wel wanhopig want ze groeien supersnel en in veelvoud.

Las al iets over te kort aan mineralen in de grond maar was benieuwd naar ervaringen hier.
Ah dus zo heet dat k*tding. Ook veel last van gehad en bleef maar terugkomen omdat de buren er haast niks aan deden. Zaak is vooral om ze inclusief wortel te verwijderen. Toen de buren ze allemaal hebben weggehaald en ik consequent ben doorgegaan met ze grondig verwijderen heb ik ze niet meer gezien.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 13:25
Tijdens pasen de Heg er uit gehaald. De heg was veel te groot. Binnenkort word er een schutting geplaatst.

Heg

heg 2

Daarnaast ook nog begonnen met een overkapping van douglas hout. hiervoor heb ik eerst poeren gestort.

beton

palen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwersbongel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 11:36
Wij zijn vorig jaar verhuisd en hebben al een zomer kunnen gebruiken om te bedenken wat we met de tuin willen doen. Een overkapping was duidelijk (die hadden we ook) maar hoe en wat verder was nog lastig. Maar nu weten we wat de zon doet en krijgen we steeds meer ideeën. Dit forum helpt ook _/-\o_

Er is al een begin gemaakt voor de overkapping en ik heb heel veel gesnoeid en gekapt. Er stond 20 jaar aan onverzorgde beplanting en dode coniferen. Ik had er een stukje kunstgras in gegooid voor de kids vandaar die groene mat op de foto.

Kwa schutting weten we het nog niet helemaal. Ik wil niet te hoog omdat er amper inkijk is van de buren achter. Die hebben een vrij lange tuin. Verticale planken zou ik wel mooi vinden met beplanting er voor op de plekken waar de meeste inkijk is. b.v. naar het huis/schuifpui. Maar misschien is er iemand met een beter idee ;)

Afbeeldingslocatie: https://oi172.photobucket.com/albums/w6/DiDoekoe/Tuin/20190427_100701-k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://oi172.photobucket.com/albums/w6/DiDoekoe/Tuin/20190427_195152-k.jpg

Xbox: Didoekoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:47
Misschien een gekke vraag, maar in ons nieuwe huis moet ik 2 gaten (ex-vijver) gaan opvullen straks. Wat voor zand is aan te raden om het gat te vullen? Is dat gewoon ophoogzand? Of wellicht verschillende lagen zand?

In de toekomst zal er op die plekken kunstgras komen, verder geen tegels of andere zware belasting.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
zonoskar schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:13:
Schoonmaakazijn. /edit: niet zo'n goed idee dus |:(
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:12:
Misschien een gekke vraag, maar in ons nieuwe huis moet ik 2 gaten (ex-vijver) gaan opvullen straks. Wat voor zand is aan te raden om het gat te vullen? Is dat gewoon ophoogzand? Of wellicht verschillende lagen zand?

In de toekomst zal er op die plekken kunstgras komen, verder geen tegels of andere zware belasting.
Het ligt een beetje aan de hoogte. Als je een beetje afschot kan creëren dan kan je dat prima met stopzand doen. Mits je natuurlijk goed verdicht.

Is het vlak of echt in een kuil zeg maar, dan kan je beter voor stierenzand gaan. Dit is grover en laat dus meer water door. Ook hier geldt dat je goed moet verdichten.

Verdichten kan je ook met water doen. Heb je niet perse een trilplaat of stamper nodig.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
pjot1 schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:49:
[...]

Het ligt een beetje aan de hoogte. Als je een beetje afschot kan creëren dan kan je dat prima met stopzand doen. Mits je natuurlijk goed verdicht.

Is het vlak of echt in een kuil zeg maar, dan kan je beter voor stierenzand gaan. Dit is grover en laat dus meer water door. Ook hier geldt dat je goed moet verdichten.

Verdichten kan je ook met water doen. Heb je niet perse een trilplaat of stamper nodig.
Het zijn 2 vierkanten, echter 1 dieper dan de ander. Ik gok de een is ongeveer meter diep, de andere is ongeveer 40cm diep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:43:
[...]

Het zijn 2 vierkanten, echter 1 dieper dan de ander. Ik gok de een is ongeveer meter diep, de andere is ongeveer 40cm diep
Ik bedoel de hoogte die je wilt hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Zuur zal invloed hebben op de onderliggende grond. Echter, zoals met alles, met mate zal er niet heel veel aanndenhand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Omni superens schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:26:
[...]

Zuur zal invloed hebben op de onderliggende grond. Echter, zoals met alles, met mate zal er niet heel veel aanndenhand zijn.
Je moet inderdaad je gewone planten gewoon water blijven geven en niet overstappen op azijn. ;)
Overdaad schaadt inderdaad, net zoals onbeperkt bewateren schaadt, maar van een paar behandelingen van je bestrating met Schoonmaakazijn krijg je geen zure grond. Dat het bodemleven vlak onder je tegels een grote knauw krijgt is helaas collateral damage.
Azijn is een levensmiddel/conserveringsmiddel dat in veel voedingsmiddelen zit.
Azijnzuur breekt gewoon af en is puur natuur, direct in grondwater verdund het tot onschadelijke waarden.
Schoonmaakazijn (>15%) wordt al sinds jaar en dag gebruikt als onkruid en groene aanslag bestrijder in de ecologische landbouw. Tegen Akkerdistel en Vossenstaart bv.
Niet alle onkruid is vatbaar voor azijn en soms moet je meerdere keren behandelen.

Schoonmaakazijn werkt tegen:
-onkruid
-onkruid en straatgras tussen tegels/opritten.
-groene aanslag en mos.
-mieren, die houden er niet van.
-en komt de buurkat bij jou even zijn territorium uitzetten, die houdt er ook niet van.

Net zoals bij kokend water blijven de wortels leven en zal je toch de bruine resten moeten verwijderen. Met branden blijven de wortels ook heel.
Op een gegeven moment wordt het dus toch weer ouderwets onkruid trekken, zij het dat dat dood is.
Omdat sommige bodemleven ook niet tegen azijnzuur kan moet je het incidenteel toepassen, niet wekelijks, en met mate, niet je grond verzadigen.

De rijksoverheid vermeld op hun website geen azijn, chloor of zout in de tuin te gebruiken omdat de gevolgen voor de natuur niet bekend zijn, maar adviseren gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken zoals een (nog) toegestane Round-up dat is.
Al wordt dat door experts ook weer afgeraden voor de particulier. (de boer kan vaak niet anders om voor ons goedkoop voedsel te kunnen verbouwen en ook nog een beetje winst te maken, behalve vaak ploegen natuurlijk.)
Imo is gewoon onkruid trekken zonder gif altijd beter, maar zeggen dat een huis-, tuin-, en keukenmiddel niet mag omdat het effect niet bekend is op het milieu gaat wel ver. Al moet je BOA'S natuurlijk wel aan het werk kunnen houden.
De overheid brengt zelf wel tonnen zout het milieu in elke winter, en om nu te zeggen dat alle bermen dood zijn........

Waar het niet hoeft, kan je beter gewoon wieden, maar soms kom je niet onder een bestrijdingsmiddel gewasbeschermer uit.
En dan beter een die niet stapelt in de voedselketen.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
pjot1 schreef op maandag 29 april 2019 @ 18:47:
[...]

Ik bedoel de hoogte die je wilt hebben. ;)
:o het moet gewoon vlak worden, er komt uiteindelijk kunstgras overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Ik zoek een goedkope compressor.

Waarom?
Voor het leeg spuiten van de beregeningsleiding zodat de leiding niet kapot vriest.

Waarom goedkoop?
Een andere toepassing heb ik niet en ga 'm waarschijnlijk dus maar een keer of 4 per jaar gebruiken.

Eisen?
Genoeg druk leveren om het water uit de popup sproeiers (2 sproeiers op 20meter slang) te duwen.

Zelf heb ik zoiets gezien bij conrad en lijkt opzich prima voor mij geschikt te zijn.
Echter twijfel ik of dat dingetje ook echt de beloofde 6.8bar gaat leveren om al het water uit de slang te duwen.

Iemand ervaring met zoiets? Of kan misschien een alternatief aanwijzen?
Owja, hoe koppel ik die compressor aan de 3/4" slang? Er zijn vast verloopstukjes te koop.... (maar eens op gaan zoeken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Wij zijn eindelijk beland aan de inrichting van de tuin van onze nieuwbouw woning. Wij willen graag een overkapping aan de achterkant van het huis (dus direct aan het huis). Ik wil graag een houten variant, maar mijn vrouw neigt meer naar een aluminium variant met soort van glazen bovenkant (zoiets https://www.fonteyn.nl/ve...cm-x-300cm-ral7016-grijs/). Volgens haar zou dit beter zijn omdat er dan ook nog wat licht binnen zou komen in tegenstelling tot een houten variant met een dichte dak. Ik vraag me echter af in hoeverre deze gedachtegang waar is. Want lijkt mij dat het even “donker” wordt.

Daarnaast ben ik er nog niet over uit of ik eerst de overkapping laat maken of eerst bestraten (twee verschillende professionals die het gaan doen). Ik neig naar eerst de overkapping. Wat raden jullie aan?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Ik wil mijn bureau wat opfleuren. Weten jullie misschien welke planten Fortain gebruikt? Volgens mij zie ik vrouwentongen en graslelie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:24:
[...]

:o het moet gewoon vlak worden, er komt uiteindelijk kunstgras overeen.
In principe zou stopzand moeten voldoen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:11
nowell schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:18:
Ja, een alternatief: pas is het hier nog gegaan over een automatische klep die je slang leeg laat lopen als er geen druk meer op staat. Als ik me niet vergis nog geen maand geleden.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 13:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Schoonmaakazijn, een chemisch product, zo in de natuur flikkeren zou ik ook terughoudend mee zijn inderdaad. Alles breekt uiteindelijk een keer af, maar dat betekent nog niet dat de organismen in je tuin dat leuk vinden.
MdO82 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:33:

Hebben jullie tips?
Hans, ze flammenwerfer!

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 13:25

Waarom?
Voor het leeg spuiten van de beregeningsleiding zodat de leiding niet kapot vriest.

Waarom goedkoop?
Een andere toepassing heb ik niet en ga 'm waarschijnlijk dus maar een keer of 4 per jaar gebruiken.

Eisen?
Genoeg druk leveren om het water uit de popup sproeiers (2 sproeiers op 20meter slang) te duwen.

Zelf heb ik zoiets gezien bij conrad en lijkt opzich prima voor mij geschikt te zijn.
Echter twijfel ik of dat dingetje ook echt de beloofde 6.8bar gaat leveren om al het water uit de slang te duwen.

Owja, hoe koppel ik die compressor aan de 3/4" slang? Er zijn vast verloopstukjes te koop.... (maar eens op gaan zoeken...)
Je kunt ook een ventiel plaatsen op het laagste punt met een emmertje met grind er onder. Het water loopt dan altijd naar het laagste punt en zal in de emmer met grind druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik heb een plant (phlomis russeliana) en een boom (prunus serrulata) die sinds enige tijd gaten beginnen te vertonen in het blad. Mijn eerste gedachte was slakken, maar ik zie ze niet en biertherapie geeft ook niet thuis. Ik vond afgelopen weekend een paar cocons van rupsen, maar die zie ik ook niet in de tuin verder. Al zijn die vaak goed beschut.

Vanavond alles weer voor de zoveelste keer omgedraaid en wat ik het meeste onder de afstervende bladeren (van vorig jaar) tegenkom is het beestje hieronder. Maar ja, wat is het en lust die bladeren? Iemand een idee? Wil graag voorkomen dat mijn hele tuin eraan gaat nu er steeds meer op begint te komen.

Het lijkt 8 poten te hebben dus ik dacht aan een spin maar het lichaam oogt niet zo. Maar ik ben bepaald geen expert in insecten :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OikPrIPnnfJa2XCjz2tAX5nK/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Bastien op 30-04-2019 19:08 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wie weet wat er mis is met mijn Gouden Regen?
4 weken geleden geplant, maar het ziet er niet goed uit :(
(klikbaar)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gnczXQbl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

vhal

ಠ_ಠ

Slonzo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:29:
Wie weet wat er mis is met mijn Gouden Regen?
4 weken geleden geplant, maar het ziet er niet goed uit :(
(klikbaar)

[Afbeelding]
Misschien teveel kalk in de grond (gele bladeren) ? Zie je daarnaast iets van spinsel en zwartje puntjes op de bladeren (ongedierte)?
Wellicht is de standplaats niet geheel geschikt (teveel wind of juist teveel zon)? Of hij heeft teveel water gekregen (wortelrot).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Leuk, een tuinen forum! Dat komt goed uit want we hebben een mooi stuk grond bij kunnen kopen en beginnen nu met de achtertuin. Mijn eerste vraagje. We willen een schuur met een overkapping achterin (laten) plaatsen. 4 meter diep, 7 meter breed, plat dak. Ik twijfel tussen een bouwpakket en dan zelf doen of het laten doen door onze timmerman (met eigen materiaal, op maat). Timmerman heeft een eerste raming gegeven (bijna 11K euro), maar daar ben ik een beetje van geschrokken.

Hoeveel mandagen aan werk zou hier in zitten? Ik dacht aan max 5, inclusief tegels leggen. ZIt ik er dan ver naast?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
Even een snelle vraag; ik ga beginnen aan m'n voortuin. Hierin komt een pad van trommelstenen en 2x grote bakken van muur elementen. Voor het pad regel ik zogeheten "straatzand".
Voor komend weekend wil ik alvast beginnen met de muur elementen. Deze komen op betonnen opsluitbanden te staan. Nu wil ik snel even een zak of 10 zand halen bij de Gamma, Hornbach oid, maar die verkopen alleen ophoogzand en geen straatzand. Volstaat ophoogzand ook als fundering voor deze opsluitbanden? De muur elementen komen maar 2 lagen hoog en zijn 12x12x30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Straatzand heeft een betere kwaliteit, is makkelijker af te reien. In ophoogzand zitten wat meer schelpjes etc. Voor jouw toepassing moet het naar mijn idee niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Joba Ik denk dat 10 dagen eerder komt. Collega van me die heeft laatst een schuur gebouwd met ongeveer dezelfde afmetingen en is 13 dagen bezig geweest met 2 man. Nu is hij wel stratenmaker en geen timmerman maar heeft wel de nodige ervaring met schuurtjes/schuttingen bouwen.

@Rhain Ophoogzand/straatzand wordt alleen particulieren aangepraat. Je betaalt waarschijnlijk 2 a 3 euro voor een zakje van 25kg. Voor 20 euro kan je een kuub krijgen.

Ophoogzand en straatzand is prima. 'wij' noemen het gewoon stopzand. 10 zakken is overigens wel wat karig voor een plantenbak. Ik weet niet hoe groot deze moet worden? Er van uitgaande dat je een cunet maakt van 30cm breed en minimaal 10cm zand kom je uit op 0.03m3 per meter. Oftewel 30 liter/1 derde kruiwagen. Kan je niet beter een kuub laten bezorgen? Aangezien je ook nog gaat straten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
Joba schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:18:
Leuk, een tuinen forum! Dat komt goed uit want we hebben een mooi stuk grond bij kunnen kopen en beginnen nu met de achtertuin. Mijn eerste vraagje. We willen een schuur met een overkapping achterin (laten) plaatsen. 4 meter diep, 7 meter breed, plat dak. Ik twijfel tussen een bouwpakket en dan zelf doen of het laten doen door onze timmerman (met eigen materiaal, op maat). Timmerman heeft een eerste raming gegeven (bijna 11K euro), maar daar ben ik een beetje van geschrokken.

Hoeveel mandagen aan werk zou hier in zitten? Ik dacht aan max 5, inclusief tegels leggen. ZIt ik er dan ver naast?
Misschien ook eens een offerte vragen bij vechtdal bouwsystemen. Ik denk dat je dan voor hetzelfde budget een heel goed en duurzame schuur met overkapping hebt incl. plaatsen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
pjot1 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:50:
@Joba Ik denk dat 10 dagen eerder komt. Collega van me die heeft laatst een schuur gebouwd met ongeveer dezelfde afmetingen en is 13 dagen bezig geweest met 2 man. Nu is hij wel stratenmaker en geen timmerman maar heeft wel de nodige ervaring met schuurtjes/schuttingen bouwen.

@Rhain Ophoogzand/straatzand wordt alleen particulieren aangepraat. Je betaalt waarschijnlijk 2 a 3 euro voor een zakje van 25kg. Voor 20 euro kan je een kuub krijgen.

Ophoogzand en straatzand is prima. 'wij' noemen het gewoon stopzand. 10 zakken is overigens wel wat karig voor een plantenbak. Ik weet niet hoe groot deze moet worden? Er van uitgaande dat je een cunet maakt van 30cm breed en minimaal 10cm zand kom je uit op 0.03m3 per meter. Oftewel 30 liter/1 derde kruiwagen. Kan je niet beter een kuub laten bezorgen? Aangezien je ook nog gaat straten.
Thx voor je antwoord, daar heb je ook wel een punt. Zal eens even snel een berekening doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben op zoek naar een electrische grasmaaier.. nu zit er behoorlijk prijsverschil tussen een accu van 2ah en 4 ah (36/40V).
Het gaat om een gazonnetje van zo'n 70m2, is 2ah daarbij toereikend? Hoelang kun je daarmee maaien?

Iemand bekend met de Worx WG776E 40V?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 02-05-2019 21:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 11:10
Sport_Life schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:50:
Ik ben op zoek naar een electrische grasmaaier.. nu zit er behoorlijk prijsverschil tussen een accu van 2ah en 4 ah (36/40V).
Het gaat om een gazonnetje van zo'n 70m2, is 2ah daarbij toereikend? Hoelang kun je daarmee maaien?

Iemand bekend met de Worx WG776E 40V?
Staan er bij Hornbach nog een aantal van Bosch (36V) in de uitverkoop (even zoeken op de website -> Actueel -> Uitverkoop) voor ongeveer dezelfde prijs als deze Worx. Verder geen ervaring hiermee, ik doe het nog met zo'n handmaaier en een Bosch dhz bermmaaier (18V) voor de randjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:50:
Ik gebruik de B&D 36V, vorig jaar erg goedkoop kunnen scoren incl 3accu's, maar kan het met 1 accu makkelijk af, 90m2.
1/3e blijft er over na het maaien, de 3e accu zit nog in de verpakking want opladen is ook zo gebeurd.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:43
Vanmorgen eindelijk het zeil van mijn tuintafel verwijderd, en tot mijn verbazing trof ik het zo aan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WiGPJsy2fs9fwfvseD6F4ED6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qaz5cxi81CKIRrRrwszjOdFL/thumb.jpg

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Valt niet onder de garantie, omdat het vochtschade betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:58:
Vanmorgen eindelijk het zeil van mijn tuintafel verwijderd, en tot mijn verbazing trof ik het zo aan;

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Valt niet onder de garantie, omdat het vochtschade betreft.
Dit komt alleen van een winter onder het zeil liggen? :?

Maar schuren en beitsen/oliën lijken mij de oplossing, zou niet weten welke andere oplossing je zou verwachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Martinusz schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:03:
[...]

Dit komt alleen van een winter onder het zeil liggen? :?

Maar schuren en beitsen/oliën lijken mij de oplossing, zou niet weten welke andere oplossing je zou verwachten :P
Ja, van een winter. Sta er ook van te kijken. Die oplossing was ik inderdaad ook tegengekomen tijdens mijn speurtocht op google. Moet ik dan de hele tafel schuren of alleen dat stuk :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

vhal schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:38:
Misschien teveel kalk in de grond (gele bladeren) ? Zie je daarnaast iets van spinsel en zwartje puntjes op de bladeren (ongedierte)?
Wellicht is de standplaats niet geheel geschikt (teveel wind of juist teveel zon)? Of hij heeft teveel water gekregen (wortelrot).
De grond zou naar de zure kant moeten zijn, ik zal het dit weekend nog even nameten.
Geen ongedierte (voor zover ik zie). Het heeft regelmatig geregend de laatste tijd, en ik heb 'm af en toe ook nog wat bijgegoten. Misschien wat teveel water inderdaad. Ik ga even stoppen met water geven, zien of dat wat oplevert. Bedankt voor je bijdrage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goof2000 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:39:
[...]

Staan er bij Hornbach nog een aantal van Bosch (36V) in de uitverkoop (even zoeken op de website -> Actueel -> Uitverkoop) voor ongeveer dezelfde prijs als deze Worx. Verder geen ervaring hiermee, ik doe het nog met zo'n handmaaier en een Bosch dhz bermmaaier (18V) voor de randjes.
_/-\o_
Vanavond eentje opgehaald met 50% korting! :9

Dank! :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

Ontweringswater waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58

Waarom?

Waarom goedkoop?

Eisen?

Ik heb zelf afgelopen jaar voor onze voortuin ook een beregeningsinstallatie geplaatst. Daarbij heb ik de tyleen leidingen op ~60cm diepte geplaatst en via de kruipkelder de leiding naar de watermeter gebracht. Hier heb ik de klep geplaatst met een ventiel, hier loopt het restant water uit (laagste punt).

Een vriend van mij heeft zijn leidingen maar op ~30cm diepte zitten i.v.m. klei grond, en heeft meerdere sproeiers en een kleppensysteem. Hij blaast wel elke keer zijn leidingen door, met een standaard compressor.

Ik zou even kijken voor een aanbieding of op MP een goedkope compressor scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:34
Heeft iemand ervaring met tuinpaden/terrassen maken met cement in dit soort mallen?
Ben benieuwd hoe stevig zoiets is en de lange termijn ervaringen. :)

https://www.inspireuplift...ts/garden-path-maker-mold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:47
@Joba , bij mijn moeder heb ik een bouwpakket opgebouwd, van 3x5 meter in 2 volle dagen met zijn tweeën, niet gehinderd door enige vorm van ervaring, meer zoiets Was goed te doen in elk geval, qua prijs ook gunstig. Qua kwaliteit zullen er vast wel betere oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoexec.bat
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:44

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Was vandaag in een tuinmeubelzaak en zag een mooie teakhouten tuintafel. De verkoopster vertelde erbij dat je teak nooit mag afdekken omdat het moet ademen. Ze vertelde verder dat teakhout na een een aantal jaar grijs van kleur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Amandess schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:52:
Heeft iemand ervaring met tuinpaden/terrassen maken met cement in dit soort mallen?

Hoe stevig zoiets is hangt af van je grondwerk/zandbed, is dat niet goed dan verzakt alles.

Mijn broer heeft zijn terras er mee gedaan.
Ziet er netjes uit maar is veel werk.
Wat je op je plaatje/link ziet zijn twee mallen en die maken losse stenen. Hij heeft de mal aangepast want ook na indrogen trok je stukjes rand mee als je de mal verwijderde. Ik meen dat hij er uiteindelijk alleen een indrukmal van gemaakt heeft zodat de onderkant van de stenen aan elkaar blijven en je dus een plaat krijgt ipv losse stenen, ook veel steviger.
Tweede voordeel daaraan is dat je beton kunt storten/reien en dan even een print er in drukt (en afwerkt), met losse stenen moet je echt wachten tot je beton "hard" is voor je de mal weg kunt trekken, om dan alle meegetrokken stukjes te repareren. Je snapt dat los met één mal meer hobby is met een biertje erbij, niet om op te schieten.
Derde voordeel van een indrukmal is dat je de plaat zo dik kan maken als je wil (en evt wapenen), je maakt een bekisting waar de mal tussen past en waar je op afreit zodat je een vlak pad krijgt. De zijkantstenen steek je bij als het beton gezet is en je de bekisting weg kunt halen.
Vierde voordeel is dat er bij een indrukmal geen onkruid tussen de stenen kan groeien.

Er gaat best wel veel beton in, met 30% acties kan je die kopen bij de DHZ ketens, Hornbach blijft echter meestal altijd de goedkoopste met 2,65 per zak. (2,40 bij afname van een pallet)

Voordeel van losse stenen is dat je het makkelijk weghaalt later of opnieuw legt als het verzakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2019 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:46

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hele tafel kaal schuren en weer opnieuw lakken
Pokke werk, maar de enige manier om het weer netjes te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:52
@Untouchablezz20 je kan hem beter niet afdekken met een zeil maar gewoon zo op zijn kant van de grond af in de schuur zetten.(als dat een optie is)
Het vocht kan door het zeil niet weg en dan krijg je dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Untouchablezz20
GeeMoney schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:26:
@Untouchablezz20 je kan hem beter niet afdekken met een zeil maar gewoon zo op zijn kant van de grond af in de schuur zetten.(als dat een optie is)
Het vocht kan door het zeil niet weg en dan krijg je dit.
Ja, helaas wist ik dat niet. In de schuur zetten is geen optie, helaas. Het wordt dus schuren en oliën. Ik ziet het maar als een leermoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Amandess schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:52:

Alles van beton, cement, e.d. wordt grijs/vies/donker na verloop van tijd. Zelfde als betonklinkers zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Na inmiddels enige jaren in mijn koophuis te wonen is het dan eindelijk tijd eens serieus werk te gaan maken van mijn tuintje. Om wat meer groen in mijn tuin te krijgen wilde ik aan een kant een rij tegels weghalen en deze op de zijkant zetten om zo een border te creeeren. Hier wil ik dan een hoop aarde bijdoen om het niveau hier te verhogen. Zo ben ik aldus begonnen:

Nieuwe border tuin

Na de eerste tegel te hebben geplaatst stuit ik bij de tweede echter direct op een probleem. Zo'n 10 centimeter onder de zandgrond zit een harde laag. Het lijkt bijna wel beton te zijn. Aangezien ik de tegel zo'n 16 centimeter de grond in wil hebben zal die laag dus kapot moeten.

Met hamer en beitel heb ik de laag voor de eerste tegel genoeg kapotgekregen dat de tweede tegel erin kon. Gezien de hoeveelheid werk die daarin zit zie ik het niet zo zitten om dat voor de overige vijf tegels ook te moeten doen.

Ik zit dus na te denken over een betere manier om dit aan te pakken. Het beste wat ik kan bedenken is een breekhamer te huren en daarmee de laag kapot te maken. Voordeel is dat ik dat dan direct over het hele stuk kan doen, anders hebben de planten die in de border komen te staan niet meer dan zo'n 35 centimeter diepte om in te wortelen.

Is er wellicht een doorgewinterde tuinier die hier een handigere oplossing ziet?

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Is je terras soms onderheid? Waar komt dat beton vandaan?

Een eenvoudige oplossing is om die border dan maar hoger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
BFmango schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:52:
[...]

Alles van beton, cement, e.d. wordt grijs/vies/donker na verloop van tijd. Zelfde als betonklinkers zeg maar.
Hm das nog een goeie, dan is gewoon tegels in die vorm misschien toch wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

HuHu schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:14:
Is je terras soms onderheid? Waar komt dat beton vandaan?
Ik heb geen idee. Heb het huis gekocht nadat de vorige eigenaar overleden was (werd door zijn zoons verkocht).
Een eenvoudige oplossing is om die border dan maar hoger te maken.
Dat kan natuurlijk ook nog. Vermoed wel dat de tegels dan niet meer stabiel in de grond staan ivm te weinig diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
cyberstalker schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:01:
[...]

Ik heb geen idee. Heb het huis gekocht nadat de vorige eigenaar overleden was (werd door zijn zoons verkocht).

[...]

Dat kan natuurlijk ook nog. Vermoed wel dat de tegels dan niet meer stabiel in de grond staan ivm te weinig diepte.
Is je terras wat verzakt in de loop der jaren of ligt het nog perfect gelijk met je achterdeur? In het laatste geval is het waarschijnlijk onderheid. Je zou het even kunnen controleren door meer tegels weg te halen in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

HuHu schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:06:
[...]

Is je terras wat verzakt in de loop der jaren of ligt het nog perfect gelijk met je achterdeur? In het laatste geval is het waarschijnlijk onderheid. Je zou het even kunnen controleren door meer tegels weg te halen in de breedte.
Of het verzakt is sinds ik er woon durf ik eigenlijk niet te zeggen. Wel is het zo dat meerdere tegels niet perfect liggen. Sommige tegels hebben bijvoorbeeld een puntje dat omhoog uitsteekt of juist aan een kant dieper ligt.

Gezien de verdere staat van het huis toen ik het kocht zou het ook kunnen betekenen dat het wel onderheid is maar dat de vorige eigenaar het zelf heeft uitgevoerd en er een beetje een potje van heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@cyberstalker op de foto lijkt het gewapend beton. Kan ook een oude fundering van een schuurtje of iets dergelijks. Een sloophamer is dan helaas de kortste klap. De bewapening zal je door moeten knippen/zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@pjot1 Ik heb niet het idee dat het gewapend beton is. Zoals gezegd kwam ik deze laag al tegen bij het trekken van de sleuf voor de tweede tegel. Ik heb daar over een lengte van zo'n 50 cm een stuk weggebikt waar nu de tweede in staat. Ik ben niets van bewapening tegengekomen.

In het kadaster kan ik ook niets vinden over een oud schuurtje. De huidige schuur staat daar wel in met bouwjaar. De woning is wel uit 1910 dus het is wel mogelijk dat je gelijk hebt en dat het in die tijd nog niet geregistreerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 11-07 14:06

RUFFNECK

Poentje

Aangezien het een paar posts terug even ging over schuurtjes met overkappingen, ook een vraag van mij. Zo'n zelfbouw pakket is qua prijs wel interessant. Zoiets bijv. wil ik misschien (laten) plaatsen: https://www.jonksierbestr...ijf-basis.jpg?1506612150=
Voor opslag van fietsen, tuingereedschap e.d. en verder om te chillen.

Mijn vraag is meer voor de fundering, wat is handig/verstandig/goed genoeg? De een zet schroefpalen, de ander slechts tegels. Ik snap dat eea afhangt van je grond...onze kavel zit op een verhoogd zandbed met daaronder kleigrond (Almere).

Iemand dus tips? Uiteraard zoek ik naar een goede balans tussen goed en voordelig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RUFFNECK schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:49:
Aangezien het een paar posts terug even ging over schuurtjes met overkappingen, ook een vraag van mij. Zo'n zelfbouw pakket is qua prijs wel interessant. Zoiets bijv. wil ik misschien (laten) plaatsen: https://www.jonksierbestr...ijf-basis.jpg?1506612150=
Voor opslag van fietsen, tuingereedschap e.d. en verder om te chillen.

Mijn vraag is meer voor de fundering, wat is handig/verstandig/goed genoeg? De een zet schroefpalen, de ander slechts tegels. Ik snap dat eea afhangt van je grond...onze kavel zit op een verhoogd zandbed met daaronder kleigrond (Almere).

Iemand dus tips? Uiteraard zoek ik naar een goede balans tussen goed en voordelig :)
Eigenlijk is alles afhankelijk van hoe dik die zandlaag is. Anders zou je daar zo een betonnen poer op kunnen storten/stellen.

Een tegel onder de poer is makkelijker om te stellen, zeker als deze in het grondwater staat. Dit zou bij jou niet het geval zijn.

Kortom, hoe dik is de zandlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 11-07 14:06

RUFFNECK

Poentje

pjot1 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:03:
[...]

Eigenlijk is alles afhankelijk van hoe dik die zandlaag is. Anders zou je daar zo een betonnen poer op kunnen storten/stellen.

Een tegel onder de poer is makkelijker om te stellen, zeker als deze in het grondwater staat. Dit zou bij jou niet het geval zijn.

Kortom, hoe dik is de zandlaag?
Weet het niet heel zeker, de boel is natuurlijk ook na de bouw nog wat opgehoogd. Ik heb niet zo lang geleden in de voortuin een gat moeten graven om een Japanse hulst (Ilex crenata kinme) boom te plaatsen, toen ik bij ongeveer 50cm diepte was, kwam ik pas bij de zandlaag die destijds was gestort als onderdeel van het bouwrijp maken van dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RUFFNECK schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:14:
[...]

Weet het niet heel zeker, de boel is natuurlijk ook na de bouw nog wat opgehoogd. Ik heb niet zo lang geleden in de voortuin een gat moeten graven om een Japanse hulst (Ilex crenata kinme) boom te plaatsen, toen ik bij ongeveer 50cm diepte was, kwam ik pas bij de zandlaag die destijds was gestort als onderdeel van het bouwrijp maken van dit gebied.
Dan kan je daar prima een poer op maken! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zo!

Omdat ik volgende week een paar dagen vrij heb en d'r niet té lang mee wil wachten een kleine bestelling geplaatst bij Intratuin en DirectPlant.

Rozenboog, Winterjasmijn, Toscaanse Jasmijn, vinderstruik, sneeuwbes en een wingerd.

De jasmijn gaat op de rozenboog die we achterin in de tuin gaan zetten, de vlinderstruik samen met de sneeuwbes in het hoekje dat achter de rozenboog komt en waar we in de zomer wat vaker willen zitten (hoek word nu helemaal niet gebruikt, zonde van de tuin, dus daar gaan we een klein tuinsetje neer zetten).

De wingerd komt tegen de schutting aan, staat er al 1 maar we willen de schutting graag wat bedekter hebben dus maar een extra wingerd er bij.

Donderdag of vrijdag als het goed is het spul ophalen in Bunnik en dan ergens vrijdag of zaterdag weer 2 tegels d't uit, rozenboog d'r in, jasmijn d'r tegenaan.

Ben benieuwd. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44
Leuk om te lezen @unezra! Zo'n winterjasmijn is ook wel iets voor mijn tuin, zorgt voor wat kleur in de anders toch vrij kleurloze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Dennis schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:50:
Leuk om te lezen @unezra! Zo'n winterjasmijn is ook wel iets voor mijn tuin, zorgt voor wat kleur in de anders toch vrij kleurloze winter.
Ja, dat was ook ons idee. :) In de winter is de tuin akelig kaal.

Idee is om 1 winterjasmijn aan weerszijden van de rozenboog te zetten en dan wat meer naar de voorkant te laten groeien (leiden) zodat we in de winter vanuit huis d'r tegenaan kijken.

De 4 zomerjasmijn komen dan op de hoekpunten zodat we daar in de zomer volop plezier van hebben. Wil ze een beetje door elkaar laten lopen.

Ben erg benieuwd hoe het uit pakt. Wel dure hobby, we willen ze meteen in 175-200 zodat we geen jaren hoeven te wachten op resultaat maar inclusief rozenboog, tikten we bijna €300 af gisteren. Da's meer dan we normaliter aan nieuwe plantjes voor de hele tuin doen.

Maar, het geeft denk ik wel echt iets extra's en we zijn nu in de experimenteerfase. Komende jaren kijken we wat leuk is, wat voor effect we willen. Over een jaar of wat strippen we alles en bouwen we de hele boel opnieuw op. Dat duurt nog wel ff. Tot die tijd experimenteren we d'r op los. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Laatst online: 22:26
Mijn ervaring met het Gardena Micro drip system is erg goed. Heb vanaf de kraan naar de verschillende bloem bakken in mijn tuin een aanvoerbuis liggen welke in de bak zelf gesplits worden naar een druppel slang. De aansturing hiervan heb ik zelf gemaakt met een magnetisch ventiel, esp8266 en een bodemvochtigheidsensor. Dit heeft voige zomer perfect gewerkt, wanneer de bodemvochtigheid onder een bepaald niveua komt word het magnbeetverntiel geopend en krijgen de plantjes via de druppelaars een uur lang water.
Gonadan schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:32:
[...]

Ligt hij al? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-07 18:01
zijn er hier mensen die ervaring hebben met het pipline systeem van Gardena ? ik probeer nu een losse sprinkler hier aan te sluiten. Maar deze komt niet omhoog, de andere sprinkler doet het wel perfect.

Tevens een vraag voor het vorst ventiel; als ik deze aansluit wordt het een grote modderpoel; volgens mij komt hier veel te veel water uit ipv nadruppelen. Iemand hier een goeie suggestie voor?

[ Voor 12% gewijzigd door Len020 op 06-05-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
rorie schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:43:
Mijn ervaring met het Gardena Micro drip system is erg goed. Heb vanaf de kraan naar de verschillende bloem bakken in mijn tuin een aanvoerbuis liggen welke in de bak zelf gesplits worden naar een druppel slang. De aansturing hiervan heb ik zelf gemaakt met een magnetisch ventiel, esp8266 en een bodemvochtigheidsensor. Dit heeft voige zomer perfect gewerkt, wanneer de bodemvochtigheid onder een bepaald niveua komt word het magnbeetverntiel geopend en krijgen de plantjes via de druppelaars een uur lang water.
Mijn eerste indruk tot nu toe is ook positief (ook voor @Gonadan). Het duurde even voor hij lag, want ik ben tussendoor papa geworden.

Ik heb de 13mm buis in de hele tuin liggen inmiddels. Had mij alleen niet gerealiseerd dat de versie voor heggen en rijplanten al gaten in de buis heeft, dus ik heb iets teveel sproeiertjes en druipertjes besteld. Let dus op dat je de goede variant koopt. Overigens is 80% van hetgeen ik besprenkel ook daadwerkelijk rijplanten dus achteraf komt het me prima uit.

Ik ben wel benieuwd rorie welk magneetventiel jij hebt gebruikt, hoe je dat aanstuurt en hoe je het hebt weggewerkt in je tuin. Ik wil hem ook automatiseren in mijn domoticasysteem dus als je hier nog wat info wilt delen... ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rorie
@Dennis
Voor het aansturen van mijn Gardena druppelaars heb ik een 24 volt DC messing magneet ventiel gekocht https://magneetventielsho...ssing-0p5-16bar-epdm.html. Hier heb ik twee tuinslangkoppelingen in geschroeft met wat teflon tape. Dit magneetventiel zit aangesloten op een 24 volt transformator welke ik schakel met een relay. De relay zit aangesloten op een esp8266 samen met een bodemvochtigheids sensor. De esp8266 draait zelf geschreven code met als doel via Wifi en mqtt verbinding te maken met mijn home automation systeem.

De esp8266 met externe voeding en twee repay modules zitten in een waterdichte behuizing. Het magneetventiel en bijbehorende transformator daarbuiten in een houten behuizing, zie foto`s.

Garden02

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YHCSACJsixQeTcthrCQNQJdG/thumb.jpg

Tuin grafieken

Gardena druppelaars

[ Voor 50% gewijzigd door rorie op 06-05-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-07 20:43
Deze Magisk bone hebben we gekregen van mijn schoonzus. Ondertussen is hij al goed aan het groeien maar ik vroeg mij af welke plant dit nu eigenlijk is. Foto's zijn klikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uEMfJ8zowHT8hZWy37e7vS7o/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O05M8Mp1BxYNutNq2EupiJLH/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O05M8Mp1BxYNutNq2EupiJLH/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 13:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Dennis dat was mij al opgevallen inderdaad, ik ga vooraf wel even tekenen om te kijken wat ik nodig heb.

Gebruik jij (of @rorie ) ook sproeikopjes of alleen een druppelaar? Ik ben wel erg benieuwd hoe die sproeikopjes werken en wat het daadwerkelijke zinnige bereik is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
@Gonadan alleen bovengrondse druppelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Gonadan schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:12:
Gebruik jij (of @rorie ) ook sproeikopjes of alleen een druppelaar? Ik ben wel erg benieuwd hoe die sproeikopjes werken en wat het daadwerkelijke zinnige bereik is.
Ik gebruik wel de sproeikopjes. Ik heb alle varianten. De 90°, 180° en 360° komen daadwerkelijk tot zo'n drie meter afstand. In (gemiddelde) Nederlandse tuinen zijn die dus redelijk overkill.

De 8320-20 vind ik het meest nuttig. Die stralen zo'n 30 cm rondom. Ik heb - tot nu toe - uitsluitend 13,6mm buis bovengronds. Zowel versie met druppelaars er al in als de variant met niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58
Len020 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:38:
zijn er hier mensen die ervaring hebben met het pipline systeem van Gardena ? ik probeer nu een losse sprinkler hier aan te sluiten. Maar deze komt niet omhoog, de andere sprinkler doet het wel perfect.

Tevens een vraag voor het vorst ventiel; als ik deze aansluit wordt het een grote modderpoel; volgens mij komt hier veel te veel water uit ipv nadruppelen. Iemand hier een goeie suggestie voor?
Geen ervaring met het Gardena systeem, echter wil ik wel even mijn ervaring aangeven met een soortgelijk systeem. Afgelopen jaar voor onze voortuin een bewateringsysteem geplaatst koste mij ~€130,00 aan onderdelen en een dagje zwoegen met de schep. Vanaf de wateraansluiting een tyleen slang naar buiten daar 2 sproeiers.

Wellicht handig om te weten voor toekomstige geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dan ben je toch trots dat je mens bent

:N :N :N

Ik schaam mij diep. :Y

(Misschien toch maar op die milieugekkies stemmen de 23e ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 07-05-2019 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

glennvho schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:52:
Deze Magisk bone hebben we gekregen van mijn schoonzus. Ondertussen is hij al goed aan het groeien maar ik vroeg mij af welke plant dit nu eigenlijk is. Foto's zijn klikbaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pl@ntnet app gebruiken :) Het lijkt een Cercis Canadensis (Amerikaanse judasboom) volgens die app.

Van de week mijn verhoogde border afgemaakt. Hij moet nog gestuct worden, want zo ziet het er niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t0IMobqle9fhBg47Q2XhxIZj/full.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Help, ik heb een tuin! :'(

Wat is de makkelijkste manier om een zooi onkruid en mos tussen tegels te verwijderen?

Ik heb overigens een hele zooi wildgroei aan planten in mijn tuin en ik weet niet eens waar ik moet beginnen met onderhouden. Ik maai af en toe het gras en dat is me eigenlijk al teveel moeite.

(780m2 grond hier, vol wildgroei)

[ Voor 50% gewijzigd door Gamebuster op 08-05-2019 14:48 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Gamebuster schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:48:

Wat is de makkelijkste manier om een zooi onkruid en mos tussen tegels te verwijderen?

Ik heb overigens een hele zooi wildgroei aan planten in mijn tuin en ik weet niet eens waar ik moet beginnen met onderhouden. Ik maai af en toe het gras en dat is me eigenlijk al teveel moeite.

Achterstand is een paar weekenden goed buffelen als je het goed wilt doen. Daarna onkruid maandelijks bijhouden. Een grote tuin mooi houden kost moeite (veel moeite). Het alternatief, betegelen, vind ik not done. Maar dat is ieder voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
@Gamebuster Er werd laatst een mooi apparaat door @Teijgetje gepost: Teijgetje in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Onkruid killen werkt ook goed door er kokend water op te gieten. Maar dat is meer in de fase van 'bijhouden', anders blijf je aan het zeulen met de waterkoker als je nog flink wat m2 te doen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:02
Gamebuster schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:48:

Tegels eruit, opnieuw bestraten, voegmortel ertussen :+
Op korte termijn het meeste werk.... op lange termijn niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Ik ben bijna toe aan gras leggen, maar ik hoor wat wisselende berichten om me heen wat betreft de voorbereiding.. op de laatste +-10 meter lag eerder ook al gras, ik heb daar nu gewoon zand overheen gegooid (ong. 4cm) en was van plan om dat met een grondfrees om te ploegen,

Nu wilde ik het uitvlakken/walsen/gras leggen uitbesteden, (ik ben daar niet zo goed in, en ben een beetje klaar met de verbouwing)

Maar die beste man zei dat met een grondfrees ook niet ideaal was omdat je dat met uitvlakken weer tegenkomt... Nu heb ik al helemaal geen zin om het er uit te halen... en een groot deel is al verdord/half vergaan

Wat kan ik het beste doen? omspitten tot +- 15 diep?

Gaat om dit stuk: (minus een stukje border in't begin tussen de paadjes)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GlxNaQJ.jpg

De border maak ik van deze blokken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fKRjEai.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Waah schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:09:
[...]

Tegels eruit, opnieuw bestraten, voegmortel ertussen :+
Op korte termijn het meeste werk.... op lange termijn niet O-)
Klinkt duur (edit: Ohja ik heb al tegels natuurlijk, alleen die moeten opnieuw erin. Damn... dat gaat een werk zijn. Klinkt wel als een goede oplossing...)
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:57:
[...]

Achterstand is een paar weekenden goed buffelen als je het goed wilt doen. Daarna onkruid maandelijks bijhouden. Een grote tuin mooi houden kost moeite (veel moeite). Het alternatief, betegelen, vind ik not done. Maar dat is ieder voor zich.
Zeker dat ik het niet ga betegelen - wat een misdaad! Veel moeite klinkt echter ook niet echt heel leuk.
@Gamebuster Er werd laatst een mooi apparaat door @Teijgetje gepost: Teijgetje in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Onkruid killen werkt ook goed door er kokend water op te gieten. Maar dat is meer in de fase van 'bijhouden', anders blijf je aan het zeulen met de waterkoker als je nog flink wat m2 te doen hebt.
Dat apparaat ziet er OK uit, alleen het zijn dus allemaal super kleine klinkertjes dus zelfs met dat apparaat ga ik best een tijdje bezig zijn.

Kokend water... Hoe kokend moet het zijn? 100C? Ik heb een heet-water kraan en een lange tuinslang, maar ik denk niet dat dat water nog heet genoeg is tegen de tijd dat het uit de slang komt.

Ik heb een zware onkruidbrander, dat ging wel OK, maar alleen als je 'm echt voluit gooit. Er komen dan echt zulke vlammen vanaf dat ik bang ben iets in de fik te steken en ik heb geen idee wat de verzekering daarvan vindt :+ (en zelfs na branden ligt het onkruid er nog, en moet je het nog steeds weghalen)

[ Voor 78% gewijzigd door Gamebuster op 08-05-2019 16:17 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zie veel posts over gras en het onderhoud van een gazon langskomen. Als iemand die zelf is opgegroeid met tuinen zonder gazon en nu de eigenaar van een tuin zonder gras vraag ik mij af: wat is het aantrekkelijke aspect van een gazon?

Ik begrijp dat het fijn is voor kinderen om op te spelen, maar verder heb ik de indruk dat het relatief veel onderhoud vraagt en qua esthetiek komt het voor mij enigszins monotoon / saai over zo'n groen vlak van x vierkante meter.

Is het de hobby van een zo'n perfect mogelijk gazon voor elkaar krijgen? Lig je graag in het gras? Valt het onderhoud wel mee en is het voornamelijk een milieuvriendelijk alternatief voor tegels?

Ben oprecht benieuwd, want ik kan me er zelf weinig bij voorstellen om een deel van mijn tuin waar allemaal diverse planten staan (qua kleur, maar ook vorm, hoogte) te vervangen door 1 vlak gras.

#changemymindaboutgras? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-07 21:52
Jelte,89 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:32:
Ik ben bijna toe aan gras leggen, maar ik hoor wat wisselende berichten om me heen wat betreft de voorbereiding.. op de laatste +-10 meter lag eerder ook al gras, ik heb daar nu gewoon zand overheen gegooid (ong. 4cm) en was van plan om dat met een grondfrees om te ploegen,

Nu wilde ik het uitvlakken/walsen/gras leggen uitbesteden, (ik ben daar niet zo goed in, en ben een beetje klaar met de verbouwing)

Maar die beste man zei dat met een grondfrees ook niet ideaal was omdat je dat met uitvlakken weer tegenkomt... Nu heb ik al helemaal geen zin om het er uit te halen... en een groot deel is al verdord/half vergaan

Wat kan ik het beste doen? omspitten tot +- 15 diep?

Gaat om dit stuk: (minus een stukje border in't begin tussen de paadjes)

[Afbeelding]

De border maak ik van deze blokken:

[Afbeelding]
Ik zou er niet te moeilijk over denken, hier heb ik destijds grond opgebracht, aangelopen, en verder vlak geharkt, graszoden eroverheen en vervolgens goed nat houden. Dat ging om ruim 125m2.

In jou geval zou ik het afhankelijk van de gesteldheid van de grond omspitten of freezen, als de grond erg dicht gelopen is zou ik spitten voor betere beluchting en een stukje drainage, anders frees erover beetje glad harken, graszoden erop en klaar.

Volgens mij is er weinig simpeler in de tuin als een gazon aanleggen. De graszoden leggen is dankbaar werk en heel eenvoudig, het enige wat belangrijk is is dat ze altijd tegen elkaar aan liggen, bij jou is alles rechthoekig en dus nauwelijks snijwerk.

@Gizz Een mooi gazon vind ik er persoonlijk prachtig uitzien, het geeft een prachtig contrast met de weelderige borders eromheen. Verder zijn de huisdieren en alles wat verder aan komt vliegen, kruipen of lopen er ook erg op gesteld.

Het is ook koel in tegenstelling tot veel hardere materialen, om over kunstgras maar te zwijgen.

Onderhoud valt hier erg mee, zeker met een robot maaier 😁 één keer per jaar verticuteren, verder een aantal keer mesten. Ten opzichte van een border is gras onderhoudsvriendelijker, althans hier wel.

[ Voor 12% gewijzigd door DjaRoel op 08-05-2019 18:23 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:11
Gizz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:19:
Ik begrijp dat het fijn is voor kinderen om op te spelen, ..... Valt het onderhoud wel mee en is het voornamelijk een milieuvriendelijk alternatief voor tegels?
Dit :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom ga ik waarschijnlijk wat kunstgras aanleggen. Net wat groener dan tegels maar niet het gezeik van gras met bijbehorend onderhoud en elke week maaien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gras maaien vind ik best een 'dankbaar' werkje.
Werkt een beetje ontspannend/therapeutisch voor mij.
Verstand op 0, beetje mijmeren over vanalles en nogwat.
Aan het eind heb je een mooie, strakke grasmat.
En kan je nagenieten van de geur. Heerlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogy
  • Laatst online: 13-01 15:37
Slonzo schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 01:15:
Gras maaien vind ik best een 'dankbaar' werkje.
Werkt een beetje ontspannend/therapeutisch voor mij.
Verstand op 0, beetje mijmeren over vanalles en nogwat.
Aan het eind heb je een mooie, strakke grasmat.
En kan je nagenieten van de geur. Heerlijk :)
Ik vind het ook ontspannend werken, al is het maar een matje van 40M2 wat ik heb. en de heur van vers gemaaid gras is heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
Gizz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:19:
Ik zie veel posts over gras en het onderhoud van een gazon langskomen. Als iemand die zelf is opgegroeid met tuinen zonder gazon en nu de eigenaar van een tuin zonder gras vraag ik mij af: wat is het aantrekkelijke aspect van een gazon?

Ik begrijp dat het fijn is voor kinderen om op te spelen, maar verder heb ik de indruk dat het relatief veel onderhoud vraagt en qua esthetiek komt het voor mij enigszins monotoon / saai over zo'n groen vlak van x vierkante meter.

Is het de hobby van een zo'n perfect mogelijk gazon voor elkaar krijgen? Lig je graag in het gras? Valt het onderhoud wel mee en is het voornamelijk een milieuvriendelijk alternatief voor tegels?

Ben oprecht benieuwd, want ik kan me er zelf weinig bij voorstellen om een deel van mijn tuin waar allemaal diverse planten staan (qua kleur, maar ook vorm, hoogte) te vervangen door 1 vlak gras.

#changemymindaboutgras? :P
Zelfde hier, ik ben juist een tuin aan het ontwerpen zonder gras.
Veel werk, saaie m2 en gedoe met hooikoorts. Zet er veel liever mooie plantjes in :)
En toch zie je bij hele grote tuinen altijd gigantisch veel gras, misschien gewoon gebrek aan inspiratie voor het ontwerp? Of omdat mensen graag willen verantwoorden om op zo'n kleine grasmaaier te kunnen rijden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Laatst online: 13-01 15:37
Amandess schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:18:
[...]

Zelfde hier, ik ben juist een tuin aan het ontwerpen zonder gras.
Veel werk, saaie m2 en gedoe met hooikoorts. Zet er veel liever mooie plantjes in :)
En toch zie je bij hele grote tuinen altijd gigantisch veel gras, misschien gewoon gebrek aan inspiratie voor het ontwerp? Of omdat mensen graag willen verantwoorden om op zo'n kleine grasmaaier te kunnen rijden :9
het is natuurlijk relatief goedkoop, 1m2 kost ongeveer 2 euro om aan te leggen, een border van 1m2 om lekker te vullen is al snel een veelvoud daarvan. Maar voor mij is het ook vooral speel oppervlak voor de kids, het werkt verkoelend (met tuin pal zuid) is dat erg fijn. en vind het er mooi uit zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Met betrekking tot gazon: ik overweeg om een stukje gras als 'hooiland' in te richten, met mooie bloeiers erin, en dan dat een paar keer per jaar te 'hooien' met een zeis oid. Iemand daar ervaring mee? Klaprozen, korenbloemen, klaver, kogeldistels, etc. Ik zit op klei, dat is jammer want wat moeilijker om planten te krijgen die van een wat schralere bodem houden.

Mijn ultieme doel is om een flink aantal micro-ecosystemen in de tuin te krijgen. Daar krijg je natuurlijk een hele hoge biodiversiteit mee. Bijvoorbeeld dus een muur op het zuiden, met mogelijkheden voor plantjes om te wortelen die van wat warmte houden, een vijver, een moerasje met verlanding, een hooilandje.

Ik heb biologie (ecologie) gestudeerd maar dat is al wat jaartjes geleden (20+ :X ), dus leuk om daar weer mee aan de slag te gaan.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 14:12
Frogy schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:40:
[...]

het is natuurlijk relatief goedkoop, 1m2 kost ongeveer 2 euro om aan te leggen, een border van 1m2 om lekker te vullen is al snel een veelvoud daarvan. Maar voor mij is het ook vooral speel oppervlak voor de kids, het werkt verkoelend (met tuin pal zuid) is dat erg fijn. en vind het er mooi uit zien.
Gras verkoelend? Dat valt vies tegen hoor. Op warme dagen zal gras echt geen 'zoden aan de dijk zetten' qua hittestress... Een flinke boom boven je terras is dan veel beter.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
vandermark schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:58:
[...]

Gras verkoelend? Dat valt vies tegen hoor. Op warme dagen zal gras echt geen 'zoden aan de dijk zetten' qua hittestress... Een flinke boom boven je terras is dan veel beter.
Alles is natuurlijk relatief. In vergelijking met bestrating/kunstgras is gras natuurlijk een stuk koeler. Met een boom erbij wordt dat natuurlijk meteen een heel ander verhaal, maar dat is met bestrating/kunstgras net zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanthana
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-07 12:53
Joba schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:42:
Met betrekking tot gazon: ik overweeg om een stukje gras als 'hooiland' in te richten, met mooie bloeiers erin, en dan dat een paar keer per jaar te 'hooien' met een zeis oid. Iemand daar ervaring mee? Klaprozen, korenbloemen, klaver, kogeldistels, etc. Ik zit op klei, dat is jammer want wat moeilijker om planten te krijgen die van een wat schralere bodem houden.
Ik had hetzelfde idee. Daarom heb ik ook weidegras gekocht i.p.v. speel, sier of sport gras. Dit kan ik ook gebruiken voor de erfdieren in de tuin (hooi). Deze zaterdag ga ik zaaien. https://dcm-info.nl/hobby...den/dcm-graszaad-praterio Moeilijk in klein verpakking te vinden. :9
Tevens hebben we in de border bijen bloemenmix. Dit om bevruchting van onze bessen/vruchten te stimuleren.
Van wat ik begreep willen dat soort bloemen juist op schrale grond.
Zie:
https://www.eigenwijsblij...emenweide-slim-grasmaaien
https://huis-en-tuin.info...om-zou-je-nog-maaien.html
https://tuinenstruinen.or...ats-van-een-keurig-gazon/

Dat betekent eigenlijk: gras -> bemesten. bloemenweide -> verschralen. Dat wordt kiezen volgens mij...

[ Voor 4% gewijzigd door Kanthana op 09-05-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Schaduw voorkomt inderdaad nog meer hittestress, maar als je wel af en toe in de zon wilt zitten zonder last te hebben van tegels die rond 10:00 's ochtends al te heet zijn om op te lopen en die rond 23:00 nog steeds hitte afgeven dan is gras een hele goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Dat is het verschil tussen (natuurlijke) schaduw of beplanting vs bestrating/muren die warmte vast houden. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

DjaRoel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:16:
[...]

Ik zou er niet te moeilijk over denken, hier heb ik destijds grond opgebracht, aangelopen, en verder vlak geharkt, graszoden eroverheen en vervolgens goed nat houden. Dat ging om ruim 125m2.

In jou geval zou ik het afhankelijk van de gesteldheid van de grond omspitten of freezen, als de grond erg dicht gelopen is zou ik spitten voor betere beluchting en een stukje drainage, anders frees erover beetje glad harken, graszoden erop en klaar.

Volgens mij is er weinig simpeler in de tuin als een gazon aanleggen. De graszoden leggen is dankbaar werk en heel eenvoudig, het enige wat belangrijk is is dat ze altijd tegen elkaar aan liggen, bij jou is alles rechthoekig en dus nauwelijks snijwerk.

@Gizz Een mooi gazon vind ik er persoonlijk prachtig uitzien, het geeft een prachtig contrast met de weelderige borders eromheen. Verder zijn de huisdieren en alles wat verder aan komt vliegen, kruipen of lopen er ook erg op gesteld.

Het is ook koel in tegenstelling tot veel hardere materialen, om over kunstgras maar te zwijgen.

Onderhoud valt hier erg mee, zeker met een robot maaier 😁 één keer per jaar verticuteren, verder een aantal keer mesten. Ten opzichte van een border is gras onderhoudsvriendelijker, althans hier wel.
Dank, maar op een groot gedeelte lag al gras, en daar ligt nu 2/3/4 cm zand op... de regenbui van gisteravond bleef wel liggen namelijk...

Gewoon met een spade de grond in? en omscheppen?
Bij de boels vertelden ze me dat ik nogal een zwaar apparaat nodig zou zijn a 80 euro... en dat vind ik nogal veel geld voor 30m². ik denk dat het met 2 man, met 2 uurtjes ook wel bekeken is qua omspitten.

Revive the guild!

Pagina: 1 ... 21 ... 185 Laatste